Koninklijk bezoek aan de West wordt historische gebeurtenis Athene behoort tot de lichtrijkste en warmste steden der aarde PRAATJE MET MEJ. KREMER, „GEDECOREERDE" STEWARDESS DONDERDAG 13 OCTOBER 1955 PROV IN 01 ALE ZEEUWSE COURANT VAN 18 OCTOBER TOT 6 NOVEMBER Veelvoud van manifestaties (Van onze speciale verslaggever) Een elftal paarden uit de koninklijke stallen in Nederland maakt de reis over de oceaan, een van de koninklijke koetsen, de crème calèche, is in keurige en veilige verpakking aan boord van 'n schip getakeld en gaat de paarden achterna, leden van de hofhouding en voorname ambtenaren zijn al als wegbereiders vooruitgegaan en regelen daar in het land van overzee thans honderduizend grote en kleine dingen, want straits moet alles sluiten als een bus kortom, er is de laatste dagen een bedrijvigheid ontstaan, die in snel tempo naar het hoogtepunt loopt. Koningin Juliana en Prins Bernhard zullen op hun reis naar de West Zondag a.s. tussen negen en tien uur op Bermuda aankomen. Zij zullen eni ge uren, geheel informeel, op het eiland verblijven en verwelkomd worden door de waarnemend gouverneur A. G. T. Haplin. Zij zullen gast in zijn huis zijn en in dat van Sir John Cox, „speaker" van het parlement van Bermuda en tevens consul van Nederland. Nadat het Koninklijk Paar van Bermuda naar San Juan is gevlo gen, zal het zich, in de loop van de dag te Porto Rico inschepen op Hr. Ms. kruiser „De Ruyter", waar mee de tocht zal worden voortge zet. Wanneer deze kruiser vroeg in de morgen van Dinsdag 18 October in grote waardigheid de Annabaai bij Willemstad binnenvaart, begroet door een divisie vliegtuigen van de Koninklijke Marine en door vijf en dertig saluutschoten van het oude Waterfort, dan is het bezoek begon nen. Dan staan er voor Koningin en gevolg, voor autoriteiten en be volking, voor de mensen van pers en radio ook, achttien eervolle, in spannende dagen te wachten. Groot-Nederland. Alles immers duidt: er op, dat dit koninklijk bezoek aan de West een historische gebeurtenis gaat wor den. Het is niet alleen de symboli sche voltooiing, het is ook de con sequentie van een historische be slissing, die het vorige jaar door Koningin Juliana genomen werd, toen zij op 15 December 1954 de acte van bevestiging ondertekende van wat in officiële taal Het Sta tuut voor het Koninkrijk der Ne derlanden heet en van wat men in de pers gemeenlijk als de nieuwe structuur van ons koninkrijk aan duidt. Toen toch kwam In zekere zin Groot-Nederland tot stand, be staande uit een trits van op voet van gelijkwaardigheid met elkaar verbonden rijksdelen: Nederland, de Nederlandse Antillen en Suriname., Er zit in deze staatkundige forma tie natuurlijk wel iets van navol ging van de opbouw van het Britse Gemenebest, maar zij is, niettegen staande haar „nieuwe stijl", toch van een eigen karakter en histori sche bepaaldheid. En dat karakter wordt nu be klemtoond, door dit bezoek, een be zoek zoals het vroegere Nederlands- Oöst-Indië nooit is te beurt geval len en zoals deze generatie het ook wel niet voor een tweede keer zal meemaken. Het is daar in de West een grote, maar het is ook een klei ne wereld; welnu, Koningin Juliana wenst met het grote èn het kleine Broodoorlog in Breda. Een Breda's bakkersbedrijf is er voor de tweede maal binnen korte tijd toe overgegaan zyn broodprijzen nog al rigoureus te verlagen. Een en an der is aanleiding geweest voor de bak kerspatroons in Breda om zich te be raden over wat thans te doen staat. Tijdens een bijeenkomst van het bestuur van de R.K. bakkerspatroons- verenigïng „Eendracht maakt macht" is besloten de Bredase broodbakkers het advies te geven deze broodprijs- verlaging te volgen en zelfs te gaan werken onder de prigs, zoals deze door het bewuste bakkersbedrijf wordt berekend. Het bestuur zal bovendien niet schro men nog ingrijpender maatregelen te adviseren indien mocht blijken, dat het bewuste bedrijf gaat werken on der de thans door het bestuur gead viseerde broodprijs. Men is tot deze maatregelen zeer ongaarne overge gaan, men stelt zich echter op het standpunt, dat deze broodoorlog op zo kort mogelijke termijn moet worden uitgevochten. Met de kruiser ,tDe Ruyterzal het Koninklijk Paar een bezoek brengen aan St. Eustatius. Men ziet hier het oude fort Oranjemet op de achter grond een deel van Oranjestad. Zo wel St. Eustatius als Aruba hebben een Oranjestad. kennis te maken en daarvoor schroomt zij blijkbaar ook geen en kele moeite. Het kon niet anders, er moest 'n keuze gemaakt worden, maar van het streven om Hare Majesteit en Prins Bernhard een zo veelomvat tend mogelijk beeld van Suriname en de Nederlandse Antillen te ge ven, deed men toch geen afstand. Wel is de Koningin, toen zij nog prinses Juliana was, reeds eerder in Suriname en Curaqao geweest de eerste prinses uit het Huis van Oranje, die een bezoek aan de West bracht! maar nu doet zij het als draagster van de Kroon en onder geheel andere omstandigheden. Unieke kans. Het iS dus een unieke kans voor de Beneden- en Bovenwindse eilan den en voor Nederlands Guyana om zich te presenteren en men moet het in Hare Majesteit prijzen, dat zij de bevolking in brede lagen in staat stelt, deze kans ten volle te benutten. Van Dinsdagmorgen 18 October half acht tot Zondagmiddag 6 November, van de Annabaai op Curasao tot het vliegveld De Zan derij bij Paramaribo, is zij dag in dag uit bezet en een blik op het „draaiboek" -een wat typische naam voor het tot in onderdelen en minutieuze tijdschema's uitgewerk te programma is voldoende om te weten, dat zulk een inspanning voor de Koningin haast te veel zou zijn, ware het niet dat zij er zich door de liefde voor haar land en Paganini-prijs voor Jean Louis Stuurop. De Genuese jury voor de interna tionale vioolprijs „Paganini" heeft met. algemeene stemmen besloten, dit jaar geen eerste-en tweede prijs toe te kennen. De derde prijs is toe gewezen aan de Italiaan Luciano Vi- cari. De Nederlander Jean Louis Stuurop en de Fransman Ilia Beret- ti delen de vierde en vijfde prijs. pillllllllllllllllllllllllllllllllllllllM Men mag een I wethouder niet 1 smeerlapnoemen. H In een wat verbolgen stem_ H ming was een 30-jarige werk- man uit Naarden deze zomer op het spreekuur van de wet- houder voor sociale zaken en volkshuisvesting van deze Gooise gemeente verschenen, H die hem verleden jaar een I huis had beloofd. „En ik heb het nog niet", zo vertelde de werkman vanmorgen aan de Amsterdamse politierechter voor wie hij zich wegens bele- i diging van deze wethouder te verantwoorden had. Tijdens het gesprek in de i H werkkamer van de wethouder had de werkman allerlei be- paald onvriendelijke woorden gebezigd. Toen de wethouder H zijn bezoeker naar de wacht- i kamer vol publiek begeleidde zei de werkman daar „smeer- lap, vuile hufter". Dit liet de 68-jarige wethouder niet over zijn kant gaan en hij diende een aanklacht in. Veertig gul- den. vroeg de officier. De poli- tierechter deed er tien gulden af omdat de man toegaf, spijt te hebben van zijn uitlating ën veroordeelde hem tot 30 gulden i £z subsidiair 6 dagen. voor haar volk toe gedrongen ge voelt. Aangezien niemand ter wereld echter alles kan en er toch wel zeer belangrijke zaken van het program ma moesten afvallen, is er voor Prins Bernhard op bepaalde dagen een afzonderlijk programma opge maakt. Zijn kennis van en bekend heid met Latijns-Amerika zal hem te stade komen, wanneer hij zich op verschillende plaatsen over de economische en financiële situatie zal laten voorlichten. Het programma zelf kan uiter aard niet in finesses gepubliceerd worden. Er komen heel wat ont vangsten, begroetingen en recepties voor, heel wat inspecties van ere wachten en défilé's, heel wat zang- huldes en parades,- heel wat offici ële diners en lunches. Het bijwonen van de Statenzittingen, het onthul len van monumenten, de openbare gala-avonden en de rondritten ont breken natuurlijk niet en veel aan dacht zal door de Koningin worden gewijd wie had het anders ver wacht? aan ziekenhuizen, scho len, inrichtingen, tehuizen voor ou den van dagen en culturele institu ten. Het contact met de bevolking blijft zeker niet tot het officium en de hoogstg ^plaatsten beperkt; zo zal Koningin Juliana in Suriname ook enkele negerdorpen in de bin nenlanden bezoeken en heeft zij zich door allerlei bezwaren niet wil len laten weerhouden, om van de toestanden daar ter plaatse in ei gen persoon kennis te nemen. Ons blad, dat bij al deze gebeur tenissen en bezoeken vertegenwoor digd zal zijn, hoopt U er getrouw en nauwkeurig van op de hoogte te houden. Maandagochtend 2Jf October bezoekt het Koninklijk Paar het eiland Saba. Om van The Bottom naar Windward- side op Saba te gaan, moet men per ezel reizen of op één van de kleine paardjes, die heel bruikbaar zijn. De bagage volgt dan wel per drager 0 Een 20-jarige Japanner, Tatsushl Noyo- ri, heeft een micro-x-stralencamera uit gevonden, waarmee men het binnenste van het oog kan fotograferen. Dit was tot nu toe een van de moeilijkste kwesties, waarvoor oogartsen zich geplaatst zagen. D«<aab unn hst l/nn!nbti!b D(lflë TWAALF ENKELE REIZEN NAAR DE MAAN Rome: de mooiste stad. (Van een luchtvaartmedewerker) Het moet voor de KL.M.-stewar- dess mej. M. S. J. Krenier wel een groots moment in haar leven ge weest zijn, toen zij uit han den van president-directeur I. A. Aler als eerste stewardess de bron zen vlïegurenpenning voor 10.000 vlieguren in ontvangst mocht ne men. Ze was er echt wel een beetje trots op, vertelde ze ons toen we in een hoekje van het Schiphol-res- taurant een praatje met haar maak ten. Riet heeft heel wat meege maakt en véél van de wereld ge zien, sedert ze in Maart 1989 bij de K.L.M. op Schiphol in opleiding kwam. Hoe kan het ook anders na zoveel lucht-kilometers Riet is geboren in de stad Gro ningen. Ze heeft bij haar vader op kantoor gezeten en ging toen twee jaar naar het buitenland. Weer te rug in Holland, solliciteerde zij bij de K.L.M. en werd prompt aange nomen. In die tijd had de K.L.M. nog maar 19 stewardessen (nu meer dan 200!). Riet Kremer is 43 jaar, maar daar ziet ze écht niet naar uit. Ze is de oudste K.L.M.-stewardess en de eni ge vóór-oorlogse. Er is," zo peinst ze hardop, erg veel veranderd in de luchtvaart. Vroege- stond je langer en veelvul- diger aan de gTond, zodat je méér van de wereld zag. Vraag je Riet wat ze de mooiste GRIEKEN HOUDEN VAN HET LEVEN (II) Na één uur lijkt de stad vrijwel uitgestorven Zich voortbewegen door Athene betekent zich onophoudelijk aan levens gevaar blootstellen, tenminste dat denkt men de eerste dagen. Het verkeer hier is namelijk voor algemeen Europese maatstaven een complete chaos, ondanks de politieagenten op enkele drukke punten. Ieder rijdt zoals het hem past, d.w.z. zo hard mogelijk en alleen met het eigen doel in het oog. Richtingwijzers zijn onbekend of althans maakt men er geen gebruik van. In het uiterste geval steekt men een arm uit de altijd geopende portier raampjes. Dat er naar verhouding zo weinig ongelukken voorkomen is al leen te danken aan de handigheid en de tegenwoordigheid van geest der Griekse chauffeurs, die zonder meer virtuozen zijn in hun vak. Deze ver keerschaos is overigens niet zo verwonderlijk als men bedenkt dat Grieken land eigenlijk eerst na de laatste wereldoorlog gemotoriseerd werd, waarbij nog komt, dat de Grieken stuk voor stuk doorgewinterde individualisten zijn. Het verkeer in Athene mag dan een onoverzichtelijke chaos zijn, 'n aansporing als „Wees en heer in het verkeer" is hier volmaakt overbo dig. En zo steekt men na een paar dagen rustig en volkomen vertrou wend het ene plan na het andere over. Athene is namelijk een stad vol pleinen. Het grootste daarvan is het Syntagma, in het centrum. Hier ligt het parlementsgebouw, door 'n Duitse architect in klassieke stijl gebouwd, hier vindt men ook de grootste en duurste hotels en in de onmiddellijke omgeving ervan de ministeries en de gezantschappen. Niet vroeg beginnen. Wie in de Griekse hoofdstad boodschappen wil doen, moet de dag vroeg beginnen. Van 1 tot 5 zijn de winkels en openbare gebouwen ge sloten. Athene houdt gedurende die tijd siesta achter gesloten vensters. Alleszins redelijk, als men weet, dat Athene tot de lichtrijkste en warmste steden der aarde behoort. Niet voor niets verplaatste een wijs man als Diogenes reeds in de oud heid gedurende de zomer zijn woon plaats van hier naar Korinthe, Na de siesta komt het leven heel langzaam weer op gang om zich 's avonds na achten eerst recht te ont plooien. De Atheners leven eigenlijk 's avonds en 's nachts. Tot ver na middernacht zijn de terrasjes en café's nog bevolkt en ziet men de mensen eten, genietend van de koel te. De lichtreclames op de pleinen bewegen, auto's als kevers met glimmende donkere dekschilden rij den af en.aan. Lachende en praten de mensen. Men zou de indruk kun nen krijgen in de hoofdstad van 'n welvarend land te vertoeven. Doch dat is nu juist niet het geval. Griekenland is een land van schrijnende armoede, eerst in 1912 geheel bevrijd van het Turkse juk, geslagen door een verschrikkelijke burgeroorlog, geteisterd door na tuurrampen. Ongezonde luxe. De luxe van Athene komt daar door des te meer uit als een onge zond verschijnsel, als een vreemd gezwel aan een vermagerd lichaam. Honderden kilometers door de Pe loponnesus stellen tot die conclusie in staat en ook in Athene zelf be hoeft men maar het electrische trammetje naar Perama of de bus naar Piraeus, de haven, te nemen om op onmenselijke woningtoestan den en bittere armoede te stuiten. Het leven in Athene vormt een be drieglijke spiegel van het Griekse volksleven. Maar één ding valt on middellijk op: arm en rijk in Grie kenland doen niet voor elkaar on der in levenslust en blijde aanvaar ding van het bestaan. In dat op zicht bestaat er geen verschil tus sen de man met de grote Ameri kaanse wagen, die alles kan krij gen wat hij begeert en de arme sloeber, die leeft van een paar por ties yoghurt per dag met wat vij gen en druiven. WILLEM ENZINCK stad op aarde vind dan antwoordt ze: Rome! Maar direct daarop: èn het voor-oorlogse Boedapest èn Pa rijs. En het mooiste land? Mexico! „Altijd schijnt daar de zon en ieder een is er vrolijk, zodat je er van- zèlf óók vrolijk wordt", zegt ze. Op de Schelde. Tijdens de oorlog heeft Riet veel goed werk gedaan bij het Rode Kruis. Op haar uniform draagt ze dan ook het rood-witte lintje van het „Kruis van Verdienste voor oorlogswerk voor het Nederlandse Rode Kruis". In October 1944 was ze op weg met zieken van Den Haag naaf Gissin gen, toen de boot op de Schelde bij Zierikzee door de Duitsers werd ge bombardeerd, waarbij twee doden vie len. Ze heeft veel in noodziekenhuizen gewerkt en in de evacuatie-centra, hoewel zij in K.L.M.-dienst bleef. Na de oorlog kwam ze bij de K.L. M. terug, eerst als sociaal verzorg ster. In Februari 1946 vlóóg ze weer. Of Riet veel beroemde passagiers ontmoet heeft Natuurlijk. Het is een hele lijst, waarop o.a. voorkomen: Prins Bernhard, Winston Churchill, generaal de Lattre de Tassigny, Mau rice Chevalier, de president van Ita lië, bekende filmsterren en danseres sen. Eén van de mooiste herinnerin gen is voor Biet Kremer de Christ- chureh-race geworden, waarin ze het „lawaaistuk" gevlogen heeft, van Djakarta naar Christchurch, toen da meeste feestjes aan boord gehouden werden. Ze toonde ons een mooie poe derdoos met een inscriptie: haar „mooiste herinnering aan de K.L.M." Verwachtingen overtroffen. Of de luchtvaart haar teleurgesteld heeft? „Nee, m'n stoutse verwachtin gen zijn overtroffen". Riet Kremer zou alleen die meisjes willen aanra den om stewardess te worden, die al tijd op eigen benen gestaan hebben en die stevig in hun schoenen staan. Ze worden aan velerlei verleidingen blootgesteld. Ze moeten een sterk ge stel hebben en gevoel voor humor. Hoelang Riet nog blijft vliegen? Over zeven jaar krijgt ze pensioen, maar misschien houdt ze er al eerder mee op. Ze zou dolgraag naar de Unesco, naar de Fundamentele Op voeding Technische Rijstand. Ze is al eens secretaresse geweest van een Nederlandse delegatie bij de Unesco en ze hoopt ééns volledig ingescha keld te worden. Nog onlangs is ze naar Parijs geweest, om het „warm" te houden. Ze heeft zoveel rondge zworven over de wereld, dat ze nu wel eens wat „rustiger" zou willen doen. En dat verwondert ons niets, want Riet Kremer heeft tijdens haar 10.160 vlieguren een afstand afgelegd, gelijk aan 12 enkele reizen naar de Mej. Kremer, die t e bronzen vlïegurenpenning ontving

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 5