GEHEIMEN VAN DE WINTERMODE Haute couture treedt uit de besloten, exclusieve kring MODE-SHOW 'l /Hobchtiis rfccs Japon-, Mantel- en Cocktail-stoffen W. J. DOMINICUS 1 VOORMAMSTE KENMERKEN Roovers presenteert: Parapluie Nouveauté's e3S^ I oo'fc 9 BIJOU NAJAARSSTOFFEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1955 Modellen geschikt voor vrouw uit het grote publiek Tenvyl \vü nog steeds in zomerdracht liepen en slechts een enkel regen buitje ons er aan herinnerde, dat binnenkort de herfst zün intrede zal doen, hielden de modekoningen zich hier al lang weer bezig met het ontwerpen van modellen, die in het jaargetijde van regen, wind en gevallen bladeren zullen worden gedragen. De Sorbonne-universiteit heeft aan Dior gevraagd een college te geven over de principes, die hij in de mode tracht toe te passen. Het was een diep zinnige lezing, waarin de professor-van-éen-dag de Franse mode stelde als een van de belangrijkste uitingen van de Franse cultuur. Hjj illustreerde zijn woorden door het tonen van vele modellen. Zijn mannequins liepen vol zwier en gratie door de oude collegezalen en verblindden het publiek met de schittering van alles wat er maar op het gebied van de „robe" te gjien was. Natuurlijk waren dit de exclusieve modellen, die Dior toonde. De model len, die hij vanwege hun prijs hoog stens kan verkopen aan een geselec teerde kring van clientèle. Maar mis schien wel dank zij hun exclusiviteit .bleek het geheel toch een uitstekend overzicht te geven van wat de Franse cultuur dan wel vermag. Maar er is ook een ander soort modellen. Niet alleen bij Dior, maar ook bij Balmaïn, Fath, Ba- lengiaga en vele anderen. Model len die weliswaar minder exclusief moeten worden genoemd, maar die werden ontworpen met het doel in vereenvoudigde vorm geschikt te worden gemaakt voor de confec tie. En in dit seizoen is wel geble ken, dat dit verschijnsel het ver vaardigen van modellen, die op een gemakkelijke wijze kunnen worden gecopieerd voor de massa productie een van de belang rijkste kenmerken der nieuwe mo de is. Er is, zouden we willen zeggen, een „industriële revolutie op mode gebied" gaande, waarbij de grote modehuizen zich uit welbegrepen eigenbelang meer en meer gaan distanciëren van hun steeds klei ner wordende, klantenkring der al lerrijksten en zich bewust toeleg gen op het Méden van de vrouw uit het grote publiek. Boutique Een van de kenmèrken van deze verandering is de boutique. Dit is een door het modehuis zelf geëx ploiteerd winkeltje, waar naast cosmetica en accessoires, modellen te koop zijn, die op de ateliers van het betreffende huis zijn vervaar digd en die tegen een weliswaar nog steeds gepeperde, maar toch reeds veel beter betaalbare prijs, worden aangeboden. Dit verschijn sel is bjjzonder interessant, daar de haute couture hierdoor als het ware uit de beslotenheid der chique salons wordt getrokken en „op straat" wordt gebracht Het betekent een stap m de richting van de gemakkelijker verkrijgbare en beter betaalbare confectiekle- ding met en dit is heel belang rijk) het etiket van het beroemde modehuis. Dit alles is van grote invloed ge weest op de ideeën der couturiers. Immers, zij moesten zich nu instellen op een gemakkelijke omwerking van hun creaties tot een vorm, die ge schikt zou blijken voor een nieuwe veel omvangrijker clientèle. Hun mo dellen moesten geschikt worden ge maakt voor bij wijze van spreken iedere vrouw, waar ook ter wereld. Hadden zij zich tot op heden ge- Sportief gekleed Deze Franse ontwerpen voor .sport- kleding zijn zó smaakvol en tegelijk vindingrijk, dat zij aan alle eisen vol doen. Links boven: alleen de rok is in dit geval iets nieuws hg heeft die pe stolpplooien, die hem voor wandel tochten zeer geschikt maken, terwijl ook de grote zakken zeer practisch zijn. Hierbij behoort een pullover en een blouse. De gabardine-rok (links onder) is ook bijzonder practisch maar hier vraagt vooral de blouse de aandacht. Dior wordt ook geïnspireerd door de mode in de Directoire-tijd in Frankrijk (rechts). Dat kan men dui delijk zien in dit model, zij het dan in een moderne vorm. De zakken echter, die vlak bij de heupen aangebracht zijn, kan men weer typisch voor de Dior-stijl noemen. STRANDHOTEL - VLISSINGEN Dinsdag 27 September's avonds Woensdag 28 September, middag en avond Firma LAMBOOY Maison BOLLEN-VAN ZWIENEN Schoenenmagazijn D. ROELSE Firma JO FIBBE Magazijn „DE STER". EEN OPVALLENDE HERFSTCOLLECT1E EE in weefsels, kleuren en dessins die de mode voorschrijft. Spe- ciaal vestigen wij uw aandacht op onze unieke collectie nylon en EE zijde voor braid en bruidsmeisjes en bijpassende bruidssluiers naar uw eigen smaak gemaakten het is zo prettig, jjj= dat U die artikelen in een aparte verkoopruimte kunt uitzoeken. EE GROTE MARKT 6 GOES. FA. LAMBOOY Badhuisstraat 39, Vlissingen brengt voor het aanstaande HERFST- WINTER- seizoen de nieuwste SWAGGERS, MANTELS, Wollen- en cocktail- JAPONNEN, Yersey DEUX-PlèCES enz. Door het vervallen der omzetbelasting zyn alle prijzen met 10 verlaagd. amuseerd met het ontwerpen van mo dellen, die gekunsteld waren en al leen vanwege hun exhorbitanties het oog van het publiek konden verblin den wy noemen hier b.v. de A- en de H-lijn thans waren zij verplicht zich aan te passen. Dit hield in, dat ze tot een grotere natuurlijkheid in hun streven moesten geraken. Goed gelukt En over het algemeen bezien is hen dit uitstekend gelukt. De nieuwe Y- lijn van Dior b.v. (de meester zegt, dat hij hem heeft ontworpen voor de gelukkige vrouw) past zich aan bij het natuurlijke figuur van de vrouw. Ook de andere couturiers enkele uitzonderingen daargelaten ver vaardigen mooie, harmonieuze mo dellen die een goede draagbaarheid garanderen zonder het figuur door kunstmiddelen er eerst voor „pas klaar" te hebben gemaakt. Hier nog een ontwerp van Dior: „Sa- lamalec" (Y-lyn), een mantel van Perzisch-blauwe wol. Sluiting op de rug. Modeshows in Goes en Vlissingen In „Britannia" te Vlissingen zullen op 19 September, des avonds en 20 September des middags en avonds modeshows gehouden worden. Deze shows worden verzorgd door Mode huis „Bobbe" en „Maison van Dalen". In het Strandhotel te Vlissingen worden Dinsdag 27 September, des avonds en Woensdag 28 September des middags en des avonds, mode shows gehouden. Aan deze show wer ken mee de firma Lambooy, Maison BollenVan Zwïenen, schoenenmaga zijn D. Roelse, firma Jo Fibbe en magazijn „De Ster". In Goes wordt door bet modemaga zijn Poley op 20 October in de Ko renbeurs een modeshow gegeven. De Parijse Haute Couture openbaarde reeds de geheimen voor het ko mende winterseizoen op de vele showswelke in de Franse hoofdstad loer den gegeven. Hoe die kleding er uit zal zien, heeft men kunnen lezen in de speciale verslagen, welke daarover in ons blad zijn verschenen. Thans zijn ook de foto's vrij voor publicatie. Bijzonderheden treft men aan op de pa- gind's 8 en 9 van de krant van vandaag. Hier ziet men een ontwerp van Pierre Clarence: „Coeteau" een velou- ren avondjapon met een lange mantel uit dezelfde stof. Voor beide kledings stukken werd een teint rood gebruikt. parapluie, die zich automatisch ontplooit 24.75 en KNTRPS, beroemd, geliefd, modern en chique, de parapluie der parapluies 28.50. Verder nieuwe, prachtige collectie o.a.: NAALD, van 11.65 29.95. DAMES-EN KINDERCONFECTIE MIDDELBURG L. Delft, Middellburg. Elk jaar opnieuw brengt .de mode nieuwe creaties, nieuwe kleuren, snoezige modellen. En elk jaar opnieuw brengt BIJOU het nieuwste het eerst. Regelmatig komen nu de nieuwe mo- dellen binnen. Kom eens kijken en U zult taloze leuke tasjes ontdekken, die U zelf graag zult willen hebben HET LEDERHUIS LANGE DELFT 44 - MIDDELBURG De zaak met grootste tassensortering Het mooiste wat in de textielwereld te koop is vindt U straks in onze najaarscollectie voor ROKJES TAILLEURS BLUF OP DE (MODE) HOOGTE Kom zien wat voor na jaar eü winter is ont worpen op de MODE SHOW 20 October. Mannequins tonen mo dellen die U makkelijk zelf kunt maken en GANZEPOORTSTR. 9-T1-13 FïPMA S.MfEUWSfN Parijse modesnufjes in de Zeeuwse modehuizen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 8