Verkeer op ondervindt Schouwen-Duiveland soms moeilijkheden Zeeuwse Almanak OPSLAGPLAATS WAS IN STRIJD MET BEPALINGEN HINDERWET VAN TOT WEGENVERBETERING WORDT IN ZELFDE TEMPO VOORTGEZET VEER BRESKENS-VLISSINGEN WAS ENIGE UREN GSTREMD Kilo's slanker BonKorets Agenda PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1955 GEEN ONGEVALLEN VAN BETEKENIS Wegenuerbefering is thans dringend noodzakelijk Op het hoogtepunt van het vacantleselzoen 1955 kan in Schouwen-Duive land worden vastgesteld, dat het tot dusver gelukt is de grote verkeersstroom in goede banen te houden. Niettemin blijkt juist in deze periode, dat herzie ning van het straten- en wegennet toch wei zeer noodzakelijk is. Ook de veren leveren soms moeilijkheden op, al moet direct worden gezegd, dat op Katsc- veer-^Zierikzee door het altijd bij de hand hebben van een tweede boot, het tot nu toe mogelijk is gebleken het grote aanbod van voertuigen te verwer ken. De diensten van vijf uur 's middags uit Zierikzee en 's morgens half tien van Katscveer stellen hoge eisen aan het personeel van de provinciale boot, want ook bij grote drukte wil men zo mogelijk niemand achterlaten. Wel voelt de dagjesman uit Zuid-Beveland en Walcheren het als een groot be zwaar dat de laatste verbinding Zondags vanuit Zierikzee om zeven uur reeds vertrekt. Dit betekent, dat vanaf de Westhoek om half zes met de bus vertrokken moet worden. De bootverbinding NumansdorpZij- 1 bij een omlegging door de stad blijven, pe telt ongeveer 150—200 fietsers per Misschien dat een uitvalsweg via de reis en blijft voor de uit het Noor- Hoofdpoortstraat hier eerlang een op- den komende toerist een veel gezochte lossing geven kan, trip. Anders is het bij de verbinding met St. Philipsland. Is het 's winters voor de Schouwenaar zo, dat hij er rekening mee houdt, Vrijdags niet naar Noord-Brabant per auto te gaan of 's Maandags terug te keren door het komen en gaan van duizenden arbei ders, in Juli en Augustus betekeht een reis naar Brabant per auto, altijd file maken en één, twee of soms drie boot jes wachten. Gebeurt het soms, dat enkele draglines, waarvan de bestuur ders toch ook niet uren kunnen wach ten, voorgaan op de boot, dan is er veel zelfbeheersing nodig. Door inschake ling van veel extra-bussen, het inleg gen van sneldiensten en de laatste R.- T.M.-aanwinst, de aanhangwagen is er weinig vertraging ontstaan in het rei- zigersvervoer. De vertragingen op de busdiensten zijn, gerekend naar de frequentie, practisch nihil. De fietsers en motorrijders, die op deze manier Schouwen-Duiveland verkennen, hebben te kampen met enkele slechte weggedeelten, o.m. bij Capelle en in de gemeente Se- rooskerke. Hiertegenover staat b.v. dat de slingerende binnenweg via Kerkwerve naar Scharendijke, on langs voor het verkeer opengesteld, mede door de verneiuwing van het wegdek in de gemeente Kerkwerve zelf, een prettige en veelgezochte weg voor trekkers is. Een van de grootste problemen voor rijkspolitie en verkeersinspectie blijft de stad Zierikzee. De nauwe doorgang b.v. bij de Nobelpoort is geen garantie voor een vlot geleide circulatie. De straten, kapot gereden en gedeukt door zware G.M.C.'s, hebben op sommige plaatsen dringend verbetering nodig, maar de vrees is gerechtvaardgid, dat na herstel binnen enkele weken door het zware verkeer eenzelfde situatie ontstaan zal. Verschillende suggesties van wegomlegging en ontlasting van het verkeer bij de Dam en Schuithaven b.v. zijn al gedaan, maar het zware vervoer van en naar de stad, zal ook Bij al deze moeilijkheden geeft het de betrokken instanties tot dusver gro te voldoening, dat ondanks verkeers opstoppingen, smalle verbindingswe gen en het ononderbroken herstcltrans- port, tot nu toe in het vacantieseizoen 1956 geen ongevallen van betekenis zich hebben voorgedaan. Door een krachtige samenwerking van rijks politie, gemeentepolitie en het perso neel van de verschillende vervoers bedrijven is men er in geslaagd ook dit jaar weer de grote aanvoer van men sen en wagens te verwerken, zelfs op die dagen dat door touristen en dagjes mensen het bevolkingscijfer van de die dorpen in de Westhoek zich ver driedubbelde. „Schelpwijk" overgedragen aan de rederij Het bij de N.V. Koninklijke Maat schappij „De Schelde" te Vlissingen gebouwde turbinetankschip „Schelp- wyk" voor de N.V, Stoomvaart Maatschappij „Oisterwjjk" te Rot terdam directie firma Erhardt en Dekkers ls aan de reders overge dragen. Op 7 Mei 1954 werd de kiel van dit schip gelegd en op 15 Januari van dit jaar volgde de tewaterlating. Het schip heeft dus acht maanden op de helling gestaan. De „Schelpwijk" is een enkel- schroef turbinetankschip met een draagvermogen van 18.000 ton. Zy heeft de gebruikelijke indeling van een modern tankschip met dekhui zen voor de navigatie en officiersver- blijven in de midscheeps, een bak op het voorschip en een campagne met dekhuizen voor het machinekamer- personeel, dekpersoneel, civiele dienst enz. op het achterschip. De tuigage bestaat uit twee masten en enkele laadpalen met laadbomen voor de behandeling van olieleidingen en van de lading voor het voorruïm. Ongeval op veerboot Woensdagmiddag is op de veerboot „Prins Bernhard", die ae dienst on derhoudt tussen Vlissingen en Bres- kens, het Belgische jongetje E. Ver meulen, afkomstig uit Brugge, uit gegleden en van een trap gevallen. De knaap, die een lichte hersenschud ding had opgelopen, werd in Vlissin gen aan wal gebracht en opgenomen in het Sint Jösephziekenhuis. Grote order voor „De Schelde" Tien schepen voor Panamese rederij De N.V. Koninklijke Mij. „De Schel de" te Vlissingen en de Nederland se Dok- en Scheepsbouw Mij. te Am sterdam hebben bekendgemaakt, dat zij van een vooraanstaande Pa namese rederij opdracht hebben ontvangen voor de bouw van 10, resp. 8 vrachtschepen van 12.000 ton laadvermogen als open shelter deck schip. De schepen zullen worden afgele verd in de periode 1957 tot 1961 en lullen worden uitgerust met Schelde-Sulzer resp. N.D.S.M.-Stork motoren. Bagger- en onderhoudswerk in Middelburg aanbesteed. In het gebouw van de Rijkswater staat, directie Zeeland, in Middelburg, werd Woensdag aanbesteed het uitvoe ren van baggerwerk in het Veerse Gat in de nabijheid van de buitenhaven van het Kanaal door Walcheren in Vee- re en in de Zandkreek bij Kortgene en Kats. Op dit werk werd als volgt inge schreven: 1. Aann. Mij. Jac. G. van Oord N.V., Utrecht 0.84 per m3 op geruimd baggerspecie, gemeten in pro fiel; 2. N.V. Baggermij. „Holland" Bo- ven-Hardinxveld, 1.07 per m3 op geruimde baggerspecie, gemeten in profiel. De gunning werd aangehouden. Verder werd aanbesteed het onder houdswerk aan de tramweghaven in het Zijpe, gedurende 1955. Op dit werk werd ingeschreven als volgt: l.M. v. d. Velde, Bruinisse 36.700; 2. J. M. Dekker, Brouwershaven 37.500; 3. fa. M. de Oude en K. T. de Oude, Zierikzee 37.700. Ook hier werd de gunning aangehouden. Examen Aan de sportschool Felix Janssens te Bergen op Zoom slaagden voor de Gele Band Judo J. F. de Waal uit Vlissingen. Voor de le graad Jiu Jit- su: J. van Meerendonk; J. v. d. Meu- le; H. Vercammen; K. J. Bastiaanse; J. Barentsen en W. Luijk, allen uit Vlissingen. Voor het examen nuttige handwer ken slaagde te Rotterdam mej. E. Hack te Zierikzee. KANTONRECHTER TE MIDDELBURG Gebruiker reeds jaren lang zonder vergunning beriep zich op toezeggingen van gemeentewege Voor de Middelburgse kantonrechter, mr. J. Moolenburgh, moest zich Woensdag de 74-jarige koopman B. F. M. uit Middelburg verantwoorden. M. bezit reeds lange ty'd een opslagplaats voor oud papier en lompen. Voor dit pakhuis is echter geen vergunning aanwezig, zoals die wordt voorge- sclireven in de betrokken bepalingen van de Hinderwet. Reeds in 1952 werd M. voor dit feit veroordeeld, doch thans was hij wederom bekeurd. De koopman beriep zich op een toezegging, die hem in 1940 verleend was door de toenmalige wethouder van openbare werken en op de medewerking van de huidige wethouder. Deze zou hem gezegd hebben, <lat hij „zijn gang maar moest gaan". De kantonrechter verklaarde echter bewezen te achten, dat M. in strijd met de wet handelde. Hy legde een lichte boete op, f 3. of 2 dagen en drukte M. op het hart uit deze schuldigverklaring nu de con sequenties te trekken. Tevoren was de huidige wethouder en ach te het twijfelachtig of hier een van openbare werken in Middelburg, de heer L. J. van 't W., als gehoord. Deze verklaarde, dat kij van het bestaan van dit pakhuis Getuige heeft inderdaad gezegd, dat M. zijn gang- Icon gaan. Op de vraag van de kantonrechter of hij meende, dat in deze een vergunning is vereist, antwoordde de heer Van 't W., beves tigend. Hij voerde echter aan, dat nooit klachten van omwonenden zijn ontvangen. Bovendien worden de op geslagen goederen vlug doorgevoerd, zodat elke partij nooit lang op dezelf de plaats is opgeslagen. Op de vraag of M. een vergunning zou Krijgen wanneer hy die aanvroeg, zei getuige Van 't W., dat dit niet di rect het geval zou zijn. Het pakhuis dient daartoe namelijk aan bepaalde eisen te voldoen. Om die reden zouden dan verbeteringen moeten worden aangebracht. Ondanks het feit, dat men dit op soepele wijze zou kunnen oplossen, zullen met deze werkzaam heden toch wel enkele duizenden gul dens zijn gemoeid. De ambtenaar van het Openbare Ministerie, mr. T. Lebret, vond, dat het ten laste gelegde feit strafbaar is. Er is naar zijn mening hier sprake van een overtreding van de Hinder wet. Toezeggingen van gemeentewe ge ten spijt Kan M. niet zonder ver- inning dit bedrijf uitoefenen. „Pro beert U een ander gebouw te krijgen wanneer de verbetering te duur is", zei mr. Lebret, die tenslotte f 10.of 2 dagen vroeg. De raadsman van M., mr. P. C. Adri- aanse, betoogde, dat hoewel geen of ficiële vergunningen waren verstrekt, de toestemming van gemeentewege een officieuze vergunning genoemd mag worden. Hij meende, dat M. ge heel te goeder trouw liad gehandeld <3.ijpe V AC ANTIE YVERK. Op vele plaatsen in ons land tracht de schooljeugd in de vacantie een paar cent te verdienen door te gaan werken gedurende een paar weken en op deze wijze de kosten te drukken, die gemoeid zijn met het maken van vacantie-uitstapjes, logeerpartijen en dergelijke evenementen. Zo ook in de omgeving van Axel. Nu de aardappe len en uien zo snel mogelijk de grond uit moeten is er voor de pseudo-land- arbeiders voldoende emplooi te vin den. In „krooiverband" grote groe pen trekken de jongens en meisjes des ochtends naar het land, waar zy zich welgemoed aan de arbeid zetten. OESTERBROEDVAL. In kringen van oesterkwekers wordt thans algemeen aangenomen, dat de broedval dit jaar als geslaagd mag worden beschouwd. Pannen met en kele honderden broedjes zijn geen uit zonderingen. Opmerkelijk is evenwel, dat juist op die pannen, die het laatst werden uitgezet, de beste broedval wordt waargenomen. DAGGIE De bus was vol. Eivol. Een voertuig zivaar beladen met zondoor stoof de, van louter strandpret uitgeputte men sen, die van Schouwens Westlioelc op de terugweg naar Zierikzee en Zijpe ■waren. In Brouwershaven arriveerde de bus tien minuten te laat en de rei zigers, die de boot van vijf uur in Zie- riekzee wilden halen, kregen een ge spannen gelaatsuitdrukking. „Zou het nog lukken?" 't Werd een ritje tegen de klok en misschien zou de klok nog verloren hebben, als Ja, als niet op enkele kilometers van Zierikzee het mechanisme van het mo derne vervoermidel de geest had ge geven. Het regelmatig gezoem van de motor ging plotseling over in een zacht gepruttel, en hield toen hele maal op. De bus stond stil. Onwrik baar stil. Precies om vijf uur. Op dat tijdstip vertrok uit Zierik zee de boot naar Katseveer en dege nen in de bus, die mee hadden gemoe ten, zaten wel in, maar niet op de boot Daar troffen ze elkaar drie volle uren later. 't Was wel een daggie NIEUW ORGEL. In Tholen arriveerde deze week het nieuwe orgel voor de kerk van de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Het werd gebouwd door de firma Koppejan te Veenendaal. Met de levering en de plaatsing van dit harmonium is ruim zestien mille gemoeid. ONDERZOEKVAARTUIG. Op de werf van de firma Bakker en Zoon te Yerseke wordt momenteel de laatste hand gelegd aan een vlet van ongever twaalf meter lengte, wel ke zal worden gebruikt voor het vis- serijonderzoek. Het vaartuig zal met name dienst doen by onderzoekingen op het gebied van de oestercultuur. Schipper wordt de heer P. Vermaat, vroeger opziener der Vissery op de Zeeuwse Stromen. VLASAANVOER. In de haven van Axel-Sassing la gen Dinsdag j.L niet minder dan ze ventien schepen, waarvan vijftien ge laden met vlas, bestemd voor de in dustrie in het Zeeuwsch-Vlaamse grensgebied. Het vlas werd per vrachtauto naar de plaats van be stemming vervoerd. Een en ander gaf in het anders zo rustige haventje een ongewone bedrijvigheid. NAAR GENEVE Mej. J. Rot, secretaresse van het Provinciaal Kerkbestuur der Neder lands Hervormde Kerk in Zeeland te Middelburg, is gisteren naar Bossey bij Genève vertrokken teneinde daar werkzaam te zijn bij de internationa le, interkerkelijke hulpverlening van de Wereldraad der Kerken. (Advertentie) Bij iedere maaltijd een kwelling op komst? Angst voor brandend maagzuur Neem Bennies. Alleen al bij de gedachte aan die pijnlijke, snerpende zuurbrand hebt U al gegeten en gedronken vóór U aan tafel gaat. Waarom die ellende? Er zijn toch Rennies! Met Rennies hebt van brandend maagzuur niets te vrezen. U eet gewoon waar U trek in hebt. Mocht de nood aan de man (óf aan de vrouw!) komen, laat U één tot twee Rennies op de tong smelten. On gemerkt het vervelende „glaasje water" komt er niet aan te pas! Zuur brand en pijn zijn bij voorbaat kans loos, als U zorgt steeds 'n paar Ren nies „op zak" te hebben. Het Middelburgse openluchttheater in het stadspark „Toorenvliedt" zal vanavond zijn eerste bespeling „on-. dergaan". „De Horstspelers" uit Drie bergen zullen de eersten zijn, die het toneel voor dit doel gaan gebruiken. Woensdag heeft men het amphithea ter ingericht om de toeschouwers te ontvangen. Veilingkisten en planken waren de materialen, waarmee werd gewerkt. Het theater zonder toeschou wers leverde toen deze aanblik op. (Foto P.Z.C.) A. J. de Groot bespeelde carillon te Vlissingen De stadsbeiaardier van Bergen op Zoom, de heer Adriaan de Groot, heeft Woensdag avond tussen half negen en half tien een uitstekend ver zorgd concert uit' gevoerd op het ca rillon van de Sint Jacobstoren te Vlissingen. De heer De Groot behaal de in 1938 te Me- chelen het bei aarddiploma en werd in hetzelfde jaar te Bergen op Zoom benoemd. Hij is woonachtig te Antwerpen. Het uit gevoerde programma omvatte o.m. de Kleine Beiaardsuite, gecomponeerd door de heer De Groot zelf, en voorts werken van Bach, Mozart, Verdi en Morks. BEGROTING 1956 WEGSCHAP WALCHEREN Financiële middelen zullen beter worden wanneer voorstel Commissie-Oud wet wordt Het bestuur acht het voorts niet uitgesloten, dat de middelen van het wegschap in de toekomst in belang rijke mate zullen toenemen, indien het door de commissie-Oud gedane voorstel over de wegenfinanciering tot wet zal worden verheven. Voorts verwacht men, dat de onderhandelin- beplanting worden gevoerd, op de gen, die over het onderhoud van de duur bepaalde voordelen voor het wegschap zullen opleveren. l)lllllllllllt!!UUI]IUIIIHIIIIIUIIIIUIIIIIini(!l!IIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIUIlllUUjü Het dagelijks bestuur van het wa terschap wegschap" „Walcheren" heeft de leden van het college van beheer de ontwerpbegroting voor 1956 toegezonden. Deze begroting sluit voor de gewone dienst met aan inkomsten en uitgaven een bedrag van '347.438. De kapitaaldienst is in inkomsten berekend op 59.911 en in uitgaven op 74.311, waardoor dus een nadelig saldo resteert van 14.400. Uit de begroting gevoegde bijlagen blijkt, dat met net onder houd der wegen in 1956 op dezelfde voet zal worden voortgegaan als thans het geval is, zodat wanneer deze werkzaamheden zijn uitgevoerd het wegennet in een aanmerke lijk betere staat zal verkeren dan de laatste jaren ooit het geval was. Dat betekent, dat de achterstand, die op dit terrein bestond, reeds ten dele wordt ingelopen. In de begroting is een bedrag van 16.000 geraamd voor de bouw van een centrale opslagplaats te Grijps- kerke. Men neemt daarbij aan, dat het wegschap over voldoende midde len beschikt en dat men geen beroep zal behoeven te doen op de kapitaal markt. Bij het opmaken van de begroting is er naar gestreefd de bijdragen van de gemeenten en de polder „Wal cheren" te handhaven op een totaal van 300.000. Dit is gelukt door een bedrag van 16.388 aan te wenden van de reserve voor wegenonderhoud. In een begeleidend schrijven deelt het dagelijks bestuur mede, dat de practijk reeds nu heeft uit gewezen, dat het vormen van een vaste reserve niet alleen gewenst, maar zelfs noodzakelijk is. Het is namelijk niet mogelijk het totaal der uitgaven steeds op ongeveer 300.000 per jaar uit te houden. ELECTRICITEITSSTORING TE BRESKENS Kleinere boot kon verkeersstroom niet snel genoeg verwerken. Het reizigersvervoer over de Wester- schelde tussen Breskens en Vlissin gen heeft Woensdagmorgen en -mid dag stagnatie ondervonden. In een schakelstation van de P.Z.E.M. te Breskens was een hoofdvoedings- schakel van het hoogspanningsnet onderbroken. Mede hierdoor kon de laadbrug in de fuik van de Provin ciale Stoombootdiensten te Breskens niet functionneren. In een deel van Breskens was ook de electriciteit in huizen en gebouwen afgesloten. Het gevolg van deze storing was, dat de veerboot „Koningin Juliana", die in de fuik lag, daar niet kon worden gedebarkeerd. De voetgan gers en wielryders werden via de Eonton aan de wal gebracht, maar e auto's en motoren konden de boot niet verlaten. De veerboot „Prins Bernhard", die onderweg was van Vlissingen naar Breskens, keerde naar Vlissingen terug. De Provin ciale Stoombootdiensten hebben toen met een kleinere boot getracht de stroom van motorrijtuigen over de Schelde te brengen, maar door een tekort aan capaciteit groeide de ry wachtende auto's snel aan. De electrische storing, die omstreeks half tien optrad kon door een sa menloop van omstandigheden eerst circa half twee worden opgeheven. De normale veerverbinding werd kort daarna hervat en de achterstand kon snel worden ingehaald. Dubbele vreugde.... Maandagavond heerste in het gezin van de heer A. Plasschaert aan de Philips van Kleefstraat te Breskens dubbele vreugde. In één slag was de familie een tele visietoestel en... een auto rij ker gewórden. Dat zat zo: Pa en Ma Plasschaert bezaten beiden loten van dé Breskense winkelweek, van welke loterij Maandag de uitslag werd be kendgemaakt. Het eerste werd het nummer van de tweede prijs een televisietoestel ge noemd, die gewonnen werd door mevrouw Plasschaert. Daarna volgden de derde prijs en zo vervolgens.. Het winnende nummer van de hoofdprijs een auto werd tot het laatst geheim gehouden. Tenslotte bleek, dat de heer Plasschaert evenals de bekende Amster damse olieman een Ford had opgedaan. De olieman uit het liedje moest het echter met een oude stellen: de heer Plas schaert kreeg een gloednieu- Installatie burgemeester Van Halst In ons verslag van de installatie van de heer J. van Halst tot burge meester van Wissekerlce is een ver gissing geslopen. Vanzelfsprekend werd ae officiële instalaltie met dooi de gemeente secretaris verricht, maar door wethouder G. Leendertse. Er had moeten staan: De gemeente secretaris, de heer N. D. van de Heij- de las het Koninklijk Besluit voor, waarin de heer J. van Halst tot bur gemeester van Wissekerke, Kamper land en Geersdijk werd benoemd. In zijn installatierêde sprak wethouder G. Leendertse de hoop uit, dat God de heer van Halst kracht zou schen ken bij het komende moeilijke werk, vooral wanneer in de toekomst Noord Beveland geen eiland meer zal zijn. Met enkele woorden richtte spreker zich nog tot mevrouw van Halst. Vervolgens hing wethouder Leendert se de heer J. van Halst de ambtske ten om en verklaarde hem tot bur gemeester van Wissekerke, Kamper land en Geersdijk geïnstalleerd. Benoeming Waterschap By Koninklijk besluit is benoemd tot gezworene van de polder Drei- schor, de heer C. J. van Bloois te Dreisehor. overtuigend bewijs is geleverd. Ten slotte wees hij er op, dat zijn cliënt zeer gedupeerd zal zijn, indien hy zijn huidig pakhuis niet meer mag ge bruiken. Andere ruimte is ïn Middel burg niet te verkrijgen. Te druk In de Scheldestraat in Vlissingen voordat deze straat op de Paul Ivru- gerstraat uitmondt, is een stopstreep getrokken. Die streep is er, opdat ie dere weggebruiker even stilhoudt om op te letten, alvorens de Paul Kru- gerstraat die een voorrangsweg is wordt „betreden". Zeer velen trek ken zich van de streep niets aan, het geen een proces-verbaal kan kosten. Woensdagmorgen kreeg de Middel burgse kantonrechter twee van deze gevallen te behandelen. De eerste overtreder was de 46-jarige Vlissing- se melkslijter J. A. S. Iedere dag rijdt hij met zijn bakfiets langs deze plaats. Steeds stopt hij, behalve die keer, toen het verscherpte controle was. Dit bracht hem thans voor mr. Moolenburgh. De amtenaar van het O. M. vroeg f 20.of 4 dagen en het vonnis luidde f 10.of 5 dagen. De ijzerwerker H. v. D. uit Souburg vond het ook niet nodig te stoppen Er was toch geen verkeer te zien", zei hij „en een ander doet het ook niet". „Dan dient U een voorbeeld te stel len", zei mr. Moolenburg, die ook de ze overtreder f 10.of 5 dagen opleg de, nadat de eis, evenals in het vori ge geval op f 20.of 4 dagen was gesteld. Omdat het naar zyn mening op het rijwielpad te druk was en hy enkele zakken achterop voerde, was de 33- jaiüge grondwerker W. B. uit Kle- verskerke in Middelburg op de Kle- verskerkseweg gaan rijden, in plaats van op het fietspad. De ambtenaar vond het wel opmerkelijk, dat B. juist het onveiligste deel van de weg koos. Hij vorderde f 6.of 2 dagen, de kantonrechter legde dezelfde boete op. maar met één subsidiaire dag meer. Toen de 19-jarige Vlïssingse ver pleegster in druk gesprek gewik keld op de hoek WalstraatNieu- wendijk in Vlissingen geen richting aangaf bij het rechts afslaan, werd zy verbaliseerd. „Als verpleegster kent IJ toch zeker wel de gevolgen voor weggebruikers; die niet opletten van zeer nabij", zo zei de ambtenaar, die f 5.of 2 dagen eiste. De uit spraak werd f 4.of 2 dagen. De periode, waarin men zijn kente kenbewijs kon laten vernieuwen zon der voor het oude een bekeuring te krijgen is voorbij. Dit ondervond de 74-jarige motorrijder J. D. K. uit Kortgene, toen hij onder 's-Heer Arendskerke contróle kreeg. K. heeft nu wel een nieuw bewijs, maar zijn overtreding kost hem f 5.of 3 da gen. De ambtenaar vorderde f 10.of 2 dagen. Hetzelfde overkwam de 32-ja- rige waterbouwkundige ambtenaar J. K. uit Rilland-Bath. Tegen hem vor derde mr. Lebret f 10.of 2 dagen. De uitspraak werd f 7.50 of 4 dagen. Het is niet toegestaan aan brom fietsers om fietsers voort te trekken. Omdat haar zuster deze trekkracht had gebruikt stond nu de „bromster" mej. W. J. v. W., 18 jaar, uit Middel burg, terecht, """oor dit vergryp hoor de zij de ambtenaar f 15.of 3 dagen eisen. De kantonrechter legde f 8. of 4 dagen op. Advertentie) Waarom.de last vari ongezonde (en vaak lelijke) dikte nog langer met u meedragen? BonKorets geven u in enkele weken weer uw jeugdig slank figuur. BonKorets werken volgens het principe van dehy- dratie - veilig en snel. Opgehoopt vet smelt weg, loomheid en verstopping maken plaats voor een opgewekt en monter gevoel - veroverende charme straalt van u af - u ls een ander mens. Be gin een nieuw leven, begin nog vandaag met BonKorets, f. 3.30 per flacon. VERMAGERINGSDRAGEES VANDAAG. Middelburg Electro: ,,In het aangezicht van de dood1", (14 jr.), 19 en 21.15 uur; Molenwater: „Miniatuur Walcheren", •924 uur concert „Kinderfanfare", 14.30 uur herhaling „All English Night. 20.30 uur; Sportuitwisseling MiddelburgFolkestone: sportterrein: motorbehendigheidsrit Middelburg Folkestone, voetbalwedstrijd Zeelan- d:aArnemuiden. hockeywedstrijd r Middelburg BFolkestone. 19 uur; Kunstzaal Van Benthem en Jutting: Expositie werken Honoré Daumier, 9 18 uur; Openluchttheater „Tooren vliedt": opvoeringen door „De Horst spelers", 20 uur. Vlissingen Alhambra: „Moord in het Casino", (14 jr.), 19 en 21- uur; Luxor: „De bende van Marady", (14 jr.), 20 uur; Britannia: filmvoorstelling „Vijf minuten na twaall", (18 jr.), 19 en 21 uur. Goes Grand: „Mrs. Miniver", (a. l.)„ 20 u.; Grote kerk: Zeeuwse tentoonstel ling Beeldende Kunsten 1012, 13.30 17 en 18—20 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 2