Verkeer op
ondervindt
Schouwen-Duiveland
soms moeilijkheden
Zeeuwse Almanak
OPSLAGPLAATS WAS IN STRIJD
MET BEPALINGEN HINDERWET
VAN
TOT
WEGENVERBETERING WORDT IN
ZELFDE TEMPO VOORTGEZET
VEER BRESKENS-VLISSINGEN
WAS ENIGE UREN GSTREMD
Kilo's slanker
BonKorets
Agenda
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 18 AUGUSTUS 1955
GEEN ONGEVALLEN VAN BETEKENIS
Wegenuerbefering is thans
dringend noodzakelijk
Op het hoogtepunt van het vacantleselzoen 1955 kan in Schouwen-Duive
land worden vastgesteld, dat het tot dusver gelukt is de grote verkeersstroom
in goede banen te houden. Niettemin blijkt juist in deze periode, dat herzie
ning van het straten- en wegennet toch wei zeer noodzakelijk is. Ook de veren
leveren soms moeilijkheden op, al moet direct worden gezegd, dat op Katsc-
veer-^Zierikzee door het altijd bij de hand hebben van een tweede boot, het
tot nu toe mogelijk is gebleken het grote aanbod van voertuigen te verwer
ken. De diensten van vijf uur 's middags uit Zierikzee en 's morgens half tien
van Katscveer stellen hoge eisen aan het personeel van de provinciale boot,
want ook bij grote drukte wil men zo mogelijk niemand achterlaten. Wel
voelt de dagjesman uit Zuid-Beveland en Walcheren het als een groot be
zwaar dat de laatste verbinding Zondags vanuit Zierikzee om zeven uur
reeds vertrekt. Dit betekent, dat vanaf de Westhoek om half zes met de bus
vertrokken moet worden.
De bootverbinding NumansdorpZij- 1 bij een omlegging door de stad blijven,
pe telt ongeveer 150—200 fietsers per Misschien dat een uitvalsweg via de
reis en blijft voor de uit het Noor- Hoofdpoortstraat hier eerlang een op-
den komende toerist een veel gezochte lossing geven kan,
trip. Anders is het bij de verbinding
met St. Philipsland. Is het 's winters
voor de Schouwenaar zo, dat hij er
rekening mee houdt, Vrijdags niet naar
Noord-Brabant per auto te gaan of
's Maandags terug te keren door het
komen en gaan van duizenden arbei
ders, in Juli en Augustus betekeht een
reis naar Brabant per auto, altijd file
maken en één, twee of soms drie boot
jes wachten. Gebeurt het soms, dat
enkele draglines, waarvan de bestuur
ders toch ook niet uren kunnen wach
ten, voorgaan op de boot, dan is er veel
zelfbeheersing nodig. Door inschake
ling van veel extra-bussen, het inleg
gen van sneldiensten en de laatste R.-
T.M.-aanwinst, de aanhangwagen is er
weinig vertraging ontstaan in het rei-
zigersvervoer. De vertragingen op de
busdiensten zijn, gerekend naar de
frequentie, practisch nihil.
De fietsers en motorrijders, die op
deze manier Schouwen-Duiveland
verkennen, hebben te kampen met
enkele slechte weggedeelten, o.m.
bij Capelle en in de gemeente Se-
rooskerke. Hiertegenover staat b.v.
dat de slingerende binnenweg via
Kerkwerve naar Scharendijke, on
langs voor het verkeer opengesteld,
mede door de verneiuwing van het
wegdek in de gemeente Kerkwerve
zelf, een prettige en veelgezochte
weg voor trekkers is.
Een van de grootste problemen voor
rijkspolitie en verkeersinspectie blijft
de stad Zierikzee. De nauwe doorgang
b.v. bij de Nobelpoort is geen garantie
voor een vlot geleide circulatie. De
straten, kapot gereden en gedeukt door
zware G.M.C.'s, hebben op sommige
plaatsen dringend verbetering nodig,
maar de vrees is gerechtvaardgid, dat
na herstel binnen enkele weken door
het zware verkeer eenzelfde situatie
ontstaan zal. Verschillende suggesties
van wegomlegging en ontlasting van
het verkeer bij de Dam en Schuithaven
b.v. zijn al gedaan, maar het zware
vervoer van en naar de stad, zal ook
Bij al deze moeilijkheden geeft het
de betrokken instanties tot dusver gro
te voldoening, dat ondanks verkeers
opstoppingen, smalle verbindingswe
gen en het ononderbroken herstcltrans-
port, tot nu toe in het vacantieseizoen
1956 geen ongevallen van betekenis
zich hebben voorgedaan. Door een
krachtige samenwerking van rijks
politie, gemeentepolitie en het perso
neel van de verschillende vervoers
bedrijven is men er in geslaagd ook dit
jaar weer de grote aanvoer van men
sen en wagens te verwerken, zelfs op
die dagen dat door touristen en dagjes
mensen het bevolkingscijfer van de
die dorpen in de Westhoek zich ver
driedubbelde.
„Schelpwijk" overgedragen
aan de rederij
Het bij de N.V. Koninklijke Maat
schappij „De Schelde" te Vlissingen
gebouwde turbinetankschip „Schelp-
wyk" voor de N.V, Stoomvaart
Maatschappij „Oisterwjjk" te Rot
terdam directie firma Erhardt en
Dekkers ls aan de reders overge
dragen. Op 7 Mei 1954 werd de kiel
van dit schip gelegd en op 15 Januari
van dit jaar volgde de tewaterlating.
Het schip heeft dus acht maanden op
de helling gestaan.
De „Schelpwijk" is een enkel-
schroef turbinetankschip met een
draagvermogen van 18.000 ton. Zy
heeft de gebruikelijke indeling van
een modern tankschip met dekhui
zen voor de navigatie en officiersver-
blijven in de midscheeps, een bak op
het voorschip en een campagne met
dekhuizen voor het machinekamer-
personeel, dekpersoneel, civiele dienst
enz. op het achterschip. De tuigage
bestaat uit twee masten en enkele
laadpalen met laadbomen voor de
behandeling van olieleidingen en van
de lading voor het voorruïm.
Ongeval op veerboot
Woensdagmiddag is op de veerboot
„Prins Bernhard", die ae dienst on
derhoudt tussen Vlissingen en Bres-
kens, het Belgische jongetje E. Ver
meulen, afkomstig uit Brugge, uit
gegleden en van een trap gevallen.
De knaap, die een lichte hersenschud
ding had opgelopen, werd in Vlissin
gen aan wal gebracht en opgenomen
in het Sint Jösephziekenhuis.
Grote order voor
„De Schelde"
Tien schepen voor Panamese rederij
De N.V. Koninklijke Mij. „De Schel
de" te Vlissingen en de Nederland
se Dok- en Scheepsbouw Mij. te Am
sterdam hebben bekendgemaakt,
dat zij van een vooraanstaande Pa
namese rederij opdracht hebben
ontvangen voor de bouw van 10,
resp. 8 vrachtschepen van 12.000
ton laadvermogen als open shelter
deck schip.
De schepen zullen worden afgele
verd in de periode 1957 tot 1961
en lullen worden uitgerust met
Schelde-Sulzer resp. N.D.S.M.-Stork
motoren.
Bagger- en onderhoudswerk
in Middelburg aanbesteed.
In het gebouw van de Rijkswater
staat, directie Zeeland, in Middelburg,
werd Woensdag aanbesteed het uitvoe
ren van baggerwerk in het Veerse Gat
in de nabijheid van de buitenhaven
van het Kanaal door Walcheren in Vee-
re en in de Zandkreek bij Kortgene en
Kats. Op dit werk werd als volgt inge
schreven: 1. Aann. Mij. Jac. G. van
Oord N.V., Utrecht 0.84 per m3 op
geruimd baggerspecie, gemeten in pro
fiel; 2. N.V. Baggermij. „Holland" Bo-
ven-Hardinxveld, 1.07 per m3 op
geruimde baggerspecie, gemeten in
profiel. De gunning werd aangehouden.
Verder werd aanbesteed het onder
houdswerk aan de tramweghaven in
het Zijpe, gedurende 1955. Op dit werk
werd ingeschreven als volgt:
l.M. v. d. Velde, Bruinisse 36.700; 2.
J. M. Dekker, Brouwershaven 37.500;
3. fa. M. de Oude en K. T. de Oude,
Zierikzee 37.700. Ook hier werd de
gunning aangehouden.
Examen
Aan de sportschool Felix Janssens
te Bergen op Zoom slaagden voor de
Gele Band Judo J. F. de Waal uit
Vlissingen. Voor de le graad Jiu Jit-
su: J. van Meerendonk; J. v. d. Meu-
le; H. Vercammen; K. J. Bastiaanse;
J. Barentsen en W. Luijk, allen uit
Vlissingen.
Voor het examen nuttige handwer
ken slaagde te Rotterdam mej. E.
Hack te Zierikzee.
KANTONRECHTER TE MIDDELBURG
Gebruiker reeds jaren lang zonder vergunning
beriep zich op toezeggingen van gemeentewege
Voor de Middelburgse kantonrechter, mr. J. Moolenburgh, moest zich
Woensdag de 74-jarige koopman B. F. M. uit Middelburg verantwoorden.
M. bezit reeds lange ty'd een opslagplaats voor oud papier en lompen. Voor
dit pakhuis is echter geen vergunning aanwezig, zoals die wordt voorge-
sclireven in de betrokken bepalingen van de Hinderwet. Reeds in 1952 werd
M. voor dit feit veroordeeld, doch thans was hij wederom bekeurd. De
koopman beriep zich op een toezegging, die hem in 1940 verleend was door
de toenmalige wethouder van openbare werken en op de medewerking van
de huidige wethouder. Deze zou hem gezegd hebben, <lat hij „zijn gang
maar moest gaan". De kantonrechter verklaarde echter bewezen te achten,
dat M. in strijd met de wet handelde. Hy legde een lichte boete op, f 3.
of 2 dagen en drukte M. op het hart uit deze schuldigverklaring nu de con
sequenties te trekken.
Tevoren was de huidige wethouder en ach te het twijfelachtig of hier een
van openbare werken in Middelburg,
de heer L. J. van 't W., als
gehoord. Deze verklaarde, dat kij van
het bestaan van dit pakhuis
Getuige heeft inderdaad gezegd, dat
M. zijn gang- Icon gaan. Op de vraag
van de kantonrechter of hij meende,
dat in deze een vergunning is vereist,
antwoordde de heer Van 't W., beves
tigend. Hij voerde echter aan, dat
nooit klachten van omwonenden zijn
ontvangen. Bovendien worden de op
geslagen goederen vlug doorgevoerd,
zodat elke partij nooit lang op dezelf
de plaats is opgeslagen.
Op de vraag of M. een vergunning
zou Krijgen wanneer hy die aanvroeg,
zei getuige Van 't W., dat dit niet di
rect het geval zou zijn. Het pakhuis
dient daartoe namelijk aan bepaalde
eisen te voldoen. Om die reden zouden
dan verbeteringen moeten worden
aangebracht. Ondanks het feit, dat
men dit op soepele wijze zou kunnen
oplossen, zullen met deze werkzaam
heden toch wel enkele duizenden gul
dens zijn gemoeid.
De ambtenaar van het Openbare
Ministerie, mr. T. Lebret, vond, dat
het ten laste gelegde feit strafbaar is.
Er is naar zijn mening hier sprake
van een overtreding van de Hinder
wet. Toezeggingen van gemeentewe
ge ten spijt Kan M. niet zonder ver-
inning dit bedrijf uitoefenen. „Pro
beert U een ander gebouw te krijgen
wanneer de verbetering te duur is",
zei mr. Lebret, die tenslotte f 10.of
2 dagen vroeg.
De raadsman van M., mr. P. C. Adri-
aanse, betoogde, dat hoewel geen of
ficiële vergunningen waren verstrekt,
de toestemming van gemeentewege
een officieuze vergunning genoemd
mag worden. Hij meende, dat M. ge
heel te goeder trouw liad gehandeld
<3.ijpe
V AC ANTIE YVERK.
Op vele plaatsen in ons land tracht
de schooljeugd in de vacantie een
paar cent te verdienen door te gaan
werken gedurende een paar weken en
op deze wijze de kosten te drukken,
die gemoeid zijn met het maken van
vacantie-uitstapjes, logeerpartijen en
dergelijke evenementen. Zo ook in de
omgeving van Axel. Nu de aardappe
len en uien zo snel mogelijk de grond
uit moeten is er voor de pseudo-land-
arbeiders voldoende emplooi te vin
den. In „krooiverband" grote groe
pen trekken de jongens en meisjes
des ochtends naar het land, waar zy
zich welgemoed aan de arbeid zetten.
OESTERBROEDVAL.
In kringen van oesterkwekers wordt
thans algemeen aangenomen, dat de
broedval dit jaar als geslaagd mag
worden beschouwd. Pannen met en
kele honderden broedjes zijn geen uit
zonderingen. Opmerkelijk is evenwel,
dat juist op die pannen, die het laatst
werden uitgezet, de beste broedval
wordt waargenomen.
DAGGIE
De bus was vol. Eivol. Een voertuig
zivaar beladen met zondoor stoof de,
van louter strandpret uitgeputte men
sen, die van Schouwens Westlioelc op
de terugweg naar Zierikzee en Zijpe
■waren. In Brouwershaven arriveerde
de bus tien minuten te laat en de rei
zigers, die de boot van vijf uur in Zie-
riekzee wilden halen, kregen een ge
spannen gelaatsuitdrukking. „Zou
het nog lukken?"
't Werd een ritje tegen de klok en
misschien zou de klok nog verloren
hebben, als
Ja, als niet op enkele kilometers van
Zierikzee het mechanisme van het mo
derne vervoermidel de geest had ge
geven. Het regelmatig gezoem van de
motor ging plotseling over in een
zacht gepruttel, en hield toen hele
maal op. De bus stond stil. Onwrik
baar stil.
Precies om vijf uur.
Op dat tijdstip vertrok uit Zierik
zee de boot naar Katseveer en dege
nen in de bus, die mee hadden gemoe
ten, zaten wel in, maar niet op de
boot
Daar troffen ze elkaar drie volle
uren later.
't Was wel een daggie
NIEUW ORGEL.
In Tholen arriveerde deze week
het nieuwe orgel voor de kerk van
de Gereformeerde Gemeente ter
plaatse. Het werd gebouwd door
de firma Koppejan te Veenendaal.
Met de levering en de plaatsing
van dit harmonium is ruim zestien
mille gemoeid.
ONDERZOEKVAARTUIG.
Op de werf van de firma Bakker
en Zoon te Yerseke wordt momenteel
de laatste hand gelegd aan een vlet
van ongever twaalf meter lengte, wel
ke zal worden gebruikt voor het vis-
serijonderzoek. Het vaartuig zal met
name dienst doen by onderzoekingen
op het gebied van de oestercultuur.
Schipper wordt de heer P. Vermaat,
vroeger opziener der Vissery op de
Zeeuwse Stromen.
VLASAANVOER.
In de haven van Axel-Sassing la
gen Dinsdag j.L niet minder dan ze
ventien schepen, waarvan vijftien ge
laden met vlas, bestemd voor de in
dustrie in het Zeeuwsch-Vlaamse
grensgebied. Het vlas werd per
vrachtauto naar de plaats van be
stemming vervoerd. Een en ander gaf
in het anders zo rustige haventje een
ongewone bedrijvigheid.
NAAR GENEVE
Mej. J. Rot, secretaresse van het
Provinciaal Kerkbestuur der Neder
lands Hervormde Kerk in Zeeland te
Middelburg, is gisteren naar Bossey
bij Genève vertrokken teneinde daar
werkzaam te zijn bij de internationa
le, interkerkelijke hulpverlening van
de Wereldraad der Kerken.
(Advertentie)
Bij iedere maaltijd
een kwelling op komst?
Angst voor brandend maagzuur
Neem Bennies.
Alleen al bij de gedachte aan die
pijnlijke, snerpende zuurbrand hebt
U al gegeten en gedronken vóór U
aan tafel gaat. Waarom die ellende?
Er zijn toch Rennies! Met Rennies
hebt van brandend maagzuur niets
te vrezen. U eet gewoon waar U trek
in hebt. Mocht de nood aan de man (óf
aan de vrouw!) komen, laat U één tot
twee Rennies op de tong smelten. On
gemerkt het vervelende „glaasje
water" komt er niet aan te pas! Zuur
brand en pijn zijn bij voorbaat kans
loos, als U zorgt steeds 'n paar Ren
nies „op zak" te hebben.
Het Middelburgse openluchttheater
in het stadspark „Toorenvliedt" zal
vanavond zijn eerste bespeling „on-.
dergaan". „De Horstspelers" uit Drie
bergen zullen de eersten zijn, die het
toneel voor dit doel gaan gebruiken.
Woensdag heeft men het amphithea
ter ingericht om de toeschouwers te
ontvangen. Veilingkisten en planken
waren de materialen, waarmee werd
gewerkt. Het theater zonder toeschou
wers leverde toen deze aanblik op.
(Foto P.Z.C.)
A. J. de Groot bespeelde
carillon te Vlissingen
De stadsbeiaardier
van Bergen op
Zoom, de heer
Adriaan de Groot,
heeft Woensdag
avond tussen half
negen en half tien
een uitstekend ver
zorgd concert uit'
gevoerd op het ca
rillon van de Sint
Jacobstoren te
Vlissingen. De heer
De Groot behaal
de in 1938 te Me-
chelen het bei
aarddiploma en
werd in hetzelfde
jaar te Bergen op Zoom benoemd. Hij
is woonachtig te Antwerpen. Het uit
gevoerde programma omvatte o.m.
de Kleine Beiaardsuite, gecomponeerd
door de heer De Groot zelf, en voorts
werken van Bach, Mozart, Verdi en
Morks.
BEGROTING 1956 WEGSCHAP WALCHEREN
Financiële middelen zullen beter worden wanneer
voorstel Commissie-Oud wet wordt
Het bestuur acht het voorts niet
uitgesloten, dat de middelen van het
wegschap in de toekomst in belang
rijke mate zullen toenemen, indien
het door de commissie-Oud gedane
voorstel over de wegenfinanciering
tot wet zal worden verheven. Voorts
verwacht men, dat de onderhandelin-
beplanting worden gevoerd, op de
gen, die over het onderhoud van de
duur bepaalde voordelen voor het
wegschap zullen opleveren.
l)lllllllllllt!!UUI]IUIIIHIIIIIUIIIIUIIIIIini(!l!IIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIIIUIlllUUjü
Het dagelijks bestuur van het wa
terschap wegschap" „Walcheren"
heeft de leden van het college van
beheer de ontwerpbegroting voor
1956 toegezonden. Deze begroting
sluit voor de gewone dienst met aan
inkomsten en uitgaven een bedrag
van '347.438. De kapitaaldienst is
in inkomsten berekend op 59.911
en in uitgaven op 74.311, waardoor
dus een nadelig saldo resteert van
14.400. Uit de begroting gevoegde
bijlagen blijkt, dat met net onder
houd der wegen in 1956 op dezelfde
voet zal worden voortgegaan als
thans het geval is, zodat wanneer
deze werkzaamheden zijn uitgevoerd
het wegennet in een aanmerke
lijk betere staat zal verkeren dan de
laatste jaren ooit het geval was. Dat
betekent, dat de achterstand, die op
dit terrein bestond, reeds ten dele
wordt ingelopen.
In de begroting is een bedrag van
16.000 geraamd voor de bouw van
een centrale opslagplaats te Grijps-
kerke. Men neemt daarbij aan, dat
het wegschap over voldoende midde
len beschikt en dat men geen beroep
zal behoeven te doen op de kapitaal
markt.
Bij het opmaken van de begroting
is er naar gestreefd de bijdragen
van de gemeenten en de polder „Wal
cheren" te handhaven op een totaal
van 300.000. Dit is gelukt door een
bedrag van 16.388 aan te wenden
van de reserve voor wegenonderhoud.
In een begeleidend schrijven
deelt het dagelijks bestuur mede,
dat de practijk reeds nu heeft uit
gewezen, dat het vormen van een
vaste reserve niet alleen gewenst,
maar zelfs noodzakelijk is. Het is
namelijk niet mogelijk het totaal
der uitgaven steeds op ongeveer
300.000 per jaar uit te houden.
ELECTRICITEITSSTORING TE BRESKENS
Kleinere boot kon verkeersstroom niet snel
genoeg verwerken.
Het reizigersvervoer over de Wester-
schelde tussen Breskens en Vlissin
gen heeft Woensdagmorgen en -mid
dag stagnatie ondervonden. In een
schakelstation van de P.Z.E.M. te
Breskens was een hoofdvoedings-
schakel van het hoogspanningsnet
onderbroken. Mede hierdoor kon de
laadbrug in de fuik van de Provin
ciale Stoombootdiensten te Breskens
niet functionneren. In een deel van
Breskens was ook de electriciteit in
huizen en gebouwen afgesloten.
Het gevolg van deze storing was,
dat de veerboot „Koningin Juliana",
die in de fuik lag, daar niet kon
worden gedebarkeerd. De voetgan
gers en wielryders werden via de
Eonton aan de wal gebracht, maar
e auto's en motoren konden de boot
niet verlaten. De veerboot „Prins
Bernhard", die onderweg was van
Vlissingen naar Breskens, keerde
naar Vlissingen terug. De Provin
ciale Stoombootdiensten hebben toen
met een kleinere boot getracht de
stroom van motorrijtuigen over de
Schelde te brengen, maar door een
tekort aan capaciteit groeide de ry
wachtende auto's snel aan.
De electrische storing, die omstreeks
half tien optrad kon door een sa
menloop van omstandigheden eerst
circa half twee worden opgeheven.
De normale veerverbinding werd kort
daarna hervat en de achterstand
kon snel worden ingehaald.
Dubbele vreugde....
Maandagavond heerste in het
gezin van de heer A. Plasschaert
aan de Philips van Kleefstraat
te Breskens dubbele vreugde. In
één slag was de familie een tele
visietoestel en... een auto rij
ker gewórden.
Dat zat zo:
Pa en Ma Plasschaert bezaten
beiden loten van dé Breskense
winkelweek, van welke loterij
Maandag de uitslag werd be
kendgemaakt. Het eerste werd
het nummer van de tweede prijs
een televisietoestel ge
noemd, die gewonnen werd door
mevrouw Plasschaert. Daarna
volgden de derde prijs en zo
vervolgens.. Het winnende
nummer van de hoofdprijs
een auto werd tot het laatst
geheim gehouden. Tenslotte
bleek, dat de heer Plasschaert
evenals de bekende Amster
damse olieman een Ford had
opgedaan. De olieman uit het
liedje moest het echter met een
oude stellen: de heer Plas
schaert kreeg een gloednieu-
Installatie burgemeester Van Halst
In ons verslag van de installatie
van de heer J. van Halst tot burge
meester van Wissekerlce is een ver
gissing geslopen. Vanzelfsprekend
werd ae officiële instalaltie met dooi
de gemeente secretaris verricht,
maar door wethouder G. Leendertse.
Er had moeten staan: De gemeente
secretaris, de heer N. D. van de Heij-
de las het Koninklijk Besluit voor,
waarin de heer J. van Halst tot bur
gemeester van Wissekerke, Kamper
land en Geersdijk werd benoemd. In
zijn installatierêde sprak wethouder
G. Leendertse de hoop uit, dat God
de heer van Halst kracht zou schen
ken bij het komende moeilijke werk,
vooral wanneer in de toekomst Noord
Beveland geen eiland meer zal zijn.
Met enkele woorden richtte spreker
zich nog tot mevrouw van Halst.
Vervolgens hing wethouder Leendert
se de heer J. van Halst de ambtske
ten om en verklaarde hem tot bur
gemeester van Wissekerke, Kamper
land en Geersdijk geïnstalleerd.
Benoeming Waterschap
By Koninklijk besluit is benoemd
tot gezworene van de polder Drei-
schor, de heer C. J. van Bloois te
Dreisehor.
overtuigend bewijs is geleverd. Ten
slotte wees hij er op, dat zijn cliënt
zeer gedupeerd zal zijn, indien hy zijn
huidig pakhuis niet meer mag ge
bruiken. Andere ruimte is ïn Middel
burg niet te verkrijgen.
Te druk
In de Scheldestraat in Vlissingen
voordat deze straat op de Paul Ivru-
gerstraat uitmondt, is een stopstreep
getrokken. Die streep is er, opdat ie
dere weggebruiker even stilhoudt om
op te letten, alvorens de Paul Kru-
gerstraat die een voorrangsweg is
wordt „betreden". Zeer velen trek
ken zich van de streep niets aan, het
geen een proces-verbaal kan kosten.
Woensdagmorgen kreeg de Middel
burgse kantonrechter twee van deze
gevallen te behandelen. De eerste
overtreder was de 46-jarige Vlissing-
se melkslijter J. A. S. Iedere dag rijdt
hij met zijn bakfiets langs deze
plaats. Steeds stopt hij, behalve die
keer, toen het verscherpte controle
was. Dit bracht hem thans voor mr.
Moolenburgh. De amtenaar van het
O. M. vroeg f 20.of 4 dagen en het
vonnis luidde f 10.of 5 dagen. De
ijzerwerker H. v. D. uit Souburg vond
het ook niet nodig te stoppen Er
was toch geen verkeer te zien", zei
hij „en een ander doet het ook niet".
„Dan dient U een voorbeeld te stel
len", zei mr. Moolenburg, die ook de
ze overtreder f 10.of 5 dagen opleg
de, nadat de eis, evenals in het vori
ge geval op f 20.of 4 dagen was
gesteld.
Omdat het naar zyn mening op het
rijwielpad te druk was en hy enkele
zakken achterop voerde, was de 33-
jaiüge grondwerker W. B. uit Kle-
verskerke in Middelburg op de Kle-
verskerkseweg gaan rijden, in plaats
van op het fietspad. De ambtenaar
vond het wel opmerkelijk, dat B. juist
het onveiligste deel van de weg koos.
Hij vorderde f 6.of 2 dagen, de
kantonrechter legde dezelfde boete
op. maar met één subsidiaire dag
meer.
Toen de 19-jarige Vlïssingse ver
pleegster in druk gesprek gewik
keld op de hoek WalstraatNieu-
wendijk in Vlissingen geen richting
aangaf bij het rechts afslaan, werd
zy verbaliseerd. „Als verpleegster
kent IJ toch zeker wel de gevolgen
voor weggebruikers; die niet opletten
van zeer nabij", zo zei de ambtenaar,
die f 5.of 2 dagen eiste. De uit
spraak werd f 4.of 2 dagen.
De periode, waarin men zijn kente
kenbewijs kon laten vernieuwen zon
der voor het oude een bekeuring te
krijgen is voorbij. Dit ondervond de
74-jarige motorrijder J. D. K. uit
Kortgene, toen hij onder 's-Heer
Arendskerke contróle kreeg. K. heeft
nu wel een nieuw bewijs, maar zijn
overtreding kost hem f 5.of 3 da
gen.
De ambtenaar vorderde f 10.of 2
dagen. Hetzelfde overkwam de 32-ja-
rige waterbouwkundige ambtenaar J.
K. uit Rilland-Bath. Tegen hem vor
derde mr. Lebret f 10.of 2 dagen.
De uitspraak werd f 7.50 of 4 dagen.
Het is niet toegestaan aan brom
fietsers om fietsers voort te trekken.
Omdat haar zuster deze trekkracht
had gebruikt stond nu de „bromster"
mej. W. J. v. W., 18 jaar, uit Middel
burg, terecht, """oor dit vergryp hoor
de zij de ambtenaar f 15.of 3 dagen
eisen. De kantonrechter legde f 8.
of 4 dagen op.
Advertentie)
Waarom.de last vari ongezonde (en vaak
lelijke) dikte nog langer met u meedragen?
BonKorets geven u in enkele weken
weer uw jeugdig slank figuur. BonKorets
werken volgens het principe van dehy-
dratie - veilig en snel. Opgehoopt vet
smelt weg, loomheid en verstopping
maken plaats voor een opgewekt en
monter gevoel - veroverende charme
straalt van u af - u ls een ander mens. Be
gin een nieuw leven, begin nog vandaag
met BonKorets, f. 3.30 per flacon.
VERMAGERINGSDRAGEES
VANDAAG.
Middelburg Electro: ,,In het aangezicht
van de dood1", (14 jr.), 19 en 21.15 uur;
Molenwater: „Miniatuur Walcheren",
•924 uur concert „Kinderfanfare",
14.30 uur herhaling „All English
Night. 20.30 uur; Sportuitwisseling
MiddelburgFolkestone: sportterrein:
motorbehendigheidsrit Middelburg
Folkestone, voetbalwedstrijd Zeelan-
d:aArnemuiden. hockeywedstrijd
r Middelburg BFolkestone. 19 uur;
Kunstzaal Van Benthem en Jutting:
Expositie werken Honoré Daumier, 9
18 uur; Openluchttheater „Tooren
vliedt": opvoeringen door „De Horst
spelers", 20 uur.
Vlissingen Alhambra: „Moord in het
Casino", (14 jr.), 19 en 21- uur; Luxor:
„De bende van Marady", (14 jr.), 20
uur; Britannia: filmvoorstelling „Vijf
minuten na twaall", (18 jr.), 19 en 21
uur.
Goes Grand: „Mrs. Miniver", (a. l.)„ 20
u.; Grote kerk: Zeeuwse tentoonstel
ling Beeldende Kunsten 1012, 13.30
17 en 18—20 uur.