PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Plan-Grandval wil wijziging in Frans Marokko Vaste verbinding betekent voor Zierikzee meer welvaart de BILT NEUTRALE COMMISSIE MOET ZUID-K0REA VERLATEN Vand aag. VERKEER EISTE VIJF DODEN EN DRIE ZWAAR GEWONDEN 198e Jaargang No. 183 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F van de Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adj.-Hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week; I 5,85; p. kw.; £r. p. p. t 6.10 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Maandag 8 Aug. 1955 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm Minimum p. advertentie 14.—. Ing mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max B regels) 23 ct per regel mei een minimum van t 1.„BneveD of adres Bureau v d Blad" 25 cent meer. Giro No 359300 P.Z.C Middelburg. Bur. Vlisslngen, Walstr. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes, Lange Vorststr. 63, telef 2475 (b.g.g 2228): Oostburg, Finlandstr 2, telet l Brouwersstraat 2. ZieriK: ingerostraai 24 telef NOG GEEN BESLISSING GENOMEN Regering-Faure in moeilijk parket De Franse regering heeft Zaterdag besloten het Marokkaanse vraag stuk te verwijzen naar haar speciale coördinatie-commissie inzake Noord- Afrika, die tegen Donderdag a.s. is bijeen geroepen. De gehele dag werden de besprekingen gewyd aan de rapporten van de minister voor Tunesische en Marokkaanse zaken, Pierre July en van de nieuwe resident-generaal in Marokko, Grandval. Het plan van Grand- val houdt in, dat de nieuwe sultan Mohammed Ben Arafa zal aftreden en dat zijn verbannen voorganger afstand doet van de troon. Daardoor zou de weg open zijii voor een regering, waarin alle partijen en groepe ringen in Marokko zouden zijn vertegenwoordigd. Deze regering zou la ter een religieuze leider tot sultan kunnen kiezen. De crisis in het protectoraat is een gevolg van de steeds krachtiger wor dende druk van de nationalisten om de twee jaar geleden verbannen sul tan Mohammed Ben Joessef in zijn waardigheid te herstellen. Hoewel de inhoud van Grandvals voorstellen officieel nog niet bekend is, is er veel critiek op gekomen, o.a. van de anti-nationalistische pasja van Marraltesj, die de huidige sultan op de troon wil handhaven. Waarnemers te Parijs achten het moeilijk voor premier Faure om zijn coalitie-regering byeen te houden, als hy het plan van Grandval geheel zou aanvaarden. De resident-generaal, die deze week zijn voorstel komt ver dedigen, zou evenwel aftreden als het plan niet wordt geaccepteerd. Duurder reizen Soms bevat een krant bepaald on plezierig nieuws, dat het ge sprek van de dag wordt omdat menigeen er direct bij is betrokken. Dat was Zaterdag het geval met de be kendmaking van de tariefsverhoging, die met ingang van 1 September door de Spoorwegen zal worden toegepast. Bepaald feestelijk was de ontvangst van dit bericht niet en dat is te be grijpen, want een dergelijke verhoging gaat iedere „doorsnee-Nederlander" aan omdat hij tenslotte het hogere be drag moet betalen. Er gingen reeds lange tijd geruchten, dat het passagiers vervoer van N.S. duurder zou worden, maar van officiële zijde werd dit steeds ontkend. Toen echter het jaar verslag 1954 van het bedrijf werd ge publiceerd met de bittere opmerking, dat de welvaartsstijging in Nederland aan de Spoorwegen was voorbijgegaan, werd het wel duidelijk, dat verhoging niet kon uitblijven. In Mei j.l. ging vrij geruisloos het wagenladingtarief omhoog en nu zal dan ook de reiziger meer moeten betalen. Er zitten aan deze verhoging twee kanten, een bedrijfseconomische en een psychologische. Vanzelf sprekend is de eerste doorslaggevend en daarom is het wellicht goed hier enkele cijfers te noemen. In 1952 maak ten de Spoorwegen een winst van 5,5 millioen, in 1953 van 4,8 millioen en vo rig jaar van 2,6 millioen, waarbij in aanmerking moet worden genomen, dat het vervoer aanzienlijk toenam. Er is dus sprake van een sterke winst daling en men kan zich voorstellen, dat deze gang van zaken de directie van N.S. met zorg vervulde. Nog altijd is dit bedrijf in tegenstelling tot het railverkeer in vele andere landen een rendabele instelling en uiteraard streeft men er naar dit zo te houden. Een voorzichtig financieel beheer dwingt derhalve tot tariefsverhoging, teneinde de steeds verder gaande winstdaling op te vangen. Er is tegen deze redenering weinig in te brengen, maar ondanks dat is deze verhoging en nu komen wij tot de psychologische kant moeilijk te verduwen. Er wordt van overheidswege scherp gelet op de ontwikkeling van lonen, en prij zen en in het jongste verleden heeft de regering op dit terrein enige malen ingegrepen. Men denke b.v. aan de kruistochten van minister Zijlstra te gen allerlei té dure artikelen en aan de wijze woorden, die van regerings wege tot de directeur van de girodienst zijn gericht. Deze heer mocht de lonen van zijn personeel niet verhogen, ook al liep de afwikkeling van het giro- verkeer gevaar Maar de Spoorwegen krijgen ten lange leste toestemming om aan de reizigerstarieven enige pro centen toe te voegen. Bedrijfs-econo- rnisch verantwoord! Maar psycholo gisch? dien af, waarom de Spoorwegen niets tegenover deze verhoging hebben gesteld. Er zijn nog altijd be paalde wensen en verlangens bij het publiek, waaraan men juist nu tege moet had kunnen komen Eén zo'n wens willen wij hier noemen: afschaf fing van het na-oorlogse dagretour systeem. Buitenlandse spoorwegmaat schappijen geven nog altijd retours uit met een geldigheid van b.v. 5 dagen, hetgeen met name van belang is voor week-end-reizigers. Invoering van een dergelijk stelsel zou een tariefsverho ging aanvaardbaarder maken voor een groot publiek dan thans het geval is. Weliswaar vermindert dan voor N.S. het nuttig effect, maar anderzijds lijkt het onnodig, dat een dergelijk be drijf aanzienlijke winsten maakt, die voornamelijk in de staatskas vloeien Rentabiliteit van de Spoorwegen is noodzakelijk. Maar aan een extra-be lasting via een treinkaartje is geen be hoefte. de pasja tot gevangenisstraffen van een maand tot twee jaar veroordeeld wegens hun aandeel in de jongste on geregeldheden. Negentien beklaagden werden vrij gesproken. 22 doden Vijftien Algerijnse verzetsstrijders zijn Zaterdag in net grensgebied tus sen Algerië en Tunesië gedood, toen Franse veiligheidstroepen trachtten te verhinderen dat een vijftigtal vo- gelvryverltlaarden naar Tunesië uit week. Aan Franse zijde viel één dode, terwijl er zes militairen werden ge wond. De Algerijnse bannelingen hebben Zaterdagavond nabij een oase in het Auresgebergte een Franse patrouille in een hinderlaag gelokt. Twee Fran se onderofficieren werden gedood en elf soldaten werden ernstig gewond. Nadat versterkingen waren gearri veerd, konden de aanvallers worden verdreven. Zij verloren vier doden. Op zijn landgoed „Datsja" Maarschalk Boelganin, de Russi sche premier heeft Zondag de hoofden van alle buitenlandse diplomatieke vertegenwoordigingen in Moskou op zyn landgoed „Datsja" ontvangen. Ongeveer 250 gasten waren aan wezig, onder wie de hoofden van 43 buitenlandse diplomatieke vertegen woordigingen en een aantal perma nente buitenlandse correspondenten in Moskou. De maarschalk bood zijn gasten op zijn landgoed, dat vroeger heeft toe behoord aan Katherina de Groote, een uit zes gangen bestaande lunch aan en onthaalde hen op een concert. Van Russische zijde waren ook aan wezig de secretaris van de commu nistische partij, Kroesjtsjew en en kele andere communistische leiders. Het is de eerste maal dat een Rus sische premier buitenlandse diploma ten op zijn landgoed heeft ontvangen. De sfeer was de gehele dag zeer on gedwongen. Maarschalk Boelganin verklaarde tegenover zijn gasten te hopen dat zulke bijeenkomsten in de toekomst meer zullen worden gehouden. Gaat Amerika bemiddelen in kwestie India-Portugal? Volgens de „Sunday Times" pro beert India Amerikaanse bemidde ling te verkrijgen ter regeling van het geschil met Portugal over Goa. Krisjna Menon, de voornaamste raadgever van premier Nehroe op het gebied der buitenlandse politiek zou zich hierover met de Amerikaan se ambassadeur te Nieuw Delhi in verbinding hebben gesteld. EIS VAN SYNGMAN RHEE Als datum 13 Augustus genoemd De Zuidf Koreaanse regering heeft de Poolse, Tsjecho-Slowaakse, als mede de Zweedse en Zwitserse leden van de neutrale commissie van toe zicht op de naleving van de bestandsovereenkomst de eis gesteld, dat zij vóór 13 Augustus het land verlaten. In de brief aan de Poolse en Tsjecho- Slowaakse leden wordt gesproken van „spionnage". Verklaard wordt, dat zy er „ernstige gevolgen" van zullen ondervinden, indien zy niet vóór genoemde datum vertrekken. In verschillende Zuid-Koreaanse steden is gedemonstreerd voor de eisen van de regering. Aan de demonstratie te Seoel werd deelgenomen door tienduizend Zuid- Koreanen. Er werd ook betoogd ter ondersteuning van Rhee's eis tot te ruggave aan Zuid-Korea van gebie den ten Zuiden van de 38e breedte graad, die voor de Koreaanse oorlog onder Zuid-Koreaans gezag stonden. In de havens Poesan en Intsjon, waar zich inspectieploegen van de neutrale commissie bevinden, is Za terdagavond gedemonstreerd. De de monstranten, voor het merendeel oud strijders, verzamelden zich in groten getale voor de gebouwen, waarin de commissieleden zijn ondergebracht en eisten hun vertrek. In Poesan ge raakten betogers in botsing met Amerikaanse wachten voor deze ge bouwen, waarbij zes demonsranten werden gewond. Genève niet voor 24 Oct. Volgens de diplomatieke medewer ker van de „Sunday Times" zal de te Genève door de ministers van bui tenlandse zaken der „Grote Vier" te houden bijeenkomst zeker niet voor 24 October a.s. beginnen. In Hilversum is een folkloristisch fes- tival gehouden, dat door de deelname van een aantal Europese landen een internationaal karakter kreeg. Ook ons land was vertegenwoordigdo.a. door de Twentse „Boggelrieders" uit Losser, die op hun merkwaardige fiet sen grote bijval oogstten. Een vrachtauto, waarin zich ver lofgangers van de 24e Amerikaanse divisie infanterie bevonden, is in de omgeving van Seoel bij het passeren van een smalle brug van de weg af gereden, omgeslagen en in brand ge vlogen. Van de inzittenden zyn er 10 om het leven gekomen en 10 gewond. De militairen waren op weg naar Ja pan, waar zij een week verlof zou den doorbrengen. Nabij Soentsjon aan de Zuidkust van Korea is een volle bus omgesla gen. Zeven inzittenden kwamen om het leven en 53 werden min of meer ernstig, gewond. Een beeld uit het fraaie bloemencors dat Zaterdagmiddag van Rijnsburj over Katwijk naar Noordwijk (en te rugtrok. Duizenden belangstellen den waren op de route samenge stroomd om het geurige en kleurig schouwspel gade te slaan. Kabinetsformatie in Indonesië Dinsdag definitieve samenstelling? Kabinetsformateur Harahap (Ma- sjoemi) heeft overleg gepleegd met verschillende partijen. Hij legde het kabinetsprogram voor. dat hij had overgenomen van de drie vorige for mateurs. Harahap zeide, dat het pro gram geen moeilijkheden opleverde. Wel echter zyn moeilijkheden ver bonden aan de samenstelling van het kabinet. Dinsdag kan de definitieve samenstelling van het kabinet gereed komen en Donderdag denkt de forma teur te rapporteren aan vice-presi dent Hatta. is het vijftig jaar geleden, dat te Hansweert een rijkstele- foonkantoor werd geopend; is het 250 jaar geleden, dat G. W. baron van Imhoff, eer tijds gouverneur-generaal van Ned. Indië en grondlegger van de residentie Buitenzorg, werd geboren; begint te Genève k twaalf daagse internationale confe rentie over toepassing van atoomenergie voor vredelieven de doeleinden. Auto in Nijmegen op autobus; fietser gegrepen op onbewaakte overweg Vyf doden en drie zwaargewonden vormen de tol, die naar tot dusver bekend, in het afgelopen weekeinde aan het wegverkeer in ons land is be taald. Zaterdagochtend tegen negen uur werd het 9-jarig zoontje van de familie Z. uit Rijswijk (Z.Ttoen hij op zijn fiets de onbewaakte overweg het „Haantje" van de lijn DelftDen Haag overstak, door een uit Delft ko mende trein gegrepen. Nadat de trein uit Den Haag was gepasseerd stak de knaap over, hoewel het belsignaal ging voor de uit Delft komende trein. Deze greep hem by het achterwiel. De 32-jarige motorrijder M.V. uit Ruurlo reed Zaterdagmorgen ter hoogte van de grens RuurloZelhem tegen een aanhangwagen. De onfor tuinlijke motorrijder werd gedood. Op de Graafseweg bij het Maas- Waalkanaal bij Nijmegen reed de auto van de Arnhemse familie V. in de nacht van Zaterdag op Zondag te gen een autobus, waarin een gezel schap PTT-ers uit Tilburg zat. Drie van de vier izittenden, de 64-jarige weduwe V. en twee van haar zoons, resp. 31 en 22 jaar oud, werden ge dood. De chauffeur ,de heer H. N. T. V. werd met een zware hersenschud ding naar het Canisiusziekenhuis overgebracht. De inzittenden van de autobus kwamen met de schrik vrij. Het ongeluk gebeurde, doordat de Arnhemse wagen een auto wilde pas seren op het ogenblik waarop de bus naderde. De politie acht het niet uit gesloten dat de chauffeur van de per sonenwagen oververmoeid is ge weest. De buschauffeur heeft alli gedaan om een botsing te voorkomen. De personenwagen reed in volle vaart tegen de bus op. Op de Bevry dings weg bij Hattum botsten Zaterdagmiddag een bestel wagen en een motor, toen de bestel wagen linksaf wilde slaan. De motor rijders, het -echtpaar L. uit Noord- welle, werd ernstig gewond in het zie kenhuis in Zwolle opgenomen. REALITEIT EN GOEDE HOOP Economische ontwikkeling stond bijna honderd jaar stil Sedert ruim 100 jaar schommelt het bevolkingscijfer van Zierikzee om de 7000, als symbool van een gebied, dat in zijn economische ontwikkeling wei nig vorderingen heeft gemaakt. Ver voordien telde de stad enkele duizen den inwoners meer, maar toen was zij dan ook een voorname handelsplaats. Aan deze functie is aan het slot van de 18de eeuw, toen de Industriële Re volutie het moderne grootbedrijf en betere verkeersmiddelen begon te in troduceren, een eind gekomen. Uit de hierdoor ontstane „depressie" heeft Zierikzee zich nauwelijks kunnen oprichten. Ruim 200 jaren zal het dus in beslag nemen voor op de oude bloei een nieuwe bloeiperiode volgt, gemar keerd door de uitvoering van het Deltaplan. In deze regelen, ingegeven door realiteit en een beetje goede hoop, laat zich de historie van deze oude stad samenvatten. Zierikzee is één der oudste steden van Zeeland, al verkeren wij omtrent het jaar van zijn stichting in het on zekere. Meestal neemt men aan dat dit jaar 849 is, maar al voor die tijd moet er sprake van zijn bestaan zijn feweest. Het genoemde jaartal wordt an in verband gebracht met een ze kere heer Zirik, die aan een ee of ri viertje de plaats van die naam sticht te. Een andere verklaring luidt, dat Zirik zout betekent, dat tot voor eni ge eeuwen het belangrijkste product van deze plaats was. In de tweede helft van de 12de eeuw is de stad zeer bevolkt geweest en heet hij met Middelburg de meest bevolkte stad van Zeeland. De visse rij op zee was toen de belangrijkste bestaansbron. Hij had betrekking op de haring- en kabeljauwvangst, die in de loop der 18de eeuw pas geheel verdween Omstreeks 1700 tclae de stad nog 80 vissersschepen, maar in -.716 was dit aantal tot 7 ingekrom pen. De voornaamste oorzaak hier van was, dat het visserspersoneel over ging op de koopvaardij, waaruit weer eens blijkt hoe belangrijk de vis- ^rij is als bron van welvaart. Een tweede bron voor de koop vaardij lag in het zoutzieden. Aanvan kelijk geschiedde dit door het in Zee land zo bekende darink-delVen, het uitsteken van de veenlaag in land en schor, waarna dit tot zout werd ver brand. Van Zierikzee uit heeft dit zoutzieden zich over Zeeland uitge breid. Zelf telde de plaats eens honderden zoutketen. Later is dit ontgronden, dat aan het land veel schade toe bracht, verboden cn werd ruw zout per schip uit Spanje en Frankrijk aangevoerd en ter plaatse geraffi neerd. Deze zoutnering is in de twee de helft van de 17de eeuw verdwenen, zodat dè koopvaardy ook deze bedrij vigheid overleefde. De koopvaardy, gebruik makend van de Oosterschelde en met door vaart naar Antwerpen via Oostelijk Zuid-Beveland, was in Zierikzee al in het begin der 13de eeuw een bloeiend bedrijf. In die tijd is er al vaart op de Oostzeelanden en Zierikzee behoorde dan ook tot de Hanzesteden. Om streeks 1400 is de stad al een voorna me koopstad en onder meer stapel plaats voor Franse wijnen. Aan de handelsrelaties worden ook Spanje en Lissabon toegevoegd. De toevoer van producten was soms wel zo groot, dat er niet voldoende afzet kon worden gevonden en de prijzen sterk daal den. De verbinding met de zee werd aan vankelijk onderhouden via de Oude haven, die ten Oosten van de stad langs een kreek in de Schelde uit kwam. Deze verbinding is geleidelijk verland en van 15971602 werd de nog steeds gebruikte Nieuwe Haven aangelegd, die sedertdien herhaalde lijk is verbeterd. Nog in 1780 telde Zierikzee 77 koopvaardijschepen, maar de han del vertoonde toen al duidelijk de achteruitgang, die ook andere Zeeuwse steden ondergingen. De Franse tjjd met de blokkade van het Continent betekende ook hier de definitieve nekslag. Men ziet dit ook in het aantal binnensche- Ïen, die voor transport naar het innenland zorgden. Omstreeks 1650 waren er 150, omstreeks 1750 nog 70 en omstreeks 1850 nog slechts 26. Ook de industrie heeft in deze stad natuurlijk gebloeid. De lakennijver heid werd echter, evenals b.v. in Lei den, in de 18de eeuw naar het goed kopere platteland verplaatst. In 1840 (Vervolg op pag. 7) Moet Kominform verdwijnen? Joegoslavische bezwaren Te Belgrado is opzien verwekt door een artikel van Veljko Vlako- vitsj, lid van het centrale comité van de Joegoslavische communisti sche partij, waarin voor opheffing van de Kominform wordt gepleit en gezinspeeld op de oprichting van wat een nieuwe „socialistische interna- tionale" genoemd zou kunnen wor den. Het artikel kant zich tegen de „voogdij van een enkel land over de arbeidersbewegingen in de wereld". Volgens het artikel zijn de Marxis- tisch-Leninistische theorieën niet meer voldoende om een verklaring te geven van een aantal nieuwe ver schijnselen in de huidige ontwikke ling van de maatschappij en de so ciale betrekkingen. Anderzijds „heb ben de ontwikkeling van de atoom energie en de snelle toeneming van productiemethoden tengevolge daar van het ontwikkelingsproces van de sociale productieve krachten en de socialistische krachten onderste-bo ven geworpen". Vlahovitsj stelt, dat het socialisme zich niet slechts op een enkele manier ontwikkelt hij wijst daarbij op „de Chinese en de Joegoslavische revolutie en meent, dat het beginsel, volgens het welk de wereld in twee blokken (het kapitalistische en het socialisti sche) is verdeeld, terzijde gesteld moet worden. Het weer in Europa Oslo: zwaar bew. Kopenhagen: licht bew. Amsterdam: regenbui Londen: licht bew. Luxemburg: regenbui Parijs: half bew. Grenoble: regenbui Nice: licht bew. Genève: regen Ztirich: regenbui Locarno: zwaar bew. Berlijn: regenbui Frankfort: regen Münehen: regen Wenen half bew. Innsbrück: regenbui Rome: half bew. Ajaccio: zwaar bew. Mallorca: half bew. Bordeaux: licht bew. 19 gr. 20 gr. 16 gr. 19 gr. 18 gr. 22 gr. 23 gr. 26 gr. 22 gr. 18 gr. 24 gr. 19 gr. 19 gr. 21 gr. 24 gr. 23 gr. 28 gr. 26 gr. 30 gr. 24 gr. VERWACHT... MINDER BUIEN Veranderlijke bewolking met plaat selijk nog enkele buien, maar ook opklaringen. Krachtige tot matige wind, tussen Noord-West en Noord. Ongeveer de zelfde temperaturen als gisteren. ZON EN MAAN 9 Augustus Zon op: 5.14 onder: 20.20 iMaan op: 21.57 onder: 12.12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 1