KAPPIE EN DE OERMUZIEK VOORSTEL HERZIENING VAN UITBREIDINGSPLAN AANVAARD WALCHEREN TERNEUZENS PERSPECTIEVEN KLM cit de AETHER DINSDAG 2 AUGUSTUS 1955 PB0VIN01ALE ZEEUWSE OOUBANT 7 GEMEENTERAAD KOUDEKERKE Ondanks bezwaren van de heer P. Flipse. „Er komt van dc uitbreidingsplan nen niets terecht. Zij zullen onge schikt zijn voor onze gemeente". Dit sombere geluid liet Maandagmiddag de heer P. Flipse (GB) horen tijdens de onder leiding van burgemeester J. L. Dregmans gehouden raadsvergade ring van Koudekerke. Bij de behandeling van de 15 punten tellende agenda kwam het voorstel van 'B, en W. aan de orde, waarin wordt bepaald dat de herziening van de plannen tot uitbreiding voor de ge meente wordt voorbereid. Het was eigenlijk meer een principebesluit, maar de heer Flipse vond er aanlei ding in een ernstige waarschuwing aan het adres van B. en W. te geven. „We moeten ons niet verder laten duperen", aldus de heer Flipse. Zijn voornaamste critiek richtte zich op ir. A. Rothuizen in Middelburg, aan wie opdracht was gegeven tot het ont werpen van twee nieuwe uitbrei dingsplannen. Hoewel hij aan de be kwaamheid van ir. Rothuizen niet wil de tornen, was hij toch van mening, dat dit niet de meest geschikte per soon is om voor Koudekerke uitbrei- Vlissingen Jaarverslag „Goed Wonen": „Steeds meer komen wij tot conclusie, dat de na de oorlog ge bouwde woningen ernstige gebreken vertonen", aldus het jaarverslag 1954 van de woningbouwvereniging „Goed Wonen" in Vlissingen. Dit vergt een groot deel vitn liet onder houdsbudget, zo wordt verder opge merkt. Nadrukkelijk wordt in het verslag vastgesteld, dat het uitblijven van bouwvolume veel zorgen veroor zaakt. De uitgebreidheid van de wachtlijst is er oorzaak van, dat on der de huidige omstandigheden een wachttijd van vier jaar in acht ge nomen moet worden. Wat de klachten betreft, dat in de woningen van de zogenaamde „Witte Wijk" het condenswater niet bekoor lijk kan worden afgewerkt, deelt men in het verslag mee, dat getracht zal worden dit euvel te verhelpen. Jaarlijks worden grote bedragen uitgegeven voor het herstel van de na-inundatieschade. Het aantal genomen baden in de badinrichting bedraagt 52.157 (vorig jaar 52.132), zo blijkt verder. Dooi de hoge exploitatiekosten was het niet mogelijk een sluitende begro ting te krijgen. De gemeente Vlissïn gen trok voor het jaar 1954 een sub sidie uit van drie cent per genomen bad. Over de exploitatietekorten tot en met 1953 werd een subsidie verleend van! 3000. Tydens het verslagjaar werden 110 leden ingeschreven en 197 afgevoerd. Het ledental bedroeg op 5 Decem ber 1954 1336. Tenslotte roert het verslag nog aan het verzoek tot verbetering van de schuurtjes in het plan 139 woningen. Alg. Bond Ouden van Dagen vierde tienjarig bestaan Onder bijzonder grote belangstel ling vierde de algemene bond van ouden van dagen in Rotterdam het tienjarig bestaan. De tafel van het bondsbestuur was bedolven onder een schat van bloemen en geschenken. In de middaguren kwamen afge vaardigden uit bijna alle provincies voor de microfoon om het bestuur te doordringen van de aanhankelijk heid, die ruim 60.000 ouden van da gen voor deze bestuursfunctïonaris- sen koesteren. Namens de afdeling Vlissingen bracht secretaris Bouman uit naam. van 1200 leden de geluk wensen over. Hij wees op de grote landelijke betekenis van de bpnd, die in de afgelopen tien jaar ha I'd heeft gewerkt voor een onbezorgde oude dag. Spr. wekte alle aanwezigen op hiervoor te blijven strijden en de pro paganda daarbij niet te vergeten. „Eendracht maakt macht", aldus de heer Bouman, „en er zijn nog vele verlangens, die verwezenlijkt moeten worden." Namens de afdeling Vlissing'en bood spr. daarop het bestuur een fraaie bloemenmand aan als blijk van waardering voor de door het be stuur verrichte arbeid. Minister-pre sident dr. W. Drees, minister Suur- hoff en burgemeester Van Walsum van Rotterdam hadden schriftelijke gelukwensen gezonden. Motorrijder reed tegen lantaarn op boulevard In de nacht van Zaterdag op Zon dag reed de heer S. met twee duo passagiers op zijn motor met kracht tegen een lantaarnpaal aan de Bou levard Evertsen in Vlissingen. Een tweetal bezoekers van een café aan komevard, waar de man ook tijd doorbracht, durfde niet te voet naar huis, waarna de man hen hfüiT1 aa-nbood. Het tweetal meek echter niet vertrouwd te zijn met een motor zodat het voertuig na mj ?rs, ,e.rnstig begon te slin- geien, met het bovenvermelde gevolg. V'e motorrijder brak zijn been op f®5 ^el 5eer on8"elukkige plaats. Een X™» i duoPassagiers werd aan het gezicht gewond. De heer S. werd overgebracht naar het ziekenhuis, de duopassagiers konden per taxi huis waarts keren. Jeep ramde geparkeerde auto Doordat de bestuurder van een mi- litaire jeep de afstand verkeerd schatte, ramde hij in de nacht van Zondag op Maandag een personen wagen, die in de Vlissingse Walstraat geparkeerd stond. De wagen, die toe behoorde aan een Hagenaar, die zijn vacantie doorbracht in de Schelde- stad, werd als een sardineblikje over de gehele lengte opengescheurd. In samenwerking met de Kon. Mare chaussee lukte het de Vlissingse po litie de militaire chauffeur, die na het ongeluk was doorgereden, op te sporen. Tegen hem wordt pi'oces-ver- baal opgemaakt. dingsplannen samen te stellen. „Velen zijn dit met me eens", aldus de heer Flipse. De voorzitter trachtte hem gerust te stellen. „Wij doen geen ondoor dachte dingen", aldus burgemeester Dregmans. Hierna werd het voorstel aanvaard. Tevoren was de heer L. de Witte be ëdigd als waarnemendontvanger. Het subsidieverzoek van de centrale van Katholieke militaire tehuizen werd afgewezen, en verschillende vergoe dingen ingevolge de Onderwijswet 1920 werden vastgesteld. De begroting 1955 werd gewijzigd. BEZUINIGING. Het is droevig maar waar, aldus de voorzitter, doch er zijn lieden, die wegens de goedkoopte in Koudekerke, hun verwanten, laten begraven. In ver gelijking tot andere gemeenten zijn de tarieven in Koudekerke laag en is het overlijden in aantal relatief hoger dan in vergelijkbare gemeenten. B. en W. stelden voor, de verorde ning heffing begrafenisrechten .zoda nig te wijzigen, dat de tarieven ver hoogd kunnen worden. Nadat de raad hierover wat gedis cussieerd had, werd het voorstel aan genomen. Op voorstel van de heer J. Jasperse (CH) werd de voorzitter afgevaardigd in het bestuur van de Stichting be schuttende werkplaatsen Walcheren. Tijdens de rondvraag kwam de op ruiming van de bunker in de West straat ter sprake. Hiermee is 15.130 gemoeid. De heer K. van Sparrentak (AR) brak een lans voor een vierzij dig uurwerk in de toren. De voorzitter vond een uurwerk aan twee kanten dat bovendien verlicht is 's avonds voldoende. Het aanbrengen van een uurwerk volgens het idee van de heer Van Sparrentak zou waarschijnlijk 1200.vergen. Tenslotte werd de toestand van de sloot bij de o.l.school besproken. Waar zijn onze schepen? Aard'ijk 31 te Antwerpen. Aaldijk p. 30 Kaap Race n. New York. Aagtekerk 30 te Aden. Akkrumdijk 30 v. R'dam n. Antwerpen. Albireo 30 te Rotterdam. Alphard 29 v. Santos. Alchiba 30 v. St. Vincent n. Antwerpen. Amsteldijk 31 v. Houston n. Le Havre. Andijk 29 te Antwerpen. Appingedam 29 v. Rotterdam n. Lissabon. Arendskerk 29 v. Siain n. Cebu. Averdljk 29 n. Philadelphia. Axeïdijk 29 te New York. Adonis 29 v. La Guaira n. Puerto Cabello. Bali 29 300 m. N.W. v. Singapore. Banka 29 v. Singapore te Djakarta. Blijdendijk 31 p. Llzardhead n. Antwer pen. Beninkust 29 te Finisterre. Boschfontein 31 te Mombasa. Crania 29 p. Galapagos-eil. Delfshraven 29 120 m. N.O. v. Vitoria, Dongedijk 1 te Londen. Eos 29 v. Oran n. Amsterdam. Esso - Amsterdam 29 400 m. v. Sidon. Haulerwijk 29 220 m. O. v. Norfolk. Heemskerk 29 v. Newcastle n. Brisbane. Indrapoera 31 rede Belawan. Kalylia 29 in Straat Ormuz. Kellia p. 30 Gibraltar n. Singapore. Kalydon 29 50 m. Z.O. v. Ras al Hadd. Kota Baroe 39 v. Tjeribon n. Tegal-Sema- rang. Katelysia 29 400 m. N.O. v. Guadeloupe. Krebsia 30 v. Punta Amboy n. Punta Car- don. Leny 29 v. Concarneau n. Swansea. Lekhaven 31 p. Madeira n. St. Vincent. Liberty Bell 29 270 m. Z.O. Mena al Ahmadi. Lievevrouwekerk 29 1100 m. Z.O. v. Suez. Limburg 29 v. te Galveston. Maasdam 29 1000 m. O. v. Kaap Race. Maas 1 te Gibraltar verw. Marisa 29 te Larnaca. Molenkerk 29 v. Casablanca. Mijdrecht 31' v. New York n, Aruba. Noordam 1 te Rotterdam. Oostkerk 30 460 m. N.W. v. Fremantle. Pendrecht 31 v. New York n, Curasao. Raki 29 p. Malta. Rondo 30 v. Basra. Rijndam 30 v. Hamilton te New York. Schouten 29 v. Dar es Salaam. Schiedijk 31 te New Orleans. Statue of Liberty 31 te Fhiladelfla. Soestdük 29 te Djakarta. Sibajak 30 te Rotterdam. Teiresias 29 te Pladju. Tjibodas 30 v. Belawan te Singapore. Middelburg Afscheid en installatie bij de Chr. middenstandscursus. In een dezer dagen gehouden bij eenkomst is afscheid genomen door het bestuur der Chr. Cursus voor 't Middenstandsdiploma, uitgaande van de Chr. Middenstandsvereniging te Middelburg, van de docenten, de he ren J. L. van der Bwan te Veere en J. van Belle te Heinkenszand, die een fpnstie bij het onderwijs hebben aan vaard resp. te Weesp en Den Haag. In deze samenkomst zijn tevens ge ïnstalleerd de nieuwe leraren, de he ren A. Jorritsma, hoofd der Chr. Ulo-school te Vlissingen (directeur) en I. Sinke, leraar handelsonderwijs te Vlissingen, welke laatste zijn eigen cursus met die der Middenstandsver eniging combineert. Van de 18 can didates die de Chr. cursus volgden, slaagden er 17 voor het Midden standsdiploma. De eerste les van de nieuwe cursus, die met drie klassen start op 7 September a.s. in de Chr. Kweekschool, zal ook worden bijge woond door de twee met het hoog ste aantal punten geslaagden van de oude cursus, die dan het boekwerk „Twintig jaar bedrijfseconomisch on derzoek", aangeboden door het Eco nomisch Instituut voor de Midden stand, zullen ontvangen. Wedvluchten „De Telegraaf" De Middelburgse Postduivenhoudersver. „De Telegraaf" hield weer twee wed vluchten. De eerste werd gestart in Vil voorde over een afstand van 85 km.: er vlogen 242 jonge duiven mee. De uitslag luld'de: 1 R. Dirven, 2 E. van Vlaanderen, 3 J. Jonkheer, 4 Chr. de Graaf, 5 J. G. v. d. Driest, 6 J. Kuijs, 7 R. Vader, 8 P. A. Philipse, 9 G. Annot, 10 W. M. Walraven. De uitslag van dezelfde vlucht, maar dan voor de oude duiven, luidde: 1 en 6 R. Dirven, 2 M. Korstanje, 3 en 7 W. Daane, 4 en 8 W. Bos, 5 M. D. Walraven, 9 J. Jonkheer, 10 J. de Krijger Jr. De tweede vlucht startte in Mons over een afstand van 118 km.; er namen 205 jonge duiven aan deel. De uitslag luid'de: 1 M. D. Walraven, 2 J. G. v. Driest, 3 R. Dirven, 4 en 6 P. A. Philipse, 7 en 9 E. van Vlaanderen, 8 D. Hoogesteger, 10 J. Huijs- soon. Oude duiven: 1, 2 en 7 W. Daane, 3 W. M. Walraven, 4 S. de Bree, 5 A. van Schalk, 6 A. de Bue, 8 J. Sturm, 9 J. Jonk heer, 10 C. L. Daane. Oostkapelle Gevonden voorwerpen Gedurende het eerste halfjaar 1955 wer- d'en de volgende voorwerpen als gevonden aangegeven ter gemeente-secretarie te Oostkapelle; blauwe kinderhandschoen; l'ederen motorhandschoen) bruin lederen portemonnaie met inh.; kindertasje met inhoud; grijze handschoen; portemonnaie met inhoud; boodschappentas; geldsbe drag; fietspomp; contactsleuteltje; rode portemonnaie met inhoud'; gummi regen jas met capuchon; gouden ring; ketting- armband; kindertasje vulpen; zonnebril; damesvest; strandbal; gouden vijfje. Sjef van Balkom bespeelt Vlissingse beiaard. Woensdagavond om half negen, zal het carillon van de Jacobstoren te Vlissingen bespeeld worden door de beiaardier Sjef van Balkom uit Den Bosch. Sjef van Balkom ontving de eerste muzieklessen van zijn vader en aan de Bossche Muziekschool. Hij zette zijn studies voort aan het Conserva torium te Tilburg. Later studeerde hij nog theorie en compositie bij dr. Daniskas te Rotter dam, B. v. d. Sigtenhorst Meyer te Den Haag, Mart. Lürsen te Haarlem en Sem Dresden te Den Haag. Viool studeerde hij bij Joachim Röntgen te .Den Haag. Als resultaat van deze studies be haalde hij naast de eindsexamens viool, piano en orgel aan 't Conser vatorium te Tilburg, de Staatsexa mens viool m.o., piano en theorie. Als beiaardier, opgeleid door zijn vader, trad hij eerst Sept. 1950 naar buiten op tijdens de 10e Nationale Beiaardwedstrijd in Delft, waar hij de eerste prijs behaalde. Sindsdien concerteerde hij op vele plaatsen in Nederland, België en Frankrijk. In 1951 verkreeg hij het eerste diploma voor beiaardspel en campa- nologie, wat in Nederland uitgereikt Met ingang van 1 Januari 1955 volgde hij zijn vader op als stads- beiaardier van 's-Hertogenbosch. Hij componeerde een negentigtal werken voor allerhande bezettingen, waaronder een vijftiental voor beiaard. Enkele van deze laatste zul len nog dit jaar gedrukt worden aan de Universiteit van Chicago. Bij de Nationalë Beiaardwedstrijd m Rotterdam op 5 Juli 1955 maakte hij deel uit van de jury. Oost- en West-Souburg Gouden bruiloff. Vandaag-, 2 Augustus, viert het echtpaar De Rijke—Meliefste te Oost en West-Souburg zijn gouden bruiloft. Examen Voor het door de Vereniging tot be vordering van Eleetrotechnisch Vak onderwijs in Nederland afgenomen examen voor Sterkstroommonteur slaagde de heer F. van Eenennaam te Souburg. Geslaagd te Utrecht voor het exa men L.O. Frans, de heer A. Cornelis te Vlissingen. Vernieuwing bij lager technisch onderwijs Onder auspiciën van het Neder lands genootschap tot opleiding van leerkrachten voor het nijverheidson derwijs en onder toezicht van de in specteur-generaal voor het nijver heidsonderwijs zal een serie applica tiecursussen worden gehouden voor Ieraren en directeuren by het lager technisch onderwijs. By het opzetten van deze cursus sen, die beogen een beter inzicht te verschaffen in de moderne metho den van paedagogiek eri didactiek, is men uitgegaan van drie fazen. Tij dens de eerste faze zullen leraren van verscheidene scholen een vijf daagse bijeenkomst houden, waar zij zich kunnen concentrere'n op de ver nieuwingsproblemen. Daarna zullen groepen leraren van dezelfde school een aantal dagbijeenkomsten hou den waar zij de tijdens de vijfdaag se bijeenkomst besproken onderwer pen die zij dan aan de practyk hebben kunnen toetsen nader kun nen bezien en tenslotte zullen weer bijeenkomsten tot het vormen van discussieleiders worden gehouden op een conferentieoord. De inspecteur-generaal van het nij verheidsonderwijs houdt toezicht op de juiste uitvoering van het project, dat in September a.s. aanvangt en in maximaal 3 jaren zal moeten zyn afgewerkt. Talbot afgetreden. Harold Talbott is Maandag als mi nister voor de Amerikaanse lucht macht afgetreden. Bij het aanvaarden van de ontslagaanvrage sprak presi dent Eisenhower van een „juist be sluit". Zoals bekend had de senaat een on derzoek naar de zakelijke belangen van de minister laten instellen. Marktberichten VEILING MIDDELBURG. 1 Aug. Rode bessen 20—117. Kruisbes sen 2248. Witte bessen 3784. Tomaten A 38—54. B 36-46, C 30—39. Frambozen per doos 22—39. Pruimen p. st. 9—15. per kg 36133. Druiven 169228. Meloenen 68126. Yellow Transparant 3088. Per ziken p. st. 334. Kersen 100. Aardappelen: Eerstelingen, bonken 17 —19.10, grote 14—16.20, drielingen 9— 13.50, kriel 2.90—9.80. Bintjes, bonken 20.3021.70, grote 15—16.50. Bloemkool A 15—39, B 9—21, Sla per st. A 3—12, B 3— 5. Komkommers A 20—24, B 12—20, C 12 —17, D 815. Savoye kool 810, Rode kool 4—7. Dubb. Princ. 37—52. Snijbonen 23— 75. Rabarber 613. Bospeen 2938. Was- peen li-—29. Andijvie 718. Boskroten 3 —11. Spitskool .8—12. Postelein 11—43. EIERVEILING MIDDELBURG. 1 Aug. Minimumprijs voor de pluimvee houders f 2.11 per kg. VISMIJN VEERE. 1 Aug. Export garnalen, aanvoer 2526 kg, 217—242. Schar, aanvoer 645 kg, 30— 43. Bot, aanvoer 98 kg, 26—32. Schol, aan voer 48 kg, 2644. Middel tong, aanvoer 180 kg, 206—302. Rog, aanvoer 39 kg, 1.7 --27. Ongesorteerde vis, aanvoer 25 kg, 16-^40 .Tarbot, aanvoer 4 kg, 171. ROTTERDAMSE VEEMARKT. 1 Aug. Aanvoer in totaal 2040 stuks. Vette koeien en ossen 1262; varkens 778. Vette koeien per kg. in ct. le kw. 260— 276, 2e kw, 244—260, 3e kw. 200—214; var kens (1. gew.) per kg. In ct. le kw. 165, 2e kw. 163, 3e kw. 158. Vette koeien aanvoer even meer, han del kalm, prijzen onveranderd, enkele pri ma's boven notering; varkens (lev. gew.) aanvoer even meer, handel tamelijk, prij zen iets hoger, enkele prima's boven no tering. VEILING GOES.. Aug. Export- en industrieveiling. Frambozen in kratten IE 255, II 167. Duit se zure 58.10. Dubb. princ. bonen I 55.30, i: 51.20. Klerken 129—149. Krieken 128— 135. Kruisbessen I 45—48, II 36. Rode bes sen 98. Frambozen in doosjes 3351. Lax- ton I 6483, n 43—50, F 30. Oranje prui men I 29—34, II 11—28, F 10—13. Ruth Gerstetter II 43—49. Groenten: Kropsla 410. Komkommers 1222. Bloemkool 18—30. Tomaten 3253. Stoksnijbonen 5863. Boskroten 69. Bos- :n 14. Andijvie 612. Gr. Savoye kool Meloenen 108127. Augurken 2592. Eerstelingen 12—14, drielingen 5—10. Stamsnijborien 3940. AARDAPPELBEURS ROTTERDAM. 1 Aug. Kleiaardappelen 35 mm opwaarts. Eigenheimers f 12.5013.00; Bintjes f 12.00. Prijzen berekend per 100 kg en op de handelsvoorwaarden vastgesteld voor de verkoop van consumptie-aardappelen op wagon, schip of auto. VEILING KRABBENDIJKE, 1 Aug. Grote veiling: Yellow Transpa rante AA 77. A 74, B 68, C 60, I grof 68, I.jfijn 55—65. Dubb. princ. bonen I 53.20, ÏI 52.60—53. Gewone veiling: Yellow Transparante (los) 12— 51, (verpakt) 53—86. HOOG EN LAAG WATER 3 Augustus U.+N.A P. U.+N.A.P. U.—N.A.P. U—N .A.P. Vlissingen 1.41 1.99 13.53 1.98 8.02 1.65 20.29 1.99 Terneuzen 2.06 2.13 14.20 2.12 8.31 1.77 20.58 2.11 Hansweert 2.44 2.29 14.56 2.25 9.05 1.95 21.32 2.29 Zierikzee 3.10 1.42 15.25 1.34 8.42 1.44 21.09 1.66 Wemeldinge 3.21 1.67 15.41 1.60 9.04 1.67 21.22 1.93 Overheden moeten helpende hand bieden (Slot van pagina 1) Na die oorlog trof deze stadvoor de zoveelste keer het lot van een grensstad, wier verbinding met het buitenland werd bemoeilijkt. Antwer pen en Gent werden hierdoor begun stigd en vooralsnog werd het toppunt van vroeger niet bereikt. De binnen scheepvaart heeft er voor gezorgd, dat er toch van een belangrijk herstel sprake was. De totale goederenbewe ging met dit vervoermiddel bedraagt ongeveer 5 a 6 min. ton per jaar, hetgeen te vergelijken is met de druk ste kanalen van Nederland. Wat de zeevaart aangaat kunnen schepen van het type Liberty van 10.000 ton het Kanaal bevaren en hun goederen laden of lossen aan het Noorder- of Zuiderdok, aan de Zeve- naarhaven of aan de haven Sluiskil. De kadelengte voor zeeschepen be slaat ongeveer 1400 m, 650 m is ge schikt voor binnenschepen en kleine re zeeschepen en 1400 m voor binnen schepen alleen. Alle kaden hebben ooit spoorwegaansluiting. Havengel den worden niet geheven. Industrieën Van grote betekenis voor de haven bedrijvigheid is de vestiging van vele industrieën langs het Kanaal sinds 1872. In Terneuzen zelf noemen wij de N.V. Handel-, Industrie- en Scheepvaart Mij „De Hoop" (1884; beton en steenwaren), de Cokesfa- briek (1911; een coöperatie van Fran se staalfabrieken), de Terneuzense Scheepsbouw Maatschappij (1924; de tweede werf van Zeeland) en een breïfabriek (1936). Verder langs het Kanaal vinden wij een stikstofbin- dingsbedrrjf, een stijfsel- en glucose- fabriek, een meelfabriek, een spiegel glas- en superfosfaatfabriek en twee suikerfabrieken. Hierin vinden ruim 3000 mensen, voornamelijk mannen, werk. Met deze omschrijving is de econo mie van Terneuzen nog niet volledig behandeld. Het is verder het belang rijkste centrum voor de verhandeling van landbouwproducten, bouwmate rialen en steenkolen van Zeeuwsch- Vlaanderen. Ook als winkelcentrum verzorgt het een wijde omgeving al ondervindt deze functie veel concur rentie van Oostburg, Axel en Hulst. Sedert 1584 (Prins Willem I) heeft het een weelimarkt op Woensdag, een bedrijvigheid die ook de drie andere genoemde plaatsen kennen. De cen trumfunctie van Terneuzen zal onge- Z eel and SportRCS 71 Zeeland Sport zette haar reeks oe fenwedstrijden voort. Ditmaal werd op het veld aan de Bosweg de stryd aangebonden met een RCS-combina- tie, die echter te zwak voor de Vlïs- singers bleek. Leynse, die weer eens middenvoor stond, wist na een half uur spelen, waarin de Souburgers dapper stand gehouden hadden, de score te openen en dadelijk daarop maakte de linksbuiten er 20 van. Uit een wegens hands toegekende penalty werd het 30 en nog voor de rust bracht Leynse de stand op 40. Twee doelpunten kort na de hervat ting maakten voor Zeeland Sport het halve dozijn vol. Wel wisten de Sou burgers de eer te redden, maar de eindstand werd tenslotte 71. Scheepvaartberichten Vlissingen aangekomen: 30 Juli: Dora van Cork. Wanstead van Antwerpen. 31 Juli: Curasao van Antwerpen. Twin van Antwerpen. Marjan van Antwerpen. Ly- dia van Antwerpen. Isac van Rouen. Sols kin van Dover. 1 Aug.: Djemila van Le Havre. Vlissingen vertrokken: 30 Juli: Lea n. Kopenhagen. 31 Juli: Dora naar Gent. Wanstead naar Duinkerken. Isac naar Vliss. rede. Lydia naar Gothenburg. Cu rasao naar Londen. Marjan naar Aal- borg. Solskin naar Sander. Twin naar Hamburg. Makkum naar Odense. Gepasseerd naar Antwerpen:. 30 Juli: Kitty van Londen. Sommelsdijk van New Orleans. Diana V van King's Lynn. Turgail van Par. IJsel van Caen. Lyn- baansgraeht van Amsterdam. Maymere van Londen. Coeta van Liverpool'. Astra van Londen. Ida Pieter van Liverpool. Narwal van Londen. Cornelisen van Har- lingen-Gent. Liberie van zee-Gent, im port van Oporto. Oberon van Le Havre. Akkruma'ijk van Rotterdam. Aardijk van New Orleans. Ootmarsum van Hamburg. Tiberius van Amsterdam. Altair van Ham burg. 1 Augustus: Twee Gebroeders van Liverpool-Gent. Meerkerk van Bremèn. Gepasseerd van Antwerpen: 30 Juli: Triton naar Humber. Rubincon naar Goo- ie. Hoflaan naar Nykobing. Start naar Stockton. Alhena naar Rotterdam. Din- naar Goole. Antje naar Hull, Over ijssel naar Rotterdam. Vitesse r Landsbrona. Rejo naar Hamburg. Agie- na naar Londen. Poortvliet naar Lulea. Fraternite naar Aarhus-Gent. Nassauha- -en naar Kopenhagen. 31 Juli: Prins Fre- derik Willem naar Bremen. Meliskerk naar Rotterdam. Prins Alexander naar Hamburg. Soemba naar Sprangsviken. Arkeldijk naar Rotterdam. Pascholl naar Randers. Zijpe naar Londen. Olivier van Noort naar Rotterdam. Andijk naar Rot terdam. 8. De Maat was met tedere zorg bezig zijn baard te wassen, toen hij plotseling een rumoer achter zich hoorde en de Maestro voor bij zag flitsen. „Wat is er aan de hand?" vroeg hij verschrikt, zijn zepige baard uit het sop trekkend. „De rammen zijn los!" riep de Maestro over zijn schouder. Meer uitleg hoef de hij niet te geven; daar zorgden de stootlustige die ren wel voor. Een flinke op stopper van achteren, deed de Maat voorover in hel baardsopje tuimelen. Zijn borrelende kreet vermengde zich met het verschrikte ge schreeuw van de Maestro en het woedende geblaat van de rammen. „Wat deksel gebeurt hiei NÜ weer", riep Kappie, op het lawaai toesnellend. 1-Iet volgend ogenblik moest hij een krampachtige zijsprong maken, om een der rammen te ontgaan. twüfeld bevorderd worden als de middenweg floor do In 1953 ingepol derde Braakman in gebruik wordt genomen. Historische bezienswaardigheden bezit de stad hoegenaamd niet. Vroe ger moet het een fraaie plaats zijn geweest, die echter te vaak in de frontlinie heeft gelegen. Een eeuw geleden was er nog slechts sprake van één lange straat met enkele klei ne dwarsstraatjes, een marktplein en wat verspreide huizen. Later is de stad volgebouwd en na de tweede we reldoorlog zijn er In het Zuidoosten moderne wijken aan toegevoegd. Het plan om langs de Westerschelde uit breiding te zoeken dreigt te worden verhinderd door de noodzakelijke op hoging van de zeewering met 3 4 meter. Ook de huidige, bewoonde Scheldekade met een fraai uitzicht over de Westerschelde zou daarmee worden bedorven. Eens is te Terneu zen de Scheldetol gevestigd geweest, n.l. na 1839, krachtens een overeen komst met België. Deze is in 1863 door de Belgen afgekocht, zodat toen de Scheldevaart vry werd. Terneuzen zou er echter niet rouwig om zijn als die vrye vaart in die zin weer zou worden 'beperkt, dat de Westerschelde om veiligheidsredenen door sluizen zou worden afgesloten, Hiermee zou de dijkverhoging vervallen en tevens een vaste verbinding met Nederland ontstaan. Perspectieven Aldus komen wij tot slot tot de perspectieven voor Terneuzen. waar voor verwezenlijking van enkele voor waarden wenselijk zou zijn. De laat ste passage duidde er al op, dat de bestaande uurverbinding met Hoede- kenskerke op Zuid-Beveland en wel om de twee uur, onvoldoende is. Het is echter de vraag of deze ooit tot een grote verbinding zal uitgroeien, daar de veren van Vlissingen en Kruinin- gen gunstiger zijn gelegen. Mag men hopen op afdamming van de Wester schelde? Dat hangt vooral van Ant werpen af! Een tweede voorwaarde is gelegen in de ontwikkeling van Gent. centrum van een netwerk van waterwegen, van vele groot-indus trieën en entrée zelfs voor Zwitser land. Deze Belgische stad beoogt een verdere grootscheepse industrialisa tie, die dan niet aan de landsgrens behoeft halt te houden. Zij vraagt te- ve is verbreding van het Kanaal van Terneuzen naar Sas van Gent tot ge lijke breedte als het Belgische deel van het Kanaal. In Terneuzen ver wacht men hiervan echter wel minder overlading in de eigen haven, meer loutere doorvaart. Toch kan het niet anders of ook Terneuzen zal profite ren van een toenemende bedrijvigheid rondom Gent. Welvaart in het Gentse zal niet ten koste van het Terneuzen se kunnen worden bereikt maar eer der stimulerend werken dat is een universele economische wet. De befaamde Commissie van Steen- berghe-Cauwelaert heeft reeds tot de verbreding van het Kanaal geadvi seerd. Ten laatste is daar de arbeids markt. die ingeklemd tussen Schelde en grens vrij krap is bii zoveel bedrij vigheid en teven3 geïsoleerd. Binding van het geboorteoverschot aan de streek lijkt te bereiken, maar dan moeten alle overheden de helpende hand bieden. Het belang van Zeeuwsch-Vlaanderen is hier ook het belang van Terneuzen. Het wapen van Terneuzen bevat de sleutel van Axeler Ambacht. Het Ka naal heeft een zijtak tot dichtbij Axel, die helaas in strijd met de aanvanke lijke opzet niet tot Hulst is doorge trokken. Beide symboliseren het eco nomische machtsbereik van Terneu zen in Zeeuwsch-Vlaanderen. Geluk kig symboliseert het Kanaal een mo gelijke invloed tot diep in Europa. Terneuzen he-ft een enorm achter land. Moge het Verenigde Europa haar eens in staat stellen dit ook werkelijk te bedienen. Fas dan zal het oude generaliteitsland, waar vanouds de industrie door „Den Haag" werd belemmerd, tot volledige exploitatie van zijn mogelijkheden komen. WOENSDAG 3 AUGUSTUS. HILVERSUM I. 402 m 746 kc/S. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.25 Va- cantiekalender. 8.30 Gram. 9.00 Gym. 9110 Voor de kinderen. 9.25 Gram. (Om 9.35 Waterst.) VPRO: 10.00 „Vijftig jaren letter kundig leven", caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw 11.00 Gram. 11.40 Voordr. 12.00 Accordeonork. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Voor het platteland, 12.38 Gram. 13.00 Nws, 13.15 Tentoonstellingsagenda. 13.18 Politiekapel. 14.00 Medische kron. 14.10 Gram. 15.00 Pianospel. 15.15 Voor de jeugd. 16.45 Voor de zieken. 17.15 Gram. 17.30 Pianoduo. 17.50 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee. Jeugd- uitz. Correspondentieclub „De brievenbus gaat open" olv. Regina Zwart. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Gram. 18.40 Act. 1-8.50 Bra ziliaanse muz. 19.15 „Nieuw Guinea", caus. VPRO: 19.30 Voor de jeugd VARA; 20.00 Nws. 20.05 Den Haag bij gaslicht. 22.35 Amus. koor, 23.00 Nws. en SOS-ber. 23.15 Soc. nws. in Esperanto. 23.20—24,00 Gram. HILVERSUM n. 29S m 1007 kc/s. 7.00— 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gewijde muz. 7.45 Een woord voor de dag. 8.00 Nws.- en weerber. 3.15 Gram. 9.00 Voor de zieken. Voor de vrouw. 9.35 Amus. muz. 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Radio Philh. ork. 11.55 Nederlandse niuz. 12.30 Land. en tuinb.meded. 12.33 Negro-spiri- tuals. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nws. 23.15. Amus. muz. 13.50 Gram. 14.00 Metropole ork. en sol. 14.50 Gram. 15 40 Interscho- lair Jeugötournooi. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Gram. 17.40 Koersen. 17.45 Orgelspel. 18.15 Amus. muz. 18.45 „Wat biedt de N.C. S.V.?", caus. 19.00 Nws.- en weerber. 19.10 Gram. 19.30 Buitehl. overz 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Omr. ork. en so list. 21.05 „Muziek op postzegels" caus. 21.20 Mariruerskapel. 21.45 Wonderlijke wetenswaardigheden. 22.00 Marinierskapel. 22.15 Japanse volksmuz. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nws. en SOS-ber. 23.15 —24.00 Gram. TELEVISIEPROGRAMMA. VARA. 17.00—17,30 Voor de kinderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 3