KAPPIE EN DE OERMUZIEK
VOORSTEL HERZIENING VAN
UITBREIDINGSPLAN AANVAARD
WALCHEREN
TERNEUZENS PERSPECTIEVEN
KLM
cit de AETHER
DINSDAG 2 AUGUSTUS 1955
PB0VIN01ALE ZEEUWSE OOUBANT
7
GEMEENTERAAD KOUDEKERKE
Ondanks bezwaren van
de heer P. Flipse.
„Er komt van dc uitbreidingsplan
nen niets terecht. Zij zullen onge
schikt zijn voor onze gemeente". Dit
sombere geluid liet Maandagmiddag
de heer P. Flipse (GB) horen tijdens
de onder leiding van burgemeester J.
L. Dregmans gehouden raadsvergade
ring van Koudekerke.
Bij de behandeling van de 15 punten
tellende agenda kwam het voorstel
van 'B, en W. aan de orde, waarin
wordt bepaald dat de herziening van
de plannen tot uitbreiding voor de ge
meente wordt voorbereid. Het was
eigenlijk meer een principebesluit,
maar de heer Flipse vond er aanlei
ding in een ernstige waarschuwing
aan het adres van B. en W. te geven.
„We moeten ons niet verder laten
duperen", aldus de heer Flipse.
Zijn voornaamste critiek richtte zich
op ir. A. Rothuizen in Middelburg, aan
wie opdracht was gegeven tot het ont
werpen van twee nieuwe uitbrei
dingsplannen. Hoewel hij aan de be
kwaamheid van ir. Rothuizen niet wil
de tornen, was hij toch van mening,
dat dit niet de meest geschikte per
soon is om voor Koudekerke uitbrei-
Vlissingen
Jaarverslag
„Goed Wonen":
„Steeds meer komen wij tot
conclusie, dat de na de oorlog ge
bouwde woningen ernstige gebreken
vertonen", aldus het jaarverslag
1954 van de woningbouwvereniging
„Goed Wonen" in Vlissingen. Dit
vergt een groot deel vitn liet onder
houdsbudget, zo wordt verder opge
merkt.
Nadrukkelijk wordt in het verslag
vastgesteld, dat het uitblijven van
bouwvolume veel zorgen veroor
zaakt. De uitgebreidheid van de
wachtlijst is er oorzaak van, dat on
der de huidige omstandigheden een
wachttijd van vier jaar in acht ge
nomen moet worden.
Wat de klachten betreft, dat in de
woningen van de zogenaamde „Witte
Wijk" het condenswater niet bekoor
lijk kan worden afgewerkt, deelt men
in het verslag mee, dat getracht zal
worden dit euvel te verhelpen.
Jaarlijks worden grote bedragen
uitgegeven voor het herstel van de
na-inundatieschade.
Het aantal genomen baden in de
badinrichting bedraagt 52.157 (vorig
jaar 52.132), zo blijkt verder. Dooi
de hoge exploitatiekosten was het
niet mogelijk een sluitende begro
ting te krijgen. De gemeente Vlissïn
gen trok voor het jaar 1954 een sub
sidie uit van drie cent per genomen
bad.
Over de exploitatietekorten tot en
met 1953 werd een subsidie verleend
van! 3000.
Tydens het verslagjaar werden 110
leden ingeschreven en 197 afgevoerd.
Het ledental bedroeg op 5 Decem
ber 1954 1336.
Tenslotte roert het verslag nog aan
het verzoek tot verbetering van de
schuurtjes in het plan 139 woningen.
Alg. Bond Ouden van Dagen
vierde tienjarig bestaan
Onder bijzonder grote belangstel
ling vierde de algemene bond van
ouden van dagen in Rotterdam het
tienjarig bestaan. De tafel van het
bondsbestuur was bedolven onder een
schat van bloemen en geschenken.
In de middaguren kwamen afge
vaardigden uit bijna alle provincies
voor de microfoon om het bestuur
te doordringen van de aanhankelijk
heid, die ruim 60.000 ouden van da
gen voor deze bestuursfunctïonaris-
sen koesteren. Namens de afdeling
Vlissingen bracht secretaris Bouman
uit naam. van 1200 leden de geluk
wensen over. Hij wees op de grote
landelijke betekenis van de bpnd, die
in de afgelopen tien jaar ha I'd heeft
gewerkt voor een onbezorgde oude
dag. Spr. wekte alle aanwezigen op
hiervoor te blijven strijden en de pro
paganda daarbij niet te vergeten.
„Eendracht maakt macht", aldus de
heer Bouman, „en er zijn nog vele
verlangens, die verwezenlijkt moeten
worden."
Namens de afdeling Vlissing'en
bood spr. daarop het bestuur een
fraaie bloemenmand aan als blijk
van waardering voor de door het be
stuur verrichte arbeid. Minister-pre
sident dr. W. Drees, minister Suur-
hoff en burgemeester Van Walsum
van Rotterdam hadden schriftelijke
gelukwensen gezonden.
Motorrijder reed tegen lantaarn op
boulevard
In de nacht van Zaterdag op Zon
dag reed de heer S. met twee duo
passagiers op zijn motor met kracht
tegen een lantaarnpaal aan de Bou
levard Evertsen in Vlissingen. Een
tweetal bezoekers van een café aan
komevard, waar de man ook
tijd doorbracht, durfde niet te
voet naar huis, waarna de man hen
hfüiT1 aa-nbood. Het tweetal
meek echter niet vertrouwd te zijn
met een motor zodat het voertuig na
mj ?rs, ,e.rnstig begon te slin-
geien, met het bovenvermelde gevolg.
V'e motorrijder brak zijn been op
f®5 ^el 5eer on8"elukkige plaats. Een
X™» i duoPassagiers werd aan het
gezicht gewond. De heer S. werd
overgebracht naar het ziekenhuis, de
duopassagiers konden per taxi huis
waarts keren.
Jeep ramde geparkeerde auto
Doordat de bestuurder van een mi-
litaire jeep de afstand verkeerd
schatte, ramde hij in de nacht van
Zondag op Maandag een personen
wagen, die in de Vlissingse Walstraat
geparkeerd stond. De wagen, die toe
behoorde aan een Hagenaar, die zijn
vacantie doorbracht in de Schelde-
stad, werd als een sardineblikje over
de gehele lengte opengescheurd. In
samenwerking met de Kon. Mare
chaussee lukte het de Vlissingse po
litie de militaire chauffeur, die na
het ongeluk was doorgereden, op te
sporen. Tegen hem wordt pi'oces-ver-
baal opgemaakt.
dingsplannen samen te stellen. „Velen
zijn dit met me eens", aldus de heer
Flipse.
De voorzitter trachtte hem gerust
te stellen. „Wij doen geen ondoor
dachte dingen", aldus burgemeester
Dregmans. Hierna werd het voorstel
aanvaard.
Tevoren was de heer L. de Witte be
ëdigd als waarnemendontvanger. Het
subsidieverzoek van de centrale van
Katholieke militaire tehuizen werd
afgewezen, en verschillende vergoe
dingen ingevolge de Onderwijswet 1920
werden vastgesteld. De begroting
1955 werd gewijzigd.
BEZUINIGING.
Het is droevig maar waar, aldus de
voorzitter, doch er zijn lieden, die
wegens de goedkoopte in Koudekerke,
hun verwanten, laten begraven. In ver
gelijking tot andere gemeenten zijn de
tarieven in Koudekerke laag en is het
overlijden in aantal relatief hoger dan
in vergelijkbare gemeenten.
B. en W. stelden voor, de verorde
ning heffing begrafenisrechten .zoda
nig te wijzigen, dat de tarieven ver
hoogd kunnen worden.
Nadat de raad hierover wat gedis
cussieerd had, werd het voorstel aan
genomen.
Op voorstel van de heer J. Jasperse
(CH) werd de voorzitter afgevaardigd
in het bestuur van de Stichting be
schuttende werkplaatsen Walcheren.
Tijdens de rondvraag kwam de op
ruiming van de bunker in de West
straat ter sprake. Hiermee is 15.130
gemoeid. De heer K. van Sparrentak
(AR) brak een lans voor een vierzij
dig uurwerk in de toren.
De voorzitter vond een uurwerk
aan twee kanten dat bovendien
verlicht is 's avonds voldoende. Het
aanbrengen van een uurwerk volgens
het idee van de heer Van Sparrentak
zou waarschijnlijk 1200.vergen.
Tenslotte werd de toestand van de
sloot bij de o.l.school besproken.
Waar zijn onze schepen?
Aard'ijk 31 te Antwerpen.
Aaldijk p. 30 Kaap Race n. New York.
Aagtekerk 30 te Aden.
Akkrumdijk 30 v. R'dam n. Antwerpen.
Albireo 30 te Rotterdam.
Alphard 29 v. Santos.
Alchiba 30 v. St. Vincent n. Antwerpen.
Amsteldijk 31 v. Houston n. Le Havre.
Andijk 29 te Antwerpen.
Appingedam 29 v. Rotterdam n. Lissabon.
Arendskerk 29 v. Siain n. Cebu.
Averdljk 29 n. Philadelphia.
Axeïdijk 29 te New York.
Adonis 29 v. La Guaira n. Puerto Cabello.
Bali 29 300 m. N.W. v. Singapore.
Banka 29 v. Singapore te Djakarta.
Blijdendijk 31 p. Llzardhead n. Antwer
pen.
Beninkust 29 te Finisterre.
Boschfontein 31 te Mombasa.
Crania 29 p. Galapagos-eil.
Delfshraven 29 120 m. N.O. v. Vitoria,
Dongedijk 1 te Londen.
Eos 29 v. Oran n. Amsterdam.
Esso - Amsterdam 29 400 m. v. Sidon.
Haulerwijk 29 220 m. O. v. Norfolk.
Heemskerk 29 v. Newcastle n. Brisbane.
Indrapoera 31 rede Belawan.
Kalylia 29 in Straat Ormuz.
Kellia p. 30 Gibraltar n. Singapore.
Kalydon 29 50 m. Z.O. v. Ras al Hadd.
Kota Baroe 39 v. Tjeribon n. Tegal-Sema-
rang.
Katelysia 29 400 m. N.O. v. Guadeloupe.
Krebsia 30 v. Punta Amboy n. Punta Car-
don.
Leny 29 v. Concarneau n. Swansea.
Lekhaven 31 p. Madeira n. St. Vincent.
Liberty Bell 29 270 m. Z.O. Mena al
Ahmadi.
Lievevrouwekerk 29 1100 m. Z.O. v. Suez.
Limburg 29 v. te Galveston.
Maasdam 29 1000 m. O. v. Kaap Race.
Maas 1 te Gibraltar verw.
Marisa 29 te Larnaca.
Molenkerk 29 v. Casablanca.
Mijdrecht 31' v. New York n, Aruba.
Noordam 1 te Rotterdam.
Oostkerk 30 460 m. N.W. v. Fremantle.
Pendrecht 31 v. New York n, Curasao.
Raki 29 p. Malta.
Rondo 30 v. Basra.
Rijndam 30 v. Hamilton te New York.
Schouten 29 v. Dar es Salaam.
Schiedijk 31 te New Orleans.
Statue of Liberty 31 te Fhiladelfla.
Soestdük 29 te Djakarta.
Sibajak 30 te Rotterdam.
Teiresias 29 te Pladju.
Tjibodas 30 v. Belawan te Singapore.
Middelburg
Afscheid en installatie bij de
Chr. middenstandscursus.
In een dezer dagen gehouden bij
eenkomst is afscheid genomen door
het bestuur der Chr. Cursus voor 't
Middenstandsdiploma, uitgaande van
de Chr. Middenstandsvereniging te
Middelburg, van de docenten, de he
ren J. L. van der Bwan te Veere en
J. van Belle te Heinkenszand, die een
fpnstie bij het onderwijs hebben aan
vaard resp. te Weesp en Den Haag.
In deze samenkomst zijn tevens ge
ïnstalleerd de nieuwe leraren, de he
ren A. Jorritsma, hoofd der Chr.
Ulo-school te Vlissingen (directeur)
en I. Sinke, leraar handelsonderwijs
te Vlissingen, welke laatste zijn eigen
cursus met die der Middenstandsver
eniging combineert. Van de 18 can
didates die de Chr. cursus volgden,
slaagden er 17 voor het Midden
standsdiploma. De eerste les van de
nieuwe cursus, die met drie klassen
start op 7 September a.s. in de Chr.
Kweekschool, zal ook worden bijge
woond door de twee met het hoog
ste aantal punten geslaagden van de
oude cursus, die dan het boekwerk
„Twintig jaar bedrijfseconomisch on
derzoek", aangeboden door het Eco
nomisch Instituut voor de Midden
stand, zullen ontvangen.
Wedvluchten „De Telegraaf"
De Middelburgse Postduivenhoudersver.
„De Telegraaf" hield weer twee wed
vluchten. De eerste werd gestart in Vil
voorde over een afstand van 85 km.: er
vlogen 242 jonge duiven mee. De uitslag
luld'de: 1 R. Dirven, 2 E. van Vlaanderen,
3 J. Jonkheer, 4 Chr. de Graaf, 5 J. G. v.
d. Driest, 6 J. Kuijs, 7 R. Vader, 8 P. A.
Philipse, 9 G. Annot, 10 W. M. Walraven.
De uitslag van dezelfde vlucht, maar dan
voor de oude duiven, luidde: 1 en 6 R.
Dirven, 2 M. Korstanje, 3 en 7 W. Daane,
4 en 8 W. Bos, 5 M. D. Walraven, 9 J.
Jonkheer, 10 J. de Krijger Jr.
De tweede vlucht startte in Mons over
een afstand van 118 km.; er namen 205
jonge duiven aan deel. De uitslag luid'de:
1 M. D. Walraven, 2 J. G. v. Driest, 3 R.
Dirven, 4 en 6 P. A. Philipse, 7 en 9 E. van
Vlaanderen, 8 D. Hoogesteger, 10 J. Huijs-
soon. Oude duiven: 1, 2 en 7 W. Daane, 3
W. M. Walraven, 4 S. de Bree, 5 A. van
Schalk, 6 A. de Bue, 8 J. Sturm, 9 J. Jonk
heer, 10 C. L. Daane.
Oostkapelle
Gevonden voorwerpen
Gedurende het eerste halfjaar 1955 wer-
d'en de volgende voorwerpen als gevonden
aangegeven ter gemeente-secretarie te
Oostkapelle; blauwe kinderhandschoen;
l'ederen motorhandschoen) bruin lederen
portemonnaie met inh.; kindertasje met
inhoud; grijze handschoen; portemonnaie
met inhoud; boodschappentas; geldsbe
drag; fietspomp; contactsleuteltje; rode
portemonnaie met inhoud'; gummi regen
jas met capuchon; gouden ring; ketting-
armband; kindertasje vulpen; zonnebril;
damesvest; strandbal; gouden vijfje.
Sjef van Balkom bespeelt
Vlissingse beiaard.
Woensdagavond om half negen,
zal het carillon van de Jacobstoren
te Vlissingen bespeeld worden door
de beiaardier Sjef van Balkom uit
Den Bosch.
Sjef van Balkom ontving de eerste
muzieklessen van zijn vader en aan
de Bossche Muziekschool. Hij zette
zijn studies voort aan het Conserva
torium te Tilburg.
Later studeerde hij nog theorie en
compositie bij dr. Daniskas te Rotter
dam, B. v. d. Sigtenhorst Meyer te
Den Haag, Mart. Lürsen te Haarlem
en Sem Dresden te Den Haag. Viool
studeerde hij bij Joachim Röntgen te
.Den Haag.
Als resultaat van deze studies be
haalde hij naast de eindsexamens
viool, piano en orgel aan 't Conser
vatorium te Tilburg, de Staatsexa
mens viool m.o., piano en theorie.
Als beiaardier, opgeleid door zijn
vader, trad hij eerst Sept. 1950 naar
buiten op tijdens de 10e Nationale
Beiaardwedstrijd in Delft, waar hij
de eerste prijs behaalde.
Sindsdien concerteerde hij op vele
plaatsen in Nederland, België en
Frankrijk.
In 1951 verkreeg hij het eerste
diploma voor beiaardspel en campa-
nologie, wat in Nederland uitgereikt
Met ingang van 1 Januari 1955
volgde hij zijn vader op als stads-
beiaardier van 's-Hertogenbosch.
Hij componeerde een negentigtal
werken voor allerhande bezettingen,
waaronder een vijftiental voor
beiaard. Enkele van deze laatste zul
len nog dit jaar gedrukt worden aan
de Universiteit van Chicago.
Bij de Nationalë Beiaardwedstrijd
m Rotterdam op 5 Juli 1955 maakte
hij deel uit van de jury.
Oost- en West-Souburg
Gouden bruiloff.
Vandaag-, 2 Augustus, viert het
echtpaar De Rijke—Meliefste te Oost
en West-Souburg zijn gouden bruiloft.
Examen
Voor het door de Vereniging tot be
vordering van Eleetrotechnisch Vak
onderwijs in Nederland afgenomen
examen voor Sterkstroommonteur
slaagde de heer F. van Eenennaam te
Souburg.
Geslaagd te Utrecht voor het exa
men L.O. Frans, de heer A. Cornelis
te Vlissingen.
Vernieuwing bij lager
technisch onderwijs
Onder auspiciën van het Neder
lands genootschap tot opleiding van
leerkrachten voor het nijverheidson
derwijs en onder toezicht van de in
specteur-generaal voor het nijver
heidsonderwijs zal een serie applica
tiecursussen worden gehouden voor
Ieraren en directeuren by het lager
technisch onderwijs.
By het opzetten van deze cursus
sen, die beogen een beter inzicht te
verschaffen in de moderne metho
den van paedagogiek eri didactiek,
is men uitgegaan van drie fazen. Tij
dens de eerste faze zullen leraren
van verscheidene scholen een vijf
daagse bijeenkomst houden, waar zij
zich kunnen concentrere'n op de ver
nieuwingsproblemen. Daarna zullen
groepen leraren van dezelfde school
een aantal dagbijeenkomsten hou
den waar zij de tijdens de vijfdaag
se bijeenkomst besproken onderwer
pen die zij dan aan de practyk
hebben kunnen toetsen nader kun
nen bezien en tenslotte zullen weer
bijeenkomsten tot het vormen van
discussieleiders worden gehouden op
een conferentieoord.
De inspecteur-generaal van het nij
verheidsonderwijs houdt toezicht op
de juiste uitvoering van het project,
dat in September a.s. aanvangt en
in maximaal 3 jaren zal moeten zyn
afgewerkt.
Talbot afgetreden.
Harold Talbott is Maandag als mi
nister voor de Amerikaanse lucht
macht afgetreden. Bij het aanvaarden
van de ontslagaanvrage sprak presi
dent Eisenhower van een „juist be
sluit".
Zoals bekend had de senaat een on
derzoek naar de zakelijke belangen
van de minister laten instellen.
Marktberichten
VEILING MIDDELBURG.
1 Aug. Rode bessen 20—117. Kruisbes
sen 2248. Witte bessen 3784. Tomaten
A 38—54. B 36-46, C 30—39. Frambozen
per doos 22—39. Pruimen p. st. 9—15. per
kg 36133. Druiven 169228. Meloenen
68126. Yellow Transparant 3088. Per
ziken p. st. 334. Kersen 100.
Aardappelen: Eerstelingen, bonken 17
—19.10, grote 14—16.20, drielingen 9—
13.50, kriel 2.90—9.80. Bintjes, bonken
20.3021.70, grote 15—16.50. Bloemkool A
15—39, B 9—21, Sla per st. A 3—12, B 3—
5. Komkommers A 20—24, B 12—20, C 12
—17, D 815. Savoye kool 810, Rode kool
4—7. Dubb. Princ. 37—52. Snijbonen 23—
75. Rabarber 613. Bospeen 2938. Was-
peen li-—29. Andijvie 718. Boskroten 3
—11. Spitskool .8—12. Postelein 11—43.
EIERVEILING MIDDELBURG.
1 Aug. Minimumprijs voor de pluimvee
houders f 2.11 per kg.
VISMIJN VEERE.
1 Aug. Export garnalen, aanvoer 2526
kg, 217—242. Schar, aanvoer 645 kg, 30—
43. Bot, aanvoer 98 kg, 26—32. Schol, aan
voer 48 kg, 2644. Middel tong, aanvoer
180 kg, 206—302. Rog, aanvoer 39 kg, 1.7
--27. Ongesorteerde vis, aanvoer 25 kg,
16-^40 .Tarbot, aanvoer 4 kg, 171.
ROTTERDAMSE VEEMARKT.
1 Aug. Aanvoer in totaal 2040 stuks.
Vette koeien en ossen 1262; varkens 778.
Vette koeien per kg. in ct. le kw. 260—
276, 2e kw, 244—260, 3e kw. 200—214; var
kens (1. gew.) per kg. In ct. le kw. 165,
2e kw. 163, 3e kw. 158.
Vette koeien aanvoer even meer, han
del kalm, prijzen onveranderd, enkele pri
ma's boven notering; varkens (lev. gew.)
aanvoer even meer, handel tamelijk, prij
zen iets hoger, enkele prima's boven no
tering.
VEILING GOES..
Aug. Export- en industrieveiling.
Frambozen in kratten IE 255, II 167. Duit
se zure 58.10. Dubb. princ. bonen I 55.30,
i: 51.20. Klerken 129—149. Krieken 128—
135. Kruisbessen I 45—48, II 36. Rode bes
sen 98. Frambozen in doosjes 3351. Lax-
ton I 6483, n 43—50, F 30. Oranje prui
men I 29—34, II 11—28, F 10—13. Ruth
Gerstetter II 43—49.
Groenten: Kropsla 410. Komkommers
1222. Bloemkool 18—30. Tomaten 3253.
Stoksnijbonen 5863. Boskroten 69. Bos-
:n 14. Andijvie 612. Gr. Savoye kool
Meloenen 108127. Augurken 2592.
Eerstelingen 12—14, drielingen 5—10.
Stamsnijborien 3940.
AARDAPPELBEURS ROTTERDAM.
1 Aug. Kleiaardappelen 35 mm opwaarts.
Eigenheimers f 12.5013.00; Bintjes f 12.00.
Prijzen berekend per 100 kg en op de
handelsvoorwaarden vastgesteld voor de
verkoop van consumptie-aardappelen op
wagon, schip of auto.
VEILING KRABBENDIJKE,
1 Aug. Grote veiling: Yellow Transpa
rante AA 77. A 74, B 68, C 60, I grof 68,
I.jfijn 55—65. Dubb. princ. bonen I 53.20,
ÏI 52.60—53.
Gewone veiling: Yellow Transparante
(los) 12— 51, (verpakt) 53—86.
HOOG EN LAAG WATER
3 Augustus
U.+N.A
P.
U.+N.A.P.
U.—N.A.P.
U—N
.A.P.
Vlissingen
1.41
1.99
13.53
1.98
8.02
1.65
20.29
1.99
Terneuzen
2.06
2.13
14.20
2.12
8.31
1.77
20.58
2.11
Hansweert
2.44
2.29
14.56
2.25
9.05
1.95
21.32
2.29
Zierikzee
3.10
1.42
15.25
1.34
8.42
1.44
21.09
1.66
Wemeldinge
3.21
1.67
15.41
1.60
9.04
1.67
21.22
1.93
Overheden moeten
helpende hand bieden
(Slot van pagina 1)
Na die oorlog trof deze stadvoor
de zoveelste keer het lot van een
grensstad, wier verbinding met het
buitenland werd bemoeilijkt. Antwer
pen en Gent werden hierdoor begun
stigd en vooralsnog werd het toppunt
van vroeger niet bereikt. De binnen
scheepvaart heeft er voor gezorgd,
dat er toch van een belangrijk herstel
sprake was. De totale goederenbewe
ging met dit vervoermiddel bedraagt
ongeveer 5 a 6 min. ton per jaar,
hetgeen te vergelijken is met de druk
ste kanalen van Nederland.
Wat de zeevaart aangaat kunnen
schepen van het type Liberty van
10.000 ton het Kanaal bevaren en hun
goederen laden of lossen aan het
Noorder- of Zuiderdok, aan de Zeve-
naarhaven of aan de haven Sluiskil.
De kadelengte voor zeeschepen be
slaat ongeveer 1400 m, 650 m is ge
schikt voor binnenschepen en kleine
re zeeschepen en 1400 m voor binnen
schepen alleen. Alle kaden hebben
ooit spoorwegaansluiting. Havengel
den worden niet geheven.
Industrieën
Van grote betekenis voor de haven
bedrijvigheid is de vestiging van vele
industrieën langs het Kanaal sinds
1872. In Terneuzen zelf noemen wij
de N.V. Handel-, Industrie- en
Scheepvaart Mij „De Hoop" (1884;
beton en steenwaren), de Cokesfa-
briek (1911; een coöperatie van Fran
se staalfabrieken), de Terneuzense
Scheepsbouw Maatschappij (1924; de
tweede werf van Zeeland) en een
breïfabriek (1936). Verder langs het
Kanaal vinden wij een stikstofbin-
dingsbedrrjf, een stijfsel- en glucose-
fabriek, een meelfabriek, een spiegel
glas- en superfosfaatfabriek en twee
suikerfabrieken. Hierin vinden ruim
3000 mensen, voornamelijk mannen,
werk.
Met deze omschrijving is de econo
mie van Terneuzen nog niet volledig
behandeld. Het is verder het belang
rijkste centrum voor de verhandeling
van landbouwproducten, bouwmate
rialen en steenkolen van Zeeuwsch-
Vlaanderen. Ook als winkelcentrum
verzorgt het een wijde omgeving al
ondervindt deze functie veel concur
rentie van Oostburg, Axel en Hulst.
Sedert 1584 (Prins Willem I) heeft
het een weelimarkt op Woensdag, een
bedrijvigheid die ook de drie andere
genoemde plaatsen kennen. De cen
trumfunctie van Terneuzen zal onge-
Z eel and SportRCS 71
Zeeland Sport zette haar reeks oe
fenwedstrijden voort. Ditmaal werd
op het veld aan de Bosweg de stryd
aangebonden met een RCS-combina-
tie, die echter te zwak voor de Vlïs-
singers bleek. Leynse, die weer eens
middenvoor stond, wist na een half
uur spelen, waarin de Souburgers
dapper stand gehouden hadden, de
score te openen en dadelijk daarop
maakte de linksbuiten er 20 van.
Uit een wegens hands toegekende
penalty werd het 30 en nog voor de
rust bracht Leynse de stand op 40.
Twee doelpunten kort na de hervat
ting maakten voor Zeeland Sport het
halve dozijn vol. Wel wisten de Sou
burgers de eer te redden, maar de
eindstand werd tenslotte 71.
Scheepvaartberichten
Vlissingen aangekomen: 30 Juli: Dora
van Cork. Wanstead van Antwerpen. 31
Juli: Curasao van Antwerpen. Twin van
Antwerpen. Marjan van Antwerpen. Ly-
dia van Antwerpen. Isac van Rouen. Sols
kin van Dover. 1 Aug.: Djemila van Le
Havre.
Vlissingen vertrokken: 30 Juli: Lea n.
Kopenhagen. 31 Juli: Dora naar Gent.
Wanstead naar Duinkerken. Isac naar
Vliss. rede. Lydia naar Gothenburg. Cu
rasao naar Londen. Marjan naar Aal-
borg. Solskin naar Sander. Twin naar
Hamburg. Makkum naar Odense.
Gepasseerd naar Antwerpen:. 30 Juli:
Kitty van Londen. Sommelsdijk van
New Orleans. Diana V van King's Lynn.
Turgail van Par. IJsel van Caen. Lyn-
baansgraeht van Amsterdam. Maymere
van Londen. Coeta van Liverpool'. Astra
van Londen. Ida Pieter van Liverpool.
Narwal van Londen. Cornelisen van Har-
lingen-Gent. Liberie van zee-Gent, im
port van Oporto. Oberon van Le Havre.
Akkruma'ijk van Rotterdam. Aardijk van
New Orleans. Ootmarsum van Hamburg.
Tiberius van Amsterdam. Altair van Ham
burg. 1 Augustus: Twee Gebroeders van
Liverpool-Gent. Meerkerk van Bremèn.
Gepasseerd van Antwerpen: 30 Juli:
Triton naar Humber. Rubincon naar Goo-
ie. Hoflaan naar Nykobing. Start naar
Stockton. Alhena naar Rotterdam. Din-
naar Goole. Antje naar Hull, Over
ijssel naar Rotterdam. Vitesse r
Landsbrona. Rejo naar Hamburg. Agie-
na naar Londen. Poortvliet naar Lulea.
Fraternite naar Aarhus-Gent. Nassauha-
-en naar Kopenhagen. 31 Juli: Prins Fre-
derik Willem naar Bremen. Meliskerk
naar Rotterdam. Prins Alexander naar
Hamburg. Soemba naar Sprangsviken.
Arkeldijk naar Rotterdam. Pascholl naar
Randers. Zijpe naar Londen. Olivier van
Noort naar Rotterdam. Andijk naar Rot
terdam.
8. De Maat was met tedere
zorg bezig zijn baard te
wassen, toen hij plotseling
een rumoer achter zich
hoorde en de Maestro voor
bij zag flitsen.
„Wat is er aan de hand?"
vroeg hij verschrikt, zijn
zepige baard uit het sop
trekkend.
„De rammen zijn los!"
riep de Maestro over zijn
schouder. Meer uitleg hoef
de hij niet te geven; daar
zorgden de stootlustige die
ren wel voor. Een flinke op
stopper van achteren, deed
de Maat voorover in hel
baardsopje tuimelen. Zijn
borrelende kreet vermengde
zich met het verschrikte ge
schreeuw van de Maestro
en het woedende geblaat
van de rammen.
„Wat deksel gebeurt hiei
NÜ weer", riep Kappie, op
het lawaai toesnellend.
1-Iet volgend ogenblik
moest hij een krampachtige
zijsprong maken, om een
der rammen te ontgaan.
twüfeld bevorderd worden als de
middenweg floor do In 1953 ingepol
derde Braakman in gebruik wordt
genomen.
Historische bezienswaardigheden
bezit de stad hoegenaamd niet. Vroe
ger moet het een fraaie plaats zijn
geweest, die echter te vaak in de
frontlinie heeft gelegen. Een eeuw
geleden was er nog slechts sprake
van één lange straat met enkele klei
ne dwarsstraatjes, een marktplein en
wat verspreide huizen. Later is de
stad volgebouwd en na de tweede we
reldoorlog zijn er In het Zuidoosten
moderne wijken aan toegevoegd. Het
plan om langs de Westerschelde uit
breiding te zoeken dreigt te worden
verhinderd door de noodzakelijke op
hoging van de zeewering met 3 4
meter. Ook de huidige, bewoonde
Scheldekade met een fraai uitzicht
over de Westerschelde zou daarmee
worden bedorven. Eens is te Terneu
zen de Scheldetol gevestigd geweest,
n.l. na 1839, krachtens een overeen
komst met België. Deze is in 1863
door de Belgen afgekocht, zodat toen
de Scheldevaart vry werd. Terneuzen
zou er echter niet rouwig om zijn als
die vrye vaart in die zin weer zou
worden 'beperkt, dat de Westerschelde
om veiligheidsredenen door sluizen
zou worden afgesloten, Hiermee zou
de dijkverhoging vervallen en tevens
een vaste verbinding met Nederland
ontstaan.
Perspectieven
Aldus komen wij tot slot tot de
perspectieven voor Terneuzen. waar
voor verwezenlijking van enkele voor
waarden wenselijk zou zijn. De laat
ste passage duidde er al op, dat de
bestaande uurverbinding met Hoede-
kenskerke op Zuid-Beveland en wel
om de twee uur, onvoldoende is. Het
is echter de vraag of deze ooit tot een
grote verbinding zal uitgroeien, daar
de veren van Vlissingen en Kruinin-
gen gunstiger zijn gelegen. Mag men
hopen op afdamming van de Wester
schelde? Dat hangt vooral van Ant
werpen af! Een tweede voorwaarde
is gelegen in de ontwikkeling van
Gent. centrum van een netwerk van
waterwegen, van vele groot-indus
trieën en entrée zelfs voor Zwitser
land. Deze Belgische stad beoogt een
verdere grootscheepse industrialisa
tie, die dan niet aan de landsgrens
behoeft halt te houden. Zij vraagt te-
ve is verbreding van het Kanaal van
Terneuzen naar Sas van Gent tot ge
lijke breedte als het Belgische deel
van het Kanaal. In Terneuzen ver
wacht men hiervan echter wel minder
overlading in de eigen haven, meer
loutere doorvaart. Toch kan het niet
anders of ook Terneuzen zal profite
ren van een toenemende bedrijvigheid
rondom Gent. Welvaart in het Gentse
zal niet ten koste van het Terneuzen
se kunnen worden bereikt maar eer
der stimulerend werken dat is een
universele economische wet.
De befaamde Commissie van Steen-
berghe-Cauwelaert heeft reeds tot de
verbreding van het Kanaal geadvi
seerd. Ten laatste is daar de arbeids
markt. die ingeklemd tussen Schelde
en grens vrij krap is bii zoveel bedrij
vigheid en teven3 geïsoleerd. Binding
van het geboorteoverschot aan de
streek lijkt te bereiken, maar dan
moeten alle overheden de helpende
hand bieden. Het belang van
Zeeuwsch-Vlaanderen is hier ook het
belang van Terneuzen.
Het wapen van Terneuzen bevat de
sleutel van Axeler Ambacht. Het Ka
naal heeft een zijtak tot dichtbij Axel,
die helaas in strijd met de aanvanke
lijke opzet niet tot Hulst is doorge
trokken. Beide symboliseren het eco
nomische machtsbereik van Terneu
zen in Zeeuwsch-Vlaanderen. Geluk
kig symboliseert het Kanaal een mo
gelijke invloed tot diep in Europa.
Terneuzen he-ft een enorm achter
land. Moge het Verenigde Europa
haar eens in staat stellen dit ook
werkelijk te bedienen. Fas dan zal het
oude generaliteitsland, waar vanouds
de industrie door „Den Haag" werd
belemmerd, tot volledige exploitatie
van zijn mogelijkheden komen.
WOENSDAG 3 AUGUSTUS.
HILVERSUM I. 402 m 746 kc/S. 7.00
VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30
VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym.
7.30 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.25 Va-
cantiekalender. 8.30 Gram. 9.00 Gym. 9110
Voor de kinderen. 9.25 Gram. (Om 9.35
Waterst.) VPRO: 10.00 „Vijftig jaren letter
kundig leven", caus. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Voor de vrouw 11.00 Gram.
11.40 Voordr. 12.00 Accordeonork. 12.30
Land- en tuinb. meded. 12.33 Voor het
platteland, 12.38 Gram. 13.00 Nws, 13.15
Tentoonstellingsagenda. 13.18 Politiekapel.
14.00 Medische kron. 14.10 Gram. 15.00
Pianospel. 15.15 Voor de jeugd. 16.45 Voor
de zieken. 17.15 Gram. 17.30 Pianoduo. 17.50
Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee. Jeugd-
uitz. Correspondentieclub „De brievenbus
gaat open" olv. Regina Zwart. 18.00 Nws.
en comm. 18.20 Gram. 18.40 Act. 1-8.50 Bra
ziliaanse muz. 19.15 „Nieuw Guinea", caus.
VPRO: 19.30 Voor de jeugd VARA; 20.00
Nws. 20.05 Den Haag bij gaslicht. 22.35
Amus. koor, 23.00 Nws. en SOS-ber. 23.15
Soc. nws. in Esperanto. 23.20—24,00 Gram.
HILVERSUM n. 29S m 1007 kc/s. 7.00—
24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Gewijde muz. 7.45
Een woord voor de dag. 8.00 Nws.- en
weerber. 3.15 Gram. 9.00 Voor de zieken.
Voor de vrouw. 9.35 Amus. muz. 10.00
Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Radio
Philh. ork. 11.55 Nederlandse niuz. 12.30
Land. en tuinb.meded. 12.33 Negro-spiri-
tuals. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nws. 23.15.
Amus. muz. 13.50 Gram. 14.00 Metropole
ork. en sol. 14.50 Gram. 15 40 Interscho-
lair Jeugötournooi. 16.00 Voor de jeugd.
17.15 Gram. 17.40 Koersen. 17.45 Orgelspel.
18.15 Amus. muz. 18.45 „Wat biedt de N.C.
S.V.?", caus. 19.00 Nws.- en weerber. 19.10
Gram. 19.30 Buitehl. overz 19.50 Gram.
20.00 Radiokrant. 20.20 Omr. ork. en so
list. 21.05 „Muziek op postzegels" caus.
21.20 Mariruerskapel. 21.45 Wonderlijke
wetenswaardigheden. 22.00 Marinierskapel.
22.15 Japanse volksmuz. 22.45 Avond
overdenking. 23.00 Nws. en SOS-ber. 23.15
—24.00 Gram.
TELEVISIEPROGRAMMA. VARA.
17.00—17,30 Voor de kinderen.