t
BOULEVARD IS GEEN BAAN
VOOR SNELHEIDSMANIAKKEN
DE WALVISVANGSTEN MOETEN
VERDER WORDEN BEPERKT
Amsterdamse Beurs
BEL-AIR
TONIC
Smult U al meer met kaas
Mu betaalt U niet veel
voor een C0STUUM of
Gabardine JAS
-Hccfei
intan s
WOENSDAG 27 JULI 1955.
PROVINCIALE ZEEUW 8 E COURANT
11
VERKEERSPERIKELEN IN VL1SSINGEN
Invoering „snelheidsverbod" wordt overwogen.
Ze zullen wel niet dikwijls in „Van Dale" kijken, de snelheidsmaniak
ken, die avond aan avond met veel bravour over de Vlissingse boulevard
„scheuren". Anders zouden ze kunnen weten dat Boulevard Wandelweg
betekent, en zouden ze misschien een beetje meer rekening houden met
hun stadgenoten, die, nadat ze een hele dag in touw geweest zijn, graag
's avonds eens een rustig ommetje willen maken langs het badstrand.
Nü worden deze wandelaars telkens opgeschrikt door racende brom
mers, motoren en scooters. Merkwaardig, dat de automobilisten over 't
algemeen hun tempo aanpassen aan het langzame verkeer en meer be
grip tonen voor het karakter van de boulevard.
Singel en KoudekerksewegPresi
dent Rooseveltlaan.
Voor diegenen, die het nog niet
mochten weten: op een voorrangs-
weg zijn ruitvormige verkeersborden
aangebracht, nadert men een voor-
rangsweg, dan waarschuwen drie
hoekige verkeersborden.
Het meest onaangenaam gedragen
zich de bromfietsers. Met een snel
heid van 40, 45 kilometer per uur ja
gen ze langs de zeekant, 'n hinderlijk
lawaai veroorzakend, dat vooral op
wandelende vreemdelingen een eigen
aardige indruk moet maken.
Het spreekt vnazelf dat men van po
litiezijde niet zonder meer kan aan
zien dat 'n stuk of wat snelheidsma
niakken de boulevard omtoveren tot
een soort circuit. Wanneer deze lie
den, die daarmee hun medewegge
bruikers veel last bezorgen, geen ge
meenschapszin genoeg hebben, om
vrijwillig*de gashandle wat in te to-'
men, zal de sterke arm het kwaad
wel moeten beteugelen.
Zoals het nu is gaat het namelijk
niet langer, vinden verschillende
boulevard-bewoners, die iedere zo
meravond opnieuw in de herrie zit
ten. Ze zijn gaan klagen en nog
steeds komen er nieuwe klachten
binnen.
Het zal er dan ook van komen, dat
alle weggebruikers getroffen worden
door een „snelheidsverbod". Dit be
tekent dat officieel vastgesteld
wordt hoe hard over de boulevard
gereden mag worden, en dat ieder,
die deze snelheid overtreedt, onher
roepelijk op de bon gaat.
Vroeger was het bestuurders van
motoren e.d. zelfs verboden geduren
de een bepaalde tijd van de dag
over de boulevard te rijden. Zo erg
zal het nu waarschijnlijk nog niet
worden, en de politie-autoriteiten ho
pen zelfs, dat het „Zwaard van Da
mocles", dat de bonafide weggebrui
kers nu boven het hoofd hangt, op
't laatste nippertje nog afgewend
kan worden.
VOORRANG, JA OF NEE
Er zijn in Vlissingen (nog)
maar twee voorrangswegen: de
Paul Krugerstraat en de Wal-
straat. Dat betekent, dat al het
verkeer, dat door deze twee stra
ten rijdt, onder alle omstandighe
den voorrang heeft boven verkeer,
dat van een niet-voorrangsweg
komt.
Een wielrijder, die bijvoorbeeld
door de Paul Krugerstraat rijdt,
heeft dus voorrang' boven een auto
mobilist, die uit een der zijstraten
komt.
In de praetijk blijkt, dat menig
weggebruiker in zo'n geval gaat wei
felen. „Wie eerst, die auto of ik",
denkt de man dan en juist door dit
geweifel ontstaan veel ongelukken.
Hetzelfde geldt voor de voorrangs
kruispunten Van Dishoeckstraat
In een maalderij van de boerenbond' te
Merksem bij Antwerpen heeft zich Dins
dag een ontploffing voorgedaan, waardoor
negen arbeiders gewond werden. Vier
hunner verkeren in levensgevaar.
Bij een butaangasontploffing in een
klein hotel te Oostende werden vier per
sonen gewond.
De Baat behoudt jaar
Het opperste Westduitse strafge
recht heeft by de behandeling van het
beroep, dat door de Nederlandse
vrachtautochauffeur Dirk de Baat te
gen zijn vonnis van 24 Maart 1954
was aangetekend, opnieuw een von
nis van een jaar gevangenisstraf uit
gesproken.
De Baat werd op 24 Maart verle
den jaar voor een gewone rechtbank
veroordeeld tot één jaar gevangenis
straf wegens het veroorzaken van
dood, en toebrengen van lichamelijk
letsel, door schuld. De Baat was de
bestuurder van een vrachtauto, die op
24 Oct. 1953 bij de Wiedbachtalbrücke
op de grote verkeersweg tussen Keu
len en Frankfort een ernstig ongeluk
veroorzaakte, waarbij zes personen
om het leven kwamen en zeven perso
nen werden gewond.
Geen sprake van crisis
in Engelse economie
De Engelse minister van financiën
heeft Maandag tijdens het debat in
het Lagerhuis, dat plaats vond naar
aanleiding van de door hem genomen
maatregelen tot beperking van de uit
gaven en het lenen van gelden, ver
klaard, dat er geen sprake was van
een crisis in de Engelse economie.
„De economie is fundamenteel gezond
en wij hebben een grote vooruitgang
bereikt", zo zeide hij. De minister ver
klaarde, dat een van de redenen voor
zijn credietbeperking de contante
betaling voor aankopen op afbetaling
werd verdubbeld en de banken kregen
opdracht strenger te zfjn bij het ver
strekken van leningen was, dat de
grotere welvaart had geleid tot een
grotere invoer van grondstoffen. But
ler verwierp de gedachte van beper
king van de invoer, en zeide, dat de
tegenmaatregelen tegenover de Engel
se uitvoer te streng zouden zijn.
De Labouroppositie drong aan op
een stemming, daar zij volgens Harold
Wilson niet het vertrouwen had, dat
minister Butler de economische situa
tie in de hand had. De motie om de
zitting te verdagen werd met 290 te
gen 231 stemmen yerworpen, waarme
de het Lagerhuis de maatregelen tot
beperking van de inflatie goedkeurde.
Staking in Belgische
mijnindustrie
Het stakingsparool van het Rooms-
Katholieke vakverbond, uitgevaar
digd voor de Belgische mijnen, is
Maandag van kracht geworden. In de
Kempen gaf een deel der arbeiders
aan de stakingsoproep gehoor. Hiel
en daar kwamen het tot kleine inci
denten met de politie.
De arbeiders in de Waalse mijnen
hadden Maandag nog vacantie, zodat
hier de staking pas Dinsdag van
kracht kon worden.
De katholieke mijnwerkersorgani
satie eist verhoging van lonen en
kinderbijslag, groter aandeel in de
winst, een vijfdagenweekt een bijslag
voor de huisvrouw in het gezin, stop
zetting van de aanwerving van bui
tenlandse arbeiders en betere huis
vesting voor de reeds aangeworven
vreemdelingen.
CONFERENTIE TE MOSKOU
Volgend seizoen 500 eenheden minder
De zeventien landen, die zija aangesloten bij de internationale commis
sie voor de walvisvaart, hebben tijdens een conferentie te Moskou beslo
ten het aantal walvissen, dat per seizoen in de Zuidelijke IJszee mag wor
den gevangen, te verminderen teneinde een verdere achteruitgang van de
walvisstand tegen te gaan.
Volgens geleerden bestaat er ge
vaar, dat de walvisstand op beden
kelijke wijze vermindert, daar er
minder walvissen worden geboren
dan gevangen.
In het volgende seizoen zal de
vangst beperkt worden tot 15.000
blauwe-walviseenheden, vergeleken
met 15.500 in het seizoen 1954-1955.
In het seizoen 1956-1957 zal de
vangst opnieuw met 500 stuks wor
den beperkt.
Een „blauwe-walviseenheid" is de
eenheid, welke men toepast voor het
meten van de hoeveelheid gewonnen
olie. Zij komt overeen met een blau
we walvis of twee vinvissen of 2 y2
bultwalvissen.
BEZWAREN.
Verscheidene afgevaardigden maak
ten bezwaar tegen de verlaging van
het internationale maximum. In een
door de commissie uitgegeven ver
klaring werd er de aandacht op ge
vestigd, dat de regeringen der aan
gesloten landen 90 dagen de tijd
hebben om him bezwaren kenbaar te
maken, en dat de verandering niet
bindend is voor het land, dat be
zwaar maakt.
De commissie besloot voorts het
vangen van blauwe walvissen vóór
1 Februari te verbieden, in plaats
van vóór 21 Januari, zoals tot dus
verre het geval was. Ook tegen dit
besluit kunnen de aangesloten lan
den bezwaar maken.
Tenslotte besloot de commissie be
paalde gebieden van de grote oceaan
die tot dusverre gesloten waren, voor
een periode van drie jaar, open te
stellen voor een bestudering van de
walvisstand.
25 Juli 26 Juli
Nederland (3%) 1955
101%
100%
Nederland 1951 (3%)
103%
103%
Nederland 1948 (3%)
1003%
100%
Nederland 1947 (3%) 3
101%
101%
Nederland 1937 3
99%
99T/s
Dollarlening 1947 3
98%
98%
Investeringscertificaten 3
101%
101%
Nederland 1962-64 3
101%
101%
Nederland N.W.S. 2%
80
80
Ned. Indië 1937 A 3
100
100
Grootboek 1946 3
99%
99%
Nat. Handelsbank
165%
164%
Ned. Handelmy.
244%
240
A.K.U.
336%
339%
Bergh's en Jurgens
314
313
Calvé-Delft
315
317%
Kon. Ned. Hoogovens
357
360
Unilever
470%
470%
Ned. Kabelfabriek
310
308
Philips
452%
451%
W il ton-Feij enoord
269
269%
Billiton
Kon. Petroleum Mij.
648%
653%
Amsterdam Rubber
127%
130
Holland Amerika Lijn
234%
232
Kon. Paketvaart
191%
194%
Rotterdamse Lloyd
193%
1993,i
Ned. Scheepvaart Unie
203%
208%
Stv. Mij. Nederland
208%
212
H.VA.
1463/4
149%
DeU Mij.
1583/4
1593,4
Bank v. Ned. Gem. 4%
108%
108%
Bank v. Ned. Gem. 0-5-10
Centrale Suiker
228%
Kon. Mij. De Schelde N.B.
211
215
Baltimore-Ohio
52
52
Missouri K.T.
18%
19%
New York Central
50%
503%
Pennsylvania
30%
30%
Anaconda
70%
71%
Bethlehem Steel
154%
160%
General Motors
1293/4
134%
Intern. Nickel
74%
76%
Kennecott
121%
1233/4
Republic Steel
47%
48%
U.S. Steel
107
109%
North American Cy.
Midcontinental
124%
Shell Union
62
62%
Tide Water
32%
32%
A.K.U.
10214
Van Berkel
1293%
131'
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
141
141%
Breda 1954
113%
113
Eindhoven 1954
110%
111
Enschede 1954
110%
110%
Den Haag 1952 I
137%
138%
Den Haag 1952 II
136
137%
Rotterdam 19521
138%
138%
Rotterdam 1952II
138
138%
Utrecht 1952
124%
124%
ANP-CBS BEURSINDICES
22-7
25-7
26-7
Intern. Conc
277.83
281.37
282.55
Industrie
168.51
170.85
171.73
Scheepvaart
164.51
170.43
171.72
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
153.58 154.03 154.03
150.07 151.74 152.73
216.06 218.93 219.93
Het blijft vast aan de beurs ondanks
het vacantieseizoen, dat anders meestal
de kwakkeltijd is voor het Damrak. Ook
Dinsdag gingen dé andelenkoersen weer
omhoog, maar de affaire leek minder
dan Maandag, toen voor 5,5 millioen gul
den is omgezet, waarbij Scheepvaart Unie
met meer dan drie ton aan de kop ging.
Dit laatste is kenmerkend voor de grote
plaats, die scheepvaartpapieren thans ter
beurze innemen. Het publiek is in de
markt gelokt en trad ook gisteren als ko
per op, waardoor scheepvaart over de ge
hele linie weer omhoog ging. De stijgin
gen bedroegen hier gemiddeld 5 punten en
Amsterdamse
wisselmarkt
Amsterdam, 26 Juli. Londen
10.59J/4—10.60ft. New York 3.81%—
3.82%. Montreal 3.88li—3.88%. Pa
rijs 1.08801.0900. Brussel 7.61—
7.62. Frankfurt 90.61—90.71. Zürich
87.0587.15. Zürich (vrije francs)
88.05—88.15. Stockholm 73.58—
73.68. Kopenhagen 54.74—54.84.
Oslo 52.9253.02. Braz. dollar 3.79%
3.80%. Argentijnse verrekenings
dollar 3.76%3.77%. Japanse ver
rekeningsdollar 3.77%3.78%.
Turkse verrekeningsdollar 3.79%—
3.80%.
***WV**VWW*\\**WV\*V
Zo ziet het ontwerp er uit, dat de
Middelburgse Dienst van Gemeente
werken maakte voor een nieuwe
Lange Viele binnenbrug in de Zeeuw
se hoofdstad. Het bouwwerk dat de
ter plaatste thans aanwezige, maar
sinds lange tijd veel te nauwe brug
zal vervangen, zal nog dit jaar ge
reedkomen, naar verwacht wordt.
Deze nieuwe schakel in de verbinding
van het centrum der stad met de pro.
vinciale weg naar Vlissingen krijgt
een rjjbreedte van 8 meter, op het
brugdek. De landhoofden aan weers
zijden zijn iets breder, zoals duidelijk
zichtbaar is. De buitenzijden van de
brug worden bekleed met Beiers gra
niet. Op de hoekpunten van het land-
hoofd rechts, aan de zijde van de Lan
ge Viele, zjjn twee beelden ontworpen
hetgeen deze tekening eveneens toont.
Voor de bouw van deze brug hebben
B. en W. de raad een crediet van
f 167.500 verzocht.
de gehele middag werd. in de scheepvaart-
hoek bijzonder levendig handel gedreven.
Gesteund door het goede verloop van
Wallstreet waren de internationale con
cerns ruimschoots prijshoudend, maar
zonder spectaculaire verbeteringen. Dat
echter het verhoogde niveau van Maan
dag volledig behouden bleef en zowel
AKU als Koninklijke Olie er nog 5 pun
ten aan toevoegden, was veelzeggend voor
de vraag die in elk opzicht domineerde.
Tot het einde toe bleef de beurs door een
vaste stemming- eirbehoorlijke affaire ge
kenmerkt en in de meeste gevallen werd
op het hoogste punt van de dag gesloten.
Cultuurfondsen lagen wederom iets
vriendelijker. Het aftreden van het Indo
nesische kabinet is met instemming ver
nomen onder het motto: het kan er moei
lijk slechter op worden. Vandaar, dat rub
ber-, suiker-, en tabaksfondsen opliepen
en het hogere niveau handhaafden.
Ook de minder courante fondsen lieten
diverse niet onbelangrijke koersstijgingen
zien. Bankaandelen weinig verandering,
uitgezonderd Rotterdamsche Bank. Ne
derlandse staatsfondsen waren kalm en
prijshoudend.
Prolongatie 2% pet.
Voor de talrijke bewijzen
van deelneming, ontvangen
na het overlijden van onze
geliefde en zorgzame Man,
Vader, Behuwd- en Groot
vader
LOURENS LOUWS,
betuigen wij onze oprechte
dank.
Uit aller naam,
A. A. LOUWS—
KIEBOOM.
Middelburg, 27 Juli 1955.
Nwe Vlissingseweg 198.
Voor de vele bewijzen van
deelneming en medeleven
ontvangen na het plotseling
overlijden van onze enige
lieve Zoon
JOHANNES PORREIJ,
betuigen wij onze hartelijke
dank.
J. D. PORREIJ.
J. PORREIJ—
v. u. LUIJSTER.
Nieuwwvliet, Juli 1955.
Welke vrouw tot 50 jaar wil
huishouden
waarnemen
bij Heer alleen, mid.b. leeft.,
klein zakenman, eigen be
drijf, op mooie stand in
Middelburg. Brieven No. 919
Bur. P.Z.C., Middelburg.
Voor de deelneming betoond
na het overlijden van onze
lieve Moeder en Grootmoe
der, Mevr.
A. VAN VUGT
VAN DE BILT,
betuigen wij onze hartelijke
dank.
Uit aller naam,
Q. VAN VUGT.
Vlissingen, 27 Juli 1955.
Badhuisstraat 102.
Gevraagd wegens dienst
plicht aankomend of
gevorderd
electricien
en leerjongen
bij J. A. DE LIGNY,
Installatiebureau
Serooskerke.
Plaatst
uw
familie-
"wichtr
in tie
P.Z.C.
BIJVERDIENSTE.
Bureau Web vraagt serieu
ze medewerkers voor het
verspreiden van drukwerk
huis aan huis. Soil, aan Bu
reau „Web", Postbus 166,
Haarlem.
Wegens vacantie gesloten
van 1 t.m. 6 Augustus.
Fa. D. Alewijnse
Zonen,
GRAANHANDEL,
Middelburg.
De notaris H. Jonkers te
Goes is voornemens bij in
schrijving, netto
contant te verkopen:
ten behoeve van mej. C. van
Weele te Goes,
1 ha gerst „Piroline",
zgn. Rykeswegje, ge
naamd „De Witte Hoef
jes" en 8/2 gemet ha
ver „Harm", gelegen
achter het Vlasland aan
de Poolwèg 4.
Inschryvlngsbiljetten in te
leveren ten kantore van de
Notaris vóór of op 2 Aug.
a.s.
Aanbesteding.
Namens het College van
Regenten en Regentessen
over het Gasthuis te Vlis
singen, zal getracht worden
aan te besteden:
het bouwen van een te
huis voor bejaarden, be
staande uit: hoofdge
bouw (172 bedden) en
o.m. 24 bijbehorende
woningen en bijkomen
de, werken in 3 percelen
en/of in massa, e.e.a. op
een terrein, ingesloten
door Koudekerkseweg,
Pres. Rooseveltl., Const.
Huygenslaan en Von-
dell. te Vlissingen.
De aanbesteding zal plaats
vinden op Woensdag 24
Aug. 1955, des n.m. te 2 uur,
ten Gemeentehuize te Vlis
singen.
Bestek en tekeningen ver
krijgbaar ingaande 1 Aug.
1955 aan het bureau ge-
meendtewerken, kamer 8,
gemeentehuis Vlissingen.
Restitutie bij ongeschon
den inlevering 7.50.
Te koop by inschryving
zt 400 roeden gerst.
Te bez. Oostkapelseweg 4,
Serooskerke (W.). Briefjes
a.d. heer J. Jasperse, Vliss.
straat, Koudekerke.
Fijn Voortreffelijk.
Thans óók in heel
Zeeland verkrijgbaar
TE KOOP
Direct te aanvaarden
BOERDERIJ
(gem. bedrijf) groot 13.75
ha, met inventaris, paarden
en koeien en het op 't veld
staand gewas.
Makelaarskantoor Koning
Veendam Tel. 05987-3266
GEMEENTE VLISSINGEN
Bij de Gemeentelijke Rei
nigingsdienst kan geplaatst
worden een
straatveger
op arbeidscontract.
Aanstelling in loongroep n,
salarisgrenzen 55.68
60per week (vier één-
jaarlijkse verhogingen).
Gegadigden in het bezit
van een chauffeursdiploma
genieten de voorkeur.
Schriftelijke sollicitaties
te richten aan de burge
meester, stadhuis, Houtka
de 12, binnen 8 dagen na het
verschijnen van dit blad.
Gevraagd z.sp.m.
bakkersleerling of
aank. bediende
Bakkerij LUIJK,
Koudekerke.
38 Publicatie Ned. Zuivelbureau - Den Haag
Kledingmagazijn Vlasmarkt 83-35, Middelburg
brengt deze week een grote partij
REXALCO-costuums in de opruimins
welke normaal 93.kosten
en nu voor slechts 79.— worden gebracht.
Dames- en Heren Gabardine
MANTELS en JASSEN
100 zuivere wol nu 72.
Deze opruimingsweek grote Rexalco-reclame.
Tweedjassen 49.—, Sportjackets 12.75.
Zomershirts met vetersluiting 4.70.
Popeline mantels en jassen 29.
Bromcoats speciaal voor de bromfiets
met kniebescherming 74.