t BOULEVARD IS GEEN BAAN VOOR SNELHEIDSMANIAKKEN DE WALVISVANGSTEN MOETEN VERDER WORDEN BEPERKT Amsterdamse Beurs BEL-AIR TONIC Smult U al meer met kaas Mu betaalt U niet veel voor een C0STUUM of Gabardine JAS -Hccfei intan s WOENSDAG 27 JULI 1955. PROVINCIALE ZEEUW 8 E COURANT 11 VERKEERSPERIKELEN IN VL1SSINGEN Invoering „snelheidsverbod" wordt overwogen. Ze zullen wel niet dikwijls in „Van Dale" kijken, de snelheidsmaniak ken, die avond aan avond met veel bravour over de Vlissingse boulevard „scheuren". Anders zouden ze kunnen weten dat Boulevard Wandelweg betekent, en zouden ze misschien een beetje meer rekening houden met hun stadgenoten, die, nadat ze een hele dag in touw geweest zijn, graag 's avonds eens een rustig ommetje willen maken langs het badstrand. Nü worden deze wandelaars telkens opgeschrikt door racende brom mers, motoren en scooters. Merkwaardig, dat de automobilisten over 't algemeen hun tempo aanpassen aan het langzame verkeer en meer be grip tonen voor het karakter van de boulevard. Singel en KoudekerksewegPresi dent Rooseveltlaan. Voor diegenen, die het nog niet mochten weten: op een voorrangs- weg zijn ruitvormige verkeersborden aangebracht, nadert men een voor- rangsweg, dan waarschuwen drie hoekige verkeersborden. Het meest onaangenaam gedragen zich de bromfietsers. Met een snel heid van 40, 45 kilometer per uur ja gen ze langs de zeekant, 'n hinderlijk lawaai veroorzakend, dat vooral op wandelende vreemdelingen een eigen aardige indruk moet maken. Het spreekt vnazelf dat men van po litiezijde niet zonder meer kan aan zien dat 'n stuk of wat snelheidsma niakken de boulevard omtoveren tot een soort circuit. Wanneer deze lie den, die daarmee hun medewegge bruikers veel last bezorgen, geen ge meenschapszin genoeg hebben, om vrijwillig*de gashandle wat in te to-' men, zal de sterke arm het kwaad wel moeten beteugelen. Zoals het nu is gaat het namelijk niet langer, vinden verschillende boulevard-bewoners, die iedere zo meravond opnieuw in de herrie zit ten. Ze zijn gaan klagen en nog steeds komen er nieuwe klachten binnen. Het zal er dan ook van komen, dat alle weggebruikers getroffen worden door een „snelheidsverbod". Dit be tekent dat officieel vastgesteld wordt hoe hard over de boulevard gereden mag worden, en dat ieder, die deze snelheid overtreedt, onher roepelijk op de bon gaat. Vroeger was het bestuurders van motoren e.d. zelfs verboden geduren de een bepaalde tijd van de dag over de boulevard te rijden. Zo erg zal het nu waarschijnlijk nog niet worden, en de politie-autoriteiten ho pen zelfs, dat het „Zwaard van Da mocles", dat de bonafide weggebrui kers nu boven het hoofd hangt, op 't laatste nippertje nog afgewend kan worden. VOORRANG, JA OF NEE Er zijn in Vlissingen (nog) maar twee voorrangswegen: de Paul Krugerstraat en de Wal- straat. Dat betekent, dat al het verkeer, dat door deze twee stra ten rijdt, onder alle omstandighe den voorrang heeft boven verkeer, dat van een niet-voorrangsweg komt. Een wielrijder, die bijvoorbeeld door de Paul Krugerstraat rijdt, heeft dus voorrang' boven een auto mobilist, die uit een der zijstraten komt. In de praetijk blijkt, dat menig weggebruiker in zo'n geval gaat wei felen. „Wie eerst, die auto of ik", denkt de man dan en juist door dit geweifel ontstaan veel ongelukken. Hetzelfde geldt voor de voorrangs kruispunten Van Dishoeckstraat In een maalderij van de boerenbond' te Merksem bij Antwerpen heeft zich Dins dag een ontploffing voorgedaan, waardoor negen arbeiders gewond werden. Vier hunner verkeren in levensgevaar. Bij een butaangasontploffing in een klein hotel te Oostende werden vier per sonen gewond. De Baat behoudt jaar Het opperste Westduitse strafge recht heeft by de behandeling van het beroep, dat door de Nederlandse vrachtautochauffeur Dirk de Baat te gen zijn vonnis van 24 Maart 1954 was aangetekend, opnieuw een von nis van een jaar gevangenisstraf uit gesproken. De Baat werd op 24 Maart verle den jaar voor een gewone rechtbank veroordeeld tot één jaar gevangenis straf wegens het veroorzaken van dood, en toebrengen van lichamelijk letsel, door schuld. De Baat was de bestuurder van een vrachtauto, die op 24 Oct. 1953 bij de Wiedbachtalbrücke op de grote verkeersweg tussen Keu len en Frankfort een ernstig ongeluk veroorzaakte, waarbij zes personen om het leven kwamen en zeven perso nen werden gewond. Geen sprake van crisis in Engelse economie De Engelse minister van financiën heeft Maandag tijdens het debat in het Lagerhuis, dat plaats vond naar aanleiding van de door hem genomen maatregelen tot beperking van de uit gaven en het lenen van gelden, ver klaard, dat er geen sprake was van een crisis in de Engelse economie. „De economie is fundamenteel gezond en wij hebben een grote vooruitgang bereikt", zo zeide hij. De minister ver klaarde, dat een van de redenen voor zijn credietbeperking de contante betaling voor aankopen op afbetaling werd verdubbeld en de banken kregen opdracht strenger te zfjn bij het ver strekken van leningen was, dat de grotere welvaart had geleid tot een grotere invoer van grondstoffen. But ler verwierp de gedachte van beper king van de invoer, en zeide, dat de tegenmaatregelen tegenover de Engel se uitvoer te streng zouden zijn. De Labouroppositie drong aan op een stemming, daar zij volgens Harold Wilson niet het vertrouwen had, dat minister Butler de economische situa tie in de hand had. De motie om de zitting te verdagen werd met 290 te gen 231 stemmen yerworpen, waarme de het Lagerhuis de maatregelen tot beperking van de inflatie goedkeurde. Staking in Belgische mijnindustrie Het stakingsparool van het Rooms- Katholieke vakverbond, uitgevaar digd voor de Belgische mijnen, is Maandag van kracht geworden. In de Kempen gaf een deel der arbeiders aan de stakingsoproep gehoor. Hiel en daar kwamen het tot kleine inci denten met de politie. De arbeiders in de Waalse mijnen hadden Maandag nog vacantie, zodat hier de staking pas Dinsdag van kracht kon worden. De katholieke mijnwerkersorgani satie eist verhoging van lonen en kinderbijslag, groter aandeel in de winst, een vijfdagenweekt een bijslag voor de huisvrouw in het gezin, stop zetting van de aanwerving van bui tenlandse arbeiders en betere huis vesting voor de reeds aangeworven vreemdelingen. CONFERENTIE TE MOSKOU Volgend seizoen 500 eenheden minder De zeventien landen, die zija aangesloten bij de internationale commis sie voor de walvisvaart, hebben tijdens een conferentie te Moskou beslo ten het aantal walvissen, dat per seizoen in de Zuidelijke IJszee mag wor den gevangen, te verminderen teneinde een verdere achteruitgang van de walvisstand tegen te gaan. Volgens geleerden bestaat er ge vaar, dat de walvisstand op beden kelijke wijze vermindert, daar er minder walvissen worden geboren dan gevangen. In het volgende seizoen zal de vangst beperkt worden tot 15.000 blauwe-walviseenheden, vergeleken met 15.500 in het seizoen 1954-1955. In het seizoen 1956-1957 zal de vangst opnieuw met 500 stuks wor den beperkt. Een „blauwe-walviseenheid" is de eenheid, welke men toepast voor het meten van de hoeveelheid gewonnen olie. Zij komt overeen met een blau we walvis of twee vinvissen of 2 y2 bultwalvissen. BEZWAREN. Verscheidene afgevaardigden maak ten bezwaar tegen de verlaging van het internationale maximum. In een door de commissie uitgegeven ver klaring werd er de aandacht op ge vestigd, dat de regeringen der aan gesloten landen 90 dagen de tijd hebben om him bezwaren kenbaar te maken, en dat de verandering niet bindend is voor het land, dat be zwaar maakt. De commissie besloot voorts het vangen van blauwe walvissen vóór 1 Februari te verbieden, in plaats van vóór 21 Januari, zoals tot dus verre het geval was. Ook tegen dit besluit kunnen de aangesloten lan den bezwaar maken. Tenslotte besloot de commissie be paalde gebieden van de grote oceaan die tot dusverre gesloten waren, voor een periode van drie jaar, open te stellen voor een bestudering van de walvisstand. 25 Juli 26 Juli Nederland (3%) 1955 101% 100% Nederland 1951 (3%) 103% 103% Nederland 1948 (3%) 1003% 100% Nederland 1947 (3%) 3 101% 101% Nederland 1937 3 99% 99T/s Dollarlening 1947 3 98% 98% Investeringscertificaten 3 101% 101% Nederland 1962-64 3 101% 101% Nederland N.W.S. 2% 80 80 Ned. Indië 1937 A 3 100 100 Grootboek 1946 3 99% 99% Nat. Handelsbank 165% 164% Ned. Handelmy. 244% 240 A.K.U. 336% 339% Bergh's en Jurgens 314 313 Calvé-Delft 315 317% Kon. Ned. Hoogovens 357 360 Unilever 470% 470% Ned. Kabelfabriek 310 308 Philips 452% 451% W il ton-Feij enoord 269 269% Billiton Kon. Petroleum Mij. 648% 653% Amsterdam Rubber 127% 130 Holland Amerika Lijn 234% 232 Kon. Paketvaart 191% 194% Rotterdamse Lloyd 193% 1993,i Ned. Scheepvaart Unie 203% 208% Stv. Mij. Nederland 208% 212 H.VA. 1463/4 149% DeU Mij. 1583/4 1593,4 Bank v. Ned. Gem. 4% 108% 108% Bank v. Ned. Gem. 0-5-10 Centrale Suiker 228% Kon. Mij. De Schelde N.B. 211 215 Baltimore-Ohio 52 52 Missouri K.T. 18% 19% New York Central 50% 503% Pennsylvania 30% 30% Anaconda 70% 71% Bethlehem Steel 154% 160% General Motors 1293/4 134% Intern. Nickel 74% 76% Kennecott 121% 1233/4 Republic Steel 47% 48% U.S. Steel 107 109% North American Cy. Midcontinental 124% Shell Union 62 62% Tide Water 32% 32% A.K.U. 10214 Van Berkel 1293% 131' PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 141 141% Breda 1954 113% 113 Eindhoven 1954 110% 111 Enschede 1954 110% 110% Den Haag 1952 I 137% 138% Den Haag 1952 II 136 137% Rotterdam 19521 138% 138% Rotterdam 1952II 138 138% Utrecht 1952 124% 124% ANP-CBS BEURSINDICES 22-7 25-7 26-7 Intern. Conc 277.83 281.37 282.55 Industrie 168.51 170.85 171.73 Scheepvaart 164.51 170.43 171.72 Banken Indon. fondsen Algemeen 153.58 154.03 154.03 150.07 151.74 152.73 216.06 218.93 219.93 Het blijft vast aan de beurs ondanks het vacantieseizoen, dat anders meestal de kwakkeltijd is voor het Damrak. Ook Dinsdag gingen dé andelenkoersen weer omhoog, maar de affaire leek minder dan Maandag, toen voor 5,5 millioen gul den is omgezet, waarbij Scheepvaart Unie met meer dan drie ton aan de kop ging. Dit laatste is kenmerkend voor de grote plaats, die scheepvaartpapieren thans ter beurze innemen. Het publiek is in de markt gelokt en trad ook gisteren als ko per op, waardoor scheepvaart over de ge hele linie weer omhoog ging. De stijgin gen bedroegen hier gemiddeld 5 punten en Amsterdamse wisselmarkt Amsterdam, 26 Juli. Londen 10.59J/4—10.60ft. New York 3.81%— 3.82%. Montreal 3.88li—3.88%. Pa rijs 1.08801.0900. Brussel 7.61— 7.62. Frankfurt 90.61—90.71. Zürich 87.0587.15. Zürich (vrije francs) 88.05—88.15. Stockholm 73.58— 73.68. Kopenhagen 54.74—54.84. Oslo 52.9253.02. Braz. dollar 3.79% 3.80%. Argentijnse verrekenings dollar 3.76%3.77%. Japanse ver rekeningsdollar 3.77%3.78%. Turkse verrekeningsdollar 3.79%— 3.80%. ***WV**VWW*\\**WV\*V Zo ziet het ontwerp er uit, dat de Middelburgse Dienst van Gemeente werken maakte voor een nieuwe Lange Viele binnenbrug in de Zeeuw se hoofdstad. Het bouwwerk dat de ter plaatste thans aanwezige, maar sinds lange tijd veel te nauwe brug zal vervangen, zal nog dit jaar ge reedkomen, naar verwacht wordt. Deze nieuwe schakel in de verbinding van het centrum der stad met de pro. vinciale weg naar Vlissingen krijgt een rjjbreedte van 8 meter, op het brugdek. De landhoofden aan weers zijden zijn iets breder, zoals duidelijk zichtbaar is. De buitenzijden van de brug worden bekleed met Beiers gra niet. Op de hoekpunten van het land- hoofd rechts, aan de zijde van de Lan ge Viele, zjjn twee beelden ontworpen hetgeen deze tekening eveneens toont. Voor de bouw van deze brug hebben B. en W. de raad een crediet van f 167.500 verzocht. de gehele middag werd. in de scheepvaart- hoek bijzonder levendig handel gedreven. Gesteund door het goede verloop van Wallstreet waren de internationale con cerns ruimschoots prijshoudend, maar zonder spectaculaire verbeteringen. Dat echter het verhoogde niveau van Maan dag volledig behouden bleef en zowel AKU als Koninklijke Olie er nog 5 pun ten aan toevoegden, was veelzeggend voor de vraag die in elk opzicht domineerde. Tot het einde toe bleef de beurs door een vaste stemming- eirbehoorlijke affaire ge kenmerkt en in de meeste gevallen werd op het hoogste punt van de dag gesloten. Cultuurfondsen lagen wederom iets vriendelijker. Het aftreden van het Indo nesische kabinet is met instemming ver nomen onder het motto: het kan er moei lijk slechter op worden. Vandaar, dat rub ber-, suiker-, en tabaksfondsen opliepen en het hogere niveau handhaafden. Ook de minder courante fondsen lieten diverse niet onbelangrijke koersstijgingen zien. Bankaandelen weinig verandering, uitgezonderd Rotterdamsche Bank. Ne derlandse staatsfondsen waren kalm en prijshoudend. Prolongatie 2% pet. Voor de talrijke bewijzen van deelneming, ontvangen na het overlijden van onze geliefde en zorgzame Man, Vader, Behuwd- en Groot vader LOURENS LOUWS, betuigen wij onze oprechte dank. Uit aller naam, A. A. LOUWS— KIEBOOM. Middelburg, 27 Juli 1955. Nwe Vlissingseweg 198. Voor de vele bewijzen van deelneming en medeleven ontvangen na het plotseling overlijden van onze enige lieve Zoon JOHANNES PORREIJ, betuigen wij onze hartelijke dank. J. D. PORREIJ. J. PORREIJ— v. u. LUIJSTER. Nieuwwvliet, Juli 1955. Welke vrouw tot 50 jaar wil huishouden waarnemen bij Heer alleen, mid.b. leeft., klein zakenman, eigen be drijf, op mooie stand in Middelburg. Brieven No. 919 Bur. P.Z.C., Middelburg. Voor de deelneming betoond na het overlijden van onze lieve Moeder en Grootmoe der, Mevr. A. VAN VUGT VAN DE BILT, betuigen wij onze hartelijke dank. Uit aller naam, Q. VAN VUGT. Vlissingen, 27 Juli 1955. Badhuisstraat 102. Gevraagd wegens dienst plicht aankomend of gevorderd electricien en leerjongen bij J. A. DE LIGNY, Installatiebureau Serooskerke. Plaatst uw familie- "wichtr in tie P.Z.C. BIJVERDIENSTE. Bureau Web vraagt serieu ze medewerkers voor het verspreiden van drukwerk huis aan huis. Soil, aan Bu reau „Web", Postbus 166, Haarlem. Wegens vacantie gesloten van 1 t.m. 6 Augustus. Fa. D. Alewijnse Zonen, GRAANHANDEL, Middelburg. De notaris H. Jonkers te Goes is voornemens bij in schrijving, netto contant te verkopen: ten behoeve van mej. C. van Weele te Goes, 1 ha gerst „Piroline", zgn. Rykeswegje, ge naamd „De Witte Hoef jes" en 8/2 gemet ha ver „Harm", gelegen achter het Vlasland aan de Poolwèg 4. Inschryvlngsbiljetten in te leveren ten kantore van de Notaris vóór of op 2 Aug. a.s. Aanbesteding. Namens het College van Regenten en Regentessen over het Gasthuis te Vlis singen, zal getracht worden aan te besteden: het bouwen van een te huis voor bejaarden, be staande uit: hoofdge bouw (172 bedden) en o.m. 24 bijbehorende woningen en bijkomen de, werken in 3 percelen en/of in massa, e.e.a. op een terrein, ingesloten door Koudekerkseweg, Pres. Rooseveltl., Const. Huygenslaan en Von- dell. te Vlissingen. De aanbesteding zal plaats vinden op Woensdag 24 Aug. 1955, des n.m. te 2 uur, ten Gemeentehuize te Vlis singen. Bestek en tekeningen ver krijgbaar ingaande 1 Aug. 1955 aan het bureau ge- meendtewerken, kamer 8, gemeentehuis Vlissingen. Restitutie bij ongeschon den inlevering 7.50. Te koop by inschryving zt 400 roeden gerst. Te bez. Oostkapelseweg 4, Serooskerke (W.). Briefjes a.d. heer J. Jasperse, Vliss. straat, Koudekerke. Fijn Voortreffelijk. Thans óók in heel Zeeland verkrijgbaar TE KOOP Direct te aanvaarden BOERDERIJ (gem. bedrijf) groot 13.75 ha, met inventaris, paarden en koeien en het op 't veld staand gewas. Makelaarskantoor Koning Veendam Tel. 05987-3266 GEMEENTE VLISSINGEN Bij de Gemeentelijke Rei nigingsdienst kan geplaatst worden een straatveger op arbeidscontract. Aanstelling in loongroep n, salarisgrenzen 55.68 60per week (vier één- jaarlijkse verhogingen). Gegadigden in het bezit van een chauffeursdiploma genieten de voorkeur. Schriftelijke sollicitaties te richten aan de burge meester, stadhuis, Houtka de 12, binnen 8 dagen na het verschijnen van dit blad. Gevraagd z.sp.m. bakkersleerling of aank. bediende Bakkerij LUIJK, Koudekerke. 38 Publicatie Ned. Zuivelbureau - Den Haag Kledingmagazijn Vlasmarkt 83-35, Middelburg brengt deze week een grote partij REXALCO-costuums in de opruimins welke normaal 93.kosten en nu voor slechts 79.— worden gebracht. Dames- en Heren Gabardine MANTELS en JASSEN 100 zuivere wol nu 72. Deze opruimingsweek grote Rexalco-reclame. Tweedjassen 49.—, Sportjackets 12.75. Zomershirts met vetersluiting 4.70. Popeline mantels en jassen 29. Bromcoats speciaal voor de bromfiets met kniebescherming 74.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 9