Hobby uit jongensjaren werd de grondslag voor eigen bedrijf Filmstrip belangrijk leermiddel bij het onderwijs BRITS JOURNAUST PEDDELDE OVER HOLLANDSE FIETSPADEN DR. L. G. K0RTENH0RST OVERZIET ZIJN LOOPBAAN VRIJDAG 22 JULI 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 DEVENTER SPRINGERIN ACTIE Maar weinig sloopbedrijven, die springstof mogen gebruiken (Van een speciale verslaggever). Dagelijks worden er in ons land tal van lastige ruïnes en bouwwerken, die in de weg staan, opgeruimd. Soms gaat dat heel voorzichtig met ha mer en houweel. Dikwijls ook pakt men de zaken met krachtdadiger middelen aan, zoals dezer dagen in Deventer, waar het landhoofd van de oude spoorbrug werd opgeblazen. Het landhoofd was tengevolge van het springen van de brug tydens de oorlog, al gedeeltelijk gescheurd. De heer Roeterdink, die met de op ruimingswerkzaamheden was belast, moest hiermee rekening houden. Met wat kleine ladingen van een ons of minder trotyl, probeerde hjj, of de steenmassa wilde los komen. In de ochtend waren er reeds enige spring- gaten geboord, waarin men 's middags de trotyl plaatste. Deze werd met zand afgedekt. De stroomdraad, die de ontstekingsvonk moest over brengen was aan de lading bevestigd en werd verbonden aan de kabel van de battery. Toen het zo ver was, blies de heer Roeterdink op een fluitje. Daarop werd de weg door de politie afgezet. Nog een fluitsein en direct daar op volgde de explosie. Zo ging het acht keer achtereen, met tot resultaat, dat de steenmas sa binnen een uur volkomen ver morzeld werd. Reeds in zijn jonge jaren had hij grote belangstelling voor spring stoffen. Op een avond in Februari 1944, wandelde de heer Roeterdink, die toen 18 jaar was, lang3 de Rem- brandtkade. Uit Noordelyke rich ting naderden geallieerde vliegtui gen, die even later een bombarde ment op de spoorbrug gingen uit voeren. Gierend kwamen de bommen naar beneden en explodeerden in de omgeving van de spoorbrug. Plotse ling ontdekte de heer Roeterdink, dat een van de bommen een afwij kende beweging maakte, dwarre lend naar beneden viel en bij de Rembrandtkade in het bouwland te recht kwam. De bom ontplofte niet; het is de bom die nu in het voor tuintje van de heer Roeterdink prijkt. Zes weken lang bleef de blindganger in de kuil liggen en nie mand, zelfs de opruimingsdienst wilde niet geloven, dat hij niet ont ploft was. Iedereen dacht, dat het maar een scherf was. De heer Roe terdink wist wel beter en had al gauw het plan gemaakt, hem dan zelf maar te demonteren. Op een avond trok hij er op uit, draaide de deksel van de blindganger en maakte hem onschadelijk. Het ge vaarlijkste was hiermee achter de rug. Maar het moeilijkste kwam nog, want kost wat kost wilde hy de bom als een herinnering bewaren. Na veel gesleep en gehijs gelukte het hem tenslotte, de vijfhonderd ponder thuis te krijgen. De heer Roeterdink had zijn car rière gevonden: „springer". Hij zag een toekomst in het gebruik van springstoffen voor vredeuevende doel einden. Nooit heeft hg méér zyn hart aan explosies kunnen ophalen, dan toen hij na de oorlog als militair in Indonesië diende. Het kwam er daar niet zo precies op aan, hoe groot de lading was, die men voor het opbla zen van een of ander object gebruik te. Als er iets de lucht in moest, ver meldde de kapitein bij zijn opdracht aan de heer Roeterdink, dat hg zoveel mogelijk lawaai moest veroorzaken. Tegenwoordig gaat het natuurlijk Met een stole duwt de heer Roeter dink de lading tot op de bodem van het springgat wat voorzichtiger aan, want de heer Roeterdink heeft een eigen bedrijf en de schade die hij veroorzaakte moet hij zelf betalen. Direct, nadat hg uit Indonesië was teruggekeerd begon hij een sloopbedrijf. Hij moest echter eerst een vergunning bjj het ministe rie aanvragen, om springstoffen te mogen gebruiken. Enigszins tot zijn verbazing kreeg hij die al binnen veertien dagen. In zwembroek. Er zijn maar weinig sloopbedrijven in Nederland, die springstoffen mo gen gebruiken, en de heer Roeterdink werkt dan ook in alle noordelijke provincies, waar hij voortdurend kar weitjes onder handen heeft. Het ver wijderen van brugpijlers onder water kost enorm veel voorbereidend werk, als men het met werktuigen moet doen. De heer Roeterdink trekt zijn zwembroek aan, boort onder wa ter een paar springgaten, brengt de lading aan en in een minimum van tijd is de pijler verbrokkeld. Het kost heel wat overtuigingskracht om fa brikanten te verzekeren, dat bij het verwijderen van steenmassa's uit fa brieken met behulp van springstof niet de ramen en het dak er uit zul len vliegen. Het gaat wel niet ge ruisloos, maar de heer Roeterdink weet precies hoeveel springstof hg moet gebruiken, om de ruiten heel te laten. Heel veel werk verricht hg ook in gekapte bossen, waar de stob ben nog verwijderd moeten worden. Met trotyl vliegen er 35 per dag de grond uit. De hobby uit zyn jongensjaren heeft de heer Roeterdink nu omgezet in een bedryf, dat behalve met springstof fen ook met compressoren en ander materiaal werkt. Hij zelf heeft alleen een vergunning om met springstof om te gaan en dat werk geeft hy dan ook niet in handen van zijn personeel. Om precies te weten, waarmee hy werkt heeft de heer Roeterdink een scheikundige studie gemaakt van de explosieve stoffen. Hij kan nu nauw keurig vertellen, hoe groot het volu me bij ontbranding wordt van elke willekeurige springstof. Met een daverende knal spuiten stenen en stof de lucht in. Adenauer arriveerde voor vacantiem Zwitserland. Datum voor bezoek aan Moskou nog niet vastgesteld. Volgens een correspondent van de „New York Times" heeft Bondskan selier Adenauer, die Maandag voor een vacantie van zes weken in Mür- ren in Zwitserland arriveerde, ver klaard, dat hij gelooft, dat de hui dige conferentie in Genève zal wor den gevolgd door een conferentie van ministers van buitenlandse za ken van de Grote Vier, nadat hij, Adenauer, zijn bezoek aan Moskou zal hebben gebracht. Adenauer verwachtte, dat hij „midden September of later" naar Moskou zal reizen voor besprekin gen met de Sowjet-leiders. De da tum voor zijn reis is nog niet vast gesteld. De bondskanselier verklaarde voorts, dat de huidige Geneefse con ferentie geslaagd zal mogen heten, als de Grote Vier er in slagen een agenda op te stellen voor een confe rentie van de ministers van buiten landse zaken. NATIONALITEIT VAN FIETSEN Men herkende hem aan zijn fiets. (Speciale correspondentie) „Zij herkennen mij als Engelsman aan mijn fiets. De vorige avond in Canterbury was het nog een heel gewone fiets, als vele andere, maar op het ogenblik, dat ik in Gent arri veerde, was ik iets exotisch gewor den, een opvallend bewijsstuk van mijn status als eilandbewoner. Op die korte rit naar Gent heb ik zo een en ander geleerd. Maar de meest onverwachte les was wel die over de nationaliteit van fietsen. Net als onze schakelaars en ons sa nitair worden onze fietsen alleen maar gewoon gevonden, zolang zij niet naar het buitenland gaan." Dit zijn de woorden van een cor respondent van de „Times", die per fiets in onze contreien is gaan rond kijken. Hij is er met zijn opmerkin gen wel eens een beetje naast, maar het is voor ons fietsend volk toch wel amusant en misschien ook wel nuttig, hem nog even aan het woord te laten. „Zodra we op het continent ko men ontdekken we plotseling, dat het model van fietsen een sprekend bewijs is van onverwoestbare plaat selijke traditie. Remmen en banden, lampen en versnellingen, zij zijn even heterogeen als de landen waar WAARDEVOL MATERIAAL Zes jaar experimenten bij Polygoon Wie zyn eigen schooljaren vergelykt met die van zijn kinderen maakt zeker de opmerking: „Wat is het nu allemaal veel gezelliger geworden". En h\j probeert zich voor te stellen, wat hy meer van zyn geschiedenis en aardrijkskunde terecht gebracht zou hebben of van zyn kunstgeschiedenis, als hy indertijd ook een deel van zyn lessen opgediend had gekregen door middel van radio en'film. Maar men vergisse zich niet: in die tijd waren radio en film nieuwtjes. De jeugd van nu kan zich niet eens voorstellen, höe het zou zijn, zonder deze alledaagse attributen. Daarmee is echter niet gezegd, dat de radio en film als leermiddelen even „saai" gevonden worden als de boeken. Nog altijd bevatten zij het element „ontspanning". Nu werkt men sinds jaren op vele scholen met de z.g. filmstrip, een se rie van 20-30 beeldjes (meestal in de afmeting van 24x36) over eenzelfde onderwerp op één filmstrook byeen gebracht. Deze strips hebben het voordeel, dat tijdens de vertoning by elk beeld zo lang kan worden stilge staan als wenselijk is. Een belangrijk winstpunt dus ver geleken bij de film. Eventueel kan uit een hele strip een reeks van b.v. zes beeldjes worden genomen, die toevallig van toepassing zijn bjj een bepaald lesonderdeel. En beschikt 'n school over een goede projector en strips van goede kwaliteit, dan is het zelfs mogelijk die te vertonen in ee» lokaal, dat niet helemaal behoeft te worden verduisterd, zodat de leer lingen gelijktijdig kunnen maken. aantekeningen Het goede materiaal! Dat is eigen- lyk het punt, waarom het. by de film stedenschoon, onze natuur, die de in- Kunst-sperwer als vogelverschrikker Het instituut voor tuinbouwtechniek te Wageningen neemt thans zeer griginele proeven om spreeuwen en andere vogels uit de boomgaarden te hou den. Aangezien het in biologische kringen reeds bekend wasdat verscheidene vogelsrea- geren op het silhouet van roofvogels, heeft de assistent van het insti tuut een nagebootstr roofvogel gebruilct om de schadelijke vogels t( verjagen. In een boom gaard staat nu een vijf tien meter hoge stalen mastwaaraan met een nylondraad een kunst sperwer is bevestigd, die boven de boom gaard rondjes vliegt. 'Het resultaat is verba zingwekkend. Binnen 'n omtrek van 100 me ter waagt zich geen spreeuxo op een vrucht boom en de kersenpluk kers krijgen geen kers je meer in handen, da spreeuwenpikken vc toont. De vogel is geoo strueerd uit hout, het aluminium vleugels c bootst zo natuurgr trouw mogelijk het sil houet van een sperwer na. Aanvankelijk wilde de namaaksperwer al leen maar achterstevo ren vliegen, doch de constructeur leerde de kunstvogel deze nei ging na geduldig expe rimenteren af. Nu blijkt de reactie ■in de spreeuwen, ove- ■gens geen domme vo- <els, zodanig, dat de —senplukkers al spre- en van de ideale vo dverschrikker. Uit het buitenland, elfs uit Amerika zijn eeds vragen om inlich tingen bij het instituut binnengekomen. druk maken van zielloze prentbrief kaarten. Maar er zyn er ook en die zagen we bjj Polygoon in Haar lem waarvan de stilstaande beel den plasticiteit vertonen, waarvan de afbeelding lééft en voortdurend in be weging lykt. Zes jaar heeft men bjj Polygoon geëxperimenteerd om met de film strips een zo goed mogelyk resultaat te verkrjjgen. En niet alleen tech nisch zocht men de volmaaktheid. Er werd contact gelegd met bevoegde krachten uit de onderwijswereld, die van advies moesten dienen. Sinds twee en een half jaar zijn nu de filmstrips van Polygoon op veel scholen in gebruik als hulpmiddel bij de lessen. Aan de hand van een cata logus kan men ze. o.a. over allerlei kunstwerken, het leven en de werken van grote schilders, geschiedenis, mu ziek, aardrijkskunde, natuurkunde, volkenkunde, kosmografie, biologie, verbruiksproducten, stedeschoon en zelfs wiskunde, bestellen. Bij elke strip behoort een tekstboekje, samen- festeld door de deskundige, die ook et scenario voor de strip ontwierp. De docent wordt dus op een zo effi cient mogelijke wijze geholpen. Zou de tekst op het beeld zelf staan, dan zouden niet alleen de leer lingen hun aandacht te veel moeten verdelen, maar bovendien zou hier door de leerkracht op de achtergrond worden gedrongen. Over dit laatste probleem en nog veel andere is reeds geschreven in „De Filmstrip", het blad, dat Poly goon gratis ter voorlichting van de Nederlandse onderwijskrachten eens in de twee maanden uitgeeft. De be doeling is, dat door bijdragen van leerkrachten het onderwijs zelf zoveel mogelijk zeggenschap krijgt in het tot stand komen van de filmstrips. Vor- elke suggestie heeft men bij Po lygoon open oor. Opdrachten Van de verschillende strips, die wij in Haarlem zagen, waren er enkele, in opdracht gemaakt waren b.v. ovér muziekinstrumenten en lucht- vaartonderwijs (i.o.v. de Sticusa en bestemd voor de Antillen, Suriname en enkele scholen in Indonesië). Niet alleen scholen echter, ook be drijven hebben grote belangstelling voor de filmstrips van Polygoon. Hoewel men voor de zwart-wit- strips niet anders dan lof kan heb ben, zijn het vooral de kleurenstrips, die van een zo hoog gehalte zijn. dat men b.v. bij de strip over de keuken hof, de indruk krijgt tegenover de verkleinde werkelijkheid te staan. De grootste moeilijkheid is onge twijfeld het vastleggen van schilde rijen. Hoeveel vakkennis hierbij te pas komt, is nauwelijks te beschrij ven. Maar tot nu toe zyn de resul taten steeds zo geweest, dat wan neer men na de vervaardiging de filmstrip naast de betreffende schil derstukken liet zien zelfs de di recteuren van de musea waar de op namen gemaakt waren, enthousiast waren over het resultaat. #Voor de eerste keer sedert de oorlog zullen Russische en Poolse luchtvaartatta- ché's de nationale Britse zweefvliegkam- pioenschappen bijwonen, die van 23 Juli tot 1 Augustus op het vliegveld Lasham in Hampshire zullen worden gehouden. zij vandaan komen. Zelfs de vorm van pompjes en broekklemmen ver toont nationale verschillen. Het ui terlijk van je fiets is een minstens even waterdicht bewijs van je na tionaliteit als het „Wij, Anthony Eden" op ons paspoort alleen helpt het je vlugger door de douane formaliteiten heen. Vrijheid. Het rijwiel geeft je een bewe gingsvrijheid op het Continent, welke meer dan alléén psychologisch is. Je bent niet meer gebonden aan treinen, of het vermoeiend gemani- puleer met autopapieren. Een gids voor Luxemburg zegt dit wel heel duidelijk: „Formaliteiten voor de in voer van rijwielen in het Groot Her togdom Luxemburg: er zijn geen formaliteiten verbonden aan de in voer van rijwielen in het Groot Hertogdom Luxemburg". Er zijn natuurlijk ook nadelen aan het bezit van een Engelse fiets. De meeste Europese fietsen hebben ballonbanden en een paar mijl over de „steenweg" in België leert je, waarom dat zo is. Maar daartegen over hebben zij op het continent meer rijwelpaden dan in Engeland. In Nederland zijn zij er bij vrij wel iedere weg en het enige risico daar is de bromfiets. De Hollander noemt het rijwiel „fiets" en tenge volge van een geniale inval is het rijwiel met hulpmotor „bromfiets" geworden. Deze boosaardige appa raten behoren de fietspaden te hou den, een ongelukkige wettelijke maatregel, want velen rijden met snelheden van 50 tot 60 kilometer per uur en vervullen de paden met stank en verwarring. „Het is een vreemd verschijnsel, dat de Hollanders, die toch tot de volken van Europa behoren, die het meest ingesteld zijn op fietsen, de gevaarlijkste fietsen hebben. Zij hebben alleen een terugtraprem en De keer De Haan, conservator van het Texelse Natuurhistorisch Museum in Den Burg, en zijn echtgenoteheb ben zich kortgeleden ontfermd over twee, door het moederdier verlaten naar schatting acht dagen oude zee hondjes, die zij „Pinni" en „Phoca" hebben gedoopt en waaraan zij sinds de „adoptie" menig uurtje hebben be steed, eer de beestjes, waarvan „Pin ni" erg verzwakt was, hun gewone levendigheid terugkregen en aan hun nieuwe omgeving en nieuwe voeding begonnen te wennen. De foto toont het echtpaar De Haan met beide lie velingen tijdens de maaltijd. Doodstraf van serg. Dunne in levenslang veranderd Veroordeelde kon niet naar Engeland worden overgebrcaht De Britse legerraad heeft de dood straf voor sergeant Frederick Em met-Dunne wegens moord op ser geant Watters in levenslange gevan genisstraf veranderd. De raad hield rekening met het feit, dat de doodstraf in Duitsland waar de moord twee jaar geleden werd gepleegd, niet kan worden vol trokken zolang de Duitse wet niet in een dergelijke straf voorziet, en dat de veroordeelde ook niet voor terech- stelling naar Engeland kan worden overgebracht. De 32-jarige Emmett-Dunne werd 7 Juli n.l. in Diisseldorf schuldig be vonden aan de moord op Watters, met wiens echtgenote hij later in het huwelijk trad. dat laat beide handen van de be stuurder vrij om voetgangers opzij te duwen en od het landschap te wij zen. De Duitsers delen hun voorkeur voor de terugtraprem, maar zij vul len deze aan met een extra rem op het voorwiel. Dit is dan een hand rem, die de fiets doeltreffender af remt dan de berijder; maar in ieder feval is het een poging tot veilig- eid. De Hollanders zijn er kennelijk dol op, hun moed te demonstreren of hun aardrijkskundige kennis of bei- ,J)E MOOISTE DAG VAN MIJN LEVEN" „Het geluk is genade (Van onze speciale verslaggever) „De mooiste dag van mijn leven?" vraagt de president der Tweede Kamer, dr. L. G. Kortenhorst. „Dat is deze dag, waarop U me die vraag stelt. Nu word ik gedwongen om er over na te denken, wat die mooiste dag, in een leven vol mooie dagen was". Zijn kamer in het gebouw van ons parlement is het rustigste vertrek in heel het gebouwencomplex, hoewel door de gangen Kamerleden en ambtenaren draven en door het venster het verkeer op het Spui zichtbaar is. De president laat er z'n leven snel aan zijn en ons geestesoog voorbij- Nooit gezakt voor een examen, al tijd het grootst mogelijke plezier in de werkkring gehad, een uitstekend huwelijks- en gezinsleven, kinderen èn kleinkinderengeen tragische sterfgevallen in de familiekring, waardering van alle kanten. Eén mooiste dag? Duizend van de aller- Dr. L. G. Kortenhorst beste, allermooiste dagen, die een mens zich maar wensen kan. Elke nieuwe dag, een feestdag! Het is een heerlijk leven, dat zich zo ontwikkelt. Met schokken, die het slechts hoger stuwden: van student tot promovendus, van de Katholieke Werkgevers Vereniging naar de Ka mer, van de banken der afgevaardig den naar de zetel van de voorzitter. De ene dag was al niet minder mooi dan de andere. „Ja", zegt dr. Kortenhorst, „mis schien was wel de allermooiste de dag, toen ik, na het ongeluk met mijn auto, die over de kop sloeg, tot het besef kwam, dat er niets met mij was gebeurd. Ik voelde me als herboren. Zo'n dag heeft natuurlijk ook de wrange bysmaak van „door het oog van de naald gekropen te zyn". Pre cies als die andere mooie dag: de invrijheidstelling uit gijzelaarschap, Dr.arbij bleef, als nare smaak, de gedachte, dat zovelen achterbleven. De dag van de zilveren bruiloft wa_. mooi. Maar die in de vorige week, toen de oudste kleinzoon al weer slaagde voor het admissie-exa- men voor het gymnasium, niet min der." Het geluk is genade", zegt dr. Kortenhorst. „Ik heb het ervaren in m'n gezinsleven en het dagelijks werk. J Er zijn nog veel mooie dagen op >mst: dit jaar: de veertigjarige bruiloft en de verschijning van een nieuw boek: „Parlementaire geschie denis van 10 Mei 1940 tot Mei 1946. „Als dat verschijnt, is onze hele par lementaire geschiedenis beschreven, inclusief de oorlogsjaren in Londen, de maanden, direct na de oorlog, de noodrechtwetgeving. de geldzuivering en wat er om Indië gebeurde." „Op dat ogenblik kun je wéér spreken van; een mooie dag", aldus VKortenhorst, „maar de mooi-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 3