Wegvervoer is nog steeds een dankbaar bel astingobject Motor- en Autosport wordt ook in Zeeland beoefend DE TRACTOREN „VEROVEREN" DE ZEEUWSE LANDBOUW DINSDAG 5 JULI 1955. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 SPOORWEGTEKORTEN SPREKEN MEE Verlening van vergunningen niet in overeenstemming met dynamisch karakter Enige tyd geleden heeft men kunnen lezen, dat de president der Neder landse Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollander benoemd is tot adviseur van de Engelse Spoorwegen. Uiteraard doet- dit- ons Nederlandse hart goed, en in het bijzonder ons Zeeuwse, want ir. den Hollander is van afkomst een Zeeuw. Niet zonder reden hebben de Engelsen de .president der Nederlandse Spoorwegen gekozen, want de heer den Hollander staat aan het hoofd van het enige spoorwegbedrijf in West-Europa, dat niet met tekorten werkt. En als we weten hoeveel millioenen en milliarden de spoorwegtekorten bedra gen in vele landen, dan wil dit wel wat zeggen. Het is niet eenvoudig aan te geven hoe in tegenstelling tot andere landen de N.S. kans ziet met een slui tende begroting te komen. Noodzakelijk is hiervoor in ieder geval een strakke commerciële politiek. Vele landen wijten de enorme spoorwegtekor ten aan de vrachtauto en steeds weer nieuwe maatregelen beogen het ver voer per vrachtauto te doen verminderen. die een draagvermogen heeft van plm. 25 ton, houdt dan maar 7 ton over voor eigengewicht en dat is te weinig. Een middelzware diesel weegt toch al gauw 6 a 7 ton, waar dan de aan- angwagen nog bij komt. Een jaarkaart van de motorrijtui genbelasting voor deze combinatie kost zeker 3500,De auto brengt heel wat in de schatkist. Immers, België heeft in 1936 een machtigin genstelsel in het leven geroepen, dat een sterke beperking van het vracht vervoer per auto inhoudt, niet alleen ten opzichte van de Belgische onder nemers, doch ook van de buitenland se. Zo beschikt het hele Nederlandse- weg vervoersapparaat slechts over on geveer 4400 ton laadcapaciteit om vervoer naar en van België te kunnen verrichten. Frankrijk houdt met zijn spoorweg- politiek ook het wegvervoer onder de duim en neemt steeds weer maatrege len om het vrachtvervoer per auto zo moeilijk mogelijk te maken. Zo is 't practisch onmogelijk voor een Neder- door CHR. KARS M Secretaris N.O.B. Wegtransport H Zeeland. lander om toestemming te krijgen, vervoer te verrichten van of naar het gebied ten Zuiden van Parijs. Duitsland, geschrokken van de groeiende tekorten bij de Bondsspoor- wegen, doet felle aanvallen op het wegvervoer over grotere afstand en maakt elke rijkilometer tot een zwaar belastingobject. Zo voert elk land zijn spoorwegpo- Iitiek ten koste van de vrachtauto. Nederland maakt hierop ten aanzien van de vervoerspolitiek een uitzonde ring. De huidige minister van Verkeer en Waterstaat heeft zelfs bij de Wet Autovervoer Goederen een beschik king afgekondigd inhoudende een ze kere bevriezing van de laadcapaciteit van de vrachtauto-ondernemingen, die dochter-onderneming van de N.S. zijn, terwijl het particuliere wegver voer wel mogelijkheden voor uitbrei ding heeft. Zware lasten. Wat de lasten op het wegvervoer aangaat, spreekt echter ook Neder land zyn woordje mee. En in het bij zonder de ondernemers die er hun be roep van maken transporten uit te voeren, dus de beroepsgoederenver- voerders, gaan gebukt onder zware lasten. Afgezien van hetgeen zij als ieder ander moeten betalen, zoals inkom stenbelasting, sociale voorzieningen enz., zijn er de bijzondere lasten. We denken hierbij aan de omzetbelasting, die nog steeds voor het verlenen van diensten geldt. We denken aan de motorrijtuigen belasting, die vooral voor de diesel auto's enorme bedragen vergt. Dan is er voor de internationaal vervoer der in België een vertoertax van 4 pet., in Duitsland een Bevörderung- steuer van 0.099 DM en in Frankrijk een (kortgeleden verhoogde) belas ting op de in dit land afgelegde ton- kilometer van circa 8 pet. Een rit door België naar Frankrijk wordt dus wel zwaar belast, want de vervoerder is in Nederland ook niet klaar met een belastingkaart. Kostbaar materiaal. Het materiaal waarmede de ver voerder zyn opdrachtgevers bedient, is kostbaar. Het transportbedrijf be hoort tot de middenstandsbedrijven, die grote kapitalen nodig hebben. Zonder te spreken over de verdere lasten die op deze bedrijven rusten, is het interessant eens na te gaan wat nu het materiaal van de vervoerder kost. Neem de bode die op het dorp zijn vertrouwenspositie vervult als het goed is en die nog een vrachtauto heeft, die mogelijk nog 1000,of 2000,waard is. (Waardevermin dering is bij auto's heel sterk). Er moet een nieuwe auto komen. Een eenvoudige auto, die in staat moet zijn plusminus 6 ton te vervoeren, kost de bode 12.000.— tot 15.000,— Dat is een heel bedrag voor een klein bedrijf. De vervoerder die er zijn werk van maakt met zwaarder mate riaal en met aanhangwagens te rijden valt in duurdere wagens. In veel ge vallen zal hg een diesel-auto aan schaffen. Dat kost hem zo rond de 30.000,-, zonder een aanhangwagen. De kosten hiervan verschillen sterk, maar de zwaardere typen auto's van de onder scheidene merken variëren toch tus sen de 30.000,- en 45.000.-. Veel van deze typen worden ook gebruikt voor het binnenlands vervoer, omdat ze een hoger officieel laadvermogen krijgen. Het internationaal vervoer wordt practisch geheel met grote combinaties van een voorwagen en 'n aanhangwagen verricht. Zo'n combi natie kost toch al gauw een slordige 50.000,— tot 60.000,—. En dan spreken we nog niet over de zwaarste combinaties waarvan de voorwagen dubbele voor- en achter assen heeft. Deze combinaties die ze ker rond de 80.000,gaan kosten, kunnen alleen rendabel gemaakt wor- den voor transporten naar Duitsland, want België en Frankrijk laten geen h°ger totaal gewicht toe dan resp. 32 en 35 ton. En zo'n zware combinatie DE BETEKENIS VAN HET WEGVERKEER. ISO 1VERVOERD GEWICHT 1E0 no A '3° 120 110 100 90 SO I - __l *0 30 H20 H|Roilv<r«o«r||| 1 v Ml 11880 1900 1925 1950'53j De grafiek „De betekenis van het wegverkeer" geeft de ontwikkeling weer van de hoeveelheid vervoerde goederen over het water, de rails of over de weg. Zeer duidelijk komt hierin tot uitdrukking welk een enorme vlucht het wegverkeer heeft genomen tussen 1925 en 1950. plusminus 45 pet. van de aanschaf fingsprijs gaat bij aankoop naar de fiscus. Vervolgens zijn. er de dure on derdelen waar ook een hoge heffing op rust en dan is er o.m. nog de zwaar belaste benzine. V er gunningstelsel. Gezien deze zware lasten, is het voor de Nederlandse ondernemer óók hard nodig een strakke commerciële politiek te voeren. Aangezien echter het beroepsgoederenvervoer aan een zeer uitgebreid vergunningsstelsel derhevig is, is medewerking van de Overheid als vergunningverlenend or gaan, een belangrijke noodzaak om economisch te kunnen werken. Overheid' dringt er bij de onderne mers op aan, te komen tot een grotere eenheid en samenwerking. Wij onder schrijven dit ten volle. Men kan echter niet van de tegen woordige ondernemer in het wegver voer verlangen, dat hij onvoorwaarde lijk aan de drang van de Overheid ge volg geeft, wanneer deze zelfde Over heid enerzijds zegt, dat de onderne mer veel meer zelf moet doen, maar anderzijds by de vergunningverlening blijk geeft, de reële belangen van de ondernemer niet te achten. Immers, volgens de Wet Autovervoer Goede ren moesten alle vervoerders nieuwe vergunningen aanvragen in het voor jaar van 1953. Tot heden is in nog slechts enkele provincies een zeer ge ring aantal van deze vergunningen verleend. Met het oog op het stijgende ver voersaanbod, hebben vele onderne mers in 1953 verzocht om een ver gunning voor de aanschaf van één of meer wagens extra. Tot heden (1955) weet nog nagenoeg niemand of de ge vraagde uitbreiding zal doorgaan, hoewel de vervoersbehoefte inmiddels alweer gegroeid is. En voor alle aan vragen zijn afgewerkt, gaan er bij dit tempo nog wel enkele jaren voorbij. Nu is er wel de mogelijkheid tot het verkrijgen van een tijdelijke vergun ning om zoals de Wet het zegt onverwijld in de behoefte te voorzien. Onverwijld duidt op haast, naar wij uen. Niettemin zyn de aanvragen voor zo'n spoedvoorziening maanden lang in behandeling. Ingewikkeld systeem. Het hele systeem van de vergun ningverlening voor het beroeps goederenvervoer, is zo ingewikkeld gemaakt, dat met het dynamische karakter van het wegvervoer geen rekening wordt gehouden. De eenvoudige bode ziet volgens de Prijsverlaging van accu's Een aantal fabrikanten en impor teurs van automobielstarteraccumula- toren heeft besloten de gebruikersprij- zen van accu's met ingang van 1 Juli 1955 met ongeveer 15 pet. te verlagen. Wet Autovervoer Goederen zijn be- dryf gesplitst in tweeën: bodedienst en wild vervoer en wanneer hij nog een kleine brandstoffenhandel heeft of iets van dien aard, oefent hij drie bedrijven uit. Hij krijgt daarvoor dan twee soorten vergunningen en nog 'n zogenaamde inschrijving. Kosten 20 per stuk. Geldigheid ten hoogste 10 jaar. Heeft deze bode één auto, dan moet hij volgens ons voorbeeld drie soorten vergunningsbewijzen hebben, die ieder 5,kosten. Heeft hij twee auto's dan moet hij dus twee maal drie ver gunningen hebben, enz. Is de zogenaamde bedrijfsvergun- ning 10 jaar geldig, de vergunnings bewijzen of wagenvergunnïngen zijn slechts één jaar geldig. Dus ieder jaar moeten de oude vergunningsbewijzen \vorden geruild voor nieuwe, hetgeen uiteraard ook weer geschiedt met de portemonnaie in de hand. Tussentijd sewijziging van een vergunning kost 20,Zo kunnen we doorgaan; over de vergunningenwinkel van de grotere lijndienstondernemingen en van het internationaal vervoer, spreken we dan nog helemaal niet. Inderdaad, de nieuwe regeling voor het wegvervoer heeft veel goede din gen en was ook nodig. De ondernemer is echter allerminst gebaat met een systeem dat dermate ingewikkeld is, dat zelfs vele instanties niet weten waar ze in bepaalde gevallen een op lossing moeten zoeken. IN NAUWELIJKS TIEN JAAR Mechanisatie schrijdt nog steeds voort. De tractoren zyn in de Zeeuwse landbouw alledaagse werktuigen gewor den. Zo gewoon, dat men er eigenlijk niet meer by stil staat, dat nog slechts tien jaar geleden van een motorische trekkracht in de Nederland se landbouw practisch geen sprake was. In het gehele land waren er vóór de oorlog ongeveer drieduizend tractoren, welke in handen waren van een aantal loonwerkers en grote landbouwbedrijven. Het paard had toen nog pactisch de hegemonie op de boerderijen. Maar nuOngeveer 32 33.000 trekkers werken er thans in de Nederlandse landbouw. Zee land dat momenteel naar schatting een tiende deel van deze trekkers bezit, neemt daarbij op het gebied van de mechanisatie in de landbouw, een zeer vooraanstaande plaats in. Het is zeker niet te boud gesproken, wanneer men zegt, dat zich in de afgelopen tien jaar een spectaculaire evolutie in de landbouw heeft voltrokken. En nog is het eind niet in zicht! De tijd lijkt niet zover meer af te zijn, dat het paard vrywel geheel ver drongen zal zijn Hoewel de mechanisatie in de landbouw tóch gekomen zou zijn, zijn er wel enkele factoren aan te wijzen, die dit proces sterk versneld hebben. Toen Nederland leeggeplunderd uit de oorlog kwam, was ook de paar- denstapel achteruit gegaan. Er kwam daarop een stroom van landbouwwerktuigen en tractoren van overzee, zodat vele boeren ertoe overgingen om hun bedrijven te me chaniseren. Aanvankelijk scheen deze omschakeling zich grotendeels te beperken tot ae grote bedrijven, doch daarop zijn ook de middelgrote bedryven gevolgd, terwijl thans op vele bedrijven beneden de 10 ha eveneens een trekker is aangeschaft. De watersnoodsramp heeft er daarby in Zeeland toe bijgedragen, dat het tempo van de mechanise ring verder is opgevoerd. Met name op Schouwen-Duiveland is dit thans sterk merkbaar. Er komen daar nog slechts weinig paarden voor. Met de ramp zijn veie paarden verdronken, terwijl ook vele werktuigen voor paardentractie verloren gingen. De betrokken boeren, die anders „GEZELLIGHE1DSRITTEN" Leden van clubs raken spelenderwijs vertrouwd met moeilijke situaties DE TALRIJKE liefhebbers van de motor- en autosport en van het motor en autotoerisme kunnen tegenwoordig liun hart ophalen. Om de haverklap kunnen zij uitgebreide rallyes beleven en ter afwisseling kunnen de auto mobilisten en motorrijders een keuze maken uit oriënteringsritten, kaart- leesritten, ritten by duisternis, puzzleritten, fotozoekritten, om er maar enkele te noemen. In iedere Nederlandse provincie zyn er elke week wel enkele wedstrijden of „gezelligheidsritten" voor motoren en auto's te be leven. Ook de Zeeuwse coureurs kunnen opgezette tyden achter het stuur plaats nemen om een ingewikkelde kaartleesrit of een moeilyke oriënte- ringsrït tot een goed einde te brengen. Er zijn dan ook in Zeeland niet wei- dicht aan de schenen gelegd door moeilijk te ontwarren verkeerssitua ties en strikvraagj es. Bij deze ver- keerscompetitie zijn de leden van de M.C. „De Zeeuwen" wel als beste Zeeuwse deelnemers uit de bus geko men, want in de afgelopen jaren dienden zij zich niet minder dan drie maal als kampioen van Zeeland aan. Men dit al betekent dit streven van de clubs een bijdrage tot de veiligheid van het verkeer op de weg. Het staat dan ook vast, dat leden van motor- en autoclubs in de regel de minste verkeersover tredingen begaan en de veiligste rijders zyn. Niet alleen immers worden zij spelenderwijs volko men vertrouwd gemaakt met de theorie van saaie verkeersregels en hoofdbrekens kostende ver- keerspuzzles maar ook raken zij in de kaartlees-, oriënterings- en fo tozoekritten volkomen vertrouwd met hun motor of auto. En met deze uiteenzetting is dan meteen wel het gras voor de voeten weg gesneden van hen, die deze sport geld wegsmijten vinden aan mate riaal en benzine. Zoals gezegd kunnen de coureurs zich dikwijls genoeg te buiten gaan aan gevarieerde „gezelligheidsritten". Af en toe kan men echter in Zee land ook terecht voor een grotere gebeurtenis op het gebied van auto- en motorsport en toerisme. Wie heeft bijvoorbeeld nog nooit gehoord van de 1100 km lange Benelux-ronde die de motor- en autoclub „Scheldegou- wen" en de motorclub „De Zeeuwen". In Goes en omstreken zijn de lief hebbers van deze sport verenigd in de M.A.C. „Inter Scaldes", in Zierik- zee is er de M. C. Sparta", in Axel vindt men de M.A.C.A., in St Maar tensdijk bestaat de M. C. „Een dracht" en verder zijn er dan nog de Zeeuwsch Vlaamse automobielclub en de Middelburgse „Dolfijn". Zo men ziet kan de bezitter van een auto of een motor dus bij diverse verenigingen terecht. En het zijn ei- niet weinig die van deze gelegen heid gebruik maken. Voor velen oefent de motor- en autosport en ook het motor- en automobilisme een i grote aantrekkingskracht uit. Overigens houden de meeste clubs zich niet alleen bezig met de zo in trek zijnde ritten. Er wordt ook gro te aandacht besteed aan de verlteers- opvoeding van de leden. Zo is er voor de bij de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging aangesloten clubs jaarlijks een verlceerscompeti- tie. In een serie lessen trachten de leden van deze clubs een zo groot mogelijke dosis kennis van het ver keer op te doen, terwyl zij zich bo vendien verdiepen in ingewikkelde verkeers-technische problemen. Na deze lessen wordt de verlteerscom- petitie door motor- en autoclubs ïn het hele land gestreden. Het vuur wordt de deelnemers dan het zo langzamerhand zelfs tot een traditie gebracht heeft. Het zijn de .kopstukken van M.A.C. „Schelde- gouwen", die ieder jaar weer alle or ganisatorische talenten in het ge weer roepen om deze ronde zo goed mogelijk voor te bereiden. Begrijpe lijkerwijs is de organisatie van de ron de die door Nederland, België, en Lu xemburg voert niet gering, ook al, omdat de deelneming steeds zeer tal rijk is. Het was in 1950 dat dc Bene lux ronde voor de eerste maal start te. Aanvankelijk was het de opzet, dat steeds de drie hoofdsteden van de betrokken landen aangedaan moesten worden, maar vorig jaar is men voor het eerst hiervan afgewe ken, omdat er op die manier te wei nig variatie in deze monster-rit ge bracht kon worden. Zoals men weet zullen de automobilisten en motorrij ders dit jaar op 12 en 13 Augustus alles op alles zetten om de Benelux ronde tot een goed einde te brengen. Ondertussen is de traditie van steeds maar weer oriënteringsritten en kaartleesritten doorbroken door de M.C. „De Zeeuwen". Vrijwel iedere maand kan men namelijk in de dui nen van Vrouwenpolder het geraas van de motoren horen; motoren, die dan bereden worden door coureurs die bezig zijn de zo moeilyke trial te rijden. Totnogtoe was het niet moge lijk in Zeeland een trial, die bij voor keur in rul zand gereden wordt en waarbij diverse moeilijkheden „geno men]' moeten worden, te rijden. Door het initiatief van De Zeeuwen is het echter mogelijk deze taak van de mo torsport die het uiterste aan rijvaar digheid van de motorrijder vraagt, in Zeeland te beleven. Zoals wel te ver wachten was is voor de trials zowel van de zijde van publiek als van deelnemers een toenemende belang stelling waar te nemen. Het grootste Zeeuwse evenement op het gebied van de motorsport zijn ongetwijfeld de jaarlijkse ter reinkampioenschappen van Zeeland. Deze „motor-cross", die meetelt voor het kampioenschap van Nederland, brengt ieder jaar vrijwel alle promi nente Nederlandse coureurs aan de start van een wedstryd, die de deel nemers met grote snelheid over sterk geaccidenteerd terrein laat razen. Het is M.A.C. ..Scheldegouwen". die deze jaarlijkse wedstrijden organi seert. wèllicht nog wat gewacht zouden hebben met overschakelen op moto rische trekkracht, zijn hiertoe nu overgegaan. De situatie in Zeeland is thans zo, dat ongeveer 90 95 van de bedrijven van 15 ha en groter in het bezit zijn van een of meer tractoren. Deze provincie blijkt dan ook veel sterker gemotori seerd te zyn, dan verschillende andere Nederlandse landbouwge bieden. Zo sterk zelfs, dat men zich v/el eens afvraagt, of de aan schaf van een trekker op alle be drijven van minder dan 10 ha he lemaal verantwoord is. Het zal echter bij de beoordeling van deze vraag wenselijk zyn, geval voor geval te bekijken. Naast de op pervlakte van het bedrijf, zijn er immers nog verschillende andere factoren, welke bij het overgaan op motorische trekkracht en by het me chaniseren in het algemeen, een rol spelen. Om er slechts een paar te noemen: de arbeidslonen en de be schikbare arbeidskrachten. Er zijn practisch geen paardenknechts meer te krijgen. De jongelui die in de land bouw gaan, voelen zich als „kinderen van him tijd" sterk tot de techniek aangetrokken. Zy prefereren daarom veelal een trekker boven een paard. Met de herverkavelingswerken en straks de Deltawerken, welke veel mensen uit de landbouw weghalen, zal er zeker niet spoedig een over schot aan landarbeiders Komen. Dit leidt er mede toe, dat een boer soms sneller tot de aanschaf van een trek ker overgaat, ook al is dit misschien voor zijn bedrijf niet de voordeligste trekkracht. Daar komt speciaal voor Zeeland nog bij, dat de boeren in deze provincie sterk onafhankelijk ingesteld zijn. Hoewel de loonbedrij ven het werk goed kunnen doen, willen veel boeren hiervan niet afhan kelijk zijn en de arbeid zelf verrich ten op het tijdstip, dat zy dit wen sen. Natuurlijk zjjn er dan nog vele an dere voordelen aan het werken met motorische trekkracht verbonden. Vooral op wat grotere bedrijven, kan het werk soms veel sneller en beter worden gedaan, hetgeen in het voorjaar en de oogsttijd van groot belang kan zijn. Aantrekkelijk is ook, dat met behulp van de tractor verschillende werktuigen kunnen worden aangedreven. In Duitsland, de bakermat der „Zep pelins", is een nieuw model ontwor pen door de architect Gerhard Gem- be. Het luchtschip wijkt uiterlijk niet zo veel af van de oude modellen; al leen is de vorm iets „afgeplat" en zijn de motoren 16 Dieséls van jöOO P.K. elk! inwendig aangebracht. In de neus zit een gat waardoor de lucht naar binnen kan, terwijl de uit laatgassen aan de achterkayit kun nen ontwijken. 900 passagiers en 1785 ton goederen kunnen met een snel heid van Jf00 kilometer per uur ver voerd worden. Een tochtje met de JGL03A" van Frankfort naar New York zal plusminus 385 gulden kos ten Op de foto ziet men ontwerper Gembe met 'n modél van de Zeppelin. „Droom van snelheid" I E Voor menigeen, aldus prof. dr Jhr D. J. van Lennep, psy choloog. is een auto 'n „droom" van snelheid, vlucht, macht, prestige en een vorm van re presentatie. In de besloten heid van zyn wagen, waarin hij passief geniet van het comfort, dat zijn eigendom hem biedt, is de automobilist gauw geneigd om het contact met zijn mede weggebruikers te verliezen. Zelfkennis is dan ook voor een autobestuurder een eerste vereiste. Eigenlijk moet hij een „wondermens" zijn. Men moet vóór, achter, links en rechts kunnen kijken: zich op zyn gemak voelen te mid den van voortdurend gevaar. Kunnen zien met de ogen van een ander en denken met het verstand van een ander. Autobandenfabriek „Vredestein" Twaalf procent dividend voorgesteld. Door de aanhoudende gunstige con junctuur heeft de N.V. Nederlandsch- Amerikaanse autobandenfabriek Vre destein in het afgelopen jaar weder om op volle capaciteit kunnen wer ken. Zowel de kwantitatieve omzet als de geldomzet ontwikkelden zich in stijgende lijn. Tengevolge van de zeer grote binnenlandse vraag werd de activiteit op de exportmarkt eniger mate beperkt. Het bedrijfsoverschot na verminde ring met 1.500.000.- voor belastin- fen (vorig jaar 1.300.000.-) be- raagt 3.159.057 (vorig jaar 2.751.381). Na toepassing van de genoemde af schrijvingen en reserveringen resteert een winstsaldo groot 866.098 (v. j. 624.435) waaruit een dividend van 12 (v. j. 10) pet wordt voorgesteld. De gang van zaken in de tot dus verre verstreken periode van het lo pende boekjaar is gunstig geweest. De ontwikkeling van de auto in on ze tijd leidt tot imposante wagens met een „dollarsvüle" en een enorm vermogen. Niettemin gaat het hart van de ware liefhebbers toch altijd nog uit naar de sportauto, waarvan men hier een elegant model ziet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 7