Gemotoriseerd Zeeland vraagt uw aandacht!
Ook uit Zeeland een groot aantal
aanvragen om rijbewijs
MIJNHEER JANSEN GING UIT RIJDEN
WEGWIJZERAANDUIDINGEN IN
ZEELAND EEN GAAF GEHEEL
THEORIE EN PRACTIJK BIJ
EEN AUTORIJSCHOOL
Directeur centraal bureau stelde
ter plaatse onderzoek in
De heer H. YVesterlaken, directeur van het centraal bureau voor de af
gifte van rijvaardigheidsbewyzen, kon ons tijdens een bezoek aan zijn
bureau in de v. d. Spiegelstraat in Den Haag mededelen, dat ook Zeeland
zijn byzondere aandacht heeft. Uiteraard verschaft de buitendienst de
directeur de meeste problemen en het is zijn gewoonte zélf ter plaatse een
onderzoek in te stellen, indien zich moeilijkheden voordoen.
De beslissing om Vlissingen aan te wijzen als de plaats, waar de rij
examens worden afgenomen in plaats van Middelburg is niet zo maar ge
nomen. De heer YVesterlaken constateerde, dat inderdaad de Scheldestad
uit verkeerstechnisch oogpunt beter geschikt was voor dit doel.
ning gehouden met de belangen
van de candidaten. Men vertrouwt
er evenwel op, dat de gegadigden
hier voldoende begrip hebben voor
hun verantwoordelijkheid ten aan
zien van de andere weggebruikers.
Vorig jaar werden in Zierikzee 926
examens afgenomen, in Goes 1851, in
Hulst 795, Temeuzen 1293 en in
Vlissingen 2094. In het algemeen
blykt het aantal afkeuringen gelijk
te zijn aan het landelijke gemiddelde.
Van het allergrootste belang is, dat
bij de examens door de examinatoren
adviseurs van het centraal bu
reau genoemd uniformiteit wordt
betracht. In de vijf jaar arbeid voor
dit bureau heeft de heer Westerlaken
gestreefd naar een stevige grondslag
voor dit werk en hij is hierin ook ze
ker geslaagd. Men brengt thans de
adviseurs bijeen in studieclubs, waar
de ervaringen worden uitgewisseld
en wordt nagegaan hoe de uniformi
teit in het optreden nog verbeterd
kan worden. In Zeeland staat deze
studieclub onder leiding van de heer
De heer H. Westerlaken, directeur
van het centraal bureau: geen
geheimen.
Het centrum van Middelburg met
zijn vele smalle straten boeit prac-
tisch geen ruime kruispunten, waar
de vaardigheid van de candidaat op de
vastgestelde examenregelen kan wor
den beproefd. Over het algemeen kan
ten aanzien van Zeeland geconsta
teerd worden, dat deze provincie
deelt in de algemene welvaart, voor
zover dit blijkt uit het aanvragen van
een rijbewijs. Zeeland blijft niet meer
ten achter. Het grootste aantal aan
vragen komt hier uiteraard uit agra
rische kringen. Evenals elders in het
land ligt de leeftijd van driekwart van
de aanvragers tussen 18 en 40 jaar.
Oostburg.
Ook in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft
de heer Westerlaken de situatie'on
derzocht. Zoals men weet heeft Zee
land oproepplaatsen in Zierikzee,
Vlissingen, Goes, Terneuzen en Hulst.
Tot dusver was het onmogelijk om
in West Zeeuwsch-Vlaanderen een
plaats aan te wijzen, die geschikt
was voor het afnemen van een
examen. Het is niet onwaarschijn
lijk, dat wanneer Oostburg straks vol
doende verkeersintensiteit heeft en
verder is uitgegroeid, deze plaats
daarvoor in aanmerking zal komen.
Maar thans is het zo, dat het er op
de marktdagen te druk en op de an
dere dagen net niet druk genoeg is.
Terneuzen is vrij geschikt als op-
roepplaats en Hulst biedt in dit op
zicht ook voldoende mogelijkheden.
Zierikzee.
Men is er by het centraal bureau
op uit om zoveel mogelijk de men
sen terwille te zijn, wanneer zij in
plaatsen wonen, waar nog altijd
van een zeker verkeersisolement
gesproken kan worden. In het al
gemeen wordt bjj dit examen nage
noeg niet met persoonlijke omstan
digheden rekening gehouden
dit zou moeilijk zijn by een derge
lijk aantal aanvragen maar voor
een plaats als Zierikzee geldt dan
toch, dat het goedkeuringspercen
tage tien procent hoger ligt dan in
Vlissingen. Ofschoon strikt geno
men Zierikzee niet voldoende aan
vragen heeft gaat het centraal bu
reau er niet toe over deze mensen
naar Goes of Vlissingen te zenden.
In dit opzicht wordt dus wel reke-
Polak uit Middelburg en de resulta
ten zijn uitstekend.
Er is wel eens aanmerking ge
maakt op de plaats van de oproep,
meestal een restaurant e.d. Het cen
traal bureau zou echter moeilijk an
ders terecht kunnen. In het Westen
van ons land, waar het aantal aan
vragen groot genoeg is, worden wel
dra de eerste werkzaamheden verzet
voor de bouw van eigen oproepplaat
sen nl. te Amsterdam, Rotterdam en
Den Haag. Beneden vindt men daar
in de wachtkamer en boven de exa
menlokalen. Hiermede kunnen alle
practische bezwaren, verbonden aan
andere gelegenheden, worden opge
vangen.
Adviseurs.
De heer Westerlaken is van mening,
dat de mensen, die allerlei verdacht
makingen uiten aan het adres van
zijn adviseurs handelen naar het ge
zegde „zoals de waard is vertrouwt
hij zijn gasten". Aan deze adviseurs
worden de zwaarste eisen gesteld
blijkens ook de selectie, nu er tal van
nieuwe medewerkers van dit bureau
moeten worden aangesteld. Uit dui
zenden sollicitanten kwamen na eer
ste schatting slechts 300 in aanmer
king voor een informatie; hiervan
vielen er weer 150 af. Daarna daalde
dit aantal tot 75 en tenslotte werden
het er 40. waarmede men een oplei
ding begon tot adviseur. „Laten de
autorijscholen daar maar eens een
voorbeeld aan nemen", zo zegt de
heer Westerlaken. Zelfs de binnen
landse Veiligheidsdienst verstrekt nog
informaties over de gegadigden, om
dat men nu eenmaal niet anders te
werk kan gaan.
Wat het fabeltje betreft, dat men
Handboek 1955 van de
K.NA.C.
Verschenen is het Handboek 1955
van de Koninklijke Nederlandse
Automobiel Club. In de bekende uit
gave zal ook dit handboek van de
KNAC weer in een grote behoefte
voorzien. Men vindt er alle gegevens
van belang voor de automobilist: af
standstabel. uitvoerig adresregister,
gegevens over de automobielsport en
tentoonstellingen, alsmede tal van
technische wenken. Vooral de lijst
met bezienswaardigheden in Neder
landse plaatsen en adressen met de
Horcca-gegevens zijn uitermate nut
tig. Een traditionele uitgave, welke
men niet gaarne zou missen.
In vroeger tijd was het gemakkelij
ker dan nu om zich in het verkeer te
stortenwant alles week in ontzag
voor het snelheidsmonster. Thans ra-
zen de bromfietsers rond en verbeel-
-t den zich zélf de ware snelheid in
Yi pacht te hebben. Overigens: het com-
fort voor de inzittenden was er vroe-
1 ger niet bij. Men zie maar eens naar
f de kleding van de dames, die moch-
1 ten genieten van zo'n ritje in deze
oude wagen.
nooit voor de eerste keer slaagt, ver
wijst de directeur van het centraal
bureau naar de rijscholen. Vorig jaar
waren er 47 procent, die wél voor de
eerste keer klaar waren. Men vraagt
maar eens aan een houder van een
rijschool hoe het daarmede in de
praktijk gaat. „Mijn bureau heeft
geen geheimen", aldus de heer Wes
terlaken. Op een aantal van 225.01)0
examens vorig jaar waren er 118
échte klachten.
Dit jaar worden er vermoedelijk
wel een 325.000 examens afgenomen.
Bekend is het streven van de heer
Westerlaken naar een erkenning van
de bonafide houders van autorijscho
len. Van de 1600 1700 zijn er in Ne
derland slechts 700, die de proeven
van bekwaamheid aflegden en geor
ganiseerd zijn.
NA OORLOG EN INUNDATIE
Wegenwachter werd populaire figuur.
Een onmisbaar element om het wegverkeer in de letterlijke zin van het
woord in goede banen te leiden, is het dichte net van wegwyzers, dat ons
land ryk is. Als langs subtiele draden wordt de weggebruiker in Nederland
van de ene plaats naar de andere geleid. De belangrijke taak van het plaat
sen en onderhouden van deze aanduidingsborden en „paddestoelen" in
vakterminologie „bewegwijzering" geheten heeft de Algemene Neder
landse Toeristenbond A.N.W.B. zich tot de zijne gemaakt en voor de uitvoe
ring van die taak komt de A.N.W.B. alle lof toe. Slechts zelden gebeurt het,
dat men op de Nederlandse en dus ook op de Zeeuwse wegen voor een
probleem komt te staan. En wanneer dat dan al gebeurt, zal het een knoop
punt van onaanzielijke binnenwegen betreffen, dat juist valt buiten de
grens der bemoeiingen van de A.N.W.B. Deze bond immers heeft zich ook
beperkingen moeten opleggen, omdat het nu eenmaal ondoenlijk is op iede
re kruising of splitsing van wegen een bord te plaatsen.
Na de oorlog was mede door de
inundatie van de bewegwijzering op
Walcheren bedroevend weinig over
en hetgeen overgebleven was, ver
keerde in een dermate desolate toe
stand, dat vervanging of grondig
herstel dringend noodzakelijk was.
De A.N.W.B. is er in geslaagd het
probleem, waarvoor deze bond werd
gesteld binnen de kortst mogelijke
tijd op te lossen en zeer afdoende
wijze.
De wegwijzers elders in de pro
vincie kregen ook een „goede beurt"
en niemand behoefde nog de ver
keerde weg te berijden.
In 1953 kwam de ramp over
SchouwenDuiveland en Tholen en
verdwenen aldaar talrijke borden in j
de kolkende golven en stromen. Op- J
nieuw moest er met man en macht
worden aangepakt om de verkeers
chaos die dreigde te ontstaan, te
voorkomen en wederom gelukte het
de A.N.W.B. het hoofd te bieden aan
de moeilijkheden.
Uit het Zeeuwse afdelingsverslag
over 1954 blijkt, dat er 30 Juni van
dat jaar door geheel Zeeland waren
opgesteld: 181 wegwijzers, 53 rich
tingsborden, 10 voorrichtingsborden,
35 paddestoelen, 32 telefoonposten en
5 riviernaamborden.
Het onderhoud van de beweg
wijzering geschiedde vroeger
plaatselijk. Dat wil zeggen: de
plaatselijke consul van de A.N.-
W.B. controleerde van tijd tot
tijd de toestand van de in zijn
rayon voorkomende wegwijzer-
borden e.d. en het daaraan door
een plaatselijk vakman de nodige
werkzaamheden verrichten. De
resultaten van dit systeem waren
in sommige plaatsen minder
goed. Immers, de ene consul lette
goed op zijn zaken en de andere
liet ze wel eens een weinig ver
sloffen.
Tegenwoordig geschiedt het on
derhoud centraal. Door het gebruik
van synthetische verfmiddelen is het
nu niet meer nodig, dat iedere weg
wijzer jaarlijks zijn verfje krijgt.
Een aantal firma's is nu continu be
zig met het controleren van de ver
schillende aanduidingen en zo krijgt
elk dezer op zijn beurt het vereis
te onderhoud.
Een op enkelex belangrijke wegen
in Zeeland populair geworden ver
schijning is de wegenwachter; de
man in het bruine w.w.-uniform op
de opvallende hel-gele motor met
dito werkzijspan. In onze provincie
wordt momenteel op vier routes ge
reden en wel tussen Bergen op Zoom
en Vlissingen, op een route in het
Westen van Zeeuwsch-Vlaanderen,
één in het Oosten van Zeeuwsch-
Vlaanderen en één hier juist tussen
in. Wie op één van de genoemde
routes met pech aan .zijn vervoer
middel komt te staan, behoeft in
het algemeen niet lang op assisten
tie te wachten.. Er zijn evenwel bij
zondere „pechdagen" en op zulke
dagen kan het voorkomen, dat een
wegenwachter niet verder komt dan
éénmaal zijn route afrijden.
Het devies is „Op iedere duizend
leden van de YV.W. één wegenwach
ter" en men hoopt bij het toenemen
van het aantal leden te komen tot
uitbreiding van de routes en in het
bijzonder van de avond- en Zondags
diensten. Op de Zeeuwse routes wis
selen momenteel negen wegenwach
ters elkaar af.
GELD SPEELT GROTE ROL
„Als het rijbewijs er maar is..."
„Om iemand goed chaufferen te leren is niet zo moeilijk. Maar om van
deze toekomstige automobilist een goed weggebruiker te maken, daarvoor
komt nog wel wat meer kijken. Veelal is het zo, dat als men het rijbewijs
eenmaal veroverd heeft, de lessen schielijk worden vergeten en er maar
raak gereden wordt. Men heeft dan het voorbeeld voor ogen van vele ande
re automobilisten, die al jaren achter het stuur zitten".
De houder van de autorijschool, zoals bijv. de heer J. C. Koetsenruyter te
Vlissingen, doet gemengde ervaringen op in zijn toch al niet gemakkelijk
beroep.
„Het is alles een kwestie van geld",
zo meent hij. Bij velen, die autorij
den willen leren, speelt een econo
misch motief een hoofdrol. Er zijn er,
die zich willen verbeteren door bijv.
naar een baan te zoeken, waarbij o.a.
als eis gèldt, dat men in het bezit
moet zijn van een rijbewijs. Weer an
deren hebben een dergelijk bewijs no
dig, omdat men de zaak uitbreidt
en het aanschaffen van een auto een
noodzaak is, wil men zijn klanten
goed kunnen bedienen.
Er zijn er niaar weinig, die auto
rijden leren om bjj wijze van sport en
ontspanning te gaan rijden. Maar
juist dat economische motief: geld
en geen tijd, bepalen de keuze van
de autorijschool.
t acantie....? Vlieg er eens uit
U met een huurwagen! Maar
doe het dan voorzichtig aan
en vooral als men, zoals mijnheer
Jansen, slechts luttele maanden in
het bezit is van het zo vurig be-
HET BROMFIETSEN PROBLEEM
De grafiek „Bromfietsen probleem''
laat zien hoe in de loop van de laatste
zes jaren het aantal bromfietsen bij
na ver-honderdvoudigd is.
Tevens is hierin opgenomen de
curve van het aantal ongelukken ver
1000 bromfietsen.
Weliswaar kende hij de naam
bougie, maar waar het tjoede ding
zat, wist hij niet. Toen de brede,
pompeuze Amerikaan vóór reed,
blinkend en glimmend afgeleverd
door de verhuurder, gaapte de
buurt, evenals trouwens mijnheer
Jansen.
Het wds een trots gezicht: deze
Amerikaan anno 195J/. Hij voélde
zich de koning te rijk en onmid
dellijk nodigde hij zijn vrouw uit
voor een proefrit alvorens de gro
te sprong in het onbekende te wa
gen. Wqnt ze zouden zo maar
gaan rijden, dicars door Neder
land, over de véle mooie wegen,
waarvan we er al zoveel hebben,
maar blijkbaar ook volgens de A.
N. W. B. en de K. N. A. C. nog
veel te weinig.
Het starten ging wel: per slot
zit er wel enig vermogen in zo'n
wagen, maar met enig behoed
zaam draaien aan het daarvoor
bestemde knopje lukte dit zonder
mankeren. (Blijft natuurlijk de
grote vraag waarom het niet zo
vlot ging daar vóór de overxoeg in
het zo drukke Gooi, terwijl tiental
len plaaggeesten achter hem een
claxon-concert aanhieven....) Als
door een wonder aangeraakt be
gonnen tijdens de proefrit plotse
ling de ruitenwissers hun eentoni
ge beweging. Mijnheer Jansen, die
volkomen geabsorbeerd was in het
spel van schakelen van één naar
twee, van twee naar drie, begreep
maar niet waarom zijn vrouw zei,
dat het toch heus droog ivas en
dat de zon volop scheen.
Eenmaal op een brede weg liet
mijnheer Jansen met een resoluut
gebaar de wagen stoppen om ver
volgens soepeler te starten zo
als hij dat op de les geleerd had,
onhoorbaar, liaóst onmerkbaar
en de oorzaak van de beweging
van de ruitenwisser te onderzoe
ken. Toen hij dit geheim had ont
dekt, ademde hij verlicht op en
prinsheerlijk zat het echtpaar te
genieten van de beweging van de
rustig zoemende wagen.
I ater, na het afscheid, dat mijn-
I heer Jansen véél te lang duur-
de, waren ze op weg door het
zon-overgoten mooie Zeeuwse
land. Alles ging goed tot Bergen
op Zoom: daar raakte mijnheer
Jansen achter militaire leswa-
gens, waarvan de chauffeurs juist
die dag examen deden. ,JZalm
nou maar", suste mevrouw, „je
bent bij mij echt niet op het exa
men." Het gelukte mijnheer Jan
sen de wagen keurig voor het
stoplicht inderdaad te doen stop-
pen-maar de fouten daarna gaven
hem ware rillingen van schuldbe
sef en overmatige transpiratie.
Met veel gekreun en nijdassiger
hipte de wagen over het kruispunt.
In zijn agitatie lie hij de auto
dwars tegen alle onheilspellende
borden in een straat voor éénrich
tingsverkeer in gaan. Gelukkig
ontsnapte de militaire leswagen
aan een pijnlijke aanraking en
mijnheer Jansen was als een kind
zo dankbaar, dat hij ver buiten
Bergen op Zoom de wagen kon
verlaten.
Gesterkt door de rust ging het
daarna weer verder nadat me
vrouw de verleiding niet had
weerstaan om enige foto's te ne
men van mijnheer Jansen achter 't
stuur: met 'n breed gebaar zwaai
ende naar zijn ega.
Of het nu kwam door de limo
nade of omdat hy zijn jasje had
uitgetrokken en écht sportief in
hemdsmouwen achter 't stuur zat:
het ging ineens veel beter. Door
nauwe dorpsstraatjes ze bleven
niet op de hoofdweg, dan zie je
zo weinig van het landelijke en 't
gemoedelijke loodste mijnheer
Jansen zijn Amerikaan. Door de
Maasstad met een verkeer, dat
slechts schuifelend voorwaarts
kwam, naar Gouda alles ging
voortreffelijk.
Mijnheer Jansen was over de
eerste zenuwen en 't moeilijke be
gin heen. En had die winkelier in
Gouda niet zo'n boeiende beschrij
ving gegeven van de schoonheid
van de Reeuwijkse plassen
mijnheer, hóe kunt U daar nu
voorbij rijden dan was alles op
die eerste dag wonderwel gelukt.
M
aar och arme, mynheer Jan
sen raakte van het goede pad af.
De Amerikaan kwam verzeild in
een écht Hollands landschap;
nauwe wegen met brede sloten
aan weerszijden, liefelijke ophaal-
en veel te snelle tegenliggers,
snelle tegenliggers.
Met wonderlijk veel moed en
verachting van alle lijfsgevaar
reed mijnheer Jansen zijn wagen
door alle gevaren, in stilte de
Goudase winkelier verwensend.
Mooi teas de omgeving zeker
maar mevrouwdie altijd de ge
mengde berichten las, had een na
tuurlijke afschuw van brede slo
tenwaarin héle auto's kunnen
verdwijnen. De verschillende op
haalbruggen verraderlijk in ae
wegen verborgen bezorgden
haar ware angstaanvallen. Tot er
een kwam waarvan de steile op
rit naar de hemel verioees en de
rest daarachter zich slechts liet
bevroeden. Veel tijd om na te den
ken had mijnheer Jansen niet en
daar zweefden ze, onder yselijk ge
gil van mevrouw tussen liemél en
aarde het ongewiise tegemoet.
Met de uiterste krachtsinspanning
gelukte het de brede wagen te
draaien vlak voor de rand van 'n
breed kanaal, dat onverstoorbaar
mijmerde op deze zomerse dag.
ndanks zijn hemdsmouwen had
mijnheer het erg, héél erg
warm en mevrouw keek zó ge
kweld, dat hij een ogenblik zelfs
zijn eigen narigheden vergat. Toen
moesten en zouden ze er uit: maar
alle sloten leken op elkander en
het werd een eindeloze dwaalpar-
tij. Even later zagen ze een vracht
wagen weer zo'n brug beklimmen,
alsof er eigenlijk niets aan de hand
was. Maar mynheer Jansen bezat
de courage 'op dat moment niet
meer. Zij raakten vast, otndat zij
de brug gemist hadden, op een
doodlopende weg. Zelfs de chauf
feur, die 25 jaar in deze doolhof
van waterwegen zijn weg vond,
had er moeite mee. De wagen was
bij de eerste poging tot keren in
conflict nekomen met eiken boom
pjes, die zich halsstarrig aan de
Amerikaan vastklampten. Enkele
deuken maar gelukkig geen
verdere schade en nadat de chauf
feur manmoedig het voorbeeld gaf
door wél over de brug te rijden,
nam mynheer Jansen het stuur
weer over.
Overigens was van die dag af
de pech verdwenen. Mijnheer Jan
sen had niet één schrammetje
meer ondanks het zenuwslopend
drukke verkeer in het Westen, on
danks de pont bij Velsen, ondanks
alle lagen en listen van de tegen
liggers en geparkeerde wagens.
Hij reed voor het eerst des nachts
met licht en verwonderde zich
voor de zoveelste maal, waarom
men op een rijschool zóveel leert
en niet leert.
En wat de schade betreft: er
was een garage die er tachtig gul
den voor vroeg maar dat ge
schiedde dan ook in een toeristen
stad en er waren er ook, die het
met twintig wél betaald von
den
Mijnheer Jansen had zijn eerste
rijavontuur achter de rug: een er
varing rijker en in vol ver
trouwen tenslotte ook in de resul
taten van z\jn eigen rijkunst.
Als volledig erkend houder van
een autorijschool ervaart de heer
Koetsenruyter met zijn andere er
kende collegae, hoe moeilijk het is
de mensen er van te overtuigen, dat
zij er zo maar niet zijn, door het be
halen van een rijbewijs alleen.
Hier wreekt zich ook het bestaan
van niet-erkende scholen. De mensen
zijn geneigd om van een dergelijke
school gebruik te maken omdat men
er misschien minder betaalt en het
aantal lesuren minder zou zijn.
Overigens is ook bij de erkende
scholen het aantal leerlingen groot,
dat meent zelf wel te moeten bepa
len of de opleidingstijd voldoende was
voor het afleggen van een examen.
Dan worden er candidaten afgeleverd
die of in het geheel niet door het
examen komen of met de hakken
over de sloot. En dit gehele systeem
is slecht voor de reputatie van de
autorijscholen.
De concurrentie is te groot onder
deze scholen dan dat een houder van
een erkende school zich altijd de
weelde zou kunnen veroorloven ge
heel volgens de regelen van een juis
te opleiding te werken.
Men kan een gemiddelde aanne
men van twintig lessen, maar er zijn
er ook, die met 12 lessen kunnen
volstaan. Het hangt er van af of het
jonge candidaten zijn of oudere, wier
reactie- en aannemingsvermogen al
beduidend minder is. De lesgever kan
zeer goed merken of het jonge men
sen zijn van in de twintig jaren of
candidaten van veertig en ouder.
Heeft men eenmaal de leeftijd van 60
jaar bereikt, dan wordt het nog moei
lijker In dat geval is voor het doen
van een examen ook een aparte dok
tersverklaring nodig. Opmerkelijk is
voorts ook, dat de lessen zo snel
worden vergeten onder invloed van
het slechte voorbeeld van reeds lang
rijdende automobilisten.
Bovendien Is het toezicht in het al
gemeen te zwak. Niet in enkele pe
rioden maar voortdurend zou er toe
zicht moeten zijn, wil hiervan een
preventieve werking uitgaan.
De politie moet niet alleen aanwe
zig zijn als er botsingen ontstonden
om dan de schuldvraag uit te zoe
ken. Het politietoezicht zou voortdu
rend als het ware voelbaar moeten
zijn. Er zijn landen, waar een politie
man in burger op de verschillende
knooppunten staat om op de fouten
te letten. Later ontvangt de automo
bilist dan een briefje thuis met de
vermelding van de gemaakte fouten.
Hiervan wordt aantekening gehou
den: wordt die fout te veel herhaald
dan kan op grond daarvan bekeuring
volgen.
Het is natuurlijk een goed werk,
dat men met de jeugd begint, maar
die resultaten zullen zich pas, naar
men mag hopen, later aftekenen.
Zondaren zijn uit een oogpunt van
de automobilist, in het bijzonder ook
de fietsers en bromfietsers.
OPLEIDING.
De ideale opleiding bij een auto-
ryschool is niet het snel en lukraak
klaarstomen voor het rij-examen
Ook moeten er dingen geleerd wor
den, die waarschynlijk niet eens of
zelden by het examen gevraagd wor
den. Maar in de praktijk van het
autorijden doen zich zoveel gevallen
voor, waarin men moet tonen zijn
wagen volkomen te beheersen. Het
onmgekeerde is dan meestal het ge
val, ook al bezit de ryder een rijbe
wijs.
Ten aanzien van de tarieven is de
heer Koetsenruyter van mening, dat
men misschien wel niet een tien gul
den per uur moet vragen —wie
kan dat nog betalen maar dat de
bestaande tarieven van de erkende
autorijscholen toch wel het minimum
vormen. De wagen moet in goede
conditie zijn; de lesgever heeft ook
tot taak de technische ontwikkeling
op zijn gebied bg te houden en deze
vakliteratuur is niet goedkoop.
Zo heeft dus ook de houder van
een autoryschool zijn wensen: erken
ning door de regering, heter toe
zicht op het verkeer en méér begrip
bij het publiek. Want heus... auto
rijden la niet zo eenvoudig!