PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Vreselijk ongeluk tijdens auto races in Frankrijk Voltooiing Middelburgse „Lange Jan" kwam gereed BILT NEDERLANDS JEUGDKOOR IN BRANDENDE AUTOBUS Vand aag. EISENHOWER'S ATOOMPROGRAM 198e Jaargang-No. 135 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer Adj.-Hoof dred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week; J 5.85; p. kw.; fr. p. p. 6.10 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Maandag 13 Juni 1955 ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per- mm Minimum p advertentie f 3, Ing mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties imax 8 regels) van l5 regels t 1.— Iedere regel meer 20 cent ..Brieven of adres Bureau v d. Blad" 25 cenl meer. Giro No '159300 P.Z.C Middelburg. Bur. Vlissingen, Walstr. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 1 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes, Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, FlnJandstr. 2, telel, 16; Terneuzen, Brouwersstraat 2: Zierikzee N Hogerdstr c 160. tel DRAMATISCHE TONELEN IN LE MANS. Mercedes ontplofte boven publiek: 78 doden en gelijk aantal gewonden Tijdens de 24 uurs auto-race van Le Mans (Frankrijk) is de Mercedes van de coureur Levegh door een botsing op de baan over de afrastering heen gevlogen en boven het publiek ontploft. De gevolgen waren ont zettend: Zondagavond werd officieel bekend gemaakt dat het aantal doden 78 bedroeg. In ziekenhuizen en hospitalen van het kleine stadje vertoeven nog 77 gewonden. Van enkelen hunner is de toestand zorg wekkend. De slachtoffers zijn bijna allen Fransen. Onder de slachtoffers bevindt zich de omgekomen auto-coureur Pierre Levegh. Het vreselijke ongeluk gebeurde Zaterdag ongeveer twee uur nadat het vertreksein was gegeven. Een talud van één mèter hoogte beschermde het publiek achter de afrastering, waar de toeschouwers de race-monsters, die op het rechte stuk met een vaart van tegen de 300 kilometer per uur voorby raasden, byna aanraken. Ze waren er slechts 2 a 3 meters van verwijderd.. Plotseling ging een angstkreet op uit tienduizenden monden en op het zelfde ogenblik schoot een vlam om hoog en hoorde men een ontzettende explosie. De Mercedes-Benz van Le vegh die de Jaguar van Hawthorn moest ontwijken bij een poging van Hawthorn om een Austin Healy te doubleren, had het talud geraakt juist bij de tunnel, die het midden terrein met de tribunes verbindt. De wagen sprong omhoog en kwam weer op het talud terecht, waar 'hij boven het publiek ontplofte „als een magnesium bom", zoals een van de ooggetuigen het uitdrukte. De gevol gen waren afschuwelijk. Het voor stuk van de Mercedes met de wielen en stukken van de carosserie kwam midden tussen het publiek te recht. Sommige toeschouwers werden let- terlijk onthoofd, anderen werden ver pletterd of verbrand door stukken van de brandende wagen. Een panische schrik maakte zich van allen meester. De menigte vlucht te weg van de plek des onheils, sa men met de gewonden, die nog lopen konden en die zich jammerend en vaak verschrikkelijk verminkt naar de tribunes begaven. Brandweer en leden van de medische dienst kwa men van alle kanten toeschieten, maar zij hadden moeite zich een weg te banen door het vluchtende publiek. Bovendien werd het reddingswerk vertraagd door de intense hitte van de brandende wagen en doordat de strobalen en de houten afrastering op hun beurt vlam vatten. Het duurde bijna een kwartier voordat men van een georganiseerde hulp kon spreken, maar toen was het voor vele slachtoffers al te laat. Priesters dienden stervenden de laatste sacramenten toe. Ooggetuige vertelt. Een ooggetuige van de ramp die aan het voorhoofd gewond werd, zeide dat de toeschouwers als liet ware betoverd' waren door de geweldige snelheden en dat niemand aan gevaar dacht omdat de gehele race deed den ken aan een prachtig geregeld uurwerk. Toen het ongelnk ge beurde en de brokstukken van Levegh's ontplofte wagen voren ploegden door 't dicht opeen ge pakte publiek, bukte hij zich in stinctief maar een stuk metaal trof hem tegen het voorhoofd. Vlak naast hem werd een man door Dit is wat er overbleef van het in- terieur van de autobus, die, met J,3 hinderen als passagiers, in Duitsland in Osnabrück in brand vloog. een ander brokstuk onthoofd. „Toen ik even later bijkwam", aldus deze ooggetuige, „was het alsof ik tien jaar terug verplaatst was, naar het moment, dat in de Elzas een bom uit een vliegtuig midden in een groep ontplofte waartoe ik behoorde. Het was hetzelfde toneel: hartverscheurende angstkreten en overal afschuwelijk ver minkte mensen her en der ver spreid, of in paniek rondstrom- pelend. Het was eigenlijk nog erger dan in de oorlog, want er waren kinderen bij de slachtof fersen boven alles uit klonk nog steeds het zware geronk van de voorbij stormende boli den en de accordeonmuziek uit de luidsprekers". De gehele nacht zijn de medische diensten, waarbij negen ploegen chirurgiens, in actie geweest om de slachtoffers te verzorgen. Dank zij de grote aanmelding van donors konden alle noodzakelijke bloedtransfusies worden verricht. Intussen speelden zich dramatische tonelen af voor de ziekenhuizen waar de lange lijsten van doden en gewonden werden aangeplakt. Fami lieleden beweenden verongelukte ver wanten. Een oude boer, die de ramp door de radio had vernomen, liep 's nachts 23 kilometer om zekerheid te krijgen over het lot van zijn zoon. Hij vond zijn naam niet op de lijsten, maar bleef in de poort van het hospi taal zitten, totdat alle slachtoffers geïdentificeerd zouden zijn. Om twee uur in de nacht van Za terdag op Zondag zijn de beide over gebleven Mercedes-ploegen uit de race genomen. Rond circuit was een dorp verrezen H De belangstelling voor de 24 M M uurs-race ,van Le Mans was overweldigend. Het aantal toe- schouwers werd op meer dan s 250.000 geschat en ongeveer 30.000 auto's waren overal langs het circuit en in de stad geparkeerd. Rond het circuit van 13.492 meter was een dorp verrezen, =j voorzien van reusachtige res- taurants, eetzalen, een postkan- toor op wielen, een bank, een bioscoop, een winkel van een Parijse juwelier met sieraden j= s tot een waarde van 500 mil- lioen francs in de étalage. Het was niet eens nodig een M plaatsje langs het circuit te =3 kiezen om de auto's voorbij te zien stormen, want overal in het dorp waren televisie-scher- =3 37 men opgesteld, waarop men de strijd van ogenblik tot ogenblik kon volgen. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiH DRAMA TE OSNABRÜCK Twee doden en 19 gewonden Een autobus met Nederlandse kinderen is Zaterdagmorgen bij Osna brück in Duitsland in brand gevlogen. Twiee kinderen zijn daarbij omgeko men en negentien werden gewond, van wie vijf levensgevaarlijk. Het gezel schap van drie en veertig kinderen va n 't Herv. Jeugdkoor uit de gemeente den Ham (Ov.) maakte een dagreisje naar het Teutoburger Woud. Toen de autobus door Osnabrück reed, bemerkte men dat er vlammen en rook uit de achterzyde van de bus sloegen. Een employé van een tankstation waar schuwde de chauffeur, maar toen deze de bus tot stilstand had gebracht schoten de vlammen ineens hoog op e n veranderde het interieur in een laaiend vuur. De omstanders deden wat zij kon den om de inzittenden te redden. Zij slaagden erin op twee na alle kinde ren uit het felle brandende vehikel te krijgen. Later is gebleken, dat zich onder de achterbank enkele blikken benzine hebben bevonden. Een van deze blikken is gaan lekken waar schijnlijk door dat het niet goed was gesloten. De vloer van de bus geraakte met benzine doordrenkt De brand is ontstaan doordat het ge vaarlijke vocht tenslotte op de gloeiende uitlaat druppelde. Zaterdagmiddag omstreeks vijf uur kwam de burgemeester van Den Ham, met ouders van de omgekomen en in levensgevaar verkerende kinde ren in Osnabrück aan. Hij verklaarde niets dan lof te hebben voor de wijze waarop van Duitse zijde hulp is en wordt verleend. De gewonden zijn voor het merendeel opgenomen in het stadsziekenhuis van Osnabrück, enkelen bevinden zich in het Marien- hospitaal. De bondskanselier, dr Adenauer, heeft in een telegram aan minister president dr W. Drees zijn diepe me deleven met het autobusongeluk in Osnabrück uitgesproken. Het tele gram van dr Adenauer luidt als volgt: „Diep bewogen heb ik vernomen van het ongeluk in Osnabrück, waardoor op een verschrikkelijke manier het vacantiereisje van 43 Nederlandse kinderen een einde nam. Ik doe uw excellentie mijn oprechte deelneming en mijn hartelijk medegevoel toeko men, ook voor de familieleden van de omgekomenen, alsmede voor de gewonden, die ik een spoedige gene zing toewens".. De Westduitse minister voor het verkeerswezen heeft in een telegram aan de minster van verkeer en water staat, mr J. Algera, zijn medeleven uitgesproken. Redders, geestelijken en familieleden van de bezoekers aan de Zli-uurs-rit te Le Mans, zoeken tussen de slacht offers naar bekenden en gewonden, die zy bijstand kunnen verlenen. (A.N.P. telefoto-) Ernstig verkeersongeval kost twee mensenlevens- Aanrijding tussen personenauto autobus. Op de provinciale weg, de Gooweg te Noordwijkerhout is Zondagmid dag omstreeks half vier een autobus tegen een personenauto gereden. Bij dit ongeval werden twee personen gedood en één ernstig gewond. De autobus komende uit de richting Noordwijk kwam op de smalle weg in botsing met een uit Haarlem komende personenauto, die aan de kant van de weg tegen een hek terecht kwam. De gevolgen waren verschrikkelijk. Van ae zich in de personenauto bevinden de drie personen, de heer en mevrouw van B. uit Haarlem en een veertien jarige jongen, die volgens de politie vermoedelijk him zoon is, werd de jongen op Slag gedood. De man over leed kort na net ongeval ter plaatse en zijn echtgenote moest in ernstige toestand naar het academisch zie kenhuis te Leiden worden overge bracht. Koning Boudewijn keerde terug uit de Congo. Grootste ontvangst te Brussel. Zondagochtend is na een verblijf van vier weken in de Congo koning Boudewijn te Brussel teruggekeerd. Op het vliegveld Meisbroek had zich een dichte menigte opgesteld, die de vorst bij zijn aankomst geestdriftig toejuichte. De koning maakte hierna in een open auto een rijtocht door het met vlaggen en wimpels versier de centrum van de Belgische hoofd stad en over de grote boulevards waar, ondanks een druüregen, duizen. den personen op uitbundige wijze uit drukking gaven aan hun aanhanke lijkheid. Talrijke kinderen boden de vorst onderweg bloemen aan, waar voor deze vriendelijk dankte. .worden de keizer van Ethio- pië en sir Anthony Eden in St. George's Chapel te Windsor in HI tegenwoordigheid van konin- gin Elizabeth geïnstalleerd als H ridders in de Orde van de M 77 Kouseband. illlHillllllllllllllllllllllllllllllllllllllillililHilllllililillillllilllHIIIIIIiliili HULP AAN BEVRIENDE LANDEN Bouw van reactors. President Eisenhower heeft Zater dag aan alle bevriende landen finan ciële hulp en technische faciliteiten aangeboden voor de ontwikkeling van de atoomenergie ten bate van hun volkeren. Als aanvulling op zijn program „atomen voor de vrede", dat hij in December 1953 ontvouwde, zei de president, dat hij het congres zal vragen er mee in te stemmen, dat de Ver. Staten de helft der kosten dra gen van atoomreactors, die voor on derzoek aan bevriende landen zullen worden geleverd, en dat het kernma teriaal, dat als brandstof in de reac tors nodig is, aan deze landen wordt verschaft. Landen, die van dit project ge bruik zouden maken, zouden tevens binnen de veiligheidsgrenzen, toe gang krijgen tot de technische pro cessen van constructie en gebruik van de reactors voor vreedzame doe len. De president, die tot studenten van de universiteit van Pennsylvania Hemelwand stortte in bruinkoolvijver. Fabrieken en wegen werden onder water gezet. Vrijdagmorgen omstreeks negen uur is in de Brunssumer heide bij een voormalige bruinkoolvijver een heuvelwand van enkele hectaren plotseling in beweging gekomen. De heuvelwand, die zeer waarschijnlijk tengevolge van de lievige regenval der laatste dagen was ondermijnd, stortte met bomen en struiken in cluis, in de vijver. Het daardoor opgestuwde water zocht zich een weg door het lager ge legen land en in een oogwenk ston den alle wegen blank en waren een betonfabriek, een chemische fabriek en een wasserij onder water gezet. Het personeel van deze bedrijven ijl de naar hoger gelegen verdiepingen en moest vandaar later per boot worden afgehaald. Twee mensen, de badmeester van het zwembad en een hengelaar bij de vijver, zagen hoe de ze natuurramp zich voltrok.: Beiden beleefden de schrik van hun leven en vluchten naar een hoger heuvel. sprak zeide: „De twee voorstellen, die ik hier heb uiteengezet, vormen de poort naar een brede weg van we reldvooruitgang op het gebied van het vreedzame gebruik van atoom energie". Hij sprak de hoop uit. dat de Sow- jet-Unie zich zal aansluiten bij dit program. Adenauer naar Verenigde Staten Zondagavond vertrokken. Kanselier Adenauer is Zondag avond met een „Superconstcllation" van de nieuwe Duitse „Lufthansa" naar Amerika vertrokken. Hy zou Maandag in Washington aankomen „voor belangrijke besprekingen", zo als hij het doel van zijn reis beschreef. Duitse „Stahlhelm" is weer in actie. Relletjes te Goslar. Tijdens het congres van de West duitse nationalistische vereniging van oudstryders, de „Stahlhelm", te Goslar in Neder Saksen is het Zater dag tot vechtpartijen gekomen tus sen leden van de „Stahlhelm" en dui zenden betogers, die een fluitconcert aanhieven toen ex-maarschalk Kes- selring een rede wilde uitspreken. De politie heeft 250 arrestaties verricht. Verscheidene personen wer den bij de vechtpartijen gewond. Kesselring sprak slechts enkele woorden. Zijn dokter zou hem hebben aangeraden het kort te maken. Aan de bijeenkomst namen ongeveer 1300 ex-militairen deel. De politie, die de anti-Stahlhelmers terugdrong, werd met stenen beko geld. 's Avonds marcheerden de Stahl- helmers in groepen van 40 tot 50 naar een viagwijdingsplechtigheid. Zij vormden daar een lange optocht en marcheerden met fakkels en een honderdtal vlaggen naar het oorlogs monument van Goslar om kransen te leggen. Kesselring inspecteerde hen daar. DRUKBEZOCHTE PLECHTIGHEID IN KOORKERK Vele sprekers roemden torenspits, ontworpen door wijlen Jan de Meijer Zaterdag was het een feestelijke dag voor Middelburg: de voltooiing van de Abdijtoren, gewoonlijk de „Lange Jan" genoemd, kwam gereed. Van het bijna 88 m hoge bouwwerk wapperde dan ook het rood-wit-blauw en in de sfeervolle Koorkerk werd een plechtige bijeenkomst gehouden, die door een driehonderdtal genodigden werd bijgewoond. Burgemeester inr. dr. N. Bolkestein hield hier een rede, waarin hij o.a. een terugblik wierp op de afgelopen 14 a 15 .jaar, de periode, waarin de toren werd her bouwd. Alle sprekers, die vervolgens het woord voerden tijdens deze bij eenkomst, roemden het. werk van wijlen Jan de Meijer, de architect, vol gens wiens ontwerp de torenspits werd herbouwd, doch die de totstand koming van zijn schepping niet kon meemaken. Op 30 December 1950 overleed hij. Zijn echtgenote en kinderen waren Zaterdag voor deze her denking naar Middelburg overgekomen. Na een welkomstwoord aan de ge nodigden, onder wie vertegenwoordi gers van vele rijks-, provinciale- en gemeentelijke instanties en vrijwel allen, die in het herstel van de Lange Jan hun aandeel hadden, releveerde mr. Bolkestein in het kort de ge schiedenis van de toren. Het staat niet geheel vast waneer hij is ge bouwd, waarschijnlijk in de 14e mis schien eerst in de 15e eeuw. Brand teisterde het monument vele malen, Vervolgens ging spr. de geschiede nis der restauratie na. Reeds in 1940 kreeg Jan de Meijer zijn opdracht. De herstelkosten werden in 1941 be groot op 865.000. De raad besloot in dat jaar tot voorlopig herstel orp verval te voorkomen. Tot tegen de bevrijding der stad werd ondanks vele moeilijkheden in de toren ge werkt. De Lange Jan werd de eerste toren, waarin een nieuw systeem van ophanging der klokken is verwezen lijkt. In November 1950 werd het ontwerp voor een nieuwe spits door de minister goedgekeurd. Op 13 Juni werd het hoogste punt bereikt. De burgemeester uitte critiek op de gang van zaken bij het tot standkomen van carillon en speel werk. Het feit, dat twee instanties hierbij betrokken zijn, heeft de zaak niet eenvoudig gemaakt. Het carillon is nog niet voltooid. Het speelwerk is nog niet in orde. Zo zijn „spelen" en „slaan" nog niet voldoende gecoördineerd en wor den er af en toe noten overge slagen. Critiek. „Stellig had de beiaard mooier kunen zijn, waneer ieder tot het ui terste zijn best had gedaan", zo ze mr. Bolkestein. „Ik kan de gedachte niet van mij afzetten, dat de leveran ciers met onvoldoende concurrentie, veel werk en mogelijkheden om in het weinig critische Amerika te le veren, niet dat hebben gepresteerd, wat zij zouden kunnen presteren. Het zou voor hen een erezaak moeten zijn om er niet eens een keer „even- wat-aan-te-doen", maar om de zaak definitief in orde te maken, ook al kost dit wat tijd en geld". In het verdere verloop van zijn toespraak wijdde de burgemeester aandacht aan de psychologische as pecten van de torenbouw. O.a. behan delde hij de vragen, waartoe men een toren bouwt en waarvoor deze te ge bruiken is. Mr. Bolkestein noemde de Lange Jan „de persoonlijke vriend van iedere Middelburger" en besloot te zeggen: „In een Nederlandse stad is een toren hersteld.Laten wij blij en trots zijn inwoners van die stad te zijn". Verdere sprekers. Als vertegenwoordiger van de mi nister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen sprak daarna de heer mr. F. P. T. M. Rohling. Hij noemde het feit, dat de Lange Jan is her- (Vervolg op pag. 2) Pierre Levech, de Franse coureur, die tijdens de 21, uursrit te Le Mans met zijn Mercedes verongelukte. DE VERWACHT... OPKLARINGEN Veranderlijke bewolking met enke le buien. Matige tot krachtige wind tussen West en Noord. Aanhoudend koud. 14 Juni Zon Maan ZON EN MAAN op 4.22 op 0.40 onder 21.02 onder 14.02

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 1