PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Het demissionnaire Kabinet wordt gereconstrueerd Zierikzeese veerhaven „De Val" eind 1956 in gebruik BILT KABINETSCRISIS IS OPGELOST Dr. Drees trok ontslagaanvrage van zijn Kabinet in 5 pet huurverhoging en belasting verlaging op 1 September FABRIEKEN MOETEN SLUITEN DOOR SPOORWEGSTAKING STRAALJAGERS NA BOTSING BRANDEND NEERGESTORT DE VERWACHT... 198e Jaargang-No. 127 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer AdJ.-Hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week; 5.85; p. kw.; fr. p. p. 6.10 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 3 Juni 1955 ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mm. Minimum p advertentie 1 3,—. In*, mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels» van 1—5 regels t 1.—. Iedere regel meer 20 cent. .Brieven of adres Bureau v. d. Blad" 25 cent meer. Giro No. 359300 P.Z.C. Middelburg. Bur. Vlissingen, Walste. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. Goes, Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Finlandstr. 2, telef. 16; Temeuzen, Brouwerijstraat 2; Zierlkzee N. Bogerdstr. C 160. teL 26 Het kabinet der Koningin deelde Donderdagavond het volgende mede: Mr. J. A. W. Burger heeft hedenavond aan H. M. de Koningin verslag uitgebracht aangaande zijn pogin gen tot het vinden van een basis die kan leiden tot voortzetten van de arbeid van het huidige kabinet- Drees en heeft aan H. M. meegedeeld de opdracht tot reconstructie van het kabinet in bovenbedoelde zin te aanvaarden. Gehoord het door de heer Burger uitgebrachte rap port heeft H. M. de ministers en de staatssecretarissen in overweging gegeven op hun ontslag-aanvrage van 17 Mei j.l. terug te komen. Op grond daarvan heeft de minister-president die ontslagaanvrage ingetrok ken. (Van onze parlementaire redacteur) Na een van de vreemdsoortigste kabinetscrisissen in de parlementaire geschiedenis van ons land, heeft Nederland na zestien dagen lang ge tuige geweest te zijn van de hardnekkige pogingen om de ministers, die hun ontslag hadden aangevraagd, definitief op hun oude plaatsen terug te brengen weer een regering. De kabinetsformateur, mr. Burger, voorzit ter van de tweede kamerfractie van de P.v.d.A., die van H. M. de op dracht had ontvangen tot reconstructie van het demissionnaire kabinet, is Donderdagavond naar Soestdijk geweest om aan het Staatshoofd mede te delen, dat hy in zijn pogingen is geslaagd. Van de aanvang af is op recon structie aangestuurd en thans is deze reconstructie dus gelukt. De taak van mr. Burger is geen gemakkelijke geweest. Donderdag heeft mr. Burger de laatste beletselen weggewerkt. Hij had aan dr. Drees op enkele punten nog nadere precisering gevraagd. Na dat hij deze ontvangen had, heeft hij de fractie-voorziters daarvan in ken nis gesteld. Men is toen tot overeen stemming gekomen en de weg naar Soestdijk om de Koningin mededeling te doen, van de bereidheid van het demissionnaire kabinet om aan te blij ven, lag voor de formateur open. Die twee punten betrof, naar al gemeen in Den Haag werd aan genomen, de waarborg, die ver langd werd voor het nakomen van de onderhoudsplicht en de zeker heid, dat de regering voor de ver kiezingen van 1956 geen nieuwe huurverhoging zou invoeren. Bei de eisen leefden met name bij de P.v.d.A., hoewel het de socialisten duidelijk was, dat de onderhouds plicht moeilyk te regelen valt. AFGEWEZEN. De regering wenst niet toe te ge ven aan de eis tot onmiddellijke reali sering van onderhoudsplicht en even min wilde men gebonden zijn, wat betreft de invoering van het tijdstip van een nieuwe huurverhoging. Zij staat namelijk op het standpunt, dat Arbeidsconferentie te Genève. Dr. Fernando Garcia Oldini, de Chileense gezant in Zwitserland, is gekozen tot voorzitter van de 38ste internationale arbeidsconferentie, welke te Genève begonnen is. Deze conferentie wordt bijgewoond door vertegenwoordigers van regeringen, vakverenigingen en werkgevers van een tachtigtal landen. De Nederlandse regeringsafge vaardigde pater J. G. Stokman heeft twee ontwerp-resoluties ingediend voor bestudering der problemen van gedeeltelijke tewerkstelling van vrouwen en arbeid door oudere vrou wen en vrouwen met jonge kinderen. Experimentele televisieapparaten, ge bouwd in Harwell in Engeland, voor het microscopisch onderzoek van ra dio-actieve materialen, in hoofdzaak metalen. deze doorgevoerd moet worden, wan neer de omstandigheden daartoe gun stig zijn. Beide verlangens zijn dan ook door de regering afgewezen. De confessio nele fractieleiders hebben zich daar mede van de aanvang af kunnen ver enigen. Voor de P.v.d.A. was dit min der gemakkelijk te slikken, maar ook zij heeft toegeven. Hoe dit alles ook zij. voor de Neder landse bevolking heeft deze kabinets crisis opgeleverd, dat een algemene huurverhoging zal worden ingevoerd van 5 en dat deze verhoging en de belastingverlaging zullen ingaan op 1 September a.s. in plaats van op 1 Juli. Brand op scheepswerf in Monnikendam Drie loodsen uitgebrand. Gisteravond om 9 uur is op de scheepstimmerwerf van de firma K. Hakvoort te Monnikendam door tot nu toe onbekende oorzaak brand uitgebro ken. Brandweercorpsen uit Edam, Purmerend, Broek in Waterland en Amsterdam verleenden bij het blussen van de brand assistentie. Omstreeks half elf was de brandweer het vuur meester. Toen waren reeds twee loodsen geheel en een derde zo goed als uitgebrand, evenals twee wo ningen. Er zijn geen persoonlijke on gelukken gebeurd. Vermoedelijk is de brand m de lasse- rij ontstaan. Prof. dr. J. Clay overleden. In de ouderdom van 73 jaar is te Bilthoven overleden prof. dr. J. Clay, oud-hoogleraar m de wis- en natuur kunde aan de gemeentelijke universi teit van Amsterdam. Het stoffelij' overschot zal Zaterdagochtend op Westerveld worden gecremeerd. GEBREK AAN STEENKOOL EN SCHROOT Volgende week een millioen arbeiders werkloos? De staalfabrieken van Richard Tho mas en Baldwin hebben Donderdag bekend gemaakt, dat zes fabrieken in Wales vandaag zullen sluiten als ge volg van onvoldoende aanvoer van steenkolen en schroot door de staking van spoorweglieden en havenarbei ders in Engeland- Ook andere ondernemingen hebben gewaarschuwd dat zij door onvoldoen de aanvoer de volgende week arbei ders naar huis moeten sturen. De uitwerking der door de regering getroffen noodmaatregelen is beter, dan werd verwacht. De Britse pers voorspelt dat volgen de week een millioen arbeiders werk loos zullen worden, indien de staking voortduurt, zulks omdat mijnen, staal fabrieken, scheepswerven en andere bedrijven over minder steenkool zul len beschikken. Het Britse ministerie van arbeid geeft in een Donderdagavond gepubli ceerd communiqué toe, dat de onder handelingen tussen de vakbondslei ders mislukt zijn, als gevolg van het voortduren van het geschil tussen de bond van stokers en machinisten, die de staking ontketend heeft, en de bond van spoorweglieden, die tegen de staking gekant is. De leiders van de bond van haven arbeiders, waarvan de leden in sta king zijn, hebben Donderdag drie uur vergaderd. Zij verklaarden echter na derhand, dat er weinig kans lijkt te bestaan op een vroegtijdige regeling. Meer dan 19.700 havenarbeiders zijn bij de staking betrokken waardoor zes belangrijke Engelse havens zijn troffen. Duits memorandum over Europese integratie Behalve het memorandum der Bene- luxlanden heeft de Woensdagmiddag begonnen conferentie van de minis ters van buitenlandse zaken der lan den van de Europese Gemeenschap van Kolen en Staal een Duits memo randum tc bespreken. Bijzonderheden van het memoran dum zijn nog niet bekend gemaakt, maar in politieke kringen te Bonn neemt men aan, dat het drie doelen stelt voor het verdere streven naar economische integratie: de integratie moet met alle krachten worden nage streefd, 'n gemeenschappelijke markt moet tot stand komen door „functio nele integratie", dat wil zeggen door versterking der valuta's en door de afschaffing van alle handelsbeperkin gen, en de gemeenschappelijke markt moet worden bestuurd door federale instellingen, die niet het karakter van een bovennationaal gezagsorgaan heb ben. Verder wenst de bondsrepubliek, dat er gestreefd wordt naar een gro tere samenwerking dan alleen van de zes landen der E.G.K.S. Oostenrijk of Zwitserland of ook andere Europese landen moeten volgens het Duitse standpunt tot deelneming worden op gewekt. IN DE LUCHT BOVEN DIEPENVEEN Twee vliegers konden zich redden, één omgekomen Donderdagmiddag omstreeks kwart voor vijf zijn boven Diepenveen (O.) twee in dezelfde richting vliegende straaljagers met elkaar in aanraking gekomen en brandend neergestort. Een der toestellen kwam brandend te recht bij een café in Diepenveen en het andere bij de begraafplaats. Enige toeristen ontkwamen maar net aan de dood toen het vliegtuig bij het café neerkwam. De bosbrandweer was spoedig ter plaatse om het brandende wrak te blussen en het uitbreken van een bos brand te voorkomen. Het tweede toestel, kwam bij de Raalterweg neer. Een der vliegtuigen had twee personen aan boord, het andere een. Van deze drie vliegers hebben twee zich met hun valscherm kunnen redden. De derde is om het leven gekomen. De omgekomen vlieger is de onge huwde leerling-vlieger sergeant Wie- gersa uit Rossum bij Zaltbommel. De twee piloten, die zich met him val scherm hebben kunnen redden, zijn luitenant-vlieger Middelhoven en sergeant-vlieger Smit. De luitenant en de leerling zaten <0 Vice-admiraal John Ecles is tot opper bevelhebber van de Britse thuisvloot be noemd. Hij volgt als zodanig admiraal Michael Denny op. in een tweepersoons Meteor-straalja- ger, afkomstig van de vliegbasis Twente, de sergeant in een eenper soons Meteor, afkomstig van de basis Leeuwarden. Prijsverlaging voor radiotoestellen. Na overleg met de minister van eco nomische zaken hebben vertegen woordigers van detaillisten, impor teurs en fabrikanten van radiotoe stellen verklaard, dat de prijzen van radiotoestellen, zoals deze golden op 18 Maart j.l. met gemiddeld vijftien procent zullen kunnen worden ver laagd. Voorzover deze prijsverlaging nog niet is doorgevoerd, zal dit op korte termijn geschieden. Wanneer de beoogde wijziging in het tarief van de weeldebelasting haar beslag zal krijgen, zal het percentage van de prijsverlaging naar het oordeel van de minister in het algemeen kunnen wor den verhoogd tot twintig procent. G. S. LEGGEN ONTWERP VOOR Bouw veerhaven aan Oostkust N.-Beveland tijdig in studie Gedeputeerde Staten van Zeeland leggen Provinciale Staten een ont werp ter goedkeuring voor van de werken, die uitgevoerd dienen te worden voor het inrichten van de z.g. Val onder Zierikzee tot veerhaven. De kosten van deze werken bedragen 2.100.000, waarin begrepen rond 800.000 voor het aanleggen van de toegangsweg. Het college heeft het voornemen te zijner tijd voorstellen te doen om deze weg op het provinciale wegenplan te plaatsen. Het ligt in het voornemen van G. S. het eigendom van de haven met toebehoren te verwerven voor de provincie. Bij een vlot verloop zullen de werkzaamheden ongeveer 18 maanden in beslag nemen. Er wordt naar gestreefd het geheel omstreeks de jaarwisseling 1956/1957 in gebruik te nemen. Uiteraard zal het veer ZierikzeeKatse Veer door de totstandkoming van dit werk een belangryke verbetering ondergaan. G. S. kunnen thans de vraag of een schip dan een twee-uursdienst één vaart heen en terug per twee uren kan onderhouden thans nog niet met volledige zekerheid beantwoorden. Het staat echter wel vast, dat meer vaarten zullen kunnen worden gemaakt. Bij het onderhavige werk is ruimte gelaten voor het naderhand bouwen van een aanlegplaats voor koplading en -lossing. Het is niet te zeggen, wanneer daartoe kan worden overge gaan. De vervoersontwikkeling en het eventueel beschikbaar komen van één der kleinere ferryboten van de Westerscheldeveren zullen daarop V8n invloed zijn. Het laat zich aanzien, dat geduren de de uitvoering van het Drie-eilan denplan de aanlegplaats Katse Veer in gebruik zal kunnen blijven. Na het gereedkomen van dat plan zal een veerhaven aan de Oostkust van Noord-Beveland moeten worden ge bouwd. Het college is voornemens dit onderwerp tijdig in studie te nemen. Uit een schryven van de hoofdin genieur-directeur van de Provinciale Waterstaat, dat bij dit voorstel is ge voegd, blijkt, dat het ontwerp omvat het maken van een havenplateau, het aanbrengen van een dubbele coupure met stalen roldeuren, het maken van een laadhoofd, de constructie van een stalen brug met ponton, het aan brengen van ducdalven en het aan leggen van een verbindingsweg tus sen het plateau en de Rijksweg Zie rikzeeZijpe, die zal leiden over de Ruige dijk. Door anderen dan de Provinciale Waterstaat dient voorbereid te wor den het ontwerpen van een dienstge bouw met woning en kaartverkoop gebouwtje voor de Provinciale Stoom bootdiensten en een restaurant met woning. ZIJLADING EERST. Omdat er een behoorlijke aanloop lengte in rustig water dient te zijn, was het niet mogelijk het plateau te projecteren aan ae waterkerende zij de van de bestaande dijk. Het is de bedoeling eerst de aanlegplaats voor zijlading te bouwen. Na voltooiing van de aanlegplaats voor koplading blijft eerstgenoemde installatie als re serve. Het ontworpen plateau voorziet in een opstelruimte ter lengte van onge veer 850 m, gevormd door drie par- keerstroken, breed 3 m en lang 85 m. Er is parkeergelegenheid voor 106 auto's; rekening werd gehouden met het op vlotte wijze afvoeren van de overgezette auto's. De toegangsweg, die langs de bin nenzijde van de Ruige dijk komt, biedt ook de mogelijkheid om langs de kortste weg op de ontworpen rond weg rond Zierikzee te komen. Dt weg zal een rijbaan van 6 m breedte krijgen en aan beide zijden een rij wielpad van 1.50 m breed. Dienstgebouwen, restaurant er woningen zijn zo dicht mogelijk bij de aanlegplaats voor koplading gepro jecteerd. De lengte van het ontwor pen plateau bedraagt ongeveer 300 m, de verharde breedte is ongeveer 39 m. De bestaande dijk langs de haven „De Val" dient ter plaatse van het plateau verlaagd te worden. In ver band hiermee is een nieuwe dijk ont worpen aan de Noordzijde van het plateau. Het plateau is geheel omge ven door deze dijk, die een krüins- Woensdag slipte een autobus met 40 inzittenden 39 vrouwen en een pre dikant die op een vacantiereisje waren op de weg van Keulen en Frankfort bij Limburg aan de Lahn en vloog tegen een boom. De gevol gen waren ontzettend: 16 van de in zittenden waren op slag dood later overleden er nog drie en de overige inzittenden werden allen gewond. Deze tele foto laat zien, wat er na het ongeval van de bus overbleef: de hele bovenbouw is finaal van het chassis afgescheurd Geen snelheidswedstrijden met bromfietsen De minister van verkeer en water staat heeft zich tot de K.X.M.V. ge wend met de mededeling, dat voortaan door zijn ministerie geen toestemming za] worden gegeven tot het houden van snelheidswedstrijden met brom fietsen op de openbare weg. Een dergelijke vergunning hebben de organisatoren van wedstrijden steeds nodig op grond van de wegen verkeerswet, willen zij de medewer king van de politie en de gemeente lijke instanties verkrijgen. In de toelichting wordt vermeld, dat dit besluit werd genomen in het belang van de verkeersveiligheid in het algemeen. Het rijwiel met hulp motor is, aldus de minister, van huis uit bedoeld als een rijwiel, waarop men zich ook zonder trappen kan voortbewegen. Het dreigt echter meer en meer zijn oorspronkelijk karakter te verliezen en te veranderen in een licht motorrijwiel. Naar wij van de zijde van de R.A.I. vernemen, delen de "Nederlandse fa brikanten van en groothandelaren in gemotoriseerde rijwielen de opvatting van de minister. Reeds geruime tyd geleden hebben de leden van de brom fietsafdelingen van de R.A.I. een af spraak gemaakt om geen enkele steun te verlenen aan typische snelheids wedstrijden voor bromfietsen. Vele verkeersongevallen in Amsterdam. Gedurende de maand April 1955 rapporteerde de Amsterdamse politie 1488 verkeersongevallen, hetgeen een stijging betekent met 10.6 in ver gelijking met April van het vorig jaar, toen 1345 ongevallen zrjn ge teld, zo meldt het Bureau van Statis tiek der gemeente Amsterdam. Sedert April 1949, toen 828 ongevallen ter kennis van de politie kwamen, be draagt het accres 79.7 Het aantal ernstige ongevallen be droeg in April jl. 143 of 9.6 van het totaal, welk aantal absoluut en relatief lager is dan in April 1954 toen 155 ernstige ongevallen 11.5 van het totaal aantal uitmaakten. hoogte van 6 boven N.A.P. zal bezit ten. De aanlegplaats bestaat uit een stalen ponton, waarop een stalen brug komt te rusten van 36 m lang. De rijbaan van de brug krijgt een breedte van 3.20 m, aan beide zijden komt een trottoir van 1.30 m. De pon ton wordt bevestigd aan ducdalven, terwijl tevens ducdalven geplaatst zullen worden om de stoten bij het meren op te vangen. ZONNIG. Zonnig weer met een matige Oos telijke wind. Ongeveer dezelfde tem peraturen als gisteren. 4 Juni Zon Maan ZON EN MAAN >p 4.26 op 20.16 onder 20.54 onder 3.25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 1