PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Het demissionnaire Kabinet
wordt gereconstrueerd
Zierikzeese veerhaven „De Val"
eind 1956 in gebruik
BILT
KABINETSCRISIS IS OPGELOST
Dr. Drees trok ontslagaanvrage
van zijn Kabinet in
5 pet huurverhoging en belasting
verlaging op 1 September
FABRIEKEN MOETEN SLUITEN
DOOR SPOORWEGSTAKING
STRAALJAGERS NA BOTSING
BRANDEND NEERGESTORT
DE
VERWACHT...
198e Jaargang-No. 127
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer
AdJ.-Hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per
week; 5.85; p. kw.; fr. p. p. 6.10
per kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 3 Juni 1955
ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per
mm. Minimum p advertentie 1 3,—.
In*, mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels»
van 1—5 regels t 1.—. Iedere regel
meer 20 cent. .Brieven of adres
Bureau v. d. Blad" 25 cent meer.
Giro No. 359300 P.Z.C. Middelburg.
Bur. Vlissingen, Walste. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 304); Middelburg, Markt 51, telef.
Goes, Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Finlandstr. 2, telef. 16; Temeuzen, Brouwerijstraat 2; Zierlkzee N. Bogerdstr. C 160. teL 26
Het kabinet der Koningin deelde Donderdagavond
het volgende mede:
Mr. J. A. W. Burger heeft hedenavond aan H. M. de
Koningin verslag uitgebracht aangaande zijn pogin
gen tot het vinden van een basis die kan leiden tot
voortzetten van de arbeid van het huidige kabinet-
Drees en heeft aan H. M. meegedeeld de opdracht
tot reconstructie van het kabinet in bovenbedoelde
zin te aanvaarden.
Gehoord het door de heer Burger uitgebrachte rap
port heeft H. M. de ministers en de staatssecretarissen
in overweging gegeven op hun ontslag-aanvrage van
17 Mei j.l. terug te komen. Op grond daarvan heeft
de minister-president die ontslagaanvrage ingetrok
ken.
(Van onze parlementaire redacteur)
Na een van de vreemdsoortigste kabinetscrisissen in de parlementaire
geschiedenis van ons land, heeft Nederland na zestien dagen lang ge
tuige geweest te zijn van de hardnekkige pogingen om de ministers, die
hun ontslag hadden aangevraagd, definitief op hun oude plaatsen terug te
brengen weer een regering. De kabinetsformateur, mr. Burger, voorzit
ter van de tweede kamerfractie van de P.v.d.A., die van H. M. de op
dracht had ontvangen tot reconstructie van het demissionnaire kabinet, is
Donderdagavond naar Soestdijk geweest om aan het Staatshoofd mede te
delen, dat hy in zijn pogingen is geslaagd.
Van de aanvang af is op recon
structie aangestuurd en thans is deze
reconstructie dus gelukt. De taak
van mr. Burger is geen gemakkelijke
geweest.
Donderdag heeft mr. Burger de
laatste beletselen weggewerkt. Hij
had aan dr. Drees op enkele punten
nog nadere precisering gevraagd. Na
dat hij deze ontvangen had, heeft hij
de fractie-voorziters daarvan in ken
nis gesteld. Men is toen tot overeen
stemming gekomen en de weg naar
Soestdijk om de Koningin mededeling
te doen, van de bereidheid van het
demissionnaire kabinet om aan te blij
ven, lag voor de formateur open.
Die twee punten betrof, naar al
gemeen in Den Haag werd aan
genomen, de waarborg, die ver
langd werd voor het nakomen van
de onderhoudsplicht en de zeker
heid, dat de regering voor de ver
kiezingen van 1956 geen nieuwe
huurverhoging zou invoeren. Bei
de eisen leefden met name bij de
P.v.d.A., hoewel het de socialisten
duidelijk was, dat de onderhouds
plicht moeilyk te regelen valt.
AFGEWEZEN.
De regering wenst niet toe te ge
ven aan de eis tot onmiddellijke reali
sering van onderhoudsplicht en even
min wilde men gebonden zijn, wat
betreft de invoering van het tijdstip
van een nieuwe huurverhoging. Zij
staat namelijk op het standpunt, dat
Arbeidsconferentie
te Genève.
Dr. Fernando Garcia Oldini, de
Chileense gezant in Zwitserland, is
gekozen tot voorzitter van de 38ste
internationale arbeidsconferentie,
welke te Genève begonnen is. Deze
conferentie wordt bijgewoond door
vertegenwoordigers van regeringen,
vakverenigingen en werkgevers van
een tachtigtal landen.
De Nederlandse regeringsafge
vaardigde pater J. G. Stokman heeft
twee ontwerp-resoluties ingediend
voor bestudering der problemen van
gedeeltelijke tewerkstelling van
vrouwen en arbeid door oudere vrou
wen en vrouwen met jonge kinderen.
Experimentele televisieapparaten, ge
bouwd in Harwell in Engeland, voor
het microscopisch onderzoek van ra
dio-actieve materialen, in hoofdzaak
metalen.
deze doorgevoerd moet worden, wan
neer de omstandigheden daartoe gun
stig zijn.
Beide verlangens zijn dan ook door
de regering afgewezen. De confessio
nele fractieleiders hebben zich daar
mede van de aanvang af kunnen ver
enigen. Voor de P.v.d.A. was dit min
der gemakkelijk te slikken, maar ook
zij heeft toegeven.
Hoe dit alles ook zij. voor de Neder
landse bevolking heeft deze kabinets
crisis opgeleverd, dat een algemene
huurverhoging zal worden ingevoerd
van 5 en dat deze verhoging en de
belastingverlaging zullen ingaan op 1
September a.s. in plaats van op 1 Juli.
Brand op scheepswerf
in Monnikendam
Drie loodsen uitgebrand.
Gisteravond om 9 uur is op de
scheepstimmerwerf van de firma K.
Hakvoort te Monnikendam door tot nu
toe onbekende oorzaak brand uitgebro
ken. Brandweercorpsen uit Edam,
Purmerend, Broek in Waterland en
Amsterdam verleenden bij het blussen
van de brand assistentie.
Omstreeks half elf was de brandweer
het vuur meester. Toen waren reeds
twee loodsen geheel en een derde zo
goed als uitgebrand, evenals twee wo
ningen. Er zijn geen persoonlijke on
gelukken gebeurd.
Vermoedelijk is de brand m de lasse-
rij ontstaan.
Prof. dr. J. Clay overleden.
In de ouderdom van 73 jaar is te
Bilthoven overleden prof. dr. J. Clay,
oud-hoogleraar m de wis- en natuur
kunde aan de gemeentelijke universi
teit van Amsterdam. Het stoffelij'
overschot zal Zaterdagochtend op
Westerveld worden gecremeerd.
GEBREK AAN STEENKOOL EN SCHROOT
Volgende week een millioen
arbeiders werkloos?
De staalfabrieken van Richard Tho
mas en Baldwin hebben Donderdag
bekend gemaakt, dat zes fabrieken in
Wales vandaag zullen sluiten als ge
volg van onvoldoende aanvoer van
steenkolen en schroot door de staking
van spoorweglieden en havenarbei
ders in Engeland-
Ook andere ondernemingen hebben
gewaarschuwd dat zij door onvoldoen
de aanvoer de volgende week arbei
ders naar huis moeten sturen.
De uitwerking der door de regering
getroffen noodmaatregelen is beter,
dan werd verwacht.
De Britse pers voorspelt dat volgen
de week een millioen arbeiders werk
loos zullen worden, indien de staking
voortduurt, zulks omdat mijnen, staal
fabrieken, scheepswerven en andere
bedrijven over minder steenkool zul
len beschikken.
Het Britse ministerie van arbeid
geeft in een Donderdagavond gepubli
ceerd communiqué toe, dat de onder
handelingen tussen de vakbondslei
ders mislukt zijn, als gevolg van het
voortduren van het geschil tussen de
bond van stokers en machinisten, die
de staking ontketend heeft, en de
bond van spoorweglieden, die tegen
de staking gekant is.
De leiders van de bond van haven
arbeiders, waarvan de leden in sta
king zijn, hebben Donderdag drie uur
vergaderd. Zij verklaarden echter na
derhand, dat er weinig kans lijkt te
bestaan op een vroegtijdige regeling.
Meer dan 19.700 havenarbeiders zijn
bij de staking betrokken waardoor zes
belangrijke Engelse havens zijn
troffen.
Duits memorandum over
Europese integratie
Behalve het memorandum der Bene-
luxlanden heeft de Woensdagmiddag
begonnen conferentie van de minis
ters van buitenlandse zaken der lan
den van de Europese Gemeenschap
van Kolen en Staal een Duits memo
randum tc bespreken.
Bijzonderheden van het memoran
dum zijn nog niet bekend gemaakt,
maar in politieke kringen te Bonn
neemt men aan, dat het drie doelen
stelt voor het verdere streven naar
economische integratie: de integratie
moet met alle krachten worden nage
streefd, 'n gemeenschappelijke markt
moet tot stand komen door „functio
nele integratie", dat wil zeggen door
versterking der valuta's en door de
afschaffing van alle handelsbeperkin
gen, en de gemeenschappelijke markt
moet worden bestuurd door federale
instellingen, die niet het karakter van
een bovennationaal gezagsorgaan heb
ben.
Verder wenst de bondsrepubliek,
dat er gestreefd wordt naar een gro
tere samenwerking dan alleen van de
zes landen der E.G.K.S. Oostenrijk of
Zwitserland of ook andere Europese
landen moeten volgens het Duitse
standpunt tot deelneming worden op
gewekt.
IN DE LUCHT BOVEN DIEPENVEEN
Twee vliegers konden zich redden,
één omgekomen
Donderdagmiddag omstreeks kwart voor vijf zijn boven Diepenveen (O.)
twee in dezelfde richting vliegende straaljagers met elkaar in aanraking
gekomen en brandend neergestort. Een der toestellen kwam brandend te
recht bij een café in Diepenveen en het andere bij de begraafplaats.
Enige toeristen ontkwamen maar net aan de dood toen het vliegtuig bij
het café neerkwam.
De bosbrandweer was spoedig ter
plaatse om het brandende wrak te
blussen en het uitbreken van een bos
brand te voorkomen.
Het tweede toestel, kwam bij de
Raalterweg neer. Een der vliegtuigen
had twee personen aan boord, het
andere een. Van deze drie vliegers
hebben twee zich met hun valscherm
kunnen redden. De derde is om het
leven gekomen.
De omgekomen vlieger is de onge
huwde leerling-vlieger sergeant Wie-
gersa uit Rossum bij Zaltbommel. De
twee piloten, die zich met him val
scherm hebben kunnen redden, zijn
luitenant-vlieger Middelhoven en
sergeant-vlieger Smit.
De luitenant en de leerling zaten
<0 Vice-admiraal John Ecles is tot opper
bevelhebber van de Britse thuisvloot be
noemd. Hij volgt als zodanig admiraal
Michael Denny op.
in een tweepersoons Meteor-straalja-
ger, afkomstig van de vliegbasis
Twente, de sergeant in een eenper
soons Meteor, afkomstig van de basis
Leeuwarden.
Prijsverlaging voor
radiotoestellen.
Na overleg met de minister van eco
nomische zaken hebben vertegen
woordigers van detaillisten, impor
teurs en fabrikanten van radiotoe
stellen verklaard, dat de prijzen van
radiotoestellen, zoals deze golden op
18 Maart j.l. met gemiddeld vijftien
procent zullen kunnen worden ver
laagd. Voorzover deze prijsverlaging
nog niet is doorgevoerd, zal dit op
korte termijn geschieden. Wanneer de
beoogde wijziging in het tarief van
de weeldebelasting haar beslag zal
krijgen, zal het percentage van de
prijsverlaging naar het oordeel van de
minister in het algemeen kunnen wor
den verhoogd tot twintig procent.
G. S. LEGGEN ONTWERP VOOR
Bouw veerhaven aan Oostkust
N.-Beveland tijdig in studie
Gedeputeerde Staten van Zeeland leggen Provinciale Staten een ont
werp ter goedkeuring voor van de werken, die uitgevoerd dienen te worden
voor het inrichten van de z.g. Val onder Zierikzee tot veerhaven. De
kosten van deze werken bedragen 2.100.000, waarin begrepen rond
800.000 voor het aanleggen van de toegangsweg. Het college heeft het
voornemen te zijner tijd voorstellen te doen om deze weg op het provinciale
wegenplan te plaatsen. Het ligt in het voornemen van G. S. het eigendom
van de haven met toebehoren te verwerven voor de provincie. Bij een vlot
verloop zullen de werkzaamheden ongeveer 18 maanden in beslag nemen.
Er wordt naar gestreefd het geheel omstreeks de jaarwisseling 1956/1957
in gebruik te nemen.
Uiteraard zal het veer ZierikzeeKatse Veer door de totstandkoming
van dit werk een belangryke verbetering ondergaan. G. S. kunnen thans
de vraag of een schip dan een twee-uursdienst één vaart heen en terug
per twee uren kan onderhouden thans nog niet met volledige zekerheid
beantwoorden. Het staat echter wel vast, dat meer vaarten zullen kunnen
worden gemaakt.
Bij het onderhavige werk is ruimte
gelaten voor het naderhand bouwen
van een aanlegplaats voor koplading
en -lossing. Het is niet te zeggen,
wanneer daartoe kan worden overge
gaan. De vervoersontwikkeling en
het eventueel beschikbaar komen van
één der kleinere ferryboten van de
Westerscheldeveren zullen daarop V8n
invloed zijn.
Het laat zich aanzien, dat geduren
de de uitvoering van het Drie-eilan
denplan de aanlegplaats Katse Veer
in gebruik zal kunnen blijven. Na het
gereedkomen van dat plan zal een
veerhaven aan de Oostkust van
Noord-Beveland moeten worden ge
bouwd. Het college is voornemens dit
onderwerp tijdig in studie te nemen.
Uit een schryven van de hoofdin
genieur-directeur van de Provinciale
Waterstaat, dat bij dit voorstel is ge
voegd, blijkt, dat het ontwerp omvat
het maken van een havenplateau, het
aanbrengen van een dubbele coupure
met stalen roldeuren, het maken van
een laadhoofd, de constructie van een
stalen brug met ponton, het aan
brengen van ducdalven en het aan
leggen van een verbindingsweg tus
sen het plateau en de Rijksweg Zie
rikzeeZijpe, die zal leiden over de
Ruige dijk.
Door anderen dan de Provinciale
Waterstaat dient voorbereid te wor
den het ontwerpen van een dienstge
bouw met woning en kaartverkoop
gebouwtje voor de Provinciale Stoom
bootdiensten en een restaurant met
woning.
ZIJLADING EERST.
Omdat er een behoorlijke aanloop
lengte in rustig water dient te zijn,
was het niet mogelijk het plateau te
projecteren aan ae waterkerende zij
de van de bestaande dijk. Het is de
bedoeling eerst de aanlegplaats voor
zijlading te bouwen. Na voltooiing
van de aanlegplaats voor koplading
blijft eerstgenoemde installatie als re
serve.
Het ontworpen plateau voorziet in
een opstelruimte ter lengte van onge
veer 850 m, gevormd door drie par-
keerstroken, breed 3 m en lang 85 m.
Er is parkeergelegenheid voor 106
auto's; rekening werd gehouden met
het op vlotte wijze afvoeren van de
overgezette auto's.
De toegangsweg, die langs de bin
nenzijde van de Ruige dijk komt,
biedt ook de mogelijkheid om langs
de kortste weg op de ontworpen rond
weg rond Zierikzee te komen. Dt
weg zal een rijbaan van 6 m breedte
krijgen en aan beide zijden een rij
wielpad van 1.50 m breed.
Dienstgebouwen, restaurant er
woningen zijn zo dicht mogelijk bij de
aanlegplaats voor koplading gepro
jecteerd. De lengte van het ontwor
pen plateau bedraagt ongeveer 300
m, de verharde breedte is ongeveer
39 m.
De bestaande dijk langs de haven
„De Val" dient ter plaatse van het
plateau verlaagd te worden. In ver
band hiermee is een nieuwe dijk ont
worpen aan de Noordzijde van het
plateau. Het plateau is geheel omge
ven door deze dijk, die een krüins-
Woensdag slipte een autobus met 40
inzittenden 39 vrouwen en een pre
dikant die op een vacantiereisje
waren op de weg van Keulen en
Frankfort bij Limburg aan de Lahn
en vloog tegen een boom. De gevol
gen waren ontzettend: 16 van de in
zittenden waren op slag dood later
overleden er nog drie en de overige
inzittenden werden allen gewond.
Deze tele foto laat zien, wat er na het
ongeval van de bus overbleef: de hele
bovenbouw is finaal van het chassis
afgescheurd
Geen snelheidswedstrijden
met bromfietsen
De minister van verkeer en water
staat heeft zich tot de K.X.M.V. ge
wend met de mededeling, dat voortaan
door zijn ministerie geen toestemming
za] worden gegeven tot het houden
van snelheidswedstrijden met brom
fietsen op de openbare weg.
Een dergelijke vergunning hebben
de organisatoren van wedstrijden
steeds nodig op grond van de wegen
verkeerswet, willen zij de medewer
king van de politie en de gemeente
lijke instanties verkrijgen.
In de toelichting wordt vermeld,
dat dit besluit werd genomen in het
belang van de verkeersveiligheid in
het algemeen. Het rijwiel met hulp
motor is, aldus de minister, van huis
uit bedoeld als een rijwiel, waarop
men zich ook zonder trappen kan
voortbewegen. Het dreigt echter meer
en meer zijn oorspronkelijk karakter
te verliezen en te veranderen in een
licht motorrijwiel.
Naar wij van de zijde van de R.A.I.
vernemen, delen de "Nederlandse fa
brikanten van en groothandelaren in
gemotoriseerde rijwielen de opvatting
van de minister. Reeds geruime tyd
geleden hebben de leden van de brom
fietsafdelingen van de R.A.I. een af
spraak gemaakt om geen enkele steun
te verlenen aan typische snelheids
wedstrijden voor bromfietsen.
Vele verkeersongevallen
in Amsterdam.
Gedurende de maand April 1955
rapporteerde de Amsterdamse politie
1488 verkeersongevallen, hetgeen een
stijging betekent met 10.6 in ver
gelijking met April van het vorig
jaar, toen 1345 ongevallen zrjn ge
teld, zo meldt het Bureau van Statis
tiek der gemeente Amsterdam. Sedert
April 1949, toen 828 ongevallen ter
kennis van de politie kwamen, be
draagt het accres 79.7
Het aantal ernstige ongevallen be
droeg in April jl. 143 of 9.6 van
het totaal, welk aantal absoluut en
relatief lager is dan in April 1954
toen 155 ernstige ongevallen 11.5
van het totaal aantal uitmaakten.
hoogte van 6 boven N.A.P. zal bezit
ten.
De aanlegplaats bestaat uit een
stalen ponton, waarop een stalen
brug komt te rusten van 36 m lang.
De rijbaan van de brug krijgt een
breedte van 3.20 m, aan beide zijden
komt een trottoir van 1.30 m. De pon
ton wordt bevestigd aan ducdalven,
terwijl tevens ducdalven geplaatst
zullen worden om de stoten bij het
meren op te vangen.
ZONNIG.
Zonnig weer met een matige Oos
telijke wind. Ongeveer dezelfde tem
peraturen als gisteren.
4 Juni
Zon
Maan
ZON EN MAAN
>p 4.26
op 20.16
onder 20.54
onder 3.25