De betekenis van het Deltaplan voor het wegvervoer Wagtmans vecht zich ondanks valpartij door taaie 11e étappe LAATSTE NIVE-BIJEENKOMST VAN SEIZOEN TE MIDDELBURG 10 PROVINCIALE ZEBUWBB COTJRANT DONDERDAG 26 MEI 1955 BEROEPSGOEDERENVERVOERDERS IN GOES De huidige veerverbindingen hebben „vernietigende werking Terwijl het meer spectaculaire gedeelte van de Zeeuwse vervoersmani- festatie zich voornamelyk in Middelburg afspeelde, gaven de honderden be- roepsgoederenvervoerders uit alle delen van de provincie des morgens in Goes acte de presence. De Grote Markt, waar tientallen vrachtwagens van allerlei makelij en model stonden opgesteld, bood een imponerend schouw spel en een treffend beeld van de wyze, waarop de Zeeuwse beroepsgoede- renvervoerders in de tien jaren na de bevrijding hun berooide wagenpark hebben vernieuwd en uitgebreid. Intussen werden tijdens de officiële ont vangst ten studhuize en in de daarop volgende bijeenkomst in „de Prins van Oranje" door verschillende sprekers op de betekenis van het particu liere bcroepsgoederenvervoer op de weg gewezen. Een der N.O.B.-leden, wethouder J. H. Koose uit Goes, wierp zelfs een blik in de toekomst en gaf zyn visie op de betekenis van het Deltaplan voor het wegvervoer. Wethouder J. J. van Melle verwel komde des morgens half tien de tal rijke dames tn heren van N.O.B. Wegtransport in de raadszaal na mens het gemeentebestuur van Goes. Hij schetste hoe het transport door de eeuwen heen steeds een belangrij ke plaats heeft ingenomen en hoe ook de gemeente Goes door de ont wikkeling vgm het wegverkeer tot nieuw leven is gebracht. Eeuwen lang was Goes slechts een kleine plattelandsgemeente, doch na 1920 is mèt de komst van de auto, ook de groei van Goes gekomen. Het ver voerswezen heeft een centrum nodig, terwjjl deze gemeente het vervoer nodig heeft op haar weg naar om hoog, zodat de belangen van Goes parallel lopen met die van het ver voer. Wethouder Van Melle wenste de vervoerders alle goeds voor de toekomst toe. De voorzitter van het comité van voorbereiding van deze toogdag, de heer J. de Herder uit Goes, vertolk te de dank van de N.O.B.-leden voor deze officiële ontvangst. Hij nam de ze gelegenheid ook te baat, om in grote lijnen de enorme ontwikkeling van het beroepsgoederenvervoer in Zeeland te schetsen. „Ik ken in ons maatschappelijk bestel geen tak, waar met zoveel ijver wordt gewerkt als in het beroepsgoederenvervoer". De moeilijkheden zijn legio geweest. Na de oorlog heeft men zijn aandeel aan de opbouw mogen leveren en al zijn na tien jaren bevrijding, de zor gen nog groot, toch heeft het be roepsgoederenvervoer in deze perio de voldoende bewezen haar plaats waardig te zyn. Deltaplan en wegvervoer In de hierna volgende bijeenkomst in „De Prins van Oranje" luisterden daarop de N.O.B.-leden, velen verge zeld van hun dames, naar de heer J. H. Roose uit Goes, die in een interes sant betoog verschillende gedachten over het Deltaplan en de mogelijkhe den hiervan voor het wegvervoer, ontwikkelde. Vooraf sprak de plaatsvervangend voorzitter, de heer A. C. Caljouw uit Veere, nog een openingswoord, waar bij hij o.m. welkom heette, de heer C. Hamelink, lid van Ged. Staten, wethouder J. J. van Melle van Goes, de ryksinspecteur van het verkeer, de heer J. Later, de directeur van het E.T.I., drs M. C. Verburg, de se cretaris van de Kamer van Koophan del voor de Zeeuwse eilanden, de heer A. S. de Jonge, en de voorzitter van de E.V.O. in Zeeland, de heer J. Du- vekot. In zijn betoog zette de heer Roose allereerst uiteen, dat de aaneensme- ding vari de verschillende delen van Zeeland bij de verwezenlijking van het Deltaplan, enorme mogelijkheden voor het wegverkeer zal gaan bieden. Het vervoer zal zijn dienende taak in nóg grotere omvang en nog beter kunnen gaan verrichten. Daarnaast gaat ook het arbeidsforensisme in Zeeland tot de mogelykheden beho ren. Dit kan tot gevolg hebben, dat het vertrekoverschot uit deze provin cie teruggedrongen wordt. Thans komen er geen industrieën naar Zeeland wegens gebrek aan een arbeidsreservoir, doch andefszijds trekken jonge Zeeuwen naar elders omdat hier geen werk te vinden is. Met verwijzing naar de grote be tekenis van goede verbindingen voor onze nationale economie, sprak de heer Roose als zijn mening uit, dat de nieuwe verbindingen na het tot standkomen van het Deltaplan, van grote betekenis voor de ontwikkeling van Zeeland zullen zyn. M.L.T.C. I is kampioen van tenniscompetitie 3e klas. Het eerste team van de Middel burgse Lawn Tennis Club (MLTC) is kampioen geworden van de 3e klas se in afdeling Zuid. Zijn voornaam ste rivaal Markendaal kon het niet verder dan een gelijkspel brengen. De 62 overwinning op de Bredase L.T.V. hadden de Middelburgersdan ook niet meer nodig om het kam pioenschap te behalen. De uitslagen van de wedstrijden tegen de Breda- naren luidden: Heren enkel: mr. L. A. Kakebeeke J. Venema 61, 61; A. DrostJ. Suyderhoud 46, 61, 62. Dames enkel: mevrouw N. J. Mullerme vrouw E. Fenverda 60, 63: mej. Snoepmej. G. Tembrink 62, 6— 0. Gemengd dubbel: mevrouw N. J. Muller en mr. L. A. Kakebeeke mej. Tembrink en J. Venema 63, 6—0; mej. M. Snoep en A. Drost J. Suyderhoud en mevrouw Ferwer- da 5—7, 36. Heren dubbel: mr. L. A. Kakebeeke en A. DrostJ. Suy derhoud en J. Venema 5-7, 64, 3 6. Dames dubbel: mevrouw Muller en mej. Snoepmevrouw Ferwerda en mej. Tembrink 62, 63. M.L.T.C. II verloor de wedstrijd tegen Hulster Ambacht I uit Hulst met 62. De beslissing omtrent de gradatie zal in de laatste wedstrijd r tegen Animo II moeten vallen. Het "derde team van de Middelbur gers tenslotte, won met 71 van D. O.S. uit Vlissingén. De huidige veerverbindingen heb ben, ook een vernietigende werking op de voordelen, welke het wegver voer kan bieden. Voordelen voor Zeeland Bij afsluiting van de zeearmen zyn er nog enkele specifieke voordelen voor zeeland. Onze provincie kan als brug gaan fungeren tussen het be langrijke productiegebied van de randstad Holland en het productie gebied België en Noord-Frankrijk. In dit uitgestrekte gebied ontstaan eco nomische mogelykheden, welke in Europa haar weerga- niet vinden. Zeeland zal daarbij in een voordelige positie verkeren. Ook de tuinbouw kan bij af sluiting ongedachte kansen krijgen. De door stadsuitbrei ding steeds meer verdrongen tuinbouw in de randstad Hol land, zal zich mogelijk naar Zeeland verplaatsen.Veron dersteld mag worden, dat dit alles voor de vervoerders een belangrijke vermeerdering van het lading-aanbod tot gevolg zal hebben. Men zal dan ech ter met gespecialiseerd mate riaal gereed moeten zijn, om aan de grotere vraag te kun nen voldoen. Verder wees de heer Roose nog op enkele aspecten van het Drie-eilan- denplan. Het vervallen van enkele kleine havens zal ten dele aan het beroepsgoederenvervoer ten goede komen, terwijl de ontsluiting van het eiland ook meer mogelykheden zal bieden. Spreker becritiseerde een rapport, dat een verbinding tussen Noord-Beveland en Walcheren voor opstelde. Het ging volgens hem te ver dat op provinciaal niveau wordt ge suggereerd. dat deze verbinding de voornaamste is. Ir Maris van Rijks waterstaat heeft opgemerkt, dat de kustweg geen belangrijke functie zal vervullen. Daarom kan men zich be ter bij de gedachten van Waterstaat aansluiten. In verband met het geleidelijk uit voeren van het Deltaplan, waar schuwde spreker ervoor, dat Schou wen in de periode dat het reeds een vaste verbinding met Zuid-Holland zal hebben, niet van Zeeland mag worden losgeweekt. Het is aan dë Zeeuwen zelf, om ervoor te zórgen dat dit wordt voorkomen. Zoomseweg. Spreker schetste verder nog, dat de geprojecteerde Zoomseweg voor Zeeland voordeliger zal zijn dan de kustweg, welke laatste voornamelijk voor het toerisme van belang zal zijn. Daarom vond hij het onjuist, dat soms reeds wordt vooruitgelopen met dammen, welke op de kustweg en niet op de Zoomseweg zijn gericht. Wijzende op de grote belangen van de schelpdierencultuur, pleitte de heer Roose voor onderzoek van de mogelijkheid tot aanleg van een ge perforeerde dam. Liever dan over plaatsing naar de Waddenzee, met de kans op een mislukking. Intussen zullen de Zeeuwen nog moeten blijven aandringen op een verbetering van de Noord-Zuid-verbindlng, n.I. de weg van Katseveer naar Hoe- dekenskerke en de weg naar de Kanaalzone. Verder zo goed mogelijke veerverbindingen. Spreker vroeg zich daarbij af, of het wellicht niet wenselijk was, om de mogelijkheid te be studeren het personen- en goe derenvervoer op de provincia le veerdiensten te splitsen. In het slot van zyn toespraak wees de heer Roose op de taak van de be- roepsgoederenvervoerders om de ont wikkeling goed te volgen en zich tij dig aan te passen aan nieuwe om standigheden. Mocht de schelpdieren cultuur moeten verdwijnen, hetgeen voor het vervoer in midden-Zeeland een ramp zou zyn, dan achtte hij het wenselijk, dat deze vervoerders bij de uitvoering van het Drie-eilandenplan reeds een kans krijgen zich op dit nieuwe werk een bestaan te verwer ven. Voorkomen moet worden, dat Hollandse vervoerders hier de Zeeu wen van de markt verdringen. Na de rede van de heer Roose, kreeg de heer A. Hamelink, lid van Ged. Staten, het woord. Deze getuig de van de belangstelling, welke het Provinciaal bestuur voor het vervoer langs de weg heeft. Spreker zag ook de grote oplossing in vaste verbin dingen. Intussen moet echter nog aan de overbruggingsperiode worden gedacht. Het Provinciaal bestuur doet dit ook en laat niet na by de Rijksoverheid te argumenteren, dat de economie van Zeeland goede veer verbindingen niet kan ontberen. Het belang van het wegvervoer heeft de volle aandacht. Aan het eind van deze geslaagde bijeenkomst sprak de algemeen voor zitter der N.O.B. Wegtransport, de heer E. Donkelaar, een slotwoord. Hij wees daarin ook op het bijzondere karakter van het beroepsgoederen vervoer met zijn persoonlijke karak ter en initiatief. „Beroepsgoederen vervoer is geen confectie doch maat werk", zo drukte spreker het uit. Tot dusver genoot Wegvervoer wei nig waardering van de overheid, doch ondanks alle druk is deze tak toch gegroeid. Nadat men daarop in „De Prins van Oranje" een gezamenlijke kof fiemaaltijd had genuttigd, werd on der de goede leiding van de Goesse gemeentepolitie de lange stoet van vele tientallen vrachtwagens gefor meerd. Rond half twee zette de en kele honderden meters lange optocht zich in beweging, op weg naar Mid delburg, om daar met een défilé een machtige manifestatie te geven van het Zeeuwse particuliere initiatief op het gebied vanligtvrachtvervoer op Elftallen van Folkestone F.C. tegen Zeeuwse teams. De opstellingen van de ploegen, waarmee de Britse profclub Folke stone F.C. tegen twee Zeeuwse elf tallen uitkomt, zijn thans bekend. De A-ploeg van de Engelsen, die Zondag 5 Juni in Goes tegen het Zeeuwse A-elftal speelt, is als volgt samengesteld: Doel: Tilley. Rechtsback: Pritchard, linksback Condie. Rechtshalf: Paton; spil: Farley; linkshalf: Batsford, Rechtsbuiten: Bostock; rechtsbin nen: Prosser; middenvoor: Thomp son; linksbinnen Briggs; linksbuiten: Gowers. De B-ploeg van Folkestone, die Za terdag 4 Juni in het veld komt tegen het Zeeuwse B-team, heeft de vol gende samenstelling: Doel: Sale. Rechtsback: Humphreys; links back: Kay. Rechtshalf: Gavin; spil: Holloway; linkshalf: Thomas. Rechtsbuiten: Newbold; rechtsbin nen: Arpino; middenvoor: Kelly; linksbinnen: Flannery; linksbuiten Tozer. „BEDRIJFSBESPREKINGEN" Ledenaantal in Zeeland gestegen van 15 tot 80. Voor de laatste maal in dit seizoen kwamen de Zeeuwse leden van het Ne derlands Instituut voor Efficiency Woensdagmiddag in Middelburg bij een in de sociëteit „De Vergenoeging", waar enkele inleidingen werden ge houden, gevolgd door een discussie over het onderwerp „Bedrijfsbespre- kingen in de praktijk". De bijeenkomst werd besloten met een voorstelling in de „Electro-bioscoop" van de bedrijfs film der Koninklijke Maatschappij „De Schelde" te Vlissingén. Deze filmver toning werd ook bijgewoond door een aantal scholieren. De bijeenkomst werd door een groot aantal NIVE-leden bijgewoond en na een kort openingswoord door de voor zitter, de heer G. N. van Ginkel, ver kreeg drs. M. C. Verburg, directeur van het Economisch Technologisch In stituut in Zeeland, het woord om een en ander te vertellen over „Regionale Productiviteitsbevordering in Enge land en Wales, als voorbeeld voor Ne- Deze postzegel is door de Weense pos terijen speciaal uitgegeven ter gele genheid van het vierde Wereldcongres van het Internationaal Verbond van .Frije Vakverenigingenin Wenen van 20 tot 28 Mei. RONDE VAN ITALIË Zucconelli springt als eerste door f inish in zonnig Napels (Van een speciale A.N.P.-verslaggever) Zonder al te veel strijd is de elfde étappe, van Rome over 242 kin naai Napels en Capua, onder een felle zon verreden. Bij Sabandia stak een toe schouwer zo plotseling de weg over, dafc een valparty onder de renners lie1 gevolg was. Ook Wagtmans kwam te vallen en daardoor ging de oude wond, die hy tydens de driedaagse wedstryd te Antwerpen had pgelopen, weci open en sloeg zyn voorband lek. Dank zy de hulp van De Groot, die bij hem was gebleven, kon hy het peloton weer spoedig inhalen. Na de start by het oude colosseum te Rome peddelden de renners met'een matig tempo langs de beroemde via Appia, vastbesloten zich niet al te zeer in te spannen. Het gevecht begon pas, toen er na Formia nog maar 90 km voor de boeg lagen. Benedetti, de altijd strijdlustige, die bij elke vliegende controle punten probeert te verzamelen en dan ook eerste staat in het klassement van deze speciale premiereeks, demarreer de, maar de „rose" Monti, die trots als een pauw in het peloton zat, haalde zijn landgenoot persoonlijk terug. Het tempo was inmiddels aanmerke lijk verhoogd en na Benedetti gaf Zuc conelli blijk van een serieuze poging om weg te komen. Hij kreeg steun van Dotto, Lauredi en Vitetta, drie Fran sen, hetgeen wees op een duidelijke tactiek, namelijk om de positie in het klassement der buitenlandse équipes te versterken. Maar ook Favero, Bar- talini, Maule, Astrua en Voorting slo- dat Voorting toen een lekke band kreeg, waardoor hij in het peloton te rug moest vallen. Hij kreeg een wiel van Daan de Groot, die alle ploegmak- kers op elk ogenblik op dez wijze heeft geassisteerd. De premie, bij Capua, werd gewon nen door Piaz2a voor Favero en Dall- Agata. Tenslotte vormde zich een groepje van 5 renners, uitsluitend Ita lianen en een tweede groepje, waarin enkele buitenlanders zaten, maar geen van deze vluchtelingen stond hoogge plaatst in het algemeen klassement, zo dat het peloton, waarin alle favorieten draaiden, zich niet al te druk maakte over enkele minuten tijdverlies. In de sprint won Zucconelli op de baan te Napels, waar het vorig jaar Gerrit. Voorting de rose leiderstrui had ver ten zich bij hen aan. Het was jammer, overd, al was het slechts voor een dag. De 11de étappe van de Ronde van Italië van Rome naar Napels is ge wonnen door Zucconelli (It.) in 7 uur 28 min. 22 sec. De uitslag luidt verder: 2. Piazza (It.) z.t.; 3. Fantini (It.) z.t.; 4. Favero (It.) z.t. 5. Falaschi (It.) z.t.; 6. Grosso (It.) z.t. 7. Albani (It.) 7 uur 28 min. 39 sec. 8. Benedetti (It.) z.t.; 9 Caput (Fr.) z.t. Het algemeen klassement ziet er als volgt uit: 1. Monti (It.) 53.55; 2. Ge-: miniani (Fr.) 53.55.10; 3. Nencini (It.) 53.5.12; 4. Magni (It.) 53.55.51; 5. Cle rici (Zw.) 53.56.05; 6. Coppi (It.) 53.56 22; 7/8 Wagtmans en Gerrit Voorting (Ned.) 53.56.45; 9. Moser (It.) 53.56.53; 10. Assirelli (It.) 53.56.54. Het ploegenkiassement der buiten landers luidt: 1. Frankrijk 560 pnt. 2. Zwitserland 579; 3. Nederland 667; 4. Spanje 676; 5. België 969. Zwemmer Kees de Rijk weer in gelederen van ,,Luctor". De bekende Zeeuwse zwemmer Kees de Rijk, recordhouder en vele malen kampioen van Zeeland op de 200 me ter schoolslag, die vorig jaar in ver band met zijn militaire studie te Bre da overschrijving aanvroeg van Luc- tor naar Surea, is thans weer by zijn oude club teruggekeerd. De K.N.Z.B. heeft hem namelijk op eigen verzoek weer overschrijving verleend naar Luctor te Middelburg, hetgeen voor de hoofdstedelijke zwemclub een niet geringe versterking betekent. derland". De heer Verburg maakte deel uit van een Contactgroep Opvoering Productiviteit, die dit onderwerp aan de andere kant van de Noordzee be studeerde. De bedrijfsbesprekingen, zo als die daar worden gevoerd om tot een hogere productiviteit en algemene efficiëncy te komen, namen in zijn be toog uiteraard een grote plaats in. Hij vertelde o.m., dat in Engeland werk gever en werknemer weliswaar dik wijls scherp tegenover elkaar staan, maar dat zij, wanneer het om ver hoging van de productiviteit gaat, als het ware aan dezelfde kant van de ta fel zitten. De heer Verburg meende dit voor een groot deel te moeten toe schrijven aan het sterke Engelse natio nale bewustzijn, maar in de discussie werd in dit verband toch ook een grote plaats toegekend aan de loonvorming in Engeland, die het mogelijk maakt althans in ruimere zin dan in Neder land om de werknemer in zijn belo ning van deze verhoogde efficiëncy te doen profiteren. Dat evenwel de bedrijfsbesprekingen van groot belang zijn voor een juiste en doelmatige bedrijfsvoering, toon den de heren ir. C. A. L. Horstman, die sprak wegens afwezigheid van drs. P. A. Neetesoon, directeur van de Spie- gelglasfabriek te Sas van Gent, en G. N. van Ginkel, adjunct-directeur van de Kon. Mij. „De Schelde" te Vlissin gén, aan door te vertellen, hoe in hun bedrijven de bedrijfsbesprekingen in de praktijk worden toegepast. In de hierop volgende discussie kwam ook de zogenaamde ideeënbus, die in en kele bedrijven wordt toegepast, ter sprake en het bleek, dat hiermede goe de resultaten worden bereikt. De voorzitter dankte tenslotte de leden voor hun belangstelling en deed de verheugende mededeling, dat het aantal leden in een jaar tijd was gestegen van 15 tot ongeveer 80 in Zeeland. Tot besluit van deze leerzame in interessante middag werd in de bioscoop „Electro" de bedrijfsfilm van „De Schelde" vertoond. „De Zeeuwen" en zijn fusie aangegaan Voorlopig besiuur samengesteld Zowel de voetbal- en atletiekvereni ging „De Zeeuwen", als de sportvereni ging „E.M.M.", beide te Vlissingén, hebben Woensdagavond in een (af zonderlijk belegde) ledenvergadering het besluit genomen een fusie tussen beide verenigingen aan te gaan. E.- M.M. deed dat in een vergadering, die gehouden werd in café Muller en „De Zeeuwen'Meden besloten tot fusie in het verenigingsgebouw aan de Noord- straat. In beide vergaderingen werd het voorstel om over te gaan tot een fusie met ruime meerderheid van stemmen aangenomen. Ook de suppor tersvereniging van „De Zeeuwen" staat achter deze fusie. Voorlopig is het volgende bestuur samengesteld: P. Ventevogel (E.M.M.) voorzitter, M. v. d. Kerkhof (De Zeeu wen), tweede voorzitter, J. de Bruijne, (De Zeeuwen) secretaris, J. Klooster man (E.M.M.) tweede secretaris, J. P. Dommissie (E.M.M.) penningmeester, J. J. Fegeres (E.M.M.) commissaris voor voetbal, J. Poerstamper (De Zeeuwen) commissaris voor handbal, G. de Pagter (De Zeeuwen) commis saris voor athletiek, K. F. v. d. Bulck (De Zeeuwen) algemeen bestuurslid. Binnenkort zal een gecombineerde ver gadering gehouden worden. Dan zal het bestuur definitief gekozen wor den en wordt bovendien beslist over de naam van de nieuwe vereniging. De gekozen naam zal later nog door de bonden (K.N.V.B.) moeten worden goedgekeurd. Om financiële reden blij ven de clubkleuren van „De Zeeuwen" voorlopig gehandhaafd. „Sport Steunt Zonneveld" kreeg 500 in Vlissingén Tijdens een bijeenkomst van het 5 Mei-Sportcomité te Vlissingén en het bestuur van „Sport Steunt Zonne veld", heeft de voorzitter van het 5 Mei-comité, dr. H. P. Veening, na een inleiding door de voorzitter van het sportcomité, de heer A. W. Levering, een bedrag van 500,- overhandigd aan „Sport Steunt Zonneveld". Dit bedrag was het resultaat van de op 5 Mei te Vlissingén gehouden sportochtend en de op dezelfde dag bij de wielerwedstrijd van de WSC Scheldemond gehouden collecte. De voorzitter van „Sport Steunt Zonneveld", de heer C. Westerweel, bracht de Vlissingse sportverenigin gen. die aan de organisatie hebben medegewerkt, alsmede het 5 Mei-co mité, hartelyk dank. De voorzitter van de Raad van Be stuur van Philips, ir. P. F. S. Otten, is door de president van de Franse Republiek benoemd tot Commandeur in de Orde van het Legioen van Eer. De onderscheiding werd hem Woens dag door de Franse ambassadeur in ons land, de heer J. P. Gamier rechtsoverhandigd De Brusselse candidatuur voor de spelen in 1960. Olympische ontmoeting in Heysel-stadion. In een persconferentie heeft de heer R. W. Seeldrayers, president van het Belgische Olympische Comité, mede delingen verstrekt over de candida tuur van Brussel voor de organisatie van de zomerspelen in 1960. Brussel beschikt over het Heysel-stadion met een speelveld in de vorm van een el lips, waarvan de lengte-as 195 meter en de breedte-as 110 meter bedraagt. Rondom het veld ligt een loopbaan, die acht meter breed is en een lengte heeft van 400 meter, met rechte stuk ken van 160 meter. Voorts is er het complex van het Palais du Centenaire, zes gebouwen met een totaal opper vlakte van ongeveer 100.000 vierkante meter, die zich uitstekend lenen voor wedstrijden in gewichtheffen, boksen, worstelen, schermen, turnen en bas ket-bal, voor dressuurproeven en even tueel ook voor handbal- en volleybal wedstrijden. Bovendien zal het pavil joen van de stad Brussel, dat gebouwd wordt ter gelegenheid van de wereld tentoonstelling in 1958 en bestemd is tot nationaal instituut van lichame lijke opvoeding en sport, sommige dien sten van de spelen kunnen herbergen. Een maquette van de verschillende installaties en van de twee ontworpen zwembaden, zal opgesteld worden in de hal van het Parijse hotel waar de afgevaardigden van de nationale Olympische comité's in Juni bijeenko- De organisatie van de spelen zon eventueel gewaarborgd worden door de Belgische regering, de provincie Brabant, het Belgische Olympische Co mité en de stad Brussel. De heer Lu- cien Cooremans, wethouder voor sport- aangelegenheden van de stad Brussel, zal de delegatie presideren, die de can didatuur van Brussel zal verdedigen in de Juni-zitting van het I.O.C. te Parijs. Handbaltournooi voor jeugd De Vlissingse sportvereniging „Ma rathon" heeft een zevenhandbal- tournooi voor de jeugd georganiseerd dat op tweede Pinksterdag zal wor den gehouden op de terreinen aan de Bosweg te Vlissingén. Door de deel name van de Duitse vereniging „Herzhorn" uit Hamburg heeft dit tournooi een internationaal cachet. De andere deelnemende verenigingen (en scholen) zijn: Hellas, Tonido, R. K. Ulo, St. Willibrord college, Vlam, Dusseldorpschool, alle uit Goes, E.M. M. en R.H.B.S. beide uit Middelburg, R.H.B.S., Openbare Ulo, Olympus, Walcheren, De Zeeuwen en Marathon uit Vlissingén. Op ongeveer vier speelvelden zullen ongeveer honderd wedstrijden worden gespeeld. Zowel bij de meisjes- als bij de jongens-ju nioren wordt in twee poules gespeeld, zodat tenslotte een halve finale en een finale nodig is. Direct na afloop van de wedstrijden wordt op het terrein de prijsuitreiking gehouden. Voor de ze wedstrijden zijn twee bekertjes be schikbaar gesteld. ■ft De 176e derby, de klassieke paarden race, gehouden op de baan van Epsom Downs in Surrey, 25 km ten Zuidwesten van Londen, is gewonnen door het paard „Phil Drake". Tweede werd „Panaslip- per" en derde „Acropolis". ■ft De wedstrijd om het Europees kam pioenschap weltergewicht tussen de Brit Wally Thom, titelhouder, en de Fransman Idrissa Dione, is vastgesteld op Donderdag 23 Juni. De partij zal in het stadion te Liverpool worden gebokst. LEZERS SCHRIJVEN Wielerwedstrijd in Nieuw-Namen Trots het verbod en de waarschu wingen der K.N.W.U. laat de jury in het Oosten van Zeeuwsch-Vlaan- deren oogluikend toe, dat wielren ners met een versnellings-apparaat, dat niet gezegeld is, aan de wieler wedstrijden deelnemen. In de cours te Nieuw-Namen zijn daardoor drie renners gedu peerd, namelijk Tonny Peters,, Van Looyen en Bram van Sluis. Enige honderden meters voor de fi nish. met de wind in de rug, scha kelde Vermeulen (België) over op het grote verzet, vanzelfsprekend konden de drie genoemde coureurs, op hun normale verzet, dus zonder versnellingsapparaat, dit tempo niet houden en moesten, door de schuld van de jury, met lede ogen aanzien, dat de Belg deze wedstrijd won. Vlissingén. V, d. Lj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 6