De betekenis van het Deltaplan
voor
het
wegvervoer
Wagtmans vecht zich ondanks
valpartij door taaie 11e étappe
LAATSTE NIVE-BIJEENKOMST
VAN SEIZOEN TE MIDDELBURG
10
PROVINCIALE ZEBUWBB COTJRANT
DONDERDAG 26 MEI 1955
BEROEPSGOEDERENVERVOERDERS IN GOES
De huidige veerverbindingen
hebben „vernietigende werking
Terwijl het meer spectaculaire gedeelte van de Zeeuwse vervoersmani-
festatie zich voornamelyk in Middelburg afspeelde, gaven de honderden be-
roepsgoederenvervoerders uit alle delen van de provincie des morgens in
Goes acte de presence. De Grote Markt, waar tientallen vrachtwagens van
allerlei makelij en model stonden opgesteld, bood een imponerend schouw
spel en een treffend beeld van de wyze, waarop de Zeeuwse beroepsgoede-
renvervoerders in de tien jaren na de bevrijding hun berooide wagenpark
hebben vernieuwd en uitgebreid. Intussen werden tijdens de officiële ont
vangst ten studhuize en in de daarop volgende bijeenkomst in „de Prins
van Oranje" door verschillende sprekers op de betekenis van het particu
liere bcroepsgoederenvervoer op de weg gewezen. Een der N.O.B.-leden,
wethouder J. H. Koose uit Goes, wierp zelfs een blik in de toekomst en gaf
zyn visie op de betekenis van het Deltaplan voor het wegvervoer.
Wethouder J. J. van Melle verwel
komde des morgens half tien de tal
rijke dames tn heren van N.O.B.
Wegtransport in de raadszaal na
mens het gemeentebestuur van Goes.
Hij schetste hoe het transport door
de eeuwen heen steeds een belangrij
ke plaats heeft ingenomen en hoe
ook de gemeente Goes door de ont
wikkeling vgm het wegverkeer tot
nieuw leven is gebracht. Eeuwen
lang was Goes slechts een kleine
plattelandsgemeente, doch na 1920 is
mèt de komst van de auto, ook de
groei van Goes gekomen. Het ver
voerswezen heeft een centrum nodig,
terwjjl deze gemeente het vervoer
nodig heeft op haar weg naar om
hoog, zodat de belangen van Goes
parallel lopen met die van het ver
voer. Wethouder Van Melle wenste
de vervoerders alle goeds voor de
toekomst toe.
De voorzitter van het comité van
voorbereiding van deze toogdag, de
heer J. de Herder uit Goes, vertolk
te de dank van de N.O.B.-leden voor
deze officiële ontvangst. Hij nam de
ze gelegenheid ook te baat, om in
grote lijnen de enorme ontwikkeling
van het beroepsgoederenvervoer in
Zeeland te schetsen. „Ik ken in ons
maatschappelijk bestel geen tak,
waar met zoveel ijver wordt gewerkt
als in het beroepsgoederenvervoer".
De moeilijkheden zijn legio geweest.
Na de oorlog heeft men zijn aandeel
aan de opbouw mogen leveren en al
zijn na tien jaren bevrijding, de zor
gen nog groot, toch heeft het be
roepsgoederenvervoer in deze perio
de voldoende bewezen haar plaats
waardig te zyn.
Deltaplan en wegvervoer
In de hierna volgende bijeenkomst
in „De Prins van Oranje" luisterden
daarop de N.O.B.-leden, velen verge
zeld van hun dames, naar de heer J.
H. Roose uit Goes, die in een interes
sant betoog verschillende gedachten
over het Deltaplan en de mogelijkhe
den hiervan voor het wegvervoer,
ontwikkelde.
Vooraf sprak de plaatsvervangend
voorzitter, de heer A. C. Caljouw uit
Veere, nog een openingswoord, waar
bij hij o.m. welkom heette, de heer
C. Hamelink, lid van Ged. Staten,
wethouder J. J. van Melle van Goes,
de ryksinspecteur van het verkeer,
de heer J. Later, de directeur van
het E.T.I., drs M. C. Verburg, de se
cretaris van de Kamer van Koophan
del voor de Zeeuwse eilanden, de heer
A. S. de Jonge, en de voorzitter van
de E.V.O. in Zeeland, de heer J. Du-
vekot.
In zijn betoog zette de heer Roose
allereerst uiteen, dat de aaneensme-
ding vari de verschillende delen van
Zeeland bij de verwezenlijking van
het Deltaplan, enorme mogelijkheden
voor het wegverkeer zal gaan bieden.
Het vervoer zal zijn dienende taak in
nóg grotere omvang en nog beter
kunnen gaan verrichten. Daarnaast
gaat ook het arbeidsforensisme in
Zeeland tot de mogelykheden beho
ren. Dit kan tot gevolg hebben, dat
het vertrekoverschot uit deze provin
cie teruggedrongen wordt.
Thans komen er geen industrieën
naar Zeeland wegens gebrek aan een
arbeidsreservoir, doch andefszijds
trekken jonge Zeeuwen naar elders
omdat hier geen werk te vinden is.
Met verwijzing naar de grote be
tekenis van goede verbindingen voor
onze nationale economie, sprak de
heer Roose als zijn mening uit, dat
de nieuwe verbindingen na het tot
standkomen van het Deltaplan, van
grote betekenis voor de ontwikkeling
van Zeeland zullen zyn.
M.L.T.C. I is kampioen van
tenniscompetitie 3e klas.
Het eerste team van de Middel
burgse Lawn Tennis Club (MLTC)
is kampioen geworden van de 3e klas
se in afdeling Zuid. Zijn voornaam
ste rivaal Markendaal kon het niet
verder dan een gelijkspel brengen.
De 62 overwinning op de Bredase
L.T.V. hadden de Middelburgersdan
ook niet meer nodig om het kam
pioenschap te behalen. De uitslagen
van de wedstrijden tegen de Breda-
naren luidden:
Heren enkel: mr. L. A. Kakebeeke
J. Venema 61, 61; A. DrostJ.
Suyderhoud 46, 61, 62. Dames
enkel: mevrouw N. J. Mullerme
vrouw E. Fenverda 60, 63: mej.
Snoepmej. G. Tembrink 62, 6—
0. Gemengd dubbel: mevrouw N. J.
Muller en mr. L. A. Kakebeeke
mej. Tembrink en J. Venema 63,
6—0; mej. M. Snoep en A. Drost
J. Suyderhoud en mevrouw Ferwer-
da 5—7, 36. Heren dubbel: mr. L.
A. Kakebeeke en A. DrostJ. Suy
derhoud en J. Venema 5-7, 64, 3
6. Dames dubbel: mevrouw Muller
en mej. Snoepmevrouw Ferwerda
en mej. Tembrink 62, 63.
M.L.T.C. II verloor de wedstrijd
tegen Hulster Ambacht I uit Hulst
met 62. De beslissing omtrent de
gradatie zal in de laatste wedstrijd
r tegen Animo II moeten vallen.
Het "derde team van de Middelbur
gers tenslotte, won met 71 van D.
O.S. uit Vlissingén.
De huidige veerverbindingen heb
ben, ook een vernietigende werking
op de voordelen, welke het wegver
voer kan bieden.
Voordelen voor Zeeland
Bij afsluiting van de zeearmen zyn
er nog enkele specifieke voordelen
voor zeeland. Onze provincie kan als
brug gaan fungeren tussen het be
langrijke productiegebied van de
randstad Holland en het productie
gebied België en Noord-Frankrijk. In
dit uitgestrekte gebied ontstaan eco
nomische mogelykheden, welke in
Europa haar weerga- niet vinden.
Zeeland zal daarbij in een voordelige
positie verkeren.
Ook de tuinbouw kan bij af
sluiting ongedachte kansen
krijgen. De door stadsuitbrei
ding steeds meer verdrongen
tuinbouw in de randstad Hol
land, zal zich mogelijk naar
Zeeland verplaatsen.Veron
dersteld mag worden, dat dit
alles voor de vervoerders een
belangrijke vermeerdering van
het lading-aanbod tot gevolg
zal hebben. Men zal dan ech
ter met gespecialiseerd mate
riaal gereed moeten zijn, om
aan de grotere vraag te kun
nen voldoen.
Verder wees de heer Roose nog op
enkele aspecten van het Drie-eilan-
denplan. Het vervallen van enkele
kleine havens zal ten dele aan het
beroepsgoederenvervoer ten goede
komen, terwijl de ontsluiting van het
eiland ook meer mogelykheden zal
bieden. Spreker becritiseerde een
rapport, dat een verbinding tussen
Noord-Beveland en Walcheren voor
opstelde. Het ging volgens hem te ver
dat op provinciaal niveau wordt ge
suggereerd. dat deze verbinding de
voornaamste is. Ir Maris van Rijks
waterstaat heeft opgemerkt, dat de
kustweg geen belangrijke functie zal
vervullen. Daarom kan men zich be
ter bij de gedachten van Waterstaat
aansluiten.
In verband met het geleidelijk uit
voeren van het Deltaplan, waar
schuwde spreker ervoor, dat Schou
wen in de periode dat het reeds een
vaste verbinding met Zuid-Holland
zal hebben, niet van Zeeland mag
worden losgeweekt. Het is aan dë
Zeeuwen zelf, om ervoor te zórgen
dat dit wordt voorkomen.
Zoomseweg.
Spreker schetste verder nog, dat
de geprojecteerde Zoomseweg voor
Zeeland voordeliger zal zijn dan de
kustweg, welke laatste voornamelijk
voor het toerisme van belang zal zijn.
Daarom vond hij het onjuist, dat
soms reeds wordt vooruitgelopen met
dammen, welke op de kustweg en
niet op de Zoomseweg zijn gericht.
Wijzende op de grote belangen van
de schelpdierencultuur, pleitte de
heer Roose voor onderzoek van de
mogelijkheid tot aanleg van een ge
perforeerde dam. Liever dan over
plaatsing naar de Waddenzee, met
de kans op een mislukking.
Intussen zullen de Zeeuwen
nog moeten blijven aandringen
op een verbetering van de
Noord-Zuid-verbindlng, n.I. de
weg van Katseveer naar Hoe-
dekenskerke en de weg naar
de Kanaalzone. Verder zo goed
mogelijke veerverbindingen.
Spreker vroeg zich daarbij af,
of het wellicht niet wenselijk
was, om de mogelijkheid te be
studeren het personen- en goe
derenvervoer op de provincia
le veerdiensten te splitsen.
In het slot van zyn toespraak wees
de heer Roose op de taak van de be-
roepsgoederenvervoerders om de ont
wikkeling goed te volgen en zich tij
dig aan te passen aan nieuwe om
standigheden. Mocht de schelpdieren
cultuur moeten verdwijnen, hetgeen
voor het vervoer in midden-Zeeland
een ramp zou zyn, dan achtte hij het
wenselijk, dat deze vervoerders bij de
uitvoering van het Drie-eilandenplan
reeds een kans krijgen zich op dit
nieuwe werk een bestaan te verwer
ven. Voorkomen moet worden, dat
Hollandse vervoerders hier de Zeeu
wen van de markt verdringen.
Na de rede van de heer Roose,
kreeg de heer A. Hamelink, lid van
Ged. Staten, het woord. Deze getuig
de van de belangstelling, welke het
Provinciaal bestuur voor het vervoer
langs de weg heeft. Spreker zag ook
de grote oplossing in vaste verbin
dingen. Intussen moet echter nog
aan de overbruggingsperiode worden
gedacht. Het Provinciaal bestuur
doet dit ook en laat niet na by de
Rijksoverheid te argumenteren, dat
de economie van Zeeland goede veer
verbindingen niet kan ontberen. Het
belang van het wegvervoer heeft de
volle aandacht.
Aan het eind van deze geslaagde
bijeenkomst sprak de algemeen voor
zitter der N.O.B. Wegtransport, de
heer E. Donkelaar, een slotwoord. Hij
wees daarin ook op het bijzondere
karakter van het beroepsgoederen
vervoer met zijn persoonlijke karak
ter en initiatief. „Beroepsgoederen
vervoer is geen confectie doch maat
werk", zo drukte spreker het uit.
Tot dusver genoot Wegvervoer wei
nig waardering van de overheid,
doch ondanks alle druk is deze tak
toch gegroeid.
Nadat men daarop in „De Prins
van Oranje" een gezamenlijke kof
fiemaaltijd had genuttigd, werd on
der de goede leiding van de Goesse
gemeentepolitie de lange stoet van
vele tientallen vrachtwagens gefor
meerd. Rond half twee zette de en
kele honderden meters lange optocht
zich in beweging, op weg naar Mid
delburg, om daar met een défilé een
machtige manifestatie te geven van
het Zeeuwse particuliere initiatief op
het gebied vanligtvrachtvervoer op
Elftallen van Folkestone
F.C. tegen Zeeuwse teams.
De opstellingen van de ploegen,
waarmee de Britse profclub Folke
stone F.C. tegen twee Zeeuwse elf
tallen uitkomt, zijn thans bekend.
De A-ploeg van de Engelsen, die
Zondag 5 Juni in Goes tegen het
Zeeuwse A-elftal speelt, is als volgt
samengesteld:
Doel: Tilley.
Rechtsback: Pritchard, linksback
Condie.
Rechtshalf: Paton; spil: Farley;
linkshalf: Batsford,
Rechtsbuiten: Bostock; rechtsbin
nen: Prosser; middenvoor: Thomp
son; linksbinnen Briggs; linksbuiten:
Gowers.
De B-ploeg van Folkestone, die Za
terdag 4 Juni in het veld komt tegen
het Zeeuwse B-team, heeft de vol
gende samenstelling:
Doel: Sale.
Rechtsback: Humphreys; links
back: Kay.
Rechtshalf: Gavin; spil: Holloway;
linkshalf: Thomas.
Rechtsbuiten: Newbold; rechtsbin
nen: Arpino; middenvoor: Kelly;
linksbinnen: Flannery; linksbuiten
Tozer.
„BEDRIJFSBESPREKINGEN"
Ledenaantal in Zeeland
gestegen van 15 tot 80.
Voor de laatste maal in dit seizoen
kwamen de Zeeuwse leden van het Ne
derlands Instituut voor Efficiency
Woensdagmiddag in Middelburg bij
een in de sociëteit „De Vergenoeging",
waar enkele inleidingen werden ge
houden, gevolgd door een discussie
over het onderwerp „Bedrijfsbespre-
kingen in de praktijk". De bijeenkomst
werd besloten met een voorstelling in
de „Electro-bioscoop" van de bedrijfs
film der Koninklijke Maatschappij „De
Schelde" te Vlissingén. Deze filmver
toning werd ook bijgewoond door een
aantal scholieren.
De bijeenkomst werd door een groot
aantal NIVE-leden bijgewoond en na
een kort openingswoord door de voor
zitter, de heer G. N. van Ginkel, ver
kreeg drs. M. C. Verburg, directeur
van het Economisch Technologisch In
stituut in Zeeland, het woord om een
en ander te vertellen over „Regionale
Productiviteitsbevordering in Enge
land en Wales, als voorbeeld voor Ne-
Deze postzegel is door de Weense pos
terijen speciaal uitgegeven ter gele
genheid van het vierde Wereldcongres
van het Internationaal Verbond van
.Frije Vakverenigingenin Wenen van
20 tot 28 Mei.
RONDE VAN ITALIË
Zucconelli springt als eerste door
f inish in zonnig Napels
(Van een speciale A.N.P.-verslaggever)
Zonder al te veel strijd is de elfde étappe, van Rome over 242 kin naai
Napels en Capua, onder een felle zon verreden. Bij Sabandia stak een toe
schouwer zo plotseling de weg over, dafc een valparty onder de renners lie1
gevolg was. Ook Wagtmans kwam te vallen en daardoor ging de oude wond,
die hy tydens de driedaagse wedstryd te Antwerpen had pgelopen, weci
open en sloeg zyn voorband lek. Dank zy de hulp van De Groot, die bij hem
was gebleven, kon hy het peloton weer spoedig inhalen.
Na de start by het oude colosseum te Rome peddelden de renners met'een
matig tempo langs de beroemde via Appia, vastbesloten zich niet al te zeer
in te spannen.
Het gevecht begon pas, toen er na
Formia nog maar 90 km voor de boeg
lagen. Benedetti, de altijd strijdlustige,
die bij elke vliegende controle punten
probeert te verzamelen en dan ook
eerste staat in het klassement van
deze speciale premiereeks, demarreer
de, maar de „rose" Monti, die trots als
een pauw in het peloton zat, haalde
zijn landgenoot persoonlijk terug.
Het tempo was inmiddels aanmerke
lijk verhoogd en na Benedetti gaf Zuc
conelli blijk van een serieuze poging
om weg te komen. Hij kreeg steun van
Dotto, Lauredi en Vitetta, drie Fran
sen, hetgeen wees op een duidelijke
tactiek, namelijk om de positie in het
klassement der buitenlandse équipes
te versterken. Maar ook Favero, Bar-
talini, Maule, Astrua en Voorting slo-
dat Voorting toen een lekke band
kreeg, waardoor hij in het peloton te
rug moest vallen. Hij kreeg een wiel
van Daan de Groot, die alle ploegmak-
kers op elk ogenblik op dez wijze
heeft geassisteerd.
De premie, bij Capua, werd gewon
nen door Piaz2a voor Favero en Dall-
Agata. Tenslotte vormde zich een
groepje van 5 renners, uitsluitend Ita
lianen en een tweede groepje, waarin
enkele buitenlanders zaten, maar geen
van deze vluchtelingen stond hoogge
plaatst in het algemeen klassement, zo
dat het peloton, waarin alle favorieten
draaiden, zich niet al te druk maakte
over enkele minuten tijdverlies. In de
sprint won Zucconelli op de baan te
Napels, waar het vorig jaar Gerrit.
Voorting de rose leiderstrui had ver
ten zich bij hen aan. Het was jammer, overd, al was het slechts voor een dag.
De 11de étappe van de Ronde van
Italië van Rome naar Napels is ge
wonnen door Zucconelli (It.) in 7 uur
28 min. 22 sec. De uitslag luidt verder:
2. Piazza (It.) z.t.; 3. Fantini (It.) z.t.;
4. Favero (It.) z.t. 5. Falaschi (It.) z.t.;
6. Grosso (It.) z.t. 7. Albani (It.) 7 uur
28 min. 39 sec. 8. Benedetti (It.) z.t.;
9 Caput (Fr.) z.t.
Het algemeen klassement ziet er als
volgt uit: 1. Monti (It.) 53.55; 2. Ge-:
miniani (Fr.) 53.55.10; 3. Nencini (It.)
53.5.12; 4. Magni (It.) 53.55.51; 5. Cle
rici (Zw.) 53.56.05; 6. Coppi (It.) 53.56
22; 7/8 Wagtmans en Gerrit Voorting
(Ned.) 53.56.45; 9. Moser (It.) 53.56.53;
10. Assirelli (It.) 53.56.54.
Het ploegenkiassement der buiten
landers luidt: 1. Frankrijk 560 pnt. 2.
Zwitserland 579; 3. Nederland 667; 4.
Spanje 676; 5. België 969.
Zwemmer Kees de Rijk
weer in gelederen van
,,Luctor".
De bekende Zeeuwse zwemmer Kees
de Rijk, recordhouder en vele malen
kampioen van Zeeland op de 200 me
ter schoolslag, die vorig jaar in ver
band met zijn militaire studie te Bre
da overschrijving aanvroeg van Luc-
tor naar Surea, is thans weer by zijn
oude club teruggekeerd. De K.N.Z.B.
heeft hem namelijk op eigen verzoek
weer overschrijving verleend naar
Luctor te Middelburg, hetgeen voor
de hoofdstedelijke zwemclub een niet
geringe versterking betekent.
derland". De heer Verburg maakte deel
uit van een Contactgroep Opvoering
Productiviteit, die dit onderwerp aan
de andere kant van de Noordzee be
studeerde. De bedrijfsbesprekingen, zo
als die daar worden gevoerd om tot
een hogere productiviteit en algemene
efficiëncy te komen, namen in zijn be
toog uiteraard een grote plaats in. Hij
vertelde o.m., dat in Engeland werk
gever en werknemer weliswaar dik
wijls scherp tegenover elkaar staan,
maar dat zij, wanneer het om ver
hoging van de productiviteit gaat, als
het ware aan dezelfde kant van de ta
fel zitten. De heer Verburg meende dit
voor een groot deel te moeten toe
schrijven aan het sterke Engelse natio
nale bewustzijn, maar in de discussie
werd in dit verband toch ook een grote
plaats toegekend aan de loonvorming
in Engeland, die het mogelijk maakt
althans in ruimere zin dan in Neder
land om de werknemer in zijn belo
ning van deze verhoogde efficiëncy te
doen profiteren.
Dat evenwel de bedrijfsbesprekingen
van groot belang zijn voor een juiste
en doelmatige bedrijfsvoering, toon
den de heren ir. C. A. L. Horstman, die
sprak wegens afwezigheid van drs. P.
A. Neetesoon, directeur van de Spie-
gelglasfabriek te Sas van Gent, en G.
N. van Ginkel, adjunct-directeur van
de Kon. Mij. „De Schelde" te Vlissin
gén, aan door te vertellen, hoe in hun
bedrijven de bedrijfsbesprekingen in
de praktijk worden toegepast. In de
hierop volgende discussie kwam ook
de zogenaamde ideeënbus, die in en
kele bedrijven wordt toegepast, ter
sprake en het bleek, dat hiermede goe
de resultaten worden bereikt.
De voorzitter dankte tenslotte de
leden voor hun belangstelling en
deed de verheugende mededeling,
dat het aantal leden in een jaar tijd
was gestegen van 15 tot ongeveer
80 in Zeeland.
Tot besluit van deze leerzame in
interessante middag werd in de
bioscoop „Electro" de bedrijfsfilm
van „De Schelde" vertoond.
„De Zeeuwen" en
zijn fusie aangegaan
Voorlopig besiuur samengesteld
Zowel de voetbal- en atletiekvereni
ging „De Zeeuwen", als de sportvereni
ging „E.M.M.", beide te Vlissingén,
hebben Woensdagavond in een (af
zonderlijk belegde) ledenvergadering
het besluit genomen een fusie tussen
beide verenigingen aan te gaan. E.-
M.M. deed dat in een vergadering, die
gehouden werd in café Muller en „De
Zeeuwen'Meden besloten tot fusie in
het verenigingsgebouw aan de Noord-
straat. In beide vergaderingen werd
het voorstel om over te gaan tot een
fusie met ruime meerderheid van
stemmen aangenomen. Ook de suppor
tersvereniging van „De Zeeuwen"
staat achter deze fusie.
Voorlopig is het volgende bestuur
samengesteld: P. Ventevogel (E.M.M.)
voorzitter, M. v. d. Kerkhof (De Zeeu
wen), tweede voorzitter, J. de Bruijne,
(De Zeeuwen) secretaris, J. Klooster
man (E.M.M.) tweede secretaris, J. P.
Dommissie (E.M.M.) penningmeester,
J. J. Fegeres (E.M.M.) commissaris
voor voetbal, J. Poerstamper (De
Zeeuwen) commissaris voor handbal,
G. de Pagter (De Zeeuwen) commis
saris voor athletiek, K. F. v. d. Bulck
(De Zeeuwen) algemeen bestuurslid.
Binnenkort zal een gecombineerde ver
gadering gehouden worden. Dan zal
het bestuur definitief gekozen wor
den en wordt bovendien beslist over
de naam van de nieuwe vereniging. De
gekozen naam zal later nog door de
bonden (K.N.V.B.) moeten worden
goedgekeurd. Om financiële reden blij
ven de clubkleuren van „De Zeeuwen"
voorlopig gehandhaafd.
„Sport Steunt Zonneveld"
kreeg 500 in Vlissingén
Tijdens een bijeenkomst van het 5
Mei-Sportcomité te Vlissingén en het
bestuur van „Sport Steunt Zonne
veld", heeft de voorzitter van het 5
Mei-comité, dr. H. P. Veening, na een
inleiding door de voorzitter van het
sportcomité, de heer A. W. Levering,
een bedrag van 500,- overhandigd
aan „Sport Steunt Zonneveld".
Dit bedrag was het resultaat van
de op 5 Mei te Vlissingén gehouden
sportochtend en de op dezelfde dag
bij de wielerwedstrijd van de WSC
Scheldemond gehouden collecte.
De voorzitter van „Sport Steunt
Zonneveld", de heer C. Westerweel,
bracht de Vlissingse sportverenigin
gen. die aan de organisatie hebben
medegewerkt, alsmede het 5 Mei-co
mité, hartelyk dank.
De voorzitter van de Raad van Be
stuur van Philips, ir. P. F. S. Otten,
is door de president van de Franse
Republiek benoemd tot Commandeur
in de Orde van het Legioen van Eer.
De onderscheiding werd hem Woens
dag door de Franse ambassadeur in
ons land, de heer J. P. Gamier
rechtsoverhandigd
De Brusselse candidatuur
voor de spelen in 1960.
Olympische ontmoeting
in Heysel-stadion.
In een persconferentie heeft de heer
R. W. Seeldrayers, president van het
Belgische Olympische Comité, mede
delingen verstrekt over de candida
tuur van Brussel voor de organisatie
van de zomerspelen in 1960. Brussel
beschikt over het Heysel-stadion met
een speelveld in de vorm van een el
lips, waarvan de lengte-as 195 meter
en de breedte-as 110 meter bedraagt.
Rondom het veld ligt een loopbaan,
die acht meter breed is en een lengte
heeft van 400 meter, met rechte stuk
ken van 160 meter. Voorts is er het
complex van het Palais du Centenaire,
zes gebouwen met een totaal opper
vlakte van ongeveer 100.000 vierkante
meter, die zich uitstekend lenen voor
wedstrijden in gewichtheffen, boksen,
worstelen, schermen, turnen en bas
ket-bal, voor dressuurproeven en even
tueel ook voor handbal- en volleybal
wedstrijden. Bovendien zal het pavil
joen van de stad Brussel, dat gebouwd
wordt ter gelegenheid van de wereld
tentoonstelling in 1958 en bestemd is
tot nationaal instituut van lichame
lijke opvoeding en sport, sommige dien
sten van de spelen kunnen herbergen.
Een maquette van de verschillende
installaties en van de twee ontworpen
zwembaden, zal opgesteld worden in
de hal van het Parijse hotel waar de
afgevaardigden van de nationale
Olympische comité's in Juni bijeenko-
De organisatie van de spelen zon
eventueel gewaarborgd worden door
de Belgische regering, de provincie
Brabant, het Belgische Olympische Co
mité en de stad Brussel. De heer Lu-
cien Cooremans, wethouder voor sport-
aangelegenheden van de stad Brussel,
zal de delegatie presideren, die de can
didatuur van Brussel zal verdedigen
in de Juni-zitting van het I.O.C. te
Parijs.
Handbaltournooi voor
jeugd
De Vlissingse sportvereniging „Ma
rathon" heeft een zevenhandbal-
tournooi voor de jeugd georganiseerd
dat op tweede Pinksterdag zal wor
den gehouden op de terreinen aan de
Bosweg te Vlissingén. Door de deel
name van de Duitse vereniging
„Herzhorn" uit Hamburg heeft dit
tournooi een internationaal cachet.
De andere deelnemende verenigingen
(en scholen) zijn: Hellas, Tonido, R.
K. Ulo, St. Willibrord college, Vlam,
Dusseldorpschool, alle uit Goes, E.M.
M. en R.H.B.S. beide uit Middelburg,
R.H.B.S., Openbare Ulo, Olympus,
Walcheren, De Zeeuwen en Marathon
uit Vlissingén. Op ongeveer vier
speelvelden zullen ongeveer honderd
wedstrijden worden gespeeld. Zowel
bij de meisjes- als bij de jongens-ju
nioren wordt in twee poules gespeeld,
zodat tenslotte een halve finale en een
finale nodig is. Direct na afloop van
de wedstrijden wordt op het terrein
de prijsuitreiking gehouden. Voor de
ze wedstrijden zijn twee bekertjes be
schikbaar gesteld.
■ft De 176e derby, de klassieke paarden
race, gehouden op de baan van Epsom
Downs in Surrey, 25 km ten Zuidwesten
van Londen, is gewonnen door het paard
„Phil Drake". Tweede werd „Panaslip-
per" en derde „Acropolis".
■ft De wedstrijd om het Europees kam
pioenschap weltergewicht tussen de Brit
Wally Thom, titelhouder, en de Fransman
Idrissa Dione, is vastgesteld op Donderdag
23 Juni. De partij zal in het stadion te
Liverpool worden gebokst.
LEZERS SCHRIJVEN
Wielerwedstrijd in
Nieuw-Namen
Trots het verbod en de waarschu
wingen der K.N.W.U. laat de jury
in het Oosten van Zeeuwsch-Vlaan-
deren oogluikend toe, dat wielren
ners met een versnellings-apparaat,
dat niet gezegeld is, aan de wieler
wedstrijden deelnemen.
In de cours te Nieuw-Namen
zijn daardoor drie renners gedu
peerd, namelijk Tonny Peters,, Van
Looyen en Bram van Sluis.
Enige honderden meters voor de fi
nish. met de wind in de rug, scha
kelde Vermeulen (België) over op
het grote verzet, vanzelfsprekend
konden de drie genoemde coureurs,
op hun normale verzet, dus zonder
versnellingsapparaat, dit tempo niet
houden en moesten, door de schuld
van de jury, met lede ogen aanzien,
dat de Belg deze wedstrijd won.
Vlissingén. V, d. Lj