Afgezanten van Koningin Mode reisden door het strijdgewoel 'Onae "öztuuvenfwgcna VAN VROUW TOT VROUW DE GELIEFKOOSDE DRACHT VAN DE MODERNE BAKVIS.... PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 6 MEI 1955 COUTURE-NIEUWS IN VROEGER TIJDEN Samenstellers eerste periodieken hadden een zware taak! Wanneer in onze tijd de Parijse modekoningen htm collecties tonen, vindt men over de gehele wereld de volgende dag de verslagen daarvan in de krant. Afbeeldingen komen pas een maand later, omdat men bevreesd is, dat een en ander tè snel wordt nagemaakt. Hoe ging dit vroeger? Toen was er om te beginnen niet een zo sterke afscheiding tussen de seizoenen. Men werkte eenvoudig door. De ryke cliënten van de couturiers bestelden telkens weer toiletten omdat men nu eenmaal niet verscheidene malen in hetzelfde gezien kon worden. De veranderingen gingen dus geleidelijker, maar hoe nam het buitenland kennis van deze veranderingen? Vóór het midden van de zeventiende eeuw waren het slechts de berich ten van reizigers die in Parijs geweest waren, en de reizende Parisiennes, die de mode uit Parys konden verspreiden. Daarna heeft men een zeer ef ficiënte wyze van verspreiden toegepast: poppen volgens de laatste mode gekleed. Weldra hadden deze „Pandora's", zoals ze genoemd werden, een enorme populariteit. Speciale huizen belastten zich ermede deze poppen te maken en aan te kleden, en ze maandelijks aan buitenlandse modehuizen toe te zenden. Zó gewichtig vond men deze scho ne reizigsters, dat ze in geval van oorlog zonder meer een vrijgeleide hadden. Alle bevelhebbers lieten de Pandora's ongehinderd door, opdat hun dames, respectievelijk de dames van het land, dat zij hoopten te ver overen, maar zo smaakvol en mo dieus gekleed zouden zyn. Pas Na poleon, de man die in zo veel opzich ten een nieuw tijdvak heeft ingeluid, heeft een einde aan dit gebruik ge maakt. Naast de Pandora's ontstond in 1672 de „Mercure Galant", een mode blad, dat het echter zonder afbeeldin gen moest stellen. Ook de opvolger van dat eerste blad, de „Mercure de Paris", die in 1717 voor het eerst ver scheen was nog ongeïllustreerd. De samenstellers van deze bladen zullen dus een zware dobber hebben gehad om hun lezeressen een zó duidelijk beeld te schilderen, dat deze redelij kerwijze de Pary'se gewaden konden reproduceren' Afbeeldingen. Afbeeldingen kwamen pas in 1770, toen de „Courier des Modes" ging verschijnen, maar het duurde nog een hele tijd voordat de Pandora's geheel werden verdrongen. Wie „Hoffmann's Erzahlungen" gaat zien, ziet een van de Pandora's tot leven komen, nog in onze tijd. De „Courier des Modes", en daar naast de „Galerie des Modes" waren geïllustreerd met prachtige gravures. Zij gaven de dames- en herenmode tot in de kleinste details weer en wa ren ook uit kunstzinnig oogpunt zeer de moeite waard. Ze waren vaak met de hand ge kleurd en zijn, voorzover bewaard gebleven, uiterst belangrijke do cumenten. Het spreekt vanzelf, dat ze niet voor een luttel bedrag te krijgen waren! Ze waren, verhouding tot hedendaagse prij zen duurder dan de mooiste, in kleuren uitgevoerde en op kunst drukpapier gedrukte uitgaven van tegenwoordig. Een van de vroeg ste exemplaren, kortgeleden ten toongesteld in Parijs, kostte drie maal de prijs van een hedendaags luxeblad Deze bladen werden in het buiten land gebruikt als voorbeelden voor locale uitgaven. Kunstenaars als Chodowiecki en Riepenhausen maak ten eigen gravures naar de Franse voorbeelden, gravures die heden ten dage nog een geliefd bezit vormen van verzamelaars van grafiek. Deze modeprenten werden ook vaak ge voegd by de populaire almanakken. Trouwens, ook in Frankryk zelf Costuummuseum in Parijs, Een gedeelte van de „Musee d'Art Moderne" in Parijs aan de Quai de New-York, zal als costuum-museum der gemeente worden ingericht. De zgn. „donkere zaal", speciaal inge richt voor het bewaren van stoffen, zal in de eerste maanden van 1956 gereed komen. De collecties van vroegere modes, die thans in bergplaatsen van „Hotel de Lauzun" en de „Musee Carnava- let" worden bewaard, omvatten een 5000 6000 costuums. Zodra er in de „Musee d'Art Moderne" een zaal klaar is die al deze costuums kan be vatten, zullen ze aldaar worden ten toongesteld. We kunnen begrijpen, dat menigeen zijn of haar hoofd schudt over de mbisjes, die altijd, te pas en te on pas, in lange pantalon verschijnen, maar tochzo'n kuitbroekje b.v. is bij sport en spel wel een practi- sche en leuke dracht! En op de fiets in ons winderige landje zeker te verkiezen boven opwaaiende rokjes of shorts, die dikwyls al te „short" gledragen worden Hier ziet U een aardig modelle tje met de moderne, vry nauw toe lopende pijpen en brede omslag, die U desgewenst van de stof van het bloesje kimt nemen. Voor U de stof gaat knippen, moet U vooral eerst even de lengte van de pantalon con troleren, want niet alle meisjesbe nen zijn even lang! De zakken zijn met een stippel lijn aangegeven; ze worden van dubbele voeringstof geknipt en langs de entree van een stofbelegje voor zien. In voor- en achterpand legt U x op o vallend de plooitjes in de bo venrand; die van het voorpand ieder met 1% cm stof verbruik. De zijna den sluiten en de voeringzakken in zetten. De pijpnaden en de voor- en achternaad van de broek stikt IJ dicht, waarbij U in de achternaad een splitje openlaat, waar U een treksluiting onderstikt. In de pijpen x op o vallend de omslag inleggen, het beleg naar binnen vouwen en vastnaaien. Neemt U omslagen van andere stof, dan knipt U by de cij fers 60, resp. 65 de onderkant van het patroon los. Die onderste 17 cm neemt U dan van de blousestof, zo nodig met een inlegsel van vlieseli- ne of linnen ertussen. De bovenrand van de broek naait U tussen een 3 cm brede band van dubbele stof op taillewijdte met een overslagje van 4 5 cm. Heeft U de rits liever in de lin- kerzijnaad, breng dan de zakopenin gen een paar cm vóór de zijnaad aan. U kunt deze paspoileren of met een smal patje afwerken. Ella Bezemer. hebben grote kunstenaars zich vaak bezig gehouden met mode-gravures. Wie de prachtige bladen van Gavarni kent, welke hij maakte voor „La Mo de", zal dit kunnen beamen. Toen tijdens de Franse Revolutie de mode op de achtergrond raakte in Parijs, ofwel een bedenkelijk revolu- tionnair karakter kreeg, richtte de belangstelling zich op Engeland, dat gedurende een aantal jaren de mode richting aangaf en feitelijk die van de herenmode is blijven aangeven, al moest het de damesmode tot op de huidige dag weder aan Parys af staan. Echte patronenbladen zijn pas in het laatst van de 19e eeuw ver schenen. Thans staan alle middelen de vrouw ter beschikking wanneer zij zich over de mode wil oriënteren: de krant, de vrouwenbladen, de film, modebladen, knippatronen, etalages en advertenties van confectiezaken. Want vroeger was mode een zaak voor enkelen, thans voor iedereen! Prinses herkende hoedje. Prinses Margaret heeft op een schilderij van Lucas van Valken- borch, uit 1595, dat zij bezichtigde op een tentoonstelling van Nederlandse en Vlaamse schilders, ontdekt, dat de hoed die zij voor die gelegenheid droeg, precies geleek op een hoedje dat op het schilderij door een Neder landse schone uit die tijd werd gedra gen. De Engelse mode-redactrices be schrijven het als een ringvormig hoedje van witte tint, met een nage noeg onzichtbaar zwart, overdwars kroontje hetgeen voor de mannen minder gemakkelijk te begrijpen zal zyn dan voor de dames. Twee stijlvolle toiletten uit de Franse hoofdstad Elegante en stijlvolle kleding vol- fens de laatste modelijnen leverden e Parijse modehuizen Gres en Fath, met nevenstaande toiletten! Het eer ste costuum van Gres is niet tweede lig, zoals men op het eerste gezicht zou denken. De fijn geplisseerde rok is halverwege de heupen vastgezet aan een lang bovenstuk, want ook Gres is aanhanger van de H-lijn! Dit is echter wel een modelletje waarvoor een slanke taille vereist is. Het cocktail-toilet van de tweede afbeelding is van het modehuis Fath en ook hier ligt de nadruk weer op de verlaagde taillelijn. Het sterk ver lengde lijfje heeft lange, nauwe mou wen; de rok staat wyd uit onder de gracieuze heup-draperie. De grote, sierlyke hoed zoals men deze dit voorjaar weer dikwyls ziet past wonderwel by deze ultra-geklede Fath-creatie! De Meimaand is in 't land! „De Meimaand is in het land", en daarmee de tijd dat we het voorjaar op tafel gaan brengen in de vorm van jonge verse groenten! Een echt Mei maand-menu is het volgende: Zondag: Slaatje van gevuld el, ge garneerd met wat radijsjes; runder rollade, bloemkool met kaassaus, aardappelen; koffiepudding met va nillesaus. Maandag: Runderrollade, raapste len, aardappelpurée (in de oven)ra- barbercompöte. Dinsdag: Vleescrocjuetten van rest vlees of vleeskoekjes, gesmoorde spitskool, aardappelen; fruit. Woensdag: Stamppot van rauwe andijvie, speklapjes of varkenslap; chocoladevla. Donderdag: Groentesoep; rest vlees, zomerbietjes, aardappelen. Vrijdag: Kopje soep; spiegeleieren, spinazie, aardappelpannekoek; rijst- vla. Zaterdag: Gebakken aardappelen met ui en blokjes kaas, gemengde sla; gebakken beschuit of turfjes met bessensap. Minder kiespijn door goede voeding De meesten van ons tellen een bezoek aan de tandarts niet onder de prettige gebeurtenissen. Het feit, dat de controle meestal nieuwe gaat- js in tanden of kiezen aan het licht rengt en dus boren onafwendbaar maakt, zal daaraan niet vreemd zyn. De moderne mens schijnt meer te lij den onder tandbederf 'dan onze voor ouders. Minder dan 2 van de ge civiliseerde bevolking blijft er geheel vry van. En er zullen tegenwoordig maar weinigen zijn, die hun hele le ven hun eigen gebit ter beschikking houden Daar is niets aan te doen. Niet alleen door een einde te ma ken aan de verwaarlozing van ons gebit en de tandarts zeker 2 x per HfcC ytsajji en. mutyoi uc, uk» de grillige kronkelpaden waarop gesprekken zo ver zot zijn, zich onverwacht hard nekkig om het woord „bang" heen. Ik weet niet meer, ivie het mij vroeg en waarvoor ik dan bang moest zijn, maar ik verstoutte mij op te merken, dat ik niet zo heel gauw van iemand bang was. Sinds ik in de bezetting zon der kleerscheuren de S.S. de deur uitgepraat heb sinds- dien moet er werkelijk heel wat gebeuren eer uw dienstwillige ondergetekende door wie of wat ook van kleur verschiet. De ervaring had mij trou wens al geleerd dat potige kna pen van zes voet met handen als tafelborden, zolang zij rede lijk bij hun vijf zinnen zijn, wer kelijk niet zo gevaarlijk zijn als zij op het eerste gezicht lijken. Want potige knapen, dat laat zich verstaan, voeten zich altijd aardig safe door diezelfde po tigheid en willen hoogstens uit louter sportieve praalzucht een nummertje boksen met een soortgenoot die nog iets meer biceps rijk is. De grootste en sterkste die ren zyn toch ook lang niet al tijd de gevaarlijkste? Als u het mij vraagt kom ik liever een olifant op de wandeling tegen dan een schorpioen, en kunt u een karbouw gerust uit ploegen sturen met een klein jochie op zijn nek. Er schijnt, ook in de natuur, een soort eergevoel van de spierkracht te bestaan; wie sterk is kan zich permitteren goedmoedig te zijn Maar wacht u voor de nietige wesp, de vogelspin, de muskiet. En wees onder de mensen voor al op uw hoede voor de kleur loze zwakkeling! Wanneer iemand u niet recht aankijkt, u in alles gelijk geeft, al poneert u desnoods twee te gengestelde meningen binnen de vijf minuten; als iemand uw sympathie probeert te kopen met een naar vertoon van ne derigheid of een mierzoet stroopje van vleierij: ddn wordt het zaak om duchtig op te pas- U kunt véél en véél beter te doen hebben met een meneer die u met de kolenschop te lijf wil of een dame die de vuisten in de zijde zet en zich buiten adem scheldt. Die laten tenminste geen twijfel aan hun werkelijke gezindheid. Maar wacht u voor het schich tige mannetje, het onderdanige vrouiotje. Zij gaan achter waarts buigend uw stoep af, maar schrijven u een uur later een insolente anonieme brief of roddelen volhardend uw be staan aan flarden. Waarom? Omdat hun le venshouding van kruipe rige zwakheid het gevolg is van lafheid, angst voor iets A' of iemand, waartegen zij niet zijn opgewassen. En die angst zoekt ergens een uitweg, een lafhartige uit weg natuurlijk, juist omdat zij van nature zwakkeling zijn. Zij knipperen al met de ogen als u hun kant opkijkt, zij zijn het al met u eens vóór u de mond open hebt maar zij plagen in het geniep een kind of sarren een weerloos dier. Hebt u nooit eens opgem erkt, dat serie-moordenaars in het specifiek lugubere genre bijna altijd uiterlijk zulke miserabele bleke kereltjes zijn, zo van het soort dat altijd de hoed over de ogen krijgt in het gedrang En is Europa niet, tot ons aller af grijzen, meer dan tien jaar lang geterroriseerd door een onder maats mantietje in een regen jas En moest dat mannetje niet tot zijn dood omringd worden door lijf wachten, pantserplaten, geblindeerde treinramen en bunkerwanden? Zij zijn wreed omdat zij bang zijn daarin schuilt het gevaar. En daarom is er niets ter wereld zo onbe rekenbaar, zo heilloos en zo moorddadig als de angst. ngst is niet alleen een slechte raadgeefster. Angst is het grootste ge vaar dat de mens bedreigen kan. Zoals een angstig paard zich niet uit een brandende stal laat voeren, maar liever zijn redder trapt en zichzelf door het vuur laat insluiten zo doet een bang mens' zichzelf redeloos de grootste narigheid aan. De man die bang is voor een scherpe koersdaling van mor gen bezorgd zichzelf van daag een verhoogde bloeddruk en verkort misschien zijn leven. Een vrouw die bang is voor ongelukken, die haar kind kun nen overkomen, praat dat kind zo'n overdreven angst aan dat het geen straat meer durft oversteken, of legt het zó met duizend touwtjes vast dat het later van pure weerbarstig heid uit de band springt. Hoeveel welgeschapen men sen zijn niet gaan sukkelen, al leen al doordat zij voortdurend bang waren iets op te lopen f En hoeveel jongelui met be hoorlijke hersens en meer dan voldoende toewijding héb ik niet zien zakken uit pure exa menangst? Ja, ik heb mij laten vertellen dat de slachtoffers, die als Daniël in de leeuwen kuil geworpen werden, van louter angst al dood op de bo dem van die kuil aankwa men En zijn alle wapens die de geschiedenis heeft uitgedacht, van het brok mommouth-ka- kebeen tot de H-bom toe, niet louter werktuigen van de angst? Daarom, als u dan er gens bang voor wilt zyn wees het dan allereerst van het bang zijn! SASKIA. Een zakelijke filmster De Britse filmindustrie beschikt, over een ster, Diana Dors, die veel wegheeft van de befaamde Ameri kaanse actrice Marilyn Monroe. Al thans wat uiterlijk betreft. Want in tegenstelling tot de ge vierde Marilyn pretendeert Diana Dors beslist niet een „femme fata le" te zijn. Het is een verstandig, drie en twintig lentes tellend meis je, dat zich haar beperkte kwalitei ten volkomen bewust is! Zij geeft zichzelf als filmactrice nog onge veer tien jaar en zij streeft er dan ook naar om in die periode haar schaapjes op het droge te hebben. Ze was zakelijk genoeg om een haar door Arthur Rank's filmmaatschap pij aangeboden contract voor zeven jaar (ad een millioen) af te wijzen. Want mejuffrouw Dors had uitge rekend, dat zij datzelfde bedrag in vier jaar kon verdienen, wanneer zij zich aan geen enkele maatschappij zou bindenDiana Dors kan mo menteel namelijk 80.000 per film vragen en ze beschikt over voldoen de vitaliteit om in drie films per jaar op te treden In totaal is zij thans in 28 films opgetreden en daarnaast zag zij kans een in korte tijd populair ge worden koffiehuis te openen en te exploiteren. Meer zakenvrouw dan artiste en... met succes jaar de gelegenheid te geven ontsta ne schade te herstellen, maar ook door een goed onderhoud, d.w.z. door goed tandenborstelen. Voedselresten o.a. werken tandbe derf in de hand. Vooral suiker kan hier een gevaarlijke rol spelen. Dit hebben onderzoekingen, verricht door het Zweedse Tandheelkundig Insti tuut duidelijk aan het licht gebracht. Men kwam tot de conclusie, dat sui ker in de vorm van kleverige stoffen, gebruikt tussen de maaltijden', het ontstaan van tandbederf sterk deed toenemen. Suiker, bij de maaltijden genuttigd, bleek niet zo schadelijk. Laten wy hieruit onze gevolgtrek king maken: alle klevende zoetighe den, dus bv. toffees, zijn zeer scha delijk voor ons gebit en helpen ons op de weg naar de slechte tanden en kiezen en een stapje verder naar het kunstgebit. Ander snoep goed zal dan niet zó schadelijk zijn, het bevordert het welzijn van ons ge bit toch zeker niet. Deze klanken zult U wel meer ge hoord hebben. Maar weet U, dat U behalve door controle en reiniging en door het vermijden van teveel snoepen, ook op andere wijze mee kunt werken om uw gebit in goede, of althans betere conditie te houden? De voortgang van het tandbederf bij kinderen kan in aanzienlijke ma te gestuit worden door het gebruik van een juiste voeding. GEZONDE VOEDING. Om uw kinderen een kans te ge ven op een goed gebit, is het ge wenst dat zij een gezonde voeding gebruiken, die dagelijks bestaat uit: melk (3 a 4 bekers); (verse) groente (3 flinke eetlepels)fruit (zo mogelijk 100 g per dag); aardappe len (naar behoefte); kaas (1 plak je) vlees of vis of peulvruchten (50 a 100 g); tenminste 1 ei per week; boter of margarine (naar behoefte); brood (naar behoefte), bij voorkeur bruinbrood of roggebrood) en een le pel levertraan. Verder is het heel belangrijk, dat zij goed kauwen. Geef hen daarom rauw fruit en eens rauwe groente. Leer hen een appel een even grote lekkernij te vinden als een snoepje, want wil uw kind een goed gebit houden dan zal er naast het ge bruik van een goede voeding maar een kleine plaats voor snoepgoed mogen worden ingeruimd. U kunt er dus uw steentje toe bij dragen, dat uw kind later minder klachten over kiespijn zal hebben en door een beter gebit ook meer le vensvreugde zal genieten. Dit geldt echter niet alleen voor uw kind: ook uzelf kunt door het gebruik van een goede voeding me dewerken aan het behoud van uw eigen gebit! Het modehuis Carven in Parys volgt dit voorjaar de door Dior aangegeven A-lijn in vele creaties. Dit pakje, uit gevoerd in een lichte wollen stof, heeft een gemarkeerde taille als enige afwijking van de A-lyn. Ondanks de ze gemarkeerde taille blijft toch de il lusie van et „lange bovenlichaam" behouden, zoals de foto dnidelyk toont. De rok met de brede ingestre ken plooien staat wijd uit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 7