Afgezanten van Koningin Mode
reisden door het strijdgewoel
'Onae
"öztuuvenfwgcna
VAN VROUW TOT VROUW
DE GELIEFKOOSDE DRACHT
VAN DE MODERNE BAKVIS....
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 6 MEI 1955
COUTURE-NIEUWS IN VROEGER TIJDEN
Samenstellers eerste periodieken
hadden een zware taak!
Wanneer in onze tijd de Parijse modekoningen htm collecties tonen, vindt
men over de gehele wereld de volgende dag de verslagen daarvan in de
krant. Afbeeldingen komen pas een maand later, omdat men bevreesd is,
dat een en ander tè snel wordt nagemaakt. Hoe ging dit vroeger? Toen
was er om te beginnen niet een zo sterke afscheiding tussen de seizoenen.
Men werkte eenvoudig door. De ryke cliënten van de couturiers bestelden
telkens weer toiletten omdat men nu eenmaal niet verscheidene malen in
hetzelfde gezien kon worden. De veranderingen gingen dus geleidelijker,
maar hoe nam het buitenland kennis van deze veranderingen?
Vóór het midden van de zeventiende eeuw waren het slechts de berich
ten van reizigers die in Parijs geweest waren, en de reizende Parisiennes,
die de mode uit Parys konden verspreiden. Daarna heeft men een zeer ef
ficiënte wyze van verspreiden toegepast: poppen volgens de laatste mode
gekleed.
Weldra hadden deze „Pandora's", zoals ze genoemd werden, een enorme
populariteit. Speciale huizen belastten zich ermede deze poppen te maken
en aan te kleden, en ze maandelijks aan buitenlandse modehuizen toe te
zenden.
Zó gewichtig vond men deze scho
ne reizigsters, dat ze in geval van
oorlog zonder meer een vrijgeleide
hadden. Alle bevelhebbers lieten de
Pandora's ongehinderd door, opdat
hun dames, respectievelijk de dames
van het land, dat zij hoopten te ver
overen, maar zo smaakvol en mo
dieus gekleed zouden zyn. Pas Na
poleon, de man die in zo veel opzich
ten een nieuw tijdvak heeft ingeluid,
heeft een einde aan dit gebruik ge
maakt.
Naast de Pandora's ontstond in
1672 de „Mercure Galant", een mode
blad, dat het echter zonder afbeeldin
gen moest stellen. Ook de opvolger
van dat eerste blad, de „Mercure de
Paris", die in 1717 voor het eerst ver
scheen was nog ongeïllustreerd. De
samenstellers van deze bladen zullen
dus een zware dobber hebben gehad
om hun lezeressen een zó duidelijk
beeld te schilderen, dat deze redelij
kerwijze de Pary'se gewaden konden
reproduceren'
Afbeeldingen.
Afbeeldingen kwamen pas in 1770,
toen de „Courier des Modes" ging
verschijnen, maar het duurde nog een
hele tijd voordat de Pandora's geheel
werden verdrongen. Wie „Hoffmann's
Erzahlungen" gaat zien, ziet een van
de Pandora's tot leven komen, nog in
onze tijd.
De „Courier des Modes", en daar
naast de „Galerie des Modes" waren
geïllustreerd met prachtige gravures.
Zij gaven de dames- en herenmode
tot in de kleinste details weer en wa
ren ook uit kunstzinnig oogpunt zeer
de moeite waard.
Ze waren vaak met de hand ge
kleurd en zijn, voorzover bewaard
gebleven, uiterst belangrijke do
cumenten. Het spreekt vanzelf,
dat ze niet voor een luttel bedrag
te krijgen waren! Ze waren,
verhouding tot hedendaagse prij
zen duurder dan de mooiste, in
kleuren uitgevoerde en op kunst
drukpapier gedrukte uitgaven van
tegenwoordig. Een van de vroeg
ste exemplaren, kortgeleden ten
toongesteld in Parijs, kostte drie
maal de prijs van een hedendaags
luxeblad
Deze bladen werden in het buiten
land gebruikt als voorbeelden voor
locale uitgaven. Kunstenaars als
Chodowiecki en Riepenhausen maak
ten eigen gravures naar de Franse
voorbeelden, gravures die heden ten
dage nog een geliefd bezit vormen
van verzamelaars van grafiek. Deze
modeprenten werden ook vaak ge
voegd by de populaire almanakken.
Trouwens, ook in Frankryk zelf
Costuummuseum in Parijs,
Een gedeelte van de „Musee d'Art
Moderne" in Parijs aan de Quai de
New-York, zal als costuum-museum
der gemeente worden ingericht. De
zgn. „donkere zaal", speciaal inge
richt voor het bewaren van stoffen,
zal in de eerste maanden van 1956
gereed komen.
De collecties van vroegere modes,
die thans in bergplaatsen van „Hotel
de Lauzun" en de „Musee Carnava-
let" worden bewaard, omvatten een
5000 6000 costuums. Zodra er in de
„Musee d'Art Moderne" een zaal
klaar is die al deze costuums kan be
vatten, zullen ze aldaar worden ten
toongesteld.
We kunnen begrijpen, dat menigeen
zijn of haar hoofd schudt over de
mbisjes, die altijd, te pas en te on
pas, in lange pantalon verschijnen,
maar tochzo'n kuitbroekje b.v.
is bij sport en spel wel een practi-
sche en leuke dracht! En op de fiets
in ons winderige landje zeker te
verkiezen boven opwaaiende rokjes
of shorts, die dikwyls al te „short"
gledragen worden
Hier ziet U een aardig modelle
tje met de moderne, vry nauw toe
lopende pijpen en brede omslag, die
U desgewenst van de stof van het
bloesje kimt nemen. Voor U de stof
gaat knippen, moet U vooral eerst
even de lengte van de pantalon con
troleren, want niet alle meisjesbe
nen zijn even lang!
De zakken zijn met een stippel
lijn aangegeven; ze worden van
dubbele voeringstof geknipt en langs
de entree van een stofbelegje voor
zien. In voor- en achterpand legt U
x op o vallend de plooitjes in de bo
venrand; die van het voorpand ieder
met 1% cm stof verbruik. De zijna
den sluiten en de voeringzakken in
zetten. De pijpnaden en de voor- en
achternaad van de broek stikt IJ
dicht, waarbij U in de achternaad
een splitje openlaat, waar U een
treksluiting onderstikt. In de pijpen
x op o vallend de omslag inleggen,
het beleg naar binnen vouwen en
vastnaaien. Neemt U omslagen van
andere stof, dan knipt U by de cij
fers 60, resp. 65 de onderkant van
het patroon los. Die onderste 17 cm
neemt U dan van de blousestof, zo
nodig met een inlegsel van vlieseli-
ne of linnen ertussen. De bovenrand
van de broek naait U tussen een 3
cm brede band van dubbele stof op
taillewijdte met een overslagje van
4 5 cm.
Heeft U de rits liever in de lin-
kerzijnaad, breng dan de zakopenin
gen een paar cm vóór de zijnaad
aan. U kunt deze paspoileren of met
een smal patje afwerken.
Ella Bezemer.
hebben grote kunstenaars zich vaak
bezig gehouden met mode-gravures.
Wie de prachtige bladen van Gavarni
kent, welke hij maakte voor „La Mo
de", zal dit kunnen beamen.
Toen tijdens de Franse Revolutie
de mode op de achtergrond raakte in
Parijs, ofwel een bedenkelijk revolu-
tionnair karakter kreeg, richtte de
belangstelling zich op Engeland, dat
gedurende een aantal jaren de mode
richting aangaf en feitelijk die van
de herenmode is blijven aangeven, al
moest het de damesmode tot op de
huidige dag weder aan Parys af
staan. Echte patronenbladen zijn pas
in het laatst van de 19e eeuw ver
schenen. Thans staan alle middelen
de vrouw ter beschikking wanneer zij
zich over de mode wil oriënteren: de
krant, de vrouwenbladen, de film,
modebladen, knippatronen, etalages
en advertenties van confectiezaken.
Want vroeger was mode een zaak
voor enkelen, thans voor iedereen!
Prinses herkende hoedje.
Prinses Margaret heeft op een
schilderij van Lucas van Valken-
borch, uit 1595, dat zij bezichtigde op
een tentoonstelling van Nederlandse
en Vlaamse schilders, ontdekt, dat de
hoed die zij voor die gelegenheid
droeg, precies geleek op een hoedje
dat op het schilderij door een Neder
landse schone uit die tijd werd gedra
gen.
De Engelse mode-redactrices be
schrijven het als een ringvormig
hoedje van witte tint, met een nage
noeg onzichtbaar zwart, overdwars
kroontje hetgeen voor de mannen
minder gemakkelijk te begrijpen zal
zyn dan voor de dames.
Twee stijlvolle toiletten
uit de Franse hoofdstad
Elegante en stijlvolle kleding vol-
fens de laatste modelijnen leverden
e Parijse modehuizen Gres en Fath,
met nevenstaande toiletten! Het eer
ste costuum van Gres is niet tweede
lig, zoals men op het eerste gezicht
zou denken. De fijn geplisseerde rok
is halverwege de heupen vastgezet
aan een lang bovenstuk, want ook
Gres is aanhanger van de H-lijn! Dit
is echter wel een modelletje waarvoor
een slanke taille vereist is.
Het cocktail-toilet van de tweede
afbeelding is van het modehuis Fath
en ook hier ligt de nadruk weer op
de verlaagde taillelijn. Het sterk ver
lengde lijfje heeft lange, nauwe mou
wen; de rok staat wyd uit onder de
gracieuze heup-draperie. De grote,
sierlyke hoed zoals men deze dit
voorjaar weer dikwyls ziet past
wonderwel by deze ultra-geklede
Fath-creatie!
De Meimaand is in 't land!
„De Meimaand is in het land", en
daarmee de tijd dat we het voorjaar
op tafel gaan brengen in de vorm van
jonge verse groenten! Een echt Mei
maand-menu is het volgende:
Zondag: Slaatje van gevuld el, ge
garneerd met wat radijsjes; runder
rollade, bloemkool met kaassaus,
aardappelen; koffiepudding met va
nillesaus.
Maandag: Runderrollade, raapste
len, aardappelpurée (in de oven)ra-
barbercompöte.
Dinsdag: Vleescrocjuetten van rest
vlees of vleeskoekjes, gesmoorde
spitskool, aardappelen; fruit.
Woensdag: Stamppot van rauwe
andijvie, speklapjes of varkenslap;
chocoladevla.
Donderdag: Groentesoep; rest
vlees, zomerbietjes, aardappelen.
Vrijdag: Kopje soep; spiegeleieren,
spinazie, aardappelpannekoek; rijst-
vla.
Zaterdag: Gebakken aardappelen
met ui en blokjes kaas, gemengde
sla; gebakken beschuit of turfjes
met bessensap.
Minder kiespijn door goede voeding
De meesten van ons tellen een
bezoek aan de tandarts niet onder
de prettige gebeurtenissen. Het feit,
dat de controle meestal nieuwe gaat-
js in tanden of kiezen aan het licht
rengt en dus boren onafwendbaar
maakt, zal daaraan niet vreemd zyn.
De moderne mens schijnt meer te lij
den onder tandbederf 'dan onze voor
ouders. Minder dan 2 van de ge
civiliseerde bevolking blijft er geheel
vry van. En er zullen tegenwoordig
maar weinigen zijn, die hun hele le
ven hun eigen gebit ter beschikking
houden
Daar is niets aan te doen.
Niet alleen door een einde te ma
ken aan de verwaarlozing van ons
gebit en de tandarts zeker 2 x per
HfcC ytsajji en. mutyoi uc, uk»
de grillige kronkelpaden
waarop gesprekken zo ver
zot zijn, zich onverwacht hard
nekkig om het woord „bang"
heen. Ik weet niet meer, ivie
het mij vroeg en waarvoor ik
dan bang moest zijn, maar ik
verstoutte mij op te merken,
dat ik niet zo heel gauw van
iemand bang was.
Sinds ik in de bezetting zon
der kleerscheuren de S.S. de
deur uitgepraat heb sinds-
dien moet er werkelijk heel wat
gebeuren eer uw dienstwillige
ondergetekende door wie of wat
ook van kleur verschiet.
De ervaring had mij trou
wens al geleerd dat potige kna
pen van zes voet met handen
als tafelborden, zolang zij rede
lijk bij hun vijf zinnen zijn, wer
kelijk niet zo gevaarlijk zijn als
zij op het eerste gezicht lijken.
Want potige knapen, dat laat
zich verstaan, voeten zich altijd
aardig safe door diezelfde po
tigheid en willen hoogstens uit
louter sportieve praalzucht een
nummertje boksen met een
soortgenoot die nog iets meer
biceps rijk is.
De grootste en sterkste die
ren zyn toch ook lang niet al
tijd de gevaarlijkste? Als u het
mij vraagt kom ik liever een
olifant op de wandeling tegen
dan een schorpioen, en kunt u
een karbouw gerust uit ploegen
sturen met een klein jochie op
zijn nek. Er schijnt, ook in de
natuur, een soort eergevoel van
de spierkracht te bestaan; wie
sterk is kan zich permitteren
goedmoedig te zijn
Maar wacht u voor de nietige
wesp, de vogelspin, de muskiet.
En wees onder de mensen voor
al op uw hoede voor de kleur
loze zwakkeling!
Wanneer iemand u niet recht
aankijkt, u in alles gelijk geeft,
al poneert u desnoods twee te
gengestelde meningen binnen
de vijf minuten; als iemand uw
sympathie probeert te kopen
met een naar vertoon van ne
derigheid of een mierzoet
stroopje van vleierij: ddn wordt
het zaak om duchtig op te pas-
U kunt véél en véél beter te
doen hebben met een meneer die
u met de kolenschop te lijf wil
of een dame die de vuisten in de
zijde zet en zich buiten adem
scheldt. Die laten tenminste
geen twijfel aan hun werkelijke
gezindheid.
Maar wacht u voor het schich
tige mannetje, het onderdanige
vrouiotje. Zij gaan achter
waarts buigend uw stoep af,
maar schrijven u een uur later
een insolente anonieme brief of
roddelen volhardend uw be
staan aan flarden.
Waarom? Omdat hun le
venshouding van kruipe
rige zwakheid het gevolg
is van lafheid, angst voor iets
A'
of iemand, waartegen zij niet
zijn opgewassen.
En die angst zoekt ergens
een uitweg, een lafhartige uit
weg natuurlijk, juist omdat zij
van nature zwakkeling zijn. Zij
knipperen al met de ogen als u
hun kant opkijkt, zij zijn het al
met u eens vóór u de mond open
hebt maar zij plagen in het
geniep een kind of sarren een
weerloos dier.
Hebt u nooit eens opgem erkt,
dat serie-moordenaars in het
specifiek lugubere genre bijna
altijd uiterlijk zulke miserabele
bleke kereltjes zijn, zo van het
soort dat altijd de hoed over de
ogen krijgt in het gedrang En
is Europa niet, tot ons aller af
grijzen, meer dan tien jaar lang
geterroriseerd door een onder
maats mantietje in een regen
jas
En moest dat mannetje niet
tot zijn dood omringd worden
door lijf wachten, pantserplaten,
geblindeerde treinramen en
bunkerwanden? Zij zijn wreed
omdat zij bang zijn daarin
schuilt het gevaar. En daarom
is er niets ter wereld zo onbe
rekenbaar, zo heilloos en zo
moorddadig als de angst.
ngst is niet alleen een
slechte raadgeefster.
Angst is het grootste ge
vaar dat de mens bedreigen
kan. Zoals een angstig paard
zich niet uit een brandende stal
laat voeren, maar liever zijn
redder trapt en zichzelf door
het vuur laat insluiten zo
doet een bang mens' zichzelf
redeloos de grootste narigheid
aan.
De man die bang is voor een
scherpe koersdaling van mor
gen bezorgd zichzelf van
daag een verhoogde bloeddruk
en verkort misschien zijn leven.
Een vrouw die bang is voor
ongelukken, die haar kind kun
nen overkomen, praat dat kind
zo'n overdreven angst aan dat
het geen straat meer durft
oversteken, of legt het zó met
duizend touwtjes vast dat het
later van pure weerbarstig
heid uit de band springt.
Hoeveel welgeschapen men
sen zijn niet gaan sukkelen, al
leen al doordat zij voortdurend
bang waren iets op te lopen f
En hoeveel jongelui met be
hoorlijke hersens en meer dan
voldoende toewijding héb ik
niet zien zakken uit pure exa
menangst? Ja, ik heb mij laten
vertellen dat de slachtoffers,
die als Daniël in de leeuwen
kuil geworpen werden, van
louter angst al dood op de bo
dem van die kuil aankwa
men
En zijn alle wapens die de
geschiedenis heeft uitgedacht,
van het brok mommouth-ka-
kebeen tot de H-bom toe, niet
louter werktuigen van de
angst? Daarom, als u dan er
gens bang voor wilt zyn
wees het dan allereerst van het
bang zijn!
SASKIA.
Een zakelijke filmster
De Britse filmindustrie beschikt,
over een ster, Diana Dors, die veel
wegheeft van de befaamde Ameri
kaanse actrice Marilyn Monroe. Al
thans wat uiterlijk betreft.
Want in tegenstelling tot de ge
vierde Marilyn pretendeert Diana
Dors beslist niet een „femme fata
le" te zijn. Het is een verstandig,
drie en twintig lentes tellend meis
je, dat zich haar beperkte kwalitei
ten volkomen bewust is! Zij geeft
zichzelf als filmactrice nog onge
veer tien jaar en zij streeft er dan
ook naar om in die periode haar
schaapjes op het droge te hebben.
Ze was zakelijk genoeg om een haar
door Arthur Rank's filmmaatschap
pij aangeboden contract voor zeven
jaar (ad een millioen) af te wijzen.
Want mejuffrouw Dors had uitge
rekend, dat zij datzelfde bedrag in
vier jaar kon verdienen, wanneer zij
zich aan geen enkele maatschappij
zou bindenDiana Dors kan mo
menteel namelijk 80.000 per film
vragen en ze beschikt over voldoen
de vitaliteit om in drie films per
jaar op te treden
In totaal is zij thans in 28 films
opgetreden en daarnaast zag zij
kans een in korte tijd populair ge
worden koffiehuis te openen en te
exploiteren.
Meer zakenvrouw dan artiste en...
met succes
jaar de gelegenheid te geven ontsta
ne schade te herstellen, maar ook
door een goed onderhoud, d.w.z. door
goed tandenborstelen.
Voedselresten o.a. werken tandbe
derf in de hand. Vooral suiker kan
hier een gevaarlijke rol spelen. Dit
hebben onderzoekingen, verricht door
het Zweedse Tandheelkundig Insti
tuut duidelijk aan het licht gebracht.
Men kwam tot de conclusie, dat sui
ker in de vorm van kleverige stoffen,
gebruikt tussen de maaltijden', het
ontstaan van tandbederf sterk deed
toenemen. Suiker, bij de maaltijden
genuttigd, bleek niet zo schadelijk.
Laten wy hieruit onze gevolgtrek
king maken: alle klevende zoetighe
den, dus bv. toffees, zijn zeer scha
delijk voor ons gebit en helpen ons
op de weg naar de slechte tanden en
kiezen en een stapje verder
naar het kunstgebit. Ander snoep
goed zal dan niet zó schadelijk zijn,
het bevordert het welzijn van ons ge
bit toch zeker niet.
Deze klanken zult U wel meer ge
hoord hebben.
Maar weet U, dat U behalve door
controle en reiniging en door het
vermijden van teveel snoepen, ook
op andere wijze mee kunt werken om
uw gebit in goede, of althans betere
conditie te houden?
De voortgang van het tandbederf
bij kinderen kan in aanzienlijke ma
te gestuit worden door het gebruik
van een juiste voeding.
GEZONDE VOEDING.
Om uw kinderen een kans te ge
ven op een goed gebit, is het ge
wenst dat zij een gezonde voeding
gebruiken, die dagelijks bestaat uit:
melk (3 a 4 bekers); (verse)
groente (3 flinke eetlepels)fruit (zo
mogelijk 100 g per dag); aardappe
len (naar behoefte); kaas (1 plak
je) vlees of vis of peulvruchten (50
a 100 g); tenminste 1 ei per week;
boter of margarine (naar behoefte);
brood (naar behoefte), bij voorkeur
bruinbrood of roggebrood) en een le
pel levertraan.
Verder is het heel belangrijk, dat
zij goed kauwen. Geef hen daarom
rauw fruit en eens rauwe groente.
Leer hen een appel een even grote
lekkernij te vinden als een snoepje,
want wil uw kind een goed gebit
houden dan zal er naast het ge
bruik van een goede voeding maar
een kleine plaats voor snoepgoed
mogen worden ingeruimd.
U kunt er dus uw steentje toe bij
dragen, dat uw kind later minder
klachten over kiespijn zal hebben en
door een beter gebit ook meer le
vensvreugde zal genieten.
Dit geldt echter niet alleen voor
uw kind: ook uzelf kunt door het
gebruik van een goede voeding me
dewerken aan het behoud van uw
eigen gebit!
Het modehuis Carven in Parys volgt
dit voorjaar de door Dior aangegeven
A-lijn in vele creaties. Dit pakje, uit
gevoerd in een lichte wollen stof,
heeft een gemarkeerde taille als enige
afwijking van de A-lyn. Ondanks de
ze gemarkeerde taille blijft toch de il
lusie van et „lange bovenlichaam"
behouden, zoals de foto dnidelyk
toont. De rok met de brede ingestre
ken plooien staat wijd uit.