K/&m KA PP IB EN HET MONSTERKANON Kees Pellenaars bezorgde ons roem in de Tour Zondag begint de strijd om de wereldtitels tafeltennis AKKERTJES# KLEINE VLIEGTUIGEN NAAP EEN ATOOMSTAD 8 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 14 APRIL 1955 SPORTIEVE WAARNEMINGEN Na ernstig geschil toch weer ploegleider (Van onze speciale verslaggever) Vier jaar geleden, in 1951, zal de vertrouwensman van Nederland voor de Tour de France, de heer Ru de Grood, met zijn handen in de haren. Di recteur Jacques Goddet was bereid om een Nederlandse wielerploeg in zyn „Grand Spectacle" te laten meeryden, maar de heer De Grood kon niemand in Nederland hiervoor warm krijgen: geen ploegleiders want er viel im mers in die Tour de France niets te verdienen? en de Koninklijke Ne derlandse Wielren Unie helemaal niet. Dus geen Nederlandse ploeg naar do grootste wielerwedstrijd aller tyden? Het zag er inderdaad naar uit! Totdat er onverwachts een man naar voren trad, die door een zeer ernstig ongeluk zijn carrière als wielrenner had zien afbreken, doch na zijn herstel het niet over zijn hart kon verkrijgen zyn geliefkoosde sport er helemaal aan te geven. Die man was Kees Pellenaars, de meest „geslepen" wielren ner, die Nederland ooit gekend heeft; een renner, die niet alleen zijn krach tige benen gebruikte om wedstrijden te winnen, doch ook zijn hersens. Toen de Tour 1951 te Parijs van start ging, wist Kees Pellenaars nog niet wat een Tour de France eigenlijk wel was. Toen een maand later Parijs weer bereikt werd, was Kees een schat van ervaringen rijker. Zijn eer ste Tour was hem niet meegevallen. Hij had fouten zien maken en zelf had hij ook vele fouten gemaakt. Al die fouten hadden de ploegleider evenwel niet afgeschrikt. Integendeel: hy had er veel van geleerd. Direct na de Tour 1951 ging hy aan de slag om de Ne derlandse deelneming in 1952 voor te bereiden. Zijn eerste werk was om lyn te brengen in de uitrusting. Voor alle renners fietsen van hetzelfde merk en eenheid in de onderdelen. Toen de Tour 1952 voor de deur stond, stelde Kees zijn ploeg samen op grond van de ervaringen, die hy het vorig jaar aangaande lichamelijke en mentale capaciteiten van de renners had op gedaan. Dat jaar ging het met de Ne derlandse ploeg in de strijd al heel wat beter dan in 1951. T riomf Heel Nederland weet het nog: de ploeg van Kees Pellenaars werd in '53 eerste in het landenklassement. Een ongekende triomf, die nog meer glans kreeg door individuele- en ploeg-overwinningen in een aantal étappes. Nederland juichte; Neder land fietste; de wielerclubs zagen hun ledental stygen. Nederland was warm felopen voor de Tour de France, voor e wielersport! Toen kwam 1954. Kees Pellenaars had de voorbereidingen reeds getrof- ren en Jacques Goddet had als blijk van waardering voor de Nederlandse successen van de laatste jaren en in het bijzonder van 1953 Amsterdam als startplaats aangewezen. Nederland verheugde zich op de Tour 1954 en... de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie vond het toen toch wel een beet je te gek, dat zij al3 hoogste wieier- orgaan in Nederland hier helemaal buiten stond. In Maart kwam dus de grote om mezwaai: de K.N.W.U. ging zich met de Tour de France bemoeien en wilde een vinger in de pap hebben bij de uiteindelijke samenstelling van de Ne derlandse ploeg. Pellenaars vond dit wel goed. Maar toen hij met zyn ploeg by de sportcommissie van de K.N.W. U. kwam, bleken de heren bezwaren te hebben. Machteloos De leden van de sportcommissie, die nog nooit een wedstrijd in het buiten land hadden bijgewoond en die de Tour de France alleen maar via de kranten kenden, wilden „correcties" in de ploeg van Pellenaars aanbren gen, die correcties werden aange bracht, want Pellenaars wilde geen ruzie en kon ook geen ruzie hebben. Hij kon niet meer terug vanwege de financiële consequenties, die door de fabrieken en firma's op zijn schouders geladen waren en vanwege het „Ne derlandse gezicht" in de Tour niet. De gele trui, die door Wagtmans vele dagen gedragen is. maakt voor de buitenwacht de Tour de France 1954 uit. Maar vraagt U Pellenaars en andere insiders maar eens wat die Tour 1954 werkelijk geweest is. Een machteloze Pellenaars (hij mocht van de K.N.W.U. niet zoals hij gewend was de renners een briefje laten teke nen, waarin zy op straffe van boetes beloofden zijn orders op te volgen) trok een maand lang op met renners, die elkaar niet konden luchten of zien. De door Pellenaars aangewezen kopman (Wagtmans) werd door een deel van zijn ploeg-„maats" niet ge steund, omdat zij sympathiseerden met een andere grootheid, die meende dat hij kopman moest zijn. Regelma tig was er ruzie onder de renners vloeken en klappen vielen. De door de ploegleider aangewezen kopman reed zich kapot en sleepte zich naar een roemloos einde: opgeven! (Advertentie) Prestigezaak Is het nu zo onbegrijpelijk, dat Pel lenaars zich temidden van die ellende in 1954 een keer ernstig vergeten heeft? „Onderweg" hoorde hij nl., dat niet hij, maar het lid van de sport commissie John van Eek, als ploeglei der naar de wereldkampioenschappen op de weg zou gaan. Pellenaars, die zich op deze kam pioenschappen al had voorbereid en zyn plannen voor de ploeg al klaar had, werd toen woeidend. Hy begin de grote fout om in onge zouten rennersjargon de heren in Den Haag eens te schrijven hoe hy erover dacht. Dat namen die heren van de K.N.W.U. natuurlijk niet en in September 1954 kreeg Pellenaars een briefje, waarin elk contact tussen hem en de K.N.W. U. werd opgezegd. Geen wereldkam pioenschappen en geen Tour de Fran ce meer voor Pellenaars. De Unie zou wel een ander vinden. Na veel wikken en wegen, bood hy de Unie zijn verontschuldigingen aan voor alle lelyke dingen die hij in de bewuste brief had neergeschreven. Met John van Eek werd Pellenaars weer goede maatjes, maarde he ren van het K.N.W.U.-bestuur rea geerden helemaal niet op Pellenaars' verontschuldigingen. Pellenaars zou dus in 1955 geen ploegleider zijn en trof dus helemaal geen voorbereidin gen. Maar zo pas kwam de door de K.N. W.U. aangewezen vertrouwensman voor de Tour de France, de heer Piet van Ierlant, Pellenaars het ploeglei derschap voor dit jaar aanbieden en is de vrede getekend. De sportcommissie zal niet aan de ploeg dokteren en „de Pelle" gaat gelukkig tóch naar de Tour! KEES PELLENAARS tóch leider IJzendijke étappeplaats in ronde van West-Vlaanderen Renners Zaterdag verwacht De vijfde rit van de Ronde van West-Vlaanderen loopt over een af stand van 118 kilometer en wel van Moerkerke naar IJzendyke op Zater dag 16 April. De organisatie van de aankomst is in handen van de plaat selijke V.V.V. De aankomst te IJzen dijke van de ongeveer 90 renners zal zijn aan de Roomboterfabriek waar nog 2 ronden zullen moeten worden gereden. Om half drie zal op dit par cours het clubkampioenschap van de W.C. „Scheldemond" uit Vlissingen verreden worden voor amateurs en nieuwelingen. Des avonds zal in het Hof zich thteater een grote variété- en sportavond gegeven worden waar in verschillende renners zullen wor den geïnterviewd. De renners zullen voor de volgende rit op Zondag 17 April by de ingeze tenen worden ondergebracht. Voor deze rit IJzendijkeVarsenaere vindt de start plaats des namiddags 2 uur op het Marktplein. Tafeltennistournooi Luctor werd een groot succes Het tafeltennistournooi van de Heinkenszandse Tafeltennis Vereni ging „Luctor", waarvan dezer dagen in Heinkenszand de finales werden gespeeld, nadat in verschillende plaatsen voorwedstrijden waren ge houden is een groot succes geworden. De deelnemers kwamen niet alleen uit Zeeland, maar ook uit Brabant, o.a. Roosendaal en Bergen op Zoom. Er werd sportief gestreden, mede waar door deze dag een goede propaganda voor de nog jonge sport was. En te vens een goede beurt voor de nog niet zo lang bestaande vereniging „Luc tor", die voor een uitstekende organi satie zorgdroeg. De uitslagen waren: Winnaar wis selbeker: F. W. Martijn van „Sorry" te Vlissingen, tevens le pry's klasse A; 2e prijs klasse A: J. Kolijn van W. van Zoelen" te Middelburg; 3e prijs A: N. Lucas van „A.M.V.J." Roosendaal; le prijs klasse B: P. Schouten („Animo" Sas van Gent); I. Hulster („A.M.V.J." Roosendaal) R. Kint („F.T.C. Clinge"). Dubbelspelen: le prijs: N. Lucas-Th. Moerings („A.M.V.J." Roosendaal); 2e prijs: W. Huibregtse-J. Kolijn („W. van Zoelen" Middelburg). De prijzen voor deelnemers uit Heinkenszand waren voor A. Bos, le prijs competitie spelers, A. Vei'brugge le prijs niet-competitie-spelers. Het tournooi 1955 zal waarschijn lijk in het begin van September wor den gehouden. Het ligt in het voorne men dit in 3 klassen te laten spelen en slechts voor 1 klasse te doen in schrijven, buiten het dubbelspel. Ploegen voor de ronde van Nederland Voor de Ronde van Nederland, die op 23 April te Rotterdam start, zyn vier Nederlandse ploegen, een Belgi- gisclie, een Duitse, een Engelse, een Italiaanse en een Zwitserse ploeg sa mengesteld. De volgende renners maken deel uit van de Nederlandse teams: Nederland A: W. van Est; A. Voor- ting, N. van Est, C. Bakker, P. van As, M. Brinkman en H. van dei- Kamp. Nederland B: G. Schulte, P. Haan, G. Peters, J. Suikerbuyk, J. van Osta, T. van Oers en J. Plantaz. Nederland C: W. Wagtmans, H. van Breenen, D. de Groot, W. van Dongen. J. Hofland, E. de Waal en H. Delciters. Nederland D: G. Voorting, H. Faanhof, T. Roks, J. Maenen, H. Ste vens, P. Maas en Sj. de Vries. Beechcraft „Twin-Bonanza Carco Air Service Nederlandse hockey-elf Zondag tegen Belgen Het Nederlandse heren hockey- elf tal zal in de wedstrijd tegen Bel gië op Zondag 17 April te Amstel veen in dezelfde opstelling spelen als in de wedstrijd tegen Schotland op Zaterdag j.l. te Aberdeen. Deze samenstelling ziet er als volgt uit: Doel: Mulder (Amsterdam). Achter: Vorstman (Hilversum) en Drijver (E.M.H.C.). Midden: Wagener (Hilversum), Loggere (Laren) en Van Dijk (Kam pong). Voor: Hooghiemstra (S.C.H.C.), Grimbergen (H.T.C.C.), Van Erven Dorens (Laren), Bouwman (B.M.H. C.) en Vorfeld (Laren). Reserves: Basjou (Groen-Geel) en Classen (Union). Osorio Europees kampioen biljarten 47-2 De Spanjaard Osorio heeft het tour nooi om het Europese biljart-kam pioenschap anker-kader 47/2 gewon nen. Hij verzamelde acht matchpun- ten. Op de tweede plaats eindigde Garcia (Spanje) met zes matchpun- ten, en na hem volgden Domingo (Spanje), Ferraz (Portugal), Galvez (Spanje), alle met vier matchpunten, en Alinho (Portugal) met 2 match- punten. (Advertentie) Loop toch niet rond met tergende pijn. Neem een'AKKERTJE" Wègpijn, ook vannacht. En natuurlljk/^v zo gauw mogelijk naar de tandarts. helpen direct.' EEN UNIEKE LUCHTLIJN Postvervoer zonder port (Van een luchtvaartmedewerker) Eén van de meest merkwaardige luchtvaartmaatschappijen ter wereld is de kleine Carco Air Service, een luchtvaartmaatschappytje, dat een gere gelde luchtdienst onderhoud tussen Albuquerque en de atoomstad Los Ala mos in Nieuw Mexico, die geïsoleerd ligt hoog op een bergtop waar o.a. atoombommen worden gemaakt. Op 1 September 1947 begon Carco Air Service met het uitvoeren van chartervluchten voor de Atomic Energy Commission die o.a, in Los Alamos werkzaam is. Deze unieke luchtdienst was oorspronkelijk bedoeld om uitsluitend officiële personen en geleerden te vervoeren naar het grote geheime atoomlaboratorium. Het duurde even wel niet lang of deze luchtdienst bleek van zulk een onschatbare waarde, dat Carco een geregelde lijndienst opende, waarvan gebruik kan worden gemaakt door iedereen die door de veiligheidsdienst van de nodige passen en papieren is voorzien. Carco Air Service heeft, thans 13 vliegtuigen in dienst, waaronder 8 Beechcraft Bonanza's, twee Beech craft Twin-Bonanza's en een tweemo- torige Beech-18. Haar personeel om vat 16 piloten en 12 mecaniciëns. Ge- vlog'en wordt vanaf Kirkland Air Base in Albuquerque naai- het slechts een goede honderd km verder gelegen Los Alamos. Andere diensten worden ge vlogen naar andere plaatsen waar zien atoominstallaties bevinden. De vliegtuigen doen over dit 100 km lange luchtlijntje slechts een half uur. Dit betekent per retourvlucht een tijdsbesparing van 5 uur, vergeleken bij dezelfde tocht per auto. De Bonanza's en de Twin-Bonanza's maken 8 retourvluchten per dag naar de afgelegen heuveltop. In het eerste jaar vervoerden zij gemiddeld 20 pas sagiers per dag, thans zijn er rond 50. Een DC-3 zou deze passagiers in twee vluchten kunnen vervoeren, maar het hooggelegen vliegveld is ongeschikt voor gebruik door Dakota's. Daarom gebruikt men de kleine Beechcrafts, VOOR HET EERST IN ONS LAND Zal Japan suprematie prolongeren? (Van onze sportredacteur) Als Zaterdagavond door de burgemeester van Utrecht de parade van de deelnemers aan de wereldkampioenschappen tafeltennis wordt afge nomen, betekent dat de inzet van een monstertournooi, waaraan 35 landen meedoen. Hun afgevaardigden zullen acht dagen lang elkaar de hoogste eer betwisten in de grote Bernhardhal, waar enorme tribunes zijn ver rezien, om de, ongetwijfeld talrijke toeschouwers uit binnen- en buitenland te kunnen bergen. Het is thans zek.er, dat de bezet ting van deze wereldkampioenschap pen uitermate sterk is. Alle titelhou ders en houdsters, zowel in de enkel spelen als de dubbels, zijn aanwezig, en ex-kampioenen wagen een nieuwe kans. Zo zullen Angelica Rozeanu en Ichiro Ogimura, de winnaars van de strijd van vorig jaar te Londen, trachten opnieuw met roem beladen de wedstrijdenreeks af te sluiten. Maar ook topfiguren als Andreadis, Dolinar, Harangozo, Bergmann, Leach, Sido, Roothooft en Flisberg komen naar Utrecht. Bij de heren verwachten wij een strijd tussen de Japanners en de Eu ropeanen Andreadis en Dolinar. Het gerucht gaat, dat Ogimura niet meer de sterkste Japanner is. dus is er alle kans, dat hij zijn titel niet zal pro longeren. Onwillekeurig dringt zich de vraag op, of de Japanners zulke wondermensen zijn. Wij geloven het niet. Doorslaggevend voor hun suc cessen is hun concentratievti'-nogen, hun geweldige vechtmentaliteit, hun vastheid en natuurlijk ook hun snel heid. Zij slaan over net algemeen niet hard, doch hun piaatsen is uit zonderlijk goed. Merkwaardig is hun penhoudergreep, die zij echter volko men beheersen, niet aiieen in de aan val, doch ook in de verdediging. Wat de dames betreft, wordt het een open strijd, nu Linde Wertl uit Oostenrijk de laatste tijd enige malen haar grote rivale Angelica Rozeanu heeft verslagen. Als gevaarlijke out sider zien wij hier Rosalind Rowe uit Engeland. Overigens behoren de Ja panse dames eveneens tot de grote kanshebsters. Jammer, dat de oud kampioene Giselle Farkas uit Hon garije door ziekte verstek moet laten gaan. 30. De Kraak zat muurvast op de zandbank, zodat er geen mogelijkheid was om aan de naderende vloot te ontsnappen. Enkele ogen blikken later werd het schip al door de eerste oorlogs bodems geënterd en de dap pere Nicarese soldaten en matrozen stormden aan boord. Zonder tegenstand te bieden, liet Kappie zich. die wel inzag, dat tegen deze overmacht niets te be ginnen was, naar het Nicarese vlaggeschip over brengen, waar zij in een kleine cabine werd opgeslo ten. „Daar zitten we nu", zei de Meester somberder dan ooit, „en het ziet er naar uit, dat we nog langdurig zitten voor de boeg heb benin een donkere cel. in ketenen, op water en brood: onze jonge levens wegkwijnend". De Maat begon gierend te huilen. „O. wat vreselijk!" kermde hij, „ik wil mijn jonge leven mei wegkwij nen! Ach. ach, Kappie, is er dan niets te doen tegen deze ellende?" „Zo n vaart zal het niet lopen", zei Kappie. „De president zal ons wel helpen. Hy was - Ijl M het ja. die me In geheim de opdracht gaf om er met het kanon vandoor te gaan". „Hij zal anders niet erg blij zijn, dat de hele bubs terugkomt", zei de Meester. „Waarom moest de Maat ook zo stom zijn om op een zandbank te va ren?" „Okki leidde me af", riep de Maat, „hij...," „Deksels, dat is waar ookOkki is er niet bij!" riep Kappie. „Zou dat jong soms ontsnapt zijn?" De landenteams Voorde wedstrijden om de Corbil- lon-cup, de trofee voor het winnende dames-landenteam hebben 23 landen ingeschreven. Hier zal de strijd wel gaan tussen Engeland, Hongarije en Japan, maar het blijft een vraag, wat de Amerikaanse ploeg doet, omtrent wier prestaties met zo erg veel be kend is. De herenteams binden de strijd aan om de Swaythling-cup, waarbij Japan de hoogste troeven schynt te hebben en van Tsjechoslowakije en Hongarije de sterkste concurrentie krijgt te verduren. Maar ook Roe menië komt met Reiter, Ganther en Harastasi ongetwijfeld goed voor de dag en Frankrijk vaardigt Amouret- ti. Sala, Haguenauer en Roothooft af. Oost- en Westduitsland komen met een gecombineerde ploeg, waarin o.a. Conny Freundorfer is opgenomen. De békende dr. Dieter Mauntz, vroe ger bekend als „de levende wand", fungeert als non playing captain. In het Zweedse team spelen behalve Ta- ge Flisberg nog Bosse Malmquist en Lasse Petterson mee. Op de eerste dage, van het tour nooi zullen de landenwedstrijden wor den gespeeld, daarna wordt een be gin gemaakt met de strijd om de persoonlijke titels. De finale van de landenstrrjd is op 20, die der persoon lijke kampioenschappen op 24 April. die weliswaar het nadeel hebben, van slechts enkele pasagiers tegelijk te kunnen vervoeren, maar waar tegen over het voordeel staat, dat men nu kan kiezen tussen 12 vluchten per dag in plaats van 2 tot 4 vluchten, die ge maakt zouden worden als grotere vliegtuigen zouden worden gebruikt, In nog een ander opzicht is de Car co Air Service uniek in de wereld. Zij vervoert namelijk post, zonder dat hiervoor port betaald behoeft te wor den. Dit als een gunst van de Ameri kaanse autoriteiten aan de Atomic Energy Commission en de 12.000 in woners van deze afgelegen atoomstad. Los Alamos werd op één van de heuvels van Nieuw Mexico opge bouwd, omdat isolatie noodzakelijk was voor een research-laböratorium voor atoomwapens. In het begin be tekende deze isolatie een grote han dicap, doordat veel tijd verloren ging bij de aanvoer van mensen en goede ren. Dank zij de luchtdienst echter is dit probleem nu volkomen opgelost. In Albuquerque hebben de passaigresvan de Carco Air Service directe aanslui tingen op de rrote luchtlijnen die zich over geheel Amerika uitstrekken. Hoe dit simnele luchtlijntje in een behoefte voorziet blijkt wel hieruit, dat in één jaar tijds meer dan 14.000 passagiers en bijna 2.000.000 pound wacht naar en van de atoomstad wer den vervoerd. In totaal vlogen al meer dan 40.000 passagiers met de Carco Air Service. De beide Twin Bonanza's vormen de nieuwste aanwinst van deze lucht vaartmaatschappij. Het zijnin feite de eerste Twin-Bonanza's die door de fabriek werden geleverd. Een derde is nog voor de Carco in aanbouw. Rusland zou Afghanistan hulp verlenen In geval van agressie Volgens de correspondenten van de „New York Times" te Kaboel, zou de ambassadeur van de Sowjet-Unie de eerste minister van Afghanistan volledige militaire hulp beloofd heb ben als Pakistan, of de Westelijke geallieerden, met agressie zouden dreigen op de eis van Afghanistan tot het houden van een volksstemming in de Noordwestelijke grensprovincie. Zowel de Afghaanse ambassade te Karatsji als officiële Pakistaanse kringen zeggen niets te weten van een Russische stap te Kaboel. In gezaghebbende klingen te Karat sji is gezegd, dat Pakistan in het ge heel niet voornemens is Afghanistan aan te vallen. Wel zal Pakistan zich blijven verzetten tegen een volks stemming in de Noordwestelijke grensprovincie, zonder daarom een oorlog te beginnen. (Advertentie) Weg met onhandige likdoornringen en gevaarlijke scheermesjes. Een nieuw vloelbaarmiddel.NOXACORN. neemt de pijn weg in 60 seconden. Eeltplekken en eksterogen verschrompelen met wortel en al. Bevat gezuiverde wonderolie, jodium en het pijnstillende benzocaïne. Een flesle NOXACORN Antiseptisch Blkdoornmiddel van t 3.35 bespaart U veel ellende '60' Ronde van Kapelle: 30 April Voor de 9e ronde van Kapelle, die verreden zal worden op 30 April a.s. is thans van de N.W.U. officieel goed keuring ontvangen. De ronde zal ver reden worden voor amateurs en on- afhankelijken over een afstand van 100 kilometer. De start en finish zijn bij het veilinggebouw, aanvang half drie. Er worden voor deze wedstrijd in rennerskringen beweert men de mooiste van heel Zeeland een groot aantal inschrijvingen verwacht, waar onder zeer prominente figuren. Belgische successen in wielerwedstrijd In een wielerwedstrijd over 108 km te Koewacht, waarin sterke Neder landse en Belgische amateurs start ten, wist Saelens (B.) in de sprint te winnen na een enerverende strijd, in de tijd van .2 uur 53 min. De uitslag was verder: 2. M. Joossen (Antwer pen) 3. A. Borremans (Hoogerhei- de)4. J. Rol; 5. K. Enghels; 6. Car- ne (Australië); 7. De Ceulenaere; 8. Huygh. Ritten Zeeuwse Scooter Club „De Kolibrie" De Zeeuwse Scooter Club „De Ko librie", gevestigd in Middelbiu-g-Vlis singen, die enkele maanden geleden werd opgericht, heeft thans reeds een dertigtal leden. Voor het a.s. seizoen is dan ook voor het eerst een pro gramma opgesteld van ritten, waar aan de scooterberijders kunnen deel nemen. Zondag 17 April wordt naar Brugge gereden en op Hemelvaarts dag, Donderdag 19 Mei, wordt een Bloesemrit door Zuid-Beveland gehou den. Zondag 5 Juni is er een rit naar de sprookjestuin „De Efteling" in Kaatsheuvel en Zondag 26 Juni ten slotte trekt men naar de E-55 in Rot terdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 8