KA PPIE EN HET MONSTERKANON C NIEUWS UIT DE KERK! INTERESSANTE WANDELING MIDDELBURG-SEROOSKERKE J SCHEPEN ONAFHANKELIJK VAN SLEEPBOOTHULP Wed. P. DE J0NGH, Goes. Kantoorkasten (2-deurs) Sturm's kantoormeubelen GEBRUIKTE WAGENS. L0UISSE GOES N.V„ ZATERDAG 9 APRIL 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DE NOORDWEG IN DE 18DE EEUW (III) In herberg „Antwerpen" vergaderden opstandige boeren In 't vorige artikel schreven wy, dat er thans op de Noordweg geen plaats is voor de voetgangers. Dat was vroeger wei het geval. Niet alleen omdat er nog geen auto's, motoren en rijwielen waren, maar omdat voor de wandelaars naast de straatweg een voetpad lag. In die tijd lag langs bijna alle Waleherse wegen een voetpad. Als de weg een grote bocht maakte, liep het voetpad tot verkorting door het wei- of bouwland. Dit was bij de Noordweg niet nodig. Wel maakte hij veel slingeringen, maar geen grote bochten. Opdat de rytuigen het voetpad niet stuk zouden ryden, stonden op geregelde afstanden paaltjes. Laten wij in gedachten een voetreis maken langs de Noordweg, dus van Middelburg naar Serooskerke. Als wij de Noordpoort zijn doorgegaan en de brug over, die opgehaald kan worden, komen wij op de Singel, die om de ge hele stad slinffc vt. Mede door de hoge bomen is zij een uitgezochte wandel plaats voor de stadsbewoners, die naar wat frisse lucht snakken. Dadelijk zien wij aan onze linkerhand een z.g. lusthof, feitelijk een kleine buiten plaats van een rijke Middelburger. De naam Roos en Doorn herinnert ons door B. J. DE MEIJ aan 's mensen levensloop, waarin lief en leed elkaar afwisselen. Wy slaan spoedig de Noordweg in. Aan onze rechterzijde zien wij een tolboom, ten teken dat hier voor elk rijtuig tol moet betaald worden. Voor hem, die hiertoe niet genegen is, kan de weg afgesloten worden, hetgeen echter zelden of nooit gebeurt. Aan de overkant staat de herberg „De drie Tonnekens". Het is nog niet zoveel jaren geleden, dat deze is geslo ten. Menige lezer van dit artikel zal er wel eens zijn dorst gelest hebben. Daar wij pas uit de stad komen, heb ben wij daaraan geen behoefte. Alleen willen wij opmerken, dat even huiten elke stadspoort een herberg stond. Na enkele hulzen aan weerszijden van de weg gepasseerd te zyn, zien wy rechts de póórt van de buitenplaats Klarenbeeli, in de laatste helft der 17e eeuw door rar. David van Itcygers- berg aangelegd, die zyn buitenplaats noemde naar zijn vrouw Klara elters. Het herenhuis met oranjerie is om ringd met lanen, bloemperken en vij vers. Wij hebben echter geen tijd al dat heerlijks te bezichtigen en gaan verder. De enkele huizenrij aan weers zijden van de weg wordt wel eens Klein Brigdamme genoemd, in tegen stelling met het eigenlijke, grotere Brigdamme, dat wy straks zullen be reiken. Als wij de gens van de stad Middel burg zijn gepasseerd, zien wij aan de rechterhand een buitenplaatsje „Klein-Zion" voor een groot deel ver scholen onder houtgewas. Schuin er tegenover ligt de hofstede „Middel burg", voor de sloping, in ongev. 1920, bewoond door-de familie Vaaer.. De boerderjj. „Zuidhof", die nog be staat en wat verader ligt, kan door haar hoge ligging en door de inrich ting van huis en schuur als een zeer oude hoeve worden aangemerkt. Vooraan op Brigdamme ligt aan onze rechterzijde de hofstede „Rozen burg". In 1925 is deze afgebroken na door vier geslachten Kwekkeboom te zijn bewoond. PERDAMME. Nu zijn wij op Perdamme, zoals de volksmond zegt. Een paar herbergen nodigen ons uit wat uit te rusten en... Waar zijn onze schepen Aalsum p. 7 Perim n. Bahrein. Akkrumdijk 6 860 in. v. 's Lands End. Albireo 9 te Buenos Aires verw. Aiphard 8 te Rio de Janeiro verw. Ala male p. 7 Gibraltar n. Rotterdam. Amerskerlc 6 450 m. W. v. Kangaroo Eil. Arendslterk 6 6Q, m. Z.W. van Rome. Axeldijk 4 v. Buenos Aires n. Montevideo Baud 6 v. Singapore n. Djakarta. Banka 8 te Singapore. Batavier I p. 6 Sisargas. Britsum 8 6.40 v. Antwerpen te Vlissïngen Beninkust 8 te Freetown venv. Bontekoe 5 van Surabaja. Boissevain 675 m. Z.W. v. Sabang. Blommersdijk p. 5 Gibraltar. Delft 6 375 m. N.O. v. Fayal. Dongedijk 6 260 m. Z.Z.O. v. La Liberton. Elmina 6 30 m. Z.O. v. Wight. Bsso - Amsterdam 6 7 m. I\. v. Gahta Eil. Garvet 8 te Halifax. Gouwe 6 v. Dakar n. Monrovia. Heemskerk 6 500 m. Z.O. v. Guardafui. Japara 12 vm. te Rotterdam verwacht. Kalijdon 5 te Valparaiso, ICorovia 6 290 m. N.W. v. Cocos Eil. Kota Baroe 6 m. N.W. v. Kaap ViHano. Loppersum 6 60 m. Z,0. v. Kaap St. Vin cent. Lawak 5 v. Djibouti. Liberty B'ell 6 200 m. O. van Aden. Lievevrouwekerk 6 175 m. O. van Aden. Limburg 6 te Penamg. Marisa 5 v. Calcutta n. Bombay. Macoma 7 te Heysham. Meerkerk 7 te Mombasa. Meliskerk 6 700 m. N. v. St. Helena. Mijdrecht 6 275 m. W.t.Z. v. Bermuda. Merwede 6 600 m. O. v. Bermuda. Noordam 6 425 m. O.t.Z. v. Kaap Race. Oldebamevelt J. v. 7 v. Fremantle n. Mel bourne. Ondina 6 75 m. O. van Sabang. Pcrna 6 v. Spezia n. Piraeus. Raki 6 370 m. O. van Bermuda. Rotula 6 700 m. Z.O. v. Kaap Guardafui. Ridderkerk 4 te Genua. Rijndam 7 van New York. Schie 8 te Rotterdam. Schouten 27 Maart v. Dar es Salaam n. Mombasa. Sliedrecht 6 te Finnart. Statue of Liberty 5 te Mena al. Ahmadi. Sinabang 6 te Hollandia. Stad Leiden G 175 m. W.Z.W. v. K. St. Vincent! Straat Malakka 6 v. Surabaja n. Makas- Teiresias 6 van Singapore. Tjibodas 6 v. Bintang n. Kobe. Tjimenteng 6 250 m. W. van Kaapstad. Tegelberg 5 250 m. Z.t.O. v. Saigon. Triton 7 te Cap Haitien. Telamon 7 v. Turks Ell. n. Baltimore. Tibia 6 60 m. W.t.Z. v. Oporto. Van Spilbergen 31 Maart te Accro. Van Linschoten 7 te Hamburg. Willem Barends7. (walv.) 6 550 m. 0.t.Z. v. St. Helena. Willem Ruys 8 te Southampton. Weltevreden 6 te Bintang. wat te gebruiken. Moe zijn wij echter nog niet, maar een kan bier zal ons opfrissen. De ene herberg „Antwer pen" gaan wy voorby. Hier hebben op 20 Juli 1672 opstandige Waleherse boeren vergaderd. Daarna zijn zij de stad ingetrokken en hebben met ander oproerig volk een paar burgemeesters en enkele leden van de Middelburgse vroedschap gevangen genomen, daar deze ervan verdacht werden met de vijand (Frankrijk) te heulen. Het lijkt ons meer te gaan zitten in de schaduw van de lindeboom, die voor een meer voorname herberg „De Zon" staat. In de 19e eeuw heette zij „Belle Vue", mogelijk door invloed van de Franse overheersing. Dat het de voornaamste herberg was, bleek ook in 1795, toen door de omwenteling, waarbij aan de macht der ambachtsheren een einde kwam en er gemeentebesturen werden geko zen, de herberg ook dienst deed als gemeentehuis. In de gelagkamer wer den ook de huwelijken voltrokken. Het laatste was op 29 April 1857, want op 5 December van hetzelfde jaar werd het nieuwe en eerste raad huis in gebruik genomen, staande op 't dorp St. Laurens naast de openbare school. Het tegenwoordige comfortabele gemeentehuis aan de Noordweg werd op 17 November 1931 geopend. Vergeleken met thans is het verkeer langs de weg niet druk. Nu en dan 27. Lanzaam stoomde de Kraak door de baai van La Paloma. „Voorzichtig jong", zei Kappie tegen de Maat, die aan het stuurrad stond, „deze baai is vol on diepten en zandbanken. Met dat zware kanon aan boord liggen we zo diep, dat we dadelijk blijven steken, als we even buiten de vaargeul komen". „Waarom nemen we dat enge kanon dan ook mee?" vroeg de Maat. „De president van Nicaras wil het kwijt", antwoordde Kappie, „omdat leger en vloot het allebei willen hebben en elkaar in de ha ren zitten. Maar zodra we buitengaats zijn, smijten we het overboord". „De gene raal en de admiraal zullen daar wel woedend over zijn", veronderstelde de Maat. „Dat denk ik ook wel", zei Kappie, „maar als we eenmaal buiten deze baai zijn, kunnen ze ons niets meer doen". Op dat ogenblik stormde Okki de stuurhut binnen. „De snoeshanen met him grote petten zitten ons ach terna!" riep hij. „Zij halen ons in!" Verschrikt ren- de Kappie naar het achterschip en daar zag hij drie oude motorbarkassen aankomen; de hele vloot van Nicaras! Op de voorste oorlogsbodems stonden ad- rijdt een karos van een der buiten plaatsen naar de stad of omgekeerd. Maar daar zien wy dirie rijtuigen uit de stad komen. De paarden lopen in een flinke draf en de wielen ratelen over de calcyen. Wat mag dat toch zijn? Als de eerste koets by ons is, zien wy in het open rijtuig een heer zitten, blootshoofds. In 't volgende rij tuig zien wij niemand. Als wij echter goed kijken, zien wij op de zitplaats zijn hoed en in 't derde rijtuig zijn rotting of wandelstok. Het is -een Oost-indiër, die in dienst van de Com pagnie veel geld heeft verdiend, al is verdienen niet 't juiste woord. Door een bijzondere rijtoer naar Domburg wil hij dat demonstreren. Op een dorp aangekomen rydt hij met zijn twee volgkoetsen driemaal om de kerk. Bij de dorpsherberg stapt hij uit en gaat buiten op een bank zitten. Weldra doet hij zzich tegoed aan een glas wijn en laat zich tabak en een lange pijp brengen. De koetsiers worden in de gelagkamer onthaald. Niet alle ryk geworden ambtenaren der Oostindische Compagnie verbras ten echter hun gewonnen geld. Som mige families werden ryk. (Wordt vervolgd.) UITVINDING VAN OUD-ZEELOODS Speciaal geconstrueerd „havenanker" (Van een onzer redacteuren). In de dertiger jaren is op een Spaans schip in het brein van een Neder landse zeeloods een kostbaar idee geboren. Het was toen, ook voor de scheepvaart, een slechte tijd. Schip na schip moest worden opgelegd. De kapitein van die schuit uit Spanje had er wat voor over, als de Hollander hem zonder sleepboten zou binnen brengen. Hoewel deze geen beloning wocht (en wilde) aannemen, had hy t och begrip voor de zuinigheidsover wegingen van de Spanjaard. Hij beslo ot, mede omdat het niet zónder kón, slechts één sleepboot te gebruiken. Het werd een moeilijk karwei, maar de loods kreeg het schip goed tus sen de boeien en de kapitein was hoogst tevreden. De loods echter zal op de stemming van de kapitein weinig acht hebben geslagen, omdat hem opnieuw die ene grote gedach te bestormde: ook een knaap van een schip moet zich zonder sleep- bootassistentie kunnen redden! En toen, na talloze slapeloze nachten en onnoemelijk veel piekeren, deed hij zijn uitvinding. Hij, de thans twee en zestig-jarige gepensionneerde zee- loods Dijkshoorn uit Den Helder, bedacht een apparaat, dat elk schip onafhankelijk zou kunnen maken. Besparing van milliarden Het is allemaal heel logisch ge gaan. ,,'t Is gek", overwoog de heer Dijkshoorn, „dat een schip hulp no dig heeft. En dan overal dat wach ten, in een sluis bijvoorbeeld, en je moet zo'n schip maar gaande hou den! Bij een brug. Als de wind er achter op blaast, je gaat naar de brug toe. In de haven hetzelfde. Uren wachten intussen, uren! Bovendien is sleepboothulp duur. En zo zyn de grote schepen aan gewezen op sleepboten, want ze heb ben steun nodig. Zoals U weet wordt dan niet gesleept, nee, die bootjes houden alleen maar de tros strak". Dijkshoorn heeft in zijn uitvinding het volste vertrouwen. Een schip, voorzien van het door hem ontworpen apparaat, is volkomen onafhankelijk. Op de kritieke momenten kan het ab soluut stil worden gelegd, zonder één meter vóór- of achteruit te gaan. Het blyft op de plaats liggen en kan op diezelfde plaats draaien! Op eigen kracht bereikt zo'n uitgerust schip elk doel zonder sleepboot-assistentie. „Dat betekent een besparing van mil liarden", besloot de heer Dykshoorn. „Want in elk werelddeel, wéér je ook komt, men is nog steeds afhankelijk In Luxemburg dreigt een mijnstaking. Ruim de helft van de 3000 Luxem burgse mijnwerkers dreigt in staking te gaan teneinde eisen inzake kortere werktijden en een gegarandeerd weekloon kracht by te zetten. De be trokkenen wensen een werkweek van 40 inplaats van 48 uur. De minister van arbeid, Bevier, zal tussen de werkgevers en de mijnwer kers bemiddelen. van sleepboten. Het apparaat kan in elk bestaand schip worden aange- hracht". Aan de hand van een eenvoudige tekening heeft de heer Dijkshoorn ons het principe van zijn vinding, welke neerkomt op een speciaal geconstru eerd „havenanker", uiteengezet. Van zelfsprekend mogen w*ij, op zijn ver zoek, daarop niet verder ingaan. Zo wel voor de ontwerper als voor ons blijft de vraag open, in hoeverre zijn uitvinding op technische bezwaren kan stuiten. „En wat zou zo'n apparaat moeten kosten?". De heer Dijkshoorn werd even enthousiaster: „Vijftigduizend gulden is met het aanbrengen ge moeid. en dat is vanzelfsprekend een schijntje voor de grote maatschappij en. Op papier heb ik de plannen klaar, als ik kon knutselen maar ik kan het niet dan zou ik met een speel goedbootje in een aquarium demon streren. Ik ben voor de volle honderd procent overtuigd, dat mijn vinding het dóet!" Kaarten beschikbaar voor Nederland-Zwitserland Voor de wedstrijd NederlandZwit serland, die op 19 Mei (Hemelvaarts dag) in het Feijenoord-stadion te Rot terdam zal worden gespeeld, heeft de K.N.V.B. 10.000 toegangskaarten ter beschikking van het Rode Kruis ge steld ter verdeling onder het publiek. De helft van de netto baten zal door het Rode Kruis worden afgedragen aan de Stichting 19401945. Zij, die in aanmerking wensen te komen voor een plaats, dienen vóór 25 April een briefkaart met 57 cent porto (dus met f 0.50 overwaarde) te zenden aan het Rode Kruis, Prmsesse- gracht 27, Den Haag. Op de brief kaarten moet worden vermeld voor welke rang men in aanmerking wenst te komen. Beschikbaar zijn* de navol gende rangen: ere-tribune, 1ste ring, f 7,50, eretribune, 2e ring, f 6,—, zij vakken le ring, f 4,50, Maastribune, le ring f 4.50, zijvakken, 2e ring, f 3. en staanplaatsen f 1.50. Na de trekking, die op 26 April zal geschieden, ontvangen degenen, die in aanmerking komen voor het kopen van een kaart onmiddellijk bericht op welke wijze zij de kaart in hun bezit kunnen krijgen. HOOG EN LAAG WATER 10 April U.+N A.P. U.+N.A.P. U.—N.A.P. U.—N.A.P. Vlissingen 3.36 2.18 15.59 2.14 10.10 2.18 22.20 2.00 Temeuzen 4.05 2.31 16.29 2.27 10.39 2.29 22.45 2.11 Hansweeit 4.47 2.43 17.13 2.43 11.16 2.48 23.23 2.30 Zierikzee 5.12 1.37 17.35 1.39 10.43 1.80 22.49 1.60 Wemeldinge 5.26 1.63 17.50 1.65 10.59 2.08 23.16 1.84 11 April 1.90 Vlissingen 4.09 2.14 16.35 2.02 10.41 2.04 22.51 Temeuzen 4.37 2.28 17.04 2.16 11.10 2.16 23.20 2.02 Hansweert 5.15 2.40 17.40 2.32 11.45 2.34 23.55 2.20 Zierikzee 5.41 1.38 18.06 1.32 11.18 1.74 23.27 1.59 Wemeldinge 5.57 1.63 18.22 1.56 11.34 1.99 23.51 1.82 Ds. Raams te Hillegersberg veertig jaar predikant Veel gedaan voor de jeugd Op 11 April a.s. (Paasmaandag) viert ds Joh. A. Raams te Hillegers berg zijn veertig-jarig ambtsjubileum als predikant in de Nederlands Her vormde Kerk. Ds Raams werd op 7 April 1889 uit een onderwijzersfamilie te Almkerk geboren. Hij bezocht het stedelijk gymnasium te Doetinchem en stu deerde later aan de rijksuniversiteit te Utrecht. Tijdens zijn studententijd was hij enige tijd rector van het stu dentengezelschap „Unitas Studioso- rum Rheno Trajectum". In 1944 werd eandidaat Raams door 't Provinciaal Kerkbestuur van Friesland toegelaten tot de Evangeliebediening in de Ned. Herv. kerk. Op 11 April van het daaropvolgende jaar deed hy, na te zijn bevestigd door zijn oudere broer ds E. Raams van Hoek, zyn intrede in zijn eerste gemeente Asch (classis Tiel). In 1917 nam hij een beroep naar Breskens aan. Hier beijverde hij zich voor een nieuwe kerk, terwijl in de bestaande kerk door zijn toedoen een nieuw orgel werd geplaatst. Enkele jaren later vertrok ds Raams weer naar de Betuwe, ditmaal naar Rijswijk. In 1926 aanvaardde hy een beroep naar Kloetinge. Tijdens zijn verblijf in laatstgenoemde gemeente had hy onder meer zitting in het clas sicaal bestuur van Goes. Zeer verdienstelijk heeft de jubila ris zich in het stadsdeel Feyenoord van Rotterdam gemaakt. Daar deed hy in 1936 zyn intrede. Gedurende de tien jaar van zyn verblijf in deze ha venstad, waar hij werkzaam was in een volkswijk met ongeveer 13.000 zielen, hield ds Raams zich vooral be zig met de jeugd. Zo stelde hij jeugd diensten in, die ook vele buitenker kelijken onder de bezoekers telden. Hij richtte verder een ardeling van de Jonge Kerk op en had zitting in het bestuur van de schoolvereniging voor Christelijk Volksonderwijs. By de viering van zijn zilveren ambtsjubile um in 1940 te Rotterdam bleek wel duidelijk dat ds Raams in deze ge meente een zeer geziene en gewaar deerde figuur was. Tijdens de laatste wereldoorlog was ds Raams anderhalf jaar gijzelaar. Eerst een half jaar te Haarem (N.B.) en daarna nog een jaar te St. Mi chielsgestel. In October 1946 deed de jubilaris zyn intrede in zijn vijfde en laatste gemeente Brammen, waar hem met ingang van 1 Mei van het vorige jaar op 65 jarige leeftijd emeri taat werd verleend. Hy vestigde zich toen te Hillegersberg, waar hy was benoemd tot Bijstand in het pasto raat. Van de hand van ds Raams versche nen vele artikelen onder andere in het Algemene Weekblad voor Christen dom en Cultuur. Verder was hij ruim twintig jaar lid van het hoofdbestuur van de Ned. Herv. Stichtingen voor Geestes- en Zenuwzieken „Zon en Schild" te Amersfoort. NED. HERV. KERK Beroepen te Wierden (toez.), L. Roet- man te Muiden. Aangenomen naar 's-Gravenhage (als pred. met bijz. opdracht onder de Indi sche Nederlanders), G. v. Haasen, hulp prediker ïe 's-Gravenhage. Beroepen te Wezep. (G.), J. van Dijk te Woubrugge. GERFF. GEMEENTEN Bedankt voor Zeist, M. Blok te Rot terdam-Centrum. Interlocutoir vonnis tegen moordenaar Het drama te Eindhoven De rechtbank in Den Bosch heeft gisteren een interlocutoir vonnis uit gesproken in de strafzaak tegen de 32-jarige Eindhovense opperman M. van der V., wie moord, subsidiair doodslag op zijn 32-jarige echtgenote ten laste is gelegd. Tegen verdachte eiste de officier van justitie bij de openbare behandeling op 24 Maart jongstleden, levenslange gevangenis straf. De rechtbank willigde nadien het verzoek van de verdediging in en ontsloeg verdachte uit zyn voor lopige detentie. De president mr. J. Huizinga deelde gisteren mee, dat de zaak was aan gehouden en onmiddellijk zou wor den voortgezet met het horen van een nieuwe getuige. Deze getuige, B. uit Venlo, had in een schrijven aan de officier van justitie meegedeeld, dat verdachte tijdens een kerkdienst in het Huis van Bewaring had gezegd, dat hij zijn vrouw zou hebben ge dood en dat dit de reden was waar om hij was gedetineerd. Verdachte ontkende ten stelligste dat hy iets in die geest zou hebben verklaard. De raadsman, mr. P. Scheefhals uit 's-Hertogenbosch, protesteerde te gen de huidige procedure omdat de verdediging niet op de hoogte was gebracht, dat de rechtbank een nieu we getuige wenste te horen. De officier persisteerde bfl zijn eis tot levenslang en verzocht de onmid- delijke gevangenneming van ver dachte. Nadat de rechtbank in raad kamer was geweest, deelde de pre sident mee, aat het verzoek van de officier door de rechtbank werd af gewezen. De uitspraak werd bepaald op 20 dezer. Lederen jassen, mantels, -vesten, enz. zonder vooruitbetaling, ca. 2.50 per week. le betaling pas na 6 weken. Levering door geheel Ne derland. Br. letter L 48, Bureau P.Z.C., Vlissingen. JAARLIJKSE ALGEMENE VERGADERING van AANDEELHOUDERS in de Naamloze Vennoot schap HOUTHANDEL voor heen G. ALBERTS Lzn. CO., te MIDDELBURG, te houden ten kantore der Ven nootschap te Middelburg op Woensdag 20 April a.s. 's namiddags te 2.30 uur. De agenda, waarop o.a. voor komt een wijziging der sta tuten en de balans en ver lies- en winstrekening over 1954 liggen van 8 April af ter inzage van de Aandeel houders ten kantore der Vennootschap en der N.V. Rotterdamsche Bank te Am sterdam, waar deze stukken ook verkrijgbaar zijn. Om tot de vergadering te wor den toegelaten, moeten de aandelen tegen regu worden gedeponeerd uiterlyk 13 April a.s. ten kantore dei- Vennootschap of bij de N.V. Rotterdamsche Bank te Am sterdam. Met 1 Mei een HUISHOUDSTER gevraagd. J. M. KLOMPE B 72, Wolfaartsdijk, Sociale Instelling biedt rui me BIJVERDIENSTEN aan voor Dames en Heren, (buitenwerk) Brieven letter D 81, Bureau P.Z.C., Vlissingen. JULY'53 I Page11 De juiste lwarver zorging HERENKAPPER DE JONGE Winkelgalerij Segeerstraat Middelburg Tel. 2074 Te koop of te huur gevraagd tegen September a.s. of eer der WINKELPAND op beste stand te Souburg. Brieven onder no. 469, Bureau P.Z.C., Middelburg. Gevraagd prettig MEISJE voor d.e.n. in klein dokters gezin. 's Zondags vrij. Adres: Mevrouw GROOT, Loosdrecht'seweg 38, Hilversum, Telefoon K 2950-9287. STAATSLOTERIJ. Dinsdag 12 April 1955 be gint de verkoop van loten. Kantooruren: dagelijks van 92 uur. Zaterdags geslo ten. De collectrice: M. J. SANDBERG— HIEBENDAAL. Park de Griffioen 2, Middelburg. GEBRUIKTE TRACTOREN. Fordson Major Tractor, ongereviseerd 950. Fordson Major Tractor, geheel gereviseerd en met nieuwe ruilmotor. Cockshut Tractor met poelïe en lift 1954, 30 pk, in staat van nieuw. Cockshut 3-scharige wielploeg. Cockshut kooiwielen. Ransomes rupstractortje, speciaal voor fruitteelt. Ransomes cultivator. Kooiwielen voor Fordson hlajor, Dearborn en Ford Red Tiger. M. DE DREU CO'S N.V. OFFICIAL DISTRICTS FORD TRACTOR DEALER GOES Telefoon 8441—3442. Wij staan met ons kraam 's Woensdags op de markt te OOSTBURG en 's Zaterdags te IJZENDIJKE. Zaden kunnen ook worden afgehaald hij Ach. v. d. VijverZuidzandsestraatOostburg. Beleefd aanbevelend, Zaadhandel en Boomkicekerijen Voor direct gevraagd HANDIGE JONGEN, leeftijd 16 a 18 jaar, voor bestelwerk en bijkomstige werkzaamheden. Tevens gevraagd wegens teleurstelling NET ZELFSTANDIG MEISJE voor de huishouding, v. d. of d. e. n. JANSEN IJSTARIA/ Korte Noordstraat 19 - MIDDELBURG - Telefoon 3586 GISPEN uit voorraad leverbaar bij de Gispen dealer. K. Kerkstraat 2 - GOES - Telefoon 2319 Vauxhall-Velox 1954, 6000 km gelapen, als nieuw. Minor, 2 cyl., 2 tact, zuinig wagentje. Austin A 70, model '50, in goede staat. Opel Olympia Cabriolet 1951, in goede staat. Opel Kapitan 1951 in goede staat. Proefrit en desknndig onderzoek gaarne toegestaan. WESTWAL 25 TELEFOON 3141

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 15