KA PPIE EN HET MONSTERKANON
C
NIEUWS UIT DE KERK!
INTERESSANTE WANDELING
MIDDELBURG-SEROOSKERKE
J
SCHEPEN ONAFHANKELIJK VAN
SLEEPBOOTHULP
Wed. P. DE J0NGH, Goes.
Kantoorkasten (2-deurs)
Sturm's kantoormeubelen
GEBRUIKTE WAGENS.
L0UISSE GOES N.V„
ZATERDAG 9 APRIL 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DE NOORDWEG IN DE 18DE EEUW (III)
In herberg „Antwerpen" vergaderden opstandige boeren
In 't vorige artikel schreven wy, dat er thans op de Noordweg geen
plaats is voor de voetgangers. Dat was vroeger wei het geval. Niet alleen
omdat er nog geen auto's, motoren en rijwielen waren, maar omdat voor de
wandelaars naast de straatweg een voetpad lag. In die tijd lag langs bijna
alle Waleherse wegen een voetpad. Als de weg een grote bocht maakte, liep
het voetpad tot verkorting door het wei- of bouwland. Dit was bij de
Noordweg niet nodig. Wel maakte hij veel slingeringen, maar geen grote
bochten. Opdat de rytuigen het voetpad niet stuk zouden ryden, stonden
op geregelde afstanden paaltjes.
Laten wij in gedachten een voetreis
maken langs de Noordweg, dus van
Middelburg naar Serooskerke. Als wij
de Noordpoort zijn doorgegaan en de
brug over, die opgehaald kan worden,
komen wij op de Singel, die om de ge
hele stad slinffc vt. Mede door de hoge
bomen is zij een uitgezochte wandel
plaats voor de stadsbewoners, die naar
wat frisse lucht snakken. Dadelijk
zien wij aan onze linkerhand een z.g.
lusthof, feitelijk een kleine buiten
plaats van een rijke Middelburger. De
naam Roos en Doorn herinnert ons
door B. J. DE MEIJ
aan 's mensen levensloop, waarin lief
en leed elkaar afwisselen.
Wy slaan spoedig de Noordweg in.
Aan onze rechterzijde zien wij een
tolboom, ten teken dat hier voor elk
rijtuig tol moet betaald worden. Voor
hem, die hiertoe niet genegen is, kan
de weg afgesloten worden, hetgeen
echter zelden of nooit gebeurt.
Aan de overkant staat de herberg
„De drie Tonnekens". Het is nog niet
zoveel jaren geleden, dat deze is geslo
ten. Menige lezer van dit artikel zal
er wel eens zijn dorst gelest hebben.
Daar wij pas uit de stad komen, heb
ben wij daaraan geen behoefte. Alleen
willen wij opmerken, dat even huiten
elke stadspoort een herberg stond.
Na enkele hulzen aan weerszijden
van de weg gepasseerd te zyn, zien wy
rechts de póórt van de buitenplaats
Klarenbeeli, in de laatste helft der 17e
eeuw door rar. David van Itcygers-
berg aangelegd, die zyn buitenplaats
noemde naar zijn vrouw Klara elters.
Het herenhuis met oranjerie is om
ringd met lanen, bloemperken en vij
vers. Wij hebben echter geen tijd al
dat heerlijks te bezichtigen en gaan
verder.
De enkele huizenrij aan weers
zijden van de weg wordt wel eens
Klein Brigdamme genoemd, in tegen
stelling met het eigenlijke, grotere
Brigdamme, dat wy straks zullen be
reiken.
Als wij de gens van de stad Middel
burg zijn gepasseerd, zien wij aan de
rechterhand een buitenplaatsje
„Klein-Zion" voor een groot deel ver
scholen onder houtgewas. Schuin er
tegenover ligt de hofstede „Middel
burg", voor de sloping, in ongev. 1920,
bewoond door-de familie Vaaer..
De boerderjj. „Zuidhof", die nog be
staat en wat verader ligt, kan door
haar hoge ligging en door de inrich
ting van huis en schuur als een zeer
oude hoeve worden aangemerkt.
Vooraan op Brigdamme ligt aan
onze rechterzijde de hofstede „Rozen
burg". In 1925 is deze afgebroken na
door vier geslachten Kwekkeboom te
zijn bewoond.
PERDAMME.
Nu zijn wij op Perdamme, zoals de
volksmond zegt. Een paar herbergen
nodigen ons uit wat uit te rusten en...
Waar zijn onze schepen
Aalsum p. 7 Perim n. Bahrein.
Akkrumdijk 6 860 in. v. 's Lands End.
Albireo 9 te Buenos Aires verw.
Aiphard 8 te Rio de Janeiro verw.
Ala male p. 7 Gibraltar n. Rotterdam.
Amerskerlc 6 450 m. W. v. Kangaroo Eil.
Arendslterk 6 6Q, m. Z.W. van Rome.
Axeldijk 4 v. Buenos Aires n. Montevideo
Baud 6 v. Singapore n. Djakarta.
Banka 8 te Singapore.
Batavier I p. 6 Sisargas.
Britsum 8 6.40 v. Antwerpen te Vlissïngen
Beninkust 8 te Freetown venv.
Bontekoe 5 van Surabaja.
Boissevain 675 m. Z.W. v. Sabang.
Blommersdijk p. 5 Gibraltar.
Delft 6 375 m. N.O. v. Fayal.
Dongedijk 6 260 m. Z.Z.O. v. La Liberton.
Elmina 6 30 m. Z.O. v. Wight.
Bsso - Amsterdam 6 7 m. I\. v. Gahta Eil.
Garvet 8 te Halifax.
Gouwe 6 v. Dakar n. Monrovia.
Heemskerk 6 500 m. Z.O. v. Guardafui.
Japara 12 vm. te Rotterdam verwacht.
Kalijdon 5 te Valparaiso,
ICorovia 6 290 m. N.W. v. Cocos Eil.
Kota Baroe 6 m. N.W. v. Kaap ViHano.
Loppersum 6 60 m. Z,0. v. Kaap St. Vin
cent.
Lawak 5 v. Djibouti.
Liberty B'ell 6 200 m. O. van Aden.
Lievevrouwekerk 6 175 m. O. van Aden.
Limburg 6 te Penamg.
Marisa 5 v. Calcutta n. Bombay.
Macoma 7 te Heysham.
Meerkerk 7 te Mombasa.
Meliskerk 6 700 m. N. v. St. Helena.
Mijdrecht 6 275 m. W.t.Z. v. Bermuda.
Merwede 6 600 m. O. v. Bermuda.
Noordam 6 425 m. O.t.Z. v. Kaap Race.
Oldebamevelt J. v. 7 v. Fremantle n. Mel
bourne.
Ondina 6 75 m. O. van Sabang.
Pcrna 6 v. Spezia n. Piraeus.
Raki 6 370 m. O. van Bermuda.
Rotula 6 700 m. Z.O. v. Kaap Guardafui.
Ridderkerk 4 te Genua.
Rijndam 7 van New York.
Schie 8 te Rotterdam.
Schouten 27 Maart v. Dar es Salaam n.
Mombasa.
Sliedrecht 6 te Finnart.
Statue of Liberty 5 te Mena al. Ahmadi.
Sinabang 6 te Hollandia.
Stad Leiden G 175 m. W.Z.W. v. K. St.
Vincent!
Straat Malakka 6 v. Surabaja n. Makas-
Teiresias 6 van Singapore.
Tjibodas 6 v. Bintang n. Kobe.
Tjimenteng 6 250 m. W. van Kaapstad.
Tegelberg 5 250 m. Z.t.O. v. Saigon.
Triton 7 te Cap Haitien.
Telamon 7 v. Turks Ell. n. Baltimore.
Tibia 6 60 m. W.t.Z. v. Oporto.
Van Spilbergen 31 Maart te Accro.
Van Linschoten 7 te Hamburg.
Willem Barends7. (walv.) 6 550 m. 0.t.Z.
v. St. Helena.
Willem Ruys 8 te Southampton.
Weltevreden 6 te Bintang.
wat te gebruiken. Moe zijn wij echter
nog niet, maar een kan bier zal ons
opfrissen. De ene herberg „Antwer
pen" gaan wy voorby. Hier hebben op
20 Juli 1672 opstandige Waleherse
boeren vergaderd. Daarna zijn zij de
stad ingetrokken en hebben met ander
oproerig volk een paar burgemeesters
en enkele leden van de Middelburgse
vroedschap gevangen genomen, daar
deze ervan verdacht werden met de
vijand (Frankrijk) te heulen.
Het lijkt ons meer te gaan zitten in
de schaduw van de lindeboom, die
voor een meer voorname herberg „De
Zon" staat. In de 19e eeuw heette zij
„Belle Vue", mogelijk door invloed
van de Franse overheersing.
Dat het de voornaamste herberg
was, bleek ook in 1795, toen door de
omwenteling, waarbij aan de macht
der ambachtsheren een einde kwam
en er gemeentebesturen werden geko
zen, de herberg ook dienst deed als
gemeentehuis. In de gelagkamer wer
den ook de huwelijken voltrokken.
Het laatste was op 29 April 1857,
want op 5 December van hetzelfde
jaar werd het nieuwe en eerste raad
huis in gebruik genomen, staande op
't dorp St. Laurens naast de openbare
school.
Het tegenwoordige comfortabele
gemeentehuis aan de Noordweg werd
op 17 November 1931 geopend.
Vergeleken met thans is het verkeer
langs de weg niet druk. Nu en dan
27. Lanzaam stoomde de
Kraak door de baai van
La Paloma. „Voorzichtig
jong", zei Kappie tegen de
Maat, die aan het stuurrad
stond, „deze baai is vol on
diepten en zandbanken. Met
dat zware kanon aan boord
liggen we zo diep, dat we
dadelijk blijven steken, als
we even buiten de vaargeul
komen". „Waarom nemen
we dat enge kanon dan ook
mee?" vroeg de Maat. „De
president van Nicaras wil
het kwijt", antwoordde
Kappie, „omdat leger en
vloot het allebei willen
hebben en elkaar in de ha
ren zitten. Maar zodra we
buitengaats zijn, smijten we
het overboord". „De gene
raal en de admiraal zullen
daar wel woedend over
zijn", veronderstelde de
Maat. „Dat denk ik ook
wel", zei Kappie, „maar als
we eenmaal buiten deze
baai zijn, kunnen ze ons
niets meer doen".
Op dat ogenblik stormde Okki de stuurhut binnen.
„De snoeshanen met him grote petten zitten ons ach
terna!" riep hij. „Zij halen ons in!" Verschrikt ren-
de Kappie naar het achterschip en daar zag hij drie
oude motorbarkassen aankomen; de hele vloot van
Nicaras! Op de voorste oorlogsbodems stonden ad-
rijdt een karos van een der buiten
plaatsen naar de stad of omgekeerd.
Maar daar zien wy dirie rijtuigen uit
de stad komen. De paarden lopen in
een flinke draf en de wielen ratelen
over de calcyen. Wat mag dat toch
zijn? Als de eerste koets by ons is,
zien wy in het open rijtuig een heer
zitten, blootshoofds. In 't volgende rij
tuig zien wij niemand. Als wij echter
goed kijken, zien wij op de zitplaats
zijn hoed en in 't derde rijtuig zijn
rotting of wandelstok. Het is -een
Oost-indiër, die in dienst van de Com
pagnie veel geld heeft verdiend, al is
verdienen niet 't juiste woord. Door
een bijzondere rijtoer naar Domburg
wil hij dat demonstreren. Op een dorp
aangekomen rydt hij met zijn twee
volgkoetsen driemaal om de kerk. Bij
de dorpsherberg stapt hij uit en gaat
buiten op een bank zitten. Weldra
doet hij zzich tegoed aan een glas wijn
en laat zich tabak en een lange pijp
brengen. De koetsiers worden in de
gelagkamer onthaald.
Niet alle ryk geworden ambtenaren
der Oostindische Compagnie verbras
ten echter hun gewonnen geld. Som
mige families werden ryk.
(Wordt vervolgd.)
UITVINDING VAN OUD-ZEELOODS
Speciaal geconstrueerd „havenanker"
(Van een onzer redacteuren).
In de dertiger jaren is op een Spaans schip in het brein van een Neder
landse zeeloods een kostbaar idee geboren. Het was toen, ook voor de
scheepvaart, een slechte tijd. Schip na schip moest worden opgelegd. De
kapitein van die schuit uit Spanje had er wat voor over, als de Hollander
hem zonder sleepboten zou binnen brengen. Hoewel deze geen beloning
wocht (en wilde) aannemen, had hy t och begrip voor de zuinigheidsover
wegingen van de Spanjaard. Hij beslo ot, mede omdat het niet zónder kón,
slechts één sleepboot te gebruiken.
Het werd een moeilijk karwei, maar
de loods kreeg het schip goed tus
sen de boeien en de kapitein was
hoogst tevreden. De loods echter zal
op de stemming van de kapitein
weinig acht hebben geslagen, omdat
hem opnieuw die ene grote gedach
te bestormde: ook een knaap van
een schip moet zich zonder sleep-
bootassistentie kunnen redden! En
toen, na talloze slapeloze nachten en
onnoemelijk veel piekeren, deed hij
zijn uitvinding. Hij, de thans twee
en zestig-jarige gepensionneerde zee-
loods Dijkshoorn uit Den Helder,
bedacht een apparaat, dat elk schip
onafhankelijk zou kunnen maken.
Besparing van milliarden
Het is allemaal heel logisch ge
gaan. ,,'t Is gek", overwoog de heer
Dijkshoorn, „dat een schip hulp no
dig heeft. En dan overal dat wach
ten, in een sluis bijvoorbeeld, en je
moet zo'n schip maar gaande hou
den! Bij een brug. Als de wind er
achter op blaast, je gaat naar de
brug toe. In de haven hetzelfde. Uren
wachten intussen, uren! Bovendien
is sleepboothulp duur.
En zo zyn de grote schepen aan
gewezen op sleepboten, want ze heb
ben steun nodig. Zoals U weet wordt
dan niet gesleept, nee, die bootjes
houden alleen maar de tros strak".
Dijkshoorn heeft in zijn uitvinding
het volste vertrouwen. Een schip,
voorzien van het door hem ontworpen
apparaat, is volkomen onafhankelijk.
Op de kritieke momenten kan het ab
soluut stil worden gelegd, zonder één
meter vóór- of achteruit te gaan. Het
blyft op de plaats liggen en kan op
diezelfde plaats draaien! Op eigen
kracht bereikt zo'n uitgerust schip
elk doel zonder sleepboot-assistentie.
„Dat betekent een besparing van mil
liarden", besloot de heer Dykshoorn.
„Want in elk werelddeel, wéér je ook
komt, men is nog steeds afhankelijk
In Luxemburg dreigt
een mijnstaking.
Ruim de helft van de 3000 Luxem
burgse mijnwerkers dreigt in staking
te gaan teneinde eisen inzake kortere
werktijden en een gegarandeerd
weekloon kracht by te zetten. De be
trokkenen wensen een werkweek van
40 inplaats van 48 uur.
De minister van arbeid, Bevier, zal
tussen de werkgevers en de mijnwer
kers bemiddelen.
van sleepboten. Het apparaat kan in
elk bestaand schip worden aange-
hracht".
Aan de hand van een eenvoudige
tekening heeft de heer Dijkshoorn ons
het principe van zijn vinding, welke
neerkomt op een speciaal geconstru
eerd „havenanker", uiteengezet. Van
zelfsprekend mogen w*ij, op zijn ver
zoek, daarop niet verder ingaan. Zo
wel voor de ontwerper als voor ons
blijft de vraag open, in hoeverre zijn
uitvinding op technische bezwaren
kan stuiten.
„En wat zou zo'n apparaat moeten
kosten?". De heer Dijkshoorn werd
even enthousiaster: „Vijftigduizend
gulden is met het aanbrengen ge
moeid. en dat is vanzelfsprekend een
schijntje voor de grote maatschappij
en. Op papier heb ik de plannen klaar,
als ik kon knutselen maar ik kan
het niet dan zou ik met een speel
goedbootje in een aquarium demon
streren. Ik ben voor de volle honderd
procent overtuigd, dat mijn vinding
het dóet!"
Kaarten beschikbaar voor
Nederland-Zwitserland
Voor de wedstrijd NederlandZwit
serland, die op 19 Mei (Hemelvaarts
dag) in het Feijenoord-stadion te Rot
terdam zal worden gespeeld, heeft de
K.N.V.B. 10.000 toegangskaarten ter
beschikking van het Rode Kruis ge
steld ter verdeling onder het publiek.
De helft van de netto baten zal door
het Rode Kruis worden afgedragen
aan de Stichting 19401945.
Zij, die in aanmerking wensen te
komen voor een plaats, dienen vóór
25 April een briefkaart met 57 cent
porto (dus met f 0.50 overwaarde) te
zenden aan het Rode Kruis, Prmsesse-
gracht 27, Den Haag. Op de brief
kaarten moet worden vermeld voor
welke rang men in aanmerking wenst
te komen. Beschikbaar zijn* de navol
gende rangen: ere-tribune, 1ste ring,
f 7,50, eretribune, 2e ring, f 6,—, zij
vakken le ring, f 4,50, Maastribune,
le ring f 4.50, zijvakken, 2e ring, f 3.
en staanplaatsen f 1.50.
Na de trekking, die op 26 April zal
geschieden, ontvangen degenen, die
in aanmerking komen voor het kopen
van een kaart onmiddellijk bericht op
welke wijze zij de kaart in hun bezit
kunnen krijgen.
HOOG EN LAAG WATER
10 April
U.+N
A.P.
U.+N.A.P.
U.—N.A.P.
U.—N.A.P.
Vlissingen
3.36
2.18
15.59
2.14
10.10
2.18
22.20
2.00
Temeuzen
4.05
2.31
16.29
2.27
10.39
2.29
22.45
2.11
Hansweeit
4.47
2.43
17.13
2.43
11.16
2.48
23.23
2.30
Zierikzee
5.12
1.37
17.35
1.39
10.43
1.80
22.49
1.60
Wemeldinge
5.26
1.63
17.50
1.65
10.59
2.08
23.16
1.84
11 April
1.90
Vlissingen
4.09
2.14
16.35
2.02
10.41
2.04
22.51
Temeuzen
4.37
2.28
17.04
2.16
11.10
2.16
23.20
2.02
Hansweert
5.15
2.40
17.40
2.32
11.45
2.34
23.55
2.20
Zierikzee
5.41
1.38
18.06
1.32
11.18
1.74
23.27
1.59
Wemeldinge
5.57
1.63
18.22
1.56
11.34
1.99
23.51
1.82
Ds. Raams te Hillegersberg
veertig jaar predikant
Veel gedaan voor de jeugd
Op 11 April a.s. (Paasmaandag)
viert ds Joh. A. Raams te Hillegers
berg zijn veertig-jarig ambtsjubileum
als predikant in de Nederlands Her
vormde Kerk.
Ds Raams werd op 7 April 1889 uit
een onderwijzersfamilie te Almkerk
geboren. Hij bezocht het stedelijk
gymnasium te Doetinchem en stu
deerde later aan de rijksuniversiteit
te Utrecht. Tijdens zijn studententijd
was hij enige tijd rector van het stu
dentengezelschap „Unitas Studioso-
rum Rheno Trajectum". In 1944 werd
eandidaat Raams door 't Provinciaal
Kerkbestuur van Friesland toegelaten
tot de Evangeliebediening in de Ned.
Herv. kerk. Op 11 April van het
daaropvolgende jaar deed hy, na te
zijn bevestigd door zijn oudere broer
ds E. Raams van Hoek, zyn intrede
in zijn eerste gemeente Asch (classis
Tiel).
In 1917 nam hij een beroep naar
Breskens aan. Hier beijverde hij zich
voor een nieuwe kerk, terwijl in de
bestaande kerk door zijn toedoen een
nieuw orgel werd geplaatst.
Enkele jaren later vertrok ds Raams
weer naar de Betuwe, ditmaal naar
Rijswijk. In 1926 aanvaardde hy een
beroep naar Kloetinge. Tijdens zijn
verblijf in laatstgenoemde gemeente
had hy onder meer zitting in het clas
sicaal bestuur van Goes.
Zeer verdienstelijk heeft de jubila
ris zich in het stadsdeel Feyenoord
van Rotterdam gemaakt. Daar deed
hy in 1936 zyn intrede. Gedurende de
tien jaar van zyn verblijf in deze ha
venstad, waar hij werkzaam was in
een volkswijk met ongeveer 13.000
zielen, hield ds Raams zich vooral be
zig met de jeugd. Zo stelde hij jeugd
diensten in, die ook vele buitenker
kelijken onder de bezoekers telden.
Hij richtte verder een ardeling van de
Jonge Kerk op en had zitting in het
bestuur van de schoolvereniging voor
Christelijk Volksonderwijs. By de
viering van zijn zilveren ambtsjubile
um in 1940 te Rotterdam bleek wel
duidelijk dat ds Raams in deze ge
meente een zeer geziene en gewaar
deerde figuur was.
Tijdens de laatste wereldoorlog was
ds Raams anderhalf jaar gijzelaar.
Eerst een half jaar te Haarem (N.B.)
en daarna nog een jaar te St. Mi
chielsgestel. In October 1946 deed de
jubilaris zyn intrede in zijn vijfde en
laatste gemeente Brammen, waar
hem met ingang van 1 Mei van het
vorige jaar op 65 jarige leeftijd emeri
taat werd verleend. Hy vestigde zich
toen te Hillegersberg, waar hy was
benoemd tot Bijstand in het pasto
raat.
Van de hand van ds Raams versche
nen vele artikelen onder andere in het
Algemene Weekblad voor Christen
dom en Cultuur. Verder was hij ruim
twintig jaar lid van het hoofdbestuur
van de Ned. Herv. Stichtingen voor
Geestes- en Zenuwzieken „Zon en
Schild" te Amersfoort.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wierden (toez.), L. Roet-
man te Muiden.
Aangenomen naar 's-Gravenhage (als
pred. met bijz. opdracht onder de Indi
sche Nederlanders), G. v. Haasen, hulp
prediker ïe 's-Gravenhage.
Beroepen te Wezep. (G.), J. van Dijk
te Woubrugge.
GERFF. GEMEENTEN
Bedankt voor Zeist, M. Blok te Rot
terdam-Centrum.
Interlocutoir vonnis tegen
moordenaar
Het drama te Eindhoven
De rechtbank in Den Bosch heeft
gisteren een interlocutoir vonnis uit
gesproken in de strafzaak tegen de
32-jarige Eindhovense opperman M.
van der V., wie moord, subsidiair
doodslag op zijn 32-jarige echtgenote
ten laste is gelegd. Tegen verdachte
eiste de officier van justitie bij de
openbare behandeling op 24 Maart
jongstleden, levenslange gevangenis
straf. De rechtbank willigde nadien
het verzoek van de verdediging in
en ontsloeg verdachte uit zyn voor
lopige detentie.
De president mr. J. Huizinga deelde
gisteren mee, dat de zaak was aan
gehouden en onmiddellijk zou wor
den voortgezet met het horen van een
nieuwe getuige. Deze getuige, B. uit
Venlo, had in een schrijven aan de
officier van justitie meegedeeld, dat
verdachte tijdens een kerkdienst in
het Huis van Bewaring had gezegd,
dat hij zijn vrouw zou hebben ge
dood en dat dit de reden was waar
om hij was gedetineerd. Verdachte
ontkende ten stelligste dat hy iets in
die geest zou hebben verklaard.
De raadsman, mr. P. Scheefhals
uit 's-Hertogenbosch, protesteerde te
gen de huidige procedure omdat de
verdediging niet op de hoogte was
gebracht, dat de rechtbank een nieu
we getuige wenste te horen.
De officier persisteerde bfl zijn eis
tot levenslang en verzocht de onmid-
delijke gevangenneming van ver
dachte. Nadat de rechtbank in raad
kamer was geweest, deelde de pre
sident mee, aat het verzoek van de
officier door de rechtbank werd af
gewezen. De uitspraak werd bepaald
op 20 dezer.
Lederen jassen,
mantels, -vesten,
enz.
zonder vooruitbetaling, ca.
2.50 per week.
le betaling pas na 6 weken.
Levering door geheel Ne
derland. Br. letter L 48,
Bureau P.Z.C., Vlissingen.
JAARLIJKSE
ALGEMENE
VERGADERING
van
AANDEELHOUDERS
in de Naamloze Vennoot
schap HOUTHANDEL voor
heen G. ALBERTS Lzn.
CO., te MIDDELBURG, te
houden ten kantore der Ven
nootschap te Middelburg op
Woensdag 20 April a.s.
's namiddags te 2.30 uur.
De agenda, waarop o.a. voor
komt een wijziging der sta
tuten en de balans en ver
lies- en winstrekening over
1954 liggen van 8 April af
ter inzage van de Aandeel
houders ten kantore der
Vennootschap en der N.V.
Rotterdamsche Bank te Am
sterdam, waar deze stukken
ook verkrijgbaar zijn. Om
tot de vergadering te wor
den toegelaten, moeten de
aandelen tegen regu worden
gedeponeerd uiterlyk 13
April a.s. ten kantore dei-
Vennootschap of bij de N.V.
Rotterdamsche Bank te Am
sterdam.
Met 1 Mei een
HUISHOUDSTER
gevraagd.
J. M. KLOMPE
B 72, Wolfaartsdijk,
Sociale Instelling biedt rui
me
BIJVERDIENSTEN
aan voor Dames en Heren,
(buitenwerk)
Brieven letter D 81,
Bureau P.Z.C., Vlissingen.
JULY'53
I Page11
De juiste
lwarver zorging
HERENKAPPER
DE JONGE
Winkelgalerij
Segeerstraat
Middelburg
Tel. 2074
Te koop of te huur gevraagd
tegen September a.s. of eer
der
WINKELPAND
op beste stand te Souburg.
Brieven onder no. 469,
Bureau P.Z.C., Middelburg.
Gevraagd prettig
MEISJE
voor d.e.n. in klein dokters
gezin. 's Zondags vrij.
Adres: Mevrouw GROOT,
Loosdrecht'seweg 38,
Hilversum,
Telefoon K 2950-9287.
STAATSLOTERIJ.
Dinsdag 12 April 1955 be
gint de verkoop van loten.
Kantooruren: dagelijks van
92 uur. Zaterdags geslo
ten.
De collectrice:
M. J. SANDBERG—
HIEBENDAAL.
Park de Griffioen 2,
Middelburg.
GEBRUIKTE TRACTOREN.
Fordson Major Tractor, ongereviseerd 950.
Fordson Major Tractor, geheel gereviseerd en met
nieuwe ruilmotor.
Cockshut Tractor met poelïe en lift 1954, 30 pk, in
staat van nieuw.
Cockshut 3-scharige wielploeg.
Cockshut kooiwielen.
Ransomes rupstractortje, speciaal voor fruitteelt.
Ransomes cultivator.
Kooiwielen voor Fordson hlajor, Dearborn en Ford Red
Tiger.
M. DE DREU CO'S N.V.
OFFICIAL DISTRICTS FORD TRACTOR DEALER
GOES
Telefoon 8441—3442.
Wij staan met ons kraam 's Woensdags op de
markt te OOSTBURG en 's Zaterdags te
IJZENDIJKE.
Zaden kunnen ook worden afgehaald hij Ach. v.
d. VijverZuidzandsestraatOostburg.
Beleefd aanbevelend,
Zaadhandel en Boomkicekerijen
Voor direct gevraagd
HANDIGE JONGEN,
leeftijd 16 a 18 jaar, voor bestelwerk en bijkomstige
werkzaamheden.
Tevens gevraagd wegens teleurstelling
NET ZELFSTANDIG MEISJE
voor de huishouding, v. d. of d. e. n.
JANSEN IJSTARIA/
Korte Noordstraat 19 - MIDDELBURG - Telefoon 3586
GISPEN
uit voorraad leverbaar bij de Gispen
dealer.
K. Kerkstraat 2 - GOES - Telefoon 2319
Vauxhall-Velox 1954, 6000 km
gelapen, als nieuw.
Minor, 2 cyl., 2 tact, zuinig wagentje.
Austin A 70, model '50, in goede staat.
Opel Olympia Cabriolet 1951,
in goede staat.
Opel Kapitan 1951 in goede staat.
Proefrit en desknndig onderzoek gaarne toegestaan.
WESTWAL 25
TELEFOON 3141