PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Vervoersstakingen in Amsterdam
breiden zich uit
Requesten aan minister Algera
over Wester schelde-veren
BILT
200 DODEN DOOR AARDBEVINGEN
OP DE PHILIPPIJNEN
SCHOUWENS WESTHOEK BLEEF...
J
DE
VERWACHT...
198e Jaargang - No. 78
Dagblad uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant
Directie: F. van de Velde en F. B.
den Boer, Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adj.-Hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per
week; 5.85; p. kw.; fr. p. p. 8.10
par kw. Losse nummers 10 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Zaterdag 2 April 1955.
ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per
mm. Minimum p. advertentie I 3.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
van 1—5 regels I 1.—Iedere regel
meer 20 cent. „Brieven of adres
Bureau v. d. Blad" 25 cent meer.
Giro No. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bur. Vlissingen, Walstr. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes, Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Finlandstx. 2, telef. 16; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zlerikzee. N. BogerdBtr. C 160, telef.26.
TRAMVERKEER LIGT GEHEEL STIL
Onderhoud met burgemeester D'Ailly
onbevredigend genoemd
In de hoofdstad des lands beperken de stakingen zich nu niet meer tot
het gemeentepersoneel, maar zijn ook overgeslagen op enige particuliere
bedrijven. Het merkwaardigste dat op de bewogen dag van gisteren te
constateren viel, was wel stellig het feit, dat het personeel van tram, bus
en veren, na eerst het werk te hebben hervat, dit nauwelijks een uur later
weer neerlegde, omdat een bespreking ten stadhuize met burgemeester
d'Ailly niet het gewenste resultaat had opgeleverd.
In een Donderdagavond gehouden
vergadering van de stakende tram
mensen was besloten, de staking
voort te zetten en met steunlijsten
rond te gaan om geld voor de stakers
op te halen. Ook het dekpersoneel
van de veren dat elders bijeenkwam,
nam een dienovereenkomstig besluit.
In de vroege morgen van Vrijdag
was de situatie nog wat verward
doordat enige trams uit de remises
kwamen, doch hierbij bleef het. De
ponten voéren alleen in noodgeval
len voor brandweer en politic, en er
reden slechts drie bussen.
Inmiddels hadden de stakers van
B. en W. de ontslagbrieven ontvan
gen, die waren aangekondigd.
Het technisch personeel van de
werkplaatsen der tram, had in de
morgen het werk hervat en ook het
personeel van de stadsreiniging, de
waterleiding en de vuilverbranding
ging weer aan het werk. Daarente
gen gingen de stratenmakers in
staking.
Dit sloeg naar andere bedrijven
over. Zo legden 150 man van de
scheepswerf Verschure het werk neer,
en verbonden aan hun actie de eis
van 6 loonsverhoging.
De stakingscommissie had zich in
de ochtenduren twee keer schriftelijk
tot de burgemeester gewend, met het
Veren-misère
D e mededelingen, die de directeur
van de Provinciale Stoomboot
diensten deed aan één onzer re
dacteuren over de situatie rond de
veren op de Westerschelde, hebben
in brede kring verontrusting gewekt.
En dat is begrijpelijk. Op allerlei
manieren tracht men van Zeeland
uit, deze provincie in het middelpunt
van de nationale en van de interna
tionale belangstelling te plaatsen,
probeert men toeristen aan te trek
ken en het gewest economisch voor
uit te helpen, maar daarbij stuit men
sinds jaar en dag op moeilijkheden
rond de veerverbindingen. In de Sta
ten vormen de Stoombootdiensten
reeds jarenlang een onderwerp van
langdurige besprekingen. De publie
ke critiek op de bootverbindingen
was daabij vaak meedogenloos,
maaraltijd nog bestond er goede
hoop, dat het langzamerhand beter
zou gaan. Die hoop is nu voorlopig
verdwenen
Het blijkt, dat de maatregelen, die
van de zijde der provincie Zee
land worden voorgesteld, niet de
nodige weerklank vinden bij de be
trokken rijksinstantie. Het departe
ment van verkeer en waterstaat moet
nu eenmaal in de plannen worden
gekend, omdat de tekorten op de ex
ploitatie van de Westerscheldeveren
door het Rijk worden betaald, terwijl
bovendien het beheer van de aanleg-
inrichtingen in handen van Rijkswa
terstaat is. De minister van water
staat heeft in dit opzicht dus veel in
de melk in dit geval het Wester-
scheldewater te brokkelen. Bij zijn
veelvuldige bezoeken aan Zeeland en
door het intensieve contact met het
provinciaal bestuur heeft hij kennis
kunnen nemen van het grote belang
dat Zeeland heeft bij goed func-
tionnerende veren. Men mag dan ook
aannemen, dat hij op de hoogte is
van de précaire situaties, die zich
herhaaldelijk in Zeeland voordoen.
Niettemin blijven zijn beslissingen uit
en noodzakelijke maatregelen wor
den niet of kunnen niet worden ge
nomen
Deze gang van zaken is betreu
renswaardig, want daardoor wor
den de vrije veren voor Zeeland
een schadepost, die niet in guldens
is uit te drukken. Hotelhouders en
neringdoenden zullen inkomsten der
ven, beroepsvervoerders komen voor
hogere lasten dan nodie zijn en de re
putatie van de veren wordt nog slech
ter dan zij al is. En dat alles omdat
Den Haag niet opschiet! Met opzet
schrijven wij hier ,,Den Haag" en
niet ,,de minister", want hij kan op
de hoogte zijn en zich desondanks
niet realiseren, dat hier op bepaalde
beslissingen wordt gewacht. Ook hij
is immers afhankelijk van zijn tech
nische adviseurs. Er is blykbv een
ambtelijke barrière tussen' de mi
nister en de provincie, waarop alle
goedbedoelde Zeeuwse plannen bij
voorbaat stranden. Die barrière zal
geslecht moeten worden, want reeds
veel te lang is men hier het kind
van de rekening geworden. Zeeland
heeft recht op behoorlijk funetionne-
rende veren en mag eisen, dat de
regering alles doet om hiervoor te
zorgen. Deltaplannen en dijkverho
gingen zijn voor ons gewest niet de
enige belangrijke zaken, die onder
Verkeer en Waterstaat ressorteren!
Ook alles wat met de bootdiensten
op de Westerschelde te maken heeft,
is van grote importantie! En dat
dient men in Den Haag eindelijk
eens-in te zien!
verzoek te worden ontvangen, doch
als antwoord gekregen, dat de bur
gemeester dit slechts wilde toestaan,
indien het werk zou worden hervat.
Aldus geschiedde, en tegen zes uur
reden de trams met volledig perso
neel de remises uit. Maar nadat de
stakingscommissie 20 minuten lang
door de burgemeester te woord was
gestaan, met als enig resultaat, de
toezegging dat het verzoek tot her
classificatie aan de wethouders zou
worden overgebracht, besloot het
comité' met ingang van direct, op
nieuw het parool tot staking af te
kondigen.
En weer begaven de tramstellen
zich naar de remises; slechts een der
tigtal stellen, bestuurd door niet-sta-
kers bleef op de weg.
De arbeiders van de stadsreiniging,
die het werk eerst hadden hervat,
besloten toen uit solidariteit met het
trampersoneel opnieuw in staking te
gaan.
In de avonduren was er geen en
kele tram in de stad meer te beken
nen. Het werk op de ponten wordt
door matrozen verricht zodat deze
vrij normaal in de vaart kwamen.
Ook het 300 man tellende personeel
van de haven- en handelsinrichtingen,
dat na een 24-uurs-protestactie aan
vankelijk weer aan het werk was ge
gaan, heeft besloten opnieuw liet
werk neer te leggen. Het wenst tien
procent loonsverhoging en herclassi
ficatie van de loongroepen.
Een groep van Amsterdamse auto
mobilisten heeft zich tot burgemees
ter d'Ailly gewend met de medede
ling, dat zij vandaag op weg naar hun
werk en terug, alsook tijdens hun
werk voor zover zij daarbij door de
stad rijden, zullen pogen de door de
staking gedupeerde Amsterdammers
zonder-vervoermiddel behulpzaam te
zijn.
Reeds Vrijdag heeft de staking tot
een spontane demonstratie van bur
gerzin bij de automobilisten geleid,
want velen van hen hebben gestran
de medeburgers een lift gegeven.
De groep heeft het volgende gede
tailleerde plan uitgewerkt: zij zullen
hun auto's langs de halteplaatsen van
de trams op de tramrails tot stilstand
brengen, de wachtende passagiers
mededelen welke bestemming zij heb
ben en zoveel passagiers opnemen als
mogelijk is.
Stichting van den Arbeid
wil kieswet wijzigen
Om productie niet te schaden
Het bestuur van de Stichting van
den Arbeid is tot de conclusie geko
men, dat teneinde een zo gering mo
gelijk verlies van productie te berei
ken, de stembureaux op de dagen dei-
verkiezingen hetzij tot 7, hetzij tot 8
uur dienen geopend te blijven. Dan
kunnen, zo zegt het bestuur, ook
werknemers die hun arbeid in een
andere dan hun woonplaats uitoefe
nen, in de plaats hunner inwoning
hun stem uitbrengen.
Het stichtingsbestuur heeft aan de
minister van binnenlandse zaken ver
zocht, eten desbetreffende wijziging
van de kieswet te willen bevorderen.
Tevens heeft de stichting van den
arbeid onder de aandacht van prof.
Beel gebracht, dat de verkiezingen,
welke thans op Woensdag dienen te
worden gehouden, beter op Vrijdag
zouden kunnen plaatshebben, opdat
ook reizigers, welke in de loop van
de week op pad zyn, arbeiders, die in
kampen verblijven, e.d., in staat zijn,
in hun woonplaats te stemmen.
ONTZETTENDE RAMP
Duizenden mensen dakloos
Het Zuidelijke gedeelte van de Philippijnen is Donderdagavond en Vrij
dagmorgen getroffen door aardbevingen, die volgens een bekendmaking
der Philippynse regering meer dan 200 doden en 1500 gewonden hebben
geëist. Duizenden mensen zijn dakloos. In de bekendmaking werden de
aardbevingen getypeerd als „de zwaarste sedert mensenheugenis".
Het centrum van de aardbevingen
lag in het gebied van het Lanao-
meer op Mindanao. De stad Ozamis
is ernstig getroffen, talrijke huizen
zijn ingestort en in de straten zija
grote scheuren ontstaan. Het peil van
het Lanao-meer is met twee meter
gedaald.
President Ramon Magsaysay heeft
naar aanleiding van de recente ge-
beurentissen de noodtoestand afge
kondigd in vier provincies. Volgens
geleerden, die in dienst van de rege
ring staan, bevond het centrum der
aardbevingen zich in de Illigan-baai,
ten Noorden van het eiland Minda
nao. Dit eiland is het op één na groot
ste van de 7100 eilanden, waaruit de
Philippijnen bestaan.
Treedt Pakistan toe tot
Turks-Iraaks verdrag?
De Pakistaanse ambassadeur in Tur
kije, Mian Aminuddin heeft verklaard,
dat Pakistan „actief overweegt" om
tot het Turks-Iraakse verdrag toe te
treden.
Op de vraag of de regeringen van
Turkije en Pakistan zich over deze
kwestie verstaan, antwoordde de am
bassadeur: „Dat moet wel, aangezien
wij geallieerden zijn".
A»VWWA\*^*\*\AA/WW\A
Overdag wordt het
wat zachter.
(Van onze weerkundige
medewerker)
Temperaturen van 7 en 8
graden zouden in Januari aan
genaam zijn, maar voor e©-0
maand als April zyn vijf to(-u
graden te laag. Dit eer-Te
weekeinde in April zal te koud
zijn, al mag verwacht worden,
dat de middagtemperaturen
geleidelijk wat hoger zullen
worden. De wind krimpt wat
meer in Westelijke richting,
waardoor wat minder koude
lucht wordt aangevoerd. Kans
op regen, die gewicht in de
schaal legt, blijft nog klein.
In De Bilt werden 22 vorst-
dagen genoteerd tegen 12 nor
maal, welk aantal de laatste
eeuw maar driemaal groter is
feweest. De zon scheen in De
ilt 158 uren tegen normaal
133 uur.
Er is weinig regen gevallen
in De Bilt nl. 32 mm, in Vlis
singen 24 tegen normaal 45
mm. Verleden jaar viel er 56
mm. De laagste temperatuur
in Vlissingen was 6 graden
op 1 Maart; de hoogste 16 gra
den C. op 25 Maart.
Wil men een koudere lente
maand vinden dan die achter
ons ligt, dan moet men tot 1883
teruggaan.
Blokkade van Saigon
werd voortgezet
Saigon is sedert Donderdag in feite
afgesneden van de provincies in West*.
Cochin-China door een blokkade van
Hoa-Hao-troepen onder bevel van ge
neraal Bacut. Deze troepen hebben
op de wegen die naar Saigon leiden,
versperringen geplaatst en onderzoe
ken alle auto's die de versperringen
passeren.
De troepen belemmeren ïn ernstige
mate de bewegingen van eenheden
van het nationale leger, die moeten
trachten de hoofdwegen voor het ver
keer open te h'ouden.
De vleesvoorziening van Saigon
stagneert, doordat troepen van de
Binh Xuyen het abattoir van de stad
ingesloten hebben.
De prijzen van levensmiddelen stij
gen ondanks de zware straffen die op
prijsopdrijving gesteld zijn.
De blokkade is niet absoluut, want
de haven en het vliegveld zijn open
voor aanvoer.
Uit officiële bron verneemt Reuter,
dat de Zuidvietnamese regering van
plan is slechts 8000 van de 25.000 man
troepen van de Cao Dai, die zich Don
derdag bij de regeringstroepen aanslo
ten, in dienst te houden. De rest zal
aan het werk kunnen gaan bij de
landbouw, doch men betwijfelt of deze
mannen bereid zullen zijn terug te
keren naar het zware werk in de rijst
velden na een soldatenleven van
twaalf jaar.
Frankrijk en V. S. bespreken
Indochinese vraagstuk.
Frankrijk en de V.S. zijn voorne
mens tegen het einde van deze maand
te Washington van gedachten te wis
selen over het Indochinese vraagstuk,
zo is Vrijdag te Washington vernomen.
Naar verluidt, onderhoudt Engeland
met de V.S. en Frankrijk nauw con
tact over deze kwestie, doch het ligt
op het ogenblik niet in de bedoeling
een Britse vertegenwoordiger aan de
inleidende phase van .het overleg te
laten deelnemen. Men verwacht, dat
minister Dulles of zijn medewerker
voor zaken betreffende het Verre Oos
ten de V.S. zal vertegenwoordigen.
OP HET HOOGSTE NIVEAU
handelsbelang" Middelburg
verontrust over gang van zaken
Verschillende Zeeuwse organisaties hebben stappen ondernomen in ver
band met de moeilijkheden, die deze zomer te verwachten zijn op de ve
ren over de Westerschelde. In ons blad van gisteren werd in een vraag
gesprek met nir. J. L. Nieuwenhuis, directeur van de Provinciale Stoom
bootdiensten, de aandacht op deze moeilijkheden gevestigd. De Vereniging
„Handelsbelang" te Middelburg heeft zich nu met een brief tot minister
Algera gewend, waarin de bezorgdheid van de Middelburgse zakenwereld
over de huidige gang van zaken tot uitdrukking komt. Naar wy vernemen
ligt het ook in de bedoeling van de Stichting „Nieuw Walcheren" zich tot
de minister te wenden. Ook de A.N.W.B., vervoersorganisaties en Hore-
caf, overwegen stappen te doen, terwijl V.V.V. Walcheren zich tot de
A.N.V.V. in Den Haag heel't gewend.
De Nes bij gebouw „Frascati" stond
Donderdagavond vol trampersoneel.
In de brief van „Handelsbelang"
aan de minister wordt er op gewe
zen, dat sedert de bevrijding de si
tuatie op de veerdienst Vlissingen-
Breskens zorgwekkend is geweest.
De capaciteit van dit veer was steeds
minder dan de vervoersbehoefte be
droeg en van jaar tot jaar vererger
de de situatie. In elke jaarvergade
ring van de vereniging vielen harde
woorden over de schade, die de toe
standen op deze dienst aan de Mid
delburgse zakenwereld berokkenden.
Dc vele en vaak lange wachttyden
in het seizoen weerhouden vele par
ticulieren en busondernemers om
naar midden-Zeeland te reizen. Reeds
aangevangen reizen worden om de
zelfde reden gewijzigd, waardóór
vooraf in Middelburg bestelde maal
tijden en besproken logiesruimten op
het laatste moment worden afge
zegd.
De laatste maanden gaf 't provin
ciaal bestuur via de pers uiting aan
de verwachting, dat dit jaar althans
enige niet onbelangrijke verbeterin
gen waren te verwachten, zoals het
inzetten van een in België goedkoop
te huur zijnde boot op de lijn Perk-
polderKruiningen, het inzetten van
een afzonderlijke derde boot op de
lijn VlissingenBreskens, vooral van
belang voor de splitsing in 't vervoer
van personen en rywielen enerzijds
en gemotoriseerd vervoer anderzijds.
„Thans is bekend geworden, dat
in plaats van verbeteringen voor
het komende jaar een achteruit
gang is te verwachten en dit geeft
uiteraard zeer sterke repercus
sies voor het Middelburgse be
drijfsleven", aldus de brief.
„Gezien de zeer grote belangen,
die hier op het spel staan, lykt hel
ons absoluut noodzakelijk, dat onmid
dellijk alle maatregelen worden ge
troffen om nog verbeteringen aan te
brengen voor het a.s. seizoen. Indien
direct de handen in elkaar worden
geslagen, lijkt het ons zeer zeker
mogelijk, dat de alsnog in België te
huur zijnde veerboot deze zomer
wordt ingezet en dat maatregelen
worden getroffen om een derde boot
deze zomer op het veer Vlissingen
Breskens in te zetten."
Brief aan V.V.V.
V.V.V. Walcheren heeft zich met
een brief tot haar landelijke organi
satie, de A.N.V.V., gewend, waarin
gewezen wordt op de grote terugslag,
die te verwachten is tengevolge van
het gebrek aan outillage op het veer
VlissingenBreskens, Verreweg het
grootste contingent vreemdelingen,
dat een dagbezoek aan Walcheren
.(Vervolg op pag. 10),
....ongerept!
De schoonheid van Schouwens
Westhoek bleef na de ramp on-
tangetast. Het bleef een onge
rept natuurgebied, zoals zich
dat onder meer vertoont rond
de vuurtoren van Haamstede.
De Westhoek maakt zich ook
thans weer gereed om zomer
gasten te ontvangen en dat het
inderdaad de moetic waard is
om er een vacantia door te
brengen constateerden onze
speciale verslaggevers, die op
pagina 9, met assistentie van
onze fotograaf, een uitvoerige
reportage over de Westhoek sa
menstelden. (Foto P.Z.G.)
KORTE PREDICATIE
EEN VEELZEGGEND OPSCHRIFT.
En Pilatus liet ook een
opschrift schrijven en op
het kruis plaatsen.
Joh, 19 19.
Het teas oudtijds gebruik dal, wan
neer iemand tot de kruisdood werd
veroordeeld, er op het kruis vermeld
werd waaraan de gestrafte zich had
schuldig gemaakt.
Zo komt er ook boven het hoofd
van Christus een opschrift. In drie
talen staat: Jezus, de Nazoreeër, de
Koning der Joden.
Waarschijnlijk wilde Pilatus hier
mede de spot drijven met de Joden
uit wraak dat zij hem dit vonnis had
den opgedrongen, Iemand die de sla
vendood sterft is hun koning!
Al heeft de landvoogd dit niet ge
weten, door het opschrift zo op te
stellen blijkt hij intussen hogere Lei
ding te dienen. Deze ivoorden worden
immers tot een indrukwekkende pro
clamatie: deze Jezus is Koning. Het
wordt gezegd in drie talenOok weer
volgens het gebruik. Maar hier be
tekent dit, dat nu allen lezen kunnen
wat onder Gods leiding tot een heils
tijding is gemaakt
De Joden lezen dit woord.
De godsdienstige élite van dit volk
zocht haar heil in een strenge wets-
betrachting. Hoe nauwgezetter men
was, hoe dichter men bij God kwam.
Wat spande men zich in'. Maar men
vond geen rust. Onze inspanningen
brengen ons immers nooit bij God.
Nu leest de Jood: Jezus, de Nazo
reeër, de Koning der Joden. Er vjordt
gezegd: hier is de Redder, die u bij
God brengt.
De Grieks sprekenden lezen het
opschrift. De Griekse geest zocht
wijsheid. Maar had men wel gevon
den wat men zocht? Hier staat men
voor de Redder, die gezegd heeft dat
Hij de Waarheid ts.
Romeinen lezen het opschrift in
het Latijn, de taal van het volk, dat
de wereld aan zich heeft onderwor
pen. Maar hierhoren zij van een
macht, die alle machten te boven
gaat.
Misschien hebben al deze mensen
toen niets van deze proclamatie be
grepen. Maar dat die kruiseling Ko
ning is, is tot in alle uithoeken van
het Romeinse Rijk verkondigd gewor
den. Die proclamatie richt zich tot
de héle wereld, ook de wereld van nu.
Jezus Christus is Redder, Koning
voor ieder volk en voor ieder mens.
Dit jaar doen weer vele jonge men
sen in de Kerk belijdenis van hun ge
loof. Zij doen dit omdat zij begrepen
hebben, dat hun leven zonder Chris
tus leeg is. Ja, het kruis-opschrift
blijft actueel. Temidden van alle ver
ontrustende berichten is dit woord
altijd weer een woord van Heil, dat
uitzicht brengt voor ons allen.
Oostkapélle. E. R. O. RICHARD.
RUSTIG WEER.
Droog weer met flinke opklaringen.
Zwakke tot matige wind tussen Noord
west' en Zuidwest. Hogere middagtem
peraturen dan gisteren.
ZON EN MAAN
op 6.15 onder 19.17
op 15.23 onder 4.29
April
Zon
Maan