PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Vervoersstakingen in Amsterdam breiden zich uit Requesten aan minister Algera over Wester schelde-veren BILT 200 DODEN DOOR AARDBEVINGEN OP DE PHILIPPIJNEN SCHOUWENS WESTHOEK BLEEF... J DE VERWACHT... 198e Jaargang - No. 78 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer, Adjunct: W. de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adj.-Hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week; 5.85; p. kw.; fr. p. p. 8.10 par kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Zaterdag 2 April 1955. ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mm. Minimum p. advertentie I 3.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) van 1—5 regels I 1.—Iedere regel meer 20 cent. „Brieven of adres Bureau v. d. Blad" 25 cent meer. Giro No. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bur. Vlissingen, Walstr. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 304); Middelburg, Markt 51, telef. 3841; Goes, Lange Vorststr. 63, telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg, Finlandstx. 2, telef. 16; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zlerikzee. N. BogerdBtr. C 160, telef.26. TRAMVERKEER LIGT GEHEEL STIL Onderhoud met burgemeester D'Ailly onbevredigend genoemd In de hoofdstad des lands beperken de stakingen zich nu niet meer tot het gemeentepersoneel, maar zijn ook overgeslagen op enige particuliere bedrijven. Het merkwaardigste dat op de bewogen dag van gisteren te constateren viel, was wel stellig het feit, dat het personeel van tram, bus en veren, na eerst het werk te hebben hervat, dit nauwelijks een uur later weer neerlegde, omdat een bespreking ten stadhuize met burgemeester d'Ailly niet het gewenste resultaat had opgeleverd. In een Donderdagavond gehouden vergadering van de stakende tram mensen was besloten, de staking voort te zetten en met steunlijsten rond te gaan om geld voor de stakers op te halen. Ook het dekpersoneel van de veren dat elders bijeenkwam, nam een dienovereenkomstig besluit. In de vroege morgen van Vrijdag was de situatie nog wat verward doordat enige trams uit de remises kwamen, doch hierbij bleef het. De ponten voéren alleen in noodgeval len voor brandweer en politic, en er reden slechts drie bussen. Inmiddels hadden de stakers van B. en W. de ontslagbrieven ontvan gen, die waren aangekondigd. Het technisch personeel van de werkplaatsen der tram, had in de morgen het werk hervat en ook het personeel van de stadsreiniging, de waterleiding en de vuilverbranding ging weer aan het werk. Daarente gen gingen de stratenmakers in staking. Dit sloeg naar andere bedrijven over. Zo legden 150 man van de scheepswerf Verschure het werk neer, en verbonden aan hun actie de eis van 6 loonsverhoging. De stakingscommissie had zich in de ochtenduren twee keer schriftelijk tot de burgemeester gewend, met het Veren-misère D e mededelingen, die de directeur van de Provinciale Stoomboot diensten deed aan één onzer re dacteuren over de situatie rond de veren op de Westerschelde, hebben in brede kring verontrusting gewekt. En dat is begrijpelijk. Op allerlei manieren tracht men van Zeeland uit, deze provincie in het middelpunt van de nationale en van de interna tionale belangstelling te plaatsen, probeert men toeristen aan te trek ken en het gewest economisch voor uit te helpen, maar daarbij stuit men sinds jaar en dag op moeilijkheden rond de veerverbindingen. In de Sta ten vormen de Stoombootdiensten reeds jarenlang een onderwerp van langdurige besprekingen. De publie ke critiek op de bootverbindingen was daabij vaak meedogenloos, maaraltijd nog bestond er goede hoop, dat het langzamerhand beter zou gaan. Die hoop is nu voorlopig verdwenen Het blijkt, dat de maatregelen, die van de zijde der provincie Zee land worden voorgesteld, niet de nodige weerklank vinden bij de be trokken rijksinstantie. Het departe ment van verkeer en waterstaat moet nu eenmaal in de plannen worden gekend, omdat de tekorten op de ex ploitatie van de Westerscheldeveren door het Rijk worden betaald, terwijl bovendien het beheer van de aanleg- inrichtingen in handen van Rijkswa terstaat is. De minister van water staat heeft in dit opzicht dus veel in de melk in dit geval het Wester- scheldewater te brokkelen. Bij zijn veelvuldige bezoeken aan Zeeland en door het intensieve contact met het provinciaal bestuur heeft hij kennis kunnen nemen van het grote belang dat Zeeland heeft bij goed func- tionnerende veren. Men mag dan ook aannemen, dat hij op de hoogte is van de précaire situaties, die zich herhaaldelijk in Zeeland voordoen. Niettemin blijven zijn beslissingen uit en noodzakelijke maatregelen wor den niet of kunnen niet worden ge nomen Deze gang van zaken is betreu renswaardig, want daardoor wor den de vrije veren voor Zeeland een schadepost, die niet in guldens is uit te drukken. Hotelhouders en neringdoenden zullen inkomsten der ven, beroepsvervoerders komen voor hogere lasten dan nodie zijn en de re putatie van de veren wordt nog slech ter dan zij al is. En dat alles omdat Den Haag niet opschiet! Met opzet schrijven wij hier ,,Den Haag" en niet ,,de minister", want hij kan op de hoogte zijn en zich desondanks niet realiseren, dat hier op bepaalde beslissingen wordt gewacht. Ook hij is immers afhankelijk van zijn tech nische adviseurs. Er is blykbv een ambtelijke barrière tussen' de mi nister en de provincie, waarop alle goedbedoelde Zeeuwse plannen bij voorbaat stranden. Die barrière zal geslecht moeten worden, want reeds veel te lang is men hier het kind van de rekening geworden. Zeeland heeft recht op behoorlijk funetionne- rende veren en mag eisen, dat de regering alles doet om hiervoor te zorgen. Deltaplannen en dijkverho gingen zijn voor ons gewest niet de enige belangrijke zaken, die onder Verkeer en Waterstaat ressorteren! Ook alles wat met de bootdiensten op de Westerschelde te maken heeft, is van grote importantie! En dat dient men in Den Haag eindelijk eens-in te zien! verzoek te worden ontvangen, doch als antwoord gekregen, dat de bur gemeester dit slechts wilde toestaan, indien het werk zou worden hervat. Aldus geschiedde, en tegen zes uur reden de trams met volledig perso neel de remises uit. Maar nadat de stakingscommissie 20 minuten lang door de burgemeester te woord was gestaan, met als enig resultaat, de toezegging dat het verzoek tot her classificatie aan de wethouders zou worden overgebracht, besloot het comité' met ingang van direct, op nieuw het parool tot staking af te kondigen. En weer begaven de tramstellen zich naar de remises; slechts een der tigtal stellen, bestuurd door niet-sta- kers bleef op de weg. De arbeiders van de stadsreiniging, die het werk eerst hadden hervat, besloten toen uit solidariteit met het trampersoneel opnieuw in staking te gaan. In de avonduren was er geen en kele tram in de stad meer te beken nen. Het werk op de ponten wordt door matrozen verricht zodat deze vrij normaal in de vaart kwamen. Ook het 300 man tellende personeel van de haven- en handelsinrichtingen, dat na een 24-uurs-protestactie aan vankelijk weer aan het werk was ge gaan, heeft besloten opnieuw liet werk neer te leggen. Het wenst tien procent loonsverhoging en herclassi ficatie van de loongroepen. Een groep van Amsterdamse auto mobilisten heeft zich tot burgemees ter d'Ailly gewend met de medede ling, dat zij vandaag op weg naar hun werk en terug, alsook tijdens hun werk voor zover zij daarbij door de stad rijden, zullen pogen de door de staking gedupeerde Amsterdammers zonder-vervoermiddel behulpzaam te zijn. Reeds Vrijdag heeft de staking tot een spontane demonstratie van bur gerzin bij de automobilisten geleid, want velen van hen hebben gestran de medeburgers een lift gegeven. De groep heeft het volgende gede tailleerde plan uitgewerkt: zij zullen hun auto's langs de halteplaatsen van de trams op de tramrails tot stilstand brengen, de wachtende passagiers mededelen welke bestemming zij heb ben en zoveel passagiers opnemen als mogelijk is. Stichting van den Arbeid wil kieswet wijzigen Om productie niet te schaden Het bestuur van de Stichting van den Arbeid is tot de conclusie geko men, dat teneinde een zo gering mo gelijk verlies van productie te berei ken, de stembureaux op de dagen dei- verkiezingen hetzij tot 7, hetzij tot 8 uur dienen geopend te blijven. Dan kunnen, zo zegt het bestuur, ook werknemers die hun arbeid in een andere dan hun woonplaats uitoefe nen, in de plaats hunner inwoning hun stem uitbrengen. Het stichtingsbestuur heeft aan de minister van binnenlandse zaken ver zocht, eten desbetreffende wijziging van de kieswet te willen bevorderen. Tevens heeft de stichting van den arbeid onder de aandacht van prof. Beel gebracht, dat de verkiezingen, welke thans op Woensdag dienen te worden gehouden, beter op Vrijdag zouden kunnen plaatshebben, opdat ook reizigers, welke in de loop van de week op pad zyn, arbeiders, die in kampen verblijven, e.d., in staat zijn, in hun woonplaats te stemmen. ONTZETTENDE RAMP Duizenden mensen dakloos Het Zuidelijke gedeelte van de Philippijnen is Donderdagavond en Vrij dagmorgen getroffen door aardbevingen, die volgens een bekendmaking der Philippynse regering meer dan 200 doden en 1500 gewonden hebben geëist. Duizenden mensen zijn dakloos. In de bekendmaking werden de aardbevingen getypeerd als „de zwaarste sedert mensenheugenis". Het centrum van de aardbevingen lag in het gebied van het Lanao- meer op Mindanao. De stad Ozamis is ernstig getroffen, talrijke huizen zijn ingestort en in de straten zija grote scheuren ontstaan. Het peil van het Lanao-meer is met twee meter gedaald. President Ramon Magsaysay heeft naar aanleiding van de recente ge- beurentissen de noodtoestand afge kondigd in vier provincies. Volgens geleerden, die in dienst van de rege ring staan, bevond het centrum der aardbevingen zich in de Illigan-baai, ten Noorden van het eiland Minda nao. Dit eiland is het op één na groot ste van de 7100 eilanden, waaruit de Philippijnen bestaan. Treedt Pakistan toe tot Turks-Iraaks verdrag? De Pakistaanse ambassadeur in Tur kije, Mian Aminuddin heeft verklaard, dat Pakistan „actief overweegt" om tot het Turks-Iraakse verdrag toe te treden. Op de vraag of de regeringen van Turkije en Pakistan zich over deze kwestie verstaan, antwoordde de am bassadeur: „Dat moet wel, aangezien wij geallieerden zijn". A»VWWA\*^*\*\AA/WW\A Overdag wordt het wat zachter. (Van onze weerkundige medewerker) Temperaturen van 7 en 8 graden zouden in Januari aan genaam zijn, maar voor e©-0 maand als April zyn vijf to(-u graden te laag. Dit eer-Te weekeinde in April zal te koud zijn, al mag verwacht worden, dat de middagtemperaturen geleidelijk wat hoger zullen worden. De wind krimpt wat meer in Westelijke richting, waardoor wat minder koude lucht wordt aangevoerd. Kans op regen, die gewicht in de schaal legt, blijft nog klein. In De Bilt werden 22 vorst- dagen genoteerd tegen 12 nor maal, welk aantal de laatste eeuw maar driemaal groter is feweest. De zon scheen in De ilt 158 uren tegen normaal 133 uur. Er is weinig regen gevallen in De Bilt nl. 32 mm, in Vlis singen 24 tegen normaal 45 mm. Verleden jaar viel er 56 mm. De laagste temperatuur in Vlissingen was 6 graden op 1 Maart; de hoogste 16 gra den C. op 25 Maart. Wil men een koudere lente maand vinden dan die achter ons ligt, dan moet men tot 1883 teruggaan. Blokkade van Saigon werd voortgezet Saigon is sedert Donderdag in feite afgesneden van de provincies in West*. Cochin-China door een blokkade van Hoa-Hao-troepen onder bevel van ge neraal Bacut. Deze troepen hebben op de wegen die naar Saigon leiden, versperringen geplaatst en onderzoe ken alle auto's die de versperringen passeren. De troepen belemmeren ïn ernstige mate de bewegingen van eenheden van het nationale leger, die moeten trachten de hoofdwegen voor het ver keer open te h'ouden. De vleesvoorziening van Saigon stagneert, doordat troepen van de Binh Xuyen het abattoir van de stad ingesloten hebben. De prijzen van levensmiddelen stij gen ondanks de zware straffen die op prijsopdrijving gesteld zijn. De blokkade is niet absoluut, want de haven en het vliegveld zijn open voor aanvoer. Uit officiële bron verneemt Reuter, dat de Zuidvietnamese regering van plan is slechts 8000 van de 25.000 man troepen van de Cao Dai, die zich Don derdag bij de regeringstroepen aanslo ten, in dienst te houden. De rest zal aan het werk kunnen gaan bij de landbouw, doch men betwijfelt of deze mannen bereid zullen zijn terug te keren naar het zware werk in de rijst velden na een soldatenleven van twaalf jaar. Frankrijk en V. S. bespreken Indochinese vraagstuk. Frankrijk en de V.S. zijn voorne mens tegen het einde van deze maand te Washington van gedachten te wis selen over het Indochinese vraagstuk, zo is Vrijdag te Washington vernomen. Naar verluidt, onderhoudt Engeland met de V.S. en Frankrijk nauw con tact over deze kwestie, doch het ligt op het ogenblik niet in de bedoeling een Britse vertegenwoordiger aan de inleidende phase van .het overleg te laten deelnemen. Men verwacht, dat minister Dulles of zijn medewerker voor zaken betreffende het Verre Oos ten de V.S. zal vertegenwoordigen. OP HET HOOGSTE NIVEAU handelsbelang" Middelburg verontrust over gang van zaken Verschillende Zeeuwse organisaties hebben stappen ondernomen in ver band met de moeilijkheden, die deze zomer te verwachten zijn op de ve ren over de Westerschelde. In ons blad van gisteren werd in een vraag gesprek met nir. J. L. Nieuwenhuis, directeur van de Provinciale Stoom bootdiensten, de aandacht op deze moeilijkheden gevestigd. De Vereniging „Handelsbelang" te Middelburg heeft zich nu met een brief tot minister Algera gewend, waarin de bezorgdheid van de Middelburgse zakenwereld over de huidige gang van zaken tot uitdrukking komt. Naar wy vernemen ligt het ook in de bedoeling van de Stichting „Nieuw Walcheren" zich tot de minister te wenden. Ook de A.N.W.B., vervoersorganisaties en Hore- caf, overwegen stappen te doen, terwijl V.V.V. Walcheren zich tot de A.N.V.V. in Den Haag heel't gewend. De Nes bij gebouw „Frascati" stond Donderdagavond vol trampersoneel. In de brief van „Handelsbelang" aan de minister wordt er op gewe zen, dat sedert de bevrijding de si tuatie op de veerdienst Vlissingen- Breskens zorgwekkend is geweest. De capaciteit van dit veer was steeds minder dan de vervoersbehoefte be droeg en van jaar tot jaar vererger de de situatie. In elke jaarvergade ring van de vereniging vielen harde woorden over de schade, die de toe standen op deze dienst aan de Mid delburgse zakenwereld berokkenden. Dc vele en vaak lange wachttyden in het seizoen weerhouden vele par ticulieren en busondernemers om naar midden-Zeeland te reizen. Reeds aangevangen reizen worden om de zelfde reden gewijzigd, waardóór vooraf in Middelburg bestelde maal tijden en besproken logiesruimten op het laatste moment worden afge zegd. De laatste maanden gaf 't provin ciaal bestuur via de pers uiting aan de verwachting, dat dit jaar althans enige niet onbelangrijke verbeterin gen waren te verwachten, zoals het inzetten van een in België goedkoop te huur zijnde boot op de lijn Perk- polderKruiningen, het inzetten van een afzonderlijke derde boot op de lijn VlissingenBreskens, vooral van belang voor de splitsing in 't vervoer van personen en rywielen enerzijds en gemotoriseerd vervoer anderzijds. „Thans is bekend geworden, dat in plaats van verbeteringen voor het komende jaar een achteruit gang is te verwachten en dit geeft uiteraard zeer sterke repercus sies voor het Middelburgse be drijfsleven", aldus de brief. „Gezien de zeer grote belangen, die hier op het spel staan, lykt hel ons absoluut noodzakelijk, dat onmid dellijk alle maatregelen worden ge troffen om nog verbeteringen aan te brengen voor het a.s. seizoen. Indien direct de handen in elkaar worden geslagen, lijkt het ons zeer zeker mogelijk, dat de alsnog in België te huur zijnde veerboot deze zomer wordt ingezet en dat maatregelen worden getroffen om een derde boot deze zomer op het veer Vlissingen Breskens in te zetten." Brief aan V.V.V. V.V.V. Walcheren heeft zich met een brief tot haar landelijke organi satie, de A.N.V.V., gewend, waarin gewezen wordt op de grote terugslag, die te verwachten is tengevolge van het gebrek aan outillage op het veer VlissingenBreskens, Verreweg het grootste contingent vreemdelingen, dat een dagbezoek aan Walcheren .(Vervolg op pag. 10), ....ongerept! De schoonheid van Schouwens Westhoek bleef na de ramp on- tangetast. Het bleef een onge rept natuurgebied, zoals zich dat onder meer vertoont rond de vuurtoren van Haamstede. De Westhoek maakt zich ook thans weer gereed om zomer gasten te ontvangen en dat het inderdaad de moetic waard is om er een vacantia door te brengen constateerden onze speciale verslaggevers, die op pagina 9, met assistentie van onze fotograaf, een uitvoerige reportage over de Westhoek sa menstelden. (Foto P.Z.G.) KORTE PREDICATIE EEN VEELZEGGEND OPSCHRIFT. En Pilatus liet ook een opschrift schrijven en op het kruis plaatsen. Joh, 19 19. Het teas oudtijds gebruik dal, wan neer iemand tot de kruisdood werd veroordeeld, er op het kruis vermeld werd waaraan de gestrafte zich had schuldig gemaakt. Zo komt er ook boven het hoofd van Christus een opschrift. In drie talen staat: Jezus, de Nazoreeër, de Koning der Joden. Waarschijnlijk wilde Pilatus hier mede de spot drijven met de Joden uit wraak dat zij hem dit vonnis had den opgedrongen, Iemand die de sla vendood sterft is hun koning! Al heeft de landvoogd dit niet ge weten, door het opschrift zo op te stellen blijkt hij intussen hogere Lei ding te dienen. Deze ivoorden worden immers tot een indrukwekkende pro clamatie: deze Jezus is Koning. Het wordt gezegd in drie talenOok weer volgens het gebruik. Maar hier be tekent dit, dat nu allen lezen kunnen wat onder Gods leiding tot een heils tijding is gemaakt De Joden lezen dit woord. De godsdienstige élite van dit volk zocht haar heil in een strenge wets- betrachting. Hoe nauwgezetter men was, hoe dichter men bij God kwam. Wat spande men zich in'. Maar men vond geen rust. Onze inspanningen brengen ons immers nooit bij God. Nu leest de Jood: Jezus, de Nazo reeër, de Koning der Joden. Er vjordt gezegd: hier is de Redder, die u bij God brengt. De Grieks sprekenden lezen het opschrift. De Griekse geest zocht wijsheid. Maar had men wel gevon den wat men zocht? Hier staat men voor de Redder, die gezegd heeft dat Hij de Waarheid ts. Romeinen lezen het opschrift in het Latijn, de taal van het volk, dat de wereld aan zich heeft onderwor pen. Maar hierhoren zij van een macht, die alle machten te boven gaat. Misschien hebben al deze mensen toen niets van deze proclamatie be grepen. Maar dat die kruiseling Ko ning is, is tot in alle uithoeken van het Romeinse Rijk verkondigd gewor den. Die proclamatie richt zich tot de héle wereld, ook de wereld van nu. Jezus Christus is Redder, Koning voor ieder volk en voor ieder mens. Dit jaar doen weer vele jonge men sen in de Kerk belijdenis van hun ge loof. Zij doen dit omdat zij begrepen hebben, dat hun leven zonder Chris tus leeg is. Ja, het kruis-opschrift blijft actueel. Temidden van alle ver ontrustende berichten is dit woord altijd weer een woord van Heil, dat uitzicht brengt voor ons allen. Oostkapélle. E. R. O. RICHARD. RUSTIG WEER. Droog weer met flinke opklaringen. Zwakke tot matige wind tussen Noord west' en Zuidwest. Hogere middagtem peraturen dan gisteren. ZON EN MAAN op 6.15 onder 19.17 op 15.23 onder 4.29 April Zon Maan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 1