Het rijwiel heeft nog altijd een veelbelovende toekomst Machine neemt meer en meer de plaats van de mens in VERLATEN GOUDSTEDEN IN WEST-AUSTRALIE PROFESSOR LEEFDE OP MELK EN SINAASAPPELEN VLIEGTUIG DAT LOODRECHT DE LUCHT INGAAT WONINGNOOD THANS HET BELANGRIJKSTE PROBLEEM VRIJDAG 1 APRIL 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 MENING VAN DE RIJWIELFABRIKANTEN De export is alleen maar een noodzakelijk kwaad (Van een speciale verslaggever). Veertig fabrikanten, vierhonderd grossiers en twaalfduizend détailhande laren zijn in Nederland jaarlijks doende een half millioen fietsen te vervaar digen en aan de man te brengen. Er gaan 5 millioen fietsen over onze we gen en de karretjes zijn gemiddeld tien jaar oud. Deze cijfers hebben we dezer dagen bij een bezoek aan een rywielfabrïek in Apeldoorn, opgetekend uit de mond van een der leiders van het bedryf, die ons tevens deelgenoot maakte van een aantal zorgen in de rywiel- branche. in de eerste plaats is de Nederlan der' een lastige klant. Zijn eisen op al lerlei gebied van verchroomde vel lingen af, tot trommelremmen vóór en een torpedonaaf met versnelling achter maken het noodzakelijk, dat er tussen de 6000 en 7000 verschillen de modellen zijn, die de fabrikant alle moet kunnen leveren. Daarbij is de fiets een sterk sei zoenartikel: in het voorjaar schaft men zich rijwielen aan, die in October daaraan voorafgaande door de fabri kant aan de handelaar geleverd wor den en die deze in de maanden April, Mei en Juni aan zijn leverancier be taalt. Dat betekent, dat de rijwielfabrie- ken voor een waarde van anderhalf millioen gulden bij him agenten aan fietsen op crediet hebben uitstaan. Voor de détaillisten komt er dan nog de moeilijkheid bij, dat de overheid de winstmarges voor deze zakenmensen „bevroren" heeft. Ook zijn er de, terstond van de fa briek aan de afnemer leverende fa brikanten, die, zoals in Amsterdam reeds geschiedde, dwangmaatregelen van reparateurs en stallers uitgelokt hebben. De „direct leverende fabriek" schakelt, aldus onze zegsman, de mid denstand uit en de rijwielhandel voelt zich, in zijn strijd tegen deze verkoop methode te weinig gesteund door de overheid. Afrika: veel geglim. De Nederlandse fiets is momenteel populair in de Ver. Staten, in ver schillende delen van Afrika en in In donesië, al nam de export naar laatst genoemd eilandenrijk de laatste ja ren sterk af. Amerika en Afrika zijn evenwel nieuwe markten. Naar de Ver. Staten moet men uiterst concur rerend verkopen en de Afrikaanse be volking heeft allerlei bizarre eisen, samenvallend met smaak en levensop vatting. Er zijn gebieden, waar een fiets alleen waarde heeft, zolang de papieren omhulsels van het verpak kingsmateriaal er nog omzitten! Voorts moet een, naar Afrikaanse landen geëxporteerde fiets van min stens drie achterlichten, spiegels en véél geglim voorzien zijn. Amerika vraagt thans kogelblauwe fietsen. Export aanvaardt men als een noodzakelijk kwaad. In de winter is er onvoldoende werkgelegenheid in de fabrieken, maar in het hoogseizoen zijn weer veel mensen nodig. Van daar, dat men de export wel als een welkome aanleiding beschouwt om de arbeiders vast te houden, maar ander zijds waakzaam blijft, dat de export de binnenlandse afzet die het voor naamste is niet beïnvloedt. In veertig minuten De Nederlandse fiets, die U en wij berijden ondergaat twee honderd cn zestig bewerkingen. Het Instituut voor Rijwiel-onderzoek (I.R.O.) heeft, kort na de oorlog, een onderzoekin stituut geopend, dat evenwel nog niet geleid heeft tot een zekere normali satie van de Nederlandse modellen. Hoe moeilijk die materie is, moge blijken uit het feit, dat de spaltenfa- brieken niet minder dan 50 verschil lende spaaklengten leveren. Daarom dringen de fabrikanten verschillende eisen zelf terug. In veertig minuten groeit zo'n fiets, van een verzameling verchroomd staal en zwart glimmende onderdelen tot het bekende karretje. Om maar enkele cijfers te noemen: de man, die de banden oplegt, heeft voor die procedure niet meer dan en kele minuten nodig. Hij bebandt 230 tot 280 wielen per dag. VRIJ OM TE GAAN Een hoofdstraat voor 400 gulden (Van onze correspondent in Australië) Ernestine Hill, de Australische schrijfster die ook buiten de grenzen van dit vijfde werelddeel beroemd werd door haar boeken over het leven in de Australische „bush", zoals „We from the Never-Never", heeft een pel grimstocht gemaakt naar de „dode" goudsteden van West-Australië en heeft nog eens iets over deze wonderlyke verlaten wereld verteld. Hij nam zelfs in gewicht toe In het begin van dit jaar besprak dr. D. L. Gibson, het hoofd van de zui- velafdeling van de Universiteit van Saskatchewan in Canada, de voe dingswaarde van melk met de stu denten, zo schryft het orgaan van de koninklijke Nederlandse Zuivelbond. Toen hij beweerde, dat een mens zou kunnen leven op een diëet van uitslui tend melk en sinaasappelsap twijfel den zyn studenten kennelijk aan de juistheid daarvan. Dat liet proffessor Gibson niet op zich zitten, zodat hij aanbood het be wijs te leveren. Gedurende 25 dagen, een vooraf bepaalde periode, leefde hij uitsluitend op melk, aangevuld met sinaasappelsap en een ijzerpreparaat. Gedurende de proef verrichtte hij zijn normale inspannende werkzaamhe den. Het verslag van die proef is op genomen in het Canadian Dairy and Ice Cream journal. Het rantsoen bestond uit drie liter vole melk per dag, ruim 100 gram si naasappelsap en eens in de vijf da gen een tablet van een ijzerprepa raat. Dit rantsoen bevatte ruim de voedingsstoffen, die noodzakelijk wor den geacht voor een volwassen man met een gewicht van 140 Engelse pon- Voorvorken, frames en spatborden worden, al naar de aard, bewerkt, „gebouwd", in het industriële helle vuur van 900 graden gesoldeerd en gelast, op slijpstenen geslepen, 'in ba den ontvet en in andere gelakt. Twaalfhonderd frames maakt een man met behulp van een machine. Hij zou er hoogstens 250 per dag met de hand kunnen vervaardigen. Spaken in het wiel. Jonge jongens spannen spaken in de wielen, maar het zijn ervaren monteurs en reparateurs, die de fiet sen monteren en er schoon 70. per week aan verdienen. De kleuren van de fietsen zijn modern, al heeft het oude zwarte zware rijwiel ook nog altijd aftrek. Het zijn de kleinigheden, die de vraag naar een bepaald merk fiets be palen: de bies „doet veel". Vandaar dat elke fabriek getrainde „lijntrek kers" heeft, die uit de hand de goud kleurige biezen trekken langs buizen en veilingen. den (65 kg). De behoefte aan calo rieën, eiwitten, vet, koolhydraten, kalk, vitamine A. B en C waren ruim schoots gedekt. Wellicht denkt men dat een derge lijk rantsoen van vloeibaar voedsel te veel vocht bevat, maar in feite is de hoeveelheid vocht, die men op deze wijze opneemt, niet zoveel groter dan bij het normale voedsel. Aangetekend moet echter worden, dat een gering deel van het rantsoen bestond uit chocolademelk, overigens gebruikte hij alleen volle gehomogeniseerde melk. Aan het eind van de proefperiode werd zijn algemene gezondheidstoe stand goed genoemd. Er werden geen abnormale verschijnselen waargeno men noch tekorten. Hij had geen last van slapeloosheid en evenmin van constipatie, hoewel soms wordt ge meend. dat melk verstoppend werkt. Zijn lichaamsgewicht nam zelfs met 3 pónd toe, terwijl de kosten voor het 1iëet slechts 70 bedroegen van de normale voedingsuitgaven in Canada. Een dergelijk experiment heeft we tenschappelijk natuurlijk weinig waarde, maar het is een geslaagd practisch bewijs van de hoge voe dingswaarde van melk, het „nage noeg volledige voedsel". Of de bromfiets de ouderwetse trapper ooit overbodig zal maken? De fabrikant is er geenszins ongerust over. Een fiets, die eenmaal aange schaft is, kost niets. Men verwacht „gratis" service van zijn handelaar voor het apparaat. Maar een brommer kost 4.tot 6.per week en in tijden van laagconjunctuur is dat een bedrag dat de financieel kwetsbare bezitter nauwelijks kan opbrengen. „De toekomst", zeggen de fabrikan ten, „is aan de fiets!" „Het leven begint bij veertig" Verwijten van minister Suurhoff In zijn memorie van antwoord aan de Eerste Kamer betreffende de be groting 1955 van zijn departement, gaat minister Suurhoff nog in op de werkzaamheden van de stichting „Het leven begint bij veertig". Erkend werd, dat de stichting niet beschikte over deskundig personeel en dat men moest volstaan met de schrif telijke mededelingen van de sollici tanten zelf. Dit is onverantwoord en dilettantisch; teleurstellingen zijn dan ook niet uitgebleven. Plaatsing van oudere arbeidskrach ten dient volgens de minister niet te geschieden in de sfeer van het senti ment doch op zakelijke basis. De mi nister citeert dan verschillende uitla tingen van de stichting en consta teert, dat zij de z.g. bemiddeling op nauwelijks te kwalificeren wijze in de politieke strijd betrekt. Bij de huidige ontwikkeling weigert de minister elk verder contact met de stichting. den, zich plotseling omring zag door een uit de grond vliegende stad. Dan is er het verlaten Wiluna waar 10 jaar geleden 28.000 mensen woon den en waar thans het luxueuze hotel Lake Way met zijn wintertuin, vier grote zalen en 100 slaapkamers ter beschikking staat van de enkele zwerver, die die kant uit mocht ko men. Toen Agnew verlaten werd omdat 't goud in de mijn op was, kochten de paar achterblijvers een hele straat op voor 400 gulden Maar veel van deze spooksteden zijn misschien alleen maar schijn dood. Het goud mag op zijn, maar vandaag of morgen vindt de een of ander er wellicht uranium of een van de zeldzame metalen voor de oorlogs industrie, waarvoor fortuinen betaald worden. En dan zal de oude stad weer even plotseling tot bloei komen als zij .ge- Er zijn er uiteraard, die vrezen, dat de machine de plaats van de mens meer en meer gaat innemen. Anderen, daarentegen, zijn ervan overtuigd, dat het ontwikkelen van de nieuwe automatische machines, en het onder houden daarvan zowel een mate van verschuiving der werkgelegenheid zal veroorzaken, alsook de scholing van de arbeider zal verdiepen, als gevolg waarvan hij een hoger loon zal kun nen eisen, waardoor hij weer, als ver- bruiker een groter aandeel in de eco nomie zal nemen. Ter staving van het eerste argu- men (vervanging van de mens door de robot) wordt o.a. het voorbeeld aangevoerd van de olie industrie. De olieproductie in 1954 was ruim 25 procent hoger dan V. S. eisen vergoeding van Tsjechoslowakije. Wegens neerschieten van toestel. De Verenigde Staten hebben bij het internationaal gerechtshof een eis tot schadevergoeding van Tsjecho- Slowakije ingediend tot een bedrag van ruim 270.000 dollar wegens het neerschieten van een Amerikaanse „Thunderjet." op 10 Maart 1953. Zo deelt de griffie van het Hof mede. Amerika verklaart dat het toestel werd neergeschoten, terwijl het een vlucht maakte boven de Amerikaan se zóne van -Duitsland. De piloot is er uitgesprongen en werd gewond. Een nota aan Tsjecho-Slowakije is onbeantwoord gebleven. In welingelichte kringen wordt be twijfeld, of de zaak ooit zal worden behandeld. Vorig jaar moest het Hof soortgelijke Amerikaanse eisen aan het adres van Rusland en Hongarije schrappen, omdat gedaagden verklaar den dat zij de uitspraak van het Hof niet zouden aanvaarden, t$ Een viermotorig vliegtuig van de Pan American Airways, dat met drle-en-twin- tig personen op weg was naar Honoloeloe, heeft nabij de Amerikaanse Westkust een noodlanding op zee gemaakt. die van 1944, maar het aantal ar beiders, nodig om deze grotere hoeveelheid brandstof te produce ren, was verminderd van 147.000 man tot 137.000 man. Percentsge wijs waren derhalve 37.000 man door het gebruik van automatische machines „ontheemd". Amerika's telefoonindustrie gaf ech ter een tegengesteld beeld Ook daar maakt men een toenemend gebruik van automatische breinen en electro- nische apparatuur. Het is b.v. moge lijk van een centrale in New York binnen 15 seconden een verbinding tot stand te brengen met elk gewenst nummer in San Francisco, 5400 kilo meter Westwaarts! Volgens de offi ciële gegevens van de maatschappij bedroeg de personeelsverhouding in 1925 één employé voor elke 40 tele foons; thans is deze één op 70. Doch het aantal diensten is, mede dank zij het gebruik van automatische appa- raturen, zozeer verbeterd en uitge breid, dat de totale loonstaat thans 600.000 man omvat, tegenover 400.000 man in 1944. RAMP OF ZEGEN? Deze tegenstelling wijst er op, dat er althans nog ruimte voor discussie is over de vraag of „automation" een ramp dan wel een zegen voor de we reld is. Zelfs de Amerikaanse vakvereni gingen zijn het veelal oneens over de consequenties van deze „tweede in dustriële revolutie". Walter P. Reu- ther, hoofd van de vakbond van auto mobielarbeiders stelt zich op het standpunt, dat men de technologische vooruitgang niet kan tegenhouden. Spanning Ionen-prijzen neemt weer toe In de pas gehouden opinie-peiling van het N.I.P.O. werd de vraag ge steld wat de regering dit jaar het eerst zou moeten opknappen. De antwoorden op deze vraag wa ren woningnood oplossen 35 lo nen en prijzen, levensstandaard om hoog, evenwicht tussen lonen en prij zen verbeteren, loonsverhoging, lonen verbeteren 24 pensioenen verbete ren, staatspensioenen, ouderdoms pensioen, voor ouden van dagen zor gen 12 belasting verlagen, belas- tingpolitiek, verlaging van de sociale lasten 10 dijken versterken, zee- Dit Bell-vliegtuig, geschikt om in verticale richting óp te stijgen cn te dalen, is nog maar een klein toestel, uilsluitend gebouwd voor experimen tele doeleinden. Het begin is er ech ter eb men mag wel aannemen dat deze wijze van vliegen in de toekomst steeds meer betekenis zal krygen! Twist in hotelkeuken leidde tot doodsla®. In de afwaskeuken van het Victoria Hotel aan het Damrak in de hoofdstad, ontstond gistermorgén tussen de 41- jarige bordenwasser L. V. en zijn 42- jarige collega A. V. S. een ruzie over het tempo waarin gewerkt werd. De twist liep zo hoog. dat S. de deksel van een grote hotclpan greep en daar mede zijn collega een slag op het hoofd gaf. Het slachtoffer werd naar een ziekenhuis overgebracht, waar hij korte tijd later is overleden. De hoteldirectie ontsloeg S. op staande voet en stuurde -de man het hotel uit, zodat de politie naar hem moest gaan zoeken. Later op de dag is hij gearresteerd. Directeur Rijkspost spaarbank nam gisteren afscheid. De directeur der Rijkspostspaar bank, mr. J. H. Groen, heeft gisteren, ter gelegenheid van zijn pensionnering per 1 April a.s. in het hoofdgebouw van de R.P.S. te Amsterdam gerecipi eerd. Des morgens was de scheidende functionaris namens het hoofdbestuur van de P.T.T. gehuldigd door de di recteur-generaal ir. J. D. H. van der Toorn. Ter gelegenheid van zijn afscheid is de heer Groen benoemd tot ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw. Als nieuwe directeur is aangesteld mr. H. J. W. Stegeman. Waarschuwing aan de Russische landbouwers Nikita Chroesjtsjef, de secretaris van de Sowjet-communistische party, heeft in een rede op een conferentie te Woronesj gewaarschuwd, dat de „ooi-log verklaard moet worden" aan boerenarbeiders, die er voor verant woordelijk zijn dat landbouwmachines in de open lucht verroesten en ver gaan. Er dient krachtig gestreden te worden tegen de „barbaarse'houding ten aanzien van technische uitrus ting". De personen die hiervoor ver antwoordelijk zijn, moeten streng ge straft worden, aldus Chroesjtsjef bly- kens een verslag in de „Prawda". Hg leverde voorts strenge critiek op de „primitieve en verkeerde" hou ding van een collectieve boerdery, waar plannen waren gemaakt om het maisareaal met slechts 20 procent te vergroten. Een boerderij waar het areaal met 350 procent vergroot zou worden, stelde Chroesjtsjef als voor beeld. Doch teneinde zijn arbeiders te be- schèrmen, eist hij bij de komende on derhandelingen voor een nieuwe CA. O met de auto-industrie een gegaran deerd jaarloon voor elke arbeider. Andere vakbonden vooral de or ganisaties die zich door „automation" bedreigd gevoelen nemen geenszins eo'n breed standpunt in. Andere gevaren doen zich eveneens voor: de enorme technische vordering, die thans van maand tot maand wordt gemaakt, beïnvloedt o.a. de kooplust van het publiek op ongunstige wijze. De consument beseft, dat hij een dwaasheid begaat door nu reeds een kleuren-televisietoestcl te kopen voor ongeveer 1000 dollar. Hij kan er zeker van zijn dat er binnen het jaar voor dc helft van de prijs een betere kwa liteit klcuren-ontvanger op de markt zal zijn. gaten dichten, zorg watersnoodgebie- den 4 7*hogere levensstandaard voor de middenstand, kleine zelfstandigen ook kindertoeslag 4 De vorige malen, dat het N.I.P.O. deze vraag stelde, was het percenta ge van de mensen, die de woningnood als het belangrijkste probleem zagen, nog hoger, zoals de volgende cijfers aantonen: Mei 1952 44 November 1953 41 Maart 1954 47 Nu 35 De spanning tussen lonen en prij zen lijkt weer toe te nemen. Dit on derwerp behaalde in voorgaande on derzoekingen de volgende cijfers: Mei 1952 11 November 1953 19 Maart 1954 13 Thans wordt het weer genoemd door 24 <b. cicii uuuuudci^ vau net vet jjcttv- smateriaal er nog omzitten! sorts moet een, naar Afrikaanse en geëxporteerde fiets van min- s drie achterlichten, spiegels en geglim voorzien zijn. merika vraagt thans kogelblauwe ;en. qsort aanvaardt men als een izakelijk kwaad. In de winter is nvoldoende werkgelegenheid in de ieken, maar in het hoogseizoen weer veel mensen nodig. Van- dat men de export wel als een come aanleiding beschouwt om de iders vast te houden, maar ander- waakzaam blijft, dat de export innenlandse afzet die het voor- nste is niet beïnvloedt. In veertig minuten s Nederlandse fiets, die U en wij den ondergaat twee honderd cn ig bewerkingen. Het Instituut Rijwiel-onderzoek (I.R.O.) heeft, na de oorlog, een onderzoekin- lut geopend, dat evenwel nog niet id heeft tot een zekere normali- van de Nederlandse modellen, moeilijk die materie is, moge en uit het feit, dat de spaltenfa- ken niet minder dan 50 verschil- e spaaklengten leveren. Daarom gen de fabrikanten verschillende a zelf terug. i veertig minuten groeit zo'n fiets, een verzameling verchroomd 1 en zwart glimmende onderdelen iet bekende karretje, m maar enkele cijfers te noemen: nan, die de banden oplegt, heeft die procedure niet meer dan en- minuten nodig. Hij bebandt 230 280 wielen per dag. En bij mij, die 15 jaar geleden door deze vreemde wereld van „spookste den" mocht zwerven, doch die nu he laas aan de stad gebonden is, heeft deze pelgrimstocht een groot heim wee opgewekt naar de stille Australi sche woestijn, waar de sterren voor het plukken laag aan de hemel han gen en waar van leven bruisende ste den in een enkele week volkomen leeg en dood kunnen zijn. In dit gebied ten Noorden van de goudstad Kalgoorlie komen en gaan de steden wanneer de ene goudmijn sluit en een andere ergens verderop begint. Dan trekt de bevolking van 500 tot 5000 zielen weg, compleet met hotel, winkels, politie-agent, dokter, hospitaal, slagerij, melksalon, uitleen- bibliotheek en souvenir-winkel. Zelfs de mieren verdwijnen om het spoor van de broodkruimels te volgen. Alles verdwijnt, behalve de huizen en de hotels, het spoorwegstation en het kerkhof. Gras in de straten En ergens verderop groeit een nieuwe stad. Binnen een week is er een stedenschoon-vereniging, die met plannen voor een golfcourse rond loopt, is men bezig met de bouw van een stadhuis en is er een Rotary Club gevormd. Wat achtergebleven is, dat is ach tergebleven en daar trekt welhaast niemand zich meer iets van aan. Zo beschrijft Ernestine Hill de eens bloeiende stad Lawlers met 30.000 in woners waar thans tussen de ruïnes nog zegge en schrijve één eenzame goudzoeker woont. Maar daar tegen over staat een plaats als Mount Mag net, waar vorig jaar een enkele goud zoeker, die alleen gelaten wilde wor- EEN CANADEES EXPERIMENT EVOLUTIE IN LUCHTVAART Helicopter is slechts voorloper (Van een luchtvaartmedewerker) In één opzicht staat een vliegtuig nog een heel eind ten achter bij een vogel, die zonder veel omhaal in de lucht wipt en dan geheel vrij is in zyn bewegingen: een vliegtuig heeft er altijd nog een lange aanloop bij nodig om op gang te komen en die aanloop duurt te langer en neemt meer ruimte in beslag, naarmate de vliegtuigen groter en zwaarder worden. Men kan zich dus zo voorstellen dat er altijd mensen zijn geweest, die hoopten met een vliegtuig nog eens anders op te stijgen. Misschien niet direct op de manier zoals een vogel dat doet met klapwiekende vleugels, maar dan toch op en wyze, die een minder grote aanloop vergt, waardoor de vlieg velden die in de jaren na de tweede wereldoorlog respectabele afmetingen hebben aangenomen, wat minder grond in beslag gaan nemen. De oplossing scheen gevonden met het hefschroefvliegtuig, dat maar weinig aanloopruimte nodig heeft en dat, als het moet, in verticale rich ting kan opstijgen. Jammer genoeg is men echter minder tevreden met de helicopter als deze eenmaal vliegt. Dit vliegtuig verplaatst zich immers minder snel en wat de draagcapaci- teit betreft en de kosten van de ex ploitatie, moet de helicopter het ook tegen een gewoon vliegtuig afleggen. storven is. Dan zal het grote en nu nog verlaten hotel weer opgeknapt worden en dan zal men er in de ka mers weer kunnen lezen, zoals men nu nog kan lezen in de badkamer van het hotel in Norseman: „Dit wa iter is voor uw gemak over een af stand van 700 kilometer gepompt"... Het grote Westen, waar steden ko men en gaan, is een streek van ro mantiek. Men vindt er plaatsen met welluidende namen als Chiddle Chiddle en Dgarrie Woondoo Budgin Binia, hetgeen respectievelijk bete kent „waar de vogels in de bosjes zit ten en zingen" en „het huis van de rode mier en hij zal je bijten wanneer je heen gaat". Vrij om te gaan. Het is een land waar men vrij is om te komen en vrij is om te gaan. Maar het is een land voor mannen en vrouwen met de lust voor het avontuur in het bloed. Zeker niet voor de huisvrouw, die steen en been klaagt wanneer de druk van het gas te laag is of de kruidenier niet iedere dag langs komt De voorstanders der afschaffing van de vliegvelden, die dus een ver ticale start als een ideale oplossing zagen, zochten juist naar een moge lijkheid om met een gewoon vliegtuig zover te komen. Het ziet er naar uit dat hun stre ven met succes beloond zal worden. Sinds korte tijd bestaat er namelijk een aantal vliegtuigen, die in verti cale richting kunnen opstijgen en op dezelfde wyze kunnen dalen. Dit zijn vliegtuigen, die hangende aan hun luchtschroef opstijgen en bij die ge legenheid met de neus naar boven vliegen, om eerst geleidelijk aan, als het vliegtuig op snelheid komt, in een normale horizontale vliegstand over te gaan. Maar ook dit is de juiste oplossing niet. Militaire vliegtuigen kunnen op deze wijze hun vlucht beginnen, maar men kan toch moeilyk van bur gerluchtreizigers verlangen dat ze met behulp van ladders in vliegtui gen klimmen, die op de staart staan en met de neus naar boven wyzen. Een. verticale start lokt velen wel aan, maar dan zó dat het vliegtuig zélf in een horizontale stand blijft evenals het hefschroefvliegtuig om de inzittenden niet de indruk te geven dat ze op een kermis zijn te rechtgekomen. Zo'n verticale start met een in nor male stand blijvend vliegtuig wordt mogelijk met behulp van straalaan drijving. Het Engelse „Vliegende bed" is er een voorbeeld van en nu komt de Amerikaanse Bell vliegtui- genfabriek met een werkelijk vlieg tuig, dat op deze wyze de lucht in AUTOMATISCHE POLITIE-AGENT Zelfs vakverenigingen in V.S. oneens over deze revolutie (Van onze correspondent) Niet alleen de lopende band of het symphonie-orkest, maar ook de politie agent kan geheel worden geautomatiseerd. Wij waren kort geleden aan wezig bij een proefneming op een van Amerika's grote snelverkeerswegen, voor het gebruik waarvan de automobilist een speciale belasting van on geveer één dollercent per mijl betaalt. In het tolhokje aan het eind van de weg was de geüniformeerde tolbeambte vervangen door een machine. De automobilist moest een ponskaart die hij had ontvangen toen hij de snel- verkeersweg opreed, in een controleklok steken en 50 dollarcent in een sleuf laten vallen. Deed hij dit, dan gebeurde er niets. Maar probeerde hij de machine ook maar een cent te onthouden, dan werd er automatisch van zijn nummerplaat een foto genomen, die binnen luttele seconden was ontwikkeld en afgedrukt; een alarmklok haalde een motor-Dolitieman uit zijn rust, en vóór de automobilist nog maar een halve kilometer verder was kon de beambte, gewapend met foto en de preciese informatie hoeveel de automobilist nog schuldig was, hem achternasuellen om het achterstal lige bedrag (plus boete) te innen! ENQUêTE VAN N.I.P.O.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 13