Het rijwiel heeft nog altijd een
veelbelovende toekomst
Machine neemt meer en meer de
plaats van de mens in
VERLATEN GOUDSTEDEN IN
WEST-AUSTRALIE
PROFESSOR LEEFDE OP MELK
EN SINAASAPPELEN
VLIEGTUIG DAT LOODRECHT
DE LUCHT INGAAT
WONINGNOOD THANS HET
BELANGRIJKSTE PROBLEEM
VRIJDAG 1 APRIL 1955
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
MENING VAN DE RIJWIELFABRIKANTEN
De export is alleen maar
een noodzakelijk kwaad
(Van een speciale verslaggever).
Veertig fabrikanten, vierhonderd grossiers en twaalfduizend détailhande
laren zijn in Nederland jaarlijks doende een half millioen fietsen te vervaar
digen en aan de man te brengen. Er gaan 5 millioen fietsen over onze we
gen en de karretjes zijn gemiddeld tien jaar oud.
Deze cijfers hebben we dezer dagen bij een bezoek aan een rywielfabrïek
in Apeldoorn, opgetekend uit de mond van een der leiders van het bedryf,
die ons tevens deelgenoot maakte van een aantal zorgen in de rywiel-
branche.
in de eerste plaats is de Nederlan
der' een lastige klant. Zijn eisen op al
lerlei gebied van verchroomde vel
lingen af, tot trommelremmen vóór
en een torpedonaaf met versnelling
achter maken het noodzakelijk, dat
er tussen de 6000 en 7000 verschillen
de modellen zijn, die de fabrikant alle
moet kunnen leveren.
Daarbij is de fiets een sterk sei
zoenartikel: in het voorjaar schaft
men zich rijwielen aan, die in October
daaraan voorafgaande door de fabri
kant aan de handelaar geleverd wor
den en die deze in de maanden April,
Mei en Juni aan zijn leverancier be
taalt.
Dat betekent, dat de rijwielfabrie-
ken voor een waarde van anderhalf
millioen gulden bij him agenten aan
fietsen op crediet hebben uitstaan.
Voor de détaillisten komt er dan nog
de moeilijkheid bij, dat de overheid de
winstmarges voor deze zakenmensen
„bevroren" heeft.
Ook zijn er de, terstond van de fa
briek aan de afnemer leverende fa
brikanten, die, zoals in Amsterdam
reeds geschiedde, dwangmaatregelen
van reparateurs en stallers uitgelokt
hebben. De „direct leverende fabriek"
schakelt, aldus onze zegsman, de mid
denstand uit en de rijwielhandel voelt
zich, in zijn strijd tegen deze verkoop
methode te weinig gesteund door de
overheid.
Afrika: veel geglim.
De Nederlandse fiets is momenteel
populair in de Ver. Staten, in ver
schillende delen van Afrika en in In
donesië, al nam de export naar laatst
genoemd eilandenrijk de laatste ja
ren sterk af. Amerika en Afrika zijn
evenwel nieuwe markten. Naar de
Ver. Staten moet men uiterst concur
rerend verkopen en de Afrikaanse be
volking heeft allerlei bizarre eisen,
samenvallend met smaak en levensop
vatting. Er zijn gebieden, waar een
fiets alleen waarde heeft, zolang de
papieren omhulsels van het verpak
kingsmateriaal er nog omzitten!
Voorts moet een, naar Afrikaanse
landen geëxporteerde fiets van min
stens drie achterlichten, spiegels en
véél geglim voorzien zijn.
Amerika vraagt thans kogelblauwe
fietsen.
Export aanvaardt men als een
noodzakelijk kwaad. In de winter is
er onvoldoende werkgelegenheid in de
fabrieken, maar in het hoogseizoen
zijn weer veel mensen nodig. Van
daar, dat men de export wel als een
welkome aanleiding beschouwt om de
arbeiders vast te houden, maar ander
zijds waakzaam blijft, dat de export
de binnenlandse afzet die het voor
naamste is niet beïnvloedt.
In veertig minuten
De Nederlandse fiets, die U en wij
berijden ondergaat twee honderd cn
zestig bewerkingen. Het Instituut
voor Rijwiel-onderzoek (I.R.O.) heeft,
kort na de oorlog, een onderzoekin
stituut geopend, dat evenwel nog niet
geleid heeft tot een zekere normali
satie van de Nederlandse modellen.
Hoe moeilijk die materie is, moge
blijken uit het feit, dat de spaltenfa-
brieken niet minder dan 50 verschil
lende spaaklengten leveren. Daarom
dringen de fabrikanten verschillende
eisen zelf terug.
In veertig minuten groeit zo'n fiets,
van een verzameling verchroomd
staal en zwart glimmende onderdelen
tot het bekende karretje.
Om maar enkele cijfers te noemen:
de man, die de banden oplegt, heeft
voor die procedure niet meer dan en
kele minuten nodig. Hij bebandt 230
tot 280 wielen per dag.
VRIJ OM TE GAAN
Een hoofdstraat voor 400 gulden
(Van onze correspondent in Australië)
Ernestine Hill, de Australische schrijfster die ook buiten de grenzen van
dit vijfde werelddeel beroemd werd door haar boeken over het leven in de
Australische „bush", zoals „We from the Never-Never", heeft een pel
grimstocht gemaakt naar de „dode" goudsteden van West-Australië en
heeft nog eens iets over deze wonderlyke verlaten wereld verteld.
Hij nam zelfs in gewicht toe
In het begin van dit jaar besprak
dr. D. L. Gibson, het hoofd van de zui-
velafdeling van de Universiteit van
Saskatchewan in Canada, de voe
dingswaarde van melk met de stu
denten, zo schryft het orgaan van de
koninklijke Nederlandse Zuivelbond.
Toen hij beweerde, dat een mens zou
kunnen leven op een diëet van uitslui
tend melk en sinaasappelsap twijfel
den zyn studenten kennelijk aan de
juistheid daarvan.
Dat liet proffessor Gibson niet op
zich zitten, zodat hij aanbood het be
wijs te leveren. Gedurende 25 dagen,
een vooraf bepaalde periode, leefde
hij uitsluitend op melk, aangevuld met
sinaasappelsap en een ijzerpreparaat.
Gedurende de proef verrichtte hij zijn
normale inspannende werkzaamhe
den. Het verslag van die proef is op
genomen in het Canadian Dairy and
Ice Cream journal.
Het rantsoen bestond uit drie liter
vole melk per dag, ruim 100 gram si
naasappelsap en eens in de vijf da
gen een tablet van een ijzerprepa
raat. Dit rantsoen bevatte ruim de
voedingsstoffen, die noodzakelijk wor
den geacht voor een volwassen man
met een gewicht van 140 Engelse pon-
Voorvorken, frames en spatborden
worden, al naar de aard, bewerkt,
„gebouwd", in het industriële helle
vuur van 900 graden gesoldeerd en
gelast, op slijpstenen geslepen, 'in ba
den ontvet en in andere gelakt.
Twaalfhonderd frames maakt een
man met behulp van een machine. Hij
zou er hoogstens 250 per dag met de
hand kunnen vervaardigen.
Spaken in het wiel.
Jonge jongens spannen spaken in
de wielen, maar het zijn ervaren
monteurs en reparateurs, die de fiet
sen monteren en er schoon 70.
per week aan verdienen. De kleuren
van de fietsen zijn modern, al heeft
het oude zwarte zware rijwiel ook nog
altijd aftrek.
Het zijn de kleinigheden, die de
vraag naar een bepaald merk fiets be
palen: de bies „doet veel". Vandaar
dat elke fabriek getrainde „lijntrek
kers" heeft, die uit de hand de goud
kleurige biezen trekken langs buizen
en veilingen.
den (65 kg). De behoefte aan calo
rieën, eiwitten, vet, koolhydraten,
kalk, vitamine A. B en C waren ruim
schoots gedekt.
Wellicht denkt men dat een derge
lijk rantsoen van vloeibaar voedsel te
veel vocht bevat, maar in feite is de
hoeveelheid vocht, die men op deze
wijze opneemt, niet zoveel groter dan
bij het normale voedsel. Aangetekend
moet echter worden, dat een gering
deel van het rantsoen bestond uit
chocolademelk, overigens gebruikte
hij alleen volle gehomogeniseerde
melk.
Aan het eind van de proefperiode
werd zijn algemene gezondheidstoe
stand goed genoemd. Er werden geen
abnormale verschijnselen waargeno
men noch tekorten. Hij had geen last
van slapeloosheid en evenmin van
constipatie, hoewel soms wordt ge
meend. dat melk verstoppend werkt.
Zijn lichaamsgewicht nam zelfs met 3
pónd toe, terwijl de kosten voor het
1iëet slechts 70 bedroegen van de
normale voedingsuitgaven in Canada.
Een dergelijk experiment heeft we
tenschappelijk natuurlijk weinig
waarde, maar het is een geslaagd
practisch bewijs van de hoge voe
dingswaarde van melk, het „nage
noeg volledige voedsel".
Of de bromfiets de ouderwetse
trapper ooit overbodig zal maken?
De fabrikant is er geenszins ongerust
over. Een fiets, die eenmaal aange
schaft is, kost niets. Men verwacht
„gratis" service van zijn handelaar
voor het apparaat. Maar een brommer
kost 4.tot 6.per week en in
tijden van laagconjunctuur is dat een
bedrag dat de financieel kwetsbare
bezitter nauwelijks kan opbrengen.
„De toekomst", zeggen de fabrikan
ten, „is aan de fiets!"
„Het leven begint bij veertig"
Verwijten van minister
Suurhoff
In zijn memorie van antwoord aan
de Eerste Kamer betreffende de be
groting 1955 van zijn departement,
gaat minister Suurhoff nog in op de
werkzaamheden van de stichting
„Het leven begint bij veertig".
Erkend werd, dat de stichting niet
beschikte over deskundig personeel en
dat men moest volstaan met de schrif
telijke mededelingen van de sollici
tanten zelf. Dit is onverantwoord en
dilettantisch; teleurstellingen zijn dan
ook niet uitgebleven.
Plaatsing van oudere arbeidskrach
ten dient volgens de minister niet te
geschieden in de sfeer van het senti
ment doch op zakelijke basis. De mi
nister citeert dan verschillende uitla
tingen van de stichting en consta
teert, dat zij de z.g. bemiddeling op
nauwelijks te kwalificeren wijze in de
politieke strijd betrekt. Bij de huidige
ontwikkeling weigert de minister elk
verder contact met de stichting.
den, zich plotseling omring zag door
een uit de grond vliegende stad.
Dan is er het verlaten Wiluna waar
10 jaar geleden 28.000 mensen woon
den en waar thans het luxueuze hotel
Lake Way met zijn wintertuin, vier
grote zalen en 100 slaapkamers ter
beschikking staat van de enkele
zwerver, die die kant uit mocht ko
men.
Toen Agnew verlaten werd omdat
't goud in de mijn op was, kochten
de paar achterblijvers een hele straat
op voor 400 gulden
Maar veel van deze spooksteden
zijn misschien alleen maar schijn
dood. Het goud mag op zijn, maar
vandaag of morgen vindt de een of
ander er wellicht uranium of een van
de zeldzame metalen voor de oorlogs
industrie, waarvoor fortuinen betaald
worden.
En dan zal de oude stad weer even
plotseling tot bloei komen als zij .ge-
Er zijn er uiteraard, die vrezen, dat
de machine de plaats van de mens
meer en meer gaat innemen. Anderen,
daarentegen, zijn ervan overtuigd, dat
het ontwikkelen van de nieuwe
automatische machines, en het onder
houden daarvan zowel een mate van
verschuiving der werkgelegenheid zal
veroorzaken, alsook de scholing van
de arbeider zal verdiepen, als gevolg
waarvan hij een hoger loon zal kun
nen eisen, waardoor hij weer, als ver-
bruiker een groter aandeel in de eco
nomie zal nemen.
Ter staving van het eerste argu-
men (vervanging van de mens
door de robot) wordt o.a. het
voorbeeld aangevoerd van de olie
industrie. De olieproductie in 1954
was ruim 25 procent hoger dan
V. S. eisen vergoeding
van Tsjechoslowakije.
Wegens neerschieten van toestel.
De Verenigde Staten hebben bij
het internationaal gerechtshof een eis
tot schadevergoeding van Tsjecho-
Slowakije ingediend tot een bedrag
van ruim 270.000 dollar wegens het
neerschieten van een Amerikaanse
„Thunderjet." op 10 Maart 1953. Zo
deelt de griffie van het Hof mede.
Amerika verklaart dat het toestel
werd neergeschoten, terwijl het een
vlucht maakte boven de Amerikaan
se zóne van -Duitsland. De piloot is
er uitgesprongen en werd gewond.
Een nota aan Tsjecho-Slowakije is
onbeantwoord gebleven.
In welingelichte kringen wordt be
twijfeld, of de zaak ooit zal worden
behandeld. Vorig jaar moest het Hof
soortgelijke Amerikaanse eisen aan
het adres van Rusland en Hongarije
schrappen, omdat gedaagden verklaar
den dat zij de uitspraak van het Hof
niet zouden aanvaarden,
t$ Een viermotorig vliegtuig van de Pan
American Airways, dat met drle-en-twin-
tig personen op weg was naar Honoloeloe,
heeft nabij de Amerikaanse Westkust een
noodlanding op zee gemaakt.
die van 1944, maar het aantal ar
beiders, nodig om deze grotere
hoeveelheid brandstof te produce
ren, was verminderd van 147.000
man tot 137.000 man. Percentsge
wijs waren derhalve 37.000 man
door het gebruik van automatische
machines „ontheemd".
Amerika's telefoonindustrie gaf ech
ter een tegengesteld beeld Ook daar
maakt men een toenemend gebruik
van automatische breinen en electro-
nische apparatuur. Het is b.v. moge
lijk van een centrale in New York
binnen 15 seconden een verbinding tot
stand te brengen met elk gewenst
nummer in San Francisco, 5400 kilo
meter Westwaarts! Volgens de offi
ciële gegevens van de maatschappij
bedroeg de personeelsverhouding in
1925 één employé voor elke 40 tele
foons; thans is deze één op 70. Doch
het aantal diensten is, mede dank zij
het gebruik van automatische appa-
raturen, zozeer verbeterd en uitge
breid, dat de totale loonstaat thans
600.000 man omvat, tegenover 400.000
man in 1944.
RAMP OF ZEGEN?
Deze tegenstelling wijst er op, dat
er althans nog ruimte voor discussie
is over de vraag of „automation" een
ramp dan wel een zegen voor de we
reld is.
Zelfs de Amerikaanse vakvereni
gingen zijn het veelal oneens over de
consequenties van deze „tweede in
dustriële revolutie". Walter P. Reu-
ther, hoofd van de vakbond van auto
mobielarbeiders stelt zich op het
standpunt, dat men de technologische
vooruitgang niet kan tegenhouden.
Spanning Ionen-prijzen
neemt weer toe
In de pas gehouden opinie-peiling
van het N.I.P.O. werd de vraag ge
steld wat de regering dit jaar het
eerst zou moeten opknappen.
De antwoorden op deze vraag wa
ren woningnood oplossen 35 lo
nen en prijzen, levensstandaard om
hoog, evenwicht tussen lonen en prij
zen verbeteren, loonsverhoging, lonen
verbeteren 24 pensioenen verbete
ren, staatspensioenen, ouderdoms
pensioen, voor ouden van dagen zor
gen 12 belasting verlagen, belas-
tingpolitiek, verlaging van de sociale
lasten 10 dijken versterken, zee-
Dit Bell-vliegtuig, geschikt om in
verticale richting óp te stijgen cn te
dalen, is nog maar een klein toestel,
uilsluitend gebouwd voor experimen
tele doeleinden. Het begin is er ech
ter eb men mag wel aannemen dat
deze wijze van vliegen in de toekomst
steeds meer betekenis zal krygen!
Twist in hotelkeuken
leidde tot doodsla®.
In de afwaskeuken van het Victoria
Hotel aan het Damrak in de hoofdstad,
ontstond gistermorgén tussen de 41-
jarige bordenwasser L. V. en zijn 42-
jarige collega A. V. S. een ruzie over
het tempo waarin gewerkt werd. De
twist liep zo hoog. dat S. de deksel
van een grote hotclpan greep en daar
mede zijn collega een slag op het
hoofd gaf. Het slachtoffer werd naar
een ziekenhuis overgebracht, waar hij
korte tijd later is overleden.
De hoteldirectie ontsloeg S. op
staande voet en stuurde -de man het
hotel uit, zodat de politie naar hem
moest gaan zoeken. Later op de dag
is hij gearresteerd.
Directeur Rijkspost
spaarbank nam gisteren
afscheid.
De directeur der Rijkspostspaar
bank, mr. J. H. Groen, heeft gisteren,
ter gelegenheid van zijn pensionnering
per 1 April a.s. in het hoofdgebouw
van de R.P.S. te Amsterdam gerecipi
eerd. Des morgens was de scheidende
functionaris namens het hoofdbestuur
van de P.T.T. gehuldigd door de di
recteur-generaal ir. J. D. H. van der
Toorn.
Ter gelegenheid van zijn afscheid
is de heer Groen benoemd tot ridder
in de orde van de Nederlandse Leeuw.
Als nieuwe directeur is aangesteld mr.
H. J. W. Stegeman.
Waarschuwing aan de
Russische landbouwers
Nikita Chroesjtsjef, de secretaris
van de Sowjet-communistische party,
heeft in een rede op een conferentie
te Woronesj gewaarschuwd, dat de
„ooi-log verklaard moet worden" aan
boerenarbeiders, die er voor verant
woordelijk zijn dat landbouwmachines
in de open lucht verroesten en ver
gaan. Er dient krachtig gestreden te
worden tegen de „barbaarse'houding
ten aanzien van technische uitrus
ting". De personen die hiervoor ver
antwoordelijk zijn, moeten streng ge
straft worden, aldus Chroesjtsjef bly-
kens een verslag in de „Prawda".
Hg leverde voorts strenge critiek
op de „primitieve en verkeerde" hou
ding van een collectieve boerdery,
waar plannen waren gemaakt om het
maisareaal met slechts 20 procent te
vergroten. Een boerderij waar het
areaal met 350 procent vergroot zou
worden, stelde Chroesjtsjef als voor
beeld.
Doch teneinde zijn arbeiders te be-
schèrmen, eist hij bij de komende on
derhandelingen voor een nieuwe CA.
O met de auto-industrie een gegaran
deerd jaarloon voor elke arbeider.
Andere vakbonden vooral de or
ganisaties die zich door „automation"
bedreigd gevoelen nemen geenszins
eo'n breed standpunt in.
Andere gevaren doen zich eveneens
voor: de enorme technische vordering,
die thans van maand tot maand wordt
gemaakt, beïnvloedt o.a. de kooplust
van het publiek op ongunstige wijze.
De consument beseft, dat hij een
dwaasheid begaat door nu reeds een
kleuren-televisietoestcl te kopen voor
ongeveer 1000 dollar. Hij kan er zeker
van zijn dat er binnen het jaar voor
dc helft van de prijs een betere kwa
liteit klcuren-ontvanger op de markt
zal zijn.
gaten dichten, zorg watersnoodgebie-
den 4 7*hogere levensstandaard voor
de middenstand, kleine zelfstandigen
ook kindertoeslag 4
De vorige malen, dat het N.I.P.O.
deze vraag stelde, was het percenta
ge van de mensen, die de woningnood
als het belangrijkste probleem zagen,
nog hoger, zoals de volgende cijfers
aantonen: Mei 1952 44 November
1953 41 Maart 1954 47 Nu 35
De spanning tussen lonen en prij
zen lijkt weer toe te nemen. Dit on
derwerp behaalde in voorgaande on
derzoekingen de volgende cijfers: Mei
1952 11 November 1953 19 Maart
1954 13
Thans wordt het weer genoemd door
24 <b.
cicii uuuuudci^ vau net vet jjcttv-
smateriaal er nog omzitten!
sorts moet een, naar Afrikaanse
en geëxporteerde fiets van min-
s drie achterlichten, spiegels en
geglim voorzien zijn.
merika vraagt thans kogelblauwe
;en.
qsort aanvaardt men als een
izakelijk kwaad. In de winter is
nvoldoende werkgelegenheid in de
ieken, maar in het hoogseizoen
weer veel mensen nodig. Van-
dat men de export wel als een
come aanleiding beschouwt om de
iders vast te houden, maar ander-
waakzaam blijft, dat de export
innenlandse afzet die het voor-
nste is niet beïnvloedt.
In veertig minuten
s Nederlandse fiets, die U en wij
den ondergaat twee honderd cn
ig bewerkingen. Het Instituut
Rijwiel-onderzoek (I.R.O.) heeft,
na de oorlog, een onderzoekin-
lut geopend, dat evenwel nog niet
id heeft tot een zekere normali-
van de Nederlandse modellen,
moeilijk die materie is, moge
en uit het feit, dat de spaltenfa-
ken niet minder dan 50 verschil-
e spaaklengten leveren. Daarom
gen de fabrikanten verschillende
a zelf terug.
i veertig minuten groeit zo'n fiets,
een verzameling verchroomd
1 en zwart glimmende onderdelen
iet bekende karretje,
m maar enkele cijfers te noemen:
nan, die de banden oplegt, heeft
die procedure niet meer dan en-
minuten nodig. Hij bebandt 230
280 wielen per dag.
En bij mij, die 15 jaar geleden door
deze vreemde wereld van „spookste
den" mocht zwerven, doch die nu he
laas aan de stad gebonden is, heeft
deze pelgrimstocht een groot heim
wee opgewekt naar de stille Australi
sche woestijn, waar de sterren voor
het plukken laag aan de hemel han
gen en waar van leven bruisende ste
den in een enkele week volkomen leeg
en dood kunnen zijn.
In dit gebied ten Noorden van de
goudstad Kalgoorlie komen en gaan
de steden wanneer de ene goudmijn
sluit en een andere ergens verderop
begint. Dan trekt de bevolking van
500 tot 5000 zielen weg, compleet met
hotel, winkels, politie-agent, dokter,
hospitaal, slagerij, melksalon, uitleen-
bibliotheek en souvenir-winkel. Zelfs
de mieren verdwijnen om het spoor
van de broodkruimels te volgen. Alles
verdwijnt, behalve de huizen en de
hotels, het spoorwegstation en het
kerkhof.
Gras in de straten
En ergens verderop groeit een
nieuwe stad. Binnen een week is er
een stedenschoon-vereniging, die met
plannen voor een golfcourse rond
loopt, is men bezig met de bouw van
een stadhuis en is er een Rotary Club
gevormd.
Wat achtergebleven is, dat is ach
tergebleven en daar trekt welhaast
niemand zich meer iets van aan. Zo
beschrijft Ernestine Hill de eens
bloeiende stad Lawlers met 30.000 in
woners waar thans tussen de ruïnes
nog zegge en schrijve één eenzame
goudzoeker woont. Maar daar tegen
over staat een plaats als Mount Mag
net, waar vorig jaar een enkele goud
zoeker, die alleen gelaten wilde wor-
EEN CANADEES EXPERIMENT
EVOLUTIE IN LUCHTVAART
Helicopter is slechts voorloper
(Van een luchtvaartmedewerker)
In één opzicht staat een vliegtuig nog een heel eind ten achter bij een
vogel, die zonder veel omhaal in de lucht wipt en dan geheel vrij is in zyn
bewegingen: een vliegtuig heeft er altijd nog een lange aanloop bij nodig
om op gang te komen en die aanloop duurt te langer en neemt meer ruimte
in beslag, naarmate de vliegtuigen groter en zwaarder worden. Men kan
zich dus zo voorstellen dat er altijd mensen zijn geweest, die hoopten met
een vliegtuig nog eens anders op te stijgen. Misschien niet direct op de
manier zoals een vogel dat doet met klapwiekende vleugels, maar dan
toch op en wyze, die een minder grote aanloop vergt, waardoor de vlieg
velden die in de jaren na de tweede wereldoorlog respectabele afmetingen
hebben aangenomen, wat minder grond in beslag gaan nemen.
De oplossing scheen gevonden met
het hefschroefvliegtuig, dat maar
weinig aanloopruimte nodig heeft en
dat, als het moet, in verticale rich
ting kan opstijgen. Jammer genoeg
is men echter minder tevreden met
de helicopter als deze eenmaal vliegt.
Dit vliegtuig verplaatst zich immers
minder snel en wat de draagcapaci-
teit betreft en de kosten van de ex
ploitatie, moet de helicopter het ook
tegen een gewoon vliegtuig afleggen.
storven is. Dan zal het grote en nu
nog verlaten hotel weer opgeknapt
worden en dan zal men er in de ka
mers weer kunnen lezen, zoals men
nu nog kan lezen in de badkamer
van het hotel in Norseman: „Dit wa
iter is voor uw gemak over een af
stand van 700 kilometer gepompt"...
Het grote Westen, waar steden ko
men en gaan, is een streek van ro
mantiek. Men vindt er plaatsen met
welluidende namen als Chiddle
Chiddle en Dgarrie Woondoo Budgin
Binia, hetgeen respectievelijk bete
kent „waar de vogels in de bosjes zit
ten en zingen" en „het huis van de
rode mier en hij zal je bijten wanneer
je heen gaat".
Vrij om te gaan.
Het is een land waar men vrij is
om te komen en vrij is om te gaan.
Maar het is een land voor mannen
en vrouwen met de lust voor het
avontuur in het bloed. Zeker niet voor
de huisvrouw, die steen en been
klaagt wanneer de druk van het gas
te laag is of de kruidenier niet iedere
dag langs komt
De voorstanders der afschaffing
van de vliegvelden, die dus een ver
ticale start als een ideale oplossing
zagen, zochten juist naar een moge
lijkheid om met een gewoon vliegtuig
zover te komen.
Het ziet er naar uit dat hun stre
ven met succes beloond zal worden.
Sinds korte tijd bestaat er namelijk
een aantal vliegtuigen, die in verti
cale richting kunnen opstijgen en op
dezelfde wyze kunnen dalen. Dit zijn
vliegtuigen, die hangende aan hun
luchtschroef opstijgen en bij die ge
legenheid met de neus naar boven
vliegen, om eerst geleidelijk aan, als
het vliegtuig op snelheid komt, in een
normale horizontale vliegstand over
te gaan.
Maar ook dit is de juiste oplossing
niet. Militaire vliegtuigen kunnen op
deze wijze hun vlucht beginnen,
maar men kan toch moeilyk van bur
gerluchtreizigers verlangen dat ze
met behulp van ladders in vliegtui
gen klimmen, die op de staart staan
en met de neus naar boven wyzen.
Een. verticale start lokt velen wel
aan, maar dan zó dat het vliegtuig
zélf in een horizontale stand blijft
evenals het hefschroefvliegtuig
om de inzittenden niet de indruk te
geven dat ze op een kermis zijn te
rechtgekomen.
Zo'n verticale start met een in nor
male stand blijvend vliegtuig wordt
mogelijk met behulp van straalaan
drijving. Het Engelse „Vliegende
bed" is er een voorbeeld van en nu
komt de Amerikaanse Bell vliegtui-
genfabriek met een werkelijk vlieg
tuig, dat op deze wyze de lucht in
AUTOMATISCHE POLITIE-AGENT
Zelfs vakverenigingen in V.S. oneens
over deze revolutie
(Van onze correspondent)
Niet alleen de lopende band of het symphonie-orkest, maar ook de politie
agent kan geheel worden geautomatiseerd. Wij waren kort geleden aan
wezig bij een proefneming op een van Amerika's grote snelverkeerswegen,
voor het gebruik waarvan de automobilist een speciale belasting van on
geveer één dollercent per mijl betaalt. In het tolhokje aan het eind van de
weg was de geüniformeerde tolbeambte vervangen door een machine. De
automobilist moest een ponskaart die hij had ontvangen toen hij de snel-
verkeersweg opreed, in een controleklok steken en 50 dollarcent in een
sleuf laten vallen. Deed hij dit, dan gebeurde er niets. Maar probeerde hij
de machine ook maar een cent te onthouden, dan werd er automatisch
van zijn nummerplaat een foto genomen, die binnen luttele seconden
was ontwikkeld en afgedrukt; een alarmklok haalde een motor-Dolitieman
uit zijn rust, en vóór de automobilist nog maar een halve kilometer verder
was kon de beambte, gewapend met foto en de preciese informatie hoeveel
de automobilist nog schuldig was, hem achternasuellen om het achterstal
lige bedrag (plus boete) te innen!
ENQUêTE VAN N.I.P.O.