c Het valt niet mee, om accuraat fabriekswerk te doen VAN VROUW TOT VROUW nze VAN PINET- TOT NAALDHAK... 10 PROVINCIALE ZEEUWSE O OU R AN T VRIJDAG 1 APRIL 1955 DE VROUW IN DE INDUSTRIE Eentonig lijkende dagtaak bleek allerminst geestdodend te zijn... (Van een medewerkster) Beekmans was myn naam; veertien dagen lang. Ria Beekmans. Een naam, waaraan ik even moest wennenMaar ook het werk viel niet mee; dat had ik me heus anders voorgesteld! Mijn eerste échte werk bestond uit het ponsen van gaten in achterkanten van radio'sGeen werk om „en thousiast over naar huis te schrijven". Het moest echter gebeuren, al werd het niet bepaald een groot succes. Bovendien moest ik ongeveer vijfhonderd moertjes in een soort metalen kast schroeven. Deze moertjes hadden de af meting van 2 by 4 millimeter en juist toen ze zo mooi zaten, moesten ze er weer uit. Dat was om dit soort arbeid te leren. Vervolgens kreeg ik als test een doos voor me, met ruim negen honderd kartonnetjes van tien verschillende vormen. Die kartonnetjes moesten in tien verschillende vak jes gesorteerd worden. Bij elk vakje was een soortgelijk kartonnetje ge plakt, dat aangaf welk kaartje er in hoorde. Als ik ze er eenmaal in had, mocht ik het deksel niet oplichten om de'fout te herstellen. Tydens dit kar weitje werd de tyd die ik hiervoor nod ig had opgenomenIk maakte zes fouten! Toen moest dit zelfde nog eens herhaald worden, maar nu zette de inleer- bandbaas de doos precies andersom, waardoor dus de volgorde ook weer veranderde. Ik maakte véértien fouten en kreeg het gevoel dat ik nooit een handig en accuraat fabrieksmeisje zou worden. Ik wist niet dat daarvoor zóveel kwam kijken! Na een dag of drie voelde ik me pas goed in de fabriekssfeer opgeno men. Dit kwam vooral doordat ik 's morgens in de bus met vele mede arbeiders reisde. Wij stapten om streeks half acht uit en als meestal juist op dat tijdstip de fluit ging, was het of ik met de stroom werd meege zogen, de fabriek in. Een atoompje te midden van het gebeuren; een onbekend individu, in ae opdringende stoet mannen en vrou wen die, tezamen machines en werk tuigen hanterend, de ziel vormen van elk groot bedrijf, waar ook ter wereld. Ogenschijnlijk een naamloze massa die door de fabriekspoorten dringt, maar in wezen mensen, die elk een eigen karakter en een eigen mening hebben, maar in de fabriek getrans formeerd worden tot kleine radertjes in het grote uurwerk, dat aangeduid wordt met het woord: „industrie". Advertentie. Zo beleeft men het inleerproces, te midden van mede-arbeiders en al lijkt het werk nog zo eentonig: liet is fascinerend, want het neemt vol ledig bezit van de mens! De duur van deze inleertijd was een dag of tien; daarna ging pas het ech te fabriekswerk beginnen. Ik kreeg een plaatsje aan de zogenaamde „band", die echter niet liep; tenmin ste niet overdag, 's Avonds zette men hem aan om gereedgekomen werk stukken naar éen punt te voeren. Ik zat tussen vier en twintig mannen en vrouwen, In een ploeg, welke een on derdeel van het werkstuk onder han den had. Aan onze band werden spoe len gewikkeld voor electrische appa raten. Mijn werk bestond uit het sol deren van strips en het felzen van aansluitplaten die in de wikkels moesten verwerkt worden. Soldeer- ster-monteuse stond er op mijn ar beidsovereenkomst. Om twaalf minu ten over half acht zaten wij op onze plaatsen en het viel me al spoedig op, dat er weinig gepraat werd. Dat was bij nader inzien niet zo vreemd, want op de eerste plaats is een fabriek minder rustig dan een huiskamer, maar bovendien kost praten geld! Wij waren zg. uurloners en als je op die voorwaarde werkt, is het in je eigen belang dat je zoveel mogelijk werk aflevert. Tóch is het geen „slavenar beid" bij het vaststellen van het loon heeft men wel degelijk rekening ge houden met de tijd die nodig is, om 's morgens rustig je koffie te drinken en zo nu en dan je handen te wassen. Goede verstandhouding Ja, de koffie! Zo tegen tien uur in de ochtend gingen we daar verlan gend naar uitzien.'Het brak de tijd! Schaften deden we van tien voor twaalf tot half een in een frisse, rui me cantine en dan was het tot vijf uur weer werken geblazen. Ik werd er iedere dag opnieuw weer van door drongen, dat de fabrieksarbeiders één grote gemeenschap vormden, allen met hetzelfde doel voor ogen, nl. zo goed mogelijk te werken in een zo prettig mogelijke onderlinge ver standhouding. Omdat het werk als zo danig geestdodend is Vormveranderingen kwa men éSégance ten goede! Schoenen vormen een belangrijk on derdeel van onze garderobe; dit valt vooral op de vele modeshows, welke tegenwoordig allerwegen gehouden worden, steeds weer opnieuw te con stateren. De elegantste kleding staat of valt met de goede, resp. de ver keerde schoen De Nederlandse schoenenindustrie is gelukkig heel wat „mans" en haar productie biedt zoveel keuze, dat elke vrouw uit de Nederlandse collecties het haar passende schoeisel kan zoe ken. Dit is wel duidelijk geworden tij dens de shows, welke in de achter ons liggende dagen in de Nederlandse hoofdstad werden gehouden. De show van het Modecentrum voor de Schoen- en Lederbranche bewees nog eens,J dat de vrouw dit seizoen iedere hakhoogte kan kiezen die zij maar begeert, van de volledige hak- loze ballerina tot het allerhoogste naaldhakje. Dat naaldhakje heeft een hoogte van 7 tot 8 cm, en mocht u dit te hoog vinden, dan zijn er nog de silhouethak (6 cm), de queenhak (5 tot oYs cm), de Watteauhak (3% tot 4 cm) en de pinethak (1% tot 2% cm). Door hun vormverandering heb ben de hakken bijzonder veel aan elegance gewonnen. Naast helderrood en kersrood zag men op deze show „paddestoel-kleu ren" (zacht grijs en beige), terwijl ook rose en bleu belangrijke plaatsen innamen. Op de show van de firma Jac. Bergmans was, naast de gewo ne leersoorten, ook gedessi neerd leer te zien. De hiermee bereikte resultaten zijn bijzon der verrassend! Geestige ef fecten waren bereikt in rood wit gestreepte schoentjes en in modellen met rood-wit-blauwe i-uiten. De prijs van deze schoentjes is vrij hoog, daar het materiaal uit Amerika moet worden geïmporteerd, maar zc zijn de moeite waard! Van de firma Bergmans is ook het schoentje van bijstaande foto: een muiltje van stof met bontopdruk. Neen, dat is het bepaald niet! De vry eenvoudige handenarbeid biedt de geest juist de volle gelegenheid de vlucht te nemen. Bovendien klinkt er zo nu en dan ontspannen de muziek, waarbij je, als je erg reislustig bent, vryelijlc kunt mee- dromen over verre en vreemde lan denNiettemin is de laatste fluit van vijf uur een welkom ge luid, maar zouden er véél mensen zyn, die het spyt dat de dagtaak weer ten einde is? De fabriek stroomt leeg. Met bus, trein, bromfiets, fiets of lopende ke ren de werkers naar huis; naar het gezin, waar de warme maaltijd wacht. Weldra is het enorme fabrieksge bouw, waar de gehele dag het rumoer van de arbeid heeft geklonken stil en uitgestorven. Het is een dood ding ge worden. De lichten doven en alleen de nachtwaker met zijn prikklok ver stoort met zijn brutaal opklinkende stappen de nachtelijke rust. Tót de volgende morgen de fabriekssirene weer loeit Het is vreemd, nee, grappig zou ik haast zeggen, hoe volkomen anders de gedachte van en over het fabrieksle ven is, welke de buitenstaander er ten opzichte van de werkelijkheid op na houdt. Sinds mijn korte montage-er varing kan ik geen radio, stofzuiger, kachel of wat dan ook meer zien, zon der heel even te proberen om iets van de constructie uit te vinden, soms, bij het zien van één enkel, ietwat scheef schroefje flitst het door me heen: Dat rolde nog juist door de contröle. Voor ontelbare onderdelen van veel dagelijkse gebruiksvoorwerpen heb ik plotseling grote interesse gekregen, flIIIIIIIIIM Vorige week publiceerden wij M op deze pagina het artikel „Als onbekend fabrieksmeisje aan de inleerband", waarin een Haagse journaliste vertelde over de ervaringen, welke zij gj opdeed tydens haar werk als fabrieksmeisje in een grote fa- briek. Hiernaast vindt u het tweede en laatste artikel, dat deze medewerkster over haar M arbeidsperiode in de fabriek schreef. llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll louter en alleen om het feit, dat ik zélf met de nietigste onderdeeltjes te maken heb gehad en om me heen honderden mensen gezien heb, die weer andere onderdeeltjes nodig had den, om de mijne hun dienst te laten doen. Op deze wijze krijgt men begrip voor het werk van een ander en de daaruit voortkomende mentaliteit van de medemens. Want dat begrip een noodzakelijke voorwaarde is, zowel in een bedrijf, als van mens tot mens in de dagelijkse ontmoeting, daarvan heeft mijn transformatie van journa liste tot fabrieksmeisje mij nog eens bijzonder ernstig overtuigd! Voorjaarscollectie van Fath vandaag in Amsterdam De voorjaarscollectie van het mo dehuis Fath zal vandaag in het Am sterdamse „Amstel-hotel" worden ge toond door een zevental mannequins van dit befaamde Paryse huis. De be langstelling- voor dit evenement is uiteraard groot; begin dezer week waren de plaatsen voor alle te hou den shows (drie in totaal) reeds uit verkocht. De collectie vertegenwoor digt de waarde van een half millioen gulden! Costuums van beroemde ontwerpers In de ateliers van Christian Dior is het niet alles H- en A-lijn, wat de klok slaat! 's Werelds meest bespro ken mode-ontwerper brengt naast de ze silhouetten ook onder meer de „plnguin-lya", verwerkt in het tweed- costniun dat linksboven op de illus tratie staat afgebeeld Als de avond halverwege ver streken is met het opgewekt en dringend aanprijzen van de al oude, goede, zeer moeilijke kunst van het lezen dan ver schijnen, schuchter en anoniem, de toegevouwen papiertjes op de rand van de lezenaar. Voor üw kolomschrijfster, die in het afgelopen seizoen zich weer vele malen tot zalen gericht heeft terioille van het Boek, zijn deze aarzelende vlinders altijd weer een dankbaar aanvaarde surprise. Zij fluisteren namelijk versto len, wat zelden hardop wordt géhoord: de mening van de le zer. Want het boek heeft zijn supporters en de schrijver staat bij tijd en wijle in de krant of op de markt te kijk. Maar wie doet een goed woord voor dat be langrijke personage: de Lezer? Wie vradgt hem iets, wie inte resseert zich voor hém, wie luis tert naar zijn wensen, zijn opi nies, zijn voorkeur en zijn af keer? Hij heeft geen stem, hij neemt geen krantenregél in be slag, zelfs niet bij de ingezon den stukken. Hebt ii soms wel eens in genoemde interessante rubriek een vertwijfelde harte- kreet van een lezer vernomen Zo in de trant van: Geachte re dactie, dat nieuwe boek van Cornells Glasbreker, waarover alle kranten, de uwe niet uitge zonderd, alle stokken en staven breken die hun maar in de han den komen dat boek, begrijpt u, is mij regelrecht uit het va derlandse hart gegrepen Wélnee, geen spra.ke van. De lezer leest hij praat niet. Ook niet als hij met lezen klaar is, En over zijn lectuur schr ij - ven. doet hij hélemddl niet. Ik héb mij altijd afgevraagd: waarom Werkelijk, dat meen ik! Waarom 'schrijft men zijn vul pen wit-gloeiend over onbe waakte overwegen en vergeten groepen, over vorstverlet en kinderbijslag, over opgeslagen melk en neergeslagen kantoor houders, over van alles en nog wat, dat uw ogenblikkelijke verontwaardiging opwekt maar nooit óf te nimmer over een boek? Ik zal geen ogenblik beweren dat al deze zaken niet hoogst belangrijk en actueel zijn. Maar is een boek dat soms niet be hoort het althans te zijn? Heeft een boek bovendien nog niet dit voordeel, dat het blijft: dat het een van de weinige dingen op aarde is, die vele generaties kunnen overleven? Kunt u dat ook zeggen van al die alledaagse ergernissen, waarover u in ingezonden stuk ken schrijft? Misschien zullen over tien jaar de overwegen wel totaal verdwenen zijn en duiken wij onbekommerd bij élke wegkrui- sing atoomenergisch de grond in. Misschien bouwen wij over luttele jaren met weerbesten- dig materiaal en zijn alle kan toorhouders voorzien van een afweerinstallatie, die feilloos begint te werken als iemand roept: Handen omhoog! Alles, begrijpt u, letterlijk al les zal eenmaal verleden zijn: de Hoekse en Kabeljauwse twisten zo goed als de touw trekkerij om, Formosa. Maar het boek zal daar altijd blijven staan in uw boekenkast en ver wonderd vragen: Wanneer word ik nu eindelijk een ernstig genomen? Wan/neer prefereert u, waarde lezer, de eeuwigheid nu eens boven de tijd U heeft het natuurlijk héle maal niét zo kwaad bedoeld. U heeft gedacht: Die onbewaak te overwegen en di,e kinderbij slagzaken raken mijn onmid dellijke aardse bestaan, mijn mogelijkheden om hier in leven te blijven, de eeuwige vraag van de veiligheid en de zeker heid. Maar een boek: och, dat ligt zoveel verder weg, dat is ten slotte een stuk on-werkélijk- heid, een brok fantasie, dat mij hoogstens eens verstrooit als ik tot de wenkbrauwen in de zor gen zit. Geeft „De koopman van Venetië" mij te eten? Sleurt „De Waterman" mijn fietsend kind voor een roeke loos inhalende auto vandaan? Ik héb dagwerk om onder de duizendvoudige kwellingen van hét besto,an uit te komen en voor het boek heb ik hoog stens aandacht in een verloren ogenblik van adem happen Vergis u niet! Er zijn dingen die belangrijker zijn dan de irri- terende zorgen van alle dag. Er is één dingdat boven alles uit gaat, dat die zorgen, zo niet wegneemt, dan toch enigszins lichter te dragen maakt. Dat is het moeilijk te verwerven, maar nimmer te roven inzicht. In zicht in de samenhang van alle levensverschijnselen, inzicht in de menselijke natuur met zijn licht en schaduw, zijn engels heid en zijn dietsheid, naar Vondels woorden. En dit in zicht, die wijsheid, die aanvaar den leert, die vitaliteit en een ongelooflijke veerkracht ver leent, die talloze teleurstellin gen bespaart en toch nimmer de hoop doet verliezen dat in zicht verkrijgt u alleen door het boek. Zeker, „De koopman van Ve netië" geeft u niet te eten. Maar wanneer u de toespraak van Marcus Antonius leest bij het lijk van Cesar vergeten schimmen, uit een lang begra ven verleden en meegesleept wordt door de subtiele listig heid, de overgang van gedach tenisrede naar ophitsing, waar bij Brutus, de moordenaar, im- mer een achtenswaardig man blijft Dan is u opeens het wezen van de geslepen volks menner duidelijk geworden, dan peilt u, met verhelderde blik, de figuur van een Goebbéls en ver baast u zich niet langer over de verzenaende brand die door zijn sluwe tong werd ontstoken. Toegegeven, „De Waterman" zal uw 'fietsend kind niet voor onmiddellijk levensgevaar be hoeden. Maar „Een Hollands drama" zal u, als vader, mis schien beter dan duizend toe spraken duidelijk maken, dat het kwaad doof de vader be dreven, als een molensteen aan de hals van het kind hangt, en dat met alle goede wil de mens de aartsvijand kan zijn van zijn eigen vlees en bloed. Een gewaarschuwd mens geldt voor twee, en het góéde boek is altijd in een of andere zin een alarmsein geweest. Daarom bind ik u nog eens niet alleen het lezen, maar het nadenken daarover, op het hart. Tot heil van u, lezer, zelf! SASKIA. Door de speciale zooiconstructie kan dit muiltje niet van de voet slippen. Aardig zijn ook de sterk opengewerk te modellen, waarvan het weggesne den bovenleer is vervangen door hel der plastic. Dergelijke schoentjes lij ken bijzonder fijn, maar zitten toch stevig om de voet. Soms is het plas tic bezet met kleine leren bloemetjes. Van de vele opvallende modellen uit deze collectie moeten nog ge noemd worden een wit schoentje met aan de wreef een clip, waaronder men een strikje in de kleur van de japon kan bevestigen, en een sandaal met een bovenwerk van koord, dat geheel door plastic is omgeven en dus niet zo snel vuil wordt. Het éénband- schoentje uit de twintiger jaren, dat bestaat uit een hak- en een teenstuk met over de wreef een band-met knoopje, zal Wellicht niet zo spoedig door de Nederlandse vrouw aanvaard worden! De lijn van het jasje doet denken aan het „costuum" van de vogel, die de naam „pïnguin" draagt! De brede diepe zakken accentueren deze lijn duidelijk. Van geheel ander model is het cos tuum dat we links-beneden zien. Hierin vindt men Diors „tunica-lijn" (synoniem met H-lijn) terug. De ze ven-achtste jas heeft een dubbele rij knopen, verticale steekzakken, drie kwart mouwen en een wijde opstaan de kraag. Van Hubert de Givenchy is de drie kwart jas in het nog altijd populaire „Prince of Wales"-ruitdessin. De gro te kraag bedekt de schouders geheel, maar laat de hals vrij. Karnemelk in een „toetje" Evenals -melk is ook karnemelk van groot belang voor ons lichaam door de aanwezigheid van bouw stoffen en zouten. In de zomer is een glas karnemelk voor velen een hogelijk gewaardeerde frisse tracta- tie. maar ook nu het nog niet zo warm is, kunnen we profiteren van deze gezonde drank, verwerkt in een nagerecht. Hieronder vindt u een recept voor: Harnemelkvla. y2 liter karnemelk, 25 g custard- poeder, 80 g suiker, biscuitjes. De custard aanmengen met wat karne melk en dit onder goed roeren op het vuur laten binden. Nu suiker toevoegen en al roerende verdunnen met de rest der koude karnemelk. Het geheel koud laten worden, daar na overdoen in een glazen schaal en een schaaltje biscuits of waaiers erbij presenteren. „Finishing touch" van uw mantelpak Het voorjaar is wel de tijd by uit stek voor blouses, hoewel U er het he le jaar plezier van kunt hebben. Voor al als het zo'n gekleed modelletje als het hierbij afgebeelde is, met aange knipte wijde 3/4- mouw. U heeft er voor nodig ca. 1.20 m., van 140 of 2 m. van 90 breed. Het met een stippellijn aangegeven beleg kan men ook aanknippen. U stikt ae fi guurnaadjes in voor- en rugpand en sluit de schouder-, mouw- en zijnaden. De oksels knipt in, waarna de ok selstukjes ingezet worden. Het beleg wordt tegen de voorkanten genaaid en de sluiting aangebracht. De hals- rand zet U tussen de dubbele stof van het kraagje. De onderkant van de mouw wordt van een splitje voorzien, waarna U hem ingerimpeld tussen de dubbele stof van de manchetten zet. Inplaats van een kraagje staat zo'n 2 a 2y2 cm. breed biesje van dub bele stof, dat van voren gestrikt wordt, ook altijd aardig. U maakt dit 120 cm. lang. Met een garnering van Zwitserse kant of broderie kan men heel mooie resultaten bereiken. Neemt U de sluiting op de rug inplaats van van voren, dan kunt U middenvoor zo'n randgarnering aanbrengen, wat ook in uw mantelpakje goed tot zijn recht komt. ELLA BEZEMER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 12