„Helden der revolutie" in Indonesië op belangrijke posten De geschiedenis van de post in oude brieven en postmerken WERELDSNELHEIDSRECORD VOOR FRANSE LOCOMOTIEVEN EEN MUIZEN-MINIATUURSTAD BENDEN OP ZUID-CELEBES VERBRANDDEN 6000 HUIZEN DONDERDAG 31 MAART 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WREDE POLITIEMETHODEN Goedwillenden staan machteloos (Van een speciale verslaggever). Wie in het Indonesië van na de souverelniteits-overdracht in de gelegen heid Is geweest hier en daar achter de schermen te kijken, verwondert zich niet al te zeer over de mishandeling, waaraan de verdachten en getuigen in de befaamde processen te Djakarta bloot staan. Ook zonder dat er bewijzen van voorhanden zouden zijn, kan men zich dit zeer goed voorstellen. Deze politie-methoden bestaan daar al langer dan vandaag of gisteren, ze zyn reeds sinds enkele jaren „heel gewoon" geworden en de betrokken politie mensen weten vermoedelijk in de meeste gevallen niet anders, dan dat zoiets bij een verhoor normaal moet worden geacht. Hoe kan het ook anders, waar een goed deel onder hen immers „van Jongs af" in dergelijke praktijken is opgeleid, en ze misschien zelf ook nog wel eens aan den Ijjve ondervonden heeft. De Japanse Staatspolitie, de z.g. Kempetai, heeft deze mishandelingen als onderzoek-methode in Indonesië geïntroduceerd. De Japanners namen na enige tijd Indonesische jongelieden in dienst, meestal kampongmensen van geringe ontwikkeling en van het laagste-allooi, om alg hulp-politie of hulp-soldaat de nodige assistentie te verlenen. Veel van dergelijke indivi duen, die dus op „politie-ervaring" konden bogen, zijn na de souvereini- teits-overdracht bij de Indonesische Staatspolitie te land gekomen. Een jaar of twee geleden waren wij retuigen van de arrestatie van een in breker, „ergens in Indonesië". Alvo rens de man naar het politiebureau geleid werd, smeten de agenten, die hem hadden opgepakt hem op de grond en mishandelden hem zodanig met wapenkolven en geschoeide voe ten, dat de man die geen enkel verzet had geboden tenslotte als één bloederige massa moest worden weggesleept. Toen wij aan een der Indonesische politiemensen vroegen, Arrestatie wegens uitlekking van Franse geheimen. Roger Worms, mede-directeur van het linkse blad „France Observa- teur" is gisteren gearresteerd, be schuldigd van een misdrijf tegen de buitenlandse veiligheid van de Franse staat. Deze beschuldiging vloeit voort uit het in September begonnen onder zoek naar het uitlekken van Franse defensiegeheimen. Worms, die schrijft onder de naam Roger Stephans, wordt er in het bij zonder van beschuldigd een geheim verslag over Indo-China van de Fran se generaals Ely en Salan te hebben gepubliceerd. Frans passagiersschip voor Atlantische dienst Senator Roger Ia Chevre, die lid is van de commissie voor de koopvaar dij van de Franse senaat, heeft te New York medegedeeld, dat in 1960 een nieuw Frans passagiersschip voor de transatlantische dienst in gebruik zal worden genomen, dat het op twee na grootste schip in de wereld zal zijn. Het volgende jaar zal de kiel worden gelegd. Het schip meet 56.000 brt en zal voor rekening van de Franse re-, gering worden gebouwd. De kosten worden geraamd op 70 millioen dol lar. Het zal 1.S00 tot 2000 passagiers kunnen vervoeren, uitgerust zijn met stoom-turbinemotóren en een snelheid van 31 knopen kunnen ontwikkelen. De exploitatie zal door een Franse maatschappij geschieden. Teveel Nederlandse tomaten naar Engeland? Op de jaarvergadering van de Brit se verkoop organisatie voor tomaten en komkommers heeft de voorzitter, Bernard Smith, verontrusting uitge sproken over de invoer van tomaten uit Nederland. Hij deelde mede, dat, zodra het invoerrecht op tomaten in September daalde van 4 tot 2 pence, de invoer uit Nederland onmiddellijk, zij het ook tijdelijk, sterk toenam. Dit veroorzaakte een zeer snelle Ïrysdaling van omstreeks 14 shilling ot 8 shilling. Dit gebeurde op een tqdstip, dat Jersey op de Kanaal eilanden in een normaal seizoen, naar verwacht mocht worden, 1500 ton tomaten per week meer had kun nen zenden dan werkelijk gebeurde. Om cle kans op letsel tot een mini mum te beperken door bescherming van de passagiers in een autoheeft de Fordfabriek in DagenhamEnge land, een zgn. veïligheidsband laten ontwerpen, welke in de xoagen kan worden gemonteerd. waarom men dat toch deed, omdat het slachtoffer zich in 't geheel niet tegen zijn arrestatie verweerd had, bleken de beulen ten zeerste verbaasd over zulk een naïeve opmerking. Het was toch duidelijk, dat de man er gens had ingebroken. Welnu Hiermede is niet gezegd dat 411e leden van de Staatspolitie dergelijke methodes toepassen of zelfs maar goedkeuren. Er bevinden zich bij dit apparaat nog verscheidene „Old Hands", politiemannen uit de zozeer Maar deze mensen van „tempo Doeloeh", van vroeger, verkeren blijk baar in de minderheid, en bovendien heeft hun stem maar weinig gezag. Ze behoren immers niet tot de „hel den der revolutie", ze hebben onder de Nederlanders gediend, ze zjjn de politiemannen van een koloniaal re giem geweest. De „Helden" zijn zij, die na de souvereiniteits-overdracht bij de politie zijn gekomen, Heden zon der enige behoorlijke scholing die door het uitvallen der Nederlandse leidende politie-functionarissen de krankzinnigste promoties hebben ge maakt. Corruptie. Door dergelijke figuren is het appa raat der Staatspolitie in Indonesië vergiftigd. Bovendien bloeit ook in politie-kringen de corruptie. Iedere chauffeur heeft altijd een paar bank biljetjes gereed om ze de agent, die hem bekeurt en zyn rijbewijs wil zien, tegelijkertijd met dit document in de hand te stoppen. Dit is in de meeste plaatsen van Indonesië geen uitzon dering, het is systeem. Wij weten met zekerheid, dat er ook in de hoogste leidende kringen van de Indonesische Staatspolitie mensen zijn, die dit niet alleen ten diepste be treuren, maar die er met alle liefde de bezem door zouden willen halen. Maar het aantal goed-opgeleide en be trouwbare politie-autoriteiten is veel te gering om een enigszins redelijke contröle mogelijk te maken. De or ganisatie is zwak en chaotisch, zoals trouwens van vrijwel elk ambtelijk apparaat in Indonesië gezegd kan worden. En het meest tragische van dit al les is eigenlijk nog, dat zij, die op het ogenblik achter de schennen aan de touwtjes trekken, de communisten, in een dergelijke schoonmaak geen en kel voordeel zien. Een slecht, corrupt en wreed politie-apparaat komt de communistische partij in Indonesië's huidige politieke bestel zeer wel te stade; zij is reeds voldoende in die kringen geïnfiltreerd om de zeker heid te hebben, dat dit apparaat de volgelingen van Moskou zoveel moge lijk met rust laat en de oppositie overal zal trachten de voet dwars te zetten. Internationale conferentie ter bescherming visstand 84 landen, waaronder Nederland, scherming van de visstand in de we reldzeeën, welke conferentie zal wor den gehouden op het hoofdkwartier der Verenigde Naties, te Rome. De bijeenkomst, die op 18 April a.s. zal worden geopend, zal ongeveer drie weken duren. Het doel van deze con ferentie is enerzijds een uitbreiding van de bestaande visserij-conventies, liefst in een internationaal organisa torisch geheel, en anderzijds het sti muleren van het wetenschappelijk visserij-onderzoek vooral in de onder ontwikkelde gebieden. De Nederlandse delegatie naar de ze conferentie zal worden geleid door ir. G. J. Lïenesch, directieur van de afdeling Visserij van het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedsel voorziening. Voorts zal o.a. dr. B. Ha- vinga, directeur van het Rijksinsti tuut voor visserij-onderzoek, als bio loog deel uitmaken van de Neder landse delegatie, die verder met nog énige ambtelijke deskundigen zal worden aangevuld. Tienjarenplan voor Suriname Nederland financiert met 171 millioen De onderhandelingen tussen Ne derland en Suriname over de finan ciering van het tienjarenplan voor Suriname, hebben geleid tot een overeenkomst. De Nederlandse regering is in principe bereid te bevorderen, dat door Nederland wordt deelgenomen aan de ontwikkeling van Suriname, op basis van het herziene Su rinaamse tienjarenplan en wel lot een bedrag van ten hoogste 171 millioen, waarvan 156 millioen voor de in het pian aangegeven projecten en 15 millioen voor de landverbindingen Paramaribo met Moengo en tussen Coronie en Nieuw Nickerie. Tankoefeningen door protest van boeren stopgezet Tot 1 April hebben de Eritse pant sertroepen, die op de Liineburger heide zijn gestationneerd, vacantie gekregen. De troepencommandanten hebben de enkele weken geleden be gonnen oefeningen stopgezet, daar een kleine revolte der boeren dreig de te ontstaan. De juist ontdooiende wegen werden namelijk door de zwa re Britse pantserwagens geheel aan flarden gereden. De sedert jaren woedende koude oorlog van de boeren der LUnebur- ger neide' tegen de Britse troepen was daardoor plotseling weer opge laaid. In herbergen werden protest vergaderingen belegd, ijlboden wer den om hulp naar Bonn gezonden en tenslotte hebben de Britten zich be reid verklaard tot een bestand. Een invlieger en drie technici van de Britse Rolls-Royce-fabrieken zijn Dinsdag om het leven gekomen, toen een viermotorige ..Lancaster", die ge bruikt werd voor het beproeven van straalmotoren, bij een landing op het vliegveld van Hucknall aan het einde van de rolbaan in een weiland ont plofte. „Keukenhof' gaat Donderdag open... De bloemententoonstelling peuken- hof' te Lisse zal Donderdag voor het publiek worden opengesteld. Onze fo tograaf maakte twee opnamen, die duidelijk de invloed van de nog prille lente tonen. Onze onderste foto is een dichtbijopname van een prachtige ,JD\carna' in volle bloei in de kas. Deze bloem is geel-rood van kleur. Onze bovenste foto geeft een zonnig beeld van het terras, waar de werksters druk bezig zijn het een en ander in gereedheid te brengen voor de ontvangst van de bezoekers. RAILS WERDEN BESCHADIGD 331 kilometer per uur Twee Franse locomotieven hebben een wereldsnelheidsrecord gebroken, aldus heeft een hoge functionaris van de Franse spoorwegen Dinsdag mee gedeeld. Een locomotief, de C.C. 7107, een type dat reeds bij de Franse spoorwegen in gebruik is, reed Maan dag en de andere, een B.B. 9004, reed in de vroege ochtend van Dinsdag. Beide benaderden snelheden tot 330 kilometer per uur. Een van de twee de Franse spoorwegen wilden niet mededelen welke bereikte een snelheid van 331 kilometer per uur. De B.B. 9004 (van Dinsdagochtend) is een nieuw type en lichter dan de andere. Beide locomotieven trokken drie gestroomlijnde rijtuigen. De B.B. 9004 trok een wagon waar in instrumenten voor het meten van de snelheid waren gangebracht. De machinisten waren veteranen by de Franse spoorwegen. Het traject liep van Lamonthe naar Morceux en was 66 kilometer lang. De locomotief, die Dinsdagochtend reed, weegt 70 ton en is voorzien van Prins Bernhard spreekt voor reserve-officieren Priifö Bernhard zal op 14 Mei in de Ridderzaal te Den Haag een voor dracht houden voor de algemene ver eniging van Nederlandse reserve-offi cieren. De prins zal in het bijzonder aandacht besteden aan de taak van de Neder landse officier, zowel specifiek natio naal als internationaal gezien, aldus „De Reserve-Officier", het blad van de algemene vereniging van Neder landse reserve-officieren. een speciale apparatuur om op de rails te blijven. De rails waren na de rit enigszins beschadigd doch konden spoedig hersteld worden. Beide locomotieven zullen de „blau we wimpel van de ijzeren weg" moe ten delen. Genoemde functionaris van de spoorwegen zei, dat men zonder twijfel zou kunnen pogen om nog grotere snelheden te behalen. Met het oog op het huidige rollende materieel was de behaalde snelheid echter „vol doende". Beide locomotieven zijn elec- trisch. Afbreken van clandestien gebouwde woningen Naar aanleiding van de critiek, ge uit aan het adres van de gemeente-ar beiders, die de opdracht van B. en W. van Oss vervuld hebben om op 8 Maart jl. de clandestien gebouwde woning van het gezin C. van den Hurk-Witlox af te breken, is er tus sen de katholieke bond van overheids personeel en de plaatselijke afdeling van de K.A.B. overleg geweest. Hier op is besloten, dat in het vervolg bij herhaling van dergelijke opdrachten onder soortgelijke omstandigheden het gemeentepersoneel alvorens tot uitvoering van deze opdrachten over te gaan in organisatorisch overleg zijn standpunt zal bepalen over de vraag of het wel een redelijke op dracht betreft. Dit hesluit werd door de ledenver gadering van de afdeling Oss van de catholieke bond van overheidsperso neel met algemene stemmen bekrach tigd. DIEREN GEVEN VERKEERSLES Regels van de weg (Speciale Correspondentie). In Grimsby, Engeland, wordt een stadje gebouwd voor muizen. Dat is niets nieuws, want in Artis wonen de marmotjes ook in een fraaie villa en allerlei jongetjes hebben door de jaren heen alt(jd geprobeerd, hun witte muizen een zo mooi mogelyk verblijf te geven. Het muizenstadje in Grimsby het heeft een kerk, een bioscoop en een café en er zullen een heleboel drukke kruispunten zyn is echter met een heel speciaal doel gebouwd. Men wil het namelijk gebruiken, om kinderen to leren, dat zij op straat by het oversteken voorzichtig moeten zjjn en zich aan de regels moeten houden. De muizen, die het stadje bewonen, zullen him leermeesters zijn, want zij zullen zich gedragen als model-voet gangers. Dat is misschien een hele opgaaf voor een wezentje met mui- zenhersentjes, maar de moderne tech niek staat voor niets. Want de stra ten in dit mooie stadje staan onder stroom. Om dierenvrienden gerust te stellen: de stroom is niet dodelijk, niet gevaarlijk zelfs, alleen maar een beetje onplezierig, zodat de muizen, als zij bedrijvig gaan winkelen, de bioscoop bezoeken of naar him werk gaan, zich netjes zullen houden aan THANS S MILLIOEN POSTSTUKKEN PER DAG Tegenwoordige perfectionnering berust op eeuwenoude grondslag (Van onze speciale verslaggever). Wanneer iemand uit Dirksland in de tweede helft van de 18e eeuw een brief stuurde naar een familielid in Deventer, dan betaalde de afzender de verschuldigde porto-kosten tot Rotterdam en de ontvanger die voor het traject Rotterdam-Deventer. Heel lang heeft in ons land als hoogst onfat soenlijk gegolden, als de afzender het port betaalde. Dat behoorde gedaan te worden door de ontvanger van de brief. In hoeverre wantrouwen tegen de postbestellers, dit fatsoensbegrip bevorderd heeft, vermeldt de historie niet. De geschiedenis van het .postbedrijf kent vele van deze wetenswaar digheden. P.T.T. heeft thans voor eni ge maanden in het Haagse Postmu- seum een tentoonstelling ingericht, van oude brieven en postmerken, waaruit deze geschiedenis na enige studie duidelijk valt af te lezen. Het is een unieke collectie, zeker in de ogen van de internationale groep van verzamelaars. Dank zij trouwens één zo'n hartstochtelijk en schier weten schappelijk verzamelaar de heer P. C. Korteweg is dit bijna volledige beeld verkregen. Vorig jaar heeft het museum dit levenswerk van de heer Korteweg aangekocht. Een collectie van 24.000 brieven. Drie duizend daarvan worden thans geëxposeerd. Maar niet alleen zijn brieven vra gen de belangstelling. Er zijn ook te zien de oudste plaatsnaamstempels van Europa, Franse stempels, die ge vonden werden in het archief van een Haagse postmeester. De oudste brie ven met postmerk van de tentoonstel ling zijn overigens, correspondenties van 16e eeuwse kooplieden uit Kam pen en Leiden. Ze laten zien. hoe er reeds in die dagen tussen de mensen van aanzien al een levendige brief wisseling bestond. Principe gehandhaafd Het geperfectionneerd apparaat van de huidige posteryen, die het onge looflijke getal van vrjf millioen post stukken dagelijks verwerkt verschilt enorm van dat uit vroegere eeuwen. Maar merkwaardigerwijs is het prin cipe ongewijzigd gebleven: de regel- matige gelegenheid om tegen betaling van een bepaald bedrag een brief te verzenden, zonder ei een eigen bode mee te belasten. De oudste postmerken hebben be trekking op de berekening van het port: een simpel cijfer aangevende hoeveel de ontvanger moest betalen om de brief in handen te krijgen. Dit internationale merkteken komt reeds op de 16e eeuwse brieven voor en handhaafde zich in ons land tot diep in de 19e eeuw. De porten werden berekend naar afstand en gewicht, en zij waren aan zienlijk hoger dan tegenwoordig. We gens verbrokkeling van het postwe zen, dat eerst in 1799 nationaal werd, verschilden de tarieven naar de plaats, waar ze berekend werden. De moderne wijze van portheffing, waarbij het port vooruit betaald moet worden, is in ons land ingevoerd in 1871, tegelijk met de invoering van het uniforme tarief voor het hele land. De moderne tijd Tegenover deze uniformering van 1871, staat tegenwoordig een diffe rentiëring naar de soort en zelfs naar het vervoermiddel (vliegtuig), een onderscheid dat we misschien over vijftig of honderd jaar even merkwaardig verouderd zullen vin den ais thans de afstands-tarifering uit vroeger tijden. Werd vorig jaar ook weer niet de uit 1906 daterende bepaling afgeschaft, dat de zegels voor het enkelvoudige port in het in ternationale briefverkeer, blauw moesten zijn, voor briefkaarten rood, en voor drukwerken groen? Sinds 1953 zijn de postadministra ties niet meer gebonden aan een be paalde kleur. Bevan wordt niet geroyeerd Het nationale bestuur van de Brit se Labour Partij heeft besloten Aneu- rin Bevan niet te royeren. Het aan vaarde Z\jn verzekering, dat hij zich e i de officiële voortaan zal houden partijpolitiek. O Te Frankfort is dezer dagen een Rot terdamse havendag gehouden, die ten doel had de persoonlijke betrekkingen en de economische contacten van de Rotter damse haven met zijn Westduitse achter land te bevorderen. de trottoirs en keurig de oversteek plaatsen zullen gebruiken. Ook die oversteekplaatsen, die men in Enge land „zebra's" noemt, zijn mooi na gebootst en aangegeven door eert oranje flikkerlicht, dat vele voetgan gers ook in ons land, zo graag inge voerd zouden zien. Het goede-gedrag-als-voetganger wordt-de diertjes dus geleerd door middel van prettige en onprettige straatgedeelten, maar degenen, die dit hebben bedacht, zijn ervan over tuigd, dat men de stroom na enige tijd niet eens meer zal hoeven in te schakelen. Muizen leren vlug en men verwacht, dat een of twee schokjes voldoende zullen zyn om ze voorgoed op het trottoir en de zebra's te hou den. „Wij houden de schakelaar wel by de hand, want het zou niet erg opvoedend werken, wanneer de mui zen hun lesjes vergeten zouden zijn. juist wanneer zij de kinderen wat moeten leren". Wij vragen ons af. of vele wegge bruikers op wielen, ook in de mensen wereld een dergelijke straat-onder stroom niet zeer zouden toejuichen. Misschien zou dit eindelijk eens een mogelijkheid zijn om al diegenen, die de oversteekplaatsen negeren, een lesje te geven. Marine-personeel van niet-blanke huidskleur Niet naar Zuid-Afrika Het Tweede Kamerlid de heer Ver meer heeft aan de minister van Mari ne schriftelijk de volgende vragen ge steld: 1. Is het juist, dat bij het bezoek van Hr. Ms. „Holland" aan Zuid-Afrika leden van "de bemanning van andere dan blanke huidskleur door blanken zijn vervangen? 2. Is de minister niet van oordeel, dat hier sprake is van een maatregel, die in zijn uitwerking de indruk kan wekken van rassendiscriminatie, strij dig met de opvattingen van ons volk 3. Indien de maatregel, als onder vraag 1 bedoeld, is genomen, wel iswaar onder verantwoordelijkheid, doch buiten medeweten van de minis ter, kan dan worden meegedeeld, wel ke waarborgen de minister dan denkt te stellen om herhaling te voorko men? 4. Indien de maatregel met instem ming van de minister is genomen, on der het motief, dat niet blanke leden van de bemanning van een oorlogs schip niet in een onaangename positie moeten worden gebracht in landen, waar rassendiscriminatie wordt toe gepast. is de minister dan niet van oordeel, dat het tot dusverre gevoer de beleid te dezer zake dient te wor den herzien in dier voege, dat aan bemanningsleden van niet blanke huidskleur steun wordt toegezegd, in geval zich moeilijkheden zouden voor doen, in stede van hun af te raden mee uit te varen? OP ROOF UIT Duizenden vluchtelingen In het gebied van Bone (Celebes) hebben benden 6000 huizen in de as gelegd, aldus wordt uit Makassar vernomen. De benden, die o.a. over 100 paarden beschikten, vielen tos sen 22 en 25 Maart plaatsen in dit gebied aan. Paarden vervoerden de buit. Wat niet kon worden meegeno men. werd verbrand. By deze actie, die de grootste is, welke tot nu toe in Zuid-Celebes door benden uitgevoerd werd, zijn ook een aantal mannen en vrouwen meege voerd door de rovers. Tenminste 20.000 mensen zijn naar de stad Bo ne en andere veilige gebieden ge vlucht. Het totaal aantal vluchtelin gen in Zuid-Celebes bedraagt thans één en een kwart millioen. Honderd duizend mannen in het gebied van Bone hebben zich opgegeven om de benden te bestrijden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 5