„Helden der revolutie" in Indonesië
op belangrijke posten
De geschiedenis van de post in
oude brieven en postmerken
WERELDSNELHEIDSRECORD
VOOR FRANSE LOCOMOTIEVEN
EEN MUIZEN-MINIATUURSTAD
BENDEN OP ZUID-CELEBES
VERBRANDDEN 6000 HUIZEN
DONDERDAG 31 MAART 1955
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WREDE POLITIEMETHODEN
Goedwillenden staan machteloos
(Van een speciale verslaggever).
Wie in het Indonesië van na de souverelniteits-overdracht in de gelegen
heid Is geweest hier en daar achter de schermen te kijken, verwondert zich
niet al te zeer over de mishandeling, waaraan de verdachten en getuigen in
de befaamde processen te Djakarta bloot staan. Ook zonder dat er bewijzen
van voorhanden zouden zijn, kan men zich dit zeer goed voorstellen. Deze
politie-methoden bestaan daar al langer dan vandaag of gisteren, ze zyn
reeds sinds enkele jaren „heel gewoon" geworden en de betrokken politie
mensen weten vermoedelijk in de meeste gevallen niet anders, dan dat
zoiets bij een verhoor normaal moet worden geacht.
Hoe kan het ook anders, waar een goed deel onder hen immers „van
Jongs af" in dergelijke praktijken is opgeleid, en ze misschien zelf ook nog
wel eens aan den Ijjve ondervonden heeft.
De Japanse Staatspolitie, de z.g.
Kempetai, heeft deze mishandelingen
als onderzoek-methode in Indonesië
geïntroduceerd. De Japanners namen
na enige tijd Indonesische jongelieden
in dienst, meestal kampongmensen
van geringe ontwikkeling en van het
laagste-allooi, om alg hulp-politie of
hulp-soldaat de nodige assistentie te
verlenen. Veel van dergelijke indivi
duen, die dus op „politie-ervaring"
konden bogen, zijn na de souvereini-
teits-overdracht bij de Indonesische
Staatspolitie te land gekomen.
Een jaar of twee geleden waren wij
retuigen van de arrestatie van een in
breker, „ergens in Indonesië". Alvo
rens de man naar het politiebureau
geleid werd, smeten de agenten, die
hem hadden opgepakt hem op de
grond en mishandelden hem zodanig
met wapenkolven en geschoeide voe
ten, dat de man die geen enkel
verzet had geboden tenslotte als
één bloederige massa moest worden
weggesleept. Toen wij aan een der
Indonesische politiemensen vroegen,
Arrestatie wegens
uitlekking van Franse
geheimen.
Roger Worms, mede-directeur van
het linkse blad „France Observa-
teur" is gisteren gearresteerd, be
schuldigd van een misdrijf tegen de
buitenlandse veiligheid van de Franse
staat. Deze beschuldiging vloeit voort
uit het in September begonnen onder
zoek naar het uitlekken van Franse
defensiegeheimen.
Worms, die schrijft onder de naam
Roger Stephans, wordt er in het bij
zonder van beschuldigd een geheim
verslag over Indo-China van de Fran
se generaals Ely en Salan te hebben
gepubliceerd.
Frans passagiersschip
voor Atlantische dienst
Senator Roger Ia Chevre, die lid is
van de commissie voor de koopvaar
dij van de Franse senaat, heeft te
New York medegedeeld, dat in 1960
een nieuw Frans passagiersschip voor
de transatlantische dienst in gebruik
zal worden genomen, dat het op twee
na grootste schip in de wereld zal zijn.
Het volgende jaar zal de kiel worden
gelegd. Het schip meet 56.000 brt en
zal voor rekening van de Franse re-,
gering worden gebouwd. De kosten
worden geraamd op 70 millioen dol
lar. Het zal 1.S00 tot 2000 passagiers
kunnen vervoeren, uitgerust zijn met
stoom-turbinemotóren en een snelheid
van 31 knopen kunnen ontwikkelen.
De exploitatie zal door een Franse
maatschappij geschieden.
Teveel Nederlandse
tomaten naar Engeland?
Op de jaarvergadering van de Brit
se verkoop organisatie voor tomaten
en komkommers heeft de voorzitter,
Bernard Smith, verontrusting uitge
sproken over de invoer van tomaten
uit Nederland. Hij deelde mede, dat,
zodra het invoerrecht op tomaten in
September daalde van 4 tot 2 pence,
de invoer uit Nederland onmiddellijk,
zij het ook tijdelijk, sterk toenam.
Dit veroorzaakte een zeer snelle
Ïrysdaling van omstreeks 14 shilling
ot 8 shilling. Dit gebeurde op een
tqdstip, dat Jersey op de Kanaal
eilanden in een normaal seizoen,
naar verwacht mocht worden, 1500
ton tomaten per week meer had kun
nen zenden dan werkelijk gebeurde.
Om cle kans op letsel tot een mini
mum te beperken door bescherming
van de passagiers in een autoheeft
de Fordfabriek in DagenhamEnge
land, een zgn. veïligheidsband laten
ontwerpen, welke in de xoagen kan
worden gemonteerd.
waarom men dat toch deed, omdat
het slachtoffer zich in 't geheel niet
tegen zijn arrestatie verweerd had,
bleken de beulen ten zeerste verbaasd
over zulk een naïeve opmerking. Het
was toch duidelijk, dat de man er
gens had ingebroken. Welnu
Hiermede is niet gezegd dat 411e
leden van de Staatspolitie dergelijke
methodes toepassen of zelfs maar
goedkeuren. Er bevinden zich bij dit
apparaat nog verscheidene „Old
Hands", politiemannen uit de zozeer
Maar deze mensen van „tempo
Doeloeh", van vroeger, verkeren blijk
baar in de minderheid, en bovendien
heeft hun stem maar weinig gezag.
Ze behoren immers niet tot de „hel
den der revolutie", ze hebben onder
de Nederlanders gediend, ze zjjn de
politiemannen van een koloniaal re
giem geweest. De „Helden" zijn zij,
die na de souvereiniteits-overdracht
bij de politie zijn gekomen, Heden zon
der enige behoorlijke scholing die
door het uitvallen der Nederlandse
leidende politie-functionarissen de
krankzinnigste promoties hebben ge
maakt.
Corruptie.
Door dergelijke figuren is het appa
raat der Staatspolitie in Indonesië
vergiftigd. Bovendien bloeit ook in
politie-kringen de corruptie. Iedere
chauffeur heeft altijd een paar bank
biljetjes gereed om ze de agent, die
hem bekeurt en zyn rijbewijs wil zien,
tegelijkertijd met dit document in de
hand te stoppen. Dit is in de meeste
plaatsen van Indonesië geen uitzon
dering, het is systeem.
Wij weten met zekerheid, dat er ook
in de hoogste leidende kringen van de
Indonesische Staatspolitie mensen
zijn, die dit niet alleen ten diepste be
treuren, maar die er met alle liefde de
bezem door zouden willen halen. Maar
het aantal goed-opgeleide en be
trouwbare politie-autoriteiten is veel
te gering om een enigszins redelijke
contröle mogelijk te maken. De or
ganisatie is zwak en chaotisch, zoals
trouwens van vrijwel elk ambtelijk
apparaat in Indonesië gezegd kan
worden.
En het meest tragische van dit al
les is eigenlijk nog, dat zij, die op het
ogenblik achter de schennen aan de
touwtjes trekken, de communisten, in
een dergelijke schoonmaak geen en
kel voordeel zien. Een slecht, corrupt
en wreed politie-apparaat komt de
communistische partij in Indonesië's
huidige politieke bestel zeer wel te
stade; zij is reeds voldoende in die
kringen geïnfiltreerd om de zeker
heid te hebben, dat dit apparaat de
volgelingen van Moskou zoveel moge
lijk met rust laat en de oppositie
overal zal trachten de voet dwars te
zetten.
Internationale conferentie
ter bescherming visstand
84 landen, waaronder Nederland,
scherming van de visstand in de we
reldzeeën, welke conferentie zal wor
den gehouden op het hoofdkwartier
der Verenigde Naties, te Rome. De
bijeenkomst, die op 18 April a.s. zal
worden geopend, zal ongeveer drie
weken duren. Het doel van deze con
ferentie is enerzijds een uitbreiding
van de bestaande visserij-conventies,
liefst in een internationaal organisa
torisch geheel, en anderzijds het sti
muleren van het wetenschappelijk
visserij-onderzoek vooral in de onder
ontwikkelde gebieden.
De Nederlandse delegatie naar de
ze conferentie zal worden geleid door
ir. G. J. Lïenesch, directieur van de
afdeling Visserij van het Ministerie
van Landbouw, Visserij en Voedsel
voorziening. Voorts zal o.a. dr. B. Ha-
vinga, directeur van het Rijksinsti
tuut voor visserij-onderzoek, als bio
loog deel uitmaken van de Neder
landse delegatie, die verder met nog
énige ambtelijke deskundigen zal
worden aangevuld.
Tienjarenplan voor Suriname
Nederland financiert
met 171 millioen
De onderhandelingen tussen Ne
derland en Suriname over de finan
ciering van het tienjarenplan voor
Suriname, hebben geleid tot een
overeenkomst.
De Nederlandse regering is in
principe bereid te bevorderen, dat
door Nederland wordt deelgenomen
aan de ontwikkeling van Suriname,
op basis van het herziene Su
rinaamse tienjarenplan en wel lot
een bedrag van ten hoogste 171
millioen, waarvan 156 millioen
voor de in het pian aangegeven
projecten en 15 millioen voor de
landverbindingen Paramaribo met
Moengo en tussen Coronie en Nieuw
Nickerie.
Tankoefeningen door
protest van boeren stopgezet
Tot 1 April hebben de Eritse pant
sertroepen, die op de Liineburger
heide zijn gestationneerd, vacantie
gekregen. De troepencommandanten
hebben de enkele weken geleden be
gonnen oefeningen stopgezet, daar
een kleine revolte der boeren dreig
de te ontstaan. De juist ontdooiende
wegen werden namelijk door de zwa
re Britse pantserwagens geheel aan
flarden gereden.
De sedert jaren woedende koude
oorlog van de boeren der LUnebur-
ger neide' tegen de Britse troepen
was daardoor plotseling weer opge
laaid. In herbergen werden protest
vergaderingen belegd, ijlboden wer
den om hulp naar Bonn gezonden en
tenslotte hebben de Britten zich be
reid verklaard tot een bestand.
Een invlieger en drie technici van
de Britse Rolls-Royce-fabrieken zijn
Dinsdag om het leven gekomen, toen
een viermotorige ..Lancaster", die ge
bruikt werd voor het beproeven van
straalmotoren, bij een landing op het
vliegveld van Hucknall aan het einde
van de rolbaan in een weiland ont
plofte.
„Keukenhof' gaat Donderdag open...
De bloemententoonstelling peuken-
hof' te Lisse zal Donderdag voor het
publiek worden opengesteld. Onze fo
tograaf maakte twee opnamen, die
duidelijk de invloed van de nog
prille lente tonen. Onze onderste
foto is een dichtbijopname van een
prachtige ,JD\carna' in volle bloei
in de kas. Deze bloem is geel-rood van
kleur. Onze bovenste foto geeft een
zonnig beeld van het terras, waar de
werksters druk bezig zijn het een en
ander in gereedheid te brengen voor
de ontvangst van de bezoekers.
RAILS WERDEN BESCHADIGD
331 kilometer per uur
Twee Franse locomotieven hebben
een wereldsnelheidsrecord gebroken,
aldus heeft een hoge functionaris van
de Franse spoorwegen Dinsdag mee
gedeeld. Een locomotief, de C.C. 7107,
een type dat reeds bij de Franse
spoorwegen in gebruik is, reed Maan
dag en de andere, een B.B. 9004, reed
in de vroege ochtend van Dinsdag.
Beide benaderden snelheden tot 330
kilometer per uur. Een van de twee
de Franse spoorwegen wilden niet
mededelen welke bereikte een
snelheid van 331 kilometer per uur.
De B.B. 9004 (van Dinsdagochtend)
is een nieuw type en lichter dan de
andere. Beide locomotieven trokken
drie gestroomlijnde rijtuigen.
De B.B. 9004 trok een wagon waar
in instrumenten voor het meten van
de snelheid waren gangebracht. De
machinisten waren veteranen by de
Franse spoorwegen.
Het traject liep van Lamonthe naar
Morceux en was 66 kilometer lang.
De locomotief, die Dinsdagochtend
reed, weegt 70 ton en is voorzien van
Prins Bernhard spreekt voor
reserve-officieren
Priifö Bernhard zal op 14 Mei in de
Ridderzaal te Den Haag een voor
dracht houden voor de algemene ver
eniging van Nederlandse reserve-offi
cieren.
De prins zal in het bijzonder aandacht
besteden aan de taak van de Neder
landse officier, zowel specifiek natio
naal als internationaal gezien, aldus
„De Reserve-Officier", het blad van
de algemene vereniging van Neder
landse reserve-officieren.
een speciale apparatuur om op de
rails te blijven. De rails waren na de
rit enigszins beschadigd doch konden
spoedig hersteld worden.
Beide locomotieven zullen de „blau
we wimpel van de ijzeren weg" moe
ten delen. Genoemde functionaris van
de spoorwegen zei, dat men zonder
twijfel zou kunnen pogen om nog
grotere snelheden te behalen. Met het
oog op het huidige rollende materieel
was de behaalde snelheid echter „vol
doende". Beide locomotieven zijn elec-
trisch.
Afbreken van clandestien
gebouwde woningen
Naar aanleiding van de critiek, ge
uit aan het adres van de gemeente-ar
beiders, die de opdracht van B. en W.
van Oss vervuld hebben om op 8
Maart jl. de clandestien gebouwde
woning van het gezin C. van den
Hurk-Witlox af te breken, is er tus
sen de katholieke bond van overheids
personeel en de plaatselijke afdeling
van de K.A.B. overleg geweest. Hier
op is besloten, dat in het vervolg bij
herhaling van dergelijke opdrachten
onder soortgelijke omstandigheden
het gemeentepersoneel alvorens tot
uitvoering van deze opdrachten over
te gaan in organisatorisch overleg
zijn standpunt zal bepalen over de
vraag of het wel een redelijke op
dracht betreft.
Dit hesluit werd door de ledenver
gadering van de afdeling Oss van de
catholieke bond van overheidsperso
neel met algemene stemmen bekrach
tigd.
DIEREN GEVEN VERKEERSLES
Regels van de weg
(Speciale Correspondentie).
In Grimsby, Engeland, wordt een
stadje gebouwd voor muizen. Dat is
niets nieuws, want in Artis wonen
de marmotjes ook in een fraaie villa
en allerlei jongetjes hebben door de
jaren heen alt(jd geprobeerd, hun
witte muizen een zo mooi mogelyk
verblijf te geven.
Het muizenstadje in Grimsby
het heeft een kerk, een bioscoop en
een café en er zullen een heleboel
drukke kruispunten zyn is echter
met een heel speciaal doel gebouwd.
Men wil het namelijk gebruiken, om
kinderen to leren, dat zij op straat
by het oversteken voorzichtig moeten
zjjn en zich aan de regels moeten
houden.
De muizen, die het stadje bewonen,
zullen him leermeesters zijn, want zij
zullen zich gedragen als model-voet
gangers. Dat is misschien een hele
opgaaf voor een wezentje met mui-
zenhersentjes, maar de moderne tech
niek staat voor niets. Want de stra
ten in dit mooie stadje staan onder
stroom. Om dierenvrienden gerust te
stellen: de stroom is niet dodelijk,
niet gevaarlijk zelfs, alleen maar een
beetje onplezierig, zodat de muizen,
als zij bedrijvig gaan winkelen, de
bioscoop bezoeken of naar him werk
gaan, zich netjes zullen houden aan
THANS S MILLIOEN POSTSTUKKEN PER DAG
Tegenwoordige perfectionnering
berust op eeuwenoude grondslag
(Van onze speciale verslaggever).
Wanneer iemand uit Dirksland in de tweede helft van de 18e eeuw een
brief stuurde naar een familielid in Deventer, dan betaalde de afzender de
verschuldigde porto-kosten tot Rotterdam en de ontvanger die voor het
traject Rotterdam-Deventer. Heel lang heeft in ons land als hoogst onfat
soenlijk gegolden, als de afzender het port betaalde. Dat behoorde gedaan
te worden door de ontvanger van de brief. In hoeverre wantrouwen tegen
de postbestellers, dit fatsoensbegrip bevorderd heeft, vermeldt de historie
niet.
De geschiedenis van het .postbedrijf
kent vele van deze wetenswaar
digheden. P.T.T. heeft thans voor eni
ge maanden in het Haagse Postmu-
seum een tentoonstelling ingericht,
van oude brieven en postmerken,
waaruit deze geschiedenis na enige
studie duidelijk valt af te lezen. Het
is een unieke collectie, zeker in de
ogen van de internationale groep van
verzamelaars. Dank zij trouwens één
zo'n hartstochtelijk en schier weten
schappelijk verzamelaar de heer P.
C. Korteweg is dit bijna volledige
beeld verkregen. Vorig jaar heeft het
museum dit levenswerk van de heer
Korteweg aangekocht. Een collectie
van 24.000 brieven. Drie duizend
daarvan worden thans geëxposeerd.
Maar niet alleen zijn brieven vra
gen de belangstelling. Er zijn ook te
zien de oudste plaatsnaamstempels
van Europa, Franse stempels, die ge
vonden werden in het archief van een
Haagse postmeester. De oudste brie
ven met postmerk van de tentoonstel
ling zijn overigens, correspondenties
van 16e eeuwse kooplieden uit Kam
pen en Leiden. Ze laten zien. hoe er
reeds in die dagen tussen de mensen
van aanzien al een levendige brief
wisseling bestond.
Principe gehandhaafd
Het geperfectionneerd apparaat van
de huidige posteryen, die het onge
looflijke getal van vrjf millioen post
stukken dagelijks verwerkt verschilt
enorm van dat uit vroegere eeuwen.
Maar merkwaardigerwijs is het prin
cipe ongewijzigd gebleven: de regel-
matige gelegenheid om tegen betaling
van een bepaald bedrag een brief te
verzenden, zonder ei een eigen bode
mee te belasten.
De oudste postmerken hebben be
trekking op de berekening van het
port: een simpel cijfer aangevende
hoeveel de ontvanger moest betalen
om de brief in handen te krijgen.
Dit internationale merkteken komt
reeds op de 16e eeuwse brieven voor
en handhaafde zich in ons land tot
diep in de 19e eeuw.
De porten werden berekend naar
afstand en gewicht, en zij waren aan
zienlijk hoger dan tegenwoordig. We
gens verbrokkeling van het postwe
zen, dat eerst in 1799 nationaal werd,
verschilden de tarieven naar de
plaats, waar ze berekend werden.
De moderne wijze van portheffing,
waarbij het port vooruit betaald moet
worden, is in ons land ingevoerd in
1871, tegelijk met de invoering van
het uniforme tarief voor het hele
land.
De moderne tijd
Tegenover deze uniformering van
1871, staat tegenwoordig een diffe
rentiëring naar de soort en zelfs
naar het vervoermiddel (vliegtuig),
een onderscheid dat we misschien
over vijftig of honderd jaar even
merkwaardig verouderd zullen vin
den ais thans de afstands-tarifering
uit vroeger tijden. Werd vorig jaar
ook weer niet de uit 1906 daterende
bepaling afgeschaft, dat de zegels
voor het enkelvoudige port in het in
ternationale briefverkeer, blauw
moesten zijn, voor briefkaarten rood,
en voor drukwerken groen?
Sinds 1953 zijn de postadministra
ties niet meer gebonden aan een be
paalde kleur.
Bevan wordt niet geroyeerd
Het nationale bestuur van de Brit
se Labour Partij heeft besloten Aneu-
rin Bevan niet te royeren. Het aan
vaarde Z\jn verzekering, dat hij zich
e
i de officiële
voortaan zal houden
partijpolitiek.
O Te Frankfort is dezer dagen een Rot
terdamse havendag gehouden, die ten
doel had de persoonlijke betrekkingen en
de economische contacten van de Rotter
damse haven met zijn Westduitse achter
land te bevorderen.
de trottoirs en keurig de oversteek
plaatsen zullen gebruiken. Ook die
oversteekplaatsen, die men in Enge
land „zebra's" noemt, zijn mooi na
gebootst en aangegeven door eert
oranje flikkerlicht, dat vele voetgan
gers ook in ons land, zo graag inge
voerd zouden zien.
Het goede-gedrag-als-voetganger
wordt-de diertjes dus geleerd door
middel van prettige en onprettige
straatgedeelten, maar degenen, die
dit hebben bedacht, zijn ervan over
tuigd, dat men de stroom na enige
tijd niet eens meer zal hoeven in te
schakelen. Muizen leren vlug en men
verwacht, dat een of twee schokjes
voldoende zullen zyn om ze voorgoed
op het trottoir en de zebra's te hou
den. „Wij houden de schakelaar wel
by de hand, want het zou niet erg
opvoedend werken, wanneer de mui
zen hun lesjes vergeten zouden zijn.
juist wanneer zij de kinderen wat
moeten leren".
Wij vragen ons af. of vele wegge
bruikers op wielen, ook in de mensen
wereld een dergelijke straat-onder
stroom niet zeer zouden toejuichen.
Misschien zou dit eindelijk eens een
mogelijkheid zijn om al diegenen, die
de oversteekplaatsen negeren, een
lesje te geven.
Marine-personeel van
niet-blanke huidskleur
Niet naar Zuid-Afrika
Het Tweede Kamerlid de heer Ver
meer heeft aan de minister van Mari
ne schriftelijk de volgende vragen ge
steld:
1. Is het juist, dat bij het bezoek van
Hr. Ms. „Holland" aan Zuid-Afrika
leden van "de bemanning van andere
dan blanke huidskleur door blanken
zijn vervangen?
2. Is de minister niet van oordeel,
dat hier sprake is van een maatregel,
die in zijn uitwerking de indruk kan
wekken van rassendiscriminatie, strij
dig met de opvattingen van ons volk
3. Indien de maatregel, als onder
vraag 1 bedoeld, is genomen, wel
iswaar onder verantwoordelijkheid,
doch buiten medeweten van de minis
ter, kan dan worden meegedeeld, wel
ke waarborgen de minister dan denkt
te stellen om herhaling te voorko
men?
4. Indien de maatregel met instem
ming van de minister is genomen, on
der het motief, dat niet blanke leden
van de bemanning van een oorlogs
schip niet in een onaangename positie
moeten worden gebracht in landen,
waar rassendiscriminatie wordt toe
gepast. is de minister dan niet van
oordeel, dat het tot dusverre gevoer
de beleid te dezer zake dient te wor
den herzien in dier voege, dat aan
bemanningsleden van niet blanke
huidskleur steun wordt toegezegd, in
geval zich moeilijkheden zouden voor
doen, in stede van hun af te raden
mee uit te varen?
OP ROOF UIT
Duizenden vluchtelingen
In het gebied van Bone (Celebes)
hebben benden 6000 huizen in de as
gelegd, aldus wordt uit Makassar
vernomen. De benden, die o.a. over
100 paarden beschikten, vielen tos
sen 22 en 25 Maart plaatsen in dit
gebied aan. Paarden vervoerden de
buit. Wat niet kon worden meegeno
men. werd verbrand.
By deze actie, die de grootste is,
welke tot nu toe in Zuid-Celebes door
benden uitgevoerd werd, zijn ook een
aantal mannen en vrouwen meege
voerd door de rovers. Tenminste
20.000 mensen zijn naar de stad Bo
ne en andere veilige gebieden ge
vlucht. Het totaal aantal vluchtelin
gen in Zuid-Celebes bedraagt thans
één en een kwart millioen. Honderd
duizend mannen in het gebied van
Bone hebben zich opgegeven om de
benden te bestrijden.