0.98 T I 1. KAPPIë EN HET MONSTERKANON Eenzame speurtocht langs het Domburgse strand C 1 45 DE KLERKeZN IVÖP.OL J KLAM uit de AETHER V* Frisse vreugde ELKE MORGEIN De held van de toekomst Doen jullie het beter? MIPS Mui 5 12 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 18 MAART 1955 ONDER ZEELANDS HOGE HEMEL In dikke winterjas en felle Oostemvind. Ofschoon de kalender bijna half Maart wees, de lucht blauw was als de Middellandse Zee en de zon scheen als aan de Rivièra, waaide er een gure, schrale Oostenwind over Zeeland. Er lag ijs in de sloten, op de akkers waren de voren nog blank van restjes opgewaaide sneeuw en op het kanaal bij Middelburg dobberden de meeuwen op de gekuifde golven als levende wind wijzers met de koppen Oostwaarts ge keerd. Passagiers in de bus mopperden hoorbaar als de deuren te lang open ble ven, maar toen we korte tijd reden, wist de zon van de bus een broeikasje te maken. Afgezet op de weg Domburg— Westkapelle (het is komisch te ho ren, dat Aagtekerke wordt gemeden „wegens opdooiü") gevoelen we de schrijnende tegenstelling tussen bus en natuur in alle felheid. Al werd de route met zorg gekozen, 't windje in de rug, toch is de tocht nog verre van aangenaam. Wel dringt de wind niet door „merg en been", maar toch wèl door een dikke winterjas en wat daar nog meer onder zit, behoorlijk meer dan de spreekwoordelijk geworden „twee laagjes" van liet bevolkingson derzoek, dwars er door tot op de huid. Het enige groen, dat men in de ber men ontdekken kan, de plukjes muur peper, is zo rood aangelopen, dat men de plantjes nauwelijks herkent. door BAREND ZWERF MANS En toch bij de eerste boerderij klinkt een gejubel in de lucht of het volop lente is, zo kwinkeleren er de leeuweriken. Maar als we de duintoppen beklimmen overstemt het geruis van de wind door de dor re helm reeds de jubelzang en daarna is dan ook het laatste lente achtige van de dag afgesloten. Dat het nog volop winter is onder vinden we op onzachte wijze, als we (misschien ietwat onnozel) met gro te stappen langs de helling trachten af te dalen. Onder een dun laagje stuif zand verbergt zich de steenharde hel ling, waarop de voetstap geen rem mende werking ondervindt. Resul taatafglijden, neerploffen en op onelegante wijze beneden aankomen. Gelukkig liggen er schelpen en, wat te verwachten was, geen honende voetstappen van voorgangers er tus sen. Op het droge gedeelte elke schelp met een lange staart van zand, een be wijs van hoe grote invloed één schelp je kan zijn op de erosie door de wind, sommige staartjes meer dan een halve meter lang. Veel zeldzaams ligt er niet, daaraan is het vanouds beroemde strand Wes telijk van Domburg arm geworden. Toch is het aardig enkele oude be kenden tegen te komen. Daar is dan weer de oude fossiele oester met zijn haast zuiver ronde kleppen; de oude tapijtschelp, veel minder gerekt van vorm dan de hui dige en meer gebogen; de oude grote, komvormige Jacobsschelp, de Pecten maxinius, die we hier nimmer gaal' aantroffen, maar waarvan de fragmen ten met één oogopslag zijn te herken nen. Dit zelfs, wanneer er zoals nu een klein sterk afgesleten dekseltje schuin op in het zand staat, natuurlijk met het vandaag voorgeschreven zand- staartje er achter. Zo'n winderige dag kan de schelpen soms geheel begraven, soms extra fraai tot hun recht doen komen. We herinneren ons een zeer droge dag met sterke bries. Onder de schelpen was het zand minder droog dan in de om geving, wat tengevolge had, dat de hele omgeving wegwaaide en elke schelp als 't ware op een voetstukje stond als om naar de gunsten van de verzamelaar te dingen. Prachtig kwa men ze uit, één voor één, waardoor het ons gelukte een heel zeldzaam ge val buit te maken, dat anders in het totaal niet zou zijn opgevallen. Er ligt een oude Geknotte gaper, veel korter van voren dan de heden daagse, wel weer kapot maar goed te herkennen. Ook is er weer de gladde, witte Stevige strandschelp, waar we eens na een storm talloze doosjes (dubbele schelpen) van vonden, na dien nooit weer. Jammer, dat men om de te sterke in vloed van de kou te mijden er de stap stevig in moet houden, dat gaat te snel voor nauwkeurig speuren. Telkens ziet men brokken van de mooie, fijnge- ribde waaierschelpjes, maar gaaf wordt er niet één gevonden. Eindelijk, in de luwte van een dich te haag palen is er mogelijkheid wat langzamer te speuren. Wonderlijk ge noeg blijkt de hier liggende dikke schelplaag zeer arm aan belangrijk materiaal. Niet veel anders dan kok kels, gewone strandschelpen, een enkele Mactra, wat boormossels, de minder algemene witte, die bijna ge heel is verdrongen door de Ameri kaanse boormossel, een gebroken mes helft. Al met al toch niet de moeite waard om er bij stil te staan. Zelfs de strandvogels laten verstek gaan. Niet eens op elke breker schar relt een zilvermeeuw. Ja, (en dat is enerzijds toe te juichen) we vinden geen enkele dode vogel in de vloed lijn, anders een heel gewoon water verschijnsel. Geen alken, geen zeekoe ten, geen zwarte zeeëenden. Indirect is dat een bewijs voor wat vogellief hebbers meenden te constateren: deze winter, hoewel schraal en koud heeft ons weinig wintergasten gebracht. Zijn ze slechts gepasseerd naar nog Zuidelijker streken, of mogelijk in de zachte Januaridagen teruggekeerd, öf zijn ze er helemaal niet geweest? Als we terugkeren dobberen de meeuwen op het kanaal nog steeds in heen en weer glijdende beweging op de gekuifde golven, nog steeds wijzen hun koppen trouw Oost. Hoe lang nog? ZATERDAG 19 MAART. HILVERSUM L 402 m. 746 kc/s. 1 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. 7.45 „Even opkrikken". 7.50 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35 Waterst. VPRO: 10.00 „Tijdelijk uitgeschakeld", caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de arbeiders in de con tinubedrijven. 11.40 Altviool en piano. 12.00 Orgelspel 12.30 Land- en tuinb. me- ded. 12.33 Gram. 13.00 Nws 13.15 VARA- Varia. 13.20 Jazzmuz. 13.45 Voor de jeugd. 14.20 Sportpraatje. 14.35 Lichte muz. 15.00 Streekuitz. 15.25 „Het volle pond", caus 15.40 Lichte muz. 16.00 Boekbespr. 16.15 Kamerork. en solist. 17.00 Act. 17.30 Accor- deonork. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Gr; 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 „Passepartout", caus. 19.40 MORGEN 9 UUR verkoop van een iabriekspartij een partij van bijna 2000 meter marqui sette voor glasgordijnen in 2 kwaliteiten fèr beneden normale verkoopprijs. Prima Egyptisch katoenen MARQUISETTE 90 breed, van 1.25 p. m. Extra zware kwaliteit Egyp tisch katoenen MARQUISETTE 70 breed, van 1.85 p. m. NU BELLAMY PARK VLISSINGEN week", caus. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Ge- var. progr. 22.00 Soc. comm, 22.15 Volks- muz. 22.40 „Gevaarlijk ijs", hoorspel. 23.00 Nws. 23.15—24 00 Gram. HILVERSUM IL 298 m 1007 kc/s. 7.00= 24.00 KRO KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Ge wijde muz. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nws.. weerber. en kath. nws. .De Bijbel is 8.20 Gram. 8.55 Plechtige Hoogmis. 10.15 moeilijk boek", caus. 19.55 „Deze Gram. 10.30 Voor de kleuters. 10.45 Gram. 8. Op de derde dag kwam het doel van de reis: het gestrande oorlogschip „Vic- torioso" in zicht. Het zag er heel anders uit, dan de glorieuze naam zou doen vermoeden. Kappie had een hypermoderne slakkruiser verwacht, maar in plaats daarvan zag hij een oude, opgekalefaterde kanonneer boot, die hulpeloos tussen de rotsen beklemd lag. Het =nige pronkstuk van dit kreupele geval was een reusachtig blinkend kanon, dat op het achterschip was opgesteld. „Deksels", bromde Kap pie, „heb ik daarvoor zo'n lange tocht gemaakt? Zelfs al zou ik dat wrak van de rotsen kunnen trekken, dan is het nog niet eens het sleeploon waard". Voorzichtig voer hij na derbij. bracht een scheeps roeper aan zijn mond en riep: „Victorioso AHOY!" Meteen verscheen een met veel tressen en goudwerk opgedofte figuur aan dek. van het wrak, die zich over de verschansing boog. „Eindelijk", riep hij. „daar is de sleepboot, die ik besteld heb. Vlug, kerels, treuzel niet langer en sleep dit glorierijke vlaggesehip weer vlot. Ik, Ad miraal Emanuel Bombastio, ben niet gewend om lang te moeten wachten I" „Okki, die naast Kappie stond, snoof opstandig. .De lefschopper met z'n portierspakje e 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Angelus. 12.03 Metropole ork. 12.30 Land en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Pro menade ork. en sol. 14.00 Boekbespr. 14.10 Lichte muz. 14.20 Engelse les. 14.40 Ama- teursprogr. 15.15 Kroniek van Letteren en Kunsten. 15.55 Gram. 16.00 De schoonheid van het Gregoriaans. 17.00 Voor de jeugd. 17.00 Rep. van het Congres der Interna tionale Kath. Organisaties. 17.10 Gram. 17.20 Voor de jeugd. 18.00 Samenzang. 18.15 Journalistiek weelcoverz 18.25 Gram. 18.30 Pari. overz. 18.40 Gram 18.45 Re- geringsuitz.: Atlantisch allerlei. Een en- ander over de 14 landen van het Atlan tisch Pact. 19.00 Nws. 19.10 „Lichtbaken", caus. 19.30 Avondgebed en liturg, kal. 19.45 „Sint Jozef van Smakt", klankb. 20.00 Gram. 20.40 Act. 20.55 De gewone man. 21.00 Gevar. progr 23.00 Nws. 23.15 Nws. in Esperanto. 23.22 Gram. 23.30 Lof bij gelegenheid van Stille Omgang. 23.55 24.00 Gram. TELEVISIE-PROGRAMMA NTS. Eurovisie: 14.4315.45 Intern. Wieler wedstrijd op de weg „Miilaan—San Re- mo". AVRO: 20.00 Gram 20.15 Quiz. 21.15 Act. 21.30 Pauze. 21.35 Nationaal Hon gaars Zang- en dansens. uit Boedapest. Advertentie J Kees zou vliegenier worden. Zijn hart ging open als hij zo'n prach tig viermotorig vliegtuig over zag komen. Als hg even vrij had fietste hij naar de luchthaven en zag hij daar dan een pi loot lopen in zijn indruk wekkende uniform, dan begon Kees te gloeien, ja te gloeienhij wist heus wel dat hij nog veel moest studeren om het zover te brengen. Hij wist, dat hij daar nog ettelijke malen voor ge keurd moest worden, maar hij wist. ook dat hij zou volhoudenvol houden totdat zijn wens droom in vervulling zou gaanals hij iei.s las was het over vliegtui genals hij knutselde dan bouwde hij vliegtui gen. Als hij fietste dan waande hij zich achter de stuurknuppel en als hij sliep dandan zat hij hoog in de lucht en bromden de grote, zware motoren in zijn oren. Dan omklemde hij met een verbeten gezicht de stuurstang, terwijl hij kort maar beslissen! zijn bevelen doorgaf. De passagiers in de ca bine voelden zich op hun gemak. Allen bouwden op de prestaties van Kees de eerste piloot. Kees hield zijn strak gericht oi instrumenten zich boven de sche Oceaan. Ja, daar onder dat prachtige wol kendek lag de onmetelij ke zee. De grote viermo torige kist was op weg naar New York. Kees voelde zich eerlijk gezegd anders dan an ders. Hoe het kwam wist hij niet. Hij zei er ook niets van tegen de ande re leden van de beman ning. Er kon toch niets aan de hand zijn... maar wat was het dan... was het geluid van de moto ren niet zoals altijd? Ja, het was geen verbeel ding... het kwam van links!! Kees boog zich voorover en keek naai de Imker-vleugel... de bui tenste motor draaide niet perfect... soms sloe gen er vlammen uit... de tweede piloot die de be weging van Kees had ge zien wierp ook een blik op de motor. Kees zag de schrik op zijn gezicht komen. Ze wisselden even een blik van ver standhouding. Waar zou dat in kunnen zitten Kees zijn gedachten ra telden. Automatisch duwde hij de gashandle van de betreffende mo tor terug en wierp een blik op de benzinemeter. Dat was de reden... „er is een benzinelei ding gebroken!" riep hij ogenlnaar de boordwerktuig- op zijn kundigeDe benzine i wist schijnt weg te lopen Atlanti- We hebben amper ge noeg om de eerste lan dingsplaats te halen!! Terwijl de passagiers rustig doorsliepen, praatten, lazen en lach ten, steeg in de cockpit de spanning hoger en ho gerOp drie motoren vloog de machine ver derKees sprong zc zuinig als hij kon om met de benzine, maar de naald op de meter liep steeds meer en meer te rug Om de twee minuten riep de marconist de eer ste landingsplaats op, maar er kwam geen ant woordHet wolken dek kwam nader en na der langzaam maar zeker verloor de machine hoogte„Hallo hallohier KR 13, hier KR 13, wij roepen vliegveld New York wg roepen vliegveld New-York", klonk <?n- ophoudelijk de stem van de marconist Eindelijk wam er ant woordGrommend joeg de machine nu door de wolken „Hallo... hal lo... hier KR 13... hier KR 13... wij hebben mo torstoring. wij hebben motorstoring... betwij felen het vliegveld te kunnen halen... betwijfe len het vliegveld te kun nen halenstuur as sistentiestuur assi stentieover over...!" Lager en lager zakte de machine... het wol kendek verdween., ginds lag als een lange streep net vasteland van A'merikade benzinemeter stond zé laag dat het Kees ver wonderde dat de moto ren nog draaiden De wolkenkrabbers van New York waren nu duidelijk te onderschei den. Kees stond voor 'n moeilijke als hij het land binnen vloog moest hij zien het vliegveld te halen... een noodlanding maken was dan niet meer mogelijk... anders zou hij nü de ma chine op het watervlak bij de kust moete nneer- zetten Nog steeds draaiden de motoren, maar hoe lang nogde benzine meter stond op „leeg"... „Doorvliegen!" zei Kees plots verbeten. „We ha len er uit wat er in zit... we proberen nog zoveel mogelijk te stijgen." Hij duwde de gashandies naar voren... de machi ne richtte zijn neus op en steeg... onder hen door schoof de kust van Amerika.toen voelde de bemanning hoe de kracht uit de motoren- weg viel... spoedig ston den de propellers stil... in zweefvlucht zakte de kist langzaam maar ker. De huizen van New York kwamen nader. Kees laveerde als een ervaren pilootzijn ogen waren overal rakelings ging de ma chine over de hoogste huizen van het centrum der stad heen. De hoog temeter wees 500 aan.., 450 meter... 400 meter.., Daar in de verte lag het vliegveld... 350 meter... "10 meter. Op het vliegveld zelf was alles in gereedheid gebracht... erg laag zag men de machine nade ren... niemand sprak een woord.niemand kon zeggen of ze het zouden halen of niet 250 meter... 200 meter... ambulance auto's en brandweer hielden zich in gereedheid om ieder mo ment te kunnen uitruk kenMaar Kees om klemde nog steeds vast beraden de stuurstang... „Het moet lukken", mompelde hij. 150 meter... 100 meter... 50 meter hoogte pas seerde de machine de laatste huizen van de stadeen hoge boom of een mast kon nu de ondergang betekenen... Honderd meter voor het vliegveld kwam de ma chine aan de grond... zc hard dat de kist weer opveerde.juist over een laatste hek en een smal le sloot wipte en toen voor de tweede maal op de uiterste rand van het vliegveld aan de grond kwam. De KR 13 schoot nog even door en kwam toen tot stilstand... Toch kwam daar nog een brandweerauto aange sneld... met hoge snel heid gierde de rode auto met luide bellen «over de startbaan... hij belde... en belde... ring ring ring ring.Kees zag zijn instrumenten langzaam vervagen... ring ring ring ring:, deed de wek ker... ring ring, acht uur opstaanop staan Ja, als Kees sliep dandan vloog hij... dan was hij de ervaren piloot, de piloot die hij eens zou willen zijn. Ra i Miesje had een hele middag 't centrum 'e stad 1 bezocht. En daar alt n-inde T dingen plusde nieuwe [krant gekocht. Tegen vijven ging ons [muisje rustig bij de halte staan. Maarwat zou er aan [de hand zijn f Wanteen tram kwam [er niet aan. Daarom zette Mies [tenslotte met een zucht haar [mandje neer. En ontvouwde vlug haar [krantje, las 'm haast uit in één [keer. Las de -.cheeps- en beurs berichten advertentiepagina's Miesje las en las en las [maar. „Ping", de tram kwam [met geraas. Maar de Muis die zag de tram niet. las haar krantje heel tevree. Toen ze het te laat [bemerkte riep ze „Héééé!ik moet nog Kareltje van Tienen lo geerde eens bij zijn oom en tante in Assen. Op een avond kwam er een; leuke vriend van oom op bezoek. Ik weet een leuk spelletje, zei hij. We ne men allemaal een stuk je papier en een pot lood. Zo, let nu op. Ik zet de punt van mijn pot lood hier op het papier en teken in één lijn een- fiets. Het was een knap staal tje. In nog geen minuut tijd stond er duidelijk een fiets op het papier en het potlood was niet van het papier af ge weest. De fiets was in één lijn getekend. „Wie doet me dit na!" riep de vriend. Even later zaten ze alle drie met de tong uit hun mond te tekenen. Onder het voorbeeld van de vriend van oom zien jullie wat Kareltje, Oom zelf en tante er van te recht hebben gebracht. Doen jullie het beter? Probeer het maar eens, maar denk er om, als je je potlood van het pa pier heb gehaald moet je opnieuw beginnen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 8