BELASTINGVERLAGING: 500 Aanzienlijke verlichting in de persoonlijke sfeer VOOR RUIM EEN KWART VAN WONINGEN 10 PROCENT MEER TARIEF INKOMSTENBELASTING VERGROTING VAN KOOPKRACHT PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 9 MAART 1955 A/]et ingang van 1 Juli a.s. gaan de Neder- landers met elkaar 500 miUioen gulden minder belasting betalen. Dat betekent dat elke Nederlander laten we voor het ge mak maar aannemen, dat we met tien miUioen zijn -per jaar gemiddeld 50.belasting minder gaat betalen. Nu is het natuurlijk niet zo, dat de fiscus in een milde bui in de tweede helft van 1955, als (Van onze parlementaire redacteur) Inkomstenbelasting loontrekkenden boven inkomen van f 6000 In de Millioenennota voor 1955 was aangekondigd, dat de belastingver laging in totaal 500 tot 550 millioen gulden zou bedragen. Die laatste 50 millioen houdt de Rijksoverheid echter in haar zak. Want door een niet voorziene stijging van de uitgaven zijn de vooruitzichten ook weer niet zó gunstig, vindt zij. Bovendien wordt een beperkter huurverhoging ingevoerd, dan aanvankelijk was voorzien. De belastingverlagingen liggen voornamelijk in de persoonlijke sfeer; van het totale plan betreft vier vijfde gedeelte: de inkomsten- en loonbe lasting, de omzetbelasting en de vermogensbelasting. De defensieverho gingen worden afgeschaft en de helft van de indertijd ingevoerde verho ging van de vennootschapsbelasting vervalt. De thans ingediende voorstellen zijn nog niet compleet. Er ontbreekt nog de verlaging van het weeldeta- rief en van het tussentarief van de omzetbelasting. Deze verlaging zal ten gerieve van de handel plotseling ingevoerd worden om een koperssta king te voorkomen. Indertijd was hiervoor reeds een verlaging van 7 millioen aangekondigd. Daar zal eer nieuwe verlaging van 21 millioen bij' komen, zodat het nieuwe ontwerp een verlaging van in totaal 28 millioen gulden zal brengen. Inkomsten- en loonbelasting. Voor de inkomstenbelasting en de loonbelasting worden de belasting vrije minima verhoogd met 120. voor ongehuwden en met 180. voor gehuwden. De percentages aan belasting, die over de bovenste schijf van het inkomen worden geheven, ondergaan over de gehele linie lijkmatig een verlaging van 8 Voorts wordt de kinderaftrek, wat de primaire inkomensaftrek betreft, met 30.verhoogd tot 330.Het tarief van de loonbelasting voor bij zondere beloningen o.a. gratifica ties wordt enigszins verlaagd. Met deze tariefswijzigingen is een bedrag gemoeid van 215 millioen gul dens. De aftrek van de vermogensbelas ting wordt verhoogd tot 30.000, (thans 15.000,voor gehuwden; tot 22.500,— (thans 10.000,—) voor ongehuwden en tot 7500. (thans 5000.voor elk kind, waarvoor kinderaftrek wordt geno ten. Als gevolg van deze maatregel ver mindert de belastingopbrengst, zo schat men, met 20 millioen gulden. Voor de inkomstenbelasting en de loonbelasting wordt een aftrek van premiën ingevoerd voor periodieke verzekeringsuitkeringen bij ziekte of ongeval. Hierdoor komt één millioen minder in het belastinglaatje. De vrijstelling voor de inkomsten belasting van de winst bij overdracht van het bedrijf of bij overlijden van de ondernemer en bij staking van het bedrijf of zelfstandig beroep wordt verhoogd tot 7500,(thans 5000,waardoor de totale belas tingopbrengst met circa 2 millioen vermindert. Van belang is de in het ontwerp opgenomen bepaling, inhoudende, dat de loon- en inkomensgrens, waarbo ven aan loontrekkenden steeds een aanslag in de inkomstenbelasting wordt opgelegd, met ingang van het jaar 1955 wordt verhoogd van 5000 tot 6000.—. Omzetbelasting. Wat de omzetbelasting aangaat, is het vermelden .waard, dat deze belasting wordt afge schaft op gas, electriciteit en warm te voor huishoudelijke doeleinden, alsmede op dierlijke en plantaardige oliën en vetten en oliehoudende za den en vruchten. De omzetbelasting op textielgoede- ren wordt verlaagd van 5 tot 2 dat is dus met 60 Met al deze maatregelen, Inbegre- Sen de verlaging met 21 millioen van et weelde- en het tussentarief, is 1 een bedrag van 142 millioen gemoeid. Afgeschaft wordt de motorrijtui genbelasting voor bromfietsen (thans en ambulances wordt verlaagd tot 75 van de belasting, die voor gewone personenauto's zal gelden. Dat kost de Staat 4 millioen gul den. De regering meent, dat een bijzon dere verplichting van de inkomsten en loonbelasting voor de bejaarden en invaliden, van wie velen het eco nomisch meest kwetsbare deel van de zogenaamd vergeten groepen vor men gerechtvaardigd is. De inkomstenbelasting en de loon belasting kennen reeds een verzach ting voor ongehuwde belastingplich tigen zonder aanspraak op kin deraftrek die de leeftijd van 65 jaar hebben bereikt of die geduren de tenminste vijf jaar een echtelijk we onze gespaarde penningen voor het alge- meen welzijn komen offerentegen ons zegt: „Laat u die laatste vijftig gulden maar zitten". Op het departement van Financiën hebben de heren zitten peinzen en rekenen om tot een zo billijk en logisch mogelijke verdeling van het voordeeltje, dat ons in de schoot valt, te ko men. En ze ontwierpen een aantal wetsontwer pen, die ons nu onthullen, waaraan we toe zijn. huishouden hebben gevoerd: zij worden namelijk niet gerangschikt in de tariefgroep voor ongehuwden, doch met gehuwde belastingplichti gen gelijk gesteld. Een tegemoetkoming ontbreekt evenwel voor de gehuwde bejaarde of invalide belastingplichtigen en de ongetrouwde invaliden, die niet met gehuwden gelijkgesteld zijn. alsook voor de ongehuwden, die aanspraak op kinderaftrek hebben. Voor deze laatste groepen is een bijzondere faciliteit voorgesteld in de vorm van een extra aftrek van 624.- op het jaarlijks inkomen of loon. Het offer, dat de schatkist hier mede brengt, kan geraamd worden op 15 millioen gulden. Personele belasting. Als gevolg van de komende huur verhoging, zouden velen een ho gere personele belasting moeten gaan betalen. Teneinde hierin tege moet te komen, wordt het percentage van de heffing naar de grondslag huurwaarde van de iy2 op 4 gebracht terwijl de grensbedragen voor de be paling van de kinderaftrek met 10 worden verhoogd. Voor de vennootschapsbelasting wordt met ingang van 1955 een nieuw tarief voorgesteld. Het loopt van 40 voor winsten van 40.000 of lager tot 43 voor winsten van 50.000 of hoger. Hierdoor daalt de opbrengst van VELE HUREN OMHOOG OP 1 JULI Geert wettelijke regeling voor bedrijfspand (Van onze parlementaire redacteur) Met ingang van 1 Juli a.s. zal van een groot aantal woningen de huur worden verhoogd. Toch neemt deze verhoging een beperkter om vang aan, dan aanvankelijk in het vooruitzicht was gesteld. Dat blijkt onmiddellijk uit de cijfers. De verhoging geldt voor de wonin gen, die tot stand gekomen zijn vóór 27 December 1940 en voor de wonin gen, die tot stand gekomen zijn op of na 27 December 1940, doch voor 5 Mei 1945, voor zover de huurprijs daarvan is opgetrokken tot het peil van die van de vooroorlogse woningen. Naar gelang van de hoogte van de huur blijft een groep woningen vrij van huur, een ander deel zal 5 in huur verlaagd worden en de rest 10 Wanneer we de totale woningvoorraad op 1 Januari 1947 tot basis ne men dat zijn 1.558.000 woningen dan komt er geen huurverhoging voor 1.016.000 woningen, dat is 65 Met 5 worden verhoogd 124.000 woningen of 8 van het totaal en met 10 418.000 woningen of 27 van het totaal. Verlaging van de belastingdruk In proetnltn ran ia raming ran at aptrangat 01 IVerdding van de SOO millioen gulden||g| v belastingverlagir Klassen huurverhoging voor Zeeland. In de eerste en tweede klasse valt in Zeeland geen enke le gemeente. In de derde klasse vallen Middelburg en Vlissingen. In de vierde klasse: 'Axel (Sluiskil), Goes, Hoek (het deel grenzend aan Terneuzen), Koudekerke (het deel gren zend aan Vlissingen), Oost- en West-Souburg, Sas van Gent (het industriële gedeelte), Ter- neuzen (stad), Westdorpe (het deel grenzend aan Sas van Gent), Sas van Gent en Zierik- zee. De overige gemeenten en de len van gemeenten behoren tot de vijfde klasse. Margarine goedkoper. Naar het zich Iaat aanzien, zal de prijs van margarine door de verlaging van de omzetbelas ting opnieuw met naar schatting acht cent per kg kunnen dalen. Dit is het gevolg van een aanzien lijke verlichting van de belasting van bij de fabricage van margarine beno digde grondstoffen. Om dezelfde re den zal ook de belastingdruk op spijs olie en bak- en braadvet verminde ren. Margarine, spysolie en bak- en braadvet waren als zodanig al van omzetbelasting vrijgesteld. Ook zal de belastingdruk verlicht worden op zeep, kaarsen, verf, lino leum, chemische producten en andere goederen uit de technische sector. In grote gemeenten liggen de hu ren, waarvoor deze percentages gel den op een hoger peil dan op het yan de :t, over- platteland. Er is een indeling gemeenten in klassen gemaakt eenstemmende met die voor de Nood wet ouderdomsvoorziening. Het volgt: globale beeld wordt dan als Gemeente klasse IV V Geen nieuwe huurverho ging t/m 9,45 8,30 7,10 6,60 5,95 5 huur verhoging boven 9,45 8.30 7,10 6,60 5,95 t/m 10,45 9,15 7,85 7,20 6,60 10% huur verhoging boven 10,45 9,15 7,85 7,20 De in deze tabel genoemde percen tages van de huurverhoging worden berekend over de huurprijs, die op 30 Juni a.s. geldt. Bij de beoordeling van de vraag of de geldende huurprijs vol doet aan de genoemde grensbedra gen, moeten eventuele verhogingen van de bestaande huurprijs wegens verbeteringen, verbouwingen en der gelijke buiten beschouwing gelaten worden. Maand- en kwartaalhuren berekent en door de in de tabel vermelde weekhuurprijzen met 52 te vermenig vuldigen en daarna door 12, respec tievelijk 4 te delen. De huurprijzen van in de oorlog 215 millioen Verdeling van bet halve milliard. Bn haar pogingen om de toegezegde 500 millioen belasting verlaging zo juist mogelijk te verdelen, kwam de regering tot het volgende resultaat: Algemene verlichting van inkomsten- en loonbelasting Verhoging aftrek vermogensbelasting Aftrek van premiën Verhoging vrijstelling winst bij overdracht of overigden Verlaging van omzetbelasting Afschaffing belasting op bromfietsen, enz. Extra aftrek voor bejaarden en invaliden Verlaging vennootschapsbelasting Verlaging tarief vermogensbelasting Verlaging motorrijtuigenbelasting Verlaging successierecht 6 Totaal 502 millioen gebouwde panden worden gefixeerd op de huurprijs, die geldt op 30 Juni 1955, met uitzondering evenwel van de woningen, die tot stand gekomen zijn op of na 27 December 1940, doch vóór 5 Mei 1945, voor zover de huur prijs daarvan is opgetrokken tot het peil van die van de vooroorlogse wo ningen. Optrekken huren Door een wijziging van het Besluit bijzondere huurprijzen zullen na het ingaan van ae huurverho ging de huren van de in de oorlog tot stand gekomen panden kunnen wor den opgetrokken, in die gevallen, waarin deze huren niet zyn verhoogd en beneden het peil liggen van ae nieuwe huurprijzen van vergelijkbare vooroorlogse woningen. De huurprijzen van panden, die na de oorlog zonder geldelijke steun van overheidswege zijn gebouwd, blijven vrij. De huurprijs van met overheids steun tot stand gekomen of geëxploi teerde woningen zal door de minister van Wederopbouw en Volkshuisves ting vastgesteld of herzien worden. Voor de huren van bedrijfspanden gelden dezelfde normen als voor die van woningen, echter met dien ver stande, dat de huurverhoging hier niet door de wet wordt voorgeschre ven. Verhuurder en huurder zijn be voegd om eenzelfde huurverhoging als voor de woningen overeen te ko men. Daarbij moeten dan de voor de woningen vastgestelde bedragen in acht genomen worden. Nu de huurverhoging van de huren een betrekkelijk geringe omvang heeft is door de regering van een huurbelasting afgezien. de vennootschapsbelasting in 1955 in vergelijking met 1954 met ongeveer 60 millioen of hoger. Het voor de vermogensbelasting ingevoerde progressieve tarief van 6 7 pro mille wordt teruggebracht tot het uniforme tarief van 5 pro mille. De verhoogde bijzondere af trek van 20.000,voor bejaarden en anderen, die niet tot arbeid in staat zijn, handhaaft de regering. De belastingvermindering, die hier uit voortvloeit, bedraagt 12 millioen. Motorrijtuigenbelasting. Iv e progressieve verhoging van de I J motorrijtuigenbelasting voor per- sonenauto's vervalt. Het mini mumgewicht, waarnaar de belasting voor personenauto's wordt berekend, blijft op 600 kg bepaald, met een minimum-belasting van 48.per jaar. Dit kost de schatkist 25 millioen gulden. Tenslotte komt de in 1951 inge voerde verhoging van het successie recht te vervallen. De opbrengst van deze belasting vermindert daardoor met 6 millioen gulden. Het ligt in het voornemen de huur verhoging te doen ingaan op 1 Juli a.s. Aangezien tussen de huurverho ging en de belastingverlaging een nauwe relatie bestaat, zal de verla ging van de kostprijs verhogende be lastingen alsmede de algemene ver laging van de inkomstenbelasting en de loonbelasting eveneens met 1 Juli 1955 ingaan. Tussentarief Voor wat de inkomstenbelasting betreft, verzetten echter techni sche redenen zich ertegen om het nieuwe tarief over een gedeelte van een jaar toe te passen. In navolging van wat is geschied bij de op 1 Juli 1947 ingegane tariefsherziening zal het nieuwe tarief daarom gelden voor 1956 en volgende kalenderjaren. Voor het jaar 1955 wordt een tussentarief ingevoerd, dat het midden houdt tus sen het oude en het nieuwe tarief. Het nieuwe tarief van de vennoot schapsbelasting en de bijzondere fa ciliteit van de vermogensbelasting voor bejaarde belastingplichtigen c. s. treden in werking met het jaar 1955. De verlaging van de motorrijtuigen belasting en van het successierecht gaat in op 1 September 1955. De overige verlichtingen van de belastingen, namelijk de inkomens aftrek voor bejaarden de aftrek van premiën voor particuliere verze keringen tegen ziekte en ongeval en de verhoging van het vrijgestelde ge deelte van de winst bij overlijden of bij staking van het bedrijf of het be roep zullen met 1956 ingaan. eneinde onze lezers een indruk te geven van de wijziging in de tarieven van de inkomstenbelasting laten wy hier onder een overzicht volgen van de voorgestelde verlagingen voor een aantal tariefgroepen. TARIEFGROEP I (ongehuwden) Verminde ring in Verminde ring in percenten Zuiver Tarief absolute v.h. tarief inkomen 1954. Ontwerp. bedragen. 1954. 1.500 45 23 22 49,0 3.000 373 314 59 15,8 4.500 799 702 97 12,1 6.000 1.279 1.140 139 10,9 7.500 1.795 1.610 185 10,3 9.000 2.410 2.172 238 9,9 12.000 3.775 3.419 356 9,4 15.000 5.365 4.874 491 9,2 18.000 7.135 6.496 639 9,0 21.000 9.025 8.232 793 8,8 24.000 10.987 10.035 952 8,7 27.000 13.000 11.885 1.115 8,6 30.000 15.075 13.792 1.283 8,5 60.000 37.432 34.340 3.092 8,3 90.000 60.677 55.640 5.037 8,3 120.000 83.927 76.940 6.987 8,3 TARIEFGROEP H (geh. zonder kinderen). 1.500 3.000 180 139 41 22,8 4.500 437 372 65 14,9 6.000 741 646 95 12,8 7.500 1.074 948 126 11,7 9.000 1.482 1.318 164 11,1 12.000 2.418 2.168 250 10,3 15.000 3.564 3.210 354 9,9 9,6 18.000 4.890 4.422 468' 21.000 6.342 5.752 590 9,3 24.000 7.893 7.173 720 9.1 27.000 9.519 8.666 8.53 9,0 30.000 11.201 10.211 990 8,8 60.000 30.151 27.627 2.524 8,4 90.000 51.238 47.019 4.219 8,2 120.000 73.400 67.404 5.996 8,2 TARIEFGROEP HI/2 (gehuwd met Z kinderen). 3.000 26 26 100 4.500 220 167 53 24,1 6.000 460 382 78 17,0 7.500 740 633 107 14,5 9.000 1.097 955 142 13,0 12.000 1.938 1.715 223 11,5 15.000 3.000 1 2.673 327 10,9 18.000 4.265 3.825 440 10,2 21.000 5.675 5.115 560 9,9 24.000 7.189 6.499 690 9,6 27.000 8.789 7.964 825 9,4 30.000 10.447 9.487 960 9,2 60.000 29.263 26.735 2.528 8,6 90.000 50.281 46.059 4.222 8,4 120.000 72.413 66.414 5.999 8,3 TARIEFGROEP m/5 (gehuwd met 5 kinderen). 6.000 118 66 52 44,1 7.500 301 225 76 25,2 9.000 574 468 106 18,5 12.000 1.270 1.090 180 14,2 15.000 2.197 1.917 280 12,7 18.000 3.361 2.967 394 11,7 21.000 4.698 4.182 516 11,0 24.000 6.156 5.509 647 10.5 27.000 7.708 6.932 776 10,1 30.000 9.328 8.415 913 9,8 60.000 27.895 25.478 2.417 8,7 90.000 48.807 44.704 4.103 8,4 120.000 70.888 65.013 5.875 8,3 Verantwoord. (Slot van pag De verlaging van de loon- inkom sten- en vermogensbelasting, aangevuld met 'n verlaging van de omzetbelasting, zal de koopkracht doen stijgen. Een verlaging van de omzetbelasting natuurlijk alleen voor zover de ondernemers de lagere be lasting ook inderdaad aan de consu ment ten goedé laten komen. Wij zul len moeten afwachten of prijsafspra ken hier geen barrières vormen. De belastingverlaging is sociaal- economisch gezien zeker verant woord, nu de monetaire risico's, die verbonden zijn aan verlaging der lasten, nu ook minder zijn gewor den. Anders gezegd, er is geen zware belastingdruk meer nodig om over tollige koopkracht, die inflatoir werkt, weg te zuigen. In de tweede plaats is zij sociaal- economisch verantwoord, omdat zij voor een compensatie zorgt van dè huurverhoging. Ook al is die beperkt en geldt zij maar voor 35 van de vooroorlogse woningen, voor de huur ders van die woningen is zij in elk geval een aderlating. De economische politiek van de overheid is ontegenzeggelijk anti-in flatoir gericht. Zij wil voorkomen dat ons prijspeil door verdere loons- hogingen gaat stijgen. Daarom houdt zij de huren van de arbeiderswonin gen op het bestaande peil, hoewel zij aan deze politiek de betrokkene eige naren opoffert. Dit komt het woning- peil zeker niet ten goede, doch wij achten momenteel een handhaving van de kosten van het levensonder houd, van de lonen en dus van de kosten van onze exportproducten en van ons concurrentievermogen van nog groter belang. Over 10 jaar zul len wij weten of de huidige politiek kortzichtig is geweest. Tegenwicht. De berekeningen van het C.B.S. hebbe naangetoond, dat de kos ten van levensonderhoud van 15 Jan. j.l. met 2 punten waren geste gen. Gezien de druk die de vakbewe ging weet uit te oefenen, is een te genwicht dus noodzakelijk: de voor gestelde belas :ingverlaging kan hier zeker voor zorgen. Daarnaast en de minister van Economische Zaken is zich hiervan bewust zal alles in het werk ge steld moeten worden om de door prijsafspraken onbeweeglijk gewor- ken. Doch dit is vers twee. Alles overziende vormen de voor gestelde verlagingen een reële koop- krachtsvergroting, die in vele geval len de huurverhoging meer dan com penseert. De ondernemers, naamloze vennootschappen, zullen minder te vreden zijn, terwijl de huiseigenaren voor een groot deel helemaal achter het net vissen. De consequenties voor de overheid zullen pas in de loop van het volgende jaar zichtbaar zijn. Belastingverlaging op textiel I) e omzetbelasting op textiel wordt met 60 verlaagd. De betekenis hiervan blijkt uit de verla ging van de opbrengst dezer belas ting door deze maatregel met 84 mil lioen gulden. De omzet van textielgoederen maakt ongeveer een vijfde deel uit van de totale omzet van de détail- handel. De verlaging van de belas ting op deze omzet wordt niet be perkt tot de textielgoederen, die ge woonlijk door de gewone consument worden gekocht, maar omvat in het algemeen alle textielgoederen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 6