Oirschot wordt tweelingendorp KOORTS OM HET ZWARTE GOUD VAN WAGGA-WAGGA DDD NIEUWS UIT DE KERKEN ZATERDAG 5 MAART 1956 PRO V IN O IALB ZEEUWSE OOURANT 18 Maar tweelingen beneden 15 jaar mogen niet meedoen Wie had er buiten Limburg eigenlyk ooit gehoord van Grevenbicht voordat een man-met-initiatief een Vrijgezellen-Congres organiseerde, waarvoor zelfs het buitenland de grootste interesse had En zou de naam van Oirschot, dat kleine, stille dorpje aan een streepje kanaal ooit zovele malen de laatste tyd in de krant verschenen z\jn, als een andere man-met-initiatief niet op het idee van een Europees Twee lingen-Congres gekomen was? Johan Louwers, secretaris van de Sportvereniging „Orion", welke vereniging zyn vijfjarig bestaan gaat vieren, had ook beslist niet gedacht, dat zyn idee zó zou inslaan. Hy is nu eenmaal een jongeman, die graag plannen maakt. Niet om daardoor met een cocarde op zijn borst op een podium te komen, maar alleen om het plannenmaken zélf. Dat wil niet zeggen, dat hy een man is, die een goed idee op tafel legt en dan zegt: „Ziezonou jullie De organisatie van het Tweelin- fen-Congres zit, dank zij ook hem, ehoorlijk in elkaar en de beraamde uitgaven zijn op dit ogenblik hele maal gedekt. Maar Louwers vindt nu eenmaal meer genoegen in het fantaseren rond een plan dan in het bijwonen van de uitvoering ervan. Van fotografen en journalisten heeft hij nu al tabak, maar de brieven uit alle delen van Europa draagt hij op zijn hart. We hebben hem verschillende vra gen gesteld over het Congres en er was tot nu toe geen detail te vin den, dat verwaarloosd was. Iedere tweeling, die aan het Con gres wil deelnemen, moet een uit treksel uit het geboorteregister meebrengen. Voor het Congres zelf krijgt ieder een deelnemerskaart, voorzien van foto. De reiskosten worden niet vergoed, de verblijfs kosten van de buitenlanders wel. Op het ogenblik zijn er al negenhon derd slaapplaatsen gereserveerd in Tilburg en Oisterwijk, welke laatste plaats tussen twee haakjes een flinke som in de kas van „Orion" wilde storten als het idee naar het vennendorp kon verhuizen. Gelijk gekleed Alle tweelingen moeten eender gekleed zijn tijdens het Congres. En behóórlyk gekleed zijn, want het wordt niet. zoals sommigen denken een soort schoonheids-wedstrijd met „Missen" in Bikini en een jury van imitatie-Faroeks. Natuurlijk komen er wedstrijden, zoals de wedstrijd 'wie de aardigste tweeling is en nie mand moet verwonderd kijken als die aardigste tweeling de Drees- leeftijd al gepasseerd is. Er komt een wedstrijd voor de tweeling, die het meest en één voor de tweeling, die het minst op elkaar lijkt. En dan is er nog de muzikaalste en de kunstzinnigste tweeling. „Tweelingen 1955, Oirschot" staat er kortweg op sommige brieven en de Oostenrijkers gaan zelfs zo ver het simpele Brabantse dorp een „Kurort" te noemen. Ze zullen wel teleurgesteld zijn als de warme ba den er blijken te ontbreken, maar de bossen zijn er in ieder geval mooi en wie er eenmaal de brem heeft zien bloeien, vergeet deze nooit. Als Johan Louwers postzegels spaarde, had hij al een hele verza meling gekregen uit Noorwegen, Engeland, Oostenrijk, Duitsland. Er komen twee muzikale tweeling broers uit Oostenrijk, die maar eventjes samen vier en zestig in strumenten bespelen. Er komen zes gezinnen, die ieder drie tweelingen nebben, er komen fabrieksteams uit Engeland, ook al van tweelingen. Er komen jodelende meisjes uit Ti- rol, zodat het heus niet voorbarig is geweest alvast een tent met 2000 plaatsen te reserveren. De uiteindelijke bedoeling niet nieuw, maar altijd toe te juichen is mensen vooral de jeugd van alle landen bij elkaar te bren gen. Op dit principe, maar dan na tionaal, steunde ook het eerste (eerst was er een ander) plan, dat echter door de omstandigheden in duigen viel. Johan Louwers is oor logsvrijwilliger geweest en wilde het eerste lustrum van „Orion" vieren •met een bijeenkomst van oud-oor logsvrijwilligers, maar de herha lingsoefeningen in het voorjaar sta ken daar een stokje voor. En, eerlijk gezegd, het Tweeling-plan, Is min stens zo goed. Het voorlopige programma ver meldt: Zaterdagavond een Brabants programma, 's Zondagsmiddags na mis en kerkdienst een Brabantse koffietafel voor de deelnemers, 's middags zwaaien de vendelzwaalers hun kleurige vlaggen en worden er reidansen gehouden. Om zes uur is er prijsuitreiking en het slot is een buitenlands programma, waaraan de tweelingen, die zelf iets preste ren, kunnen meedoen. Met de wed strijden en onderlinge kennismakin gen mee is het een behoorlijk bezet programma. Vijftien jaar. Op onze vraag, waarom de leef tijdsgrens op vijftien jaar is gesteld, glimlacht de heer Louwers: „We waren bang, dat we anders nog aan 't luiers spoelen moesten". Door dfe leeftijdsgrens is een unieke Oirschotse familie bij voor baat uitgesloten. Ergens aan een landweggetje, waar je auto tot de assen wegzakt, woont de familie Roefs, een jong gezin met twaalf kinderen, waaronder... vier tweelin- ?en. Het oudste kind is acht jaar en e oudste tweeling vijf. Maar jype zullen nog niets begrijpen van hei Congres, waar ze overigens een kans maakten om tot de on deugendste tweeling te worden uit geroepen. Oirschot bezit vele leuke twee lingen in ale leeftijden. Daar- zijn zelfs heel oude baasjes bij met een tweeling-mummelmondje. Oirschot heeft dus wel het recht een Tweelingen-Congres te organi seren, als het maar echt Oirschots blijft, niet al te luidruchtig en toch typisch -> Brabants. In Den Haag heerst een rupsenplaag Op verscheidene plaatsen in Den Haag zijn nesten van de bastaardsa- tynrupsen gevonden. Deze rupsen kunnen in het voorjaar niet alleen he le bomen kaalvreten, maar in de prac- ttfk is ook gebleken dat het publiek last van deze rupsen ondervindt dat men soms door deze rupsen een hardnekkige uitslag aan gezicht en handen kan kragen. Wie een zeer ge voelige huid heeft, kan hier zelfs last van ondervinden zonder met de rup sen in aanraking te zjjn geweest. Eet echtpaar Roep in Oirschot heeft twaalf hinderen onder wie zich vier stellen tweelingen bevinden. Ze zijn nog te jong om deel te nemen aan het tweelingen-concours In Oirschot! Bedrijfschap groothandel in vis ingesteld. In het staatsblad van 1 Maart is opgenomen een koninklijk besluit van 31 Januari 1955, waarbij wordt in gesteld een bedrijfschap voor de groothandel in vis en aanverwante bedrijven, dat gevestigd zal zijn te 's Gravenhage. Voor verschillende aangelegenheden, vallende onder de bevoegdheid van het bedrijfschap zijn commissies in gesteld t.w.: a. een commissie voor de rokeryen, de drogerijen, de inlegge- rijen en de bakkerijen van vis; b. een commissie voor de garnalenhandel, de garnalenpellerijen en de garnalendro- geryen; c. een commissie voor de handel in schaal- en schelpdieren met uitzondering van garnalen. HOEST Een kwart liter hoestsiroop voor slechts 90 cent. Dit is 'n recept voor een siroop tegen hoest, verkoudheid en griep die uit stekend is en ook zeer geschikt voor kinderen. Kook *4 liter water, voeg er 1 eetlepel suiker by en de inhoud van een 30 grams flesje Vervus (dub bel geconcentreerd), dat U by elke apotheker of drogist voor 90 ct. kimt kopen. Goed roeren en U heeft 'n uitstekende hoestsiroop. Knip dit re ceptje uit en maak het vandaag nog klaar. Het zal U goed voldoen: GEEN STEENKOOL, MAAR KLAVERZAAD Zolang „boom" duurt, zijn er arbeiders die 400 gulden per week halen (Van onze correspondent in Australië) In de goede stad Wagga-Wagga met zijn 18.500 Inwoners, ongeveer halverwege Sydney en Melbourne aan de Murrumbidgee-rivier gelegen, heerst thans een nieuwe doch hevige goudkoorts. Alleen gaat het hier niet om het glinsterende goud, dat doorgaans de goudkoorts opwekt, doch om zwart goud. En dit „zwarte goud", dat mo menteel geheel Wagga-Wagga in beroering brengt, is geen steenkool maar, vreemd als het misschien mag klinken, het zwarte zaad van de simpele klaver. me klaveroogst te hebben en zo doende van de „klaver-boom" te Het ene syndicaat na het andere wordt hier thans gevormd om het zwarte goud te ontginnen. Welhaast iedereen, die men ontmoet, is bezig een paar duizend pond bij elkaar te slepen om zwart goud te gaan del ven. Want hoewel men voor deze vreemde gouddelverij een groot ka pitaal nodig heeft, de opbrengst is dan ook fantastisch te noemen. In het zo snel groeiende Austra lië is weideverbetering momenteel de mode. En bij de verbetering van millioenen hectaren weidegronden in dit enorme land speelt de sim pele klaver een geweldige rol. Door de recente droogteperioden in de staten Victoria,, Tasmanië, Zuid-Australië en West-Australië is er een geweldig tekort aan klaver zaad voor deze weideverbetering ontstaan. En het Wagga-Wagga- dlstrict in het irrigatiegebied van de Murrumbidgee verkeert thans in de zeer gelukkige positie een enor- kunnen profiteren. Het klaverzaad, dat Wagga-Wag ga thans in grote hoéveelheden voor genoemde staten oopst, is het zwar te goud dat dagelijks tienduizenden guldens in de zakken der „zwart- goud"-syndicaten brengt Met groot materiaal. Deze klaverzaad-oogsterij is een werkelijk fantastisch bedrijf. Men gaat niet maar zo met een mandje over de arm zaad plukken, doch men heeft voor honderdduizenden guldens aan materiaal nodig. De grote „zwart goud"-zoekers maken met hun 200.000 gulden kostende uitrusting rond Wagga thans een slordige 30.000 tot 40.000 per dag, dus geen gekke ren te van je kapitaal. Dit klaverzaad oogsten op grote schaal gaat als volgt. De klavervel- Advertentie) Verdwaald in de Noordpool Te Cape Dorset, een handelsneder zetting, die 1600 km ten Noorden van Montreal ligt, zyn Woensdag een employé van de „Hudsons Bay Com pany" en zijn eskimogids aangeko men, die 47 dagen hadden rondge doold in het barre Noordpoolgebied. De 22-jarige Donald Baircf en de eskimo Ootochie waren op 15 Janu ari uit Cape Dorset vertrokken naar de luchtbasis te Frobisher Bay in het Noordpoolgebied, een afstand van ongeveer 480 km, die met een hon denslede normaal in tien dagen wordt afgelegd. Zij raakten echter uit de koers, wat zij pas bemerkten toen zy hun eigen spoor kruisten. In de felle koude met zware sneeuwstor men en belaagd door wolven moesten de mannen naar hun uitgangspunt terugkeren, en om in leven te blyven, slachtten zij vyf van de elf honden. Tengevolge van de bergachtigheid van het gebied waren de mannen niet ontdekt door vliegtuigen, die waren opgestegen om hen te zoeken. (Advertentie) VLOEISTOF BALSEM daart, de xfekUkl»- men -worden gedood en de huid geneest. den worden eerst gemaaid, waar by men de gemaaide zaaddragende kla ver laat liggen. Vervolgens gaat men er met een ondiepe ploeg over heen om de aarde los te maken. Nu komt het werkelijke oogsten, hetgeen mét enorme in schapenvach ten gewikkelde mechanische rollers gebeurt. Het stekelige zaadbolletje van de klaver blijft hierbij aan ae schapenvacht zitten. Speciale ma chines scheiden daarna de zaadjes van de zaadbolletjes en het zwarte goud is gewonnen. Het is hard en smerig werk, maar er wordt dan ook aan verdiend! De goudzoekers met het kapitaal beta len thans hun werkkrachten een 50 gulden per dag plus eten en onder dak, terwijl ze bovendien een bonus voor grote productie uitloven. Dit betekent, dat de gelukkige losse ar beiders een 400 gulden per week maken zolang de „boom" duurt. Reeds rijn 600 ton van het zwarte goud uit het Wagga-Wagga-district naar andere staten verkocht en men hoopt hieraan nog enige tonnen toe te voegen voordat het seizoen voor bij is. Een fantastisch verhaal? Moge lijk, maar het is waar. Want ln dit werelddeel, waar ..alles anders ls", komen nog veel fantastische din gen voor. OOST-EUROPA. Dezer dagen kwam het uitvoerend comi té van de Lutherse Wereldbond te Wenen bijeen. Aan de besprekingen werd deelge nomen door een tiental hoogleraren en pre dikanten uit Oost-Duitsland en uit de lan den van Oost-Europa. Voor de eerste keer sedert 1945 had men in Wenen weer per- soonlyk contact met de predikanten uit Polen, met de Lutherse Kerken in Tsje- choslowakije en met de bisschop van de Lutherse Kerk in Roemenië. Wat Tsjechoslowakye betreft, hierover deelde bisschop Chabada mede, dat de Evangelische Kerk 400.000 leden omvat en dat in tal van gemeenten 100 van de jeugd deelneemt aan het kerkelijk onder richt. Een aantal andere predikanten en bisschoppen uit de communistische landen noemde hiervoor een cijfer van 8090 Bisschop Müller (SiebenbürgerSachsen) berichtte, dat zijn kerk in Roemenië te genwoordig 70.000 Duitsers telt, Er wordt ook in het Duits gepreekt, terwijl bij de Duitssprekende afdeling van het in 1949 te Klaüsenberg geopende Theologisch In stituut zoveel Duitssprekende studenten studeren, dat men goede hóóp heeft, dat het predikantentekort over enkele jaren zal zijn ingehaald. Pastorale arbeid en pre diking kunnen in Roemenië ongestoord voortgaan. De predikanten worden, zowel als de theologische hoogleraren van staats wege bezoldigd. Bisschop Kotula uit Warschau noemde de Lutherse Kerk in Polen misschien wel de zwaarst door de oorlog getroffene. Voor de oorlog telde de kerk 600.000 leden waar van na de oorlog in het eigenlijke Polen er nog slechts 100.000 over waren, vooral als gevolg van de verdryving der Duitsers. Er arbeiden thans weer ruim 100 predi kanten in het land, waarvan echter 16 zon der officiële theologische opleiding. Hongarije telt ongeveer 500.000 Luther- sen en 500 predikanten, die in Boedapest worden opgeleid. De beide Hongaarse bis schop- ri die in Wenen aanwezig waren, konden reeds aan verschillende oecumeni sche bijeenkomsten deelnemen. Het con tact met Hongarije is derhalve reeds eer der tot stand gekomen. Hetzelfde geldt voor Joegoslavië, waar 112.000 Luthersen wonen. Bisschop Lilje (Hannover) meende, dat het feit, dat de Evangelische Kerken in Oost-Europa zich beter kunnen handhaven dan de R. Katholieke, toegeschreven moet worden aan de omstandigheid, dat de Protestanten in deze landen zich streng houden aan hun godsdienstige plichten en alleen dan in conflict met de staat komen, wanneer deze in de onmiddellyke godsdien stige rechten van de kerk ingrypt. Overi gens, aldus dr. Lilje, leven de broeders daar onder het parool: „Wij gaan met de staat mee tot aan de uiterste grens, omdat wij weten, dat het volk ons nodig heeft." „WIJSHEID EN DWAASHEID". Over „Wijsheid en dwaasheid" schryft ds. O. Elseman in „Kerk en Wereld": De lijdenstyd begint enkele dagen eer- dor dan de vastentijd. Het verschil be draagt maar een paar dagen, maar wat voor dagen. Zy, die beneden de Moerdyk wonen, weten, hoe er in de dagen tussen de le lijdenszondag en Aswoensdag een epidemische koorts rondwaart door de ste den en dorpen. Ieder die in deze dagen de steden bezoekt, verzucht, dat het een gekkenhuis is. Het is de Carnaval, die de samenleving op z'n kop zet, uit z'n voe gen licht, dwaas, ongegeneerd, grotesk, walgelyk. Er zijn protestanten in het Zuiden, die zich van dit alles niets aantrekken. Zij hebben daar niets mee te maken. Maar dat lukt je nooit helemaal. De kinderen willen graag als alle kinderen verkleed rondlopen. En bovendien, er zyn veel meer protestanten die aan dit feest meedoen dan je denkt. En zeker veel meer, die graag mee zouden willen doen, als ze het maar konden en durfden. In ieder geval is dé carnaval een van de weinig werkelyke volksfeesten, die Ne derland nog ryk is. Eeuwen van protes tants en rooms-katholiek moralisme heb ben het niet de kop in kunnen drukken. Het wordt nog net zo uitbundig gevierd als in de tyd van Pieter Brueghel. En in deze tijd van hoogconjunctuur beleeft het zelfs een revival. Of komt dat door de po pularisering van de psychologie en de godsdienstgeschiedenis? Een carnaval vierende stad is een gek kenhuismaar zy wil dit ook zyn. Wie als vreemdeling in deze chaos geraakt, weet er geen weg mee, kan het allemaal niet bevatten. Maar is die stad zoveel an ders in deze paar dagen dan de andere 362 van het jaar? Men zegt het is zo vulgair. Ongetwijfeld is het dat, maar zyn de mensen dat al die andere dagen van het jaar niet? Men zegt of fluistert wel licht het woord zonde. Is die zonde er niet op ieder moment? Ergens heeft dit carna val iets van de nar. Hy is de mens, die meestal tengevolge van zyn lichamelyke mismaaktheid gedwongen is geworden door de dingen heen te zien. Wy zyn hier in goed gezelschap. Werd Socrates niet „de Atheense nar" genoemd. Door de din gen heenkyken, de tragische tegenstellin gen weten te verzoenen in een bevryden- de lach. De nar, die met de langzamer hand gekwordende koning Lear (zo by Shakespeare) in „nacht en stormgebruis" over de eenzame heide zwerft. Hy is het, die door de situatie heen ziet en deze tracht te verzoenen met zyn humor, de dingen zo tracht te rangschikken, dat ze hun gevaariyk karakter hebben verloren, dat een mens kan herademen. En in dit herademen wordt de lach geboren. Uitbun dig, vulgair of fijntjes. Dit narrenkarakter heeft ook de onge remde eerlijkheid van de echte carnaval, dat met een Bruegheliaanse ongegeneerd heid wordt gevierd. Een collectief èn een individueel protest tegen de werkelykheid, tegen de „kille maatschappy", een wraak neming op de omstandigheden, waarin men leeft, de spelregels, die men heeft te eer biedigen, de onwaarachtigheid, die ons le ven en ons samenleven kenmerkt. Men herkent z'n baas en z'n ondergeschikte, z'n vriend en z'n vyand als ,,'n zot", een ge wone mens, die er ook vaak niet tegen op kan en nu ook maar gewoon bezig is met voorlopige afrekening met de werke lijkheid, die hy weg- en uitlacht. En toch is deze verzoening van de te genstellingen voorlopig. Er komt een ogen blik in de „Koning Lear", waarop de nar het ook niet meer aan kan en van het to neel verdvvynt. Om een zot, een dwaas te kunnen zijn, moet men een ernstig, een wys mens zyn, moet men eigenlyk een erg ge lovig mens zyn, moet men kunnen en dur ven leren in het protest tegen de werke lykheid vanuit „de verborgen wysheid Gods, die God van eeuwigheid voorbeschikt heeft tot onze heerlykheid." En hier vinden de tragische tegenstellingen in het men senleven en de lach, die dit niet meer aan kan, hun verzoening het dwaze van God is wijzer dan de mensen. KERKERAAD TEGEN CHR. VROUWENORGANISATIE. In verband met het feit, dat op het ei land Rozenburg naast de afdeling van de Bond van Plattelandsvrouwen een afdeling van de Bond van Christen Plattelandsvrou wen is opgericht, heeft de kerkeraad van de Hervormde gemeente een boodschap aan de gemeente op Rozenburg doen uitgaan, waarin hy zegt, verontrust te zijn over het principiële streven dat daarin openbaar is geworden. De kerkeraad spreekt met na druk als zyn overtuiging uit, dat Jezus Christus Heer is over het gehele leven in al zyn geledingen en dat er dus vanuit het christelijk geloof nergens plaats is voor principiële „neutraliteit" op enig levenster rein. De kerkeraad is eveneens overtuigd dat het voor de gemeenteleden nodig is, in bepaalde verbanden by elkaar te komen om zich vanuit het Evangelie te bezinnen op allerlei vragen, die uit het persoonlyke een gemeenschapsleven op de mens afko men. Op dat terrein biedt de eigen gemeen te reeds allerlei mogelykheden, waarvan helaas nog te weinig gebruik gemaakt wordt als: de samenkomsten der gemeen te, chr. verenigingen, vormingskring, ge meente-avonden, de Jonge Kerk enz. Maar de kerkeraad zegt „neen" tegen het stre ven dat christenen op alle terrein van het leven in alle omstandigheden alleen maar onder elkaar zich zouden moeten organi seren en daarmee „de anderen" loslaten. Naar zyn mening moet er ook eens ergens plaats zyn waar men als christenen met de ander samenkomt. De kerk is niet maar alleen voor zichzelf in de wereld gesteld, om binnen eigen kring besloten te blyven, maar zy is in de wereld gesteld terwille van het contact met haar. Vanuit deze wil tot gemeenschap juicht de kerkeraad alle streven toe dat de laatste tyden op Rozenburg openbaar is geworden om als Hervormde gemeente tot meer kerkelyk contact met andere plaatselyke kerken te komen. „A.C.S.I.S." START. A.C.SJ.S. wil zeggen: Actie voor Chris- telyke Scholen in Indonesië en Suriname, welke actie binnenkort zal aanvangen. De Zendingsinstanties van verschillende Protestantse kerken in Nederland zyn on der de indruk gekomen van de gebrekkige outillage, waarmee het christeiyk onder wijs in Indonesië en Suriname moet wer ken. Veel scholen zyn ondergebracht in gebouwtjes, die elders reeds lang zouden zyn afgekeurd. Leermiddelen ontbreken voor het grootste gedeelte. Het aantal chris- teiyke onderwyzers is te klein, en men zou graag studiebeurzen willen uitreiken aan jongelui, die voor rekening van de school vereniging of de Zending zich willen be kwamen voor het onderwyzersdlploma. Het is verheugend, dat een stuk inter- kerkelyke samenwerking aan het groeien is om hier te helpen. De Zending van de N. H. Kerk, van de Gereformeerde Kerken in Nederland, van de Chr. Gereformeerde Kerk, van de Doopsgezinde Broederschap, van de Evang. Lutherse Kerk, de Gere formeerde Zendingsbond in de N. H. Kerk en de Broedergemeente te Zeist, hebben de handen Ineengeslagen om door een geza- menlyke krachtsinspanning te trachten ln 1 jaar tyd voor alle zendingsterreinen in Indonesië en Suriname, waar hulp nodig is, minstens 1 millioen gulden by elkaar te brengen. Op 3 Juli a.s. zal daarom in alle kerken in Nederland een grote collecte worden ge houden voorbereid door een uitgebreide prupaganda-actiê ln alle kerken en kringen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 9