Amerikaanse Zuidpoolexpeditie vond een goede basis Nederlandse fruitteelt slaat moderne wegen in MERENDEEL RIJDEN ONDER INVLOED VAN STERKE DRANK ELECTRONISCHE BREINEN EN SYNTHETISCHE KLANKBEELDEN YRIJDAG 4 MAART 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 7 IJS EN VERVELING De „Atka" liet het anker vallen bij de ijskap (Van een speciale medewerker) „De „Atka", de ijsbreker van de Amerikaanse Marine, die al enige tijd hi het Zuidpoolgebied op zoek is naar een goede plaats voor een vliegveld en een basiskamp, meent dit nu te hebben gevonden. Op 14 Februari meldde Walter Sullivan, de correspondent van de „New York Times" aan boord van de „Atka": „Ons schip wist vandaag door te dringen in een opening in de ijskap na ar de kust van Queen Maud Land. En zo wordt deze marine-ijsbreker beloond voor zijn doorzettingsvermogen na zeven vergeefse pogingen om het vasteland te bereiken sedert het wegvoer van de Kainan Baai in de Ross Zee, einde Januari". Men had gehoopt in de Zeehonden-baai, eveneens aan de kust van Queen Maud Land, aan wal te gaan: de geleerden verwachtten daar een opening in het pakijs, die een verdere openlegging van het onbekende achterland mogelijk zou maken. De beslissing om bases te zoeken op Queen Maud Land, aan de Atlanti sche zijde van Antarktica, zou er op kunnen wijzen, dat de V.S. nog een vierde station willen inrichten in het Zuidpoolgebied, inplaats van drie, zo als men oorspronkelijk van plan was. Dit zou een belangrijke beslissing zijn in verband met net Internationale Geofysisch Jaar 1957-1958, wanneer zesendertig landen over de gehele wereld een netwerk van wetenschap pelijke posten over de gehele aarde zullen opbouwen. De V.S. hebben reeds het inrichten van drie van zul ke posten op zich genomen rond de Zuidpool. Een ervan had men zich voorge steld te vestigen in Little America, waar Amerikanen vroeger reeds een station hebben gehad, maar in Janua ri ontdekte de „Atka"-expeditie, dat daar geen natuurlijke haven meer was. Men besloot derhalve het punt voor deze basis te verleggen naar Kainan Baai, eveneens aan de Paci- fic-zijde van de Zuidpoolgebied. Verdere posten wil men dan vesti- ?en in het binnenland, één vlak bij de ooi en een tweede in Marie Byrd Land. Groot Brittannië, Frankrijk Argentinië, Chili en Australië zullen eveneens bases aanleggen in dit zes de werelddeel. En Amerika zal dan nu waarschijnlijk nog een vierde sta tion inrichten. Want op een recente conferentie in Rome ter voorbereiding van het Geo- fysche Jaar werden de liggingen van de stations nader besproken en hier bleek de wenselijkheid, nog bepaalde critische punten te bezetten. Een hier van was de betrekkelijk moeilijk te benaderen Prinses Astrid Kust van Queen Maud Land. Oorlam verdiend En zo werd dan ineens een wijde, ■ijsvrije doorgang ontdekt ter hoogte van de Zeehondenbaai en Kaap Noor wegen. Vroegere onderzoekers hadden ook reeds de mogelijkheid aangetoond om in dit gebied met normale vracht schepen, geholpen door ijsbrekers, de kust te bereiken; dit werd nu beves tigd. Voor de mannen van de „Atka* was deze ontdekking welkom. Zij wa ren teleurgesteld door de vele pongin gen, die steeds weer op niets uitliepen en waarbij de „Atka" intussen in lengtegraden de halve aarde was rondgevaren, van de Ross Zee aan de Pacific-zijde naar Queen Maud Land aan de Atlantische kant van het pool gebied. Toch bleek ook deze doorgang nog niet te voeren naar een behoorlijke landingsplaats. Enige dagen later seinde Sullivan namelijk, dat men nu werkelijk aan land had kunnen gaan, maar niet bij Kaap Noorwegen in de Zeehondenbaai, maar iets Oostelijker in een baai, die men direct de Atka- baai heeft gedoopt, op 70°33' zuider- te^en 1 breedte en 8=04' westerlengte „De ningen tegen 1 mannen van de ijsbreker hebben, ver telt Sullivan, een potentieel vliegveld en een basis ontdekt. Het sneeuwdek is ruim 300 meter hoog, maar zo com pact, dat men er met een lichte wa gen zonder sneeuwkettingen overheen zou kunnen rijden. Het gebied ligt aan een ruime baai, die een goede ankerplaats biedt. Wij hadden tevoren de zeehonden baai als mogelijkheid moeten uitscha kelen. Doch de Atka-baai voldoet aan de vereisten: de ijskap komt op vele plaatsen slechts 5 meter boven de zeeoppervlakte en is daardoor volko men geschikt om aan land te gaan. Op de meeste plaatsen, waar de „At ka" de mogelijkheid van het vestigen van een kamp naging, verhinderden flsrotsen een behoorlijke nadering met schepen en het aan land brengen van goederen". Succes bereikbare kust gevonden, maar ook heeft het seismologisch onderzoek van de geleerden aan boord uitgewe zen, dat men hier te maken heeft met een ongeveefr 300 meter dikke ijslaag, die vermoedelijk rust op een stevige ondergrond. En daarmee hebben de mannen van de „Atka" wel hun oor lam verdiend. Op weg naar de Zee hondenbaai had gezagvoerder Fran cis E. Law een extra borrel uitge loofd voor de man, die het eerst land zag. Dat was de matroos Bobby Ca- verder uit Calïfornië. Die oorlam krijgt hij nu, op het vasteland en de rest van de bemanning doet mee. De oorlam zal bier zijn, de sterkste drank aan boord van de „Atka". Onderworpen keizers Overigens hebben de mannen van de „Atka" zich de laatste dagen niet verveeld. Tussen Zeehondenbaai en Atkabaai hebben zij namelijk een aan tal Keizerpinguins gevangen. Boots man Josef Eksterowicz meende door zijn kijker ineens een kamp te zien en mensen. Het was nevelig en daardoor niet duidelijk. Maar aangezien niets bekend was over een expeditie in deze regionen viel al gauw het woord „Russen". Toen trok de mist op en de zeelie den zagen zeven Keizerpinguins staan en het „kamp" bleek een kolonie van deze dieren te zijn, die daar wat la gen te zonnen en te suffen. Een paar uur later had men zes van deze zeer zeldzame dieren gevan gen waarvan er, voorzover bekend, geen in dierentuinen in de V.S. te vin den zijn. Het zijn majestueuze beesten, ruim een meter hoog en tegen de vijftig kilo zwaar. Als zij kwaad worden, kunnen zij met een klap van hun ru dimentaire vleugels makkelijk een mens een arm of been breken en de snavels zijn voor de ogen niet onge vaarlijk. Tot nu toe is het niet gelukt deze dieren in de dierentuin van Washing ton, waar men zich specialiseert op Pinguins, in leven te houden en het is nog de vraag, of het ditmaal zal luk ken. Maar de handigste jongens van de „Atka" zullen zeker niets onbeproefd laten, om de dieren levend over te brengen en het ze aan boord zo com fortabel mogelijk te maken. Daar voor is de jacht te opwindend en in spannend geweest. Sullivan beschrijft deze als een schouwspel, waaivan iedere voetbal- (lees rugb\r) liefheb ber zou hebben genoten. Ëerst wan delden de vogels weg met de mannen er achter aan, maar toen zij 't be nauwd kregen, lieten zij zich op hun buik vallen en gleden zo over het ijs voort, tweemaal zo snel als de jagers. Een deskundige „tackle" maakte ten slotte een einde aan de vrijheid van deze keizers van het Zuidpoolgebied, die nooit naar het Noorden trekken zoals de andere Pinguin-soorten. Dit was eigenlijk de eerste werke lijke afleiding voor de bemanning se dert het vertrek uit de Ross Zee. En een welkome, al heeft de marine wel goed voor verstrooiing gezorgd. Want er zijn gramofoonplaten, kor te televisiefilms en lange speelfilms aan boord. Op acht verschillende plaatsen zijn gramofoons opgesteld en er zijn tot nu toe genoeg films om iedere avond een nieuw programma te draaien sinds het schip op 1 De cember van het vorig jaar vertrok uit Boston. De commandant heeft een eigen voor- VERKEERSOVERTREDINGEN IN 1953 Cijfers lopen voor sommige rechtbank ressorten uiteen Uit een publicatie van het C.B.S. blijkt, dat in 1953 wegens misdryven, vermeld in de wegenverkeerswet, minder onherroepelijke veroordelingen werden uitgesproken, dan het jaar tevoren: 5.771 tegen 6.109 in 1952. Het overgrote deel dezer uitspraken betrof rijden onder invloed van al coholhoudende drank, nl. 4.492 (5.002 in 1952). Per 100.000 inwoners wer den 43 (48) veroordelingen wegens dit misdrijf onherroepelijk. Naar de aard van het voertuig, dat werd bestuurd, kunnen de vonnissen als volgt De „Atka" beschouwt dit als een groot succes, want niet alleen is een worden verdeeld: 861 motorrijtuigen, 3 23 paarden en wagens. Betreffende doorrijden na ongeval werden meer uitspraken onherroepe lijk dan in 1952: resp. 514 en 3ö8; veroorzaken van doou of zwaar licha- lijk letsel door schuld leidde tot 353 (.268) veroordelingen, joy-riding tot 328 (364). De cijfers lopen voor sommige res sorten der recutbanken sterk uiteen. By het ryden onder invloed van ster ke drank in 's Gravenhage 15 onher roepelijke veroordelingen per 100.000 inwoners tegen 118 in Roermond, bij het doorryden na ongeval 21 in Gro- ngen tegen 1 in Almelo. Voor de veroordeelden wegens rij den onder drankinvloed lag het zwaartepunt bij de 40-49 jarigen: 186 per 100.UU0 van genoemde leeftijds groep, tegen 44 voor de 18-20 jarigen. Joy-riding daarentegen kwam het meest voor bij de jongeren: 36 per 100.000 bij de 15-20 jarigen, 1 bij de 40-49 jarigen. Hoewel enige misdrijven der wet uitsluitend met vrijheidsstraf worden bedreigd, legt de rechter dikwijls krachtens art. 24 wetboek van straf recht geldboete op. Voor rijden on der invloed van sterke drank bijv. by 78% der veroordelingen. In 16% der gevallen, waarin geldboeten werd op gelegd, was deze straf gecombineerd met voorwaardelijke vrijheidsstraf. Het aantal gevallen van schuldver- De moderne boomgaard mist het schaduwrijke lommer van de oude en is een fruitfabriek geworden. S rijwielen (incl. met hulpmotor), klaring transacties wegens „over tredingen" bedroeg 514.634 (in 1952: 548.091)Het begaan van overtredin gen komt de „bekeurden" vrijwel steeds te staan op betaling van een geldbedrag. Aan ruim 97der schul- digverklaarden werd geldboeten opge legd. Deze zwaan, in een der Middelburg se vesten, begroet ongetwijfeld met vreugde het Maartse zonnetjedat zich in het water weerspiegelt! 't Is alsof het dier met belang stelling de resten sneeuw op de wal beziet en zich afvraagt wanneer die laatste herinnering aan de winter verdwenen zal zijn (Foto P.Z.C.) raad van Beethoven- en Mozartpla- ten en verder zijn daar dan de ge bruikelijke populaire nummers. De Kerstmuziek is aanzienlijk gedevalu eerd na de laatste dagen van Decem ber en op het ogenblik is het schip in twee kampen verdeeld: de ,3oogie- Woogie-fans" en de aanhangers van Sweet". En tenslotte is er dan nog een bepaalde plaat, een bijzondere la waaiige boogie-met-drum-effecten, dié oorspronkelijk thuishoort by de wacht, daar steeds verdwijnt, maar. ook altijd weer op zijn oude plaats te rugkomt. Het is een soort prestige kwestie geworden. Tweejaarlijkse nationale agrarische tentoonstelling In de agrarische wereld worden plannen uitgewerkt tot het houden van een permanente nationale land bouwtentoonstelling. Met een permanente grote lande lijke tentoonstelling wil men versnip pering van krachten op het gebied van nationale landbouwtentoonstel lingen voorkomen. De bedoeling is te komen tot een twee-jaarlijkse repre sentatieve tentoonstelling, die een vol ledig beeld geeft van de agrarische betekenis van ons land, dus omvat tend heel het landbouw- en veehou- dersbedrijf, producten en benodigd heden, voorlichting, enz., i» de trant van nationale manifestaties als de „Royal Show" in Engeland en de D. L.G. in Duitsland. Volgens de plannen zal de Neder landse nationale tentoonstelling elke twee jaar in Utrecht worden gehou den. Het ligt in de bedoeling dé ten toonstelling in 1957 voor het eerst te houden. NIEUWE INDUSTRIËLE REVOLUTIE „Automation"-robots in Amerika vervangen gehele werkploegen (Van onze correspondent). Amerika en met de V.S. heel de Westelijke wereld staan aan de vooravond van een nieuwe, industriële revolutie, véél ingrijpender nog dan de woelige periode ingeluid door James Watt's uitvinding van de stoom machine. De vraag is thans, of de mens doende is zichzelf uit te rangeren, nu hij een leger mechanische arbeidsreuzen heeft geschapen, die hem als was hij Klein Duimpje onder de voet dreigen te lopen. Of dit inder daad het geval zal zijn? Men kan deze vraag beurtelings met „ja" of „neen" horen beantwoorden. Aan het phenomeen zelf bestaat echter geen twijfel. Tevens is het duide lijk, dat het verschijnsel der „automation" een samentrekking voor wat men in het Nederlands „Industriële automatisering" zou noemen de ver klaring is voor tal van omwentelingen, die zich in het Amerikaanse leven de afgelopen maanden hebben gemanifesteerd. Ge zult U wellicht verbaasd heb ben over het feit, dat zich op het economisch vlak zoveel fusies tussen grote ondernemingen in de V.S. heb ben voorgedaan; Studebaker en Pac kard gaven de strijd, als onafhanke lijke autofabrikanten op en sloten zich aaneen; „American Motors" is de verzamelnaam van de overige on- afhankelijken en het gerucht wil, dat uiteindelijk Studebaker/Packard en American Motors zich tot één be drijf zullen fusionneren. De reden „Automation". Ondanks de dreigende internationa le toestand besluit de Amerikaanse regering de sterkte van het leger te verminderen. Eén van de redenen: „industriële automatisering". Deze tweede industriële revolutie is veroorzaakt door het arbeids-inten- sieve mechanisme, de robot, die dank zij de electronische ontwikkelingen van de laatste jaren in een minimum van tijd en feilloos zuiver het werk verricht van honderden hersens en duizenden paren handen. „BOOMPJE GROOT - PLANTERTJE DOOD" Productiekosten stijgen snel en het fruitaanbod neemt toe (Van een landbouwmedewerker) Boompje groot, plantertje dood. Dit sombere spreekwoord geldt voor de fruitteelt niet meer. Vroeger wel, maar sedert de onderstammen niet meer als zaailingen worden ogekweekt, doch vervangen worden door on derstammen, die ongeslachtelijk vermeerderd kunnen worden, ïs daar verandering in gekomen. Het nadeel van de zaailingen is, dat ze door gaans pas na vele jaren geschikt waren om vruchten te dragen. Boven dien was de groeikracht van deze zaailingen vaak erg verschillend, waardoor het moeilijk was een uniforme boomgaard te vormen. Men is gaan zoeken naar onder stammen met betere eigenschappen. Deze onderstammen is men onge slachtelijk gaan vermeerderen, zodat van te voren bekend is, welke ei genschappen ze hebben. Vooral het Engelse proefstation in' East Malling heeft op dit terrein uitstekend werk verricht. Het station onderscheidde tenslotte zestien onderstammen voor appels, die typen genoemd werden en die met Romeinse cijfers worden genummerd. Zo heeft men typen, die zwak groeien, zodat de appelsoort, die op deze typen wordt geënt, aan kleine bomen zitten. Maar waardoor en dit is het bijzondere van de zwakke groei tegelijkertijd de vruchtbaarheid hoog is. Dergelijke bomen op zwakke onderstam dragen gauw vrucht, zodat de teler er spoe dig profijt van heeft. Daarentegen leveren de sterk-groei- ende onderstammen zoals de typen VHI en XVI grote bomen, die veel later tot volle vruchtbaarheid komen, Na de oorlog is Nederland zich ook gaan toeleggen op de weten schappelijke ontwikkeling van de fruitteelt en nu neemt ons land een zeer belangrijke plaats hiermede in. De fruitproductie liep op van 300 mil- lioen kg voor de oorlog tot 500 k 600 millioen daarna. Het fruit is daardoor in ons land naar verhouding aan merkelijk goedkoper geworden. Boomgaarden anders. Deze variatie in groeisnelheid en vruchtbaarheid heeft het aanzien van de boomgaarden de laatste twintig jaren sterk gewijzigd. Vroeger kwam nagenoeg overal de zogenaamde hoogstam voor, doch thans gebruikt de fruitteler ook voor appels en pe ren bij voorkeur struikvormen. Zonder twijfel heeft de studiereis die ir. A. W. van der Plassche, toen tertijd rijkstuinbouwconsulent voor Zeeland en nu directeur-generaal van de landbouw, naar de Verenig de Staten maakte, daartoe bijgedra gen. De practische Amerikanen za gen in, dat heel hoge fruitbomen niet voordelig waren. Zij spraken toen reeds van de „profitline" bij een fruitboom, waarmee ze de hoogte bedoelden, waarbij het plukken van het fruit nog geen verliezen gaf en ook de kosten van bespuiting niet te hoog waren. De Amerikanen zoch ten het dichter bij de grond en teel den in plaats van hoogstammen, struiken. Het heeft nogal enige tijd geduurd voor deze idee ook Nederland vero verde, maar nu is het toch zover, dat de hoogstam by grote aanplan tingen nagenoeg heeft afgedaan en de struikvorm de voorkeur geniet. Bij deze struiken kent men het zoge naamde wijker- en blijversysteem. productiekosten. De wijkerstruiken blijven maar een beperkt aantal jaren staan, zodat de blijvers op den duur de volle ruimte krijgen. Het ïs niet een gemakkelijke op gave een goed plan voor een nieuwe aanplant te maken. Goudreinetten op hoogstam werden vroeger in de Betuwe op veertien meter in het vier kant geplaatst. Deze ruimte hebben de bomen evenwel pas nodig na der tig tot veertig jaar. Om nu de grond vlugger rendabel te maken, zetten de Betuwnaren vroeger Meikersen tus sen de appels. Er stonden zo aanvan kelijk driemaal zoveel kersen als ap pelbomen op het land. Daar de kers aanmerkelijk eerder vrucht draagt als de appel, was dit een mooie combina tie. Zodra dit voor de ontwikkeling van de appelbomen noodzakelijk was, werden de kersen opgeruimd. Bij de moderne ziektenbestrijding past dit systeem echter niet. Op het moment, dat de appels aan bespuiting toe zijn, kan de kers dit nog niet verdragen, zodat de combinatieteelt van kers en appel niet meer voorkomt. Men plant nu soort Ijij soort, dus appels bij ap pels, elders enkel een hoek met pe ren of kersen en men tracht boven dien door teeltkeuze eerder tot vruchtdragende bomen te komen. Intensivering beloond? Zo ziet men allerwege intensivering in de fruitteelt. Het is echter nog de vraag of deze voldoende zal worden beloond. De bespuitingen volgen elk aar steeds veelvuldiger op, teneinde prima fruit te oogsten. De lonen stij gen evenals de andere kosten. Vraag en aanbod bepalen echter de fruit- prijzen en daar het aanbod steeds toe neemt, hebben de prijzen een neiging tot dalen. Er is zeker geen reden om de Nederlandse fruitteelt als extra- winstgevend te beschouwen. Daarbij komt nog, dat er een groot verschil is in de prijs, die de teler ont vangt en die welke de consument voor het product moet betalen. Er is alle reden om ïaar verlaging van de dis- tributiekosten te streven hetgeen van belang is voor het populair maken van het fruit. In verlaging van de dis- tributiekosten liggen meer mogelijk heden, dan in het verminderen van de Hier zijn enkele frappante voor beelden: Een Amerikaans radiobedrijt heeft een van haar lopende banden, waar 200 arbeiders per dag 1000 radiotoe stellen plachten le assembleren, ge automatiseerd. Eén machine, onder het toezicht van twee man, verricht thans de dagelijkse productie. De NORC, een electronisch brein, voert in één dag ingewikkelde bere keningen uit, die anders een duizend tal geschoolde wiskundigen een men senleven lang aan het werk zouden hebben gehouden. Het gebruik van automatische ma chines, die zelfstandig een groot aan tal precisie-handelingen achtereenvol gens kunnen uitvoeren heeft het aan tal arbeiders aan de motorblik-band bij Ford van 117 verminderd tot 25. General Electric gebruikt één automatische machine, die door één meisje kan worden bediend, om de weeklonen van 15.000 man personeel uit te rekenen. Basis- loon, aantal werkuren, inhouding van belasting en sociale verzeke ring worden voor iedere employé aangeslagen en vastgesteld op een magnetische band. De machine calculeert aan de hand van deze gegevens het eindloon en drukt ook de looncheque. De kans op fouten is vrijwel uitgesloten. De tijd en personeelskosten die deze machines de werkgever be sparen wettigen de investering. De enorme versnelling van het productie proces met name in de vliegtuig- en automobielindustrie) door het ge bruik van automatische machines die als bij Chevrolet b.v. delen van de carosserie ineenzetten, moffelen, f;aten boren en schroefdraad maken, aat zich indenken. ALLEEN VOOR DE HEEL STERKEN. Men zal tevens geen moeite hebben in te zien, dat „automation" een der hoofdoorzaken is van het aantal fu sies. Deze automatische machine rieën komen soms op 50 millioen dol lar per stuk: slechts de financieel „sterke" bedrijven kunnen zich der gelijke uitgaven veroorloven. „De in dustrie, die zich door de hoge kosten laat weerhouden het bedrijf te auto matiseren, zal door de sterkere broers voorbijgestreefd worden", al dus kan men in het jaarverslag van eeu der Chrysler bedrijven lezen. Eén verklaring voo* het reduceren van de sterkte van het leger is ook het toenemend gebruik van automa tische apparaturen voor vuurleidin gen van afweergeschut, artillerie e. d.; De bediening daarvan is aanmer kelijk vereenvoudigd. Zelfs op cultureel gebied dreigt de automatische machine al evenzeer de mens de weg te versperren. Eén der meest recente ontwikkelingen is een electronisch apparaat, dat syntheti sche geluiden kan registreren en weergeven ieder geluid, van de menselijke stem tot dat van de hobo. Dit apparaat bevindt rich alsnog in een pril stadium. Maar het is thans reeds duidelijk geworden, dat een toekomstig componist, die zich de techniek van dit apparaat heeft meester gemaakt, zijn compositie in plaats van op muziekpapier. kant en klaar in de door hem gewenste or kestratie kan vastleggen. Anders ge zegd: in plaats van een geschreven partituur zal hij zijn compositie reeds als een volledig klankbeeld, een gra- mofoonplaat, ten gehore kunnen bren gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 7