„Dempen van grachten komt niet
in aanmerking", aldus B. en W.
Drie vluchten per dag van
Schiphol naar New-York
cAHATOGjj.
NIEUW MIDDEL OM VOCHT EN
SCHIMMELS TE WEREN
VALSE RUYSDAEL OPNIEUW
VOOR ECHT AANGEZIEN
Kinderhoest
MINISTER WIL HERZIENING
VAN DE MELKSANERING
Vanouds de lekkerste!
10
P RO VINO IA LB ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 3 MAART 1955
VAN 17 APRIL AF
K.L.M. gaat nog meer service geven
(Van onze speciale verslaggever)
Met ingang van 17 April zal men voor een vlucht van Amsterdam naar
New York een kenze kunnen doen uit drie KIM-toestellen per dag, vaker
dan tot dusver gelegenheid hebben om passage naar verscheidene Europe
se steden te boeken en vanuit Karachi, aansluitend op de lijndiensten naar
't Verre Oosten, kunnen doorvliegen n aar Kandaharen Kaboel. Dit zyn wel
de voornaamste nieuwigheden uit de nieuwe dienstregeling van de K.L.M.,
die in deze zomerdienst haar 84 toestellen ieder etmaal bijna 180.000 kilo
meter zal laten afleggen, waarbij de „vliegende Hollanders" dan dagelijks
meer dan 500 uur in de lucht zullen zijn. Het wereldluchtnet zal dan 106
steden in 68 landen omvatten en een lengte hebben van bijna 240.000 kilo
meter.
Dit is slechts een bescheiden ver
groting van de productie, vergeleken
met verleden iaar, toen het aantal ge
produceerde ton-kilometers ten op
zichte van 1953 met ruim 25 procent
steeg. Deze uitbreiding was mogelijk
ondanks het verlies van twee toe
stellen door de uitbreiding van de
vloot met 4 Super-Constellataons en 4
Convairs. De verkoop van ton-kilome-
ters bleef echter ver bij de vergrote
productie achter en daarom zoekt de
KLM dit jaar haar kracht niet in een
verdere uitbreiding van de productie,
maar zal zij streven naar een aanzien
lijke vergroting van de verkoop der
beschikbare ton-kilometers. Wel
wordt ook nu het net enigszins uit
gebreid en ook zullen aan het eind
van dit jaar nog 4 Super-Constella-
tions aan dev loot toegevoegd worden
maar de hogere verkoop wil men be
reiken door het opvoeren van de
„kwaliteit", dus door nog grotere
aandacht voor het verlenen van
dienstbetoon.
Deze gewijzigde politiek van de
KLM is min ot meer een uitvloeisel
van de rondreis, die president-direc
teur I. A. Aler langs tal van KLM-
vestigingen in vele landen heeft ge
maakt. De 10 maanden, gedurende
welke de heer Aler nu de teugels van
de Nederlandse luchtvaartmaatschap
pij voert, heeft hij gebruikt om „over
al eens te zien en te horen hoe het
gaat", zoals hij Woensdag tijdens een
persconferentie vertelde. „Het staat
vast, dat de KLM in de wereld een
zeer goede naam heeft", was ztjn con
clusie, „maar het is onze taak te zor
gen dat die naam nog verbeterd en in
elk geval nog behouden blijft".
Veiligheid.
Over de veiligheid kunnen uiter
aard in een bedrijf als de KLM geen
voorspellingen worden gedaan. Be
paald teleurstellend noemde de heer
Aler het te ervaren, hoe dikwijls een
motor uitvalt en het toestel op drie
en soms op twee motoren doorvliegt,
hetgeen overigens uitstekend gaat.
Naar zyn smaak schuiven de fabri
kanten de bestrijding van de kinder
ziekten der motoren te veel af op de
nek van de exploitanten, als gevolg
van de neiging om zo snel mogelijk
een nieuw type af te leveren. Men
raakt daar nu evenwel overheen, zo
dat de heer Aler de verwachting kan
uitspreken, dat het aantal technische
motorstoringen dit jaar bepaald lager
zal zijn dan in 1954.
In 1954 steeg het totale aantal rei
zigers tussen Europa en Amerika
met 100.000 tot V/2 millioen
van wie bijna 580.000 personen
(ruim 38 procent) per vliegtuig
reisden. Verwacht wordt dat er dit
jaar in de topmaanden gemiddeld
20.000 luchtreizigers per week
over de Atlantische Oceaan moe
ten worden vervoerd. Daarom zul
len deze zomer wekelijks 216 re
tourvluchten door elf maatschap
pijen worden uitgevoerd. Met drie
vluchten naar New York per dag
neemt de KLM daarvan ongeveer
10 procent voor haar rekening.
Directie van Hawoma
schoot tekort.
De door de Haagse raad ingestelde
commissie van onderzoek voor de
Haagse Woningbouw Maatschappij,
die inmiddels is geliquideerd, is tot
de conclusie gekomen, dat het beleid
van directeur en commissarissen een
aantal tekortkomingen vertoonde.
.Aan de commissie is echter geen feit
ter kennis gekomen, waardoor de in
tegriteit werd aangetast van de per
sonen die in de maatschappij met lei
ding en toezicht waren belast..
De thans in haar bezit zijnde vier
Convairs zullen, naar de heer Aler
aanneemt, op de Europese lijnen wor
den ingezet, met name voor diensten
naar Londen, Parijs en Madrid. In elk
geval moet men rekening houden met
een nieuwe concurrent in het Europe
se luchtverkeer. In de zomerdiensten
van de KLM krijgen Hamburg en
Bremen nu respectievelijk drie en
twee diensten per dag, terwyl ook
Frankfort, Dusseldorf en München
meer verbindingen per dag met Am
sterdam krygen.
Wat de rest van Europa betreft: op
de lijn Amsterdam-Londen zullen tien
diensten per dag worden uitgevoerd;
Brussel krijgt 23 diensten per week,
Parijs 21 diensten en Rome 17 per
week, Stockholm en Kopenhagen da
gelijks twee, Stuttgart, Genève en Mi
laan één verbinding per dag; op Zü-
rich wordt dagelijks één dienst gevlo
gen, maar in bepaalde perioden zal
deze frequentie worden verdubbeld.'
Ook op andere lijnen, o.a. naar het
Verre Oosten en Curagao, wordt de
frequentie iets opgevoerd. Voorts be
staan plannen om op enkele routes
het aantal vrachtvluchten te vergro
ten. Ook het luchtvrachtvervoer
wordt namelyk van jaarlyks toemen-
de betekenis. Zo werd in 1954 bijna
21 procent meer vracht vervoerd dan
in het voorafgaande jaar.
Hefbrug over de Oude Maas
thans „ingevaren".
Er wordt op het ogenblik gewerkt
aan een brug over de Oude Maas, die
toegang zal geven tot het industrie
terrein Het Botlekgebied. Van deze
brug had men reeds aan weerszijden
van de over de z.g. aanbruggen met
een lengte van 240 meter en de toe-
leidingsbruggen met een lengte van
160 meter geconstrueerd en ook wa
ren reeds de twee heftorens met een
hoogte van 64 meter gebouwd.
In December 1952 begon men met de
bouw en daarna werden successieve
lijk van tevoren gemonteerde delen
van de brug „ingevaren". Alleen de
hefbrug ontbrak nog, maar gister
ochtend heeft men deze op haar plaats
gebracht. Deze brug, die een lengte
heeft van zestig meter en ongeveer
850 ton weegt, is gemonteerd bij Penn
en Bauduin te Dordrecht naar een
ontwerp van Werkspoor.
De brug hoopt men in Juli a.s. voor
het verkeer te kunnen openstellen.
Zij heeft een totale breedte van 22
meter en omvat twee trottoirs, een rij
wielpad, een enkele spoorbaan en een
rijweg van zeven meter.
Frans kabinet wil de
belastingen herzien
Het nieuwe Franse kabinet van
Edgar Faure heeft gisteren besloten
de nationale vergadering om speciale
volmachten voor de tija van twee
maanden, tot 30 April, te verzoeken
om het in staat te stellen het belas
tingstelsel te herzien. In Augustus
van vorig jaar waren Mendès-France
dergelijke volmachten verleend. De
ze bevoegheden, krachtens welke het
kabinet bepaalde maatregelen kon
nemen zonder raadpleging van het
parlement, vervielen automatisch bij
de val van het kabinet van Mendès-
France.
GOEDE RESULTATEN
Proefnemingen in Zeeland
Een nlenw middel om vocht en
schimmels uit woningen te weren
heeft volgens een inwoner van 's-Her-
togenbosch na uitgebreide proefnemin
gen bewezen effectief te zijn.
Het nieuwe middel bestaat uit een
gestreken dunne pleisterlaag op de
binnenkant van muren. Deze laag
wordt steenhard en ondoordringbaar
voor vocht en daardoor schiramelvrij.
In technische kringen onderscheidt
men drie soorten vocht, namelijk door
slaand vocht, dat dus door regen e.d.
door muren van buiten naar binnen
dringt, vervolgens optrekkend vocht,
dat in of tussen de muren van de
grond uit binnendringt en tenslotte
condensvocht, dat uit vertrekken te
gen de muren slaat. Combinaties van
deze soorten vocht komen voor.
De nieuwe pleisterlaag bleek bij
proefnemingen in het Zeeuwse ramp
gebied, waar de muren nimmer meer
droog zullen worden, in oude gebou
wen te Leiden en andere steden en bij
nieuwbouw in Den Haag afdoende
vochtwerend in gevallen van optrek
kend of doorslaand vocht.
In de nieuwbouw werd een maand
na het aanbrengen van de bescher
mende laag tegen de binnenmuren be
hang geplakt, welk behang geen vocht-
verschijnselen meer vertoonde. Meest
al is het zo, dat in moderne nieuw-
Tank met atoommotor in
Ver. Staten
In het arsenaal van Detroit (V.S.)
wordt op het ogenblik gewerkt aan de
ontwikkeling van een tank met een
atoommotor, aldus heeft kolonel
George Petersen, hoofd van de afde
ling van het arsenaal tegenover een
groep ingenieurs verklaard.
Petersen zei, dat het Amerikaanse
leger reeds in staat is een tank van 70
ton, die aangedreven wordt door
atoomenergie, te vervaardigen.
Enige tijd geleden ontdekte de
Brugse restaurateur L. Leegenhoek
bij het schoonmaken van het schilde-
rijenbezit van het Paleis van Justitie
te Brugge, een Jacob van Ruysdael.
Het doek droeg althans alle kenmer
ken van deze grote Nederlandse land
schapsschilder. met inbegrip van
diens handtekening. In Brugse kunst
kringen vond men het jammer, dat
zulke een kostbaar schilderij in het
bureau van de rechter van instructie
was opgehangen en het provinciaal
bestuur, aan wie het schilderij toebe
hoorde, werd dan ook verzocht dit te
willen afstaan voor het stedelijk mu
seum.
Bij het nagaan van de herkomst van
het werk is thans echter komen vast
te staan, dat deze vermeende Ruys
dael in werkelijkheid een zeer goed
gelukte vervalsing is. In 1909 werd
namelijk door de rechtbank te Brus
sel een kunstschilder veroordeeld, om
dat hij een door hem geschilderd doek
voor een echte Ruysdael had doen
doorgaan. Het schilderij werd toen in
beslag genomen en de kunstenaar
zelf kreeg enkele weken gevangenis
straf. Het doek zelf werd, orydat het
zo meesterlijk was nagemaakt, echter
nimmer vernietigd, zoals was bepaald
en op zekere dag hing het plotseling
in een der vertrekken van het Paleis
van Justitie te Brugge, waar het nim
mer meer werd verwijderdDe
geschiedenis van het schilderij was
echter voor vrijwel iedereen verloren
fegaan en zo kon het gebeuren, dat
e Brugse restaurateur dezer dagen
een „echte" Ruysdael ontdekte.
Slechts door een onderzoek in de
archieven van bijna een halve eeuw
geleden heeft men de juiste herkomst
van het doek kunnen nagaan!
Advertentie)
Bedenk.dat uit een onver
zorgde kinderhoest eer»
rwakke borst kan overblijven
Bescherm Uw kleine met
bouw na een half jaar opnieuw be
hangen moet worden, omdat het oude
behang van de muren valt.
In gevallen van condensvocht wordt
de pleisterlaag samen met een laag
dilc viltpapier gebruikt. De resultaten
daarvan zijn bevredigend. Het ge
bruik van enige lagen van het nieu
we pleister, samen met enige lagen
vilt blijkt bovendien goede geluid
dempende eigenschappen te hebben.
Het vochtwerende pleister blijkt ook
te voldoen op plafonds en vloeren.
De proefnemingen worden voortge
zet, o.a. in Zeeland, waar het pleister
wordt toegepast in openbare gebou
wen en in een kerk, waarin het water
2.5 meter hoog heeft gestaan.
Men is wel benieuwd naar de uitein
delijke resultaten van deze proeven.
In het jongste verleden zijn namelijk
vaak teleurstellende ervaringen opge
daan met vochtwerende middelen,
vooral in de woningen, die met zout
water geïnundeerd waren geweest.
25 jaar zorg voor de
ongehuwde moeder
Ter gelegenheid van het feit, dat
de Nederlandse Federatie van instel
lingen voor de ongehuwde moeder en
haar kind 25 jaar bestaat, is in
Utrecht een herdenkingsbijeenkomst
gehouden, die o.m. werd bijgewoond
door de minister van maatschappelijk
werk, mr. F.J. F. M. van Thiel, de
secretaris-generaal van het ministe
rie van justitie, mr. J. C. Tenkink, en
de chef van de afdeling volksgezond
heid mr. F. J. J. Besier.
De secretaris der organisatie, mr.
H. M. L. H. Sark, gaf een overzicht
van de ontwikkeling van de arbeid
voor de ongehuwde moeder en haar
kind in de afgelopen 25 jaar, en de
strijd die werd gevoerd voor de ver
zorging van de ongehuwde moeder.
Na afloop der bijeenkomst recipieer
de het bestuur.
Raad van toezicht op het
autoverzekeringsbedrijf
De Nederlandse vereniging van au
tomobielassuradeuren (N.V.V.A.)
waarin op enkele uitzonderingen na
de in Nederland werkende automo
bielverzekeraars zijn verenigd, is er
toe overgegaan een raad van toezicht
op het automobielverzekeringsbedryf
in het leven te roepen. Deze raad is
op 1 Maart geïnstalleerd.
De raad van toezicht moet er op
toezien, dat de leden der N.V.V.A. bij
het tot stand brengen en uitvoeren
van motorrijtuigenverzekeringen en
in het bijzonder in het verkeer van
verzekeraars met verzekerden of met
andere belanghebbenden, de goede
naam van het bedrijf in stand houden.
0 Op 7, 8 en 9 Juli zal een internationale
lathyrustentoonstelling in Bussum plaats
vinden, waarop Belgische en Engelse in
zendingen worden verwacht.
NIEUWE REGELING OP 3 SEPTEMBER
Gedeeltelijke onverbindend verklaring
Door vertegenwoordigers der melkslijtersorganisaties zijn inzake de melk-
sanering voorstellen gedaan, welke de minister van economische zaken
aanleiding hebben gegeven tot enkele wijzigingen in de punten, waaraan
onlangs reeds bekendheid werd gegeven.
Thans omvat de onverbindendverklaring de volgende punten:
1. De wïjkindeling, waarbU slechts één of ten hoogste enkele slijters in
elke wijk melk en melkproducten mogen bezorgen. Behoudens in gebie
den, welke nog nader door de minister zullen worden bekend gemaakt,
zal de bezorging in een w(jk door tenminste drie slijters moeten geschie-
2?DHet afstaan van een deel der verdiensten van één of meer slijters aan
hun organisatie of aan een tussenpersoon ter uitkering aan één of meer
andere slyters, indien eerstbedoelden méér en laatstbedoelden minder in
een bepaalde periode verkocht hebben dan een tevoren voor elk hunner
bepaalde hoeveelheid.
Voorts de verrekening van winst
gedeelten wegens uitkoop van slij
ters of overneming van een deel van
de omzet. Deze mag uitsluitend be
treffen: in gevallen van uitkoop max.
3/8 van de bruto-marge over de uit
gekochte omzet en in gevallen van
overname van een deel van de om
zet, max. Yé. van de bruto-marge over
het overgenomen gedeelte, een en an
der gedurende maximum een nog na
der te bepalen aantal jaren.
3. Het verbod voor melkstand-
aardisatiebedrijven om aan niet aan
gesloten slijters te leveren.
4. De verplichting voor aangeslo
ten slijters, van bepaalde melkstand-
aardisatiebedrijven te betrekken. De
slijters mogen slechts gebonden wor
den, uitsluitend te betrekken van be
drijven, welke bereid zyn
Advertentie.
onzen en
ponden
NIEMEUERS TABAK - TABAK OP Z'N BEST!
VERKEERSPROBLEEM TE AMSTERDAM
Aanleg van ondergrondse
in studie genomen
„Voor onze stad komt het dempen van gTachten als oplossing van het
verkeersvraagstuk, wegens de ontoelaatbare aantasting van het stads-
schoon van de grachten, niet in aanmeking, daar hierdoor geen blijvende
oplossing voor de verkeersproblemen zou worden verkregen", aldus een
zin uit de thans verschenen uitvoerige nota van B. en W. te Amsterdam
over de binnenstad. In deze nota aan de gemeenteraad stellen B. en W.
een 12-tal te treffen voorzieningen voor, die de hoofdstad op den duur
zullen moeten bevrijden van het verstikkende verkeersprobleem.
Daarbij wordt o.a. medegedeeld, dat
met bekwame spoed de aanleg van
een ondergrondse spoorweg in Am
sterdam in studie zal worden geno
men. Het ligt in de bedoeling bepaal
de tramlijnen door buslijnen te ver
vangen. Dit betekent echter niet, dat
de tram geheel zal kunnen worden
gemist,.aldus de nota.
Bovendien geeft de nota een 7-tal
„eerste maatregelen" aan, die binnen
korte tijd dienen te worden verwe
zenlijkt. B. en W. staat in dit verband
een tijdvak van vijf jaren voor ogen.
Een van deze eerste maatregelen
houdt het voorstel in omtrent beper-
ping van de parkeertijd en de stich
ting van een of meer parkeergarages.
Een andere, het plan tot een voorstel
de bodediensten, die tot dusverre da
gelijks de Spuistraat blokkeren in
een nieuwe (tijdelijke) omgeving van
de Nieuwe Vaart te plaatsen.
FIETSVERKEER
Voorgesteld wordt het rijwielver-
keer in de nauwe Leidsesfraat op
spitsuren te beperken. B. en W. zijn
voornemens het rijwielverkeer langs
andere wegen te bevorderen, waarbij
gedacht wordt aan de route via de
Huidenstraat, Prinsengracht naar
Nieuwe Passeerdersstraat. Op deze
wijze zou volgens B. en W. verbre
ding van de Leidsestraat, „d*e als een
van de meest aantrekkelijke winkel
straten van Amsterdam geldt",
voorshands achterwege kunnen blij
ven.
De nota komt terug op het „voor
lopig schema van verkeersverbete-
ringen in de binnenstad", dat de ge
meenteraad 24 jaar geleden reeds
werd aangeboden en waarvan de
grondgedachte een aantal stamwegen
en een stelsel van radiale wegen
bevatte. In Westelijke richting zuilen
enige radiale verkeersdoorbraken
van dit schemaplan uit 1931 tot
stand moeten worden gebracht, aldus
de nota. De groei van de nieuwe
tuinsteden in Am sterdam-W. maakt
het aanleggen van toegangswegen
vandaar naar de binnenstad actueel.
Het meest urgent is een toegang
van de Elandsgxacht naar het Spui
of naar de N.Z. Voorburgwal. Hier
voor zal uiteraard de grachtengordel
moeten worden doorbroken. Voorts
zal als radiaalweg een verbinding
moeten worden gelegd tussen de Bur
gemeester Röellstraat in de Sloter-
meer naar de Jan van Galenstraat
en de Rozengracht.
Als laatste verkeersslagader, die
door de cirkelvormige binnenstad
naar het centrum zal leiden zal de
Utrechtsestraat, naar het oordeel
van B. en W. op den duur moeten
worden verbreed.
HET MUNTPLF1>
De in de loop der tijden aan het
Muntplein aangebrachte verbeterin
gen zijn volgens de nota niet vol
doende om het in de toekomst te ver
wachten verkeer op dit knooppunt te
verwerken. Het zal nodig zijn het
Eleïn aan de Oostzijde te verruimen,
loor de aanleg van een voetgangers
tunnel zal voor de voetgangers een
betere passage worden verkregen en
het rijverkeer worden gediend.
De brug tegenover het Victoria-
hotel voor het Centraal Station zal
moeten worden verbreed, evenals de
Kamperbrug, die uitkomt op het Oos
telijk deel van het Stationsplein, zo
dat eenrichtingsverkeer op de gehele
ring voor het station mogelijk wordt.
Behalve de toegangstunnel naar de
hal van het station voor voetgan
gers zal bij de Westelijke uitgang
voor de reizigers, die het station ver
laten eveneens een tunnel moeten
worden aangelegd.
C.N.V. voert hulpactie
voor Diaconessen
Het Christelijk Nationaal Vakver
bond is een hulpactie begonnen ten
bate van de verpleegsters van het
Rotterdams Diaconessenhuis, die zo
als wij onlangs hebben gemeld, se
dert drie jaar een verschil van me
ning met het bestuur hebben, en
daarom werden ontslagen. De heer
M. Ruppert, voorzitter van het Ver
bond, is in een artikel in „De Gids"
van mening, dat de actie nodig is,
omdat de overblijfselen van ongeoor
loofde arbeidsverhoudingen moeten
worden uitgeroeid en de zusters, die
daar het slachtoffer van werden,
financieel zwaar gedupeerd zijn.
0 Na maandenlang onderhandelen heeft
ex-koningin Narrlman van Egypte toe
stemming gekregen haar zoontje Faoed
zien. Maandagmiddag zou Narriman
uit Lausanne naar Zermati vertrekken,
waar zij Fouad vandaag voor het eerst
sedert Maart 1953, ontmoeten zal.
omtrent de afname aan de slijtersor-
ganisatie te verstrekken.
5. De overdracht van een melk
zaak aan een niet aangesloten slijter,
toegestaan is slechts een optierecht
voor de aangeslotenen.
6. De bepaling, dat een aangeslo
ten slijter bij verkoop van zijn melk
zaak de koper tot aansluiting moet
verplichten.
7. Bepalingen omtrent de opzeg
ging. Als de saneringsregeling vijf
jaar heeft geduurd, moet voor elke
individuële aangeslotene het recht
bestaan, hat contract op te zeggen,
als daartoe voor hem een gewichtige
reden bestaat of wanneer tenminste
1/10 deel van het totaal aantal aan
geslotenen wenst uit te treden.
De onder 2., 3. en 4. genoemde be
palingen zyn reeds sinds 6 Juni 1954
geschorst
De onverbindendverklaring, die
eerst op 3 Sept. a.s. van kracht zal
worden, zo deelt het ministerie van
economische zaken mee, heeft ten
doel de thans bestaande verstarring
op het gebied van de melkprijzen en
van de service aan het publiek te
verminderen en een verantwoorde
concurrentie by melkbezorging te be
vorderen.
Verwacht mag worden, aldus het
ministerie, dat meer dan tot dusverre
een belangrijk deel van de door sa
neringsregelingen verkregen kosten
besparingen aan de verbruikers ten
goede zal komen, waartoe het overleg
met de organisaties zal worden
voortgezet,
7
Faure benoemde zes
staatssecretarissen.
De Franse premier, Edgar Faure,
heeft zes staatssecretarissen benoemd,
allen behorende tot verschillende po
litieke groeperingen. Twee van hen
zijn benoemd aan het kabinet van de
premier, te weten Jean Médecin (sym
pathiserend met de radicalen) voor
betrekkingen met het parlement, en
Leopold Sedar Senghor (onafhanke
lijk uit West-Af rika) voor weten
schappelijk onderzoek. Verder zijn
benoemd: Henri Laforest, (radicaal)
voor betrekkingen met de verbonden
staten van Indo-China; Jean Couzier,
defensie en strijdkrachten (gematigd
conservatief); Pierre Abelin, econo
mische zaken (volksrepublikein);
Maurice Bayrou, overzeese gebieds
delen (Gaullist).
Uitspraak Frankforter Hof
in zaak Wollheim
Rechter J. Müller van het hof van
beroep te Frankfort heeft bepaald,
dat het Hof op 15 Maart uitspraak
zal doen in de zaak N. Wollheim con
tra de I. G. Farben in liquidatie,
waarover wij uitvoerig hebben ge
meld.
Zoals bekend, heeft de I. G. Farben
het hof van beroep verzocht de uit
spraak van het aistrictsgerechtshof
te Frankfort te vernietigen, waarbij
de I. G. Farben werd veroordeeld
10.000 marken te betalen aan de heer
N. Wollheim wegens het geestelijke
lijden, dat deze als slavenarbeider van
de trust heeft ondergaan in het con
centratiekamp te Auschwitz geduren
de de laatste twee jaren van de
tweede wereldoorlog.
Moedige redder kreeg
hartaanval.
De 39-jarige Amsterdamse drukker
Ch. Teune heeft op een van de grach
ten in de hoofdstad, waar het ijs zeer
slecht is, een jongen die in een wak
terecht was gekomen, weten te red
den. De moedige redder, die hartpa
tiënt is, kreeg vermoedelijk door de
ondervonden emoties een hartaanval
en werd ijlings in een der ziekenhui
zen opgenomen.
Advertentie j
Sneller
herstel
na ziekte
Zolang U nog zwak en slap
bent, blijft U vatbaar en ge
voelig. Aansterken - zo snel
mogelijk. Sanatogen nemen.
Daarmee de uitgeputte cellen
van Uw lichaam nieuwe kracht
toevoeren. Na enkrle weken
voelt U zich fris en fit - in
staat weer aan de slag te
gaen. Inderdaad, zowi. voor
volwassenen a s kinderen" is
niets zo heilzaam als
•f hei .zenuwsterkend tonicum