„Dempen van grachten komt niet in aanmerking", aldus B. en W. Drie vluchten per dag van Schiphol naar New-York cAHATOGjj. NIEUW MIDDEL OM VOCHT EN SCHIMMELS TE WEREN VALSE RUYSDAEL OPNIEUW VOOR ECHT AANGEZIEN Kinderhoest MINISTER WIL HERZIENING VAN DE MELKSANERING Vanouds de lekkerste! 10 P RO VINO IA LB ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 3 MAART 1955 VAN 17 APRIL AF K.L.M. gaat nog meer service geven (Van onze speciale verslaggever) Met ingang van 17 April zal men voor een vlucht van Amsterdam naar New York een kenze kunnen doen uit drie KIM-toestellen per dag, vaker dan tot dusver gelegenheid hebben om passage naar verscheidene Europe se steden te boeken en vanuit Karachi, aansluitend op de lijndiensten naar 't Verre Oosten, kunnen doorvliegen n aar Kandaharen Kaboel. Dit zyn wel de voornaamste nieuwigheden uit de nieuwe dienstregeling van de K.L.M., die in deze zomerdienst haar 84 toestellen ieder etmaal bijna 180.000 kilo meter zal laten afleggen, waarbij de „vliegende Hollanders" dan dagelijks meer dan 500 uur in de lucht zullen zijn. Het wereldluchtnet zal dan 106 steden in 68 landen omvatten en een lengte hebben van bijna 240.000 kilo meter. Dit is slechts een bescheiden ver groting van de productie, vergeleken met verleden iaar, toen het aantal ge produceerde ton-kilometers ten op zichte van 1953 met ruim 25 procent steeg. Deze uitbreiding was mogelijk ondanks het verlies van twee toe stellen door de uitbreiding van de vloot met 4 Super-Constellataons en 4 Convairs. De verkoop van ton-kilome- ters bleef echter ver bij de vergrote productie achter en daarom zoekt de KLM dit jaar haar kracht niet in een verdere uitbreiding van de productie, maar zal zij streven naar een aanzien lijke vergroting van de verkoop der beschikbare ton-kilometers. Wel wordt ook nu het net enigszins uit gebreid en ook zullen aan het eind van dit jaar nog 4 Super-Constella- tions aan dev loot toegevoegd worden maar de hogere verkoop wil men be reiken door het opvoeren van de „kwaliteit", dus door nog grotere aandacht voor het verlenen van dienstbetoon. Deze gewijzigde politiek van de KLM is min ot meer een uitvloeisel van de rondreis, die president-direc teur I. A. Aler langs tal van KLM- vestigingen in vele landen heeft ge maakt. De 10 maanden, gedurende welke de heer Aler nu de teugels van de Nederlandse luchtvaartmaatschap pij voert, heeft hij gebruikt om „over al eens te zien en te horen hoe het gaat", zoals hij Woensdag tijdens een persconferentie vertelde. „Het staat vast, dat de KLM in de wereld een zeer goede naam heeft", was ztjn con clusie, „maar het is onze taak te zor gen dat die naam nog verbeterd en in elk geval nog behouden blijft". Veiligheid. Over de veiligheid kunnen uiter aard in een bedrijf als de KLM geen voorspellingen worden gedaan. Be paald teleurstellend noemde de heer Aler het te ervaren, hoe dikwijls een motor uitvalt en het toestel op drie en soms op twee motoren doorvliegt, hetgeen overigens uitstekend gaat. Naar zyn smaak schuiven de fabri kanten de bestrijding van de kinder ziekten der motoren te veel af op de nek van de exploitanten, als gevolg van de neiging om zo snel mogelijk een nieuw type af te leveren. Men raakt daar nu evenwel overheen, zo dat de heer Aler de verwachting kan uitspreken, dat het aantal technische motorstoringen dit jaar bepaald lager zal zijn dan in 1954. In 1954 steeg het totale aantal rei zigers tussen Europa en Amerika met 100.000 tot V/2 millioen van wie bijna 580.000 personen (ruim 38 procent) per vliegtuig reisden. Verwacht wordt dat er dit jaar in de topmaanden gemiddeld 20.000 luchtreizigers per week over de Atlantische Oceaan moe ten worden vervoerd. Daarom zul len deze zomer wekelijks 216 re tourvluchten door elf maatschap pijen worden uitgevoerd. Met drie vluchten naar New York per dag neemt de KLM daarvan ongeveer 10 procent voor haar rekening. Directie van Hawoma schoot tekort. De door de Haagse raad ingestelde commissie van onderzoek voor de Haagse Woningbouw Maatschappij, die inmiddels is geliquideerd, is tot de conclusie gekomen, dat het beleid van directeur en commissarissen een aantal tekortkomingen vertoonde. .Aan de commissie is echter geen feit ter kennis gekomen, waardoor de in tegriteit werd aangetast van de per sonen die in de maatschappij met lei ding en toezicht waren belast.. De thans in haar bezit zijnde vier Convairs zullen, naar de heer Aler aanneemt, op de Europese lijnen wor den ingezet, met name voor diensten naar Londen, Parijs en Madrid. In elk geval moet men rekening houden met een nieuwe concurrent in het Europe se luchtverkeer. In de zomerdiensten van de KLM krijgen Hamburg en Bremen nu respectievelijk drie en twee diensten per dag, terwyl ook Frankfort, Dusseldorf en München meer verbindingen per dag met Am sterdam krygen. Wat de rest van Europa betreft: op de lijn Amsterdam-Londen zullen tien diensten per dag worden uitgevoerd; Brussel krijgt 23 diensten per week, Parijs 21 diensten en Rome 17 per week, Stockholm en Kopenhagen da gelijks twee, Stuttgart, Genève en Mi laan één verbinding per dag; op Zü- rich wordt dagelijks één dienst gevlo gen, maar in bepaalde perioden zal deze frequentie worden verdubbeld.' Ook op andere lijnen, o.a. naar het Verre Oosten en Curagao, wordt de frequentie iets opgevoerd. Voorts be staan plannen om op enkele routes het aantal vrachtvluchten te vergro ten. Ook het luchtvrachtvervoer wordt namelyk van jaarlyks toemen- de betekenis. Zo werd in 1954 bijna 21 procent meer vracht vervoerd dan in het voorafgaande jaar. Hefbrug over de Oude Maas thans „ingevaren". Er wordt op het ogenblik gewerkt aan een brug over de Oude Maas, die toegang zal geven tot het industrie terrein Het Botlekgebied. Van deze brug had men reeds aan weerszijden van de over de z.g. aanbruggen met een lengte van 240 meter en de toe- leidingsbruggen met een lengte van 160 meter geconstrueerd en ook wa ren reeds de twee heftorens met een hoogte van 64 meter gebouwd. In December 1952 begon men met de bouw en daarna werden successieve lijk van tevoren gemonteerde delen van de brug „ingevaren". Alleen de hefbrug ontbrak nog, maar gister ochtend heeft men deze op haar plaats gebracht. Deze brug, die een lengte heeft van zestig meter en ongeveer 850 ton weegt, is gemonteerd bij Penn en Bauduin te Dordrecht naar een ontwerp van Werkspoor. De brug hoopt men in Juli a.s. voor het verkeer te kunnen openstellen. Zij heeft een totale breedte van 22 meter en omvat twee trottoirs, een rij wielpad, een enkele spoorbaan en een rijweg van zeven meter. Frans kabinet wil de belastingen herzien Het nieuwe Franse kabinet van Edgar Faure heeft gisteren besloten de nationale vergadering om speciale volmachten voor de tija van twee maanden, tot 30 April, te verzoeken om het in staat te stellen het belas tingstelsel te herzien. In Augustus van vorig jaar waren Mendès-France dergelijke volmachten verleend. De ze bevoegheden, krachtens welke het kabinet bepaalde maatregelen kon nemen zonder raadpleging van het parlement, vervielen automatisch bij de val van het kabinet van Mendès- France. GOEDE RESULTATEN Proefnemingen in Zeeland Een nlenw middel om vocht en schimmels uit woningen te weren heeft volgens een inwoner van 's-Her- togenbosch na uitgebreide proefnemin gen bewezen effectief te zijn. Het nieuwe middel bestaat uit een gestreken dunne pleisterlaag op de binnenkant van muren. Deze laag wordt steenhard en ondoordringbaar voor vocht en daardoor schiramelvrij. In technische kringen onderscheidt men drie soorten vocht, namelijk door slaand vocht, dat dus door regen e.d. door muren van buiten naar binnen dringt, vervolgens optrekkend vocht, dat in of tussen de muren van de grond uit binnendringt en tenslotte condensvocht, dat uit vertrekken te gen de muren slaat. Combinaties van deze soorten vocht komen voor. De nieuwe pleisterlaag bleek bij proefnemingen in het Zeeuwse ramp gebied, waar de muren nimmer meer droog zullen worden, in oude gebou wen te Leiden en andere steden en bij nieuwbouw in Den Haag afdoende vochtwerend in gevallen van optrek kend of doorslaand vocht. In de nieuwbouw werd een maand na het aanbrengen van de bescher mende laag tegen de binnenmuren be hang geplakt, welk behang geen vocht- verschijnselen meer vertoonde. Meest al is het zo, dat in moderne nieuw- Tank met atoommotor in Ver. Staten In het arsenaal van Detroit (V.S.) wordt op het ogenblik gewerkt aan de ontwikkeling van een tank met een atoommotor, aldus heeft kolonel George Petersen, hoofd van de afde ling van het arsenaal tegenover een groep ingenieurs verklaard. Petersen zei, dat het Amerikaanse leger reeds in staat is een tank van 70 ton, die aangedreven wordt door atoomenergie, te vervaardigen. Enige tijd geleden ontdekte de Brugse restaurateur L. Leegenhoek bij het schoonmaken van het schilde- rijenbezit van het Paleis van Justitie te Brugge, een Jacob van Ruysdael. Het doek droeg althans alle kenmer ken van deze grote Nederlandse land schapsschilder. met inbegrip van diens handtekening. In Brugse kunst kringen vond men het jammer, dat zulke een kostbaar schilderij in het bureau van de rechter van instructie was opgehangen en het provinciaal bestuur, aan wie het schilderij toebe hoorde, werd dan ook verzocht dit te willen afstaan voor het stedelijk mu seum. Bij het nagaan van de herkomst van het werk is thans echter komen vast te staan, dat deze vermeende Ruys dael in werkelijkheid een zeer goed gelukte vervalsing is. In 1909 werd namelijk door de rechtbank te Brus sel een kunstschilder veroordeeld, om dat hij een door hem geschilderd doek voor een echte Ruysdael had doen doorgaan. Het schilderij werd toen in beslag genomen en de kunstenaar zelf kreeg enkele weken gevangenis straf. Het doek zelf werd, orydat het zo meesterlijk was nagemaakt, echter nimmer vernietigd, zoals was bepaald en op zekere dag hing het plotseling in een der vertrekken van het Paleis van Justitie te Brugge, waar het nim mer meer werd verwijderdDe geschiedenis van het schilderij was echter voor vrijwel iedereen verloren fegaan en zo kon het gebeuren, dat e Brugse restaurateur dezer dagen een „echte" Ruysdael ontdekte. Slechts door een onderzoek in de archieven van bijna een halve eeuw geleden heeft men de juiste herkomst van het doek kunnen nagaan! Advertentie) Bedenk.dat uit een onver zorgde kinderhoest eer» rwakke borst kan overblijven Bescherm Uw kleine met bouw na een half jaar opnieuw be hangen moet worden, omdat het oude behang van de muren valt. In gevallen van condensvocht wordt de pleisterlaag samen met een laag dilc viltpapier gebruikt. De resultaten daarvan zijn bevredigend. Het ge bruik van enige lagen van het nieu we pleister, samen met enige lagen vilt blijkt bovendien goede geluid dempende eigenschappen te hebben. Het vochtwerende pleister blijkt ook te voldoen op plafonds en vloeren. De proefnemingen worden voortge zet, o.a. in Zeeland, waar het pleister wordt toegepast in openbare gebou wen en in een kerk, waarin het water 2.5 meter hoog heeft gestaan. Men is wel benieuwd naar de uitein delijke resultaten van deze proeven. In het jongste verleden zijn namelijk vaak teleurstellende ervaringen opge daan met vochtwerende middelen, vooral in de woningen, die met zout water geïnundeerd waren geweest. 25 jaar zorg voor de ongehuwde moeder Ter gelegenheid van het feit, dat de Nederlandse Federatie van instel lingen voor de ongehuwde moeder en haar kind 25 jaar bestaat, is in Utrecht een herdenkingsbijeenkomst gehouden, die o.m. werd bijgewoond door de minister van maatschappelijk werk, mr. F.J. F. M. van Thiel, de secretaris-generaal van het ministe rie van justitie, mr. J. C. Tenkink, en de chef van de afdeling volksgezond heid mr. F. J. J. Besier. De secretaris der organisatie, mr. H. M. L. H. Sark, gaf een overzicht van de ontwikkeling van de arbeid voor de ongehuwde moeder en haar kind in de afgelopen 25 jaar, en de strijd die werd gevoerd voor de ver zorging van de ongehuwde moeder. Na afloop der bijeenkomst recipieer de het bestuur. Raad van toezicht op het autoverzekeringsbedrijf De Nederlandse vereniging van au tomobielassuradeuren (N.V.V.A.) waarin op enkele uitzonderingen na de in Nederland werkende automo bielverzekeraars zijn verenigd, is er toe overgegaan een raad van toezicht op het automobielverzekeringsbedryf in het leven te roepen. Deze raad is op 1 Maart geïnstalleerd. De raad van toezicht moet er op toezien, dat de leden der N.V.V.A. bij het tot stand brengen en uitvoeren van motorrijtuigenverzekeringen en in het bijzonder in het verkeer van verzekeraars met verzekerden of met andere belanghebbenden, de goede naam van het bedrijf in stand houden. 0 Op 7, 8 en 9 Juli zal een internationale lathyrustentoonstelling in Bussum plaats vinden, waarop Belgische en Engelse in zendingen worden verwacht. NIEUWE REGELING OP 3 SEPTEMBER Gedeeltelijke onverbindend verklaring Door vertegenwoordigers der melkslijtersorganisaties zijn inzake de melk- sanering voorstellen gedaan, welke de minister van economische zaken aanleiding hebben gegeven tot enkele wijzigingen in de punten, waaraan onlangs reeds bekendheid werd gegeven. Thans omvat de onverbindendverklaring de volgende punten: 1. De wïjkindeling, waarbU slechts één of ten hoogste enkele slijters in elke wijk melk en melkproducten mogen bezorgen. Behoudens in gebie den, welke nog nader door de minister zullen worden bekend gemaakt, zal de bezorging in een w(jk door tenminste drie slijters moeten geschie- 2?DHet afstaan van een deel der verdiensten van één of meer slijters aan hun organisatie of aan een tussenpersoon ter uitkering aan één of meer andere slyters, indien eerstbedoelden méér en laatstbedoelden minder in een bepaalde periode verkocht hebben dan een tevoren voor elk hunner bepaalde hoeveelheid. Voorts de verrekening van winst gedeelten wegens uitkoop van slij ters of overneming van een deel van de omzet. Deze mag uitsluitend be treffen: in gevallen van uitkoop max. 3/8 van de bruto-marge over de uit gekochte omzet en in gevallen van overname van een deel van de om zet, max. Yé. van de bruto-marge over het overgenomen gedeelte, een en an der gedurende maximum een nog na der te bepalen aantal jaren. 3. Het verbod voor melkstand- aardisatiebedrijven om aan niet aan gesloten slijters te leveren. 4. De verplichting voor aangeslo ten slijters, van bepaalde melkstand- aardisatiebedrijven te betrekken. De slijters mogen slechts gebonden wor den, uitsluitend te betrekken van be drijven, welke bereid zyn Advertentie. onzen en ponden NIEMEUERS TABAK - TABAK OP Z'N BEST! VERKEERSPROBLEEM TE AMSTERDAM Aanleg van ondergrondse in studie genomen „Voor onze stad komt het dempen van gTachten als oplossing van het verkeersvraagstuk, wegens de ontoelaatbare aantasting van het stads- schoon van de grachten, niet in aanmeking, daar hierdoor geen blijvende oplossing voor de verkeersproblemen zou worden verkregen", aldus een zin uit de thans verschenen uitvoerige nota van B. en W. te Amsterdam over de binnenstad. In deze nota aan de gemeenteraad stellen B. en W. een 12-tal te treffen voorzieningen voor, die de hoofdstad op den duur zullen moeten bevrijden van het verstikkende verkeersprobleem. Daarbij wordt o.a. medegedeeld, dat met bekwame spoed de aanleg van een ondergrondse spoorweg in Am sterdam in studie zal worden geno men. Het ligt in de bedoeling bepaal de tramlijnen door buslijnen te ver vangen. Dit betekent echter niet, dat de tram geheel zal kunnen worden gemist,.aldus de nota. Bovendien geeft de nota een 7-tal „eerste maatregelen" aan, die binnen korte tijd dienen te worden verwe zenlijkt. B. en W. staat in dit verband een tijdvak van vijf jaren voor ogen. Een van deze eerste maatregelen houdt het voorstel in omtrent beper- ping van de parkeertijd en de stich ting van een of meer parkeergarages. Een andere, het plan tot een voorstel de bodediensten, die tot dusverre da gelijks de Spuistraat blokkeren in een nieuwe (tijdelijke) omgeving van de Nieuwe Vaart te plaatsen. FIETSVERKEER Voorgesteld wordt het rijwielver- keer in de nauwe Leidsesfraat op spitsuren te beperken. B. en W. zijn voornemens het rijwielverkeer langs andere wegen te bevorderen, waarbij gedacht wordt aan de route via de Huidenstraat, Prinsengracht naar Nieuwe Passeerdersstraat. Op deze wijze zou volgens B. en W. verbre ding van de Leidsestraat, „d*e als een van de meest aantrekkelijke winkel straten van Amsterdam geldt", voorshands achterwege kunnen blij ven. De nota komt terug op het „voor lopig schema van verkeersverbete- ringen in de binnenstad", dat de ge meenteraad 24 jaar geleden reeds werd aangeboden en waarvan de grondgedachte een aantal stamwegen en een stelsel van radiale wegen bevatte. In Westelijke richting zuilen enige radiale verkeersdoorbraken van dit schemaplan uit 1931 tot stand moeten worden gebracht, aldus de nota. De groei van de nieuwe tuinsteden in Am sterdam-W. maakt het aanleggen van toegangswegen vandaar naar de binnenstad actueel. Het meest urgent is een toegang van de Elandsgxacht naar het Spui of naar de N.Z. Voorburgwal. Hier voor zal uiteraard de grachtengordel moeten worden doorbroken. Voorts zal als radiaalweg een verbinding moeten worden gelegd tussen de Bur gemeester Röellstraat in de Sloter- meer naar de Jan van Galenstraat en de Rozengracht. Als laatste verkeersslagader, die door de cirkelvormige binnenstad naar het centrum zal leiden zal de Utrechtsestraat, naar het oordeel van B. en W. op den duur moeten worden verbreed. HET MUNTPLF1> De in de loop der tijden aan het Muntplein aangebrachte verbeterin gen zijn volgens de nota niet vol doende om het in de toekomst te ver wachten verkeer op dit knooppunt te verwerken. Het zal nodig zijn het Eleïn aan de Oostzijde te verruimen, loor de aanleg van een voetgangers tunnel zal voor de voetgangers een betere passage worden verkregen en het rijverkeer worden gediend. De brug tegenover het Victoria- hotel voor het Centraal Station zal moeten worden verbreed, evenals de Kamperbrug, die uitkomt op het Oos telijk deel van het Stationsplein, zo dat eenrichtingsverkeer op de gehele ring voor het station mogelijk wordt. Behalve de toegangstunnel naar de hal van het station voor voetgan gers zal bij de Westelijke uitgang voor de reizigers, die het station ver laten eveneens een tunnel moeten worden aangelegd. C.N.V. voert hulpactie voor Diaconessen Het Christelijk Nationaal Vakver bond is een hulpactie begonnen ten bate van de verpleegsters van het Rotterdams Diaconessenhuis, die zo als wij onlangs hebben gemeld, se dert drie jaar een verschil van me ning met het bestuur hebben, en daarom werden ontslagen. De heer M. Ruppert, voorzitter van het Ver bond, is in een artikel in „De Gids" van mening, dat de actie nodig is, omdat de overblijfselen van ongeoor loofde arbeidsverhoudingen moeten worden uitgeroeid en de zusters, die daar het slachtoffer van werden, financieel zwaar gedupeerd zijn. 0 Na maandenlang onderhandelen heeft ex-koningin Narrlman van Egypte toe stemming gekregen haar zoontje Faoed zien. Maandagmiddag zou Narriman uit Lausanne naar Zermati vertrekken, waar zij Fouad vandaag voor het eerst sedert Maart 1953, ontmoeten zal. omtrent de afname aan de slijtersor- ganisatie te verstrekken. 5. De overdracht van een melk zaak aan een niet aangesloten slijter, toegestaan is slechts een optierecht voor de aangeslotenen. 6. De bepaling, dat een aangeslo ten slijter bij verkoop van zijn melk zaak de koper tot aansluiting moet verplichten. 7. Bepalingen omtrent de opzeg ging. Als de saneringsregeling vijf jaar heeft geduurd, moet voor elke individuële aangeslotene het recht bestaan, hat contract op te zeggen, als daartoe voor hem een gewichtige reden bestaat of wanneer tenminste 1/10 deel van het totaal aantal aan geslotenen wenst uit te treden. De onder 2., 3. en 4. genoemde be palingen zyn reeds sinds 6 Juni 1954 geschorst De onverbindendverklaring, die eerst op 3 Sept. a.s. van kracht zal worden, zo deelt het ministerie van economische zaken mee, heeft ten doel de thans bestaande verstarring op het gebied van de melkprijzen en van de service aan het publiek te verminderen en een verantwoorde concurrentie by melkbezorging te be vorderen. Verwacht mag worden, aldus het ministerie, dat meer dan tot dusverre een belangrijk deel van de door sa neringsregelingen verkregen kosten besparingen aan de verbruikers ten goede zal komen, waartoe het overleg met de organisaties zal worden voortgezet, 7 Faure benoemde zes staatssecretarissen. De Franse premier, Edgar Faure, heeft zes staatssecretarissen benoemd, allen behorende tot verschillende po litieke groeperingen. Twee van hen zijn benoemd aan het kabinet van de premier, te weten Jean Médecin (sym pathiserend met de radicalen) voor betrekkingen met het parlement, en Leopold Sedar Senghor (onafhanke lijk uit West-Af rika) voor weten schappelijk onderzoek. Verder zijn benoemd: Henri Laforest, (radicaal) voor betrekkingen met de verbonden staten van Indo-China; Jean Couzier, defensie en strijdkrachten (gematigd conservatief); Pierre Abelin, econo mische zaken (volksrepublikein); Maurice Bayrou, overzeese gebieds delen (Gaullist). Uitspraak Frankforter Hof in zaak Wollheim Rechter J. Müller van het hof van beroep te Frankfort heeft bepaald, dat het Hof op 15 Maart uitspraak zal doen in de zaak N. Wollheim con tra de I. G. Farben in liquidatie, waarover wij uitvoerig hebben ge meld. Zoals bekend, heeft de I. G. Farben het hof van beroep verzocht de uit spraak van het aistrictsgerechtshof te Frankfort te vernietigen, waarbij de I. G. Farben werd veroordeeld 10.000 marken te betalen aan de heer N. Wollheim wegens het geestelijke lijden, dat deze als slavenarbeider van de trust heeft ondergaan in het con centratiekamp te Auschwitz geduren de de laatste twee jaren van de tweede wereldoorlog. Moedige redder kreeg hartaanval. De 39-jarige Amsterdamse drukker Ch. Teune heeft op een van de grach ten in de hoofdstad, waar het ijs zeer slecht is, een jongen die in een wak terecht was gekomen, weten te red den. De moedige redder, die hartpa tiënt is, kreeg vermoedelijk door de ondervonden emoties een hartaanval en werd ijlings in een der ziekenhui zen opgenomen. Advertentie j Sneller herstel na ziekte Zolang U nog zwak en slap bent, blijft U vatbaar en ge voelig. Aansterken - zo snel mogelijk. Sanatogen nemen. Daarmee de uitgeputte cellen van Uw lichaam nieuwe kracht toevoeren. Na enkrle weken voelt U zich fris en fit - in staat weer aan de slag te gaen. Inderdaad, zowi. voor volwassenen a s kinderen" is niets zo heilzaam als •f hei .zenuwsterkend tonicum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 12