Middenstander heeft kapitaal en voorlichting nodig Cementfabriek houdt herinnering levendig aan Simson IN UTRECHT WORDT JURILEUM- RRAND GESTICHT VERKEERSVLIEGTUIGEN VAN „TURB0-PR0PS" VOORZIEN WOENSDAG 2 MAART 1955 PROVINCIAL!: ZEEUWSE COURANT 7 EEN NIEUWE WINKEL IN DE WIJK Oprichting gewenst van waarborgfonds vv«n onze parlementaire redacteur) Het middenstandsvraagstuk heeft vele facetten. In de uitvoerige Midden standsnota van de staatssecretaris van economische zaken is daaraan aan dacht gewijd. Toch is een bepaald, en naar het ons voorkomt niet het onbelangrijkste, probleem onvoldoende belicht, dat van de nieuwe vesti gingen. Op dit gebied zijn dringend bepaalde voorzieningen nodig. De vestiging van de detailhandels-, ambachts- en horecabedrijven is een zaak, die ver uitgaat boven de belangen van de desbetreffende ondernemers en zelfs van hun branches. Zij is e danig worden opgelost. De verschillende tekortkomingen vinden voornamelijk hun oorzaak in een te gering en een te laat contact tussen de overheid, de personen, die het initiatief tot de bouw namen en het zakenleven. Uit onderzoekingen is duidelijk ge bleken, dat de zelfstandige midden stand in nieuwe woonwijken een klei ner aandeel in het totaal der winkels heeft dan in de oude bevolkingscen tra. Dat ligt o.m. aan het feit, dat de ondernemer voor een vestiging in een nieuwe wijk tijdig contact dient te zoeken met de bouwer en met de in stellingen, die de nodige vergunnin gen hebben te verlenen. Ook moet hij zich vergewissen van de mogelijkhe den op het punt van vestiging en daartoe een onderzoek instellen naar de toekomstige bevolking, haar koop kracht en consumptie, naar het tempo, waarin de wijk gebouwd en bewoond Eal worden en naar de te verwachten concurrentie. Zware eisen Dit alles zal de middenstander door gaans hebben te doen, als het terrein nog onbebouwd is. En wanneer hij een geschikt punt van vestiging heeft ge vonden, zal hij ter verkrijging van de nodige vergunningen en van gelden voor de investering zijn belangen heb ben te verdedigen bij Rijks-, provin ciale- of gemeentelijke instellingen, bij de bouwer of de verhuurder en bij de financiers. Deze eisen zijn voor de afzonderlij ke ondernemer te zwaar; met zijn scholing en gebondenheid aan zijn werk kan hij daaraan niet voldoen. Een doeltreffende verdediging van zijn belangen blijft daardoor achter wege. Van de.moeilijkheden, die hij heeft te overwinnen, zijn de financiële wel haast de zwaarste. Koopt een mid denstander een pand, dan komen niet geringe hypothecaire verplichtingen op hem te rusten. Huurt hij het, dan ziet hij zich vaak geplaatst voor de eis van een belangrijke huurgarantie. Daarnaast kan hij aanzienlijke be- drijfscredieten niet ontberen. Als men dan nog in aanmerking neemt, dat in nieuwe, nog niet volle dig bevolkte woonwijken het eerste exploitatiejaar moeilijk sluitend te maken is en dat de middenstander dikwijls verscheidene grotere en klei nere bedragen hebben uitstaan bij de omwonenden, die niet zelden ook al hoge huren moeten betalen, dan blijkt wel, dat er, om in nieuwe wijken een verantwoorde vestiging te krijgen, heel wat komt kijken. V erkenning De middenstand heeft behoefte tot deze conclusie is zij ook zelf ge komen aan organen, die bepaalde taken voor hem vervullen: verken ning en onderzoek; financiering; op leiding ter verkrijging van een staf van consulenten; scholing en bij-scho ling van de middenstanders ter ver krijging van bekwame ondernemers. Aanbeveling zou het verdienen hier bij zoveel mogelijk aan te sluiten bij wat reeds door het bedrijfsleven werd opgebouwd. Wellicht zou een oplossing gevon den kunnen worden door de oprich ting van waarborgfondsen, het op richten van een financieringsinstituut, het bevorderen van de oprichting van instituten tot opleiding en bij-scho ling van de ondernemers en door het vormen van een overkoepelend or gaan. Hoewel aanvankelijk één centraal waarborgfonds voor de middenstand te prefereren zou zijn, omdat op kor te termijn de nodige werkkapitalen bijeen gebracht moeten worden en omdat de apparatuur van afzonderlij ke fondsen voor de verschillende branches kostbaar is, zullen op de i nationaal vraagstuk en moet als zo- Dit is Eliïh, de plaats waar David een maal de reus Goliath versloeg. Men heeft hieieen nederzetting gesticht. De reeds hoog opgeschoten cypressen geven deze eertijds woeste plaats een bijna idyllisch karakter. duur wellicht toch aparte fondsen de voorkeur verdienen. Zij zouden de ba sis kunnen vormen voor de credietver- lenïng door het stellen van garanties, het verrichten van de credietonder- zoeken, de credietbewapening en het adviseren van de ondernemers. Het financieringsinstituut zou kun nen zorgen voor een goede voorlich ting aan de beleggers en het zou ka pitalen kunnen aantrekken om deze uit te zetten bij de middenstandson dernemingen. Tenslotte zou het overkoepelend or gaan tot taak moeten hebben het ver kennen van het gehele terrein, inclu sief de voorlichting; het behartigen van de middenstandsbelangen bij overheidsorganen, bouwverenigingen en bouwers; de oprichting van het fi nancieringsinstituut de bevordering van het toezicht op de cenrtale oplei ding van deskundigen en het toezicht op de gezamenlijke districtsbureaux van de waarborgfondsen of op het centrale waarborgfonds. In het Westland méér tomatenminder druiven en perziken. Uit het jaarverslag van de veiling „Maasland en Omstreken" blijkt, dat steeds meer druiven- en perzikbo men worden omgezaagd en daarvoor in de plaats de teelt van tomaten komt. Aangezien er elk jaar nieuwe warenhuizen worden bijgebouwd, is te verwachten, dat te grote aanvoe ren aan de veiling zullen komen. Als een gelukkige omstandigheid wordt aangemerkt, dat steeds meer tuin ders zich gaan toeleggen op het te len van stoktomaten, waardoor spreiding in de aanvoeren wordt verkregen. Bejaarden vragen om vacantietoeslag. Het hoofdbestuur van de Neder landse bond voor ouden van dagen heeft in een adres aan de minister raad verzocht, aan degenen die een uitkering ontvangen krachtens de noodwet-ouderdomsvoorziening, en, eventueel een aanvullende onder steuning van een gemeentelijke dienst van maatschappelijke zorg ontvan gen, een bedrag te verstrekken, wat kan worden gebruikt om met va- cantie te gaan. De bejaarden van boven de 70 jaar hebben, zo wordt opgemerkt, in de tijd toen zij nog werkten, niet veel vaeantie gehad. Op zijn verzoek is per 1 Maart eer vol ontslag verleend aan ir J. J. Derk- sen, directeur van de rijksdienst gasvoor- ziening, die per die datum een functie in het bedrijfsleven heeft aanvaard. Tot opvolger is benoemd ir Ch. A. Hofman, thans plaatsvervangend directeur van deze dienst. Tengevolge van het ijs is scheepvaart verkeer over de Waddenzee naar Ameland en Schiermonnikoog onmo gelijk geworden. Vanaf de vliegbasis Leeuwarden is daarom een lucht- brug" ingesteldwelke door een „Auster" en twee ,jDominïs" wordt onderhouden. Onze fotograaf maakte deze opname van de toestellen in het midden de „Auster" boven de be- vroren Waddenzee. (Luchtfoto A.N.P.). 25 JAAR BOSBRANDWEER Rookt niet in bos en hei Niet minder dan 1800 blussers op de Veluwe en 500 in Utrecht staan, in de zomer vooral, practisch dagelijks klaar om elke bos of heidebrand in de kiem te smoren, wanneer door één of andere oorzaak weer een stukje van het weinige Nederlandse natuurschoon verloren dreigt te gaan. Dat doen deze natuurliefhebbers al een kwart eeuw en zjj zjjn thans voortreffelijk georganiseerd in het Veluwsch Boschbrandweer Comité en de Utrechtse Bosbrandweer Vereniging, welke organisaties deze maand jubileren. Na de grote bos- en heidebranden in 1929, die voor ruim 650.000 schade hadden aangericht, kwamen burgemeesters, houtvesters, bosbezit- ters en natuurliefhebbers bijeen om deze grootscheepse vernietiging te bespreken en te proberen er paal en perk aan te stellen. Deze bespreking resulteerde in de oprichting van de ze organisaties. Nu, een kwart eeuw later, beschikt men over modern ma teriaal als mobilofoonwagens, ge- reedschapsdepöts, brandtorens, cen trale meldingsposten en men heeft nog steeds enthousiaste medewer kers. Moest men het werk aanvankelijk met particuliere bijdragen financie ren, thans dragen de belanghebheru de gemeenten, het Rijk en zelfs het ministerie van Oorlog bij in de kos ten. Dit laatste als gevolg van het toenemend aantal militaire oefenin gen en de toeneming van het brand gevaar. Dat militairen zoveel branden zou den veroorzaken wordt door de bei de organisaties tegengesproken. In tegendeel. Zij blussen meer dan ze brand veroorzaken. Men krijgt zelfs prachtige medewerking bij het be strijden van grote branden. Het is een keer gebeurd, dat er in een leger plaats alleen maar gestraften aanwe zig waren, een 80-tal. De comman dant gaf toestemming om te helpen en deze mannen hebben toen ge werkt als paarden. Na afloop werden de mannen, op een heimelijk verzoek, door de bosbrandweer in de cantihe getracteerd, zodat ze nog een uurtje langer uit de „petoet" bleven. Spelen met vuur. Sinds 1924 heeft men een statis- tiekje bijgehouden van de oorzaken van branden. Daaruit blijkt, dat 21 pet. veroorzaakt wordt door roken en picnicvuurtjes, 6 pet. door kwaad willigheid, 11 pet. door locomotieven, 10 pet. door baldadigheid of spelen met lucifers door kinderen, 2 pet. door militaire oefeningen, 2 pet. door andere oorzaken, o.a. bliksem en 48 pet. onbekend, al moet een groot deel daarvan op rekening van het publiek worden geschreven. De grote stadsbevolking schijnt nog altjjd niet te beseffen, dat niet alleen bossen branden, maar ook hei de. De cijfers hebben overigens op het gehele land betrekking. Ten slotte kan nog vermeld Wl den, dat de Utrechtse organisatie in het voorjaar een jubileum „brand" organiseert om autoriteiten en ande re belangstellenden eens te laten zien hoe een brand wordt geblust. Brandtoren op de Hoge Vuursche ENGELSEN STAAN AAN DE SPITS Amerikaanse luchtmacht neemt uitgebreide proeven (Van een luchtvaartmedewerker) Nog onlangs verklaarde de president-directeur van de K.L.M., de heer I. A. Aler, dat ook de K.L.M. spoedig verkeersvliegtuigen gaat kopen, die van „turbo-props" zullen zijn voorzien. Men verstaat onder deze „turbo props" straalmotoren, die propellers aandrijven. Een tijdlang zag het er naar uit, of het zuivere straalvliegen al zijn intrede zou doen in de ver- keersluchtvaart. Thans echter weet men, dat eerst nog een ronde met „turbo-props" gehouden zal worden. De Engelsen hebben ook hier weer de primeur met hun prachtige Vickers Viscount, het eerste turbo-prop verkeersvliegtuig ter wereld, waarvan er zelfs 60 besteld zijn door de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij „Capital Airlines"! Een tweede belangrijke verkeersmachine met turbo-props wordt de voor langere afstanden bedoelde Bristol Britannia, waarvan óók al heel wat exemplaren besteld zijn, al duurt het nog even voordat dit toestel op de luchtroutes zal komen. De Viscounts daarentegen doen al geruime tijd dienst en zijn nu ook op Schiphol te zien, o.a. in de kleuren van de Ierse Aer Lingus. Straks gaat Hunting-Clan van New Castle naar Amsterdam met Viscourits vliegen en B.E.A. gaat iriét ingang van de zo merdienst (17 April) de Elizabethans op de route LondenAmsterdam door de snellere en meer comfortabele Vis counts vervangen. Voor de Convairs- 340 van de K.L.M. op deze route be tekent dat een geduchte concurrentie. In Israël ligt het oeroude vlak naast het moderne Wij klimmen langs de vlakte van Eshatol. Het is een mooi gelegen, plat dal en zoals het ons bijna de gehele 64 mijl lange weg is vergaan, zo vergaat het ons ook nu weer. De Bijbel „vliegt" als het ware weer op ons af. Dit is het dal waar Simson vroeger geleefd heeft. Simson, de ge weldige, die met zijn blote handen een leeuw doodde, die de poorten van de stad Gaza eenmaal op zijn schouders nam en met deze diefstal de Filistijnen onsterfelijk blameerde, de geweldige, die blind gestoken, zijn latere leven doorbracht als slaaf in een dorsmolen, doch in mach tige triomf eindigde onder de instortende tempel van Dagon. De herin nering aan Simson wordt in dit dal nu levendig gehouden door de Samson-cementfabriek en men weet het weer: Dit land is eenvoudig niet los te denken van zijn geschiedenis. De contrasten die men overal aan treft zijn fel. Het oeroude ligt hier vlak naast het hypermoderne. Het is als een wonder Als men voor het eerst Jeruzalem ziet Naast ons zit een rabbie. Hij slaapt. De chauffeur zwijgt en rijdt. Bijna constant houdt hij het gaspedaal op de vloer gedrukt. De wagen slurpt benzine met liters tegelijk. De wind stormt door de open raampjes langs onze hoofden en de baard van de sla pende gelovige wappert alle kanten int. Opzij van ons glijdt nu Elah voorbij, waar David de reus Goliath versloeg en even verder blinkert in de late, maar stekend felle middagzon Beit Guvrin, vroeger woonplaats der Ka- naanitische reuzen. Hoe fascinerend is dit land, waar iedere steenklomp, iedere berg, zelfs de lucht en de zon en het stof langs de weg spreken van een geschiedenis die het leven heeft gegeven aan onze ge- hele Christelijke beschaving. Hoe is het ter wereld mogelijk geweest, dat in deze onherbergzaamheid, waar de stenen barsten van de hitte en tot stof en gruis vergaan, dat hier, juist hiér dit wonder geboren-kon worden! En dan dan zien ivij vanuit de diepte „De stad boven op een berg": Jeruzalem. Men weet ineens niet wat men zeggen of denken moet en men staart voor enkele momenten adem loos in de hoge verte. „Jeruzalem" hoe vaak heeft men de naam niet horen noemen en hoe vaak is het niet meer dan een klank zonder betekenis geweest. Maar nu grijpt een felle ontroering de mens tot diep in zijn hart. !lll!lllllllllllll!lllllllllllllllllllllll (II) M Dit is het tweede artikel in een reeks van zes, wélke de jour- nalist Werner Spruit voor ons H blad schreef, na een lang du- rig verblijf in Israël. M lllllllllllllllllllllllllllüllllllllllllllllllllllllllllllilllllllll Men kan er niets aan doen. Door al le nuchtere verslaggeverszin heen slaat dit gevoel zich een weg naar het diepst van de ziel. Het waren niet alleen de Joden m de Babylonische ballingschap die hun eindeloze heimwee naar de „Eeuwige Stad" aldus uitschreiden, het was ook niet uitsluitend de fanatieke lijfspreuk der Israëlische chauffeurs die in de vrijheidsoorlog van 1948 Jeruzalem trachtten te ontzetten en met hun trucks aan flarden werden geschoten. Deze roep symboliseert ook het on bewuste verlangen 'der Christenen, die in Jeruzalem de belichaming van him eeuwig thuis zien. Zij zullen dit bewust gevoelen wan neer zij uit het raampje van een taxi voor het eerst Jeruzalem zien Als men deze ervaring eenmaal heeft meegemaakt dan begrijpt men ook waarom er in de Verenigde Naties destijds zo veel te doen is geweest over de „Heilige Plaatsen" in Israël. Dan is het iemand ook duidelijk waarom de Israëlische officials, die de buitenlandse journalisten in Jeruza lem opvangen en rondleiden de bezoe ker allereerst laten kennis maken mét die „Heilige Plaatsen". Men is in Israël allerminst overdre ven godsdienstig. Integendeel zelfs. Maar ergens heeft men hier toch dui delijk gevoeld, dat alvorens het mo derne Israël te kennen, het noodzake lijk is iets van de onlosmakelijke ach tergrond van deze natie te beleven. Wie eenmaal het nieuwe Israël en te gelijk daarmede het oude Palestina heeft bezocht is voorgoed genezen van zijn spotzucht, waarmede hij de uit drukking „Heilige Plaatsen" eenmaal als een overdreven hoedanigheidsbeti- teling naar het rijk der „Christelijke farizeeërs" verwees. ook al vliegen de K.L.M. en de B.E.A. tegenwoordig op deze route „in pool", wat betekent dat de inkomsten van beide maatschappijen gemeenschap pelijk gedeeld worden. In Amerika vliegen nog altijd geen verkeersvliegtuigen met turbo-props, wat voornamelijk een gevolg is van het feit, dat men daar niet over ge schikte motoren van dit type de be schikking heeft. Douglas denkt er bij voorbeeld al over haar DC-7 C en DC-7 D met Engelse turbo-props (Rolls-Royce of Bristol) uit te rusten! Want belangstelling heeft men in Amerika zeer zeker voor de veelbe lovende turbo-prop. De Military Air- Transport Service (M.A.f.S.) bijvoor beeld heeft plannen, straks a) haar militaire transportvliegtuigen met turbo-props uit te rusten. De MA.T.S. heeft een speciaal squa dron opgericht, dat met turbo-prop- vliegtuigen uitgerust, ten doel heeft deze machines en motoren diepgaand te testen. Dit squadron vliegt met twee Convairs-340. twee Boeing Stra- tocruisers en twee Lockheed Super- Constellations, die dus alle turbo prop motoren hebben gekregen m plaats van hun gebruikelijke zuiger motoren. De t\vee-motorïge Convairs hebben Allison T-38 turbo-props ge kregen en de vier-motorige Strato- eruisers en Super Constellations Pratt en Whitney T-34's. Ook tai van andere vliegtuigen krij gen turbo-props. Zo werd bijvoor beeld de enorme Douglas Globcmaster, het grootste vrachtvliegtuig ter we reld, met deze turbinemoioren uitge rust. In Engeland is men bezig, een Amerikaanse Convair-340 te voorzien van de Engelse Napier turbo-prop. Men verwacht van deze combinatie zeer veel. Men gaat hierbij van' de ge dachte uit, dat de luchtvaar'maat schappij en die thans Convairs in dienst hebben, gemakkelijk de zui germotoren van deze machines door turbo-props kunnen vervangen. De heer Aler heeft meegedeeld, dat de K.L.M. geen plannen in deze rich ting heeft. Als de K.L.M. met turbo props gaat vliegen, zullen speciale vliegtuigen voor dit doel worden aan gekocht en zal niet vftlstaan worden, met de zuigermotoren van de Con vairs en Super-Connies door turbo props te vervangen. Engels of Amerikaans Hoe belangrijk de toekomst van de turbo-prop wordt is onlangs nog eens duidelijk onderstreept door Roy T. Hurley, president van de Curtiss- Wright Corporation, die zei dat de volgende grote fase in de vliegtuig- ontwikkeling te zien zal geven, hoe de turbo-prop in transportvliegtui gen de leiding zal overnemen van de zuivere straalmotor. Hij geloofde dat transportvliegtuigen met turbo-props zullen kruisen met een snelheid van 880 kilometer per uur (de Cornet- straalvliegtuigen vlogen nog geen 800 kilometer per uur!). Er wordt nog veel geprobeerd en getest in Amerika, maar het resultaat van dat alles zal zijn dat het „turbo prop-tijdperk" daadwerkelijk zal aan breken. Zowel in de militaire trans portluchtvaart als in het civiele lucht verkeer, dat door de grote luchtvaart maatschappijen wordt bedreven. Of de KXJVI. straks uiteindelijk haar keuze zal laten vallen op Engels of Amerikaans materieel, dat is de grote vraag die thans de gehele luchtvaart wereld in Nederland en óók daarbui ten bezig houdt. Lang zal deze beslis sing echter nu niet meer op zich kun nen laten wachten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 7