Autorijschool-exploitanten leggen
vrijwillig examen af
JüümirQE
GULDEN VLIES TWISTAPPEL
VAN SPANJE EN OOSTENRIJK
TAL VAN OLIEMAATSCHAPPIJEN
IN DEN HAAG GEVESTIGD
Snel buiten adem
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 2 MAART 1955
BLUNDERS OP DE VERKEERSTAFEL
1725 werd de ruzie bijgelegd met een
compromis.
In 1741 laaide de oude twist weer
op toen Karei stierf en Maria There-
sia het grootmeesterschap overdroeg
aan Frans van Lotharingen, haar ge
maal. Zelfs de Oostenrijkse Successie-
Oorlog bracht de oplossing niet. Bij
de Vrede van Aken drongen Frank
rijk, Engeland en Holland aan op be
ëindiging van het geschil. „Niets bij
te leggen", zei echter Ferdinand VI,
die toen Koning van Spanje was, „het
Gulden Vlies is onafscheidelijk ver
bonden aan de Spaanse kroon". „Niet
waar", was het verontwaardigde ant
woord van Maria Theresïa, „het
grootmeesterschap behoort aan mijn
gemaal".
Vergane glorie
Zo bleef de strijd onbeslist. Nog in
1843 benoemden de vorsten der bei-
'de staten ridders van het Gulden
Vlies, onder aanbieding van bijna ge
lijke ordetekenen. Er werd slechts
aan toegevoegd of het een onder
scheiding van de Spaanse of van de
Oostenrijkse Vlies-Orde was. De sta
tuten waren toen van lieverlede al
veranderd. Voor het aantal ridders,
dat door Karei V al tot 51 was opge
voerd, gold geen beperking meer. Het
hoofd van de Orde was vrij in zijn
keuze, maar wel gold de bepaling dat
de toekomstige ridder Rooms Katho
liek moest zijn. De ridders mochten
niet in vreemde krijgsdienst treden
en konden slechts uit de Orde gesto
ten worden wegens hoogverraad of
„lafhartigheid in den krijg'.
Uit het feit, dat de Orde van het
Gulden Vlies geen enkele ridder meer
telt, mag echter niet worden afge
leid dat alle ridders hoogverraad heb
ben gepleegd of laf zijn geweest. In
feite immers heeft de Orde opgehou
den te bestaan, sinds in Spanje en
Oostenrijk de monarchie haar einde
vond en de voordien geslagen ridders
uitgestorven zijn.
een dorp in de omgeving van Damas
cus, waar drie jaar geleden 65 pro
cent van de gehele bevolking van
wege de malaria ongeschikt was om
'de oogst binnen te halen, terwijl zich
in ditzelfde dorp dit jaar geen enkel
ziektegeval meer heeft voorgedaan.
In drie jaar tijd is de opbrengst van
blijft
Het merendeel zakt, maar
werken zonder vergunning
(Van onze speciale verslaggever)
Wie voor eens en altijd overtuigd wil worden van de schreeuwende nood
zakelijkheid om het geven van autorijlessen aan wettelijke regelingen te
binflen, moet eens een examen bijwonen zoals wij er dezer dagen een heb
ben meegemaakt. Het was een examen van mensen, die een autorijschool
willen beginnen of zelfs al jaren zo'n school exploiteren. Maar wanneer in
een hele week op de weg de grove blunders werden gemaakt die men
daar gedurende een enkele dag op de verkeerstafel ziet begaan, zou het
ongevallencijfer plotseling tot een duizelingwekkende hoogte stijgen, zou 't
aantal dodelijke slachtoffers met een onheilspellende sprong omhoog schie
ten en zouden de wegen van ons land dagelijks gemarkeerd worden met
lange rijen totaal vernielde autowrakken.
Men oordele zelf. Het examen werd
afgenomen door de B.B.N., de Bond
voor Bedrijfsautoverkeer in Neder
land. Het had even goed een examen
van de A.N.W.B., de K.N.A.C., de F.
N.O.P. of de Bovag kunnen zijn, want
die organisaties nemen soortgelijke
examens af van candidaten die prjjs
stellen op een erkenning.
Zo'n erkenning heeft waarde, want
de examens zijn niet voor de poes.
Maar zolang het bezit van een derge
lijke erkenning geen voorwaarde voor
de oprichting van een autorijschool is,
onderwerpt men zich aan dit examen
op basis van vrijwilligheid. De candi
daten zijn dus lieden die om welke
reden dan ook en die kan variëren
van verantwoordelijkheidsbesef tot
wedijver me$ een concurrent, die
reeds een erkenning bezit prig's stel
len op een certificaat.
En bijna al die candidaten denken,
dat het examen een peuleschilletje is.
Ze zitten gewoonlijk al jaren op de
weg. houden er dikwijls reds lang een
eigen school op na e- steken soms
alle examinatoren al bij voorbaat in
hun zak.
Tenminste, dat denken ze. De
werkelijkheid is anders. Zodra ze
onder het nies komen is de bra-
vour meestal vlug verdwenen en
staat de candidaat met een mond
vol tanden of stoot hij een stroom
van de meest verbazingwekkende
verkeersnonsens over de hoofden
zjjner gemartelde examröatoren
uit. Het merendeel straalt. Op de
eerste examendag van de B.B.N.
slaagden er drie van de negen, op
de morgen van de tweede dag twee
van de vijf. De anderen moeten op
één of meer onderdelen er zjjn
er 5 herexamen doen. Die ver
houding is regel geen uitzonde
ring.
Triest record
Naar schatting zijn er een kleine 700
niet erkende autorijscholen in ons
land. Er zullen goede onder zijn, maar
teveel scholen worden nog gedreven
door lieden als de canididaat, die niet
wist aan welke borden hij een éénrlch-
tïngsverkeersweg herkennen kan. De
ze man noemt zich al 13 jaar ..in
structeur". Deze man geeft les aan
beginnelingen, die hij moet opleiden
voor het rijbewijs. En dan vraagt men
zich nog af hoe het komt, dat elk jaar
weer de helft der candidaten voor het
rijexamen zakt.
Het kan nog erger. We hoorden
van een chauffeur, die al jaren op
een bus van de Ned. Spoorwegen
rijdt: hij kende de meest elemen
taire verkeersvoorsehriften niet.
We waren er getuige van hoe een
betrekkelijk jonge man uit de Gel
derse Achterhoek reeds min
stens 2 jaar in het bezit van een
rijbewijs, want dat is een voor
waarde die door de B.B.N. voor toe
lating tot het instructeursexamen
wordt gesteld in alle talen
stond te zwijgen, toen hem naar de
betekenis van een voorrangsweg
werd gevraagd. De man haalde al
lerlei verkeersborden volkomen
Wettelijke regeling voor
voetverzorgers
In een gisteren gehouden perscon
ferentie van het ruim 20 jaren be
staande Nederlandsch Genootschap
tot Bevordering der Voetverzorging
een van de vele organisaties, klein
en groot, die er op dit terrein in ons
land bestaan is gepleit voor een
wettelijke regeling van de eisen, 'te
stellen aan opleiders, opleiding en
examinering van chiropedisten in ons
land.
Het hiervoor genoemde genootschap
heeft in 1949/'50 zijn medewerking ge
geven aan de oprichting van een
aparte stichting, die tot taak heeft
te pogen de opleiding in de voetver
zorging op geordend hoger staand
peil té" brengen. Dr. J. C. ae Wit, arts,
medisch adviseur van het genoot
schap, is voorzitter van deze „Stich
ting Centrale Raad voor de Opleiding
Voetverzorging in Nederland". Dr. de
Wit zei van mening te zijn, dat er,
Êezien vanuit medisch standpunt, op
et terrein van de voetverzorging een
volkomen chaos in ons land bestaat.
door elkaar, worstelde minuten
lang zonder enig resultaat met de
vraag of een colonne tanks nu ja
dan nee voorrang heeft boven een
tram en wist kennelijk geen raad
met de meest simpele verkeerssi
tuaties, zoals die op de verkeers
tafel waren opgedist.
Zijn antwoorden waren even
schaars als foutief. De examinator
vroeg zich stomverwonderd, maar
vergeefs af, hoe ter wereld de man
ooit zijn rijbewijs had gehaald.
Een kind kon begrijpen, dat deze ad-
spirant-autorijschoolexploitant als
een baksteen zakken zou. Hij deed het
dan ook prompt met vier vieren
voor vijf onderdelen en sloeg daar
mee een triest record, want zo gron
dig als hij is bij de B.B.N. nog nooit
een candidaat gestraald.
Toch les geven
Toen we deze man vroegen of hij nu
toch een rijschool beginnen zou, was
het antwoord: „Dat weet ik nog- niet".
Maar het zou ons niet verbazen als hij
het deed. Want het kan! Hij kan van
daag, morgen, volgende week een rij
school beginnen, als hg" maar een auto
met een dubbele bediening bezit. Dan
kan hij aan gegadigden voor een rij
bewijs de dingen gaan vertellen, die hij
zelf niet weet. Dan kan hij ongecontro
leerd en onbeperkt en ongestraft zijn
leerlingen de enormiteiten gaan wijs
maken, die hij zijn examinatoren ook
al verkondigd heeft. Dat kan allemaal,
zo maar, in een land waar een lorren-
boer in de grote stad een soort vesti
gingsvergunning voor het ophalen van
vodden nodig heeft.
Is het wonder dat de examinatoren
spreken van een schreeuwend schan
daal Het gaat nu al jaren zo. Wel
heeft de B.B.N. in die jaren al een 400
rijschoolexploitanten erkend, maar
honderden andere trekken zich ner
gens iets van aan en zowel de organi
saties als de politie staan machteloos,
want de wet is er nog niet.
De lang-verbeide vestigingswet, die
er nu eindelijk wel komen zal, maar
wanneer weet men nog niet. Momen
teel stelt het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat een diepgaand onder
zoek in. De organisaties vragen zich
af hoe lang dat nu weer duren zal. De
hoop, dat de wettelgke regeling op 1
Juli a.s. in werking treden zou, is al
weer in rook opgegaan.
En inmiddels wordt de helft van alle
rijlustigen verkeerd of onvoldoende
opgeleid, volgens een onlangs gepubli
ceerde becijfering. Dit jaar worden er
300.000 candidaten op de examens
voor het rijbewijs verwacht. Ze heb
ben een kans van 1 tegen 1 dat hun
lestyd verloren tijd i9 en dat hun les
geld in de zakken van een beunhaas
verdwijnt.
0 De universiteit van St. Andrews
(Schotland) heeft aan prof. dr. J. N. Bak
huizen van den Brink, hoogleraar in de
kerk- en dogmengeschiedenis te Leiden,
het eredoctoraat in de godgeleerdheid
verleend. De uitreiking zal op 5 Juli a.s.
plaats vinden. De onderscheidene schreef
o.a. een groot werk over protestantse
kerkbouw in Nederland.
GEEN BELASTING VOOR VLIESRIDDERS
Dappere Argonauten idool van
Philips' kruisvaarders
Toen Philips van Bourgondië in 1430 met zijn ridders een kruistocht te
gen de Turken wilde ondernemen, stelde hij zijn vazallen de dapperheid
van de Argonauten op hun tocht naar Kolchis ten voorbeeld door op 10
Januari, de dag van zijn huwelijk met Isabella van Portugal, de Orde van
het Gulden Vlies te stichten.
Hoewel zowel het voorbeeld als de naam uit de heidense (Griekse) my
thologie stamde, richtte Philips de Goede de Orde op ter ere van de maagd
Maria en de apostel Andreas, „opdat het ware roomsche geloof, de rust en
welvaart van de staat zoveel mogelijk verdedigd, beschermd en staande
gehouden wierden om het geloof der heilige kerk, deugd en goede zeden
te bevorderen en uit te breiden", zoals de inleiding der statuten van de
Orde het omschreef.
In totaal konden slechts 25 edelen
tot ridder in de Orde van het Gulden
Vlies worden geslagen. Een benoe
ming tot ridder was een buitengewo
ne onderscheiding, want er moesten
inderdaad heldendaden worden ver
richt om de dapperheid der Argonau
ten te evenaren.
Geen belasting
De voornaamste edelen rekenden
het zich tot een zeer hoge 'eer om tot
ridder in de Orde van het Gulden
Vlies te worden geslagen. Dat gaf
ook vele voorrechten, vooral toen Ka-
rel V en Philips II de,-ridders van het
Gulden Vlies in rang verhief boven
alle hovelingen, uitgezonderd prin
sen van den bloede en van regerende
vorstengeslachten. Ze werden boven
dien vrijgesteld van alle belastingen
en van Philips II mochten ze zelfs in
tegenwoordigheid van de koning hun
hoed ophouden en ongehinderd alle
kamers van het paleis binnenlopen.
Het „bezit" van de Orde was wel
kom voor elk vorstenhuis. Het was
dan ook een buitenkansje voor het
Oostenrijkse Huis dat de toenmalige
aartshertog van Oostenrijk, de late
re Keizer Maximiliaan, enkele maan
den na de dood van Karei de Stoute
in 1477 diens dochter en enige erfge
name huwde, waardoor het groot
meesterschap overging van het Bour
gondische naar het Oostenrijkse Huis.
Na de troonsafstand van Karei V in
1506 bleef de Orde in het bezit van
de Spaans-Nederlandse tak van het
Oostenrijkse Huis, maar toen deze
tak in 1700 met Karei n uitstierf en
de Spaanse Successie-Oorlog uitbrak
kregen Karei III en Philips V ruzie
om het Gulden Vlies. Karei moest
Spanje ontvluchten. Hij nam echter
het archief van het Gulden Vlies mee
en vierde in 1713 met grote luister
het vernieuwingsfeest van de Orde.
Philips betwistte hem de rechten- van
het grootmeesterschap en eerst
Een fraaie opname van de haven van
Hoboken, een van de toegangspoor
ten tot de millioenenstad New York.
Hoe uitgebreid de havenwerken ook
mogen zijn, toch blijkt steeds weer
dat er behoefte is aan meer. Een van
de nieuwste aanwinsten is een grote
pier (voorgrond rechts) die gebouwd
is op kosten van de New Yorkse ha
ven, in totaal meer dan tien mUlioen
gulden. Het was echter wel nodig,
want deze pier (C genaamd) is de
eerste die gebouwd is sinds 25 jaar
Het bouwwerk steekt 200 meter in
de Hudson-rivier en is ruim honderd
meter breed.
(Van een onzer redacteuren)
Onlangs werd in Den Haag, op de hoek van de Laan van Meerdervoort
cn de Groot Hertoginnelaan waar jaren lang het Haagse Distributiebureau
beeft gestaan, een imposant kantoorgebouw geopend voor de „Aramco
Overseas Company". Reeds eerder was Den Haag met deze maatschappij,
die daarvóór reeds enige tijd in noodgebouwen gehuisvest was, haar zoveel
ste oliemaatschappij rijk. Want al hebben „de Haagse havens' nooit een
olietanker gezien en al wordt in Den Haag nooit een druppel olie geraffi
neerd, Den Haag is de zetel van een beduidend aantal oliemaatschappijen
van wereldnaam.
andere leidingen, die over een afstand
van 900 kilometer de olievelden van
Irak met de havens Haifa en Tripoli
verbinden, is de „Koninklijke Shell"
door participatie geïnteresseerd. En
aan het einde van die leidingen, in de
oliehavens Sidon en Tripoli, vindt
men gltijd wel enkele Haagse tankers,
die juist met „crude" worden volge
pompt.
Zo is Den Haag als centrum van
oliebelangen tot een internationaal be
grip geworden, constateert de heer
Van Poelje in een publicatie in
,,'s-Gravenhage", het maandblad van
de gemeente Den Haag. De zegswijze
„dat moet via Den Haag lopen" is
zelfs op tal van olievelden al tot een
staande uitdrukking geworden
Om er enkele te noemen: de Kon.
Ned. Petroleum Mij met dochteron
dernemingen als de B.P.M., de Ned.
Aardolie Mij, Shell Tankers N.V. en
de Shell Nederland; de Esso Neder
land; twee maatschappijen uit de Cal-
tex-groepeen aantal minder bekende
„Indische" maatschappijen als de Pe
troleum Mij Rembang en de Royalty
Mij Boelongan en sinds korte tijd
enkele Iraanse maatschappijen, die
tot taak hebben de tussen Iran en het
Internationaal Consortium gesloten
overeenkomst uit te voeren.
Het zijn bekende feiten. Ze zijn zo
bekend, dat niemand er eigenlijk over
doordenkt hoe belangrijk Den Haag
als internationale oliestad wel is. Men
moet eigenlijk naar Arabië, Iran, de
Philïppijnen of Nieuw-Guinea om
plotseling verwonderd stil te staan bij
de invallende gedachte, dat in de
oliewereld althans de invloed van
„Den Haag" wel bijzonder ver reikt.
Zo verging het althans de heer J.
M. van Poelje, een ambtenaar van het
ministerie van economische zaken, die
ambtshalve veelvuldig in aanraking
komt met de oliewinning in de woes
tijnen van Arabië. Daar immers vindt
men de vier langste oliepijpleidingen
ter wereld en bij al deze leidingen is
Den Haag nauw betrokken.
De langste van deze leidingen, de
Trans Arabian Pipeline, kortweg
„TAP-line" genoemd, verbindt over
een afstand van 1700 kilometer de
door de Aramco geëxploiteerde rijke
olievelden van Saudi-Arabië met' de
haven van Sidon aan de Middellandse
Zee. De vijf langs deze pijpleiding ge
bouwde verzorgingsstations kleine
stadjes met scholen, ziekenhuizen, uti-
liteitsbedrijven enz. worden door
de Aramco Overseas Company vanuit
Den Haag van alle consumptie- en
kapitaalsgoederen voorzien. In de drie
Olie en bier
Maar ook nationaal is dit admini
stratieve oliecentrum van groot be
lang, met name voor de Nederlandse
werkgelegenheid. Dikwijls vinden,
vooral des nachts, enorme transporten
van voor oliemaatschappijen bestemd
materieel langs de Nederlandse wegen
plaats; bussen van abnormale afme
tingen, bestemd voor woestijntrans
porten in Arabië; kolossale mobiele
pompinstallaties voor de oliewinning
in Nieuw-Guineastaalconstructies
voor de grootste drijvende boorinstal
latie in de Perzische Golf; distilleer-
en kraakinstallaties voor de onlangs
op de Philïppijnen gebouwde raffina
derij het zijn slechts enkele voor
beelden van de stroom van kapitaals
goederen, die onophoudelijk van de
Nederlandse industriecentra via onze
havens naar de olievelden vloeit.
Ook voor consumptiegoederen wor
den trouwens grote orders bij Neder
landse bedrijven geplaatst. Zo wordt,
zegt de heer Van Poelje, in menig
oliegebied, na olie. het Nederlandse
bier het meest getapt.
De door deze orders geschapen
werkgelegenheid is van veel groter
betekenis dan de directe werkgelegen
heid, die de oliemaatschappijen in Den
Haag aan circa 5000 employé's ver
schaffen. Er zijn thans 33 oliemaat
schappijen in de Hofstad gevestigd,
waarvan de helft tot de „Koninklijke
Shell-groep" behoort. Ze zijn meren
deels gehuisvest in kolossale gebou
wen, die een belangrijke bijdrage le
veren aan de stedelijke architectuur
(BJPJVI., Esso, Shell).
En als bijkomstig gevolg van deze
vestigingen voeren tal van tankers de
naam van Den Haag over alle wereld
zeeën. Groot is het aantaJ tankers
„Shell Tankers" bézit een vloot van
57 schepen, die in 1957 tot 73 tan
kers met een totaal laadvermogen
van bijna 900,000 ton zal zijn uitge
breid lat als plaats van herkomst
de naam 's-Gravenhage" op de achter
steven voert. Maar van al die tankers
heeft men er nog nimmer één in een
Haagse haven gezien.
Advertentie
(Advertentie)
Maak Uw bloed zuiver met
Kruschen Salts.
En voorkom zo
Bheumatische Pijnen.
De bloedzuiverende organen tot jeug
dige, krachtige werking brengen, het
bloed vrij maken van pijnverwekken-
de onzuiverheden, die zich anders
vastzetten in spieren en gewrichten;
dat is het wonder dat zich voltrekt
bij een regelmatig gebruik van Kru
schen; daarmee bevrijd ge Uzelf van
de jammer en de chagrijnige pijnen
die U het leven maken tot een last.
Koop vandaag Kruschen bij uw apo
theker of drogist en begin morgen
ochtend die heilzame kuur.
Syrië, eertijds de graanschuur van-
het Romeins imperium, wordt al
sinds generaties geteisterd door de
malaria, waaraan een groot deel van
de bevolking lijdende is en waardoor
de economie van het land, grote scha
de ondervindt. In 1952 riep de Sy
rische regering de hulp in van twee
internationale organisaties, de We
reldgezondheidsorganisatie en het
Kinderfonds van de Verenigde Naties,
ter bestrijding van de malariamug.
De resultaten van een grote campag-
i ne beginnen thans zichtbaar te wor
den. De foto toont de bespuiting met
D.D.T. van een woning in Koufrain,
INTERNATIONALE OLIESTAD
de oogst met J/5 procent gestegen.
Bij gebrek aan goede verkeersmidde
len moet de D.D.T. met pakezels naar
de verschillende uithoeken van het
land worden vervoerd, zeer tot ge
noegen van de dorpsjeugd, die zich
de kans op een gratis ezelritje niet
laat ontgaan.
Maak Uz.etf n»efc wijs,
dat kortademigheid
nu eenmaal b(j Uw gestel hoort
Neem het snelwerkende
middel, dat het taaie
Slijm Oplost;