Autorijschool-exploitanten leggen vrijwillig examen af JüümirQE GULDEN VLIES TWISTAPPEL VAN SPANJE EN OOSTENRIJK TAL VAN OLIEMAATSCHAPPIJEN IN DEN HAAG GEVESTIGD Snel buiten adem 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 2 MAART 1955 BLUNDERS OP DE VERKEERSTAFEL 1725 werd de ruzie bijgelegd met een compromis. In 1741 laaide de oude twist weer op toen Karei stierf en Maria There- sia het grootmeesterschap overdroeg aan Frans van Lotharingen, haar ge maal. Zelfs de Oostenrijkse Successie- Oorlog bracht de oplossing niet. Bij de Vrede van Aken drongen Frank rijk, Engeland en Holland aan op be ëindiging van het geschil. „Niets bij te leggen", zei echter Ferdinand VI, die toen Koning van Spanje was, „het Gulden Vlies is onafscheidelijk ver bonden aan de Spaanse kroon". „Niet waar", was het verontwaardigde ant woord van Maria Theresïa, „het grootmeesterschap behoort aan mijn gemaal". Vergane glorie Zo bleef de strijd onbeslist. Nog in 1843 benoemden de vorsten der bei- 'de staten ridders van het Gulden Vlies, onder aanbieding van bijna ge lijke ordetekenen. Er werd slechts aan toegevoegd of het een onder scheiding van de Spaanse of van de Oostenrijkse Vlies-Orde was. De sta tuten waren toen van lieverlede al veranderd. Voor het aantal ridders, dat door Karei V al tot 51 was opge voerd, gold geen beperking meer. Het hoofd van de Orde was vrij in zijn keuze, maar wel gold de bepaling dat de toekomstige ridder Rooms Katho liek moest zijn. De ridders mochten niet in vreemde krijgsdienst treden en konden slechts uit de Orde gesto ten worden wegens hoogverraad of „lafhartigheid in den krijg'. Uit het feit, dat de Orde van het Gulden Vlies geen enkele ridder meer telt, mag echter niet worden afge leid dat alle ridders hoogverraad heb ben gepleegd of laf zijn geweest. In feite immers heeft de Orde opgehou den te bestaan, sinds in Spanje en Oostenrijk de monarchie haar einde vond en de voordien geslagen ridders uitgestorven zijn. een dorp in de omgeving van Damas cus, waar drie jaar geleden 65 pro cent van de gehele bevolking van wege de malaria ongeschikt was om 'de oogst binnen te halen, terwijl zich in ditzelfde dorp dit jaar geen enkel ziektegeval meer heeft voorgedaan. In drie jaar tijd is de opbrengst van blijft Het merendeel zakt, maar werken zonder vergunning (Van onze speciale verslaggever) Wie voor eens en altijd overtuigd wil worden van de schreeuwende nood zakelijkheid om het geven van autorijlessen aan wettelijke regelingen te binflen, moet eens een examen bijwonen zoals wij er dezer dagen een heb ben meegemaakt. Het was een examen van mensen, die een autorijschool willen beginnen of zelfs al jaren zo'n school exploiteren. Maar wanneer in een hele week op de weg de grove blunders werden gemaakt die men daar gedurende een enkele dag op de verkeerstafel ziet begaan, zou het ongevallencijfer plotseling tot een duizelingwekkende hoogte stijgen, zou 't aantal dodelijke slachtoffers met een onheilspellende sprong omhoog schie ten en zouden de wegen van ons land dagelijks gemarkeerd worden met lange rijen totaal vernielde autowrakken. Men oordele zelf. Het examen werd afgenomen door de B.B.N., de Bond voor Bedrijfsautoverkeer in Neder land. Het had even goed een examen van de A.N.W.B., de K.N.A.C., de F. N.O.P. of de Bovag kunnen zijn, want die organisaties nemen soortgelijke examens af van candidaten die prjjs stellen op een erkenning. Zo'n erkenning heeft waarde, want de examens zijn niet voor de poes. Maar zolang het bezit van een derge lijke erkenning geen voorwaarde voor de oprichting van een autorijschool is, onderwerpt men zich aan dit examen op basis van vrijwilligheid. De candi daten zijn dus lieden die om welke reden dan ook en die kan variëren van verantwoordelijkheidsbesef tot wedijver me$ een concurrent, die reeds een erkenning bezit prig's stel len op een certificaat. En bijna al die candidaten denken, dat het examen een peuleschilletje is. Ze zitten gewoonlijk al jaren op de weg. houden er dikwijls reds lang een eigen school op na e- steken soms alle examinatoren al bij voorbaat in hun zak. Tenminste, dat denken ze. De werkelijkheid is anders. Zodra ze onder het nies komen is de bra- vour meestal vlug verdwenen en staat de candidaat met een mond vol tanden of stoot hij een stroom van de meest verbazingwekkende verkeersnonsens over de hoofden zjjner gemartelde examröatoren uit. Het merendeel straalt. Op de eerste examendag van de B.B.N. slaagden er drie van de negen, op de morgen van de tweede dag twee van de vijf. De anderen moeten op één of meer onderdelen er zjjn er 5 herexamen doen. Die ver houding is regel geen uitzonde ring. Triest record Naar schatting zijn er een kleine 700 niet erkende autorijscholen in ons land. Er zullen goede onder zijn, maar teveel scholen worden nog gedreven door lieden als de canididaat, die niet wist aan welke borden hij een éénrlch- tïngsverkeersweg herkennen kan. De ze man noemt zich al 13 jaar ..in structeur". Deze man geeft les aan beginnelingen, die hij moet opleiden voor het rijbewijs. En dan vraagt men zich nog af hoe het komt, dat elk jaar weer de helft der candidaten voor het rijexamen zakt. Het kan nog erger. We hoorden van een chauffeur, die al jaren op een bus van de Ned. Spoorwegen rijdt: hij kende de meest elemen taire verkeersvoorsehriften niet. We waren er getuige van hoe een betrekkelijk jonge man uit de Gel derse Achterhoek reeds min stens 2 jaar in het bezit van een rijbewijs, want dat is een voor waarde die door de B.B.N. voor toe lating tot het instructeursexamen wordt gesteld in alle talen stond te zwijgen, toen hem naar de betekenis van een voorrangsweg werd gevraagd. De man haalde al lerlei verkeersborden volkomen Wettelijke regeling voor voetverzorgers In een gisteren gehouden perscon ferentie van het ruim 20 jaren be staande Nederlandsch Genootschap tot Bevordering der Voetverzorging een van de vele organisaties, klein en groot, die er op dit terrein in ons land bestaan is gepleit voor een wettelijke regeling van de eisen, 'te stellen aan opleiders, opleiding en examinering van chiropedisten in ons land. Het hiervoor genoemde genootschap heeft in 1949/'50 zijn medewerking ge geven aan de oprichting van een aparte stichting, die tot taak heeft te pogen de opleiding in de voetver zorging op geordend hoger staand peil té" brengen. Dr. J. C. ae Wit, arts, medisch adviseur van het genoot schap, is voorzitter van deze „Stich ting Centrale Raad voor de Opleiding Voetverzorging in Nederland". Dr. de Wit zei van mening te zijn, dat er, Êezien vanuit medisch standpunt, op et terrein van de voetverzorging een volkomen chaos in ons land bestaat. door elkaar, worstelde minuten lang zonder enig resultaat met de vraag of een colonne tanks nu ja dan nee voorrang heeft boven een tram en wist kennelijk geen raad met de meest simpele verkeerssi tuaties, zoals die op de verkeers tafel waren opgedist. Zijn antwoorden waren even schaars als foutief. De examinator vroeg zich stomverwonderd, maar vergeefs af, hoe ter wereld de man ooit zijn rijbewijs had gehaald. Een kind kon begrijpen, dat deze ad- spirant-autorijschoolexploitant als een baksteen zakken zou. Hij deed het dan ook prompt met vier vieren voor vijf onderdelen en sloeg daar mee een triest record, want zo gron dig als hij is bij de B.B.N. nog nooit een candidaat gestraald. Toch les geven Toen we deze man vroegen of hij nu toch een rijschool beginnen zou, was het antwoord: „Dat weet ik nog- niet". Maar het zou ons niet verbazen als hij het deed. Want het kan! Hij kan van daag, morgen, volgende week een rij school beginnen, als hg" maar een auto met een dubbele bediening bezit. Dan kan hij aan gegadigden voor een rij bewijs de dingen gaan vertellen, die hij zelf niet weet. Dan kan hij ongecontro leerd en onbeperkt en ongestraft zijn leerlingen de enormiteiten gaan wijs maken, die hij zijn examinatoren ook al verkondigd heeft. Dat kan allemaal, zo maar, in een land waar een lorren- boer in de grote stad een soort vesti gingsvergunning voor het ophalen van vodden nodig heeft. Is het wonder dat de examinatoren spreken van een schreeuwend schan daal Het gaat nu al jaren zo. Wel heeft de B.B.N. in die jaren al een 400 rijschoolexploitanten erkend, maar honderden andere trekken zich ner gens iets van aan en zowel de organi saties als de politie staan machteloos, want de wet is er nog niet. De lang-verbeide vestigingswet, die er nu eindelijk wel komen zal, maar wanneer weet men nog niet. Momen teel stelt het Ministerie van Verkeer en Waterstaat een diepgaand onder zoek in. De organisaties vragen zich af hoe lang dat nu weer duren zal. De hoop, dat de wettelgke regeling op 1 Juli a.s. in werking treden zou, is al weer in rook opgegaan. En inmiddels wordt de helft van alle rijlustigen verkeerd of onvoldoende opgeleid, volgens een onlangs gepubli ceerde becijfering. Dit jaar worden er 300.000 candidaten op de examens voor het rijbewijs verwacht. Ze heb ben een kans van 1 tegen 1 dat hun lestyd verloren tijd i9 en dat hun les geld in de zakken van een beunhaas verdwijnt. 0 De universiteit van St. Andrews (Schotland) heeft aan prof. dr. J. N. Bak huizen van den Brink, hoogleraar in de kerk- en dogmengeschiedenis te Leiden, het eredoctoraat in de godgeleerdheid verleend. De uitreiking zal op 5 Juli a.s. plaats vinden. De onderscheidene schreef o.a. een groot werk over protestantse kerkbouw in Nederland. GEEN BELASTING VOOR VLIESRIDDERS Dappere Argonauten idool van Philips' kruisvaarders Toen Philips van Bourgondië in 1430 met zijn ridders een kruistocht te gen de Turken wilde ondernemen, stelde hij zijn vazallen de dapperheid van de Argonauten op hun tocht naar Kolchis ten voorbeeld door op 10 Januari, de dag van zijn huwelijk met Isabella van Portugal, de Orde van het Gulden Vlies te stichten. Hoewel zowel het voorbeeld als de naam uit de heidense (Griekse) my thologie stamde, richtte Philips de Goede de Orde op ter ere van de maagd Maria en de apostel Andreas, „opdat het ware roomsche geloof, de rust en welvaart van de staat zoveel mogelijk verdedigd, beschermd en staande gehouden wierden om het geloof der heilige kerk, deugd en goede zeden te bevorderen en uit te breiden", zoals de inleiding der statuten van de Orde het omschreef. In totaal konden slechts 25 edelen tot ridder in de Orde van het Gulden Vlies worden geslagen. Een benoe ming tot ridder was een buitengewo ne onderscheiding, want er moesten inderdaad heldendaden worden ver richt om de dapperheid der Argonau ten te evenaren. Geen belasting De voornaamste edelen rekenden het zich tot een zeer hoge 'eer om tot ridder in de Orde van het Gulden Vlies te worden geslagen. Dat gaf ook vele voorrechten, vooral toen Ka- rel V en Philips II de,-ridders van het Gulden Vlies in rang verhief boven alle hovelingen, uitgezonderd prin sen van den bloede en van regerende vorstengeslachten. Ze werden boven dien vrijgesteld van alle belastingen en van Philips II mochten ze zelfs in tegenwoordigheid van de koning hun hoed ophouden en ongehinderd alle kamers van het paleis binnenlopen. Het „bezit" van de Orde was wel kom voor elk vorstenhuis. Het was dan ook een buitenkansje voor het Oostenrijkse Huis dat de toenmalige aartshertog van Oostenrijk, de late re Keizer Maximiliaan, enkele maan den na de dood van Karei de Stoute in 1477 diens dochter en enige erfge name huwde, waardoor het groot meesterschap overging van het Bour gondische naar het Oostenrijkse Huis. Na de troonsafstand van Karei V in 1506 bleef de Orde in het bezit van de Spaans-Nederlandse tak van het Oostenrijkse Huis, maar toen deze tak in 1700 met Karei n uitstierf en de Spaanse Successie-Oorlog uitbrak kregen Karei III en Philips V ruzie om het Gulden Vlies. Karei moest Spanje ontvluchten. Hij nam echter het archief van het Gulden Vlies mee en vierde in 1713 met grote luister het vernieuwingsfeest van de Orde. Philips betwistte hem de rechten- van het grootmeesterschap en eerst Een fraaie opname van de haven van Hoboken, een van de toegangspoor ten tot de millioenenstad New York. Hoe uitgebreid de havenwerken ook mogen zijn, toch blijkt steeds weer dat er behoefte is aan meer. Een van de nieuwste aanwinsten is een grote pier (voorgrond rechts) die gebouwd is op kosten van de New Yorkse ha ven, in totaal meer dan tien mUlioen gulden. Het was echter wel nodig, want deze pier (C genaamd) is de eerste die gebouwd is sinds 25 jaar Het bouwwerk steekt 200 meter in de Hudson-rivier en is ruim honderd meter breed. (Van een onzer redacteuren) Onlangs werd in Den Haag, op de hoek van de Laan van Meerdervoort cn de Groot Hertoginnelaan waar jaren lang het Haagse Distributiebureau beeft gestaan, een imposant kantoorgebouw geopend voor de „Aramco Overseas Company". Reeds eerder was Den Haag met deze maatschappij, die daarvóór reeds enige tijd in noodgebouwen gehuisvest was, haar zoveel ste oliemaatschappij rijk. Want al hebben „de Haagse havens' nooit een olietanker gezien en al wordt in Den Haag nooit een druppel olie geraffi neerd, Den Haag is de zetel van een beduidend aantal oliemaatschappijen van wereldnaam. andere leidingen, die over een afstand van 900 kilometer de olievelden van Irak met de havens Haifa en Tripoli verbinden, is de „Koninklijke Shell" door participatie geïnteresseerd. En aan het einde van die leidingen, in de oliehavens Sidon en Tripoli, vindt men gltijd wel enkele Haagse tankers, die juist met „crude" worden volge pompt. Zo is Den Haag als centrum van oliebelangen tot een internationaal be grip geworden, constateert de heer Van Poelje in een publicatie in ,,'s-Gravenhage", het maandblad van de gemeente Den Haag. De zegswijze „dat moet via Den Haag lopen" is zelfs op tal van olievelden al tot een staande uitdrukking geworden Om er enkele te noemen: de Kon. Ned. Petroleum Mij met dochteron dernemingen als de B.P.M., de Ned. Aardolie Mij, Shell Tankers N.V. en de Shell Nederland; de Esso Neder land; twee maatschappijen uit de Cal- tex-groepeen aantal minder bekende „Indische" maatschappijen als de Pe troleum Mij Rembang en de Royalty Mij Boelongan en sinds korte tijd enkele Iraanse maatschappijen, die tot taak hebben de tussen Iran en het Internationaal Consortium gesloten overeenkomst uit te voeren. Het zijn bekende feiten. Ze zijn zo bekend, dat niemand er eigenlijk over doordenkt hoe belangrijk Den Haag als internationale oliestad wel is. Men moet eigenlijk naar Arabië, Iran, de Philïppijnen of Nieuw-Guinea om plotseling verwonderd stil te staan bij de invallende gedachte, dat in de oliewereld althans de invloed van „Den Haag" wel bijzonder ver reikt. Zo verging het althans de heer J. M. van Poelje, een ambtenaar van het ministerie van economische zaken, die ambtshalve veelvuldig in aanraking komt met de oliewinning in de woes tijnen van Arabië. Daar immers vindt men de vier langste oliepijpleidingen ter wereld en bij al deze leidingen is Den Haag nauw betrokken. De langste van deze leidingen, de Trans Arabian Pipeline, kortweg „TAP-line" genoemd, verbindt over een afstand van 1700 kilometer de door de Aramco geëxploiteerde rijke olievelden van Saudi-Arabië met' de haven van Sidon aan de Middellandse Zee. De vijf langs deze pijpleiding ge bouwde verzorgingsstations kleine stadjes met scholen, ziekenhuizen, uti- liteitsbedrijven enz. worden door de Aramco Overseas Company vanuit Den Haag van alle consumptie- en kapitaalsgoederen voorzien. In de drie Olie en bier Maar ook nationaal is dit admini stratieve oliecentrum van groot be lang, met name voor de Nederlandse werkgelegenheid. Dikwijls vinden, vooral des nachts, enorme transporten van voor oliemaatschappijen bestemd materieel langs de Nederlandse wegen plaats; bussen van abnormale afme tingen, bestemd voor woestijntrans porten in Arabië; kolossale mobiele pompinstallaties voor de oliewinning in Nieuw-Guineastaalconstructies voor de grootste drijvende boorinstal latie in de Perzische Golf; distilleer- en kraakinstallaties voor de onlangs op de Philïppijnen gebouwde raffina derij het zijn slechts enkele voor beelden van de stroom van kapitaals goederen, die onophoudelijk van de Nederlandse industriecentra via onze havens naar de olievelden vloeit. Ook voor consumptiegoederen wor den trouwens grote orders bij Neder landse bedrijven geplaatst. Zo wordt, zegt de heer Van Poelje, in menig oliegebied, na olie. het Nederlandse bier het meest getapt. De door deze orders geschapen werkgelegenheid is van veel groter betekenis dan de directe werkgelegen heid, die de oliemaatschappijen in Den Haag aan circa 5000 employé's ver schaffen. Er zijn thans 33 oliemaat schappijen in de Hofstad gevestigd, waarvan de helft tot de „Koninklijke Shell-groep" behoort. Ze zijn meren deels gehuisvest in kolossale gebou wen, die een belangrijke bijdrage le veren aan de stedelijke architectuur (BJPJVI., Esso, Shell). En als bijkomstig gevolg van deze vestigingen voeren tal van tankers de naam van Den Haag over alle wereld zeeën. Groot is het aantaJ tankers „Shell Tankers" bézit een vloot van 57 schepen, die in 1957 tot 73 tan kers met een totaal laadvermogen van bijna 900,000 ton zal zijn uitge breid lat als plaats van herkomst de naam 's-Gravenhage" op de achter steven voert. Maar van al die tankers heeft men er nog nimmer één in een Haagse haven gezien. Advertentie (Advertentie) Maak Uw bloed zuiver met Kruschen Salts. En voorkom zo Bheumatische Pijnen. De bloedzuiverende organen tot jeug dige, krachtige werking brengen, het bloed vrij maken van pijnverwekken- de onzuiverheden, die zich anders vastzetten in spieren en gewrichten; dat is het wonder dat zich voltrekt bij een regelmatig gebruik van Kru schen; daarmee bevrijd ge Uzelf van de jammer en de chagrijnige pijnen die U het leven maken tot een last. Koop vandaag Kruschen bij uw apo theker of drogist en begin morgen ochtend die heilzame kuur. Syrië, eertijds de graanschuur van- het Romeins imperium, wordt al sinds generaties geteisterd door de malaria, waaraan een groot deel van de bevolking lijdende is en waardoor de economie van het land, grote scha de ondervindt. In 1952 riep de Sy rische regering de hulp in van twee internationale organisaties, de We reldgezondheidsorganisatie en het Kinderfonds van de Verenigde Naties, ter bestrijding van de malariamug. De resultaten van een grote campag- i ne beginnen thans zichtbaar te wor den. De foto toont de bespuiting met D.D.T. van een woning in Koufrain, INTERNATIONALE OLIESTAD de oogst met J/5 procent gestegen. Bij gebrek aan goede verkeersmidde len moet de D.D.T. met pakezels naar de verschillende uithoeken van het land worden vervoerd, zeer tot ge noegen van de dorpsjeugd, die zich de kans op een gratis ezelritje niet laat ontgaan. Maak Uz.etf n»efc wijs, dat kortademigheid nu eenmaal b(j Uw gestel hoort Neem het snelwerkende middel, dat het taaie Slijm Oplost;

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 12