Langs de meest bereisde weg ter wereld gaan wijop' naar Jeruzalem Grootste belangstelling gaat uit naar scooters en bromfietsen I (V I VOGELVANGERS GEVANGEN j Rijwiel of brommer? VRIJDAG 25 FEBRUARI 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT In de Karmel ruisen de dennen Uit een naakte steenkolos scheppen nijvere handen vruchtbaar bouwland HOOG IS DE KARMEL en zacht ruist er de wind door de dennen. De hemel is er smetteloos blauw e libellen gonzen er in het rond. De Karmel op een Pales tynse Septemberdag is voor een Hollander, een man uit het land van mest en mist en (veel) regen een plaats Waar hy op dat moment zou willen leven en sterven tege lijk. Koel tocht er de wind, die na een dagenlange vlucht over de Middellandse Zee tegen de Karmel opstrijkt, door de lanen. Zacht wiegen de dennen en zy ruisen, ruisenzoals zy overal ter wereld ruisen. Ergens in één van de witte blokvilla's, die men achter het geboomte schuil ziet gaan, huilt een kind. Dat kind huilt precies zoals een kind in Holland huilt. Ver weg blaft een hond en ook die hond heeft dezelfde blaf als zijn soortgenoot In Holland. Merkwaardig, dat men alles wat men in een vreemd land ziet en hoort onmiddellijk meet met hoe het „thuis" is. De duizenden jaren oude pelgrimsweg naar Jeruzalem werdjniet lang geleden eindelijk geasphal- teerd. Er wandelt een Neder lander over de Karmel. Hij haalt zijn hart op aan een feest van licht en lucht, van zonneschijn en scha- duw, van onmetelijke hoog te en van een eindeloos uit zicht op een zee, die een blauw wonder is. Over het Macadamweg- getje kuiert hij langzaam voort, op zijn dooie gemak. Bet laantje is heerlijk overlommerd en slechts op enkele plaatsen plenst het zonlicht er als een gietbui neer. Daar zindert de hete lucht in een trillende ko lom naar boven. Waar denkt die slente rende Hollander aan f Het is niet zo moeilijk te raden. Hij denkt aan het zon dagsschooltje waarop hij vroeger is geweest. Het Zondagsschoolgebouw tje, dat een houten gecar- telde van Simson en David en Salomo, „en ne"van Elia, die het „won" van de \50 Baai- priesters. Dat laatste was op de Karmel Op de Karmel loopt een Waar Elia de 450 Baaipriesters bolineumde keet was en dat eenmaal in het Tuin dorp van Den Helder stond, waarin het, als de zomerse zon het te grazen had, „bloedheet" was en dat altijd rook naar war- me-kinder en-lucht. Er was een meneer in een zwarte jas, die ver schrikkelijk spannende verhalen uit de Bijbel ver- Hollander. Wij hebben hem even zien glimlachen, maar nu heeft zijn gezicht toch een peinzende trék gekregen. De indruk die het ver haal van de 450 Baai- priesters op hem gemaakt heeft, een geschiedenis die hij de zeven jaar die hij op het Zondagsschooltje door bracht, zeven maal heeft géhoord (en steeds weèr een beetje anders), schijnt toch wel indruk op hem gemaakt te hebben. ,fDit is dus de plaats waar God het altaar van Elia door de bliksem «t brand zettedenkt hij. Misschien was het wél daar, op de plek waar nu het huis van de Nederland se consul staat, of" hij kijkt om zich heen „daar verder weg, waar je nog net de halte van bus $4 ziet" Hij schudt zijn hoofd en glimlacht weer. Het ziet er hier allemaal zo vredig uit, dat het lijkt of het hier altijd vredig is geweest. En toch! In de verte huilt een kind en er blaft een hond. De dennen ruisen. Twee en een half uur later suist een Nederlandse verslaggever in een taxi door het bergland van Judea. Hij is op weg naar Jeruzalem, hij „gaat op" naar Zion. Zo voelt hij zich: Als een pelgrim. De weg naar Jeruzalem is de meest bereisde weg ter wereld. Als in een eindeloze processie is zij door mensen van bijna alle volkeren der aarde be- f;aan, door handwerklieden en koop- ui, door soldaten en matrozen, door koningen en bedelaars en allen trok ken zij op naar de Heilige Stad, de stad die boven op een berg ligt. Zy gingen per kameel of te paard, per ezel of op hun blote voeten, deze lange, in de 20ste eeuw eindelijk ge- asphalteerde weg, duizenden jaren lang. Hier marcheerden de Romeinse le gioenen en langs deze weg wandelde eens Christus met zijn dicipelen. De weg windt zich om de heuvels, stygt steil en snelt weer naar bene den, buigt en draait, want tunnels zijn er in het bergland van Judea nog niet geboord. Tegenwoordig gaan de meeste pel grims per taxi. Of met de bus.- Vroe ger moet de tocht dagen en weken ge duurd hebben. DE TAXI'S in Israël zijn grote Ame rikaanse wagens, die op de grote af standen steeds zeven personen tege lijk vervoeren. Ook met deze rit is dat het geval. Voor de chauffeur van onze wagen is deze tocht een routine-kar weitje en heeft een dergelijk trans- ?ort geen enkele bekoring meer. Na- uurlrjk niet. Maar voor degenen, die deze oeroude weg voor het eerst gaan, zijn deze anderhalf uur aangrijpend. Het land is aanvankelijk „woest en ledig". De ronde bergen van deze „woestijn" zijn bezaaid met milliarden stenen en keien als doodskoppen. En de gehele streek is dan ook als het ware één grote symboliek van de dood. „Dit land is gestorven" denkt men. „Hiervan is niets meer te ma ken. Het is kaal en „afgevleesd", de grond is door de regen van honderden winters van de bergen weggespoeld en overal steekt het skelet van deze reusachtige steenklompen door het dunne gras dat er nog groeit heen. Het land is vermoord, vermoord door de Turken die het lieten verkomme ren en voor wie het geen enkele bete kenis had". Men voelt iets als een doffe woede ln zich omhoog kruipen. „Dit is niet nodig geweest", brengt men er uit. „Dit had voorkomen kunnen worden, dit Maar danterwijl de taxi ban- dengierend een hoek opklimt ziet men plotseling op de steile helling van één der bergen een huisjeen nog één en nog én en dan een helebóel en in de omgeving daarvan ziet men kleine stippen bewegenmensen. „Stapelgek" vindt een Belgische journalist die achter ons zit, „om in zo'n onvruchtbaar land te gaan wo nen". Hij slaat met deze uitroep de spij- lllltllllllllllllllllllllillllllll WERNER SPRUIT j i Een jong journalist 1 1 over een jonge staat iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihï ker behoorlijk op zy'n kop. Maar net niet helemaal. Inderdaad, deze mensen zyn of stapelgek, of... doorgewinterde idea listen, die op een byna naakte steen kolos vruchtbaar bouwland willen vormen: Een kwestie van minstens honderd jaar. Met bulldozers zyn zy bezig de keien weg te rollen, op plaat sen waar helemaal geen grond meer is planten zij denneboompjes in de steenspleten, een allereerste begin van bodemvorming en met hun han den terrasseren zy de bergen. Welke boer in Nederland zou het in zijn hoofd halen om in zulk een woes tenij een bedrijf op te bouwen? Stapelgek" zou hy zeggen. ONDER ons schuift een helder groen vierkantje voorbij, waarschijnlijk een groententuintje. Het is een popperig lapje grond, maar het is bebouwd. Het .stukje gaat in de enorme wijdte van dit rauwe land verloren. Maar hier ligt één van de karakteristieke voorbeelden van de herrijzenis van Is raël. Het is niet gelukt het leven van dit land te vernietigen! Het leven dat ge dwongen werd dit land te verlaten en dat gedurende tweeduizend jaren als een schim over de gehele aarde moest ronddolen. Want geen' ghetto's en geen vervolgingen, geen concentratie kampen en geen massaslachtingen zyn er in geslaagd de geest van het Joodse volk en daarmede zyn land te vermoorden. Het volk keerde tot zijn land terug en het land hervond zyn volk. Bei den waren kaal en berooid, maar gezamenlijk zijn zy in staat de nieuwe Israëlische Staat zyn oude luister te hergeven. Nog kan men zich tijdens het eer ster gedeelte van deze tocht niet voorstellen dat het land, zoals zyn profeten eenmaal voorzegd heb ben, zal bloeien als een roos. Maar naarmate de weg klimt ziet men tot zyn verbazing dat dank zij een titanenarbeid, de gehele streek een byna welvarend karakter heeft gekregen. Op honderden plaatsen zyn even zo veel dennenbossen gestekt. Eenmaal zullen deze bomen volwassen zyn om dan pas aan hun taak te beginnen: Het leggen van een nieuwe humus- laag en het vasthouden van regenwa ter, dat alleen in de winter valt. Met het beschikbare geld werkt men De duizenden jaren oude pel grimsweg naar Jeruzalem werd niet lanp- geleden eindelijk ge- asphalteerd. in Iraël als razend om het verschrik kelijke erosieproces te stoppen. Het erosieproces, waardoor de bouwgrond van de bergen wegspoelt, de kale rots te voorschijn komt en het tenslotte een hopeloze taak zou zyn er nog iets op te planten of te verbouwen. Het agrarische probleem is voor Is raël een kwestie van „to be or not to be". Israël moet en zal in de eerste plaats 'n agrarisch land worden heeft de regering verklaard. Aan middenstanders heeft Israël geen behoefte, aan vertegenwoordi gers van handelshuizen evenmin, voor „hereboeren" is er helemaal geen plaats. Wat men nodig heeft zyn nar de, stoere werkers, die voor een hab- bekrats het zwaarste werk willen doen. En ziet, zij zyn er. Niet genoeg, dat is waar. Maar nergens ter wereld zal men in deze tyd een volk vinden waar landbouwers (men zou beter kunnen spreken van „rotsbebouwers") met zo veel vanzelfsprekend idealisme deze gigantentaak op hun letterlijk brede en gespierde schouders hebben geno men. Wat zijn dit voor mensen Wie of wat gaf hen dit „wanhopig idealis me Het verleden, de toekomst, of misschienhun eigen God? MET LIJMSTOK EN KOOI Politie was actief Terwijl in deze tijd van sneeuw en vorst tallozen zich moeite getroosten om de vogels door de narigheid van de winter heen te helpen, zijn er an deren, die van de nood profiteren en .er op uit zijn onze gevederde vrien den met lijmstokken, vangkooien, slagnetten en lokvogels te belagen. Een enkele maal gebeurt dat mis schien om zich zelf het twijfelachtige genoegen te verschaffen door middel van deze „jacht" in het bezit te ko men van een kooivogel-als-huisgenoot doch voor het merendeel zijn hier winstoogmerken in het spel en nog altijd bestaat er een illegale handel in allerlei in het wild levende, be schermde vogels. Steekproeven, in een aantal wille keurige plaatsen genomen door con troleurs van de actieve vogelbescher- mingswacht Z.W. Veluwe uit Ede hebben aangetoond, dat het kwaad meer verbreid is, dan algemeen wordt aangenomen: in vier dagen tijds wer den in Ede, Doorn, Waalwijk en Bo degraven tientallen beschermde vo gels benevens een partij slag- en vangnetten, klepkooien met lokvogels VANDAAG OPENT 35 STE R.A.I. Reeds 400.000 brommersin ons land (Van onze speciale verslaggever) De laatste motor- en rywiel-R.A.1. In Amsterdam dateert van twee jaar geleden. Thans wordt ons van vandaag tot en met 6 Maart getoond, dat de internationale ontwikkeling van deze enorme industrie in die paar jaar niet heeft stilgestaan. Hoewel verschillende rijwielfabrikanten dit keer zelfs verstek lieten gaan, omdat het tijdstip minder geschikt geacht werd, is de ze 35ste R.A.I.-show toch de grootste die ooit in deze branche werd ge houden. Dertien landen zijn er vertegenwoordigd met niet minder dan 46 merken motorrijwielen, 38 merken scooters, 39 merken bromfietsen en 31 merken gewone rijwielen. Nederland gaat by dit alles aan de spits met 43 merken. West-Duitsland volgt ons op de voet met 38 merken en Engeland met 24 merken. H (Van onze speciale M verslaggever). H Gaat dé ontwikkeling van de p bromfietsen hier te lande ten koste van de rijwiel-industrie? s Gezien het huidige welvaarts- M peil is op het oggiblik nog geen definitief antwoord op die vraag te geven. Er zijn in elf maanden van 1954 meer bromfietsen ge- produceerd dan in het hele jaar 1953. Maar eveneens meer rij- wielen. Die verhoogde produc- §f tie is volledig door de binnen- landse markt opgenomen, aan- gezien in beide sectoren de ex- port belangrijk is teruggelopen, terwijl merkwaardigerwijs de import van buitenlandse merken in ons land nog toenam. In con- s crete cijfers is er het volgende --- beeld, waarbij we volledigheids- s H halve ook die van de motorrij- wielen en scooters opnemen Motorrijwielen 1953 fabricage =i 4.207, export 2.949, import 10.157; 1 1954* 2.999, 1.437, 13,813. Scooters: 1953 fabricage 74, export 11, import 2.687; 1954* 139, 59, 5.074. Bromfietsen (compleet): 1953 fabricage 89.122, export 20.524, 1 import 1.195; 1954*) 90.000 o), 1 1 11.715, 1.344. 1 Rijwielen 1953 fabric. 495.000,, export 95.581, import 20.669; 1 1954 500.000 o) 65 319, 32.779. p 11 maanden van 1954. s o) schatting. m Bij de cijfers van de complete bromfietsen moet nog worden 11 H aangetekend, dat in 1954 ruim ff jl 75.000 losse hulpmotoren in ons land werden geïmporteerd. lllllllllllülllllllllllllllllllllllllllllllllllllllIlllllllllllllllllllllllllllllllf „Vicky", een lichte scooter, die al voor 995.te koop is. Het is niet te gewaagd te veron derstellen, dat juist deze motor- en rijwielshow de grootste publieke be langstelling zal trekken. Er zijn thans volgens een ruwe schatting vijf mil- lioen fietsen bij" het Nederlandse volk in gebruik, bijna 125.000 motorrijwie len, ongeveer 8000 scooters en last but not least 400.000 brommers. Vooral dit laatste aspect èn de groei ende populariteit van de scooter ook in ons land sinds 1953 een meer dan verdubbeld gebruik laten geen twijfel, waar op deze 35ste R.A.I. de grootste aandacht op gericht zal zijn. Vergeleken met 1953 de laatste R.A.I.-expositie van motoren en ry- wielen zien we intussen ook in de sector van de meest populaire brom mers, een sprongsgewijze, technische vooruitgang. Eenvoudig De eenvoudige motorbehandeling werd in vele gevallen nog eenvoudi ger. Daarnaast besteedden de fabri kanten ruime aandacht aan een gro tere veiligheid voor de berijders. Wat dit laatste betreft hebben lage bouw, stabiele frame-constructies en nauw keurige bestudering van de rijpositie (zadel-, stuur- en frame-afmetingen) belangrijke resultaten opgeleverd. Nog belangrijker voor de veiligheids positie van de bromfietsers achten we echter de verdere ontwikkeling van de remsystemen. Vaak gebeurden er ongelukken door te bruusk remmen. Bij de huidige systemen zyn veel soe peler remmogelijkheden geconstru eerd. Dat daarnaast ook aandacht be steed is aan een betere «verlichting, en vooral bij de snellere brommers aan verbeterde veersystemen, is even verheugend. Achterwielvering wordt thans veelvuldig toegepast. Het sy steem van de zwevende achtervork met telescopische veerelementen doet opgeld. De motoren Wat de motoren betreft, de twee- takt heeft thans v^jwel de gehele markt veroverd. Belangrijke details van de moderne rijwielmotorbouw zijn de toepassing van de automatische koppeling (H. M.W., Mobylelte)de onderbrenging van de trapas in de motor (Sachs, H. M.W., J.L.O., Ztindapp, Rex, e.a.)de Tandem-brommers komen ook steeds meer in de running. en lijmstokken in beslaggenomen. Onder de zangvogels bevonden zich goudvinken, roodborstjes, lysters. ap- pelvinken, putters e.d. In Doorn werd ook een zwartkop-gors in beslagge nomen, een vogel, die in ons land nog niet eerder werd gesignaleerd. Het merkwaardige was, dat in de onder havige gevallen de vogelvangers hun clandestiene practijken vrijwel uit oefenden onder de ogen van het pu bliek en in bewoonde centra. Tegen de betrokkenen wordt een strafrechtely- ke vervolging ingesteld. Ruim 90.000 nieuwe motorvoertuigen in '54. Uit door het C.B.S. gepubliceerde gegevens heeft de K.N.A.C. berekend dat in 1954 in ons land 91.271 nieuwe motorvoertuigen, waar onder chassis zijn ingevoerd (64.882), geassem bleerd en gefabriceerd (26.389) het geen ruim 37.000 stuks meer is dan in het voorafgaande jaar. In 1953 werden naar de K.N.A.C. bericht nl. 34.028 nieuwe motorrijtuigen en chas sis ingevoerd en 20.181 hier te lande gefabriceerd en geassembleerd. De totale uitvoer bedroeg in het afgelo pen jaar 7071 stuks. In 1954 werden in ons land inge voerd 32.631 «nieuwe personenauto's hetgeen 1(7.000 meer is dan in 1953 en 2.086 gebruikte. Bovendien wer den hier te lande geassembleerd of ge fabriceerd 17.140 stuks (10.934 in '53). Uitgevoerd werden 4.519 perso nenauto's waarvan 280 gebruikte. In 1953 waren deze aantallen 3064 en 166. Bovendien werden verleden jaar 1556 combinatie auto's ingevoerd en 142 van deze wagens hier geassem bleerd. De hypermoderne „Sparta" 250 cc met schaalframe toepassing van twee en zelfs drie versnellingen (Gasguy), en de aan drijving door één ketting. Interressant is verder de construc tie, waarbij men de rijwielpedalen als Kickstarter voor de motor (dus by stilstaand rijwiel) kan gebruiken. Door speciale uitlaatsystemen en insluiting van de transmissie-organen wordt zowel het uitlaat- als het me chanisch lawaai zeer effectief bestre den. Nederlandse producten De Nederlandse industrie toont veel belangstelling voor de scooter en er zullen enige vaderlandse primeurs aanwezig zy'n: Disselhof met 150 cc J.L.O. motor, carrosserie van plyester-glasvezel. Bitri met 120 en 150 cc J.L.O.-motor. D.M.F. met 200 cc J.L.O.-motor. Centro met 70 cc Lavalette-Bosch motor. Primeurs Als regelrechte R.A.I.-primeurs mogen we tenslotte nog noemen Em- po-Carley: een lichte 50 cc motor fiets volgens ontwerp van onze land genoot J. Carley en thans in. produc tie by Polynorm te Bunschoten. De Empo-Carley wordt aangeduid als brommotor en onderscheidt zich van de bromfiets door het ontbreken van trappers en een lage zadelpositie. De motor heeft 2 versnellingen met stuur schakeling; de aandrijving van het achterwiel geschiedt door een roL Victoria KR21, een gedeeltelijk inge sloten model met 200 cc tweetakt- motor met typisch gevormde koel- ribben in de lengterichting van de cy linder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 5