Japans parlementslid moet vooral om de vrouw denken VIER DUIZEND MAN IN EEN STALEN DOODKIST TUNNEL ONDER HET KANAAL DEFINITIEF OPGEHEVEN VRIJDAG 25 FEBRUARI 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 VOOR EEN ZEKERE OVERWINNING Snorren zijn uiterst belangrijk (Speciale correspondentie) Allerlei adviezen, die niet van pikanterie ontbloot zijn, geeft het Japanse tijdschrift Bungei Shunju tijdens de verkiezingscampagne aan de Candida- ten, die om de gunst van de stemgerechtigde burgers en burgeressen in het Rijk van de Rijzende Zon dingen. Bijzondere betekenis wordt daarbij ge hecht aan de snorren. „Snorrendragers moeten zeer voorzichtig te werk gaan", zegt de schrijver. „Een opgedraaide snor kost stemmen, bmdat h\j te zeer op aanmatigende hoogmoedigheid schijnt te duiden, terwijl een hangsnor aan eenvoud, braafheid en huiselijke deugden doet denken. Als de verkiezingen voorbij zijn, is het echter aan te bevelen de snor naar boven te borstelen, want dat vervult diegenen met trots, die de bezitter van deze gelaatstooi gekozen hebben". Nog andere adviezen en aanbevelin gen worden de candidaten gegeven: „Bij openbare vergaderingen kan de toekomstige volksvertegenwoordiger zich van een onfeilbaar recept bedie nen: hij behoeft slechts over zijn moe der te spreken en de tijd, dat hij zelf nog een kleine jongen was. Het zal niet lang duren, dan haalt het hele auditorium de zakdoeken te voor schijn en stort tranen van ontroering. En een kiezer, die huilt, is gewonnen, is een zekere stem. Men kan om een sterkere uitwerking te bereiken een ui in de zakdoek stoppen; dit is ech ter een truc, die alleen bij'eenvoudige mensen en ook dan slechts bij zorg vuldig uitgekozen personen toegepast mag worden. In Tokio kanmen hier mee bijvoorbeeld niet meer aankomen, omdat er daar eens een afgevaardig de is geweest, die dit middel tot ver velens toe heeft gebruikt. Nuttig en gunstig voor het succes zijn foto's om rond te geven, waarop de betrokken candidaat een buitenlandse staatsman de hand drukt, hoewel men zich ook hierbij voor een misgreep moet hoe den als men bijvoorbeeld een fotomon tage maakt; zoals de afgevaardigde, die talrijke foto's had uitgedeeld, waarop hij Hitier de hand drukt. De montage was slecht gelukt en de lij nen van de hals op de oorspronkelijke en de er over gedrukte foto vielen niet op elkaar, zodat de uitwerking catastrophaal bleek. Ken de.vrouwen „Daar de vrouwen nu eenmaal kies gerechtigd zijn", gaat Bugei Shunju voort, „is het noodzakelijk, dat het toekomstig parlementslid als galant man optreedt en niet zuinig is met complimenten aan het adres van het schone geslacht. Als hij vrijgezel is, mag hij nooit zonder een bloem in zijn knoopsgat voor zijn kiezeressen ver schijnen. Hij moet bijzonder voorko mend tegenover de jonge dames zijn. Het is goed, als hij zich een beminne lijke bijnaam laat geven en deze on der de mensen bekend maakt, vooral, als zijn eigen naam moeilijk te schrij ven is. Het beste is, als de candidaat zich zelf een bijnaam aanschaft, bij voorbeeld „wilde gans", „tijger" of iets dergelijks namen, die hun waarde reeds practisch bewezen heb ben. Als hij echter getrouwd is, dan zal de candidaat er goed aan doen zich tegenover zijn echtgenote bijzon der hard en streng te tonen. Een door slaand succes zal hij bij voorbeeld hebben, als hij haar dwingt tijdens de hele verkiezingscampagne een schort te dragen". „Een bijzonder gunstige invloed heeft een geleerd uiterlijk en optre den. De candidaat moet trachten een boek te schrijven, tenminste een voor woord en dan moet hij er voor zor gen, dat het boek in de etalages komt. Daarbij moet hij bijzondere aandacht schenken aan de lezers op het platte land. Meestal zal het echter beter zijn, als het boek niet gelezen wordt; dan moet de boekhandelaar in het complot genomen worden, om de mensen te vertellen, dat de oplaag bijna uit verkocht is, omdat de mensen in de hoofdstad gewoon om het boek vgch- ten". Leer ook boksen „Daarmee is het echter nog lang niet gedaan. Het toekomstige parlements lid moet zich niet alleen een gees telijk, intellectueel uiterlijk aanschaf fen, hij moet ook leren boksen. Er kan immers een gevecht in de vergaderzaal ontstaan: wee de afgevaardigde, die dan niet in staat is een goedgerichte vuistslag toe te dienen en wel in een heldhaftige pose. Natuurlijk moet er een camera in de buurt zijn, die deze scène kan vastleggen. Is de vuistslag gevallen, dan is het aan te bevelen, direct het slagveld te verlaten, in de eerste de beste trein te stappen en zich naar de kieskring te begeven, waar er voor gezorgd moet zijn, dat er mensen met vlaggen en PROBLEMEN OP DE VLIEGDEKSCHEPEN Vlootreuzen stellen hoge psychische eisen. (Van een speciale medewerker). Toen enige tijd geleden op een aantal grote vliegdekschepen van de an ders zo betrouwbare Britse marine herhaaldelijk gevallen van zware be drijfsstoringen voorkwamen, lag van het. begin af aan de verdenking van bewuste sabotage voor de hand. De onderzoekingen en processen tegen schuldige zeelieden verliepen tamelijk stil en naar men denken kan meestal achter gesloten deuren. Het staat wel vast, dat onoplettendheid en in sommige gevallen ook wel opzettelijke storingen te beuijzen waren, hoe wel het bewijs slechts moeilijk te leveren was. Maar daarnaast en dit is belang rijk hebben ook velen van de ver hoorden verklaard, dat ze de hoge eisen van de dienst op zo'n reusachti ge stalen burcht met de duizenden toe stellen en apparaten, honderden grote en grootste motoren, liften enz. vooral bij langere diensttijd lichamelijk en geestelijk slechts met grote moeite konden vervullen en dat er ogenblik ken van volledige uitputting en falen voorkomen. Het leven op de kolossen van 50.000, 60.000 en tegenwoordig zelfs 70.000 ton wordt sinds lange tijd door de marinepsychologen nauwkeu rig bestudeerd, omdat hier ernstige problemen opkomen. De grootste slagschepen en vooral de vliegdekschepen van het zwaarste ka liber hebben namelijk reeds stambe- manningen van 2500, 3000, zelfs tot 4500 man, die soms wekenlang zonder pauze in een „stalen kast" moeten le ven, die tot 300 meter lang is en onge veer 40 tot 70 meter breed. Voor iemand aan land lijken dergelijke reu zen geweldig groot .en imposant, maar wat zou hij zeggen, als men hem ja renlang een reusachtige hal, waar bo vendien nog een geweldig lawaai heerst, als werkplaats, woon- èn slaap- gelegi.,heid zou aanwijzen, zonder dat hij ook maar even de deur uit kon gaan? Kosten: één milliard. De nieuwste Amerikaanse vliegdek schepen kosten niet; minder dan een milliard gulden en hebben aandrij- vingsturbirites met een kracht van 280.000 paardenkrachten. Ze overtref fen daarmee de prestaties van hele in dustrieondernemingen" en zijn techni sche wonderen. Het is begrijpelijk dat men de geweldige bedragen niet zou opbrengen, als men er niet de aller hoogste prestaties van kon verwach ten. 135 Jachtvliegtuigen kan één enkel vliegdekschip binnen enkele mi nuten van zijn reusachtig startdek op mars brengen. 138 Vliegtuigafweev- kanonnen moeten ieder ogenblik de 0 In het Addingtonziekenhuis te Durban zijn noodmaatregelen getroffen omdat ge bleken is, dat 21 verpleegsters kinderver lamming hebben. In de afgelopen drie weken hebben zich onder de verpleegsters in het geheel 37 gevallen van kinderver lamming voorgedaan. reusachtige „stalen doodkist" bescher men, als het nodig is. Men kan zich nu voorstellen, dat er hier bij gevechten en manoeuvres vaak meer dan vierduizend speciaal opgeleide vaklieden nodig zijn, om scheeps- en vliegtuigoridernemingen ongehinderd naast elkaar af te wikke len. Zijn er zoals vaak bij landings oefeningen bovendien nog honder den of duizenden marine-infanteristen aan boord, dan heerst hier een ge drang, dat zelfs een man met stalen zenuwen en Olympische gemoedsrust te veel kan worden. Wat gebeurt erals Van de "oudste en ervarenste men sen op deze vliegdekschepen kunnen velen zich nog herinneren wat ze in de tweede wereldoorlog in de hete ge vechten op de Stille Oceaan bij Mid way en voor Japan beleefden, toen de „zelfmoordpilotén" op hen neerstort ten en toen de laatste slagschepen van de vijand met hun salvo's de vliegdek schepen naderden. Men kan ook in de oorlogsboeken van de' Amerikaanse vloot in zijn vrije uren de ondergang van de reuzen „Tirpitz" en „Bismarck" nalezen, waaruit Janmaat kan zien, dat bij de vernietiging van elk van de ze giganten enkele duizenden man, niet meer uit het gloeiende stalen pantser konden ontkomen. Een dergelijk vliegdekschip is een technisch wonder van de eerste orde, zeker, maar het is ook erg gevoelig en net kan niet functionneren, als ook maar enkele van de technische appa raten plotseling uitvallen, Er is niet alleen een buitengewoon diepgaande vakkundige scholing en vooropleiding voor nodig, maar ook een uitstekende discipline, om hier met succes ook maar één van de duizenden ..gevechts nummers" te spelen. En daarom piekeren ook de psycho logen en commandanten onvermoeid over de vraag hoe men de vierduizend man de zaak kan vergemakkelijken. Iedere „stalen doodkist-psychose" moet vermeden worden. En men moet voort durend op zoek zijn naar mensen, die de ouderen hier eens zullen kunnen vervangen. Want met marinemensen, die slechts een korte opleiding hebben genoten, is op een dergelijk schip zo goed als niets te beginnen. Een „groen tje" zou hier maar al te gauw reus achtige schade kunnen aanrichten al leen door onwetendheid. Tengevolge van Tiet ontploffen van een ta/nk niet 900 ton naphtaline in de Shell-haven van Stanford te Hope in Engeland, is op de terreinen van de liaven een brand uitgebroken, waarbij twee tanlcs volkomen werden bescha- digd. Tweehonderd brandweerlieden vochten een wanhopige strijd van enige uren alvorens zij het vuur mees ter waren. Dodelijke ongevallen de den zich gélukkig niet voor. Onze foto geeft een overzicht van de plaats van de brand weer. In een buitenwijk van Hannover zijn gisteren twee trams op elkaar gereden, waardoor acht personen ernstig werden gewond. Van vier van hen werden beide benen afgekneld. Voor hun leven wordt gevreesd. vaandels aan het station staan, zoals wanneer een oorlogsheld of een we reldrecordhouder wordt ontvangen. Aan de wachtende menigte moet de af gevaardigde nog op het nerron, waar hij het beste op de rug van een kruier klimt of desnoods ook op een kist, het verloop van de slag in de kamer tot in de kleinste bijzonderheden vertel len. Uiterst voordelig is het, als de afge vaardigde zich een journaal kan ver schaffen, waarop de scène is vastge legd. Hij kan daarmee openbare de monstraties organiseren en de film van mondelinge toelichtingen voor zien, waaruit moet blijken, dat hij de hoofdpersoon is geweest. Dat is een propaganda, die zijn doel nooit mist". En nu nog een laatste raad: „De can didaat moet vertrouwenspersonen hebben, mensen, die hem inlichtingen verschaffen, in alle gemeenterad en f in de Boeddhistische tempels en de Sjin- toïstische heiligdommen. Daarvoor behoeft hij niet meer dan 3000 yen per maand uit te geven maar daar voor krijgt hij gegevens over alle ge boorten, bruiloften, begrafenissen. Bij deze gelegenheden moet hö steeds een brief schrijven, nog beter is een tele gram te sturen, maar het allerbeste is, als hij zelf verschijnt en zich onder de familie mengt, met tranen van vreug de of verdriet in de ogen, al naar de omstandigheden dit eisen". BEGROTINGSPOST GESCHRAPT 250 millioen gulden voor de tunnel door de Montblanc (Speciale correspondentie) Zonder een woord aan de kwestie zelf te verspillen, heeft de Franse Na tionale Vergadering onlangs een technisch project ten grave gedragen, dat sinds meer dan honderd jaar de vaklieden van tunnelbouw en verkeer bezig houdt en niet alleen hen; ook romanschrijvers zijn in geestdrift geraakt over dit plan, dat de grenzen tussen utopie en mogelijke realisatie steeds in het duister liet. Het betreft de tunnel onder Het Kanaal, de landverbin ding tussen het continent en de Britse eilanden, waarvan menigeen, die bij stormachtige dagen bij de overtocht over Het Kanaal door zeeziekte ge plaagd werd, de noodzakelijkheid dringend zal hebben bevestigd. Op de laatste begroting van het Franse ministerie van openbare wer ken was een bedrag van 10 millioen francs voor studie en voorbereiding van het Kanaalproject uitgetrokken de vergadering heeft nu deze post geschrapt. Daar aan de andere kant van Het Kanaal de stemming voor een dergelijke verbinding toch reeds niet bijzonder gunstig was en nooit ge weest is om gèmalckelijk te begrij pen redenen. zal men wel kunnen zeggen, dat met dit parlementsbe sluit het dossier over het idee van de Franse ingenieur Mathieu uit het jaar 1802 gesloten lean worden. Mathieu wilde onder Het Kanaal een Weg aanleggen, dié met ólielam-" pen verlicht zou wonden. Napoleon zelf wijdde zijn aandacht aan het voor stel, maar hij zal er zich, bij zijn steeds gespannen verhouding met Groot- Brittannië, nooit vee illusies over ge maakt hebben. Pas in 1835 nam Tho- mé de Gamond de kwestie ter hand en onderzocht de gesteldheid van de zeebodem op de in aanmerking ko mende plaats. Zich baserend op zijn inzichten, namen drie Britse ingeni eurs het project twintig jaar later weer op. Hun werk werd voortgezet en in 1875 werd zonder twijfel gecon stateerd, dat er tussen de Franse en Engelse kust een brede, harde krijt- laag aanwezig is, die zonder onder breking of breuk verloopt en volko men ondoorlaatbaar is, de ideale bouwgrond dus voor een tunnel onder water. De twee Franse ingenieurs Potier en Lapparent konden daarna op grond van bijna 8000 peilingen een nauwkeurige kaart van de zeebodem ontwerpen. Van de Franse kant, bij San gatte, werd een poging gedaan, onder de zeebodem door te drin gen; tot 1840 meter onder zee werd de tunnel geboord. Op 26 Februari 1883 kon een trein, be staande uit zes kleine wagons, met de leden van de Raad van Beheer van de Franse Noord- Spoorwegen een proefreis maken. Bijna gelijktijdig was men ook van Engelse zijde begonnen met een tunnel onder het water in de richting van de Franse kust. Engeland bang Zodoende scheen alles op de beste weg, toen de politieke ontwikkeling storend tussenbeide trad: de Frans- Engelse betrekkingen werden slech ter, vooral wegens de Egyptische kwestie, en op het hoogtepunt van de spanning, die door de „smaad van Fasjodais gekenmerkt, leek zelfs de oorlog dreigend nabij. De openbare mening kwam in opwinding over de bouwwerken aan Het Kanaal; alge meen werd gevreesd, dat deze aanleg tot een invasie van het eiland zou kunnen leiden. Het werk moest dien tengevolge gestaakt worden. Betere vooruitzichten schenen zich wederom na de eerste wereldoorlog Wanneer de „N edprlandsche Reeder svereeniging", die thans haar gouden jubileum viert en waarbij alle vijftig Nederlandse scheepvaartmaatschap pijen voor de grote vaart aangesloten zijn, vol trots beweert: „Wij zijn de vrachtvaarders van de gehele wereld", dan is daarmee inderdaad niets te veel gezegd. Meer dan honderd geregelde Nederlandse lijndiensten brengen onze va derlandse schepen met de Nederlandse driekleur in top in de véle honderden havens, welke de wereld telt. Ruim veertig dezer lijndiensten doen zelfs nooit een Nederlandse haven aan, maar verlenen uitsluitend dtenstenver- keer aan derde landen", waardoor zij bij uitstek de deviezenwinners voor ons land zijn. In de jaren 1951, 1952 en 195S liep respectievelijk 21.55S, SI,075 en 87.822 maal een Nederlands zeeschip een vreemde haven binnen. Bovenstaande, door Neptunus en Amphitrite geflankeerde wereldkaart waarop alle Nederlandse verbindingen overzee zijn aangegeven, wordt on der het motto Nederlandse scheepvaartlijnen omspannen de wereld" door jubilerende redersvereniging verspreid Na 125 jaar vergeefs pogingen te hebben gedaan, is men er nu in ge slaagd de hardste en prachtigste stof van de natuur, diamant, zélf te ver vaardigen Op 15 Februari werden de ze eerste door de mens gemaakte diamanten, getoond in het labora torium van General Electric te Schenectady, N.Y.. V.S. De geleerden van G. E. stélden toen enkele kleine diamantjes ten toon, gemaakt van koolstof materiaal, dat onder zeer hoge druk en temperatuur werd ge bracht. Dit principe was reeds eerder bekend, doch nimmer was het gelukt op deze wijze iets te maken, groter dan een stofje, men verkreeg dus altijd diamant in stofvorm. Wanneer de kosten van de vervaar diging van deze diamant nu gedrukt kunnen worden is er een toepassings mogelijkheid ervan in industrieel ge bruik. Foto links toont de grootste diamant tot nog toe door G. E. gemaakt: hij is één zestiende inch lang, en, ter vergelijking naasteen gramofoon- naald gefotografeerd. Foto rechts toont de 1000-tons pers, waarmee een druk van 100.000 atmosfeer of 1.6 millioen pond per vierkante inch wordt uitgeoefendin dit apparaat werd de eerste diamant gemaakt. te openen, nadat de Fransen en En gelsen gemeenschappelijk op de slag velden hadden gevochten en de oude conflicten vergeten waren. Het pro ject kreeg nieuwe bezieling, toen maarschalk Foch openlijk verklaarde, dat de oorlog misschien verhinderd had kunnen worden, als de Kanaal tunnel er reeds geweest was maar in ieder geval met twee jaar verkort had kunnen worden. Doch de ontwik keling van de luchtvaart deed ook dit argument al heel gauw teniet, Tegen woordig.. zyn de technici van mening, dat de Kanaaltunnel overbodig ge worden is, in ieder geval niet de ge weldige kosten zou rechtvaardigen; men heeft deze van Franse zijde op een milliard geschat. De bouw zou minstens zes jaar duren en er zouden voortdurend 5000 arbeiders aan het werk zjjn. Door de Montblanc Goedkoper en veelbelovende", is daarentegen een ander tunnelproject, dat door de Montblanc, welke tunnel *-■ wegverbinding tussen Frankrijk en Italië belangrijk zal verkorten. Op 250 millioen gulden worden de bouw kosten geschat, die door de beide lan den moeten worden opgebracht; men acht het mogelijk, de tunnel binnen drie jaar te voltooien. Het plan heeft vele tegenstanders, die op ec andere plaats een tunnel voor het autover keer tussen Frankrijk en Italië willen aanleggen. Maar de Montblanc schijnt de favoriet van de regeringen te zijn; in ieder geval heeft het project ook op de lijst van de besproken onder werpen gestaan, die Mendès-France onlangs mee naar Italië heeft geno men en de minister van financiën in. Parijs heeft kort geleden aangekon digd, dat een omvangrijk plan voor de ze tunnel binnenkort bij het parlement zal worden ingediend. Rehabilitatie Indische oorlogsslachtoffers Het Tweede Kamerlid de heer Le- maire heeft aan de minister zonder portefeuille de volgende schriftelijke vragen gesteld: Is het waar, dat zoals uit de ministeriële beschikking van 23 De cember 1954, no 2565, kan worden af geleid bij het toekennen van tege moetkomingen in wederinrichtings- kosten op grond van de voor de reha bilitatie van Indische oorlogsslachtof fers getroffen voorzieningen (rege ringsnota van 11 September 1953) in de gevallen, dat voor dé betrokkene kosten van verzorging in contract pensions zijn gemaakt, deze kosten met de tegemoetkoming worden ver rekend Zo ja, acht de minister die verreke ning gerechtvaardigd en in overeen stemming rnet de bedoeling, welke aan de regeling op de tegemoetko ming in wederinrlchtingskosten ten grondslag ligt? Gebouw voor de wereld dierenbescherming De wereldfederatie ter bescherming van dieren, die zich beijvert om in Den Haag een hoofdzetel voor deze wereldomvattende organisatie op te richten, heeft binnen enkele maanden tijds voor dit doel een bedrag van 15.000 bijeengekregen. Dit geld is voornamelijk geschonken door Neder land. Ook in andere landen zullen nu acties worden gevoerd om zo snel mo gelijk het benodigde kapitaal bijeen te brengen. In de a.s. bestuursverga dering van de wereldfederatie, die be- ECin Mei te Parijs zal worden gehou den. zullen de verdere plannen voor het stichten van deze hoofdzetel wor den besproken. Bij de vele giften die zijn binnen gekomen, waren er twee van 1000.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 11