Japans parlementslid moet vooral
om de
vrouw
denken
VIER DUIZEND MAN IN EEN
STALEN DOODKIST
TUNNEL ONDER HET KANAAL
DEFINITIEF OPGEHEVEN
VRIJDAG 25 FEBRUARI 1955
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
VOOR EEN ZEKERE OVERWINNING
Snorren zijn uiterst belangrijk
(Speciale correspondentie)
Allerlei adviezen, die niet van pikanterie ontbloot zijn, geeft het Japanse
tijdschrift Bungei Shunju tijdens de verkiezingscampagne aan de Candida-
ten, die om de gunst van de stemgerechtigde burgers en burgeressen in het
Rijk van de Rijzende Zon dingen. Bijzondere betekenis wordt daarbij ge
hecht aan de snorren. „Snorrendragers moeten zeer voorzichtig te werk
gaan", zegt de schrijver. „Een opgedraaide snor kost stemmen, bmdat h\j
te zeer op aanmatigende hoogmoedigheid schijnt te duiden, terwijl een
hangsnor aan eenvoud, braafheid en huiselijke deugden doet denken. Als de
verkiezingen voorbij zijn, is het echter aan te bevelen de snor naar boven te
borstelen, want dat vervult diegenen met trots, die de bezitter van deze
gelaatstooi gekozen hebben".
Nog andere adviezen en aanbevelin
gen worden de candidaten gegeven:
„Bij openbare vergaderingen kan de
toekomstige volksvertegenwoordiger
zich van een onfeilbaar recept bedie
nen: hij behoeft slechts over zijn moe
der te spreken en de tijd, dat hij zelf
nog een kleine jongen was. Het zal
niet lang duren, dan haalt het hele
auditorium de zakdoeken te voor
schijn en stort tranen van ontroering.
En een kiezer, die huilt, is gewonnen,
is een zekere stem. Men kan om een
sterkere uitwerking te bereiken een
ui in de zakdoek stoppen; dit is ech
ter een truc, die alleen bij'eenvoudige
mensen en ook dan slechts bij zorg
vuldig uitgekozen personen toegepast
mag worden. In Tokio kanmen hier
mee bijvoorbeeld niet meer aankomen,
omdat er daar eens een afgevaardig
de is geweest, die dit middel tot ver
velens toe heeft gebruikt. Nuttig en
gunstig voor het succes zijn foto's om
rond te geven, waarop de betrokken
candidaat een buitenlandse staatsman
de hand drukt, hoewel men zich ook
hierbij voor een misgreep moet hoe
den als men bijvoorbeeld een fotomon
tage maakt; zoals de afgevaardigde,
die talrijke foto's had uitgedeeld,
waarop hij Hitier de hand drukt. De
montage was slecht gelukt en de lij
nen van de hals op de oorspronkelijke
en de er over gedrukte foto vielen
niet op elkaar, zodat de uitwerking
catastrophaal bleek.
Ken de.vrouwen
„Daar de vrouwen nu eenmaal kies
gerechtigd zijn", gaat Bugei Shunju
voort, „is het noodzakelijk, dat het
toekomstig parlementslid als galant
man optreedt en niet zuinig is met
complimenten aan het adres van het
schone geslacht. Als hij vrijgezel is,
mag hij nooit zonder een bloem in zijn
knoopsgat voor zijn kiezeressen ver
schijnen. Hij moet bijzonder voorko
mend tegenover de jonge dames zijn.
Het is goed, als hij zich een beminne
lijke bijnaam laat geven en deze on
der de mensen bekend maakt, vooral,
als zijn eigen naam moeilijk te schrij
ven is. Het beste is, als de candidaat
zich zelf een bijnaam aanschaft, bij
voorbeeld „wilde gans", „tijger" of
iets dergelijks namen, die hun
waarde reeds practisch bewezen heb
ben. Als hij echter getrouwd is, dan
zal de candidaat er goed aan doen
zich tegenover zijn echtgenote bijzon
der hard en streng te tonen. Een door
slaand succes zal hij bij voorbeeld
hebben, als hij haar dwingt tijdens de
hele verkiezingscampagne een schort
te dragen".
„Een bijzonder gunstige invloed
heeft een geleerd uiterlijk en optre
den. De candidaat moet trachten een
boek te schrijven, tenminste een voor
woord en dan moet hij er voor zor
gen, dat het boek in de etalages komt.
Daarbij moet hij bijzondere aandacht
schenken aan de lezers op het platte
land. Meestal zal het echter beter zijn,
als het boek niet gelezen wordt; dan
moet de boekhandelaar in het complot
genomen worden, om de mensen te
vertellen, dat de oplaag bijna uit
verkocht is, omdat de mensen in de
hoofdstad gewoon om het boek vgch-
ten".
Leer ook boksen
„Daarmee is het echter nog lang niet
gedaan. Het toekomstige parlements
lid moet zich niet alleen een gees
telijk, intellectueel uiterlijk aanschaf
fen, hij moet ook leren boksen. Er kan
immers een gevecht in de vergaderzaal
ontstaan: wee de afgevaardigde, die
dan niet in staat is een goedgerichte
vuistslag toe te dienen en wel in een
heldhaftige pose. Natuurlijk moet er
een camera in de buurt zijn, die deze
scène kan vastleggen.
Is de vuistslag gevallen, dan is het
aan te bevelen, direct het slagveld te
verlaten, in de eerste de beste trein
te stappen en zich naar de kieskring
te begeven, waar er voor gezorgd moet
zijn, dat er mensen met vlaggen en
PROBLEMEN OP DE VLIEGDEKSCHEPEN
Vlootreuzen stellen hoge psychische eisen.
(Van een speciale medewerker).
Toen enige tijd geleden op een aantal grote vliegdekschepen van de an
ders zo betrouwbare Britse marine herhaaldelijk gevallen van zware be
drijfsstoringen voorkwamen, lag van het. begin af aan de verdenking van
bewuste sabotage voor de hand. De onderzoekingen en processen tegen
schuldige zeelieden verliepen tamelijk stil en naar men denken kan
meestal achter gesloten deuren. Het staat wel vast, dat onoplettendheid en
in sommige gevallen ook wel opzettelijke storingen te beuijzen waren, hoe
wel het bewijs slechts moeilijk te leveren was.
Maar daarnaast en dit is belang
rijk hebben ook velen van de ver
hoorden verklaard, dat ze de hoge
eisen van de dienst op zo'n reusachti
ge stalen burcht met de duizenden toe
stellen en apparaten, honderden grote
en grootste motoren, liften enz. vooral
bij langere diensttijd lichamelijk en
geestelijk slechts met grote moeite
konden vervullen en dat er ogenblik
ken van volledige uitputting en falen
voorkomen. Het leven op de kolossen
van 50.000, 60.000 en tegenwoordig
zelfs 70.000 ton wordt sinds lange tijd
door de marinepsychologen nauwkeu
rig bestudeerd, omdat hier ernstige
problemen opkomen.
De grootste slagschepen en vooral de
vliegdekschepen van het zwaarste ka
liber hebben namelijk reeds stambe-
manningen van 2500, 3000, zelfs tot
4500 man, die soms wekenlang zonder
pauze in een „stalen kast" moeten le
ven, die tot 300 meter lang is en onge
veer 40 tot 70 meter breed. Voor
iemand aan land lijken dergelijke reu
zen geweldig groot .en imposant, maar
wat zou hij zeggen, als men hem ja
renlang een reusachtige hal, waar bo
vendien nog een geweldig lawaai
heerst, als werkplaats, woon- èn slaap-
gelegi.,heid zou aanwijzen, zonder dat
hij ook maar even de deur uit kon
gaan?
Kosten: één milliard.
De nieuwste Amerikaanse vliegdek
schepen kosten niet; minder dan een
milliard gulden en hebben aandrij-
vingsturbirites met een kracht van
280.000 paardenkrachten. Ze overtref
fen daarmee de prestaties van hele in
dustrieondernemingen" en zijn techni
sche wonderen. Het is begrijpelijk dat
men de geweldige bedragen niet zou
opbrengen, als men er niet de aller
hoogste prestaties van kon verwach
ten. 135 Jachtvliegtuigen kan één
enkel vliegdekschip binnen enkele mi
nuten van zijn reusachtig startdek op
mars brengen. 138 Vliegtuigafweev-
kanonnen moeten ieder ogenblik de
0 In het Addingtonziekenhuis te Durban
zijn noodmaatregelen getroffen omdat ge
bleken is, dat 21 verpleegsters kinderver
lamming hebben. In de afgelopen drie
weken hebben zich onder de verpleegsters
in het geheel 37 gevallen van kinderver
lamming voorgedaan.
reusachtige „stalen doodkist" bescher
men, als het nodig is.
Men kan zich nu voorstellen, dat
er hier bij gevechten en manoeuvres
vaak meer dan vierduizend speciaal
opgeleide vaklieden nodig zijn, om
scheeps- en vliegtuigoridernemingen
ongehinderd naast elkaar af te wikke
len. Zijn er zoals vaak bij landings
oefeningen bovendien nog honder
den of duizenden marine-infanteristen
aan boord, dan heerst hier een ge
drang, dat zelfs een man met stalen
zenuwen en Olympische gemoedsrust
te veel kan worden.
Wat gebeurt erals
Van de "oudste en ervarenste men
sen op deze vliegdekschepen kunnen
velen zich nog herinneren wat ze in de
tweede wereldoorlog in de hete ge
vechten op de Stille Oceaan bij Mid
way en voor Japan beleefden, toen de
„zelfmoordpilotén" op hen neerstort
ten en toen de laatste slagschepen van
de vijand met hun salvo's de vliegdek
schepen naderden. Men kan ook in de
oorlogsboeken van de' Amerikaanse
vloot in zijn vrije uren de ondergang
van de reuzen „Tirpitz" en „Bismarck"
nalezen, waaruit Janmaat kan zien,
dat bij de vernietiging van elk van de
ze giganten enkele duizenden man,
niet meer uit het gloeiende stalen
pantser konden ontkomen.
Een dergelijk vliegdekschip is een
technisch wonder van de eerste orde,
zeker, maar het is ook erg gevoelig en
net kan niet functionneren, als ook
maar enkele van de technische appa
raten plotseling uitvallen, Er is niet
alleen een buitengewoon diepgaande
vakkundige scholing en vooropleiding
voor nodig, maar ook een uitstekende
discipline, om hier met succes ook
maar één van de duizenden ..gevechts
nummers" te spelen.
En daarom piekeren ook de psycho
logen en commandanten onvermoeid
over de vraag hoe men de vierduizend
man de zaak kan vergemakkelijken.
Iedere „stalen doodkist-psychose" moet
vermeden worden. En men moet voort
durend op zoek zijn naar mensen, die
de ouderen hier eens zullen kunnen
vervangen. Want met marinemensen,
die slechts een korte opleiding hebben
genoten, is op een dergelijk schip zo
goed als niets te beginnen. Een „groen
tje" zou hier maar al te gauw reus
achtige schade kunnen aanrichten al
leen door onwetendheid.
Tengevolge van Tiet ontploffen van
een ta/nk niet 900 ton naphtaline in de
Shell-haven van Stanford te Hope in
Engeland, is op de terreinen van de
liaven een brand uitgebroken, waarbij
twee tanlcs volkomen werden bescha-
digd. Tweehonderd brandweerlieden
vochten een wanhopige strijd van
enige uren alvorens zij het vuur mees
ter waren. Dodelijke ongevallen de
den zich gélukkig niet voor. Onze
foto geeft een overzicht van de plaats
van de brand weer.
In een buitenwijk van Hannover zijn
gisteren twee trams op elkaar gereden,
waardoor acht personen ernstig werden
gewond. Van vier van hen werden beide
benen afgekneld. Voor hun leven wordt
gevreesd.
vaandels aan het station staan, zoals
wanneer een oorlogsheld of een we
reldrecordhouder wordt ontvangen.
Aan de wachtende menigte moet de af
gevaardigde nog op het nerron, waar
hij het beste op de rug van een kruier
klimt of desnoods ook op een kist, het
verloop van de slag in de kamer tot
in de kleinste bijzonderheden vertel
len.
Uiterst voordelig is het, als de afge
vaardigde zich een journaal kan ver
schaffen, waarop de scène is vastge
legd. Hij kan daarmee openbare de
monstraties organiseren en de film
van mondelinge toelichtingen voor
zien, waaruit moet blijken, dat hij de
hoofdpersoon is geweest. Dat is een
propaganda, die zijn doel nooit mist".
En nu nog een laatste raad: „De can
didaat moet vertrouwenspersonen
hebben, mensen, die hem inlichtingen
verschaffen, in alle gemeenterad en f in
de Boeddhistische tempels en de Sjin-
toïstische heiligdommen. Daarvoor
behoeft hij niet meer dan 3000 yen
per maand uit te geven maar daar
voor krijgt hij gegevens over alle ge
boorten, bruiloften, begrafenissen. Bij
deze gelegenheden moet hö steeds een
brief schrijven, nog beter is een tele
gram te sturen, maar het allerbeste is,
als hij zelf verschijnt en zich onder de
familie mengt, met tranen van vreug
de of verdriet in de ogen, al naar de
omstandigheden dit eisen".
BEGROTINGSPOST GESCHRAPT
250 millioen gulden voor de
tunnel door de Montblanc
(Speciale correspondentie)
Zonder een woord aan de kwestie zelf te verspillen, heeft de Franse Na
tionale Vergadering onlangs een technisch project ten grave gedragen, dat
sinds meer dan honderd jaar de vaklieden van tunnelbouw en verkeer bezig
houdt en niet alleen hen; ook romanschrijvers zijn in geestdrift geraakt
over dit plan, dat de grenzen tussen utopie en mogelijke realisatie steeds
in het duister liet. Het betreft de tunnel onder Het Kanaal, de landverbin
ding tussen het continent en de Britse eilanden, waarvan menigeen, die bij
stormachtige dagen bij de overtocht over Het Kanaal door zeeziekte ge
plaagd werd, de noodzakelijkheid dringend zal hebben bevestigd.
Op de laatste begroting van het
Franse ministerie van openbare wer
ken was een bedrag van 10 millioen
francs voor studie en voorbereiding
van het Kanaalproject uitgetrokken
de vergadering heeft nu deze post
geschrapt. Daar aan de andere kant
van Het Kanaal de stemming voor een
dergelijke verbinding toch reeds niet
bijzonder gunstig was en nooit ge
weest is om gèmalckelijk te begrij
pen redenen. zal men wel kunnen
zeggen, dat met dit parlementsbe
sluit het dossier over het idee van de
Franse ingenieur Mathieu uit het jaar
1802 gesloten lean worden.
Mathieu wilde onder Het Kanaal
een Weg aanleggen, dié met ólielam-"
pen verlicht zou wonden. Napoleon
zelf wijdde zijn aandacht aan het voor
stel, maar hij zal er zich, bij zijn steeds
gespannen verhouding met Groot-
Brittannië, nooit vee illusies over ge
maakt hebben. Pas in 1835 nam Tho-
mé de Gamond de kwestie ter hand
en onderzocht de gesteldheid van de
zeebodem op de in aanmerking ko
mende plaats. Zich baserend op zijn
inzichten, namen drie Britse ingeni
eurs het project twintig jaar later
weer op. Hun werk werd voortgezet
en in 1875 werd zonder twijfel gecon
stateerd, dat er tussen de Franse en
Engelse kust een brede, harde krijt-
laag aanwezig is, die zonder onder
breking of breuk verloopt en volko
men ondoorlaatbaar is, de ideale
bouwgrond dus voor een tunnel onder
water. De twee Franse ingenieurs
Potier en Lapparent konden daarna
op grond van bijna 8000 peilingen een
nauwkeurige kaart van de zeebodem
ontwerpen.
Van de Franse kant, bij San
gatte, werd een poging gedaan,
onder de zeebodem door te drin
gen; tot 1840 meter onder zee
werd de tunnel geboord. Op 26
Februari 1883 kon een trein, be
staande uit zes kleine wagons,
met de leden van de Raad van
Beheer van de Franse Noord-
Spoorwegen een proefreis maken.
Bijna gelijktijdig was men ook
van Engelse zijde begonnen met
een tunnel onder het water in de
richting van de Franse kust.
Engeland bang
Zodoende scheen alles op de beste
weg, toen de politieke ontwikkeling
storend tussenbeide trad: de Frans-
Engelse betrekkingen werden slech
ter, vooral wegens de Egyptische
kwestie, en op het hoogtepunt van de
spanning, die door de „smaad van
Fasjodais gekenmerkt, leek zelfs de
oorlog dreigend nabij. De openbare
mening kwam in opwinding over de
bouwwerken aan Het Kanaal; alge
meen werd gevreesd, dat deze aanleg
tot een invasie van het eiland zou
kunnen leiden. Het werk moest dien
tengevolge gestaakt worden.
Betere vooruitzichten schenen zich
wederom na de eerste wereldoorlog
Wanneer de „N edprlandsche Reeder svereeniging", die thans haar gouden
jubileum viert en waarbij alle vijftig Nederlandse scheepvaartmaatschap
pijen voor de grote vaart aangesloten zijn, vol trots beweert: „Wij zijn de
vrachtvaarders van de gehele wereld", dan is daarmee inderdaad niets te
veel gezegd.
Meer dan honderd geregelde Nederlandse lijndiensten brengen onze va
derlandse schepen met de Nederlandse driekleur in top in de véle honderden
havens, welke de wereld telt. Ruim veertig dezer lijndiensten doen zelfs
nooit een Nederlandse haven aan, maar verlenen uitsluitend dtenstenver-
keer aan derde landen", waardoor zij bij uitstek de deviezenwinners voor
ons land zijn.
In de jaren 1951, 1952 en 195S liep respectievelijk 21.55S, SI,075 en 87.822
maal een Nederlands zeeschip een vreemde haven binnen.
Bovenstaande, door Neptunus en Amphitrite geflankeerde wereldkaart
waarop alle Nederlandse verbindingen overzee zijn aangegeven, wordt on
der het motto Nederlandse scheepvaartlijnen omspannen de wereld" door
jubilerende redersvereniging verspreid
Na 125 jaar vergeefs pogingen te
hebben gedaan, is men er nu in ge
slaagd de hardste en prachtigste stof
van de natuur, diamant, zélf te ver
vaardigen Op 15 Februari werden de
ze eerste door de mens gemaakte
diamanten, getoond in het labora
torium van General Electric te
Schenectady, N.Y.. V.S. De geleerden
van G. E. stélden toen enkele kleine
diamantjes ten toon, gemaakt van
koolstof materiaal, dat onder zeer
hoge druk en temperatuur werd ge
bracht. Dit principe was reeds eerder
bekend, doch nimmer was het gelukt
op deze wijze iets te maken, groter
dan een stofje, men verkreeg dus
altijd diamant in stofvorm.
Wanneer de kosten van de vervaar
diging van deze diamant nu gedrukt
kunnen worden is er een toepassings
mogelijkheid ervan in industrieel ge
bruik.
Foto links toont de grootste diamant
tot nog toe door G. E. gemaakt: hij
is één zestiende inch lang, en, ter
vergelijking naasteen gramofoon-
naald gefotografeerd. Foto rechts
toont de 1000-tons pers, waarmee een
druk van 100.000 atmosfeer of 1.6
millioen pond per vierkante inch
wordt uitgeoefendin dit apparaat
werd de eerste diamant gemaakt.
te openen, nadat de Fransen en En
gelsen gemeenschappelijk op de slag
velden hadden gevochten en de oude
conflicten vergeten waren. Het pro
ject kreeg nieuwe bezieling, toen
maarschalk Foch openlijk verklaarde,
dat de oorlog misschien verhinderd
had kunnen worden, als de Kanaal
tunnel er reeds geweest was maar
in ieder geval met twee jaar verkort
had kunnen worden. Doch de ontwik
keling van de luchtvaart deed ook dit
argument al heel gauw teniet, Tegen
woordig.. zyn de technici van mening,
dat de Kanaaltunnel overbodig ge
worden is, in ieder geval niet de ge
weldige kosten zou rechtvaardigen;
men heeft deze van Franse zijde op
een milliard geschat. De bouw zou
minstens zes jaar duren en er zouden
voortdurend 5000 arbeiders aan het
werk zjjn.
Door de Montblanc
Goedkoper en veelbelovende", is
daarentegen een ander tunnelproject,
dat door de Montblanc, welke tunnel
*-■ wegverbinding tussen Frankrijk
en Italië belangrijk zal verkorten. Op
250 millioen gulden worden de bouw
kosten geschat, die door de beide lan
den moeten worden opgebracht; men
acht het mogelijk, de tunnel binnen
drie jaar te voltooien. Het plan heeft
vele tegenstanders, die op ec andere
plaats een tunnel voor het autover
keer tussen Frankrijk en Italië willen
aanleggen. Maar de Montblanc schijnt
de favoriet van de regeringen te zijn;
in ieder geval heeft het project ook
op de lijst van de besproken onder
werpen gestaan, die Mendès-France
onlangs mee naar Italië heeft geno
men en de minister van financiën in.
Parijs heeft kort geleden aangekon
digd, dat een omvangrijk plan voor de
ze tunnel binnenkort bij het parlement
zal worden ingediend.
Rehabilitatie
Indische oorlogsslachtoffers
Het Tweede Kamerlid de heer Le-
maire heeft aan de minister zonder
portefeuille de volgende schriftelijke
vragen gesteld:
Is het waar, dat zoals uit de
ministeriële beschikking van 23 De
cember 1954, no 2565, kan worden af
geleid bij het toekennen van tege
moetkomingen in wederinrichtings-
kosten op grond van de voor de reha
bilitatie van Indische oorlogsslachtof
fers getroffen voorzieningen (rege
ringsnota van 11 September 1953) in
de gevallen, dat voor dé betrokkene
kosten van verzorging in contract
pensions zijn gemaakt, deze kosten
met de tegemoetkoming worden ver
rekend
Zo ja, acht de minister die verreke
ning gerechtvaardigd en in overeen
stemming rnet de bedoeling, welke
aan de regeling op de tegemoetko
ming in wederinrlchtingskosten ten
grondslag ligt?
Gebouw voor de wereld
dierenbescherming
De wereldfederatie ter bescherming
van dieren, die zich beijvert om in
Den Haag een hoofdzetel voor deze
wereldomvattende organisatie op te
richten, heeft binnen enkele maanden
tijds voor dit doel een bedrag van
15.000 bijeengekregen. Dit geld is
voornamelijk geschonken door Neder
land. Ook in andere landen zullen nu
acties worden gevoerd om zo snel mo
gelijk het benodigde kapitaal bijeen
te brengen. In de a.s. bestuursverga
dering van de wereldfederatie, die be-
ECin Mei te Parijs zal worden gehou
den. zullen de verdere plannen voor
het stichten van deze hoofdzetel wor
den besproken.
Bij de vele giften die zijn binnen
gekomen, waren er twee van 1000.