Tussen trotyl, buskruit, patronen en projectielen Groot Nederlands wiskundige en befaamd puzzelaar gen- AMERIKAANSE VLIEGBOOT ALS LANDINGSVAARTUIG DONDERDAG 24 FEBRUARI 1985 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT T IN DE WAPENSMIDSE VAN ONS LEGER. Werkplaatsen worden bij onweer ontruimd Door enorme hallen met draaibanken, hydrolische persen, slypinrichtin- gen en niet zo gauw te definiëren machinerieën lijden hoog met glanzende bussen opgetaste wagentjeswe komen langs tafels, waarop talloze granaten als donker-exotïsche vruchten zyn uitgestald en elders-zien we sorteermachines in gestadig tempo mitrailleurkogels in grote bakken wer penWe zijn in de grote wapensmidse van ons leger de Artillerie-in richting aan de Hembrug waar in een gecompliceerd complex van fa brieksgebouwen een op volle toeren draaiend machinepark regelmatig een massale productie van een aantal typen munitie (van verschillend kaliber) „uitspuwt". In het bos liggen de streng geïso leerde gebouwen, waarboven een net werk van bliksemafleiders gespan nen is; hier wordt gewerkt met de exploisieve stoffen trotyl en bus kruit. Voor iedere bezoeker geldt het devies: lucifers en aanstekers afge ven aan de portiersloge, terwijl d« arbeider op wie dit „vuurverwek- kend" materiaal wordt gevonden, op staande voet zijn ontslag krijgt. In de munitiefabrieken, die het be langrijkste zijn op het van een veilige afrastering voorziene 48 H.A. grote terrein waar dagelijks 200 arbei ders door de hekken gaan ontstaan zowel de patronen voor handvuurwa- Benen als de zware artillerie-projec- elen, die in het algemeen gevormd worden uit een granaat, een kardoes en een buis. Ieder onderdeel heeft zijn eigen wordingsproces en het meest imponeren wel de reusachtige hy draulische persen, die gloeiende blok ken staal blikvangers in een don kere bedrijvige omgeving met spe lend gemak m een langgerekte holle vorm brengen: de granaatbus ont staat in de eerste primitieve vorm. In de projectieldraaierij heeft daarna de bewerking tot granaatlichaam plaats, terwijl de volgende fase naar de trotylgieterij voert: hier wordt de brisante springstof aangebracht. De kardoezen, die met een eigen bus- krui tlading het projectiel uit het ge schut moeten drijven, worden met behulp van buitengewoon zware per sen uit koud messing gevormd, welk proces zich evenals bij de hulzen voor kleine patronen met rek-be- wegingen voltrekt; we komen hierop overigens nog nader terug. In andere afdelingen ontstaan de buizen, d.w.z. de ontstekingsmechanismen, die voor het verschieten op de brisantgrana- ten worden geschroefd en de ontste king op het juiste ogenblik regelen. Nauwkeurigheid is by dit productie proces een hoogste eis, want indien b.v. straks een projectiel van de „Luchtdoel" mis gaat, dient het wa pen zichzelf in de lucht te vernieti gen, alvorens op de eigen mensen te rug te vallen. Men beschikt hier dan ook over een verbluffend arsenaal van mechanisch en electroniseh wer kende meet-instrumenten; er-wordt veelal gerekend met „mikrons" (dui zendste millimeters) en ook nakrons (millioenste millimeters)Er is wel haast niets, wat niet gemeten wordt! De voor het oog onzichtbare „heu vels en dalen" in het glanzend-gepo- lijste oppervlak van zware seheeps- geschut-hulzen zijn even belangrijk als de dikte van het vernis, waarme de de binnenzijde van een granaatbus wordt bestreken. Alles staat onder strenge meet-contróle vanaf het kleinste slaghoedje tot de kegelvor mig geslepen blokjes trotyl, die als onschuldig geel gekleurd snoepgoed over lopende banden reizen en als granaatvulling dienen. Patronen In de hulzen- en kogelfabriek stro men de patronen in grote bakken als het graan uit dorsmachines. Het be gin van iedere huls bestaat uit een simpel messingen dopje. Een eerste machine rekt dit klompje metaal uit tot een miniatuur-huisje; een tweede maakt het wat grotereen derde nog wat... totdat de kleine koperen „flesjes" in het gewenste formaat ge boren zijn en een reis naar een zuur- bad en nieuwe controle-metingen vol gen. Slechts dit rek-systeem geeft net materiaal de grote taaiheid om de straks optredende enorme span ningen te weerstaan. Ondertussen stromen in andere af- Roeren in trechtervormige kokertjes met een gelige substantie.... men zou zich in een pudding fabriek kunnen wan— Men is hier echter doende me' -ilde zeer gevaarlijke spring stof. r itartnede allerlei projectielen, mijnen enz. gevuld worden.... delingen kogels en slaghoedjes uit de machines; kort voor de reis naar het zgn. „vulhuis" vinden de verschillen de onderdelen elkaar. De huls komt met de kogel in de betrekkelijk klei ne patroneermachine, die met pre cisie en tempo het nodige buskruit toevoegt en de kogel muurvast in de flessenhals zet, terwijl een automa tische teller het productie-aantal aan geeft. Via een glybaantjè gaat de ge reedgekomen patroon in een houten vergaarbak... en dan begint eerst weer het meten en het sorteren. Dit is dus de wordingsweg van de ge weer-, mitrailleur- en revolverkogels. In grotere lijnen gaat het met de zwaardere munitie precies eender; onderdeel na onderdeel ontstaat in de gespecialiseerde afdelingen, waar na net aanbrengen van de lalding als sluitstuk volgt. En het dient gezegd, dat meer dan het „rekken" en van een loden kern voorzien van kogels, meer dan de werking van vol- en halfautomatische machines en ook meer dan het schip, dat met de drei gend-rode vlag „Buskruit" in het Noordzeekanaal „voor de deur" ligt, de laboreer-afdelingen (onder „labo- reren"verstaat men het samenstellen van munitie) tot de verbeelding spre ken. Ieder alleenstaand gebouw is om geven door bomen, die in geval van een ontploffing de „klap" moeten op vangen, teneinde een gevaarlijke ket tingreactie te voorkomen. Hier wor den o.a. de projectielen met door stoom vloeibaar gemaakte trotyl of- ■'"Tp*VW te wel tetryl (de ongevaarlijkste vorm van verwarming) volgegoten, terwijl men er voorts de ontstekingsbuizen samenstelt, de initiële springstoffen bereidt, de slaghoedjes vult, enz. In de grote werkhallen ziet men man nen In het wit rustig in trechtervor mige kokertjes roeren, waarin zich 'n klonterige pudding-gele massa be vindt. Anderen zijn doende met het gieten of staan te boren in brokjes geperst trotyl. Maar zelfs het maken van een foto met blitzlicht is liier streng verboden! Men betracht een uiterste voorzichtigheid ook al weet men, dat trotyl door vuur prac- tisch niet tot ontploffing is te bren gen en reeds een vrij sterke electri- sche spanning nodig heeft; zulks in tegenstelling tot buskruit. Alle bliksemafleiders ten spijt wor den de laboreerplaatsen in geval van onweer onmiddellijk ontruimd, want zeker is zeker. Natuurlijk kan men in deze afdelingen slechts mensen met een goed ohtwikkeld verant woordelijkheidsbesef gebruiken; er van de 7 sollicitanten wordt er als regel slechts een geplaatst. We zagen een jonge Ambonees ir volle gemoedsrust kleine hoopjes tro tyl afwegen: deze worden in een an der vertrek (met stalen wanden van een halve meter dikte) tot een soort kaars of kubus geperst, in welke vor men een kleine gleuf voor het aan brengen van een ontsteking wordt uitgespaard. Op deze wijze ontstaan de springladingen om bunkers, via ducten e.d. in de lucht te laten vlie- Landmijnen In Rijswijk, waar men over een ei gen optiek- en instrumentmakerij be schikt, laboreert men ook landmij nen. Hier wordt de harde schilferach tige explosiestof ook met stoom vloei baar gemaakt en uit emmers in de stalen mijnlichamen gegoten, waarin het trotyl steenachtig stolt, nadat de mijnen vooraf natuurlijk voor zien zijn van een inleidingslading met een ontstekingsinrichting, teneinde een explosie mogelijk te maken. Naast de munitiewerkplaatsen draait de wapenfabriek, alwaar de onderdelen van draagbare wapenen vervaardigd worden, terwijl de revi sie van geweren, mitrailleurs, geschut enz. een belangrijke rol speelt. Deze afdeling werd kort na het einde van de tweede wereldoorlog in bedrijf ge steld, toen er aan revisie op grote schaal een dringende behoefte be stond zulks om de uitrusting van het nieuw gevormde Nederlandse le ger op peil te brengen. Hiermede zijn echter de verschillende facetten van dit bedrijf nog allerminst be licht, want de machinefabriek, waar gereedschapswerktuigen ten behoeve van de burgermdustrie worden ver vaardigd, neemt ook een zeer be langrijke plaats in. Ir. F. G. Jünge- ling, president-directeur van de Naamloze Vennootschap Ned. Ma chine-fabriek Artillerie-InriGhtingen (Let wel: men heeft hier met de be stuursvorm van een N.V. te doen met de Nederlandse staat als enige aan deelhouder) draagt ook deze afdeling een warm hart toe. In de munitie werkplaatsen wordt aan menige draaibank gewerkt, die geheel in ei gen beheer werd geconstrueerd! Er is liet zal duidelijk zyn daar aan de Hembrug enorm veel te zien. Men kan hier uren en uren do len zonder „alles" bekeken, te heb ben, want de productie van deze ar beidsintensieve industrie is indruk wekkend. Maar interessant is, dat de industriële opbouw en het defensieve element hier hand in hand gaan; naast mijnen, springladingen, projec tielen en allerlei soort wapenen ver laten ook precisiewerktuïgen van ho ge kwaliteit het fabriekscomplex een combinatie, die ook gezien van uit een oogpunt van „uitwisselbaar heid" van groot economisch belang PROF. SCHUH TACHTIG JAAR „Geen grens aan het iveten" (Van een onzër verslaggevers) Een van onze grootste wiskundigen, de oud-hoogleraar van de Techni sche Hogeschool te Delft, dr F. Schuh is 80 jaar geworden. Vele vrien den kwamen de jarige, die bijzonder kras is, gelukwensen in zijn woning in Den Haag. Feesten zijn voor deze grote minnaar van het leven rustpunten in vreugde. Zo is hy liet nieuwe levensjaar ingegaan: krachtig, scherp van geest en met een grote interesse in al hetgeen er rondom hem gebeurt Even voor zijn verjaardag hadden wij prof. Schuh al willen spreken, maar de hooggeleerde was toen op reis. Hij diende namelijk een rechtelijk college in ons land van advies over de vraag, of een bepaald gokwerktuig, moge lijkheid op kansenberekening bood, dan wel alleen op „geluk" berustte. Prof. Schuh was tot de conclusie ekomen, dat er al heel weinig moge- jkheid tot kansberekening zat in de automaat, die hij bekeek. Dat stand punt wijkt niet af van zijn overtui ging dat in vrijwel alle kansspelen het opbouwen van een systeem uitgeslo ten is. „Bijgeloof" noemt hij het zelfs, als hij spreekt over het Journal de Monte Carlo, waarin men alle cijfers op de roulette gedraaid, pleegt op te tekenen om te suggereren, dat er een zekere lijn in zit. Behalve een van onze grootste le vende wiskunstenaars is prof. Schuh ook een van onze puzzelaars met de rijkste ideeën. Hij schreef verscheide ne puzzleboeken en hy ontwierp ook spelen. Bij de puzzles van prof. Schuth komt alleen wat gezond verstand kij ken" Iedereen kan ze zonder hulpmidde len oplossen". Hij heeft geheimzinnige stenen uit Egyptische koningsgra ven doen leven met allerlei vreemde symbolen er op, die, juist gerang schikt, een wiskundige betekenis ble ken te hebben. Hij kleedde dergelijke puzzles steeds „zo echt mogelijk" in. Maar hij liet enkele puntjes over, waaruit een goed verstaander kon op maken, dat het niet allemaal ernst was. wat daar stond. Zo sprak hij in een van de opgaven over de Egyptoloog S. Kirederf, waaruit ieder dus Frederik S. kon le zen, terwjjl hij als Egyptische plaats van herkomst dan Egahnevargs op gaf. Men moet dat maar eens omgekeerd lezen, dan ziet men, w&ar dat ko ningsgraf van prof. Schuh was. RATIO Dat is maar één van de vele wis kundige puzzles, die van zijn hand in druk zijn verschenen. Daarnaast heeft prof. Schuh het spel Ratio ontworpen, een variant op het schaakspel. Wij zouden er dagen mee bezig kunnen zyn maar voor prof Schuh was er, zo scheen Het ons, een beetje de aardigheid af, omdat alle zetten die op de ruit, die het veld van het spel vormt, met vier pionnen een zwarte en drie witten) gedaan kun nen worden, hem bekend zijn. Wij hebben een kwartiertje met hem zitten spelen, zonder één schijn van- kans te hebben. Dat wist prof. Schuh natuurlijk wel. Want hij „ra- tio-de" met 35 van de allergrootste schaakfenomenen, die Nederland telt en hij versloeg hen allemaal! Hij noemde het spel ratio, omdat „bij ratio iedere zet zijn reden heeft en men het spel dus met rede spelen moet". Dat is een van de zinnen, die men tegenkomt in prof. Schuhs werken en daaronder zyn er, die van een scherpe kijk op mensen en helderheid van for mulering getuigen. Want als wij ver klaren, dat we het spel allerminst door hebben, zegt prof. Schuh: „Je hebt mensen, die niet gewend zijn dat Amsterdamse Hogeschool voor eer ze iets niet snappen en dat zijn d<- prijsvraag, die de jonge Schuh wor lieden die heel gauw iets snappen". toen hij twintig jaar was. Het is trouwens helemaal niet erg, Een geschrift van vijfhonderd blad- om tegenover prof. Schuh te beken-1 zijden had hy nodig om het gevraag- nen. dat je van een massa dingen niets weet. Hij zal zeggen: „Ik ook niet". En dit is, wat het weten aan gaat, weer een zin uit prof. Schuhs werken: „degenen, die niets van bete kennis met zekerheid weten en te ijdel zijn om dat te kunnen of liever te wal len weten en ook niet goed weten wat weten is, menen dikwijls alles te we ten". En wat het geven van een ant woord betreft: we hebben ons erg ge sterkt gevoeld door de volgende uit spraak van deze wijsgeer: „Een ant woord, dat formeel goed is, kan dik wijls meer onkunde verraden, dan een fout antwoord". Prof. Schuil is er van overtuigd, dat er geen grens aan het weten is. Hoe meer een mens van iets weet, hoe die per zyn inzicht wordt, dat hij nog niets weet en slechts aan het begin staat. Het is zo in elke tak van we tenschap, maar misschien in nog wel grotere mate in de wiskunde. Prof. Schuh heeft juist een boek klaar, dat getiteld zal zijn „Vijftig jaar acte K 1". Het bevat alle opga ven, die een halve eeuw lang voor dat wiskunde-examen zijn opgegeven. Prof. Schuil heeft jarenlang die exa mens mee afgenomen, maar hij zag later meer in het opleiden van leer lingen. „Er was namelijk een tijd", zo vertelt hij, „dat je voor elke geslaag de leerling 1000 van het rijk kreeg. Als je dan vijf geslaagde candidaten had en dat kwam nog wel eens De mooiste uit zijn leven Wat is de mooiste dag uit het leven van een wiskundige? Prof Schuh denkt even na, voor hij die vraag be antwoordt. Dan haalt hij uit een bu reaulade een oud doosje te voorschijn. Daaruit put hy een fraaie, zware gouden medaillede hoofdprijs van de Een der véle controleer-machines. v;aarmede patronen op allerlei moge lijke mattieren worden ..afgetast." De geringste afwijking wordt, ontdekt en dan volgt automatische Hitschifting... De Hoge Raad heeft verworpen het cassatie-beroep van A. L. L., die door het gerechtshof te Den Haag is veroordeeld tot levenslange gevange nisstraf wegens moord op zijn echt genote M. N. W., in April 1952, door het haar doen innemen van vergif. STUDENTENBEURZEN De Rotary internationale, die op het ogenblik haar 50-jarig bestaan viert, heeft Dinsdag bekendgemaakt dit jaar 19 studiebeurzen ter beschikking te stellen voor studenten over de ge hele wereld. VOOR SNELLE OPERATIES „Tradeivind" vervoert 4 houivitzers, 3 vrachtauto's en 6 jeeps (Van een luchtvaartmedewerker) De nieuwste vliegboot van de Amerikaanse marine kan nog voor andere doeleinden worden gebruikt dan voor het luchtvervoer alleen. Deze vlieg boot, van het type Convair „Tradewind", kan namelijk dienst doen als landingsvaartuig voor het afzetten van troepen en materieel op de kust en als zodanig is dit vliegtuig bij uitstek geschikt voor het uitvoeren van ver rassend snelle landingsoperaties. Dit merkwaardige voertuig, half vliegtuig half boot, kan aan de voorzijde geheel opengeklapt worden, door 't omhoog- zwaaien van de rompneus. Het grote vrachtruim komt dan aan de voorzij de vrij, terwijl tegelijkertijd een opvouwbare loopplank naar buiten wordt geklapt om de manschappen en het materieel die door het vliegtuig wor den aangevoerd, van boord te kunnen laten gaan. Na een landing op zee vaart de Tradewind als een landingsboot naar de kust, voortgestuwd door de lucht- schroeven, totdat de voorsteven op het strand komt. Op dat ogenblik wordt de loopplank geheel neergela ten, waarover de landingstroepen dan door het water wadende, de kust kunnen bereiken. De in het vracht- ruim opgeslagen houwitsers worden door een tractor over de loopplank op de kust getrokken. Na afloop van de landingsoperatie vaart de vlieg boot, voortgestuwd door de nu als drukschroeven ingestelde luchtschroe ven, in achterwaartse richting van de kust naar open zee, waar het vlieg tuig weer kan starten voor het halen van een tweede lading. Als een walvis. De Tradewind is de grootste vlieg boot, die ooit door de Convairfabriek werd gebouwd. Het vrachtruim, dat vrijwel de gehele romplengte beslaat met uitzondering van het staartdeel en dat onder het bemanningverblijf en de stuurhut tot vooraan in de neus doorloopt, is 26 meter lang en gemiddeld drie meter breed. In de ze ruime bergplaats van de walvis achtige vliegbootromp kunnen niet minder dan vier houwitsers van 155 mm kaliber, drie vrachtauto's van 2*& ton, zes jeeps, een tractor en nog wat ander materiaal worden opge borgen. de probleem uit de doeken te doen. Het was in 1895 en de huldiging ge schiedde in tegenwoordigheid van de familie Schuh tijdens de rectoraats overdracht. Dank zij die medaille kreeg prof. Shuh van het Universiteitsfonds gelegenheid om in Göttingen te gaan studeren. Hij promoyeerde in Amsterdam, was leraar in Apeldoorn en Sneek en later professor in Delft en in Gronin gen. De boeken, die hij schreef beslaan een forse plank van een boekenkast en ze houden zich alle bezig met krommen, machtscongruenties, diffe rentiaal- en integraalrekening, drie hoeksmeting en hogere algebra. In gericht als troepentransportschip kunnen behalve de vijfkoppige be manning, 103 manschappen met uit rusting worden vervoerd, in welk ge val gebruik wordt gemaakt van weg- neembare en opvouwbare stoelen, die eventueel ook vervangen kunnen wor den door rekken waarin 92 draag baren kunnen worden geschoven als het vliegtuig dienst moet doen als hospitaalschip. In dat geval maken ook nog een twaalftal verplegers de reis mee. die onderweg medische hulp kunnen bieden. De Tradewind, die officieel wordt aangeduid met het typenummer R3Y -2, is een vliegboot voor lange af standen. Het vliegbereik is 3600 kilo meter. De vliegboot weegt SO ton en kan een nuttige lading vervoeren van 24 ton. De boot is uitgerust met vier turbine-schroefmotoren met een to taal vermogen van 22.000 paarde- kracht. De onderzijde van de bootromp is zeer sterk geconstrueerd om bestand te zijn tegen harde landingen op ,een ruwe zee. Het onderste deel van de romp, dat is het deel tussen de vloer van het vrachtruim en de buiten wand, wordt door een groot aantal tussenschotten in onderling water dichte compartimenten verdeeld, zo als dat ook by zeeschepen het geval is. Mocht de romp ergens lekslaan, dan loopt slechts één compartiment vol, waardoor "Voorkomen wordt dat het vliegtuig zinkt. De R3Y-2 is een zustervliegtuig van de Convair R3Y-1, die door de Amerikaanse marine als marine- vrachtvlic"* - wordt gebruikt. De ze vliegb o -vcneens uitgerust met vier turfci-oefmotoren van het type Allison V '10. Een groot aantal van deze vliegtuigen zijn thans in productie en zal in de loop van dit jaar gereed komen. De Tradetoind-vliegboot, die ingericht is als landingsboot. De vliegboot vaart met de neus op de kust, spert daarbij haar muil open en geeft zo doende de inzittenden en het mate rieel dat zij meevoeren, de gelegen heid over een loopbrug de vaste wal te bereiken. Het uitsteeksel op de opgeklapte neusromp is de radar dom, waarin de radarreflector is onderge bracht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 7