Paard - natuurlijke helper in gemechaniseerde wereld Rotterdam krijgt tweehonderd winkels in één gebouw Op bezoek bij een pionier HOE KUNNEN STUKGOEDEREN HEEL WORDEN VERZONDEN? DIERENKRANT WERD BRON VAN INFORMATIE DONDERDAG 17 FEBRUARI 1955 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT FOKKERIJ IN NEDERLAND (Van een speciale verslaggever). In de Groetpolder, by het Noordhollandse dorpje Winkel woont de beken de paardenfokker Melchior. Al jaren is hij bezig een paard te fokken, dat zowel geschikt is voor ry- als tulgbespanning. Hij is een pionier, die voor niets en niemand terugdeinst, wanneer het gaat om de belangen van „zyn paard". Dat hij in dit streven zijn diepste belangstelling richt op het oer type: de Arabier, geen kenner zal hem dit euvel duiden. Want elk zoeken naar vernieuwing stelt onherroepelyk de eis van herori ëntatie en zoeken naar de oorsprong. „Dat wij hierbij terugvallen op een kleiner type paard", aldus de heer Melchior, „is meer een kwestie van wennen dan van doorslaand ge wicht". „Trouwens", zo vervolgde hij, „in ons land valt een toenemende belang stelling te constateren voor het klei ne paard. Toen IJsland destijds het Rampenfonds ponnies voor Zeeland aanbood, zei de regering „nee", omdat men meende dat ze ongeschikt waren voor de zware klei, doch op het ogen blik echter neemt men reeds talloze Sroeven met de fjorden-paardjes uit roorwegen en Denemarken. En de resultaten zijn prima. Urgent is in dit verband ook de vraag in hoeverre deze sterke, weinig gebruikende beestjes van belang zijn voor het leger. In tjjden van oorlog acht ik ze onmisbaar voor het doel treffend oplossen van aanvoerproble- men, juist voor onze super-mechani sche, maar daardoor uiterst kwetsba re weermachten. Ja, we zijn onge twijfeld op de goede weg." Niemand zal het verwonderen, dat tenslotte ook het centrum voor Paar- denbelangen in Den Haag ter sprake kwam. Dr. ir. <B. Groeneveld, adviseur van de Stichting Paardenbelangen, ont ving ons daar vol vriendelijke waar digheid. Al ras ontwikkelde zich het volgende vraaggesprek: „Voor wie is de Stichting Paarden belangen bedoeld?" „Voor al diegenen, die direct of in direct by het paard belang hebben". „Hoe moet men de organisatie tien?" „Het wil slechts een gesprekscen- trum zijn". Heeft het een bestuur?" „Ja, en het wordt met medewer king van de minister van landbouw, gekozen door de vertegenwoordigde organisaties". „Welke zijn dat?" „De Stichting van de Landbouw en de voornaamste stamboomverenigin gen". „Hoe lang bestaat het centrum?" "Twee jaar". „Wat is de aanleiding geweest tot de oprichting er van?'' „Wei wilden iets doen voor de paar den. De toenemende mechanisatie der bedrijven wijzigt de positie van het paard als bedrijfsmiddel, en de vraag rijst van welke invloed is deze veran dering op de fokkerij? Het zou na tuurlijk kunnen zijn dat deze zou rea geren met een te gering aantal paar den af te leveren. En dat moet voor komen worden. Wij strijden voor het behoud van de fokkerij en streven te vens naar rationalisatie van de trek kracht. Het gaat er om, dat, als men het paard nog als trekkracht ge bruikt, dit ook zo rationeel mogelijk gebeurt". Werkgroepen Waar ons nog piet duidelijk was hoe de stichting haar doelstellingen tracht te realiseren, groeide de vraag: „Hoe probeert U uw doel te bereiken?" De Zuid-Afrïkaanse regering heeft een aantal van ruim 1000 kleurlingen, die woonachtig waren in een oud en „uitgewoond" stadsdeel van Johannes burg, Sophiatowndoen verhuizen naar nieuwe en ook nieuwgébouw- de woningen in Meadowlands, en kele kilometers ten Westen van de stad. Daar de autoriteiten bevreesd wa ren voor eventuele opstootjes onder de te verhuizen vluchtelingen, vond de verhuizing plaats onder toezicht van gewapende politie. De evacuatie is echter zonder moei lijkheden verlopen, hoewel véle kleur lingen er niet zo erg veel mee op héb ben, in verband met de hogere reis kosten voor de afstand tussen hun nieuwe huis en hun icerk „W© hebben verschillende werk groepen", aldus dr. Groeneveld „wel ke een taaie krijgen van het bestuur. Zo is er ten eerste de werkgroep paardengebruik, welke zich bezig houdt met het rationeel gebruik van paard en paardewerktuigen en voorts om. voorlichting geeft omtrent de goede aanspanning, de juiste metho de van werken en het mennen met landbouwaanspanning. Maar Interes sant zijn vooral de pogingen om de middelen te vinden welke langs me thodische weg de gebruikswaarde van het paard kunnen bepalen. De tweede werkgroep' zo vertel de onze vriendelijke gesprekspartner, „houdt zich in eerste instantie bezig met gezondheidszorg, voeding en ver pleging. Ze verzorgt o.a. de maande lijkse gezondheidskalender voor de vakpers, voorts geeft ze brochures uit". „Men heeft ons eens verteld", in formeerden we, „dat de voeding van het paard van grote invloed is op de trekkracht. Is dat ook zo?" „Ja, gewis", was het antwoord. „En daarom is het werk van deze com missie ook zo belangrijk. Want dit in tegenstelling tot de varkens, is er voor het paard nauwelijks sprake van een bepaalde voedingsleer. Dan is er nog een derde werkgroep, die zich bezig houdt met kwesties rond de hengsten-houderij en haar taak op de vragen van het ogenblik improviseert", besloot dr. Groene veld. Ze heeft een bij uitstek voorlichten de taak Maar een uitvoerende Instantie is er wel, nl. de Stichting fonds Paar denbelangen. Dit verleent daadwer kelijke en financiële steun aan al die werkzaamheden, welke door anderen worden verricht. De toekomst We wilden geen afscheid nemen voor we de mening van dr. Groene veld gevraagd hadden over de toe komst van het paard, vooral in ver band met de toeneming van de mo- tor-tractie. „Wel", zo luidde zijn antwoord, „de geschiedenis van het paard is die van het respect voor het wezen van deze helper. De motortraetie zal haar nimmer geheel doen verdwijnen, vooral niet als men het paard ratio neel leert benutten. Een motor heeft ook zijn onvolkomenheden. Ze vraagt een behoorlijke investering, terwijl de brandstof voor de nodige energie van buitenaf moet komen. Het paard daarentegen, groeit op uit eigen bo dem. Jammer genoeg komt er een te kort aan paarden. Er wordt een veel te gering aantal paarden aangezet. Al neemt Nederland in dit opzicht een gunstige plaats, in. En daarom is het behoud van de paardenfokkerij van eminent belang". STUWERSCURSUSSEN IN AMERSFOORT Samenwerking tussen bedrijfsleven en de transporteur (Van onze speciale verslaggever). Wie van zyn leven wel eens een koffer heeft moeten pakken en wie deed dat eigenlyk niet? weet, dat het een hele kunst is alle benodigdhe den er netjes in te krtfgen. Dezulken kunnen zich dus voorstellen hoeveel moeite en zorg het geeft een spoorwagen met allerhande stukgoederen te beladen. Biedt een volgeperste koffer het voordeel, dat je er tenslotte even op kan gaan staan of zitten om de sloten dicht te krijgen, de stuwer van een spoor wagen vindt daar weinig baat bij. By hem moeten de goederen als een puz zle in en op elkaar gebouwd worden tót er een compact geheel ontstaan is, waar de zware roldeuren nog zonder bezwaar langs geschoven kunnen worden. Het is nog niet zo lang geleden nauwelijks enkele jaren dat het werk van de stuwers van de goede renwagons, eigenlijk onderschat werd. Men dacht, dat iedereen het wel kon. En iedereen deed het dan ook. Gevolg: ongedachte schadepos ten, die maar al te vaak voor reke ning kwamen van de vervoersonder neming, die de transporten-per-wa gon verzorgd, Van Gend Loos. STUWEN EEN VAK, Enige jaren terug werden ernstige maatregelen genomen om de schade gevallen tot een minimum te reduce ren. Men ging er scherper op letten, of de goederen, die vervoerd moesten worden wel naar behoren en met de nodige deskundigheid verpakt waren, en verhief gelijktijdig het stuwen van de wagons tot een vakbezigheid, waar met het nodige respect tegen aan gekeken zou worden. Wat bij het vliegwezen en de scheepvaart al sinds tientallen jaren een erkend vak was, kreeg nu ook bij de spoorwegen, i.e. bij Van Gend Loos, het volle pond van zijn waardigheid. Zoiets gaat uiteraard niet van de ene dag op de andere. Er is tijd voor nodig en studie. En daarom worden er sinds een paar jaar in het centraal gelegen Amersfoort stuwers-cursus sen gegeven aan bedrijfsleiders, loodsbazen, en dergelijke van Van Gend Loos. In een speciaal voor dit cursus werk ingerichte loods achter het Van Gend Loos-kantoor in de Lange- straat is voor dat practijkwerk een gazen kippenren gebouwd, die de precieze afmetingen heeft van .een spoorwagon. Daar mogen de cursis ten onder de beproefde leiding van theoreticus F. W. de Vries in mini maal tijdsbestek „er is altijd haast bij de verzending" laten zien wat ze geleerd hebben. Waar veronder steld wordt goederen naar Venlo te vervoeren, worden boxen en pallets gebruikt; voor Roermond, dat nog niet gemechaniseerd is, gaan de dozen, flessen, etc. zo maar in de wagon. Een groot aantal Nederlandse bedrij ven, dat instemde met dit initiatief, omdat het de betekenis ervan terde ge besefte, stelde zijn goederen of verpakkingsmateriaal gratis ter be schikking om er mee te laten experi menteren. Het Amerikaanse systeem om met Sergeant nam gelden aan De advocaat-fiscaal bij het Hoog Militair Gerechtshof te Den Haag heeft gisteren bevestiging van het vonnis van de krygsraad te velde West, te weten één jaar gevangenis straf met aftrek van praeventieve hechtenis en ontslag uit dc militaire dienst geëist tegen de sergeant eerste klasse W. J. van D. uit Den Haag. Verdachte waren knoeierijen met aan bestedingen van reparaties en het aannemen van steekpenningen ten laste gelegd. Van D- bad de aldus ont vangen gelden aan zyn gezin besteed. De raadsman van beklaagde hield een zeer uitvoerig pleidooi, waarin h(j allereerst de juistheid van de dag vaarding op juridische gronden be twistte. Vervolgens wees hij er dat Van D. een goede reputatie had, maar onder het werk bedolven ging. De oorzaak van alle ellende weet plei ter aan de wijze waarop dc staat de claraties van auto-reparateurs be handelt, omdat degenen die enige per centen laten vallen zeer spoedig be taald schijnen te worden. Uitspraak over 14 dagen. Generaal Abdel Hahim Amer, com mandant van de Egyptische strijd krachten, verlost een gevangene van de keten, die tot nu toe door alle Egyptische gevangenen gedurende de eerste vijf jaar van hun detentie moest worden gedragen, voorzover zij veroordeeld waren tot dwangar beid. Vijfduizend lotgenoten van de ze gevangene raakten op dezelfde dag ook hun ketenen kwijt. Brits plan voor bouw van atoomcentralen De Britse regering heeft Dinsdag een voorlopig program voor de bouw van twaalf atoomcentralen bekend gemaakt. Het plan bestrijkt een tijd vak van tien jaar en de kosten van de twaalf centralen worden geraamd op drie milliard gulden. De twaalf centralen zullen een ca- Saciteit van 1500 tot 2000 megawatt ebben. Bij gewone centralen is voor het opwekken van deze hoeveelheid electrische energie ongeveer vijf tot zes millioen ton steenkool nodig. De eerste centrale zal niet binnen vijf jaar functioneren. luchtkussens de loze ruimten tussen de goederen in de wagons weg te werken, kennen we in ons land nog niet. Hier moet met een systemati sche werkwijze bereikt worden, dat de wagons „schokproof" "zyn. Het is de verladers, die deze Amersfoortse cursussen gevolg hebben, wel toever trouwd. Het is opmerkelijk, dat sinds dien de schade door onjuiste stuwing aanzienlijk is gereduceerd. Waar er nu nog schade optreedt is heel dik wijls onjuiste verpakking de oorzaak. En zo er twijfel is, dan wordt met be hulp van schokmeters van T.N.O. Delft getracht na te gaan, waar de oorzaak van een te hoog breukper centage misschien gelegen is. Het verzenden van stukgoederen en het beladen van de wagons, is een vak en wetenschap geworden. De mannen, die er mee belast zijn, heb ben de regels van dit nieuwe spel le ren kennen. En nog dagelijks doen ze nieuwe ervaringen op, die weer door gegeven worden aan de fabrikanten en andere verzenders. Ook voor het goederenvervoer per spoor wordt de spoorwegleus „Vlug, veilig en voor delig" een steeds reëler begrip. Het zal nog sterker gaan spreken, wan neer het gehele Nederlandse en inter nationale spoorweg-goederen-vervoer genormaliseerd zal zijn en boxen en pallets door het bedrijfsleven zelf in nog sterker mate gehanteerd zullen worden. NUTTIGE LIEFHEBBERIJ Wie ruilt drie mannetjes-ijsberen voor drie vrouwtjes (Van een speciale verslaggever) Aalten is een vriendelijk dorp in de Achterhoek. Het staat niet op de we reldkaart, maar voor de eigenaren van dierentuinen in de gehele wereld heeft de naam van het dorp een bekende klank. Zij weten immers, dat daar iemand woont, wiens activiteiten voor hen van groot belang zijn. Dat is do heer G. Th. van Dam, wonende in de Landstraat, uitgever van een blad, enig in de wereld, met wellicht het kleinste aantal abonné's, 100 in getal. Maar die uitgave „International Zoo-News, contact-organ for Zoological Gardens", heeft, zoals blijkt, waarde voor hen, die een dierentuin exploite ren en wellicht wat andere geïnteresseerden. De heer Van Dam heeft ons verteld, hoe hij tot het uitgeven van „Zoo- News" gekomen is, daarbij geassisteerd door zijn echtgenote, die hem trouw ter zijde staat en zich evenals haar man erg voor dieren interesseert. Eén jong echtpaar, dat met enthousiasme verhaalt van z.ijn liefhebberij. Hoe de heer Van Dam, in het da- gelyks leven bedrijfsleider bij een groothandel in Aalten, tot deze lief hebberij gekomen is? De jonge Van Dam hield er al vroeg een bijzondere vorm van vrije-tijdsbësteding op na. Zyn woonplaats was Rhenen. Aange zien hij zich aangetrokken gevoelde tot dieren bracht hij zijn vrije tijd door in Ouwehand's Dierenpark, waar hij voldoende gelegenheid vond om zijn liefhebberij bot te vieren. Zo richtte hij aquaria en terraria in. „In de oorlogsjaren begon ik an sichtkaarten, folders en geïllustreer de bladen over dierentuinen te verza melen", vertelt de heer Van Dam. „Eerst uit het binnenland en na de oorlog ook uit het buitenland". In de loop der jaren heeft hij een respecta bele verzameling bijeengebracht, een waardevolle documentatie. Hij ging in dierentuinen op bezoek, leerde directeuren kennen en las veel over de inrichting e.d. Zodoende raak te hij in deze wereld verzeild. Thans 100 abonné's Die verzameling begon de aandacht te trekken. „Toen ik in Rhenen woon de, merkte ik dat", zegt de heer Van Dam. „Men wist niet wat er in het buitenland gepresteerd werd en vroeg mij bepaalde dingen. Contact met het buitenland bleek niet te bestaan. Toen kwam ik op de idee een „Zoo-Cen trum" in het leven te roepen". Dit voornemen werd in een daad ,X>E TWAALF PROVINCIËN" Elke galerij een provincienaam (Van een speciale verslaggever) In Rotterdam is een gebouw in aanbouw, dat uniek in de wereld zal zijn. Het wordt een „winkelverzamelingsgebouw", waarin 190 winkels, een bios coop, een restaurant, een tearoom, een cafetaria en verschillende kermis attracties zullen worden ondergebracht. Het zal in dit „warenhuis van- zelfstandige winkeliers" aangenaam winkelen zyn, want het gehele gebouw wordt 's winters centraal verwarmd en 's zomers gekoeld. Op 29 September 1954 werd de eerste paal geslagen; in Mei van dit jaar hoopt men het ge bouw te kunnefi openstellen voor het publiek. „De Twaalf Provinciën" wordt de naam van het nieuwe winkelgebouw, dat deze „provinciale" naam aan zijn 12 vloeren te danken heeft. Twaalf vloeren zijn in dit geval echter geen twaalf verdiepingen, maar twaalf en tresols aan weerskanten zes galeryen, die op ongelijk niveau aan de beide lange zijden van het gebouw worden gebouwd. In het midden blijft daardoor een „vide" uitgespaard, waar zes grote trappen en twee snelliften de gale rijen onderling zullen verbinden. De trappen leiden dus afwisselend naar een galerij aan de ene en aan de an dere zijde van het gebouw. Deze trap pen wordea elk slechts anderhalve meter hoog, zodat men van elke en tresol drie galerijen zal kunnen over zien die waarop men staat, de ander halve meter lager liggende galerij aan de overkant en de anderhalve meter hoger liggende galerij, eveneens aan de overkant. Elke vloer krijgt de naam van een provincie. Hoewel het nieuwe land in het IJsselmeer officieel nog geen pro vincie is en het misschien zelfs nooit worden zal wordt het IJssel meer in dit winkelverzamelingsge bouw reeds voor een provincie ge teld. Op de twaalfde entresol komt namelijk een bioscoop, die de naam „Flevo" dragen zal. Verder gaat het 't gewone rijtje af: Groningen, Fries land, Drente, enzovoort. Groningen komt boven Limburg in de kelder. De kelder worc^t trouwens geheel voor ,,'t donkere Zuiden" gereserveerd, want Zuid-Holland komt op straat niveau, dus ook Zeeland en Noord- Brabant komen in de onderbouw te recht. Vooral de drie Noordelijke provin cies worden een centrum van gezellig- heid, want Groningen wordt restau rant, Friesland een combinatie van tearoom en cabaret en Drente een Sroot cafetaria. Symbolische overeen- omsten met de naamgevende provin cies komen hier niet in, al is het wel de bedoeling elke galerij dus ook de resterende acht winkelgalerijen min of meer een cachet te geven var de provincie waaraan die galerij haai naam heeft ontleend. Het winkelverzamelingsgebouw „De Twaalf Provinciën" wordt gebouwd door de Mij. „De Wereldhaven" naai een ontwerp van de architect H. D Bakker. Het gebouw zal verrijzer tussen de Hoogstraat, de Pannekoek straat, de Botersloot, de Nieuwe Markt en 'e Mariniersweg. Er komt een publieke onderdoorgang tusser de Hoogstraat en de Nieuwe Markt De galeryen worden in totaal een ki lometer lang. De lengte van het ge bouw zal 86 meter bedragen, de breedte 17.5 meter. De winkels kunnen worden ver huurd aan elke winkelier, die er inte resse voor heeft, behalve aan hande laren in vis, vlees of andere artikelen die een sterke geur verspreiden. Vele winkeliers zien er een uitstekende ge legenheid in om de handschoen op te nemen tegen de grote warenhuizen en nu een goede kans krijgen zich in de binnenstad te vestigen en evenals de grote magazijnen kunnen profite ren van de klantenstroom, die 't prefe reert om te gaan winkelen zonder te worden gehinderd door weer en wind. Het is zelfs niet uitgesloten, dat er een kinderbewaarplaats met speelge- legenheid komt. Zelfs kinderen, die zichzelf wel kunnen bezighouden, krijgen alle gelegenheid voor ver maak, want door het gehele gebouw heen worden kermisvermakelijkheden opgesteld de lawaaierigste komen in de kelder, niet omdat men daar in Brabant en Limburg is, maar omdat dit voor het winkelende publiek het minst gehorig moet zijn omgezet. De bedoeling was het uit wisselen van gedachten. Medewer king vrm de dierentuinen werd ver kregen. Dit initiatief van de heer Van Dam leidde tot een zo groot succes en werd dermate gewaardeerd dat hij een gestencild blaa ging uitgeven, dat op ongeregelde tijden verscheen en gratis verkrijgbaar was. Intussen is er met ingang van 1 Januari van het vorig jaar begonnen met een bescheiden nieuwe opzet van 't blad. „Zoo-News verschijnt sinds dien eenmaal in de twee maanden in gedrukte vorm, keurig verzorgd en rijk geïllustreerd, Het wordt geheel in het Engels geredigeerd. De directies van dierentuinen kunnen er van alles in vinden, gegevens over de inrichting van tuinen, de behandeling van de di verse dierensoorten, hoe het. bezoek in een bepaald jaar aan de dierentui nen is geweest en een schat van be langwekkende ervaringen. In de eer ste maanden waren er twee gegadig den voor het blad. thans zijn er 100 abonné's. Dat het erg moeilijk is om contact te krijgen met Rusland hebben de ex ploitanten van dierentuinen na de oorlog eveneens ondervonden. Niet één van hen gelukte het in verbinding te treden met een dierentuin in het land van Malenkow. De heer Van Dam is echter wel geslaagd, zij liet ook na veel moeite. In „Zoo-News" van Juli 1954 kon hij er het een en ander over publiceren. Merkwaardig geschenk Problemen? Die zijn er ook. Wat zoudt U doen. waneer U op zekere dag bericht ontvangt, dat U een oli fant ten geschenke is gegeven? Der gelijke dingen kan de heer Van Dam verwachten. En het is hem ook over komen. Want laat er nu een tyd gele den een brief komen van een dieren tuin in Engeland, welke hem als dank voor een geslaagde dierenruil een 20- jarige olifant schonk! Charlie heette het beestje, dat nog al lastig moet zijn. Als huisdier dus moeilijk te aanvaarden. Daarby was het huïsvestingsvraagstuk eeii pro bleem op zich zelf. Er werd een oplossing gevonden, waardoor Aalten de primeur van een door de straten wandelende olifant ontging. In beginsel werd Charlie aanvaard, maar de heer Van Dam schonk hem op zijn beurt aan de die rentuin in Rio dè Janeiro. Zodra de gelegenheid zich voordoet, zal dc ko- lus verscheept worden naar Zuid- Amerika. Maquette van het winkelverzame lingsgebouw ,De Twaalf Provinciën". De foto toont hoe de elf entresols met trappen (élk anderhalve meter hoog) in zig-zag-lijn met elkaar ver~ bonden viorden. Links boven ziet men de bioscoop „Flevo". De verhoging links onderaan geeft het straatniveau aan, waarop ook de galerij Zuid-Hol land ligt. Zeeland komt dus half on der de grond, Brabant en Limburg worden geheel ondergronds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 7