R.A.I. brengt niet minder dan 68 merken uit tien landen Roemloos einde van de man, die kanker genezen kon KANGEROE EEN MISLEIDEND SYMBOOL? PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 3 FEBRUARI 1955. TENTOONSTELLING VAN BEDRIJFSAUTO'S Eerste Europese expositie met L.P.G.-toepassingen (Van een speciale verslaggever) De 34ste R.A.I.-exposltie te Amsterdam is de eerste Europese automo biel-tentoonstelling, waar een volledig beeld gegeven zal worden van de toepassingsmogelijkheden van de nieuwe motorbrandstof L.P.G. (de afkor ting voor „Liquefied Petroleum Gas", een vloeibaar gemaakt petroleum- gas). De groep van exposanten, die bedrijfsauto's ingericht voor deze gas- brandstof tentoonstellen, vormt met de importeurs van speciale L.P.G.-ap- pa ra tuur van zowel Amerikaanse als Duitse oorsprong, de belangrijkste nieuwe verschijning. Zy maken mee deze 34ste R.AJ. tot de grootste, die ooit werd gehouden. De meeste uiteenlopende soorten bedrijfsauto's, vertegenwoordigend 68 merken uit tien verschillende landen, zjjn er overigens te zien. Engeland gaat aan de spits met achttien merken, op de voet gevolgd door West- Duitsland met zeventien merken. Opvallend is de nog altijd groeiende be langstelling voor de stationcars of combinatiewagens. Ten opzichte van '53 Is de verkoop en het gebruik hiervan in ons land verdubbeld. Imposant, ook voor de niet-das- kundige bezoekers zijn de „zware stukken", t.w. een reusachtige trek ker, waarvan chassis en cabine sa men maar even 15.500 kg wegen, de autobussen voor „groottoerisme" met bar, ijskast en toilet, en de specia le voertuigen als brandweerauto's, koelwagens, zuig-veegmachines en sneltankers. Bij de sectie garage-uietrusting vraagt een voor het eerst in de han del gebrachte z.g. beproevingsbank de aandacht. Met deze grote instal latie kunnen „binnenskamers" de auto's op dezelfde wijze beproefd worden en gecontroleerd, als by proefritten op de weg. „Nederlands Paviljoen" Op de R.A.I.-tentoonstelling van bedrijfsauto's, die van daag tot en met 12 Februari in Amsterdam wordt gehouden, is voor het eerst in de geschie denis van de R.A.L, ook een Nederlands Paviljoen of voluit „Paviljoen van de Nederlandse Toeleveringsbedrijven voor de automobielbranche" ingericht. Ruim 50 exposanten van in Ne derland gefabriceerde auto-on derdelen, toebehoren en half fabrikaten, werkten daartoe samen, om een duidelijk over zicht te geven van hetgeen de Nederlandse industrie op dit gebied thans presteert. In dit paviljoen is ook een collectie ve stand van ruim 25 leveran ciers van grondstoffen en auto onderdelen aan een Nederlands assemblagebedryf. Het doel van deze „Neder landse afdeling" is, het publiek attent te maken op de vele ar tikelen, die de Nederlandse in dustrie reeds voor de autobran che vervaardigt. Het gebruik van deze Nederlandse onderde len neemt vrij snel toe en vormt in sommige gevallen reeds een belangrijk percenta ge van de waarde van het eind product. Ofschoon dus verschil lende automerken voor een deel van Nederlandse makelij zijn, bestaat er bij het publiek ten aanzien hiervan nog een grote obekendheid; zelfs geeft men vaak zonder argu mentatie de voorkeur aan bui tenlandse producten. Het „Nederlandse Paviljoen" in een speciaal gebouwde hal ondergebracht is een bij zonder interessant deel van de tentoonstelling. Een en ander wil echter beslist niet zeggen, dat de in deze hal geplaatste ondernemingen de enige fabri kanten van Nederlandse pro ducten op de tentoonstelling zijn. Ook elders in de expositie ruimte treft men Nederlandse producten, o.a. vrachtauto's, autobussen, speciale voertui gen, aanhangwagens en opleg gers. Dieselmotor Bekyken wij deze 34ste R.A.I. met wat meer technische ogen, dan moe ten we constateren, dat de diesel motor, vergeleken met de vorige be drijfswagen-expositie, terrein gewon nen heeft. Er is in deze speciale sector een belangwekkende ontwik keling gaande. De Engelsen ziin met een zeer oorspronkelijke constructie gekomen van een kleppenloze twee- tact met drie horizontaal gelegen cy linders en drie paren onderling te gengesteld bewegende zuigers. An der belangrijk technisch symptoom in de ontwikkeling van de dieselmo toren is de komst van sterk vereen voudigde brandstof inspuit-appara- ten, aie een veel minder gespeciali seerde kennis voor het onderhoud en de revisie vragen. Beheerste de dieselmotor reeds ge heel het terrein van de zware wa gens hoe langer hoe meer zien we er ook de toepassing van bij midden- zware en lichte trucks;» zodat de veronderstelling, dat de nieuwe gas- brandstof L.P.G. vooral ten koste zou worden toegepast van de diesels, veel grond wordt ontnomen. De toeneming in relatief motor vermogen bg bedrijfswagen-chassis houdt nog steeds aan. Het sterkst by de Amerikaanse wagens, maar in weinig mindere mate bij de Euro pese constructies. De tyd, dat men spreken moest van chronisch „on dervermogen" by bedryfswagenchas- sis, vooral in de zwaardere tonnages, ligt thans definitief achter ons. We staan in feite reeds aan de voor avond van een teveel, de z.g. „over powering", dat uit een oogpunt van verkeersveiligheid in de sector der personenwagens reeds als een pro bleem gevoeld wordt. Met relatief meer vermogen gaat steeds een stygen van de maximum snelheid gepaard. Verdubbeling van de snelheid betekent helaas niet ver dubbeling van de veiligheidsproble men, maar een verveelvoudiging er van. Dit legt een toenemende ver- antwoordelykheid op de schouders van de fabrikanten van en handela ren in motorvoertuigen. Manifesteert de huidige R.A.I. in enigerlei opzicht, of er voldoende be sef is voor die verantwoordelijkheid? Het lylct, of hier een positief ant woord op gegeven kan worden. In de eerste plaats valt op te merken, dat ter bescherming van de inzit tenden, weliswaar lichtere, maar te vens stijvere chassis en cabines worden gebouwd. De zelfdragende bouwwijze en de toepassing van lichtmetaal hebben naast economi sche voordelen, ook betekenis als veiligheïdsseetor. Daarnaast komt het verantwoor- delijksheidsbesef der constructeurs tot uiting in verbetering van de remsystemen en het gebruik van hulp-apparaten by de besturing. Wat dit laatste betreft is voor Europa een betrekkelijk nieuwe mogelijkheid, door middel van hydraulische kracht het sturen, dat in vele gevallen tot aan de grens van het menselijke ver mogen was opgevoerd, te verlichten. Het gevaar door uit de handen slaan van het stuur, of door het in de zach te wegberm terecht komen met één voorwiel, behoren daardoor tot het verleden. Evolutie in cijfers Duidelyk komt in de cyfers tot uitdrukking in welke mate de auto mobielhandel in ons land profiteert van de gestegen welvaart. Dit spreekt vooral Dij de handel in pei-sonenau- to's. In het jaar 1953 werden hier te lande totaal 31.000 personenauto's geïmporteerd of geassembleerd, in de eerste elf maanden van '54 reeds 43.500. Voor wat de fabricage, invoer en assemblage van bedrijfsauto's betreft liggen de verhoudingen weinig an ders. De cyfers hiervan zijn: 1952 1953 1954 Bestelauto's 3809 5965 8442 Vrachtauto's (chassis) 3063 4450 6087 Een robuust „Manusje van alles" van de D.A.F., de Export-Pick-ups' Nederland geldt in de wereld als het meest hygiënische land. Het is een reputatiewaaraan de fa. Geesiiik te Weesp opnieuw gestalte geeft door de constructie van een opnemende veegmachine voor startbanen, die twee neerklapbare zijbezems heeft en daardoor niet minder dan zes meter breed kan vegen en opnemen. Amerikaanse atoom artillerie naar Europa Het Amerikaanse leger heeft Woens dag bekendgemaakt, dat nog een ba taljon atoomartillerie naar West-Eu ropa zal worden gezonden ter verster king van de defensiekracht van de N.- A.V.O. Er bevinden zich reeds vijf bataljons met atoomkanonnen, die een kaliber hebben van 280 mm, in Europa. Het leger maakt niet bekend, waar de zesde eenheid gelegerd zal worden. Het bataljon, dat binnenkort uit de Ver. Staten zal vertrekken, wordt op het ogenblik in Oklahoma opgeleid. Het beschikt, evenals de vijf andere eenheden, over zes kanonnen, die zo wel gewone granaten als granaten met atoomlading kunnen afvuren. De reik wijdte van het geschut is ongeveer 50 kilometer. 0 Een oude vrijster, die op 85-jarige leeftijd in Palermo overleed, heeft goe deren ter waarde van 14 millioen gulden vermaakt aan een aantal liefdadige in stellingen sn aan elk van haar elf bloed verwanten een bedrag van ongeveer 4.000 gulden nagelaten. Trekauto's (chassis) 465 576 568 Autobus-chassis 382 395 654 Combinatieauto's 473 676 1432 Ziet men alleen naar de cyfers van '53 en '54 dan bedroeg de stij- ging van de omzet in vracht- en bestelauto's ruim 50 voor de au tobussen 85 en voor de combina tiewagens zelfs 140 De liberalisa tie van het handelsverkeer in deze zo internationaal georiënteerde bran che, heeft op deze ontwikkeling niet geringe betekenis gehad. Hoewel nog geen definitieve cyfers bekend zijn, mag veilig aangenomen worden, dat het aantal personenau to's in ons land door deze toename in 1954 de 200.000 thans aanzienlijk heeft overschreden, en dat het aan tal bedrijfsauto's de honderdduizend benadert. PLAAG IN AUSTRALIË Wildbraad uit de binnenlanden (Van onze Australische correspondent) SYDNEY NSW Zoals het windmolentje en het mannetje of vrouwtje in hoerendracht en op klompen voor velen in het buitenland Nederland sym boliseert, zo wordt voor millioenen in Europa en Amerika Australië gesym boliseerd door de rechtop zittende kangeroe van het Australische wapen en de Australische postzegel. Dit is nauwelijks te verwonderen, daar de kangeroe niet alleen 'n uitsluitend in Australië voorkomend dier is, doch bovendien door zijn typische levens wijze en het roerende kinderkopje dat uit de buidel van de moeder steekt de verbeeldingskracht van velen over de gehele wereld opwekt. Er is echter over deze kangeroe als symbool voor wat Australisch is de laatste tyd hier nogal wat te doen. Deze controverse begon, toen kort geleden het officiële comité van Au stralia House in Londen het zgn. London Publicity Committee voor stelde om de kangeroe als nationaal symbool voor alle Australische pro ducten te aanvaarden. Men dacht zich daarbij niet zo maar een kangeroe doch een soort figuur in de stijl van Walt Disney een lief en ontroerend dier, zoals verschillende andere Disney-figuren dat voor mil lioenen zyn geworden. Australië zou trouwens meer recht hebben op een dergelijk symbool dan Nederland bijvoorbeeld op zyn boeren, vrouwtje van het poetsmiddel en op het windmolentje. Want terwijl het aantal windmolens en boerencos- tuums in Holland gestadig afneemt neemt het aantal kangeroe's in Au stralië zeer tot misnoegen van vele landbouwers gestadig toe. Tegen deze zo op het eerste gezicht heel geschikt lijkende suggestie om door middel van een aardig kange roe tj'e iedereen over de gehele wereld onmiddellijk te doen zien, dat men een Australisch product voor heeft, zyn thans van verschillende kanten grote bezwaren gerezen. In niet Engels sprekende landen, zo wordt van bevoegde zijde in het midden gebracht, kan men hierdoor de indruk krijgen, dat de blikjes met heerlijke Australische vruchten eer stukje kangeroe-bout bevatten. Dit klinkt misschien wat ver ge zocht doch men heeft de bewijzen om deze tegenwerping te staven. Jaren geleden bracht een fabriek 34e TENTOONSTELLING - 3 FEBRUARI t/m 12 FEBRUARI Open: 10-17 uur en 19-22 uur Entree f 2.- (Inct. bet.) SAMUELS-THERAPIE WAARDELOOS Vertrouwen in de medische professie werd ondermijnd (Van onze Haagse redacteur). Jaren geleden, het was nog ver voor de oorlog, ging door Nederland het gerucht dat er voor lijders aan kanker nog hoop zou bestaan. Een arts Samuels was zyn naam zou met een korte-golf-therapie (bestraling) In staat zyn lijders aan deze gevreesde ziekte volkomen te genezen. De patiën ten stroomden toe en de verhalen van wonderbaarlijke genezingen vermenig vuldigden zich. Maar in medische kringen rezen ook steeds meer stemmen van hen, die de Samuels-therapie waardeloos oordeelden. Een onderzoek volgde, met een afwijzend, maar in voorzichtige termen gesteld rapport als resultaat. In de jaren 1939 tot en met 1952 werd Samuels wegens ondermij ning van het vertrouwen in de geneeskundige stand zes maal door het Me disch Tuchtcollege gestraft: twee maal met een waarschuwing of berisping, twee maal met een boete en twee maal met schorsing. In 1947 werd opnieuw een onderzoek ingesteld en het rapport was vernie tigend voor de methode-Samuels. Zo gevaarlijk achtte men de praktijken van deze arts, dat de regering tot pu blicatie van het alarmerende rapport besloot terwijl dc Inspecteur van de Volksgezondheid in Noord-Holland een aanklacht indiende by het College voor Medisch Tuchtrecht in Amster dam. Na een uitvoerig onderzoek met vele getuigen werd aan Samuels de bevoegdheid tot 't uitoefenen van de ;eneeskunst ontzegd, welke straf oor het Gerechtshof te A'dam be krachtigd werd. De zeer uitvoerige uitspraak van het Hof is in extenso in het Nederlands Tydschrift voor Geneeskunde (van 22 Januari 1955) gepubliceerd. Reclame Wordt de heer Samuels in het vonnis met X. aangeduid, de redactie van het Tijdschrift acht het al te formeel om deze anor miteit in haar kolommen te handhaven. De zaak Samuels immers, aldus de radectie in een kanttekening, is reeds verscheidene jaren geleden I opgenomen met naam en toenaam door de rege- I eens te meer ring zelf in het openbaar behandeld. Het rapport van dr. J. J. Bratel de la Rivière, dat in October 1948 werd uitgebracht, toonde de onwaarde der Samuels-therapie aan en stelde bo vendien ongunstige trekken van de persoon van de kankertherapeut in het licht. Dr. Brutel nam geen blaid voor de mond. Het is een zaak van nationaal be lang, zo schreef hy, dat de vertrou wenspositie van de medische professie in ons land behouden blyft. Dit ver trouwen wordt ondermijnd, indien een arts in het openbaar uitspreekt dat hy kanker kan genezen en deze uit spraak niet juist is. Tegen deze onverbloemde veroorde ling van zyn methoden heeft de heer S. zich steeds te vuur en te zwaard verdedigd. Wie zijn wijze van behan deling afkeurde, werd prompt uitge maakt voor een onkundige nietsnut of erger. Tegenover patiënten en colle ga's bezong hy in alle toonaarden zyn eigen voortreffelijkheid. De Inspec teur van de Volksgezondheid be schreef het aldus: „De talloze publica ties van S. ademen de geest van pa thologische zelfverheerlijking en zijn gericht op reclame". En deze reclame werd gevoerd op een wyze, waardoor de medische ethiek met voeten getre den werd. In de uitspraak van het Gerechts hof worden de laakbare methoden, die S. ten opzicht van zyn patiënten heeft toegepast, weer in herinnering ge bracht. En een aantal in het vonnis lissen bewyzen leed deze medi cus ln de gezinnen van goedgelovige jders aan kanker heeft gebracht. „Hy onderzocht me en constateer de een kliertje onder myn rechterarm; het had de grootte van een duivenei", zo getuigde een voormalige patiënte van de heep Samuels. „Die littekens in myn hals waren lapwerk van knoei- dokters, zei hij. Als u onder mijn be handeling komt, bent u na 'n half jaar weer een bloeiende vrouw en an ders zult u binnen drie jaar sterven onder de vreselijkste pijnen. Ik ben de enige dokter die nergens doekjes om wind; laat je door geen enkele dok ter bepraten. Tegen één der andere doktoren zei hy: jammer, dat zo'n kind al zo vroeg moet sterven". Na haar op deze wijze onder de indruk te hebben gebracht, schreef hij haar *n behandeling voor, waarvoor hij een vergoeding vroeg van 120 gulden per maand. Het meisje verdiende precies de helft. „Indien ik mjj niet liet bestralen", schryft een andere patiënt, „dan kon ik ervan verzekerd zyn dat ik in plaats van het geld voor de bestralin gen uit te geven, het voor myn begra fenis nodig zou hebben". Een arts, die anderhalf jaar by S. heeft gewerkt, getuigde dat S. wel eens tegen een pa tiënt haj gezegd: „Ik zou dat geld maar betalen, want anders ga je toch dood en dan heb je aan dat geld niets Zo zijn er vele getuigenissen van een handelwijze, die het Tuchtcollege in twee onderzochte gevallen tot de conclusie bracht: S. heeft op deze pa tiënten een aandrang uitgeoefend om zyn behandeling te blijven volgen, die de grenzen van het zedelijk geoor loofde verre overschrijdt. Ook acnt het college bewezen, dat hy patiënten heeft behandeld, die verkeerden in eon toestand waai-in van een tot genezing strekkende behandeling niet meer kan gesproken worden, omdat alleen de dood dit lijden beëindigen kan. van geconserveerd fruit in het Mur- rumbridgee irrigatie-gebied een blikje in dc handel, dat als handelsmerk de in die streek veel voorkomende ibis een watervogel droeg. Men meende met deze laag geprijs de blikjes een grote markt in het Ver re Oosten te kunnen veroveren. Doch de vriendelijke bruine broeders wei gerden de Ibis-vruchten te kopen. Zij dachten namelijk dat de blikjes inge maakte ibis bevatten. Dit mag nu allemaal wel waar zyn maar een overwegend bezwaar is dit volgens sommige lieden niet. Men kan zich voorstellen, dat ibis- in-blik bij velen nu niet bepaald de eet lust opwekt Maar wat zijn de bezwa ren tegen malse kangeroe in blik Talrijke Australische dieren of althans hier gevangen dieren wor den in blik verpakt en vinden in Ame rika gretig aftrek. Is het hier in Au stralië onmogelijk om de langs de zuidkust van de staat New South Wa les gevangen tonijn de kip van de zee of de heerlijke krabben- en kreeften-staartjes uit Zuid. en West Australië te kopen, dit is alleen het gevolg van het feit, dat ieder be schikbaar blikje door Amerika wordt opgeslokt. Dus waarom ook geen kangeroe in blik, zo vraagt Irving Wright zich af. Trots met zijn monsters zwaaiend riep meneer Wright uit: „Het is heer lijk! Het is verrukkelijk! Het is het wildgebraad van Australië... ja wer kelijk, dat is het! Wij zullen meneer Irving Wright graag geloven. En wanneer hij in Amerika zyn waar op dezelfde en thousiaste manier weet aan te prijzen als hij het hier voor de verslaggevers deed, dan zal ongetwijfeld binnen kort iedere kruidenier in Amerika en Canada blikjes kangeroe-bout op de plank hebben staan. Alleen is het dan te hopen, dat hij als handelsmerk geen eland of water meloen kiest, maar de thans als sym bool voor het Australisch product verguisde kleine kangeroe Een vermaan tot herstellenden./ Wanneer U na een langdurige ziekte op mag staan, dan begint de zorg voor het terugkrijgen van Uvr krachten. ■K, Voort! is de me disch verzorgde CEINTUUR COMFORT onontbeerlijk: de» ze geeft heerlijke steun in rug en lendenen. ICEINTUURI 'j [C0t#0RTI V/ Verkrijgbaar bij: Bevahuis W. Bos, Lange Vorststraal 64 66, Goes. Maison v. Westen, Lange Vorst- straat 100, Goes. F. van Zee Zonen, St. Adriaanstraat 5a, Goes. Old England, Lange Delft 38, Middelburg. „Peca", Lange Delft, Middelburg en Herenmode „Ven- tevogel", St. Jacobsstraat 25, al leenverkoop voor Vlissingen. Prijzen van 11.50 tot f 17,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 12