R.A.I. brengt niet minder dan 68
merken uit tien landen
Roemloos einde van de man, die
kanker genezen kon
KANGEROE EEN MISLEIDEND
SYMBOOL?
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 3 FEBRUARI 1955.
TENTOONSTELLING VAN BEDRIJFSAUTO'S
Eerste Europese expositie met
L.P.G.-toepassingen
(Van een speciale verslaggever)
De 34ste R.A.I.-exposltie te Amsterdam is de eerste Europese automo
biel-tentoonstelling, waar een volledig beeld gegeven zal worden van de
toepassingsmogelijkheden van de nieuwe motorbrandstof L.P.G. (de afkor
ting voor „Liquefied Petroleum Gas", een vloeibaar gemaakt petroleum-
gas). De groep van exposanten, die bedrijfsauto's ingericht voor deze gas-
brandstof tentoonstellen, vormt met de importeurs van speciale L.P.G.-ap-
pa ra tuur van zowel Amerikaanse als Duitse oorsprong, de belangrijkste
nieuwe verschijning. Zy maken mee deze 34ste R.AJ. tot de grootste, die
ooit werd gehouden.
De meeste uiteenlopende soorten bedrijfsauto's, vertegenwoordigend 68
merken uit tien verschillende landen, zjjn er overigens te zien. Engeland
gaat aan de spits met achttien merken, op de voet gevolgd door West-
Duitsland met zeventien merken. Opvallend is de nog altijd groeiende be
langstelling voor de stationcars of combinatiewagens. Ten opzichte van '53
Is de verkoop en het gebruik hiervan in ons land verdubbeld.
Imposant, ook voor de niet-das-
kundige bezoekers zijn de „zware
stukken", t.w. een reusachtige trek
ker, waarvan chassis en cabine sa
men maar even 15.500 kg wegen, de
autobussen voor „groottoerisme" met
bar, ijskast en toilet, en de specia
le voertuigen als brandweerauto's,
koelwagens, zuig-veegmachines en
sneltankers.
Bij de sectie garage-uietrusting
vraagt een voor het eerst in de han
del gebrachte z.g. beproevingsbank
de aandacht. Met deze grote instal
latie kunnen „binnenskamers" de
auto's op dezelfde wijze beproefd
worden en gecontroleerd, als by
proefritten op de weg.
„Nederlands Paviljoen"
Op de R.A.I.-tentoonstelling
van bedrijfsauto's, die van
daag tot en met 12 Februari in
Amsterdam wordt gehouden,
is voor het eerst in de geschie
denis van de R.A.L, ook een
Nederlands Paviljoen of voluit
„Paviljoen van de Nederlandse
Toeleveringsbedrijven voor de
automobielbranche" ingericht.
Ruim 50 exposanten van in Ne
derland gefabriceerde auto-on
derdelen, toebehoren en half
fabrikaten, werkten daartoe
samen, om een duidelijk over
zicht te geven van hetgeen de
Nederlandse industrie op dit
gebied thans presteert. In dit
paviljoen is ook een collectie
ve stand van ruim 25 leveran
ciers van grondstoffen en auto
onderdelen aan een Nederlands
assemblagebedryf.
Het doel van deze „Neder
landse afdeling" is, het publiek
attent te maken op de vele ar
tikelen, die de Nederlandse in
dustrie reeds voor de autobran
che vervaardigt. Het gebruik
van deze Nederlandse onderde
len neemt vrij snel toe en
vormt in sommige gevallen
reeds een belangrijk percenta
ge van de waarde van het eind
product. Ofschoon dus verschil
lende automerken voor een
deel van Nederlandse makelij
zijn, bestaat er bij het publiek
ten aanzien hiervan nog een
grote obekendheid; zelfs
geeft men vaak zonder argu
mentatie de voorkeur aan bui
tenlandse producten.
Het „Nederlandse Paviljoen"
in een speciaal gebouwde
hal ondergebracht is een bij
zonder interessant deel van de
tentoonstelling. Een en ander
wil echter beslist niet zeggen,
dat de in deze hal geplaatste
ondernemingen de enige fabri
kanten van Nederlandse pro
ducten op de tentoonstelling
zijn. Ook elders in de expositie
ruimte treft men Nederlandse
producten, o.a. vrachtauto's,
autobussen, speciale voertui
gen, aanhangwagens en opleg
gers.
Dieselmotor
Bekyken wij deze 34ste R.A.I. met
wat meer technische ogen, dan moe
ten we constateren, dat de diesel
motor, vergeleken met de vorige be
drijfswagen-expositie, terrein gewon
nen heeft. Er is in deze speciale
sector een belangwekkende ontwik
keling gaande. De Engelsen ziin met
een zeer oorspronkelijke constructie
gekomen van een kleppenloze twee-
tact met drie horizontaal gelegen cy
linders en drie paren onderling te
gengesteld bewegende zuigers. An
der belangrijk technisch symptoom
in de ontwikkeling van de dieselmo
toren is de komst van sterk vereen
voudigde brandstof inspuit-appara-
ten, aie een veel minder gespeciali
seerde kennis voor het onderhoud
en de revisie vragen.
Beheerste de dieselmotor reeds ge
heel het terrein van de zware wa
gens hoe langer hoe meer zien we er
ook de toepassing van bij midden-
zware en lichte trucks;» zodat de
veronderstelling, dat de nieuwe gas-
brandstof L.P.G. vooral ten koste zou
worden toegepast van de diesels, veel
grond wordt ontnomen.
De toeneming in relatief motor
vermogen bg bedrijfswagen-chassis
houdt nog steeds aan. Het sterkst
by de Amerikaanse wagens, maar in
weinig mindere mate bij de Euro
pese constructies. De tyd, dat men
spreken moest van chronisch „on
dervermogen" by bedryfswagenchas-
sis, vooral in de zwaardere tonnages,
ligt thans definitief achter ons. We
staan in feite reeds aan de voor
avond van een teveel, de z.g. „over
powering", dat uit een oogpunt van
verkeersveiligheid in de sector der
personenwagens reeds als een pro
bleem gevoeld wordt.
Met relatief meer vermogen gaat
steeds een stygen van de maximum
snelheid gepaard. Verdubbeling van
de snelheid betekent helaas niet ver
dubbeling van de veiligheidsproble
men, maar een verveelvoudiging er
van. Dit legt een toenemende ver-
antwoordelykheid op de schouders
van de fabrikanten van en handela
ren in motorvoertuigen.
Manifesteert de huidige R.A.I. in
enigerlei opzicht, of er voldoende be
sef is voor die verantwoordelijkheid?
Het lylct, of hier een positief ant
woord op gegeven kan worden. In
de eerste plaats valt op te merken,
dat ter bescherming van de inzit
tenden, weliswaar lichtere, maar te
vens stijvere chassis en cabines
worden gebouwd. De zelfdragende
bouwwijze en de toepassing van
lichtmetaal hebben naast economi
sche voordelen, ook betekenis als
veiligheïdsseetor.
Daarnaast komt het verantwoor-
delijksheidsbesef der constructeurs
tot uiting in verbetering van de
remsystemen en het gebruik van
hulp-apparaten by de besturing. Wat
dit laatste betreft is voor Europa
een betrekkelijk nieuwe mogelijkheid,
door middel van hydraulische kracht
het sturen, dat in vele gevallen tot
aan de grens van het menselijke ver
mogen was opgevoerd, te verlichten.
Het gevaar door uit de handen slaan
van het stuur, of door het in de zach
te wegberm terecht komen met één
voorwiel, behoren daardoor tot het
verleden.
Evolutie in cijfers
Duidelyk komt in de cyfers tot
uitdrukking in welke mate de auto
mobielhandel in ons land profiteert
van de gestegen welvaart. Dit spreekt
vooral Dij de handel in pei-sonenau-
to's. In het jaar 1953 werden hier
te lande totaal 31.000 personenauto's
geïmporteerd of geassembleerd, in
de eerste elf maanden van '54 reeds
43.500.
Voor wat de fabricage, invoer en
assemblage van bedrijfsauto's betreft
liggen de verhoudingen weinig an
ders.
De cyfers hiervan zijn:
1952 1953 1954
Bestelauto's 3809 5965 8442
Vrachtauto's
(chassis) 3063 4450 6087
Een robuust „Manusje van alles"
van de D.A.F., de Export-Pick-ups'
Nederland geldt in de wereld als
het meest hygiënische land. Het is
een reputatiewaaraan de fa. Geesiiik
te Weesp opnieuw gestalte geeft door
de constructie van een opnemende
veegmachine voor startbanen, die
twee neerklapbare zijbezems heeft en
daardoor niet minder dan zes meter
breed kan vegen en opnemen.
Amerikaanse atoom
artillerie naar Europa
Het Amerikaanse leger heeft Woens
dag bekendgemaakt, dat nog een ba
taljon atoomartillerie naar West-Eu
ropa zal worden gezonden ter verster
king van de defensiekracht van de N.-
A.V.O. Er bevinden zich reeds vijf
bataljons met atoomkanonnen, die
een kaliber hebben van 280 mm, in
Europa. Het leger maakt niet bekend,
waar de zesde eenheid gelegerd zal
worden.
Het bataljon, dat binnenkort uit de
Ver. Staten zal vertrekken, wordt op
het ogenblik in Oklahoma opgeleid.
Het beschikt, evenals de vijf andere
eenheden, over zes kanonnen, die zo
wel gewone granaten als granaten met
atoomlading kunnen afvuren. De reik
wijdte van het geschut is ongeveer 50
kilometer.
0 Een oude vrijster, die op 85-jarige
leeftijd in Palermo overleed, heeft goe
deren ter waarde van 14 millioen gulden
vermaakt aan een aantal liefdadige in
stellingen sn aan elk van haar elf bloed
verwanten een bedrag van ongeveer 4.000
gulden nagelaten.
Trekauto's
(chassis) 465 576 568
Autobus-chassis 382 395 654
Combinatieauto's 473 676 1432
Ziet men alleen naar de cyfers
van '53 en '54 dan bedroeg de stij-
ging van de omzet in vracht- en
bestelauto's ruim 50 voor de au
tobussen 85 en voor de combina
tiewagens zelfs 140 De liberalisa
tie van het handelsverkeer in deze
zo internationaal georiënteerde bran
che, heeft op deze ontwikkeling niet
geringe betekenis gehad.
Hoewel nog geen definitieve cyfers
bekend zijn, mag veilig aangenomen
worden, dat het aantal personenau
to's in ons land door deze toename
in 1954 de 200.000 thans aanzienlijk
heeft overschreden, en dat het aan
tal bedrijfsauto's de honderdduizend
benadert.
PLAAG IN AUSTRALIË
Wildbraad uit de binnenlanden
(Van onze Australische correspondent)
SYDNEY NSW Zoals het windmolentje en het mannetje of vrouwtje in
hoerendracht en op klompen voor velen in het buitenland Nederland sym
boliseert, zo wordt voor millioenen in Europa en Amerika Australië gesym
boliseerd door de rechtop zittende kangeroe van het Australische wapen en
de Australische postzegel.
Dit is nauwelijks te verwonderen, daar de kangeroe niet alleen 'n uitsluitend
in Australië voorkomend dier is, doch bovendien door zijn typische levens
wijze en het roerende kinderkopje dat uit de buidel van de moeder steekt
de verbeeldingskracht van velen over de gehele wereld opwekt.
Er is echter over deze kangeroe als
symbool voor wat Australisch is de
laatste tyd hier nogal wat te doen.
Deze controverse begon, toen kort
geleden het officiële comité van Au
stralia House in Londen het zgn.
London Publicity Committee voor
stelde om de kangeroe als nationaal
symbool voor alle Australische pro
ducten te aanvaarden.
Men dacht zich daarbij niet zo maar
een kangeroe doch een soort figuur in
de stijl van Walt Disney een lief
en ontroerend dier, zoals verschillende
andere Disney-figuren dat voor mil
lioenen zyn geworden.
Australië zou trouwens meer recht
hebben op een dergelijk symbool dan
Nederland bijvoorbeeld op zyn boeren,
vrouwtje van het poetsmiddel en op
het windmolentje. Want terwijl het
aantal windmolens en boerencos-
tuums in Holland gestadig afneemt
neemt het aantal kangeroe's in Au
stralië zeer tot misnoegen van vele
landbouwers gestadig toe.
Tegen deze zo op het eerste gezicht
heel geschikt lijkende suggestie om
door middel van een aardig kange
roe tj'e iedereen over de gehele wereld
onmiddellijk te doen zien, dat men
een Australisch product voor heeft,
zyn thans van verschillende kanten
grote bezwaren gerezen.
In niet Engels sprekende landen,
zo wordt van bevoegde zijde in het
midden gebracht, kan men hierdoor
de indruk krijgen, dat de blikjes met
heerlijke Australische vruchten eer
stukje kangeroe-bout bevatten.
Dit klinkt misschien wat ver ge
zocht doch men heeft de bewijzen om
deze tegenwerping te staven.
Jaren geleden bracht een fabriek
34e TENTOONSTELLING - 3 FEBRUARI t/m 12 FEBRUARI
Open: 10-17 uur en 19-22 uur
Entree
f 2.-
(Inct. bet.)
SAMUELS-THERAPIE WAARDELOOS
Vertrouwen in de medische professie
werd ondermijnd
(Van onze Haagse redacteur).
Jaren geleden, het was nog ver voor de oorlog, ging door Nederland het
gerucht dat er voor lijders aan kanker nog hoop zou bestaan. Een arts
Samuels was zyn naam zou met een korte-golf-therapie (bestraling) In
staat zyn lijders aan deze gevreesde ziekte volkomen te genezen. De patiën
ten stroomden toe en de verhalen van wonderbaarlijke genezingen vermenig
vuldigden zich. Maar in medische kringen rezen ook steeds meer stemmen
van hen, die de Samuels-therapie waardeloos oordeelden. Een onderzoek
volgde, met een afwijzend, maar in voorzichtige termen gesteld rapport als
resultaat. In de jaren 1939 tot en met 1952 werd Samuels wegens ondermij
ning van het vertrouwen in de geneeskundige stand zes maal door het Me
disch Tuchtcollege gestraft: twee maal met een waarschuwing of berisping,
twee maal met een boete en twee maal met schorsing.
In 1947 werd opnieuw een onderzoek
ingesteld en het rapport was vernie
tigend voor de methode-Samuels. Zo
gevaarlijk achtte men de praktijken
van deze arts, dat de regering tot pu
blicatie van het alarmerende rapport
besloot terwijl dc Inspecteur van de
Volksgezondheid in Noord-Holland
een aanklacht indiende by het College
voor Medisch Tuchtrecht in Amster
dam. Na een uitvoerig onderzoek met
vele getuigen werd aan Samuels de
bevoegdheid tot 't uitoefenen van de
;eneeskunst ontzegd, welke straf
oor het Gerechtshof te A'dam be
krachtigd werd. De zeer uitvoerige
uitspraak van het Hof is in extenso
in het Nederlands Tydschrift voor
Geneeskunde (van 22 Januari 1955)
gepubliceerd.
Reclame
Wordt de heer Samuels in het vonnis
met X. aangeduid, de redactie van het
Tijdschrift acht het al te formeel om
deze anor miteit in haar kolommen te
handhaven. De zaak Samuels immers,
aldus de radectie in een kanttekening,
is reeds verscheidene jaren geleden I opgenomen
met naam en toenaam door de rege- I eens te meer
ring zelf in het openbaar behandeld.
Het rapport van dr. J. J. Bratel de
la Rivière, dat in October 1948 werd
uitgebracht, toonde de onwaarde der
Samuels-therapie aan en stelde bo
vendien ongunstige trekken van de
persoon van de kankertherapeut in
het licht. Dr. Brutel nam geen blaid
voor de mond.
Het is een zaak van nationaal be
lang, zo schreef hy, dat de vertrou
wenspositie van de medische professie
in ons land behouden blyft. Dit ver
trouwen wordt ondermijnd, indien een
arts in het openbaar uitspreekt dat hy
kanker kan genezen en deze uit
spraak niet juist is.
Tegen deze onverbloemde veroorde
ling van zyn methoden heeft de heer
S. zich steeds te vuur en te zwaard
verdedigd. Wie zijn wijze van behan
deling afkeurde, werd prompt uitge
maakt voor een onkundige nietsnut of
erger. Tegenover patiënten en colle
ga's bezong hy in alle toonaarden zyn
eigen voortreffelijkheid. De Inspec
teur van de Volksgezondheid be
schreef het aldus: „De talloze publica
ties van S. ademen de geest van pa
thologische zelfverheerlijking en zijn
gericht op reclame". En deze reclame
werd gevoerd op een wyze, waardoor
de medische ethiek met voeten getre
den werd.
In de uitspraak van het Gerechts
hof worden de laakbare methoden, die
S. ten opzicht van zyn patiënten heeft
toegepast, weer in herinnering ge
bracht. En een aantal in het vonnis
lissen bewyzen
leed deze medi
cus ln de gezinnen van goedgelovige
jders aan kanker heeft gebracht.
„Hy onderzocht me en constateer
de een kliertje onder myn rechterarm;
het had de grootte van een duivenei",
zo getuigde een voormalige patiënte
van de heep Samuels. „Die littekens in
myn hals waren lapwerk van knoei-
dokters, zei hij. Als u onder mijn be
handeling komt, bent u na 'n half
jaar weer een bloeiende vrouw en an
ders zult u binnen drie jaar sterven
onder de vreselijkste pijnen. Ik ben de
enige dokter die nergens doekjes om
wind; laat je door geen enkele dok
ter bepraten. Tegen één der andere
doktoren zei hy: jammer, dat zo'n
kind al zo vroeg moet sterven". Na
haar op deze wijze onder de indruk
te hebben gebracht, schreef hij haar
*n behandeling voor, waarvoor hij een
vergoeding vroeg van 120 gulden per
maand. Het meisje verdiende precies
de helft.
„Indien ik mjj niet liet bestralen",
schryft een andere patiënt, „dan kon
ik ervan verzekerd zyn dat ik in
plaats van het geld voor de bestralin
gen uit te geven, het voor myn begra
fenis nodig zou hebben". Een arts, die
anderhalf jaar by S. heeft gewerkt,
getuigde dat S. wel eens tegen een pa
tiënt haj gezegd: „Ik zou dat geld
maar betalen, want anders ga je toch
dood en dan heb je aan dat geld
niets
Zo zijn er vele getuigenissen van een
handelwijze, die het Tuchtcollege
in twee onderzochte gevallen tot de
conclusie bracht: S. heeft op deze pa
tiënten een aandrang uitgeoefend om
zyn behandeling te blijven volgen, die
de grenzen van het zedelijk geoor
loofde verre overschrijdt. Ook acnt het
college bewezen, dat hy patiënten
heeft behandeld, die verkeerden in eon
toestand waai-in van een tot genezing
strekkende behandeling niet meer kan
gesproken worden, omdat alleen de
dood dit lijden beëindigen kan.
van geconserveerd fruit in het Mur-
rumbridgee irrigatie-gebied een blikje
in dc handel, dat als handelsmerk de
in die streek veel voorkomende ibis
een watervogel droeg.
Men meende met deze laag geprijs
de blikjes een grote markt in het Ver
re Oosten te kunnen veroveren. Doch
de vriendelijke bruine broeders wei
gerden de Ibis-vruchten te kopen. Zij
dachten namelijk dat de blikjes inge
maakte ibis bevatten.
Dit mag nu allemaal wel waar zyn
maar een overwegend bezwaar is dit
volgens sommige lieden niet.
Men kan zich voorstellen, dat ibis-
in-blik bij velen nu niet bepaald de eet
lust opwekt Maar wat zijn de bezwa
ren tegen malse kangeroe in blik
Talrijke Australische dieren of
althans hier gevangen dieren wor
den in blik verpakt en vinden in Ame
rika gretig aftrek. Is het hier in Au
stralië onmogelijk om de langs de
zuidkust van de staat New South Wa
les gevangen tonijn de kip van de
zee of de heerlijke krabben- en
kreeften-staartjes uit Zuid. en West
Australië te kopen, dit is alleen het
gevolg van het feit, dat ieder be
schikbaar blikje door Amerika wordt
opgeslokt.
Dus waarom ook geen kangeroe in
blik, zo vraagt Irving Wright zich af.
Trots met zijn monsters zwaaiend
riep meneer Wright uit: „Het is heer
lijk! Het is verrukkelijk! Het is het
wildgebraad van Australië... ja wer
kelijk, dat is het!
Wij zullen meneer Irving Wright
graag geloven. En wanneer hij in
Amerika zyn waar op dezelfde en
thousiaste manier weet aan te prijzen
als hij het hier voor de verslaggevers
deed, dan zal ongetwijfeld binnen
kort iedere kruidenier in Amerika en
Canada blikjes kangeroe-bout op de
plank hebben staan.
Alleen is het dan te hopen, dat hij
als handelsmerk geen eland of water
meloen kiest, maar de thans als sym
bool voor het Australisch product
verguisde kleine kangeroe
Een vermaan tot
herstellenden./
Wanneer U na
een langdurige
ziekte op mag
staan, dan begint
de zorg voor het
terugkrijgen van
Uvr krachten.
■K,
Voort! is de me
disch verzorgde
CEINTUUR COMFORT
onontbeerlijk: de»
ze geeft heerlijke
steun in rug en
lendenen.
ICEINTUURI
'j [C0t#0RTI
V/
Verkrijgbaar bij: Bevahuis W. Bos,
Lange Vorststraal 64 66, Goes.
Maison v. Westen, Lange Vorst-
straat 100, Goes. F. van Zee
Zonen, St. Adriaanstraat 5a, Goes.
Old England, Lange Delft 38,
Middelburg. „Peca", Lange Delft,
Middelburg en Herenmode „Ven-
tevogel", St. Jacobsstraat 25, al
leenverkoop voor Vlissingen.
Prijzen van 11.50 tot f 17,50.