Ook de vliegerswereld heeft haar (strenge) verkeerspolitie Kwaliteit van de thee laatste 50 jaar zeer sterk gedaald PUROL DADERS VAN ROOFOVERVAL TE Z0ETERMEER GEARRESTEERD ANTARCTICA: EEN ONBEKEND WERELDDEEL DINSDAG 18 JANUARI 1955 PROVINCIALE ZEEUWSS COURANT 25 JAAR LUCHTVAARTDIENST Geen stopborden, maar talloze regels (Van onze speciale verslaggever) Wellicht herinnert ge u nog die roemruchte avond van de 39e December 1933, toen de „Pelikaan" triomfantelijk terugkeerde uit het tropische ei landenrijk, dat in die dagen nog Nederlands Indië heette. Het was bitter koud, die avond. Een verblindende sneeuwjacht joeg over stad en land. ioeo- ook over Schiphol. Het zicht was bijna nihil. Eigenlijk was een landing op Schiphol onmogelijk, zouden gezagvoerder Smirnoff en zijn mannen moeten uitwijken naar een andere luchthaven. Maar op Schiphol stohden in die bittere kou een 25.000 mensen samengepakt, die Smirnoff wilden huldigen voor zijn grootse prestatie: een Vlucht naar Indië in 4 dagen, 4 uur en 40 minuten. Smirnoff wilde hen niet teleurstellen en zette door. Drie Invartier lang draaide hij rondjes boven Schiphol, tot hij plotseling uit het aardedonker vlak naast de verkeerstoren door de laag hangende wolken dook en on danks duisternis en sneeuw zijn kist veilig aan de grond zette. In de vlle- gerswereld wordt er nu nog over gesproken als over één der indrukwek kendste landingen van de burgerluchtvaart. Maar welk een bekwaam Vlieger Iwan Smirnoff ook mocht zijn, zon der de mannen in de verkeerstoren zou ook hem deze landing onmogelijk zrjn geweest. Zonder hun peilingen en aanwijzingen en zonder de radioba kens zou voor de „Pelikaan" het wol kendek even ondoordringbaar zijn ge weest als een muur van staal en be ton. Het waren de mannen van de Rijksluchtvaartdienst, die de wereld beroemd geworden kist van de K.L. M. veilig naar de grond hebben ge loodst, zóals zij het daarvoor en daar na aan legio toestellen hebben moge lijk gemaakt om op Schiphol te lan den, ook als het vliegveld vanuit de lucht onzichtbaar was. Hun werk is slechts één der vele taken, waarmee de RLD in de loop van 25 jaren werd belast. Öp 1 Ja nuari 1930 begon deze dienst ziin of ficiële bestaan, na eerst een tiental jaren een afdeling Van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat te zijn geweest. Dat begon in 1919, toen het eerste burgervliegtuig onder Neder landse vlag de lucht in ging. Geen van de departementale ambtenaren wist toen nog iets van vliegmachines af. Er werd iemand van buiten aange trokken, een luitenant ter zee,, die in een kamertje van 3 bij 4 meter aan het Binnenhof werd neergezet. Een officiële status had deze éénmans- dienst toen nog niet, zelfs geen naam, hoewel de nieuwe afdeling in 1921 al zo was uitgebouwd, dat men in tern van het „Bureau Luchtvaart" sprak. Maar dat Bureau was toch de te genwoordige RLD nog niet. Niets zonder R.L.D. Wat thans de 25-jarige RLD wel is en kan en moet en doet? Teveel om op te noemen. Wat er op nationaal luchtvaartgebied gebeurt zonder dat de RLD er bemoeienis mee heeft, is de moeite van het noemen niet waard. Het werk van de dienst vari eert- van de algehele controle op de veiligheid van het Civiele luchtver keer tot het nummeren van zweef vliegtuigen en luchtballonnen, van de .yielding van verkeersvliegers en de exploitatie van weerschepen tot het onderzoek naar de oorzaken van vliegtuigrampen en het sluiten van internationale overeenkomsten. Er komt geen Nederlands toestel in de lucht, of de RLD moet van de luchtwaardigheid zijn overtuigd. Geen vlieger raakt een stuui'knuppel aan en geen ballonvaarder stapt zijn schuitje in, of de RLD moet weten of h(j de vereiste brevetten bezit. Nie mand mag uit een vliegtuig strooi biljetten laten uitwerpen als de RLD niet heeft beoordeeld of er misschien ook reclame voor een politieke party, voor margarine, of voor nog iets an ders in wordt gemaakt. Geen privé- vlieger mag vrienden of kennissen mee de lucht in nemen als de RLD vermoedt dat het betalende vrienden of kennissen zijn. Geen vliegtuig mag op een Nederlands vliegveld landen voordat de RLD het heeft toegestaan. Verkeersagenten van de lucht, worden de beveiligers van het lucht verkeer genoemd. De naam is minder spottend dan het lijkt, want de lucht vaart kent verkeersregels zonder tal. En aangezien een vliegtuig niet kan stoppen als onverwachts van rechts Ruwe, schrale huid Geneest snel een and-er vlietuig zijn baan kruist, is de verkeersregeling aanzienlijk inge wikkelder en is de naleving daarvan oneindig belangrijker dan op de grond. Een botsing in de lucht im mers loopt gemeenlijk niet met een deuk in het spatbord of een verbrij zelde koplamp af. Vooral met slecht zicht, als de vlieger niet kan zien waar hij vliegt en waar nu precies het vliegveld voor de landing ligt, als hy „blind" moet vliegen op zijn in strumenten of als hij op de radiogra fische, o.g, radiotelefonisehe aanwij zingen van de verkeersleiding de vlieghaven wordt „binnengepraat", kan de geringste onoplettendheid of vergissing de oorzaak van een cata- Vanuit de verkeerstoren .dirigeren de mannen van de RLD de vliegtuigen veilig door het Nederlandse lucht ruim. stronhe zijn. En daarom zijn de regels streng, is de controle streng, is de R LD streng. Wereldprimeur Veelomvattend zijn de maatrege len, die de RLD ter beveiliging van de burgerluchtvaart neemt. Zo verzorgt deze dienst een constante uitwisse ling van gegevens over vliegvelden, aanvliegroutes, hindernissen etc. etc., welke gegevens in een nationale luchtvaartgids zijn vervat. Maar als er op Schiphol een verandering aan het terrein wordt aangebracht, als de verlichting van een naburig ob stakel tijdelijk uitgeschakeld wordt, als er een landingsbaan of een radio baken buiten werking is gesteld, als er ergens in Nederland grootscheep se luchtmachtmanoeuvres of oefe ningen met afweergeschut worden gehouden in al deze en legio an dere gevallen moet de RLD zorgen, dat die gegevens Tijdig in het bezit zijn vanelke vlieger ter wereld, die naar Schiphol of zelfs maar in de buurt van onze nationale luchthaven komt. De verkeerstoren van Schiphol, het centrum van de nationale luchtver keersbeveiliging, is voor elke piloot als een baken in zee, ook wanneer de Basis „Klein Amerika" in Zuidpool onbruikbaar. De Amerikaanse IJsbreker „Atka" heeft zijn doel, de Zuldpoolbasta „Klein Amerika", bereikt. Het kamp van de expeditie van schout-bij-naeht Richard Byrd (in 191") bleek even wel verwoest. De ijskap, waarop men liet kamp had gebouwd, was gebro ken. „Klein Amerika" heeft haar waarde als basis thans verloren, want zij heeft geen haven meer, aldus Walter Sullivan, correspondent van dc New York Times, die meerei6t met de ex peditie. De plannen om de basis in de komende drie jaren als hoofdkwar tier Voor onderzoekingen te gebrui ken, zullen vrijwel zeker moeten wor den gewijzigd. Op de „Atka" bevin den zich 250 man, onder wie veertien geleerden en waarnemers. Zuiddijk bij Ouddorp wordt verhoogd. De .Zuiddijk", lopende van Goede- recde af tot aan de „punt" van Oud- dorp (Z.H.) zal v/orden verhoogd en verzwaard. Het betreft hier een dijk vak van ongeveer 11 km lengte. In deze dyk zijn in de rampnacht van 1 Februari 1953 door de storm vloed op verscheidene plaatsen grote stroomgaten geslagen, waardoor een groot gedeelte van de gemeente onder water kwam te staan. Verwacht wordt, dat de uitvoering van het plan nog dit jaar zal geschieden. installatie van de jaar in gebruik. toen al een Zo modern zijn de apparaten van toren zelf voor hem nog onzichtbaar de RLD. dat de directeur-generaal, de heer J. W. F. Backer, bij de herden king van het 25-jarig bestaan, met trots kon wijzen op het bezit van de eerste draaibare radar ter wereld, die het mogelijk maakt, dat één in stallatie twee banen bedient. Deze installatie is door de RLD zelf ont wikkeld, nadat een Franse fabrikant verzekerd had, dat de bouw van een dergelijke apparatuur een onmoge lijkheid was. Later kwam een Ame rikaans vliêgtuigblad met het be richt, dat een Amerikaanse fabriek als eerste de draaibare radar ontwik keld hart. Op Schiphol was de eigen Verdachten uit Velser affaire weer in dienst. Over de gehele linie vrijspraak. Ongeveer 3% jaar geleden zijn de Inspecteurs der Velsense gemeente politie A. K. en de brigadier K. H. H. buiten dienst 'gesteld op grond van een gerechtelijk onderzoek. Thans is gebleken dat de rechtsgrond daartoe wegvalt, aangezien de burgerlijke in stanties tot in hoogste aanleg tot vrijspraak zyn gekomen. De militaire auditie heeft bericht geen gronden te hebben gevonden tot het treffen van enige maatrege len tegen betrokkenen. Als gevolg hiervan zijn beide Dolitie-ambtenaren met ingang van Maandag j.l. weer in dienst gesteld. Alle andere betrokkenen, de drie politie-ambtenaren W., M. en B., zijn in hun functies gehandhaafd. Vijfjarig meisje dronk vergif uit flesje Een vijfjarig meisje in Meppel is bijna het slachtoffer geworden van het feit, dat iemand achteloos een flesje met een vergiftig vliegenver- delgingsmiddel had weggegooid. Het kind vond het flesje op een hoopje afval op straat, peuterde het open en proefde van de inhoud. Het meis je vond het zo lekker, dat het met het flesje naar huis liep om het ook haar broertje te laten proeven. Ge lukkig was haar moeder in de buurt, die ingreep, toen zij een doodskop >p het etiket zag met de woorden zwaar vergif". Het meisje werd da delijk naar het ziekenhuis gebracht. Gebleken is, dat het verdelgings middel arsenicum bevatte. Een be trekkelijk kleine dosis van het vocht had reeds dodelijk kunnen z(jn. DE ZONDE VAN DE HEER LIPTON Goede Chinese thee nooit uitgevoerd (Van een bijzondere correspondent) Met belangstelling en niet zonder sympathie zullen theedrinkers ook bui ten de Britse eilanden het dispuut gevolgd hebben, dat kort geleden werd uitgelokt door een ingezonden stuk van oen zékere mrs. M. G. Lewis in de „Times", welk dispuut blijkbaar geen einde kan vinden. Mrs. Lewis beweerde niets meer of minder dat de beroemde „nice cup of tea" tot het verleden behoort. Wat de Engelse huisvrouw tegenwoor dig als thee verkocht wordt, heeft volgens haar niets van het aroma dat haar vroeger uit een vers aangebroken pakje tegenioetstroomde en de thee, volgens het beproefde recept gezet in de verwarmde theepot met kokend heet water, is tegenwoordig een troebele vloeistof, die allesbehalve wel smakend genoemd kan worden. Nu, dat moge enigszins overdreven zijn. maar het is aan geen twijfel on derhevig, dat de thee, die "wij tegen woordig drinken, wéinig meer gemeen heeft met dat, wat wij of onze ouders Groot deel van de buit terecht. Naar \vy vernemen heeft de politie drie mannen aangehouden en gear resteerd, die ervan verdacht worden de roofoverval Vrijdagavond op de kassier van Brinkers' roomboter- en margarinefabriek N.V. te Zoetermeer, de hoor N., te hebben gepleegd. Zo als gemeld drongen drie mannen het kantoor binnen en bedreigden de kassier met een vuurwapen. E6n hunner was gemaskerd. De kassier werd in een hoek gedrongen, kreeg enige slagen op het hoofd, en nadat één der mannen zich van een gelds bedrag had meester gemaakt, nam 't drietal de vlucht toen zij de chauffeur L., die nog met de kassier kwam af rekenen, met zjjn auto hoorden na deren. De aangehoudenen, die een volle dige bekentenis hébben afgelegd, zijn: de 20-jarige A. L. uit Zoeter meer, de 31-jarige L. F. G. en de 24- J'arige H. de.V., beide laatsten uit Rotterdam. Ze zijn alle drie varens gezellen, die tezamen gevaren hebben en volgens hun bekentenis ook tij dens de vaart het plan voor de roof overval hebben uitgedacht. Op een van de reizen heeft A. L. in het buitenland het pistool gekocht. Het is gevonden onder de kolenvoor- raad in het huis van G. Na de roof overval was men met een gehuurde taxi naar Rotterdam gereden, waar men de buit had verdeeld. Deze wordt geschat op ongeveer 15.000, waai-van tien- a elfduizend gulden nu terecht zyn. 50 jaar geleden dronken en hét is wel de moeite waard, eens de oorzaken hiervan na te speuren. De thee is het eerst uit China ge komen, waar ze twaalf eeuwen gele den reeds zozeer een nationale drank was geworden, dat de regering er een speciale belasting; op kon heffen. Het is grappig, dat juist de beide volke ren van Europa, die de sterkste thee drinkers geworden zijn, eerst niet veel van deze drank wilden weten. Rus sische gezanten, die de thee in 1638 bij de Mongolen leerden kennen, wei gerden eerst.deze „nutteloze rommel" als geschenk voor hun tsaar aan te nemen en de eerste partij thee, die in 1678 naar Londen kwam, had jaren nodig- eer het laatste pond een afne mer had gevonden. De smaak van de Russen en even eens die van de Engelsen is daarna wel grondig veranderd en de vraag naar thee nam juist in deze twee lan den later zo geweldig toe, dat China haar soms naUWelriks kon dekken. Er waren jaren, zoals het jaar 1869, dat de bladeren van de heester thea chinensis niet minder dan 59 van de totale export van het Chinese rijk uitmaakten. Reeds 50 jaar "-deden heeft een Amerikaan, die zijn leven lang in dienst was geweest van de Chinese zeedouane, dc heer H. B. Morse, ge vonden, dat de smaak zelfs van de Engelsen Voor de „fijnheid en de rein heid" van het aroma, dat de Chinese thee eigen is, zo afgestompt en be dorven is, dat deze de Engelse markt waarschijnlijk nooit meer zou kunnen heroveren. Sinds het midden van de vorige eeuw had de Chinese thee een gewel dige concurrent gekregen in de thee, die in India, vooral in Assam en Sik- khim en sinds de tachtiger jaren ook op Ceylon op grote plantages wordt verbouwd en machinaal wordt be werkt. Deze theehandel, die groten deels door één enkele Engelse firma, Lipton, wordt beheerst, heeft van het begin af aan voldaan aan alle eisen voor een merkartikel en heeft tenge volge -tfan het feit, dat deze thee een Empire-product was, nog andere han delsvoordelen gehad ten opzichte van het Chinese product, dat niet alleen aan een Chinese exportbelasting, maar ook nog aan de högè Engelse invoerrechten onderworpen was. Om streeks de eeuwwisseling overvleugel de de Indische thee de Chinese op de Engelse markt en heeft deze enkele jaren later byna geheel verdrongen, reeds in 1905 tot op nauwelijks drie procent! Wat goede Chinese thee werkelijk is, weet tegenwoordig nauwelijks nog iemand in Europa, tenzij hij nog de smaak van de karavanentliee op de tong heeft, die via Mongolië naar het tsaristische Rusland en zo naar ons kwam. Wat de beste Chinese thee is, heeft nooit iemand geweten, die ze niet in China gedronken heeft. Want de beste Chinese thee is nooit geëx- pörtëërd. Daarvoor bood ze een té kleine winstmogelijkheid. Haar in de prille lente geplukte bladeren zijn niet zoals die van de zwarte thee gefermenteerd, ze zijn groen van kleur en samen met jasmijnbloesems in de zon gedroogd. Voor zover ze ooit naar Europa geëxporteerd wer den, waren het slechts de goedkoopste soorten van deze groene thee. Hier in Éuropa gaf mén steeds de voox-keur aan de zwarte de Chine zen Zeggen „rode" thee. China heeft zich voor zijn export aan de smaak van het buitenland aangepast en heeft de zwarte thee geleverd." die de buitenlandse afnemers verlangden, Het heeft moeten capituleren toen men van de thee een merkartikel maakte, dat het in de gevraagde hoe veelheden en tegen de geboden prijs bij de toenmalige structuur van zijn economie eenvoudig niet kon leveren. NOG ÉEN UITDAGING Wellicht sleutel van vele geheimen Ër is nog altijd een vasteland op aarde, dat bijna zo groot is als Aus tralië en Europa tezamen, waarvan het grootste deel nog nooit door men senogen ls aanschouwd, zo schrijft Walter Sullivan in „The New York Timas". Dat in Antarctica, dat op do meeste wereldkaarten alleen nog in hoofdlijnen wordt aangegeven. Nu de Mount Everest beklommen is, blijft er feitelijk nog slechts één grote uitdaging voor de mensheid over en dat is exploratie en het in kaart brengen van het land rond de Zuid pool. Dit is belangrijk, ook uit wetenschappelijk oogpunt. Want het Zuid poolgebied houdt wellicht de sleutel voor verschillende geheimen van deze aarde en van de ruimte, waardoor de aarde zich voort-beweegt. Antarctica zal bijna zeker binnen de komende vijf jaren enkele van zijn geheimen moeten prijsgeven, wan neer de nieuwe wapens van de on derzoekers worden gebruikt: laftge- afstandsvliegtuigen, radar, raketten, om de bovenste lagen van de atmos feer te onderzoeken en camera's die het gebied van de -lucht uit in kaart brengen. En dan zrjn daar nog de am- fihibische vaartuigen, wier ontwikke- ing in de tweede wereldoorlog zo groot was. Een ijsbreker van de Ame rikaanse marine, de „Atka", is on langs een reis begonnen om de voor bereidende onderzoekngen te doen voor een poging om het hele land in kaart te brengen. In 19571958, het internationale geophysische jaar, zullen namelijk 36 naties tezamen be langrijke onderzoekingen in verschil lende delen van de wereld doen en daarbij zal bijzondere nadruk vallen op het gebied van de Zuidpool. De Verenigde Staten hebben de unieke taak op zich genomen, op de Zuidpool een observatiepost in te richten. Dit zal op zichzelf een by- zondere prestatie zrjn, want de be paling van de Pool is niet zo eenvou dig. Brj deze poging zullen waar schijnlijk ook vliegtuigen en andere uitrusting Worden meegebracht, die 't mogelyk zullen maken het gehele achterland te onderzoeken. Dat dit tot dusver niet is geschied, ligt wel voor de hand. Het vasteland ia omgeven door een gordel van drijvend- pak ijs. die vaak honderden kilometers breed is, en door zeeën, waar het vre selijk kan spoken. Enkele keren heb ben geharde onderzoekers op het land en geen ijsmassa, die in een IJs- Onderhandelingen over fruitexport naar Duitsland De onderhandelingen over verrui ming van exportmogelijkheden voor fruit naar Duitsland worden voortge zet. De positie in deze Is echter zeer moeilijk, aangezien het overeengeko men handelscontingent op dit ogen blik is uitgeput, zodat van Duitse zij de inderdaad de bevoegdheid bestaat, de export aan restricties te onderwer pen. Door de zeer grote Duitse fruit oogst is het verloop van de onderhan delingen tot nog toe voor Nederland niet gunstig geweest. Venvacht mag echter worden, dat de huidige maat regel van tijdelijke aard is en getracht zal worden, de termijn, waarvoor de ze geldt, zoveel mogelyk te bekorten. Dit heeft de minister S. L. Mans- holt de voorzitter van de fruitteelt dag te Eist laten wetéh, naar aan leiding van een daar onlangs aange nomen motie betreffende de export van fruit naar Duitsland. koude winden scheurden de daken van hun hutten, lichtten de onderzoe kers van de grond en soms was de enige oplossing, dat men de verblijf plaatsen in de sneeuw' uitgroef en daar overwinterde. Antarctica verschilt sterk van het Noordpoolgebied; het is een vaste- lnad en geen ijsjnassa, die in een IJs zee drijft. Er zijn bergketens, waar van de uitgestrektheid en de hoogte grotendeels onbekend zyn. Sommige toppen zijn wellicht hoger dan de Mount Everest Er zijn enorme ijs- rivieren, gletschers, dié naar de zee Vloeien. Er zyn in die ijsrivieren „stroomversnellingen". De Beardmo- re-gletscher is honderden kilometers lang en twintig kilometer breed. Enorme ijseilande.i worden door dit continent afgestoten; van ijsbergen kan men hier niet meer spreken. En er zijn werkende vulkanen in dit ge bied. Dë Mont Erebus rookt altijd en is beklommen. Een andere vulkaan, die slechs teaalziien.smgew e die slechts tweemaal gezien is, heeft in onze tijd uitbarstingen gehad. De Zuidpool zelf ligt een driedui zend meter bover. de zeespiegel op een geweldig plateau. Slechts twee maal hebben mensen er de voet ge zet: in de Zuidelijke zomer van 1911 1912, toen Amundsen en Scott dit punt juist een maand na elkaar be reikten. Sindsdien zijn er door de Byrd-expedities enkele vluchten over gemaakt, maar niemand is er ooit meer geweest. De Zuidpoolvulkanen zijn een deel van de rokende Pacific- gordel. en wel het deel, dat tussen die via de Andes in Zuid-Amerika en die van Nieuw-Zeeland past. On derzeese bergen schijnen de keten volledig te maken. Sommige onder zoekers denken, dat Zuid-Amerika en Antarctica één geheel hebben ge vormd, maar later zoals andere werelddelen uiteen zijn gedreven op de amorphe massa onder de aard korst. Een vergelijking tussen het Zuidpoolgebied. Ziiid-Amerika ener zijds en Zuid-Afrika anderzijds kan tot belangrijke gevolgtrekkingen lei den. Onder veel lawaai, vlammen en rook schiet hier een F-8!, G Thunderjet de lucht in als het eerste bemande straalvliegtuig dat opstijgt van een mobiele startbaan, een z.g. Zero- length" -installatieDe Amerikaan, se luchtmacht en de Martin vliegtuig fabrieken gebruiken deze platforms, gemonteerd op trucks, waardoor in geval van oorlog vaste vliegvelden volkomen overbodig zouden 'worden gemaakt. Deze eerste proeven, welke worden genomen op de Edwards luchtbasis in Californië, worden het begin van een geheel nieuw tijdperk in de historie van de luchtvaart genoemd. Radiografisch overgebrachte foto) ïasl iti:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 7