Ook de vliegerswereld heeft haar
(strenge) verkeerspolitie
Kwaliteit van de thee laatste 50 jaar
zeer sterk gedaald
PUROL
DADERS VAN ROOFOVERVAL TE
Z0ETERMEER GEARRESTEERD
ANTARCTICA: EEN ONBEKEND
WERELDDEEL
DINSDAG 18 JANUARI 1955
PROVINCIALE ZEEUWSS COURANT
25 JAAR LUCHTVAARTDIENST
Geen stopborden, maar talloze regels
(Van onze speciale verslaggever)
Wellicht herinnert ge u nog die roemruchte avond van de 39e December
1933, toen de „Pelikaan" triomfantelijk terugkeerde uit het tropische ei
landenrijk, dat in die dagen nog Nederlands Indië heette. Het was bitter
koud, die avond. Een verblindende sneeuwjacht joeg over stad en land. ioeo-
ook over Schiphol. Het zicht was bijna nihil. Eigenlijk was een landing op
Schiphol onmogelijk, zouden gezagvoerder Smirnoff en zijn mannen moeten
uitwijken naar een andere luchthaven. Maar op Schiphol stohden in die
bittere kou een 25.000 mensen samengepakt, die Smirnoff wilden huldigen
voor zijn grootse prestatie: een Vlucht naar Indië in 4 dagen, 4 uur en 40
minuten.
Smirnoff wilde hen niet teleurstellen en zette door. Drie Invartier lang
draaide hij rondjes boven Schiphol, tot hij plotseling uit het aardedonker
vlak naast de verkeerstoren door de laag hangende wolken dook en on
danks duisternis en sneeuw zijn kist veilig aan de grond zette. In de vlle-
gerswereld wordt er nu nog over gesproken als over één der indrukwek
kendste landingen van de burgerluchtvaart.
Maar welk een bekwaam Vlieger
Iwan Smirnoff ook mocht zijn, zon
der de mannen in de verkeerstoren
zou ook hem deze landing onmogelijk
zrjn geweest. Zonder hun peilingen en
aanwijzingen en zonder de radioba
kens zou voor de „Pelikaan" het wol
kendek even ondoordringbaar zijn ge
weest als een muur van staal en be
ton. Het waren de mannen van de
Rijksluchtvaartdienst, die de wereld
beroemd geworden kist van de K.L.
M. veilig naar de grond hebben ge
loodst, zóals zij het daarvoor en daar
na aan legio toestellen hebben moge
lijk gemaakt om op Schiphol te lan
den, ook als het vliegveld vanuit de
lucht onzichtbaar was.
Hun werk is slechts één der vele
taken, waarmee de RLD in de loop
van 25 jaren werd belast. Öp 1 Ja
nuari 1930 begon deze dienst ziin of
ficiële bestaan, na eerst een tiental
jaren een afdeling Van het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat te zijn
geweest. Dat begon in 1919, toen het
eerste burgervliegtuig onder Neder
landse vlag de lucht in ging. Geen
van de departementale ambtenaren
wist toen nog iets van vliegmachines
af. Er werd iemand van buiten aange
trokken, een luitenant ter zee,, die in
een kamertje van 3 bij 4 meter aan
het Binnenhof werd neergezet. Een
officiële status had deze éénmans-
dienst toen nog niet, zelfs geen naam,
hoewel de nieuwe afdeling in 1921
al zo was uitgebouwd, dat men in
tern van het „Bureau Luchtvaart"
sprak.
Maar dat Bureau was toch de te
genwoordige RLD nog niet.
Niets zonder R.L.D.
Wat thans de 25-jarige RLD wel
is en kan en moet en doet? Teveel
om op te noemen. Wat er op nationaal
luchtvaartgebied gebeurt zonder dat
de RLD er bemoeienis mee heeft, is
de moeite van het noemen niet
waard. Het werk van de dienst vari
eert- van de algehele controle op de
veiligheid van het Civiele luchtver
keer tot het nummeren van zweef
vliegtuigen en luchtballonnen, van de
.yielding van verkeersvliegers en de
exploitatie van weerschepen tot het
onderzoek naar de oorzaken van
vliegtuigrampen en het sluiten van
internationale overeenkomsten.
Er komt geen Nederlands toestel
in de lucht, of de RLD moet van de
luchtwaardigheid zijn overtuigd. Geen
vlieger raakt een stuui'knuppel aan
en geen ballonvaarder stapt zijn
schuitje in, of de RLD moet weten
of h(j de vereiste brevetten bezit. Nie
mand mag uit een vliegtuig strooi
biljetten laten uitwerpen als de RLD
niet heeft beoordeeld of er misschien
ook reclame voor een politieke party,
voor margarine, of voor nog iets an
ders in wordt gemaakt. Geen privé-
vlieger mag vrienden of kennissen
mee de lucht in nemen als de RLD
vermoedt dat het betalende vrienden
of kennissen zijn. Geen vliegtuig mag
op een Nederlands vliegveld landen
voordat de RLD het heeft toegestaan.
Verkeersagenten van de lucht,
worden de beveiligers van het lucht
verkeer genoemd. De naam is minder
spottend dan het lijkt, want de lucht
vaart kent verkeersregels zonder tal.
En aangezien een vliegtuig niet kan
stoppen als onverwachts van rechts
Ruwe, schrale huid
Geneest snel
een and-er vlietuig zijn baan kruist, is
de verkeersregeling aanzienlijk inge
wikkelder en is de naleving daarvan
oneindig belangrijker dan op de
grond. Een botsing in de lucht im
mers loopt gemeenlijk niet met een
deuk in het spatbord of een verbrij
zelde koplamp af. Vooral met slecht
zicht, als de vlieger niet kan zien
waar hij vliegt en waar nu precies
het vliegveld voor de landing ligt, als
hy „blind" moet vliegen op zijn in
strumenten of als hij op de radiogra
fische, o.g, radiotelefonisehe aanwij
zingen van de verkeersleiding de
vlieghaven wordt „binnengepraat",
kan de geringste onoplettendheid of
vergissing de oorzaak van een cata-
Vanuit de verkeerstoren .dirigeren de
mannen van de RLD de vliegtuigen
veilig door het Nederlandse lucht
ruim.
stronhe zijn. En daarom zijn de regels
streng, is de controle streng, is de R
LD streng.
Wereldprimeur
Veelomvattend zijn de maatrege
len, die de RLD ter beveiliging van de
burgerluchtvaart neemt. Zo verzorgt
deze dienst een constante uitwisse
ling van gegevens over vliegvelden,
aanvliegroutes, hindernissen etc. etc.,
welke gegevens in een nationale
luchtvaartgids zijn vervat. Maar als
er op Schiphol een verandering aan
het terrein wordt aangebracht, als
de verlichting van een naburig ob
stakel tijdelijk uitgeschakeld wordt,
als er een landingsbaan of een radio
baken buiten werking is gesteld, als
er ergens in Nederland grootscheep
se luchtmachtmanoeuvres of oefe
ningen met afweergeschut worden
gehouden in al deze en legio an
dere gevallen moet de RLD zorgen,
dat die gegevens Tijdig in het bezit
zijn vanelke vlieger ter wereld, die
naar Schiphol of zelfs maar in de
buurt van onze nationale luchthaven
komt.
De verkeerstoren van Schiphol, het
centrum van de nationale luchtver
keersbeveiliging, is voor elke piloot
als een baken in zee, ook wanneer de
Basis „Klein Amerika" in
Zuidpool onbruikbaar.
De Amerikaanse IJsbreker „Atka"
heeft zijn doel, de Zuldpoolbasta
„Klein Amerika", bereikt. Het kamp
van de expeditie van schout-bij-naeht
Richard Byrd (in 191") bleek even
wel verwoest. De ijskap, waarop men
liet kamp had gebouwd, was gebro
ken.
„Klein Amerika" heeft haar waarde
als basis thans verloren, want zij
heeft geen haven meer, aldus Walter
Sullivan, correspondent van dc New
York Times, die meerei6t met de ex
peditie. De plannen om de basis in de
komende drie jaren als hoofdkwar
tier Voor onderzoekingen te gebrui
ken, zullen vrijwel zeker moeten wor
den gewijzigd. Op de „Atka" bevin
den zich 250 man, onder wie veertien
geleerden en waarnemers.
Zuiddijk bij Ouddorp
wordt verhoogd.
De .Zuiddijk", lopende van Goede-
recde af tot aan de „punt" van Oud-
dorp (Z.H.) zal v/orden verhoogd en
verzwaard. Het betreft hier een dijk
vak van ongeveer 11 km lengte.
In deze dyk zijn in de rampnacht
van 1 Februari 1953 door de storm
vloed op verscheidene plaatsen grote
stroomgaten geslagen, waardoor een
groot gedeelte van de gemeente onder
water kwam te staan. Verwacht
wordt, dat de uitvoering van het plan
nog dit jaar zal geschieden.
installatie van de
jaar in gebruik.
toen al een
Zo modern zijn de apparaten van toren zelf voor hem nog onzichtbaar
de RLD. dat de directeur-generaal, de
heer J. W. F. Backer, bij de herden
king van het 25-jarig bestaan, met
trots kon wijzen op het bezit van de
eerste draaibare radar ter wereld,
die het mogelijk maakt, dat één in
stallatie twee banen bedient. Deze
installatie is door de RLD zelf ont
wikkeld, nadat een Franse fabrikant
verzekerd had, dat de bouw van een
dergelijke apparatuur een onmoge
lijkheid was. Later kwam een Ame
rikaans vliêgtuigblad met het be
richt, dat een Amerikaanse fabriek
als eerste de draaibare radar ontwik
keld hart. Op Schiphol was de eigen
Verdachten uit Velser affaire
weer in dienst.
Over de gehele linie vrijspraak.
Ongeveer 3% jaar geleden zijn de
Inspecteurs der Velsense gemeente
politie A. K. en de brigadier K. H. H.
buiten dienst 'gesteld op grond van
een gerechtelijk onderzoek. Thans is
gebleken dat de rechtsgrond daartoe
wegvalt, aangezien de burgerlijke in
stanties tot in hoogste aanleg tot
vrijspraak zyn gekomen.
De militaire auditie heeft bericht
geen gronden te hebben gevonden
tot het treffen van enige maatrege
len tegen betrokkenen. Als gevolg
hiervan zijn beide Dolitie-ambtenaren
met ingang van Maandag j.l. weer
in dienst gesteld.
Alle andere betrokkenen, de drie
politie-ambtenaren W., M. en B., zijn
in hun functies gehandhaafd.
Vijfjarig meisje dronk
vergif uit flesje
Een vijfjarig meisje in Meppel is
bijna het slachtoffer geworden van
het feit, dat iemand achteloos een
flesje met een vergiftig vliegenver-
delgingsmiddel had weggegooid. Het
kind vond het flesje op een hoopje
afval op straat, peuterde het open
en proefde van de inhoud. Het meis
je vond het zo lekker, dat het met
het flesje naar huis liep om het ook
haar broertje te laten proeven. Ge
lukkig was haar moeder in de buurt,
die ingreep, toen zij een doodskop
>p het etiket zag met de woorden
zwaar vergif". Het meisje werd da
delijk naar het ziekenhuis gebracht.
Gebleken is, dat het verdelgings
middel arsenicum bevatte. Een be
trekkelijk kleine dosis van het vocht
had reeds dodelijk kunnen z(jn.
DE ZONDE VAN DE HEER LIPTON
Goede Chinese thee nooit uitgevoerd
(Van een bijzondere correspondent)
Met belangstelling en niet zonder sympathie zullen theedrinkers ook bui
ten de Britse eilanden het dispuut gevolgd hebben, dat kort geleden werd
uitgelokt door een ingezonden stuk van oen zékere mrs. M. G. Lewis in de
„Times", welk dispuut blijkbaar geen einde kan vinden.
Mrs. Lewis beweerde niets meer of minder dat de beroemde „nice cup
of tea" tot het verleden behoort. Wat de Engelse huisvrouw tegenwoor
dig als thee verkocht wordt, heeft volgens haar niets van het aroma dat
haar vroeger uit een vers aangebroken pakje tegenioetstroomde en de thee,
volgens het beproefde recept gezet in de verwarmde theepot met kokend
heet water, is tegenwoordig een troebele vloeistof, die allesbehalve wel
smakend genoemd kan worden.
Nu, dat moge enigszins overdreven
zijn. maar het is aan geen twijfel on
derhevig, dat de thee, die "wij tegen
woordig drinken, wéinig meer gemeen
heeft met dat, wat wij of onze ouders
Groot deel van de buit
terecht.
Naar \vy vernemen heeft de politie
drie mannen aangehouden en gear
resteerd, die ervan verdacht worden
de roofoverval Vrijdagavond op de
kassier van Brinkers' roomboter- en
margarinefabriek N.V. te Zoetermeer,
de hoor N., te hebben gepleegd. Zo
als gemeld drongen drie mannen het
kantoor binnen en bedreigden de
kassier met een vuurwapen. E6n
hunner was gemaskerd. De kassier
werd in een hoek gedrongen, kreeg
enige slagen op het hoofd, en nadat
één der mannen zich van een gelds
bedrag had meester gemaakt, nam 't
drietal de vlucht toen zij de chauffeur
L., die nog met de kassier kwam af
rekenen, met zjjn auto hoorden na
deren.
De aangehoudenen, die een volle
dige bekentenis hébben afgelegd,
zijn: de 20-jarige A. L. uit Zoeter
meer, de 31-jarige L. F. G. en de 24-
J'arige H. de.V., beide laatsten uit
Rotterdam. Ze zijn alle drie varens
gezellen, die tezamen gevaren hebben
en volgens hun bekentenis ook tij
dens de vaart het plan voor de roof
overval hebben uitgedacht.
Op een van de reizen heeft A. L. in
het buitenland het pistool gekocht.
Het is gevonden onder de kolenvoor-
raad in het huis van G. Na de roof
overval was men met een gehuurde
taxi naar Rotterdam gereden, waar
men de buit had verdeeld. Deze
wordt geschat op ongeveer 15.000,
waai-van tien- a elfduizend gulden nu
terecht zyn.
50 jaar geleden dronken en hét is wel
de moeite waard, eens de oorzaken
hiervan na te speuren.
De thee is het eerst uit China ge
komen, waar ze twaalf eeuwen gele
den reeds zozeer een nationale drank
was geworden, dat de regering er een
speciale belasting; op kon heffen. Het
is grappig, dat juist de beide volke
ren van Europa, die de sterkste thee
drinkers geworden zijn, eerst niet veel
van deze drank wilden weten. Rus
sische gezanten, die de thee in 1638
bij de Mongolen leerden kennen, wei
gerden eerst.deze „nutteloze rommel"
als geschenk voor hun tsaar aan te
nemen en de eerste partij thee, die in
1678 naar Londen kwam, had jaren
nodig- eer het laatste pond een afne
mer had gevonden.
De smaak van de Russen en even
eens die van de Engelsen is daarna
wel grondig veranderd en de vraag
naar thee nam juist in deze twee lan
den later zo geweldig toe, dat China
haar soms naUWelriks kon dekken.
Er waren jaren, zoals het jaar 1869,
dat de bladeren van de heester thea
chinensis niet minder dan 59 van
de totale export van het Chinese rijk
uitmaakten.
Reeds 50 jaar "-deden heeft een
Amerikaan, die zijn leven lang in
dienst was geweest van de Chinese
zeedouane, dc heer H. B. Morse, ge
vonden, dat de smaak zelfs van de
Engelsen Voor de „fijnheid en de rein
heid" van het aroma, dat de Chinese
thee eigen is, zo afgestompt en be
dorven is, dat deze de Engelse markt
waarschijnlijk nooit meer zou kunnen
heroveren.
Sinds het midden van de vorige
eeuw had de Chinese thee een gewel
dige concurrent gekregen in de thee,
die in India, vooral in Assam en Sik-
khim en sinds de tachtiger jaren ook
op Ceylon op grote plantages wordt
verbouwd en machinaal wordt be
werkt. Deze theehandel, die groten
deels door één enkele Engelse firma,
Lipton, wordt beheerst, heeft van het
begin af aan voldaan aan alle eisen
voor een merkartikel en heeft tenge
volge -tfan het feit, dat deze thee een
Empire-product was, nog andere han
delsvoordelen gehad ten opzichte van
het Chinese product, dat niet alleen
aan een Chinese exportbelasting,
maar ook nog aan de högè Engelse
invoerrechten onderworpen was. Om
streeks de eeuwwisseling overvleugel
de de Indische thee de Chinese op de
Engelse markt en heeft deze enkele
jaren later byna geheel verdrongen,
reeds in 1905 tot op nauwelijks drie
procent!
Wat goede Chinese thee werkelijk
is, weet tegenwoordig nauwelijks nog
iemand in Europa, tenzij hij nog de
smaak van de karavanentliee op de
tong heeft, die via Mongolië naar het
tsaristische Rusland en zo naar ons
kwam. Wat de beste Chinese thee is,
heeft nooit iemand geweten, die ze
niet in China gedronken heeft. Want
de beste Chinese thee is nooit geëx-
pörtëërd. Daarvoor bood ze een té
kleine winstmogelijkheid. Haar in de
prille lente geplukte bladeren zijn
niet zoals die van de zwarte thee
gefermenteerd, ze zijn groen van
kleur en samen met jasmijnbloesems
in de zon gedroogd. Voor zover ze
ooit naar Europa geëxporteerd wer
den, waren het slechts de goedkoopste
soorten van deze groene thee.
Hier in Éuropa gaf mén steeds de
voox-keur aan de zwarte de Chine
zen Zeggen „rode" thee. China
heeft zich voor zijn export aan de
smaak van het buitenland aangepast
en heeft de zwarte thee geleverd." die
de buitenlandse afnemers verlangden,
Het heeft moeten capituleren toen
men van de thee een merkartikel
maakte, dat het in de gevraagde hoe
veelheden en tegen de geboden prijs
bij de toenmalige structuur van zijn
economie eenvoudig niet kon leveren.
NOG ÉEN UITDAGING
Wellicht sleutel van vele geheimen
Ër is nog altijd een vasteland op aarde, dat bijna zo groot is als Aus
tralië en Europa tezamen, waarvan het grootste deel nog nooit door men
senogen ls aanschouwd, zo schrijft Walter Sullivan in „The New York
Timas". Dat in Antarctica, dat op do meeste wereldkaarten alleen nog
in hoofdlijnen wordt aangegeven. Nu de Mount Everest beklommen is,
blijft er feitelijk nog slechts één grote uitdaging voor de mensheid over
en dat is exploratie en het in kaart brengen van het land rond de Zuid
pool. Dit is belangrijk, ook uit wetenschappelijk oogpunt. Want het Zuid
poolgebied houdt wellicht de sleutel voor verschillende geheimen van
deze aarde en van de ruimte, waardoor de aarde zich voort-beweegt.
Antarctica zal bijna zeker binnen
de komende vijf jaren enkele van zijn
geheimen moeten prijsgeven, wan
neer de nieuwe wapens van de on
derzoekers worden gebruikt: laftge-
afstandsvliegtuigen, radar, raketten,
om de bovenste lagen van de atmos
feer te onderzoeken en camera's die
het gebied van de -lucht uit in kaart
brengen. En dan zrjn daar nog de am-
fihibische vaartuigen, wier ontwikke-
ing in de tweede wereldoorlog zo
groot was. Een ijsbreker van de Ame
rikaanse marine, de „Atka", is on
langs een reis begonnen om de voor
bereidende onderzoekngen te doen
voor een poging om het hele land in
kaart te brengen. In 19571958, het
internationale geophysische jaar,
zullen namelijk 36 naties tezamen be
langrijke onderzoekingen in verschil
lende delen van de wereld doen en
daarbij zal bijzondere nadruk vallen
op het gebied van de Zuidpool.
De Verenigde Staten hebben de
unieke taak op zich genomen, op de
Zuidpool een observatiepost in te
richten. Dit zal op zichzelf een by-
zondere prestatie zrjn, want de be
paling van de Pool is niet zo eenvou
dig. Brj deze poging zullen waar
schijnlijk ook vliegtuigen en andere
uitrusting Worden meegebracht, die
't mogelyk zullen maken het gehele
achterland te onderzoeken. Dat dit tot
dusver niet is geschied, ligt wel voor
de hand. Het vasteland ia omgeven
door een gordel van drijvend- pak
ijs. die vaak honderden kilometers
breed is, en door zeeën, waar het vre
selijk kan spoken. Enkele keren heb
ben geharde onderzoekers op het
land en geen ijsmassa, die in een IJs-
Onderhandelingen over
fruitexport naar Duitsland
De onderhandelingen over verrui
ming van exportmogelijkheden voor
fruit naar Duitsland worden voortge
zet. De positie in deze Is echter zeer
moeilijk, aangezien het overeengeko
men handelscontingent op dit ogen
blik is uitgeput, zodat van Duitse zij
de inderdaad de bevoegdheid bestaat,
de export aan restricties te onderwer
pen.
Door de zeer grote Duitse fruit
oogst is het verloop van de onderhan
delingen tot nog toe voor Nederland
niet gunstig geweest. Venvacht mag
echter worden, dat de huidige maat
regel van tijdelijke aard is en getracht
zal worden, de termijn, waarvoor de
ze geldt, zoveel mogelyk te bekorten.
Dit heeft de minister S. L. Mans-
holt de voorzitter van de fruitteelt
dag te Eist laten wetéh, naar aan
leiding van een daar onlangs aange
nomen motie betreffende de export
van fruit naar Duitsland.
koude winden scheurden de daken
van hun hutten, lichtten de onderzoe
kers van de grond en soms was de
enige oplossing, dat men de verblijf
plaatsen in de sneeuw' uitgroef en
daar overwinterde.
Antarctica verschilt sterk van het
Noordpoolgebied; het is een vaste-
lnad en geen ijsjnassa, die in een IJs
zee drijft. Er zijn bergketens, waar
van de uitgestrektheid en de hoogte
grotendeels onbekend zyn. Sommige
toppen zijn wellicht hoger dan de
Mount Everest Er zijn enorme ijs-
rivieren, gletschers, dié naar de zee
Vloeien. Er zyn in die ijsrivieren
„stroomversnellingen". De Beardmo-
re-gletscher is honderden kilometers
lang en twintig kilometer breed.
Enorme ijseilande.i worden door dit
continent afgestoten; van ijsbergen
kan men hier niet meer spreken. En
er zijn werkende vulkanen in dit ge
bied. Dë Mont Erebus rookt altijd en
is beklommen. Een andere vulkaan,
die slechs teaalziien.smgew e
die slechts tweemaal gezien is, heeft
in onze tijd uitbarstingen gehad.
De Zuidpool zelf ligt een driedui
zend meter bover. de zeespiegel op
een geweldig plateau. Slechts twee
maal hebben mensen er de voet ge
zet: in de Zuidelijke zomer van 1911
1912, toen Amundsen en Scott dit
punt juist een maand na elkaar be
reikten. Sindsdien zijn er door de
Byrd-expedities enkele vluchten over
gemaakt, maar niemand is er ooit
meer geweest. De Zuidpoolvulkanen
zijn een deel van de rokende Pacific-
gordel. en wel het deel, dat tussen
die via de Andes in Zuid-Amerika
en die van Nieuw-Zeeland past. On
derzeese bergen schijnen de keten
volledig te maken. Sommige onder
zoekers denken, dat Zuid-Amerika
en Antarctica één geheel hebben ge
vormd, maar later zoals andere
werelddelen uiteen zijn gedreven
op de amorphe massa onder de aard
korst. Een vergelijking tussen het
Zuidpoolgebied. Ziiid-Amerika ener
zijds en Zuid-Afrika anderzijds kan
tot belangrijke gevolgtrekkingen lei
den.
Onder veel lawaai, vlammen en rook
schiet hier een F-8!, G Thunderjet de
lucht in als het eerste bemande
straalvliegtuig dat opstijgt van een
mobiele startbaan, een z.g. Zero-
length" -installatieDe Amerikaan,
se luchtmacht en de Martin vliegtuig
fabrieken gebruiken deze platforms,
gemonteerd op trucks, waardoor in
geval van oorlog vaste vliegvelden
volkomen overbodig zouden 'worden
gemaakt. Deze eerste proeven, welke
worden genomen op de Edwards
luchtbasis in Californië, worden het
begin van een geheel nieuw tijdperk
in de historie van de luchtvaart
genoemd.
Radiografisch overgebrachte foto)
ïasl iti: