Technische wedren tussen Sowjet- Unie en Verenigde Staten NEDERLANDSE SOLDATEN DEDEN GEMENGDE ERVARINGEN OP KROONPRINSES BEATRIX LIET TANKSCHIP TE WATER MINISTER MANSHOLT OVER HET LANDBOUWPRIJSBELEID lit de AETHER .en DEN BOER levert uw drukwerk Ga niet op stap zonder een ZEEUWSE REISGIDS in uw zak. MAANDAG 17 JANUARI 1955 PROVINCIALE Z E E W S B O O O R A N T 5 ENORM AANTAL SPECIALISTEN Minderwaardigheidsgevoel spoort Russen tot hoogste prestaties aan (Van een bijzondere medewerker) Onder de akten en documenten, die zich op de schrijftafel van president Eisenhower opstapelen, bevindt zieh ook een rapport, dat in het Witte Huis steeds vaker het onderwerp is van ernstige beschouwingen: de beste Ame rikaanse specialisten hebben daarin vergelijkingen opgesteld over het po tentieel van de Verenigde Staten en dat van de Sowjet-Unie. Het gaat daarbij niet om militaire kwesties, maar om een vergelijking van de indu striële en geesteiyk-technische capaciteiten. Zo constateert het rapport, dat de Sowjet-Kusslschc industrie In 1960 in staat zal zijn evenveel wapens te produceren als de Verenigde Staten op het hoogtepunt van de tweede we reldoorlog. In de kolenproductie heeft do Sowjet-Unle de Ver. Staten reeds geëvenaard, in de staalproductie is ze nog 50 procent achter maar des te 9terker is de opleiding van geleerden en technici. Juist dit laatste punt van het over zicht heeft in Amerika grote onrust veroorzaakt en wordt nagenoeg be schouwd als uitdaging aan de Ameri kaanse suprematie op deze gebieden. Op het ogenblik beschikken de beide mogendheden ongeveer over hetzelfde aantal wetenschappelijke en techni sche deskundigen op elk gebied, na melijk ongeveer 1.100.000. Maar terwijl in de Ver. Staten de jaarlijkse toename 100.000 bedraagt, worden er in de Sowjet-Unie in de zelfde tijd 250.000 aan het productie proces toegevoegd. Volgens de experts van de Amerikaanse Nationale Raad voor wetenschappelijk onderzoek staat de kwaliteit aan de Russische kant absoluut gelijk met die aan de Amerikaanse, indien ze niet zelfs in menig opzicht nog hoger is, een op vatting, die door Europese en ook sommige Amerikaanse deskundigen betreden wordt. Spartaans studentenleven. Op de hogere scholen van de Sow jet-Unie is 40 procent van het leer plan gewijd aan technische weten schappen, vooral aan de wiskunde. In de V.S. daarentegen is het niveau van. de wetenschappelijke onderwijs-pro- gramma's sinds de oorlog volgens de opvatting der deskundigen aanzienlek gedaald. Sinds 1950 is het aantal dei- nieuw toetredende onderwijspersonen met meer dan de helft verminderd. Door deze intensieve vooropleiding beginnen de jonge Russen reeds met een solide wetenschappelijke basis de studie aan een van de 33 universitei ten of een van de 887 technische in stituten, die tegenwoordig in de Sow jet-Unie bestaan. Ze blijven daar vijf volle jaren eri krijgen een grondige, strenge opleiding. Het examen aan het einde van deze vijfjarige studie is geen sinecure: de candidaat moet 45 verschillende examens afgelegd heb ben, eer hij zijn ingenieursdiploma ontvangt. Zijn .vijf studiejaren zijn ja ren van ingespannen werkzaamheid. Bij de 36 college-uren komen nog het werk in het laboratorium, de bezoe ken en bezichtigingen en de oplei dingscursussen in fabrieken en mij nen of op kolchozen en sowhozen. Het Spartaans9 strenge regiem, waaraan de Russische student onder worpen is en dat in een democratisch land waarschijnlijk een revolutie aan de universiteiten zou teweegbrengen, heeft, naar de Londense „Financial Times" opmerkt, de Russische indu strie in staat gesteld binnen de laat ste acht jaar het werktuigmachine park te verdrievoudigen en alleen reeds in de loop van 1953 700 nieuwe modellen te construeren. Bijzondere aandacht verdienen de automatische machines, die daarbij ontwikkeld werden: de lopende band van de automobielfabrieken van Gorki bijvoorbeeld, die zonder menselijk toedoen ruw staal in volledig afgewerkte, verpakte mo- toreylinders omzetten. De auto matische machine, die men „skrypnik" noemt, produceert per dag 52000 gehaktballen en zo is er eeri heel aantal buitengewoon op merkelijke nieuw igheden op tech nisch gebied: de automatische of half-automatische machines ma ken tegenwoordig al meer dan de helft van de in de Sowjet-Unie aanwezige werktuigmachines uit, terwijl ze vóór de tweede wereld- Niet tevreden over het antwoord van dr Drees Eerste Kamerleden komen terug op Scarborough Blijkens het voorlopig verslag van de commissie van rapporteurs uit de Eerste Kamer, zijn Kamerleden niet tevreden over de antwoorden van dr. Drees inzake de conferentie te Scar borough. Zoals men weet had Prof. Gerretson vragen gesteld over een pu blicatie in de „Intelligence Digest". De premier zeide o.a., dat hetgeen dit blad publiceerde over het bespro kene op deze conferentie, kant noch wal^ raakte. Maar in de „Dagens Nyhe- ter" verklaarde de Zweedse minister president Erlander o.a., dat het juist is, dat de mogelijkheden tot een nieu we toenadering tot de Sowjet-Unie werden behandeld. Waarom heeft dr. Drees zijn toelichting wel aan het A.N. P. gegeven doch niet aan het vragen de Kamerlid? Welke zijn de namen - "Jran?e vertegenwoordigers" met Ytfi min'ster-Pres,dent en de heer u ll „nader afzonderlijk overleg" hebben gepleegd? Stemmen de oordelen van dr. Drees en van de heer Attlee overeen omtrent de wenselijkheid, althans de toelaat- a/ d' an e?!} eventueel „gesprek" met Moskou vóór de ratificatie van de Parijse accoorden? De eerste vrouw die alleen heeft ge vlogen. Jeanne Herveu, is Zaterdag op 65-jarige leeftijd in een Londens zieken huis overleden. In de eerste wereldoorlog diende zij als kapitein by de Franse luchtmacht. oorlog slechts een twintigste ge deelte van het Sowjet-Russische machinepark bedroegen. Even intelligent. De Amerikaanse professor Ashby heeft zich met een Russische collega over deze ontwikkeling onderhouden en daarbij ook naar zijn opvatting gevraagd over de waarde, die de Rus sische geleerde aan de vrije menings uiting toekende. Het antwoord luidde: „De Russische politiek is net als het klimaat in Rusland: ze is hard. Maar als het koud is, dan dekt men zich immers toe". De Russen hebben, naar professor Ashby meent, steeds onder het gevoel geleden op technisch-we- tenschappelyk gebied achter te zijn daarom hebben zë zich bijzonder in gespannen en de bestaande toestand in deze korte tijd tot op zekere hoogte kunnen veranderen. Renkums hotel uitgebrand Schade 2H a 3 ton Een grote uitslaande brand heeft Zaterdagavond het hotel „Rijnzicht" te Renkum, directeur de heer F. C. van Rijswijk, in de as gelegd. Slechts de kale muren staan nog overeind. De schade aan gebouwen en inventa ris wordt geschat op 2 '/2 a 3 ton. De brand is vermoedelijk ontstaan, doordat een gordijn bij de gashaard in een hoek van de barzaal vlam vatte. De kok was direct met een brand- blusapparaat ter plaatse, maar uit de gashaard sloeg een vlam omhoog, die gordijnen en plafond in brand zette. Na een half uur, toen de barzaal was uitgebrand, leek het gevaar geweken. De brand is echter via de keuken naar het oudste gedeelte van het ho tel, het woonhuis, doorgedrongen en vandaar naar de hotelruimte. Het in het hele land bekende hotel telde 30 bedden. Men is verzekerd te gen brandschade. Persoonlijke onge lukken kwamen niet voor. De eige naar was niet thuis toen de brand uit brak. Hij vertelde, dat hij op 1 April zijn hotel weer wil openen, omdat voor de zomer contractueel reeds dui zend diners zijn vastgelegd. Niet de persoonlijke vrijheid is 't die in Russische ogen waard is om naar te streven, maar het sociale aanzien, dat feleerden en ingenieurs genieten, die aarvoor ook een aantal zeer bijzon dere voorrechten hebben. In de eerste plaats hebben ze, behalve materiële voordelen, toegang tot de boeken, tijdschriften en couranten uit het bui tenland, die in de grote bibliotheek in een aanzienlijk aantal vertegenwoor digd zijn. „Wij moeten er van uitgaan", be sluit Ashby, „dat de Russen even in telligent zijn als wij, dat ze spoedig even ontwikkeld en bekwaam zullen zijn als wij; dat ze zich, evenals wij, aan politieke dwang kunnen onttrek ken; tenslotte, dat" ze tegenover de Westerse geleerden het voordeel be zitten nog steeds een stevig minder waardigheidscomplex te hebben, dat ze slechts door opzienbarende presta ties kwijt kunnen raken". Landarbeider een week onschuldig in het gevang Neef met zelfde naam was dader De 24-Jarige landarbeider J. P. uit Molenhoek onder Gendringen, ge meente Steenwijkerwold, heeft in 1954 een week in de gevangenis gezeten, voor een mishandeling ge pleegd door zijn achterneef J. P. Tot deze onaangename ontdekking kwam de Leeuwarder politierechter mr. H. J. van Maanen, toen J. P. voor liem terecht stond, verdacht van mishan deling. Mr. Van Maanen voegde de jonge man toe, dat hn' te opvliegend van karakter is en aat hij daardoor ook voor mishandeling tot een week is veroordeeld. De verdachte stemde zulks toe en zeide de straf reeds te hebben uitgezeten, maaron schuldig, en dat hem dit door de plaatselijke politie was bevestigd! Dit laatste vooral deed bij de poli tierechter de deur dicht, die de be handeling onderbrak om het oude dossier te kunnen inzien. De bestu dering van de stukken schonk mr. Van Maanen de pijnlijke zekerheid, dat er inderdaad bij de vorige be rechting een fout was gemaakt, ver oorzaakt door het feit, dat in dat proces vele personen luisterende naar de familienaam P. optreden. Zo is het gebeurd, dat J. P., in plaats van zijn neef M. P., werd veroor deeld. TOT LIFTEN GEDWONGEN Regeling allerminst aantrekkelijk Evenals Vrijdag was de animo Za terdag in het land voor de nieuwe lift- regeling vrijwel nihil. „Wat in vrijheid geboren is kan men nu eenmaal in dit land moeilijk met gereglementeer de dwang omzetten",, aldus de com mentaren van de militairen en de automobilisten. De heer A. J. van Balen, directeur van de A.N.W.B., verklaarde: „Als men dit experiment had willen laten mislukken, had men het niet anders kunnen doen. Noch voor militairen als voor automobilisten biedt de huidige regeling ook maar de minste aantrek kelijkheid. Slechts uitbreiding van het idee kan nog enige redding brengen, nu men het liftverbod om militaire re denen noodzakelijk vond". Van de zeer weinige militairen die getracht hebben een lift te krijgen, Ook de marechaussee niet Men zal onder de militaire lifter vergeefs zoeken naar leden van de Kon. Marechaussee. Voor deze groep militairen heeft altijd reeds, zo vernemen wij van de legervoor- lichtingsdienst, een liftverbod be staan en ook aan liet georganiseer de liften mogen zij niet deel nemen als gevolg van de politionele taak, die zij in het leger hebben. zijn er enkele geslaagd, maar een groot percentage heeft achteraf toch de trein moeten nemen en verspeelde daardoor kostbare uren. Van degenen, die zich vrijwillig op gaven trokken zich verschillenden Za terdagmorgen weer terug. Op enkele plaatsen, zoals in Leiden bijv., wer den deze militairen tegen hun wil vastgehouden en gedwongen hun oor spronkelijk voornemen gestand te doen. Op verschillende plaatsen, zo bijv. rond Venlo, waren patrouilles op de weg om eventuele vwilde" lifters aan te houden. Een enkele automibilist was zo vin dingrijk zelf voor lifter te spelen en zijn militaire passagier, die hij bij een liftplaats had opgepikt aan een colle ga-automobilist op de grote weg over te dragen. Lifters uit Den Bosch die niet weg kwamen en naar de kazerne terug keerden, hoorden daar, dat ze die dag niet in de menage vielen. Zij hadden dus een dubbele strop: geen lift maar ook geen eten in de kazerne. Overigens blijft het probleem voor de succesvolle lifters om weer van huis naar hun garnizoen te komen, als ze niet toevallig in een plaats wonen, waar een opneemplaats is. U laat een steek vallen!" .Waar een paar zwanen op de da gelijkse wandeling zich al niet mee bemoeien.... „Op liet nippertje de trein halen Vele ongevallen Het aantal ongevallen dat veroor zaakt wordt door reizigers, die nog op het nippertje de trein willen ha len neemt bij de dag toe. Dezer da gen werd een jongeman door de trein meegesleurd toen hij het por tier van de coupé van eeu al rijden de trein niet open kon krijgen. Het traject MeppelSteenwijk legde hii hangend aan het treinpor- tier in levensgevaar af. In Roer mond trok de hoofdconducteur aan de noodrem toen een reiziger even eens probeerde in een reeds rijden de trein te springen en met zijn jas aan het portier bleef hangen. Toen uit Doetinchem een trein vertrok sprong ook een reiziger op het laatste moment de coupé in. De deur zwaaide open en raakte een reizigster, die nog op het perron stond te wachten. De reizigster werd gewond en moest op doktersadvies naar huis worden vervoerd. Prof. dr J. A. Veraart In zijn woning te Wassenaar is Za terdagavond overleden Prof. dr. J. A. Veraart, hoogleraar aan de Technische Hogeschool te Delft. Prof. Veraart, die 69 jaar was, overleed aan de gevolgen van een auto-ongeval. Hij had zich van Den Haag naar Eindhoven begeven om een receptie bij te wonen. Kort voor Eindhoven slipte de wagen en Prof. Veraart werd er door de botsing uitgeslingerd. Na een onderzoek in een ziekenhuis had men geen bezwaar tegen vervoer naar Wassenaar. In zijn woning is hij even wel aan de gevolgen van inwendige verbloeding overleden. Prof. Veraart is o.a. bekend gewor den door zijn werkvraagstukken der economische bedrijfsorganisatie, later omgezet in beginselen der economische bedrijfsorganisatie. Van zijn hand ver schenen talrijke boeken, prae-advie- zen, brochures en tijdschriftartikelen in binnen- en buit-nlar.dse tijdschrif ten. De oorlogsjaren bracht hij in Enge land door, waar hij verbonden was aan resp. de departementen van justi tie en van algemene oorlogvoering. De overledene was o.a. commandeur m de Orde van Oranje-Nassau, welke onder scheiding hem werd toegekend op grond van zijn grote verdienste voor de publiekrechtelijke bedrijfsorgani satie. EERSTE OFFICIËLE DAAD Plechtigheid in Amsterdam „Ik doop u „Vasum" en wens u een behouden vaart". Dit zeide Prinses Beatrix Zaterdagmiddag en vrijwel onmiddellijk gehoorzaamde dc mach tige kolos op de langzaam glooiende helling van de Nederlandse dok- en scheepsbouw maatschappij tc Amster dam. Het turbine tankschip „Vasum", dat aldus te water werd gelaten, wordt gebouwd voor rekening van de petro- leum-maatschappij „La Corona". On bevangen gaf dc kroonprinses uiting aan haar vreugde over het welslagen van haar eerste officiële daad. Met een stralende glimlach stond zij op de ko ninklijke tribune, terwijl zij met het door de 17-jarige Lida Hartman ge schonken boeket lelietjes van dalen uitbundig zwaaide. De prinses was vergezeld door jonk- vrouwe C. E. B. Röell, mevr. N. Smitt Avis en luit. ter zee eerste klasse A. F. Eibers. In het directiekantoor wer den o.a. de minister-president dr. W. Drees en de leden van de directie aan haar voorgesteld. Eerst werd zij rondgeleid over de werf om de verschillende facetten van de scheepsbouw in ogenschouw te ne men, waarbij de heer P. Goedkoop Paarden van trouwkoets sloegen op hol Bruidspaar net uitgestapt Een jong aanstaand echtpaar, dat zich Zaterdagmorgen per rij tuig naar het Asser genieentehuis begaf, kreeg de schrik van het lange leven dat het hoopt nog voor zich te hebben, toen, nog voor het binnen was in het gemeentehuis, de paarden van de trouwkoest op hol sloegen. Het bruidspaar was juist uitge stapt, toen de overigens makke paarden wegstapten, terwijl de koetsier nog naast het rijtuig stond om het portier dicht te klappen. Het tweede rijtuig reed voor, maar het eerste rijtuig kwam met een der wielen in aanraking met een licht mast waardoor de achteras en de beide wielen van het rijtuig afge rukt werden. De beide paarden schrokken zo, dat ze aan de haal gingen. Een der dieren viel en kwam onder het rijtuig terecht, doch met zijn koppelgenoot kon ook dit dier nog de benen nemen, de binnenstad van Assen in, waar het gespan ove rigens vrij spoedig werden gegre pen. Gelukkig deden zich geen per soonlijke ongelukken voor, doch de schade aan het rijtuig was vrij aan merkelijk. BESCHERMING NODIG Hoogconjunctuur voorbij De minister van landbouw, visse rij en voedselvoorziening, dc heer S. L. Mansholt, heeft Zaterdagmid dag de slotrede gehouden op het ne gende agrarische congres, dat de Partij van de Arbeid in samenwer king met de sectie agrarische vra gen van de dr. Wiardi Beekman- stichting te Dordrecht heeft gehou den. De heer Mansholt besprak enkele actuele vraagstukken, in de eerste plaats het landbouw-pfijsbeleid, spe ciaal wat betreft de melk. Hij con stateerde dat de hoogconjunctuur in de landbouw voorbij is terwijl die in de industrie nog toeneemt. Ook dat maakt het noodzakelijk, dat er een prijsbeleid wordt gevoerd voor agrarische producten, hoewel na tuurlijk de landbouw niet moet wor den beschermd op een te hoog ni veau. Bescherming Is echter wel nodi», enerzijds van de landbouw tegen te grote prijsval en anderzijds van de consument tegen de gevolgen van schaarste en een te hoog opgelopen prijsniveau. De minister is er tegenstander van, dat de netto pacht in de prijs wordt gecalculeerd, omdat grond niet, zoals bijv. machines behoeft te worden afgeschreven. Evenmin noemde hij het juist, de kostprijs te baseren op de uitkomsten van de z.g. maximale gronden. Over de melkprijsverhoging merkte spreker op, dat deze voor de consument hard is, maar dat de er aan voor afgegane loonsverhoging redelijk moet worden genoemd. De vraag of het juist was, de prijsverhoging thans te laten ingaan meende de minister met ja te moeten beant woorden. De subsidies moeten wor den afgeschaft, omdat deze ingaan tegen het regeringsprogramma. Bo vendien is België beloofd om alles in het werk te stellen om tot een verlaging te komen. Het is immers ook internationaal gezien zeer on gewenst een product te subsidiëren. Prijsverhoging in Den Bosch voor volksbrood Op een vergadering van de afdeling Den Bosch van de Nederlandse katho lieke bakkerspatroonsbond is met grote meerderheid van stemmen be sloten met ingang van vandaag de prijs van het zg. volksbrood met één cent te verhogen en deze prijs gelijk te schakelen met die in de omliggende gemeenten- Slechts ten aanzien van het water witbrood werd het advies van de Ne derlandse bakkerij stichting opge volgd. Men handhaafde echter de prgs van het melkwitbrood met het oog op de jongste melkprijsverhoging. De prijzen in Den Bosch zijn voor het volksbrood 39 cent, voor het wa terwitbrood 43 cent en voor het melk witbrood 52 cent Dzn., van voorlichting diende. Aan het einde passeerde de stoet een erewacht van padvindsters, die een stram saluut brachten. Tussen de „Vasum" en dui zenden met vlaggetjes uitgeruste schoolkinderen door begaf de prinses zich naar de koninklijke tribune. On der aan de trap, die naar dc tribune leidde, passeerde de prinses nog een erewacht van leerlingen van de kweekschool voor de zeevaart. Men kwam al om kwart voor drie terug, zodat er nog een kwartier tijd was vóór de plechtigheid. Toen het schip zijn element had op gezocht, begaf dc prinses zich naar een speciale wachtkamer, waar de werk stukken van de bedrijfsschool werden getoond. Vermakelijk was de onver stoorbare houding van de 15-jarige modellenmaker Piet Huitema, die een kwartier lang de prinses alles vertel de over pennen en pallen en wiens woordenvloed bijna niet te stuiten was. Prinses Beatrix kreeg een model van de „Vasum" en een van de helling met de tribunes ten geschenke. De heer Goedkoop sprak er zijn vol doening over uit. aat Prinses Beatrix op jeugdige leeftijd reeds een traditie voortzet. De „Vasum" is een van de grootste tankers in Nederland ge bouwd en de grootste, die onder Ne derlandse vlag zal varen. De heer Goedkoop bood tenslotte de prinses een kostbare broche aan, voorstellen de "n seinvlag voor de „V". uitgevoerd in briljanten en robijnen, gefankeerd door vier gouden vasums (schelpjes) en omrankt door de drietand van de zeegod Neptunus. Mr. J. H. Loudon, directeur van de N.V. Bataafse petroleum-maatschappij zeide o.a., dat met de uitvoering van het na-oorlogse programma voor de aanbouw van tankschepen op verschil lende Nederlandse werven een bedrag van bijna 300 millioen gulden is ge moeid. Het nieuwe tankschip heeft een draagvermogen van 31.000 ton en be hoort daarmede tot de klasse van su per-tankschepen. DINSDAG 18 JANUARL HILVERSUM I. 402 m 748 kc/S. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Gram. VPRO: 750 Dagopening. AV RO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.: „De psychologische oorzaken van ongevallen op de weg", door Dr. J. Schou ten. 11.30 Gram. 21.45 Kookpraatje. 12.00 Pianorecital. 1250 Land- en tuinb. me- deö. 1253 Voor het platteland. 12.40 Twee piano's. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram. 1350 Musette-ork. 13.55 Koersen. 14.00 Ra dio Philharm. ork. 14.40 Schoolradio. 15.00 Sopr. en piano. 15.30 Voor de vrouw. 16.00 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 „De die renwereld en wij", caus. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 1850 R.V.U.: „Oudheidkunde van Nederland" door Dr. P. Glazema. Eerste lezing: „De Romednse tempels te Eist". 19,00 Voor de kinderen. 19.05 Paris vous parle. 19.10 Harmonie- ork. 19.40 Meded. of gram. 19.45 Toneel beschouwing. 20.00 Nws. 20.05 Journ. 20,15 Gevar. progr. 22.20 De Antwoordman. 2255 Orgelconc, 22,55 Ik geloof dat 23.00 Nws. 23.18 Uew York calling. 23.20— 24.00 Filmprogramma. HILVERSUM II. 298 m 1007 kc/8. 7.00— 24.00 KRO. KRO: 750 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgen gebed en lit. kal. 8.00 Nws.. weerber. en kath. nws. 3.20 Gram. 9.00 Voor de huis vrouw. 9.40 „Lichtbaken",' caus. 10.00 Voor de kinderen. 10.15 Gram, 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50 „Als de ziele luistert", caus. 12.00 Angelus. 12.03 Metropole ork. 12.30 Land- en tuinb. ce ded. 1253 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Kamerork. en soliste. 14.00 Gevar. progr. 15.00 School radio. 1550 „Ben je zestig?" 16.00 Voor de zieken. 1650 Zickcnlof. 17.00 Voor dc jeugd. 17.15 Felicitaties voor de jeugd. 17.40 Bèursber. 17.45 Regerlngsuitz.: Ne derland en de wereld: Drs. B. van Eldik: „Vijf jaar economische ontwikkeling in Indonesië". 18.00 Voor de jeugd. 1850 Sportpraatje. 1850 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.10 Lichte muz. 19.30 Avondgebed en lit. kal. 19.45 Gram. 20.40 Act. 2055 De gewone man. 21.00 „Uit het Boek der Boe ken". 21.15 Operaconc. 22.00 Viool en piano. 22.25 „Ken een haan een ei liggen". 22.40 Gram. 23.00 Nws. 23.15 Bariton en piano. 23.40—24.00 Gram. TELEVISIE NCRV. 20.15 Journ. en weerber. 20.35 Demon stratie op oude muziekinstrumenten met toelichting. 21.05 „Grijze vossen deden niet", spel. 2255—22.15 Dagsluiting. Gevraagd: Flinke jongen voor de werkplaats, die op geleid kart worden tot wik kelaar. Voor een handige jongen goede vooruitzichten. Tevens kan geplaatst worden: Leerling magazijnbediende, Goed handschrift vereist. Zij die werkzaam geweest zijn in de automobielbran che, genieten de voorkeur. J. H. TH. WIEGEL, St Janstraat 50, Middelburg. Gevraagd per 1 Maart: bekwame landb. knecht, zowel met trekker als paar den kunnende werken. Wo ning beschikbaar. „Noord hoeve" Oude Polder, St. Philipsland. Gevraagd MATROZEN voor sleepboten. Sleepdienst WILLEM MUL LER, Scheldekade 32, Tel. 2145, Terneuzen. Ieder die er iets voor voelt mijn betrekking als chef-monteur bij de Fa. S. P. GROEN- LEER Zonen te Kapelle- Biezelinge over te nemen, kan ik aanraden zgn solli citatie aan genoemde Fa. in te zenden. Ik heb er 9 jaar gewerkt en kan gerust zeggen, dat mijn opvolger er een pretti ge werkkring zal vinden. Sollicitanten moeten er wel op rekenen, dat een goede technische kennis vereist zal worden, alsmede een behoorlijke practisehe ervaring. Tot het geven van inlich tingen ben ik gaarne be reid. G. TTEYBOER, Maalstede 7, Kapelle. Gevraagd: Net dienstmeisje voor dag en nacht of dag. J- NIJMAN-v. GOETHEM, Oostdam 4, Sas van Gent,' tel. 01158—546.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 5