Technische wedren tussen Sowjet-
Unie en Verenigde Staten
NEDERLANDSE SOLDATEN DEDEN
GEMENGDE ERVARINGEN OP
KROONPRINSES BEATRIX LIET
TANKSCHIP TE WATER
MINISTER MANSHOLT OVER HET
LANDBOUWPRIJSBELEID
lit de AETHER
.en DEN BOER
levert uw drukwerk
Ga niet
op stap
zonder een
ZEEUWSE
REISGIDS
in uw zak.
MAANDAG 17 JANUARI 1955
PROVINCIALE Z E E W S B O O O R A N T
5
ENORM AANTAL SPECIALISTEN
Minderwaardigheidsgevoel spoort
Russen tot hoogste prestaties aan
(Van een bijzondere medewerker)
Onder de akten en documenten, die zich op de schrijftafel van president
Eisenhower opstapelen, bevindt zieh ook een rapport, dat in het Witte Huis
steeds vaker het onderwerp is van ernstige beschouwingen: de beste Ame
rikaanse specialisten hebben daarin vergelijkingen opgesteld over het po
tentieel van de Verenigde Staten en dat van de Sowjet-Unie. Het gaat
daarbij niet om militaire kwesties, maar om een vergelijking van de indu
striële en geesteiyk-technische capaciteiten. Zo constateert het rapport, dat
de Sowjet-Kusslschc industrie In 1960 in staat zal zijn evenveel wapens te
produceren als de Verenigde Staten op het hoogtepunt van de tweede we
reldoorlog. In de kolenproductie heeft do Sowjet-Unle de Ver. Staten reeds
geëvenaard, in de staalproductie is ze nog 50 procent achter maar des
te 9terker is de opleiding van geleerden en technici.
Juist dit laatste punt van het over
zicht heeft in Amerika grote onrust
veroorzaakt en wordt nagenoeg be
schouwd als uitdaging aan de Ameri
kaanse suprematie op deze gebieden.
Op het ogenblik beschikken de beide
mogendheden ongeveer over hetzelfde
aantal wetenschappelijke en techni
sche deskundigen op elk gebied, na
melijk ongeveer 1.100.000.
Maar terwijl in de Ver. Staten de
jaarlijkse toename 100.000 bedraagt,
worden er in de Sowjet-Unie in de
zelfde tijd 250.000 aan het productie
proces toegevoegd. Volgens de experts
van de Amerikaanse Nationale Raad
voor wetenschappelijk onderzoek
staat de kwaliteit aan de Russische
kant absoluut gelijk met die aan de
Amerikaanse, indien ze niet zelfs in
menig opzicht nog hoger is, een op
vatting, die door Europese en ook
sommige Amerikaanse deskundigen
betreden wordt.
Spartaans studentenleven.
Op de hogere scholen van de Sow
jet-Unie is 40 procent van het leer
plan gewijd aan technische weten
schappen, vooral aan de wiskunde. In
de V.S. daarentegen is het niveau van.
de wetenschappelijke onderwijs-pro-
gramma's sinds de oorlog volgens de
opvatting der deskundigen aanzienlek
gedaald. Sinds 1950 is het aantal dei-
nieuw toetredende onderwijspersonen
met meer dan de helft verminderd.
Door deze intensieve vooropleiding
beginnen de jonge Russen reeds met
een solide wetenschappelijke basis de
studie aan een van de 33 universitei
ten of een van de 887 technische in
stituten, die tegenwoordig in de Sow
jet-Unie bestaan. Ze blijven daar vijf
volle jaren eri krijgen een grondige,
strenge opleiding. Het examen aan
het einde van deze vijfjarige studie is
geen sinecure: de candidaat moet 45
verschillende examens afgelegd heb
ben, eer hij zijn ingenieursdiploma
ontvangt. Zijn .vijf studiejaren zijn ja
ren van ingespannen werkzaamheid.
Bij de 36 college-uren komen nog het
werk in het laboratorium, de bezoe
ken en bezichtigingen en de oplei
dingscursussen in fabrieken en mij
nen of op kolchozen en sowhozen.
Het Spartaans9 strenge regiem,
waaraan de Russische student onder
worpen is en dat in een democratisch
land waarschijnlijk een revolutie aan
de universiteiten zou teweegbrengen,
heeft, naar de Londense „Financial
Times" opmerkt, de Russische indu
strie in staat gesteld binnen de laat
ste acht jaar het werktuigmachine
park te verdrievoudigen en alleen
reeds in de loop van 1953 700 nieuwe
modellen te construeren.
Bijzondere aandacht verdienen de
automatische machines, die daarbij
ontwikkeld werden: de lopende
band van de automobielfabrieken
van Gorki bijvoorbeeld, die zonder
menselijk toedoen ruw staal in
volledig afgewerkte, verpakte mo-
toreylinders omzetten. De auto
matische machine, die men
„skrypnik" noemt, produceert per
dag 52000 gehaktballen en zo is er
eeri heel aantal buitengewoon op
merkelijke nieuw igheden op tech
nisch gebied: de automatische of
half-automatische machines ma
ken tegenwoordig al meer dan de
helft van de in de Sowjet-Unie
aanwezige werktuigmachines uit,
terwijl ze vóór de tweede wereld-
Niet tevreden over het
antwoord van dr Drees
Eerste Kamerleden komen terug
op Scarborough
Blijkens het voorlopig verslag van
de commissie van rapporteurs uit de
Eerste Kamer, zijn Kamerleden niet
tevreden over de antwoorden van dr.
Drees inzake de conferentie te Scar
borough. Zoals men weet had Prof.
Gerretson vragen gesteld over een pu
blicatie in de „Intelligence Digest".
De premier zeide o.a., dat hetgeen
dit blad publiceerde over het bespro
kene op deze conferentie, kant noch
wal^ raakte. Maar in de „Dagens Nyhe-
ter" verklaarde de Zweedse minister
president Erlander o.a., dat het juist
is, dat de mogelijkheden tot een nieu
we toenadering tot de Sowjet-Unie
werden behandeld. Waarom heeft dr.
Drees zijn toelichting wel aan het A.N.
P. gegeven doch niet aan het vragen
de Kamerlid? Welke zijn de namen
- "Jran?e vertegenwoordigers" met
Ytfi min'ster-Pres,dent en de heer
u ll „nader afzonderlijk overleg"
hebben gepleegd?
Stemmen de oordelen van dr. Drees
en van de heer Attlee overeen omtrent
de wenselijkheid, althans de toelaat-
a/ d' an e?!} eventueel „gesprek"
met Moskou vóór de ratificatie van
de Parijse accoorden?
De eerste vrouw die alleen heeft ge
vlogen. Jeanne Herveu, is Zaterdag op
65-jarige leeftijd in een Londens zieken
huis overleden.
In de eerste wereldoorlog diende zij als
kapitein by de Franse luchtmacht.
oorlog slechts een twintigste ge
deelte van het Sowjet-Russische
machinepark bedroegen.
Even intelligent.
De Amerikaanse professor Ashby
heeft zich met een Russische collega
over deze ontwikkeling onderhouden
en daarbij ook naar zijn opvatting
gevraagd over de waarde, die de Rus
sische geleerde aan de vrije menings
uiting toekende. Het antwoord luidde:
„De Russische politiek is net als het
klimaat in Rusland: ze is hard. Maar
als het koud is, dan dekt men zich
immers toe". De Russen hebben, naar
professor Ashby meent, steeds onder
het gevoel geleden op technisch-we-
tenschappelyk gebied achter te zijn
daarom hebben zë zich bijzonder in
gespannen en de bestaande toestand in
deze korte tijd tot op zekere hoogte
kunnen veranderen.
Renkums hotel uitgebrand
Schade 2H a 3 ton
Een grote uitslaande brand heeft
Zaterdagavond het hotel „Rijnzicht"
te Renkum, directeur de heer F. C.
van Rijswijk, in de as gelegd. Slechts
de kale muren staan nog overeind.
De schade aan gebouwen en inventa
ris wordt geschat op 2 '/2 a 3 ton.
De brand is vermoedelijk ontstaan,
doordat een gordijn bij de gashaard in
een hoek van de barzaal vlam vatte.
De kok was direct met een brand-
blusapparaat ter plaatse, maar uit de
gashaard sloeg een vlam omhoog, die
gordijnen en plafond in brand zette.
Na een half uur, toen de barzaal was
uitgebrand, leek het gevaar geweken.
De brand is echter via de keuken
naar het oudste gedeelte van het ho
tel, het woonhuis, doorgedrongen en
vandaar naar de hotelruimte.
Het in het hele land bekende hotel
telde 30 bedden. Men is verzekerd te
gen brandschade. Persoonlijke onge
lukken kwamen niet voor. De eige
naar was niet thuis toen de brand uit
brak. Hij vertelde, dat hij op 1 April
zijn hotel weer wil openen, omdat
voor de zomer contractueel reeds dui
zend diners zijn vastgelegd.
Niet de persoonlijke vrijheid is 't die
in Russische ogen waard is om naar te
streven, maar het sociale aanzien, dat
feleerden en ingenieurs genieten, die
aarvoor ook een aantal zeer bijzon
dere voorrechten hebben. In de eerste
plaats hebben ze, behalve materiële
voordelen, toegang tot de boeken,
tijdschriften en couranten uit het bui
tenland, die in de grote bibliotheek in
een aanzienlijk aantal vertegenwoor
digd zijn.
„Wij moeten er van uitgaan", be
sluit Ashby, „dat de Russen even in
telligent zijn als wij, dat ze spoedig
even ontwikkeld en bekwaam zullen
zijn als wij; dat ze zich, evenals wij,
aan politieke dwang kunnen onttrek
ken; tenslotte, dat" ze tegenover de
Westerse geleerden het voordeel be
zitten nog steeds een stevig minder
waardigheidscomplex te hebben, dat
ze slechts door opzienbarende presta
ties kwijt kunnen raken".
Landarbeider een week
onschuldig in het gevang
Neef met zelfde naam was dader
De 24-Jarige landarbeider J. P. uit
Molenhoek onder Gendringen, ge
meente Steenwijkerwold, heeft in
1954 een week in de gevangenis
gezeten, voor een mishandeling ge
pleegd door zijn achterneef J. P. Tot
deze onaangename ontdekking kwam
de Leeuwarder politierechter mr. H.
J. van Maanen, toen J. P. voor liem
terecht stond, verdacht van mishan
deling.
Mr. Van Maanen voegde de jonge
man toe, dat hn' te opvliegend van
karakter is en aat hij daardoor ook
voor mishandeling tot een week is
veroordeeld. De verdachte stemde
zulks toe en zeide de straf reeds
te hebben uitgezeten, maaron
schuldig, en dat hem dit door de
plaatselijke politie was bevestigd!
Dit laatste vooral deed bij de poli
tierechter de deur dicht, die de be
handeling onderbrak om het oude
dossier te kunnen inzien. De bestu
dering van de stukken schonk mr.
Van Maanen de pijnlijke zekerheid,
dat er inderdaad bij de vorige be
rechting een fout was gemaakt, ver
oorzaakt door het feit, dat in dat
proces vele personen luisterende naar
de familienaam P. optreden. Zo is
het gebeurd, dat J. P., in plaats
van zijn neef M. P., werd veroor
deeld.
TOT LIFTEN GEDWONGEN
Regeling allerminst
aantrekkelijk
Evenals Vrijdag was de animo Za
terdag in het land voor de nieuwe lift-
regeling vrijwel nihil. „Wat in vrijheid
geboren is kan men nu eenmaal in
dit land moeilijk met gereglementeer
de dwang omzetten",, aldus de com
mentaren van de militairen en de
automobilisten.
De heer A. J. van Balen, directeur
van de A.N.W.B., verklaarde: „Als
men dit experiment had willen laten
mislukken, had men het niet anders
kunnen doen. Noch voor militairen als
voor automobilisten biedt de huidige
regeling ook maar de minste aantrek
kelijkheid. Slechts uitbreiding van het
idee kan nog enige redding brengen,
nu men het liftverbod om militaire re
denen noodzakelijk vond".
Van de zeer weinige militairen die
getracht hebben een lift te krijgen,
Ook de marechaussee niet
Men zal onder de militaire lifter
vergeefs zoeken naar leden van de
Kon. Marechaussee. Voor deze
groep militairen heeft altijd reeds,
zo vernemen wij van de legervoor-
lichtingsdienst, een liftverbod be
staan en ook aan liet georganiseer
de liften mogen zij niet deel nemen
als gevolg van de politionele taak,
die zij in het leger hebben.
zijn er enkele geslaagd, maar een groot
percentage heeft achteraf toch de
trein moeten nemen en verspeelde
daardoor kostbare uren.
Van degenen, die zich vrijwillig op
gaven trokken zich verschillenden Za
terdagmorgen weer terug. Op enkele
plaatsen, zoals in Leiden bijv., wer
den deze militairen tegen hun wil
vastgehouden en gedwongen hun oor
spronkelijk voornemen gestand te
doen. Op verschillende plaatsen, zo
bijv. rond Venlo, waren patrouilles op
de weg om eventuele vwilde" lifters
aan te houden.
Een enkele automibilist was zo vin
dingrijk zelf voor lifter te spelen en
zijn militaire passagier, die hij bij een
liftplaats had opgepikt aan een colle
ga-automobilist op de grote weg over
te dragen.
Lifters uit Den Bosch die niet weg
kwamen en naar de kazerne terug
keerden, hoorden daar, dat ze die dag
niet in de menage vielen. Zij hadden
dus een dubbele strop: geen lift maar
ook geen eten in de kazerne.
Overigens blijft het probleem voor
de succesvolle lifters om weer van huis
naar hun garnizoen te komen, als ze
niet toevallig in een plaats wonen,
waar een opneemplaats is.
U laat een steek vallen!"
.Waar een paar zwanen op de da
gelijkse wandeling zich al niet mee
bemoeien....
„Op liet nippertje
de trein halen
Vele ongevallen
Het aantal ongevallen dat veroor
zaakt wordt door reizigers, die nog
op het nippertje de trein willen ha
len neemt bij de dag toe. Dezer da
gen werd een jongeman door de
trein meegesleurd toen hij het por
tier van de coupé van eeu al rijden
de trein niet open kon krijgen.
Het traject MeppelSteenwijk
legde hii hangend aan het treinpor-
tier in levensgevaar af. In Roer
mond trok de hoofdconducteur aan
de noodrem toen een reiziger even
eens probeerde in een reeds rijden
de trein te springen en met zijn jas
aan het portier bleef hangen.
Toen uit Doetinchem een trein
vertrok sprong ook een reiziger op
het laatste moment de coupé in. De
deur zwaaide open en raakte een
reizigster, die nog op het perron
stond te wachten. De reizigster werd
gewond en moest op doktersadvies
naar huis worden vervoerd.
Prof. dr J. A. Veraart
In zijn woning te Wassenaar is Za
terdagavond overleden Prof. dr. J. A.
Veraart, hoogleraar aan de Technische
Hogeschool te Delft. Prof. Veraart, die
69 jaar was, overleed aan de gevolgen
van een auto-ongeval.
Hij had zich van Den Haag naar
Eindhoven begeven om een receptie bij
te wonen. Kort voor Eindhoven slipte
de wagen en Prof. Veraart werd er
door de botsing uitgeslingerd. Na een
onderzoek in een ziekenhuis had men
geen bezwaar tegen vervoer naar
Wassenaar. In zijn woning is hij even
wel aan de gevolgen van inwendige
verbloeding overleden.
Prof. Veraart is o.a. bekend gewor
den door zijn werkvraagstukken der
economische bedrijfsorganisatie, later
omgezet in beginselen der economische
bedrijfsorganisatie. Van zijn hand ver
schenen talrijke boeken, prae-advie-
zen, brochures en tijdschriftartikelen
in binnen- en buit-nlar.dse tijdschrif
ten.
De oorlogsjaren bracht hij in Enge
land door, waar hij verbonden was
aan resp. de departementen van justi
tie en van algemene oorlogvoering. De
overledene was o.a. commandeur m de
Orde van Oranje-Nassau, welke onder
scheiding hem werd toegekend op
grond van zijn grote verdienste voor
de publiekrechtelijke bedrijfsorgani
satie.
EERSTE OFFICIËLE DAAD
Plechtigheid in Amsterdam
„Ik doop u „Vasum" en wens u een
behouden vaart". Dit zeide Prinses
Beatrix Zaterdagmiddag en vrijwel
onmiddellijk gehoorzaamde dc mach
tige kolos op de langzaam glooiende
helling van de Nederlandse dok- en
scheepsbouw maatschappij tc Amster
dam. Het turbine tankschip „Vasum",
dat aldus te water werd gelaten, wordt
gebouwd voor rekening van de petro-
leum-maatschappij „La Corona". On
bevangen gaf dc kroonprinses uiting
aan haar vreugde over het welslagen
van haar eerste officiële daad. Met een
stralende glimlach stond zij op de ko
ninklijke tribune, terwijl zij met het
door de 17-jarige Lida Hartman ge
schonken boeket lelietjes van dalen
uitbundig zwaaide.
De prinses was vergezeld door jonk-
vrouwe C. E. B. Röell, mevr. N. Smitt
Avis en luit. ter zee eerste klasse A.
F. Eibers. In het directiekantoor wer
den o.a. de minister-president dr. W.
Drees en de leden van de directie aan
haar voorgesteld.
Eerst werd zij rondgeleid over de
werf om de verschillende facetten van
de scheepsbouw in ogenschouw te ne
men, waarbij de heer P. Goedkoop
Paarden van trouwkoets
sloegen op hol
Bruidspaar net uitgestapt
Een jong aanstaand echtpaar,
dat zich Zaterdagmorgen per rij
tuig naar het Asser genieentehuis
begaf, kreeg de schrik van het
lange leven dat het hoopt nog voor
zich te hebben, toen, nog voor het
binnen was in het gemeentehuis, de
paarden van de trouwkoest op hol
sloegen.
Het bruidspaar was juist uitge
stapt, toen de overigens makke
paarden wegstapten, terwijl de
koetsier nog naast het rijtuig stond
om het portier dicht te klappen. Het
tweede rijtuig reed voor, maar het
eerste rijtuig kwam met een der
wielen in aanraking met een licht
mast waardoor de achteras en de
beide wielen van het rijtuig afge
rukt werden. De beide paarden
schrokken zo, dat ze aan de haal
gingen. Een der dieren viel en kwam
onder het rijtuig terecht, doch met
zijn koppelgenoot kon ook dit dier
nog de benen nemen, de binnenstad
van Assen in, waar het gespan ove
rigens vrij spoedig werden gegre
pen. Gelukkig deden zich geen per
soonlijke ongelukken voor, doch de
schade aan het rijtuig was vrij aan
merkelijk.
BESCHERMING NODIG
Hoogconjunctuur voorbij
De minister van landbouw, visse
rij en voedselvoorziening, dc heer
S. L. Mansholt, heeft Zaterdagmid
dag de slotrede gehouden op het ne
gende agrarische congres, dat de
Partij van de Arbeid in samenwer
king met de sectie agrarische vra
gen van de dr. Wiardi Beekman-
stichting te Dordrecht heeft gehou
den.
De heer Mansholt besprak enkele
actuele vraagstukken, in de eerste
plaats het landbouw-pfijsbeleid, spe
ciaal wat betreft de melk. Hij con
stateerde dat de hoogconjunctuur in
de landbouw voorbij is terwijl die
in de industrie nog toeneemt. Ook
dat maakt het noodzakelijk, dat er
een prijsbeleid wordt gevoerd voor
agrarische producten, hoewel na
tuurlijk de landbouw niet moet wor
den beschermd op een te hoog ni
veau.
Bescherming Is echter wel nodi»,
enerzijds van de landbouw tegen te
grote prijsval en anderzijds van de
consument tegen de gevolgen van
schaarste en een te hoog opgelopen
prijsniveau.
De minister is er tegenstander
van, dat de netto pacht in de prijs
wordt gecalculeerd, omdat grond
niet, zoals bijv. machines behoeft te
worden afgeschreven. Evenmin
noemde hij het juist, de kostprijs
te baseren op de uitkomsten van de
z.g. maximale gronden. Over de
melkprijsverhoging merkte spreker
op, dat deze voor de consument
hard is, maar dat de er aan voor
afgegane loonsverhoging redelijk
moet worden genoemd. De vraag of
het juist was, de prijsverhoging
thans te laten ingaan meende de
minister met ja te moeten beant
woorden. De subsidies moeten wor
den afgeschaft, omdat deze ingaan
tegen het regeringsprogramma. Bo
vendien is België beloofd om alles
in het werk te stellen om tot een
verlaging te komen. Het is immers
ook internationaal gezien zeer on
gewenst een product te subsidiëren.
Prijsverhoging in Den Bosch
voor volksbrood
Op een vergadering van de afdeling
Den Bosch van de Nederlandse katho
lieke bakkerspatroonsbond is met
grote meerderheid van stemmen be
sloten met ingang van vandaag de
prijs van het zg. volksbrood met één
cent te verhogen en deze prijs gelijk
te schakelen met die in de omliggende
gemeenten-
Slechts ten aanzien van het water
witbrood werd het advies van de Ne
derlandse bakkerij stichting opge
volgd. Men handhaafde echter de
prgs van het melkwitbrood met het
oog op de jongste melkprijsverhoging.
De prijzen in Den Bosch zijn voor
het volksbrood 39 cent, voor het wa
terwitbrood 43 cent en voor het melk
witbrood 52 cent
Dzn., van voorlichting diende. Aan het
einde passeerde de stoet een erewacht
van padvindsters, die een stram saluut
brachten. Tussen de „Vasum" en dui
zenden met vlaggetjes uitgeruste
schoolkinderen door begaf de prinses
zich naar de koninklijke tribune. On
der aan de trap, die naar dc tribune
leidde, passeerde de prinses nog een
erewacht van leerlingen van de
kweekschool voor de zeevaart.
Men kwam al om kwart voor
drie terug, zodat er nog een kwartier
tijd was vóór de plechtigheid.
Toen het schip zijn element had op
gezocht, begaf dc prinses zich naar een
speciale wachtkamer, waar de werk
stukken van de bedrijfsschool werden
getoond. Vermakelijk was de onver
stoorbare houding van de 15-jarige
modellenmaker Piet Huitema, die een
kwartier lang de prinses alles vertel
de over pennen en pallen en wiens
woordenvloed bijna niet te stuiten
was.
Prinses Beatrix kreeg een model
van de „Vasum" en een van de helling
met de tribunes ten geschenke.
De heer Goedkoop sprak er zijn vol
doening over uit. aat Prinses Beatrix
op jeugdige leeftijd reeds een traditie
voortzet. De „Vasum" is een van de
grootste tankers in Nederland ge
bouwd en de grootste, die onder Ne
derlandse vlag zal varen. De heer
Goedkoop bood tenslotte de prinses
een kostbare broche aan, voorstellen
de "n seinvlag voor de „V". uitgevoerd
in briljanten en robijnen, gefankeerd
door vier gouden vasums (schelpjes)
en omrankt door de drietand van de
zeegod Neptunus.
Mr. J. H. Loudon, directeur van de
N.V. Bataafse petroleum-maatschappij
zeide o.a., dat met de uitvoering van
het na-oorlogse programma voor de
aanbouw van tankschepen op verschil
lende Nederlandse werven een bedrag
van bijna 300 millioen gulden is ge
moeid.
Het nieuwe tankschip heeft een
draagvermogen van 31.000 ton en be
hoort daarmede tot de klasse van su
per-tankschepen.
DINSDAG 18 JANUARL
HILVERSUM I. 402 m 748 kc/S. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym.
7.30 Gram. VPRO: 750 Dagopening. AV
RO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.30 Voor de
vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding.
10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
R.V.U.: „De psychologische oorzaken van
ongevallen op de weg", door Dr. J. Schou
ten. 11.30 Gram. 21.45 Kookpraatje. 12.00
Pianorecital. 1250 Land- en tuinb. me-
deö. 1253 Voor het platteland. 12.40 Twee
piano's. 13.00 Nws. 13.15 Meded. of gram.
1350 Musette-ork. 13.55 Koersen. 14.00 Ra
dio Philharm. ork. 14.40 Schoolradio. 15.00
Sopr. en piano. 15.30 Voor de vrouw. 16.00
Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.20 „De die
renwereld en wij", caus. 17.30 Jazzmuz.
18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 1850 R.V.U.:
„Oudheidkunde van Nederland" door Dr.
P. Glazema. Eerste lezing: „De Romednse
tempels te Eist". 19,00 Voor de kinderen.
19.05 Paris vous parle. 19.10 Harmonie-
ork. 19.40 Meded. of gram. 19.45 Toneel
beschouwing. 20.00 Nws. 20.05 Journ. 20,15
Gevar. progr. 22.20 De Antwoordman.
2255 Orgelconc, 22,55 Ik geloof dat
23.00 Nws. 23.18 Uew York calling. 23.20—
24.00 Filmprogramma.
HILVERSUM II. 298 m 1007 kc/8. 7.00—
24.00 KRO.
KRO: 750 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgen
gebed en lit. kal. 8.00 Nws.. weerber. en
kath. nws. 3.20 Gram. 9.00 Voor de huis
vrouw. 9.40 „Lichtbaken",' caus. 10.00
Voor de kinderen. 10.15 Gram, 11.00 Voor
de vrouw. 11.30 Schoolradio. 11.50 „Als de
ziele luistert", caus. 12.00 Angelus. 12.03
Metropole ork. 12.30 Land- en tuinb. ce
ded. 1253 Gram. 12.55 Zonnewijzer. 13.00
Nws. en kath. nws. 13.20 Kamerork. en
soliste. 14.00 Gevar. progr. 15.00 School
radio. 1550 „Ben je zestig?" 16.00 Voor de
zieken. 1650 Zickcnlof. 17.00 Voor dc
jeugd. 17.15 Felicitaties voor de jeugd.
17.40 Bèursber. 17.45 Regerlngsuitz.: Ne
derland en de wereld: Drs. B. van Eldik:
„Vijf jaar economische ontwikkeling in
Indonesië". 18.00 Voor de jeugd. 1850
Sportpraatje. 1850 Lichte muz. 19.00 Nws.
19.10 Lichte muz. 19.30 Avondgebed en
lit. kal. 19.45 Gram. 20.40 Act. 2055 De
gewone man. 21.00 „Uit het Boek der Boe
ken". 21.15 Operaconc. 22.00 Viool en
piano. 22.25 „Ken een haan een ei liggen".
22.40 Gram. 23.00 Nws. 23.15 Bariton en
piano. 23.40—24.00 Gram.
TELEVISIE NCRV.
20.15 Journ. en weerber. 20.35 Demon
stratie op oude muziekinstrumenten met
toelichting. 21.05 „Grijze vossen deden
niet", spel. 2255—22.15 Dagsluiting.
Gevraagd:
Flinke jongen
voor de werkplaats, die op
geleid kart worden tot wik
kelaar. Voor een handige
jongen goede vooruitzichten.
Tevens kan geplaatst
worden:
Leerling
magazijnbediende,
Goed handschrift vereist.
Zij die werkzaam geweest
zijn in de automobielbran
che, genieten de voorkeur.
J. H. TH. WIEGEL,
St Janstraat 50,
Middelburg.
Gevraagd per 1 Maart:
bekwame
landb. knecht,
zowel met trekker als paar
den kunnende werken. Wo
ning beschikbaar. „Noord
hoeve" Oude Polder, St.
Philipsland.
Gevraagd
MATROZEN
voor sleepboten.
Sleepdienst WILLEM MUL
LER, Scheldekade 32, Tel.
2145, Terneuzen.
Ieder die er iets voor
voelt mijn betrekking als
chef-monteur
bij de Fa. S. P. GROEN-
LEER Zonen te Kapelle-
Biezelinge over te nemen,
kan ik aanraden zgn solli
citatie aan genoemde Fa.
in te zenden.
Ik heb er 9 jaar gewerkt
en kan gerust zeggen, dat
mijn opvolger er een pretti
ge werkkring zal vinden.
Sollicitanten moeten er
wel op rekenen, dat een
goede technische kennis
vereist zal worden, alsmede
een behoorlijke practisehe
ervaring.
Tot het geven van inlich
tingen ben ik gaarne be
reid.
G. TTEYBOER,
Maalstede 7,
Kapelle.
Gevraagd:
Net dienstmeisje
voor dag en nacht of dag.
J- NIJMAN-v. GOETHEM,
Oostdam 4, Sas van Gent,'
tel. 01158—546.