In Zeeuwse garnizoenplaatsen werd niet gelift WYBERT Goud-gele Virginia! - - BELANGRIJKE DAG VOOR DE ZEEUWSE SCHEEPSWERVEN JAPANS SCHIP TEGEN DIJK BIJ BIEZELINGE OMHOOG GEVAREN RUIM j 450.000 RAMPSCHADt BIJ WATERL. MIJ. ,Z.-BEVELAND' Agenda 3 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 17 JANUARI 1955 MINIMALE BELANGSTELLING Opneemplaats in Vlissingen naar de Keersluisbrug De officiële Uitplaatsen en -uren 7/tfn Vrijdag en Zaterdag ook in Zee land voor de militairen in werking gesteld en wel te Middelburg en Vlis singen. In Vlissingen bestond in het geheel geen belangstelling, noch van de zjjde der automobilisten, noch van die der militairen. De ene man, die zich in Middelburg meldde, moest de trein nemen! Dit mag gedeeltelijk het gevolg heten van een toevallige samenloop van omstandigheden. In de eer ste plaats sprak waarschijnlijk de toestand van de wegen een woordje mee en in de tweede plaats hadden vrijwel alle militairen dit week-einde „vrij- vervocr". Over de ligging van de Uitplaatsen behoeft weinig meer te wor den gezegd omdat het hem in het verleden bijna altjjd gelukt was per auto in de Maasstad te belanden. Zaterdag slaagde hij daar niet in. Want geen enkele automobilist meld de zich in het laantje voor het school gebouw. Hetgeen ook niet te verwon deren was, daar deze „opneemplaats" ver uit de richting' van het doorgaand vorkeer ligt. Bovendien is het verkeer dat dichtbij langs de watertoren passeert, overwegend van locaal ka rakter. Het verkeer, dat tijdens de twee „dienstlifturen" werkelijk kwam was dan ook vlug geteld. Neen, de Rotterdamse korporaal is niet liftend uit de Zeeuwse hoofdstad gekomen. Of hij dat hacï gehoopt? „Och, ik wilde eens zien, Het ziet er naar uit, dat binnen niet al te lange tjjd in dit laatste echter een gunstige verandering zal worden gebracht. Men heeft ingezien, dat de uitgekozen straten over het algemeen dermate ongunstig zijn gekozen, dat de automobilisten kilometers moeten omrijden om deze te bereiken, zoals in Vlissingen bijvoorbeeld, waar bij zeer hoge uitzondering een auto in het deel van de Gasthuisstraat komt, dat de lifters is aangewezen. Aan de mi litairen is echter medegedeeld, dat de A.N.W.B. stappen onderneemt om een opneemplaats in de nabijheid van de Keersluisbrug in te stellen, hetgeen voor adspirant-lifters natuurlijk eer enorme verbetering betekent. Voor liftende militairen van de zee macht te Vlissingen is als opneem plaats reeds aangewezen het gedeel te van de Nieuwe Vlissingseweg (op de route Vlissingen-Middelburg) even benoorden de Keersluisbrug. De tijden dat men hier militairen kan aantreffen zijn: Vrijdags 17.00- 18.30 en Zaterdags 8.00-9.00 en 12.00- 13.15. Hiermede is evenwel het vraagstuk van do lifttyden nog niet opgelost. De situatie is namelijk zo, dat bijvoor beeld een militair, die het week-einde in Venlo wil gaan doorbrengen, aan een lift tot Bréda in zoverre iets heeft dat het hem de treinkosten naar die plaats bespaart. Verder liften is on mogelijk, omdat hjj buiten de „lift- uren" in Breda arriveert In Middelburg Geen van de in Middelburg gele gerde dienstplichtigen had zich opge geven als adspirant-lifter Vrijdag avond had de „opneemplaats" die te genover do COAK-schooigeboüw is gelegen dan ook geen klanten. Zater dagmiddag was er zegge en schrijve één militair, die zich bij de toezicht houdende sergeant meldde als gega digde voor een lift. Het was een kor poraal, die in Rotterdam woont en die zich al3 ervaren lifter beschouwde Advertentie. Geef Uw keel het beste. Gebruik da gelijks Wybertjes tervoorkomingvan heesheid, hoest en keelpijn of het kon, grote verwachtingen had ik er niet van. Over twee we ken ben ik sergeant en dan mag ik toch niet meer liften", zo zei hij. Hjj heeft gezien, dat het niet kon. Om kwart over twee is de korpo raal weggewandeld naar het sta tion om daar de eerstvolgende trein te nemen De sergenat moest toen nog een kwartier lang zijn tijd uitdienen. Natuurljfk is cr in Middelburg een be tere „opneemplaats" te bepalen, zoals bv. het kleine irihammetje aan de Ka- naalweg, vlak bij de Hogebrug, gele gen voor een loods van de N.S. Een unieke plaats, beschut, aan de hoofd verkeersweg en met ruimte voor 50- 100 man! In Bergen op Zoom Ook in het uitgebreide garnizoen van Bergen op Zoom was de belang stelling gering. Dertien militairen waagden er Zaterdag een liftpoging. Voor de legerplaats te Ossendrecht stonden drie liefhebbers, die echter geen geluk gehad hebben. Op do drie sprong Antwerpen-Bergen op Zoom- Zeeland hadden zich tien adspiranten opgesteld, doch ei- moésten 159 auto's passéren eer zij allen op weg naar huis waren Ir Franke adjünct-direci*ur Ned. Heide Mij Ir. A. Franke, inspecteur der Ned. Heide Mij. te Arnhem, tot voor kort Cultuurconsulent in Zeeland, is met ingang van 1 Januari 1355 tot adjunct- directeur van do Ned, 1 Heide Maat schappij benoemd Faillissementen in 1954 Gedurende het jaar 1954 werden in Nederland in totaal 1372 (vorig jaar 1628) faillissementen uitgesproken. In December van het vorig jaar wer den 114 (140) faillissementen uitge sproken. Het cijfer van cie overeen komstige periode voor Zeeland luidt 2 (vorig jaar 3). VAN iWlti WI-JKGEBOUW. Het bestuur van „Het Groene Kruis" te Schoondyke is een actie begonnen om vier tot vijfduizend gulden bh elkaar te krygen. Geruime tyd leeft namelyk reeds het plan om een wyk- gebouw met verpleegsterswoning te bouwen. De reeds beschikbare gelden moeten nog met gefioemd bedrag worden aangevuld om het plan te kunnen uitvoeren. Men wil in de herfst van dit jaar een bazar orga niseren en men heeft tot dit doel een comité samengesteld, dat onder de leus: „Allen in touw voor het wijlt- gebouw" een inzameling zal houden. GRILLEN Zo was dan Zondagmorgen plotse ling alle sneeuw van Zèelands bodem Weggewist. De regen had een einde gemaakt aan het aloude sprookje van dé witte wereld en dé Zondag werd tot één trieste regenzondag. Onophoudelijk welhaast viel het he melwater, alle schaatsdromenweg spoelend, daarbij bovendien geholpen door de winddie het regenwater soms in vlagen deed verstuiven. Hier en daar boelen enkele sneeuwhopen nog enige weerstandmaar van het sneeuwen kleed" was weldra niets meer 'over. De wegendie door mensenhand slechts na veel moeite een weinig be gaanbaar gemaakt konden worden, waren nu ïn weinige ogenblikken vol ledig gereinigd, dank zij de middelen waar Koning Winter ovèr kam be schikken! 't Valt te betreuren, dat de winter vorst deze middelen uitsluitend naar eigen goeddunken aanwendt en zich geenszins laat commanderen.... Zodat we nog even aan zijn grillen overgeleverd blijven. Hetgeen ge bereids wist, maar 't kan geen kwaad het nog eens even te accentueren..... Te Terneuzen werd in tegenwoordig heid van o.m. de Ierse gezante in Ne derland, mevrouw J. McNeil het in opdracht van de Ierse Scheepvaart maatschappij „Palgrave Murphy Li mited" gebouwde motorschip „City of Dublin" te water gelaten. De laat ste beletselen werden weggenomen door meyrouw A. G. Gordon uit Du blin. TOT Wijfie (Slot van pag 1) Terneuzen Na een lijdelijk verzet van circa elf minuten, tengevolge van de omstan digheid-dat het vet, dat het glijden "moet vergemakkelijken, stijf bevro ren was, liep de „City of Dublin", een shelterdekschip van 1300 ton dead weight, Zaterdagmiddag tenslotte vlot van stapel van de dwarshelling van de Terneuzense Scheepsbouw maatschappij. De tewaterlating geschiedde door mevrouw A. G. Gordon, moeder van de president van de „Palgrave Mur phy Limited" te Dublin, in opdracht van welke scheepvaartmaatschappij het schip werd gebouwd. Onder de vele aanwezigen, die deze tewaterlating van het met de Ierse vlag getooide schip bijwoonden be vonden zich onder meer de Ierse ge zante in Nederland, mevr. J. Mc Neil, de kamerheer i.b.d. van H.M. de Koningin, Baron H. A. A. Collot d'Escury, de burgemeester van Ter neuzen, mr. P. H. W. F. Teilegen, de president-commissaris van de T.S.- Mij., mr. R. J. J. Lambooij en vele CONCOURS. De muziekvereniging „Oefening kweekt Kunst" te Schoondyke ver nam dezer dagen, dat het solistencon cours van de Bond van Muziekver enigingen in Zeeuwsch-Vlaanderen, dat op 12 Februari te Schoondyke zou worden gehouden, niet doorgaat. Er was te weinig belangstelling. En kele teleurgestelde Schoondijkse mu zikanten zullen nu aan het solisten concours te Roosendaal deelnemen. VOOR DE RADIO. De N.C.R.V. heeft Zaterdagmid dag in de Nederlands Hervormde leerk te" Bruinisse bandopnamen ge maakt van de orgelbespeling. De heer H. Sêldènthuis voerde enkele werken uit, o.-m. van Samuel Scheidt en W. F. Bach. De opnamen zullen Donderdagavond 20 Januari a.s. wor den uitgezonden. AAN DE GROND. Het Nederlandse kustvaartuig „Jóóst" Is Zaterdag twee niyl ten Zuid-Oosten van de KruisSChans (B.) in de Schelde aan de grond gelopen. Een sleepboot uit Antwerpen voer uit ter assistentie en slaagde ér Zon dagmorgen om ongeveer negen uur in de „Joost" vlot te trekken. RING. Een inwoner van Axel verloor naar verluidt 20 jaar geleden zijn trouwring, wellte onvindbaar bleef. De man verhuisde daarna en vergat de ring. In de tuin voor een woning te. Axel werd deze dagen de ent zichtbaar Van een seringenboompje. De belangstelling hiervoor was groot gezien het seizoen en de spe ling der natuur werd van vele zijden bekeken. En om de loot ontdekte mende verloren trouwring! De (nu bejaarde) eigenaar was in de wolken niet zijn hervonden bezit/ turbinetanker Scheïpivijkwerd ntïrTB'M te Vlissingen te water gelaten door mevrouw J. M. M. ErliardtVismans Niet minder dan 8.797.432 kg bie- Met een schaar knipte zij het lint ten werdén in het afgelopen jaar door, waardoor een fles champagne vanuit Stavenisse getransporteerd. tegen de voorsteven kapotsloeg. vertegenwoordigers van Ierse en Ne derlandse rederijen, cargadoorfirma's enz. In „Grand Hotel Rotterdam" zat men na de tewaterlating aan een maaltijd aan. De directeur van de Terneuzense Scheepsbouwmaatschappij,, de heer J. F. de Klerk, hield een korte toe spraak, waarin hij er o.m. op wees, dat in Januari van'het vorig jaar het contract voor de bouw van het schip gesloten werd en dat men hoopt dit thans spoedig te kunnen opleveren. Spreker wees op de grote uitbreiding van de Palgrave Murphy Company, waarvoor de helaas te vroeg overle den heer Gordon Sr. de grondslag legde en hij wenste de Company, on der leiding van de heer Gordon Jr. ''een grote toekomst toe. De heer De Klerk besloot met de wens te uiten, dat handel en samen werking tussen Ierland en Nederland zich in de toekomst nog verder zullen uitbreiden. Mr. J. M, Gordon, president van de ZINKSTUK VERMOEDELIJK BESCHADIGD Met tien sleepboten vlot getrokken Zondagmorgen omstreeks acht uur is ty'dens dichte mist het 6757 hrt. metende Japanse motorschip.„Asaku- san Maru" van do Mitsui Line Uit To kio, tegen de dyk van dc Willem An- napolder te BiozeJinge omhooggeva ren. Hot schip, dat bij hoog water op de vooroevor van zinkwerk en bazalt schoof, kwam ongeveer evenwijdig met do dijk op slechts een tiental me ters van do wal te liggen. Het grasgroen geschilderde, nog be trekkelijk nieuwe schip, was van New York op weg hahr Antwerpen met een lading stukgoed', w.o. bananen en sinaasappelen. Nadat het schip om hoog was gelopen, werd direct om sleepbootassistentie gevraagd, doch het bleek in de mist niet eenvoudig te zijn de „Asakasan Maru" te Vinden. Men kwam zelfs vanuit Hansweert langs de zeedijk lopen om het. ge strande schip, te zoeken, -Na enkele uren hadden reeds sleepboten vast gemaakt, doch met hel: vallend water bleek het niet mogelijk het schip 's morgens nog vlot te krijgen. Er moest tot Zondagavond gewacht wor den om een hernieuwde poging te on dernemen. En zo lagen Zondagmiddag 10 sleepboten, te wachten om het kar- Ierse maatschappij, -verwelkomde evenals de andere sprekers .in het bij zonder de Ierse gezante en ook hij wees op de goede betrekkingen welke tussen Nederland en Ierland bestaan. Spreker uitte zijn grote tevredenheid over hetgeen hij tot nu toe van de bouw van de „City of Dublin" had gezien en lift bracht tenslotte een toast uit op H.M. Koningin Juliana en het Nederlandse volk. De president-commissaris van <le Terneuzense Scheepsbouw Maat schappij, mr. R. J. J. Lambooij, wees er op, dat thans voor de eerste maal een ambassadrice een tewaterlating te Terneuzen bywoonde en ook deze spreker vestigde de aandacht op de zowel commerciële als Vriendschaps banden die tussen dc Ierse Vrijstaat en Nederland bestaan. Na o.m. een toast te hebben uit gebracht op de president van Ier land mr. O'Kelly gaf mr. Lambooij een kort overzicht van dc geschiede nis van de thans 30 jaar bestaande Terneuzense Scheepsbouwmaatschap pij- Technische bijzonderheden: De „City of Dublin" is een schip van het Shelterdektype, dat 13Ö0 ton dead weight meet, een lengte heeft van 66.60 m, een breedte op de span ten van 10.97 m en een diepgang van 4.30 m. Het schip zal een bemanning tel len van 27 leden, en onder meer wor den uitgerust met 1 voormast met 4 laadbomen, bediend door electrischc lieren, 1 Samsonpost met 2 laadbo men, eveneens bediend door electri- sche lieren en 1 ankerlier. aangedre ven door een electromotor, JAARVERSLAG OVER 19S3 Records bij levering Ruim vier en een halve ton heeft de Waterleiding Mij, „Zuid Beve land" in 1953 moeten uitgeven aan werkzaamheden als gevolg" van de stormramp. En hoofdzaak was dit voor herstel en behoud van de beide transportleidingen in de Kruhihigse polder, waardoor de water levering aan Westelijk Zuid Beveland en Walcheren veilig gesteld werd. Verder werden in dat jaar records geboekt, wat betreft dc waterleve- ring. Het pompstation tc Ossen drecht leverde n.l. 3.031.830 m3 wa ter, terwijl aan de N.V. Waterlei ding Mij. Midden Zeeland 1.186,830 m3 Wérd geleverd. In hoofdzaak werden deze recordcijfers bereikt, tengevolge van de suppletie aan, Middelburg wegens de overstro ming met zout water van de Mid delburgse -prise d'eau, zo blijkt uit het jaarverslag, over 1953 van de Waterleiding, Mij. „Zuid Beveland", dat dezer dagen in de vergadering van aandeelhouders werd goedge keurd. In het verslag wordt voorts o.m. nog opgemerkt, dat bijna. 2000 m. hoofdleiding van verschillende dia meter bij de ramp werd vernield en weggespoeld. Er ontstond een extra lekverlies van rond 140.000 a 150,000 m3. Van de belangrijkste werken wel ke verder in 1953 nog gereed kwa men, kan o.m. worden genoemd de verdubbeling van de transportlei ding OösencTrGcht-Gocö, n.l, het laat ste traioct vanaf Kapellc-BIezeling'e tot op liet terrein bij de watertoren, Van liet begin van het bedrijf in 1912 af, heeft het pompstation to taal 42.717.100 m3 water geleverd. In vergelijking met 1952 werd 728.122 m3 méér water in het bui zennet gebracht. Het gehele net .heeft een lengte van afgerond 372 kilometer, zonder de spruitleidingen- naar de wönin- geh- Het waterverbruik per hoofd, ge rekend naar liet aantal werkelijke verbruikers Van de aangesloten wo ningen, bedroeg voor 1963 per et maal 64.5 liter. De balans oer 31 Dec. 1953 gaf in actief en passief een bedrag van f 6.218.904.98 aan. Dé winst- en ver liesrekening sloot, met een bedrag van f 775.332,43, w.o, êen Uitkering van f 65.850,81 voor rente en aflos sing gemeenten-aandeelhouders. wei aan te pakken. Vanuit de marco- nistenhut van de „Asakasan Maru" drongen herhaaldelijk de morsesei nen tot op de dijk door, waar de man nen van de Willem-Annapolder met meer dan gewone interesse de „onge wenste bezoeker" gadesloegen. Immers, het gevaarte is boven op een groot zinkstuk geschoven, dat daar de vooroever beschermt. Aange nomen kan worden, dat deze oeverver dediging niet onbeschadigd zal zijn gebleven. De „Asakasan Maru" werd bij hoog water vlot gesleept Zondagmorgen is tevens de Neder landse coaster „Ahjo", die in Hans- weert uien had geladen voor Enge land, als gevolg van de mist op de Molenplaat voor Hansweert gelopen. De verwachting was, dat het schip Zondagavond bij hoog water vlot zou komèn. Het Spaanse schip „Cobetas", dat zich Zondagavond ter hoogte van Zeebrugge bevond, meldde, dat het dringend sleepboothulp nodig had, De sleepboot „Ebro" uit Vlissingen en ook de „Witte Zee" voeren uit, ter wijl uit de haven van Oostende de „Zeehond" naar het schip vertrok. Ook de reddingsboten uit Oostende en Zeebrugge. verlieten hun hayens. dat geen assistentie meer nodig' was. Het schip zette koers naar Dover. „ORADOUR" VASTGELOPEN. Het Franse schip van dc Liberty- klafjse, de „Qradour", 7176 brt., is Zon dagavond iaat vastgelopen op de Ho- geplaat nabij Breskens en heeft hulp gevraagd van sleepboten. De „Witte Zee" en de „Ebro" zijn ter assistentie uitgevaren. Belgische loodsenstaking met 24 uur verlengd Zondag ongeveer 30 schepen op Vlissingse rede De staking der Belgische rivier- loodsen, welke Zaterdag om 0 uur is begonnen en een etmaal zou du ren, is Zaterdag met nog een et maal verlengd, zodat de loodsdiens- ten hedenmorgen (Maandag) zul len worden hervat. Zoals reeds ge meld, was deze proteststaking het gevolg van het niet tijdig uitbetalen van achterstalligs wedden. Op de Vlissingse rode lagen Zondagavond als gevolg van deze staking onge veer 30 schepen op boloodsing te vachten. „Het Nederlands Ballet" niet naar Hulst Het voor Woensdagavond a.s. aangekondigde optreden van „Het Nederlands Ballet", onder leiding van Sonia Gasltel, te Hulst kan geen doorgang vinden. De kunstkring „Van den Vos Reï- naerde" heeft de mededeling ont vangen, da,t het balletgezelschap Donderdag' 20 Januari a.s. te 's-Gra- venhage moet optreden en derhalve onmogelijk Woensdagavond in Hulst een opvoering kan geven. Het ge meentebestuur van Den Haag ver leende „Het Nederlands Ballet" een belangrijke subsidie en verbond daaraan de wens, dat de première van het experimenteel programma niet in Amsterdam, maar 'in Den Haag zou plaats vinden, Dc ballet groep wil aan deze wens uiteraard tegemoet komen. Te Hulst zal Woensdagavond op treden dc solödanscros van liet Re sidentieorkest, Han Rijnbeek. VANDAAG. Middelburg Schouwburg: ZVU, Haagse Comedie. „De Derde", 30 uur; Electro: „Moord in de Rue Morgue", (18 jr.), 19 en 21,15 uur. Kunstzaal Van Ben them en Jutting: Expositie oude muziekinstru menten, 918 uur. Vlissingen Alhambra: „Demetrius en de gladiatoren", (13 jr.), (cinemasco pe), 19 en 21 uur; Luxor: „Fernandel weet 't te vertellen", (a.l.j, 20 uur. Goes'— Grand; „Mensen zoals jij en ik", (14 jr.), 20 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1955 | | pagina 2