In Zeeuwse garnizoenplaatsen
werd niet gelift
WYBERT
Goud-gele Virginia!
- -
BELANGRIJKE DAG VOOR DE
ZEEUWSE SCHEEPSWERVEN
JAPANS SCHIP TEGEN DIJK BIJ
BIEZELINGE OMHOOG GEVAREN
RUIM j 450.000 RAMPSCHADt
BIJ WATERL. MIJ. ,Z.-BEVELAND'
Agenda
3
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 17 JANUARI 1955
MINIMALE BELANGSTELLING
Opneemplaats in Vlissingen
naar de Keersluisbrug
De officiële Uitplaatsen en -uren 7/tfn Vrijdag en Zaterdag ook in Zee
land voor de militairen in werking gesteld en wel te Middelburg en Vlis
singen. In Vlissingen bestond in het geheel geen belangstelling, noch van
de zjjde der automobilisten, noch van die der militairen. De ene man, die
zich in Middelburg meldde, moest de trein nemen! Dit mag gedeeltelijk het
gevolg heten van een toevallige samenloop van omstandigheden. In de eer
ste plaats sprak waarschijnlijk de toestand van de wegen een woordje mee
en in de tweede plaats hadden vrijwel alle militairen dit week-einde „vrij-
vervocr". Over de ligging van de Uitplaatsen behoeft weinig meer te wor
den gezegd
omdat het hem in het verleden bijna
altjjd gelukt was per auto in de
Maasstad te belanden.
Zaterdag slaagde hij daar niet in.
Want geen enkele automobilist meld
de zich in het laantje voor het school
gebouw. Hetgeen ook niet te verwon
deren was, daar deze „opneemplaats"
ver uit de richting' van het doorgaand
vorkeer ligt. Bovendien is het verkeer
dat dichtbij langs de watertoren
passeert, overwegend van locaal ka
rakter. Het verkeer, dat tijdens de
twee „dienstlifturen" werkelijk kwam
was dan ook vlug geteld.
Neen, de Rotterdamse korporaal
is niet liftend uit de Zeeuwse
hoofdstad gekomen. Of hij dat hacï
gehoopt? „Och, ik wilde eens zien,
Het ziet er naar uit, dat binnen niet
al te lange tjjd in dit laatste echter
een gunstige verandering zal worden
gebracht. Men heeft ingezien, dat de
uitgekozen straten over het algemeen
dermate ongunstig zijn gekozen, dat
de automobilisten kilometers moeten
omrijden om deze te bereiken, zoals
in Vlissingen bijvoorbeeld, waar bij
zeer hoge uitzondering een auto in het
deel van de Gasthuisstraat komt, dat
de lifters is aangewezen. Aan de mi
litairen is echter medegedeeld, dat de
A.N.W.B. stappen onderneemt om een
opneemplaats in de nabijheid van de
Keersluisbrug in te stellen, hetgeen
voor adspirant-lifters natuurlijk eer
enorme verbetering betekent.
Voor liftende militairen van de zee
macht te Vlissingen is als opneem
plaats reeds aangewezen het gedeel
te van de Nieuwe Vlissingseweg (op
de route Vlissingen-Middelburg) even
benoorden de Keersluisbrug.
De tijden dat men hier militairen
kan aantreffen zijn: Vrijdags 17.00-
18.30 en Zaterdags 8.00-9.00 en 12.00-
13.15.
Hiermede is evenwel het vraagstuk
van do lifttyden nog niet opgelost. De
situatie is namelijk zo, dat bijvoor
beeld een militair, die het week-einde
in Venlo wil gaan doorbrengen, aan
een lift tot Bréda in zoverre iets heeft
dat het hem de treinkosten naar die
plaats bespaart. Verder liften is on
mogelijk, omdat hjj buiten de „lift-
uren" in Breda arriveert
In Middelburg
Geen van de in Middelburg gele
gerde dienstplichtigen had zich opge
geven als adspirant-lifter Vrijdag
avond had de „opneemplaats" die te
genover do COAK-schooigeboüw is
gelegen dan ook geen klanten. Zater
dagmiddag was er zegge en schrijve
één militair, die zich bij de toezicht
houdende sergeant meldde als gega
digde voor een lift. Het was een kor
poraal, die in Rotterdam woont en die
zich al3 ervaren lifter beschouwde
Advertentie.
Geef Uw keel het
beste. Gebruik da
gelijks Wybertjes
tervoorkomingvan
heesheid, hoest en
keelpijn
of het kon, grote verwachtingen
had ik er niet van. Over twee we
ken ben ik sergeant en dan mag
ik toch niet meer liften", zo zei hij.
Hjj heeft gezien, dat het niet kon.
Om kwart over twee is de korpo
raal weggewandeld naar het sta
tion om daar de eerstvolgende
trein te nemen De sergenat
moest toen nog een kwartier lang
zijn tijd uitdienen.
Natuurljfk is cr in Middelburg een be
tere „opneemplaats" te bepalen, zoals
bv. het kleine irihammetje aan de Ka-
naalweg, vlak bij de Hogebrug, gele
gen voor een loods van de N.S. Een
unieke plaats, beschut, aan de hoofd
verkeersweg en met ruimte voor 50-
100 man!
In Bergen op Zoom
Ook in het uitgebreide garnizoen
van Bergen op Zoom was de belang
stelling gering. Dertien militairen
waagden er Zaterdag een liftpoging.
Voor de legerplaats te Ossendrecht
stonden drie liefhebbers, die echter
geen geluk gehad hebben. Op do drie
sprong Antwerpen-Bergen op Zoom-
Zeeland hadden zich tien adspiranten
opgesteld, doch ei- moésten 159 auto's
passéren eer zij allen op weg naar
huis waren
Ir Franke adjünct-direci*ur
Ned. Heide Mij
Ir. A. Franke, inspecteur der Ned.
Heide Mij. te Arnhem, tot voor kort
Cultuurconsulent in Zeeland, is met
ingang van 1 Januari 1355 tot adjunct-
directeur van do Ned, 1 Heide Maat
schappij benoemd
Faillissementen in 1954
Gedurende het jaar 1954 werden in
Nederland in totaal 1372 (vorig jaar
1628) faillissementen uitgesproken.
In December van het vorig jaar wer
den 114 (140) faillissementen uitge
sproken. Het cijfer van cie overeen
komstige periode voor Zeeland luidt
2 (vorig jaar 3).
VAN
iWlti
WI-JKGEBOUW.
Het bestuur van „Het Groene Kruis"
te Schoondyke is een actie begonnen
om vier tot vijfduizend gulden bh
elkaar te krygen. Geruime tyd leeft
namelyk reeds het plan om een wyk-
gebouw met verpleegsterswoning te
bouwen. De reeds beschikbare gelden
moeten nog met gefioemd bedrag
worden aangevuld om het plan te
kunnen uitvoeren. Men wil in de
herfst van dit jaar een bazar orga
niseren en men heeft tot dit doel een
comité samengesteld, dat onder de
leus: „Allen in touw voor het wijlt-
gebouw" een inzameling zal houden.
GRILLEN
Zo was dan Zondagmorgen plotse
ling alle sneeuw van Zèelands bodem
Weggewist. De regen had een einde
gemaakt aan het aloude sprookje van
dé witte wereld en dé Zondag werd
tot één trieste regenzondag.
Onophoudelijk welhaast viel het he
melwater, alle schaatsdromenweg
spoelend, daarbij bovendien geholpen
door de winddie het regenwater
soms in vlagen deed verstuiven. Hier
en daar boelen enkele sneeuwhopen
nog enige weerstandmaar van het
sneeuwen kleed" was weldra niets
meer 'over.
De wegendie door mensenhand
slechts na veel moeite een weinig be
gaanbaar gemaakt konden worden,
waren nu ïn weinige ogenblikken vol
ledig gereinigd, dank zij de middelen
waar Koning Winter ovèr kam be
schikken!
't Valt te betreuren, dat de winter
vorst deze middelen uitsluitend naar
eigen goeddunken aanwendt en zich
geenszins laat commanderen....
Zodat we nog even aan zijn grillen
overgeleverd blijven.
Hetgeen ge bereids wist, maar 't
kan geen kwaad het nog eens even
te accentueren.....
Te Terneuzen werd in tegenwoordig
heid van o.m. de Ierse gezante in Ne
derland, mevrouw J. McNeil het in
opdracht van de Ierse Scheepvaart
maatschappij „Palgrave Murphy Li
mited" gebouwde motorschip „City
of Dublin" te water gelaten. De laat
ste beletselen werden weggenomen
door meyrouw A. G. Gordon uit Du
blin.
TOT
Wijfie
(Slot van pag 1)
Terneuzen
Na een lijdelijk verzet van circa elf
minuten, tengevolge van de omstan
digheid-dat het vet, dat het glijden
"moet vergemakkelijken, stijf bevro
ren was, liep de „City of Dublin", een
shelterdekschip van 1300 ton dead
weight, Zaterdagmiddag tenslotte
vlot van stapel van de dwarshelling
van de Terneuzense Scheepsbouw
maatschappij.
De tewaterlating geschiedde door
mevrouw A. G. Gordon, moeder van
de president van de „Palgrave Mur
phy Limited" te Dublin, in opdracht
van welke scheepvaartmaatschappij
het schip werd gebouwd.
Onder de vele aanwezigen, die deze
tewaterlating van het met de Ierse
vlag getooide schip bijwoonden be
vonden zich onder meer de Ierse ge
zante in Nederland, mevr. J. Mc
Neil, de kamerheer i.b.d. van H.M. de
Koningin, Baron H. A. A. Collot
d'Escury, de burgemeester van Ter
neuzen, mr. P. H. W. F. Teilegen, de
president-commissaris van de T.S.-
Mij., mr. R. J. J. Lambooij en vele
CONCOURS.
De muziekvereniging „Oefening
kweekt Kunst" te Schoondyke ver
nam dezer dagen, dat het solistencon
cours van de Bond van Muziekver
enigingen in Zeeuwsch-Vlaanderen,
dat op 12 Februari te Schoondyke
zou worden gehouden, niet doorgaat.
Er was te weinig belangstelling. En
kele teleurgestelde Schoondijkse mu
zikanten zullen nu aan het solisten
concours te Roosendaal deelnemen.
VOOR DE RADIO.
De N.C.R.V. heeft Zaterdagmid
dag in de Nederlands Hervormde
leerk te" Bruinisse bandopnamen ge
maakt van de orgelbespeling. De
heer H. Sêldènthuis voerde enkele
werken uit, o.-m. van Samuel Scheidt
en W. F. Bach. De opnamen zullen
Donderdagavond 20 Januari a.s. wor
den uitgezonden.
AAN DE GROND.
Het Nederlandse kustvaartuig
„Jóóst" Is Zaterdag twee niyl ten
Zuid-Oosten van de KruisSChans (B.)
in de Schelde aan de grond gelopen.
Een sleepboot uit Antwerpen voer
uit ter assistentie en slaagde ér Zon
dagmorgen om ongeveer negen uur
in de „Joost" vlot te trekken.
RING.
Een inwoner van Axel verloor
naar verluidt 20 jaar geleden zijn
trouwring, wellte onvindbaar bleef.
De man verhuisde daarna en vergat
de ring. In de tuin voor een woning
te. Axel werd deze dagen de ent
zichtbaar Van een seringenboompje.
De belangstelling hiervoor was groot
gezien het seizoen en de spe
ling der natuur werd van vele zijden
bekeken. En om de loot ontdekte
mende verloren trouwring! De
(nu bejaarde) eigenaar was in de
wolken niet zijn hervonden bezit/ turbinetanker Scheïpivijkwerd
ntïrTB'M te Vlissingen te water gelaten door
mevrouw J. M. M. ErliardtVismans
Niet minder dan 8.797.432 kg bie- Met een schaar knipte zij het lint
ten werdén in het afgelopen jaar door, waardoor een fles champagne
vanuit Stavenisse getransporteerd. tegen de voorsteven kapotsloeg.
vertegenwoordigers van Ierse en Ne
derlandse rederijen, cargadoorfirma's
enz.
In „Grand Hotel Rotterdam" zat
men na de tewaterlating aan een
maaltijd aan.
De directeur van de Terneuzense
Scheepsbouwmaatschappij,, de heer
J. F. de Klerk, hield een korte toe
spraak, waarin hij er o.m. op wees,
dat in Januari van'het vorig jaar het
contract voor de bouw van het schip
gesloten werd en dat men hoopt dit
thans spoedig te kunnen opleveren.
Spreker wees op de grote uitbreiding
van de Palgrave Murphy Company,
waarvoor de helaas te vroeg overle
den heer Gordon Sr. de grondslag
legde en hij wenste de Company, on
der leiding van de heer Gordon Jr.
''een grote toekomst toe.
De heer De Klerk besloot met de
wens te uiten, dat handel en samen
werking tussen Ierland en Nederland
zich in de toekomst nog verder zullen
uitbreiden.
Mr. J. M, Gordon, president van de
ZINKSTUK VERMOEDELIJK BESCHADIGD
Met tien sleepboten vlot
getrokken
Zondagmorgen omstreeks acht uur
is ty'dens dichte mist het 6757 hrt.
metende Japanse motorschip.„Asaku-
san Maru" van do Mitsui Line Uit To
kio, tegen de dyk van dc Willem An-
napolder te BiozeJinge omhooggeva
ren. Hot schip, dat bij hoog water op
de vooroevor van zinkwerk en bazalt
schoof, kwam ongeveer evenwijdig
met do dijk op slechts een tiental me
ters van do wal te liggen.
Het grasgroen geschilderde, nog be
trekkelijk nieuwe schip, was van New
York op weg hahr Antwerpen met
een lading stukgoed', w.o. bananen en
sinaasappelen. Nadat het schip om
hoog was gelopen, werd direct om
sleepbootassistentie gevraagd, doch
het bleek in de mist niet eenvoudig te
zijn de „Asakasan Maru" te Vinden.
Men kwam zelfs vanuit Hansweert
langs de zeedijk lopen om het. ge
strande schip, te zoeken, -Na enkele
uren hadden reeds sleepboten vast
gemaakt, doch met hel: vallend water
bleek het niet mogelijk het schip
's morgens nog vlot te krijgen. Er
moest tot Zondagavond gewacht wor
den om een hernieuwde poging te on
dernemen. En zo lagen Zondagmiddag
10 sleepboten, te wachten om het kar-
Ierse maatschappij, -verwelkomde
evenals de andere sprekers .in het bij
zonder de Ierse gezante en ook hij
wees op de goede betrekkingen welke
tussen Nederland en Ierland bestaan.
Spreker uitte zijn grote tevredenheid
over hetgeen hij tot nu toe van de
bouw van de „City of Dublin" had
gezien en lift bracht tenslotte een
toast uit op H.M. Koningin Juliana
en het Nederlandse volk.
De president-commissaris van <le
Terneuzense Scheepsbouw Maat
schappij, mr. R. J. J. Lambooij, wees
er op, dat thans voor de eerste maal
een ambassadrice een tewaterlating
te Terneuzen bywoonde en ook deze
spreker vestigde de aandacht op de
zowel commerciële als Vriendschaps
banden die tussen dc Ierse Vrijstaat
en Nederland bestaan.
Na o.m. een toast te hebben uit
gebracht op de president van Ier
land mr. O'Kelly gaf mr. Lambooij
een kort overzicht van dc geschiede
nis van de thans 30 jaar bestaande
Terneuzense Scheepsbouwmaatschap
pij-
Technische bijzonderheden: De
„City of Dublin" is een schip van
het Shelterdektype, dat 13Ö0 ton
dead weight meet, een lengte heeft
van 66.60 m, een breedte op de span
ten van 10.97 m en een diepgang van
4.30 m.
Het schip zal een bemanning tel
len van 27 leden, en onder meer wor
den uitgerust met 1 voormast met 4
laadbomen, bediend door electrischc
lieren, 1 Samsonpost met 2 laadbo
men, eveneens bediend door electri-
sche lieren en 1 ankerlier. aangedre
ven door een electromotor,
JAARVERSLAG OVER 19S3
Records bij levering
Ruim vier en een halve ton heeft
de Waterleiding Mij, „Zuid Beve
land" in 1953 moeten uitgeven aan
werkzaamheden als gevolg" van de
stormramp. En hoofdzaak was dit
voor herstel en behoud van de beide
transportleidingen in de Kruhihigse
polder, waardoor de water levering
aan Westelijk Zuid Beveland en
Walcheren veilig gesteld werd.
Verder werden in dat jaar records
geboekt, wat betreft dc waterleve-
ring. Het pompstation tc Ossen
drecht leverde n.l. 3.031.830 m3 wa
ter, terwijl aan de N.V. Waterlei
ding Mij. Midden Zeeland 1.186,830
m3 Wérd geleverd. In hoofdzaak
werden deze recordcijfers bereikt,
tengevolge van de suppletie aan,
Middelburg wegens de overstro
ming met zout water van de Mid
delburgse -prise d'eau, zo blijkt uit
het jaarverslag, over 1953 van de
Waterleiding, Mij. „Zuid Beveland",
dat dezer dagen in de vergadering
van aandeelhouders werd goedge
keurd.
In het verslag wordt voorts o.m.
nog opgemerkt, dat bijna. 2000 m.
hoofdleiding van verschillende dia
meter bij de ramp werd vernield en
weggespoeld. Er ontstond een extra
lekverlies van rond 140.000 a
150,000 m3.
Van de belangrijkste werken wel
ke verder in 1953 nog gereed kwa
men, kan o.m. worden genoemd de
verdubbeling van de transportlei
ding OösencTrGcht-Gocö, n.l, het laat
ste traioct vanaf Kapellc-BIezeling'e
tot op liet terrein bij de watertoren,
Van liet begin van het bedrijf in
1912 af, heeft het pompstation to
taal 42.717.100 m3 water geleverd.
In vergelijking met 1952 werd
728.122 m3 méér water in het bui
zennet gebracht.
Het gehele net .heeft een lengte
van afgerond 372 kilometer, zonder
de spruitleidingen- naar de wönin-
geh-
Het waterverbruik per hoofd, ge
rekend naar liet aantal werkelijke
verbruikers Van de aangesloten wo
ningen, bedroeg voor 1963 per et
maal 64.5 liter.
De balans oer 31 Dec. 1953 gaf
in actief en passief een bedrag van
f 6.218.904.98 aan. Dé winst- en ver
liesrekening sloot, met een bedrag
van f 775.332,43, w.o, êen Uitkering
van f 65.850,81 voor rente en aflos
sing gemeenten-aandeelhouders.
wei aan te pakken. Vanuit de marco-
nistenhut van de „Asakasan Maru"
drongen herhaaldelijk de morsesei
nen tot op de dijk door, waar de man
nen van de Willem-Annapolder met
meer dan gewone interesse de „onge
wenste bezoeker" gadesloegen.
Immers, het gevaarte is boven op
een groot zinkstuk geschoven, dat
daar de vooroever beschermt. Aange
nomen kan worden, dat deze oeverver
dediging niet onbeschadigd zal zijn
gebleven.
De „Asakasan Maru" werd bij hoog
water vlot gesleept
Zondagmorgen is tevens de Neder
landse coaster „Ahjo", die in Hans-
weert uien had geladen voor Enge
land, als gevolg van de mist op de
Molenplaat voor Hansweert gelopen.
De verwachting was, dat het schip
Zondagavond bij hoog water vlot zou
komèn.
Het Spaanse schip „Cobetas", dat
zich Zondagavond ter hoogte van
Zeebrugge bevond, meldde, dat het
dringend sleepboothulp nodig had, De
sleepboot „Ebro" uit Vlissingen en
ook de „Witte Zee" voeren uit, ter
wijl uit de haven van Oostende de
„Zeehond" naar het schip vertrok.
Ook de reddingsboten uit Oostende
en Zeebrugge. verlieten hun hayens.
dat geen assistentie meer nodig' was.
Het schip zette koers naar Dover.
„ORADOUR" VASTGELOPEN.
Het Franse schip van dc Liberty-
klafjse, de „Qradour", 7176 brt., is Zon
dagavond iaat vastgelopen op de Ho-
geplaat nabij Breskens en heeft hulp
gevraagd van sleepboten.
De „Witte Zee" en de „Ebro" zijn
ter assistentie uitgevaren.
Belgische loodsenstaking met
24 uur verlengd
Zondag ongeveer 30 schepen
op Vlissingse rede
De staking der Belgische rivier-
loodsen, welke Zaterdag om 0 uur
is begonnen en een etmaal zou du
ren, is Zaterdag met nog een et
maal verlengd, zodat de loodsdiens-
ten hedenmorgen (Maandag) zul
len worden hervat. Zoals reeds ge
meld, was deze proteststaking het
gevolg van het niet tijdig uitbetalen
van achterstalligs wedden. Op de
Vlissingse rode lagen Zondagavond
als gevolg van deze staking onge
veer 30 schepen op boloodsing te
vachten.
„Het Nederlands Ballet"
niet naar Hulst
Het voor Woensdagavond a.s.
aangekondigde optreden van „Het
Nederlands Ballet", onder leiding
van Sonia Gasltel, te Hulst kan geen
doorgang vinden.
De kunstkring „Van den Vos Reï-
naerde" heeft de mededeling ont
vangen, da,t het balletgezelschap
Donderdag' 20 Januari a.s. te 's-Gra-
venhage moet optreden en derhalve
onmogelijk Woensdagavond in Hulst
een opvoering kan geven. Het ge
meentebestuur van Den Haag ver
leende „Het Nederlands Ballet" een
belangrijke subsidie en verbond
daaraan de wens, dat de première
van het experimenteel programma
niet in Amsterdam, maar 'in Den
Haag zou plaats vinden, Dc ballet
groep wil aan deze wens uiteraard
tegemoet komen.
Te Hulst zal Woensdagavond op
treden dc solödanscros van liet Re
sidentieorkest, Han Rijnbeek.
VANDAAG.
Middelburg Schouwburg: ZVU, Haagse
Comedie. „De Derde", 30 uur; Electro:
„Moord in de Rue Morgue", (18 jr.),
19 en 21,15 uur.
Kunstzaal Van Ben them en
Jutting: Expositie oude muziekinstru
menten, 918 uur.
Vlissingen Alhambra: „Demetrius en
de gladiatoren", (13 jr.), (cinemasco
pe), 19 en 21 uur; Luxor: „Fernandel
weet 't te vertellen", (a.l.j, 20 uur.
Goes'— Grand; „Mensen zoals jij en ik",
(14 jr.), 20 uur.