Zutphense jongeman belandde in het vreemdelingenlegioen De Turkse vliegtuigen zullen het luchtruim veroveren ELE0N0RA WEIGERDE TE EMIGREREN HOE DE CANADESE BISONS WORDEN GETELD WOENSDAG 22 DECEMBER 1954. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ÊEN ONDOORDACHT OGENBLIK Gesimuleerde hartziekte redde hem (Van een speciale verslaggever) De jeugdige Zutphenaar die ons zyn ervaringen over de wrede metho, den, welke in de instructiekampen van het vreemdelingenlegioen heersen, heeft verteld, was de koning te rijk weer in een normale maatschappij te zijn teruggekeerd. Op een onzalig ogenblik, overgehaald en aangemoedigd door een van die als heer vermomde ronselaars, had hij het formulier gete kend, waarbij hij zich voor vyf jaar als legionair verbond. Geboren in een stadje aan zee, koos hy na het aflopen van de Mulo-school een beroep als varensgezel. Hij monsterde als kellner op de Nieuw Amster dam. Toen na een reis de boot in het dok moest, wenste hij niet gedurende een paar maanden werkloos te blijven. Hij dacht in Antwerpen wel een boot te kunnen krijgen, een Noor of een Zweed, want zijn avontuurlijke aanleg deed hem verlangen veel van de wereld te zien. In Antwerpen vlotte het niet erg en daarom zocht hij het wat verderop. In Marseille zouden de kan sen groter voor hem zijn, zo dacht hij. Maar zijn reis daarheen stokte in Parys. De aantrekkelijkheden van de lichtstad lieten de jongeman niet on beroerd en hij pauzeerde er langer en verteerde er meer dan hij zich had voorgenomen. Hij maakte daar kennis met een heer, die hem vertelde ook te hebben gevaren. De man was niet alleen voorkomend, maar hij boezem de hem ook vertrouwen in. uur reveille. Het uur sport, waarmee de dagoefeningen aanvingen, was ei genlijk de enige aangename herinne ring van de jongeman, die ons zyn er varingen vertelde. Na de sport kre- §en zij met twintig man een rond rood, dat belegd kon worden met een stukje van de zeven sardientjes die er bij waren gevoegd. Om 6 uur kwamen zij van de sport terug in de kazerne en drie minuten daarna moesten zij in excercitietenue beneden zijn. Al shet fluitje van de dienstdoende sergeant had geklonken begonnen alle korporaals als idioten te schreeuwen: „Tout le monde en bas". Het daverde op de trap als de kud- Het gesprek kwam op een goede- of liever kwade dag op het vreemdelin genlegioen en op Afrika, waarover de Fransman, rad van tong, hem allerlei moois vertelde. Nu had de Zutphense jongeling wel eens een en ander over het leven in het vreemdelingenlegioen gelezen, dat hem er niet direct enthousiast voor maakte. Maar zyn avontuurlijke geest en de gedachte, dat het legionaire le ven wel niet zo ongenadig zou zyn als in geschriften soms werd voorgesteld, deed hem hoe langer hoe meer geloof hechten aan wat zyn Franse kennis hem vertelde. Toen hij bovendien zon der inkomsten kwam, drie dagen met een lege maag had gelopen en zijn vriend hem 7000 franken bood wan neer hij een formulier tekende, wierp hij alle weerstand van zich en zette zijn naam op een papier, zonder van de inhoud geheel op de hoogte te zijn. Welgemoed trok hij dus naar Chateau de Vincennes waar hij zich had te ver_ voegen in een lokaliteit waarop „Vo lontaires" stond. Daar ontmoette hij Jongelieden in de leeftijd van 17 tot 20 jaar van alle nationaliteiten: Fransen, Engelsen, Duitsers, Denen, Noren, Roemenen, Spanjaarden, Italianen, Nederlanders e.a. Zy werden voor een officier ge leid en bekrachtigden daar him vïjf- jarig contract. De vrijheid kwijt In Marseille werden de burgerkle ren afgenomen. Zodra dat gebeurd is kan men wel zeggen zijn vrijheid kwijt te zijn. De kazerne, waarin zij werden ondergebracht stond onder zware bewaking van oud-legionairs en legionairs. Onze jonge Nederlander had het gevoel in een gevangenis te recht te zijn gekomen. Zij hadden noch over geld, noch over rook-mate- riaal te beschikken. Hun werk be stond uit schilderen en herstellen van de kazerne. Na een kort verblijf werd de reis naar Afrika ondernomen. In Oran ging het transport" aan land. Het doel van de reis was Bell Abes C.P. 3. De reis daarheen geschiedde 's nachts in dichte goederenwagons, aie ook gesloten bleven op stopplaat sen. Na deze training van een paar we ken gingen zij zo mak als lammeren naar het instructiekamp, Saida, Mek- nès, Algiers e.a. Onze jongeman werd naar Saida getransporteerd, dat speciaal voor de hardere knapen was, waar hy een opleiding kreeg als pa rachutist. De volgende morgen was het om 5 de soldaten zich naar beneden haast te. Het tempo werd nog opgevoerd als sergeant Roel, een Spanjaard op de trap stond. Zijn hobby was om ie der die hij kon bereiken de treden af te trappen. Om half zeven begonnen onder hondsgeblaf van de superieuren de militaire oefeningen. De armen en be nen van hen, die met het africhten belast waren zaten wel erg los, zo vertelde ons de jonge ex-legionair. Later zou hem echter blijken, dat de eerste twee maanden, ondanks de ijzeren discipline, toch nog de beste waren geweest. Marsen van 60 km in de tropische hitte met geen andere lafenis dan een veldfles water en het bekende ronde brood met de 7 sar dientjes voor 20 man, waren normaal. Onmenselijke straf Weglopen werd beschouwd als de sertie en dit werd de betrokkene aan gerekend als ontrouw aan de Franse vlag. Daar bestond maar een middel voor: straf. De deserteur werd eerst binnenge bracht in de poste de police. Daar werd hij met zijn neus tegen de muur gezet. Tussen de neus en ae muur was een schuif. O wee, als deze viel. Dat was nl. het sein voor zyn voorgelei ding voor de luitenant. Die stelde hem de niet prettig te beantwoorden vraag: Pourquoi vous avez déserté?" Inmiddels was ook de kapitein van de compagnie verschenen, die al met zijn benen stond te zwiepen en zo vuil keek als de kleur van de lucht is bij naderend onweer. Terwijl het slachtoffer, dat vaak niet ouder was dan 17 of 18 jaar met angst in zijn ogen stond te wachten, trokken de luitenant en de kapitein Thans gelukkig in Haarlem (Van een speciale verslaggever). Op 4 Januari 1953 verliet de 19-ja- rige Eleonora Harding de ouderlijke woning in de Appelstraat in Den Haag om even „afscheid te gaan ne men van een paar vriendinnen". Ze kwam echter niet meer terug. De Haagse politie werd erin gemengd, en ontdekte het meisje een paar dagen later in Haarlem. Ze vertelde verdwe nen te zijn, omdat ze er geen heil in gezien had met haar ouders op 5 Januari de dag na haar vertrek dus te emigreren naar Australië. Haar ouders waren inderdaad 5 Janu ari met de „Johan van Oldenbarne- velt" vertrokken. Hoe is het verder met deze korda te jongedame gegaan? Wel, dat is gauw verteld. De amb tenaar van de Kinderwetten in Haar lem heeft een rapport over haar sa mengesteld, dat overgelegd werd aan de voogdijraad. Dit rapport was der mate gunstig, dat er geen termen ge vonden werden haar te verplichten met de eerstvolgende boot haar ouders achterna te reizen. Ze mocht in Haarlem blijven, waar ze inmiddels werk had gevonden in een goedbe- klante kapperszaak. Eén ding heeft deze door de jonge dame gezochte oplossing mee in de hand gewerkt. Ten huize van haar verloofde, de 26-jarige heer Bert van de Kort uit de Kamerling Onnestraat 12, een vertegenwoordiger van een Haarlems garagebedrijf wiens persoon natuurlijk van invloed ge weest is op de beslissing van mej. Harding haar ouders wensen te weer staan heeft geruime tijd een in- spectrice van de Kinderpolitie ge woond. Ze had het gezin leren kennen als door en door serieus, en achtte het dus verantwoord de minderjarige mej. Harding onder toezicht van dit gezin in ons land te laten blijven. Men ziet het: kleinigheden kunnen soms het lot der mensen ten goede of ten kwade laten wenden. Dat het hier een wending ten goede is daar zijn we van overtuigd. Als een Cerbe rus waakt de heer van de Kort over zijn stellig niet onknappe verloofde. Toen wy tenminste telefonisch con tact met hem zochten, was hij aan vankelijk lang niet vriendelijk. Het deed ons naderhand genoegen te mer ken, dat hij ook anders kan zijn, al betreurden wij het, dat hij by zijn wei gering bleef een foto ter beschikking te stellen. Stukje oud-Amsterdam verdwijnt Op liet stukje Amsterdam, dat wordt begrensd door Amstel, Waterlooplein en Zwanenburgwal, nu nog bebouwd met de meest schilderachtige verzame ling huizen en huisAes wélke zich in het oude Amsterdam denken laat, gaat straks het niéuw*Amsterdamse stadhuis, waarover reeds zoveel was te doen, verrijzen. De knoop is doorgehakt en iedere rechtgeaarde Amterdam- mer zal zich hierover verheugen, hoewelin het hart van diezelfde Am sterdammer ook een beetje weemoed zal zijn om het feit, dat juist het aller oudste, juist het meest pittoreske voor deze nieuwbouw het veld moet rui men.... Foto: Deze tekening, gemaakt door de Amsterdamse artist Anton Witsel, geeft duidelijk weer, hoe het tot afbraak gedoemde gedeelte er uit ziet, gezien van het Waterlooplein. Van dc voorgrond naar de achtergrond ziet men resp. de Lange Houtstraat, de Zwanenburgerstraat en de Amstel. Geheel op de achtergrond de Amsterdamse Bank. De tekening werd door de gemeente Amsterdam aangekocht voor de Topografische Atlas van Am sterdam. In de afgebeelde huizenrijen ontstonden door afbraak in de loop van de tijd reeds een veertig lege plaatsen, wélke later gedeeltelijk weer werden gevuld met... oud ijzer... Een aardige bijzonderheid is het Joodse „sjoeltje" d.i. oud kerkje) rechts op de voorgrond, dat natuurgetrouw door Witsel werd weergegeven en in deze tekening voor het eerst werd ontdekt door de gemeente Amsterdam. Schrijver James Hilton in Californië overleden De Britsê schrijver James Hilton is na een langdurige ziekte Maandag avond op 54-jarige leeftijd overleden in Long Beach (Californië). Zijn be kendste werken zijn „Goodbye mr. Chips" en „Lost Horizon". Een van de machtigste gebouwen van Chicago, de Merchandise Mart, is een reusachtige Kerstkaart gewor den, nu meer dan 7000 gloeilampen zijn gebruikt voor het maken van drie kolossale klokken van elk zes verdie pingen hoog, twee nog veel grotere Kerstbomen van niet minder dan 15 verdiepingen hoog en een eenzame ster daarboven, die „maar" drie ver diepingen beslaat. De lichtjes van de klokken flitsen aan cn uit om de il lusie van klokgelui te wekken, welke nog aanzienlijk wordt versterktdoor dat via een enorme luidspreker installatie carillon-muzick wordt uit gezonden. De wens „Vrolijk Kerst feest" bovenaan de gevel van het ge bouw, bestaat uit letters van twee ver diepingen hoog.... Voor een prachtige voorgrond zorgt de Chicago Rivervol met wonderlijke reflecties bokshandschoenen aan waarmee zij de knaap zo lang sloegen totdat hij door de knieën ging. Al stompend werd het vonnis uitgesproken: „Soixante jours entol" (60 dagen gevangenis). Tegen dit vonnis was geen beroep mogelijk. Het werd terstond uitge voerd nadat de gevangene eerst kaal was geknipt, in vodden gestoken en zo voor de aangetreden compagnie was tentoongesteld. Na die eerste 15 dagen cellulair volgden 15 dagen werken in looppas onder leiding van de „devil" of de beul. De beul (de chef-korporaal) ge bruikte daarbij een stok en de duivel (een adjudant) maakte gebruik van zyn krukken, want een been was ge amputeerd. Afrekenen Na een nakeuring worden de le gionairs bekwaam gevonden om te vechten. Zij worden uitgezonden naar China, Marokko en Tunis. Na de bij de opleiding ontvangen behandeling hebben zy nog maar één doel, afreke nen, is het dan niet met de duivel of de beul, dan maar met de mensen van de troepen, waartegen zij worden in gezet. Het leven heeft voor hen alle waarde verloren. Zij verteren hun weinige soldij in slechte Franse wijn, totdat zy er op los kunnen slaan; vrees hebben deze soldaten niet. Het oordeel van de Franse supe rieuren, die dat tegenover de betrok kenen niet verbloemen is: „Legio nair, du bist gekommen zu kampfen nriH lrronif»r<vn" «7S»Tlt Hat «ril ia ip und krepieren", want dat wil je, bent immers volontair." Onze lezers zullen nieuwsgierig zijn hoe het de Zutphenaar die ons zijn er varingen vertelde, voornamelijk als een waarschuwing tegen ronselaars voor avontuurlijk aangelegde jonge ren, gelukt is aan de hel van het vreemdelingenlegioen te ontkomen. Tjjdens een manoeuvre verwondde hij zijn hoofd, zodat hij in een hospitaal werd opgenomen. Daar hoorde hij de verhalen van de ontnuchterd uit Dien Bien Phoe en Marokko teruggekeerd legionairs, die hem des te meer de den peinzen op een middel uit de dienst te worden ontslagen. Hij vond dat in het simuleren van een hart ziekte. Wel stelde hij daarmee zijn ge zondheid in de waagschaal, maar na hetgeen hij in de korte tyd van zyn africhting had ervaren en gezien, kon hem niets meer weerhouden bij die poging om de vrijheid te herkrijgen. Nog vier maanden nadat hij voor de dienst ongeschikt was verklaard wachtte hij op C.P. 2 op een transport voor Marseille. Vanuit helicopter bespuit men de kudden met verf Tot de omvangrijke en veelsoortige dierenwereld van Canada behoort ook de bizon het beroemde dier, waarmee wij kennis maakten in de India nenboeken van onze jeugd. Dank zy het ingrijpen van de Amerikaanse en Canadese regeringen is deze diersoort gered van het gevaar van uitroeiing, waarmee zij in het begin van onze eeuw nog bedreigd werd. De van rege ringswege ingestelde bescherming, waaraan krachtig de hand gehouden wordt, heeft voorkomen, dat de bizon een legende en herinnering werd. Op nieuw zwerveiugrote kudden door Noord-Amerika, en wel in verscheidene van de vele natuurreservaten, die zowel in Canada als in de Verenigde Sta ten in stand gehouden worden. Een ondersoort van dit ras, de bos- bizon, is geheel tot Canada beperkt. In het jaar 1907 kocht de Canadese regering een kudde van 700 dieren, die door een veeboer in de Noordelijke Amerikaanse staat Montana van de ondergang waren gered. Deze kleine kudde werd later overgebracht naar Canada's grootste natuurreservaat, het Wood Buffalo Park Bosbizon- park op de grens van de provincie Alberta en de North West Territories even ten Zuiden van het Grote Sla- venmeer. In dit zwaar beboste en wa terrijke reservaat, dat een oppervlak te van bijna 45-duizend vierkante ki lometer beslaat en dus bijna ander half keer zo groot is als België, in dit afgelegen gebied, waar de bizons vei lig waren voor de mensen, vermenig vuldigden zij zich weder snel en nu, een kleine halve eeuw later, is de kudde aangegroeid tot een aantal, dat by benadering op 12.000 geschat wordt. Treffers met verf Men zou graag willen weten, hoe veel het er nu precies zijn, maar tot voor kort is het onmogelijk geweest een nauwkeurige telling te verrich ten. Voor het menselijk oog lijkt de ene bosbizon óp de andere als twee druppels water op elkaar: en boven dien zijn deze dieren de mens niet be paald vriendelijk gezind. Misschien koesteren zij nog altijd een wrok je gens de mensen, om wat wij hun voorouders hebben aangedaan. Het is in ieder geval niet raadzaam, de bi zon te na te komen. CONCURRENTIE OP VL1EGTU1GMARKT Het wachten is op een opvolger van de afgekeurde Cornet De Britten zijn dit jaar niet erg fortuinlyk geweest in de verkeerslucht- vaart. De veelbesproken Comet staat nog steeds aan de grond, getroffen door een vliegverbod en de commissie van onderzoek, die in October jl. haar eerste officiële rapport openbaar heeft gemaakt, wijt de ongevallen met dit vliegtuig aan het springen van de drukcabine, waarvan het mate riaal door „vermoeidheid" aan sterkte had verloren. Dit betekent dat het straalverkeersvliegtuig voorlopig van de verkeersluchtvaart is uitgesloten en dat het wachten is op een nieuw type verkeersvliegtuig met straalvoort- stuwing hetzij dan een verbeterde Comet of de Amerikaanse Stratoliner dat wel opgewassen zal zijn tegen zeer snelle vluchten op grote hoogte. Maar er is nog een ander Engels vliegtuig met gasturbinemotoren, dat op dit ogenblik wèl goed blijkt te vol doen en dat voortdux-end wint aan po pulariteit. Dit verkeersvliegtuig is de Vickers Viscount, dat al by verschil lende luchtvaartmaatschappijen in ge bruik is en dat dit jaar voor het eerst ook geregeld Schiphol aandoet. De Viscount is geen straalvliegtuig, maar het turbinevermogen wordt gebruikt voor de aandrijving van een gewone luchtschroef. Het vliegtuig is minder snel dan de Comet en het klimt ook niet naar zo'n grote hoogte, maar het heeft evenals straalvliegtuigen het grote voordeel, dat de motoren tril- lings-vrij zijn, waardoor het comfort van de inzittenden er aanzienlijk op verbetert. Het vliegtuig beweegt zich zo rustig door de lucht dat een pot lood overeind blijft staan als men het rechtop op een van de cabinetafeltjes zet. De Viscount werd in 1935 door de B.E.A. in gebruik genomen op de lijn Londen-Cyprus en dit jaar vloog het toestel naar bijna alle Europese hoofdsteden in dienst bij de B.E.A., de Air Lingus uit Ierland en de Air France. Een grofe bekendheid kreeg dit En gelse turbinevliegtuig toen de Ameri kaanse luchtvaartmaatschappij Capi tal Airlines besloot een order van 37 Viscounts bij de Vickersfabriek te plaatsen, in aansluiting op een proef - order van drie vliegtuigen, die reeds eerder was gegeven. De Vickersfa briek in Engeland verkreeg hiermede de grootste vliegtuigbestelfing, die ooit door een buitenlandse maatschap pij bij de Britse vliegtuigindustrie werd geplaatst en wat misschien meer zegt, het was voor het eerst in de ge schiedenis dat een Engels verkeers vliegtuig aan een Amerikaanse lucht vaartmaatschappij werd geleverd. De ze order van 37 Viscount-vliegtuigen, waarmede een kapitaal van 340 mil- lioen gulden is gemoeid, bleek tevens de grootste „dollar-exportorder" te zijn die na de tweede wereldoorlog door welke Engelse industrie of maat schappij dan ook in Amerika werd verkregen. Zo verguldde het succes met de Vis count dan min of meer de bittere pil, die de Engelsen als een gevolg van de Cornet-rampen moesten slikken. Turbinevliegtuigen komen overi gens steeds meer in de mode. Behal ve de Viscount, die bestemd is voor de middelgrote afstanden, beschikken de Engelsen ook nog over de Bristol Britannia, een groot turbine-verkeers vliegtuig voor het intercontinentale luchtverkeer, dat tegenwoordig al even druk besproken wordt. Het is namelijk de vraag of de B.O.A.C., die na het startverbod van de Cornets om vliegtuigen zit te springen, voldoende snel over de Britannia's kan beschik ken en niet genoodzaakt zal worden Amerikaanfee Douglas DC-7 turbine vliegtuigen te bestellen in dit ge val uitgerust met Engelse turbinemo toren die naar het zich laat aan zien eerder geleverd kunnen worden dan de Britannia, die nog geen certi ficaat van luchtwaardigheid heeft verkregen. Ook Nederland Dit zyn dan de Engelse turbir.evüeg- tuigen. Ook de Amerikanen laten zich hier niet onbetuigd. Behalve de Dou glas DC-7 is men daar te lande ook aoende een nieuwe versie van de be kende Convair verkeersvliegtuigen met turbinemotoren uit te rusten en ook de Super Constellation zal met tertijd, als de geschikte motoren hier voor beschikbaar komen, met gastur- Een Vickers Viscount in de kleuren van de Capital Air Lines, welke Ame rikaanse maatschappij 37 van deze vliegtuigen in Engeland heeft besteld. Edoch de mens. die het nu een maal in zijn hoofd gezet had zyn beschermelingen te tellen, bleek slimmer dan het dier. Hy kwam op een idee, dat eigenlijk heel simpel en eenvoudig is nu men het een maal heeft bedacht. Er komt een helicopter bij te pas, een paar blik ken verf, een verfspuit, een piloot en iemand die verstand heeft van bizons. Die iemand is de heer W. Fuller, een van de meest deskundige kenners van de wildstand, die de Canadese rege ring in dienst heeft. De heer Fuller Is thans bezig, de bizons in Wood Buffalo Park te tel len. De helicopter, die bestuurd wordt door Don Landella uit Edmonton, zweeft laag boven de kudden en van het vliegtuig uit bespuit de heer Ful ler de bizons met verf. De ruigharige dieren krijgen daardoor een vrijwel onuitwistbaar kenteken op hun rug, waardoor zij uit de lucht gemakkelijk te zien zijn. Bijna eik schot is raak. De heer Fuller behoeft slechts zijn treffers te tellen om te weten hoe veel bizons er zijn. Al zullen er zeker bizons zijn, die aan mijnheer Fuller's spuit ontsnappen, dc moesten zullen toch het merkteken ontvangen, dat de; telling zozeer zal vereenvoudigen. Emigratiemogelijkheden naar Canada verruimd De Canadese regering heeft beslo ten de selectienormen voor landbouw- emigranten naar Canada te verruimen. Tot nu toe was het zo, dat men alleen voor emigratie als landbouwer naar Canada in aanmerking kwam, wan neer men op het tijdstip van aanmel ding voor de emigratie gedurende ten minste vijf jaar in de landbouw werk zaam was. De bepalingen zijn thans in deze zin gewijzigd, dat in het alge meen voldoende landbouwervaring wordt vereist, maar dat de periode, waarin deze werd verworven niet meer behoeft te liggen in de periode onmiddellijk voor de emigratie. Wel moet de adspirant-emigrant het ern stige voornemen hebben in Canada in de landbouw te gaan en daarin ten minste een jaar na aankomst werk zaam te blijven. bines worden uitgerust, waardoor de Super Constellation nog sneller zal worden. Tenslotte dienen we niet te verge ten dat ook in Nederland een turbine vliegtuig in aanbouw is, namelijk de Fokker F-27 Friendship, dat tegelijk met een eveneens in aanbouw zijnd vrachtvliegtuig van hetzelfde type, genaamd Freightship, tegen het ko mende voorjaar gereed zal komen. Beide vliegtuigen zijn geschikt voor het luchtvervoer op korte en middel grote afstanden. Alles v wijst er dus op dat turbinevlieg tuigen in de naaste toekomst een zeer belangrijke rol gaan spelen en dat men deze vliegtuigen moet zien al3 een overgang naar de toekomstige veel snellere schroefloze vliegtuigen, die door middel van gasstralen wor den voortgestuwd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 7