C
Volgend jaar herleving van de
strijd om de gulden?
ZWITSAL
REEM
SPORT-—*
KOSTBAAR MANUSCRIPT
TERUG NAAR TRIEST
«HEBÉBazab
NIEUWS UIT DE KERKEN
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 21 DECEMBER 1954
REVALUATIE HEEFT VOOR- EN NADELEN
Verhoging welvaartspeil mogelijk
zonder loonsverhogingen
(Door onze economische medewerker).
Professor Witte veen van de Economische Hogeschool uit Rotterdam
heeft zich kort geleden een eenzame economist genoemd, toen hy zich een
voorstander toonde van de revaluatie. Nu, zo eenzaam staat hy niet meer,
want professor De Roos van de Vrjje Universiteit uit Amsterdam heeft
zich inmiddels aan zijn zijde geschaard.
Er zyn nog wel meer economisten, die aan de z|jde van deze hoogleraren
staan maar om het evenwicht te bewaren een belangrijke stem uit
het bedrijfsleven, die van de directeur van de Hollandsche Bank-Unie, heeft
duidelijk laten horen, dat hy er alleen maar nadelen van ducht.
De strijd om de revaluatie wordt tot
nu toe op papier gevoerd. Wij zijn
er echter zeker van, dat die strijd
verplaatst zal worden en dat, zodra
de vakverenigingen het volgende jaar
in verband met de huurverhoging op
nieuw een loonsverhoging zullen eisen,
de revaluatie in het middelpunt van
de belangstelling zal komen.
En dit ligt ook voor de hand, want
theoretisch is het effect van een re
valuatie hetzelfde als van een loons
verhoging. Dit klinkt onbegrijpelijk,
maar wij zullen het u duidelijk ma
ken.
In September 1949 werd de gulden
gedevalueerd. De dollar, die voordien
p'm. f 2,66 waard was, ging toen f 3,80
kosten. Onze gehele invoer uit het
dollargebied werd dus plm. 43 pro
cent duurder, maar de exporteurs
kiegen meer guldens, waardoor zij
goedkoper en dus concurrerender
kenden aanbieden. Devaluatie werkt
dan ook export-bevorderend en im
port-stremmend.
Oude lieden in de
Sow jet-Unie.
In de Sowjet-Unie leven 717 mensen,
die ouder zijn dan 110 jaar, (de oud
sten zyn twee vrouwen van 145).
Voorts zijn er 4.425 mensen tussen 100
en 110 jaar oud en 40.000 zyn ouder
dan 90. In deze leeftijdsgroepen treft
men drie vrouwen aan tegen één man,
aldus een bericht in de .jPrawda".
Opleiding recruten in V. S.
gaat minder kosten.
De Amerikaanse minister van defen
sie, Wilson, heeft medegedeeld, dat
het nieuwe militaire opleidingspro
gram ongeveer 1,1 milliard dollar per
jaar zal kosten.
De opleiding van de recruten, die
zes maanden per jaar dienen, kost
2500 p. man. Onder deze kosten zijn
de soldy van dertig dollar per maand
de uitrusting en de voeding begrepen.
Wanneer de militairen later overgaan
tot de reserve kosten zij duizend dol
lar per jaar. De opleiding volgens het
huidige stelsel van twee jaar dienst
plicht kost de Amerikaanse belasting
betaler 10.000 dollar per recruut.
Republikeinse staatsvorm
van Zuid-Afrika.
De Zuidafrikaanse premier, Johan
nes Strydom, heeft in een interview
met de „Sunday Times" verklaard,
dat Zuid-Afrika pas een republiek
zou worden na een „duidelijk teken"
dat „de brede laag van het volk" het
hiermee eens is, mogelijk na een ple
bisciet of na speciale verkiezingen. In
geen geval zou tijdens de huidige zit
tingsperiode van het parlement tot de
afkondiging van de republikeinse
staatsvorm worden overgegaan. Al
leen blanken zouden er zien over mo
gen uitspreken. De nationale partij
zou tezijnertijd moeten beslissen, of
een republiek deel zou blijven uitma
ken van het Britse gemenebest.
Een revaluatie wil nu de devaluatie
geheel of ten dele ongedaan maken.
In 1949 devalueerden wij met plm. 30
procent maar het is een publiek ge
heim, dat de directie van de Neder-
lundsche Bank 25 procent voldoende
achtte. Wij zijn dus toen te ver ge
gaan.
Na een revaluatie wordt de gulden
weer meer waardeen dollar zou dan
b.v. f 3,50 gaan kosten. De import
zou dus weer voordeliger worden,
maar de exporteurs zouden minder
ontvangen. In het algemeen zal een
revaluatie dus de export belemmeren,
maar de import stimuleren.
Zowel bij verhoging der lonen als
bij een revaluatie zal de levensstand
aard dus kunnen stijgen. Ja, zeggen
de voorstanders, een revaluatie heeft
dan nog dit voordeel, dat die prijs
verlaging voor allen geldt: van ver
geten groepen is geen sprake, terwijl
bij een loonsverhoging juist wel groe
pen zijn, die niet meedoen en dus in
de knel geraken.
Zoals wij deze feiten tegenover
elkaar plaatsen, lijkt de keuze niet zo
erg moeilijk- Dank zij een revaluatie
wordt met één klap voor ieder een
welvaartsvermeerdering bereikt. Bo
vendien geen maanden durende strijd
om loonsverhogingen, geen hier ach
teraan komende prijsstijgingen.
Alleen theorie?
Er Is echter bij dit alles een grote
„maar". De economisten hebben theo
retisch het gelijk volkomen aan hnn
zijde. Hun betoog klopt als een bus.
Ook als zij er op wijzen, dat jaar in
jaar uit de kosten stijgen, het leven
duurder wordt en de koopkracht van
de gulden daalt. Zij zien in de reva
luatie daarom een ongekend middel
om op pijnloze wijze de kostenstij
ging te doorbreken en een kosten- en
prijzenverlaging te forceren.
De vraag is echter of in de practijk
de prijzen ook zullen dalen. Natuur
lijk behoeven de importeurs minder
guldens voor hun import te betalen.
Maar zij zullen alleen dan hun prij
zen voor de binnenlandse markt ver
lagen, als de concurrentie hun er toe
dwingt. Als er prijs-afspraken bestaan,
zal van die verlaging niet zo heel veel
terecht komen.
Die bereidheid tot prijsverlaging
wordt nog minder, als een komende
Iconsverhoging gepaard gaat met een
revaluatie. Want dan wordt de koop
kracht in het binnenland toch groter
en is prijsverlaging niet nodig om de
afzet op peil te houden.
mannen die
„gezien" zijn,
prefereren
BRYLCREEM
De verzorgdheid van Uw
olterltlk hangt vooral af van
Ow baar. Brylcreem. de
volmaakte halrdreaslng
geeft Uw haar een leven
dige. natuurlijke glans
voor heel de lange dag.
Brylcreem la geëmul
geerd: dus geen overda
dige vettigheid. Mas
seer dagelijks met
Brylcreem - de heil
zame bestanddelen
houden Uw hoofd
huid gezond. Uw
haar vrij van
voor mooi, gezond haar
County Laboratories Ltd.. StanmoreEngland - Jacq. Mot N.V., Amsterdam
Kerstfeestviering op
Soestdijk
De jaarlijkse viering van het
Kerstfeest op paleis Soestdijk ge
schiedt op Woensdag 24 Dec. aes
middags drie uur in de garage van
de kazerne van de Koninklyke ma
rechaussee naast het paleis Soest-
dyk.
Het programma luidt als volgt: 1.
welkomstwoord door Prins Bernhard,
2. advents en kerstliturgie, 3. lezen
Lucas 2 door de Koningin, 4. Kerst
suite uit het Weihnachtsoratorium
van Bach uit te voeren door het koor
personeelsleden paleis Soestdyk, 5.
rede door Prins Bernhard, 6. Jesu
joy of man's Desiring van Joh..Se
bastian Bach, eveneens uitgevoerd
door het koor van personeelsleden
Soestdijk, 7. sonate no. 8 van Corelli
uitgevoerd door mevr. W. A. Repe
laar van Driel geboren van der Wil
ligen, viool, en mr. J. C. baron Baud,
giano, 8. Kerstroel „van overal naar
ethlehem's staf', kinderkerstspel in
twee delen door ds. H. J. W. Mod
derman, 9. Slotzang „Ere zy God"
dat gemeenschappelijk wordt gezon
gen.
„AFFALRE-MEXDES."
Tom Schreurs en de Zon
dagse Sportrevue van de AVRO
zyn thans wel zeer in het mid
delpunt van de belangstelling
komen te staan. Schreurs be
gon enige tijd geleden nog
meer gebruik te maken van
het medium telefoondan de
Sportrevue-medewerkers reeds
deden. Hij belde verschillende
mensen op, die hy dan vragen
betreffende de sport stelde.
Zondag 5 December deed hij
dat weer. Er kwam een me
vrouw Mendesaan de tele
foon, die ongezouten haar me
ning uitsprak over het feit
dat haar man liaar de gehele
middag alleen liet om naar zyn
favoriete club te gaan kijken.
Dit verwekte enige beroering
en het leek alsof Tom Schreurs
door een en ander voor een
volkomen verrassing toas ge
plaatst. Later kwam uit, dat
mevrouw ,Jdendes" in Rotter-
dam niet bestond en dat het
telefoongesprek een soort St.
Nicolaas-surprise van Schreurs
was geweest. Dit gaf nog wat
meer beroering en als het de
AVRO er om te doen was de
Sportrevue meer bekendheid te
geven dan is dat wel gelukt.
Maar waarom deed men eerst
zo geheimzinnig, toen mevrouw
JMendes" volledig gefingeerd
bleek
Afgelopen Zondag is het
spelletje want een andere
naam kunnen wij er niet aan
geven voortgezet met het
houden van een „forum" van
huisvrouwen, die hun mening
aan die van mevrouw en-
des" mochten toevoegen. Een
oplossing van het probleem,
dat in het geheel niet ingrij
pend lykt, kon dit gezelschap
uiteraard niet geven. Men kon
slechts wat praten over voor
en tegen. Niemand zal tegen
zulk een foruni bezwaren koes
teren. Maar laat de AVRO er
dan een speciale uitzending
van maken. O.i. behoort de
Sportrevue gewijd te worden
aan de actualiteit: uitslagen en
reportages van allerlei sport
gebeurtenissen, fris van de le
ver. Om die te horen stemt men
immers af op deze uitzending f
EEN GRAP?
De urgentiecommissie van de
KNVB is opgeheven. De leden
daarvan hebben goed werk
gedaan en de voetbalwereld kan
jegens hen dankbaar gestemd
zijn. Men zou echter haast den
ken, dat de commissie maar
spoedig weer ingesteld moet
worden. Getuige een bericht in
de Gazet van Limburg althans.
Dit blad méldde namelijk, dat
in Heerlen een beroepsvoetbal
bond zou zijn opgericht. De
naam van deze bond luidt B. B.
B. en omtrent de betekenis
van deze drie letters is al veel
gespeculeerd. Het is thans nog
niet bekend of de bond Betaal
de Beroeps Baltrappers of mis
schien Beroeps Bedrog Bedrij
vers heetVan de zijde van
deze bond is gezegd, dat er een
oprichtings-comité bestaat van
maar liefst 66 leden! Dat deze
mensen flink wat kapitaal bij
eenbrachten, dat met 160 twee
de en derde klasse clubs in
Limburg overeenkomsten zou
den zijn gesloten en dat het
vraagstuk van de speelvelden
reeds is opgelost. Bovendien
heeft men ook dl scheidsrech
ters! Volgende maand wordt de
bond in Haarlem officiëel opge
richt en in Februari begint hij
met z\)n competitie. Verba
zingwekkend en reemddat is
geen overdreven qualificatie
voor dit bericht. Moet werke
lijk de Urgentiecommissie te
rugkomen, bijv. om een nieuwe
oorlog voor te bereiden f Wij
kaleidoscoop
geloven van niet. Want de mo
gelijkheid is niet uitgesloten,
dat de B.B.B. een product is
van enkele Limburgse geesten,
die zich verlustigen in het be
denken van enigszins ver
vroegde carnavalsgrappen!
NIET GEVAARLIJKER?
Twee Amerikaanse artsen
hébben verklaard, dat de me
ning volgens wélke boksen
veelal tot beschadiging van
de hersenen leidt, onjuist is.
Zij deden dit na ruim duizend
beroepspugilisten terdege te
hebben onderzooht. De beide
artsen erkennen, dat boksen
niet bepaald een sport fs, waar
bij het zachtjes en vriendelijk
toegaat. Ernstige kwetsuren
zijn ten allen tijde mogelijk,
zo ongeveer luidt hun oordeel,
maar in een goed geleid boks-
duel zullen de stoten slechts
zelden de harsenen raken, zoals
dit met thans gebezigde proe
ven kan worden bewezen. Toch
heeft het twee1 l medici bij
sommige proefpersonen wel
hersenletsélen gevonden. Zij ge
ven hiervoor de vólgende ver
klaringVan alle stotendie tij
dens een partij worden ge
plaatst, treffen er slechts wei
nig het doel met volle kracht.
In een duel, dat tien ronden
duurt, worden ongeveer duizend
stoten gegeven, waarvan de
meeste ontweken kunnen wor
den. Indien het hoofd wordt ge
raakt, treft de gehandschoende
vuist niet een bepaalde plaats,
maar ook dan glijdt de stoot
iets af. Derhalve kan de schok
niet geheel en al tot de herse
nen doordringen. De slotconclu
sie luidde zodoende: boksen is
zéker niet gevaarlijker dan een
andere tak van sport, indien al
thans de medische contróle be
hoorlijk wordt uitgeoefend en
de scheidsrechters hun taak
goed verstaan. Tragisch fe, dat
slechts enkele dagen na deze
uitspraak kort achter elkaar
twee bokswedstrijden met dode
lijke afloop in de USA gemeld
moesten worden. Men kan alle
respect hebben voor de onder
zoekingen en verklaringen van
deze artsen, maar als de oor
zaak van de ongevallen niet in
de hersenen is gelegen, waar
moet men deze dan zoeken t
DOORSPELEN—STAKEN
Dat ook het KNVB-bestuur
wel beseft, dat de lange compe
titie niet onnodig lang moet
worden gemaakt, bliikt uit het
feit, dat van die zijde een waar
schuwing is uitgegeven tegen
't afkeuren van vélden. Slechts
in zeldzame gevallen mag een
wedstrijd geen doorgang vinden
door de terreingesteldheid. De
scheidsrechters C'.enen dit te
beoordelen, de consuls niet! Re
gen, sneeuw of vorst doen er
dus niet mer toe, tenzij één van
deze verschijnselen al te grote
proporties aanneemt. Geheel
zoals by de Engelse competitie
zal het hier dus niet worden.
Maar het parool luidt: doorspe
len. Van doorspélen naar sta
ken is maar één stap. Een voet
ballersstaking komt niet vaak
voor, maar onlangs was er dan
toch één. Het gehele eerste elf
tal van Juventus, een promi
nente Italiaanse club, gooide
er het bijltje bij neer. De spelers
wilden een hogere premie voor
overwinningen en betoogden,
dat zij de volgende dag niet
naar Milaan zouden gaan voor
de wedstrijd tegen de gelijkna
mige club. Het bestuur van Ju
ventus beval zyn spelers uiter
aard wél te gaan. Tenslotte
trokken de leden van de Turfjn-
se ploeg aan het kortste eind:
zij gingen naar Milaan en ver
sloegen daar hun tegenstander
met 21Maar een hogere
premie is er voor hen niet by.
Wel een „lichte straf", zo is van
de-zijde van het bestuur bekend
gemaakt. Wat voor straf is nog
niet bekend
Het verdween in 1940
De Amerikaanse ambassadeur In
Italië, mevrouw Claire Booth Luce,
heeft Dinsdag een kostbaar Latijns
manuscript van Petrarca's helden
dicht „Africa", dat in de tweede
wereldoorlog verdwenen was, aan de
directeur van de stedelyke biblio
theek van Triëst ter hand gesteld.
Het geschrift, dat uit het midden
van de vyftiende eeuw stamt, was
in 1940, uitgeleend ten behoeve van
een te Napels gehouden tentoonstel
ling, gewijd aan de historische be
trekkingen tussen Italië en Afrika.
Het onvoltooide epos behandelt de
verrichtingen van Scipio Africanus
de oudere in de tweede Punische oor
log tussen Rome en Carthago.
Toen de bibliotheek van Triëst
het manuscript tijdens de tweede
wereldoorlog poogde terug te kry-
gen, bleek het te zijn verdwenen.
In 1946 kwam echter een Ameri
kaanse militair by de bibliotheek
van New York vragen, wat het
„vreemde geschrift" eigenlijk in
hield. Hy verklaarde het in 1945
te Napels voor 200 sigaretten te
hebben gekocht. Aangezien het ma
nuscript het stempel van de biblio
theek van Triëst bevatte, werd met
deze instelling contact opgenomen.
Hierna begonnen langdurige onder
handelingen op hoog niveau over de
beloning, welke door de oud-militair
werd opgeëist. Kort geleden werd
hierover overeenstemming bereikt,
waarna het kostbare stuk aan de bi
bliotheek van Triëst kon worden
overgedragen.
Advertentie.
Gezonde Ba bies
Uitsluitend bij Apothekers en Drogisten
Oudste toneelspeler
overleden.
Ludwik Solski, de grootste Poolse
acteur van deze eeuw, is 00 honderd
jarige leeftrd te Krakow overleden. In
Maait vierde hij zyn 100ste verjaar
dag en znn tachtigjarig jubileum als
acteur. Hij speelde toen een rol in Kra
kow, in het stuk „De grote vis". Tot
voor kort leerde hij nog nieuwe rollen
uit het hoofd en trad nu en dan op als
regisseur. Hij herinnerde zich, dat de
kaarsen op het toneel door petroleum
lampen vervangen werden, deze weer
door gaslicht en tenslotte door elec-
trisch licht.
HET HAAR VAN DE DOMINEE.
In Kerk en Wereld, het weekblad van de
Vryz. Hervormden in Nederland, vertelt
ds. A. Faber dat er in de zeventiende
eeuw in ons vaderland een verbeten stryd
is gevoerd om „de opsmuk, de sier en de
lange haartooi" der toenmalige predikanten.
De Synode van Woerden van 1643 hield er
zich mee bezig en verbood het. Maar dit
hielp niet, „de c'.ominees zijn altijd vrijbui
ters geweest." Toen brak de stryd los in de
kerk zelf, vlugschriften en smaadschriften,
donderpreken over en weer. Jacobus Borsti-
us, predikant te Dordt, gaf er in die dagen
een preek over uit met als tekst I Cor. 11
14 („Of leert u ook de natuur zelve niet dat
zo een man lang haar draagt, het hem een
oneer is".)
Dat was olie op het vuur, en het hele land
raakte in onrust over het lange haar van
dominees. Hoe dan ook, er moest iets gebeu
ren. Vooral in de omstreken van Dordrecht
ging het allerraarst toe. Het hemels heil
werd erbij de haren bygesleept. Geluk
kig kwam na enkele jaren het woord der
wijsheid, ditmaal uit de mond van een zeke
re Salmasius; „de man zondigt niet, die zyn
haar lang draagt, maar wel hy, die het op
een verwijfde manier vlecht, krult, versiert
en poedert, die zich aan excès en overdaad
schuldig maakt..." Het was een gelukkige
tijd zo zegt de schrijver die zich zo
druk kon maken over het modevoorbeeld
der predikanten! Ook op dit terrein hebben
de dominees het verloren. Zij zijn voor de
wereld niet interessant meer. Filmsterren
zijn in him plaats gekomen
ALBERT SCHWEITZER IN OSLO
In het Evangelisch Luthers Weekblad van
27 November is een stuk overgenomen uit
het „Sonntagsblatt": Albert Schweitzer in
Oslo. „Wanneer de trein zich in beweging
zet, begint Oslo's bevolking het koraal „Hei
lig is de aarde" te zingen en neemt daar
mede afscheid van Albert Schweitzer. Een
redacteur van een dagblad zegt tegen me:
„In deze dagen Is over God niet gesproken,
maar Zyn tegenwoordigheid hebben we
steeds gevoeld." Hierin ligt nl. het merk
waardige: dat het Albert Schweitzer gelukt
is een heel volk te betoveren. Zelf heeft hy
het ook gemerkt, hy zei tegen me: „Ik hou
niet van al dat officiële gedoe. Dan ben Ik
mezelf niet meer. Maar hier was niets ge
organiseerd en hebben we ons door de klop
van het hart laten leiden." En wanneer hy
by het afscheid met zyn doorploegd, maar
toch altyd nog zo krachtig gezicht voor het
coupéraam verschynt, zegt hy: „Ik heb al
tyd gehoopt, dat myn werken en denken nog
eens als anonieme macht op de mensen vat
zouden krygen. En hier in Noorwegen, is
dat gelukt." Hiervan zijn allen, die het mee
maakten, overtuigd. Een klein land, welks
bewoners toch als koele gesloten mensen
bekend staan heeft zich vol enthousiasme
aan de menselykheid gewijd. Een arm volk
heeft in drie dagen door vrijwillige bijdragen
een som by elkaar gebracht, nog groter dan
de hele Nobelprijs. Hoewel Schweitzer zeer
vermoeid is, probeert hij alle gevers en geef
sters mondeling of schriftelijk te bedanken;
hy vindt het jammer dat zovelen hun naam
niet bekend maken. Een 14-jarig meisje
schrijft; „U hebt mijn wereldbeschouwing
veranderd. Hier zijn 5 kronen." Een onbe
kende Noorse dame: „Ik stuur U het geld,
dat ik eigeniyk voor myn begrafenis be
stemd had. Dat gebeurt zonder dat geld ook
wel."
Hoe komt het, dat er zoveel van Schweit
zer uitgaat? Met zyn kostelijke humor
vraagt hy my: „Ze eren een ongeschoren
man in een oud pakje. Hoe komt dat?" Ik
probeerde daar een antwoord op te geven.
By een gesprek over Kierkegaard zegt hy
tegen me: ..Ik ben niet zo erg op hem ge
steld en hij heeft ook mijn zo begaafde neef,
Jean Paul Sartre, op zyn geweten. Kierke
gaard ziet de betekenis van de traditie over
het hoofd. Hy zou maar het liefst opnieuw
beginnen. Hij staat in een voortdurende dia
loog met God. Wat versehrikkeiyk moet
dat zyn. Alsof aan ons de taak niet gegeven
was, om te werken. Ik hou niet van deze
duisternis by Christenen." Ik zie Schweit
zer's warme, stralende ogen en weet, dat
deze klaarheid een christelijke deugd is. Het
is de klaarheid, die uit het goede voortkomt.
Van zyn medewerkster hoor ik later, dat
Schweitzer ernstig met aanvallen, niet al
leen van moeheid, maar ook van zwaar
moedigheid te kampen heeft. Hij weet te
veel van de moderne natuurkunde, en hy
weet heel goed, dat de machthebbers van
de wereld enorme wapens in hun handen
hebben. Schweitzer's rust en kracht, die al
len in zijn ban brengen, moeten dagelijks op
nieuw bevochten en veroverd worden.
Tijdens een feestelijke' maaltyd ten huize
van Grund Tanum, de man die voor Schweit
zer in Noorwegen alles regelde, zit ik naast
een Japanse arts, die verschillende jaren in
Lambarene gewerkt heeft. Hy vertelt me,
dat het hem duidelijk is geworden door
Schweitzer, dat mensen zich ook met weinig
woorden verstaanbaar kunnen maken, wan
neer ze maar liefde voor elkander voelen.
In huis bij Max Tau, de tussenpersoon tus
sen Schweitzer en het Noorse volk, zit ik
tegenover mevrouw Helene Schweitzer. Ik
zeg tegen haar, hoe jammer 'iet is, dat haar
werk in de biografieën nauwelijks genoemd
wordt. Zy antwoordt: „Gode zy dank daar
voor. By de oude Germanen vond ik het al
tijd zo aantrekkelijk, dat de vrouwen achter
de frontlijn stonden en de mannen de wape
nen aangaven. Wanneer we dat op onze tyd
toepassen: de vrouw reikt de man wat hy
nodig heeft, het brood, de wijn, haar geduld
en haar liefde."
DS. M. HINDELOPEN:
KERK EN WERELD.
In Amstelveen is een bybelweek gehouden,
waarin de bybelwagen van 't Nederlands
Bijbelgenootschap door de straten reed.
De burgerlijke autoriteiten gaven geen ver
gunning voor het gebruik van de luidspre
ker op deze auto in Nieuwer-Amstel.
Ds. M. Hindelopen schrijft hierover In
„Hervormd Amstelveen":
„N.-Amstel heeft hierin de primeur en het
N.B.G. hoopt dat N.-Amstel een uitzonde
ring zal blijven. Als geluid wèl mag by de
binnenkomst van St. Nicolaas en by winkel
weken, maar niet wanneer de samenwerken
de kerken de Bijbel colporteren, staan we
daar heel pijnlijk verwonderd over; vooral
als blijkt dat men „geen uitzondering" wil
maken. Een schril voorbeeld van „neutrale
overheid". Colportage moet worden aange
vraagd; dat is heus ook gebeurd door de
Amstelveense weg bij de gemeente Amster
dam. Het antwoord kwam als volgt
„deel ik U mede, dat deze toestemming niet
kan worden verleend, aangezien genoemde
verkoop in stryd Is met het bepaalde in ar
tikel 8 van de Winkelsluitingswet". Onder
tekend door „de wethouder voor de levens
middelen". Even lachen! Maar het is eigen
lijk om te huilen. Ook weer zo „neutraal",
om niet te zeggen bureaucratisch. Yerkoop
van haring en croquetten in de avonduren
en een avond bybelcolportage door de ker
ken: alles over een kam. Geluid is geluid,
en levensmiddelen zijn levensmiddelen. Bas
ta.
Wat aan de kerk moet toegestaan, moet
straks ock aan de politieke party toege
staanWat niet appelen niet mag, mag
ook met de bybels niet. Kerk en party, By-
'ïel en appelen, alles in één vlak.
GEESTELIJKE VERZORGERS IN HET
DUITSE LEGER
In de aanstaande wetgeving voor het
nieuwe Duitse leger zal waarschyniyk ook
de geestelijke verzorging der strijdkrachten
geregeld worden. De onderhandelingen hier
over zyn nog niet in een eindstadium ge
komen, doch het volgende kan toch reeds
aldus EPD-Bethel worden vermeld als
hetgeen in deze regeling wel uitdrukking
zal vinden.
De leiding van de toekomstige geesteiyke
verzorging van het leger zal, voor de pro
testanten en r. katholieken, berusten by een
resp. evangelische- en een r. kath. bisschop.
Dezen zullen niet meer, zoals vroeger, vol
ledig in het leger worden ingeschakeld. Er
wordt nog gesproken over de figuur dezer
topfunctionnarissen, n.1. of zij hun ambt
volledig als militair zullen uitoefenen, in
militair verband derhalve, of dat zy dit
slechts zullen doen als onderdeel van hun
overige taak. Waarschijnlyk zal ten gunste
van de laatste mogelijkheid worden beslist,
al ware het reeds om de betreffende kerken
haar zelfstandigheid ten aanzien van deze
geestelyke legerverzorging, te doen behou
den.
Voor de practische geestelykè verzorging
is voorlopig gedacht aan 160 predikanten en
150 pastoors, met andere woorden een gees
telijke op 1500 militairen (met inbegrip van
de gezinnen). De bedoeling is, dat de kerken
deze geestelijken aanwyzen, die dan ten
hoogste 6 of 8 jaar als legerpredikant (-aal
moezeniers) ambtelijk zullen worden inge
schakeld. In plaatsen met een beperkt gar
nizoen kunnen ook de plaatselyke predikan
ten voor een deel van hun tijd als legerpre
dikant dienst doen. Aan uniformen voor de
geestelyken in militair verband wordt niet
gedacht.