Forens zijn in Amerika is ook zon pretje niet De Beria-opstand in Rusland BONDSKANSELIER RAAB HEEFT WEINIG BEREIKT IN AMERIKA AMERIKAANSE DANKDAG TOEKOMST TREINVERKEER VRIJDAG 26 NOVEMBER 1954. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 IN HET LAND DER ONBEGRENSDE MOGELIJKHE DEN Prae-historische treinenloop (Van onze correspondent te New York.) Een vriendelyke brief uit Nederland bracht ons tot het bewustzijn, dat de Nederlandse forens waandenkbeelden koestert over zjjn Amerikaanse collega. „Jullie Amerikaanse forensen", stond er in de Nederlandse brief, „worden natuurlijk d>or de Amerikaanse spoorwegmaatschappijen in de watten gelegd; jullie reizen in de zachte kussens van uiterst luxueuze trei nen, glyden op de perrons via roltrapp ennaar de uitgang en hebben, kort om, het leventje van een prinsen-forens." Na juist weer eens de schier perfecte diensten van de Nederlandse Spoorwegen, de vriendelijkheid van de conducteurs en het stationspersoneel aan de nlijve te hebben ondervonden, komt het ons noodzakelijk voor, deze waandenkbeelden over de Amerikaanse forens recht te trekken. De Amerikaanhe forens is, in feite nog een pionier. Vooral als hij in de buurt van New York woont. Het langgerekte eiland Manhattan biedt namelijk maar heel weinig mogelijk heden voor automobilist of treinrei ziger om comfortabel te forensen. Lang vóór hij de brug of tunnel heeft bereikt, die hem de toegang tot de stad verleent, is de automobi list al hermetisch opgesloten in een file, die met aanzienlijk geringer snelheid dan die van de gemiddelde kinderwagen, vordert. Het -s telkens een kwestie van stoppen en stilstaan en wanneer men over een afstand van een kilometer of twee een paar honderd maal ach tereen de voet heeft verplaatst van gas- op rempedaal, dan voelt men zich al gauw niet meer zo fris en vro- lyk als toen men 's ochtends vrouw en kroost verliet. Enkele krassen te gen de achterbumper zijn dagelijkse routine en de forens-automobilist, die in een ook maar enigszins dragelijk humeur zijn dartaak in New York aanvangt, kan aanspraak doen gelden op een eremedaille voor geduld, stuurvaardigheid en goed-gemutst- heid. Dan maar achteruit De veel verstandiger forens reist per trein. En 't is hier, waar de beel den uit Hollywoodfilms en misschien zelfs de plaatjes in onze eigen krant, verwachtingen hebben gewekt, die in de Amerikaanse praktijk ternauwer nood verwezenlijkt worden. Natuurlijk zyn er schitterende treinen in Amerika, waarin reiziger-met-stapels-dollars door de ontroerendste zorgen wordt om ringd en op de beste diners wordt onthaald. Doch men zal deze voor namelijk vinden op de lange af standen tussen New York en Chi cago of tussen de Oost- en de West-kust. De New-Yorkse forens heeft maar weinig mogelijkheden. Wanneer hy op Long Island woont is hij aan de Eenade lees: ongenade van de ong Island Railway overgeleverd. Zowel het rollend materieel als de dienstregeling wekken sterke herin neringen aan wijlen Nederlands Gooi- se tram. We hebben aan den lijve meege maakt, dat we heel vroeg in de och tend van het dorpje Plandome een trein namen, die ons in ongeveer een uur naar Pennsylvania Station in New York had moeten brengen. Wel licht was er een seinwachter ergens in slaap gevallen, of betoonde onze „motorman'(wagenbestuurder) méér fantasie dan ambtshalve van hem geëist wordt, maar op een gege ven ogenblik kwamen de reizigers in onze wagen tot de conclusie, dat het beeld dat via de vensters aan ons voorbijtrok, aanmerkelijk anders was dan anders. Onze trein boemelde ech ter vrolijk voort, tot we ergens, in een soort niemandsland midden tus sen twee dorpjes, voor een onveilig sein bleven stilstaan en we uit het te lefoongesprek tussen conducteur en wagenbestuurder konden afleiden, dat de heren het er over eens waren dat we aanzienlijk van onze koers wa ren afgedwaald. Zonder enige ruggespraak met de hogere treinleiding in de stations, be sloot men derhalve achteruit terug te rijden. Hetgeen althans het voor deel bood dat onder de passagiers in onze wagon de kiem werd gelegd voor een harmonische stemming van re volutie. Gelukkig was het zicht die dag goed, want toen by een kruispunt, waar men kennelyk niet op ons had gerekend, het gerommel van een trein uit een andere richting hoorbaar werd, trok de conducteur aan de nood rem, greep ijlings een rode vlag en di rigeerde daarmee het treinverkeer als' de politie-agent in de Marktstraat. Nadat de passagiers hem op het hart hadden gedrukt, dat nu het ogenblik toch wel was gekomen om contact met de buitenwereld te zoeken, kwam tenslotte na lang wachten een andere electrische motorwagen ons ophalen en zo arriveerden we tegen twaalven in de metropolis, veel te laat voor verschillende afspraken. Ten bewijze dat dit geen uitzonder lijk geval is zij hieraan nog toege voegd, dat het treinpersoneel van deze illustere, en reeds ettelijke malen ge failleerde onderneming, gewapend is met formulieren, door de conduc teurs aan de passagiers uit te reiken, waarop staat dat trein No. zoveel „wegens onvoorziene omstandighe den" zoveel uur en zoveel minuten te laat zijn bestemming bereikte. Menig employé heeft dank zy dit formulier nog net zijn baantje kunnen redden. Na verschillende van dergelijke er varingen besloten wy, dat de Long Island Railroad niets voor ons was en dat de herhaalde vertraging bepaald niet opwoog tegen de huiselijkheid waarmee vier passagiers op oncom fortabele bankjes tegenover elkaar niet te pletter slaan. Wij hebben het derhalve in een andere richting gezocht, ten Zuidwes ten van New York, waar wij bediend worden door een trein die de weidse naam van „Lehigh Valley Railroad" draagt. Ons station is strategisch ge plaatst temidden van een aantal dorpjes. Slechts dank zy een energie ke perscampagne van verbolgen fo rensen slaagden wij erin, de maat schappij er toe te krijgen een station netje met afdak te bouwen waar 's winters een potkachel brandt en waarvoor men het boerenland althans enigszins heeft geëffend tot een par keerplaats. Vanzelfsprekend dat wij buitenge woon trots zijn op de overwinning die wy op de maatschappij hebben be haald. Doch wij blijven het directorium van de Lehigh Valley Railroad van wraakgevoelens verdenken. Er zyn namelijk dagen waarop, in dit moder ne Amerika, de forensentrein 45 mi nuten of meer vertraging heeft. De energieken onder ons, die hun tijd niet met wachten aan'het station wiL len vermorsen, kunnen een controle punt opbellen, ergens in de buurt, om er zich van te vergewissen hoe het met de treinenloop gesteld is. Doch het is herhaaldelijk voorgekomen, dat er zich tussen het contrólepunt en het station landelijke avontuurtjes voordeden, die de treinenloop aanmer kelijk beïnvloedden. Niet lang geleden werd onze beste express trein (de wagons zyn uit 1922, reeds twee maal verbouwd en thans van een luchtkoelingsysteem voor zien, dat in Augustus eerder hitte en in December voornamelijk kou uit straalt) aanmerkelijk vertraagd door een koe uit het land vlak bij het sta tion, die klaarblijkelijk besloten was zich midden op de wissel te laten mel ken. Noch het geschreeuw van de machinist, noch het geloei van de si rene, imponeerde het beest en er zat niets anders op dan dat een aantal moedige passagiers met stokken en stenen het beest verjoegen en tenmin ste een portie zure melk veroorzaak ten. Een dag of wat later zat een hooiwagen in de rails klemmen dom mekrachten slaagden erin na aan- zienlijk oponthoud, de baan weer vry te maken. Nu het tegen Kerstmis loopt, was het niet meer dan passend dat een troep ganzen zich kort voor het ver trek uit het station voor de Diesel locomotief posteerde en derzelver eigenaar, de handen ten hemel gehe ven, de machinisten smeekte om zijn kersthandel toch vooral niet voortijdig de nek om te draaien. Tunnels Ja en dan zijn er nog tunnels; onder de Hudson en de Oostrivier waardoor de treinen zich een naar het eindstation in Manhattan moeten banen. Het aantal manuren, dat wij inwendig tierend, in stilstaan de treinen midden in deze tunnels doorbrengen, is vrij aanzienlijk. Het zelfde kan gezegd worden van de por ti, besteed om het directorium van onze spoorwegmaatschappij op hoogte te houden van de aanzienlijke afwijkingen die zich op de dienstre geling hebben voorgedaan. Mocht gy, Diesel- en electrisch ver wende Nederlandse forens, derhalve behoefte koesteren om in uw hart, of desnoods op één van de forensensta tions een klein standbeeld op te rich ten ter ere van uw pionierende Ame rikaanse collega, dan ljjkt ons daar alle aanleiding toe. DE TOEKOMST VAN OOSTENRIJK Nog geen vruchtbaar overleg De Oostenrijkse kanselier, dr Julius Raab, heeft Woensdag op een pers conferentie te Washington verklaard, dat zich wellicht na de bekrachtiging van de Westelijke overeenkomsten, volgens welke West-Duitsland souverein wordt en zich mag bewapenen, nieuwe mogelijkheden voor het tekenen van een Oostenrijks vredesverdrag zullen voordoen. digd zyn naar Moskou te komen om over een verdrag te onderhandelen. Het belangrijkste punt is, dat er een vaste datum wordt gesteld voor het beëindigen van de bezetting. Over zijn besprekingen te Washing ton verklaarde de kanselier, dat er o.m. gepraat was over de hulp, welke Oostenrijk reeds van de Ver. Staten heeft ontvangen en de economische sa menwerking tussen beide landen. Aan de Amerikaanse regering had hij ver zekerd, dat het communisme in zyn land „geen schyn van kans heeft". De ratificatie van de te Londen en Parijs gesloten accoorden zal zeker indruk maken op de Russen en wel licht zullen daaruit nieuwe besprekin gen met nieuwe mogelijkheden voort vloeien, aldus de kanselier. Hij zeide, dat Oostenrijk, de Ver. Staten, Engeland en Frankrijk het er volledig over eens zyn, dat de Oosten rijkse Kwestie met de Sowjet-Unie kan worden geregeld, voordat over eenstemming is bereikt over een Duits vredesverdrag. Dr Raab wees er op, dat Oostenrijk niet in oorlog met de geallieerden is geweest. Daarom was de Oostenrijkse kwestie gemak kelijker te regelen en men moest deze bijgevolg met voorrang en apart van het Duitse vraagstuk behandelen. Op de vraag, of er by zijn bespre kingen te Washington een nieuwe for mule was uitgewerkt voor het oplos sen van het vraagstuk betreffende het vredesverdrag, antwoordde de kanselier, dat er pas na de ratificatie van de Westelijke accoorden een ge schikte basis voor een verder, vrucht baar overleg aanwezig zal zijn. Hij ontkende, dat er waarheid school in de berichten, als zou hij uitgeno- EEN EETFEEST Met kalkoen en fruit Op 25 November vierde men al- lerwege in de Verenigde Staten Thanksgiving Day. Thanksgiving Day werd in de Ver enigde Staten voor het eerst in 1621 gevierd, toen de Pilgrims (een secte van afgescheidenen), die in Decem ber 1620 op de onherbergzame kust van Massachusetts waren geland, hun eerste oogstfeest vierden. Het was voor die kleine schare kolonis ten een grootse en plechtige dag. Zy waren uit de haven van Southamp ton op de „Mayflower" scheep ge gaan om een nieuw tehuis in een vreemde wereld te zoeken, waar zy zich konden verheugen in de vrij heid van gedachte en van godsdienst. Zij hadden een lange, bitter koude winter doorstaan, in het voorjaar voor de eerste keer gezaaid en zich lange maanden afgesloofd, alvorens zij him eerste oogst konden binnen halen. Van dankbaarheid vervuld stelden zij een dag vast, waarop zij God zou den danken voor al Zijn zegeningen en op die dag kwamen zij allen bij een. Na een dankdienst zetten zij zich aan de dis, waarby door de kolonis ten geschoten wilde kalkoenen een voorname rol speelden; sindsdien is gebraden kalkoen een der traditio nele bestanddelen geworden van de feestmaaltijd op Thanksgiving Day. Telkenjare werd door de kolonis ten dit feest gevierd, maar het werd pas een nationale feestdag in 1789. toen door de eerste president van de Verenigde Staten George Wash ington, de viering van de dag offi cieel bij proclamatie werd vastge steld. Het feestmaal, dat sinds lang tot een van de echte Amerikaanse tra dities is uitgegroeid, symboliseert het belang van het hernieuwen der familiebanden en het delen van de vreugden met anderen. Het is ech ter geen vreugde om aan tafel plaats te nemen, wanneer anderen, die geen familie meer bezitten of wier bloedverwanten te ver weg wo nen, op die dag alleen thuis zitten. Het is daarom een goede gewoonte om die eenzamen uit te nodigen om het feest in de kring van het gezin te komen meevieren. Even oud als de feestdag zelf is ook het gebruik om mandjes met kalkoen, fruit en groenten te zenden naar hen voor wie het bezwaarlijk is zelf' een Thanksgiving-diner klaar te maken. Het eerset bataljon van de Engelse Royal East Kents, (De Buffs), dat twintig maanden strijd tegen de Mau- Mua in Kenya achter de rug heefts zal met kerstmis thuis zijn. We zien de mannen hier met de bajonetten op het geweer op de muziek van de band door de van regen doorweekte Déla- mere Avenue in Nairobi marcheren, stad, welke zij hielden op uitnodiging van het gemeentebestuur. Het ba taljon scheept zich op 2 December te Mombasa in voor de thuisreis, tijdens hun af scheidsparade in die Automobilist dronk borrels op last van de justitie De Amsterdamse rechtbank heeft Donderdag de 42-jarige vroegere hoofdvertegenwoordiger F. de H. uit Hilversum vrijgesproken, omdat niet bewezen werd geacht, dat de aanrij ding op 19 December van het vorige jaar, toen verdachte by nevelig weer met zijn auto op een geparkeerde vrachtwagen in Hilversum is gereden, waarbij een mede-inzittende van ver dachte ernstig werd gewond en later in het ziekenhuis is overleden, niet te Wijten is aan het feit, dat hy sterke drank tot zich had genomen.'De me de-passagier is in het ziekenhuis niet overleden als gevolg van de aanrij ding doch aan een in het ziekenhuis opgelopen longontsteking. Uitvoerige medische rapporten zijn over de automobilist uitgebracht om dat deze zich had verweerd met het betoog, dat hij door het jarenlange re gelmatige gebruik van sterke drank in Indonesië veel meer weerstand te gen alcohol heeft dan de gemiddelde man. De medici kwamen na een voor verdachte zenuwslopend examen tot de conclusie, dat de man in staat is een groot aantal borrels te drinken en dan toch nog in staat is om zijn auto te besturen. Zo is verdachte tot twee maal toe 's morgens op het politiebu reau ontboden, waar men nem zon der eten 's middags in 2% uur tijd negen borrels liet drinken, nadat me dici hem allerlei intelligentie- en be- hendieheidsproeven hadden afgeno men die na het drinken werden her haald. Ondanks de resultaten van dit onderzoek alsmede de conclusies van de medische rapporten, had de officier van justitie, mr W .B. J. Aberson, één maand gevangenisstraf geeist MODERNISERING GAAT VOORT Technische eisen steeds hoger (Van onze speciale verslaggever). Wie een antwoord wil hebben op de vraag hoe de Nederlandse Spoorwe gen er in de toekomst uit zullen zien en zich met een dergelijke vraag tot ir. F. Q. den Hollander wendt, zal ervaren dat zelfs de president-directeur van de N.S. zélf dit toekomstbeeld niet tot in de finesses en in strak-om- lijnde contouren schilderen kan. Maar wèl zal hij uit de mond van de in het vak vergrijsde spoorwegveteraan die over enige tijd zijn 40-jarig jubileum „bij het spoor" hoopt te vieren een imponerend verhaal kun nen horen van de vragen en problemen, die aan het spoorwegbeleid ver bonden zijn en van de grote lijnen, die by het uitstippelen van dit beleid in de binnenkamers van het Utrechtse hoofdkwartier op de voorgrond zullen staan. Op deze wijze heeft de heer Den Hollander Woensdagmiddag in een bijeenkomst van het Contactcentrum op Voorlichtingsgebied in Den Haag „De toekomst van de Spoorwegen" geschetst. De heer Den Hollander bezag zyn eigen bedryf niet als een volkomen apart staand apparaat, maar als één der componenten van het gehele ver voer, dat gebruik maakt van water wegen, gewone wegen, spoorwegen en luchtwegen. Het grote onderscheid tussen de Spoorwegen en de rest is dan, dat spoorwegen aan vaste, be staande banen gebonden zijn, die door één onderneming geëxploiteerd en niet voor anderen toegankelijk zyn. In het feit, dat zelfs het betreden van de spoorweg verboden is, schuilt een ze kere symboliek. Niettemin hebben de Spoorwegen terdege rekening te hou den met de snelle ontwikkeling van het verkeer, zowel wat snelheid en frequentie, als wat de tarieven be treft. Dit alleen reeds kan een zekere garantie zyn, dat de monopolistische positie van een spoorwegbedrijf niet tot onevenredig hoge tarieven behoeft te leiden. Bakens verzetten De voortschrijdende modernisering der verschillende vormen van vervoer wat zal bnvoorbeeld de toekomst zyn van een helicoptère, die nu nog door ir. Den Hollander een onbeholpen ding in de lucht wordt genoemd? stelt ook steeds hogere eisen aan de technici van de N.S. En daarbij komt men voor grote en bijzondere moeilijk heden te staan. Een spoorbaan by- ONTHULLINGEN VAN EEN RUSSISCH SPION Vier divisies stonden in Moskou gereed voor het gevecht Joeri Rastworof, die als leider van de Sowjet-spionnage-organisatie In Japan in Januari van dit jaar naar de Amerikanen overliep, heeft in „Life" een artikel gepubliceerd, waarin hij zegt, dat Lawrenti Beria vier maan den na de dood van Stalin met behulp van twee divisies gepoogd heeft het Kremlin aan zijn macht te onderwerpen. Hij had de troepen reeds in slag orde in Moskou doen opstellen doch ook de huidige premier, Malenkow, had twee divisies gereed staan voor een tegen-aanval op Beria, die de con trole had van de Sowjetrussische geheime politie. In de nacht van 26 Juni werd over het lot van de Sowjet-Unie beslist, terwyl de twee tegenover elkaar staande strijdkrachten gereed waren om slag te leveren. Er werd echter geen schot gelost, want de spionnen van Malenkow, zo* beweert Rastworof, hadden de spionnen van Beria, zelf een meester-spiön, overtroefd en Be ria werd gearresteerd. „Life" schrijft dat Rastworof, als hoofd van de spionnagedienst in Ja pan, toegang had tot de geheimste in lichtingen in Moskou en dat hij in on afgebroken contact met de belang rijkste agenten 'uit Moskou stond. In de laatste periode van .ijn leven had Stalin het gehele bestuursappa raat gere-organiseerd, teneinde het gehele gezag, behalve zijn eigen per soonlijke macht, te verzwakken, en de rivaliteit tussen de „troonpretenden ten" te verscherpen. Beria, die Malenkow overigens ge holpen had om steeds meer macht te verwerven, realiseerde zich, dat de immense macht, die hij (Beria) bezat als hoofd van de geheime politie en als leider van het program ter ont wikkeling van atoomenergie en een deel van het bewapeningsprogram, hem, (Beria) tot doelwit maakte van een grote algemene haat. Hij wist ook, dat zijn mogelijke opvolging van Stalin zelfs nog meer wantrouwen by de Russen zou verwekken. Beria, zo vervolgt het artikel in „Life" begon zijn complot door het ministerie voor staatsveiligheid en het ministerie van binnenlandse zaken sa men te voegen en dit laatste te zuive ren van „algemeen gehate elemen ten". Hij deed verder een poging om steun bij het volk te vinden door een algemene amnestie te gelasten en een groep gearresteerde artsen van het Kremlin voor het merendeel Joden vrij te laten en te doen vrijspreken. Deze artsen werden er van beschul digd aanslagen op de levens van Sow- jet-leiders beraamd te hebben. Tot de belangrijkste militaire mede standers van Beria behoorden de com mandant van het Kremlin en de com mandant van Moskou. Met medewer king van deze twee hoopte Beria in een enkele slag de regeringsleiders in handen te krijgen, alsmede de gehele stad. Beria's tijd van actie kwam, toen Malenkow de zoon van Stalin van zijn post onthief. Generaal Pavel Arte- mief, een van Beria's medestanders, zond toen twee divisies uit de provin cie naar Moskou. Volgens Rastworof werd Malenkow door trouwe communisten, die tot in de samenzwering van Beria waren doorgedrongen, gewaarschuwd. Hij bracht zijn eigen medestanders op de hoogte. Hiertoe behoorden voor het merendeel de hoge beroepsmilitairen, die zich achter Malenkow schaarden in him afkeer van Beria en zijn appa raat van terreur. Maarschalk Zjoekof maarschalk Boelganin en maarschalk Wassiljef- sky, waren het er over eens, dat de troepen in het district van Moskou niet te vertrouwen waren en daarom werden in het geheim twee gardedivi sies uit de Oeral met pantserwapens naar Moskou ontboden. Malenkow riep tegen de 26ste Juni een voltallige vergadering van de cen trale commissie van de party bijeen. Toen Beria in het gebouw aangeko men was werden de deuren door ge wapende leden van het centrale comi té versperd en toen Beria in de ver gaderzaal onraad bespeurde en op stond om zich te verwijderen werd terstond door Malenkow een uiteen zetting gegeven van Beria's „verraad aan de partij en zijn poging om zich boven de collectieve wil van de partij leiders te plaatsen". Toen Malenkow zijn beschuldiging had uitgesproken schreden de maar schalken Zjoekof en Konief voor waarts om Beria te arresteren. Beria begon hierop om genade te smeken en betuigde kruiperig zijn loyaliteit aan zyn oude kameraden. Hij werd echter door een zwaar gewapende groep weggeleid. Onder bewaking van pantserauto's werden vervolgens honderden arresta ties verricht. Beria's adjudanten wer den ingerekend en er begon een jacht op grote schaal op zijn andere mede standers. Al zyn afdelingen werden gezuiverd en de zoon van Stalin (Wassily) verdween. voorbeeld is een moeilijk te verplaat sen ding en moet meestal blijven lig gen waar hy eenmaal ligt. De Spoor wegen moeten het dus stellen en zul len dit ook in de toekomst blijven doen met tracées, die grotendeels al in de jaren 1820 tot 1850 gekozen zijn. Dat levert zo zijn problemen met een spoorwegnet van 3200 kilometer, dat (000 overwegen telt 1 op elke 450 meter! en dat op tal van punten steden en dorpen m tweeën snydt (Hilversum, Delft). De beveiliging van de baan en de eisen van het an dere verkeer spelen daarbij een be langrijke rol. De aanschaffing van materiaal is een probleem apart. Een locomotief of motorwagen kun je niet in een winkel kopen. Men moet steeds mate riaal bestellen, dat niet alleen enkele jaren later bij de aflevering modern moet zijn, maar nog een lange reeks van jaren daarna aan redelyke eisen moet voldoen. Dit moge blijken uit het feit, dat de N.S. momenteel rijden met materiaal, waarvan circa 45 pet. de 35-jarige leeftijd reeds te boven is, maar dat het bedryf toch nog aller minst een rijdend openluchtmuseum is. De stations Voor de toekomst komt het voor de N.S. op enkele belangrijke vragen aan. Zullen wij. zo vroeg de heer Den Hollander zich af, in staat zyn de spoorweg dóar te hebben, waar de ge meenschap die nodig heeft en de eind punten laten doordringen in de cen tra der samenleving Zullen wij op de juiste plaatsen de stations etc. kun nen creëren, die voor een snel vervoer onmisbaar zyn Zullen wij het spoor wegbedrijf gelijke tred kunnen laten houden met de andere takken van verkeer Dit kan alleen, zo beantwoordde hij deze vragen zelf, als we tijdig de ba kens verzetten wanneer dit nodig is. In Frankrijk bijvoorbeeld, zo memo reerde hij in dit verband, is men niet meer in staat het gehele spoorwegnet te blijven exploiteren. Men heeft het baanvak moeten inkrimpen en dus het veld moeten ruimen voor andere vor men van verkeer, die in vele gevallen reeds een aanvulling van liet spoor wegverkeer geworden zijn. Belgische onderwijskwestie spitst zich toe Dreigementen en protestacties Het Belgisch Algemeen Christelijk (katholiek) Vak\'erbond heeft be kend gemaakt, dat, indien de libe raal-socialistische regering Van Acker haar anti-clericale houding in de schoolkwestie niet wijzigt, op" 13 Januari een mars naar Brussel zal worden gehouden, waaraan alle orga. nisaties van het Katholieke Vakver bond in België zullen deelnemen. Bo vendien zal tot nader order de admi nistratieve staking in het lager en middelbaar onderwijs worden voort gezet en zal geen gehoor worden ge geven aan oproepen van onderwijsin- specteurs. Het katholieke blad „Het Volk" weet met betrekking _ot de Woens dag gehouden protestdemonstraties nog te berichten, dat de Belgische minister van onderwijs, Collard, Don derdag te Geel door 1500 leerlingen van de katholieke middelbare scho len ln de vorm van een stropop in een optocht werd meegevoerd. Óp de grote markt werd deze pop berecht en vervolgens opgehangen en verbrand!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 5