Menselijk lichaam reageert op elke verandering van hoogte Sigarenbandjes: product van goede smaak en vernuft GEURIG MONUMENT VOOR EENVOUDIG ITALIAAN PENNEN-PROFESSOR BEZIT MERKWAARDIG MUSEUM DONDERDAG 25 NOVEMBER 1954 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 TWEE AAPJES OVERLEEFDEN HET Vliegers van de toekomst in verschillende „lagen"gekleed Men wil steeds hoger en op het ogenblik, een halve eeuw na de eerste, nog tamelijk hulploze pogingen van de gebroeders Wright, denkt men in de luchtvaart reeds aan hoogten van 35 tot 50 kilometer. Arthur Murray be reikte al de 30 kilometer met een snelheid geljjk aan twee en een half maal die van het geluid. Verder zyn er raketten afgeschoten met twee aapjes, die de proefneming overleefden. Deze beide dieren zyn nu houders van het we reldhoogte-record, daar zy al een hoogte bereikten van ruim 60 kilometer. Het menselijk lichaam echter reageert nauwkeurig op elke verandering van hoogte en snelheid en heeft zelf de grenzen van deze verandering vast gesteld. De mens heeft, zoals de physioloog Hobertos Strughold het formu leerde, „de verticale grens" bereikt. houden, maar zonder zuurstof zou ook hij binnen 15 seconden weg zyn. 50.000 voet: Het hart kan nu zelfs geen minuut meer de inwendige druk van de borstkas verdragen. Derhalve dient het hele lichaam onder druk gehouden te worden. De piloot be vindt zich nu wel in de stratosfeer en hy kan onmogelijk de diepte be neden hem peilen, daar de aarde en de wolken al zoveel lager liggen. Door de z.g. „pseudo myopia", die bij grote hoogten optreedt^ kan hij een ver verwijderde vyand niet waarne men. Vliegt hij met een snelheid gro ter dan die van het geluid, dan kan hy zelfs geen ander vliegtuig zien na deren, omdat het voorfey zal zyn voor het beeld zyn netvlies heeft ge troffen. Hoewel er volop zonlicht is kan de piloot niets zien, wat zich in de schaduw bevindt, omdat de sa menstelling van het licht zelf is ver anderd. 63.000 voet: Naar generaal Arm strong de „Armstrong-lyn" genoemd.' Hij bewees met dierenproeven dat het bloed koken gaat op deze hoog te omdat de luchtdruk hier gelijk is aan de druk van waterdamp lichaamstemperatuur. 80.000 voet: Zuurstof wordt op 'n dergelijke hoogte vergiftig, omdat 'n gedeelte omgezet wordt in ozon. Ozon tast rubber en metaal en d< longen aan. Hoger kan men dus al leen gaan in een afgesloten cabine, die voor een perfecte afsluiting en een eigen luchttoevoer zorgt zodat daarbinnen menselijk leven mogelijk blijft. 120.000 voet: Kosmische stralen kunnen hier zeer gevaarlyk zijn. De „medische wetenschap in de luchtvaart" heeft zich nu tot taak gesteld ook deze grens nog te ver overen. Het meest actief op dit gebied is de luchtmacht van de Verenigde Staten, die grote vorderingen maakt onder leiding van generaal-majoor Harry George Armstrong, lange tyd geneesheer-generaal en tegenwoordig als zodanig werkzaam bij de V.S.- luchtmacht in Europa. Op niet zo grote schaal maar even intens is de marine op dit gebied bezig onder lei ding van kapitein Ashton Graybiel, een van Amerika's bekendste hart specialisten. Een leger van univer sitaire laboratoria staat de strijd krachten hierin bij. Ervaringen Het eerste probleem, waar de on derzoekers mee te maken kregen, was nauwkeurig te weten te komen hoe het menselijk lichaam zich ge draagt by een opstijging. Men kwam daarbij o.a. tot de volgende conclu sies: 18.00030.000 voet: Een man, die niet aan grote hoogten gewend is, verliest in uiterlijk drie kwartier het bewustzijn, soms al in anderhalve minuut. Omstreeks de 25.000 voet krijgt men last van ïngewandsgas- sen, vooral na het drinken van bier of het eten van peulvruchten. 30.00040.000 voet: Op deze hoog te moet een vlieger een goed sluitend masker dragen over neus en mond en zuurstof onder druk opnemen. Hierbij wordt het natuurlijke proces omgedraaid. Belangrijker is, dat het contact met de omgeving minder wordt. Hij kan slechts een paar woorden mompelen, soms zelfs maar enkele lettergrepen en hy heeft een gevoel, alsof er mieren over zyn lichaam lopen. 43.000 voet: Door de druk op de borst wordt het ademhalen practisuh ondoenlijk. Een ervaren piloot kan het misschien een paar minuten vol- dit een gedeeltelijke blindheid ten gevolge hebben. De weinige, nog aanwezige lucht op deze hoogte kan nog genoeg wrijving veroorzaken om by grote snelheid de temperatuur in de cockpit te doen stijgen tot 400 of 500 graden F. Om de lucht tot een dragelijke temperatuur af te koelen, zou een veel te ingewikkelde appara tuur nodig zyn. Een temperatuur van 120 graden acht men echter wel be reikbaar*, indien de mens tenminste in staat gesteld zou worden de moor dende hitte te verdragen. Zwaartekrachten. De gevaren, veroorzaakt door de lage luchtdruk, worden geëvenaard door de grote gevaren van de zwaar tekrachten op deze verticale grens. Als een menselijk lichaam aan ver andering van snelheid wordt blootge steld, voelt men onmiddellijk de druk van deze zg. G-krachten. Iemand in een snelrijdend voertuig wordt tegen de rugleuning van zyn zitplaats ge worpen, wanneer de bestuurder, na gestopt te hebben plotseling weer wegrijdt. De bemanning van een vliegtuig is hieraan nog veel meer onderworpen, omdat men plotseling van vliegrichting kan veranderen of grotere snelheid kan ontwikkelen. Op grote hoogte kunnen de G-krach ten zelfs duidelijk merkbaar zyn, wanneer het toestel maar een kleine zwenking maakt. Dergelijke krachten kunnen het bloed van hart en hoofd zoveel snel ler doen stromen, dat bewusteloos heid het gevolg is. Proefkonijn. Dr. Armstrong heeft zichzelf als proefkonijn gebruikt by het onder vinden van krachten gelijk aan 14 positieve en 4 negatieve. Hy merkte hierbij 't volgende op: „De huid is roodEr treden on derhuidse bloedingen op. De schedel schijnt te barstende ogen bran den en puilen uit hun kassenDe oogleden voelen droog en korrelig. Men voelt zich over het algemeen of men een hersenschudding heeft ge had en men begint wankelend te lo penEr kan enige tyd een gees telijke gestoordheid blijven be staan Nieuwe proeven. Al een hele tyd werkte men met een costuum, dat echter niet geheel afsluitend was, maar de handen en het hoofd vrij liet. Op het ogenblik neemt men by de luchtmacht proe ven met een volkomen sluitend pak, dat veel gemakkelijker zit dan een buitenstaander wel denkt. Daarbij wordt dan een speciale valhelm ge dragen, die by het dragen één ge heel vormt met het pak. De handen zijn in dit geval dan nog vrijgelaten. Toch is deze dracht nog niet zo effectief als een overall-model. Om bestand te zyn tegen de G-krachten is weer een ander costuum nodig, dat voorlopig alleen nog maar de bloeds omloop beperkt. Dit overall-model heeft daarvoor rubber-blazen over de buik, de dijbenen en de kuiten. Dr. Armstrong zegt: „Op een der gelijke hoogte, waar de machine een wereld op zichzelf is, volkomen los van het contact met de aarde en haar bewoners, heeft de mens een geheel nieuwe gewaarwording, een gevoel van volslagen eenzaamheid, dat hem aangrijpt en stil maakt, soms zelfs beangstigt". De twee aapjes echter toonden geen spoor van zen-waandoeningen. „En als de apen het kunnen, is het voor de mens ook mogelyk", aldus dr. Armstrong. BLOEMEN IN AUSTRALIË Hoe de „Boronia" aan zijn naam kwam (Van onze correspondent in Australië) Nu hier in deze zonnige laat-winterse dagen het eucalyptuswoud zich weer met zijn schat van nergens anders voorkomende wilde bloemen begint te sieren en aan de bloemenstalletjes langs de straten de wilde boronia's, banksia's en andere kinderen van Flora de naderende lente inluiden, vraagt men zich opnieuw af hoe deze voor Europese ogen vreemde planten aan hun wonderlijke namen komen. Het is per slot van rekening eerst anderhalve eeuw geleden, dat botanis ten voor het eerst de Australische wilde bloemen zagen en voor de taak stonden om deze geweldige schat aan onbekende planten te determineren en van namen te voorzien. Had in Europa de grote Linneaus zyn geestesmerk aan de benaming van bloemen en planten gehecht, in Australië was de eerste taak van het determineren en namen geven weg gelegd voor Sir Joseph Banks, de botanist, die kapitein Cook vergezel de op zijn tocht, waarbij Australië voor het Britse wereldrijk in beslag werd genomen, De Banksia's, de grillig gevormde struiken met hun stralende gele, oranje en rode kandelaars, dragen de naam van deze Linneaus van 't Aus tralische werelddeel. En verschillen de andere Australische bloemen en planten zijn genoemd naar zijn me dewerkers en vrienden, de leden van kapitein Cook's bemanning en de gro ten van zijn tyd. Slaapwandelen De lieflijkste en geurigste van allen, die thans weer het Australische bos en de straten van de grote stad ver vult met het heerlijkste parfum dat men zich denken kan, is echter ge noemd naar een eenvoudige Italiaan se boerenzoon, die zelf Australië nooit gezien heeft. De geschiedenis van deze 18e eeuw- se Francesco Borone, wiens naam vereeuwigd is in de onvolprezen Aus tralische baronia, is boeiend. Francesco Borone begon zijn car rière als bediende van de beroemde Engelse botanist Sir James Smith. De eenvoudige boerenzoon beperkte zijn activiteiten echter niet tot het poetsen van de schoenen en het zil verwerk van zijn rijke meester, doch vulde al zyn weinige vrije tyd met snuffelen in de botanische wer ken, welke het huis vulden. De leer gierigheid van deze ongeletterde boe renknaap was zo groot, dat de grote Engelse botanist hem de schoen kwast deed neerleggen en hem tot zyn assistent benoemde. Zo snel verwierf hy naam, dat hy uitgenodigd werd deel te nemen aan de grote botanische expeditie van dr. Azelius. de ontdekker van de tro pische azalea, naar de woeste bergen van de Sierra Leone. Na zyn terug keer werd hij assistent van de be roemde dr. Sibthorpe. Hy ging met hem naar Griekenland om het monu mentale werk van de „Flora Graeca" te maken. Aan zy'n veelbelovende loopbaan kwam een zeer plotseling einde. In 1794 in Athene herstellende van een malaria-aanval, liep de aan slaapwan delen lijdende Borone uit een raam op de tweede verdieping en viel hy op de straatstenen te pletter. Diep getroffen legde Sir James Smith de gelofte af, dat een nieuw soort plant uit de „Nieuw Hollandse botanie" naar hem genoemd zou wor den. En zo heten vandaag aan de dag de 90 variëteiten van de onvolprezen Australische boronia naar deze een voudige Italiaanse boerenzoon. De ontwerper H. F. Hemels i werktafel. kleurig bedrukte vellen papier lopen door de bronsmachine. ALS KLEURIGE RIDDERORDEN Kleurige decoratie komt in grote vellen van de drukpers (Van een speciale verslaggever) Als kleurige ridderorden prijken goudgerande en met vele ornamenten versierde bandjes om de sigaren, die soldatesk stram in het gelid de aanblik van welgevulde kistjes tot een streling voor het oog maken van de ware liefhebbers van het geurige kruid. Deze bandjes maken de sigaar tot een gedecoreerde, onderscheiden van het leger der naamlozen en bevorderd tot een individueel stuk rookgenot. De statistieken van het tabaksverbruik spreken in cijfers met vele nullen. Millioenen sigaren gaan jaarlijks in rook op en een tenminste zo prozaïsch lot ondergaan millioenen sigarenbandjes, met een vluchtige blik bezien en daarna achteloos weggeworpen. Menigeen is aan een vast merk si- faren gewend en hy herkent het andje op een afstand. Vaak wordt het bij de eerste manipulatie reeds verwijderd en beëindigt net zyn dienst in asbakje of prullemandje. Het af punten en aansteken, volgens vast ri tueel, leidt het rookgenot in, dat cul mineert in het behaaglijk opsnuiven van kringelende rookwolkjes en het welgevallig bezien van de krijtwitte aspunt. In de etikettenfabriek van de fa. K. Zwart aan de Kortegracht te Amers foort zagen wij de fabricage van siga renbandjes, van de tafel af, waarop de artistieke medewerker van het be drijf, de heer H. F. Hemels, zyn smaakvolle ontwerpen creëert, tot aan de inpakafdeling, waar de band jes in bundels van honderd, worden gereed gemaakt voor verzending. Boeiend procédé Het ontwerpen van sigarenbandjes en etiketten vereist behalve artistieke kwaliteiten, kennis van reclame-psv- chologie en technisch inzicht. Volgens een boeiend procédé komen de kleuri ge bandjes tot stand voor sigaren en ook bv. voor bonbons, die het product een feestelijk-fleurig aanzien verlenen en het finishing touch geven, welke de verkoopbaarheid ten goede komt. De bandjes worden door zware per sen in grote aantallen tegelijk ge drukt op vellen papier, zo dicht moge lijk by elkaar, om zo weinig mogelijk papierafval over te houden. Aan het einde van het fabricage-proces wor den ze uit de vellen papier gestoken stanzen luidt de vakterm zoals koekjes uit een plakje deeg. Het vlakdrukprocédé, dat bij de vervaar diging wordt toegepast, is een won derlijke techniek, die in de ogen van een leek veel te maken heeft met al chemie en toverkunst. De vellen bandjes worden gedrukt van gTote zinken platen, waarop de sigarenbandjes in rijen naast elkaar staan afgebeeld. Die afbeeldingen stellen telkens slechts een gedeelte van het bandje voor; dat gedeelte nl. hetwelk een bepaalde kleur moet krij gen. Op de grote witte vellen papier worden bv. eerst de hoekjes van de bandjes gedrukt, die groen moeten worden. Daarna rouleren dezelfde vel len papier nog eens door de drukpers, waarop inmiddels een andere zink plaat is gemonteerd, opdat een ander hoekje bv in rood wordt afgedrukt en zo volgen telkens in een nieuwe drukgang de verschillende kleuren, die heel nauwkeurig op elkaar moeten aansluiten zonder in elkander over te lopen. Een aparte machine, de brons- machine, zorgt voor de gouddecoratie. Dartele cake-walk De drukplaten, die achtereenvolgens de verschillende kleurgedeelten op de vellen papier overbrengen, ontstaan op vernuftige wijze. H.M.8. Centaur, één van de twee nieuwste vliegkampschepen van de Engelse marineDe schuine landings baan op het dek maakt het mogelijk, dat de dalende vliegtuigenals de landing niet goed gelukt, door kun nen vliegen zonder in botsing te ko men met de op het voordek gepar keerde vliegtuigen. De twee zwarte strepen op het voordek zijn de gelei- dtng8banen van de stoomcatapults, waarmede de vertrekkende vliegtui gen in de lucht worden geschoten. De vliegtuigen zelf worden, als ze geen dienst doen, met een lift in het dek in het binnenste van het schip opgeborgen. Van de diverse delen worden afzon derlijke zg. contact-negatieven ge maakt, die op doorzichtige vellen geplakt door middel van een ver lichte glasplaat zo aaneensluitend ge monteerd worden, dat later de ver schillende kleuren haarfijn op de juis te plekjes terecht komen. Het beeld van de montagevellen wordt langs fotografische weg overgebracht op zinkplaten, die van een lichtgevoelige laag zijn voorzien. Bepaalde bewerkingen van de dunne zinkplaat veroorza ken dat deze alleen drukinkt aan neemt op de plaats, waar een af beelding van een stuit van het si garenbandje staat, het stuk nl. dat een speciale kleur moet krygen. De rest der oppervlakte van de zinkplaat stoot de inkt af. Een wonderlijk spel De zinkplaten worden om de cylin der van de drukpers gebogen. Een wonderlyk spel van lik- en wrijf rollen brengt de vette drukinkt op de juiste plekjes. In speelse drift geeft de drukcylinder de rijen gekleurde beeld jes over aan een soepele rubberrol, die ae automatisch toegevoerde vellen na pier raakt en het beeld daarop afzet. Zo ryzen de stapels kleur bedrukt vellen, na de dartele cakewalk door de zoemende pers, totdat alle kleuren zijn opgebracht en ook het rijke goud de bandjes siert. Bundels van honderd vellen worden met lijm langs de zijkant vastgehou den en vormen het deeg, waaruit met scherpe stausmessen gevormd naar de omtrek der sigarenbandjes de koekjes (in casu de bandjes) uit hon derd tegelijk worden uitgestoken. De stansmessen worden door meis jeshanden nauwkeurig op de juiste plaats gericht en door mechanische kracht bewogen. SCHRIJFTUIG UIT ALLE EEUWEN Van knoopsgat-inktpot tot plastic-vulpen (Van een speciale verslaggever) Ons land kent vele vulpen-doktoren, maar we hebben slechts één Pennen- Professor, die U het uitgeholde beentje zal tonen, waarmede de Romeinen schreven de eerste primitieve vulpen der mensheid alsmede tal van andere curiosa, waarmede een rusteloos voortschrijdende wereld door de eeuwen heen het hoge cultuurpeil van ons moderne heden wist te bereiken. Indien we precies zouden moeten vertellen, hoe lang de weg vanaf de stenen beitel, de was- en kleibakjes, de zeshonderd jaar geleden om haar schryf-kwaliteitenontdekte ganzeveer tot de eerste stalen pen wel is, zouden we stellig onze moderne vulpen een paar maal achtereen moeten vullen. Maar de heer J. K. ten Hoope, die in een vriendelijk huiske aan de Nieuwendammerdyk 214 woont ondanks de zakelijke aanduiding Amsterdam-Noord" wordt de sfeer hier bepaald door romantische kron kelstraatjes en schilderachtige „Waterland.se" geveltjes heeft meer te bieden dan historie alleen. Hij verzamelt reeds een kleine dertig jaren aller lei schrijfgerei en hij weet minstens evenveel over internationale vulpen- merken als de directeur van de Nederlandse Bank over het geldwezen. Vraag deze levende pennen-ency- clopaedie maar wat U wilt des noods haalt hij het antwoord in aan schouwelijke vorm uit zijn eigen „mu seum". Deze opmerking brengt ons naar een miniatuur-kamertje, volge propt met pennen, inktkokers, inkt lappen, zandstrooiers en wonderlijke „dingetjes" die vooralsnog ondermeer baar zijn. We zien het met één oog opslag hier is heel wat over de pen te pennen By een houten kast, die de aandui ding „overladen" verdient, bekruipt ons reeds dadelijk een sterk medelij den met onze voorouders, die bitter geworsteld hebben met de zuiver technische kant van het schrijfpro bleem. Nog in de tweede helft der vo rige eeuw droeg de notaris of postbo de zijn inkt-reservoir in het knoops- fat (ambtenaren-flesjes), terwijl ie- ere man van „stand" naast zijn snuifdoos een „notarisflesje" of tewel broekzak-intkoker bij zich had. Een andere „constructeur" kwam weer op de gedachte om een heel inktstel in de vorm van een rookpijp te vervaardigen, maar het zou tot 1903 duren, voordat een zekere mijn heer Waterman de vulpen uitvond, waarna de pioniers Parker en Swan al spoedig volgden. Weg met de rommel Wanneer de heer Ten Hoope zyn laden met vulpennen hy heeft ze in 629 variëteiten, alsmede 96 soorten inktgeleiders en een enorm aantal hefboom- drukvulling-, vacuum- zui ger- en pipet-systemen voor ons neerlegt, zucht hy diep. Want hy denkt aan het ogenblik, toen de schrijvende mensheid.riep: „Weg met de rommel!" Men heeft de „ouderwetse boel" uit de vorige eeuw zo grondig wegge gooid, dat de heer Ten Hoope de grootste moeite heeft om nog iets te bemachtigen. Hoe lang zoekt ny nu al niet naar zo'n blad met een zandlepel uit omstreeks 1850 zoals hij dit met begerige ogen in het ex-keizerlyk kasteel te Doorn zag. Menigeen was in 1903 nog trots op een vulpen, die er als een soort schrij vende inktkoker uitzag: naar, vier kant en onhandig. Sindsdien verscheen de vulpen in glas en in plastic, met draai- en scnuifpennen, met pompjes, „doorkijk jes" en ingebouwde lampjes. Uniek is en blijft de „bananenpen" („oet U eens voelen, hoe heerlijk 'ie in de hand ligt") welk ding in een wasserij door de walsmachine gedraaid werd en een wonderlijke kromme vorm kreeg. Op merkelijk is ook de vulpen, die m een banketletter werd meegebakken, als mede een exemplaar, dat door de tan den van een jonge hond werd gemole steerd. Inmiddels regent het nieuwe vul pennen en begint onze gastheer over gouden pennen, edelsteen en octa- nium... maar op dit ogenblik schroe ven we demonstratief onze eigen vul pen dicht. Genoeg, genoeg, professor misschien vindt U voor de journa list nog eens een pen uit, die schrijf- kramp voorkomt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 5