PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Havenstaking in Engeland na een maand geëindigd Duits motorschip na aanvaring onder Walsoorden gezonken BILT „POSTILLON D'AMOUR" NAAR SYDNEY VERTROKKEN Vandaag.. BRITSE GEMENEBEST OVER EINDE VAN KOUDE OORLOG 197e Jaargang-No. 257 Dagblad uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: F. van de Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. Hoofdred.: G. Balllntijn; PL-verv.: W. Leertouwer. ABONNEMENTSPRIJS 47 cent per week; f 5.85 p. kw.; fr. p. p. f 6.10 per kw. Losse nummers 10 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Maandag 1 Nov. 1954 ADVERTENTIEPRIJS 22 cent per mm. Minimum p advertentie f 3. Kleine advertentie» (max. 6 regels) van 15 regels f 1.Iedere regel meer 20 Bureau Giro No cent. „Brieven of adres Blad" 25 cent meer. 00 P Z.C. Middelburg. Bur. Vlisslngen. Walstr. 58—60, telef. 2355 4 lijnen (b.g.g. 2861 of 304); Middelburg. Markt 51. telef. 3841; Goes. Lange Vorststr. 63. telef. 2475 (b.g.g. 2228); Oostburg. Finlandstr. 2. telef. 16; Terneuzen. Brouwerljstr 2; Zierikzee. N Bogerdstr C 160, tclcf. 26. ERNSTIGSTE STAKING SEDERT 1926 Goederen ter waarde van 200 millioen pond niet in- of uitgevoerd Aan de omvangrijke havenstaking in Groot-Brittannië is Zaterdag een einde gekomen door het besluit van de 44.000 stakers in acht havens om het werk Maandag heden te hervatten. Ongeveer 5000 Londense havenarbeiders werden het eerst bereid gevon den weer aan het werk te gaan. Hierop volgden de arbeiders in de overige getroffen havens Liverpool, Manchester, Southampton, Birkenhead, Gar- ston, Hull en Rochester. Door de staking, die een maand heeft geduurd, konden 358 schepen niet worden geladen of gelost, waardoor goederen ter waarde van 200 millioen pond niet konden worden in- of uitgevoerd. Tengevolge hiervan moest in vele fabrieken de productie worden verminderd. Sinds de algemene staking van 1926 heeft Groot-Brittannië niet een staking van deze omvang gekend. De stakers zijn van oordeel, dat hun actie met een „roemrijke over winning" is geëindigd. Vrijwel al hun eisen zijn door de werkgevers inge willigd. Wat het voornaamste geschil punt betreft de vraag of overwerk gedwongen dan wel vrijwillig is Amerikaans vliegtuig met 42 man vermist De Amerikaanse marine deelt me de, dat een transportvliegtuig van de marine met 4-2 militairen aar boord wordt vermist boven de Atlan tische Oceaan, op een vlucht naar de Azoren. Zaterdagmiddag om 17 uur heeft men voor het laatst iets van het vliegtuig vernomen. Toen bevond het zich 480 mijl ten Oosten van New York. Van Maryland en Bermuda zijn vliegtuigen op onderzoek uitgegaan. Beleid en techniek Groot is de verantwoordelijkheid welke de rijkswaterstaat en het gemeentebestuur van Vlissingen dragen nu het gaat om de vraag in hoeverre de verbetering van de zee wering te Vlissingen zou kunnen lei den tot een aantasting van de Vlis- singse boulevards. Vrijdag heeft de Vlissingse gemeenteraad deze kwestie aangesneden tijdens een „zeewerin gen-debat", dat wel merkwaardig was. Merkwaardig, omdat menig raadslid slechts schoorvoetend kon meegaan met het voorstel van B. en W. die zich in deze aangelegenheid wilden laten adviseren door een inge nieurs-bureau. Bij de discussies ge bruikten de opponenten voornamelijk als motief, dat een dergelijk bureau toch bij de Rijkswaterstaat te biecht komt, vooral omdat deze dienst over een unieke ervaring en over vele ge gevens beschikt. Zonder twijfel is dit juist, maar het lijkt zeer de vraag of dit argument gebruikt mocht wor den om de waarde van het bewuste voorstel in twijfel te trekken. B. en W. willen immers niets liever dan in tensief contact met Rijkswaterstaat, doch daarbij stellen zij het op prijs om bekwame technische adviseurs naast zich te doen hebben. Dat sommige raadsleden de waarde van dergelijke adviezen in twijfel trokken, heeft wellicht te maken met een verschijn sel, dat na de ramp in Nederland nog algemener is geworden dan het reeds was. Wij bedoelen namelijk de bewon dering en het grote respect in alle lagen van de bevolking voor de pres taties van Rijkswaterstaat. Dit verschijnsel ligt voor de hand. Na de ramp immers zijn er op waterstaatkundig terrein zulke eminente daden verricht door de Rijkswaterstaat, dat deze dienst recht heeft op warme waardering van ie dere Nederlander, een waardering, die ook de onze is en die bij velerlei gelegenheden in ons blad tot uiting kwam. Maar daarnaast kan niet wor den ontkend, dat waardering zonder critische instelling niet zonder gevaar is. Dat zou bijvoorbeeld in dit geval kunnen leiden tot een al te sterk praevaleren van Water staatsinzich ten bij de oeververdediging en het naar de achtergrond schuiven van andere eveneens zeer grote belangen. Zeker, men mag van de Rijkswacer- staatsingenieurs verwachten, dat ook zij oog hebben voor deze belangen, maar hun streven gaat in één bepaal de richting, met de optimale veilig heid van de zeewering als het grote doel. En pas veel later komen dan andere zaken aan de orde. Dit te constateren betekent geenszins een verwijt, integendeel: Rijkswaterstaat kan en mag niet anders handelen. Maar alle instanties, die met deze dienst te maken hebben, dienen er rekening mee te houden, dat de kaar ten nu eenmaal zó op tafel liggen en zij behoeven daarom niet met neer geslagen ogen te wachten tot Den Haag heeft gesproken. In dit licht gezien was het voorstel van B. en W. van Vlissingen inmiddels in een besluit omgezet redelijk en alles zins aanvaardbaar. Ook Rijkswater staat kan voordeel putten uit deze gang van zaken, omdat in zeker op zicht de taak van deze dienst wordt verlicht. Men weet daar nu immers, dat het gemeentebestuur van Vlis singen diligent is terzake van de vele stedelijke belangen, die bij de oever- verdediging zijn betrokken. De eigen zorgen hiervoor, die uiteraard secün- Ver volg op pag. 2) hebben de stakers de verzekering ge kregen, dat niemand gestraft zal worden, als hij weigert overwerk te verrichten. In afwachting van een de finitieve regeling waarover nu onder handeld zal worden, geschiedt alle overwerk op basi^ van vrijwilligheid. Doch Dick Barrett, de secretaris van de nationale unie van stuwadoors en havenarbeiders welke de voornaamste bond in het geschil was, heeft een be roep op de Londense havenarbeiders gedaan om zo veel mogelijk overwerk te doen teneinde de normale toestand in de haven te herstellen. „Laat het publiek, de regering en de wereld zien, dat het U om het principe te doen was en niet om alle overwerk af te schaffen", aldus Barrett. Ex-koningin Narriman gaat weer scheiden Personen uit het gevolg van ex- koningin Narriman van Egypte heb ben Zaterdag berichten bevestigd, dat Narriman van plan is zich te la- t:n scheiden van haar tweede echt genoot, dr. Nakib. Zij wordt op het ogenblik verpleegd in een kliniek in Lausanne, waar zij een operatie heeft ondergaan. De moeder van de ex-koningin, mevrouw Sadek, die bij haar doch ter te Lausanne vertoeft, heeft even eens verklaard, dat Narriman inder daad van plan is te scheiden. Verleden jaar scheidde Narriman van ex-koning Paroek. In het begin van dit jaar huwde zij dr. Nakib. De reden van de scheiding van dr. Nakib zou zijn „tegenstrijdige ge aardheid". 60 mille vermist De postdiefstal te Amsterdam De Amsterdamse politie heeft be kend gemaakt, dat voor een bedrag van ruim f 60.000 aan contanten vermist wordt by het op geheimzin nige wijze verdwijnen van een geld- trommel en een postzak uit een geldauto te Amsterdam. De aangetekende stukken nit de postzak spelen een kleine rol, aldus de politie. 9 Vooraanstaande persoonlijkheden heb ben Zaterdagavond hulde aan de Ame rikaanse Columbia-unlversiteit bewezen ter gelegenheid van haar tweehonderd jarig bestaan. Eregasten uit allerlei landen De Super-Constellation „Proton", die voor deze speciale vlucht als twee de naam „postillon d'amour" heeft gekregen, is Zondagmiddag precies op schematyd (half vyf) van Schiphol naar Sydney vertrokken. Aan boord: 18.000 speciale brieven met groeten van Nederlanders aan familieleden, di« naar Australië geëmigreerd zyn, geschreven op speciaal postpapier en in speciale enveloppen. Een tweede bijzonderheid bij deze vlucht was, dat de K.L.M. nu eens gebroken hee'ft met het als gasten meenemen van zeer vooraanstaande of bekende figuren. Ditmaal kreeg „de gewone man" zyn kans: negen representanten van verscheidene be roepen, die met het verkeerswezen hebben te maken en dan bovendien nog uit 9 verschillende landen. Zij vormden tezamen een groep, zoals op Schiphol nog nooit gezien is, want ze waren allen in hun eigen uniform ge stoken: de 35-jarige postbode H. A. Michelic uit Kopenhagen, de privé- gondelier van de burgemeester van Venetië, P. Vettemutti, de 34-jarige treinmachinist W. Schoor uit Frank furt aan de Main, de 56-jarige bus chauffeur J. A. E. Adams uit Londen, de 48-jarige bestuurder van de Jung- frau-kabelbaan C. Lauener uit Wen- gen, die er op pochen kan, dat hy da gelijks tweemaal naar het hoogste station in Europa reist (3454 meter), de 33-jarige taxichauffeur P. Renault uit Parijs, de 52-jarige technisch con troleur van de tram P. J. Harnie uit Brussel, de 60-jarige Noorse scheeps kapitein Mathias Foyn en voor Ne derland niemand minder dan commo dore J. J. Moll, oudste K.L.M.-vlieger. Zy zullen Donderdag a.s. in Sydney aankomen en dan een week de gast van de K.L.M. zijn. Daarna zullen zij naar Schiphol worden teru^I Verwachte aankomst 15 Nov. Behalve deze negen ere-gasten, die onder de hoede staan van de perschef der K.L.M., de heer R. Vogels, bevin den zich nog 20 emigranten en een dertigtal andere passagiers aan boord. Samen met de tienkoppige beman ning bevinden zich in totaal 71 zielen in het vliegtuig. De ste tra" voor het eerste traject is 1 komt Audrey Hepburn in ons land. Vanavond zal zy in Amsterdam optreden wordt de olieraffinaderij te Abadan in Perzië, welke sinds de nationalisering in 1951 van de Anglo Irian Oil Cy. was gesloten, wederom in bedrijf ge- steld. Drie militairen gedood Ernstige botsing in Rotterdam Drie militairen zijn Zaterdag om gekomen toen op de Vondeiingenweg te Rotterdam een olietrein uit de richting Pernis op een militaire vrachtwagen botste. Het zijn de 23-jarige A. A. H. Knijff uit Den Haag, de 23-jarige H. Meyer uit Leiden en de 21-jarige J. Veegens uit Den Haag, allen onge huwd. Ernstig gewond w erden de 23- jarlge korporaal J. A. H. Gijselkant uit Tilburg en de eveneens 23-jarige korporaal P. Ingwersen uit Heemste de. In een weiland in de omgeving van de spoorlijn is het kampement opge slagen van de 118de afdeling zware Lumu van het regiment Ypenburg. De soldaten kwamen hier op voor herhalingsoefeningen. Zij hadden be wegingsvrijheid gekregen tot des avonds twaalf uur. Op het ogenblik, dat de trein zich op circa tien meter van de overweg bevond, kwam de vrachtauto aan. In plaats van te wachten wilde men met de truck nog juist voor langs rijden toen de motor afsloeg, zodat een botsing onvermij delijk was. Volgens een andere lezing stopte de bestuurder om een paard en wagen op de Vondeiingenweg te laten passeren. De truck werd over een afstand van dertig meter mee gesleurd en vloog in brand. In de nacht van Zaterdag op Zon dag is te Nietap bij Leek een ern stig auto-ongeluk gebeurd. Twee jon gmannen uit Zevenhuizen, A. Hol- rop en J. Hut waren de inzittenden van een personenauto, bestuurd door de H. Vogel. Vermoedelijk door te grote snelheid raakte de bestuurder de macht over het stuur kwijt en reed tegen een boom. De jonge man nen werden op slag gedood. De be stuurder is zwaar gewond in een Gro nings ziekenhuis opgenomen. De 27-jarige motorrijder J. K. uit Den Haag is dodelijk verongelukt toen hij tegen een auto opreed om een voetgangster, die plotseling de straat overstak, te ontwijken. Executiefs in Perzië Zes Perzische officieren, die op 15 October ter dood veroordeeld waren jens deelneming aan een commu nistische samenzwering, zijn Zater dagochtend om vijf uur plaatselijke ttfd in Teheran terecht gesteld. Zes andere officieren, die tegelijk met de terechtgestelden ter dood ver oordeeld waren, hebben van de Sjah toestemming gekregen om bij het op perste gerechtshof in beroep te gaan. Prinses Beatrix was bruidsmeisje Th. Booy in het huwelijk getreden De tweede particuliere secretares. se van Prinses Wilhelmina, jkvr. S. E. baronesse van Randwjjck, en de heer Th. Booy, particulier secretaris met bijzondere opdracht van Prinses Wilhelmina, zijn Zaterdag te Gorssel in het huwelyk getreden. Des ochtends omstreeks half twaalf voltrok de burgemeester van Gors sel, mr. J. O. Thate, ten gemeente huize het burgerlijk huwelyk. Bij het betreden en het verlaten van het ge- EEN BEWOGEN NACHT Geredden in Hansweert aan wal gebracht Een mistroostig groepje mensen kwam Zaterdagochtend rond vier uur het café „Nationaal" te Hansweert binnen. Twee vrouwen met een baby, en een jongetje van een jaar of drie en vyf mannen, die enkele uren tevo ren aan een groot gevaar waren ontsnapt. Als opvarenden van het Duitse m.s. „Meppen" hadden zij onder Walsoorden na een aanvaring door het Engelse s.s. „Kirkwood" practisch alleen maar het vege lijf kunnen red den. Gelukkig had geen van de negen opvarenden enig letsel bekomen. Terwijl de bemanning wat op ver haal kwam, vertelde de Nederlandse particuliere loods Bok uit Dordrecht ons de toedracht van hèt verhaal. Het 950 ton metende schip van de rederij W.T.A.G. uit Dortmund, was met 750 ton cement van Duitsland op weg naar Antwerpen. Vrijdagavond was het schip nog in Hansweert uitge klaard, want er lag een zeeschip op de lading te wachten. Omstreeks half elf 's avonds voer de .Meppen" nabij Walsoorden. Het schip hield de voor hem stuurboordzijde van het vaarwa ter. Uit de richting Antwerpen na derde het Britse s.s. „Kirkwood". Op een paar honderd meter afstand gaf het Engelse schip een fluitsein, aat het over bakboord ging. Een aanva ring was nu niet meer te vermijden, hoewel de „Meppen" nog verder te gen de steile oeverkant drong. De tweede matroos rende naar het vooronder om zijn vrouw en zoontje te redden. Nog maar net liepen zij over het dek naar het achterschip, toen de „Kirkwood" aan bakboordzij de op het voorschip van de „Meppen" botste. Beide schepen, die een ogen blik langszij kwamen te liggen, liepen tegen de steile oever vast. Zaterdagmiddag heeft zich te Rotter dam een zeer ernstig ongeval voor gedaan; een militaire driekwart-ton nerwerd n.l. door een olietrein ge grepen en over enige tientallen me ters meegesleurd. De auto werd vol komen vernield. Bij dit ongeval von den drie militairen de doodterwijl enige anderen werden gewond. De tender van de trein, alsmede enige tankstellen ontspoorden. De volkomen verkreukelde cabine van de wagen. Op de achtergrond de gedeeltelijk ont spoorde trein. De „Meppen" bleef volle kracht draaien om tegen de oever het voor schip drijvende te houden, men trachtte nog met een dekzeil de lek kage onder de waterlijn voorlopig te dichten, doch het mocht niet meer baten. Na nog een kwartier gedreven te hebben, begon het schip snel te zinken. In twintig seconden was de „Meppen" toen onder water verdwe nen. De door de „Kirkwood" gewaar schuwde sleepboot „Adrien Letzer" kwam helaas te laat. De vrouwen en kinderen van de eer ste en tweede matroos waren reeds in de sloep gegaan. Juist op tijd pas seerde toen scnipper G. Kornet uit Werkendam met zijn lege motorschip „Voor de tijd", die alle negen opva renden kon oppikken en naar Hans weert overbracht. Het gezonken schip, dat bjj laagwa- ter op ongeveer veertien meter diepte ligt alleen de top van de mast steekt nog boven het water uit wil men zo spoedig mogelijk trachten te lichten. Zaterdagmiddag traden te Gorssel de tweede particulier secretaresse en de particulier secretaris van H.K.H. Prinses Wilhelmina, Jkvr. S. E. Ba ronesse van Randwijck en de heer Thijs Booy in het huwelijk. Als bruids meisje fungeerde Prinses Beatrix, sa men met Rend Roëll en Babette van Rappart. Het huwelijk werd bevestigd in de Broederkerk te Zutphen. üe bruid betreedt aan de arm van haar vader de kerk. meentehuis werden bruid en bruide gom toegejuicht door een grote me nigte. die zich voor het gemeente huis had verzameld. Ongeveer een uur later werd het huwelijk in de Ned. Herv. Broederkerk te Zutphen kerkelijk bevestigd. Deze plechtig heid werd verricht door prof. dr. S. F. H. J. Berkelbach van der Spren kel, oud-hoogleraar aan de Rijksuni. versiteit te Utrecht. De predikatie werd gehouden door ds G. Toorn vliet, Gereformeerd studentenpredi- kant te Leiden. Deze had als uit gangspunt voor zijn prediking geko zen Mattheus 28 20a. Na de beves tiging en inzegening zongen de aan wezigen het bruidspaar het derde vers van gezang 149 toe. Aan het slot van de dienst werd het lied van de Oecumenische beweging gezon gen. Spreekrecord De 25-jarige Kevin Sheeman uit Limerick (Ierland) is er .j. in geslaagd ziin plan om 127 4- uur aan één stuk te spreken. te volbrengen Zaterdagavond om zes uur. toen hij een woord van dank tot zijn gehoor van 450 personen richtte, verloor hij her bewustzijn. Hij kwam een paar minuten later weer is bij kennis en begon te huilen Deze marathon werd gehou- den in een danszaal te Oldham t in het graafschap Lancashire. Sheehan is tijdens de spreek- 4; marathon ongeveer 13 kilo- gram afgevallen. H,n had in de 127 uur alleen vloeibaar voedsel gebruikt Voor kalme- ring van zijn zenuwen rookte hij 120 sigaretten per dag. CONFERENTIE TE LONDEN Vrije inwisselbaarheid van pond sterling Men is van plan in het begin van het volgend jaar een Britse gemene bestconferentie te houden, waarop over de buitenlandse politiek en fi nanciële en economische problemen zal worden gesproken, aldus werd Zaterdagavond in politieke kringen te Londen vernomen. De conferentie wordt te Londen gehouden, waar schijnlijk eind Januari of begin Fe bruari. De eerste-ministers, de ministers van buitenlandse zaken en die van financiën van alle bh het gemene best aangesloten landen zullen bij eenkomen. Men zal spreken over: Plannen tot beëindiging van de „koude oorlog" èn voor het scheppen van een tijdperk van vreedzaam naast-elkaar-bestaan tussen de com munistische landen en de Westelijke wereld. En voorts over voorberei ding van plannen tot vrije inwisse ling van het pond sterling. DE VERWACHT... ENKELE OPKLARINGEN. Enkele opklaringen en slechts hier en daar wat regen. Weinig verande ring in temperatuur. Matige wind uit Zuidelijke richtingen. ZON EN MAAN. 2 November: Zon op 7,35 onder 17.11 Maan op 13.28 onder 22.11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 1