Hele volkeren voerden strijd om het bezit van vrouwen sjnze. ~Dzói4wenpa0ina VAN VROUW TOT VROUW 12 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 23 OCTOBER 1954 IN EEN WOELIG VERLEDEN: Ook in de Westerse maatschappij nog resten van primitieve huwelijksvormen (Van een bijzondere medewerker) Wanneer men in onze, laten wij zeggen Westerse, wereld, over trouwen praat, dan denkt een ieder in de eerste plaats aan een bruid. De bruid krijgt alle aandacht! Veelal wordt zij in een korpbare bruidstooi gestoken en de bruidegom, het donker gekleed manspersoon, dat als een soort schaduw naast de mooie bruid staat, wordt door de vertederde massa nau welijks opgemerktDit is niet overal zo. By vele, vooral Mohammedaan se volken, is het de bruidegom die openlijk en vaak met veel vertoon gehuwd worit, feest viert, soms dagenlang, terwyi zijn bruid vrijwel ver geten en afgezonderd wacht totdat zij naar de woning van haar gemaal wordt gevoerd. Bij het ene volk moet de man zijn vrouw kopen, by het andere is hij ge dwongen haar te stelen. Hier is het voldoende om haar met speer of pijl punt aan te raken om zonder meer volledig gehuwd te zijn; daar moet de man vele jaren bij zijn toekomstige schoonouders werken teneinde zqn bruid te verdienen. Soms hebben beiden niet de geringste stem in het ka pittel waar het de keuze van de partner aangaat; soms bepaalt een van beiden de keuze; soms maar dat zijn uitzonderingen zqn beiden vrij te huwen met wie zij willen. Deze huwelijksvormen zijn vrijwel steeds te verklaren i i de levenswijze van de betreffende volken. Soldaten volken kennen meestentijds de bruids- roofstammen voor wie de vrouw een waardevolle werkkracht is by 't ver zamelen of verbouwen van voedsel, staan de jonge meisjes slechts af te gen betaling. Zqn meisjes schaars, dan zal men vaak besluiten tot ruil, d.w.z. "mijn dochter voor jouw zoon, maar dan ook jouw dochter voor mijn zoon", hetgeen vaak onderhevig is aan de meest ingewikkelde regels be treffende de verwantschap, die er tus sen de ouders der beide parqten mag of moet bestaan. Wie de Bijbel aandachtig leest, zal in het Oude Testament allerlei regels en verhalen vinden, die de huwelijks- regels der oude Joden en de volken uit hun omgeving belichten. Op Nieuw-Guinea, by de Arapesh Papoea's gaat de vader van een jon gen op zoek naar een geschikte bruid, zodra zqn zoon een jaar of twaalf is. De bewuste bruid moet liefst een zes- tr.l jaren jonger zqn. Vindt dc vader een geschikt meisje, dan gaat hij on derhandelen met haar vader onder het aanbieden van geschenken. Komt men tot overeenstemming dan plaatst de vader van de jongen een mandje op het hoofd van het meisje en hel huwelijk is voltrokken. Dit houdt evenwel voorlopig niets anders in, dan dat het meisje bij haar schoonouders gaat inwonen en daar haar verdere opleiding tot goede huisvrouw ont vangt. Een honderdtal mijlen van de Ara pesh vandaan wonen de Mundugu- mor. een wilde oorlogszuchtige stam, eens woeste koppensnellers. Hier, waar kindermoord veelvuldig voor kort, zijn meisjes schaars en is het Jacques Fath ernstig ziek De Parijse modekoning Jacques Fath, die al -reruime tijd aan over spanning leed, ligt momenteel ernstig ziek in een der Parijse ziekenhuizen. Zijn naaste medewerkers vreesden deze instorting reeds lang, want be halve het werk voor zijn najaars- en wintercollectie had Fath de laatste tqd nog veel drukkere bezigheden; hy was namelijk bezig met het vervaar digen van modellen voor de Franse confectie. „Volkomen rust en stilte", zo luidt het advies van de doktoren, waaraan de beroemde ontwerper zich voorlopig zal moeten onderwerpen... regel dat er vrouwenruil wordt aan gegaan. Volgens de oude regels is pre cies vastgelegd met wie een jonge man zou moeten huwen, maar de schaarste aan meisjes en het feit, dat een sterk en machtig krijger er ver schillende vrouwen op na kan hou den. maken dat daar niet veel van terecht komt. In principe behoort de vader zqn doctfc?rs te ruilen voor vrouwen voor zqn zoons, maar vaak ruilt hij ze om zelf een nieuwe vrouw er bij te krijgen, zqn zoons op deze wqze dwingend een vrouw te roven of ongehuwd te blijven! Weer een eind verder wonen de Tchambuli, waar de vrouw de keus bepaalt. Officieel koopt de man zqn vrouw van haar ouders, waarbij hij door ouders en familie wordt gehol pen, maar het is de vrouw die de keu ze bepaalt, die de baas is in huis en die voor het inkomen zorgt door te vissen en muskieten-zakken te vlech ten, welke de man dan weliswaar ver koopt, doch waarvan hij de opbrengst weer aan zqn ecl/genote moet af staan. „Cadeautjes". De Turkse sultans huwden nooit officieel. Zij kochten zich slavinnen of lieten ze zich cadeau doen door fa milie of „notabelen". Op deze wijze voorkwamen zij, dat him schoonfami lie zich via de echtgenote invloed op de staatszaken trachtte te verschaf fen. Daardoor waren him vrouwen ook in principe gelqk en konden de kinderen van allen gelijke rechten op de troon doen gelden, waf moord en intrigue tot de regel van het huis maakte... Van de naar onze opvatting primi tieve huwelqksvormen zijn nog aller lei resten over, ook in de Westerse maatschappij. Quasi-ontvoeringen vindt men nog in vele streken. In Wales kan men aan het eind van een bruiloft p'dtseling een groep joelende jongelui zien binnenkomen, die met veel gelach, geduw en gestoei de bruid uit het ouderlijk huis „roven" om haar aan de bruidegom te overhandigen. Bij de Kalmukken in Siberië galop peert de bruid, wanneer de bruidsprqs is bepaald, op het beste paard weg, achtervolgd door de bruidegom en zqn vrienden. Wil zq de echtgenoot, dan laat zij zich na een wilde rit in halen: wil zq hem niet, dan zorgt zy i Izijn buurt te blqven en het huwe lqk gaat niet door. Wanneer boerenjongens uit kleine plaatsjes in ons land een vrijer uit een ander dorp te lijf gaan, dan is dat Huidverzorging op medische basis. gaat om nu, maar ook om later. U wilt er NU zo goed mogelijk uitzien? Dat spreekt vanzelf! Maar laat dit dan niet gaan ten koste van LATER 1 Verzorgc U steeds met cosmetica, die bij Uw type en leeftijd passen. Die Uw huid gezond houden en di&door zoveel mooier en zachter. Kortom: pas de cosmetica toe, die samengesteld zijn volgens recepten van Dr P. H. v. d. Hoog (huidarts) en die bovendien zijn afgestemd op ons eigen klimaat, en dus ook voor U de ideale cosmetica! aadekhoog 'n overblijfsel van het „huwelijk bin nen de stam"; vreemden worden niet geduld! Wie de film „The Quiet Man" heeft gezien, zal zich herinneren hoe het Ierse bruidje zich niet als werke lijk getrouwd beschouwt, voordat de bruidschat is betaald, ook al betekent deze voor haar echtgenoot niets. De gehele geschiedenis door hebben vele volken steeds bloedige strqd ge voerd om het bezit van vrouwen. Soms was de wisseling van het lolt zo sterk, dat van de Caraïben (India nen rond de Caraibische Zee) wordt vermeld, dat in vrijwel geen gezin man en vrouw elkaar konden ver staan, terwijl de vrouwen onderling evenmin dezelfde taal spraken. Een soort Babylonische spraakverwarring dus! Ook in Australië gingen de vrou wen voortdurend van de ene stam naar de andere tengevolge van de wisselende krijgskansen. Een „hartig hapje" met tomaat en haring „Eerst verguisd, nu hemelhoog ge prezen": dat kunnen we met recht zeggen van de tomaat, die zo rqk is aan vitaminen en voedingszouten als slechts weinig andere vruchten! Daarom hoort de tomaat zo lang mogelqk op ons menu te prijken, het- zq rauw, hetzij verwerkt in allerlei gerechten, zoals bijvoorbeeld in het volgend hartige hapje: Tomaat gevuld met haringsla. 5 tomaten, 2 zoute haringen, koude gekookte aardappelen, een stuk komkommer, olie, azqn, mosterd, zout, mayonnaise. De tomaten wassen. Van vier to maten het kapje afsnijden. Het zaad verwqderen. De tomaten met zout bestrooien en enige tqd omgekeerd la ten staan. Aardappelen, haring, komkommer en de overgebleven tomaat in stukjes snijden, de peterselie zeer fqn snqden. Deze ingrediënten dooreenmengen en op smaak maken met olie, azqn en desgewenst een weinig mosterd. Het slaatje in de tomatenbakjes overdoen en op elk een kapje tomaat leggen, zodat een randje van het vulsel zicht- baat is. Deze rand garneren met ma yonnaise of peterseliegroen. „Is het nu nog niet droog?" vraagt dit Engelse echtpaar zich af, want ook in Groot-Brititaimië weten ze mee te praten over veel regen! Daarom heeft een ingenieuze Brit bovenstaand snufje op het gebied van „regen kleding" uitgedacht. Het is een klein parapluutje, dat met een band om het voorhoofd bevestigd wordt. Handig is het zeker, en origineel niet minder! Maar of nu binnenkort al diegenen die gedoemd zijn in een Noordelijk, regenrqk klimaat te leven, met een dergelijk regenschermpje op het hoofd zullen lopen Dat valt sterk te betwijfelen Heb ik u onlangs niet verteld dat ik in dit winterseizoen ijve rig op jacht ben naar plezie rige dingen f Laat ik nu dezer dagen zo'n hartverkwikkend nieuwtje gevangen hebben: sta mij toe, dat ik het op u loslaat met een popelend hart. Niet, dat het gloednieuw voor u zal zijn. De kranten hebben er al royale kolommen aan ge wijd, uw vrouwenbladen vulden er verscheidene bladzijden mee en aangrijpende foto's deden de rest om uw hart week en*uw beurs open te maken. Maar al deze uitgebreide re portages lieten voor het meren deel één ding onbesproken, en dat is nu juist het hartverhef fende van deze hele, volstrekt unieke actie. En daarover wil de ik zo graag met u een har tig en hartelijk woordje wisse len: over de menselijke achter grond van dit bericht. De vrouwen van Nederland hebben vijftienduizend ver plaatste personen in -Karinthië geadopteerd, en gaan halverwe ge deze maand met vrouw en macht aan het werk om Nee, •niet om kleerkasten te plunde ren of blikken groente in te za melen of dekens op te slaan. Dat is op zichzelf prachtig maar in dit geval een overwon nen standpunt. Begrijpt u mij goedhet kan nog immer zijn nut hebben, nu en in de toe komst, om met armen vol borstrokjes en jurken en blik ken tomatensoep naar een of ander bedreigd punt te hóllen. Wij hebben zoiets zélf nog geen twee jaar geleden bij de hand gehad en de rampen zijn de we reld niet uit. Maar zo'n soep- en sokken- actie op grote schaal is altijd een lapmiddel, een voorlopig dicht pleister en, een noodver band. Vrouwen van vorige ge neraties hebben met deze brave doekjes-voor-het-bloeden trouw gedokterd zonder aan de oor zaak, de haard van de kwaal zelve te durven raken. En zo is het steevast voorgekomen dat in het verlengde van dat pan netje soep en die afgedragen kleren onvermijdelijk een bar ricade, een straatgevecht, een opstand 'en een maatschappelij ke omwenteling lagen. En nu is dit zo moedgevend, dat de vrouwen van onze gene ratie eindelijk hebben ingezien, dat een bord eten en een half sleets paar schoenen meestal werkt als een stukje hansa- plast op een steenpuist. Het verbergt veel, het lijkt ooglijk, maar de ettering gaat daaron der des te heviger door. Op het lichaam van Europa hebben zich hardnekkige verzweringen genesteld, haarden van infectie en koorts. Dat zijn de kampen der ver plaatste personen méér dan een treurige nasleep, dan een trieste „post onvoorzien." In eerste instantie eindeloze rijen barakken, tot hele dorpen sa mengeklit, waar uit hun norma le bestaan gerukte mensen, mannen zonder werk en zon der uitzicht, vrouwen zonder huis en kinderen zonder toe komst het armzalig leven rek ken. Wrakhout op het strand, na de springvloed achtergeble ven. Waardeloos wrakhout, po litiek en economisch gezien. Ge vaarlijk wrakhoutuit een oog punt van volksgezondheid. Wat zullen wj voor deze overschotmensen, deze letterlijk have-lozen doen Een traan wegpinken f Dan draait het toch weer uit op een stapel lui ers, een kist schoolboekjes of een petroleumstel en een druppel op een gloeiende plaat is gauw uitgesist. Maar dan staan die barakken daar nog altijd; de oude men sen, de zieken, de levenslang werklozen, de vermoeide moe ders en de verwaarloosde kin deren blijven daar bij elkaar ge klit in hun uitzichtloos rafel- bestaan, om daar nog levens lang voort te vegeteren. Alle grenzen blijven voor hen dicht, alle officiële instanties geven niet-thuis, de regeringen heb ben wel andere zorgen. En het grimmige noodlot wil, dat deze vluchtelingen meren deels zijn neergestreken in lan den die zelf maar nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden. Maar er leven in ons Wesf- Europa, de hemel zij dank, naast bureaux en instanties óók nog mensen! Medemensen. Vrouwen, die 's avonds.de gor dijnen dichttrekken van een goed verwarmde huiskamer en, luisterend naar regen en wind, denken: Je zult nu met je kin deren in een barak zitten En tot die medemensen, die schatrijke vrouwen zoals u en ik, met een huis en een linnen kast en een veilig bestaan, is het schreien, het roepen, het wanhopig schreeuwen uit deze barakken doorgedrongen. Ein delijk, na bijkans tien jaar. En het enig juiste, verstandige en menswaardige antivoord is ge. geven: Die barakken moeten wég, de bijl gaat erin. Wij zul len zorgen dat er gèld komt. Geld om huisjes te bouwen, om grond, gereedschap, huisraad te kopen, om crediet te verstrek ken, om verhuizingen te bekos tigen. En om de kinderen naar school te sturen. Want het gevaar voor Euro pa, de geestelijke besmetting, schuilt in die kinderen! Zij heb ben nooit een normale jeugd ge had, zijn te midden van ver waarlozing, verval, misère, ziekte en verwildering geboren en getogen. Zij leren niets, zij kunnen niets, zij groeien op tot onbruikbare, onmaatschappelij ke analphabetentot zwervers en vroegwijze nietsnutten. En dddrin loert de dreiging voor Europa, voor de hele ujereld; in deze vluchtelingenkampen zo goed als in de negerlocations van Johannesburg of in de zwarte zóne rond Parijs. Hebt u ooit een man gespro ken die in gebrék, vervuiling en onwetendheid is opgegroeid f Ik wèl meer dan eens, en het bleek altijd een verbitterd querulant, een radicale beel denstormer, uitgeslagen naar uiterst rechts of uiterst links. Elke extreme beweging, alle po litiek fanatisme zuigt zyn le venssappen uit ellende, ver waarlozing en honger. Als u mij niet gelooft, leest u er dan nog maar eens op na dat, terecht herdrukte, epos van de dertiger jaren: ,J£leiner Mann, teas nun?" En luister dan scherp naar wat Ldmm- chen, dat prachtstuk van een voor haar gezin jakkerende huismoeder, tot haar verslagen werkloze man zegt: „Und das nüohste Mal da wiihlen wir die Kommunisten!" En laten nu de mannen, hard leers als altijd, alle heil maar weer zoeken in de gepantserde vuist. Wij vrouwen zijn nu een maal en de geschiedenis geeft ons nog al eens gelijk onwrikbaar overtuigd van de macht van het warme hart. Al leen: ditmaal komt het rustige verstand er ook een woordje in meepraten. De havelozen moeten aan het werk, de vrouwen zullen een huis hebben, de kinderen gddn naar school. Dat geld krijgen wij by elkaar en dan gaat de b'yl in de barak! SASKIA. Een kookboekje voor de werkende vrouw. „Smakelijk en snel" luidt de titel van het kleine, fleurig-uitziende kook boekje, dat mevrouw A. G. Del Baere. Rovers, lerares aan de Amsterdamse Huishoudschool, heeft samengesteld voor werkende vrouwen, die op ka mers wonen en zelf haar potje moe ten koken. Het boekje bevat 150 één persoonsrecepten op allerlei gebied, raadgevingen voor het aanleggen van een voorraadje levensmiddelen, c_n serie menu's voor diverse jaargetijden, kortom: de kamerbewoonster kan met behulp van dit boekje snel vele smakelijke maaltqden bereiden, wel ke alle ingrediënten bevatten, die het menselijk lichaam nodig heeft. „Sma kelijk en snel" wordt uitgegeven door G. J. A. Ruys Uitgeversmij. N.V., Bussum. Paprika: een smakelijke, gezonde vrucht In enkele jaren tyds is de paprika een bekende verschijning geworden bij onze groentehandelaren, dank z,y zqn smakelijke en gezonde kwalitei ten. Want „gezond" is deze vitamine C-ryiie vrucht zeker Er zqn grote, doosvormige en klei ne smalle paprika's. De grote worden ook wel „zoete pepers" genoemd, waarmee men wil aanduiden, dat de vrucht niet scherp van smaak is. U kunt er dan ook gerust een paar hap pen van nemen, hetgeen wij U voor de kleine langwerpige paprika, die scherp is, niet zouden willen aanra den. Zowel de groene als de rode zoete pepers zqn zö voor het gebruik ge schikt. Het gerecht dat als vulsel wordt gebruikt of«,waarmee de klein gesneden paprika vermengd zal wor den, bepaalt de kleurkeuze. In toma tensoep b.v. komt de groene goed tot zijn recht, by rijst of macaroni is het effect van de rode beter. In de vol gende recepten vindt u ideeën voor de verwerking van de zoete paprika. Van de paprika wordt alleen de vruchtwand gebruikt. Steel, zaad en zaadlqsten worden verwijderd. Dit laatste kunt U gemakkelijk doen door met een lepel langs de wand te schra pen. Voor gevulde paprika worden de grote exemplaren doormidden gesne den, het doet er niet toe in welke richting; van kleine exemplaren kunt U per persoon één rekenen. Gebruikt U de paprika niet in zqn geheel, snqdt dan de vrucht na het verwijderen van het binnenste in smalle reepjes of smalle cirkels. Paprika gevuld met gehakt. 2 grote of 4 kleine paprika's, 200 g gehakt, een stukje ui, beschuit- kruim of oud brood, nootmuskaat en/ of peper, zout, boter of margarine. De paprika's schoonmaken en 10 minuten koken in een weinig water met zout. Intussen de ui snipperen en met het gehakt bruin bakken in bo ter of margarine. Beschuitkruim of gekruimeld brood, specerqen, zout en een scheutje water of jus toevoegen, zodat een vrij stevige massa ontstaat. Deze een paar minuten stoven. De paprika's uit het water nemen en in een vuurvaste schotel of pan zetten. Het gehakt er in doen en een weinig „Een sigaret.... of liever een pijpje tabak?" De laatste maanden dringen voort durend berichten tot jns door, dat steeds meer vronwen tot het roken van een pijp overgaan. De filmjour naals lieten er wat van zien, verschil lende kranten publiceerden een foto, maar hoe „de pijp aan de steel zat", werd eigenlijk niet duidelijk...» De kwestie is, dat de vele berich ten over de kanker veroorzakende werking van roken steeds een uitzon dering maken voor pijprokers, wat wel weer in verband zal staan met het feit, dat heel weinig pijprokers inhaleren. Pijpenfabrikanten in de Verenigde Staten nu hebben hun kans gegrepen en zijn een actie begonnen om het pijproken voor vrouwen alge meen ingang te doen vinden. Een nieuwe mode is hiermede gelanceerd, maar zal het, succes duurzaam zijnï Vroegere pogingen in deze irchting hebben steeds gefaald. Zelfs Mariene Dietrich heeft indertijd vrijwel geen volgelingen kunnen vinden. In Amerika heeft de gehele in dustrie van rookartikelen zich thans op deze mode geworpen- Ze vervaar digt schattige tabakszakjes geschikt om in een avondtasje te worden mee genomen, en speciale aanstekers. Er zijn zelfs kleine, voor de vrouw be stemde handleidingen verschenen over de juiste manier van roken en de be handeling van de pijp, de keuze van de pijp, de tabak en de tabakszak.... water er om schenken. De pan of schaal sluiten. Het gerecht gaar la ten worden in 10 15 minuten. Wie een oven hééft kan de gevulde papri ka's met paneermeel bestrooien en in een open schaal 10 15 minuten in de hete oven verwarmen. Paprika's kan men ch k vullen met büvoorbeeld pikante rijst of rqst ver mengd met gemalen kaas of ham; smeuïge aardappelpuree; ragoüt van rund- of varkensvlees; dikke toma tensaus met gehaktballetjes; kaasra- goüt; paddestoelragoüt. De bereiding is steeds dezelfde: de paprika's voorkoken, vullen met het gaar-gemaakte vulsel en nog enige tqd naverwarmen. Gestoofde paprika is zeer smakeiyk, vermengd met gestoofde tomaat of komkommer. Ook meegebakken met varkenslapjes of runderlappen; maar neemt U dan niet te veel, ongeveer één kleine paprika voor 4 personen. Rauwe paprika geeft een pittige noot aan aardappelsla, kropsla, toma- tensla, komkommersla e.d. en kan ook als enkelvoudig slaatje, dus alleen vermengd met slasaus of olie en azijn, worden gebruikt. Ook in groentesoep, tomatensoep en vermicelfisoep moet U beslist eens rauwe fijn gesneden paprika verwerken. Hebt U paprika over, gebruik dan de rauwe of gestoofde ringen als gar nering op de sla, de biefstuk of de carbonade.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 8