S.E.R. dient analyse te geven van
economische situatie
~öe. ^leutel
WENNEKER
RHEUMIN
EEN APPEL OP HET GEWETEN
VAN HET NEDERLANDSE VOLK
Oudo Proever
INSTELLING L00NRAAD ALS
DEEL VAN DE S.E.R.
de nieuwe SENATOR
HUISARTS BEHOORT CENTRALE
SCHAKEL TE BLIJVEN
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 15 OCTOBER 1954.
TOEKOMSTIGE LOONPOLITIEK
Daarna overleg in Stichting
van de Arbeid
Het bestuur van de Stichting: van do den Arbeid beeft een rapport uitge
bracht over de toekomstige loonpolitiek. Het is aangeboden aan de minister
van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Wij ontlenen aan dit rapport het
volgende
Het vraagstuk van de loonpolitiek kwam medio 1953, na het door de S.E.R.
uitgebrachte advies inzake het in de naaste toekomst te volgen systeem van
loonbeheersing opnieuw in brede kringen van de bevolking in de belangstel
ling.
Het bestuur van de Stichting van den Arbeid besloot dit vraagstuk aan
een afzonderlijke beschouwing te onderwerpen, waartoe aan de looneommis-
sic werd verzocht ter zake een prae-advies aan het stichtingsbestuur uit te
brengen.
Deze commissie begon haar werkzaamheden op 11 November 1953. De eind
tekst van haar prae-advies werd op 18 Juni 1954 vastgesteld.
Naar het oordcel van het stichtingsbestuur zou het aanbeveling verdienen,
indien de betrokken minister(s) over het onderhavige vraagstuk het advies
van de Sociaal Economische Raad zou(den) vragen, afgezien van de vraag
of de S.E.R. eigener beweging een advies aan de regering zou wensen uit te
brengen. l
Anderzijds dient het systeem van
loonvorming een coördinerend karak
ter te dragen, opdat met inachtneming
van economisch en sociaal verant
woordde differentiaties een harmoni
sche loonopbouw in de onderscheiden
bedrijfstakken en ondernemingen ge
waarborgd blijft. Het spreekt vanzelf
dat een dergelijk systeem van loon
vorming gezien moet worden als een
resultante van ter zake levende wen
sen voor de naaste toekomst, zodat op
langere termijn gezien dit voorgestel
de systeem nog aan veranderingen on
derhevig kan zijn.
Verondersteld wordt, dat de S.E-R.
een analyse en prognose zal opstellen
De voor- en nadelen van het huidi
ge systeem worden in het rapport uit
eengezet.
Onder handhaving van de voordelen
en met vermijding van de nadelen van
het huidige systeem dienen als uit
gangspunten voor het toekomstige
systeem van loonvorming de navol
gende wenselijkheden zoveel mogelijk
gerealiseerd te worden:
1. De primaire verantwoordelijkheid
voor de loonvorming dient zoveel
mogelijk te berusten bij het be
drijfsleven, waarbij de overheid als
hoedster van het algemeen belang
een aanvullende taak heeft;
2. Het algemene loonniveau dient
steeds in overeenstemming te zijn
met de fundamentele economische
en sociale factoren (werkgelegen
heid, betalingsbalans, ruilvoet, een
sociaal verantwoord loonniveau).
3. Een zo grote mogelijkheid van dif
ferentiatie in de lonen en andere
arbeidsvoorwaarden als met de
coördinatiegedachte in overeenstem
ming is te brengen.
Hiervan uitgaande komt men tot een
systeem van loonvorming, dat ener
zijds een nationaal karakter dient te
dragen, in zoverre het gemiddelde
loonniveau moet zijn afgestemd op de
fundamentele economische en sociale
factoren van de Nederlandse volks
huishouding, met behulp van door het
toporgaan van het bedrijfsleven, i.e. de
S.EJR., vast te stellen richtlijnen.
20 tabletten 65 cent
met betrekking tot de economische si
tuatie, welke zal worden toegespitst
op dc loonpolitiek, waarmee een uit
spraak zal worden verkregen over het
algemene loonniveau. Het maken van
deze analyse en het opstellen van de
prognose geschiedt als regel één keer
per jaar, tenzij bijzondere omstandig
heden aanleiding geven van deze re
gel af te wijken.
Indien deze prognose en analyse
daartoe aanleiding geve, zal vervol
gens de Stichting van den Arbeid (of
een ander orgaan van overleg van
de centrale werkgevers- en werkne
mersorganisaties) geraadpleegd dienen
te worden met betrekking tot een
eventuele wijziging in en aanvulling
van de richtlijnen voor de loonpolitiek
en de details daarvan. Het bij dit over
leg gevormde oordeel wordt vervol
gens ter kennis gebracht van de S.E.R.,
waarna de S.E.R. al of niet een wijzi
ging van de richtlijnen vaststelt. Over
eenkomstig de bestaande verlangens
komt door middel van deze procedure
het vaststellen en het wijzigen van de
richtlijnen aan de zijde van het be
drijfsleven te liggen.
Positie overheid
Onder verwijzing naar het vooraf
gaande dient in aanmerking te wor
den genomen, dat ook t.a.v. het toe
komstige systeem van de loonpolitiek
de overheid als hoedster van het al
gemeen belang een taak heeft. Bij het
behandelen van de richtlijnen in de
S.E.R. heeft, naar het oordeel van het
stichtingsbestuur, de overheid de gele
genheid door middel van waarnemers
van haar inzicht blijk te geven.
Wanneer de S-E.R. met betrekking
tot het wijzigen en vaststellen van de
richtlijnen een besluit neemt, dient
een dergelijk besluit door de over
heid te kunnen worden geschorst of
vernietigd.
Het stichtingsbestuur is van oordeel,
dat het aanbeveling verdient voor de
hier in het geding zijnde besluitvor
ming een meerderheid te verlangen
van tenmiste 5/9 van het aantal door
de S.EJt. uit te brengen stemmen. Dit
ALS DE SCHOOLJEUGD AANBELT..
Postzegelactie voor misdeelde kind
(Van onze speciale verslaggever)
Als dit najaar weer ontelbare plaatselijke comité's met een aansteke
lijke ijver hun beste krachten gaan wijden aan de verkoop van kinder
postzegels, dan zegt dat iets omtrent het grote belang, dat met hun actie
gemoeid is.
Duizenden geven hun vrije tyd voor de verkoop in de stands op de
postkantoren, voor de huis-aan-huis-verkoop, voor het bezoeken van kan
toren, bedrijven en de beoefenaars van de vrije beroepen zoals artsen,
tandartsen, notarissen, advocaten en dergelijken voor de verkoop in
ziekenhuizen en kazernes. Op straat gaat men weer het kopen V{in kin
derpostzegels aanbevelen met assistentie van muziekcorpsen en geluid
wagens.
Op markten en pleinen stelt men
de postzegels weer in echte of ge-
improviseerde kramen verkrijgbaar;
talrijke grote winkelbedrijven geven
etalages en verkoopruimte.
In dit alles ziet men de vaste wil,
dat ook de kinderpostzegelactie in
1954 weer slagen moet. Als de amb
tenaren van de P.T.T. van 15 No
vember af weer kinderpostszegels
gaan verkopen en als de sohooljuegd
weer ingschakeld wordt om iedereen
van kinderpostzegels te voorzien,
dan staat het vast, dat een groot
menslievend werk verricht wordt,
dat iedereen naar vermogen dient te
steunen.
Ook de schooljeugd zal er weer op
uittrekken. Juist de schooljeugd!
Want kan men zich iets mooiers
voorstellen dan dat het lichamelijk
en geestelijk gezonde en goed ver
zorgde en opgevoede kind zijn krach
ten wijdt aan een inzameling van
geld, dat de verpleging van het mis
deelde kind ten goede komt.
Onder het motto „Door het kind
voor het kind" zullen de jongens en
meisjes weer bij U aanbellen om uw
bestellingen van kinderpostzegels en
ansichten voor het kind op te nemen.
Men behoeft dan nog niets te beta
len. Dat komt pas later by de afle
vering.
Wie zal een jongen of een meisje,
dat met overgave tracht de „omzet"
zo hoog mogelijk op te voeren, kun
nen teleurstellen? Maar meer nog:
wie zal de duizenden misdeelde kin
deren, die in inrichtingen verpleegd
worden, durven teleurstellen?
In de ontelbare kindertehuizen, die
ons land rijk is, wordt met liefde en
toewijding en vaak met een onuit
puttelijk geduld gewerkt, om de
jeugd, die lichamelijk zwa.k of ziek
is, die doof, slechthorend, doofstsom,
blind of slechtziend is, die mis
maakt of kreupel is, die geestelijk
misdeeld of ziek is, die verwaarloosd
is of op het verkeerde pad geraakte,
te verplegen, te verzorgen en op te
voeden.
Het spreekt vanzelf, dat daarvoor
veel geld nodig is. Wie kinderpost
zegels koopt of ansichten voor het
kind, draagt aan het bijeenbrengen
daarvan zijn steentje bij. Al bijna
dertig jaar vinden kinderpostzegels
en prentbriefkaarten in steeds gi-o-
ter aantal hun weg naar de bewo
ners van alle gehuchten, dorpen en
steden van Nederland. De netto-op
brengst bedroeg in 1924 24.000.
Het vorige jaar was die opbrengst
1.000.000.
In 1954 wil men niet onder dit
millioen blijven! Duidelijker kan de
wenk voor wat elke Nederlandse
burger te doen staat, als een school
kind aanbelt, niet zijn.
Advertentie.
ZEER DUDE GENEVER
getal van 5/9 is ontstaan op grond van
de overweging dat, mocht zich het bij
zondere geval voordoen dat de leden,
benoemd door de werkgevers- en
werknemersorganisaties en bloc een te
genovergestelde opvatting over het te
nemen besluit zouden hebben, 2/3 van
het aantal Kroonleden de doorslagge
vende beslissing zou moeten geven,
Afwijkingen
Het rapport acht het wenselijk, be-
drijfstaksgewijze afwijkingen te er
kennen als een element van de loon
politiek. Deze bedrïjfstaksgewijze af
wijkingen dienen gegrond te zijn op
de verschillen, welke in bedrijfstak
ken kunnen bestaan ten opzicht van de
gemiddelde cijfers inzake de werkge
legenheid, productiviteit en rentabili
teit.
Het bestuur van de Stichting van
den Arbeid is van mening dat in col
lectieve regelingen van arbeidsvoor
waarden, indien partijen dit overeen
komen, een zekere mate van onderne
mingsgewijze differentiaties mogelijk
moet zijn.
PRACT1SCHE TOEPASSING
College van Rijksbemiddelaars
zal verdwijnen
Inzake de vraag, op welke wijze de practische toepassing van de loon
politiek dient te geschieden, wordt het volgende gezegd:
Ook In de toekomst verdient het aanbeveling, dat partyen in gezamen
lijk overleg tot een voorstel inzake de regeling van lonen en andere ar
beidsvoorwaarden komen. Het nieuwe orgaan, dat belast zal worden met
de uitvoering van do toekomstige loonpolitiek, zal mede tot taak hebben,
voor zover nodig, een voortgezet overleg van partijen te bevorderen. Hoe
wel dit orgaan ook de bevoegdheid zal hebben een loonregeling vast te
stellen, zal van deze bevoegdheid een voorzichtig gebruik moeten worden
gemaakt.
Uitgaande van de vermelde publiek
rechtelijke bevoegdheden, welke ook
bij de uitvoering van de toekomstige
loonpolitiek aanwezig zullen z\jn, is
aandacht geschonken aan de vraag,
welk orgaan met deze uitvoering be
last zal moeten worden. Hierbij is
enerzijds in aanmerking genomen de
reeds eerder wenselijk geachte co
ördinatie in de loonpolitiek en ander
zijds de behoefte het georganiseerde
bedrijfsleven bij de uitvoering van de
Advertentie.
Aftreden prof. Muntendam
wordt betreurd.
In het ledencongres van de Kon.
Ned. Mij tot bevordering der Genees
kunst, dat gisteren te Leeuwarden
geopend is heeft de oud-voorzitter der
maatschappij, prof. dr. L. A. Hulst,
een jaar rede gehouden. Als drie ge
beurtenissen, die inzonderheid ook 't
leven der maatschappij hebben bewo-
fen, noemde spreker de stormramp,
e algemene ledenvergadering van de
World Medical Association en de prij-
zenbeschikking voor specialisten, die
zich buiten de belangengemeenschap
meenden 'te moeten plaatsen.
Het heeft de maatschappij niet on
bewogen gelaten aldus spreker
dat prof. Muntendam is afgetreden
als staatssecretaris voor de volksge
zondheid. Het is hier niet dc plaats
om over de betekenis van deze stap
te oordelen. In het jaarverslag noem
de het hoofdbestuur deze mutatie een
stap achteruit. Zeer belangrijk noem
de prof. Hulst het vraagstuk der spe
cialisten-opleiding. De maatschappy
heeft zich dan ook bereid verklaard
zitting te nemen in een staatscom
missie, welke tot taak heeft de oplei
ding der specialisten te bestuderen.
Hoe de gemiddelde arts de vorde
ringen der moderne geneeskunst
moet kunnen volgen, heeft de maat
schappij ook in 1953 met zorg ver
vuld.
In de zelfde vergadering heeft de
voorzitter der maatschappij, dr A. H.
M. J. G. Sluyters, tegenover de zeer
ver doorgevoerde specialisatie uiteen
gezet, dat de huisarts behoort te blij
ven en ook zal blijven, als centrale
schakel. Hy is de man, die het geheel
overziet, die van de gehele mens ver
stand heeft, die de zieke mens in zyn
eigen omgeving en levensomstandig
heden kent en de invloed van die om
geving en van die levensomstandighe
den grondig kan beoordelen.
loonpolitiek meer verantwoordelijk
heid te laten dragen dan tot dusver
re het geval was.
Op grond van deze overwegingen
zon het aanbeveling verdienen over te
gaan tot de Instelling van een loon-
raad, als vaste commissie van de S.
E.R., zij het ook met een bijzonder
karakter. Voor zover uit de inhoud
van dit rapport voortvloeit, dat be
voegdheden van het huidige college
van ryksbemiddelaars met betrek
king tot de loonspolitlek dienen over
te gaan naar de S.E.R. zal daar
voor een wettelijke regeling ge-
lege van ryksbemiddelaars zal ophou
den te fungeren.
Om practische redenen zou het ver
der aanbeveling verdienen, dat de 9.
E.R. de uitvoering van de loonpolitiek:
al of niet onder het stellen van nade
re regelen, aan de loonraad delegeert
met Inbegrip van het toetsingsrecht
ten aanzien van loonverordeningen.
De loonraad dient te worden samen
gesteld uit vertegenwoordigers van
werknemers en werkgevers benevens
kroonleden. De hierboven genoemde
Instelling van de loonraad zal dienen
plaats te vinden door de S.E.R. in
overleg met de betrokken minis
ter (s).
Vervolgens is aandacht geschon
ken aan de vraag, op welke wijze In
het voorzitterschap van de loonraad
moet worden voorzien. Hierbij is
vooral rekening gehouden met het
feit, dat zowel binnen als buiten de
looncommissie van de stichting van
den Arbeid het op prijs wordt ge
steld, dat het voorzitterschap van
deze commissie het ene half jaar
wordt waargenomen door een werk
gevers-vertegenwoordiger en het vol
gende half jaar door een werkne
mers-vertegenwoordiger.
Gelet op de samenstelling van de
loonraad, wordt het wenselijk ge
acht dat 8 leden van de loonraad als
voorzitters zouden kunnen fungeren.
De kroongroep, het werkgeversge
deelte en het werknemersgedeelte in
de loonraad zouden ieder 1 lid ais
voorzitter dienen aan te wijzen.
Ook is nog aandacht geschonken
aan de vraag, in hoeverre en op welke
wyze de loonraad ingeschakeld moet
worden met betrekking tot eventuele
algemene loonronden, zoals deze na
1945 verschillende keren hebben
plaats gevonden.
Een wyziging van de richtlijnen zal
door de S.E.R. dienen plaats te vin
den, waarby dus ook de economische
aspecten van een dergelyke wijziging
onder ogen kunnen worden gezien.
Bevoegdheden
Voorzover daartoe aanleiding be
staat doch alleen in zeer bijzonde
re omstandigheden, welks leiden tot
schoksgewyze veranderingen in de
kosten van levensonderhoud, bijv. ten
gevolge van overheidsmaatregelen en
voorzover deze niet kunnen worden
opgevangen volgens de normale pro
cedure mag de mogeiykheid niet
worden uitgeschakeld, dat de loon
raad naar aanleiding van een voor
genomen wyziging in de richtlynen
en op uitdrukkelijk advies van de S.
E.R. een voor het gehele bedrijfsle
ven algemeen bindende maatregel
vaststelt. Bovendien heeft de loon
raad, op grond van door de S.E.R.
vastgestelde richtiynen, de bevoegd
heid een algemene wyziging of ver
gunning tc geven met betrekking tot
bijv. het verlenen van een extra-uit
kering, het vryaf geven op de natio
nale feestdag, enz.
FEUILLETON
door PATRICIA WENTW0RTH
28
„Je praat onzin, Frank. Ik kan met
je meevoelen, omdat iets dergelyks
my overkwam in 1915. Toen zat ik ook
helemaal In de put, maai- later zag
ik het anders in. En dat zul jy ook".
Er kwam iets, dat naar insubordi
natie zweemde in de blik van Abbott's
lichtblauwe ogen, terwyi hy de schou
ders, de gordel en de zeer respectabele
omvang van zyn chef bekeek. Deze
liet intussen steeds duideiyker van
zyn afkeuring biyken.
„Luister nu eens neiar my! Ik zou
er om willen wedden niet dat ik
van wedden houd of er ooit van ge
houden heb; het is maar by wijze van
spreken nu lk zou er om willen
wedden, dat je gedacht hebt: „Wat
komt het erop aan, dat een oude pro
fessor wordt vermoord, als er duizen
den in de gehele wereld elkaar dage-
ïyks aan stukken schieten".
Frank Abbott plooide zijn lippen
onhoorbaar tot een wat oneerbiedige
uitdrukking, maar zei toen hardop,
uiterst beleefd: „Als al tyd heeft u ge-
ïyk, meneer. Dat is precies wat ik
dacht".
„Houd er dan mee op. en luister
naar my! Wat is de grondoorzaak van
deze en alle vorige oorlogen? Min
achting voor de wet, juist als by elke
andere misdaad. Iemand wil iets heb
ben en hy probeert het te bemachti-
en. Wie hem in de weg komt, geeft
iy er van langs en het kan hem niets
schelen. Jammer genoeg kan niets er
een eind aan maken als het tussen
volkeren gaat. Maar voor de laat ons
zeggen „particuliere" misdaad is er
de wet en zyn wy er. Telkens als we
een misdadiger te pakken krygen,
tonen we de mensen, dat de wet er Is
om hen te beschermen en dus geëer
biedigd moet worden. Op die manier
krijg je een volk, dat de wet respec
teert. En eenmaal zover, krflg je lang
zamerhand ook mensen, die eerbied
hebben voor de wetten van andere
mensen je kunt het Internationale
Wet noemen. Met de Duitsers is het
mis gegaan ze hadden geen eer
bied meer voor de wet, maar hier zal
dat niet gebeuren! De wet moet ge
diend worden en daarvoor bestaan
wij. Jy en ik zyn dienaren van de wet
en het komt er niet op aan, of we
vliegen, een tank besturen, dan wel
een moordenaar achterna zitten: we
moeten onze plicht doen. Nu, hier
er. Ik zie
een man van de
ilaateelyke politie op het perron en
nop, dat hy een auto heeft".
Dat was het geval en ze reden er
mee naar het politiebureau te Bourne,
waar ze het getuigenis van een zelf
bewust en opgetogen jongmens, Cyril
Bond genaamd, In ontvangst namen.
Op de hem gestelde vragen gaf hij be.
slist en duideiyk antwoord; tenslotte
kon hy gaan met de boodschap, dat
hy tegenover de buitenwereld mondje
dicht moest houden. Hierna kondigde
Lamb aan, dat ze naar de oude pas
torie zouden wandelen als Iemand nun
de weg wilde wyzen, maar dat hy
eerst graag de kerk wenste te zien.
HOOFDSTUK XVI.
Over de tafel in de vroegere stu
deerkamer van. de predikant keek juf
frouw Brown de twee politiemannen
aan. Ze was zó bleek, dat het er Iets
van had, alsof ze voor het gesprek
ten einde was een flauwte zou kun
nen krhgen. Gehuld in een zwarte ja
pon, zat ze styf rechtop met de ogen
op het gelaat van de hoofdinspecteur
gericht. Er was een gejaagde bllK In
ogen met hun wydgeopende pu
pillen.
Brigadier Abbott zat met een noti
tieboekje aan het ene einde van de
tafel. In zjn loopbaan had hy al heel
wat angstige mensen gezien, maar
naar zyn mening was juffrouw Brown
wel een van de meest angstige.
Na een indrukwekkend ogenblik
van stilzwygen begon Lamb het ver
hoor.
„U ls juffrouw Medora Brown?"
„Ja".
„U heeft gisteren by het gerechte-
ïyk onderzoek getuigenis afgelegd In
zake de dood van meneer Harsch en
gezegd, dat u, na Dinsdagmorgen uw
sleutel te hebben gebruikt, die weer
ln de bovenste lade, links, van het
schryfbureau van juffrouw Fell had
gelegd eu niet weer naar de kerk was
geweest".
„Ja".
„Wilt u Iets veranderen ln dat ge-
lulgenis of er wat aan toevoegen?"
Nauwelijks hoorbaar was het ant
woord: „Neen".
Met enige gewichtigheid ontvouw
de Lamb een DladHaasten deed
hy zich niet.
„Ik heb hier de verklaring van een
getuige, die zegt, dat hH zich op de
avond van het gebeurde, ongeveer
tussen negen uur en kwart voor tie
nen, in een laan, bekend als het kerk-
pad, bevond. Hy beweert, dat u door
de tuin in de laan kwam en daar pro
fessor Madoc ontmoette, die u vroeg,
of u naar de kerk ging om er meneer
Harsch te spreken, die daar het orgel
bespeelde. Hy zei, dat u niet moest
gaan en dat u hem de sleutel moest
feven. Toen u weigerde, verdraaide
y uw arm, waarby' de sleutel viel.
Volgens de getuige heeft meneer Ma
doc die opgeraapt en is hy in de rich
ting van de kerk gelopen, terwyi u
naar de tuin terugging en de deur
sloot. Heeft u hierover iets te zeg
gen?"
Juffrouw Brown bleef hem met haar
wijd geopende ogen aanstaren. Even
haar bleke lippen bevochtigend, zeide
ze: „Neen".
Zich over de tafel heenbuigend,
ging Lamb voort:
„Ik dien er u by te vertellen, dat
volgens majoor Albany uw sleutel
Donderdagavond niet ln de lade was,
maar dat hy wèl op haar plaats lag,
toen u allen Vrydagmorgen van het
gerechtelyk onderzoek terugkeerde.
Verder is er een getuigenis, dat u
Donderdag middernacht een kwar
tier lang het huis heeft verlaten en
naar de laan is gegaan. Daar lag wat
gebroken glas en u heeft een stukje
ervan aan uw kleding meegebracht.
Ook meneer Madoc heeft wat van dat
gebroken glas meegenomen. Uit dit
alles concluderen wy, dat u hem Don
derdagnacht opnieuw heeft ontmoet
en dat hy u toen de sleutel heeft te
ruggegeven, die hy u Dinsdag had af
genomen".
Nu trad een Ietwat langdurige stil
te in. Brigadier Abbott keek van zyn
notities op en sloeg juffrouw Brown
nauwkeurig gade. zy keek echter niet
naar hem, maar naar de hoofdinspec
teur. Eensklaps werd Abbott zich
ervan bewust, dat haar blik een an
dere uitdrukking had gekregen. Het
leek wel alsof ze, nu zy het ergste had
gehoord, al haar moed byeen raapte.
Haar dodelyke bleekheid was verdwe.
nen, al kon men ook niet zeggen, dat
ze weer kleur op de wangen had,
want vermoedelyk had de dikke zach
te huid van haar gezicht die nooit
bezeten. Waarschijnlijk zag zij er in
normale omstandigheden ongeveer
uit als nu.
Terwijl die gedachten Frank door
het hoofd vlogen, maakte ze een lich
te beweging, waarop Ze vlug en zach
tjes vroeg: „Mag ik een verklaring
afleggen?"
„Natuurlijk", antwoordde Lamb.
„Ik zal graag alles horen wat u heeft
te zeggen".
Een beetje naar hem overbuigend,
zei ze nu: „Het spreekt vanzelf, dat
ik niet weet wie uw getuige is, maar
hy heeft zich helemaal vergist. Ik
kan u precies vertellen wat er ge
beurd is. Ik kon horen, dat meneer
Harsch op het orgel in de kerk speel
de. Hij is ze hield even op en zei
tóen, zichzelf verbeterend hij was
een heel goed musicus. Ik ging dik-
wyis de kerk binnen om te luisteren
als hy speelde. Dat dacht ik ook Dins
dagavond te doen en ik nam de sleu
tel mee, omdat hy soms de deur af
sloot. Ut liep de tuin door en opende
de deur. die tot het kerkpad toegang
geeft. Een eindje verder is er precies
zo'n deur in de muur van het kerk
hof".
(wordt vervolgd),