Engeland heeft de primeur van het „atoomvliegtuig" Nationale discriminaties komen terug in tegenstelling tot E.V.G. IN HEERDE BLOEIT WEER DE KATHLEEN FERRIER-R00S VOORRANGSRECHTEN VOOR DE VOETGANGERS VRIJDAG 15 OCTOBER 1954. PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 15 KERNENERGIE IN DE LUCHTVAART Gewicht van de reactor en dodelijke straling de hoofdproblemen, die opgelost schijnen te zijn TERWIJL de Amerikaanse nieuwsagentschappen een bescheiden be richt verspreiden betreffende de overdracht van de eerste door richt verscpreiden betreffende de overdracht van de eerste door atoomenergie aangedreven onderzeeboot aan de Amerikaanse marine, kon men op de voorpagina van een Engelse krant een sensationeel opge zet bericht lezen over het eerste „atoomvliegtuig". Volgens dit bericht zou men er in Engeland in geslaagd z|jn een vliegtuig te construeren, aangedreven door kernenergie. Nu is het moeilijk te beoordelen hoeveel er waar is van een bericht, waarover officiële bronnen niets menen te moeten mededelen, en toch zijn er in dit artikel enkele aanknopingspun ten, welke ons doen geloven, dat men in Engeland met grote Ijver aan een dergelijk project werkt. Zou Engeland, evenals dat met het straalvlieg tuig het geval was, ook met het „atoomvliegtuig" de primeur hebben? En zou het de mensheid met een dergelijke uitgesproken belangstelling voor. dit onderwerp een dienst bewjjzen? Hoever zijn de Russen? Het zijn vragen van dezelfde soort als indertijd gesteld zijn toen de Amerikaanse plannen bekend werden om een door kernenergie gedreven schip te bouwen. Doch de problemen liggen hier enigszins anders, en ook de situatie van nu is anders dan die van toen. Het bericht, dat hier zo weinig aandacht vond. is daarom misschien toch belangrijk genoeg om er even bij stil te staan. Op zichzelf ligt het helemaal niet voor de hand om een vliegtuig door kernenergie te doen voortdrijven. En de bouw van een „atoomschip" was daarom al vroeger te verwach ten dan de constructie van een vlieg tuig met een kernreactor als ener giebron. Want de kernreactor heeft een onaangename eigenschap, welke het juist moeilijk maakt het ding in een mobiele eenheid toe te passen: zij is ontzettend zwaar. Gewicht Hoe komt het dan dat men een kernreactor altijd zo zwaar moet bouwen We hebben zo vaak ge hoord dat een minimaal gewicht aan kernbrandstof grote hoeveelheden energie kan leveren, en het klinkt daarom tegenstrijdig dat de reactor zo groot moet zijn, temeer daar de reactor zelf voor een zeer groot deel uit brandstof bestaat! De kwestie is echter dat, hoe eenvoudig het constructieprincipe van een kernreactor in feite is, men toch niet zo maar een reac tor van elke gewenste grootte kan bouwen. Wanneer bijvoor beeld aan „kernbrandstof per dag 50 gram verbruikt wordt, dan kan men niet volstaan met een reactor te bouwen, daarin 400 gram kernbrandstof aan te bren gen en dan te veronderstellen dat het ding voor ruim een week voldoende energie zal leveren. De reactor die op een dergelijke wij ze van brandstof zou worden voorzien, weigert eenvoudig z|jn diensten. Het zou te ver voeren hier uitvoe rig uiteen te zetten waarom men niet met bepaalde brandstof, aange past aan de t|jd gedurende welke men de reactor wil laten werken, kan volstaan. Doch berekeningen leren dat iedere reactor die wil „draaien" een bepaalde minimum grootte moet overschrijden, m.a.w. gevuld moet worden met een be paald minimum aan brandstof. Nu kan men een reactor op ver schillende wijzen bouwen, al naar men beschikt over verschillende ma terialen die voor de constructie er van in aanmerking komen. Gebruikt men natuurlijk uraan, dat voor een groot deel bestaat uit niet-splijtbare stof, dan is de reac tor een kolos welke men niet gauw in een vliegtuig of zelfs in een schip zou willen inbouwen. Beschikt men echter over zuiver splijtbaar mate riaal, zoals dat ook in de atoomwa penen wordt toegepast, dan kan men met een aanmerkelijk kleinere om vang volstaan. Gevaar Vandaar dat de Verenigde Staten al direct een grote voorsprong heb ben. Want zij beschikken immers over grote installaties voor de scheiding atomen van het uranium. Maar zelfs van de splijtbare en niet-splijtbare wanneer men beschikt over het mate riaal, dat by de bouw van een klein type reactor gebruikt wordt, dan zjjn nog niet alle moeilijkheden opgelost. Want is een reactor eenmaal ge bouwd, dan is het beter er uit de buurt te blijven tenzij, een dikke be tonnen m.uur of een overeenkomstige bescherming U van de reactor scheidt. De straling namelijk welke bij de zich in een reactor afspelende processen wordt uitgezonden, is zo gevaarlijk, dat U reeds na een kort verblijf in de omgeving ervan ten do de zou zijn opgeschreven. U begrijpt de consequenties van dit gevaar. De piloot van het vlieg tuig moet beschermd worden tegen de gevaarlijke straling van de reac tor en het vliegtuig moet dus een betonnen muur of een soortgelijke bescherming met zich mee torsen. Een dergelijke bescherming alleen al zal ongeveer een gewicht hebben van 100200 ton; voorwaar geen klei nigheid voor een vliegtuig. Dwaasheid Is het dan niet een dwaze onder neming een vliegtuig te willen bou wen voortgedreven door een ener giebron welke er in wezen niet ge schikt voor is? Het antwoord is het zelfde, als dat wat op zo vele vra gen naar het nut van ogenschijnlijk hoogst dwaze ondernemingen gege vens is: het is een militair belang. Want al ziet het er dan niet naar uit dat er enig afzetgebied is voor dit type vliegtuigen voor de burger luchtvaart, toch heeft het „atoom vliegtuig" eigenschappen waarin het zich van een gewoon vliegtuig on derscheidt en welke het bijzonder geschikt maken voor andere dan vredelievende doelen. De kernreactor eist namelijk niet een zware hoeveelheid reservebran- stof. „Kernbrandstof" weegt name lijk berekend per hoeveelheid ener gie, niets in vergelijking met de brandstoffen welke w|j kennen uit het dagelijks leven. Heeft men dus eenmaal een atoom vliegtuig kunnen construeren dat in staat is zich van de aarde te verheffen, dan bestaat niet het probleem van de reserve brandstof als extra-belasting, en de actieradius van het vliegtuig is bij na onbeperkt. Het is dus in eerste instantie mili tair belang dat tot de bouw van het vliegtuig geleid heeft. Ditmaal is misschien Engeland de eerste? Het is alsof er tussen Engeland en de V.S. een wedloop begonnen is wie het eersts een nieuwe toeoassings- wjjze van de kernenergie kan pre senteren. Veel ernstiger is echter de wed loop tussen het Westen en de Sowjet-Unle, hetgeen moge blij ken uit de rede. welke b|j de overdracht van de „Nautilus", de atoomduikboot, aan de Ameri kaanse marine, werd uitgespro ken. Hierin werd namelijk min of meer als verontschuldlcing voor de bouw van dit schip aange voerd, dat de steeds toenemende kracht van de Russische vloot het nodzakeljjk maakte voor de V.S. over een snelle onderzeese iager als de „Nautilus" te beschikken. En ook b|j de bouw voor een „atoom-vliegtuig zullen zeker overeenkomstige beweegredenen een rol gespeeld hebben. Oplossing Wanneer we nu het bovenaange haalde bericht moeten geloven, is men er in Engeland in geslaagd een dergelijk vliegtuig te construeren. Men zou de oplossing van het pro bleem gezocht hebben in nieuwe ma terialen voor de bescherming van de bemanningen tegen de straling. Niet temin is het resultaat blijkbaar toch nogal kolossaal, want de normale startbanen worden niet sterk genoeg geacht om de start van het vliegtuig mogelijk te maken. Het is dan ook geen landvliegtuig, maar een vlieg- Wat z|jn nu de consequenties voor de burgerluchtvaart van een derge lijke ontwikkeling? Voorlopig gene. Men zal in kringen van de Durger- luchthvaart met belangstelling de ontwikkeling volgen, doch zonder zich ernstig te beraden op de moge lijkheid binnen afzienbare tijd over te gaan tot de aanschaf van ver keersvliegtuigen aangedreven door een kernreactor. Daar kan men waarschijnlijk nog rustig enige de cennia mee wachten. Want slechts een zeer snel en zeer intensief lucht vervoer zou het lonend maken een vliegtuig met kernbrandstof voort te drijven. En bovendien zal er nog heel wat ontwikkelingswerk moeten ge schieden voor men van een vlieg- boot met alleen een bemanning aan boord gekomen is tot een vliegtuig, waarin een groot aantal passagiers, veilig voor straling, de sprong over de Oceaan kunnen wagen. BELGISCH GEWEER IN HET ENGELSE LEGER Een patrouille van de „Coldstream Guards" staat op het terrein van de Infanterieschool te Warminster aan getreden voor een excercitie-demon- stratie. De mannen zijn hier uitgerust met het nieuwe Belgische F.N. ge weer dat genoemd wordt als stand aard-bewapening voor de N.A.V.O.- legers. De opname werd gemaakt tij dens de inspectie van de patrouille door Sergeant G. Hooper. Grote brand in Makassar Tien millioei' rupiah schade werd veroorzaakt door een hevige brand, die een gudang van de Borsumij in Makassar in de as legde. Bovendien brandden 28 volkswoningen af. De schade, die de Borsumij door deze brand heeft geleden wordt alleen al geschat op 9 millioen rupiah. De oor zaak van de brand is niet bekend. In Clinton (V. S.) is een straaljager op de binnenplaats van een gebouw gevallen. Twee kinderen z|jn om het leven geko men en een vrouw is ernstig gewond. CRITIEK OP LONDENSE CONFERENTIE Gemis aan gemeenschappelijke parlementaire controle Mr. P. A. Blaisse, lid van de Tweede Kamer heeft gisteren te Brugge, ter gelegenheid van de opening van het universitaire jaar van het Euro pa-college, een rede gehouden over de Londense conferentie van S Octo ber j.L Sir. Blaisse lichtte de verschillende punten van de richtlijnen van Lon den nader toe en ging de verschillen na met het E.V.G.-verdrag. Het is te betreuren, aldus spreker, dat ook al heeft Duitsland „vrijwillig" zich hiertoe bekend, de basis van de opzet de discriminatoire positie van Duitsland is. In het E.V.G.-verdrag was dit binnen een gemeenschappe lijke Europa-politiek uitgewerkt. Thans komen nationale discriminaties terug. In de tweede plaats loopt als een rode draad door de besluiten van Londen, aldus mr. Blaisse, dat slechts spelregels en voorzieningen voor de controle op de bewapening enz. wor den gegeven uitsluitend voor het con tinent. Engeland valt er dus altqd buiten, maar doet wel mee met het uitoefenen van de contróle. Ook Frankrijk valt er ten dele buiten. Nu het Franse parlement zich heeft uitgesproken is het waarschijnlijk, zo zeide mr. Blaisse verder, dat Men- dès-France bepaalde in Frankrijk le vende verwachtingen met betrekking tot de „bewapeningspool" zal verwe zenlijken. Er ligt hier een principiële kwestie, die ernstige gevaren in zich sluit, zowel voor de regering als voor de Nederlandse industrie. De Nederlandse buitenlandse poli tiek ten aanzien van de supra-natio- nale gedachte is er van uitgegaan, dat deze supra-nationale gedachte een aantal kenmerken heeft, welke onder geen enkele omstandigheid mo gen verwateren. Nationale bevoegheden De belangrijkste kenmerken zjjn: 1. Wanneer wordt besloten de na tionale bevoegdheden over te dragen aan een supra-natlonaal orgaan, De- hoort dat alleen te geschieden, wan neer de verantwoordelijkheden, die b|j de oorspronkelijke nationale bevoegd heid behoorden, ook worden overge nomen door het supra-nationale or gaan. Dus nooit overdracht van be voegdheden zonder de daaraan cor responderende verantwoordelijkheid. 2. Draagt men nationale bevoegd heden over, dan dient ook het supra nationale orgaan aanwezig te z|jn, dat in de executieve sfeer maatregelen van de gemeenschap kan uitvoeren en daarvoor de verantwoordelijkheid kan dragen. 3. B|j dit systeem behoort een parlementaire controle. De nationale minister van defensie bl|jft in het Franse systeem volstrekt verantwoordelijk ten opzichte van het parlement voor de besteding van de begroting. Hij blijft verder onvermin derd verantwoordelijk voor de uit rusting van de nationale troepen. Tenslotte blijft hij verantwoordelijk tegenover (je Navo om het aan de Navo toegezegde contingent bewa pend en wel ter beschikking van de „supreme commander" te stellen. Geheel anders dan E.V.G. Nu is de Franse regering van plan, zo zeide mr. Blaisse verder o.m., om alle bevoegdheden ten aanzien van de uitrusting van de troepen over te dragen aan de raad van ministers te Brussel, resp. het bewapeningsagent schap. Deze beide organen dragen echter geen verantwoordelijkheid voor de uitrusting van de troepen, evenmin voor de besteding van het nationale budget en zijn niet verant woordelijk t.o.v. Navo. Dit is totaal iets anders dan bjj de E.V.G. B|j de E.V.G. waren wèl Europese troepen voorzien, er bestond wèl een gemeen schappelijk budget en een gemeen schappelijke verantwoordelijkheid voor de uitrusting van de troepen. Hieruit volgt dus duidelijk, aldus mr. Blaisse, dat de oorspronkelijke ge dachten van Mendès-France nimmer voor Nederland aanvaardbaar zijn. Spreker vroeg zich af: voor wie wel, tenzij daar andere bedoelingen heb ben voorgezeten, Mr. Blaisse constateerde, dat de richtlijnen van Londen in grote lijnen aanvaardbaar z|jn. Er z|jn z.i. twee ernstige tekortkomingen: a. Er is geen sprake van enige pra-nationale beleidsvoering, ook niet m de raad van ministers van Brussel; b. Er is een gemis aan iedere ge meenschappelijke parlementaire con tróle. Bengaals rood met lichtend hart Voor dc derde maal in de geschiedenis heeft dit jaar in liet vriendelijke Heerde een roos als een vlam staan bloeien In een fluwelige gloed van Bengaalsrood met, In de half-gevulde bloem, een lichtend hurt. Een roos, die vorig jaar voor haar kweker, de heer G. A. II. Buisman te Heerde, op de Internationale Tentoonstelling te Hamburg, een gouden medaille veroverde, op dezelfde dag waarop in een Londen» ziekenhuis de vrouw overleed, die haar naam leende aan deze bloem; Kathleen Ferricr. Er kwamen brieven van mensen, die de Kathleen Ferrierroos wilden bezitten als een herinnering aan de ze zangeres; brieven ook van men sen ergens op een bovenhuis in Am sterdam, die de roos niet konden plaatsen, maar die toch graag een foto wilden hebben van die bloem. In dat jaar schreven ook andere bewonderaars. Neville Cardus, mu ziekcriticus va- de Manchester Guardian, stelde een boek samen, dat bijdragen bevat van haar dirigen ten Bruno Walter. Sir John Bar- biroli en Benjamin Britten Roy Henderson, haar zangleraar vertelt van rijn werken met haar en Ge rald Moore, de begeleider van zovele grootheden die ook Kathleen Fer- rier op haar tournées vergezelde, feeft in dit boek z|jn persoonlijke erinneringen weer aan deze vrouw. (Kathleen Ferrier, a Memoir, edited by Neville Cardus, Londen, Hamish Hamilton). Haar levensloop. Cardus, die de Inleiding schreef, geeft zonder dat dit boek een vol ledige biografie kan zjjn omdat ieder nog te zeer beklemd is door haar tragische doodenkele bijzonderhe den over de bijkans ongelooflijke car rière van Kathleen Ferrier. Drie doodvonnissen in Bangkok Drie mannen zjjn Woensdag te Bangkok ter dood veroordeeld wegens samenzwering tegen het leven van Koning Ananda Mahidol van Thai land, die in Juni 1946 werd vermoord. Het hooggerechtshof achtte het be wezen, dat de koning wiens dood ja renlang een mysterie is gebleven, in het slaapvertrek van het koninklijk paleis is doodgeschoten. Het hooggerechtshof bevestigde de vonnissen van lagere rechtbanken van de afgelopen drie jaar. De drie ter dood veroordeelden zijn Chalievv Pathrumpos (particulier se cretaris van de vermoorde koning), Chit Singhaseni en Butr Pathamsi- rind (twee vroegere pages). Tenzij koning P f iniphon, broer en opvolger van de veimoorde koning, de vonnis sen verzacht, zullen de drie veroor deelden voor het vuurpeloton sterven. Levensteken van vlotvaarder Op 26 Juni JL vertrok de 68-jarige New Yorker William Willis, aan boord van een vlot van zes bij bijna twaalf meter, vervaardigd uit balsa- stammen i Zuidamerikaanse boom van poreus hout, die water opzuigt) uit Peru, om zich, in het spoor van de Noorse onderzoeker Thor Heyerdahl naar een eiland in de Grote Oceaan te doen drjjven. Vier dagen na zijn vertrek had Wil liams radiografisch doen weten dat alles aan boord in orde was» Daarna was niets meer van hem vernomen tot nu een radioboodschap op het ei land Rarotongo, van de Samoa-groep in de Stille Oceaan (Brits mandaat gebied) is opgevangen, waarin wordt gezegd: „vlotpositie twintig mjjl uit de kust van Tutuila (een ander ei land der Samoa-groepIk heb hulp nodig om te kunnen landen". Willis wordt op zjjn reis vergezeld door een kat en een papegaai. Zjjn vlot heet „de zeven kleine zusters'' Op 22 April 1912 werd zij geboren te Higher Waltun, een plaatsje bjj Preston Al vroeg bezat z|J een gro te muzikaliteit en bjjna spelenderwijs leerde zij piano. Aanvankelijk schijnt zij dan ook pianiste te zullen wor den. Ze wint de hoogste graad, zo wel bjj de Royal Academy of Music als bjj het Royal College of Music. Op 19-jarige leeftijd geeft z|j zelfs voor de radiozender Manchester een uitzending als soliste. Drie jaar lang trekt zij als bege leidster door Lancashire. Én niemand merkt of weet dat rij één van 's we relds grootste zangeressen worden zal. Haar muzikaal begrip, haar wils- kracht, haar geduld, maar bovenal haar wonderlijk harmonische per soonlijkheid, maakten haar in enkele jaren tot een der grootste zangeres sen van deze t|jd. In 1942 al, gaf z|J haar eerst solo-concert. Haar stem, helder en flonkerend als kristal, ver overde meteen de wereld. En dat deed ook haar persoonlijkheid. Ootmoedig, dat was zij. Men heeft haar, na afloop van een recital eens gevraagd wat toch het geheim van naar succes was. Kathleen Ferrier heeft daar even eenvoudig als tref fend op geantwoord. „Humbleness" ootmoed, bescheiden heid. Zo ook was haar leven, nede rig, bescheiden. Dat klinkt zelfs uit zo n enkele zin in de brief die z|j de heer Huisman schreef en waarin zij hem toestemming geeft een roos naar haar te noemen: „It would give me the greatest pleasure and I would deem it a great honour". Het zou m|j plezier doen en ik zou mjj vereerd voelen Nooit steeg de roem haar naar het hoofd. Zij bleef, die ze was: Kathleen Ferrier die een wandeling door Amsterdam stelde boven een ontvangst door de burgemeester; die in het Californische huis van Bruno Walter 's avonds haar schoenen uit deed en dan achter de piano g:ng zitten om naar hartelust te musice ren voor het echtpaar, dat de huis houding verzorgde; de vrouw ook die zich niet opsloot in haar vak; die dat bewust niet wilde. De roem steeg haar niet naar het hoofd. Het verdriet ook niet. In 1952 sloeg zij met het oog op haar ge zondheid een uitnodiging om ra Bayreuth de Erda-partij te ringen af. Toen al had de vreselijke ziekte, die vreemd genoeg wel haar keel maar nooit haar stem aantastte, al toegeslagen. Een ziekte die, ondanks alle behandelingen er operaties, haar ruim een jaar later uit dit loven zou wegnemen. Na haar dood sprak Gerald Moore voor de B.B.C.-microfoon en in Car dus' boek herhaalt hr| deze woorden, dat Kathleen Ferrier op haar ziek bed een bron van troost was voor haar bezoekers. En juist in deze laatste jaren noemde 'z|j zichzelf vaak een gelukskind en sprak over de „gelukkigste t|jd van haar le ven". In haar ziekenkamer nog verklaar de zij zich bereid de technici te ont vangen om opnamen te laten maken van een recital met Benjamin Brit ten en Peter Pears. Een spoedope ratie heeft dit verijdeld. Ze stierf op 8 October 1953. Op die dag ging er een groot kun stenares heen. Maar er ging ook en misschien is juist dat wel de essen tie van haar kunst en haar kunnen geweest er ging ook een groot, zuiver en waarachtig mens heen. De in Heerde gekweekte Kathleen Ferrier-roos: in de half gevulde bloem een lichtend hart. Ontwerp-regeling gereed Een ontwerpregeling ter aanvulling van het wegenverkeersreglement voor het verlenen ran zekere voor rangsrechten aan voetgangers is ge reed gekomen en zal binnenkort in de „generale staf van het verkeer" wor den behandeld. Aldus vertelde de lieer A. G. M. Boost, directeur wegen en verkeer van de A.N.W.B. ter inleiding van de verkeerstechnische leergang te Gro ningen. Deze regeling zal waarschijn lijk vr|jwel overeenstemmen met de desbetreffende conclusies uit het on langs verschenen „voetgangersrap port" van het verbond voor veilig verkeer. Buiten de „zebra-oversteekplaat sen" bjj door verkeerslichten geregel. de kruispunten zouden verplichte ..ze bra's" moeten worden ingesteld, waarop de voetgangers zekere voor rangsrechten zouden gaan genieten. Deze speciale oversteekplaatsen moe. ten dan worden voorzien van bakens, bolvormige, oranje knipperlichten op palen. De voorrang aan voetgangers moet daar worden gegeven onder voorwaarde, dat het gemotoriseerde verkeer op veilige remafstand van de oversteekplaats is. Deze regeling is te Londen reeds ongeveer 15 jaar van kracht. Te Rotterdam worden er proe ven mee genomen. Indien deze bakens worden inge steld, dan zullen bestuurders van mo terrijtuigen, doch meer no^ de wielrij ders. nog heel wat beleefdheid en con. sideratie voor de voetganger moeten leren. Dan pas krijgen we hier te lan de die benijdenswaardige correctheid die kenmerkend is voor het verkeer te Lenden en Stockholm en in mindflre mate ook in enkele Zwitserse steden, zo zeide de heer Boost,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 11