Ruim honderd autofabrieken
tonen de nieuwste modellen
C
f mmoRv 1
Communistisch China dient een
protest in bij Verenigde Naties
J
DIRECTEUREN IN CONFLICT
MET MACHINEZETTERS
Een BOEK over
M
DINSDAG 12 OCTOBER 1954
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
3
SALON DE L'AUTOMOBILE TE PARIJS
En heel Parijs is weer tweemaal per
week één grote Verkeersopstopping
(Van onze Parijse correspondent
Dezer dagen is de Salon de 1'Automobile (de belangrijkste autotentoon
stelling in de wereld) in het Grand Palais te Parijs geopend. Reeds dagen
van te voren hingen er op de ruim duizend Parijse hotels bordjes met
„Complet". Nergens is meer een kamer te krygen, want de Salon is voor
heel Frankrijk een aanleiding om eens een paar dagen naar de hoofdstad te
gaan. Het resultaat hiervan is dat het nooit zo druk is in Parijs als nu. Dat
ziet er allemaal wel gezellig uit, maar het verkeer is deze dagen absoluut
onmogelijk. De politie heeft weken bestudeerd hoe het ergste zou kunnen
worden voorkomen. Nieuwe eenrichtingsverkeerswegen werden ingesteld,
de voetgangers die gewend waren daar over te steken waar zy zin hadden
werden nu gedwongen om tussen de spykers van het ene trottoir naar het
andere te gaan. Maar het heeft allemaal niets geholpen. Heel Parys is twee
maal per dag één grote verkeersopstopping, waartegenover de toch bijzon
der handige verkeersagenten machteloos staan. Wanneer het zo doorgaat
zal men er in 1956 toe moeten overgaan om heel het verkeer in de binnen
stad te verbieden.
Honderdzeven autofabrieken, te we
ten dertig uit Frankryk, zeven en
twintig uit Engeland, achttien uit
Duitsland en achttien uit Amerika,
tien uit Italië, een Spanjaard, een
Oostenrijker, een Hongaar en een
Tsjech, tonen nu dus m dat enorme
Grand Palais hun laatste modellen.
En aangezien het het ideaal is van
iedere Rransman om al is het dan ook
door JAN B RUS SE
maar een heel klein wagentje te be
zitten, gaan er tussen de zevende en
de zeventiende October ongeveer an
derhalf millioen kykers en kopers
naar de Salon.
Wat constateren zy daar? In de
eerste plaats dat er dit jaar geen re-
volutionnaire nieuwigheden zijn. De
tails werden veranderd, enkele nieu
we modellen kwamen te voorschijn,
maar verder niets waarvan men kan
zeggen dat het werkelijk iets heel
nieuws is. Natuurlijk, een van de gro
te trekpleisters is de sensationele
Firebird, het prototype van de Gene
ral Motors. Men weet eigenlijk niet
precies hoe men dit gevaarte moet
noemen. Het lijkt een kruising tussen
een vliegtuig en een auto en heeft de
vorm van een slanke torpedo met
twee korte vleugels. Het ding wordt
aangedreven door twee turbines, die
voor een snelheid van ruim 350 kilo
meter per uur zorgen.
Die vleugels dienen om in geval
van nood toch nog te kunnen rem
men. Waar men deze ongekende snel
heden denkt te kunnen gaan rijden
wordt niet vermeld. Maar het zal ook
nog wel enkele jaren duren voordat
dit prototype in serie gemaakt kan
worden.
Kruising gezocht
Voorlopig is het misschien interes
santer te constateren dat men ken
nelijk aan het zoeken is naar een heel
andere kruising, namelijk naar iets
dat halverwege de motor en de klei
ne auto ligt. Dit is begrijpelijk. Het
blykt steeds duidelijker dat men zich
in het drukke stadsverkeer het beste
met een motor kan voortbewegen.
Ook het niet meer op te lossen pro
bleem van het parkeren in de drukke
binnenstad is voor motoren veel een
voudiger op te lossen. Maar een mo
tor biedt vele nadelen. Men zit er
niet zo gemakkelijk op als in een au
to, bij regen wordt men nat etc.
De ideale oplossing zou dus zijn een
soort motorfiets op drie wielen met
een kleine carosserie die tegen weer
en wind beschermt. De Italianen heb
ben hun Isetta en ook de Fransen
blijken zich gespecialiseerd te heb
ben op deze miniatuur-wagentjes, die
hier ongeveer twee duizend gulden
kosten.
Middenklasse
U kunt natuurlijk ook wel wat
meer geld kwijt. Bentley heeft een
wagen voor zeven millioen francs.
Daar dient U een chauffeur bij te
nemen, hetgeen misschien wat lastig
OPLUCHTING. In Milwaukee (Ver.
Staten) loopt een dikke poltitieman
(bijna 100 kg) rond, die met iedereen
goede vrienden is. Plotseling gaf Ri
chard Trump (20 jaar) hem een oor
vijg.
Richard (voor de rechter)„Ik
houd niet van politiemannen... ik liep
er al lang mee rond... nu ben ik het
kwijt".
BUURMAN. In Orlando (Amerika)
zat m'neer Kriss 's nachts in zijn tuin.
Hy sloeg op het deksel van een vuil
nisemmer en hij jankte als een hond.
Politieman: „Waarom doe je dat?"
Kriss: „Vorige nacht maakte de
hond van myn buurman datzelfde la
waai. Ik wilde quite raken".
VINCENT. De directeur van de La
kenhal in Leiden leidde een gezel
schap huishoudschoolmeisjes rond
langs de schilderyenverzameling. Na
afloop vroeg hij aan de meisjes welk
schilderij ze het mooist hadden gevon
den.
Huishoudmeisje: „Dat van Vincent
van Leiden".
OGENBLIKKEN. Zy: Weet je nog
toen je zei, dat je van me hield Ik
was er een paar ogenblikken helemaal
stil van".
Hij: ,yJa, xk denk nog dikwijls aan
die ogenblikken".
VOOR DE JEUGD. In de voormali
ge woning te Moskou van Beria. het
hoofd van de Russische staatsveilig
heidsdienst. die in December van het
vorige jaar op beschuldiging van ver
raad werd terechtgesteld, is thans een
gemeentelijke fröbelschool gevestigd.
Beria's buitenverblijf te Gagri, aan de
Zwarte Zee, doet dienst als rusthuis
voor kinderen.
is. Laten we daarom liever onze aan
dacht op de middenklasse vestigen.
Wat de Franse productie betreft is
er verblijdend nieuws. Simca, Ford,
Renault hebben hun prijzen flink ver
laagd. De kleine Renault kost hier nu
0 gulden en wanneer men wil kan
men er een automatische versnelling
op krijgen. De 2 pk Citroen vergroot
te zijn cylinderinhoud tot 425 cm,
waardoor de topsnelheid tot 90 km
steeg Ook hier is geen debrayagepe-
daal meer. aangezien de versnelling
automatisch is. De Franse Ford, die
nauw samenwerkt met Simca, is met
drie nieuwe, bijzonder elegante mo
dellen uitgekomen, die stellig succes
zullen hebben op de Europese markt
Het zijn de Trianon, de Versailles en
de Régence. De Trianon is een ruime
acht-cylinder, fraai var lijn, 146 km
per uur bij één op zeven. Om de Fre-
gate van Renault goed te kunnen be
concurreren werd de prijs op 8000
gulden vastgesteld. Renault besloot
onmiddellijk zijn prijzen te doen zak
ken.'Peugeot bouwt in zijn 203 thans
banken, die gemakkelijk tot bedden
zijn te veranderen. Er worden dage
lijks 425 Peugeots gemaakt, maar
dit merk is zo geliefd, dat men er in
Frankrijk meer dan een jaar op moet
wachten.
Dalende prijzen
De Amerikanen tonen verschillende
interessante prototypes. Men ge
bruikt steeds meer plastic. Aangezien
de benzine echter heel goedkoop is in
de Verenigde Staten bestaat er in dit
land geen streven om de wagens zui
nig te laten rijden. Dit is voor niet al
te kapitaal-krachtige Europeanen
wel eens een bezwaar
De Italianen specialiseren zich
steeds meer in het vervaardigen van
sierlijke wagens: Ferrari, Alfa. Lan
cia hebben allemaal modellen die 200
km per uur kunnen scheuren: heeft
men echter geen twintig duizend gul
den op zak dan kan men beter naar
iets anders uitkijken. De Engelsen,
die deze maand in Londen een eigen
autotentoonstelling houden, hebben
hun laatste snufjes niet gestuurd. Er
is een nieuwe Hill man maar verder
veranderde er weinig.
De opzienbarendste wagen van de
Salon is stellig de Mercedes Benz S.L.
300 met directe bezine-injectie. Het is
een racewagen, die tot het laatste
jaar bijna alle grote prijzen in de
wacht sleepte. Tot besluit kunnen we
constateren dat er een streven be
staat de prijzen te laten dalen en de
kwaliteit, zelfs' ten koste van de snel
heid op te voeren zodat de auto's lan
ger meekunnen.
Het Wereldgebeuren
ENGELAND ZONDER DAGBLADEN
De Londense pers werd Maandag door een staking getroffen. Bij de sta
king waren betrokken de „Daily Express" (onafhankelijk), „Daily Herald"
(socialistisch), „Daily Mail" (conservatief), „Daily Sketch" (conservatief),
„News Chronicle" (liberaal), „Times", „Daily Worker (communistisch),
„Financial Times" cn de „Daily Mirror".
Normaal hebben deze bladen tezamen een dagelijkse oplage van ruim
vijftien millioen exemplaren. Alle bladen zijn er, met uitzondering van de
„Daily Sketch" waar het conflict begon in geslaagd een hoofdeditie
te verspreiden, alvorens tot sluiting der bedrijven werd overgegaan.
Verscheidene duizenden werknemers werden door het sluiten der betrok
ken drukkerijen getroffen.
hun vakbond zouden mogen worden
bediend. Hiermede was het personeel
van de „Daily Sketch" het niet eens.
Het hieruit voortvloeiende geschil is
nog niet opgelost.
Inmiddels had de Britse vereniging
van dagbladeigenaren besloten de ver
schijning van alle Londense dagbla
den direct ingaand stop te zetten.
Dat is Maandag ook inderdaad ge
schied, maar Maandagavond werd
tussen directeuren en typografen
overeenstemming bereikt, zodat van
daag Dinsdag de kranten weer
verschijnen.
De moeilijkheden begonnen, toen de
directie van de „Daily Sketch" besloot
drie met vacantie zijnde machinezet-
ters tijdelijk te Vervangen. Het geschil
ging over de vraag, door hoeveel man
de machines van het bedrijf zouden
worden bediend.
Na de moeilijkheden bij de „Daily
Sketch" besloot de directie dit blad
te laten drukken op de persen van de
„News of the World", een Zondags
blad met grote oplage. Het personeel
van de „News of the World", dat bij
een andere vakbond is aangesloten
dan dat van het bedrijf der „Daily
'Sketch", bepaalde echter dat de ma
chines van de drukkerij van de „News
of the World" slechts door leden van
Militair vervoer over
secundaire wegen.
„Vele van de door de K.N.A.C. ge
uite klachten geven de situatie juist
weer", zo heeft de minister van oor
log geschreven in zijn antwoord op
het recente adres van de Kon. Ned.
Automobielclub inzake het militair
verkeer in de Nederlandse recreatie
gebieden. De minister onderstreept
voorts de mening van de K.N.A C., dat
bij het huidige verkeer ons land meer
moderne wegen vraagt.
Aan het verzoek van de KN.AC.
om, in het bijzonder in de vacantie-
maanden, er in de meest mogelijke
mate rekening mede te houden dat de
landelijke rust geen geweld wordt
aangedaan, zal zoveel mogelijk wor
den voldaan. Behalve in een enkel ge
val acht de bewindsman van oorlog
het aanwijzen van bepaalde circuits
voor militaire transporten onuitvoer
baar.
De verbetering van de secundaire
wegen welke door het militaire ver
keer worden gebruikt en die naar de
mening van de K.N.A.C. tot dat doel
blijvend geschikt dienen te worden
gemaakt, is een onderwerp van voort
durend overleg tussen de ministers
van oorlog en van verkeer en water
staat.
Neo-fascistische bijeenkomst
in België.
Oud-S.S.'ers vergaderden.
Sedert geruime tijd reeds hield de
Belgische veiligheidsdienst het oog op
clandestiene biieenkomsten van gewe
zen SS-ers op het provinciaal domein
1 te Huizingen nabij Brussel Deze ver
gaderingen stonden onder leiding van
een zekere Debbaudt, gewezen lid
van het Waalse legioen.
Naar het „Laatste Nieuws" schrijft
heeft de Belgische recherche Zaterdag
jl. een inval gedaan in een lokaal
waar een 12-tal Belgische Zwitserse.
Duitse en Nederlandse oud-SS-ers bij
een waren, allen behorende tot de zo
genaamde Sociaal Europese Beweging.
De SS-ers werden door de veiligheids
politie ondervraagd en een belangrij
ke documentatie werd in beslag geno
men. Het blijkt hier om een neo-fas
cistische organisatie te gaan. die haar
zetel in Lausanne heeft. Alle vreem
delingen werden over de grens gezet-
Genoemde Debbaudt diende bij de
laatste wetgevende verkiezingen in
België zelfs een kieslijst in.
Amerikaanse tweeling
gescheiden.
Te Memphis is Maandag een vijf
maanden oude Siamese neger-twee
ling, waarvan de hoofden aan elkaar
vastzaten, gescheiden. De operatie,
die vier uur duurde, is geslaagd. Vol
gens de chirurgen waren de hoofden
slechts door enkele bloedvaten ver
bonden.
Vrachtauto vernielde
twee winkelpuien
Een zware drieassige vrachtauto
levvam gisteren op de Amsterdamse
straatweg te Utrecht bij een poging
van de bestuurder om een plotseling
overstekende wielrijder te ontwijken,
op het trottoir terecht. Twee winkel
puien moesten het daarby ontgelden.
De aangerichte schade wordt geschat
op 15 duizend gulden. Gelukkig liepen
er op het vroege ochtenduur nog geen
mensen op het trottoir. Persoonlijke
ongelukken deden zich dan ook niet
voor. Er was vrij aanzienlijke schade
aan de vrachtauto.
De grootste belangstelling ra» de dui
zenden bezoekers van de Parijse Auto.
mob'.elentenloonstcTling gaat onge
twijfeld nit naar de stand in het mid
den van de expositie. waar de ..ster
van de show", de XP 21 Firebird,
staat opoesteld. ledereen doet zijn
uiterste best om toch maar een glimp
ra» dit wonderlijke voertuig op te
vannen. De experimentele wagen van
de General Motors Company wordt i»
Parijs voor de eerste maal i» Europa
getoond. De wagen heeft een plastic
rarroserie gemonteerd op een meta
len chassis en wordt aangedreven
door eexi 375 P.K gasturbine. Men
heeft er reeds een snelheid van 300
K.M. per xtur mee gehaald
Londense buschauffeurs
doen langzaam aan.
Behalve de stakingen m de Londen
se havens en bij de dagbladen, wordt
er door het personeel van de Londense
autobuslijnen een langzaam-aan-sta-
king gehouden, waaraan Maandag een
groter aantal personen heeft deelgeno
men dan tot dusver het geval was De
ze stakingsactie is zeven weken gele
den begonnen en heeft zich sedert
dien steeds meer uitgebreid Het aan
tal diensten werd ingekrompen.
Leiders van vakbonden van haven
arbeiders hebben Maandag overwogen
nog 4000 man aan de havenstakingen
te laten deelnemen. Naar schatting
hebben ruim dertig schepen met aan
bederf onderhevige of zeer belangrij
ke goederen de havens van Londen
verlaten op weg naar andere Britse
of Europese havensteden.
Russisch contact met
Joego-Slavië.
De vorige week, aldus Reuter, zei
een Joegoslavische woordvoerder,
dat tussen de Sowjet-Unie en Joe
go-Slavië spoedig besprekingen zou
den beginnen over algemene politie
ke vraagstukken. Op één October
beëindigde de Sowjet-Unie haar
economische blokkade van Joego-
Slavië door de ondertekening van
een ruilovereenkomst.
Euitenlandse waarnemers zijn van
oordeel, dat de terugkeer van norma
le betrekkingen tussen de beide lan
den voor het belangrijkste deel af
hankelijk is van de vraag of enige
honderden Joegoslaven. die in de
Sowjet-Unie worden vastgehouden,
al dan niet zullen terugkeren.
Paradepaard
Er is van Donderdag tot Zaterdag
j.l. nogal veel en nadrukkelijk
gejuicht op het congres van de
Britse conservatieve partij in Black
pool. Men juichte wild de 79-jarige
Churchill toe, die in jacket gekleed
de grote slotrede van het congres
hield. En men was niet minder gul
met z(jn ovaties jegens de Britse mi
nister van buitenlandse zaken, An
thony Eden. Hij staat op het top
punt van zjjn populariteit.
Er viel ook inderdaad wel wat te jui
chen, want beide staatslieden hebben
in de achterliggende maanden succes
vol gewerkt. Maar er kwam toch nog
wat bij. Men juichte zoveel, omdat er
weinig te debatteren viel. Immers
men moest voor de Britse kiezers
demonstreren, dat de conservatieve
partij geen vleugels heeft, geen dissi
denten kent en zonder ..afvalligen''
door het politieke leven gaat.
Straks komen er verkiezingen en
die kan de conservatieve
partjj alleen maar winnen,
wanneer ze een sterk een
heidsfront weet te vormen, want La
bour heeft ditmaal machtige troeven
in handen. Opiniepeilingen hebben al
aangetoond, dat het Labour waarlijk
niet aan stemmen zal ontbreken.
Het pleit voor de discipline in de con
servatieve partij, dat alle half-oppo-
santen aan de wenk van de partijlei
ding gehoor hebben gegeven en op het
congres geen kwesties aan de orde
hebben gesteld, waarover menings
verschillen bestaan.
Men juichte dus veel en lang. En
men gaf Anthony Eden in alles gelijk.
...toen hy het had over de onmogelijk
heid om de laatste Russische voor
stellen voor een onbewapend laten van
Duitsland alsnog in behandeling te
nemen en toen hij sprak over de nood
zaak vier Britse divisies en een groep
tactische luchtmacht op het Europese
continent te laten.
Stekelige kwesties als de Cyprus-
affaire. Formosa en het Suez-kanaal.
geval roerde Eden niet aan. Dat was
afgesproken met de half-opposanten.
Het moet overigens wel dat het
congres zo frenetiek juichte,
omdat men vermoedde voor het
laatst Churchill te zien als premier
van Engeland en omdat men in An
thony Eden de nieuw-optredende pre
mier wilde begroeten.
Dat kwam echter een tikkeltje an
ders uit. Churchill kondigde zijn af
treden niet aan... hij zal zeker nog tot
de aanstaande verkiezingen het heft
in handen houden.
Dus viel er ook geen nieuwe pre
mier toe te juichen en dat nog wel
terwijl de halve Britse pers de zaak
als beklonken had beschouwd.
Die pers wist mede te delen, dat
Eden hetzij premier of vice-premier
zou worden en dat de leiding van bui
tenlandse zaken by Harold Mc Millan
zou komen te berusten.
Het blad „Daily Mirror" verstoutte
zich Mac Millan aan te duiden als
„de dandy, die de huizen bouwt", om
dat hij thans minister van huisves
ting is.
ac Millan is een 50-jarig man
met uiterst verzorgd, maar
„AMERIKAANSE AGRESSIE"
Formosa bolwerk voor aanval
op volksrepubliek
Communistisch China heeft bij de Verenigde Naties een protest ingediend
tegen „Amerikaanse agressie" tegen het door de Chinese nationalisten be
zette eiland Formosa.
Het protest is door premier Tsjoe en Lai aan secretaris-generaal Dag
Hammerskjoeld gezonden met het verzoek het door te geven aan de voor
zitter van de algemene vergadering, mr Van Kleffens.
Ter staving van zijn verklaring, dat
Formosa deel uitmaakt van het Chi
nese gebied verwijst premier Tsjoe
naar de verklaringen van Cairo en
Potsdam. Ook haalt Tsjoe in zyn no
ta een verklaring aan van oud-presi
dent Truman, dat" de Verenigde Sta
ten „geen roofzuchtige bedoelingen
hebben t.a.v. Formosa of van enig an
der Chinees gebied".
„Sinds de Amerikaanse zevende
vloot in Juni 1950 de Straat van For
mosa binnendrong, is de Chinese pro
vincie Taiwan (Formosa) onder de
rechtstreekse militaire controle van
de Verenigde Staten gekomen. De
Amerikaanse vloot heeft zogenaamde
patrouille- en verkennings-operaties
verricht in de Chinese kustwateren
van Swatow (provincie Kwangtoeng)
in het Zuiden tot Tsingtao (provincie
Sjantoeng) in het Noorden en heeft
de havens Kaohsioeng en Keeloeng op
Taiwan en Maoeng op de Penghoe-ef-
landen als vlootbasis bezet".
Bolwerk
„De Amerikaanse luchtmacht heeft
een zg. „vooruitgeschoven hoofdkwar
tier op Formosa gevestigd", vervolgt
de communistisch-Chinese nota. „De
Verenigde Staten hebben het eiland
niet slechts bezet, doch zy hebben er
tevens een bolwerk voor een aanval
op de Chinese volksrepubliek van ge
maakt".
Een uitverkoop alleen voor man
nen werd gehouden in de stads-
opslagplaatsen :oor stenen te Chica
go. Voor èèn dollarcent per stuk wer
den daar de duizenden en duizenden
stenen verkocht, die afkomstig zyn
uit de thans met asfalt geplaveide
straten. Honderden bouichtstige Ame
rikaanse huisvaders kwamen op het
koopje af met oude Fordjes en met
glanzende sleeën
In de nota wordt voorts gezegd:
Amerikaanse militaire raadgevers
hebben de nationalistisch-Chinese
strijdkrachten gereorganiseerd, met 't
doel de Amerikaanse agressie jegens
het Chinese vasteland uit te breiden.
Volgens nog onvolledige statische
cijfers zijn in de afgelopen jaren meer
dan 470 Chinese schepen en 67 buiten
landse vaartuigen aangehouden. On
der laatstgenoemde categorie wa3
Groot-Brittannië het sterkst verte
genwoordigd.
Amerikaanse militaire vlief
hebben het grondgebied der
volksrepubliek geschonden en daarby
grote verliezen aan mensenlevens en
goederen veroorzaakt.
De Verenigde Staten hebben een
aantal landen gedwongen, tezamen
met hen, het agressieve Zuidoostazia-
tische blok te vormen, dat in hoofd
zaak tegen (communistisch) China is
gericht.
Bovendien poogt dit land ook te ko
men tot de sluiting van een „verdedi
gingsverdrag voor Noord-Oost-Azië",
waarvan de reactionnairemachten van
Japan, de bende van Syngman Rhee
en de verraderlijke Tsjiang Kai-kliek
deel zouden moeten uitmaken", aldus
Tsjoe en Lai.
BLOEMBOLLEN IN HUIS EN TUIN
J. F. Ch. Dix en v. d. Broeke.
Uitg. Littera scripta manet,
Joppe (Gld.).
In samenwerking met de ilustrator
v. d. Broeke geeft Dix een beschrij
ving van de behandeling van bloem
bollen in huis en tuin. Bij plm. 80
fraaie gekleurde afbeeldingen van
soorten en variëteiten wordt de lezer
ingelicht omtrent de voordelen en na
delen van een groot aantal in de han
del zijnde bol- en knolgewassen en
over de eisen die deze planten stellen.
Een korte geschiedenis van de bollen-
cultuur gaat vooraf.
irgd.
sterk vergrijsd haar. Hij draagt
een borstelsnorretje stijl Edward VII
en hij is altijd bijzonder elegant ge
kleed.
Zijn diepe welluidende stem doet
het vermoeden rijzen, dat in hem een
groot declamator verloren is gegaan.
Mac Millan is er nogal trots op. dat
zijn familie in financieel opzicht pas
by zyn grootvader aanvangt. Die
grootvader stichtte een uitgeversbe-
drijfje en wist zich omhoog te wer
ken. De stijgende lijn werd door zoon
en kleinzoon voortgezet en die klein
zoon is thans gehuwd met een doch
ter van de hertog van Devonshire.
Mac Millan bracht een groot deel
van zijn jeugd in Frankrijk door. Hij
spreekt vloeiend Frans, hetgeen in
Engeland voor een diplomaat nog al-
tija een mooie aanbeveling is.
Tenslotte is Mac Millan een beetje
het paradepaard van de conser
vatieve partij, omdat hij een
eigen ofschoon vaag sociaal
program heeft, waarin slagzinnen
voorkomen als „de armoede overwin
nen", „de sociale zekerheid vergro
ten" en „door nieuwe verdeling van
de overvloed de welvaart bevestigen".
In de jongste oorlog trad hy op de
voorgrond toen men hem minister
maakte bij het geallieerde hoofd
kwartier in Noord-Afrika. Hij was be
last met de uiterst ingewikkelde, di
plomatieke kwesties, welke op de
Middellandse zee-landen betrekking
hadden Later is hrj nog Engelse ho
ge commissaris in Itaüë geweest en
hy heeft als Brits gezant in Grieken
land gepoogd een einde aan de bur
geroorlog in dat land te maken.
Hij behoort tot de vriendenkring
van Churchill en Eden.
Mac Millan de dandy, die de
huizen bouwt.
Bomaanslag in Parijs.
Maandagavond is een bom gewor
pen in een van de lokalen van
een gebouw van de communistische
partij te Parijs waar op dat ogenblik
een veertigtal personen vergaderden.
Twee personen werden licht ge
wond. Een ernstig gewonde vrouw
moest in een ziekenhuis opgenomen
worden.