Ruim honderd autofabrieken tonen de nieuwste modellen C f mmoRv 1 Communistisch China dient een protest in bij Verenigde Naties J DIRECTEUREN IN CONFLICT MET MACHINEZETTERS Een BOEK over M DINSDAG 12 OCTOBER 1954 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 3 SALON DE L'AUTOMOBILE TE PARIJS En heel Parijs is weer tweemaal per week één grote Verkeersopstopping (Van onze Parijse correspondent Dezer dagen is de Salon de 1'Automobile (de belangrijkste autotentoon stelling in de wereld) in het Grand Palais te Parijs geopend. Reeds dagen van te voren hingen er op de ruim duizend Parijse hotels bordjes met „Complet". Nergens is meer een kamer te krygen, want de Salon is voor heel Frankrijk een aanleiding om eens een paar dagen naar de hoofdstad te gaan. Het resultaat hiervan is dat het nooit zo druk is in Parijs als nu. Dat ziet er allemaal wel gezellig uit, maar het verkeer is deze dagen absoluut onmogelijk. De politie heeft weken bestudeerd hoe het ergste zou kunnen worden voorkomen. Nieuwe eenrichtingsverkeerswegen werden ingesteld, de voetgangers die gewend waren daar over te steken waar zy zin hadden werden nu gedwongen om tussen de spykers van het ene trottoir naar het andere te gaan. Maar het heeft allemaal niets geholpen. Heel Parys is twee maal per dag één grote verkeersopstopping, waartegenover de toch bijzon der handige verkeersagenten machteloos staan. Wanneer het zo doorgaat zal men er in 1956 toe moeten overgaan om heel het verkeer in de binnen stad te verbieden. Honderdzeven autofabrieken, te we ten dertig uit Frankryk, zeven en twintig uit Engeland, achttien uit Duitsland en achttien uit Amerika, tien uit Italië, een Spanjaard, een Oostenrijker, een Hongaar en een Tsjech, tonen nu dus m dat enorme Grand Palais hun laatste modellen. En aangezien het het ideaal is van iedere Rransman om al is het dan ook door JAN B RUS SE maar een heel klein wagentje te be zitten, gaan er tussen de zevende en de zeventiende October ongeveer an derhalf millioen kykers en kopers naar de Salon. Wat constateren zy daar? In de eerste plaats dat er dit jaar geen re- volutionnaire nieuwigheden zijn. De tails werden veranderd, enkele nieu we modellen kwamen te voorschijn, maar verder niets waarvan men kan zeggen dat het werkelijk iets heel nieuws is. Natuurlijk, een van de gro te trekpleisters is de sensationele Firebird, het prototype van de Gene ral Motors. Men weet eigenlijk niet precies hoe men dit gevaarte moet noemen. Het lijkt een kruising tussen een vliegtuig en een auto en heeft de vorm van een slanke torpedo met twee korte vleugels. Het ding wordt aangedreven door twee turbines, die voor een snelheid van ruim 350 kilo meter per uur zorgen. Die vleugels dienen om in geval van nood toch nog te kunnen rem men. Waar men deze ongekende snel heden denkt te kunnen gaan rijden wordt niet vermeld. Maar het zal ook nog wel enkele jaren duren voordat dit prototype in serie gemaakt kan worden. Kruising gezocht Voorlopig is het misschien interes santer te constateren dat men ken nelijk aan het zoeken is naar een heel andere kruising, namelijk naar iets dat halverwege de motor en de klei ne auto ligt. Dit is begrijpelijk. Het blykt steeds duidelijker dat men zich in het drukke stadsverkeer het beste met een motor kan voortbewegen. Ook het niet meer op te lossen pro bleem van het parkeren in de drukke binnenstad is voor motoren veel een voudiger op te lossen. Maar een mo tor biedt vele nadelen. Men zit er niet zo gemakkelijk op als in een au to, bij regen wordt men nat etc. De ideale oplossing zou dus zijn een soort motorfiets op drie wielen met een kleine carosserie die tegen weer en wind beschermt. De Italianen heb ben hun Isetta en ook de Fransen blijken zich gespecialiseerd te heb ben op deze miniatuur-wagentjes, die hier ongeveer twee duizend gulden kosten. Middenklasse U kunt natuurlijk ook wel wat meer geld kwijt. Bentley heeft een wagen voor zeven millioen francs. Daar dient U een chauffeur bij te nemen, hetgeen misschien wat lastig OPLUCHTING. In Milwaukee (Ver. Staten) loopt een dikke poltitieman (bijna 100 kg) rond, die met iedereen goede vrienden is. Plotseling gaf Ri chard Trump (20 jaar) hem een oor vijg. Richard (voor de rechter)„Ik houd niet van politiemannen... ik liep er al lang mee rond... nu ben ik het kwijt". BUURMAN. In Orlando (Amerika) zat m'neer Kriss 's nachts in zijn tuin. Hy sloeg op het deksel van een vuil nisemmer en hij jankte als een hond. Politieman: „Waarom doe je dat?" Kriss: „Vorige nacht maakte de hond van myn buurman datzelfde la waai. Ik wilde quite raken". VINCENT. De directeur van de La kenhal in Leiden leidde een gezel schap huishoudschoolmeisjes rond langs de schilderyenverzameling. Na afloop vroeg hij aan de meisjes welk schilderij ze het mooist hadden gevon den. Huishoudmeisje: „Dat van Vincent van Leiden". OGENBLIKKEN. Zy: Weet je nog toen je zei, dat je van me hield Ik was er een paar ogenblikken helemaal stil van". Hij: ,yJa, xk denk nog dikwijls aan die ogenblikken". VOOR DE JEUGD. In de voormali ge woning te Moskou van Beria. het hoofd van de Russische staatsveilig heidsdienst. die in December van het vorige jaar op beschuldiging van ver raad werd terechtgesteld, is thans een gemeentelijke fröbelschool gevestigd. Beria's buitenverblijf te Gagri, aan de Zwarte Zee, doet dienst als rusthuis voor kinderen. is. Laten we daarom liever onze aan dacht op de middenklasse vestigen. Wat de Franse productie betreft is er verblijdend nieuws. Simca, Ford, Renault hebben hun prijzen flink ver laagd. De kleine Renault kost hier nu 0 gulden en wanneer men wil kan men er een automatische versnelling op krijgen. De 2 pk Citroen vergroot te zijn cylinderinhoud tot 425 cm, waardoor de topsnelheid tot 90 km steeg Ook hier is geen debrayagepe- daal meer. aangezien de versnelling automatisch is. De Franse Ford, die nauw samenwerkt met Simca, is met drie nieuwe, bijzonder elegante mo dellen uitgekomen, die stellig succes zullen hebben op de Europese markt Het zijn de Trianon, de Versailles en de Régence. De Trianon is een ruime acht-cylinder, fraai var lijn, 146 km per uur bij één op zeven. Om de Fre- gate van Renault goed te kunnen be concurreren werd de prijs op 8000 gulden vastgesteld. Renault besloot onmiddellijk zijn prijzen te doen zak ken.'Peugeot bouwt in zijn 203 thans banken, die gemakkelijk tot bedden zijn te veranderen. Er worden dage lijks 425 Peugeots gemaakt, maar dit merk is zo geliefd, dat men er in Frankrijk meer dan een jaar op moet wachten. Dalende prijzen De Amerikanen tonen verschillende interessante prototypes. Men ge bruikt steeds meer plastic. Aangezien de benzine echter heel goedkoop is in de Verenigde Staten bestaat er in dit land geen streven om de wagens zui nig te laten rijden. Dit is voor niet al te kapitaal-krachtige Europeanen wel eens een bezwaar De Italianen specialiseren zich steeds meer in het vervaardigen van sierlijke wagens: Ferrari, Alfa. Lan cia hebben allemaal modellen die 200 km per uur kunnen scheuren: heeft men echter geen twintig duizend gul den op zak dan kan men beter naar iets anders uitkijken. De Engelsen, die deze maand in Londen een eigen autotentoonstelling houden, hebben hun laatste snufjes niet gestuurd. Er is een nieuwe Hill man maar verder veranderde er weinig. De opzienbarendste wagen van de Salon is stellig de Mercedes Benz S.L. 300 met directe bezine-injectie. Het is een racewagen, die tot het laatste jaar bijna alle grote prijzen in de wacht sleepte. Tot besluit kunnen we constateren dat er een streven be staat de prijzen te laten dalen en de kwaliteit, zelfs' ten koste van de snel heid op te voeren zodat de auto's lan ger meekunnen. Het Wereldgebeuren ENGELAND ZONDER DAGBLADEN De Londense pers werd Maandag door een staking getroffen. Bij de sta king waren betrokken de „Daily Express" (onafhankelijk), „Daily Herald" (socialistisch), „Daily Mail" (conservatief), „Daily Sketch" (conservatief), „News Chronicle" (liberaal), „Times", „Daily Worker (communistisch), „Financial Times" cn de „Daily Mirror". Normaal hebben deze bladen tezamen een dagelijkse oplage van ruim vijftien millioen exemplaren. Alle bladen zijn er, met uitzondering van de „Daily Sketch" waar het conflict begon in geslaagd een hoofdeditie te verspreiden, alvorens tot sluiting der bedrijven werd overgegaan. Verscheidene duizenden werknemers werden door het sluiten der betrok ken drukkerijen getroffen. hun vakbond zouden mogen worden bediend. Hiermede was het personeel van de „Daily Sketch" het niet eens. Het hieruit voortvloeiende geschil is nog niet opgelost. Inmiddels had de Britse vereniging van dagbladeigenaren besloten de ver schijning van alle Londense dagbla den direct ingaand stop te zetten. Dat is Maandag ook inderdaad ge schied, maar Maandagavond werd tussen directeuren en typografen overeenstemming bereikt, zodat van daag Dinsdag de kranten weer verschijnen. De moeilijkheden begonnen, toen de directie van de „Daily Sketch" besloot drie met vacantie zijnde machinezet- ters tijdelijk te Vervangen. Het geschil ging over de vraag, door hoeveel man de machines van het bedrijf zouden worden bediend. Na de moeilijkheden bij de „Daily Sketch" besloot de directie dit blad te laten drukken op de persen van de „News of the World", een Zondags blad met grote oplage. Het personeel van de „News of the World", dat bij een andere vakbond is aangesloten dan dat van het bedrijf der „Daily 'Sketch", bepaalde echter dat de ma chines van de drukkerij van de „News of the World" slechts door leden van Militair vervoer over secundaire wegen. „Vele van de door de K.N.A.C. ge uite klachten geven de situatie juist weer", zo heeft de minister van oor log geschreven in zijn antwoord op het recente adres van de Kon. Ned. Automobielclub inzake het militair verkeer in de Nederlandse recreatie gebieden. De minister onderstreept voorts de mening van de K.N.A C., dat bij het huidige verkeer ons land meer moderne wegen vraagt. Aan het verzoek van de KN.AC. om, in het bijzonder in de vacantie- maanden, er in de meest mogelijke mate rekening mede te houden dat de landelijke rust geen geweld wordt aangedaan, zal zoveel mogelijk wor den voldaan. Behalve in een enkel ge val acht de bewindsman van oorlog het aanwijzen van bepaalde circuits voor militaire transporten onuitvoer baar. De verbetering van de secundaire wegen welke door het militaire ver keer worden gebruikt en die naar de mening van de K.N.A.C. tot dat doel blijvend geschikt dienen te worden gemaakt, is een onderwerp van voort durend overleg tussen de ministers van oorlog en van verkeer en water staat. Neo-fascistische bijeenkomst in België. Oud-S.S.'ers vergaderden. Sedert geruime tijd reeds hield de Belgische veiligheidsdienst het oog op clandestiene biieenkomsten van gewe zen SS-ers op het provinciaal domein 1 te Huizingen nabij Brussel Deze ver gaderingen stonden onder leiding van een zekere Debbaudt, gewezen lid van het Waalse legioen. Naar het „Laatste Nieuws" schrijft heeft de Belgische recherche Zaterdag jl. een inval gedaan in een lokaal waar een 12-tal Belgische Zwitserse. Duitse en Nederlandse oud-SS-ers bij een waren, allen behorende tot de zo genaamde Sociaal Europese Beweging. De SS-ers werden door de veiligheids politie ondervraagd en een belangrij ke documentatie werd in beslag geno men. Het blijkt hier om een neo-fas cistische organisatie te gaan. die haar zetel in Lausanne heeft. Alle vreem delingen werden over de grens gezet- Genoemde Debbaudt diende bij de laatste wetgevende verkiezingen in België zelfs een kieslijst in. Amerikaanse tweeling gescheiden. Te Memphis is Maandag een vijf maanden oude Siamese neger-twee ling, waarvan de hoofden aan elkaar vastzaten, gescheiden. De operatie, die vier uur duurde, is geslaagd. Vol gens de chirurgen waren de hoofden slechts door enkele bloedvaten ver bonden. Vrachtauto vernielde twee winkelpuien Een zware drieassige vrachtauto levvam gisteren op de Amsterdamse straatweg te Utrecht bij een poging van de bestuurder om een plotseling overstekende wielrijder te ontwijken, op het trottoir terecht. Twee winkel puien moesten het daarby ontgelden. De aangerichte schade wordt geschat op 15 duizend gulden. Gelukkig liepen er op het vroege ochtenduur nog geen mensen op het trottoir. Persoonlijke ongelukken deden zich dan ook niet voor. Er was vrij aanzienlijke schade aan de vrachtauto. De grootste belangstelling ra» de dui zenden bezoekers van de Parijse Auto. mob'.elentenloonstcTling gaat onge twijfeld nit naar de stand in het mid den van de expositie. waar de ..ster van de show", de XP 21 Firebird, staat opoesteld. ledereen doet zijn uiterste best om toch maar een glimp ra» dit wonderlijke voertuig op te vannen. De experimentele wagen van de General Motors Company wordt i» Parijs voor de eerste maal i» Europa getoond. De wagen heeft een plastic rarroserie gemonteerd op een meta len chassis en wordt aangedreven door eexi 375 P.K gasturbine. Men heeft er reeds een snelheid van 300 K.M. per xtur mee gehaald Londense buschauffeurs doen langzaam aan. Behalve de stakingen m de Londen se havens en bij de dagbladen, wordt er door het personeel van de Londense autobuslijnen een langzaam-aan-sta- king gehouden, waaraan Maandag een groter aantal personen heeft deelgeno men dan tot dusver het geval was De ze stakingsactie is zeven weken gele den begonnen en heeft zich sedert dien steeds meer uitgebreid Het aan tal diensten werd ingekrompen. Leiders van vakbonden van haven arbeiders hebben Maandag overwogen nog 4000 man aan de havenstakingen te laten deelnemen. Naar schatting hebben ruim dertig schepen met aan bederf onderhevige of zeer belangrij ke goederen de havens van Londen verlaten op weg naar andere Britse of Europese havensteden. Russisch contact met Joego-Slavië. De vorige week, aldus Reuter, zei een Joegoslavische woordvoerder, dat tussen de Sowjet-Unie en Joe go-Slavië spoedig besprekingen zou den beginnen over algemene politie ke vraagstukken. Op één October beëindigde de Sowjet-Unie haar economische blokkade van Joego- Slavië door de ondertekening van een ruilovereenkomst. Euitenlandse waarnemers zijn van oordeel, dat de terugkeer van norma le betrekkingen tussen de beide lan den voor het belangrijkste deel af hankelijk is van de vraag of enige honderden Joegoslaven. die in de Sowjet-Unie worden vastgehouden, al dan niet zullen terugkeren. Paradepaard Er is van Donderdag tot Zaterdag j.l. nogal veel en nadrukkelijk gejuicht op het congres van de Britse conservatieve partij in Black pool. Men juichte wild de 79-jarige Churchill toe, die in jacket gekleed de grote slotrede van het congres hield. En men was niet minder gul met z(jn ovaties jegens de Britse mi nister van buitenlandse zaken, An thony Eden. Hij staat op het top punt van zjjn populariteit. Er viel ook inderdaad wel wat te jui chen, want beide staatslieden hebben in de achterliggende maanden succes vol gewerkt. Maar er kwam toch nog wat bij. Men juichte zoveel, omdat er weinig te debatteren viel. Immers men moest voor de Britse kiezers demonstreren, dat de conservatieve partij geen vleugels heeft, geen dissi denten kent en zonder ..afvalligen'' door het politieke leven gaat. Straks komen er verkiezingen en die kan de conservatieve partjj alleen maar winnen, wanneer ze een sterk een heidsfront weet te vormen, want La bour heeft ditmaal machtige troeven in handen. Opiniepeilingen hebben al aangetoond, dat het Labour waarlijk niet aan stemmen zal ontbreken. Het pleit voor de discipline in de con servatieve partij, dat alle half-oppo- santen aan de wenk van de partijlei ding gehoor hebben gegeven en op het congres geen kwesties aan de orde hebben gesteld, waarover menings verschillen bestaan. Men juichte dus veel en lang. En men gaf Anthony Eden in alles gelijk. ...toen hy het had over de onmogelijk heid om de laatste Russische voor stellen voor een onbewapend laten van Duitsland alsnog in behandeling te nemen en toen hij sprak over de nood zaak vier Britse divisies en een groep tactische luchtmacht op het Europese continent te laten. Stekelige kwesties als de Cyprus- affaire. Formosa en het Suez-kanaal. geval roerde Eden niet aan. Dat was afgesproken met de half-opposanten. Het moet overigens wel dat het congres zo frenetiek juichte, omdat men vermoedde voor het laatst Churchill te zien als premier van Engeland en omdat men in An thony Eden de nieuw-optredende pre mier wilde begroeten. Dat kwam echter een tikkeltje an ders uit. Churchill kondigde zijn af treden niet aan... hij zal zeker nog tot de aanstaande verkiezingen het heft in handen houden. Dus viel er ook geen nieuwe pre mier toe te juichen en dat nog wel terwijl de halve Britse pers de zaak als beklonken had beschouwd. Die pers wist mede te delen, dat Eden hetzij premier of vice-premier zou worden en dat de leiding van bui tenlandse zaken by Harold Mc Millan zou komen te berusten. Het blad „Daily Mirror" verstoutte zich Mac Millan aan te duiden als „de dandy, die de huizen bouwt", om dat hij thans minister van huisves ting is. ac Millan is een 50-jarig man met uiterst verzorgd, maar „AMERIKAANSE AGRESSIE" Formosa bolwerk voor aanval op volksrepubliek Communistisch China heeft bij de Verenigde Naties een protest ingediend tegen „Amerikaanse agressie" tegen het door de Chinese nationalisten be zette eiland Formosa. Het protest is door premier Tsjoe en Lai aan secretaris-generaal Dag Hammerskjoeld gezonden met het verzoek het door te geven aan de voor zitter van de algemene vergadering, mr Van Kleffens. Ter staving van zijn verklaring, dat Formosa deel uitmaakt van het Chi nese gebied verwijst premier Tsjoe naar de verklaringen van Cairo en Potsdam. Ook haalt Tsjoe in zyn no ta een verklaring aan van oud-presi dent Truman, dat" de Verenigde Sta ten „geen roofzuchtige bedoelingen hebben t.a.v. Formosa of van enig an der Chinees gebied". „Sinds de Amerikaanse zevende vloot in Juni 1950 de Straat van For mosa binnendrong, is de Chinese pro vincie Taiwan (Formosa) onder de rechtstreekse militaire controle van de Verenigde Staten gekomen. De Amerikaanse vloot heeft zogenaamde patrouille- en verkennings-operaties verricht in de Chinese kustwateren van Swatow (provincie Kwangtoeng) in het Zuiden tot Tsingtao (provincie Sjantoeng) in het Noorden en heeft de havens Kaohsioeng en Keeloeng op Taiwan en Maoeng op de Penghoe-ef- landen als vlootbasis bezet". Bolwerk „De Amerikaanse luchtmacht heeft een zg. „vooruitgeschoven hoofdkwar tier op Formosa gevestigd", vervolgt de communistisch-Chinese nota. „De Verenigde Staten hebben het eiland niet slechts bezet, doch zy hebben er tevens een bolwerk voor een aanval op de Chinese volksrepubliek van ge maakt". Een uitverkoop alleen voor man nen werd gehouden in de stads- opslagplaatsen :oor stenen te Chica go. Voor èèn dollarcent per stuk wer den daar de duizenden en duizenden stenen verkocht, die afkomstig zyn uit de thans met asfalt geplaveide straten. Honderden bouichtstige Ame rikaanse huisvaders kwamen op het koopje af met oude Fordjes en met glanzende sleeën In de nota wordt voorts gezegd: Amerikaanse militaire raadgevers hebben de nationalistisch-Chinese strijdkrachten gereorganiseerd, met 't doel de Amerikaanse agressie jegens het Chinese vasteland uit te breiden. Volgens nog onvolledige statische cijfers zijn in de afgelopen jaren meer dan 470 Chinese schepen en 67 buiten landse vaartuigen aangehouden. On der laatstgenoemde categorie wa3 Groot-Brittannië het sterkst verte genwoordigd. Amerikaanse militaire vlief hebben het grondgebied der volksrepubliek geschonden en daarby grote verliezen aan mensenlevens en goederen veroorzaakt. De Verenigde Staten hebben een aantal landen gedwongen, tezamen met hen, het agressieve Zuidoostazia- tische blok te vormen, dat in hoofd zaak tegen (communistisch) China is gericht. Bovendien poogt dit land ook te ko men tot de sluiting van een „verdedi gingsverdrag voor Noord-Oost-Azië", waarvan de reactionnairemachten van Japan, de bende van Syngman Rhee en de verraderlijke Tsjiang Kai-kliek deel zouden moeten uitmaken", aldus Tsjoe en Lai. BLOEMBOLLEN IN HUIS EN TUIN J. F. Ch. Dix en v. d. Broeke. Uitg. Littera scripta manet, Joppe (Gld.). In samenwerking met de ilustrator v. d. Broeke geeft Dix een beschrij ving van de behandeling van bloem bollen in huis en tuin. Bij plm. 80 fraaie gekleurde afbeeldingen van soorten en variëteiten wordt de lezer ingelicht omtrent de voordelen en na delen van een groot aantal in de han del zijnde bol- en knolgewassen en over de eisen die deze planten stellen. Een korte geschiedenis van de bollen- cultuur gaat vooraf. irgd. sterk vergrijsd haar. Hij draagt een borstelsnorretje stijl Edward VII en hij is altijd bijzonder elegant ge kleed. Zijn diepe welluidende stem doet het vermoeden rijzen, dat in hem een groot declamator verloren is gegaan. Mac Millan is er nogal trots op. dat zijn familie in financieel opzicht pas by zyn grootvader aanvangt. Die grootvader stichtte een uitgeversbe- drijfje en wist zich omhoog te wer ken. De stijgende lijn werd door zoon en kleinzoon voortgezet en die klein zoon is thans gehuwd met een doch ter van de hertog van Devonshire. Mac Millan bracht een groot deel van zijn jeugd in Frankrijk door. Hij spreekt vloeiend Frans, hetgeen in Engeland voor een diplomaat nog al- tija een mooie aanbeveling is. Tenslotte is Mac Millan een beetje het paradepaard van de conser vatieve partij, omdat hij een eigen ofschoon vaag sociaal program heeft, waarin slagzinnen voorkomen als „de armoede overwin nen", „de sociale zekerheid vergro ten" en „door nieuwe verdeling van de overvloed de welvaart bevestigen". In de jongste oorlog trad hy op de voorgrond toen men hem minister maakte bij het geallieerde hoofd kwartier in Noord-Afrika. Hij was be last met de uiterst ingewikkelde, di plomatieke kwesties, welke op de Middellandse zee-landen betrekking hadden Later is hrj nog Engelse ho ge commissaris in Itaüë geweest en hy heeft als Brits gezant in Grieken land gepoogd een einde aan de bur geroorlog in dat land te maken. Hij behoort tot de vriendenkring van Churchill en Eden. Mac Millan de dandy, die de huizen bouwt. Bomaanslag in Parijs. Maandagavond is een bom gewor pen in een van de lokalen van een gebouw van de communistische partij te Parijs waar op dat ogenblik een veertigtal personen vergaderden. Twee personen werden licht ge wond. Een ernstig gewonde vrouw moest in een ziekenhuis opgenomen worden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 3