Shot:
„Dolphijnrit 1954" vergde veel
van capaciteit deelnemers
raak van smaak
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 4 OCTOBER J.9'54
FEUILLETON
Cg.Ü'L&L do°r patr,cia weniworth
Ook de nagedachtenis van haar vader
was daar. Niet de vermoeide, zwukke
man, die zij zo toegewijd had ver
pleegd, maar de vader uit haar kleu
terjaren, de zo onvergelijkelijk ster
ke en alwetende man. Er was niets,
dat hij niet kon, niets, dat hij niet
wist. Als ze zó aan hem kon denken,
leek het leven niet zo eenzaam. Ham-
moeder kon ze zich helemaal niet
herinneren, maar toch was ook zij in
de geest aanwezig: een lieftallige
schaduw, nooit ouder dan het minia
tuurtje, dat van haar was geschilderd
toen ze twintig was. Enige maanden
geleden had Janice de toegang tot
dat plekje in haar hart voor meneer
Harsch geopend. Hij was gekomen en
gegaan. Hij was treurig geweest en
nu was hij 't nooit meer...
Nog een ander was er altijd in dat
harteplekje geweest... Garth Albany.
Ze had nog niet naar hem gekeken,
na die ene blik, die haar onthuld had,
waar hij zat toen ze de zaal binnen
kwam Natuurlijk wist ze, dat hij bij
juffrouw Sophy logeerde. Tommy
Pincott had 's morgens acht uur,
toen hij de melk bracht, het
grote nieuws verteld! Zo lang als
bakker en melkboer hun ronde deden,
kon men er op rekenen, tijdig het
dorpsnieuws te vernemen, 't Was
lang geleden sinds ze Garth gezien
had... drie jaar! Telkens wanneer
hij overkwam, was zij er niet geweest.
En het is een hele stap van je negen
tiende naar je twee en twintigste. Als
je negentien bent, heb je nog niet
alle kinderlijkheid verloren. En hoe
had ze hem vereerd toen ze nog een
kind was. Ze had genoeg liefde Deze
ten voor wel een dozijn broers en zus
ters, maar die waren er niet en dus
had ze alles aan Garth gegeven. En
ook al haar heldenverering en alle
dwaze dromen van een bakvisje. Nu
was natuurlijk alles anders gewor
den. Ze was twee en twintig en vol
wassen. Je behoefde je romantische
dromen niet te minachten, maar je
hield ze achteraf. Ze maakten geen
deel uit van het gewone alledagsleven
waarin je, als je je ogen opsloeg en
naar de overkant keek, Garth Albany
zag zitten naast juffrouw Sophy.
Haar hart klopte sneller omdat hy
ook naar haar keek. Him ogen ont
moetten elkaar en er gebeurde iets,
maar ze wist niet wat, daar ze op
het ogenblik niet kon denken; ze kon
alleen maar voelen.
Achteraf wist ze echter maar al te
goed, wat er was gebeurd. Garth was
geen droomverschijning; hij was er
in levende lijve. Het was Garth in
eigen persoon en was dat altijd ge
weest en als ze dwaas genoeg was om
verliefd op hem te worden, moest ze
zelf de gevolgen er van dragen... ze
zou zich maar leed berokkenen. Ze
had het vooraf geweten en ze zou
het slechts aan zichzelf te wijten
hebben.
Een ogenblik keek Garth haar glim
lachend aan. Toen sloeg ze haar blik
weer neer én hoorde hoe de „coro
ner" de feiten, zoals ze uit de ge
tuigenissen waren gebleken, opsomde.
Het duurde enige tyd voor ze sa
menhangend kon luisteren. De woor
den kwamen en gingen... diensten,
aan de wetenschap bewezen... betreu
renswaardige vervolging.wrede
persoonlijke verliezen*'... Ze rukte
zich los uit haar eigen gedachten,
om te horen wat er gezegd werd.
„Meneer Harsch had juist een werk
voltooid, waaraan hy een reeks van
jaren al zijn tijd en geestkracht had
gegeven. Er zijn enige aanwijzingen,
dat hij iets gevoelde dat in zo'n geval
niet meer dan natuurlijk was. Op die
laatste avond van zijn leven verge
leek hy in een beperkt gesprek met
juffrouw Meade zijn arbeid met het
ter wereld brengen van een kind, dat
nu door anderen moest wórden groot
gebracht. Zijn werk had het stadium
bereikt, waarin hy het uit 'landen
moest geven om het nuttig effect
verder te laten ontwikkelen. Ook
sprak hij enigszins uitvoerig over de
dochter, die hij onder zo tragische
omstandigheden had verloren. Toen
hij na het avondeten uitging, zei hij,
dat de wolken moesten worden weg
gevaagd. Ik ben niet muzikaal, maar
ik begryp, dat ofschoon muziek soms
een verzachtende en vertroostende
uitwerking kan hebben, ze ook in
staat is, ontroering te verergeren.
We hebben geen directe aanwijzin
gen voor de gemoedsgesteldheid van
meneer Harsch tijdens zijn verblijf in
de kerk. We weten alleen, dat hij
daar een hele tijd vertoefde. Om acht
uur verliet hy Prior's End en olijkens
de verklaring van juffrouw Feil werd
het schot om kwart «voor tienen ge
lost. Zelfs als hy heel langzaam had
gelopen, zou hij niet later dan tien
minuten voor half negen de kerk heb
ben bereikt. Hy zal daar dus zeker
byna anderhalf uur het orgel be
speeld hebben. Naar de koster heeft
verklaard, waren er vier sleutels van
de kerk en de dominee heeft gezegd,
dat de sleutels pasten by een nieu
werwets slot op de zydeur; de twee
andere deuren waren van binnen ge
grendeld en de sleutels ervan werden
niet meer gebruikt. Van de vier
eerstbedoelde sleutels hadden de do
minee en de koster er ieder één, die-
gebruikt werd door juffrouw Brown
en meneer Harsch nummer vier. Toen
juffrouw Meade en de koster bij de
kerk/kwamen, was de deur op slot
en achter de deur vonden ze meneer
Harsch dood op de grond. By onder
zoek van het lijk door de politie werd
de sleutel, die hy had gebruikt, in de
linker-zijzak aangetroffen. Ik ga op
deze kwestie van de sleutels wat
diep in, omdat u, leden van de jury,
zult moeten beslissen, of u het er mee
eens zijt, dat meneer Harsch zichzelf
in de kerk opsloot en zich later zelf
van het leven beroofde, dan wel van
oordeel zijt, dat misschien een ander
het gebouw is binnengetreden en hem
heeft doodgeschoten.
Volgens de verklaring van de kos
ter was het niet meneer Harsen' ge
woonte zichzelf als het ware op te
sluiten, maar had hij het wel eens
gedaan. Iemand in sombere stem
ming en met zelfmoordneigingen, zou
m.i. wel de voorzorg hebben ge
nomen, anderen, die hem de uitvoe
ring van zijn plan konden beletten,
buiten de kerk te houden. Wat de
mogelijkheid betreft, dat iemand an
ders het gebouw binnendx-ong en me
neer Harsch doodschoot, dient u na
te gaan, hoe dit had kunnen gebeu
ren. Welnu, óf meneer Harsch moet
zelf zyn belager binnen hebben ge
laten óf een van de drie andere sleu
tels moet zijn gebruikt. Indien me
neer Harsch bezig was 't orgel te be
spelen, is 't weinig waarschijnlijk, dat
iemand anders zyn aandacht zou
hebben getrokken en hij die persoon
toegang zou hebben verleend. Zelfs
als we de mogelijkheid aannemen,
blijft de vraag open, hoe de persoon
in kwestie de kerk weer verlaten kan
hebben, terwijl de deur gesloten bleef
en de sleutel in de zak van de overle
dene was. Nu rest nog de vraag, of
een van de drie sleutels ook dienst
heeft gedaan. Op dit punt hebben we
de verklaringen vap de koster, Fre
derick Bush, van juffrouw Brown
en de predikant. Bush zegt, dat zijn
sleutel in de keuken hing nadat hij
om kwart over tienen voor de nacht
had gesloten. De dominee verzekert,
dat zyn sleutel aan de bos zat en hij
helemaal niet naar de kerk is gegaan.
Juffrouw Brown verklaart, dat ze de
sleutel van juffrouw Feil 's morgens
heeft gebruikt, maar daarna in de la,
waar hy altijd lag, heeft opgeborgen
en niet meer in ae kerk Is geweest'.
(wordt vervolgd)
STRAFPUNTEN BIJ DUIZENDEN
Jetten Sr. en Jr. reden naar triomf-
Fukken-Coolman eerste Zeeuivse equipe
Vernuftig uitgezette trajecten boden veel te genieten.
„IIET WAS DITMAAL bijzonder moeilijk, maar niet onmogelijk". Zo
ongeveer luidde de mening van de meeste deelnemers aan de „Dolphynrit"
1954", die Zaterdag 26 équipes vijf verschillende trajecten deed afleggen.
De sportcommissie van de Z.A.M.V., „De Dolphyn" had het zowel de au
tomobilisten als hun kaartlezende co-équipiers lang niet gemakkelijk ge
maakt. De trajecten waren bijzonder vernuftig uitgezet, bijna op elke ki
lometer wemelde het voetangels en klemmen. Er moesten dan ook straf-
punten by duizenden worden uitgedeeld! Het bleek, dat vooral het vinden
van een aantal controles een zware opgave was. Na aankomst toonde ie
der zieh enthousiast over deze rit, die zoveel van de capaciteiten van ry-
ders en wagens had geëist.
De derde ..Dolphijnrit" resulteerde niet in een Zeeuwse overwinning. Het
deelnemersveld was qualitatief zeer goed bezet. Onder de eersten in het
eindklassement, ziet men dan ook bekende namen, P. J. Jetten en A. P. J.
Jetten, vader en zoon (Maasrijders), reden naar de triomf. Daarbij liepen
zy toch nog 260 strafpunten op. Dat de „Dolphijn"-rijders J. Fukken en ir.
II. N. Coolman zich in deze bezetting als vierde wisten te klasseren, mag
zeker een prestatie worden genoemd. De eerste dames-équipe in de eindult-
ag op de 6e plaats werd die van mevrouw Schilling en mevrouw La-
maison-V. d. Berg. Een verrichting, die zeer zeker ook gezien mag worden!
Voorzien van stafkaarten en op
drachten begonnen de 26 équipes aan
het begin van de middag op vier ver
schillende startplaatsen aan even zo
vele trajecten door Zuid-Beveland.
De route leidde geheel door het ten
Westen van het kanaal gelegen deel
van het eiland. Elk van de vier groe
pen reed de trajecten in een andere
volgorde. Wie bijv. bij Goes startte,
reed naar het oosten over Kloetinge
en Kapelle naar Wemeldinge, van
daar naar Kattendijke om zich door
Kapelle-Biezelinge de „zak" binnen
„Nog enkele seconden heren" Starter
G. Bierma kijkt op zijn horloge en
équtpe 4 0, W. Reichardt en C. Ver-
laan Baronierijderszit te popeten
om de strijd voort te zetten. Zo be
gon Zaterdag in Goes het tra
ject bij duister voor de deelnemers
aan de .JJolphijnrit 1954".
(Foto: P.Z.C
te „kronkelen". Daar werden Kwa-
dendamme. Driewegen, Ovezande en
's-Heerenhoek aangedaan om dan via
Nieuwdorp. Lewedorp en Wolfaarts-
dijk de „steven" naar de Ganzestad
te wenden.
Dat is het parcours in ruwe trek
ken. De opsomming ziet op zichzelf
simpel genoeg uit. Maar tussen al die
plaatsen zaten de moeilijkheden.
Zuid-Beveland ten westen van het
kanaal bevat een rijkdom aan smalle
en brede dijkjes en dylcen, aan wegen
en weggetjes, die nu eens over zulk
een dijk lopen en dan weer er naast.
Zy vertakken zich plotseling en de
arme automobilist ziet zich dan voor
een veelvoud van mogelijkheden ge
plaatst, waaruit de gemaakte keuze
zeer vaak wel de beste, maar niet de
juiste blykt
Dit bleek overduidelijk bij het vol
gen van delen der route. De sport
commissie had ruim gebruik gemaakt
van de listen en lagen, die het we-
f;enstelsel de weggebruiker van na-
ure reeds stelt. Het parcours kron
kelde zich dan ook op ontstellende
itüjze, van oost naar west, van noord
naar zuid. Daardoor kenden kaartle
zers en bestuurders geen ogenblik
rust. Hadden zij juist een weg inge
slagen dan moest enkele honderden
nieters verder reeds weer een andere
weg genomen worden. Voor het na
tuurschoon bleef niet veel tijd over....
Bovendien stonden op strategische
punten al dan niet verdekt con
troles opgesteld en die mochten ui
teraard niet gemist worden!
Tijdnood
Het was dan ook niet te verwonde
ren, dat velen, die eerst verkeerd re
den. toen de weg terug wel vonden,
maar toch een controle misten, of
aan de verkeerde kant binnenreden,
op de duur in grote tijdnood kwamen.
Om toch de vereiste gemiddelde snel
heid te halen, probeerde men zich te
redden door harder te rijden. Maar
een grotere snelheid leidt gemakke
lijk tot fouten in het traject. En daar
door kan weer een controle worden
gemist. Een aantal contróleuses en
controleurs onder wie vele cursis
ten van de C.O.A.K. uit Middelburg
merkte dan ook. dat lang niet al
le équipes zich bij hen hadden ge-
Vermakelijk was het schouwspel,
dat zieh bij de z.g. „Terlucli se Wiel"
onder 's Heer Arendskerke
voor de ogen van de toeschouwers
ontrolde. Er bevindt zich by het wiel
een knooppunt van wegen en weg
getjes, dat op een bepaalde wyze „ge
nomen" moest worden. Te midden
van het knooppunt was de controle
opgesteld. Op deze wel zeer onover
zichtelijke plaats stond men voor een
zware opgave. De term „eerste weg
rechts" bleek daarbij aanleiding tot
veie misvattingen. Want als men de
opdracht letterlijk opvatte, reed men
een boomgaard in, via een erf. En
een erf is geen weg
Zulke puzzles waren zeker niet
dun gezaaid. Het was niet te verwon
deren, dat sommige équipes er niet
„uit" kwamen en dan maar op goed
geluk hun weg zochten
Het duister in
Maar tenslotte werd het avond en
alle 26 équipes kwamen in Goes bij-
een voor het traject by duister. Bij
het station wuifde de starter G. Bier-
ma elke twee minuten een wagen
weg. Ook deze route gaf allen weer
handen vol werk. „Benader de spoor
baan MiddelburgGoes zo dicht mo-
felijk aan de noordzijde", vermelde
e opdracht. Maar bijna alle wegge
tjes ten noorden van de spoorlijn had
den de neiging de rails te kruisen
terwijl de deelnemers aan de noord
zijde moesten bljjven
Bij donker is het zoeken moeilijker
en ook hier loerde de controle weer.
Wie het echter gelukt was by Lewe
dorp te komen, kreeg het daar ge
makkelijker. Via de Sloedam ging
het daarna op Arnemuiden af. Van
daar langs de Arne naar Middelburg.
Onderweg' was by het industrieterrein
van de Zeeuwse hoofdstad nog een
listigheid verborgen, in de vorm van
een weinig gebruikte weg, die nu ech
ter wel bereden diende te worden. De
daar opgestelde contróle werd door
zeer velen gemist.
De route door Middelburg naar de
Veerse weg en \ervolgens naar de
Noordweg leverde weinig moeilijkhe
den op. Maar om daarna dc Breeiveg
te bereiken ivas niet eenvoudig. Om
nog maar niet te spreken van de con
trole in „de vijfde weg links" de
Molenweg dicht bij Koudekerke.
De contröleuse en de controleur ia die
weg hebben niet veel te doen gehad...
Menigeen gaf er voorbij Middelburg
de brui aan en trachtte langs de
kortst mogelijke weg de finish in de
buurtschap Laxnmerenburg te berei
ken. Vandaar was het immers niet
ver meer naar het Vlissingse Strand-
hotelDe meeste équipes arriveer
den juist op tijd.
Voor het echtpaar Van Zeeland
(Kempenryder Eindhoven) was
het echter „zuur" te vernemen,
afvalstoffen. WAMitjdllHSlM.
bloed, darm en sappen
Het houdt II gezond en fit
Vraagt Uw Apotheker of Drogist
dat zij juist enkele minuten over
hun tiid waren. „Daar hebben wij
nu de hele dag voor gereden",
zei de heer Van Zeeland. Maar
ja, te laat is te laat.
„De Dolphyn" heeft er voor ge
zorgd, dat het begunstigd door
onverwacht fraai weer een dag
van echte automobielsport werd. Het
was een lastige betrouwbaarheidsrit,
maar een rit, waar „iets" in zat. En
wie dat „iets" kon hebben, diens be
trouwbaarheid werd niet te licht be
vonden
Hoog gegrepen
Aan het einde van de avond ver
zamelden alle deelneemsters en deel
nemers zich voor de prijsuitreiking in
het Vlissingse Strandhotel. „Dolphyn"
voorzitter mr. J. L. Nieuwenhuis kon
de enorme spanning omtrent de uit
slag verbreken door bekend te ma
ken, dat de équipe Jetten/Jetten de
rit ditmaal op zijn naam had ge
bracht.
Het was aan Vlissingens' burge
meester, mr. B. Kolff, om deze beide
„Maasrijders" de hun toekomende
trofëeen te overhandigen. Mr. Kolff
deed zulks, nadat hij de „Dolphijn"
lof had toegezwaaid en gesproken
had over de graagte, waarmee de
Scheldestad gasten binnen haai- poor
ten ziet. Vader en zoon Jetten kre-
fen het bekende „Dolphijn" wissel-
oek, waarin zij hun ervaringen van
deze rit zullen moeten vermelden en
de „Dolphijn" karaffen.
De overige prijzen van een
rijkelijk beladen tafel werden
uitgereikt door de heer W. K.
Schuling, voorzitter van de
sportcommissie. Het waren
meest nuttige gebruiksvoorwer
pen. Deze merkte daarbij nog op,
dat de organisatoren bij de opzet
van deze rit zeer hoog hebben
gegrepen. „De deelnemers", al
dus de heer Schuling, „grepen
eveneens hoog, maar dan wat het
aantal opgelopen strafpunten be
treft"
Te vermelden valt nog, dat er een
prijs was voor de grootste pechvogels
namelijk de heren E. Elzas en D.
Hofland uit Tilburg, wier Fiat aan
het begin van de avond de strijd
staakteEn ook de sportcommis
sie. dankzij wier zwoegen de gehele
organisatie op soepele rolletjes liep,
werd niet vergeten!
Uitslagen.
De volledige uitslagen luidden: 1.
P. J. JettenA. P. J. Jetten. Opel,
Maasrijders, Venlo e.o., 260 strafp.;
2. R. B. F. A. PontJ. B. Lagaune.
Opel, Baronierijders, Breda, 436
strafp.; 3. W. ReichartC. Verlaan,
M.G., Baronierijders, Breda, 439
strafp.; 4. J. Fukkenir. H. N. Cool
man, Renault 4, Dolphijn, Middelburg
641 strafp.; 5. C. A. B. A. M. Schade
B. van der Hoorn, Ford, Vennenrij-
ders, Oisterwijk e.o., 670 strafp.; 6.
mevrouw Schulingmevrouw Lamai-
sonVan den Berg, Peugeot, Dol
phijn, Middelburg, 683 strafp.; 7. S.
P. RietemaH. P. Veening, Peugeot,
Dolphijn, Middelburg-Vlissingen, 715
strafp.; 8. P. SanderseR. Arnoldi,
Peugeot, Dolphijn, Middelburg, 720
straf p.; 9. W. LouiseCourech Staal,
Citroen, Dolphyn/R.A.C. West, 733
strafp.; 10. J. PilaarB. Francke,
Opel, Dolphijn, Goes-Middelburg, 789
strafp.; 11. J. AartsenW. van Bree,
Volkswagen, Dolphyn, 791 strafp.; 12
mr. J. F. Hornstradrs. Th. J. Wes
terhout, Opel, Dolphyn, Souburg-Mid
delburg, 819 strafp.; 13. Ventevogel
Eijssens, Dolphijn, 821 strafp.; 14.
Pol RemaelDe Wachter, Porsche,
Scaldis, Antwerpen, 894 strafp.; 15.
C. BruinsA. H. van der Most, Ro
ver, Dolphyn. Vlissingen-Middelburg,
908 strafp.; 16. J. StapelaereStape-
laere Jr., Scaldis, Antwerpen, 952
strafp.; 17. J. F. Schieckmevrouw
E. Kroese, Renault Fr., Merwerijders,
Dordrecht, 1024 strafp.; 18. mevrouw
Van DuinVan Duyl/ir. S. van Duin,
Volvo, R.A.C. West, Rotterdam, 1056
strafp.; 19. P. J. SmitsJ. Smit.
Chevrolet, Dolphijn, 1077 strafp.; 20.
G. Tuinhof—L. J. Sprenger, D.K.W.,
Dolphijn, 1140 strafp.; 21. Jac. Louis-
seJ. H. Mulock Houwer, Opel, Dol
phijn. Middelburg. 1182 strafp.; 22.
A. WisseJ. van 't Hof, Rover, Dol
phijn. 1220 strafp.; 23. E. van Riel—
mej. B. M. Aarens, Citroen, Dolphyn,
1426 strafp.; 24. A. Wolfertme
vrouw Wolfert, Simca, ZEVAC, 1507
De nieuwe half zware
shag van Niemeijer.
Daar hoeft U niet lanq
over te praten:
zeldzaam lekker!
Schiet op SHOT af en
bij de eerste sigaret
weet U 't meteen
Bij het Goesse station startten Zater
dagavond dc deelnemende équipes
aan de „Dolphijnrit 1954" voor het
avondtraject, dat naar Vlissingen
voerde. De heer W. van Bree (Dol
phijn) kaartlezer van équipe 37,
heeft juist van starter Bierma (ui
terst. rechtseen stafkaart met op
dracht ontvangen. Hij snelt met deze
bescheiden naar de vagen om daar
na met zijn co-équipier J. Aartsen
in de duisternis van het „Goesse land
te verdwijnen
(Foto P. Z. C.)
strafp. Een équipe moest opgei
terwijl een tweede équipe enkele
even,
t le mi
nuten te laat door de finish kwam.
Merkenteams: 1. Opel Olympia, be
ker, 1988 strafp.; 2. Peugeot, 2118
strafp.; 3, Opel Kapitan, 2231 strafp.
Onze uitslagenlijst
Eerste klasse A: Heerenveen-Haar
lem 3-1; GVAV-Vitesse 1-1; Blauw
wit AGOW 0-2; Enschede-Leeuwar-
den 0-2; VSV-DWS 2-2; Wagenin-
gen-Elinkwyk 0-0.
Eerste klasse B: Zwolse Boys-Rig-
tcrsbleck 2-1; DOS-Stormvogèls 3-3;
De Volewijckers-Heracles 4-2; Veen-
dam-NEC 0-2; EDO-Ajax 3-2; Go
Ahead-Be Quick 4-3.
Eerste klasse C: Sittardia-PSV 3-6;
VW-Xerxes 1-0; Willem H-BVV 4-1;
Hermes DVS-EBOH 4-3; Kerkrade-
Limburgia 0-4Excelsior-RBC 2-3.
Eerste klasse D: Emma-Longa 8-1;
Juliana-SVV 3-3; Eindhoven-Feye-
noord 2-1 MVV-Bleijerheide 5-1;
ADO-NOAD 0-0; Sparta-Brabantia
2-1.
NB VB: Alkmaar-Venlo 3-3; De
Graafschap-Rapid 4-4; Fortuna '54-
Amsterdam 2-1; Utrecht-Rotterdam
2-4; Den Haag-Twentse Profs 2-1.
KNVB Zui«l I tweede klasse B: Roo
sendaal-TSC 0-2; Alliance-MOC 1-3;
Vlissingen-Internos 8-2; DoskojMid-
delburg 2-2; RAC-Baronie 1-3; Rood
Wit-Goes 3-0.
Derde klasse C: BSC-DHV 3-1; VES
'35-VOAB 1-2; RWB-Zierikzee 8-1;
Dongen-Baardwijk 1-1; WVO-Hero
0-0; Virtus-Odio 1-4.
Derde klasse D: Meto-RKFC 0-0;
Biervliet-Hulst 3-5; Axel-De Zeeu
wen 5-1; Hontenisse-Terneuzen 2-3;
Nieuw Borgvliet-RCS 0-3; Zeelandia-
Corn Boys 4-2.
Vierde klasse F: Grenswachters-De
Schutters 1-4; NSV-Halsteren 1-7;
SC Gastel-RSV 1-0; Steenbergen-
Burgh 5-1; Kaaise Boys-Zundert 0-4;
RKWU-HSC '28 7-0.'
Vierde klasse G: Luctor-RIA 4-1;
Steen-Aai-denburg 4-1; Yerseke-Bres-
kens 3-1; Oostburg-EMM 4-1; Koe-
wacht-Clinge 2-4; Sluiskil-Hoofdplaat.
Reserve eerste klasse: Middelburg II-
Eindhoven H 5-5.
Reserve tweede klasse C: Goes IE-
Corn Boys II 10-0; RCS II-Hontenis-
se II H II n.o.g.; Terneuzen II-De
Zeeuwen II 7-3; Breskens II-Axel II
2-2.
Hoofddirecteur P.T.T.
Bij K.B. is de directeur der P.T.T.-
laboratoria, prof. ir. G. H. Bast te Den
Haag (hoofdbestuur) ingaande 1 Oc
tober 1954 benoemd tot hoofddirecteur
der P.T.T.
Als zodanig is hij bij beschikking
van de directeur-generaal P.T.T. belast
met de leiding van de hoofdafdeling
der telegrafie en telefonie, met eer
volle ontheffing van zijn functie van
hoofd van het centraal laboratorium.