Het uur waarin avondlicht over Amsterdam schiint ENEBGOLI r WENNEKER Van monteur tot minister Curie Proever 80°/o Minder molorslijlage 10°/o Benzinebesparing SPECIAL mm PARIJS WORDT DE GROOTSTE ZEEHAVEN VAN FRANKRIJK 12 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 24 SEPTEMBER 1954 AMSTERDAMS PODIUM. Betovering in een steeg Voor ons is Amsterdam het meest Amsterdam, gedurende het uur dat aarzelt tussen het einde van de dag en het begin van de avond. Het uur der schaduwen; het uur waarin licht over Amsterdam schijnt, dat nergens anders ter wereld gezien wordt. Niet In Londen, niet in Parijs, niet in Praag, niet in Berlijn. Al die steden hebben hun eigen licht; het is totaal anders dan het Amsterdamse. Men kan het moeilyk beschrijven, omdat het iets onconcreets, isreëels is. Zie de schilderden van Rembrandt en Breit- ner en u weet wat we bedoelen. Van de week zagen wij het schoner, indrukwekkender, lieflijker ook, dan ooit. We stonden op het Rokin, met de bedoeling de Langebrugsteeg in te gaan en vervolgens naar de Grimburgwal te lopen. Het Rokin was een hel van verkeer, omdat het Maandag was, de drukste dag der week. Op de parkeerruimte van het Rokin stond voor een astronomisch bedrag aan auto's. De trams jammerden voorbij, volgepropt met mensen die er allerminst gelukkig uitzagen. Gelukkiger waren zij, die op een rondvaart bootje wachtten. Ze stonden onder slaphangende vlaggetjes, gereed om te embarkeren in een der luxe-jachtjes van mevrouw Kooy, die er een beste zaak aan moet hebben. Iedereen was of deed druk. Maar tien meter verderop was de stilte. In de hele Langebrugsteeg was slechts één man aanwezig; die zat op een stoep stil voor zich uit te kijken. Hij sliep bijna, het was een jonge werkman. De winkels waren dicht en alleen de goudvissen voor de aquarium winkel in die steeg waren actief. Ze schoten door het lichtgroene water, alsof ze pas begonnen waren. Het rosse licht van de avond wierp al lervreemdste glanzen in dat water en op die snelle vissen. Het was de moeite waard er een tijdje naar te kijken. Er was betovering in die steeg, dat uur. Met vlak bij het voorby- ronkend lawijt van 't verkeer. Vlak bij de stank van olie en benzine. Van warm asfalt en van stof. Boeken Tegenover en naast de goudvissen lagen de boeken achter de étalages, boeken over anthropologische psy chiatrie, leerboeken der chirurgie, over voedingsleer, de encyclopaedia of sex practice, het boek der Cana dian Painters en een handleiding der practische ontleedkunde. Die boeken deden daar nogal vreemd aan, dat uur. Ze hadden er op de een of an dere manier niets mee te maken. Ze waren een vergissing daar. Ik zei u al: het was een vreemd, een bijna mysterieus uur. Er trilde iets van rust en geluk in die steeg. We draalden daar nog wat, en gin gen over de leuning van de Sleutel- brug hangen. De bomen boven ons waren roerloos en deden dienst als filters van het licht. Het water was zo blank als kwik. Aan de overkant verhieven zich de muren van het ziekenhuis. Licht scheen hier en daar door de ruiten. Achter die rui ten wat schaduwen van zusters, be zig met hun patiënten. Ineens begon de muziek te spelen. Het bleek de man op de stoep te zijn. Hij had een blokfluit voor de dag ge haald en speelde een aardig wijsje. Het 1 va» iets van Schubert, van die schöne Müllerin, als ik me niet vergis. Het klonk zeldzaam lieflijk in dat avonduur, werkelijk allertederst en zeer romantisch. We bleven hangen over dc leuning van de brug en de den of het ons niets aanging. Maar we luisterden gespannen en we hoop ten dat hij lang zou doorgaan. Na de. schöne Müllerin kwam iets anders en toen kwamen de mensen. Eerst twee jongens die naar de muzikant gingen staan kijken. Ver volgens kwam een oud wijfje, dat op weg was naar 't ziekenhuis, maar stopte ter hoogte van de blokfluiten Ze zag er goed en wijs uit. Daama kwam een Amerikaan met twee foto toestellen om z'n nek. Hij vulde gans de steeg, en had niet veel tijd nodig om een' deel van z'n batterij op de spelende werkman te richten. Die er niet gediend van bleek te zijn. Hij borg het instrument weg, stond op en ging er vandoor. De foto werd desondanks gemaakt. Ze gingen allemaal weg: de flui ter, de kleine jongens, het oude wyf- Dc heer L. Neher neemt per 1 Octo ber afsch d als directeur-generaal van de P.T.T. je en de Amerikaan. De boeken en de goudvissen alleen bleven achter. En de bewegende schaduwen achter de ruiten van het ziekenhuis. Nóg donkerder, fluweliger, nóg meer terra cotta werd het licht. Het was alsof een vreemde wolk, een geheimzinnige staart van een ko meet, over Amsterdam schoof. Het verkeer ijlde voorbij, maar scheen steeds verder weg te zijn. De mensen die voor de poort van het zieken huis dromden, waren stil. Iedereen moet iets gevoeld hebben van dat betoverde licht in die oeroude Am sterdamse steeg. Ineens begon een kind te huilen. Het was onzichtbaar, maar vertoef de ergens in de Polikliniek voor Kinderziekten, aan de overkant. Had het pijn, was het alleen maar blij dat het weer naar huis ging? Wie weet het? M ertsen Bij de bloemenman stonden wat mensen bij elkaar. De een kocht ro zen en de ander anjers. Ik hoorde flarden van een gesprek tussen twee vrouwen. De een had een bos dah- Trams uit binnenstad van Amsterdam Ten aanzien van het Amsterdamse gemeentevervoerbedrijf wordt in de nota gezegd, dat het voortdurend drukker wordende verkeer het bedrijf voor de dringende vraag stelt, in hoeverre een gehele of gedeeltelijke vervanging van de tram in de bin nenstad door andere vervoermiddelen tot vermindering van de verkeers- moeilijkheden zou kunnen bijdragen, j In verband hiermee bestaat het plan j proeven te nemen met andere ver- j voersmiddelen. In het gemeen tever- voersbedrijf zullen in de komende ja ren zeer aanzienlijke bedragen moe ten worden geïnvesteerd voor uitbrei ding en modernisering van het rijdend materieel. lia's in de hand en vroeg iets aan de ander. Ilc hoorde alleen het ant woord: „Nee, ik koop ze niet, het hoeft niet meer, Annie haalt de nacht niet." Ze verdwenen achter elkaar, heel die stoet, al die mannen en die vrou wen. De een om te bezoeken, de an der om iemand af te halen, en weer anderen om daar voor het laatst te zijn. Omdat ook die avond, en die nacht, mensen aan de overkant van het roerloze water de lange, lange reis begonnen. Het was byna donker en het licht verdween. En weg was de be tovering van dat uur. De steeg was uitgestorven. Hard en nors lagen daar die boeken in de étalages. Het was net of het ver keer van het Rokin luide werd, na derbij sloop. Het was allemaal weer voorbij; de rust was onrust gewor den, het geluk teleurstelling, de be tovering ontwaken. Wat over bleef was een lege steeg en een haveloze Sleutelbrug. Ze zouden leeg en have loos blijven tot de volgende avond, op hetzelfde uur. Gemiddelde prijzen voor tarwe en rogge De minister van landbouw heeft de prijs voor tarwe van de oogst 1955 vastgesteld op f 25.per 100 kg als gemiddelde prijs bij levering franco pakhuis handelaar. Deze prijs, welke geldt voor tarwe va,n gezonde door sneekwaliteit bij een vochtgehalte van 17 is derhalve f 1.lager dan die, welke geldt voor de oogst 1954, waar in namelijk nog een aanzienlijke pre mie ter aanmoediging van de tarwe- teelt boven een redelijke winst was verdisconteerd. Naar de mening der regering is er onder de huidige omstandigheden geen aanleiding meer voor een aan moedigingspremie. Het ligt in de bedoeling een soort gelijke regeling als geldt voor oogst 1954 met oplopende prijzen geduren de het seizoen, toe te passen. Aangezien het door middel van monopolieheffingen niet mogelijk is een redelijke prijs voor de rogge te effectueren, heeft de minister van landbouw besloten aanvullende maat regelen te treffen voor de rogge van de oogst 1954. In beginsel zullen de maatregelen er op zijn gericht voor rogge van oogst 1954 een prijs van f 24.25 per 100 kg te effectueren. Advertentie. Door uitgebreid* laboratoriumproeven en road-tests It bewezen, dat BP Spe cial Energol Motoroll met BP Super+08 In de benzinetank gedurende stadtrltten met veel itoppen en starten een ben- zlnebetparlng van 1 8% oplevert en een gemiddelde besparing van 10%. terwijl radlo-actleve proeven eveneens bewe zen, dat de motorslljtag* over de gehele gebruikstijd van de wagen met 80% wordt verminderd. De Vlsco Statische eigenschappen van BP Special Energol garanderen een vol maakte smering onder alle temperatuurs- omstandlgheden, bij de koudste start en de hoogste werktemperatuur. Daardoor houdt BP Special Energol een nieuwe motor nieuw en spaart de kosten van revisie uit VISCO STATIC t De Vltco Statischs eigenschappen I van BP Special Energol garenderen een perlecto I il Ie dun. andlgheden. srlng bil de koudste siert towel hoogste werktemperatuur. BP Special Energol smering betekent: 80"' VERMINDERING VAN MOTORSUJTAGE LAGER BENZINEVERBRUIK* BETERE PRESTATIES VISCOSTATIC MOTOR OIL BENZINE EN PETROLEUM HANDEL MAATSCHAPPIJ N.V. AMSTERDAM Verkooporganisatie voer Nederland der Anglo l/enlen Oil Co. Ltdy ZEER OUDE GENEVER Magnetiseur ook in hoger beroep veroordeeld Ook de rechtbank te Amsterdam heeft in hoger beroep de 35- iarige magnetiseur S. B., woonach tig in Amsterdam veroordeeld tot 3 geldboeten van 6 eventueel te ver vangen door 3 maal 2 dagen hechte nis ter zake „dat hij, niet toegela ten tot het uitoefenen van een be roep, waartoe de wet een toelating 'vordert. buiten noodzaak dat beroep uitoefent". De maximum boete, die meswege kan worden opgelegd, be- 600. B. heeft 8 dagen tijd iroep in cassatie. De kantonrechter had B. in eerste instantie veroordeeld tot drie keer 200 gulden. draagt voor bero EEN BELANGWEKKENDE CARRIERE Dr. L. Neher zal op 1 October a.s. het P.T.T-bedrijf verlaten (Van onze speciale verslaggever) Een ondernemend collega-journalist heeft eens nagegaan in hoeverre er verband bestaat tussen lichaamslengte en persoonlijkheid. Aan de hand van talloze voorbeelden meende hij de conclusie te mogen trekken, dat belang rijke persoonlijkheden altijd een boven-middelmatige lichaamslengte had den. Zo die overigens weinig wetenschappelijke uitspraak al juist geweest is, we hebben ontdekt, dat er ook op deze gulden regel uitzonderingen zyn. Zo'n uitzondering achten we de heer L. Neher, de per 1 October vertrek kende directeur-generaal der P.T.T., aan wie de Technische Hogeschool te Delft dezer dagen het ere-doctoraat honoris causa in de technische weten schappen heeft verleend, op grond van zijn bijzondere kwaliteiten van lioofd en hart. Stellig niemand in Nederland twijfelt aan diens grote en sterke persoonlijkheid, maar zijn lichaamslengte schatten we hoog-uit op 1-70 me ter. Een fantastische carrière gaat deze grote kleine man op 1 October afslui ten. Niet omdat hg uitgewerkt zou zyn. Nee, domweg omdat hij de 65-ja rige leeftijd op 13 September heeft bereikt en omdat daarmee voor hem zogoed als voor elk ander personeels lid van het grootste bedrijf van ons land de tijd is gekomen om met pen sioen te gaan. Wie jaren met hem hebben samen gewerkt, hadden hem graag nog een paar jaartjes als hun leider gehand haafd willen zien. Zijn warme be langstelling voor al het werk van an deren, gepaard aan zyn natuurlijke charme in de omgang, was ieder steeds een aansporing het uiterste van zichzelf te geven. Zichzelf spaar de hjj niet. Om zeven uur 's morgens begon steeds zyn werkdag; 's avonds 11 uur vond die dag veelal pas zijn einde. Tenzij de slaap niet komen wil de en er dus in de stilte van de nacht nog maar een stukje werd aange breid. Een bijzonder dynamisch mens is hij. In alles wat hij doet, zit een enorme vaart. Hy rijdt hard, loopt hard en heeft het zelfs geruime tijd volgehouden een dictafoon in zijn auto mee te voeren om tijdens het rijden zyn correspondentie af te doen. Zijn hele leven heeft hij een enorme afkeer getoond om langs afgebaken de wegen te wandelen. Hij zocht een eigen weg, waarbij hij van de gedach te uitging, dat hard werken een mens geen kwaad doet. Het is duidelijk, dat die „eigen weg" zich ook geopenbaard heeft in zijn personeelbeleid, toen hy eenmaal geroepen was anderen om zich heen te groeperen en leiding te geven. Zelf slechts in het bezit van een Mulo-diploma en overigens van een grote dosis technische kennis, heeft hij aan schooldiploma's nimmer een overheersende waarde toegekend. Natuurlijk stelde hij man met een zo sterk gedisciplineerd karakter regels vast voor zyn bevorderingsbe- leid. Maar voor bijzondere begaafden van hoofd èn hart vormde het gemis van een bepaald diploma nooit een be lemmering om vooruit te komen. Dit is voor P.T.T. een volkomen nieuwe iyn geweest. Wie het leven van deze scheidende directeur-generaal van de P.T.T. overziet, wordt getroffen door het merkwaardige feit, dat de heer Ne her zichzelf aan het begin van zijn maatschappelijke loopbaan een car rière bij de koopvaardij heeft ge droomd. Twee-en-een-half jaar was hy al onderweg, toen hij afgekeurd werd wegens onvoldoende gezichts scherpte. Zyn familie zag daarna een administratieve functie voor hem weggelegd, maar de jonge Neher koos zich liever in 1907 de moeilijke tech nische weg, die begon met de baan van aankomend monteur by de Ge meente Telefoon Amsterdam. Die keuze was geheel in overeenstem ming met zijn voorliefde voor de elec- trotechniek. Hoe hoog de heer Neher inmiddels gestegen is op de maat schappelijke ladder, naast organisa tor en coördinator is hij steeds de technicus gebleven, die zich uiterst snel kon inwerken in de hoofdproble men van de P.T.T.. De mechanisering van de postbehandeling mag men dan ook evenzeer zijn werk noemen, als de zorg, die er geweest is om de in stelling „tijdelijke krachten" bij het bestellerscorps uit de wereld te hel pen. 1 October gaat de heer Neher, die in 1947 zelfs geroepen werd tot het ministersambt voor Wederopbouw en Volkshuisvesting en in 1948 tot Ge delegeerde van het Opperbestuur in Indonesië, 't Staatsbedrijf der P.T.T. met pensioen verlaten. Zyn energie en arbeidskracht zijn echter nog lang niet uitgeput. Zogoed als in verlopen drukke ja ren, zullen nu tal van organisaties een beroep op hem gaan doen. Men hoeft er niet aan te twyfelen, dat ze een open oor en een warm hart bij hem zullen vinden. Intussen hopen wij voor de heer Neher, dat de nieuwe drukte hem niet zal afhouden van de enige hobby, die hy zich ooit veroorloofd heeft: z'n turnavonden in een kleine vrienden club, die hem enige malen in het be zit brachten van de medaille voor al zijdige lichamelijke vaardigheid van het Nederlandse Olympische Comité. NIEUWE TAAK VOOR HAVENPOLITIE In 1958 krijgt het tienjarenplan voor de havens zijn beslag. (Van een bijzondere medewerker) Vertelt men een bezoeker, die in deze weken de Franse hoofdstad bezoekt, dat Parijs de zeer gegronde hoop heeft ongeveer In het jaar 1958 de groot ste havenstad van Fnyikrijk te worden, dan schudt hy ongelovig zyn hoofd. Ook hij weet heel goed, dat de „Lichtstad" met haar vijf millioen inwoners diep in het binnenland ligt en dat de Seine zoals ze zich ongeveer in de buurt van de Notre Dame aan de toeschouwers toont een heel levendige rivier is met vry wat klein scheepsverkeer, maar dat haar hier nog heel wat ontbreekt om als grote scheepvaartweg te kunnen worden beschouwd. Men zal echter onmiddellijk zijn sceptisch oordeel herzien, als men maar een keer gelegenheid heeft de havenwerken te bezichtigen die kort voor de poorten van de wereldstad In Parys-Gennevilliers, een weinig stroomaf waarts, worden uitgevoerd. Vóór het einde van het jaar 1957 zullen hier havenwerken worden voltooid, die de waarlyk reusachtige omvang hebben van 72 vierkante kilometer. In 1948 werd een begin gemaakt met dit tienjarenplan voor de zeeha ven Parys, en reeds thans hebben on telbare industriële en handels ondernemingen zich hier verzekerd van stukken grond en zijn zij begon nen met de oprichting van machtige silo's, magazijnen en pakhuizen. Uiterlijk in 1958 zullen alle zeesche pen van gemiddelde grootte tot Gen- nevilliers kunnen varen en hier kun nen laden en lossen, nadat dan ook de regulering van de benedenloop van de Seme voltooid zal zyn. De reusachtige passagiersschepen van het formaat van de ontworpen nieuwe „Normandië" (70.000 ton) en dergelijke „prestigeschepen" zullen natuurlijk ook later nog in Le Havre Cherbourg of Brest vertrekken en aankomen. Het is niet de bedoeling de grootse Middellandse Zeehaven Mar seille met zijn ruim tweeduizendjari ge traditie naar de kroon te steken, maar het overslagbedrijf van deze ha ven aan de grens van de Franse hoofdstad zal ongetwijfeld een derge lijke omvang bereiken, dat men Pa rijs met recht Frankrijk's zeehaven met de grootste frequentie kan noe men. LEK VOOR „ZWARE JONGENS" De Franse regering en de stad Pa rijs hebben al heel gauw besloten reeds vroegtijdig ook een eigen „ha- venpolitie-prefectuur" voor dit gebied in het leven te roepen. Ze hadden hiervoor goede redenen. Men consta teerde namelijk, dat Gennevilliers reeds thans juist door ongewenste be zoekers van Frankrijk als een ideaal „lek" was ontdekt. Terwijl verder de hele land- en zeegrens streng door po litie en douane werd bewaakt, sloeg men er lange tijd geen acht op, dat de tegenwoordige scheepsbezoeken in Gennevilliers niet altijd alleen han delsgoederen in het land brachten of exportgoederen afhaalden. Het was al gauw bij de „zware jongens" en enigs zins duistere figuren bekend gewor den, dat in Gennevilliers ook een man zonder pas ongehinderd aan land kon gaan, omdat er nog geen havenpolitie van voldoende omvang was. Herhaal delijk ving men in Parijs enkele van deze internationale criminele „Spe cialisten", die bijzonder geroutineerd waren in het kraken van brandkasten in winkeldiefstallen enz. By het verhoor bleek dan, dat deze hoogst ongewenste „nieuwe burgers" domweg via Gennevilliers zonder pas en zonder verblijfsvergunning waren „geïmmigreerd". IIMM UIT DEI ZATERDAG 25 SEPTEMBER. HILVERSUM L 402 m 748 kcis. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.0024.00 VARA. VARA: 7.00 Nws. 7.13 Gram. 7.45 „Even opkrikken". 7.50 Gram. 8.00 Nws. 8.18 Gr. 8,55 Voor de huisvrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 „Tijde* hjk uitgeschakeld", caus. 10.05 Morgen wijding. VARA: 10.20 Voor de arbeiders ln de continubedrijven. 11.35 Viool en piano. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.33 Gram. 13.00 Nws. 13.15 VARA-Varia. 13.20 Orgelspel. 13.45 Sportpraatje. 14.00 Gram. 14.25 Twentse uitz. 14.50 Dansmuz. 15.15 Voordracht en muziek. 16.15 Kamer- ork. 17.00 Act. 17.30 Metropole Ork. 18.00 Nws. en comm. 18.20 Gram. 18.25 Ham mondorgelspel. 18.45 Regerlngsuitz.„At lantisch allerlei", een en ander over de 14 landen van het Atlantisch Pact. 19.00 Ar tistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 „Passe partout", caus. 19.40 „Het Boek Hande lingen", caus. 19.55 „Deze week", caus. VARA: 20.00 Nws. 20.05 Gram. 20.30 Dans muz. 21.00 Cabaret. 21.45 Socialistisch comm. 22.00 Lichte muz. 2225 „Schatgra vers aan de Amstel", hoorspel. 22.55 Schaakolympiade. 23.00 Nws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM H. 298 m 1007 kcas. 7.00— 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.15 Gym. 7.30 Koorconc. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws., weerber. en kath. nws. 8.20 Gram. 9.00 Voor de huisvrouw. 9.40 Gram. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Vocaal dubbelkwar- tet. 12.00 Angelus. 12.03 Gram 12.30 Land en tuinb. meded. 12.33 Gram. 12.55 Zonne wijzer. 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Gr. 14.00 Boekbespr. 14.10 Gram. 14.20 Idem. 14.40 Gram. 15.05 Kron. v. letteren en kunsten. 15.40 Mannenkoor en sol. 16.00 De schoonheid va nhet Gregoriaans. 16.30 Voor de Jeugd. 17.00 Fanfare-ork. 17.20 Voor de Jeugd. 18.00 Lichte muziek. 18.15 Journ. weekoverz. 18.25 Gram. 18.30 Van het Binnenhof. 18.40 Gram. 19,00 Nws. 19.10 Lichtbaken. 19.30 Avondgebed en lit. kal. 19.45 Symphonette-orkest, koor en sol. 20.15 Gevar. progr. 21.00 Act. 21.15 De ge wone man. 21.20 Gram. 22.00 Wie 't weet mag t zeggen. 22.30 Gram. 22.45 „Ziedaar Uw Moeder", klankb. 23.00 Nws. 23.15 Nws. in Esperanto. 23.2524.00 Gram.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 8