ESSO EXTRA
Winter Grade
De benzine, die einde maakt aan
iisvorminn in Uw motor
Opnieuw een extra van
BINNENKORT VERKRIJGBAAR
Wat is ijsvorming en wat zijn de gevolgen?
T
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1954
MODERNE MOTOREN met hun opgevoerde compressie-verhouding en hoog nuttig effect, vragen een benzine
met grote klopvastheid en hoge mate van vluchtigheid voor een snellere start en een kortere opwarmperiode.
Bovendien kan thans ook door een gelijkmatiger distributie van het benzinedamp-luchtmengsel over alle
cylinders een betere prestatie van de motor worden verkregen.
Juist deze zo noodzakelijke vluchtigheid van hoogwaardige benzines draagt bij tot het vormen van ijs in de
carburateur, zelfs als het buiten nog lang niet vriest, hoe wonderlijk dit ook moge klinken.
Is dit nadelig? Ja! Zelfs een geringe vorming van ijs kan leiden tot onvoldoende verdamping van de benzine,
onvoldoende controle op het brandstof-luchtmengsel. Dus tot verlaging van het nuttig effect.
0 Verminderd motorvermogen. Uw auto rijdt niet soepel, er zit geen fut meer in. 0 Verhoogd brandstof
verbruik. Uw wagen „slurpt" benzine. Het mengsel wordt te rijk. 0 Grote kans op afslaan bij stationnair
draaien, wat altijd vervelend is.
De Esso Research Organisation
ontwikkelde daarom ESSO EXTRA WINTER GRADE
voor de jaargetijden, waarin atmosferische omstandig
heden kunnen leiden tot deze ijsvorming in de car
burateur. Bij deze research werd nauw contact
gehouden met de voornaamste automobielfabrikanten.
Wanneer kan zich ijs in de motor afzetten?
By de snelle verdamping van vluchtige benzine wordt het
brandstof-luchtmengsel in de carburateur soms meer dan 14° C.
kouder dan de buitenlucht. De metaaldelen koelen aanzienlijk
af. Is de buitenlucht vochtig, dan zal de aanwezige water
damp als ijs neerslaan op die sterk afgekoelde delen, voor.
namelijk op sproeier of smoorklep. Dit ijs sluit de benzine
toevoer geheel of gedeeltelijk af met alle nadelige gevolgen.
Het hoeft heus niet te vriezen
Want bij temperaturen van 12° C. en een relatieve
vochtigheid van de buitenlucht van 65 tot 100
kan ijsvorming reeds optreden. Dus reeds bij kil,"
vochtig weer.
Komen deze weersomstandigheden vaak voor?
De Bilt zegt: „JA"
Inderdaad, want volgens
de statistieken is gebleken,
dat van October tot April
in Nederland er een enorm
aantal dagen is met een
temperatuur en relatieve
vochtigheid, waarbij ijs-
vorming in de carburateur
gemakkelijk kan optreden.
Nu óók in herfst en winter even soepel,
veilig en economisch rijden als 's zomers
ESSO EXTRA WINTER GRADE wordt tijdig aan
de blauw-witte Esso pompen verkrijgbaar gesteld.
ESSO EXTRA WINTER GRADE voorkomt door zijn
speciale eigenschappen ijsvorming in de carburateur.
Géén verhoogd brandstofverbruik - geen verminderd
motorvermogen - geen afslaanESSO EXTRA WIN
TER GRADE schenkt U vele voordelen: steeds een
soepele krachtige motor, die vlug optrekt en niet pin
gelt - een schone motor met minder slijtage en een
langere levensduur - een snelle start met een motor,
die vlug zijn bedrijfstemperatuur bereikt. Op klop
vaste ESSO EXTRA WINTER GRADE (eveneens
met E-5k) "rijdt U ook in het koudere jaargetijde
comfortabel eh economisch.
ESSO EXTRA WINTERGRADE
heeft alle voordelen van een klopvaste benzine met
hoog octaangetal, zonder een enkel nadeel.
Weer geeft Esso de toon aan!
Vertrouw op de wereldreputatie van ESSO
IJSVORMING OP DB
IJSVORMING OP DE SMOORKLEP
Voor do UsvormlziK Na do Uavorming
Een duidelijk geval van ijsvorming
op de sproeier in de carburateur.
Verdamping van de
brandstof veroor-
saakt afkoeling van
de sproeierbuis en
omliggende delen
van de carburateur.
Water, aanwesig in
de inlaatlucht be
vriest. Ijs xoordt
gevormd op de
sproeierbuis, waar
door de venturi
wordt vernauwd en
het doorstromen
van de lucht wordt
verhinderd.
Maximum afkoeling Maximum Ijsvorming
Verdamping van de
brandstof veroor-
saakt afkoeling van
de smoorklep en
omliggende delen.
Bet «luiten van de
smoorklep na ge
ringe belasting ver-
oor taakt, dat het
ijs de luchttoevoer
naar de motor af
sluit, waardoor dete
stopt.
ESSO NEDERLAND N.V. - „ESSO-GEBOUW" DEN HAAG