Strijd in Zeeland in 1940 verliep uiterst teleurstellend Demping Kade is van havenkom aan de noodzakelijk Zeeuwse Almanak VANDAAG GAAT HET DlJKWATER DEFINITIEF DICHT VAN VLASNIJVERHEID BEDREIGD Agenda 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1954 RAPPORT GENERALE STAF VERSCHENEN Nergens werd over een werkelijk krachtig verdedigend front beschikt „DE BESTUDERING EN de beschrijving van het verloop der krijgt verrichtingen op de Zeeuwse eilanden en wel iu het bijzonder van die op Zuid-Beveland en Walcheren, bezorgt de geschiedschrijver ©en gevoel van teleurstelling en wrevel". Tot deze conclusie komt de auteur van een on langs bjj het Staats-uitgevcrijbedrjjf verschenen boek „De Strijd in Zee land, Mei 1940". De gegevens voor dit werk werden reeds in 1940/42 ver zameld en bewerkt door de toenmalige luitenant-kolonel van de generale staf, F. M. J. Stuvel, waarna in 1952 de bewerking opnieuw ter hand werd genomen en voltooid door de directeur van de krijgsgeschiedkundige afde ling van dé Generale Staf, kolonel b.d. C. D. Kamerling. Daarbij werden nieuwe gegevens van Duitse en Franse zjjde Verwerkt. In het boek wor den de krijgsverrichtingen uit de bewogen dagen van Mei 1940 in Zeelund stuls voor stuk gereconstrueerd, een reconstructie, die ten slotte aldus wordt samengevat: „In vier dagen tijde versloegen drie SS-bataljons tien Franse en Ne derlandse bataljons op Zuid-Beveland en Walcheren, terwijl bovendien nog tivee Nederlandse bataljons capituleerden zonder aan de strijd te hebben deelgenomen. Daarbjj zyn dan nog de Peel troepen en de andere Neder landse onderdelen op Walcheren (plm. 8.000 man) buiten beschouwing gelaten". Waaraan is het toe te schrijven, zo vraagt de bewerker zich af, dat een belangrijke numerieke meerderheid aan verdedigende landstrijdkrachten het onderspit moest delven tegen een aanvallende numerieke minderheid? Is dit uitsluitend te wijten geweest aan factoren als vijandelijke beheer sing van het luchtruim, betere ma teriële uitrusting van de vijand, da ling van het moreel en de strhalust, in het bijzonder van de Nederlandse landstrijdkrachten tengevolge van over vermoeidheid en van de berich ten over het verloop der gevechts handelingen elders? Of zijn er nog andere oorzaken aan te wijzen? Heeft de leiding wellicht gefaald en zo ja. waaraan is dat toe te schrij ven? En in wiens handen berustte eigenlijk de leiding van de operaties in Zeeland? Op deze vragen tracht de auteur in een nabeschouwing een antwoord te geven. Tot 12 Mei, ongeveer 16.00 uur, had de commandant Zeeland, schout bjj nacht H. J. van der Stad, volle dige bevelsbevoegdheid over de Ne derlandse strijdkrachten in geheel Zeeland. Daarna stelde hij de Ne derlandse troepen in Zeeuwsch- Vlaandereu onder de bevelen van de commandant van de Franse 60e di visie, generaal Deslaurens. In de voormiddag van 13 Mei stelde de commandant Zeeland alle Nederland se troepen op Zuid-Beveland onder de bevelen van generaal-majoor Du- rand, die in samenwerking met schout bij nacht Platon en de com mandant Zeeland de leiding van de verdediging van Walcheren en Zuid- Beveland op zich had genomen. Waarom de Nederlandse troepen op Walcheren niet onder Frans bevel werden gesteld is niet duidelijk. Generaal Durand vreesde een vij andelijke actie over de Oosterschel- de tegen de Noordkust van Zuid-Be veland ten Westen van het kanaal. Dit had tengevolge, dat hy niet al leen troepen wenste aan de Noord- laist van Zuid-Beveland, maar tevens op Noord-Beveland, terwyl hij bo vendien het gros van zijn detache ment op Walcheren vasthield. Was de vrees voor een Duitse actie over de Oosterschelde gerechtvaardigd Het zou geen eenvoudige onderne ming zjjn geweest, maar generaal Durand had vanzelfsprekend geen begrip voor de moeilijkheden, welke de Duitsers by een dergelyke actie stonden te wachten. De commandant Zeeland had dit wel, doch dat van de zyde van het commando Zeekind krachtige pogingen zijn aangewend om generaal Durand lol andere ge dachten te brengen, ig niet gebleken. Hoe het ook zy, de maatregelen, die ten doel hadden het hoofd te kunnen bieden aan elke mogelijk geachte vijandelijke actie, hadden tengevolge dat nergens over een wei'kelyk krachtig verdedigend front werd be schikt. Na 13 Mei werden bovendien her haalde malen de bevelsbevoegdheden gewijzigd, zodat een doelbewuste lei ding heel moeilijk werd, temeer daar zeer snel gehandeld moest worden. Aan de daardoor ontstane tijdnood is ongetwijfeld het gebrek aan sa menwerking tussen de Franse en Nederlandse troepencommandanten toe te schrijven. De opmars van de Duitse „Gruppe Haussev" op Zuid- Beveland kon daardoor moeilijk on der voor haar gunstiger omstandig heden zyn geschied. Do schrijver meent, dat het hoogst ibevredigende verloop van de stryd op Zuid-Bevcland en Walcheren on getwijfeld o.m. een gevolg ae conceptie van generaal Durand. Zonder deze conceptie had een krach tige actieve verdediging gevoerd kun nen zyn. Niet alleen de commandant Zeeland kan verantwoordeiyk wor den gesteld voor het verloop der ope raties, omdat hem geen volledige be- velsbevocgdheid was verleend over de Franse troepen. Ook hier is weer duideiyk gebleken, (kit. een niet voor bereid optreden in geallieerd verhand tot grote moeiykneden aanleiding geeft. TELEURSTELLEND. Aan het slot van het boek wordt hulde gebracht aan de Franse sol- Actverteniib. LIKDOORNS WONDÊRÓÏÏÈ Weg met onhandige llkdooraringea en gevaarlijke scheermesjes. Een nieuw vloeibaar middel. NOXACORN. neemt de pijn weg in 60 seconden. Eeltplekken en eksterogen verschrompelen met wor tel en aL Bevat gezuiverde wonderolie, jodium en het pijnstillende benzocalne. Een flesje NOXACORN Antiseptisch Likdoornmiddel van t L36 bespaart U veel ellende. daten. „Dat de houding der Neder landse troepen, welke daadwerkelijk aan de gevechten in Zeeland hebben deelgenomen, over het algemeen te leurstellend is geweest, kan helaas niet worden ontkend", zo wordt voorts opgemerkt. Uit een bylage blijkt, dat in Zeeand 5 officieren. 7 onderofficieren, 6 korporaals en 20 soldaten tijdens de gevechten werden gedood. Het boek dat ruim 200 bladzij den telt is door de Staatsdrukke rij keurig verzorgd, terwyl verschil lende kaarten en bylagen zijn bijge voegd. Zo zijn o.m. vermeld de ver plaatsing van de Nederlandse troe pen in België en Frankrijk en hun lotgevallen, het werk van geneeskun dige dienst en evacuatie enz. SLUITGAT VAN 80 METER Wedloop met het stijgende water Als er niet op het laatste moment geen nieuwe tegenslagen zal zyn on dervonden, mag men aannemen, dat hedenmorgen vroeg de eigeniyke sluitingswerkzaamlieden aan de dijk door het Dykwater aan de Noord kust van Schouwen-Duiveland zyn begonnen. Met de voorbereidingen voor de dichting van het sluitgat is men reeds enige tyil doende. Van beide oevers (Dreischor en Sir- jansland) uit. zijn de dijkdelen zover aangebouwd dat het sluitgat een breedte van bijna 80 meter hield. De koppen werden afgewerkt en ver sterkt en in het gat werden enige zinkstukken neergelaten waarop stortsteen is aangebracht. Een vier dubbele rij palen staat reeds stevig ingeheid en vannacht omstreeks twee uur zou men beginnen met het aan- B. EN W. VAN GOES: £.n)in tot IN DE SLOOT. Dat een rjjbewys nog niet alles zegt over de rijvaardigheid van een be stuurder, bewees Weer eens te meer een Noord-Bevelander, die met een gloednieuw rijbewijs op zak in Goes een auto ging huren om met de fa milie een dagje uit te gaan. Hy sloeg van Goes de weg in naar Wolphaarts- dijk, om daar de boot te nemen naar zijn woonplaats. Helaas, in Wol- phaartsdijk is hij nimmer aangeko men. Want vóór het zover was. kwam hy onderweg in een sloot terecht. Het ergste van net geval was, dat de fa milie het autoritje heeft gemist, want persoonlyke ongelukken deden zich niet voor en de auto, die met een kraanwagen moest worden opgeta- WEG TERUG... Het besturen van omvangrijke mo torvoertuigen in oude stadjes, met nauwebochtige straten, vereistbij. zonder veel vakkundigheid en menig maal hebben wy dan ook chauffeurs van autobussen en van trucks met op leggers bewonderd. De chauffeur, die gisteren traohtte s\jn meterslange trailer door de boch tige straten van Zierikzee te wringen, was evenwel niet succesvol. Na de bocht GrachtwegScheepstimmerdijk „genomen" te hebben, liep het vehir kei muurvast Verder rjjden bleek uitgesloten en er zat voor de bestuurder niets an ders op, dat zijn voertuig over een af stand van een kleine kilometer de weg terug te doen aflegenGeen geringe opgavef Langzaam, zeer voorzichtig, sukkelde het gevaarte achteruit de Scheepstimmerdijk weer af, vervol gens de Grachtweg en eerst nabij het R.T.M.-station kon de auto gekeerd worden. Tot op heden is geen nieuwe strem ming gemeld, zodat mag worden aan genomen, dat de chauffeur er thans in geslaagd is zyn monstervoertuig door de straten van Zierikzee te stuwen Dient echter sluitstuk te zijn van sanering van Goes-Noord De raad van Goes, die Woensdagavond in openbare vergadering bi.jeen kwam, behandelde in korte tijd een vijf punten tellende agenda. Daarbij werd o.m. gesproken over de demping van de havenkom aan de Kade, waarover de lieer R. Zuidema (A.R.) vragen had gesteld. Het college van B. en W. deelde in antwoord hierop mede, dat de aanwezige leden van het college de burgemeester is uitstedig allen van mening waren, dal Kadedemping uiteindelijk wenselijk, zo niet noodzakelijk is. Indien uitvoe ring van dit project slechts een kwestie was van enkele duizenden guldens en niet van tonnen, dan zouden B. en W. de raad voorstellen tot uitvoering van dit project over te gaan. „Wy zouden ons daarbij niet laten weerhouden door aesthetische motieven, aldus het college. Het is even wei van mening, dat kadederaping moet worden gezien als een onderdeel van een complex van maatregelen, dat aangeduid kan wor den als „de ontsluiting van Goes-Noord". Alleen met demping van de havenkom is dit stadsdeel als geheel niet gered. B. en W. menen dat de uitvoering van een ander onderdeel van dit com plex maatregelen, namelijk de Sane ring van het gebied, omsloten dóór de 's-Heer-Hendrikskinderenstraat, Klei ne Kade en J. A. v. d. Goeskade en het verbeteren van de toegangs wegen aldaar, een hógere urgentie bezit dan -Kadedemping. Het geven van achterland voor het gehele noor delijke stadsdeel is als een krachtiger levensinjectie te beschouwen dan al leen maai1 het scheppen van parkeer ruimte door kadedemping. B. en W. geloven tenslotte, dat de ze kadedemping na de uitvoering der sanering en de ontsluiting noodza- kelykerwijze dient te volgen en dat dit onderdeel moet worden be schouwd als een onontkoombaar sluitstuk der ontslultlngsmaatregelen van GoesNoord. „Het gehele pro bleem kadedemping is geplaatst in het kader van liet ontwikkelingsplan voor het gehele betrokken gebied", aldus het college. De heer Zuidema verklaarde hierop dat hy door deze beantwoording van Zijn vragen was tevredengesteld. Al leen wist hy niet, dat er sprake was van een „ontwikkelingsplan". Wet houder Van Melle verklaarde, dat dit plan er nog niet is, maar dat het In de bedoeling ligt van B. en W. om aan de raad voorstellen te doen. De raad besloot voorts tot aan koop van de molen en aanhorig- heden aan de Paardenweg voor een bedrag van f 28.000.—. Op een vraag van de heer J. S. Visscher gaf wethouder J. J. van Melle toe, dat er voor de gemeente enig risico aan deze aankoop is ver bonden, maar aan de andere kant is hier sprake van een historisch en cul tureel monument. De heer A. Ver- maire (Middenst.) wees er op, dat er voor het pachten van deze molen meer dan één gegadigde zijn en be- 'aatsing van een ad- vakblad „De Mole- keld, bleek ook slechts enkele lichte beschadigingen te hebben opgelopen. Zodat per slot van rekening ieder met de schrik vry kwam WINTER. Er zat dezer dagen een Deen in het Spui te Brouwershaven. Nu is dit, gezien het tegenwoordige iifternatio- nale karakter van Schouwen-Duive land niet eens groot, schokkend nieuws, ware het niet, dat een „Deen" de volksbenaming is voor een wilde zwaan en deze alswintergast bekend staat. De trek van dit soort dieren geschiedt meestal pas in de laatste weken van October en wan neer in de winter de vors.t invalt. La ten we hopen, dat deze éne zwaan nog geen winter maakt! SLACHTOFFERS. De nieuwe haven te Zierikzee be gint slachtoffers te eisen. Woens dag kwam daar de arbeider M. K. met zijn voet onder een kip- kar. Hy brak een aantal voet beentjes. In het ziekenhuis werd de voet in het gips gezet. Even eens werden Woensdag „uitge rangeerd" de arbeiders B, B. en S. De eerste raakte met een hand tussen de knijper en S. werd ook door een kipkar over zyn voet ge reden. Allen zullen zij enige tyd rust moeten houden. RESULTAAT. Er blijkt goede belangstelling te bestaan voor de tentoonstelling van schilderijen uit de Haagse School, die momenteel in het gemeentehuis van Brouwershaven wordt gehouden. Er werden reeds niet minder dan vijf honderd bezoekers genoteerd. Een goed resultaat! pleitte daarom plaatsing vertentie in het vakblac naar". De heer P. de Munck (P.v.d. A.) vestigde de aandacht er op, dat gegadigden in het bezit van een maalvergunning moeten zijn, bracht de plaats van de molen ter sprake in verband met eventuele sanering van Goes-Noord en had tenslotte woorden van lof voor B. en W, De heer Van Melle zeide. dat bji een sanering in derdaad de molen behouden zal wor den. Aan de heer K. H. Faassen werd eervol ontslag verleend als hoofd van de burgemeester van Dusseldorp- school in verband met zijn benoeming tot inspecteur van het l.o. te Rotter dam. De heer A. Vermaire verklaar de, dat hij het ten zeerste betreurde, dat de heer Van Faassen Goes ver laat, omdat het hier om een hoog staande en bekwame onderwijsman gaat. „Ik weet dat ik hier de tolk ben van duizenden", aldus de heer Vermaire. „Maar vanzelfsprekend verheug ik me ook over de promotie van de heer Van Faassen". Wethou der Van Melle verklaarde namens het college het met deze lof volkomen eens te zyn. Hij hoopte, dat in de plaats van de heer Van Faassen weer een bekwame kracht zou kun nen worden benoemd. Automobiliste tot f 200 of twee maanden veroordeeld Het ongeval bij Kruiningen De Middelburgse arrondissements rechtbank veroordeelde Dinsdag morgen mevrouw L. J. H. B. uit Breda tot f 200 boete of twee maan den hechtenis. Mevrouw B. stond op 13 Augustus j.l. terecht als verdachte in de zaak van het ongeval te Kruiningen op 14 Juni j.l. Bij dit ongeluk kwamen een personenauto en een motorrij wiel met elkaar in botsing. Dit had tot gevolg, dat de duo-passagier van de motorrijder op slag werd gedood. Mevrouw B. bestuurde de auto. De uitspraak was conform de eis van de officier van justitie. Te Wemeldlnge lcwam de nieuwe Bonzijbrug gereed. Lang gewacht en stil gezwegen (Foto P.Z.C Zaterdag a.s. vuurwerk in Vlissingen. Het vuurwerk te Vlissingen. dat in verband met de weersomstandigheden reeds tweemaal werd uitgesteld, zal worden afgestoken op Zaterdag 28 Augustus a.s. des avonds om negen uur op het badstrand aan de Boule vard Evertsen. - Het programma luidt als volgt: 1. Opening. 2. Turks Grootkruis. 3. Chinees ruitenfront. 4. Nimfenfront. 5. Wapen van Walcheren. 6. Telegrafen. 7. Bengaalse verlichting. 8. Vliegende schotels. 9. Stijgende kroon. 10. Zilveren trophee, 11. Alcazar front. 12. Diamantenwaterval. 13. Grote slotdecoratie. Teneinde aan de te verwachten gro te publieke belangstelling het hoofd te kunnen bieden, zullen de Boulevard Evertsen. de Boulevard Bankert ten Noorden van het Haventje van Meyer, de Kenau Hasselaarstraat en de Park laan van 's avpnds 8 uur af, totdat de afzetting door de politie zal worden opgeheven, worden afgesloten voor het verkeer met alle voertuigen. In de Parklaan zal een rijwielbergplaats worden ingericht. Aan het vuurwerk zal van 19 tot 20.30 uur een concert voorafgaan door de Koninklijke Harmonie „Ons Genoegen". Dit concert wordt gege ven in het Bellamypark. Nü afloop hiervan is er een fakkel optocht naar de Boulevard Evertsen, waar vóór de aanvang van het vuur werk muziek ten gehore zal worden gebracht. Indien tengevolge van slechte weersomstandigheden het vuurwerk geen doorgang vindt, zal het concert in het Bellamypark wórden gehouden des avonds van 8.0010.00 uur. Weer voor oesterbroedval slecht. Met 100 larven per 100 liter Scheldewater was er vorige week, nog een kleine kans op aanslag van oesterbroed, vooral, omdat begin vo rige week nogal wat grote en rype larven geteld werden. Sindsdien is het echter voor de oesterbroedval weer aanmerkelijk verslechterd, zo dat waarschijnlijk voor dit seizoen de broedva] wel tot het verleden be hoort. (Slot van pag. 1). Door egn kunstmatig (Frans) be leid is er een overproductie van lint ontstaan, of dreigt zulks telkenmale te ontstaan. Het marktbederf en de onzekerheid worden hierdoor sterk in de hand gewerkt en het is de vraag of de in Frankrijk kunstmatig ge steunde bedrijven zich zonder deze steun zouden kunnen handhaven. Bovendien is de Franse politiek on gunstig voor de werkgelegenheid In België en Nederland. In de maanden December 1952 en Januari 1958 wa ren in België 4000 werknemers in de vlasindustrie werkloos. Deze werk- BINNENVERING BEO ».m De beste bedden JJSfc^ooil gemaakt!^ Ijooilwill SCHUIMRUBBER BED HA2EI «EDO EN. .EN.MATRASSEN-FABRIEKEN TE 2EVEN8ERGEN UIEFOON Ne 1 loosheid werd van Belgische zyde toe geschreven aan het tekort aan stro- vlas. Toen de Belgen zich daartoe in Nederland wilden dekken, stegen de stroylaspryzen dermate, dat de Zeeuwsch-Vlaamse vlasnyverheid het vlas onbewerkt aan België ging ver kopen, waardoor ook in Zeeuwsch- Vlaanderen de werkloosheid sterk toenam. Maatregelen. De Belgische overheid heeft de vlassers bereids enige steun toege zegd en aangekondigd op bepaalde Franse producten bij de invoer com pensatie-belasting te gaan heffen. De vlassers koesteren vooralsnog echter geen grote verwachtingen van deze maatregelen. Ook in Nederland worden maatre gelen tot bescherming van de vlas industrie noodzakelijk geacht en daartoe heeft de Ned. Federatie van Vlassersverenigingen zich reeds schriftelijk tot de ministers van land bouw en economische zaken gewend en hoopt men binnenkort in de gele genheid te worden gesteld deze aan gelegenheid te bespreken. brengen van een bekisting, opdat vanmorgen vroeg de eerste klei kan worden gestort, die voor de eigenlij ke sluiting moet zorgen. Kiepkarren getrokken door een kleine locomotief zullen de klei over een lange steiger aanvoeren. Men hoopt het werk in een zodanig tempo te kunnen volhou den. dat men met de klei het stijgen de water voorblyft tot 's middags twee uur. Naar schatting zal 800 kubiekeme- ter klei, dié wordt aangevoerd uit een depot, nodig zijn. Aan beide zy- den moet voorts zand tegen de klei- dam worden gespoten waarvoor vel schillende zuigers in actie zullen zijn. Een zuiger ligt, zoals destijds reeds gemeld binnendijks Na de voltooiing van het werk zal deze zuiger over de dijk weer naar buiten moeten worden gebracht. Vermist Veers jongetje in Kanaal verdronken De vermoedens, dat de zesjarige Dicky Jansen uit Veere, die sinds vo rige 'week Donderdagmorgen vermist werd, zou zijn verdronken, zyn be vestigd. Woensdagmorgen omstreeks zes uur ontdekte een Kleverkerkse landbouwer, die zijn koeien aan de Kanaaldijk ging melken, het stoffe lijk overschot, drijvende in het water by de glooiing. Hij haalde het lijkje op de kant en waarschuwde onmid dellijk de politie. Donderdag om ongeveer 9 uur had het knaapje de ouderlijke woning ver laten om met zijn vriendjes te gaan spelen. Omstreeks 12 uur is hij voor het laatst gesignaleerd in de buurt van de sluizen. Men vermoedt, dat het slachtoffer tje ten Zuiden van de sluizen in het water is gevallen, ongeveer ter hoog te van de plaats, waar gewoonlijk de jachten liggen. Zekerheid daarom trent kan echter niet worden verkre gen. Ruim zes dagen lang hebben velen naar de vermiste gespeurd. Al die tijd werd op alle denkbare plaatsen in de omgeving van de sluizen intensief gedr.egd. Vooral de Rijkspolitie en het sluispersoneel hadden in deze werk zaamheden een groot aandeel. Aanvaring op Westerschelde Gisteravond omstreeks 11 uur zyn op de rede van Vlissingen het Neder landse s.s. „Leopoldskerk" en het Panamese s.s. „Dominator" met elk aar in aanvaring gekomen. De „Leo poldskerk" was op weg naar Ant werpen, terwyl de „Dominator" van Antwerpen kwam. De sleepboot „Adrien Letzer" en het bergingsvaar tuig zeeleeuw" voeren ter eventuele assistentie uit. De „Leopoldskerk" en de „Dominator" zyn na de aanvaring ten anker gegaan. De „Leopoldskerk" heeft bij de aanvaring op ongeveer 1% tot 2 me ter boven de waterlijn aan de achter zijde van bakboord een scheur opge lopen. De „Dominator" liep aan stuur boord boven het anker een gat op. „Ik wil niet meer lopen" thans verschenen Thans is in druk verschenen het toneelspel „Ik wil niet meer lopen" van D. van Es. Zoals bekend ver wierf dit spel de hoofdprijs in de to- neelprijsvraag van de P.Z.C., uitge schreven in overleg met de voorzitter van de Hervormde Jeugdraad in Zee land. Deze prijsvraag was een poging te voorzien in de behoefte aan goede toneelstukken ten dienste van Her vormde Jeugdverenigingen ten plat- telande. De jury acntte „Ik wil niet meer lopen" een goed speelbaar stuk, met sterke spelmomenten, goede ka raktertekeningen, behoorlijke pro bleemstelling en een climax, die tot bet slot worat gehandhaafd. Het stuk is aangeboden aan de Hervormde Jeugdraad, die in Middelburg en Goes en zo mogelijk ook in Zeeuwsch- Vlaanderen en Noord-Zeeland zal or ganiseren of doen organiseren. Daar na kan het stuk door elke vereniging, die zulks wenst, worden opgevoerd. Het auteursrecht is bepaald op 15.per opvoering, doch voor ie dere eerste opvoering door Hervorm de Jeugdverenigingen in Zeeland zal geen auteursrecht zijn verschuldigd. MIDDELBURG. Vandaag Molenwater: „Miniatuur Wal cheren", 9—24 uur, muziekkiosk: Concert „Excelsior" (Middelburg), 20 uur; Electro: „Young man with a horn", (18 j.), 19 en 21.15 uur. VLISSINGEN. Vandaag Alhambra: „Tramlijn begeer te" (18 jr.), 19 en 21 uur; Luxor: „Levend begraven" (14 jr.), 20 uur. GOES. Vandaag Grand: „Tramlijn begeerte" (18 jr.), 20 yur. VEERE. Vandaag „Het Lametje": Schilderijen- BRO UWER SIIAVEN. Vandaag Stadhuis: Schilderijententoon stelling (Haagse school). IJZENDIJKE Vandaag Gemeentehuls: Schilderijen- expositie .NederlandWaterland". GROEDE. Vandaag Gemeentehuis: Tentoonstel ling Oostaziatische Kunst. SLUIS. Vandaag Gemeentehuis: Tentoonstel ling Delfts aardewerk. AARDENBURG. Vandaag St. Baafskerk: Schilderijen expositie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 2