Strijd in Zeeland in 1940 verliep
uiterst teleurstellend
Demping
Kade is
van havenkom aan de
noodzakelijk
Zeeuwse Almanak
VANDAAG GAAT HET DlJKWATER
DEFINITIEF DICHT
VAN
VLASNIJVERHEID BEDREIGD
Agenda
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 26 AUGUSTUS 1954
RAPPORT GENERALE STAF VERSCHENEN
Nergens werd over een werkelijk
krachtig verdedigend front beschikt
„DE BESTUDERING EN de beschrijving van het verloop der krijgt
verrichtingen op de Zeeuwse eilanden en wel iu het bijzonder van die op
Zuid-Beveland en Walcheren, bezorgt de geschiedschrijver ©en gevoel van
teleurstelling en wrevel". Tot deze conclusie komt de auteur van een on
langs bjj het Staats-uitgevcrijbedrjjf verschenen boek „De Strijd in Zee
land, Mei 1940". De gegevens voor dit werk werden reeds in 1940/42 ver
zameld en bewerkt door de toenmalige luitenant-kolonel van de generale
staf, F. M. J. Stuvel, waarna in 1952 de bewerking opnieuw ter hand werd
genomen en voltooid door de directeur van de krijgsgeschiedkundige afde
ling van dé Generale Staf, kolonel b.d. C. D. Kamerling. Daarbij werden
nieuwe gegevens van Duitse en Franse zjjde Verwerkt. In het boek wor
den de krijgsverrichtingen uit de bewogen dagen van Mei 1940 in Zeelund
stuls voor stuk gereconstrueerd, een reconstructie, die ten slotte aldus
wordt samengevat:
„In vier dagen tijde versloegen drie SS-bataljons tien Franse en Ne
derlandse bataljons op Zuid-Beveland en Walcheren, terwijl bovendien nog
tivee Nederlandse bataljons capituleerden zonder aan de strijd te hebben
deelgenomen. Daarbjj zyn dan nog de Peel troepen en de andere Neder
landse onderdelen op Walcheren (plm. 8.000 man) buiten beschouwing
gelaten".
Waaraan is het toe te schrijven, zo
vraagt de bewerker zich af, dat een
belangrijke numerieke meerderheid
aan verdedigende landstrijdkrachten
het onderspit moest delven tegen een
aanvallende numerieke minderheid?
Is dit uitsluitend te wijten geweest
aan factoren als vijandelijke beheer
sing van het luchtruim, betere ma
teriële uitrusting van de vijand, da
ling van het moreel en de strhalust,
in het bijzonder van de Nederlandse
landstrijdkrachten tengevolge van
over vermoeidheid en van de berich
ten over het verloop der gevechts
handelingen elders? Of zijn er nog
andere oorzaken aan te wijzen?
Heeft de leiding wellicht gefaald
en zo ja. waaraan is dat toe te schrij
ven? En in wiens handen berustte
eigenlijk de leiding van de operaties
in Zeeland? Op deze vragen tracht
de auteur in een nabeschouwing een
antwoord te geven.
Tot 12 Mei, ongeveer 16.00 uur,
had de commandant Zeeland, schout
bjj nacht H. J. van der Stad, volle
dige bevelsbevoegdheid over de Ne
derlandse strijdkrachten in geheel
Zeeland. Daarna stelde hij de Ne
derlandse troepen in Zeeuwsch-
Vlaandereu onder de bevelen van de
commandant van de Franse 60e di
visie, generaal Deslaurens. In de
voormiddag van 13 Mei stelde de
commandant Zeeland alle Nederland
se troepen op Zuid-Beveland onder
de bevelen van generaal-majoor Du-
rand, die in samenwerking met
schout bij nacht Platon en de com
mandant Zeeland de leiding van de
verdediging van Walcheren en Zuid-
Beveland op zich had genomen.
Waarom de Nederlandse troepen op
Walcheren niet onder Frans bevel
werden gesteld is niet duidelijk.
Generaal Durand vreesde een vij
andelijke actie over de Oosterschel-
de tegen de Noordkust van Zuid-Be
veland ten Westen van het kanaal.
Dit had tengevolge, dat hy niet al
leen troepen wenste aan de Noord-
laist van Zuid-Beveland, maar tevens
op Noord-Beveland, terwyl hij bo
vendien het gros van zijn detache
ment op Walcheren vasthield. Was
de vrees voor een Duitse actie over
de Oosterschelde gerechtvaardigd
Het zou geen eenvoudige onderne
ming zjjn geweest, maar generaal
Durand had vanzelfsprekend geen
begrip voor de moeilijkheden, welke
de Duitsers by een dergelyke actie
stonden te wachten. De commandant
Zeeland had dit wel, doch dat van de
zyde van het commando Zeekind
krachtige pogingen zijn aangewend
om generaal Durand lol andere ge
dachten te brengen, ig niet gebleken.
Hoe het ook zy, de maatregelen, die
ten doel hadden het hoofd te kunnen
bieden aan elke mogelijk geachte
vijandelijke actie, hadden tengevolge
dat nergens over een wei'kelyk
krachtig verdedigend front werd be
schikt.
Na 13 Mei werden bovendien her
haalde malen de bevelsbevoegdheden
gewijzigd, zodat een doelbewuste lei
ding heel moeilijk werd, temeer daar
zeer snel gehandeld moest worden.
Aan de daardoor ontstane tijdnood
is ongetwijfeld het gebrek aan sa
menwerking tussen de Franse en
Nederlandse troepencommandanten
toe te schrijven. De opmars van de
Duitse „Gruppe Haussev" op Zuid-
Beveland kon daardoor moeilijk on
der voor haar gunstiger omstandig
heden zyn geschied.
Do schrijver meent, dat het hoogst
ibevredigende verloop van de stryd
op Zuid-Bevcland en Walcheren on
getwijfeld o.m. een gevolg
ae conceptie van generaal Durand.
Zonder deze conceptie had een krach
tige actieve verdediging gevoerd kun
nen zyn. Niet alleen de commandant
Zeeland kan verantwoordeiyk wor
den gesteld voor het verloop der ope
raties, omdat hem geen volledige be-
velsbevocgdheid was verleend over de
Franse troepen. Ook hier is weer
duideiyk gebleken, (kit. een niet voor
bereid optreden in geallieerd verhand
tot grote moeiykneden aanleiding
geeft.
TELEURSTELLEND.
Aan het slot van het boek wordt
hulde gebracht aan de Franse sol-
Actverteniib.
LIKDOORNS WONDÊRÓÏÏÈ
Weg met onhandige llkdooraringea en
gevaarlijke scheermesjes. Een nieuw
vloeibaar middel. NOXACORN. neemt
de pijn weg in 60 seconden. Eeltplekken
en eksterogen verschrompelen met wor
tel en aL Bevat gezuiverde wonderolie,
jodium en het pijnstillende benzocalne.
Een flesje NOXACORN Antiseptisch
Likdoornmiddel van t L36 bespaart U
veel ellende.
daten. „Dat de houding der Neder
landse troepen, welke daadwerkelijk
aan de gevechten in Zeeland hebben
deelgenomen, over het algemeen te
leurstellend is geweest, kan helaas
niet worden ontkend", zo wordt
voorts opgemerkt. Uit een bylage
blijkt, dat in Zeeand 5 officieren. 7
onderofficieren, 6 korporaals en 20
soldaten tijdens de gevechten werden
gedood.
Het boek dat ruim 200 bladzij
den telt is door de Staatsdrukke
rij keurig verzorgd, terwyl verschil
lende kaarten en bylagen zijn bijge
voegd. Zo zijn o.m. vermeld de ver
plaatsing van de Nederlandse troe
pen in België en Frankrijk en hun
lotgevallen, het werk van geneeskun
dige dienst en evacuatie enz.
SLUITGAT VAN 80 METER
Wedloop met het
stijgende water
Als er niet op het laatste moment
geen nieuwe tegenslagen zal zyn on
dervonden, mag men aannemen, dat
hedenmorgen vroeg de eigeniyke
sluitingswerkzaamlieden aan de dijk
door het Dykwater aan de Noord
kust van Schouwen-Duiveland zyn
begonnen. Met de voorbereidingen
voor de dichting van het sluitgat is
men reeds enige tyil doende.
Van beide oevers (Dreischor en Sir-
jansland) uit. zijn de dijkdelen zover
aangebouwd dat het sluitgat een
breedte van bijna 80 meter hield. De
koppen werden afgewerkt en ver
sterkt en in het gat werden enige
zinkstukken neergelaten waarop
stortsteen is aangebracht. Een vier
dubbele rij palen staat reeds stevig
ingeheid en vannacht omstreeks twee
uur zou men beginnen met het aan-
B. EN W. VAN GOES:
£.n)in tot
IN DE SLOOT.
Dat een rjjbewys nog niet alles zegt
over de rijvaardigheid van een be
stuurder, bewees Weer eens te meer
een Noord-Bevelander, die met een
gloednieuw rijbewijs op zak in Goes
een auto ging huren om met de fa
milie een dagje uit te gaan. Hy sloeg
van Goes de weg in naar Wolphaarts-
dijk, om daar de boot te nemen naar
zijn woonplaats. Helaas, in Wol-
phaartsdijk is hij nimmer aangeko
men. Want vóór het zover was. kwam
hy onderweg in een sloot terecht. Het
ergste van net geval was, dat de fa
milie het autoritje heeft gemist,
want persoonlyke ongelukken deden
zich niet voor en de auto, die met een
kraanwagen moest worden opgeta-
WEG TERUG...
Het besturen van omvangrijke mo
torvoertuigen in oude stadjes, met
nauwebochtige straten, vereistbij.
zonder veel vakkundigheid en menig
maal hebben wy dan ook chauffeurs
van autobussen en van trucks met op
leggers bewonderd.
De chauffeur, die gisteren traohtte
s\jn meterslange trailer door de boch
tige straten van Zierikzee te wringen,
was evenwel niet succesvol. Na de
bocht GrachtwegScheepstimmerdijk
„genomen" te hebben, liep het vehir
kei muurvast
Verder rjjden bleek uitgesloten en
er zat voor de bestuurder niets an
ders op, dat zijn voertuig over een af
stand van een kleine kilometer de weg
terug te doen aflegenGeen geringe
opgavef Langzaam, zeer voorzichtig,
sukkelde het gevaarte achteruit de
Scheepstimmerdijk weer af, vervol
gens de Grachtweg en eerst nabij het
R.T.M.-station kon de auto gekeerd
worden.
Tot op heden is geen nieuwe strem
ming gemeld, zodat mag worden aan
genomen, dat de chauffeur er thans
in geslaagd is zyn monstervoertuig
door de straten van Zierikzee te
stuwen
Dient echter sluitstuk te zijn van
sanering van Goes-Noord
De raad van Goes, die Woensdagavond in openbare vergadering bi.jeen
kwam, behandelde in korte tijd een vijf punten tellende agenda. Daarbij
werd o.m. gesproken over de demping van de havenkom aan de Kade,
waarover de lieer R. Zuidema (A.R.) vragen had gesteld. Het college van
B. en W. deelde in antwoord hierop mede, dat de aanwezige leden van het
college de burgemeester is uitstedig allen van mening waren, dal
Kadedemping uiteindelijk wenselijk, zo niet noodzakelijk is. Indien uitvoe
ring van dit project slechts een kwestie was van enkele duizenden guldens
en niet van tonnen, dan zouden B. en W. de raad voorstellen tot uitvoering
van dit project over te gaan. „Wy zouden ons daarbij niet laten weerhouden
door aesthetische motieven, aldus het college.
Het is even wei van mening, dat kadederaping moet worden gezien als
een onderdeel van een complex van maatregelen, dat aangeduid kan wor
den als „de ontsluiting van Goes-Noord".
Alleen met demping van de havenkom is dit stadsdeel als geheel niet
gered.
B. en W. menen dat de uitvoering
van een ander onderdeel van dit com
plex maatregelen, namelijk de Sane
ring van het gebied, omsloten dóór de
's-Heer-Hendrikskinderenstraat, Klei
ne Kade en J. A. v. d. Goeskade
en het verbeteren van de toegangs
wegen aldaar, een hógere urgentie
bezit dan -Kadedemping. Het geven
van achterland voor het gehele noor
delijke stadsdeel is als een krachtiger
levensinjectie te beschouwen dan al
leen maai1 het scheppen van parkeer
ruimte door kadedemping.
B. en W. geloven tenslotte, dat de
ze kadedemping na de uitvoering der
sanering en de ontsluiting noodza-
kelykerwijze dient te volgen en dat
dit onderdeel moet worden be
schouwd als een onontkoombaar
sluitstuk der ontslultlngsmaatregelen
van GoesNoord. „Het gehele pro
bleem kadedemping is geplaatst in
het kader van liet ontwikkelingsplan
voor het gehele betrokken gebied",
aldus het college.
De heer Zuidema verklaarde hierop
dat hy door deze beantwoording van
Zijn vragen was tevredengesteld. Al
leen wist hy niet, dat er sprake was
van een „ontwikkelingsplan". Wet
houder Van Melle verklaarde, dat dit
plan er nog niet is, maar dat het In
de bedoeling ligt van B. en W. om aan
de raad voorstellen te doen.
De raad besloot voorts tot aan
koop van de molen en aanhorig-
heden aan de Paardenweg voor
een bedrag van f 28.000.—.
Op een vraag van de heer J. S.
Visscher gaf wethouder J. J. van
Melle toe, dat er voor de gemeente
enig risico aan deze aankoop is ver
bonden, maar aan de andere kant is
hier sprake van een historisch en cul
tureel monument. De heer A. Ver-
maire (Middenst.) wees er op, dat er
voor het pachten van deze molen
meer dan één gegadigde zijn en be-
'aatsing van een ad-
vakblad „De Mole-
keld, bleek ook slechts enkele lichte
beschadigingen te hebben opgelopen.
Zodat per slot van rekening ieder
met de schrik vry kwam
WINTER.
Er zat dezer dagen een Deen in
het Spui te Brouwershaven. Nu is dit,
gezien het tegenwoordige iifternatio-
nale karakter van Schouwen-Duive
land niet eens groot, schokkend
nieuws, ware het niet, dat een „Deen"
de volksbenaming is voor een wilde
zwaan en deze alswintergast
bekend staat. De trek van dit soort
dieren geschiedt meestal pas in de
laatste weken van October en wan
neer in de winter de vors.t invalt. La
ten we hopen, dat deze éne zwaan
nog geen winter maakt!
SLACHTOFFERS.
De nieuwe haven te Zierikzee be
gint slachtoffers te eisen. Woens
dag kwam daar de arbeider M.
K. met zijn voet onder een kip-
kar. Hy brak een aantal voet
beentjes. In het ziekenhuis werd
de voet in het gips gezet. Even
eens werden Woensdag „uitge
rangeerd" de arbeiders B, B. en
S. De eerste raakte met een hand
tussen de knijper en S. werd ook
door een kipkar over zyn voet ge
reden. Allen zullen zij enige tyd
rust moeten houden.
RESULTAAT.
Er blijkt goede belangstelling te
bestaan voor de tentoonstelling van
schilderijen uit de Haagse School, die
momenteel in het gemeentehuis van
Brouwershaven wordt gehouden. Er
werden reeds niet minder dan vijf
honderd bezoekers genoteerd. Een
goed resultaat!
pleitte daarom plaatsing
vertentie in het vakblac
naar". De heer P. de Munck (P.v.d.
A.) vestigde de aandacht er op, dat
gegadigden in het bezit van een
maalvergunning moeten zijn, bracht
de plaats van de molen ter sprake in
verband met eventuele sanering van
Goes-Noord en had tenslotte woorden
van lof voor B. en W, De heer Van
Melle zeide. dat bji een sanering in
derdaad de molen behouden zal wor
den.
Aan de heer K. H. Faassen werd
eervol ontslag verleend als hoofd van
de burgemeester van Dusseldorp-
school in verband met zijn benoeming
tot inspecteur van het l.o. te Rotter
dam. De heer A. Vermaire verklaar
de, dat hij het ten zeerste betreurde,
dat de heer Van Faassen Goes ver
laat, omdat het hier om een hoog
staande en bekwame onderwijsman
gaat. „Ik weet dat ik hier de tolk
ben van duizenden", aldus de heer
Vermaire. „Maar vanzelfsprekend
verheug ik me ook over de promotie
van de heer Van Faassen". Wethou
der Van Melle verklaarde namens het
college het met deze lof volkomen
eens te zyn. Hij hoopte, dat in de
plaats van de heer Van Faassen
weer een bekwame kracht zou kun
nen worden benoemd.
Automobiliste tot f 200 of
twee maanden veroordeeld
Het ongeval bij Kruiningen
De Middelburgse arrondissements
rechtbank veroordeelde Dinsdag
morgen mevrouw L. J. H. B. uit
Breda tot f 200 boete of twee maan
den hechtenis.
Mevrouw B. stond op 13 Augustus
j.l. terecht als verdachte in de zaak
van het ongeval te Kruiningen op
14 Juni j.l. Bij dit ongeluk kwamen
een personenauto en een motorrij
wiel met elkaar in botsing. Dit had
tot gevolg, dat de duo-passagier van
de motorrijder op slag werd gedood.
Mevrouw B. bestuurde de auto. De
uitspraak was conform de eis van
de officier van justitie.
Te Wemeldlnge lcwam de nieuwe
Bonzijbrug gereed. Lang gewacht en
stil gezwegen
(Foto P.Z.C
Zaterdag a.s. vuurwerk
in Vlissingen.
Het vuurwerk te Vlissingen. dat in
verband met de weersomstandigheden
reeds tweemaal werd uitgesteld, zal
worden afgestoken op Zaterdag 28
Augustus a.s. des avonds om negen
uur op het badstrand aan de Boule
vard Evertsen.
- Het programma luidt als volgt:
1. Opening.
2. Turks Grootkruis.
3. Chinees ruitenfront.
4. Nimfenfront.
5. Wapen van Walcheren.
6. Telegrafen.
7. Bengaalse verlichting.
8. Vliegende schotels.
9. Stijgende kroon.
10. Zilveren trophee,
11. Alcazar front.
12. Diamantenwaterval.
13. Grote slotdecoratie.
Teneinde aan de te verwachten gro
te publieke belangstelling het hoofd
te kunnen bieden, zullen de Boulevard
Evertsen. de Boulevard Bankert ten
Noorden van het Haventje van Meyer,
de Kenau Hasselaarstraat en de Park
laan van 's avpnds 8 uur af, totdat de
afzetting door de politie zal worden
opgeheven, worden afgesloten voor het
verkeer met alle voertuigen. In de
Parklaan zal een rijwielbergplaats
worden ingericht.
Aan het vuurwerk zal van 19 tot
20.30 uur een concert voorafgaan
door de Koninklijke Harmonie „Ons
Genoegen". Dit concert wordt gege
ven in het Bellamypark.
Nü afloop hiervan is er een fakkel
optocht naar de Boulevard Evertsen,
waar vóór de aanvang van het vuur
werk muziek ten gehore zal worden
gebracht.
Indien tengevolge van slechte
weersomstandigheden het vuurwerk
geen doorgang vindt, zal het concert
in het Bellamypark wórden gehouden
des avonds van 8.0010.00 uur.
Weer voor oesterbroedval slecht.
Met 100 larven per 100 liter
Scheldewater was er vorige week,
nog een kleine kans op aanslag van
oesterbroed, vooral, omdat begin vo
rige week nogal wat grote en rype
larven geteld werden. Sindsdien is
het echter voor de oesterbroedval
weer aanmerkelijk verslechterd, zo
dat waarschijnlijk voor dit seizoen
de broedva] wel tot het verleden be
hoort.
(Slot van pag. 1).
Door egn kunstmatig (Frans) be
leid is er een overproductie van lint
ontstaan, of dreigt zulks telkenmale
te ontstaan. Het marktbederf en de
onzekerheid worden hierdoor sterk in
de hand gewerkt en het is de vraag
of de in Frankrijk kunstmatig ge
steunde bedrijven zich zonder deze
steun zouden kunnen handhaven.
Bovendien is de Franse politiek on
gunstig voor de werkgelegenheid In
België en Nederland. In de maanden
December 1952 en Januari 1958 wa
ren in België 4000 werknemers in de
vlasindustrie werkloos. Deze werk-
BINNENVERING BEO ».m
De beste bedden
JJSfc^ooil gemaakt!^
Ijooilwill
SCHUIMRUBBER BED
HA2EI «EDO EN.
.EN.MATRASSEN-FABRIEKEN TE 2EVEN8ERGEN UIEFOON Ne 1
loosheid werd van Belgische zyde toe
geschreven aan het tekort aan stro-
vlas. Toen de Belgen zich daartoe in
Nederland wilden dekken, stegen de
stroylaspryzen dermate, dat de
Zeeuwsch-Vlaamse vlasnyverheid het
vlas onbewerkt aan België ging ver
kopen, waardoor ook in Zeeuwsch-
Vlaanderen de werkloosheid sterk
toenam.
Maatregelen.
De Belgische overheid heeft de
vlassers bereids enige steun toege
zegd en aangekondigd op bepaalde
Franse producten bij de invoer com
pensatie-belasting te gaan heffen. De
vlassers koesteren vooralsnog echter
geen grote verwachtingen van deze
maatregelen.
Ook in Nederland worden maatre
gelen tot bescherming van de vlas
industrie noodzakelijk geacht en
daartoe heeft de Ned. Federatie van
Vlassersverenigingen zich reeds
schriftelijk tot de ministers van land
bouw en economische zaken gewend
en hoopt men binnenkort in de gele
genheid te worden gesteld deze aan
gelegenheid te bespreken.
brengen van een bekisting, opdat
vanmorgen vroeg de eerste klei kan
worden gestort, die voor de eigenlij
ke sluiting moet zorgen. Kiepkarren
getrokken door een kleine locomotief
zullen de klei over een lange steiger
aanvoeren. Men hoopt het werk in
een zodanig tempo te kunnen volhou
den. dat men met de klei het stijgen
de water voorblyft tot 's middags
twee uur.
Naar schatting zal 800 kubiekeme-
ter klei, dié wordt aangevoerd uit
een depot, nodig zijn. Aan beide zy-
den moet voorts zand tegen de klei-
dam worden gespoten waarvoor vel
schillende zuigers in actie zullen zijn.
Een zuiger ligt, zoals destijds reeds
gemeld binnendijks Na de voltooiing
van het werk zal deze zuiger over de
dijk weer naar buiten moeten worden
gebracht.
Vermist Veers jongetje
in Kanaal verdronken
De vermoedens, dat de zesjarige
Dicky Jansen uit Veere, die sinds vo
rige 'week Donderdagmorgen vermist
werd, zou zijn verdronken, zyn be
vestigd. Woensdagmorgen omstreeks
zes uur ontdekte een Kleverkerkse
landbouwer, die zijn koeien aan de
Kanaaldijk ging melken, het stoffe
lijk overschot, drijvende in het water
by de glooiing. Hij haalde het lijkje
op de kant en waarschuwde onmid
dellijk de politie.
Donderdag om ongeveer 9 uur had
het knaapje de ouderlijke woning ver
laten om met zijn vriendjes te gaan
spelen. Omstreeks 12 uur is hij voor
het laatst gesignaleerd in de buurt
van de sluizen.
Men vermoedt, dat het slachtoffer
tje ten Zuiden van de sluizen in het
water is gevallen, ongeveer ter hoog
te van de plaats, waar gewoonlijk de
jachten liggen. Zekerheid daarom
trent kan echter niet worden verkre
gen.
Ruim zes dagen lang hebben velen
naar de vermiste gespeurd. Al die
tijd werd op alle denkbare plaatsen in
de omgeving van de sluizen intensief
gedr.egd. Vooral de Rijkspolitie en het
sluispersoneel hadden in deze werk
zaamheden een groot aandeel.
Aanvaring op
Westerschelde
Gisteravond omstreeks 11 uur zyn
op de rede van Vlissingen het Neder
landse s.s. „Leopoldskerk" en het
Panamese s.s. „Dominator" met elk
aar in aanvaring gekomen. De „Leo
poldskerk" was op weg naar Ant
werpen, terwyl de „Dominator" van
Antwerpen kwam. De sleepboot
„Adrien Letzer" en het bergingsvaar
tuig zeeleeuw" voeren ter eventuele
assistentie uit. De „Leopoldskerk" en
de „Dominator" zyn na de aanvaring
ten anker gegaan.
De „Leopoldskerk" heeft bij de
aanvaring op ongeveer 1% tot 2 me
ter boven de waterlijn aan de achter
zijde van bakboord een scheur opge
lopen.
De „Dominator" liep aan stuur
boord boven het anker een gat op.
„Ik wil niet meer lopen"
thans verschenen
Thans is in druk verschenen het
toneelspel „Ik wil niet meer lopen"
van D. van Es. Zoals bekend ver
wierf dit spel de hoofdprijs in de to-
neelprijsvraag van de P.Z.C., uitge
schreven in overleg met de voorzitter
van de Hervormde Jeugdraad in Zee
land. Deze prijsvraag was een poging
te voorzien in de behoefte aan goede
toneelstukken ten dienste van Her
vormde Jeugdverenigingen ten plat-
telande. De jury acntte „Ik wil niet
meer lopen" een goed speelbaar stuk,
met sterke spelmomenten, goede ka
raktertekeningen, behoorlijke pro
bleemstelling en een climax, die tot
bet slot worat gehandhaafd. Het stuk
is aangeboden aan de Hervormde
Jeugdraad, die in Middelburg en Goes
en zo mogelijk ook in Zeeuwsch-
Vlaanderen en Noord-Zeeland zal or
ganiseren of doen organiseren. Daar
na kan het stuk door elke vereniging,
die zulks wenst, worden opgevoerd.
Het auteursrecht is bepaald op
15.per opvoering, doch voor ie
dere eerste opvoering door Hervorm
de Jeugdverenigingen in Zeeland zal
geen auteursrecht zijn verschuldigd.
MIDDELBURG.
Vandaag Molenwater: „Miniatuur Wal
cheren", 9—24 uur, muziekkiosk:
Concert „Excelsior" (Middelburg), 20
uur; Electro: „Young man with a
horn", (18 j.), 19 en 21.15 uur.
VLISSINGEN.
Vandaag Alhambra: „Tramlijn begeer
te" (18 jr.), 19 en 21 uur; Luxor:
„Levend begraven" (14 jr.), 20 uur.
GOES.
Vandaag Grand: „Tramlijn begeerte"
(18 jr.), 20 yur.
VEERE.
Vandaag „Het Lametje": Schilderijen-
BRO UWER SIIAVEN.
Vandaag Stadhuis: Schilderijententoon
stelling (Haagse school).
IJZENDIJKE
Vandaag Gemeentehuls: Schilderijen-
expositie .NederlandWaterland".
GROEDE.
Vandaag Gemeentehuis: Tentoonstel
ling Oostaziatische Kunst.
SLUIS.
Vandaag Gemeentehuis: Tentoonstel
ling Delfts aardewerk.
AARDENBURG.
Vandaag St. Baafskerk: Schilderijen
expositie.