Turbinetankschip „Mijdrecht" met
succes te water gelaten
BISSCHOPPELIJK MANDEMENT
EN VERBROKEN SAMENWERKING
WALCHEREN
GEMEENTE-SECRETARIS VAN
WEMELDINGE NAM AFSCHEID
DIPLOMA'S UITGEREIKT AAN
LEERLINGEN IN BOUWBEDRIJF
MAANDAG 2 AUGUSTUS 1954
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
7
PAUL DL VRIES SPRAK IN GOES OVER
BIJ DE KON. MIJ. DE SCHELDE TE VLISSINGEN:
Kiel gelegd voor zusterschip van
eveneens 20.000 ton
Van de werven der Kon. My. „De Schelde" te Vlissingen is Zaterdag on
der grote belangstelling te water gelaten het turbinetankschip „Mijdrecht",
dat gebouwd wordt voor rekening van de N.V. Phs. van Ommeren te Rot
terdam.
Bij de stapelloop waren aanwezig de commissarissen, raad van beheer en
directie der N.V. Phs. van Ommeren, de directie van „De Schelde" en tal
van andere autoriteiten en belangstellenden uit reders- en scheepsbouw-
kringen.
De doop van het schip werd verricht door mevrouw \V. Oyevaar-Boer en
nadat de champagnefles tegen de boeg van het schip uiteengespat was,
nam mevrouw Oyevaar op de gebruikelijke wijze de laatste beletselen weg.
Met maatsehappijvlag en driekleur in top, gleed het schip tenslotte rus
tig in zyn element.
Het schip meet over alles 176,48
meter, de breedte op de spanten is
22,50 meter en de holte is 12,50 me
ter. De machines krijgen een vermo
gen van 7500 p.k.
Het draagvermogen van het schip
is 20.000 ton. Het is het eerste van 'n
serie van twee schepen, welke voor
de N.V. Phs. van Ommeren worden
gebouwd en het is ook de eerste tan
ker, die na de laatste'oorlog door „De
Schelde" op stapel werd gezet. Het
schip is voorzien van twee langsschot-
ten, terwijl door dwarsschotten een
verdeling in 24 ladingtanks is verkre-
fen. Het schip is geheel gelast op en-
ele kleinere uitzonderingen na.
Een deel van de romp werd ver
vaardigd volgens de optische af-
schrijfmethode. De hellingbouwtijd
van het schip bedroeg precies 8
maanden.
Zoals bij „De Schelde" gebruikelijk,
liep het schip op twee goten van
stapel, terwijl het achterschip werd
gedragen door een kleine midden-
goot. Aan de achtersteven was een
remschild bevestigd, maar het hoofd,
remmiddel was toch het drijvende
rjjsbed, dat in het water van de Hout
kade was aangebracht.
Het gewicht van het schip was by
de tewaterlating ongeveer 4900 ton.
De bouw van de „Mijdrecht" ge
schiedt onder toezicht van de tech
nische Dienst der N.V. van Ommeren,
Bureau Veritas en de Scheepvaart
inspectie.
De tewaterlating van de Mydrecht
werd gevolgd door de kiellegging
voor een zusterschip op dezelfde
helling.
Voor Nederlandse rederij
Na de stapelloop verenigden de ge
nodigden zich in het Scheldekvvartier,
waar de directeur van de N.V. „De
Schelde", de heer J. W. Hupkcs, zijn
gasten toesprak. Hy constateerde,
dat de te waterlating van de „My
drecht" voor f,De Schelde" een bij
zonder feit is, want dit is het eerste
koopvaardijschip, dat na de bevrij
ding door een Nederlandse rederij
aan „De Schelde" werd opgedragen.
De overige na-oorlogse opdrachten
aan „De Schelde" waren steeds voor
buitenlandse rekening geweest.
De heer Hupkes wees er in dit ver
band op van hoe groot belang het
voor een gezonde export-industrie is,
dat men ook een markt in eigen land
heeft.
Wij zyn, aldus de heer Hupkes, bij
zonder verheugd, dat door deze op.
dracht de banden met de Rotterdam
se reders verstevigd zijn. Aan de N.
V. Phs. van Ommeren betuigde spr.
erkentelijkheid voor het vertrouwen,
dat nog opnieuw bevestigd werd, om
dat reeds opdracht is gegeven voor
de bouw van een zusterschip.
Wat de naam „Mydrecht" betreft,
merkte spr. op, dat dit een naam is
om zeer trots op te zijn, want de vo
rige „Mijdrecht' 'is op 9 September
1948 koninklijk vermeld voor de moe
dige houding van de bemanning in
de oorlog.
Aan mevrouw Oyevaar dank bren
gend voor de tewaterlating bood de
heer Hupkes haar een fraai souvenir
aan, daarbij de hoop uitsprekend, dat
zij de „Mijdrecht" zou beschouwen als
„haar" schip.
Atoomenergie
Mr. J. J. Oyevaar sprak daarna
voor de N.V. Phs. van Ommeren.
De „Mydrecht", aldus de heer Oye
vaar, is het eerste turbinetankschip
bij onze vloot. Een bij-overweging om
deze turbine-voortstuwing te kiezen
is geweest, dat men by een verdere
ontwikkeling van de atoomenergie,
wellicht met een turbineschip iets ge-
makkelyker kan overgaan op atoom
kracht.
Bij het ontwerpen van dit schip
werd vooral gelet op de accommoda.
tie voor de bemanning en op de zin
volle vrije-tydsbesteding aan boord.
Het schip krijgt een vast zwembad
voor de schoorsteen en er komt een
hobby-cabine voor knutselaars, foto
grafen enz.
Voor het schip is reeds een rede
lijk charter-contract afgesloten.
Wij zijn, zo merkte mr. Oyevaar
op, geen pessimisten, maar we zijn
ons toch wel bewust van de moeilijk
heden voor de tankvaart.
In dit verband noemde spr. de
overeenkomst tussen een regering in
het Midden-Oosten en een suprana
tionale reder, by welke overeenkomst
vlagdiscriminatie wordt toegepast.
Spr. uitte zyn blijdschap over de
ontwikkelingsphase, waarin de „Mij
drecht" thans is gekomen en sprak
als zyn overtuiging uit, dat het schip
tijdig en als-zeer goed werk zal wor
den afgeleverd.
Mevrouw Oyevaar dankte daarna
in een aardig speechje de heren van
werf en rederij, die haar gelegenheid
gaven het schip te dopen en te wa
ter te laten.
Zij vertelde iets over haar „spaar
zame" kennis van de gemeente Mij
drecht in Utrecht en wenste de
nieuwe „Mijdrecht" toe, dat ze even
moedig en voorspoedig zou varen als
haar voorgangster, maar dan in
vrede.
Mijdrecht
De heer J. van der Haar, burge
meester van Mydrecht, haastte zich
daarna enige kennis te verbreiden
over de gemeente Mydrecht. In een
bijzonder geestige toespraak liet hij
de bestaansbronnen van Mijdrecht de
revue passeren, welke bestaansbron
nen reiken van een kettingkastenfa-
briek tot een bedrijf van haargroei
middelen. Daarnaast heeft men toch
ook weer de gebruikelijke bestaans
middelen van elke plattelandsge
meente.
Spr. gaf tenslotte uiting aan de
trots, op de vorige „Mydrecht" en hy
verzekerde, dat ook deze nieuwe My.
drecht met aandacht op haar tochten
gevolgd zal worden en in het bijzon
der op haar proeftocht!
Het laatste woord werd gesproken
door de loco-burgemeester van Vlis-
singen, wethouder M. A. van Pope-
ring, die de directie van „De Schel
de en de N.V. Phs. van Ommeren
gelukwenste met de succesvolle te
waterlating van de „Mydrecht".
In het Scheldekwartier werd voor
genodigden een koude lunch geser
veerd.
Vermelden we tenslotte nog, dat zich
onder de genodigden bevonden enige
bemanningsleden van de vorige „My
drecht". die internationale faam ver
wierf door een Duitse duikboot te
rammen.
Hevige botsing
onder Biggekerke
Zaterdagavond omstreeks 20 uur
gebeurde op het kruispunt te Krom-
menhoeke onder Biggekerke een ern
stig ongeluk. Een motor, bestuurd
door W. Dekker uit Meliskerke reed
in volle vaart tegen een personen
auto op, die bestuurd werd door P.
Verhage uit Vlissingen. D. had op
zijn voertuig de duo-passagier J.
Lous uit Meliskerke. Er volgde een
hevige botsing; de motor vloog met
passagiers over de auto heen en be
landde in des loot.
De motorrijder werd ernstig gewond
in de heupstreek; hij is overgebracht
naar het Gasthuis te Middelburg.
Zijn duo-passagier brak een sleutel
been. Na in 't Gasthuis verbonden te
zijn, kon hij naar huis worden ver
voerd. De automobilist liep geen let
sel op.
De auto werd zwaar beschadigd
terwijl de motor lichte schade had.
Middelburg
Fokveedag Middelburg
Op Donderdag 23 September zal
in Middelburg weer een Fokveedag
voor Walcheren worden georgani
seerd. De eerste na de oorlog ge
houden dag van die aard was op 18
September 1952. Deze dag gaf Wal
cheren als fokcentrum meer be
kendheid en droeg er toe bij dat
de handel in fokvee opleefde. Men
acht het nu gewenscht ter meerdere
bevordering van de rundveeteelt,
van de fokveedagen een evenement
te maken, dat op min of meer re
gelmatige tijdstippen wordt gehou
den.
Naast rundvee en varkens zal op
de fokveedag ook een collectie gei
ten van Walcheren worden voorge
bracht. Tevens wordt door de gei-
tenfokverenigingen van het eiland
een kringkeuring gehouden.
Voor de verwezenlijking van de
fokveedaer is 'n regelingscommissie
gevormd, die onder voorzitterschap
staat van ir. W. L. Harmsen, Ryks-
veeteeltconsulent voor Zeeland.
Uitslag verkoping.
Notaris B. A. van Verre heeft in het
Notarishuis te Middelburg verkocht een
huis met erf aan de Nieuwe Vlissingse-
weg 124 te Middelburg, groot 1 a 25 ca.
Koper was de heer H. van der Linden te
Middelburg voor f 5100.
NA 45-JARIGE LOOPBAAN
Vlissingen
Vlissingse Reddingsbrigade
demonstreerde te Goes
Zaterdagmiddag gaf de Vlissingse
Reddingsbrigade bij de splitsinf van
het kanaal te Goes, op uitnodiging
van de Zwemclub ,,'t Sas", Goes een
demonstratie reddend zwemmen.
De heer I. van Bel, voormalig tech
nisch leider der Vlissingse Readings-
brigade, wil namelijk ook in Goes een
reddingsbrigade orrichten. Vanavond
begint hij reeds een cursus reddend
zwemmen aan he,, Goesse Sas.
Acht Vlissingse jongens en zes meis
jes, allen beneden de vijftien jaar,
vormden een reddersgroep, die be
wees snel en grondig op te kunnen
treden in geval van nood. Vlot werk
ten de zwemmers in het water de ver
schillende reddings,- en bevrijdings
grepen af. De meeste jonge zwem
mers zagen kans binnen 10 seconden
een pop van 35 kilo aan de oppervlak
te te brengen.
Het talrijke publiek genoot voorts
van de humoristische schetsjes, zoals
„Zwemmen anno 1890" en „de Balon-
nenkoopman".
Een fleurige vlaggetjes-parade on
der leiding van mevrouw Van Hof
wegen, besloot deze geslaagde mid-
VLISSINGEV.
Bevallen: A. FranzenMeerman, z.; -E.
H. de ZwartAveling, d.; M. P. Neels—
Verburg. z.; A. K. GoedbloedBoonstra.
d.; E. TabakBos, d.; J. Roelsede
Groot, d.; J. C. de Bree—Bliek, z.; C. M.
LaportDonze, W. de RidderBe-
suijen, d.; C. van Eenennaam—Overweel,
z J. A. E'ruijnooge—Eekman, z.; C. L.
Schankv. Meurs, z.; M. T. E. Zuidgeest
De Jonge, z.; W. L. LijnbachRoelse,
z.; C. J. de MunckDourlein, z.
Ondertrouwd: H. A. de Visser, 24 J. en
M. Ros, 22 j.; N. J. van Hoorn, 24 j. en
D. K. v. d. Haven, 23 j.; H. P. Braem, 22
S. Vollemaere, 20 j.; J. G. Wouters,
j. en M. D. Versluis. 25 j.
Getrouwd: Th. A. S. van der Linden, 28
j. en C. M. Th. de Waard, 22 j.; M. P.
Warman, 23 j. en J. Vlasblom, 21 J.; F.
de Ridder. 29 j. en J. de Kam, 20 j,; F. G.
Nijman, 48 j. en P. H. Harting, 37 j.
Overleden: P. C. Jelderda, 71 j., echt
genote van H. C. V. Sorel; J. W. Goed
hart, 75 j., echtgenote van A. Keersema-
ker: A. D. T. Boonstra, 70 j., echtgenoot
van D. van der Meij; A. J. de Zwarte, 66
j.; J. van der Velde, 89 j., weduwe van
J. C. Hol'lemans.
Reisactie „Handelsbelang"
Middelburg was een succes
Ruim 5000 inzendingen
De „Reisactie 1954" van de Vereni
ging „Handelsbelang" te Middelburg,
die ongeveer acht weken heeft ge
duurd, werd Zaterdagavond afgeslo
ten met het bekend maken van de
hoofdprijzen.
By deze actie, die uiteraard tot doel
had, Middelburg als winkelcentrum
grote bekendheid te geven, gaven de
deelnemende zakenlieden hun klan
ten waardezegels, afhankelijk van het
bestede bedrag. Het publiek diende
deze zegels op te plakken en daarna
in te leveren. Het ging er daarbij om,
wie het grootste aantal zegels bijeen
kreeg. Men kon daartoe in vier cate
gorieën mededingen naar de prijzen;
reizen naar het buitenland.
Elke week waren er 50 pry zen be
schikbaar; 's Zaterdagavonds trok de
openbare bekendmaking van de we
kelijkse uitslag telkenmale vele be
langstellenden naar de Markt. Dank
zy „Handelsbelang" en uiteraard
dank zij de eigen koopnver hebben
velen een één of meerdaags uitstapje
over de grens gemaakt.
Ook Zaterdagavond werd weer met
spanning geluisterd naar de stem van
de heer A. Imanse. toen deze vertelde
wie met de hoofdprijzen gingen strij
ken. Sommige luisteraars zijn niet
met lege handen naar huis gegaan.
De actie is een zeer groot succes
geworden voor de Middelburgse za--
henlieden, die zich in „Handelsbe
lang" organiseerden. Niet minder dan
ruim 5000 Inzendingen stroomden in
totaal Tonnen. De organisatoren heb
ben regelmatig Jruk werk gehad
soms tot in de nacht met het sorte
ren en beoordelen van de enveloppen
van allerlei formaat, die zich soms
tot respectabele hoogten opstapelden.
Er werd zeker niet alleen deelge
nomen door Middelburgers, want uit
vele delen van Zeeland ook uit an
dere provincies kwamen de inzen
dingen, soms op het laatste nippertje.
Men mag dus zeggen, dat de actie
tot het publiek heeft gesproken.
„Handelsbelang" is dan ook by zon
der tevreden.
G.S. bespraken op Schouwen
samenvoeging gemeenten
Nadat Ged. Staten reeds op 29 April
en voorts op 10 Juni j.l. met de voor
zitters en de leden van de raad van
enige gemeenten op Schouwen-Dui-
veland besprekingen hadden gevoerd,
betreffende de voorlopige plannen tot
samenvoeging van gemeenten, brach
ten Gedeputeerde Staten de afgelopen
week, onder leiding van de Commis
saris der Koningin, jhr. mr. A. F. C.
de Casembroot, vergezeld van de
Griffier der Staten mr. J. M. Pilaar
en de hoofdingenieur-directeur van de
Rijkswaterstaat in de directie Zee
land ir. J. H. van der Burgt, wederom
een bezoek aan het eiland.
Bezocht werden ditmaal de ge
meenten Zierikzee, Brouwer.sha.ven,
Zonnemaire en Noordgouwe. Met de
voorzitters en de leden van de raad
van deze gemeenten werd van ge
dachten gewisseld over de voorlopige
plannen tot samenvoeging van ge
meenten op Schouwen-Duivelajid, ter
wijl voorts de belangen van de inwo
ners van die gemeenten werden be
sproken ten aanzien van de uitvoe
ring der herverkaveling, het woning
vraagstuk en andere met de ramp
verband houdende vraagstukken.
Te Zierikzee werd met B. en W. een
bespreking gehouden over het plan
voor de te maken rondweg ten Noor
den van de stad en de daarop aanslui
tende weg naar de te maken nieuwe
Veerhaven aan de Val.
Met tot besluit een vrij
rumoerige discussie
In de vrywcl geheel bezette schouw
burgzaal van het Schuttershof te Goes
hield Zaterdagmiddag de heer Paul
de Vries, hoofdbestuurslid van het N.
V. V., een inleiding over de betekenis
en de mogelijke gevolgen van het on
langs door de bisschoppen uitgevaar
digde mandement. Tevens lientte hy
toe waarom hot N.V.V. do samenwer
king met. de K. A. B. en liet C. N. V.
heeft verbroken.
Spreker schetste, hoe tijdens de don
kere jaren van de bezetting een nau
we samenwerking ontstond tussen be
volkingsgroepen van verschillende
richting en religie. Dit w~ hoopge
vend; men meend» dat na de oorlog
een toestand van brede samenwerking
zou blijven voortbPrtaan. Nog tijdens
de bezetting stelde men een statuut
samen voor gereglementeerde samen
werking en men had het idee van één
gemeenschappelijke organisatie,
waarin men gezamenlijk de economi
sche en sociale problemen zou trach
ten op te lossen.
De vastenbrief van 13 Maart 1946
noemde spreke. eerste onaangena
me verrassing, want daarin werd de
katholieken het lidmaatschap van
het N. V. V. verboden een herha
ling dus van de geschiedenis, welke
zich in 1918 afspeelde, zi het, dat het
toer. ging tegen het r.narchisme.
Langzamerhand werden de voor de
oorlog reeds bestaande schutjes weer
opgetrokken, tot eindelijk het laatst
verschenen mandement een definitie
ve scheiding in uitzicht stelde.
Bezorgdheid
De heer De Vries kon enkele hoofd
stukken van het mandement vrywel
geheel onderschrijven. De bezorgd
heid van de bisschoppen over de mo
rele achteruitgang in deze tijd deel
de hij volledig. Bezwaar echter maak
te hij er tegen, dat het N. V. V. en de
P. v. d. A. hier werden gekenschetst
als „voor de zedelijkheid gevaarlijk."
Hij achtte dit op zijn minst grievend,
om niet te spreken van beledigend.
Zo mogelyk feller dan tegen het
mandement van de bisschoppen
ageerde spreker tegen het optre
den van de heer Ruppert van het
C. N. V. De heer Runnert had ver
klaard nog sterkere motieven te
hebben dan de bisschoppen om het
lidmaatschap van h- N. V. V. te
ontraden. Volgjns de heer De
Vries bleef van deze motieven bij
nadere besc' omving eigenlyk
niets méér over dan de bewering,
dat ze er waren.
Herstel stormvloedschade enz.
aanbesteed
Namens het bestuur van het wa
terschap Kruiningen werd aanbe
steed het onder profiel afwerken van
tochten en wegsloten in vak A en B
en het herstellen van stormvloed-
schade aan de boerendammen in het
Waterschap Kruiningen. Ingeschre
ven werd als volgt: W. Leys, Middel
burg, 110.900: M. v. d. Pijl. Wer
kendam, 74.762; N.V. Van Splun-
der, Kruiningen, 94.700; Aanne-
mingsedrijf Schansdyk, Zevenbergen,
54.360; A. Versloot, Bodegraven,
89.296; G. Volker, Vlissingen.
110.000; G. D. de Ruisser en Zn. en
P. A. Rammelo. Biervliet, 52.572.
De gunning werd aangehouden.
GOEDE RESULTATEN
Vele waarderende
woorden
Na een 45-jarige ambtelijke loopbaan
waarvan 32 jaren als gemeente-se
cretaris van Wemeldinge, heeft de
heer Chr. Gleram Vrijdagavond in
een bijzondere raadszitting afscheid
genomen.
De burgemeester van Wemeldinge,
de heer C. N. F. van Sas schetste
in een toespraak niet slechts het ve
le werk, dat de heer Glerum in het
belang van de gemeente heeft ver
richt, maar tevens het ambt van se
cretaris in de loop der eeuwen. Spr.
prees de bekwaamheid van de schei
dende als secretaris en diens grote
belangstelling voor het maatschappe
lijk leven in net dorp. De heer Gle
rum was o.m. geruime tijd voorzit
ter van het burgerlijk armbestuur.
Als stoffelijk blijk van waardering
overhandigde de burgemeester de
-eer Glerum namens het gemeente
bestuur een fraaie vulpen en me-
Ti'ouw Glerum mocht als bewys van
erkentelijkheid bloemen in ontvangst
Hemen. Spreker wenste beiden nog
lange jaren in goede welstand in We
meldinge toe.
Namens de raadsleden sprak ver
volgens het oudste raadslid, de heer
D. M. de Jonge, die met grote waar
dering gewaagde van de wijze waar
op de gemeente-secretaris altijd zijn
werk heeft gedaan.
De heer Glerum sprak tenslotte
een dankwoord tot allen, die in de af
gelopen vele jaren met hem hadden
samengewerkt en hij sprak hiervoor
zijn grote erkentelijkheid uit. Tot
slot van deze bijzondere raadszitting
sprak de burgemeester nog een kort
woord, waarna men nog geruime tijd
in ongedwongen sfeer oyeen bleef.
Na afloop van de raadsvergadering
volgde een bijeenkomst, waarin de
heer Glerum afscheid nam van de
gemeente-ambtenaren. Hierbij werd
gesproken door o.a. de gemeente-ont
vanger, de heer H. Dekker, de opvol
ger van de heer Glerum, de heer J.
Oudeman en door de heer C. P. Pher-
nambucq, hoofd der openbare lagere
school. De heer Glerum beantwoord
de de toespraak van iedere spreker
en sprak de wens uit ook in de toe
komst in dezelfde mate belangstelling
en vriendschap van velen te mogen
ondervinden.
LEZERS SCHRIJVEN
Hond aan de lijn (VII)
Toen in mijn jeugd in Amsterdam
de hondenbelasting werd ingevoerd
kregen onze viervoetige vrienden 'n
hondenpenning te dragen. Maar er
waren van die stoute hondjes die
of geen penning hadden, of hun de
coratie thuis hadden gelaten.
Voor deze schuldigen reed er een
worstwagen rond, waarbij gedeta
cheerd enige leden van de H. Her
mandad. Lukte het onder de no
dige belangstelling van het publiek,
dat zich meestal niet van gepeperd
commentaar wist te onthouden
een kwispelstaart via een lekker
stukje worst te bemachtigen, dan
was zo'n stakkerd tot verdelging
voorbestemd.
Ik gun het publiek en de overheids
dienaren graag een pretje, maar
zou mijn fikkie, waar wel honden
belasting voor is betaald, en die lis
tiglijk via een niet gesloten deur
voor een ogenblikje de vrijheid ver
koos, ook een dergelijk lot wachten?
Ik hoop dat men wijzer zal zijn.
Fikkïe's baas.
Tijdens de te Eindhovén gehouden ver
gadering van de vereniging van Zuide
lijke eerste-klassers, welke onder leiding
stond van de heer W. J. A. Pöpplein <B-
W) is besloten het voorstel van het KN-
VB-bestuur inzake de vergoeding aan
spelers, met de daarin vastgelegde tarie
ven, te steunen.
In Technische School
te Middelburg
Tydens een bijeenkomst in een der
zalen van de Technische School te
Middelburg werden Zaterdagmiddag
diploma's uitgereikt aan een aantal
leerlingen van het landelijk leerlin
genstelsel in het bouwbedrijf. Het
examen werd afgenomen door de
Stichting Vakopleiding Bonwbedrijf,
Deze examinandi hadden een tweeja
rige opleiding in de practjjk genoten,
die in de meeste gevallen door een
cursus aan een Ambachts- of Tech
nische School werd voorafgegaan.
De voorzitter van de examencom
missie, de heer P. Gideonse, deelde
mede,, dat van de 34 timmerlieden
33 waren geslaagd; de metselaars, die
aan het examen deelnamen, verkre
gen allen het diploma. Hij feliciteerde
de jongelui met dit goede resultaat
van twee jaar arbeid en drong er bij
hen op aan, dat zij op de ingeslagen
weg zullen voortgaan met het stre-
veneen goed vakman te worden. Spr.
bracht dank aan de heer J. Provoost,
controleur van de S.V.B., die zich
voor een en ander veel moeite heeft
gegeven en reikte daarna met een
toepasselijk woord de diploma's en
enkele pryzen uit.
Namens het gemeentebestuur van
Middelburg sprak wethouder J. W.
Kögeler gelukwensen uit. „Het was
een goede ploeg", aldus de heer Kö
geler, „drie en dertig pryzen en één
niet". Hij verzekerde, dat deze goede
uitslag de waardering geniet van het
gemeentebestuur. Spr. wees op, dat
wie erveart, dat hij iets tot stand kan
brengen, zelfvertrouwen krijgt; hy
waarschuwde, dat dit niet tot zelf
overschatting mag leiden. „Integen
deel, de geslaagden zijn er nog niet,
want hen wacht nu weer het examen
voor gezel, dat veel moeilijker is", al
dus spr. De heer Kögeler bracht ten
slotte dank aan de Stichting, de exa
minatoren en de controleur.
De heer J. Huisman, directeur van
de Technische School, wenste de leer
lingen eveneens geluk en raadde hen
aan de avondschool verder te bezoe
ken, teneinde ook daar het diploma te
behalen. De heer Th. de Waal, hoofd
controleur van de S.V.B. wees er op,
dat het verkregen diploma rechten
geeft, maar ook plichten. Hy deed
voorts een beroep op de patroons om
te beseffen, dat de opleiding van de
leerlingen niet in het minst het be-
lang van de patroons is en tevens van
hun gehele bedryf.
De controleur, de heer J. Provoost,
bracht dank aan de Technische School
voor het beschikbaar stellen van de
benodigde lokaliteiten. Namens de
Stichting leerlingenstelsel Zeeland
werd nog een gelukwens 'ïitgespro-
ken door de heer J. van de Beukei,
directeur van de Oostburgse Am
bachtsschool.
UITSLAGEN.
De namen der geslaagden luiden:
timmerlieden, C. L. van Asperen,
Veere; P. H. Baert, J. van Maris, C.
J. de Nooyer, A. H. Verboven (3e
prijs) allen Vlissingen; J. Dekker,
Kleverskerke; J. van IJzeren (2e pr.),
S. Oosthoek, beiden Middelburg; A.
v. d. Hage, P. J. Maas, beiden Dom
burg; F. Houterman, Meliskerke; L.
Hubregtse, 's-Heer Hendrikskinderen
J. Jobse (le prijs), P. J. Verstraate,
beiden Westkapelle; J. Kleinepier,
Biggekerke; S. C. de Koejjer, J. P. v.
Sabben, Kloetinge; J. Janse, Kapelle;
C. Leijnse, A. J. v. d. Vliet, Souburg;
P. Lous, Zoutelande; P. Meeuwse,
Nieuwland; P, Poortvliet. Arnemui-
den; J. J. Sinlce, Wolfaartsdijk; A. P.
v. d. Swaluw, Lewedorp; N. P. Ver
beek, ,'s Gravenpolder; P. de Visser,
Vrouwenpolder; J. G. de Bat, Goes.
Eén candidaat werd afgewezen.
Metselaars: J. J. de Groote, Nieuw-
vliet; W. Mesu, St. Laurens; P. J.
Poortvliet (pry's) en J. Weyermans,
tranchement.
Vlissingen; A. J. W. v. d. Woude, Re-
Voor de zoraerexamens van de
Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf
zyn over het gehele land 1370 tim
merlieden. 143 metselaars, 7 beton-
timmerlieden en 1 yzervlechter opge
roepen.
Spreker besloot zyn betoog met de
wens uit te spreken, dat de duizenden
katholieken, die door het mandement
voor een dilemma zijn geplaatst, het
gewetens-conflict zullen kunnen uit
vechten en dat zij zuv«m bewijzen in
een democratische gemeenschap met
geestelijke vrijheid te leven.
Niet tevreden
Van de gelegenheid tot het stellen
van vragen werd door vy1 leden ge
bruik gemaakt. Voornamelijk gaven
zij uiting aan hun spijt, dat de leden
niet tevoren waren gekend in het be
sluit van het bondsbestuur om de sa
menwerking te verbreken, .iierover
ontstond een vrij rumoerige discussie
waaruit bleek, dat bij verschillende
leden een verkeet d begrip heerst over
de vrapo- wanneer het hoofdbestuur
een belangrijke beslissing mag nemen.
Het was volgens de heer De Vries
toch duide'b'k, dat tussen de leden
van een organisatie en de door hen
gekozen bestuursleden een wilsover
eenstemming bestaat. Eén der leden
was evenwel de mening toegedaan,
dat men beter een -eferendum had
kunnen houden alvorens tot het ver
breken van de samenwerking over te
gaan. Dit werd door de inleider ont
kend, omdat, volgens hem, door de
tijden heen is komen vast te staan, dat
een referendum slechts tot conserva
tisme kan leiden. Het was voor hem
dan ook een teleurstelling in Goes te
moeten horen, dat de leden menen niet
genoeg in de te nemen besluiten te
worden gekend.
Bekend Engels econoom te
Middelburg overleden
Na een verkeersongeval
Een bekend Engels geleerde is Vrij
dag te Middelburg het slachtoffer ge
worden van een ernstig verkeerson
geval en aan de gevolgen daarvan
overleden.
Het betrof Sir Henry Clay verbon
den aan hèt Nuffield College van de
universiteit te Oxford.
Vrydagmiddag werd Sir Henry
wy maakten daar reeds kort melding
van op de Houtkaai te Middelburg
aangereden door een motorrijder. Hy
moest met een zware hoofdwonde
naar het Gasthuis vervoerd worden,
waar hij des avonds overleed.
Sir Henry Clay, M. A., M. Gom, D.
S. C., werd in 1883 in Engeland ge
boren en studeerde aan de universi
teit te Oxford in het bijzonder econo
mie.
Hij was in zijn geboorteland een
bekend econoom en was ondermeer
adviseur van de Bank of England en
economist bij de Security Manage
ment Trust. Voorts was hij verbon
den aan het Nuffield College te Ox
ford.
Als publicist op economisch gebied,
genoot hij internationale vermaard-
eid. Van zijn werken noemen wy:
Economics (An introduction for the
general reader), „Problems of indu
strial relations" en „Post-war em
ployment-problems". Toen het onge
luk gebeurde zou de heer Clay zich
op weg naar Vlissingen begeven om
aan boord van een jacht te gaan.
Hij bereikte de leeftijd van 71 jaar.
Kleuter viel van boulevardmuur
Te Vlissingen viel Zondag een kleu
ter van de Boulevard te Vlissingen
bij de strandcabines. Hoewel het kind
een val van enkete meters maakte en
terecht kwam op een betonnen loop
pad, liep het vrijwel geen letsel op,
alleen een schaafwond aan het voor
hoofd. Dokter Grippeling verleende
eerste hulp. Het kind \fras met zyn
ouders in Vlissingen gelogeerd.
Officiële publicaties
OPKOMST HERHALINGSOEFENINGEN.
Ten behoeve van de dienstplichtigen, die
op 3 Augustus 1954 voor herhalingsoefenin
gen onder de wapenen komen, worden
enkele extra treinen ingelegd- Genoemde
dienstplichtigen moeten van deze extra
treinen gebruik maken en daartoe op een
dusdanig tijdstip van hun woonplaats ver
trekken, dat zij op het desbetreffende sta
tion aansluiting hebben op de voor hen
bestemde trein. De dienstplichtigen, die,
in verband met htm plaats van bestem
ming, geen gebruik kunnen maken van
een der hierna genoemde extra treinen,
moeten ingevolge hun lastgeving reizen
met de eerste reisgelegenheid na 06,59
uur. 1 De dienstplichtigen uit N. Holland
LeidenDen Haag—DelftRotterdam en
Dordrecht met bestemming Rucphen moe
ten reizen met de extra trein: Amster
dam C.S. v. 08.53, Haarlem v. 09.12, Lel
den v. 09.37, Den Haag HB. v. 09.51, Delft
v. 09.59, Rotterdam C.S. v. 10.15. Rot
terdam Blaak v. 10.19, Rotterdam Zuid v.
10.25, Dordrecht v. 11.01, Roosendaal a.
11.32. 2 De dienstplichtigen uit N. Hol
land—Den Haag—Rotterdam—Utrecht en
omgeving met bestemming Ede en Mill en
de dienstplichtigen uit Nijmegen en om
geving met bestemming Mill moeten rei
zen met de volgende extra treinen: 1
Amsterdam C.S. v. 09.18, Amsterdam
MP. v. 09.24, Amsterdam Amstel v. 09.28,
Utrecht C.S. v. 09.57, Ede-Wageningen a.
10.23, 2. Den Haag S.S. v. 08.51, Voorburg
v. 08.56, Gouda a. 09.16, combineert: Rot
terdam C.S. v. 08.56, Rotterdam Noord v.
09.04. Gouda a. 09.20, v. 09.25. Utrecht
C.S. v. 09.57, Geldermalsen v. 10.24, Nij
megen v. 11.30, Boxmeer a. 1157. D8
dienstplichtigen uit de richting Amster
dam met bestemming Mill moeten te
Utrecht CS. overstappen op de extra
trein Uit Rotterdam: Utrecht CB. 0957
uur. De dienstplichtigen uit de richting
Den Haag en Rotterdam met bestemming
Ede moeten te Utrecht CB overstappen
op de extra trein vanuit Amsterdam:
Utrecht CB. v. 0957 uur.
HOOG EN LAAG WATER
3 Augustus U.+N^LP. U.+N.AJ?. U.—N.AJP. U.N.AJP.
Vlissingen 4.38 2.06 16.47 1.94 10.48 1.83
Terneuzen 5.06 2.21 17.20 2.09 11.10 2.01
Hansweert 5.49 2.31 17.51 2.15 11.52 2.16
Zierikzee 6.10 1.54 18.16 1.35 11.26 1.36
Wemeldinge 6.22 1.80 18.36 1.59 11.50 1.59
23.22 2.18
23.44 2.36
23.56 1.75