HET GEMOTORISEERD VERVOER IN ZEELAND Zeeland importeert steeds tonnage; transportwereld in overgangstijd Zeeuwse beroepsvervoerders en hun zorgen BOVAG-LEDEN STREVEN NAAR GROOTST MOGELIJKE SERVICE DERTIG JAREN OUDE MOTOR ZIET ER ALS NIEUW UIT DINSDAG 20 JULI 1954 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MR. J. L. NIEUWENHUIS OVER VERVOER OP DE WEG. Op en om Schouwen-Duiveland proble men in goederen- en personenvervoer „Zeeland is nog; steeds tonnage-importerend, wat het goederenvervoer per auto betreft", aldus de binnenkort scheidende Rijksinspecteur voor het Verkeer, mr. J. L. Nieuwenhuis. „De Zeeuwse ondernemers „ko pen" tonnen in andere provincies, waardoor het totale laadvermogen voort durend nog aan stijging onderhevig is. Met deze import staat Zeeland aan de kop, want alle andere provincies zijn tonnage-afstotend. Myn verwach ting is, dat deze invoer van transportcapaciteit nog wel enige tijd zal voortduren. De top is nog niet bereikt". Mr. Nieuwenhuis vestigde er verder de aandacht op, dat thans de gehele Nederlandse autovervoerswereld in een overgangsstadium verkeert, ten gevolge o.a. van de Wet Autovervoer Goederen. Aan alle vervoerders zul len nieuwe vergunningen moeten worden verleend. De Rijksverkeersinspec ties zijn momenteel druk bezig met het verkrijgen van een overzicht van de ingediende aanvragen. Gedurende deze interimperiode worden in bij zondere gevallen tijdelijke vergunningen uitgereikt. Binnenkort zal ech ter tot behandeling van de vergunningsaanvragen worden overgegaan; dit is, naar men weet, het werk van de Commissie Vergunningen Goederenver voer en na delegatie van de Rijksinspecteurs in de verschillende pro vincies. Het grootste thans in Zeeland le vende vervoersprobleem, noemde mr. Nieuwenhuis de situatie op Schou wen-Duiveland, ontstaan ten gevolge van het feit, dat de R.T.M. van de tram op de bus is overgeschakeld. In dit verband herinnerde hij aan het in leggen van de Moerdijkpont op het veer Anna Jacoba-Zijpe. „Schouwen- Duiveland is in opbouw", aldus de Rijksinspecteur, dit houdt in, dat er meer vervoer is dan normaal. Men zal daarom moeten afwachten of de pont in staat is om aan deze grotere vervoersbehoefte te voldoen, zonder dat in topmaanden lange wachttijden genoteerd moeten worden". Uit de overschakeling van de R.T. M. vloeit ook voort, dat het goede renvervoer van en naar het eiland op andere wijze dan vroeger moet ge schieden. Naar de mening van mr. Nieuwenhuis is op dit ogenblik nog niet nauwkeurig te voorzien hoe de verdeling van dit vervoer over de binnenscheepvaart en het wegtran sport zal worden. „De huidige toe stand kenmerkt zich door een aftas ten in deze beide sectoren. De prac- tijk zal moeten uitwijzen hoe de ver houding vervoer te water- vervoer op de weg zal komen te liggen". Vertragingen Sprekende over het personenver voer, zei mr Nieuwenhuis, dat de proefdienstregeling, die door de BBA en de RTM op enkele lijnen IN ZEELAND 152 AANGESLOTENEN Bij vrijwel alle erkende garagehouders in Zeeland zult ge aan de gevels van hun bedrijfspanden een bord vinden, waarop: „BOVAG", de afkorting voor Bond van Automobielhandelaren en Garagebedrijven. Wat, zo zult ge U wellicht eens hebben afgevraagd, is en doet „BOVAG". De heer W. C. Mullié, voorzitter van het district Walcheren van de Bovag en woonachtig in Middelburg, wist het kort en duidelijk te formuleren: „Het doel van de uit 1930 daterende Bovag is de belangen van de aange slotenen te behartigen enhet publiek zo goed mogelijk van dienst te zyn"! Teneinde dit laatste zo goed moge lijk te kunnen verwezenlijken kent de Bovag ook de Stichting Vakopleiding Automonteurs (V.A.M.) en indien men aan de gevel van een garagebe drijf naast het bord „Bovag", even eens het bordje „V.A.M." vindt, kan men er verzekerd van zijn, dat in dat bedrijf uitsluitend gediplomeerde krachten werkzaam zijn. De bg de Bovag aangesloten han delaren zy'n over het algemeen even eens garagehouders. De garagebedrijven in Zeeland zijn voor 100 bij de Bovag aangesloten, zo verzekerde de heer Mullié. Van de 32 Bovag-districten in Nederland vindt men er 4 in Zeeland en wel in Noord-Zeeland, met 29 aangesloten automobielbedrijven, op de Bevelan- den, met 38 aangeslotenen, op Wal cheren, met 30 aangeslotenen en in Zeeuwsch-Vlaanderen, met 55 aange- Met één hand leidt deze Amerikaanse GI de mechanische muilezel", ont worpen bij Willys Motors en gede monstreerd op de proef gronden te Aberdeen. Men verwacht, dat deze gemotoriseerde muilezel, die kan wor den bereden als een rijdier doch ook kan worden geleid, zoals de soldaat demonstreert, het trekdier voor trans port geheel zal doen verdwijnen. Het apparaat kan een snelheid ont- Garagebedrijven een luterst nutti- wikkelen van 1 tot 1,0 kilometer; hei Ke taak vervult welke de belangen werd gebouwd uit zeer licht metaal omvat van zowel handelaren als dien en weegt 31,0 kg. Het is in staat 1,5', ten- kg te dragen. I slotenen. In totaal zijn derhalve 152 garagebedrijven in Zeeland bij de Bovag aangesloten. „Ons streven is om alle bij de Bo vag aangeslotenen er van te door dringen, dat zij zich dienstbaar die-, nen te maken aan het autorijdend pu bliek, zodat de aanduiding „Bovag" de automobilisten een eerste klas ser vice garandeert", aldus de heer Mul lié. „Niet slechts wat reparatie-werk zaamheden betreft, maar ook bij het verstrekken van adviezen inzake aan koop van auto's". TARIEVEN. De bij de Bovag aangesloten bedrij ven voeren gelijke tarieven, welke districtsgewijs worden vastgelegd, waarna het algemeen bestuur van de Bovag aan deze tarieven sanctie moet verlenen. De Bovag kent tevens diverse com missies, zoals bijvoorbeeld een dis- tricts-benzinecommissie, een dito bandencommissie, en voorts een be handelingscommissie om eventuele geschillen tussen de leden, of tussen een Bovag-lid en een cliënt, te behan delen. Een berechtingscommissie kan uitspraken doen, terwijl „hoger be roep" mogelijk is bij een scheidsge recht. Het is zonder meer duidelijk, dat de Bond van Automobielhandelaren Het voertuigenpark Per 15 Februari j.l. namen 408 ondernemers met tezamen 960 auto's aan het beroepsgoederen- vervoer in Zeeland deel. Het totale laadvermogen in deze ca tegorie bedroeg 4203 ton. In de sector eigen vervoer trof men op dezelfde datum 2101 voertuigen aan. met een geza menlijke capaciteit van 5410 ton. Wat het personenvervoer be treft, in onze provincie zijn thans 360 huurauto's. Het totaal aantal autobussen beloopt 210. eigendom van 15 ondernemers. vvvv\*vv**wvv\*vvvvvvvv naar Schouwen-Duiveland wordt uit gevoerd, niet geheel heeft voldaan. Er werden aanmerkelijke vertragin gen geconstateerd. Zo is de rijtijd van de BBA-bussen tussen Roosen daal en Anna Jacoba ten aanzien van aansluitende verbindingen nogal krap waardoor vaak moeilijkheden ont stonden. De RTM zag kans op rede lijke wijze zowel op de veerboot als op de BBA-diensten aansluiting te feven. De heer Nieuwenhuis meende, at het nog wel de nodige puzzles zou opleveren om deze vertragingen uit de wereld te helpen. „Nog steeds wordt geconstateerd, dat het vervoer per autobus op ver schillende lijnen sterk daalt, tenge volge van de opkomst der personen auto's, bromfietsen, scooters e.d.", zo zei de Rijksinspecteur. „Dit brengt voor vele busondernemingen proble men mede. Aan de andere kant is echter een styging van het tourvvagenvervoer waar te nemen. De mogelijkheden om naar het buitenland te gaan nemen immers steeds toe. Het tourwagen- vervoer is dan bok de kurk, waarop een groot aantal autobusondernemin- heeft reikt' drijft. Ook deze opgaande i hoogtepunt nog lijn niet be- Toekomst Tenslotte gevraagd naar zijn opi nie over de gevolgen, die Drie-eilan den en Deltaplan voor het vervoer in Zeeland zullen hebben, zei mr Nieu wenhuis. dat het geenszins gemakke lijk is om over dit onderwerp een voorspelling te doen. Hij meende, dat na de totstandkoming van de plannen tot afdamming, de neiging tot ver groting van de vervoersbehoefte zeker aanwezig zal zijn. De kortere verbin ding met het Westen van het land maken de rijtijden uiteraard korter en de frequentie hoger waardoor reeds aan een grotere behoefte voldaan kan worden. „Of de vervoerscapaciteit in Zee land na de afsluitingen der zeegaten een sterke uitbreiding zal ondergaan, hangt vooral van de mate van indu strialisatie van de provincie af. Want het goederenvervoer op de weg past zich aan bij de aanwezige behoefte". De heer J. Maas uit St. Laurens is de trotse bezitter van een „stoom- fiets" uit het jaar 1924; een enorm motorrywiel, dat met grote toewij ding onderhouden wordt. Slechte en kele malen per jaar komt het ver voermiddel uit de twintiger tten „uit de jaren watten (Foto P.Z.C.) IN ST. LAURENS ST AAT EEN „ACE" Een hobby van de eigenaar... Wie by de heer J. Maas te St. Laurens een kykje in de schuur mag ne men, ziet zich verplaatst naar het jaar 1924. Een groot deel van de ruimte, die het gebouwtje biedt, wordt namelyk ingenomen door een voertuig van dat jaartal. Het is een „ACE"-motor, die reeds 30 jaren een trots bezit van de heer Maas vormt. Deze enorme motor is waarschijnlijk de oudste in onze provincie en tevens één van de weinige nog in gebruik zijnde vervoers middelen uit de twintiger jaren. Dit voertuig omdat het zo oud is een vehikel te noemen, zou oneerbiedig zyn; de passende naam is veeleer limou sine onder de motoren. Het is inderdaad een knaap, zoals er niet veel meer op de wegen van Nederland rijden. Opvallend is dan ook de lengte van 2'/2 meter; de motor, die de „ACE" op gang brengt, heeft bijzonder veel van een automotor weg. Het gevaarte, dat behalve door de lengte, door de af metingen van alle onde'delen imponeert, heeft i cylinders en een zuiger- inhoud van liefst 1300 cc! Het loopt 1 op 12 en heeft een maximumsnelheid van byna 120 km. Ondanks zijn afmetingen, zijn groot gewicht, zijn onhandelbaarheid, on doelmatigheid en kostbaarheid, is de ze „ACE" het troetelkind van zijn ei genaar. Misschien juist om deze re denen. Want deze 30-jarige is een prachtige machine om te zien, hoewel zelfs bij de leek de verschillen met de tegenwoordige motoren duidelyk in het oog vallen. Wie niet beter zou weten, zou er de heer Maas van verdenken, dat hy deze „stoomfiets" één dezer dagen bij de handelaar als nieuw had gekocht, zo goed is de conditie van dit „stukje historie"! Dit valt niet alleen te ver klaren door regelmatig en goed on derhoud, maar tevens door het feit, dat de „ACE" zeer weinig wordt be reden. Een Mïlanees ingenieurde heer Landini heeft een „les vlieg-wagen' geconstrueerd, die het leren vliegen zeer zou vergemakkelijken. Wanneer de auto rijdt, dan reageert het vlieg tuigje, dat erop is gemonteerd op de zelfde wijze op de handelingen van de piloot, alsof het vrij in de lucht is. Zo kan men dus zonder gevaar routi ne m het vliegen opdoen, en alle han delingen goed te pakken krijgen, al vorens men zich in een „echt" vlieg tuig waagt. DIENEN VAN HET ALGEMEEN BELANG Een onderhoud met de districts secretaris van N.O.B.-Wegstransport „Wij beschouwen ons als een verlengstuk van de bedrijven" aldus ver klaarde ons de heer Chr. Kars, secretaris van het district Zeeland van de N.O.B.-Wegtransport. Tydens een gesprek met deze functionaris kwamen verscheidene problemen aan de orde van de beroepsvervoerders en daarbij bleek, dat deze organisatie op alle mogelyke manieren tracht de vervoer ders-zorgen te verlichten. Zijn er dan zovele zorgen, zo zal men zich afvra gen en het antwoord van de heer Hars hierop luidde bevestigend. „Inder daad, er zyn vele zaken al wa« het alleen maar van louter administra tieve aaru die het vak van „beroepsgoederenvervoerde" (een lang woord, maar er is geen ander) niet eenvoudig hebben gemaakt", zo zeide hij. „Over het algemeen is dat in het gehele land hetzelfde, maar in Zeeland komen er nog allerlei dingen by, die in de rest van het land geen rol spelen. De veren bijvoorbeeld, terwyl de laatste ty'd de toeneming van het Bel gisch vervoer vooral in West Zeeuwsch Vlaanderen de vervoerders ook in economisch opzicht voor moeilijkheden plaatst". „Wij stellen ons als organisatie drie dingen voor ogen", aldus de heer Kars. „we moeten voor binding onder de leden zorgen, we moeten hun bij stand verlenen, maar tenslotte die nen we ook het algemeen belang, met name daar, waar het beroepsgoede- renvervoer is ingeschakeld, zoals bij voorbeeld de handel enz." Het is duidelijk, dat de dienst aan de leden een hoofdfunctie van N.O. B. Wegtransport uitmaakt en daar voor heeft men dan ook een bedrijf op zich zelf geschapen: het algemeen secretariaat. Deze instelling heeft haar werk gericht op diverse Boorten van vervoer, beschikt over een juridi. sche afdeling, een economische afde ling, kortom over alles, dat nodig is om het de beroepsgoederenvervoerder mogelijk te maken zijn bedrijf renda bel uit te oefenèn en om zijn belan den te waarborgen. Er worden vele technische adviezen uitgebracht, dik wijls in samenwerking met de econo mische afdeling, bijvoorbeeld als het er om gaat uit te maken welke wa gen het best voor een bedrijf geschikt Maar niet alleen het algemeen se cretariaat doet in dit opzicht be langrijk werk, ook de districts-se- cretarissen zyn onmisbaar, al zegt „In Zeeland hebben wij de moeilijk heid, dat een groot deel van het ver voer seizoenbedrijf is" aldus de Zeeuwse districts-secretaris, „de af- en aanvoer van landbouwproduc ten is slechts mogelijk gedurende een klein deel van het jaar. Neem het bietentransport: hoe eerder dat klaar is, hoe beter. Maar ondertussen zit ten de vervoerders er toch maar mee om ook gedurende de overblijvende delen van het jaar hun bedrijf renda bel te houden. Dat heeft vele conse quenties, o.a. ten aanzien van de in richting van het wagenpark. Ik kan U verzekeren, dat menig beroepsver voerder dit veel hoofdbrekens kost- Bovendien speelt in dit verband ook nog een rol het toenemend gebruik van landbouwtrekkers met aanhang wagens voor dit vervoer, waardoor de beroepsvervoerder, die in dit werk zyn dagelijks brood moet verdienen, wordt uitgeschakeld". HET TONNAGEPROBLEEM Belangryk noemde de heer Kars ook het tonnageprobleem. Het gaat hier om het verschil tussen het ton nage, dat de vervoerder op zijn ver gunning heeft staan en dat hij in de praktijk vervoert Er is in vele geval len een groot verschil omdat sommi- fe vervoerders bijvoorbeeld no-" wer en met dump-wagens, die laag ge klasseerd zijn. Hun werkelijke laad- capaciteit is echter veel groter. Wan neer te zijner tijd de betrokken ambtenaren dergelijke verschillen niet meer tolereren, dan dan zal dit voor vele vervoerders een strop bete kenen. tenzij verhoging van hun ba sistonnage volgt. Maar j'uist die ver hoging geeft men „niet zomaar" Er zal een uitspraak dienen te ko- De heer Maas bezit de motor niet om het rijden, want dan zou een mo derne machine hem veel beter van dienst kunnen zijn. Het is zelfs een uitzondering, wanneer de „ACE" bui ten de tuin van het huis aan de Noord- weg komt. Dan moet het beslist Juli, Augustus of September zijn en bo vendien mooi weer. Zyn deze voor waarden aanwezig, dan gaat de heer Maas een eindje toeren, zo voor zyn genoegen „In de watten De „ACE" van 1924 is niet alleen de trots, maar ook de hobby van zijn eigenaar. Het is namellk zo, dat de motor alleen gedurende deze drie „zomer"-maanden als geheel te be zichtigen is. De rest van het jaar „ligt alles in de watten", zoals de heer Maas zegt. Begin October wordt het gevaarte gedemonteerd en de on derdelen worden keurig opgeborgen. Een groot deel van zijn vrije tijd in de wintermaanden, besteedt d? bezitter dan aan het nazien en het opknappen van elk onderdeeltje, tot het kleinste toe. Bij het naderen van de zomer* wordt de „ACE" weer „opgebouwd". Toen vorige week de nevenstaande foto ge maakt moest vorden, kwam de ma chine voor het eerst in 1954 buiten de schuur, een karweitje, waarvoor nog de nodige kracht vereist ls! De schaarse malen, dat de heer Maas een ritje maakt, trekt de „ACE" grote belangstelling; zo wel de ouderen, die zich dergelij ke machines nog wel herinneren .als de jongeren, die zulk een „an tiquiteit" nooit eerder aan schouwden, verdringen zich om liet voertuig, zodra dit stopt. De constructie te bestuderen en het enorme aantal knoppen, handles en stangen te tellen, dat in en op de motor is aangebracht, loont dan ook de moeite Men zal zich misschien afvragen, wat er gebeuren moet zodra er een onderdeel versleten is. De fabriek, die de „ACE" destijds vervaardigde, be staat reeds lang niet meer en nergens is een vervanging te bestellen. Ook dat is echter geen probleem. Het ge val wil, dat de heer Maas in de der tiger jaren voor het bagatel van 50,- nog een „ACE" kocht, waarin hij de onderdelen maar voor het grijpen heeftDankzij die vooruitziende blik, zal de „ACE" nog wel lange tijd het troetelkind van zijn tegenwoor dige eigenaar blijven. Foio-zoekrit De MAC Scheldegouwen hield voor de eerste maal een foto-zoekrit. On danks het slechte weer waren er 14 deelnemers, die genoten hebben van een gezellige rit. De opgave was vrij gemakkelijk, maar toch kwam er nie mand zonder strafpunten uit de bus. De deelnemers kregen zeven foto's en zij moesten de plaatsen opzoeken, waar deze waren genomen. Hier wa ren de controles gevestigd. Het ble ken te zijn de plaatsen Grijpskerke, Domburg, Westkapelle, Kouaekerke, Vlissingen. Zoutelande en Oostkapel- le. De finish was te Souburg. De uit slag was: 1 C. v. d. Wetering, Middelburg 60 st. gunten; 2 L. de Nooyer. Middelburg 0; 3 P. Tilroe, Vlissingen 61; 4 J. J. Onderdijk, Middelburg 61; 5 J. Bieuzé Goes 61; 6 A. Bouwens, Middelburg 61; 7 Lammertsma, Souburg 62; 8 T. Uil Middelburg 62; 9 A. de Pree, Middelburg 62; 10 W. Leynse, Mid delburg 62; 11 R. van Oppen Sou burg 62; 12 Lenstra, Goes" 62; 13 AL Steutel, Middelburg (de enige deel nemende bromfietser). men van de Commissie Vervoer Goe deren of dit verschil aangepast mag worden. Landelijk liggen de cijfers ongeveer aldus: theoretisch 110.000 ton, in de praktijk 150.000 ton In dit verband stipte de heer Kars ook nog de situatie op Schouwen-Dui veland aan, waar op dit ogenblik veel wagens nodig zijn. zodat hier een aanzienlijk tonnagetekort is. Boven dien verwachtte de heer Kars dat in een verre toekomst betere verbindin gen verhoging van het vervoer met zich zouden brengen. En noodzake lijkerwijs zal de basistonnage aange past moeten worden. N.O.B.-wegtransport, waarbij onge veer 80% van de Zeeuwse vervoer ders is aangesloten, is thans ook be zig met een plan-geregeld goederen vervoer. Dit plan voorziet in geregel de diensten over het gehele land met vaste tarieven. Zo is men steeds be zig om niet alleen de belangen van de beroepsgoederenvervoerders te dienen, maar ook het algemeen be lang.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 11