HET GEMOTORISEERD VERVOER IN ZEELAND
Zeeland importeert steeds tonnage;
transportwereld in overgangstijd
Zeeuwse beroepsvervoerders en
hun
zorgen
BOVAG-LEDEN STREVEN NAAR
GROOTST MOGELIJKE SERVICE
DERTIG JAREN OUDE MOTOR
ZIET ER ALS NIEUW UIT
DINSDAG 20 JULI 1954
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MR. J. L. NIEUWENHUIS OVER VERVOER OP DE WEG.
Op en om Schouwen-Duiveland proble
men in goederen- en personenvervoer
„Zeeland is nog; steeds tonnage-importerend, wat het goederenvervoer
per auto betreft", aldus de binnenkort scheidende Rijksinspecteur
voor het Verkeer, mr. J. L. Nieuwenhuis. „De Zeeuwse ondernemers „ko
pen" tonnen in andere provincies, waardoor het totale laadvermogen voort
durend nog aan stijging onderhevig is. Met deze import staat Zeeland aan
de kop, want alle andere provincies zijn tonnage-afstotend. Myn verwach
ting is, dat deze invoer van transportcapaciteit nog wel enige tijd zal
voortduren. De top is nog niet bereikt".
Mr. Nieuwenhuis vestigde er verder de aandacht op, dat thans de gehele
Nederlandse autovervoerswereld in een overgangsstadium verkeert, ten
gevolge o.a. van de Wet Autovervoer Goederen. Aan alle vervoerders zul
len nieuwe vergunningen moeten worden verleend. De Rijksverkeersinspec
ties zijn momenteel druk bezig met het verkrijgen van een overzicht van
de ingediende aanvragen. Gedurende deze interimperiode worden in bij
zondere gevallen tijdelijke vergunningen uitgereikt. Binnenkort zal ech
ter tot behandeling van de vergunningsaanvragen worden overgegaan; dit
is, naar men weet, het werk van de Commissie Vergunningen Goederenver
voer en na delegatie van de Rijksinspecteurs in de verschillende pro
vincies.
Het grootste thans in Zeeland le
vende vervoersprobleem, noemde mr.
Nieuwenhuis de situatie op Schou
wen-Duiveland, ontstaan ten gevolge
van het feit, dat de R.T.M. van de
tram op de bus is overgeschakeld. In
dit verband herinnerde hij aan het in
leggen van de Moerdijkpont op het
veer Anna Jacoba-Zijpe. „Schouwen-
Duiveland is in opbouw", aldus de
Rijksinspecteur, dit houdt in, dat er
meer vervoer is dan normaal. Men
zal daarom moeten afwachten of de
pont in staat is om aan deze grotere
vervoersbehoefte te voldoen, zonder
dat in topmaanden lange wachttijden
genoteerd moeten worden".
Uit de overschakeling van de R.T.
M. vloeit ook voort, dat het goede
renvervoer van en naar het eiland op
andere wijze dan vroeger moet ge
schieden. Naar de mening van mr.
Nieuwenhuis is op dit ogenblik nog
niet nauwkeurig te voorzien hoe de
verdeling van dit vervoer over de
binnenscheepvaart en het wegtran
sport zal worden. „De huidige toe
stand kenmerkt zich door een aftas
ten in deze beide sectoren. De prac-
tijk zal moeten uitwijzen hoe de ver
houding vervoer te water- vervoer op
de weg zal komen te liggen".
Vertragingen
Sprekende over het personenver
voer, zei mr Nieuwenhuis, dat de
proefdienstregeling, die door de
BBA en de RTM op enkele lijnen
IN ZEELAND 152 AANGESLOTENEN
Bij vrijwel alle erkende garagehouders in Zeeland zult ge aan de gevels
van hun bedrijfspanden een bord vinden, waarop: „BOVAG", de afkorting
voor Bond van Automobielhandelaren en Garagebedrijven.
Wat, zo zult ge U wellicht eens hebben afgevraagd, is en doet „BOVAG".
De heer W. C. Mullié, voorzitter van het district Walcheren van de Bovag
en woonachtig in Middelburg, wist het kort en duidelijk te formuleren:
„Het doel van de uit 1930 daterende Bovag is de belangen van de aange
slotenen te behartigen enhet publiek zo goed mogelijk van dienst te
zyn"!
Teneinde dit laatste zo goed moge
lijk te kunnen verwezenlijken kent de
Bovag ook de Stichting Vakopleiding
Automonteurs (V.A.M.) en indien
men aan de gevel van een garagebe
drijf naast het bord „Bovag", even
eens het bordje „V.A.M." vindt, kan
men er verzekerd van zijn, dat in dat
bedrijf uitsluitend gediplomeerde
krachten werkzaam zijn.
De bg de Bovag aangesloten han
delaren zy'n over het algemeen even
eens garagehouders.
De garagebedrijven in Zeeland zijn
voor 100 bij de Bovag aangesloten,
zo verzekerde de heer Mullié. Van de
32 Bovag-districten in Nederland
vindt men er 4 in Zeeland en wel in
Noord-Zeeland, met 29 aangesloten
automobielbedrijven, op de Bevelan-
den, met 38 aangeslotenen, op Wal
cheren, met 30 aangeslotenen en in
Zeeuwsch-Vlaanderen, met 55 aange-
Met één hand leidt deze Amerikaanse
GI de mechanische muilezel", ont
worpen bij Willys Motors en gede
monstreerd op de proef gronden te
Aberdeen. Men verwacht, dat deze
gemotoriseerde muilezel, die kan wor
den bereden als een rijdier doch ook
kan worden geleid, zoals de soldaat
demonstreert, het trekdier voor trans
port geheel zal doen verdwijnen.
Het apparaat kan een snelheid ont- Garagebedrijven een luterst nutti-
wikkelen van 1 tot 1,0 kilometer; hei Ke taak vervult welke de belangen
werd gebouwd uit zeer licht metaal omvat van zowel handelaren als dien
en weegt 31,0 kg. Het is in staat 1,5', ten-
kg te dragen. I
slotenen. In totaal zijn derhalve 152
garagebedrijven in Zeeland bij de
Bovag aangesloten.
„Ons streven is om alle bij de Bo
vag aangeslotenen er van te door
dringen, dat zij zich dienstbaar die-,
nen te maken aan het autorijdend pu
bliek, zodat de aanduiding „Bovag"
de automobilisten een eerste klas ser
vice garandeert", aldus de heer Mul
lié. „Niet slechts wat reparatie-werk
zaamheden betreft, maar ook bij het
verstrekken van adviezen inzake aan
koop van auto's".
TARIEVEN.
De bij de Bovag aangesloten bedrij
ven voeren gelijke tarieven, welke
districtsgewijs worden vastgelegd,
waarna het algemeen bestuur van de
Bovag aan deze tarieven sanctie moet
verlenen.
De Bovag kent tevens diverse com
missies, zoals bijvoorbeeld een dis-
tricts-benzinecommissie, een dito
bandencommissie, en voorts een be
handelingscommissie om eventuele
geschillen tussen de leden, of tussen
een Bovag-lid en een cliënt, te behan
delen. Een berechtingscommissie kan
uitspraken doen, terwijl „hoger be
roep" mogelijk is bij een scheidsge
recht.
Het is zonder meer duidelijk, dat
de Bond van Automobielhandelaren
Het voertuigenpark
Per 15 Februari j.l. namen 408
ondernemers met tezamen 960
auto's aan het beroepsgoederen-
vervoer in Zeeland deel. Het
totale laadvermogen in deze ca
tegorie bedroeg 4203 ton.
In de sector eigen vervoer trof
men op dezelfde datum 2101
voertuigen aan. met een geza
menlijke capaciteit van 5410 ton.
Wat het personenvervoer be
treft, in onze provincie zijn
thans 360 huurauto's. Het totaal
aantal autobussen beloopt 210.
eigendom van 15 ondernemers.
vvvv\*vv**wvv\*vvvvvvvv
naar Schouwen-Duiveland wordt uit
gevoerd, niet geheel heeft voldaan.
Er werden aanmerkelijke vertragin
gen geconstateerd. Zo is de rijtijd
van de BBA-bussen tussen Roosen
daal en Anna Jacoba ten aanzien van
aansluitende verbindingen nogal krap
waardoor vaak moeilijkheden ont
stonden. De RTM zag kans op rede
lijke wijze zowel op de veerboot als
op de BBA-diensten aansluiting te
feven. De heer Nieuwenhuis meende,
at het nog wel de nodige puzzles zou
opleveren om deze vertragingen uit
de wereld te helpen.
„Nog steeds wordt geconstateerd,
dat het vervoer per autobus op ver
schillende lijnen sterk daalt, tenge
volge van de opkomst der personen
auto's, bromfietsen, scooters e.d.", zo
zei de Rijksinspecteur. „Dit brengt
voor vele busondernemingen proble
men mede.
Aan de andere kant is echter een
styging van het tourvvagenvervoer
waar te nemen. De mogelijkheden om
naar het buitenland te gaan nemen
immers steeds toe. Het tourwagen-
vervoer is dan bok de kurk, waarop
een groot aantal autobusondernemin-
heeft
reikt'
drijft. Ook deze opgaande
i hoogtepunt nog
lijn
niet be-
Toekomst
Tenslotte gevraagd naar zijn opi
nie over de gevolgen, die Drie-eilan
den en Deltaplan voor het vervoer in
Zeeland zullen hebben, zei mr Nieu
wenhuis. dat het geenszins gemakke
lijk is om over dit onderwerp een
voorspelling te doen. Hij meende, dat
na de totstandkoming van de plannen
tot afdamming, de neiging tot ver
groting van de vervoersbehoefte zeker
aanwezig zal zijn. De kortere verbin
ding met het Westen van het land
maken de rijtijden uiteraard korter en
de frequentie hoger waardoor reeds
aan een grotere behoefte voldaan
kan worden.
„Of de vervoerscapaciteit in Zee
land na de afsluitingen der zeegaten
een sterke uitbreiding zal ondergaan,
hangt vooral van de mate van indu
strialisatie van de provincie af. Want
het goederenvervoer op de weg past
zich aan bij de aanwezige behoefte".
De heer J. Maas uit St. Laurens is
de trotse bezitter van een „stoom-
fiets" uit het jaar 1924; een enorm
motorrywiel, dat met grote toewij
ding onderhouden wordt. Slechte en
kele malen per jaar komt het ver
voermiddel uit de twintiger
tten
„uit de
jaren
watten
(Foto P.Z.C.)
IN ST. LAURENS ST AAT EEN „ACE"
Een hobby van de eigenaar...
Wie by de heer J. Maas te St. Laurens een kykje in de schuur mag ne
men, ziet zich verplaatst naar het jaar 1924. Een groot deel van de ruimte,
die het gebouwtje biedt, wordt namelyk ingenomen door een voertuig van
dat jaartal. Het is een „ACE"-motor, die reeds 30 jaren een trots bezit van
de heer Maas vormt. Deze enorme motor is waarschijnlijk de oudste in
onze provincie en tevens één van de weinige nog in gebruik zijnde vervoers
middelen uit de twintiger jaren. Dit voertuig omdat het zo oud is een
vehikel te noemen, zou oneerbiedig zyn; de passende naam is veeleer limou
sine onder de motoren. Het is inderdaad een knaap, zoals er niet veel meer
op de wegen van Nederland rijden. Opvallend is dan ook de lengte van 2'/2
meter; de motor, die de „ACE" op gang brengt, heeft bijzonder veel van
een automotor weg. Het gevaarte, dat behalve door de lengte, door de af
metingen van alle onde'delen imponeert, heeft i cylinders en een zuiger-
inhoud van liefst 1300 cc! Het loopt 1 op 12 en heeft een maximumsnelheid
van byna 120 km.
Ondanks zijn afmetingen, zijn groot
gewicht, zijn onhandelbaarheid, on
doelmatigheid en kostbaarheid, is de
ze „ACE" het troetelkind van zijn ei
genaar. Misschien juist om deze re
denen. Want deze 30-jarige is een
prachtige machine om te zien, hoewel
zelfs bij de leek de verschillen met de
tegenwoordige motoren duidelyk in
het oog vallen.
Wie niet beter zou weten, zou er
de heer Maas van verdenken, dat hy
deze „stoomfiets" één dezer dagen bij
de handelaar als nieuw had gekocht,
zo goed is de conditie van dit „stukje
historie"! Dit valt niet alleen te ver
klaren door regelmatig en goed on
derhoud, maar tevens door het feit,
dat de „ACE" zeer weinig wordt be
reden.
Een Mïlanees ingenieurde heer
Landini heeft een „les vlieg-wagen'
geconstrueerd, die het leren vliegen
zeer zou vergemakkelijken. Wanneer
de auto rijdt, dan reageert het vlieg
tuigje, dat erop is gemonteerd op de
zelfde wijze op de handelingen van
de piloot, alsof het vrij in de lucht is.
Zo kan men dus zonder gevaar routi
ne m het vliegen opdoen, en alle han
delingen goed te pakken krijgen, al
vorens men zich in een „echt" vlieg
tuig waagt.
DIENEN VAN HET ALGEMEEN BELANG
Een onderhoud met de districts
secretaris van N.O.B.-Wegstransport
„Wij beschouwen ons als een verlengstuk van de bedrijven" aldus ver
klaarde ons de heer Chr. Kars, secretaris van het district Zeeland van de
N.O.B.-Wegtransport. Tydens een gesprek met deze functionaris kwamen
verscheidene problemen aan de orde van de beroepsvervoerders en daarbij
bleek, dat deze organisatie op alle mogelyke manieren tracht de vervoer
ders-zorgen te verlichten. Zijn er dan zovele zorgen, zo zal men zich afvra
gen en het antwoord van de heer Hars hierop luidde bevestigend. „Inder
daad, er zyn vele zaken al wa« het alleen maar van louter administra
tieve aaru die het vak van „beroepsgoederenvervoerde" (een lang
woord, maar er is geen ander) niet eenvoudig hebben gemaakt", zo zeide hij.
„Over het algemeen is dat in het gehele land hetzelfde, maar in Zeeland
komen er nog allerlei dingen by, die in de rest van het land geen rol spelen.
De veren bijvoorbeeld, terwyl de laatste ty'd de toeneming van het Bel
gisch vervoer vooral in West Zeeuwsch Vlaanderen de vervoerders ook in
economisch opzicht voor moeilijkheden plaatst".
„Wij stellen ons als organisatie drie
dingen voor ogen", aldus de heer
Kars. „we moeten voor binding onder
de leden zorgen, we moeten hun bij
stand verlenen, maar tenslotte die
nen we ook het algemeen belang, met
name daar, waar het beroepsgoede-
renvervoer is ingeschakeld, zoals bij
voorbeeld de handel enz."
Het is duidelijk, dat de dienst aan
de leden een hoofdfunctie van N.O.
B. Wegtransport uitmaakt en daar
voor heeft men dan ook een bedrijf
op zich zelf geschapen: het algemeen
secretariaat. Deze instelling heeft
haar werk gericht op diverse Boorten
van vervoer, beschikt over een juridi.
sche afdeling, een economische afde
ling, kortom over alles, dat nodig is
om het de beroepsgoederenvervoerder
mogelijk te maken zijn bedrijf renda
bel uit te oefenèn en om zijn belan
den te waarborgen. Er worden vele
technische adviezen uitgebracht, dik
wijls in samenwerking met de econo
mische afdeling, bijvoorbeeld als het
er om gaat uit te maken welke wa
gen het best voor een bedrijf geschikt
Maar niet alleen het algemeen se
cretariaat doet in dit opzicht be
langrijk werk, ook de districts-se-
cretarissen zyn onmisbaar, al zegt
„In Zeeland hebben wij de moeilijk
heid, dat een groot deel van het ver
voer seizoenbedrijf is" aldus de
Zeeuwse districts-secretaris, „de
af- en aanvoer van landbouwproduc
ten is slechts mogelijk gedurende een
klein deel van het jaar. Neem het
bietentransport: hoe eerder dat klaar
is, hoe beter. Maar ondertussen zit
ten de vervoerders er toch maar mee
om ook gedurende de overblijvende
delen van het jaar hun bedrijf renda
bel te houden. Dat heeft vele conse
quenties, o.a. ten aanzien van de in
richting van het wagenpark. Ik kan
U verzekeren, dat menig beroepsver
voerder dit veel hoofdbrekens kost-
Bovendien speelt in dit verband ook
nog een rol het toenemend gebruik
van landbouwtrekkers met aanhang
wagens voor dit vervoer, waardoor
de beroepsvervoerder, die in dit werk
zyn dagelijks brood moet verdienen,
wordt uitgeschakeld".
HET TONNAGEPROBLEEM
Belangryk noemde de heer Kars
ook het tonnageprobleem. Het gaat
hier om het verschil tussen het ton
nage, dat de vervoerder op zijn ver
gunning heeft staan en dat hij in de
praktijk vervoert Er is in vele geval
len een groot verschil omdat sommi-
fe vervoerders bijvoorbeeld no-" wer
en met dump-wagens, die laag ge
klasseerd zijn. Hun werkelijke laad-
capaciteit is echter veel groter. Wan
neer te zijner tijd de betrokken
ambtenaren dergelijke verschillen
niet meer tolereren, dan dan zal dit
voor vele vervoerders een strop bete
kenen. tenzij verhoging van hun ba
sistonnage volgt. Maar j'uist die ver
hoging geeft men „niet zomaar"
Er zal een uitspraak dienen te ko-
De heer Maas bezit de motor niet
om het rijden, want dan zou een mo
derne machine hem veel beter van
dienst kunnen zijn. Het is zelfs een
uitzondering, wanneer de „ACE" bui
ten de tuin van het huis aan de Noord-
weg komt. Dan moet het beslist Juli,
Augustus of September zijn en bo
vendien mooi weer. Zyn deze voor
waarden aanwezig, dan gaat de heer
Maas een eindje toeren, zo voor zyn
genoegen
„In de watten
De „ACE" van 1924 is niet alleen
de trots, maar ook de hobby van zijn
eigenaar. Het is namellk zo, dat de
motor alleen gedurende deze drie
„zomer"-maanden als geheel te be
zichtigen is. De rest van het jaar
„ligt alles in de watten", zoals de
heer Maas zegt. Begin October wordt
het gevaarte gedemonteerd en de on
derdelen worden keurig opgeborgen.
Een groot deel van zijn vrije tijd in de
wintermaanden, besteedt d? bezitter
dan aan het nazien en het opknappen
van elk onderdeeltje, tot het kleinste
toe.
Bij het naderen van de zomer* wordt
de „ACE" weer „opgebouwd". Toen
vorige week de nevenstaande foto ge
maakt moest vorden, kwam de ma
chine voor het eerst in 1954 buiten de
schuur, een karweitje, waarvoor nog
de nodige kracht vereist ls!
De schaarse malen, dat de heer
Maas een ritje maakt, trekt de
„ACE" grote belangstelling; zo
wel de ouderen, die zich dergelij
ke machines nog wel herinneren
.als de jongeren, die zulk een „an
tiquiteit" nooit eerder aan
schouwden, verdringen zich om
liet voertuig, zodra dit stopt. De
constructie te bestuderen en het
enorme aantal knoppen, handles
en stangen te tellen, dat in en op
de motor is aangebracht, loont
dan ook de moeite
Men zal zich misschien afvragen,
wat er gebeuren moet zodra er een
onderdeel versleten is. De fabriek, die
de „ACE" destijds vervaardigde, be
staat reeds lang niet meer en nergens
is een vervanging te bestellen. Ook
dat is echter geen probleem. Het ge
val wil, dat de heer Maas in de der
tiger jaren voor het bagatel van 50,-
nog een „ACE" kocht, waarin hij de
onderdelen maar voor het grijpen
heeftDankzij die vooruitziende
blik, zal de „ACE" nog wel lange tijd
het troetelkind van zijn tegenwoor
dige eigenaar blijven.
Foio-zoekrit
De MAC Scheldegouwen hield voor
de eerste maal een foto-zoekrit. On
danks het slechte weer waren er 14
deelnemers, die genoten hebben van
een gezellige rit. De opgave was vrij
gemakkelijk, maar toch kwam er nie
mand zonder strafpunten uit de bus.
De deelnemers kregen zeven foto's
en zij moesten de plaatsen opzoeken,
waar deze waren genomen. Hier wa
ren de controles gevestigd. Het ble
ken te zijn de plaatsen Grijpskerke,
Domburg, Westkapelle, Kouaekerke,
Vlissingen. Zoutelande en Oostkapel-
le. De finish was te Souburg. De uit
slag was:
1 C. v. d. Wetering, Middelburg 60 st.
gunten; 2 L. de Nooyer. Middelburg
0; 3 P. Tilroe, Vlissingen 61; 4 J. J.
Onderdijk, Middelburg 61; 5 J. Bieuzé
Goes 61; 6 A. Bouwens, Middelburg
61; 7 Lammertsma, Souburg 62; 8 T.
Uil Middelburg 62; 9 A. de Pree,
Middelburg 62; 10 W. Leynse, Mid
delburg 62; 11 R. van Oppen Sou
burg 62; 12 Lenstra, Goes" 62; 13 AL
Steutel, Middelburg (de enige deel
nemende bromfietser).
men van de Commissie Vervoer Goe
deren of dit verschil aangepast mag
worden. Landelijk liggen de cijfers
ongeveer aldus: theoretisch 110.000
ton, in de praktijk 150.000 ton
In dit verband stipte de heer Kars
ook nog de situatie op Schouwen-Dui
veland aan, waar op dit ogenblik
veel wagens nodig zijn. zodat hier een
aanzienlijk tonnagetekort is. Boven
dien verwachtte de heer Kars dat in
een verre toekomst betere verbindin
gen verhoging van het vervoer met
zich zouden brengen. En noodzake
lijkerwijs zal de basistonnage aange
past moeten worden.
N.O.B.-wegtransport, waarbij onge
veer 80% van de Zeeuwse vervoer
ders is aangesloten, is thans ook be
zig met een plan-geregeld goederen
vervoer. Dit plan voorziet in geregel
de diensten over het gehele land met
vaste tarieven. Zo is men steeds be
zig om niet alleen de belangen van
de beroepsgoederenvervoerders te
dienen, maar ook het algemeen be
lang.