Zegevierende Bauvin naderde gele
trui van Wagtmans tot op 39 sec.
Tour de France afgelopen voor
Klaas van Est en Maenen
GROS VAN le KLASSERS VOOR
VERGOEDING EN HOOFDKLASSE
RUSTDAG WERD OP DE JUISTE
WIJZE DOORGEBRACHT
MAANDAG 19 JULI 1954
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
SPANNING EN VALPARTIJEN IN 10e TOUR-ÉTAPPE
Sterk rijdende Nolten op't laatst pech;
achterstand op Zwitsers verkleind
(Van een speciale A.N.P.-verslaggever
Ook aan de voet van de Pyreneeën draagt Wout Wagtmans nog altijd de
gele leiderstrui. Die trui hangt hem echter losjes om de schouders, want
slechts 39 seconden scheiden hem in de algemene rangschikking van de ge
vaarlijke Bauvin, die een vastberaden en met grote verwoedheid uitgevoer
de aanval op de eerste plaats deed, nadat hij zich met 6 anderen uit het pe
loton, dat toch waarlijk niet luierde, integendeel had losgereden, een
kleine 80 kilometer voor de finish. Hij bereikte als eerste de eindstreep.
Het behoud van de trui was het belangrijkste feit voor de Nederlanders
na een rit vol spanning en dramatische incidenten. Daarnaast staat de gro
te tegenslag, waardoor Klaas van Est en Jules Maenen werden getroffen.
Zij kwamen 8 minuten na de sluiting der controle te Bayonne aan, na 150
km alleen achter het peloton aan gezwoegd te hebben, dat een gemid
delde snelheid van 40.842 km haalde, instede van de 38 kilometer, waarop
het tijdschema was berekend. Tenzij de wedstrijdcommissarissen clementie
betrachten, in verband met de valpartij, ziet het er naar uit, dat de tour
voor hen is geëindigd.
De beslissende fase van de strijd
begon nog op het vlakke gedeelte van
het parcours, bij Magescq, een kleine
95 kilometer voor Bayonne. De strijd
lustige Breton Guérlnel liep het eerst
weg, spoedig gevolgd door Jan Nol
ten, Stablinski, Quentin en De Mul
der. Wat later voegden Bauvin en Ma-
hé zich bij hen, zodat een voorhoede
van zeven man werd gevormd: twee
renners van de N.O.C.-ploeg, Bauvin
en Stablinski, twee van de Westploeg,
Guérinel en Mahé, de Nederlander
Jan Nolten, de Belg De Mulder en
De klassementen
De 10e etappe van de Ronde van Frank
rijk. van Bordeaux naar Bayonne (202
kilometer) is gewonnen door Bauvin
(Frankrijk N.-O. Centr.) in 4 uur 56
minuten 45 seconden.
De verdere uitslag luidt:
2. Quentin, lie de France, 4.56.55
3. Stablinski, Frankrijk N.-O. C, z. t.
4. Guerinel, Frankrijk West, z. t.
5. Mahé, Frankrijk West, z. t.
6. Noltcn, Nederland, 4.57.39
7. De Mulder, België. 4.59.35
8. Darrigade, Frankrijk, 5.02.09
9. Voorting, Nederland, z. t.
10. Dacquay, Frankrijk N.-O. C. z. t.
11. Alomar, Spanje, z. t.
12. Varnajo, Frankrijk West. 5.03.28
13. Forlini, He de France, z. t.
14. Kubler, Zwitserland, 5.04.38
15. Ockers, België, e. t.
16. Surbatis, He de Franct, z. t.
17. Sihaer, Zwitserland, z. t.
18. Faanhof, Nederland, z. t.
19. Cieleska, Frankrijk N.-O. C., Z. t.
20. Tonello, He de France, z. t.
21. ex aequo een groot aantal renners,
waarbij Bobet, Frankrijk, Deledda,
Frankrijk, Forestier, Frankrijk, Suy-
kerbuyck, Nederland, Van Breenen,
Nederland, Wim van Est, Nederland,
Wagtmans, Nederland, Koblet, Zwit
serland. allen dezelfde tijd als Kubler.
Jules Maennen en Klaas van Est kwa
men beiden na sluiting van de controle
te Bayonne aan.
Het algemeen klassement na de 10e
etappe luidt:
1. Wagtmans, Nederland, 58.34.14
2. Bauvin, Frankr. N.-O. C. 58.34.53
3. Bobet. Frankrijk, 58.35.16
4. Koblet, Zwitserland, 58.35.33
5. Schaer, Zwitserland, 58.36.15
6. De Bruyne, België, 58.39 41
7. Forlini, He de France, 58.40.52
8. Kubler. Zw5itserland, 58.41.14
9. De Smet, België, 58.42.52
10. Mahé, Frankrijk West. 58.44.09
11. Wim van Est, Nederland, 58.44.20
12. Forestier, Frankrijk, 58.45.51
13. Deledda, Frankrijk, 58.46.42
14. Alomar, Spanje, 58.47.18
15. Ockers, België 58.48.00
16. Darrigade. Frankrijk, 58.48.27
17. Meunier, Frankrijk N.-O. C., 58.48.41
18. Brankart, België, 58.49.15
19. Gaul, Luxemburg-Oosterir., 58.49.51
20. Carle, Ii'e de France, 58.50.16
22. Nolten, Nederland, 58.51.17
32. Voorting, Nederland, 58.57.11
43. Van Breenen, Nederland, 59.01.20
60. Faanhof, Nederland, 59.17.31
83. Suykerbuyck, Nederland, 60.02.02
Het ploegenklassement van de 10e etap
pe luidt:
1. Frankrijk N.-O. C., 14.54.49
2. Frankrijk West, 14.57.18
3. Nederland, 15.04.26
4. Ile de France, 15.04.31
5. België, 15.08.51
6. exaequo Frankrijk en Spanje, 15.11.25
8. ex aequo Zwitserland, Frankrijk
Zuid-West, Frankrijk Zuid-Oost en
Luxemburg-Oostenrijk, 15.13.54
Het algemeen ploegenklassement na de
10e etappe luidt:
1- Zwitserland, 175.22.11
2. Nederland, 175.30.55
3. Frankrijk N.-O. C., 175.32.32
4. België, 175.39.18
5. Frankrijk. 175.44 38
6. Frankrijk West, 175.45.40
Het puntenklassement na de 10e etappe
luidt:
1. Kubler, Zwitserland, 94 punten
2. Schaer, Zwitserland. 123 punten
3. Forlini. He de France. 134 punten
4. Ockers. België, 147 punten
5. Wim van Est. Nederland, 215,5 punten
6. Wagtmans, Nederland, 229 punten
7. Koblet, Zwitserland. 229,5 punten
Quentin van de ploeg van de He de
Prance. Van hen was Bauvin, met
slechts 9 min. 32 sec. achterstand in
het persoonlijk klassement, <\e ge
vaarlijkste man voor Wagtmans.
Langzaam liep het zevental verder
uit, alhoewel de hoofdgroep con
stant een vaart van rond 40 kilo
meter ontwikkelde. Vier kilometer
voor Peyrehorade, een plaatsje
waar het laatste geaccidenteerde
gedeelte van het parcours begon,
een stuk van ruim 40 kilometer, la
gen de leiders 2% minuut voor op
het grote peloton.
Tussen de voorhoede en het hoofd
peloton reed een quartet, bestaande
uit Darrigade van de Franse Nationa
le ploeg, Gerrit Voorting, de Span
jaard Alomar en Dacquay van de N.
O.C.-ploeg. Men naderde Bidache, dat
prat gaat op een miniatuur colletje,
compleet met lussen en zelfs haar
speldbochten en daarna bochtige af
dalingen, alhoewel het hoogteverschil
minder dan 150 meter bedraagt. Op
die kleine col werd er door de leiders,
met nu eens Nolten en dan weer de
vurige Bauvin dan weer Mahé of De
Mulder aan kop, zo hard aan getrok
ken, dat het verschil steeds groter
werd. De Nederlandse volgers sloegen
dit verloop van de strijd eerst met
vreugde, omdat Jan Nolten immers
bij de vluchtelingen zat, doch al gauw
met zeer gemengde gevoelens gade.
Toen de achterstand van het peloton
meer dan 6 minuten bedroeg, werden
de klassementen en de routekaarten
er bij gehaald en ging men aan het
rekenen hoe groot de kans van Wout
was om zijn Kostbare trui te behou
den.
Die kans werd steeds kleiner. Rea
geerde het peloton dan niet Het pe
loton reed hard, maar van een geor
ganiseerde tegenaanval was geen
sprake. Voor het eerst in deze ronde
controleerden de Zwitsers de strijd
niet, omdat zij slechts drie man in de
hoofdgroep hadden, aangezien Koblet
na een valpartij in het begin van de
étappe blij was dat hij mee kon ko
men. De Franse nationalen keken de
kat uit de boom en Kees Pellenaars,
die heel goed besefte wat er aan de
hand was, durfde Wagtmans niet in
de steek te laten om Nolten een sein
tje te geven dat hij zich tot afstop
pen van de aanval moest beperken.
Tijdens de lange afdaling naar Bay
onne raakt De Mulder los, waarna hij
tot overmaat van ramp een lekke
band kreeg. Toen kwamen Mahé en
Guérinel ten val, waardoor zij meteen
contact verloren.
Er zat een kansje in voor Nolten,
maar een kilometer voor de wieler
baan, waar de finish was, kreeg hij
ook een lekke band. Een nieuwe band
omleggen zou zeker 2 minuten kosten
en dat deed Jan dan ook niet, hij ge
bruikte zijn gonfleur. Bauvin was
echter weggesprongen toen de Lim
burger afstapte. Hij sprak zijn laatste
reserves aan en ging met 10 secon
den voorsprong op Quentin, Stablins
ki, Guérinel en Mahé als eerste door
de finsh. Jan Nolten kwam een kleine
minuut later binnen, als zesde.
Daarna arriveerden De Mulder, het
groepje Darrigade, Voorting, Dac
quay en Alomar, vervolgens Varnajo
en Forlini en met 7 minuten 53 sec
achterstand op de winnaar het grote
peloton met Kübler, Bobet, Wagt
mans, Koblet, Schaer, Van Breenen,
Wim van Est, Faanhof en Suyker-
buyk. Bauvin kreeg een minuut boni
ficatie, zodat hij 8 min. 53 sec. op
Wout inliep van de 9 min. 32 welke hij
achter stond. Wagtmans behield dus
de gele trui, maar het was een dub
beltje op zijn kant geweest.
Valpartij met gevolgen.
De rit was begonnen bij triest en
koel weer, met af en toe regenbuien.
De wegen waren breed maar het pro
fiel was wat bol en hobbelig aan de
kanten. Nadat Gilles aan Croci-Torti
gelegenheid had geboden zijn dage
lijks rolletje van waakhond te vervul
len nauwelijks was de Breton weg
of de Zwitser lag aan zijn wiel en
Croci-Torti op precies dezelfde wijze
gehandeld had toen een half uurtje
later Nolten, Darigade, Forestier en
een stuk of wat anderen een kansje
gewaagd hadden, liepen ongeveer 45
kilometer van Bordeaux elf renners
weg. Darrigade was daar weer bij,
verder ook Van Genechten, Suyker-
buyk en Schaer, nummer drie van de
Zwitserse ploeg. Een kilometer ver
der ontstond in de buurt van Le Mu-
ret een valparty, die de hele karavaan
in rep en roer zou zetten omdat Ko
blet erbij betrokken was en die van
frote invloed is geweest op het ver-
ere verloop en op de uitslag van de
ze étappe.
Toen het kluwen ontward was en
BEWOGEN VERGADERING VAN DE V.E.K.
Zes bestuursleden van" de
V.E.K. traden af.
In een langdurige en bewogen ver
gadering, welke onder leiding stond
van de heer H. Erbe, heeft de vereni
ging van eerste klassers zich te
Utrecht beraden over de besluiten
van het bestuur van de K.N.V.B. om
een hoofdklasse in te stellen en in
■de a.s. bondsvergadering het voor
stel te doen het geven van vergoedin
gen aan spelers toe te staan.
Tenslotte werd de mening van de
vergadering in de volgende twee pun
ten vastgelegd:
1. De grote meerderheid van de
eerste klassers verklaart zich vóór
het geven van vergoedingen in eni
gerlei vorm.
2. De grote meerderheid van de
eerste klassers verklaart zich vóór
het instellen van een hoofdklasse.
Naar aanleiding van de bespreking
door enkele afgevaardigden van eer
ste klasse clubs, enkele weken gele
den met. bestuursleden van de K.N.V.
B. gevoerd, waarin het V.E.K.-be-
stuur niet was erkend, hetgeen als
een organisatorische onjuistheid
werd aangemerkt, hebben zes be
stuursleden het besluit genomen af
te treden. Het zijn de voorzitter, H.
Erbe (Amsterdam), de secretaris A.
v. d. Ven (Tilburg) en de leden: J.
ZWEMMEN
Afgelaste sportwedstrijden.
De slechte weersomstandigheden
waren oorzaak, dat Zaterdag het
zwemfeest van de Goesse zwem- en
badclub 't Sas en de adspirantwed-
strrjden van de Zeeuws-Brabantse
Turnkring te Yerseke moesten wor
den uitgesteld.
P. van Balen Blanken (Haarlem), J.
R. Hemmes (Groningen), J. W. J.
Panis (Tilburg) en J. M Salters
(Rotterdam).
Zij zullen aanblijven tot 7 Augus
tus, op die dag zal opnieuw een bui
tengewone algemene vergadering
worden gehouden.
men Koblet op de berm van "de weg
felegd had, dacht m eneen ogenblik
at Koblet niet in staat zou zijn de
rit te hervatten. Doch hij hees zich op
een andere fiets en ging door met 5
minuten vertraging. Door deze val
partij was de hoofdgroep in zeven
moten verdeeld. Tal van groepen en
groepjes ontstonden, die achter elk
aar jakkerden. De Frans, nationalen
begonnen een geweldig offensief, dat
voor Koblet slecht afgelopen zou zijn
als hij geen steun haa gekregen van
al zijn ploegmaats, behalve "Schaer,
die deed alsof zijn neus bloedde en
Kübler, die eveneens doorreed. Maar
Graf. Huber. Metzger, Clerici, Pia-
nezzi en natuurlijk Croci-Torti scho
ten hun leider te hulp en in gezel
schap van deze landgenoten en nog
een aantal andere renners stormde
Hugo achter het hoofdpeloton aan.
Geen rust.
Kübler kreeg even later een lekke
band en toen hij weer op kon stappen
had Gerrit Voorting in gezelschap
van Jules Maenen en Klaas van Est
zich bij hem gevoegd. Voorting had
een achterstand gekregen, maar Mae
nen en Klaas van Est hadden gewacht
om hem bij te trekken. Tezamen met
Kübler kwamen de drie Nederlanders
achter de groep Koblet aan. Nauwe
lijks 5 kilometer verder zou men een
nieuwe valparty moeten registreren,
die noodlottig zou worden voor Klaas
van Est en Maenen,
Voorting en Kübler kregen aanslui
ting met de groep Koblet, die intus
sen als gevolg van het serieuze tem
po al een aantal renners had verloren.
Na een jacht van ruim 40 kilometer
werd het hoofdpeloton ingehaald,
maar toen waren de zes helpers van
Koblet en nog tien of twaalf andere
renners in geen velden of wegen te
bekennen. Zij zouden met 21 minuten
achterstand te Bayonne arriveren.
De rust in de groep bleef niet lang
gehandhaafd. Voortdurend werd er
tedemarreerd en 12 renners bij wie
chaer. Van Breenen, Darrigade, Oc
kers, Teïsseire en De Mulder zijn nog
even los geweest. Maar bittere ernst
werd het pas bij Magescq, tien kilo
meter voor de ravitaillering, waar de
aanval was ingezet die Wagtmans bij
na zijn gele trui zou kosten.
De negende etappe van de Ronde van
Frankrijk, AngersBordeauxwerd
gewonnen door onze landgenoot
Faanhof. We zien de Nederlander
(rechts! als eerste over de eindstreep
gaan vóór de Belg Hendrikx en de
Zwitsers Clerici en Graf.
RENNERS IN BORDEAUX.
Nederlanders in tip-top conditie.
(Van een speciale A.N.P.-verslaggever).-
De stemming in het Nederlandse rennerskamp is nooit beter geweest,
dan na de successen van de twee laatste étappes naar Bordeaux, waarin
Wout Wagtmans de gele trui heroverde en Henk Faanhof een prachtige
zege in de sprint behaalde op de baan in het stadion van Bordeaux. Henk
Faanhof, de goedmoedige reus, die volgens de Bordelese bladen sprekend
Ijjkt op Charles Trenet, althans wat zijn gezicht betreft, was Zaterdagmor
gen op de rustdag al vroeg uit de veren om ansichtkaarten te kopen. Hij
kon toen tegelijkertijd de foto's van zijn sprintoverwinning in de plaatselijke
pers bewonderen, en kennis nemen van de lof, welke hem voor zijn voor
treffelijk rijden wordt toegezwaaid.
De overwinning van Faanhof is
door zyn ploegmaats, die hem graag
mogen, met gejuich begroet. Ook
winnen, misgunt Henk. die met een
stralend gezicht in Bordeaux rond
liep, diens succes niet. Faanhof zei:
„Als Jan er in geslaagd was weg te
komen op het laatste stuk, zou ik
hem natuurlijk geholpen hebben door
WIELRENNEN
Successen voor Zeeuwse
wielrenners.
Zaterdagmiddag werd te Dintel-
oord een wegwedstrijd voor nieuwe
lingen en amateurs gehouden.
Bij de eerste categorie won Dijk
uit Made. J. de Roo uit Schore be
zette de eervolle 2e plaats. Rent
meester uit Yerseke werd achtste.
Bij de amateurs reed Westdorp uit
's-Heerenhoek mee. P. Maas won
deze wedstrijd over 110 km. West
dorp klasseerde zich als zesde.
ONGELUKKIG EINDE.
Nederlandse debutanten arriveerden
te laat na noodlottige valpartij
(Van een speciale A.N.P.-verslaggever)
„Le controle k sLx pourcent est ferme", klonk de stem van de omroeper
in het gezellige stadion van Bayonne. Op dat ogenblik zwoegden Klaas van
Est en Jules Maenen nog op de heuvelachtige kronkelwegen, enkele kilo
meters buiten het stadje. Acht minuten na de officiële sluiting van de con
trole kwam het tweetal de baan op rijden, 37 minuten nadat de regionaal
Bauvin zegevierend over de eindstreep was gegaan.
Nog geen 50 kilometer na de start
in Bordeaux was Hugo Koblet ge
vallen, hetgeen grote consternatie in
het rennersveld en onder de officials
en journalisten tot gevolg had. Ger
rit Voorting had door deze valpartij
een achterstand opgelopen, Ferdi
Kubler liet zich uit het peloton te
rugvallen om evenueel Koblet te hel
pen en Klaas van Est en Jules Mae
nen wilden Gerrit Voorting assiste
ren om weer bij te komen. Vier ki
lometer voorbij de plek, waar het on
geluk was gebeurd, tuimelden plot
seling det beide Nederlanders over
de weg. Kubler reed op dat ogenblik
op kop, tegen 50 kilometer in het
uur. met Gerrit Voorting aan het
wiel. Daaracher zat Klaas van Est
en de rij werd gesloten door Jules
Maenen.
De Zwitser maakte een lichte be
weging en om liet achterwiel van
Kubler niet te raken week ook
Voorting even uit. Klaas van Est be
merkte dit te laat en voordat hü het
wist, lag hij op de weg. met Jules
Maenen over hem heen. De oude
wonden van vorige valpartijen van
Brick werden weer open geschuurd,
nieuwe blessures tekenden zich op
de huid af, zichtbaar door het open
gescheurde tricot, zy'n rijwiel was
zwaar beschadigd.
Jules Maenen was er wat beter
af gekomen, maar ook zijn fiets
moest gerepareerd worden. Kees
Joossen was onmiddellijk gestopt. Bij
het vele en zware reparatiewerk
kreeg hy hulp van „Cri Cri", de bij
naam van een mecanicien, die altijd
in de bezemwagen, welke de kara
vaan afsluit, meerijdt.
Grote achterstand.
Toen de twee debutanten weer ln
het zadel zaten, hadden zij een ach
terstand van bijna een kwartier op
de kopgroep, welke met een tempo
van tegen de 45 kilometer in het
uur op weg was naar de ravitaüle-
ring. Dit zeer hoge tempo was er de
oorzaak van. dat Maenen en Van Est
geen kans kregen om ook maar één
minuut van de achterstand, door on
gelukkige omstandigheden opgelopen,
goed te maken. Integendeel, tegen
de verenigde kracht van de numerie
ke ovex-macht moesten twee moedige
Nederlanders het afleggen. Het ver
schil werd steeds groter en op 15
kilometer van de ravitaillering te
Saint Geours de Maremme drukten
wij reeds een verschil van 22 minu
ten af.
De achterstand werd nog groter
op het moment, dat door de uitloop
poging van Bauvin, Nolten en enkele
anderen de gemiddelde uursnelheid
weer ver boven de 40 kilometer
kwam. Zeven en dertig minuten la
ter dan winnaar Bauvin reden de
beide Brabanders de baan op.
Naar huis.
Het is buitengewoon jammer, dat
Klaas van Est en Jules Maenen het
slachtoffer zijn geworden van deze
ongelukkige omstandigheden. Men
zou er vi-ede mee kunnen hebben, dat
deze jongens naar huis moeten te
rugkeren, indien zij niet mee hadden
kunnen komen, indien zij zich niet
dapper hadden verweerd en niet had
den beschikt over staalhard door
zettingsvermogen en ijzeren wils
kracht. Integendeel, zij beschikten
juist over alle goede eigenschappen
welke een renner moet bezitten om
aan alle moeilijkheden, welke aan een
zware étappe-wedstryd als de Tour
de France verbonden zyn, te over
winnen.
Nog voor zy in de gelegenheid
zyn geweest om te laien zien wat
zij in de aanval waard zijn, moeten
zy de trein naar huis nemen, met
de enige troost, dat een nieuwe
proefneming volgend jaar met het
tweetal zeker gerechtvaardigd zal
zyn.
het tempo in het kleine groepje te
drukken. Maar toen we met zijn
allen tegelüK aankwamen, was het
mijn taak te zorgen, dat ik het
eerst over de streep ging. Het was
anders wel sterk uat die Graf, die
tijdens de ontsnapping bijna voort
durend aan onze wieien had ge
kleefd evenals Clerici, op de baan
nog wou probex-en ons ue overwin
ning voor de neus weg te kapen. Ik
lag echter goed; ik wist dat ik hem
kon hebben, en dat is gebeurd ook."
Veel rusten.
Onze jongens hebben de rustdag
gebruikt op de enig juiste wijze, na
melijk door zoveel mogelijk te rus
ten. en zich voor te bereiden op de
zware Pyreneecn-étappes die hen
wachten. Gisteren was er een rit
door vlak terrein naar Bayonne en
vandaag volgt BayonnePau met de
Aubisque. Dinsdag wordt het een nog
veel lastiger taak. Pau-Luchon mee
de Tourmalet, de Aspin en de Pey-
resourde.
Pellenaars weet beter dan wie ook,
wat daar van de ploeg gevergd zal
worden. Hij staat er absoluut op,
dat zijn orüeig strikt worden uitge
voerd. Dat ondervond Hein van Bree
nen, die ook 's morgens kaarten was
gaan kopen, en daarna op het ho
telterras neerstreek om daar wat
te „plakken".
„De baas zag me en hij schopte
me vierkant naar boven", vertelde
Hein. Zaterdagmiddag is de ploeg
present geweest bij een officiële ont
vangst door de gemeentelijke auto
riteiten van Bordeaux.
Overigens hebben onze renners ver
reweg het gx-ootste deel van de dag
doorgebracht met eten. slapen, luie
rend op hun kamers, waar zij na
tuurlijk de dagelijkse massage heb
ben ondergaan en him post konden
doorlezen. Er komen stapels brieven,
briefkaarten en telegrammen voor
alle leden van de ploeg, en wel het
meest voor Wagtmans. die zyn ka
mer moest afsluiten, omdat telkens
weer joiflnalisten en fotografen kwa
men opdagen om hem te intervie
wen en close-ups te maken. De radio
en televisie ontbraken niet op het
appèl. „Een filmster zouden ze niet
meer achterna kunnen lopen dan
mij vandaag en gisteren", zei Wout
tijdens de rustdag.
AUTOMOBILISME
Gonzales won Grote Prijs
van Engeland.
Na de jongste successen zijn de
producten van de Duitse Mercedes-
renstal er tijdens de automobiel-race
om de Grote Prijs van Engeland op
het circuit van Silverstone niet in
geslaagd hun zegetocht voort te zet
ten.
De Argentijn Gonzales werd na
een magistraal gereden race, zonder
de leiding ook maar een moment
te hebben afgestaan, eerste met Fer
rari, gevolgd door de Ferrari van
Hawthorn en de Maserati van Ma-
rimon. Juan Manuel Fangio klas
seerde zich als beste Mercedes-rijder
vierde met een ronde achterstand.
Bijna 100.000 toeschouwers woon
den de wedstryden bij.
4F De „King VI and Queen Elizabeth
Stakes'een race over Hi mijl en be
giftigd met een prijs van 23.500 pond
sterling is gewonnen door de vier jaar
oude hengst „Aureole", toebehorend aan
Koningin Elizabeth. 1