Zegevierende Bauvin naderde gele trui van Wagtmans tot op 39 sec. Tour de France afgelopen voor Klaas van Est en Maenen GROS VAN le KLASSERS VOOR VERGOEDING EN HOOFDKLASSE RUSTDAG WERD OP DE JUISTE WIJZE DOORGEBRACHT MAANDAG 19 JULI 1954 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT SPANNING EN VALPARTIJEN IN 10e TOUR-ÉTAPPE Sterk rijdende Nolten op't laatst pech; achterstand op Zwitsers verkleind (Van een speciale A.N.P.-verslaggever Ook aan de voet van de Pyreneeën draagt Wout Wagtmans nog altijd de gele leiderstrui. Die trui hangt hem echter losjes om de schouders, want slechts 39 seconden scheiden hem in de algemene rangschikking van de ge vaarlijke Bauvin, die een vastberaden en met grote verwoedheid uitgevoer de aanval op de eerste plaats deed, nadat hij zich met 6 anderen uit het pe loton, dat toch waarlijk niet luierde, integendeel had losgereden, een kleine 80 kilometer voor de finish. Hij bereikte als eerste de eindstreep. Het behoud van de trui was het belangrijkste feit voor de Nederlanders na een rit vol spanning en dramatische incidenten. Daarnaast staat de gro te tegenslag, waardoor Klaas van Est en Jules Maenen werden getroffen. Zij kwamen 8 minuten na de sluiting der controle te Bayonne aan, na 150 km alleen achter het peloton aan gezwoegd te hebben, dat een gemid delde snelheid van 40.842 km haalde, instede van de 38 kilometer, waarop het tijdschema was berekend. Tenzij de wedstrijdcommissarissen clementie betrachten, in verband met de valpartij, ziet het er naar uit, dat de tour voor hen is geëindigd. De beslissende fase van de strijd begon nog op het vlakke gedeelte van het parcours, bij Magescq, een kleine 95 kilometer voor Bayonne. De strijd lustige Breton Guérlnel liep het eerst weg, spoedig gevolgd door Jan Nol ten, Stablinski, Quentin en De Mul der. Wat later voegden Bauvin en Ma- hé zich bij hen, zodat een voorhoede van zeven man werd gevormd: twee renners van de N.O.C.-ploeg, Bauvin en Stablinski, twee van de Westploeg, Guérinel en Mahé, de Nederlander Jan Nolten, de Belg De Mulder en De klassementen De 10e etappe van de Ronde van Frank rijk. van Bordeaux naar Bayonne (202 kilometer) is gewonnen door Bauvin (Frankrijk N.-O. Centr.) in 4 uur 56 minuten 45 seconden. De verdere uitslag luidt: 2. Quentin, lie de France, 4.56.55 3. Stablinski, Frankrijk N.-O. C, z. t. 4. Guerinel, Frankrijk West, z. t. 5. Mahé, Frankrijk West, z. t. 6. Noltcn, Nederland, 4.57.39 7. De Mulder, België. 4.59.35 8. Darrigade, Frankrijk, 5.02.09 9. Voorting, Nederland, z. t. 10. Dacquay, Frankrijk N.-O. C. z. t. 11. Alomar, Spanje, z. t. 12. Varnajo, Frankrijk West. 5.03.28 13. Forlini, He de France, z. t. 14. Kubler, Zwitserland, 5.04.38 15. Ockers, België, e. t. 16. Surbatis, He de Franct, z. t. 17. Sihaer, Zwitserland, z. t. 18. Faanhof, Nederland, z. t. 19. Cieleska, Frankrijk N.-O. C., Z. t. 20. Tonello, He de France, z. t. 21. ex aequo een groot aantal renners, waarbij Bobet, Frankrijk, Deledda, Frankrijk, Forestier, Frankrijk, Suy- kerbuyck, Nederland, Van Breenen, Nederland, Wim van Est, Nederland, Wagtmans, Nederland, Koblet, Zwit serland. allen dezelfde tijd als Kubler. Jules Maennen en Klaas van Est kwa men beiden na sluiting van de controle te Bayonne aan. Het algemeen klassement na de 10e etappe luidt: 1. Wagtmans, Nederland, 58.34.14 2. Bauvin, Frankr. N.-O. C. 58.34.53 3. Bobet. Frankrijk, 58.35.16 4. Koblet, Zwitserland, 58.35.33 5. Schaer, Zwitserland, 58.36.15 6. De Bruyne, België, 58.39 41 7. Forlini, He de France, 58.40.52 8. Kubler. Zw5itserland, 58.41.14 9. De Smet, België, 58.42.52 10. Mahé, Frankrijk West. 58.44.09 11. Wim van Est, Nederland, 58.44.20 12. Forestier, Frankrijk, 58.45.51 13. Deledda, Frankrijk, 58.46.42 14. Alomar, Spanje, 58.47.18 15. Ockers, België 58.48.00 16. Darrigade. Frankrijk, 58.48.27 17. Meunier, Frankrijk N.-O. C., 58.48.41 18. Brankart, België, 58.49.15 19. Gaul, Luxemburg-Oosterir., 58.49.51 20. Carle, Ii'e de France, 58.50.16 22. Nolten, Nederland, 58.51.17 32. Voorting, Nederland, 58.57.11 43. Van Breenen, Nederland, 59.01.20 60. Faanhof, Nederland, 59.17.31 83. Suykerbuyck, Nederland, 60.02.02 Het ploegenklassement van de 10e etap pe luidt: 1. Frankrijk N.-O. C., 14.54.49 2. Frankrijk West, 14.57.18 3. Nederland, 15.04.26 4. Ile de France, 15.04.31 5. België, 15.08.51 6. exaequo Frankrijk en Spanje, 15.11.25 8. ex aequo Zwitserland, Frankrijk Zuid-West, Frankrijk Zuid-Oost en Luxemburg-Oostenrijk, 15.13.54 Het algemeen ploegenklassement na de 10e etappe luidt: 1- Zwitserland, 175.22.11 2. Nederland, 175.30.55 3. Frankrijk N.-O. C., 175.32.32 4. België, 175.39.18 5. Frankrijk. 175.44 38 6. Frankrijk West, 175.45.40 Het puntenklassement na de 10e etappe luidt: 1. Kubler, Zwitserland, 94 punten 2. Schaer, Zwitserland. 123 punten 3. Forlini. He de France. 134 punten 4. Ockers. België, 147 punten 5. Wim van Est. Nederland, 215,5 punten 6. Wagtmans, Nederland, 229 punten 7. Koblet, Zwitserland. 229,5 punten Quentin van de ploeg van de He de Prance. Van hen was Bauvin, met slechts 9 min. 32 sec. achterstand in het persoonlijk klassement, <\e ge vaarlijkste man voor Wagtmans. Langzaam liep het zevental verder uit, alhoewel de hoofdgroep con stant een vaart van rond 40 kilo meter ontwikkelde. Vier kilometer voor Peyrehorade, een plaatsje waar het laatste geaccidenteerde gedeelte van het parcours begon, een stuk van ruim 40 kilometer, la gen de leiders 2% minuut voor op het grote peloton. Tussen de voorhoede en het hoofd peloton reed een quartet, bestaande uit Darrigade van de Franse Nationa le ploeg, Gerrit Voorting, de Span jaard Alomar en Dacquay van de N. O.C.-ploeg. Men naderde Bidache, dat prat gaat op een miniatuur colletje, compleet met lussen en zelfs haar speldbochten en daarna bochtige af dalingen, alhoewel het hoogteverschil minder dan 150 meter bedraagt. Op die kleine col werd er door de leiders, met nu eens Nolten en dan weer de vurige Bauvin dan weer Mahé of De Mulder aan kop, zo hard aan getrok ken, dat het verschil steeds groter werd. De Nederlandse volgers sloegen dit verloop van de strijd eerst met vreugde, omdat Jan Nolten immers bij de vluchtelingen zat, doch al gauw met zeer gemengde gevoelens gade. Toen de achterstand van het peloton meer dan 6 minuten bedroeg, werden de klassementen en de routekaarten er bij gehaald en ging men aan het rekenen hoe groot de kans van Wout was om zijn Kostbare trui te behou den. Die kans werd steeds kleiner. Rea geerde het peloton dan niet Het pe loton reed hard, maar van een geor ganiseerde tegenaanval was geen sprake. Voor het eerst in deze ronde controleerden de Zwitsers de strijd niet, omdat zij slechts drie man in de hoofdgroep hadden, aangezien Koblet na een valpartij in het begin van de étappe blij was dat hij mee kon ko men. De Franse nationalen keken de kat uit de boom en Kees Pellenaars, die heel goed besefte wat er aan de hand was, durfde Wagtmans niet in de steek te laten om Nolten een sein tje te geven dat hij zich tot afstop pen van de aanval moest beperken. Tijdens de lange afdaling naar Bay onne raakt De Mulder los, waarna hij tot overmaat van ramp een lekke band kreeg. Toen kwamen Mahé en Guérinel ten val, waardoor zij meteen contact verloren. Er zat een kansje in voor Nolten, maar een kilometer voor de wieler baan, waar de finish was, kreeg hij ook een lekke band. Een nieuwe band omleggen zou zeker 2 minuten kosten en dat deed Jan dan ook niet, hij ge bruikte zijn gonfleur. Bauvin was echter weggesprongen toen de Lim burger afstapte. Hij sprak zijn laatste reserves aan en ging met 10 secon den voorsprong op Quentin, Stablins ki, Guérinel en Mahé als eerste door de finsh. Jan Nolten kwam een kleine minuut later binnen, als zesde. Daarna arriveerden De Mulder, het groepje Darrigade, Voorting, Dac quay en Alomar, vervolgens Varnajo en Forlini en met 7 minuten 53 sec achterstand op de winnaar het grote peloton met Kübler, Bobet, Wagt mans, Koblet, Schaer, Van Breenen, Wim van Est, Faanhof en Suyker- buyk. Bauvin kreeg een minuut boni ficatie, zodat hij 8 min. 53 sec. op Wout inliep van de 9 min. 32 welke hij achter stond. Wagtmans behield dus de gele trui, maar het was een dub beltje op zijn kant geweest. Valpartij met gevolgen. De rit was begonnen bij triest en koel weer, met af en toe regenbuien. De wegen waren breed maar het pro fiel was wat bol en hobbelig aan de kanten. Nadat Gilles aan Croci-Torti gelegenheid had geboden zijn dage lijks rolletje van waakhond te vervul len nauwelijks was de Breton weg of de Zwitser lag aan zijn wiel en Croci-Torti op precies dezelfde wijze gehandeld had toen een half uurtje later Nolten, Darigade, Forestier en een stuk of wat anderen een kansje gewaagd hadden, liepen ongeveer 45 kilometer van Bordeaux elf renners weg. Darrigade was daar weer bij, verder ook Van Genechten, Suyker- buyk en Schaer, nummer drie van de Zwitserse ploeg. Een kilometer ver der ontstond in de buurt van Le Mu- ret een valparty, die de hele karavaan in rep en roer zou zetten omdat Ko blet erbij betrokken was en die van frote invloed is geweest op het ver- ere verloop en op de uitslag van de ze étappe. Toen het kluwen ontward was en BEWOGEN VERGADERING VAN DE V.E.K. Zes bestuursleden van" de V.E.K. traden af. In een langdurige en bewogen ver gadering, welke onder leiding stond van de heer H. Erbe, heeft de vereni ging van eerste klassers zich te Utrecht beraden over de besluiten van het bestuur van de K.N.V.B. om een hoofdklasse in te stellen en in ■de a.s. bondsvergadering het voor stel te doen het geven van vergoedin gen aan spelers toe te staan. Tenslotte werd de mening van de vergadering in de volgende twee pun ten vastgelegd: 1. De grote meerderheid van de eerste klassers verklaart zich vóór het geven van vergoedingen in eni gerlei vorm. 2. De grote meerderheid van de eerste klassers verklaart zich vóór het instellen van een hoofdklasse. Naar aanleiding van de bespreking door enkele afgevaardigden van eer ste klasse clubs, enkele weken gele den met. bestuursleden van de K.N.V. B. gevoerd, waarin het V.E.K.-be- stuur niet was erkend, hetgeen als een organisatorische onjuistheid werd aangemerkt, hebben zes be stuursleden het besluit genomen af te treden. Het zijn de voorzitter, H. Erbe (Amsterdam), de secretaris A. v. d. Ven (Tilburg) en de leden: J. ZWEMMEN Afgelaste sportwedstrijden. De slechte weersomstandigheden waren oorzaak, dat Zaterdag het zwemfeest van de Goesse zwem- en badclub 't Sas en de adspirantwed- strrjden van de Zeeuws-Brabantse Turnkring te Yerseke moesten wor den uitgesteld. P. van Balen Blanken (Haarlem), J. R. Hemmes (Groningen), J. W. J. Panis (Tilburg) en J. M Salters (Rotterdam). Zij zullen aanblijven tot 7 Augus tus, op die dag zal opnieuw een bui tengewone algemene vergadering worden gehouden. men Koblet op de berm van "de weg felegd had, dacht m eneen ogenblik at Koblet niet in staat zou zijn de rit te hervatten. Doch hij hees zich op een andere fiets en ging door met 5 minuten vertraging. Door deze val partij was de hoofdgroep in zeven moten verdeeld. Tal van groepen en groepjes ontstonden, die achter elk aar jakkerden. De Frans, nationalen begonnen een geweldig offensief, dat voor Koblet slecht afgelopen zou zijn als hij geen steun haa gekregen van al zijn ploegmaats, behalve "Schaer, die deed alsof zijn neus bloedde en Kübler, die eveneens doorreed. Maar Graf. Huber. Metzger, Clerici, Pia- nezzi en natuurlijk Croci-Torti scho ten hun leider te hulp en in gezel schap van deze landgenoten en nog een aantal andere renners stormde Hugo achter het hoofdpeloton aan. Geen rust. Kübler kreeg even later een lekke band en toen hij weer op kon stappen had Gerrit Voorting in gezelschap van Jules Maenen en Klaas van Est zich bij hem gevoegd. Voorting had een achterstand gekregen, maar Mae nen en Klaas van Est hadden gewacht om hem bij te trekken. Tezamen met Kübler kwamen de drie Nederlanders achter de groep Koblet aan. Nauwe lijks 5 kilometer verder zou men een nieuwe valparty moeten registreren, die noodlottig zou worden voor Klaas van Est en Maenen, Voorting en Kübler kregen aanslui ting met de groep Koblet, die intus sen als gevolg van het serieuze tem po al een aantal renners had verloren. Na een jacht van ruim 40 kilometer werd het hoofdpeloton ingehaald, maar toen waren de zes helpers van Koblet en nog tien of twaalf andere renners in geen velden of wegen te bekennen. Zij zouden met 21 minuten achterstand te Bayonne arriveren. De rust in de groep bleef niet lang gehandhaafd. Voortdurend werd er tedemarreerd en 12 renners bij wie chaer. Van Breenen, Darrigade, Oc kers, Teïsseire en De Mulder zijn nog even los geweest. Maar bittere ernst werd het pas bij Magescq, tien kilo meter voor de ravitaillering, waar de aanval was ingezet die Wagtmans bij na zijn gele trui zou kosten. De negende etappe van de Ronde van Frankrijk, AngersBordeauxwerd gewonnen door onze landgenoot Faanhof. We zien de Nederlander (rechts! als eerste over de eindstreep gaan vóór de Belg Hendrikx en de Zwitsers Clerici en Graf. RENNERS IN BORDEAUX. Nederlanders in tip-top conditie. (Van een speciale A.N.P.-verslaggever).- De stemming in het Nederlandse rennerskamp is nooit beter geweest, dan na de successen van de twee laatste étappes naar Bordeaux, waarin Wout Wagtmans de gele trui heroverde en Henk Faanhof een prachtige zege in de sprint behaalde op de baan in het stadion van Bordeaux. Henk Faanhof, de goedmoedige reus, die volgens de Bordelese bladen sprekend Ijjkt op Charles Trenet, althans wat zijn gezicht betreft, was Zaterdagmor gen op de rustdag al vroeg uit de veren om ansichtkaarten te kopen. Hij kon toen tegelijkertijd de foto's van zijn sprintoverwinning in de plaatselijke pers bewonderen, en kennis nemen van de lof, welke hem voor zijn voor treffelijk rijden wordt toegezwaaid. De overwinning van Faanhof is door zyn ploegmaats, die hem graag mogen, met gejuich begroet. Ook winnen, misgunt Henk. die met een stralend gezicht in Bordeaux rond liep, diens succes niet. Faanhof zei: „Als Jan er in geslaagd was weg te komen op het laatste stuk, zou ik hem natuurlijk geholpen hebben door WIELRENNEN Successen voor Zeeuwse wielrenners. Zaterdagmiddag werd te Dintel- oord een wegwedstrijd voor nieuwe lingen en amateurs gehouden. Bij de eerste categorie won Dijk uit Made. J. de Roo uit Schore be zette de eervolle 2e plaats. Rent meester uit Yerseke werd achtste. Bij de amateurs reed Westdorp uit 's-Heerenhoek mee. P. Maas won deze wedstrijd over 110 km. West dorp klasseerde zich als zesde. ONGELUKKIG EINDE. Nederlandse debutanten arriveerden te laat na noodlottige valpartij (Van een speciale A.N.P.-verslaggever) „Le controle k sLx pourcent est ferme", klonk de stem van de omroeper in het gezellige stadion van Bayonne. Op dat ogenblik zwoegden Klaas van Est en Jules Maenen nog op de heuvelachtige kronkelwegen, enkele kilo meters buiten het stadje. Acht minuten na de officiële sluiting van de con trole kwam het tweetal de baan op rijden, 37 minuten nadat de regionaal Bauvin zegevierend over de eindstreep was gegaan. Nog geen 50 kilometer na de start in Bordeaux was Hugo Koblet ge vallen, hetgeen grote consternatie in het rennersveld en onder de officials en journalisten tot gevolg had. Ger rit Voorting had door deze valpartij een achterstand opgelopen, Ferdi Kubler liet zich uit het peloton te rugvallen om evenueel Koblet te hel pen en Klaas van Est en Jules Mae nen wilden Gerrit Voorting assiste ren om weer bij te komen. Vier ki lometer voorbij de plek, waar het on geluk was gebeurd, tuimelden plot seling det beide Nederlanders over de weg. Kubler reed op dat ogenblik op kop, tegen 50 kilometer in het uur. met Gerrit Voorting aan het wiel. Daaracher zat Klaas van Est en de rij werd gesloten door Jules Maenen. De Zwitser maakte een lichte be weging en om liet achterwiel van Kubler niet te raken week ook Voorting even uit. Klaas van Est be merkte dit te laat en voordat hü het wist, lag hij op de weg. met Jules Maenen over hem heen. De oude wonden van vorige valpartijen van Brick werden weer open geschuurd, nieuwe blessures tekenden zich op de huid af, zichtbaar door het open gescheurde tricot, zy'n rijwiel was zwaar beschadigd. Jules Maenen was er wat beter af gekomen, maar ook zijn fiets moest gerepareerd worden. Kees Joossen was onmiddellijk gestopt. Bij het vele en zware reparatiewerk kreeg hy hulp van „Cri Cri", de bij naam van een mecanicien, die altijd in de bezemwagen, welke de kara vaan afsluit, meerijdt. Grote achterstand. Toen de twee debutanten weer ln het zadel zaten, hadden zij een ach terstand van bijna een kwartier op de kopgroep, welke met een tempo van tegen de 45 kilometer in het uur op weg was naar de ravitaüle- ring. Dit zeer hoge tempo was er de oorzaak van. dat Maenen en Van Est geen kans kregen om ook maar één minuut van de achterstand, door on gelukkige omstandigheden opgelopen, goed te maken. Integendeel, tegen de verenigde kracht van de numerie ke ovex-macht moesten twee moedige Nederlanders het afleggen. Het ver schil werd steeds groter en op 15 kilometer van de ravitaillering te Saint Geours de Maremme drukten wij reeds een verschil van 22 minu ten af. De achterstand werd nog groter op het moment, dat door de uitloop poging van Bauvin, Nolten en enkele anderen de gemiddelde uursnelheid weer ver boven de 40 kilometer kwam. Zeven en dertig minuten la ter dan winnaar Bauvin reden de beide Brabanders de baan op. Naar huis. Het is buitengewoon jammer, dat Klaas van Est en Jules Maenen het slachtoffer zijn geworden van deze ongelukkige omstandigheden. Men zou er vi-ede mee kunnen hebben, dat deze jongens naar huis moeten te rugkeren, indien zij niet mee hadden kunnen komen, indien zij zich niet dapper hadden verweerd en niet had den beschikt over staalhard door zettingsvermogen en ijzeren wils kracht. Integendeel, zij beschikten juist over alle goede eigenschappen welke een renner moet bezitten om aan alle moeilijkheden, welke aan een zware étappe-wedstryd als de Tour de France verbonden zyn, te over winnen. Nog voor zy in de gelegenheid zyn geweest om te laien zien wat zij in de aanval waard zijn, moeten zy de trein naar huis nemen, met de enige troost, dat een nieuwe proefneming volgend jaar met het tweetal zeker gerechtvaardigd zal zyn. het tempo in het kleine groepje te drukken. Maar toen we met zijn allen tegelüK aankwamen, was het mijn taak te zorgen, dat ik het eerst over de streep ging. Het was anders wel sterk uat die Graf, die tijdens de ontsnapping bijna voort durend aan onze wieien had ge kleefd evenals Clerici, op de baan nog wou probex-en ons ue overwin ning voor de neus weg te kapen. Ik lag echter goed; ik wist dat ik hem kon hebben, en dat is gebeurd ook." Veel rusten. Onze jongens hebben de rustdag gebruikt op de enig juiste wijze, na melijk door zoveel mogelijk te rus ten. en zich voor te bereiden op de zware Pyreneecn-étappes die hen wachten. Gisteren was er een rit door vlak terrein naar Bayonne en vandaag volgt BayonnePau met de Aubisque. Dinsdag wordt het een nog veel lastiger taak. Pau-Luchon mee de Tourmalet, de Aspin en de Pey- resourde. Pellenaars weet beter dan wie ook, wat daar van de ploeg gevergd zal worden. Hij staat er absoluut op, dat zijn orüeig strikt worden uitge voerd. Dat ondervond Hein van Bree nen, die ook 's morgens kaarten was gaan kopen, en daarna op het ho telterras neerstreek om daar wat te „plakken". „De baas zag me en hij schopte me vierkant naar boven", vertelde Hein. Zaterdagmiddag is de ploeg present geweest bij een officiële ont vangst door de gemeentelijke auto riteiten van Bordeaux. Overigens hebben onze renners ver reweg het gx-ootste deel van de dag doorgebracht met eten. slapen, luie rend op hun kamers, waar zij na tuurlijk de dagelijkse massage heb ben ondergaan en him post konden doorlezen. Er komen stapels brieven, briefkaarten en telegrammen voor alle leden van de ploeg, en wel het meest voor Wagtmans. die zyn ka mer moest afsluiten, omdat telkens weer joiflnalisten en fotografen kwa men opdagen om hem te intervie wen en close-ups te maken. De radio en televisie ontbraken niet op het appèl. „Een filmster zouden ze niet meer achterna kunnen lopen dan mij vandaag en gisteren", zei Wout tijdens de rustdag. AUTOMOBILISME Gonzales won Grote Prijs van Engeland. Na de jongste successen zijn de producten van de Duitse Mercedes- renstal er tijdens de automobiel-race om de Grote Prijs van Engeland op het circuit van Silverstone niet in geslaagd hun zegetocht voort te zet ten. De Argentijn Gonzales werd na een magistraal gereden race, zonder de leiding ook maar een moment te hebben afgestaan, eerste met Fer rari, gevolgd door de Ferrari van Hawthorn en de Maserati van Ma- rimon. Juan Manuel Fangio klas seerde zich als beste Mercedes-rijder vierde met een ronde achterstand. Bijna 100.000 toeschouwers woon den de wedstryden bij. 4F De „King VI and Queen Elizabeth Stakes'een race over Hi mijl en be giftigd met een prijs van 23.500 pond sterling is gewonnen door de vier jaar oude hengst „Aureole", toebehorend aan Koningin Elizabeth. 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1954 | | pagina 5